Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 343 344 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:13
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb dan de Joetisserie. LetzQ net buiten garantie problemen mee gekregen.

Maar het accessoire wat ik het meest gebruik is de spiezenser. Ideaal. Kan erop doen ook qua groente wat ieder lekker vind. En ieder heeft zn eigen spies.

Gebruik die echt heel vaak.
Wat doe je met de spiezenser? Kebabs etc? En welke gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:56
ASS-Ware schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:16:
Zondag kocht ik een hele zalmzijde en van de bereiding van een deel heb ik ook wat foto’s gepost.
Ik doe zalm altijd op een dometemperatuur van 150C, resultaat is altijd perfect.
Vandaag deed ik het restant eens op 100C, of een tikkie daar boven, omdat ik heb gelezen dat anderen dat ook doen.
Gewoon eens proberen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij 150C dome ben ik binnen een half uur klaar, dit duurde 5 kwartier en ik merk 0 verschil.

Nu de vraag:
Wat doen jullie?
Ik deed hem van de week op 175 dome. Was helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Zondag kocht ik een hele zalmzijde en van de bereiding van een deel heb ik ook wat foto’s gepost.
Ik doe zalm altijd op een dometemperatuur van 150C, resultaat is altijd perfect.
Vandaag deed ik het restant eens op 100C, of een tikkie daar boven, omdat ik heb gelezen dat anderen dat ook doen.
Gewoon eens proberen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij 150C dome ben ik binnen een half uur klaar, dit duurde 5 kwartier en ik merk 0 verschil.

Nu de vraag:
Wat doen jullie?
Ziet er goed uit! Ik doe zalm altijd op dome ~120 °C tot een kern van 55 °C. Duurt (afhankelijk van de dikte van het stuk) een half uur tot 3 kwartier, en het resultaat is altijd fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:32

watercoolertje

Untertitel

Nu de vraag:
Wat doen jullie?
Jaloers zijn op die enorme zalmmoot :D

Maar ik zit ook meestal op 120~150 graden maar ook wel eens 200, ook altijd naar ~55 graden altijd supersappig en valt uit elkaar al je er naar kijkt :)

Jammer dat mijn vriendin niet van zalm houdt, dus dat is mijn go-to hapje als ik alleen wat moet eten.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jordy89 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:38:
[...]

Wat doe je met de spiezenser? Kebabs etc? En welke gebruik je hiervoor?
Was ook van LetzQ meen ik. Vuurenrook besteld.
Maar van kebab tot souvlaki spies tot kipsate tot groente tot biefstuk punten. Bijna alles kan er wel aan. Varkenshaas is ook erg lekker met rub erop en dan ui en paprika ertussen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:48

rCk

Hier ook al een zalmliefhebber. Is echt een heerlijk stukje vis wat vrij vlot klaar is en heerlijk is voor doordeweeks.
Dome stond op ca 160-170 graden en ik had de stukjes op ca 50-52 graden geserveerd. Zelf een beetje aan het uitvogelen om een lekker smaakje eraan toe te voegen.

Ik mis alleen de kookplaat buiten nog voor bijv rijst. Hoe doen jullie dat? :+

Hier de creatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy5dzZKtGBcI8DcZlEWoofof28w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXAcuaUm11oYo5CC7oBbSqBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:41
rCk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:11:

Hier de creatie:
[Afbeelding]
Rijstkoker.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

Ik heb even geen woorden voor mezelf nu. :X |:(
_O- _O-

Soms kan het zo simpel zijn hè....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Huxv5BPKPuRdf5-ErI4dgIorD-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys3siyqhyx1VefO6IE7JMzv7.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel doch enorm lekker; kipvleugels gerubd met Kosmo’s Q honey killer bee, Provençaalse aardappeltjes en zelfgemaakte koolsla

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:22
rCk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:11:
Hier ook al een zalmliefhebber. Is echt een heerlijk stukje vis wat vrij vlot klaar is en heerlijk is voor doordeweeks.
Dome stond op ca 160-170 graden en ik had de stukjes op ca 50-52 graden geserveerd. Zelf een beetje aan het uitvogelen om een lekker smaakje eraan toe te voegen.

Hier de creatie:
[Afbeelding]
Magnetronrijst? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:29
Of zelf gekookte rijst, daarna in een schaaltje gepropt en op het bord omgedraaid :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Paganstars schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]

Simpel doch enorm lekker; kipvleugels geribbeld met Kosmo’s Q honey killer bee, Provençaalse aardappeltjes en zelfgemaakte koolsla
En een halve letter erbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

Martijn1990 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Of zelf gekookte rijst, daarna in een schaaltje gepropt en op het bord omgedraaid :D
Dat inderdaad! :9
Lekkere plakrijst moet je zo wel serveren vind ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Gisteren een victoriabaarsfilet klaargemaakt op de cedarhout plank. Half uurtje bij 160 °C, met wat dille en een klontje boter. Superlekker, blijft toch mijn favoriete stukje witvis. Alleen vergeten fotos te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-08 04:29
418O2 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:00:
[...]

Mijn LetzQ motortje ging ook stuk. Die heb ik vervangen door 1 van Amazon ofzo. Werkt prima
Top dit te weten, mijn motortje is ook stuk! Heb je een linkje voor me van welk product je hebt besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
BaBoK schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Top dit te weten, mijn motortje is ook stuk! Heb je een linkje voor me van welk product je hebt besteld?
https://amzn.eu/d/9lY8MA7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:40
BaBoK schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Gaan die zo snel stuk dan? Hoor er nu al meerdere over. Ik heb er vorige winter eentje gekocht en nog maar 2x gebruikt. Voor de zekerheid het linkje van @418O2 maar even opgeslagen dan ..

• 418O2
  • Nu online
DCNY schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Gaan die zo snel stuk dan? Hoor er nu al meerdere over. Ik heb er vorige winter eentje gekocht en nog maar 2x gebruikt. Voor de zekerheid het linkje van @418O2 maar even opgeslagen dan ..
Ik denk dat ik hem een keer te zwaar heb belast. De tandwielen hoorde je schrapen. Ik heb zo'n trommel accessoire en daar teveel in gedaan denk ik

• Edenaar1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:43
Vraag aan de kenners. Welke Plancha raden jullie aan voor The Bastard Urban Large?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:32

watercoolertje

Untertitel

Edenaar1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:48:
Vraag aan de kenners. Welke Plancha raden jullie aan voor The Bastard Urban Large?
Ik heb gewoon een grote (platte) gietijzeren pan gekocht die ik gebruik als plancha :D

Deze:
https://www.welkoop.nl/gr...n-gietijzer-large_1400697

PS ik ben geen kenner

[ Voor 11% gewijzigd door watercoolertje op 14-08-2025 10:55 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:48:
De Phantom Plancha van Bastard zelf. Duur, ja. Maar wel de beste en meestgebruikte accessoire die ik heb voor mijn Bastard.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dennis1812 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Was ook van LetzQ meen ik. Vuurenrook besteld.
Maar van kebab tot souvlaki spies tot kipsate tot groente tot biefstuk punten. Bijna alles kan er wel aan. Varkenshaas is ook erg lekker met rub erop en dan ui en paprika ertussen.
Spiezenset bedoelen jullie toch? Of heb ik iets gemist?

Ik zit nu ook eens te kijken voor en spiezenset op mijn rotisserie, dat klinkt wel helemaal briljant hoor. Zelfs voor iets simpels als saté klinkt dit al mooi.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Spiezenset bedoelen jullie toch? Of heb ik iets gemist?

Ik zit nu ook eens te kijken voor en spiezenset op mijn rotisserie, dat klinkt wel helemaal briljant hoor. Zelfs voor iets simpels als saté klinkt dit al mooi.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Van spit on fire, excuus.
6 lange en 6 korte.
Het is echt oprecht een geweldige accessoire. 1 van mijn meer gebruikte. Sowieso rotisserie is geweldig.

De "centrifugebak" heb ik ook. Maar die oprecht pas 1x gebruikt en vond ik weinig boeiend. Slecht zicht op je eten ook. Niet mijn ding.

Ik wil die bakjes nog een keer kopen. Zelfde idee als spiezen set maar dan met RVS bakjes met gaatjes. Dat lijkt mij ook wel handig.
Misschien voor kerst ofzo.

• 418O2
  • Nu online
Die bakjes gebruik ik eigenlijk ook nooit hoor. Wel leuk, maar op 1 of andere manier gebruik ik die zelden. Volgende keer ribs daar maar in doen met de easterwood methode

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

418O2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:18:
Die bakjes gebruik ik eigenlijk ook nooit hoor. Wel leuk, maar op 1 of andere manier gebruik ik die zelden. Volgende keer ribs daar maar in doen met de easterwood methode
Ik denk ze met name dan voor aardappels of kip kluifjes te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Ik denk ze met name dan voor aardappels of kip kluifjes te pakken.
Ja dat is inderdaad wel leuk. Nadeel is wel dat eea wel een beetje instabiel is, dus je moet het voorzichtig positioneren,anders kan je je eten uit de kolen vissen

ask me how i know

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:06
418O2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

Ja dat is inderdaad wel leuk. Nadeel is wel dat eea wel een beetje instabiel is, dus je moet het voorzichtig positioneren,anders kan je je eten uit de kolen vissen

ask me how i know
Caveman style 2.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:44
whoami schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:52:
Bavette is bij mij eigenlijk nog nooit goed gelukt. Geen idee of ik wat fout doe, of als het aan het vlees lag, maar dat was toch iedere keer best taai.
Gisteren toch nog eens een bavette geprobeerd. Een stuk van 750gr bij de slager gehaald. Ingesmeerd met olijfolie en ondertussen de BBQ opgestookt tot 220°, en direct gegrilled op het gietijzeren rooster.
Aangezien het een best dikke lap vlees was, duurde het toch wel een tijdje voor de gewenste kerntemperatuur bereikt werd. Ik wou geen reverse sear toepassen omdat ik had gelezen dat je bavette best hot & fast doet.

Het vlees heeft in totaal toch een dik kwartier op de BBQ gelegen. Ik heb de bavette voorzien van een kruidenmengsel (peper, zout, paprikapoeder, lookpoeder, verse oregano en verse rozemarijn) toen het van de BBQ af kwam. Deze was véél beter dan mijn vorige pogingen, dus voor herhaling vatbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjuUQLV7qjkEOPjKpAV373rzhsw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c8ZDYEU5W7mgX0MOn47uY6wo.jpg?f=user_large

Eerder deze week ook eens 'bolo de caco' gemaakt. Dat is een plat brood uit Madeira waarbij het deeg gemaakt wordt met een mengsel van bloem en zoete aardappel. Ik vermoed dat ik het op een iets te hoge temperatuur heb gebakken, want het is wat te veel gerezen. Na afkoelen het brood in 2 snijden en in stukjes verdelen, voorzien van kruiden- en lookboter en nog even afgrillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNw-Vms5YaZaqE3zFJ13YScuKA4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/41XXLDK4y9pSK8EmsoRCdUnM.jpg?f=user_large

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:09
whoami schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Gisteren toch nog eens een bavette geprobeerd. Een stuk van 750gr bij de slager gehaald. Ingesmeerd met olijfolie en ondertussen de BBQ opgestookt tot 220°, en direct gegrilled op het gietijzeren rooster.
Aangezien het een best dikke lap vlees was, duurde het toch wel een tijdje voor de gewenste kerntemperatuur bereikt werd. Ik wou geen reverse sear toepassen omdat ik had gelezen dat je bavette best hot & fast doet.

Het vlees heeft in totaal toch een dik kwartier op de BBQ gelegen. Ik heb de bavette voorzien van een kruidenmengsel (peper, zout, paprikapoeder, lookpoeder, verse oregano en verse rozemarijn) toen het van de BBQ af kwam. Deze was véél beter dan mijn vorige pogingen, dus voor herhaling vatbaar :)

[Afbeelding]

Eerder deze week ook eens 'bolo de caco' gemaakt. Dat is een plat brood uit Madeira waarbij het deeg gemaakt wordt met een mengsel van bloem en zoete aardappel. Ik vermoed dat ik het op een iets te hoge temperatuur heb gebakken, want het is wat te veel gerezen. Na afkoelen het brood in 2 snijden en in stukjes verdelen, voorzien van kruiden- en lookboter en nog even afgrillen.

[Afbeelding]
Bavette wel altijd op de draad snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
ASS-Ware schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Bavette wel altijd op de draad snijden.
Dat heb ik altijd gedaan :)

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Van spit on fire, excuus.
6 lange en 6 korte.
Het is echt oprecht een geweldige accessoire. 1 van mijn meer gebruikte. Sowieso rotisserie is geweldig.

De "centrifugebak" heb ik ook. Maar die oprecht pas 1x gebruikt en vond ik weinig boeiend. Slecht zicht op je eten ook. Niet mijn ding.

Ik wil die bakjes nog een keer kopen. Zelfde idee als spiezen set maar dan met RVS bakjes met gaatjes. Dat lijkt mij ook wel handig.
Misschien voor kerst ofzo.
Inderdaad. Rotisserie is al geweldig maar ik heb niet altijd een groot stuk of een hele spies met gyros op het menu staan.
Hiermee kan je allerlei variaties van spiezen bedenken en ook makkelijk stukken groente grillen. Zelfs het aloude ieder zijn eigen spies* kan je hiermee weer introduceren.

En voor mijn go-to gyros is het misschien wel handiger ook. Maak je er niet één grote spies van waar je steeds vanaf scheert, maar kleinere en die karamelliseren rondom is het ook sneller klaar (maar misschien minder lekker, moet ik maar eens proberen)

* vroeger deden we vaak ieder een eigen spies met de barbecue en dan bakjes met kleine stukjes van vanalles. Dan kan je gewoon erop doen wat je lekker vindt en maak je dat zelf klaar op het rooster boven direct vuur. Op die manier is iedereen bezig en is het veel actiever, best leuk. Ook met kinderen of vrienden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:40
Dennis1812 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Staat bij mij nog wel op mn lijstje, voor kipvleugeltjes en groentes. Heb ook ergens gelezen dat ie gebruikt kan worden voor koffiebonen branden, al is dat misschien meer iets voor het koffietopic ;)

• Gonadan

Gonadan

Ineens heb je het. Je kan daarin vast ook prachtig vlees drogen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-08 12:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdwnwAtDERpzBqCsLJwAFaBVyH0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QHKpylNVTI8zEsLRIFOkq2EV.jpg?f=user_large
Vandaag hotdogs met Catalaanse worstjes van de Appie, coleslaw van de Appie, versgebakken zoete ui, wat barbecuesaus en knoflooksaus op geroosterde hotdogbroodjes. Alles van de Grill Guru Compact. Het was verrukkelijk en nu moeten jullie het ook zien! ;)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
[...]

Heb een verhuizing achter de rug zitten en helaas heeft deze het niet overleefd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Bij mij kwamen de kabels eruit. Dus had ongeïsoleerde kabels uit de motor lopen

Zelf nog met isolatietape en krimpkous proberen te beschermen. Maar toch een keer kortsluiting gehad. Daarna stond hij stil.
Nooit aan kabels getrokken o.i.d. voorzichtig mee omgegaan. Geen idee.
Joetisserie draait voor mijn gevoel sneller. Maar wel stiller. De letzQ had wel een plastic zijkant waar hij koud was om op te pakken. Dat heeft de Joetisserie helaas niet. Dus even een keukendoek gebruiken. Opzich geen probleem. Maar het was een fijne feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
Esumontere schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

De Phantom Plancha van Bastard zelf. Duur, ja. Maar wel de beste en meestgebruikte accessoire die ik heb voor mijn Bastard.
Dank. Ja behoorlijk pittig geprijsd ja.. voor een Plancha.
Maar het zal vast goed zijn.
Iemand hier ervaring met Bastard en Plancha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:57:
[...]

Dank. Ja behoorlijk pittig geprijsd ja.. voor een Plancha.
Maar het zal vast goed zijn.
Iemand hier ervaring met Bastard en Plancha?
Ja, ik heb daar dus ervaring mee. Het ding weegt 8 kilo en is gemaakt van gietijzer. Wordt loeiheet maar brandt niet/nauwelijks aan. Roostertje in het midden is praktisch om even grillstrepen te maken, of om bijvoorbeeld een pan op te zetten. Past precies in de platesetter dus optimaal gebruik van de ruimte. Schoonmaken is zo gepiept met een borsteltje. Ik zet 'm wel altijd ff in de olie na gebruik, blijft ie langer mooi. Ik zou hem direct opnieuw kopen.

Als je ff terugzoekt in het forum staan er een hoop foto's van mijn creaties op de plancha.

[ Voor 11% gewijzigd door Esumontere op 15-08-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Mijn verloofde is écht overtuigd geraakt van de kracht van de Bastard (en de Bastard die staat te grillen en te kokkerellen) en ze bevindt zich heel erg graag in de Action.
Nu heb je daar die Big Jeff lijn van ze met diverse artikelen, accessoires etc, maar nu kwam ze laatst thuis met de mededeling dat ze ook wood chips heeft zien liggen.

Heeft iemand deze ooit wel eens gebruikt? Het kost echt geen drol namelijk, €2,-.
Link: https://www.action.com/nl...49/big-jeff-houtsnippers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

rCk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:44:
Mijn verloofde is écht overtuigd geraakt van de kracht van de Bastard (en de Bastard die staat te grillen en te kokkerellen) en ze bevindt zich heel erg graag in de Action.
Nu heb je daar die Big Jeff lijn van ze met diverse artikelen, accessoires etc, maar nu kwam ze laatst thuis met de mededeling dat ze ook wood chips heeft zien liggen.

Heeft iemand deze ooit wel eens gebruikt? Het kost echt geen drol namelijk, €2,-.
2 euro voor zon klein potje is per kilo behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Esumontere schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

2 euro voor zon klein potje is per kilo behoorlijk duur.
Potje is ca 20cm hoog en 10cm diameter begreep ik van haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 13:54

https://www.kampeerhalrod...tard-rookhout-kers/280513

Origineel van Bastard, in de aanbieding. 5 euro voor 500 gram.
Vergelijk de kilo prijs met de Action en je hebt een indicatie of dat bij de action goedkoop is.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

rCk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Potje is ca 20cm hoog en 10cm diameter begreep ik van haar.
Dat zegt weinig over het gewicht; chips zijn inefficient in pakking en wegen weinig. Het zal me verbazen als het meer dan 100 gram is.

Hoe dan ook; op een kamado werken chunks veel beter dan chips. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik ben zelf meer fan van chunks. heb net een bestelling van https://rookplankje.nl/ binnen, dat werkt toch mooier dan met snippers, die fikken zo weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Check, thanks voor jullie reacties en inderdaad, loont wel om te bekijken en wegen wat het verschil is.
Mede daarom ben ik nog niet de auto in gesprongen richting de Action :+

Ik ben (op Cedar rookplankje na) nog niet bezig met toevoegingen plaatsen, dat komt wel. Maar dan heb ik toch 'n beter gevoel bij de eerder genoemde opties door jullie dan die van de Action...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:27
Chips gebruik ik zelf alleen maar bij korte bereidingen (burgertje, worstje), anders is het geen doen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is ook het idee van snippers toch? Beetje erin voor even kort rook, of als je ze via je aslade naar binnen wilt schuiven. Wil je meer/langer dan moet het grotere blokjes worden.

@rCk voor twee euro kan je je er ook weer geen buil aan vallen. Op het internet krijg je voor elk standpunt altijd wel een mening dus zolang het niet al te veel in de papieren loopt ben ik altijd voorstander van gewoon proberen. Dan kom je er vanzelf achter wat je wel en niet prettig vindt werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator

Gewoon lekker doen wat je zelf denkt te moeten doen. Hier heb je 110 verschillende meningen over 1 potje cherrychips.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Sowieso gebruik ik nooit chips. Maar voor dat geld. Tja.

Je kan discussiëren over hoe het gekapt is en de duurzaamheid is. Maar het zullen vast kersen chips zijn. Dus prima bruikbaar. Ik ben erg enthousiast over de handschoenen even de Action. Gaan ook erg lang mee en kunnen veel hitte hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 14:00
Esumontere schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Dat zegt weinig over het gewicht; chips zijn inefficient in pakking en wegen weinig. Het zal me verbazen als het meer dan 100 gram is.

Hoe dan ook; op een kamado werken chunks veel beter dan chips. :)
Heb zo'n Action potje hier staan. Staat geen gewicht op maar leeg gegooid in een bakje en met het beetje wat ik eruit gehaald al meegerekend kom ik op 200+ gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
Esumontere schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Ja, ik heb daar dus ervaring mee. Het ding weegt 8 kilo en is gemaakt van gietijzer. Wordt loeiheet maar brandt niet/nauwelijks aan. Roostertje in het midden is praktisch om even grillstrepen te maken, of om bijvoorbeeld een pan op te zetten. Past precies in de platesetter dus optimaal gebruik van de ruimte. Schoonmaken is zo gepiept met een borsteltje. Ik zet 'm wel altijd ff in de olie na gebruik, blijft ie langer mooi. Ik zou hem direct opnieuw kopen.

Als je ff terugzoekt in het forum staan er een hoop foto's van mijn creaties op de plancha.
Bedankt, heb gezocht en alles teruggelezen. Goed te zien, fijne accessoire lijkt het, prijzig maar de moeite waard naar mijn mening.
Wel vraag over de kwaliteit. Met gietijzer vind ik altijd het nadeel dat je moet en blijft seasonen.. en roestvorming in vochtigere seizoenen. Onder overkapping in de tuin heb ik de Bastard staan met in een groot meubel alle accessoires. Hoe is dat met deze Plancha. Ik lees dat er een speciale coating op zit, betekend dit dat je ‘m niet hoeft te seasonen?
Jij smeert ‘m na afwassen in met olie, en legt het dan terug? Je neemt het alleen met water af neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Bedankt, heb gezocht en alles teruggelezen. Goed te zien, fijne accessoire lijkt het, prijzig maar de moeite waard naar mijn mening.
Wel vraag over de kwaliteit. Met gietijzer vind ik altijd het nadeel dat je moet en blijft seasonen.. en roestvorming in vochtigere seizoenen. Onder overkapping in de tuin heb ik de Bastard staan met in een groot meubel alle accessoires. Hoe is dat met deze Plancha. Ik lees dat er een speciale coating op zit, betekend dit dat je ‘m niet hoeft te seasonen?
Jij smeert ‘m na afwassen in met olie, en legt het dan terug? Je neemt het alleen met water af neem ik aan?
Ik heb hem aan een haak aan de muur in de schuur hangen als hij niet in gebruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiidYEeRT_RBvzqOxtUMkzZy_x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNsMCIjmQ8Nga1LNCpGu6gE5.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is inderdaad ergens mee gecoat, geen idee wat het is maar ik heb nog geen spatje roest kunnen ontdekken. Qua kwaliteit; gietijzer is in principe onverwoestbaar, tenzij je het laat stuiteren. Een gecoate aluminium pan kan je wegsmijten als de coating stuk is, gietijzer is simpel herseasonen en je bent klaar. Daarnaast is de hitteverdeling in gietijzer superieur t.o.v. veel andere (dunnere) metalen plancha's.

Ik neem hem af met water en een klein beetje afwasmiddel, droog hem goed en zet hem dan in de olie. Als er iets vastgekoekt zit zet ik daar overigens gewoon de staalborstel (of stalen krabber) op.

[ Voor 14% gewijzigd door Esumontere op 15-08-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Gonadan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:07:
Dat is ook het idee van snippers toch? Beetje erin voor even kort rook, of als je ze via je aslade naar binnen wilt schuiven. Wil je meer/langer dan moet het grotere blokjes worden.

@rCk voor twee euro kan je je er ook weer geen buil aan vallen. Op het internet krijg je voor elk standpunt altijd wel een mening dus zolang het niet al te veel in de papieren loopt ben ik altijd voorstander van gewoon proberen. Dan kom je er vanzelf achter wat je wel en niet prettig vindt werken.
Haha, ja dat laatste is zeker een feit en (velen) weten een hoop (beter) , en dat is prima! :+
Ik was vooral benieuwd of anderen ervaring ermee hadden, of dat het juist echt rommel was wat je beter kan laten staan. Niet eens echt het gewicht wat voor mij dan van belang is.
schumi2004 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Heb zo'n Action potje hier staan. Staat geen gewicht op maar leeg gegooid in een bakje en met het beetje wat ik eruit gehaald al meegerekend kom ik op 200+ gram.
Kijk, dan valt het niet eens tegen qua gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:33

Toevallig zo’n potje als kado gekregen ooit (samen met anderen spullen). Niets mis mee. Geen idee of het goedkoop is. Ze werken prima. Ik ben wel meer fan van chunks ipv chips. Zou ze idd zoals hierboven al aangegeven vergelijken met andere kiloprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:50
Ik wil vandaag de pulled chicken alvast in de Dutch oven klaarmaken voor morgen. Mengen jullie de saus en de kippenbouillon op dat moment al door elkaar, of doen jullie dat pas de dag erna?

Hetzelfde geldt voor het buikspek met zwoerd, hier wil ik burned ends van maken: hoe kan ik dat vandaag het beste voorbereiden, zodat ik morgen zo weinig mogelijk werk heb?

[ Voor 5% gewijzigd door impactftw op 16-08-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
.

[ Voor 99% gewijzigd door impactftw op 16-08-2025 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
Saus en bouillon pas 2e dag. Burnett ends zou ik de 1e 2 stappen vandaag doen en dan ook morgen opwarmen en aflakken/ in de saus.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
ozzynator schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:35:
Saus en bouillon pas 2e dag. Burnett ends zou ik de 1e 2 stappen vandaag doen en dan ook morgen opwarmen en aflakken/ in de saus.
Top. Swoerd moet ik die er eerst afhalen? Of kan ik die erop laten zitten? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
Insnijden totdat de blokjes net niet los van elkaar komen, daarna rubben. Vanaf de vleeskant richting het vet/zwoerd. Als er echt nog vel op zit mag dat er wel af.
Ik snij ze los voordat ze in de saus gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door ozzynator op 16-08-2025 16:22 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
impactftw schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Top. Swoerd moet ik die er eerst afhalen? Of kan ik die erop laten zitten? :D
Ik zou burnt ends maken van buikspek zonder zwoerd en in zijn geheel met een mooie crackle als het zwoerd er aan zit.
Zonde om weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Ik zou burnt ends maken van buikspek zonder zwoerd en in zijn geheel met een mooie crackle als het zwoerd er aan zit.
Zonde om weg te gooien.
Alternatief is niet weggooien maar gebruiken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whoami
Bij de slager een ribeye van Brasvar-varken zien liggen. Dat wou ik wel eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tP7q3FUem23K8nEkqzYLBAAA1w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zYBql0rnYPZv7NOGCgKUbmu7.jpg?f=user_large

Opgegeten met Hasselback aardappel, komkommer en tomaten, alles uit de eigen tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NldVFHvhyvHEPUPOSh57V4MCndc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hkviGB9CxQODeYxrhpZGmzXg.jpg?f=user_large

Het vlees was op zich wel lekker, maar ik denk dat ik het op een te hoge temperatuur heb gegaard. Had het beter langer op een lagere temperatuur laten garen, dan ging het wellicht wat zachter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
whoami schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:07:
Bij de slager een ribeye van Brasvar-varken zien liggen. Dat wou ik wel eens proberen.
[Afbeelding]

Opgegeten met Hasselback aardappel, komkommer en tomaten, alles uit de eigen tuin.

[Afbeelding]

Het vlees was op zich wel lekker, maar ik denk dat ik het op een te hoge temperatuur heb gegaard. Had het beter langer op een lagere temperatuur laten garen, dan ging het wellicht wat zachter zijn.
Daar leren we van toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
whoami schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit!
Wat was voor jou te hoog qua temperatuur / tijd dat het op de BBQ lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Loft schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

Ziet er goed uit!
Wat was voor jou te hoog qua temperatuur / tijd dat het op de BBQ lag?
Ik geloof dat de temperatuur wel tegen de 170° aan zat. Ik denk dat een 110 ~ 120° beter was geweest.
Ik weet niet meer hoe lang het er op gelegen heeft (is al enkele dagen geleden gemaakt geweest), ik heb op kerntemperatuur gewerkt, en het vlees er af gehaald bij een kerntemperatuur van 50°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Laatst online: 27-08 12:03
BBQ, grillen, direct en indirect , low en slow, het gaat alle kanten op, en met mijn vraag ga ik een beetje vloeken:
Sinds mijn buitenkeuken er eindelijk is, heb ik alleen nog maar buiten gekookt. Ik heb een 1000w elektrisch warmhoud pitje en aanzet pitje, en een volgens de specificaties 3500w gaspit in mijn weber Genesis lx. Water koken voor rijst en pasta duurt lang en een Carbon staal wok heet houden tijdens het wokken lukt niet. Ik zoek dus een een kookpit, waar ik snel een pan water met aardappeltjes of pasta op kan koken en ook een 32 cm wok op kan gebruiken. Het liefst elektrisch maar als dat op 1 fase niet haalbaar is, dan kan flessen gas als 2e keuze.

Genoeg online keuze in 2000, 3500 watt inductie en allerlei gaspitten.

Iemand ervaring met dit, kunnen jullie iets aanraden en wat is het neusje van de zalm?

2 pitjes is geen must, kan wel eens handig zijn, maar hoog vermogen op 1 pit is het allerbelangrijkste voor mij!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan zou ik een grote elektrische waterkoker gebruiken en dan in een pan overgieten. Doe ik in de gewone keuken ook voor pastawater: veel sneller dan een gaspit.
Rijst gaat in de rijstkoker, die gaat bij ons nooit meer in een normale pan ;)

Wokken met zo’n chinese ‘heter dan de Hel’ brander op losse gasfles: dat is het enige echte wokken

De rest natuurlijk op de bbq :P

[ Voor 22% gewijzigd door Leipo op 18-08-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
borgdaville schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:12:
BBQ, grillen, direct en indirect , low en slow, het gaat alle kanten op, en met mijn vraag ga ik een beetje vloeken:
Sinds mijn buitenkeuken er eindelijk is, heb ik alleen nog maar buiten gekookt. Ik heb een 1000w elektrisch warmhoud pitje en aanzet pitje, en een volgens de specificaties 3500w gaspit in mijn weber Genesis lx. Water koken voor rijst en pasta duurt lang en een Carbon staal wok heet houden tijdens het wokken lukt niet. Ik zoek dus een een kookpit, waar ik snel een pan water met aardappeltjes of pasta op kan koken en ook een 32 cm wok op kan gebruiken. Het liefst elektrisch maar als dat op 1 fase niet haalbaar is, dan kan flessen gas als 2e keuze.

Genoeg online keuze in 2000, 3500 watt inductie en allerlei gaspitten.

Iemand ervaring met dit, kunnen jullie iets aanraden en wat is het neusje van de zalm?

2 pitjes is geen must, kan wel eens handig zijn, maar hoog vermogen op 1 pit is het allerbelangrijkste voor mij!
Een vriend van mij gebruikt deze op de camping
https://www.bol.com/nl/nl...s-black/9300000171094102/
Het werkt goed, maar niet super snel. Een 2 fase aansluiting is sneller... Of dit neusje van de zalm is, Geen idee, dat verwacht ik niet.

Je zou naar horeca apparatuur kunnen kijken. Maarja, dat is 3 fase, 400 Volt ;)
https://www.giga-horeca.n...model-akim-saro-360-1115/

Dit is ook leuk spul:
https://www.hakpro.nl/koo...bakken-grillen/kookplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 20:19
Beginnersvraagje hier.
Ik heb het ook op Google opgezocht maar krijg nou niet echt een antwoord.

Ik heb een dutch oven van the basterd gekocht.
In de handleiding staat gefeliciteerd met je nieuwe geëmailleerde gietijzeren pan.

Maar ik zie aan de pan nergens ook maar iets zitten van emaille. We hebben een andere gietijzeren pan die wit geëmailleerd is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtS2JNOxA5bwnBcVD-98V7Bpf-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43rg671UHIP3PbMUSgwphHBj.jpg?f=fotoalbum_large
Google zegt ook dat het een glazen achtig laag moet zijn maar dit is duidelijk ruw en poreus. Wie kan me het verschil vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
@jeppekroezen het zal uit een fabriek in de PRC komen die allebei maakt. En maar 1 handleiding.

Wat je hebt is iig niet geëmailleerd. Gewoon lekker wat Crisco er in en gaan gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door ozzynator op 18-08-2025 18:52 ]

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag even snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hJ5CsrAB521e8CIc1eLZcamjB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AeZKopB0U2qd5t2Xg7cW5nx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DssTijmGZfMmS_pdd2AhAuZ-WGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbTZYnu5qynlVa9sA4XnDKqn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErF5qvdx7XWgi-37Wql76M0A1wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYmENZFQGmrmFXCQCyTdLmf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74NyFYkg_xbdOBndnf2paOUrApo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCiLx5b9H3lNSH0XPKk4yIik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F253uHhplEJ_fje3Yx4RB4M1GGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGjOl0kW3LqBYXi3iW1TKPBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 20:19
ozzynator schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:50:
@jeppekroezen het zal uit een fabriek in de PRC komen die allebei maakt. En maar 1 handleiding.

Wat je hebt is iig niet geëmailleerd. Gewoon lekker wat Crisco er in en gaan gebruiken.
Aah zoals ik inderdaad al dacht! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Nou ben ik absoluut geen kenner en ik weet het bestaan van patina. Maar als ik naar die bakplaat kijk dan schrik ik daar een beetje van. Is dat nog normale patina en kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Vinnocchio schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Nou ben ik absoluut geen kenner en ik weet het bestaan van patina. Maar als ik naar die bakplaat kijk dan schrik ik daar een beetje van. Is dat nog normale patina en kan dit kwaad?
Dat heet heel goed en vaak gebruikt. Is niks mis mee.

[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 19-08-2025 10:17 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Het is gietijzer met een coating en bij elk gebruik gaat ie in de olie, dus er zit geen roest op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Waar kan ik me inlezen over patina en schoonmaken van bbq's? Ik weet er duidelijk te weinig van en dit is belangrijk voor me; hoe minder ik hoef schoon te maken hoe beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
Vinnocchio schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:53:
Waar kan ik me inlezen over patina en schoonmaken van bbq's? Ik weet er duidelijk te weinig van en dit is belangrijk voor me; hoe minder ik hoef schoon te maken hoe beter
Gewoon zo vaak mogelijk gebruiken, dan krijgt vuil en schimmel geen kans. Rooster na gebruik even afborstelen en vooral niet met chemische meuk aan de gang gaan. Af en toe goed oppoken tot 400+ graden en alles is weer schoon.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Het "behouden van patina" op kookoppervlakken grotendeels onzin. Metaal verkleurt bij verhitting, en dat blijft het doen, ook als het al verkleurd is geweest. RVS roosters willen nog wel eens blauw of bruin uitslaan, maar na 1x goed opstoken is dat weer anders. Gietijzer krijgt geen patina, als je kookoppervlak ruw wordt is dat ófwel koolstofresten (aangekoekte meuk dus), ófwel beschadiging van het oppervlak (door e.g. roest).

Wat @ozzynator al zei; ff afborstelen na gebruik, hooguit met een schuurspons en wat afwasmiddel als het is afgekoeld en het kan er weer tegenaan. Met teveel vieze meuk werkt hoog opstoken (en pizza bakken) uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Esumontere schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:35:
[...]

Gietijzer krijgt geen patina, als je kookoppervlak ruw wordt is dat ófwel koolstofresten (aangekoekte meuk dus), ófwel beschadiging van het oppervlak (door e.g. roest).
Hoe kijk jij dan naar de plancha van ASS-Ware? Als ik jou patina-beschrijving volg dan is dat geen patina
ASS-Ware in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creat..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Vinnocchio schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Hoe kijk jij dan naar de plancha van ASS-Ware? Als ik jou patina-beschrijving volg dan is dat geen patina
Ziet eruit als een mengsel van olie, vocht, kruiden en zetmeel uit de aardappelen. Waarschijnlijk is de plaat vrijwel glad als je er achteraf met een doekje overheen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:16
[...]

In de BBQ wereld vindt iedereen dit smaak geven. In de medische wereld vind iedereen dit kankerverwekkend.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vinnocchio schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Waar zie jij patina dan?
Ik zie een bobbelig oppervlak zoals hij uit de fabriek kwam en het glimt van de slaolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

In de BBQ wereld vindt iedereen dit smaak geven. In de medische wereld vind iedereen dit kankerverwekkend.
Patina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Artbij schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Net als vet, alcoholische versnaperingen en suiker, om maar wat te noemen. Vrijwel alles is kankerverwekkend, afhankelijk van de dosis. Wil niet zeggen dat het geen smaak geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
Vandaag shakshuka gemaakt op de bbq. Niet per se anders dan in de keuken op het fornuis, wel gewoon leuk om te doen! Smaakte erg goed vond het gezin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dky7ECTJtnYT9gJ_SNYP3-0K5og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2WATkS76aE96LNgtoxr42r8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTUZYDvfKKFbGipyAkVDRIJG6ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unuYPKKErX1Cz8yZqMjbgy0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sng3DKkOOG5feD0jP4W4ogMOw0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbQ27tfdeBFYKZKfonZKJlLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdwvr5T5vFDAL_9-kRqmzaeTmeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAzKvhld1fcs2GhIvhdbW9r9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TYC6cHE2Rx5q25WPJnL3JEnMMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N6gqzA69h81TaaGFEQGhUTj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag weer een paar gevulde courgettes gemaakt. Blijft lekker! :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Igt937y72m70lvK-9Kg795GAvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkPGnAj04eDmGHrLV41KbXmE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLTWDBJtfVY1yYt4O5OqRn1GUM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ9HNT1MBlCW2ULQIRU4SE7L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ronald_O schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Ik heb je dit al vaker zien melden, maar steeds vergeten te reageren..

Ik start hem wel rond de 180 graden en dan laat ik de temperatuur oplopen richting de 220 en dan komt de huid los en gaat ie ook bubbelen en wordt hij ook mooi knapperig. Wellicht helpt dat jou ook. De borst gaat soms wel iets te ver dan, maar verder blijft de kip mooi sappig dus dan moppen we de borsten door de sappen. :+

Werkt hier zowel voor de vleugels, poten als de hele kip.
Dank je wel.
Geprobeerd en beter inderdaad.

Eerst 30 min op 180C, toen was de kern 56C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CADCjTiIIFgVy7G5L6fce42aB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot1i8TiuoPnSNcmkXmiqLsXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-CUFT-WEobOr8YCjVgh7tOlvYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73wHxwTm4nWWNlMVhOurhEZH.jpg?f=fotoalbum_large

De bouten omgedraaid en opgestookt tot 220C.
Na 50 min was de kern 85C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4E9PYOJsQG95RnTBVkuoO3-Z7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze7b6KRpIjwxMvcg4NdL3R54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykF7rsb6gcAAMwK7xdDjbZDKcgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bfEtHrBoeLjJMyZYiJhi2u7.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de bouten nog even boven direct vuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H58gZfIrOTIN6nmLsC8UqwyXG-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msTGUjCfiEGhwDs5yRMFGQxp.jpg?f=fotoalbum_large

Laten rusten.

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ1-1HKRhBS7J_6jDKJ2ua5roYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97trFYLaq8LbhvfBag78aCzL.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn roosters gaan altijd na gebruik in een opbergbox waarin een fles dasty zit aangevuld met water zodat de roosters onder een laag liggen. Voor gebruik maak ik mijn roosters nog even schoon onder de kraan, maar je veegt zo over algemeen zo schoon. Ze zien er nog uit als nieuw uit. Ik zie niet in waarom een BBQ rooster niet gewoon brandschoon moeten zijn, en een normale pan wel.

https://www.action.com/nl-nl/p/3014691/heidrun-opbergbox/

Zoiets, het handigst is om een box te gebruiken die de diameter van je roosters heeft, zodat er niet heel veel water in hoeft. Deze manier levert mij iig het minste werk op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-08 23:15
Net heerlijk wat zelf gemaakte pizza’s op de Gril Guru L gebakken, maar helaas vloog daarbij opeens het vilt in de hens 🤔

Daarmee is er na 3 jaar dan toch echt een einde aan het originele vilt gekomen. Grill Guru zelf raad infinity gasket (glasfiber) af omdat het scharnier daar niet goed mee omgaat. Op BBQ genootschap lees ik dan weer wel het verhaal van iemand die dat geplaatst heeft en na afstellen van de scharnier erg blij mee is.

Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van vilt door een betere hoge temperatuur oplossing op de Grill Guru Large? Ben een beetje bang dat het nieuwe vilt ook snel slijt met pizza’s bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16

Shrien

frequent snoozer

master1104 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:50:
Net heerlijk wat zelf gemaakte pizza’s op de Gril Guru L gebakken, maar helaas vloog daarbij opeens het vilt in de hens 🤔

Daarmee is er na 3 jaar dan toch echt een einde aan het originele vilt gekomen. Grill Guru zelf raad infinity gasket (glasfiber) af omdat het scharnier daar niet goed mee omgaat. Op BBQ genootschap lees ik dan weer wel het verhaal van iemand die dat geplaatst heeft en na afstellen van de scharnier erg blij mee is.

Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van vilt door een betere hoge temperatuur oplossing op de Grill Guru Large? Ben een beetje bang dat het nieuwe vilt ook snel slijt met pizza’s bakken.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier met een BGE (Large) het vilt vervangen heeft met vilt of gelijk glasfiber gebruikt heeft en hoe dat bevalt. Ik ben ook wel toe aan een nieuwe afdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 09:23
Rev! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Mijn roosters gaan altijd na gebruik in een opbergbox waarin een fles dasty zit aangevuld met water zodat de roosters onder een laag liggen. Voor gebruik maak ik mijn roosters nog even schoon onder de kraan, maar je veegt zo over algemeen zo schoon. Ze zien er nog uit als nieuw uit. Ik zie niet in waarom een BBQ rooster niet gewoon brandschoon moeten zijn, en een normale pan wel.

Zoiets, het handigst is om een box te gebruiken die de diameter van je roosters heeft, zodat er niet heel veel water in hoeft. Deze manier levert mij iig het minste werk op :P
Je laat die roosters dan weer liggen totdat je de volgende keer de bbq weer aansteekt? En je ververs je dan het water iedere keer? En een hele fles dasty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 23:29
Shrien schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier met een BGE (Large) het vilt vervangen heeft met vilt of gelijk glasfiber gebruikt heeft en hoe dat bevalt. Ik ben ook wel toe aan een nieuwe afdichting.
Ik heb het vilt van mn bge vervangen. Ik heb daarvoor vilt van houtskool.nl gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
dimmak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Je laat die roosters dan weer liggen totdat je de volgende keer de bbq weer aansteekt? En je ververs je dan het water iedere keer? En een hele fles dasty?
Ja, nee, ja, Fles dasty is 2 euro ofzo, dus dat zijn de kosten ook niet.

Wel eerst het groffe eraf halen natuurlijk, anders word je water erg snel heel vies. Ik spoel de boel onder de kraan nog af, en leg daarna het rooster op een warme BBQ zodat eventuele schoonmaak resten ook nog wegbranden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:22
Wat een gedoe.

Vlees klaar, bbq uit laten gaan, volgende keer aansteken, roosters borstelen, eventueel nog een (ge-olied) doekje er over, vlees er op. Repeat.

Af en toe stook ik hem wel eens flink op met de roosters er in, en heeeeel soms krijgen ze een sopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnocchio
Rev! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Mag ik eens een rooster van je zien? Ben nou wel heeeel benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De RVS roosters passen prima in de vaatwasser.

Normaal doe ik alleen flink borstelen en soms heet stoken. Dat is 95% van de tijd genoeg.

Wil ik ze als nieuw gaan ze in de vaatwasser.
Gietijzer wast mijn vrouw meestal af, laagje arachideolie erop daarna en klaar.
De lange stok van spit past helaas niet in de vaatwasser. Maar die is zo schoon.
De rest van alle RVS onderdelen gaan gewoon in de vaatwasser. Daar is dat ding voor gemaakt.

Vooral weinig moeite doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gewoon na gebruik even borstelen en hij staat klaar voor de volgende keer.
Het is een BBQ he, die hoeft niet brandschoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ik vind dat smerig, maar ieder zijn ding ;)

Zal later vandaag eens een foto maken.

Foto voor de liefhebber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/OKR1Wk6IFJ3mihJevRtjz7gn.jpg

Gietijzer gaat er ook in, ik heb nog geen rare dingen geproeft :).

[ Voor 84% gewijzigd door Rev! op 20-08-2025 17:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martijn1990
Als ik de BBQ na elk gebruik brandschoon zou moeten maken van mezelf, staat die maar weinig aan ben ik bang :P
Pagina: 1 ... 343 344 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism