Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 220 ... 330 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
HKLM_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:08:
Vanavond voor het eerst een rookplank gebruikt voor Zalm op de bbq (200 graden) en dat was even zoeken.
Ik had de briketten bakjes eerst wat uit elkaar geschoven maar het rook plankje effect was echt matig.. daarna toch naar boven de briketten gedaan en dat was een stuk beter.

Echter is de plank wel helemaal zwart aan de onderkant en de huid van de zalm aan de bovenkant zit ook aardig vast. Deze plank heb ik afgeschreven. Iemand tips hoe ik zo’n plankje wel twee keer kan gebruiken?

Voornamelijk het vast plakken van de vis… en het schoonmaken van dat ding?

[Afbeelding]
Plankje zeker niet afschrijven, zwarte onderkant maakt niet uit is nog prima aantal keer te gebruiken.

Meestal krijg ik de vastzittende vis wel los onder de hete kraan (anders even laten weken in water). Mocht de bovenkant lastig schoon te krijgen zijn kan je er, als het goed droog is, altijd nog met een schuurpapiertje overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:37
roelwillems schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Plankje zeker niet afschrijven, zwarte onderkant maakt niet uit is nog prima aantal keer te gebruiken.

Meestal krijg ik de vastzittende vis wel los onder de hete kraan (anders even laten weken in water). Mocht de bovenkant lastig schoon te krijgen zijn kan je er, als het goed droog is, altijd nog met een schuurpapiertje overheen.
Thx! Hij staat nu in een bak water. Morgen dat schuurpapiertje eens proberen :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:15

Quad

Doof

HKLM_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Thx! Hij staat nu in een bak water. Morgen dat schuurpapiertje eens proberen :+
Ik vond eerder een uitdaging om het plankje ergens neer te zetten als het van het vuur af komt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
Quad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Ik vond eerder een uitdaging om het plankje ergens neer te zetten als het van het vuur af komt.
Ik had twee onderzetters (van die ronde kurk dingen) ingepakt met miliumfolie die naast elkaar gelegd en daar vervolgens de plank op gedaan, vervolgens de zalm er met de spatel vanaf gehaald.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GrillBill schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Per definitie onwaar ;) , slechts een enkeling is bang dat ze een product kapot maken en daarom bang dat het vervangen/ repareren van een defect een hele dure bedoeling wordt.
Als dat zo zou zijn zouden er denk ik een stuk minder dure merkkamado's verkocht worden :)

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Vergeet niet dat de verkoper van goedkope kamado dit zegt.
Dat is biased ten top

Ook een medewerker van Kj kan je niet serieus nemen als hij zegt dat hij alleen KJ verkoopt en geen BGE.
Tja.. je werkt daar ook. Maar zijn statistiek zegt 100% dat.

Als het GB onderzoek breder getrokken zou zijn denk ik dat je hele andere uitkomsten krijgt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:22:
Vergeet niet dat de verkoper van goedkope kamado dit zegt.
Dat is biased ten top

Ook een medewerker van Kj kan je niet serieus nemen als hij zegt dat hij alleen KJ verkoopt en geen BGE.
Tja.. je werkt daar ook. Maar zijn statistiek zegt 100% dat.

Als het GB onderzoek breder getrokken zou zijn denk ik dat je hele andere uitkomsten krijgt.
dat. Ik vind het persoonlijk vrij storend dat een bedrijf hier de hele tijd zit te "wij van wc-eend"en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53
[...]

Defecten en schades aan kamado's (niet alleen ons merk) zijn 99.9% van alle gevallen te danken aan verkeerd gebruik, lees te snel te heet opstoken, en ongeduldig zijn.
Niet volledig mee eens, want ondanks dat het cordoriet is werkt het materiaal. Vooral in horeca gebruik heb ik met regelmaat ook de grote merken als BGE het zien begeven. En de meeste horeca bedrijven klagen niet omdat zeker in het begin om marktaandeel te veroveren deze units gratis werden geplaatst, weinig objectiefs blijft er dan over qua mening.

En in die situatie wordt het niet verplaatst, zodra je het met regelmaat gaat verplaatsen (het liefst volledig afgekoeld) blijf je het verhoogde risico op schade houden.

Dat is voor mij de reden geweest om voor volledig RVS 304 te gaan. Qua looks misschien wat kil voor in de tuin, maar qua duurzaamheid een hoger niveau.

@Boudewijn Eens, dan wil ik ook graag de rest van de markt in dit topic terugzien. ;)
Ik bedoel dan de leverancies cq imporeurs van de bekende kamado merken.

[ Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 18-07-2022 22:54 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvdbersselaar
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
Hi allen,
Ik ben aan het kijken naar de Kamado Joe Jr. Weet iemand uit welk jaar dit model komt en of er binnenkort wellicht een vernieuwde versie uit komt?
Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hari-Bo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Niet volledig mee eens, want ondanks dat het cordoriet is werkt het materiaal. Vooral in horeca gebruik heb ik met regelmaat ook de grote merken als BGE het zien begeven. En de meeste horeca bedrijven klagen niet omdat zeker in het begin om marktaandeel te veroveren deze units gratis werden geplaatst, weinig objectiefs blijft er dan over qua mening.

En in die situatie wordt het niet verplaatst, zodra je het met regelmaat gaat verplaatsen (het liefst volledig afgekoeld) blijf je het verhoogde risico op schade houden.

Dat is voor mij de reden geweest om voor volledig RVS 304 te gaan. Qua looks misschien wat kil voor in de tuin, maar qua duurzaamheid een hoger niveau.

@Boudewijn Eens, dan wil ik ook graag de rest van de markt in dit topic terugzien. ;)
Ik bedoel dan de leverancies cq imporeurs van de bekende kamado merken.
Of gewoon geen verkopers die eigen producten aan de man probeert te krijgen. Daar is marktplaats voor. Of rtl4 op zondagochtend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47
[...]

Defecten en schades aan kamado's (niet alleen ons merk) zijn 99.9% van alle gevallen te danken aan verkeerd gebruik, lees te snel te heet opstoken, en ongeduldig zijn.
Grote woorden. Hoge percentages ook. Maar hier komen we niet uit. Door dit soort uitspraken koop ik alleen sowieso nooit een Grill Bill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barrymossel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Grote woorden. Hoge percentages ook. Maar hier komen we niet uit. Door dit soort uitspraken koop ik alleen sowieso nooit een Grill Bill.
Ik was sowieso al niet zijn doelgroep maar dit soort accounts, dat hier alleen komt om zijn spullen aan de man te brengen wekt bij mij wel wat aversie op. Prima om supportvragen te beantwoorden oid maar niet om dingen te pluggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
Boudewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:07:
[...]

Ik was sowieso al niet zijn doelgroep maar dit soort accounts, dat hier alleen komt om zijn spullen aan de man te brengen wekt bij mij wel wat aversie op. Prima om supportvragen te beantwoorden oid maar niet om dingen te pluggen.
Of als de verkoper achter zijn product staat, dan wil ik deze graag uitgebreid testen met een volledig objectieve review. ;)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hari-Bo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Of als de verkoper achter zijn product staat, dan wil ik deze graag uitgebreid testen met een volledig objectieve review. ;)
Same. Dan mag er ook een veer in de bips, maar wel door mensen die geen dealer van een-of-ander zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hari-Bo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Nou bij deze @GrillBill kom ~5 GBs leveren bij de actievere bbqers hier. Laat ze hem uitgebreid testen en vergelijken met de bbqs die nu gebruikt worden.

Daarna weten we of je Gb iets is of toch niet.
Ik sta er ook best voor open om te strijden tegen de KJ. (Die heb ik nu net als een WGA)
Ik kan zo een paar man opnoemen hier met mooi spul waar wel eens mee vergeleken mag worden.

Daarna weer ophalen of kopen als ze tevreden zijn en willen houden natuurlijk. Geef 1 maand minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009

copykat

Good copy isn't bad

Wat ik altijd lastig vind is een goede balans te vinden in kwaliteit en kwantiteitkorting en vermeerdering bepaling.
(hoe groter de oplages deste goedkoper de transport kosten per unit maar vaak wel weer tussenhandelaren marge dus lastig te bepalen welk percentage vh bedrag t materiaal is wat weer een indexering is voor de vermoedelijke kwaliteit.)
Vaak heb je wisselende gevoelens bij de onderdelen. Zelden is het all good. Of je betaald ook "good"
Edit: Als bepaalde onderdelen ingeschat kunnen worden op "zal vast een keer vervangen moeten worden" is maatvoering een key factor. Past bijv. Universele spullen? Liefst voor de KJ's en Bastards bedoeld.
Want grootste kans dat dat langdurig beschikbaar blijft.
Dan is er ook geen man overboord. Al is natuurlijk als je bij KJ dingen op garantie krijgt voor 20 jaar en bij de andere moet je het zelf kopen hoeveel blijft er dan over van je financiële voordeel?

Er komen elke keer nieuwe spelers op markt die allemaal claimen een goed degelijk product te leveren.
Boretti en IQgril bijv voor beeld.
Beide geprijst ruim boven de tuincentrum groep, de middenmoters.
Ze promoten zich ook op premium niveau.
Dus die moeten wel head to head met KJ, Bastard, BGE,Primo(?) in kwaliteitstesten.

[ Voor 26% gewijzigd door copykat op 19-07-2022 09:23 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
HKLM_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:08:
Vanavond voor het eerst een rookplank gebruikt voor Zalm op de bbq (200 graden) en dat was even zoeken.
Ik had de briketten bakjes eerst wat uit elkaar geschoven maar het rook plankje effect was echt matig.. daarna toch naar boven de briketten gedaan en dat was een stuk beter.

Echter is de plank wel helemaal zwart aan de onderkant en de huid van de zalm aan de bovenkant zit ook aardig vast. Deze plank heb ik afgeschreven. Iemand tips hoe ik zo’n plankje wel twee keer kan gebruiken?

Voornamelijk het vast plakken van de vis… en het schoonmaken van dat ding?

[Afbeelding]
Ik zit zelf meer rond de 175 graden dome temp ipv 200
Zo kan ik een plankje ongeveer 3x gebruiken en zwart aan de onderkant is geen probleem zolang de bovenkant nog ok is ;)

reminder voor de mensen die het niet weten:
plankje niet in water dompelen... dat is stomen ipv roken

[ Voor 7% gewijzigd door Quadradial op 19-07-2022 08:35 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D2fPpvgnimmA7ZI5B80A5bAiwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOMw2qnojuBmZwubxCKQgh6T.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren voor het eerst in het nieuwe huis, met tuin. De big green egg mini die ik jaren op het balkon van mijn appartement gebruikt heb heeft er een broertje bij. Een big green egg large.

1,5 kg tomahawk for scale.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 16:59

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Boudewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Same. Dan mag er ook een veer in de bips, maar wel door mensen die geen dealer van een-of-ander zijn.
Ik ben inmiddels een jaar een gelukkige gebruiker, maar ik heb dan weer geen vergelijkingsmateriaal en nog geen (grote) service nodig gehad. Dus hoe goed is het dan te vergelijken voor mij :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
En aan elk product is wel wat op te merken, ook de Caliber Pro Kamado's welke in een hoger segment zit dan KJ/BGE qua prijsstelling zijn er toch wel dingen die ik anders zou doen. Maarja we blijven kritische tweakers, misschien vertegenwoordigen we maar een klein deel van deze markt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
[...]

Per definitie onwaar ;) , slechts een enkeling is bang dat ze een product kapot maken en daarom bang dat het vervangen/ repareren van een defect een hele dure bedoeling wordt.

Maar onder het mom voorkomen is beter dan vervangen krijgt elke klant bij ons een lesje do's en dont's[mbr]Dit valt onder promotie, wat niet is toegestaan volgens de AV[/]
Ben ik de enige die het niet fijn vind dat er een verkoper van merk X constant mee zit te typen in dit topic met maar één duidelijk doel: Meer merkbekendheid generen en daardoor meer producten te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk ook altijd als je elk product tegen de marktleider aanzet is het natuurlijk vrijwel onmogelijk een allemaal plusjes te verkrijgen.

Ergens moet t prijsverschil in te voorschijn komen. T kan niet allemaal marge, garantiegeld inning en naamkosten zijn die de premium kamado's duurder maken.
Er moeten technische verschillen zijn. In positieve en negatieve zin.

En niet iedereen is dagelijks de boel aan het gebruiken tot de max.

Persoonlijk vind ik rood niet mooi en mn vrouw helemaal niet wat de kans op aanschaf ve KJ aanzienlijk verkleint, (Toestemming cq instemming maakt dit soort aanschaf kosten een stuk makkelijker ....😉)
De Boretti zag er op t totaal andere karretje best goed uit. De topvent is in mijn ogen wat te geknepen maar dat kan vooroordeel zijn net als hun roesten met metaal. Het rooster werk was erg steving en netjes gemaakt. En die Amerikaanse labels en waarschuwings plaatjes gruwel ik ook van. Lijkt wel disney.

De IQ heb ik niet life gezien maar ziet er goed uit. Een beetje Bastard look en KJ setup.
Wat ik van de foto's raar vind is de verhoogde rooster aflegging , t rooster ligt boven de onderste schaal.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

StealthyPeanut schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Ben ik de enige die het niet fijn vind dat er een verkoper van merk X constant mee zit te typen in dit topic met maar een duidelijk doel: Meer merkbekendheid generen en daardoor meer producten te verkopen?
Als t in cognito was heel erg. Openlijk met naam en toenaam heb ik er minder moeite mee.
Zolang t feitelijk juist blijft en reactief is.(reageren op post's bedoel ik) Geen reclame maken dus.
Doen andere bedrijven ook soort actieve customersupport, klacht op pikken en benaderen om de naamsschade te beperken.

Het is en blijft een hele dunne lijn waar je overheen loopt dat zeker. Is een tweakers moderator hierin niet de autoriteit die moet bepalen wat onwenselijk is? En richtlijnen moet uitzetten voor dit soort interactie?
blijft lastig : forums en bedrijven die er in participeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
copykat schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:40:
Ik denk ook altijd als je elk product tegen de marktleider aanzet is het natuurlijk vrijwel onmogelijk een allemaal plusjes te verkrijgen.

Ergens moet t prijsverschil in te voorschijn komen. T kan niet allemaal marge, garantiegeld inning en naamkosten zijn die de premium kamado's duurder maken.
Er moeten technische verschillen zijn. In positieve en negatieve zin.

En niet iedereen is dagelijks de boel aan het gebruiken tot de max.

Persoonlijk vind ik rood niet mooi en mn vrouw helemaal niet wat de kans op aanschaf ve KJ aanzienlijk verkleint, (Toestemming cq instemming maakt dit soort aanschaf kosten een stuk makkelijker ....😉)
De Boretti zag er op t totaal andere karretje best goed uit. De topvent is in mijn ogen wat te geknepen maar dat kan vooroordeel zijn net als hun roesten met metaal. Het rooster werk was erg steving en netjes gemaakt. En die Amerikaanse labels en waarschuwings plaatjes gruwel ik ook van. Lijkt wel disney.

De IQ heb ik niet life gezien maar ziet er goed uit. Een beetje Bastard look en KJ setup.
Wat ik van de foto's raar vind is de verhoogde rooster aflegging , t rooster ligt boven de onderste schaal.
Ik heb een iq grills 22inch. Als je meer wilt weten of keer wil komen kijken mag altijd. Woon in de buurt van zwolle. Nee heb geen aandelen en op geen enkele wijze betrokken bij het merk. Maar kwa uiterlijk en de compleetheid van het product wel zeer enthousiast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
[...]

Ben ik de enige die het niet fijn vind dat er een verkoper van merk X constant mee zit te typen in dit topic met maar een duidelijk doel: Meer merkbekendheid generen en daardoor meer producten te verkopen?
Ik vind bedrijfsaccounts prima, dus ook van grillbill. Het account heeft nu 20 posts, dat vind ik niet "constant mee zitten te typen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 16:07
Na het af en toe meelezen van dit topic en een beknopt bbq-receptenboek dat ik gekregen heb, wil ik zonder 'echte' bbq ervaring iets anders proberen. Ik ben alleen een mooiweer bbq-er dus ik denk dat dit het moment is.

Ik bbq al een tijdje op een Weber Original Kettle zonder accessoires (behalve een brikettenstarter en een barbecuetang). Dat doe ik altijd op briketten (uit de super) die ik aanmaak met bruine aanmaakblokjes. De ene kant liggen kolen en de andere kant een aluminiumbakje voor/tegen de vleessappen e.d. Ik grill eigenlijk alleen het simpele spul als worstjes, spiesjes en lapjes (standaard vlees dus uit de slager of super). Dat doe ik bijna altijd direct en als het ‘te gek gaat’ gaat het naar indirect.

De reden dat ik altijd met briketten grill is dat ik bij houtskool het gevoel heb dat het zo weg is en je tussendoor je rooster er af moet halen om weer houtskool bij te vullen en weer moet wachten tot 'ie weer heet is.
Is met houtskool echt zoveel lekkerder/makkelijker/beter?

Nu staan er een aantal lekkere recepten in en ik wil er een proberen, mede doordat ik nu wat anders wil proberen. Bij een recept met kippenpoten staat dat je de bbq moet voorbereiden voor direct grillen op 140 graden. Vervolgens moet je ze grillen tot een kerntemperatuur van 72 graden. Vanwaar de 140 graden? Kun je globaal vertrouwen op de meter van het deksel van de Weber?

Ik heb dus geen thermometer maar wil er wel een aanschaffen. Daar heb ik voor rondgekeken maar loopt erg uiteen met mogelijkheden. Omdat ik net begin zoek ik een instapmodel voor niet teveel geld.
En voordat ik die verknal/domme vraag: Kan je een thermometer naast het vlees op het rooster laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Trezzahn schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:22:
Dat doe ik altijd op briketten (uit de super)
Probeer eens kokosbriketten :) Nu met korting bij de Welkoop te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Ik heb dus geen thermometer maar wil er wel een aanschaffen. Daar heb ik voor rondgekeken maar loopt erg uiteen met mogelijkheden. Omdat ik net begin zoek ik een instapmodel voor niet teveel geld.
En voordat ik die verknal/domme vraag: Kan je een thermometer naast het vlees op het rooster laten liggen?
Inkbird Bluetooth thermometer met twee probes. Zit een klemmetje bij waarmee je een van de probes net boven het rooster kunt klemmen.

En als er 140 graden staat, is 130 of 150 ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14

Kun je globaal vertrouwen op de meter van het deksel van de Weber?

Niet echt. De afwijking van die dingen is vanwege de plaatsing soms best groot. Het gaat erom wat je roostertemperatuur is. Ik ben zelf begonnen met een thermometer van de IKEA, de Fantast. Daar koop je er voor 26 euro twee van. Eén voor op roosterhoogte (door een aardappel of een kurk ofzo, als je geen klemmetje hebt) en één in je vlees. Werkt echt perfect en je zult zien dat het echt best flink scheelt met de domethermometer. En ja, die dingen kun je op het rooster laten liggen. Tot 250 graden hittebestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 14:04
Geen wifi of bluetooth (dus lekker naast je Q zitten :9B ), wel het beste instapmodel https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Trezzahn Ik heb houtskool met langste sessie van 4u nog nooit hoeven bij te vullen.
Ook bij hot en fast van Max 3 uur heb ik nog meer dan genoeg houtskool liggen voor ene 2e ronde, even aanvullen met nieuwe blokjes en gaan.

Albert Heijn heeft/had voor 6 euro een pen thermometer. De Hema heeft er een voor 4 euro.

Bij de Blokker vindt je met een probe of meer. Kost tegelijk ook wat meer.

Ben zelf zeer content met een inkbird variant, 4 stuks op bluetooth, achteraf wifi betere optie geweest, maar ik heb de bluetooth gekoppeld aan m'n domotica zodat ik het op die manier uitlees en geen gebruik maak van een App.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55
Na het af en toe meelezen van dit topic en een beknopt bbq-receptenboek dat ik gekregen heb, wil ik zonder 'echte' bbq ervaring iets anders proberen. Ik ben alleen een mooiweer bbq-er dus ik denk dat dit het moment is.

Ik bbq al een tijdje op een Weber Original Kettle zonder accessoires (behalve een brikettenstarter en een barbecuetang). Dat doe ik altijd op briketten (uit de super) die ik aanmaak met bruine aanmaakblokjes. De ene kant liggen kolen en de andere kant een aluminiumbakje voor/tegen de vleessappen e.d. Ik grill eigenlijk alleen het simpele spul als worstjes, spiesjes en lapjes (standaard vlees dus uit de slager of super). Dat doe ik bijna altijd direct en als het ‘te gek gaat’ gaat het naar indirect.

De reden dat ik altijd met briketten grill is dat ik bij houtskool het gevoel heb dat het zo weg is en je tussendoor je rooster er af moet halen om weer houtskool bij te vullen en weer moet wachten tot 'ie weer heet is.
Is met houtskool echt zoveel lekkerder/makkelijker/beter?

Nu staan er een aantal lekkere recepten in en ik wil er een proberen, mede doordat ik nu wat anders wil proberen. Bij een recept met kippenpoten staat dat je de bbq moet voorbereiden voor direct grillen op 140 graden. Vervolgens moet je ze grillen tot een kerntemperatuur van 72 graden. Vanwaar de 140 graden? Kun je globaal vertrouwen op de meter van het deksel van de Weber?

Houtskool is naar mijn idee 'natuurlijker', terwijl briketten geperst zijn met bindmiddel. Ik was laatst weer bij iemand die met briketten ging barbecueën, maar man, wat stinken die dingen eigenlijk. Kokosbriketten zijn dan wel wat beter. Houtskool kan heter worden dan briketten, dus voor dingen die heet moeten ideaal, denk aan searen, grillen of pizza's make n. Maar voor low en slow moet je houtskool absoluut remmen. 'ouderwets' barbecueën, dus wat hamburgers en spiesjes enzo, kan je eigenlijk niet doen zonder deksel als je houtskool gebruikt, dan zijn ze zo weg inderdaad. Er zit overigens wel veel verschil in de hardheid van houtskool en dus hoe heet ze worden en hoe snel ze weg zijn.

Ik doe eigenlijk alles op houtskool en ik heb niet het idee dat het 'snel weg is'. Zolang je maar de temperatuur controleert voor wat je nodig hebt.

Ik kan de inkbird met twee probes van harte aanbevelen. Prima prijs-kwaliteit en meteen met een klemmetje om m op het rooster te doen. Een goede thermometer is wel essentieel, dus schaf die vooral snel aan.

Temperaturen in recepten zijn vaak indicatief en 10 graden verschil maakt echt niet uit. Maar het heeft wel te maken met hoe mals het vlees uiteindelijk wordt. Te hoog en vet en bindweefsel heeft minder tijd om zacht te worden. Of de buitenkant gaat te hard terwijl de binnenkant nog rauw is. En bij gebruik van rookhout is meer tijd in de rook meer smaak. Dus in de buurt van de aangegeven temperatuur moet je wel zitten. En dan vaker is wat lager beter dan hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk1983 op 19-07-2022 13:01 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hier ook een houtskool only gebruiker, zelfs de Weber Smokey Mountain gebruik ik icm houtskool dat gaat prima ook met langere sessies.

Ik heb nog wel kokosbriketten maar vind het in de meeste gevallen te lang duren om het aan te steken ondanks LooftLighter/brikettenstarter etc tegenover houtskool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 16:41
Practics schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:27:
Allemaal leuk en aardig, iedereen moet gewoon lekker uitgeven aan een bbq wat hij of zij zelf wil. Dat heeft niks te maken met je kunnen of willen. Er zijn ook mensen die een auto van meer den 500.000 euro rijden terwijl een fiat panda tegenwoordig ook lekker volwassen rijd en met 25.000 heel eind bent. Gewoon lekker doen waar jij jezelf goed bij voelt. Voor de 1 is dat een dure bbq die gelijk ook een stukje versiering is van zijn tuin. Voor de ander is het de kunst om zo goedkoop mogelijk het maximale uit hun spullen te halen. Bepaal je budget en koop binnen dat budget gewoon beste wat er te verkrijgen is en je hebt een goede koop.
<knip>
Als reactie op hierboven en natuurlijk op @Raymond , ik bedoelde het uiteraard met een knipoog.
Natuurlijk zit ik stiekem ook te kijken naar een mooiere, duurdere bbq, met net wat meer mogelijkheden en uiteraard gaat de vergelijking met een fotograaf mank.
Maar mijn punt was: originele poster wil beginnen met houtskool en experimenteren met grotere stukken vlees, daar heeft hij uiteraard geen BGE of iets dergelijks voor nodig ;)

Trouwens... ik heb het eraf geknipt in de quote, maar mooie stukken vlees heb jij in elkaar gezet hoor, van 't weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 13:24

PnD

like in Pinda ^_^

Salv schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:33:
[...]

1/2) Zelf heb ik voor zalmzijde op rookplank altijd een indirect methode aangehouden waar de rookplank wel enige tijd in water is voorgeweekt. De temperatuur rond de 170/180 graden indirect is prima te doen voor de zalm. De aroma's welke van de plank af komen is met deze indirecte methode heel goed te doen en met een beetje mazzel kun je de plank nog een tweede keer gebruiken ;-)

3) Geen ervaring mee maar ikzelf ga voor een kalkoen filet van 1,5kilo welke ik ga vullen zodat we hier met 6 man mooi van kunnen gaan eten.

4) Bijgerechten kun jezelf zo gek maken als je wilt en wat de smaak van de gasten zijn. De bekende hasselback maar dan bv uitpakken door te combineren met truffel & gruyere of een gratin van zoete aardappel & biet. Geroosterde bloemkool, rosti rondjes varianten of bourbon belly burnt ends _/-\o_
Op mijn zoektocht naar bijgerechten kwam ik op jouw oude post. Welk recept heb je voor de gratin met zoete aardappel/rode biet gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:27
@PnD ga bij een gratin van weinig zetmeelhoudende producten uit van 200 gram room op 1 kg product.

Voor aan vastkokende aardappel doe ik meestal een 50/50 verhouding melk/room en dan 500 gram op 1kg aardappel.

Je room en/of melk opkoken met peper en zout, je kan daar direct smaak aan mee laten trekken, denk aan knoflook teen, tijm, rozemarijn, fijn gesneden ui etc.
schil je product, snijd daar plakken van 2 a 3mm
leg de plakken in een ingevette ovenschaal, giet de warme (gezeefde) massa erop, eventueel kaas en doe deze in je BBQ op zo'n 180 graden voor 35 minuutjes.

voor zoete aardappel:
kaas kan b.v. stukjes zachte geitenkaas zijn, maar een gerijpte farmhouse cheddar is ook best te doen.
met de melk meetrekken:
oregano
ras-el-hanout
vadouvan

voor rodebiet:
geitenkaas met een nootje erbij, hazelnoot, walnoot, amandel
in de melk:
tijm
een balsamico stroop. (pas op met teveel zuren, dit tast je garing aan)

gewoon proberen, proef je room/melk mengsel als dit smaakvol is kan er al weinig meer fout gaan.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:53
Kleine n00b-vraag: als je spareribs volgens de 3-2-1 methode maakt, kun je dan ook de 3-2 een dag eerder doen, en op de dag zelf alleen nog aflakken met bbq-saus en nog 0.5-1 uur op de bbq? Of moet je de spareribs dan eerst weer op juiste kerntemperatuur laten komen op de bbq en daarna pas aflakken en 0.5-1 uur afronden?

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 23:55
Zartos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:56:
Kleine n00b-vraag: als je spareribs volgens de 3-2-1 methode maakt, kun je dan ook de 3-2 een dag eerder doen, en op de dag zelf alleen nog aflakken met bbq-saus en nog 0.5-1 uur op de bbq? Of moet je de spareribs dan eerst weer op juiste kerntemperatuur laten komen op de bbq en daarna pas aflakken en 0.5-1 uur afronden?
Nee hoor, dat kan zeker. Dat is in feite ook hoe de voorgaande spare ribs uit de winkel gemaakt worden. Je hoeft ze in feite alleen nog maar op te warmen. Overigens kan je beter 2,5-1-0,5 aanhouden, maar das ook een persoonlijke keuze. Voor de meeste spare ribs die we hier hebben is 321 echt te lang.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:53
Luuk1983 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Nee hoor, dat kan zeker. Dat is in feite ook hoe de voorgaande spare ribs uit de winkel gemaakt worden. Je hoeft ze in feite alleen nog maar op te warmen. Overigens kan je beter 2,5-1-0,5 aanhouden, maar das ook een persoonlijke keuze. Voor de meeste spare ribs die we hier hebben is 321 echt te lang.
Dat klinkt goed. En dat opwarmen kan dan meteen met de bbq-saus afgelakt? Dus dan hebben ze nog maar een half uurtje nodig totaal?

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 29-05 22:10
[...]

Ben ik de enige die het niet fijn vind dat er een verkoper van merk X constant mee zit te typen in dit topic met maar één duidelijk doel: Meer merkbekendheid generen en daardoor meer producten te verkopen?
Ik vind het wel fijn eigenlijk, zolang het inderdaad niet té is, en dat vind ik hier niet. Ik had nog nooit van het merk gehoord, en nu wel. "Lokaal" product zeker tov iets als Amazon of Bol. Ik wacht nog even op een mooie aanbieding voor een klein eitje, ongeacht welk merk.
Hier wel dezelfde ervaring met houtskool, ik bak er gevoelsmatig 20-30 minuten iets mee en dan is het allemaal as (Weber). Heter, maar korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:11
Ik verbaas me juist iedere keer weer over hoe zuinig een kamado (Grill Guru large) is qua houtskool verbruik. Inmiddels een keer of 10 gebruikt, waarvan 1x pulled pork á 8-9 uur en 1x spareribs á 4,5 uur en nu pas m'n eerste zak Dammers van 10 kilo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
Martijn1990 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:39:
Ik verbaas me juist iedere keer weer over hoe zuinig een kamado (Grill Guru large) is qua houtskool verbruik. Inmiddels een keer of 10 gebruikt, waarvan 1x pulled pork á 8-9 uur en 1x spareribs á 4,5 uur en nu pas m'n eerste zak Dammers van 10 kilo op.
Dat is ook een eigenschap van een Kamado. Houtskool kan (bij voldoende zuurstof) snel opbranden en daarmee ook veel hitte genereren (door de relatief open structuur vs geperste briketten). Een Kamado heeft minder brandstof/zuurstof nodig om een bepaalde temperatuur te bereiken en vast te houden (o.a. door dat het dikke isolerende materiaal wat ook nog eens lang warmte vast kan houden). Door deze eigenschappen is het qua verbruik een efficiëntere bbq vs bijvoorbeeld een Weber.

Met een zelfde zak houtskool kom je in een Weber minder ver vs een kamado. Maar in dat eerste geval kan je bijvoorbeeld wel kokosbriketten oid gebruiken. Die branden minder heet (nog steeds heet genoeg ;) ) maar gaan langer mee en qua temperatuur stabieler (al is dat juist in een Kamado prima te regelen met houtskool).

[ Voor 18% gewijzigd door roelwillems op 19-07-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 16:07
Raymond schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Probeer eens kokosbriketten :) Nu met korting bij de Welkoop te krijgen
Bedankt voor de tip! Kokosbriketten verkies je boven houtskool?
barrymossel schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Inkbird Bluetooth thermometer met twee probes. Zit een klemmetje bij waarmee je een van de probes net boven het rooster kunt klemmen.

En als er 140 graden staat, is 130 of 150 ook prima.
Jorizzz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Niet echt. De afwijking van die dingen is vanwege de plaatsing soms best groot. Het gaat erom wat je roostertemperatuur is. Ik ben zelf begonnen met een thermometer van de IKEA, de Fantast. Daar koop je er voor 26 euro twee van. Eén voor op roosterhoogte (door een aardappel of een kurk ofzo, als je geen klemmetje hebt) en één in je vlees. Werkt echt perfect en je zult zien dat het echt best flink scheelt met de domethermometer. En ja, die dingen kun je op het rooster laten liggen. Tot 250 graden hittebestendig.
robkrekel schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:56:
[...]
Geen wifi of bluetooth (dus lekker naast je Q zitten :9B ), wel het beste instapmodel https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/
Bedankt voor deze tips! Ik zal eens gaan kijken bij IKEA. Kwam op YouTube ook al veel handige tips tegen voor IKEA bbq accessoires.
Jullie halen de draadjes door het ventilatieventiel?
Quad schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:35:
@Trezzahn Ik heb houtskool met langste sessie van 4u nog nooit hoeven bij te vullen.
Ook bij hot en fast van Max 3 uur heb ik nog meer dan genoeg houtskool liggen voor ene 2e ronde, even aanvullen met nieuwe blokjes en gaan.

Albert Heijn heeft/had voor 6 euro een pen thermometer. De Hema heeft er een voor 4 euro.

Bij de Blokker vindt je met een probe of meer. Kost tegelijk ook wat meer.

Ben zelf zeer content met een inkbird variant, 4 stuks op bluetooth, achteraf wifi betere optie geweest, maar ik heb de bluetooth gekoppeld aan m'n domotica zodat ik het op die manier uitlees en geen gebruik maak van een App.
Grill je op een Weber (of soortgelijks) dan, of een Kamado? Want in een Weber heb ik het gevoel de houtskool zo kwijt te zijn. Ik moet natuurlijk nog oefenen met temperatuur e.d.
Luuk1983 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Houtskool is naar mijn idee 'natuurlijker', terwijl briketten geperst zijn met bindmiddel. Ik was laatst weer bij iemand die met briketten ging barbecueën, maar man, wat stinken die dingen eigenlijk. Kokosbriketten zijn dan wel wat beter. Houtskool kan heter worden dan briketten, dus voor dingen die heet moeten ideaal, denk aan searen, grillen of pizza's make n. Maar voor low en slow moet je houtskool absoluut remmen. 'ouderwets' barbecueën, dus wat hamburgers en spiesjes enzo, kan je eigenlijk niet doen zonder deksel als je houtskool gebruikt, dan zijn ze zo weg inderdaad. Er zit overigens wel veel verschil in de hardheid van houtskool en dus hoe heet ze worden en hoe snel ze weg zijn.

Ik doe eigenlijk alles op houtskool en ik heb niet het idee dat het 'snel weg is'. Zolang je maar de temperatuur controleert voor wat je nodig hebt.

Ik kan de inkbird met twee probes van harte aanbevelen. Prima prijs-kwaliteit en meteen met een klemmetje om m op het rooster te doen. Een goede thermometer is wel essentieel, dus schaf die vooral snel aan.

Temperaturen in recepten zijn vaak indicatief en 10 graden verschil maakt echt niet uit. Maar het heeft wel te maken met hoe mals het vlees uiteindelijk wordt. Te hoog en vet en bindweefsel heeft minder tijd om zacht te worden. Of de buitenkant gaat te hard terwijl de binnenkant nog rauw is. En bij gebruik van rookhout is meer tijd in de rook meer smaak. Dus in de buurt van de aangegeven temperatuur moet je wel zitten. En dan vaker is wat lager beter dan hoger.
Dank! Ik hoop met deze en bovenstaande tips een heel eind te komen. Eerst maar eens wat in huis halen en oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Trezzahn Kamado, warmteverlies is natuurlijk dan lager dan een metalen ketel waardoor je dus minder brandstof nodig hebt om op temperatuur te blijven.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattizz
  • Laatst online: 28-05 15:58
@Trezzahn Ik bbq op een Weber 57cm ketel. Ik gebruik zowel houtskool als kokosbriketten. Het houtskool gebruik ik wanneer ik ook flink wat hitte wil, om bijvoorbeeld een mooi korst/sear op een steak te zetten of een pizza te bakken op hoge temperatuur. Ik krijg met kokosbriketten die korst er een stuk moeilijker op.

De kokosbriketten gebruik ik als het allemaal niet zo warm hoeft, bijvoorbeeld een hele zeebaars of hele kip op een graad of 160 voor een wat langere tijd. Ik vind deze temperatuur in de weber ook makkelijker te reguleren met briketten dan met houtskool. Briketten worden minder heet en het gaat allemaal wat minder snel.

Ik gebruik nu Dammers houtskool en kokosbriketten van het vuurenrook.nl huismerk. Ik heb ook met ecobrasa kokosbriketten gewerkt, deze kreeg ik naar mijn idee beter aan en gaven minder as dan die van vuurenrook.nl zelf. Maar allebei zijn prima om mee te werken. Ik heb ook nog een keer met 'Echt houtskool' gewerkt, dan de goedkoopste versie. Brand prima, maar brand er wel sneller door heen dan Dammers.

Hiervoor heb ik ook lange tijd met supermarkt briketten gewerkt, maar dat gaf toch altijd een nare rook af. Ik vind persoonlijk de investering in betere brandstof het wel waard.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

[ Voor 0% gewijzigd door Mattizz op 19-07-2022 21:29 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Trezzahn niet zozeer boven houtskool, maar boven briketten van de supermarkt.

Houtskool vs briketten heeft mattiz prima uitgelegd: die twee soorten hebben verschillende gebruiksdoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zit in de tuin en iemand is petroleum aan t verbranden in een bbq. :r
Aanmaak blokjes of bagger briketten of houtskool van onbekende herkomst..
Dat ruik je toch zelf ook wel en dan moet je toch denken ik wil dit niet in mn vlees........ 8)7

Was net een lekker windje maar die is gaan liggen en t is meteen weer behoorlijk warm...
Te warm om een BBQ aan te steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 19:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D11OSRPzlbJX2Lye7Hp7AJWqfbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbtSayByNTojUgTg3NaWitgE.jpg?f=user_large
Warm? Ja zeker!
Maar toch de salade Niçoise gemaakt uit de bbq-bijbel. Volgende keer echt een “vlees”-thermometer gebruiken want de tonijn was te droog 😒
Maar verder niet ontevreden met deze temperaturen 😊

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tonijn is toch enkel kort aanschroeien?
Of zit ik in de war met een ander visje?

* Dennis1812 eet weinig tonijn
Salade ziet er prima uit verder. Wel alsof je bbq warmer mocht om een goed ruitje te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 19:24
Dennis1812 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:26:
Tonijn is toch enkel kort aanschroeien?
Of zit ik in de war met een ander visje?

* Dennis1812 eet weinig tonijn
Salade ziet er prima uit verder. Wel alsof je bbq warmer mocht om een goed ruitje te krijgen.
klopt Tonijn moet maar heel kort, dus nog korter dan ik nu had gedaan ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Luuk1983 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Temperaturen in recepten zijn vaak indicatief en 10 graden verschil maakt echt niet uit.
10 graden keteltemperatuur boeit weinig, maar 10 graden vleestemperatuur wel. Lijkt me logisch maar toch.
Maar het heeft wel te maken met hoe mals het vlees uiteindelijk wordt. Te hoog en vet en bindweefsel heeft minder tijd om zacht te worden. Of de buitenkant gaat te hard terwijl de binnenkant nog rauw is. En bij gebruik van rookhout is meer tijd in de rook meer smaak. Dus in de buurt van de aangegeven temperatuur moet je wel zitten. En dan vaker is wat lager beter dan hoger.
Low and slow is bijna altijd beter, behalve bij heel vetarm of bindweefselarm materiaal, of bij bacteriologisch problematische bereidingen. Dat laatste bij bijvoorbeeld roken, wat ook op de BBQ kan.

Vwb briketten: ik gebruik wel eens wat ecobrasas. Die heb ik te groot ingekocht omdat ik ze bij warmroken graag gebruik (branden lekker controleerbaar en je kunt ze makkelijk in en uit de kast halen per stuk en daarmee doseren) . Soms gooi ik ze in de kamado, als ik bedenk hoeveel ik er nog heb :+
Let op, dat zijn wel briketten waar geen troep of gek bindmiddel in zit. Briketten van gamma ed gebruik ik gewoon niet.
Daarnaast is mijn houtskool voorkeur wel bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Briketten als low en slow brandstof is misschien een goed alternatief voor de leverings issue's die harde houtskool heeft.

Moet je ze starten met gewone houtskool?
Ik bedoel er naast leggen zodat ze aangestoken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 14:38
copykat schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:30:
Zit in de tuin en iemand is petroleum aan t verbranden in een bbq. :r
Aanmaak blokjes of bagger briketten of houtskool van onbekende herkomst..
Dat ruik je toch zelf ook wel en dan moet je toch denken ik wil dit niet in mn vlees........ 8)7

Was net een lekker windje maar die is gaan liggen en t is meteen weer behoorlijk warm...
Te warm om een BBQ aan te steken.
Had hier op het vakantie park geloof ik dezelfde persoon; Werkelijk geen idee wat er allemaal op gecremeerd werd maar het meurde behoorlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 17:05
PnD schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Op mijn zoektocht naar bijgerechten kwam ik op jouw oude post. Welk recept heb je voor de gratin met zoete aardappel/rode biet gebruikt?
Oef dat is een oudje haha!

Ik meen mij te herinneren dat ik voor dit recept ben gegaan toen.

Vandaag krijg ik weer een vlees bestelling binnen en hoop dat zodra ik het ontvangen heb mijn procureur van 1.5kg wel binnen een dag ontdooid is. Wij hebben deze week bouwvakkers over de vloer en vrijdag is altijd friet dag, dus dacht waarom geen frietje pulled pork ( loaded fries ) voor de mannen maken. Friet halen we wel af en de pulled pork moet dan van de bbq komen.

Nu kan ik dit stukje vlees laten ontdooien in een ovenschool in de koelkast maar ook in een koud water gevulde koelbox, zou dat laatste sneller werken?

[ Voor 37% gewijzigd door Salv op 20-07-2022 09:31 ]

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Salv schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Vandaag krijg ik weer een vlees bestelling binnen en hoop dat zodra ik het ontvangen heb mijn procureur van 1.5kg wel binnen een dag ontdooid is. Wij hebben deze week bouwvakkers over de vloer en vrijdag is altijd friet dag, dus dacht waarom geen frietje pulled pork ( loaded fries ) voor de mannen maken. Friet halen we wel af en de pulled pork moet dan van de bbq komen.

Nu kan ik dit stukje vlees laten ontdooien in een ovenschool in de koelkast maar ook in een koud water gevulde koelbox, zou dat laatste sneller werken?
In een koelbox met water gaat veel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjce
  • Laatst online: 29-05 21:02
V&A op het forum is niet toegestaan.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 21-07-2022 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 30-05 13:40
Die skillet heb ik en is echt super fijn, ook gewoon op het fornuis binnen :)

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 21-07-2022 23:43 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Morgenavond wil ik op mijn medium kamado 10 porties saté klaarmaken.

Wat is de handigste manier om dit vlot te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Crxtreem schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:11:
Morgenavond wil ik op mijn medium kamado 10 porties saté klaarmaken.

Wat is de handigste manier om dit vlot te doen?
Wat heb je in gedachten en waar twijfel je over? Want saté klinkt als eenvoudig hot&fast werk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Wat heb je in gedachten en waar twijfel je over? Want saté klinkt als eenvoudig hot&fast werk.
Ik zat te denken aan eerst indirect om ze te garen en dan direct op mijn gietijzer rooster ze een knapperig korstje te geven.

Omdat het een medium is heb ik beperkte ruimte.
Ik kan wel 2 zone’s maken maar dan kan ik maar een paar stokjes kwijt.

Hot en fast bedoel je een graadje of 230 en dan direct op de gietijzer rooster en draaien maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Crxtreem schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Ik zat te denken aan eerst indirect om ze te garen en dan direct op mijn gietijzer rooster ze een knapperig korstje te geven.

Omdat het een medium is heb ik beperkte ruimte.
Ik kan wel 2 zone’s maken maar dan kan ik maar een paar stokjes kwijt.

Hot en fast bedoel je een graadje of 230 en dan direct op de gietijzer rooster en draaien maar?
Ik zou gewoon lekker heet de barbecue opstoken en gewoon grillen. Zo klaar een paar satetjes. Daar hoef je niets indirect voor te doen.

edit: Vorige weekend nog bij mijn ouders gedaan, gewoon de WGA mee en lekker sateetjes op gegrild. Daar heb je echt niks voor nodig :)

Over niks nodig hebben gesproken, ik was een paar maanden terug in Malaga en daar op het strand zie je bij elke strandtent een soort barbecue-boot waar ze vis in barbecueën. Echt heel lekker gegeten daar de hele week :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adiWbE2z_P6bgh45tHePunb8UZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAtwvrYpGArOxXjjo785Rbkd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Ozzie op 22-07-2022 14:22 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Even inhakend op bovenstaande. Ik merk dat ik zelf vaak gewoon indirect 200graden mijn standaard af fik vlees bak. Veel lekkerder en amper kans op verbranden.

Ander iets. Buiten de sligro en makro om. Hoe houden jullie goede vlees aanbiedingen in de gaten? Merk langzaam aan dat er toch achterlijk veel geld richting het vlees gaat. 🥹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Lokale echte slager en niet op elke hype van zogenaamd exclusief vlees springen helpt ook al.

Laatst zag ik gemarineerde iberico spare ribs liggen. Gaat nergens over, de exclusieve smaak die er zou aanhangen is kapot gemarineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lokale slager, en de hanos. Met aanbiedingen zijn ze niet gek duur. Wel altijd kritisch blijven op hypes:
Lokale slager vraagt 18€ voor ossenhaas (per kilo, hele haas) maar 30€ voor bavette.

Verder een grote vriezer en dus geen onzinvlees (iberico ribs is een mooie , tomahawks ook, ik vind persoonlijk wagyu ook zijn geld niet waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Boudewijn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:41:
Lokale slager, en de hanos. Met aanbiedingen zijn ze niet gek duur. Wel altijd kritisch blijven op hypes:
Lokale slager vraagt 18€ voor ossenhaas (per kilo, hele haas) maar 30€ voor bavette.

Verder een grote vriezer en dus geen onzinvlees (iberico ribs is een mooie , tomahawks ook, ik vind persoonlijk wagyu ook zijn geld niet waard).
Dat laatste volledig mee eens doe mij maar Irish prime minder vet, maar heerlijke smaak en structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

Ik snap dat je bij Kamado bbq’s de echte , namaak en goedkope namaak hebt. Ik wil eigenlijk een middenmaatje:

https://www.intratuin.nl/...2021-zwart-d-37-h-51.html

Ik ben geen chef-kok, ook geen hobby kok maar bbqen is wel ontzettend leuk. Wat is nou een goedkoop B merk als alternatief op de kamado ? :) als dat er niet is hoor ik het graag hoor dan gaan we sparen.

ETH Maxi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
koelebobes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:58:
Ik snap dat je bij Kamado bbq’s de echte , namaak en goedkope namaak hebt. Ik wil eigenlijk een middenmaatje:

Ik ben geen chef-kok, ook geen hobby kok maar bbqen is wel ontzettend leuk. Wat is nou een goedkoop B merk als alternatief op de kamado ? :) als dat er niet is hoor ik het graag hoor dan gaan we sparen.
Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit. Duurder is gewoon met meer opties ( en minder kans op scheuren door de opties als binnen schaal en kolen mand) en vaak dus gelijk met meer garantie. Waarvoor je dus ook betaald. Echter wat jij hier aanhaalt is vooral beperkt door de ruimte. Ik heb zelf een 22inch en dat is gemiddeld net xl. En voor alleen speciaal low en slow vlees meer dan zat. Maar zoals vandaag de diepvries spaghetti opgewarmd en rookt + alvast de huid van mijn speenvarken ham bakken en je zit gelijk op max. Dus wil je vlees en groentes combineren of gewoon maaltijden lekker buiten bereiden. Zou ik wel voor minimaal medium formaat gaan. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de bbq voor veel meer dingen gebruik en vaker dan verwacht. Met beetje mooi weer is het 100% bbq en 0% keuken hier. Van lasagne en aardappelen met vlees en groentes tot diepvries restjes opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pJ9V190FhYV-hk3CDwgFBPmqKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEsaDoFQawBfjjcr1T5kCVre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gTCZtWjrFOpSCc7lycnsrGKG7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zlqKxAEbZwRGBvtVeUtulp6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

Practics schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit. Duurder is gewoon met meer opties ( en minder kans op scheuren door de opties als binnen schaal en kolen mand) en vaak dus gelijk met meer garantie. Waarvoor je dus ook betaald. Echter wat jij hier aanhaalt is vooral beperkt door de ruimte. Ik heb zelf een 22inch en dat is gemiddeld net xl. En voor alleen speciaal low en slow vlees meer dan zat. Maar zoals vandaag de diepvries spaghetti opgewarmd en rookt + alvast de huid van mijn speenvarken ham bakken en je zit gelijk op max. Dus wil je vlees en groentes combineren of gewoon maaltijden lekker buiten bereiden. Zou ik wel voor minimaal medium formaat gaan. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de bbq voor veel meer dingen gebruik en vaker dan verwacht. Met beetje mooi weer is het 100% bbq en 0% keuken hier. Van lasagne en aardappelen met vlees en groentes tot diepvries restjes opwarmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus je zegt eigenlijk, let er op welk formaat je koopt want dat kan je gaan tegenstaan.
koop je een b merk dan is het eigenlijk bijna allemaal gelijk?

ETH Maxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
koelebobes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Dus je zegt eigenlijk, let er op welk formaat je koopt want dat kan je gaan tegenstaan.
koop je een b merk dan is het eigenlijk bijna allemaal gelijk?
Formaat is zeker een ding. Wil jij puur alleen tot 3kg stukjes vlees klaar maken low en slow is small en medium oke. Wil je meer dan zou ik echt richting xl/xxl gaan.

Daarnaast kun je. Kamado kopen voor 600 euro en dan compleet maken en en 1000 euro kwijt zijn. Met beperkte garantie of 1800 euro uitgeven met 20 jaar garantie en echt alle opties die je kunt wensen. Maar het is maar net waar jij je goed bij voelt. Uiterlijk garantie en opties bepalen de prijs. Als ik standaard hornbach kamado had gekocht met alle opties die mijn iq grills 22inch heeft was ik 600 euro goedkoper uit maar 15 jaar minder garantie en minder onderhoudsvriendelijk (houten tafel bladen tegen metaal en hittebestendige bijvoorbeeld ) en uiterlijk is van mijn iq grills na mijn smaak stuk mooier. Maar die hornbach kamado komt het vlees echt niet minder vanaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

koelebobes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:58:

Wat wil je er op maken? En voor hoeveel mensen gemiddeld?
Dat bepaalt je rooster grote. : Mini, compact, medium, large, xl large.
Halvemaan, divide en conquer heet dat is bij compact zinloos. 34cm is effectief 28cm (bij indirect) is 14cm per indirecte zijde.
Compact is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m2anpd4j1ipSYfthiRXqCFPjWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUOqqlxnnvfBVmgwhoo2slGS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiPV6TP-FgCqMkp0uAqj8hx3W_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL9HICuJeqScmuYjj43o3vPa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oILCR8cg60D9_cxsLncwzKzGKWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5VtMLhn3MADPsTqHNBW2av6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ez_bovrTbHeiy24Z0xApE6afRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCciUSGKX4XcEGxlwXjWp4Rc.jpg?f=fotoalbum_large
4 personen gaat prima als je beetje planned, serieel koken zegmaar.
Toch is medium net ff beter en heeft mogelijkheid tot een DenC, en is een large gewoon ideaal doordat je makkelijker een pannetje er naast kan zetten.
Of op een verhoger er boven. Dat past niet met compact.

Merken.
Je hebt tuincentrumhuismerk kamado's maakt niet welk merk ze zijn allemaal chinees en t werkt maar garantie max 2jaar.
Midrange kamado's die een dealer hebben, (dus niet de retailer maar een importeur.)
200f's zijn Bastard(schaart zich bij de toppers), GrillGuru en Grizzly Grill. Zo zijn er nog GrillBill, Inferno, Patton, Yakiniku, en nog veel meer kleinere spelers.
En de grotere merken die ook mee willen doen. De Boretti kamado is er zo één, niet echt een kamado merk maar wel bbq bouwer.
En de duurdere types.
Bastard, Kamado Joe, Primo, en zinskort IQ kamado, Big Green Egg. Edit Monolith en ik vergeet vast nog wel een paar

Om te beginnen is een huismerk prima. Ik heb ook een merkloos habbibabbi ding met grote gelijkenis met een Patton.
Wil ik na paar jaar een betere gooi ik wel wat extra euro's in de hobby maar dat is beter als 1000 euro uitgeven en ontdekken dat je er niks aan vind.

Als je de ruimte hebt kan je een (goedkope) compact als eerste kopen en als je denkt ik wil meer , bouw je een meubel
En zet je de compact daar in als grill en een large er naast op zn verrijdbare frame als "tweede pit" beetje je kleine auto houden en de gezinsauto er naast zetten 8)

dit is misschien een leuke leessite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hou er ook rekening mee dat een grote BBQ meer verbruikt. Naar mijn gevoel is een grotere wel langer stabiel in temperatuur.

Zelf een BGE mini en een BGE large, verschil is frappant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Yalopa schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:57:
Hou er ook rekening mee dat een grote BBQ meer verbruikt. Naar mijn gevoel is een grotere wel langer stabiel in temperatuur.

Ik merk dat ook soort houtskool boel doet. Begon met een zak iq grills xl lump houtskool kon daar mooi aantal sessies mee doen. Hot en fast en low en slow. Daarna een zak bastard houtskool vrij hard en vettig. Deze ging er minimaal keer zo hard er door heen en gaf boel kleine stukjes houtskool die niet volledig verbrande. Ook gaf dit bij aansteken een smerige rook af sowieso ook bij het uitdoven gaf het een onprettige reuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Uiteraard, maar ik vergeleek met dezelfde houtskool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Yalopa schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:57:

Je hebt meer massa wat warmte heeft opgenomen. Dus daarom minder zuinig maar wel stabieler.

Ik heb zelf de Masterbuilt Classic 18" (rooster maat) en als ik het opnieuw zou doen dan kocht ik meteen 2 van die kamado's.

Eerder deze week 2x zalm op plankje en gepofte zoete aardappels erop. Dat was geschikt voor 4 mensen. Maar de groentenspiesjes moeten na de zalm erop. Goed, dat was maar 5 tot 10 minuten en dat was toch nodig want de aardappelen waren gloeiend heet en de zalm koelt niet zo snel af. (Folie doet wonderen).

Een enkele XL ipv 2x L zou kunnen maar heb je minder flexibiliteit qua temp.

Mijn volgende aanschaf wordt een compacte en dan wel de GGC. Hij kost geen drol, hij moet enkel hot en fast en heel soms een pulled pork. En als hij stuk is heb je een mooie plantenbak en kan je een collectie beginnen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Chevy454 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Je hebt meer massa wat warmte heeft opgenomen. Dus daarom minder zuinig maar wel stabieler.
Je hebt daar helemaal gelijk in, maar ik moet wel zeggen dat een kleine bbq niet per se instabiel is. Ik zie instabiel als "zonder intentie van de gebruiker van temperatuur veranderen". Als je de luchttoevoer open gooit af knijpt verandert de temperatuur wat sneller, maar uit zichzelf gaat hij niet staan klapperen oid.

Qua verbruik: ik ben juist naar de minimax gegaan omdat een XL teveel brandstof kost. Enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 13:24

PnD

like in Pinda ^_^

Salv schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Echt een aanrader dat recept. Erg lekker bijgerecht.

Prima avond gehad met 7 man te gast. een Memphis burger sousvide/bbq met coleslaw. Biefstuk van 1,5kg met chimmichurri en het bijgerecht.
Afgesloten met banaan-rolo-cognac ijs en slagroom.

Later op de avond nog een secreto als hapje weggesnackt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Chevy454 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb zelf de Masterbuilt Classic 18" (rooster maat) en als ik het opnieuw zou doen dan kocht ik meteen 2 van die kamado's.

Eerder deze week 2x zalm op plankje en gepofte zoete aardappels erop. Dat was geschikt voor 4 mensen. Maar de groentenspiesjes moeten na de zalm erop. Goed, dat was maar 5 tot 10 minuten en dat was toch nodig want de aardappelen waren gloeiend heet en de zalm koelt niet zo snel af. (Folie doet wonderen).

Een enkele XL ipv 2x L zou kunnen maar heb je minder flexibiliteit qua temp.

Mijn volgende aanschaf wordt een compacte en dan wel de GGC. Hij kost geen drol, hij moet enkel hot en fast en heel soms een pulled pork. En als hij stuk is heb je een mooie plantenbak en kan je een collectie beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6ck8brLfM2rhTba-p-XjbIkxdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qgdR016BpmCIT8E5Jv62eoC.jpg?f=fotoalbum_large
6,3 kg speenvarken ham. Op een 22inch kamado. Houd echt niet over hoor. Maar goed, het is heel
Gebruiks afhankelijk. Alleen stukjes vlees of complete maaltijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05 15:28
Orion84 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:28:
Gisteren hadden we bij onze scoutinggroep de traditionele seizoensafsluiting. Waarbij we voor de aanwezige jeugdleden, ouders en stafleden de BBQ hebben aangezwengeld. Ik geloof ruim 60 personen alles bij elkaar.

<knip>
Toetje:
[Afbeelding]
<knip>
:9~
Fantastisch idee, gisteren uitgevoerd (in een gietijzeren grillpan weliswaar), en het was fantastisch. Iedereen maakte zijn eigen oreo koekje tussen 2 maria kaakjes. Tnx!

Nog iets anders; mijn Ikea vleesthermometer bleek gisteren in een glas kokend water 8 graden aan te geven, dus ik ging 2 dikke rib-eyes (3-4cm per stuk) maar meten met een meter die je er niet in kunt laten zitten... Alleen, ik was de eerste keer al te laat, kern was 54 graden :X
Was nog wel te eten en licht roze maar dit wil ik niet nog een keer hebben. Die Meater (plus) vind ik erg duur en nu zag ik op bol.com een soortgelijk artikel van Vulpes en van FlameTech. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Practics schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:13:
[...]

[Afbeelding]
6,3 kg speenvarken ham. Op een 22inch kamado. Houd echt niet over hoor. Maar goed, het is heel
Die versie heeft 3 standen op de CenG correct?
en heb je ook de gril verhoger?
Werkt dat in gebruik als eh "tweede pit"?

ik probeer een voorstelling te krijgen hoe die dingen in praktijk werken.
Een kamado heeft boven in een hetelucht circulatie die je enigzins blokkeert met zo'n rooster met iets er op
ik ga er van uit dat de "ovenwerking" gewoon de dome temperatuurmeter is.

Werken die alleen voor low en slow als rooster vergroter? of kan je er meer mee?
ik denk bijv aan grillen op 1 kant laag en dan op de andere kant hoog in direct op bouwen en die verhoger er boven als een minder hete zone voor garing. (maar volgens mij passen dan de "pootjes"niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb een grillverhoger bij mijn GG compact. Gebruik ‘m vooral bij indirect (niet alleen low en slow, ook gewoon kipkluifjes op 200°). En een enkele keer voor een directe laag met daarboven dan een min of meer indirecte laag, maar dat maakt het wel wat lastig met het omdraaien van de onderste laag.

Kipkluifjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAQVugwSvgGf-ssw0Xc1WjhkZng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAlYFfqLZrylqvR789Rs5n73.jpg?f=fotoalbum_large

Warm gerookte zalm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKe41lPlO-qlaSG2CfWg20jfG4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwCJfG7mydUO5mnDykFIXcIW.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
copykat schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Die versie heeft 3 standen op de CenG correct?
en heb je ook de gril verhoger?
Werkt dat in gebruik als eh "tweede pit"?

ik probeer een voorstelling te krijgen hoe die dingen in praktijk werken.
Een kamado heeft boven in een hetelucht circulatie die je enigzins blokkeert met zo'n rooster met iets er op
ik ga er van uit dat de "ovenwerking" gewoon de dome temperatuurmeter is.

Werken die alleen voor low en slow als rooster vergroter? of kan je er meer mee?
ik denk bijv aan grillen op 1 kant laag en dan op de andere kant hoog in direct op bouwen en die verhoger er boven als een minder hete zone voor garing. (maar volgens mij passen dan de "pootjes"niet.)
Ja je hebt 3 levels op op te bakken of braden. En op -1 kun je dus stenen leggen om indirect te gaan. Alles is in halve manen dus je kunt inderdaad in meerdere levels 50/50 direct/indirect. 2x rvs rooster 1x gietijzer rooster 1x gietijzerbakplaat 2x indirect steen 1x pizza steen 2x lekbak. Of het handig is in praktijk. Nee vaak zitten de indirecte manen erin met lekbakken en het rvs rooster. Dit werkt voor mij zeer prettig en allround. Je kunt dan alles tot ongeveer 250 graden bakken braden en stoven. En geeft voor mij het gewenste resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Orion84 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:12:
Ik heb een grillverhoger bij mijn GG compact. Gebruik ‘m vooral bij indirect (niet alleen low en slow, ook gewoon kipkluifjes op 200°). En een enkele keer voor een directe laag met daarboven dan een min of meer indirecte laag, maar dat maakt het wel wat lastig met het omdraaien van de onderste laag.

Kipkluifjes:
[Afbeelding]

Warm gerookte zalm:
[Afbeelding]
Als bijvoorbeeld die vis doet heb je dan garings verschil?

Ik zou bijvoorbeeld denken aan spareribs en de verhoger.
Of twee lagen oerhammetjes in bakjes.

Zwemmende kip, kipfilee in hot soja saus meegaren in t bakje.

Alles wat niet grilled maar meer bakt, oven achtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, dat ging prima met die zalm zo. Iets verschil heb je altijd wel, aangezien zo’n zalm zijde niet over de hele lengte even dik is. Ik had nu de achterste helft die wat dunner is bovenop gelegd. En dan dubbel indirect op ongeveer 90° langzaam garen.

Spareribs kan je ook gewoon op hun kant in een rekje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Practics schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:13:
[...]

[Afbeelding]
6,3 kg speenvarken ham. Op een 22inch kamado.Houd echt niet over hoor. Maar goed, het is heel
22inch is niet altijd 22inch. Sommige merken hanteren de buitenmaat. Andere rooster maat. Bij mij is het 18" rooster maat. Hoeveel is jouw rooster maat?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:55:
(maar volgens mij passen dan de "pootjes"niet.)
Klopt, dat werkt niet want die rust op het onderliggend rooster. Dus die 2 delen moeten op hetzelfde niveau liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05 04:11
Iemand ervaringen met betrekking tot het bouwen/aanschaffen van een Zuid-Afrikaanse braai? Aanschaf kosten bijna 3000 euro dus ben op zoek naar alternatieven waaronder zelfbouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Urbanuss schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:55:
Iemand ervaringen met betrekking tot het bouwen/aanschaffen van een Zuid-Afrikaanse braai? Aanschaf kosten bijna 3000 euro dus ben op zoek naar alternatieven waaronder zelfbouw :)
Volgens mij heeft @Koffie er 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Urbanuss schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:55:
@Apie! heeft er enorm veel ervaring mee.

* Chevy454 zwaait :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Chevy454 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:47:
[...]

@Apie! heeft er enorm veel ervaring mee.

* Chevy454 zwaait :w
:')

* Apie! heeft ooit eens een gietijzeren braai bij BVA gekocht, maar nooit echt gebruikt… die staat hier nu weg te roesten.

[ Voor 25% gewijzigd door Apie! op 23-07-2022 21:50 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3CoSmxLl7FV14czHLADNNjItgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poFTBOmIRZTN8ftiOIi2C14R.jpg?f=fotoalbum_large

Zeebaars gemaakt vanavond op de veel te gammele barbecue van mijn ouders, het smaakte er niet minder om, maar ik waardeer mijn eigen goede spullen weer eens des te meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bloemkool stukjes met verse knoflook, rode peper, zwarte gemalen peper zout , zonnebloem olie en terriyaki saus.
In skillet gegared.
Een courgette reepjes met olijfolie en knoflook en peper en zout met pittige paprika poeder. Op t gietijzeren rooster
Salade met feta, grote groene olijven, vlees tomaten.
Kruiden.
En entrecote met adjumapeper en zout. Gegrilled.
Aardappelschijfjes van de airfryer.
Biertje er bij.

Morgen zalm, pasta, en een salade.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Tomatoman

Fulltime prutser

Gisteren heb ik een zespersoons borrelplank gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg6accN3WCj2j4kzYjF3mjptJyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EvtEhGzDT0pkPzHbZBeADCuz.jpg?f=user_large
Op de plank ligt onder andere een stukje rookkaas, dat ik zelf heb gerookt.

Daarbij nog wat warme dingen van de barbecue: biefstukspiesjes, spiesen met gegrilde groenten en spek, quiche Lorraine (kant en klaar gekocht), kip, dadels in rauwe ham.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u0hhmzU8ghP4HiZAIec5je_AgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sHtSXu9a3dog4ATRuqy3mj05.jpg?f=user_large

Aan de andere kant van de tafel staan zes miniporties gnocchi met kaas, gebakken uitjes en bieslook. Die heb ik voor het gemak in de keuken gemaakt.

In de rechthoekige glazen zit als amuse een gekoeld soepje van watermeloen, munt, olijfolie, donkere azijn van vijg en een beetje zout en peper.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 12:54
Ik wil komende week voor het eerst zelf een buikspek op de bbq leggen (~120 graden indirect). Nou vroeg ik me af, zou het mogelijk zijn (en lekker zijn) om kleine aardappeltjes in de aluminium lekbakjes te doen, met wat Roosmarijn peper en zout, om die zo mee te garen. Of liggen ze er dan veel te lang op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 15:05

Pixelmagic

Ubergeek

Tomatoman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:41:
Gisteren heb ik een zespersoons borrelplank gemaakt.
[Afbeelding]
Op de plank ligt onder andere een stukje rookkaas, dat ik zelf heb gerookt.

Daarbij nog wat warme dingen van de barbecue: biefstukspiesjes, spiesen met gegrilde groenten en spek, quiche Lorraine (kant en klaar gekocht), kip, dadels in rauwe ham.
[Afbeelding]

Aan de andere kant van de tafel staan zes miniporties gnocchi met kaas, gebakken uitjes en bieslook. Die heb ik voor het gemak in de keuken gemaakt.

In de rechthoekige glazen zit als amuse een gekoeld soepje van watermeloen, munt, olijfolie, donkere azijn van vijg en een beetje zout en peper.
Ziet er zomers uit, goed gedaan.

Ik zie mooie metalen stekers door je groenten zitten met een dubbele pen, nog een idee waar je die vandaan hebt ? Heb altijd moeite dat bepaalde dingen blijven stilhangen bij het draaien.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Pixelmagic schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Ik zie mooie metalen stekers door je groenten zitten met een dubbele pen, nog een idee waar je die vandaan hebt ? Heb altijd moeite dat bepaalde dingen blijven stilhangen bij het draaien.
Die dubbele prikkers zijn van Weber. Google maar eens op ‘Weber double prong skewers’. Ze hebben artikelnummer 8402. Op de website van Weber kan ik ze niet vinden; wellicht is het bij Weber niet meer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pixelmagic schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Dat soort stekers zijn er genoeg op Amazon te vinden geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

barrymossel schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Dat soort stekers zijn er genoeg op Amazon te vinden geloof ik.
Inderdaad, zo te zien zijn ze er ook van andere merken. Ik zie nu dat Weber hem aanbiedt als artikel 6320. Vooral bij groenten vind ik het handig dat je door de dubbele prikkers zelden meer hebt dat groenten tijdens het grillen van de prikker afbreken; er is dan immers nog een tweede prikker die alles op zijn plaats houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Laatst online: 24-04 02:37
Hoe goed bedoeld, dit is niet de bedoeling

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 26-07-2022 13:00 ]

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Weet iemand een grote bbq zaak waar ze alle kamado's en meubels verkopen waar je fysiek ook heen kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

https://www.dhondt.be/

Zeer mooie winkels. Ze geven geregeld demonstraties van hun bbq’s etc.

Pagina: 1 ... 220 ... 330 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism