Int beste vlees zit een gaatje 🙂😉
Ik heb sinds kort de MEATER+ en ben er behoorlijk tevreden over. Met de ontvanger is het soms een beetje zoeken om het signaal in huis te ontvangen (de barbecue staat eigenlijk net wat ongelukkig achter een paar dikke muren), maar verder werkt hij heel betrouwbaar. De software is ook prima. Ik vind het, terugkijkend, een goede aankoop.roelwillems schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:05:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen. Heb de meater ook op het oog voor bereidingen aan het spit, maar tot nu toe de knoop nog niet doorgehakt (even de thermapen er in werkt tot nu toe ook wel aardig).
Een goede grap mag vrienden kosten.
Over spareribs gesproken, Ralph post toevallig vandaag een totaal andere manier van bereiden van spareribs.
Gewoon paar uur heet laten worden, kan dus prima.
Honing whisky saus klinkt wel awesome trouwens.
Gewoon paar uur heet laten worden, kan dus prima.
Honing whisky saus klinkt wel awesome trouwens.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Hier ook even een update. Ik was natuurlijk weer met alles te laat - mijn vriendin sleepte mij nog mee naar een belangrijke afspraak dus in plaats van om 14:00 te kunnen starten kon ik pas 15:30 de Q aanzetten. Iets voor 16 gingen de ribs er op. Ik ga nu maar voor 2 uur en dan 2x45 minuten en hopen dat het goed komt. Zullen misschien iets minder mals zijn maar we doen het er maar mee. Pas tegen 21 uur eten is helaas ook geen optie.
:strip_exif()/f/image/mXvVSUyGfKaNJe50o6lKy7xW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door donleone83 op 15-07-2022 17:35 ]
Kan iemand me de probe in een bolletje alu verklaren?
Ik had wat moeite met mijn BBQ Go om een goede temp in de bbq te meten, werkt dit beter?
Ik had wat moeite met mijn BBQ Go om een goede temp in de bbq te meten, werkt dit beter?
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 15-07-2022 17:39 ]
Kom maar door met updates, ik moet nog eens voor het eerst aan spareribs beginnen dus ben benieuwddonleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:35:
Hier ook even een update. Ik was natuurlijk weer met alles te laat - mijn vriendin sleepte mij nog mee naar een belangrijke afspraak dus in plaats van om 14:00 te kunnen starten kon ik pas 15:30 de Q aanzetten. Iets voor 16 gingen de ribs er op. Ik ga nu maar voor 2 uur en dan 2x45 minuten en hopen dat het goed komt. Zullen misschien iets minder mals zijn maar we doen het er maar mee. Pas tegen 21 uur eten is helaas ook geen optie.
[Afbeelding]
Ik denk dat het om de rooster temperatuur te meten is
Dat is mijn Meater+. Ik heb de temp van het vlees niet nodig maar wil wel de temp op het rooster monitoren. Dus een ui in alufolie gedaan. Die werd van binnen toch iets te gauw heet (de vleeskant van de probe kan niet hoger dan 100 graden en daar kwam hij akelig dichtbij) dus maar vervangen door een oude aardappel die ik nog ergens wist te vinden.loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
Kan iemand me de probe in een bolletje alu verklaren?
Kun je dan mss niet beter een thermometer van de ikea kopen voor 10€
Waarom? Ik heb een Meater+ die ik voor grote cuts vlees natuurlijk wel gebruik. Dan kan ik hem nu toch inzetten voor de rooster temperatuur?SpooN_05 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:50:
Kun je dan mss niet beter een thermometer van de ikea kopen voor 10€
Easterwood style gaan op 2u klaardonleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:35:
[Afbeelding]
Zo, hier dan even een recap. Vandaag spareribs gemaakt met veel dank aan alle tips hier. Ik had een kleine 1.4kg spareribs van de slager, vanochtend in de rub gezet.
:strip_exif()/f/image/wP4IjJS9xGu4QMybuq1Otncm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag gingen ze op de Q. Op twee plekken aangestoken en een hand appel rookhout er bij en een pakketje. Dat pakketje ging zo belachelijk hard roken dat ik het er af gehaald heb. Had misschien teveel gebruikt. Later alsnog een kleiner pakketje toegevoegd.
De temp heb ik stabiel tussen de 120 en 135 graden ongeveer gehouden. Na bijna 2 uur roken een keer ingesmeerd met een mengsel van boter, appelsap en sojasaus en na iets meer dan 2 uur ingepakt in alufolie. Zelfde saus weer gebruikt om te moppen en daarna per streng ongeveer 1.5 lepel appelsap toegevoegd en weer terug op de kamado.
:strip_exif()/f/image/RZCZtBqzeaFPAlru73NJ9VQX.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een klein uurtje ze eruit gehaald, ingesmeerd met wat bbq saus en weer op de kamado gelegd. Uiteindelijk de laatste fase iets ingekort naar ongeveer 40 minuten. We hadden trek!
De ribs zijn geweldig gelukt! Ik had 1 dikke streng en een wat dunnere. De dikkere was nog iets vleziger en meer bite maar de dunne was wat mij betreft perfect: mals en gaar maar niet zacht en zompig. Mooie rooksmaak ook en rookring!
:strip_exif()/f/image/NONYP0bCy1yhxucl2blqWsx4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fRO7TNdk0CVghmjKGp9bVZd5.jpg?f=fotoalbum_large)
Als bijgerecht wat ovenfriet en little gem van de grillpan, ingesmeerd met wat knoflookolie, na grillen een stroop van balsamico-azijn en honing er over heen gedrizzled en afgemaakt met wat vers geraspte parmezaan. Al met al een topmaaltijd!
:strip_exif()/f/image/YAc8vaJ0r8RJPJc5nvWP1y8c.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende keer baby back ribs halen: ik hou meer van de kleintjes. En dan misschien de rookfase nog net iets langer. Maar man dit was lekker!
:strip_exif()/f/image/wP4IjJS9xGu4QMybuq1Otncm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag gingen ze op de Q. Op twee plekken aangestoken en een hand appel rookhout er bij en een pakketje. Dat pakketje ging zo belachelijk hard roken dat ik het er af gehaald heb. Had misschien teveel gebruikt. Later alsnog een kleiner pakketje toegevoegd.
De temp heb ik stabiel tussen de 120 en 135 graden ongeveer gehouden. Na bijna 2 uur roken een keer ingesmeerd met een mengsel van boter, appelsap en sojasaus en na iets meer dan 2 uur ingepakt in alufolie. Zelfde saus weer gebruikt om te moppen en daarna per streng ongeveer 1.5 lepel appelsap toegevoegd en weer terug op de kamado.
:strip_exif()/f/image/RZCZtBqzeaFPAlru73NJ9VQX.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een klein uurtje ze eruit gehaald, ingesmeerd met wat bbq saus en weer op de kamado gelegd. Uiteindelijk de laatste fase iets ingekort naar ongeveer 40 minuten. We hadden trek!
De ribs zijn geweldig gelukt! Ik had 1 dikke streng en een wat dunnere. De dikkere was nog iets vleziger en meer bite maar de dunne was wat mij betreft perfect: mals en gaar maar niet zacht en zompig. Mooie rooksmaak ook en rookring!
:strip_exif()/f/image/NONYP0bCy1yhxucl2blqWsx4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fRO7TNdk0CVghmjKGp9bVZd5.jpg?f=fotoalbum_large)
Als bijgerecht wat ovenfriet en little gem van de grillpan, ingesmeerd met wat knoflookolie, na grillen een stroop van balsamico-azijn en honing er over heen gedrizzled en afgemaakt met wat vers geraspte parmezaan. Al met al een topmaaltijd!
:strip_exif()/f/image/YAc8vaJ0r8RJPJc5nvWP1y8c.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende keer baby back ribs halen: ik hou meer van de kleintjes. En dan misschien de rookfase nog net iets langer. Maar man dit was lekker!
Mooi man! Fijn dat het gelukt is! En nu nog een paar keer doen en dingen uitproberen, dat is het mooie eraan!donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:20:
Zo, hier dan even een recap. Vandaag spareribs gemaakt met veel dank aan alle tips hier. Ik had een kleine 1.4kg spareribs van de slager, vanochtend in de rub gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Vandaag een semi-mislukking. Ook goed om eens te delen.
Daar ging het om. Mooie Tomahawk van de AH.
Prima vlees op t het oog
Vrouwlief haalt de oude as uit de bbq en regelt nieuwe kolen en aanmaak materiaal. Ze steekt hem ook aan
Daar ging het mis
Hij ging gewoon niet aan. Op geen enkele wijze.
Mijn vermoeden is dat er as in de luchtgaten zit waardoor er geen luchtstroom was. Kan gebeuren was lief bedoeld.
Kolen eruit, schoonmaken, kolen erin en opnieuw aansteken zag ik gezien de tijd niet zo zitten.
Gekozen voor de oven helaas. Meater erin en gaan. Meater zegt 55. Prima, even afgrillen en rusten zal wel 57-58 worden.
Bij aansnijden was hij dus echt gewoon rauw. Alsof hij nog geen oven of bbq had gezien. (Inmiddels 20.00).
Toen dus mooie steaks gesneden en afgegrilld op hoog vuur in de pan.
Ik had verwacht na al het heen en weer gesjouw. Van bbq naar oven naar pan dat het minder mals zou zijn.
Desondanks was de smaak echt heel erg goed en lekker. Perfecte structuur en garing uiteindelijk.
Geen foto meer van het eindresultaat. Dat was lekker. Maar niet foto waardig.
Les geleerd, zelf aansteken
:strip_exif()/f/image/q8Yyt6g06Jwcdl03FwOwn9s6.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima vlees op t het oog
Vrouwlief haalt de oude as uit de bbq en regelt nieuwe kolen en aanmaak materiaal. Ze steekt hem ook aan
Daar ging het mis
Mijn vermoeden is dat er as in de luchtgaten zit waardoor er geen luchtstroom was. Kan gebeuren was lief bedoeld.
Kolen eruit, schoonmaken, kolen erin en opnieuw aansteken zag ik gezien de tijd niet zo zitten.
Gekozen voor de oven helaas. Meater erin en gaan. Meater zegt 55. Prima, even afgrillen en rusten zal wel 57-58 worden.
Bij aansnijden was hij dus echt gewoon rauw. Alsof hij nog geen oven of bbq had gezien. (Inmiddels 20.00).
Ik had verwacht na al het heen en weer gesjouw. Van bbq naar oven naar pan dat het minder mals zou zijn.
Desondanks was de smaak echt heel erg goed en lekker. Perfecte structuur en garing uiteindelijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dus ff resume Picanha, dankzij de tips hier:
Picanha morgen ophalen bij de slager, dan uit de verpakking halen. Vlies indien aanwezig weghalen.
Vet insnijden en instrooien met fleur de sel.
24 uur droog op een rekje in de koelkast laten zitten.
Dag vd bbq, vlees eruit halen. Dit hoeft niet op temp te komen.
Dan vetkant boven indirect grillen tot 48 graden. Verwachte bereidingstijd tussen het uur en de twee uur.
Dan bbq opstoken en vlees afgrillen aan alle kanten tot 52-55 graden.
Daarna 45 minuten laten rusten in slagerspapier met theedoek eromheen in een afgesloten/geisoleerde doos/koelbox/koeltas, daarna in dunne plakjes op de draad snijden, dit nog met peper en zout bestrooien en de chimichurri eroverheen doen.
Aanvallen..
zoiets
Picanha morgen ophalen bij de slager, dan uit de verpakking halen. Vlies indien aanwezig weghalen.
Dan vetkant boven indirect grillen tot 48 graden. Verwachte bereidingstijd tussen het uur en de twee uur.
Daarna 45 minuten laten rusten in slagerspapier met theedoek eromheen in een afgesloten/geisoleerde doos/koelbox/koeltas, daarna in dunne plakjes op de draad snijden, dit nog met peper en zout bestrooien en de chimichurri eroverheen doen.
Aanvallen..
zoiets
45 minuten laten rusten?loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:55:
Aanvallen..
zoiets
5-10min is zat.
Vandaag voor het eerst spare ribs gedaan op de kamado.
Eerder vaker op de Weber gedaan, briketten rechts, ribs links, druipbak er onder.
De ribs kwamen er erg goed uit, maar er is wel wat vet en saus op de aluminium folie gevallen, wat als een soort bootje op de deflector plates lag, en dat heeft een verbrand luchtje achtergelaten.
Hoe doen jullie dat?
Eerder vaker op de Weber gedaan, briketten rechts, ribs links, druipbak er onder.
De ribs kwamen er erg goed uit, maar er is wel wat vet en saus op de aluminium folie gevallen, wat als een soort bootje op de deflector plates lag, en dat heeft een verbrand luchtje achtergelaten.
Hoe doen jullie dat?
Ik zou de picanha tijdens het opstoken van de bbq in slagerspapier wikkelen. Dan gaart hij daarin alvast iets door - je bent zo 5 minuten verder minimaal voordat de kamado van 120 graden naar de 250 is en de deflector plates er uit zijn en zo. Het uiteindelijke rusten na het affikken doe ik ook nooit langer dan een minuut of 10.loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:55:
Aanvallen..
zoiets
Fleur de sel is wel chique hoor. Ik pak gewoon zeezout. Lost toch op door het vocht.loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:55:
Aanvallen..
zoiets
Humm had via amazon prime een inkbird pro gekocht om de temperatuur wat stabieler te houden en ook wat flexibeler doormiddel van wifi connectie. Echter ging het aanjagen van de bbq perfect. Alleen slaat die nu volledig door en de kamado blijft heerlijk door fikken op 130+ doordat de topvent openstaat. Zo heeft het dus niet echt een meerwaarde helaas. Wat zijn jullie bevindingen?
Betreft dit model
https://www.amazon.nl/INK...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=
Betreft dit model
Ik wil van het weekend hamburgers maken.
Nu heb ik nog kleine skillets liggen die in een koekjes verpakking zaten.
Deze zijn ca 10cm dus mooi om een ei in te bakken voor de hamburger.
Alleen kan ik mij herinneren dat ik dit al een keer geprobeerd heb in zo’n skillet maar dat ik met een sloophamer het ei eruit moest halen.
Iemand een tip om een ei wel heel uit een gietijzer pannetje te krijgen?
Misschien dat de temperatuur niet goed is of verkeerde olie/boter?
Ik heb de skillets wel meerdere malen in de crisco gezet.
Nu heb ik nog kleine skillets liggen die in een koekjes verpakking zaten.
Deze zijn ca 10cm dus mooi om een ei in te bakken voor de hamburger.
Alleen kan ik mij herinneren dat ik dit al een keer geprobeerd heb in zo’n skillet maar dat ik met een sloophamer het ei eruit moest halen.
Iemand een tip om een ei wel heel uit een gietijzer pannetje te krijgen?
Misschien dat de temperatuur niet goed is of verkeerde olie/boter?
Ik heb de skillets wel meerdere malen in de crisco gezet.
Hier ben ik het mee eens @loewie1984 : voor het seasonen heeft fleur de sel denk ik geen enkele meerwaarde. Beter gewoon normaal zeezout gebruiken en dan als het klaar is op tafel fleur de sel toevoegen (ik gebruik hier zelf Maldon zout voor). Overigens is mijn beperkte ervaring dat je het vet echt even heel royaal kan zouten.Jaspervl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:35:
[...]
Fleur de sel is wel chique hoor. Ik pak gewoon zeezout. Lost toch op door het vocht.
Trouwens: twee tips voor de chimichurri nog.
1. Snij het niet te klein, het hoort vrij grof te zijn;
2. Als je denkt dat je genoeg peterselie hebt, koop dan nog een keer dezelfde hoeveelheid bij. Ik had laatst een verse plant en zelfs helemaal leeg geknipt was dat krap voor een man of 3 a 4.
@Crxtreem Ik vermoed dat de lage temperatuur van de skillets meer invloed heeft op het plakken van het ei, dan de soort vetstof.
Op het werk werken wij veel met plaatstalen pannen (deBuyer) , deze werken lekker mits de temperatuur hoog genoeg is. Anders is inderdaad ook een sloophamer-scenario.
kleine edit/toevoeging:
je skillets zijn waarschijnlijk niet glad aan de binnenkant. Zorg voor een laagje vetstof zodat het ei zo min mogelijk contact maakt met de bobbeltjes van je skillet.
Op het werk werken wij veel met plaatstalen pannen (deBuyer) , deze werken lekker mits de temperatuur hoog genoeg is. Anders is inderdaad ook een sloophamer-scenario.
kleine edit/toevoeging:
je skillets zijn waarschijnlijk niet glad aan de binnenkant. Zorg voor een laagje vetstof zodat het ei zo min mogelijk contact maakt met de bobbeltjes van je skillet.
[ Voor 25% gewijzigd door insomniac op 16-07-2022 10:45 ]
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Beginnen met spek/bacon er in te bakken voor je burger word je pannetje lekker vettig.insomniac schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:41:
@Crxtreem Ik vermoed dat de lage temperatuur van de skillets meer invloed heeft op het plakken van het ei, dan de soort vetstof.
kleine edit/toevoeging:
Ik heb die pannetjes vd action ook gekocht. Je kan kijken of je het oppervlak wat kan polijsten.
Oud slijpsteentje of zo'n goedkoop 5 eurobakje setje. Met slijpsteen op as, met de hand even de ergste bobbels er uit vlakken. Daarna goed vettig krijgen met crisco of spekvet.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dat dacht ik ook. Zonde van je fleur de sel. Ik pak gewoon keuken- of zeezout.Jaspervl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:35:
[...]
Fleur de sel is wel chique hoor. Ik pak gewoon zeezout. Lost toch op door het vocht.
Maar lossen de extra smaken van Fleur de sel niet gewoon mee op? Bedoel, ik gebruik Fleur de sel voornamelijk op steaks na het bakken, maar waarom zou het geen extra smaak geven bij dry brining?Boudewijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:30:
[...]
Dat dacht ik ook. Zonde van je fleur de sel. Ik pak gewoon keuken- of zeezout.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Bij fleur de sel gaat het met name om de structuur van het zout, die gaat verloren. Doordat je wel de kristallen voelt maar geen enorme klonten zout gebruikt is het wat subtieler, maar ik proef het verschil niet tussen gewoon zeezout in water opgelost en fleur de sel in water opgelost. (Wateroplossing gedaan om de structuurfactor te elimineren)Luuk1983 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:01:
[...]
Maar lossen de extra smaken van Fleur de sel niet gewoon mee op? Bedoel, ik gebruik Fleur de sel voornamelijk op steaks na het bakken, maar waarom zou het geen extra smaak geven bij dry brining?
Bij droog pekelen gebruik je best wel wat zout, ik vind fleur de sel dan echt zonde. Heb hier trouwens potjes uit aigue-mortes, niet de maldon versie.
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 16-07-2022 13:12 ]
Ah weer wat geleerdBoudewijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:11:
[...]
Bij fleur de sel gaat het met name om de structuur van het zout, die gaat verloren. Doordat je wel de kristallen voelt maar geen enorme klonten zout gebruikt is het wat subtieler, maar ik proef het verschil niet tussen gewoon zeezout in water opgelost en fleur de sel in water opgelost. (Wateroplossing gedaan om de structuurfactor te elimineren)
Bij droog pekelen gebruik je best wel wat zout, ik vind fleur de sel dan echt zonde. Heb hier trouwens potjes uit aigue-mortes, niet de maldon versie.
Net een test gedaan, eerst ontbijtspek in de pannetjes gebakken en daarna ei.copykat schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:01:
[...]
Beginnen met spek/bacon er in te bakken voor je burger word je pannetje lekker vettig.
Ik heb die pannetjes vd action ook gekocht. Je kan kijken of je het oppervlak wat kan polijsten.
Oud slijpsteentje of zo'n goedkoop 5 eurobakje setje. Met slijpsteen op as, met de hand even de ergste bobbels er uit vlakken. Daarna goed vettig krijgen met crisco of spekvet.
Langzaam met een spatel de eitjes loshalen langs de randjes en dat ging goed.
Dus test gelukt, kan ik vanavond of morgen een hamburger met ei en bacon maken.
Topvent gewoon op tijd op een heel klein kiertje zetten. Dan zorgt de Inkbird vanzelf dat die “tempert” tot de juiste temperatuur.Practics schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:03:
Humm had via amazon prime een inkbird pro gekocht om de temperatuur wat stabieler te houden en ook wat flexibeler doormiddel van wifi connectie. Echter ging het aanjagen van de bbq perfect. Alleen slaat die nu volledig door en de kamado blijft heerlijk door fikken op 130+ doordat de topvent openstaat. Zo heeft het dus niet echt een meerwaarde helaas. Wat zijn jullie bevindingen?
Betreft dit model
Kan het na vandaag beamen, er is weinig houtskool te krijgen. Makro Breda had 2 weken geleden pallets vol met Basterd staan, nu niets meer. Alleen 1 kapotte zak van 10 kilo en verder 5 kilo zakken met de supermarkt rommel. Door naar de Intratuin, ook alleen de rommel.Dracula schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:00:
Waar halen jullie op het moment houtskool. Er is zoveel overal uitverkocht.
Regio Haarlem in dit geval.
Uiteindelijk maar door naar bbq experience in Roosendaal, die hadden gelukkig nog wel, maar ook geen echte keuze, de aanbieding of niets.
Anyway, maar gelijk 2 10kg zakken meegenomen, dan kunnen we er voorlopig tegenaan. Beetje jammer als je een dure nieuwe bbq hebt gekocht en hem niet kan gebruiken toch ?
Hoeveel betaalde je voor die tomahawk?Dennis1812 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:34:
Vandaag een semi-mislukking. Ook goed om eens te delen.
[Afbeelding]
Prima vlees op t het oog
Daar ging het mis
AH Vakslager tomahawk #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi495642
Ging nog bonus vanaf ivm 3+1
Ik heb deze besteld: https://houtskool.nl/prod...out-restaurant-houtskool/Pixelmagic schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:24:
[...]
Kan het na vandaag beamen, er is weinig houtskool te krijgen. Makro Breda had 2 weken geleden pallets vol met Basterd staan, nu niets meer. Alleen 1 kapotte zak van 10 kilo en verder 5 kilo zakken met de supermarkt rommel. Door naar de Intratuin, ook alleen de rommel.
Uiteindelijk maar door naar bbq experience in Roosendaal, die hadden gelukkig nog wel, maar ook geen echte keuze, de aanbieding of niets.
Anyway, maar gelijk 2 10kg zakken meegenomen, dan kunnen we er voorlopig tegenaan. Beetje jammer als je een dure nieuwe bbq hebt gekocht en hem niet kan gebruiken toch ?
Helaas maar 1 doos gekregen, de 2e doos is door DPD zoek geraakt, ik krijg volgende week kosteloos de 2e doos.
Bij houtskool.nl kreeg ik ook een zakje wokkels gratis.
⏩ PVOutput☀️
Afgelopen GP van Silverstone heb ik me eens met dit ding bezig gehouden, wat ik ergens gratis heb kunnen opvissen.

Simpel stalen offset-smokertje, wat vooral even wat liefde nodig had, dus die ging uit elkaar en met de staalborstel gezorgd dat alle oppervlakte-roest verleden tijd was. En na een nieuw jasje van lijnzaadolie was het wel tijd om hem uit te proberen

Ruim een kilo buikspek, wat uiteindelijk in een uurtje of 5 gegaard is naar een kerntemperatuur van 72 graden. Daarnaast had ik een poging gedaan om een meatloaf te maken. Geserveerd met wat gegratineerde aardappeltjes en een gemengde salade.

Buikspek was uiteindelijk precies goed, alleen de meatloaf bleek iets te los en die viel dus uit elkaar (maar hij was wel lekker.)

Simpel stalen offset-smokertje, wat vooral even wat liefde nodig had, dus die ging uit elkaar en met de staalborstel gezorgd dat alle oppervlakte-roest verleden tijd was. En na een nieuw jasje van lijnzaadolie was het wel tijd om hem uit te proberen

Ruim een kilo buikspek, wat uiteindelijk in een uurtje of 5 gegaard is naar een kerntemperatuur van 72 graden. Daarnaast had ik een poging gedaan om een meatloaf te maken. Geserveerd met wat gegratineerde aardappeltjes en een gemengde salade.

Buikspek was uiteindelijk precies goed, alleen de meatloaf bleek iets te los en die viel dus uit elkaar (maar hij was wel lekker.)
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Eens hoor, zout is voor bijna alle toepassingen prima inwisselbaar (keukenzout / grof zeezout / fleur de sel). Qua smaak van het zout zelf ga je ook echt geen verschil merken (uiteindelijk allemaal voor 99% natriumchloride met wat kleine verschillen in andere mineralen, maar vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk verschil kunnen proeven).Boudewijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:11:
[...]
Bij fleur de sel gaat het met name om de structuur van het zout, die gaat verloren. Doordat je wel de kristallen voelt maar geen enorme klonten zout gebruikt is het wat subtieler, maar ik proef het verschil niet tussen gewoon zeezout in water opgelost en fleur de sel in water opgelost. (Wateroplossing gedaan om de structuurfactor te elimineren)
Mijn voorkeur gaat wel uit naar fijnere zout omdat je hiermee eenzelfde hoeveelheid zout beter kan verdelen. Bij grof zeezout gebruik je al snel veel meer (gram) vs een fijnere structuur. Maar dat is ook afhankelijk hoe veel zout je wil gebruiken.
Gebruik je relatief veel, dan zou ik vooral kiezen voor iets goedkoops. Want qua smaak zal het weinig (persoonlijk denk ik zelfs helemaal 0) verschil maken.
Zeker, voor pekelen gebruik ik gewoon een bus jozo keukenzout. Een kleinere korrel zorgt voor mooie snelle oplossing en opname in je product.
Kost ook nog eens geen biet, dat scheelt.
Kost ook nog eens geen biet, dat scheelt.
![]() |
Ik had vandaag nog een stuk muis/achtermuis op de bbq gedaan. Ik dacht op basis van internet ervaringen dat dit stuk vlees wat minder mals is dan bijvoorbeeld biefstuk. Dan betwijfel ik of dit muis was, want heb de kern tot 47 laten gaan, even rusten en bbq opgestookt en kort aggegrild. Daarna was het verbazendwekkend mals, met tong kapot maken zeg maar.
Qua kruiden heb ik mij beperkt tot peper en zout en na aansnijden nog met wat zout. Op foto is het laatste restje te zien. 🙈
De muis komt overigens van het geslachte koe van boerderij van m'n schoonzus, dus lekker Hollands.
[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 16-07-2022 20:55 ]
⏩ PVOutput☀️
Ik zocht op ervaringen met beuk en eiken van Houtskool.nl, zijn er hier meer mensen waar die combi echt bizar veel rookt? Ik dacht hem voor "even snel grillen" te gebruiken, maar door de rookkolom van een half uur is het nog niet snel te gebruiken.barrymossel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:50:
[...]
Sorry, ik las voordelen, maar je vraagt om voorbeelden. Zachter zijn bijvoorbeeld Dammers of de groene dozen van Houtskool.nl (beuk en eiken). Hardere zijn dan weer de Marabu of Quebracho.
Ook hier redelijk wat rook, maar niet een rookkolom van een half uur. Ben geen fan.Ardj schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Ik zocht op ervaringen met beuk en eiken van Houtskool.nl, zijn er hier meer mensen waar die combi echt bizar veel rookt? Ik dacht hem voor "even snel grillen" te gebruiken, maar door de rookkolom van een half uur is het nog niet snel te gebruiken.
Snel vraagje, vandaag hamburgers maken op de Kamado. Ik hou wel van een gebakken uitje er bij. Dat die ik altijd up een koekepan in de keuken, zijn er nog ideeën om een uitje te grillen op de barbecue? Poffen lijkt me geen goed idee omdat het dan veel te zacht wordt?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
@MrVegeta je kunt ze met een skillet op de kamado caramelliseren voor je de burgers grillt
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Ik heb die smoker ook (gekregen). Maar t is wel een gammel ding en het deksel Koert, heb jij daar ook last van?Stoney3K schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:48:
Afgelopen GP van Silverstone heb ik me eens met dit ding bezig gehouden, wat ik ergens gratis heb kunnen opvissen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij ging daar iets niet helemaal lekker in de autocorrect.Luuk1983 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:56:
[...]
Ik heb die smoker ook (gekregen). Maar t is wel een gammel ding en het deksel Koert, heb jij daar ook last van?
Ding is inderdaad van dun ijzer, dus de eigenschappen die je normaal op een offset zou willen hebben (vooral veel warmtecapaciteit) hoef je van dit conservenblik niet te verwachten. En doordat het materiaal vrij dun is sluiten de deurtjes niet zoals ze moeten, dus lekt het aan alle kanten rook.
Nu hoeft het allemaal natuurlijk niet drukdicht te zijn, maar ik heb al wat modificaties die ik op het ding ga loslaten zodat zich toch wel anders gedraagt. Maar hee, ik heb het ding voor nop gekregen dus een prima kans om ermee te tweaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 17-07-2022 10:24 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Bakken op de plancha in het vet wat uit je bacon komt die je daar ook op bakt.MrVegeta schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:21:
Snel vraagje, vandaag hamburgers maken op de Kamado. Ik hou wel van een gebakken uitje er bij. Dat die ik altijd up een koekepan in de keuken, zijn er nog ideeën om een uitje te grillen op de barbecue? Poffen lijkt me geen goed idee omdat het dan veel te zacht wordt?
Kan ook in de skillet natuurlijk
Ik zat meer te denken aan gewoon op 't rooster grillen...
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Afwerking van de Bastard zal beter zijn maar de Grill guru compact doet het hier perfect. De kolenbox bestaat uit losse elementen en daardoor kleine kans dat deze breekt. Weet niet hoe dat bij de Bastard compact is?Dracula schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:35:
Iemand hier trouwens die ervaring kan delen met een bastard compact of grill guru compact?
Zit te twijfelen tussen die twee.
Het is maar wat je er voor uit wilt geven.
Ohja Albert Heijn houtskool is niet meer welkom hier. Wat een stinkende gruiskool bende is het. En het viel me op dat er veel stenen tussen zaten. Bij Vuur en rook een 10kg huismerk zak gehaald en wat een verschil in kwaliteit zeg! Het is twee keer zo duur omgerekend per kg maar het is het waard.
Ik gebruik daarvoor een grillmandje. Op het kan natuurlijk ook maar is ff klooien dat het niet valtMrVegeta schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:16:
Ik wil binnenkort naar een kamado speciaalzaak gaan om de bekende merken van dichtbij te bekijken en vergelijken. BBQ Experience is relatief dichtbij, maar heb wel het idee dat ze nogal BGE bevooroordeeld zijn als ik hun youtube content bekijk. Zijn er nog andere zaken aan te raden waar de 4 bekende merken staan in west-Brabant (kom zelf uit Zeeland).
Intratuin heeft ook veel keuze, Breda heeft redelijk wat maar ik veemoed dat Halsteren nog meer zal hebben. Ik heb zelf toen ik hem daar heb gezien een Boretti gekocht.JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:48:
Ik wil binnenkort naar een kamado speciaalzaak gaan om de bekende merken van dichtbij te bekijken en vergelijken. BBQ Experience is relatief dichtbij, maar heb wel het idee dat ze nogal BGE bevooroordeeld zijn als ik hun youtube content bekijk. Zijn er nog andere zaken aan te raden waar de 4 bekende merken staan in west-Brabant (kom zelf uit Zeeland).
Ik vergeet bijna Allesvoorbbq.nl nog, die hebben in Breda een store waar ook een hoop koet staan.
Halsteren is natuurlijk ook goed te doen ja.Pixelmagic schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Intratuin heeft ook veel keuze, Breda heeft redelijk wat maar ik veemoed dat Halsteren nog meer zal hebben. Ik heb zelf toen ik hem daar heb gezien een Boretti gekocht.
Ik vergeet bijna Allesvoorbbq.nl nog, die hebben in Breda een store waar ook een hoop koet staan.
@JeroenNietDoen Barbecue Paleis in Cuijk een optie? Eigenaar is Ralph de Kok.
⏩ PVOutput☀️
Als je losse ringen wil en die mooi wil bruineren zou ik dat niet op het rooster doen. De helft verkoolt vrij snel en de andere helft dondert erdoor.MrVegeta schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:16:
Bij uitjes bruinen wil.je geen directe hitte, neem er de tijd voor en voeg een klein beetje vet toe. Plancha, of pan is beide prima plan.
Zal hier wat vloeken in de kerk zijn, maar heb sinds een week een jong gebruikte Cadac gas bbq in de tuin staan.
Was al een tijdje op zoek naar iets nieuws. Afgelopen week bij een klant wat werkzaamheden verricht toen ze begon over de bbq. Ze ging verhuizen en had dat ding niet meer nodig. Naar eigen zeggen 4-5 keer gebruikt. Prijs was niet onderhandelbaar, die was €0.
:strip_exif()/f/image/Kd81MW2GaSSkIRECduZGoDh8.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag eens goed gepoetst. Moet alleen dat rvs weer netjes krijgen. Na de extreme hete dagen eens ik gebruik gaan nemen.
Was al een tijdje op zoek naar iets nieuws. Afgelopen week bij een klant wat werkzaamheden verricht toen ze begon over de bbq. Ze ging verhuizen en had dat ding niet meer nodig. Naar eigen zeggen 4-5 keer gebruikt. Prijs was niet onderhandelbaar, die was €0.
:strip_exif()/f/image/Kd81MW2GaSSkIRECduZGoDh8.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag eens goed gepoetst. Moet alleen dat rvs weer netjes krijgen. Na de extreme hete dagen eens ik gebruik gaan nemen.
PSN: bollsie
Rvs pannenborstels van de Action gaan als een malle. Roosters zijn daar in een notime mee schoon, ook wat lastigere plekjes zijn dan beter te bereiken.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb er nog eens goed over nagedacht vanmiddag, met mijn vrouw erover gehad. Ik wilde van mijn gas BBQ af voor houtskool. Het lijkt mij heel leuk een kamado en dan speciale stukken vlees te gaan doen etc. Maar ergens vraag ik me af of ik die mogelijkheden dan ook genoeg ga gebruiken en dat die kamado dan eigenlijk als een gewone BBQ gebruikt zal worden. Want als dat zo is, is het wel erg zonde van het geld.JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:48:
Misschien dat ik eerst maar gewoon lekker een gewone houtskool BBQ ga kopen.
Je hebt ook goedkopere variaties die niet het eeuwige leven hebben maar wel dubbelwandig zijn.JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Ik heb er nog eens goed over nagedacht vanmiddag, met mijn vrouw erover gehad. Ik wilde van mijn gas BBQ af voor houtskool. Het lijkt mij heel leuk een kamado en dan speciale stukken vlees te gaan doen etc. Maar ergens vraag ik me af of ik die mogelijkheden dan ook genoeg ga gebruiken en dat die kamado dan eigenlijk als een gewone BBQ gebruikt zal worden. Want als dat zo is, is het wel erg zonde van het geld.
Zoek maar naar sergeant crispy op dit forum. 😉
Geloof dat het een niclan was. Ben even kwijt wie die gebruikte.
de kj kettle is stuk beter bedacht.
Kettle joe is ook zo'n metalen Hybrid.
Geen gewone BBQ, soort concurent voor de GBS webers.
Edit vergeet niet dat de webers flink wat briketten of houtskool vreten.
Dit geld voor elke metalen bbq. Aanschaf is dan minder maar je brandstofkosten lopen stuk harder.
Zo'n inferno of andere cheap ass kloon kan ook veel plezier op leveren.
En als t bevalt ga je voor den echte.
[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 17-07-2022 20:50 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Wauw, dit kende ik niet. Dit is misschien voor mij de perfecte oplossing. Voornamelijk BBQen met het gezin en de mogelijkheid hebben om es een keer iets low & slow te doen.copykat schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:29:
[...]
de kj kettle is stuk beter bedacht.
Kettle joe is ook zo'n metalen Hybrid.
Geen gewone BBQ, soort concurent voor de GBS webers.
@JeroenNietDoen is ruimte een probleem? Persoonlijk zou ik gewoon gas aanhouden en kamado erbij.
Nou, ik had dus een Borretti Davinci en dat is echt wel een groot ding, Bijna anderhalve meter breed. Daar begon ik mij op den duur wel aan te irriteren. Hij is inmiddels ook al weg omdat mijn tuin volledig gerenoveerd wordt momenteel en ik het apparaat nooit kwijt zou kunnen.defusion schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:07:
@JeroenNietDoen is ruimte een probleem? Persoonlijk zou ik gewoon gas aanhouden en kamado erbij.
@JeroenNietDoen Hornbach heeft een leuke medium Grill Guru kamado, ook niet de hoofdprijs. Of iets goedkoper een GrillBill 16" medium kamado.
Vaak verrijdbaar en geschikt voor low en slow als hot en fast.
Vaak verrijdbaar en geschikt voor low en slow als hot en fast.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb een Kettle Joe, mocht je specifieke vragen hebben, dan mag je mij altijd een bericht sturen.JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:00:
[...]
Wauw, dit kende ik niet. Dit is misschien voor mij de perfecte oplossing. Voornamelijk BBQen met het gezin en de mogelijkheid hebben om es een keer iets low & slow te doen.
Alvorens ik de Kettle Joe zag keek ik eigenlijk naar de Weber Mastertouch Premium wat ook met een systeem komt voor low & slow en indirect. Maar even goed bekijken wat de voor/nadelen zijn van die 2 t.o.v. elkaar.
Mijn vrouw is overigens geen voorstander van de Kettle Joe, "hoerig rood"...
Word wat donkerder als ie gebruikt is, die van mij is niet echt brandweer rood meer te noemen
Ben wel benieuwd of jouw vrouw die andere rode van mij (mee getrouwd) ook zo zou durven noemen
Ben wel benieuwd of jouw vrouw die andere rode van mij (mee getrouwd) ook zo zou durven noemen
Over het algemeen geldt: hoe roestiger het dak, hoe vochtiger de kelder. Dus afhankelijk van hoe rood ze is...Tazzy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:36:
Word wat donkerder als ie gebruikt is, die van mij is niet echt brandweer rood meer te noemen
-->
Ik had precies hetzelfde probleem met deze Inkbird. Ik had al een HeaterMeater en dacht ik ga de Inkbird eens proberen. Apparaat ziet er netjes uit, en met de meegeleverde accessoires is deze perfect aan te sluiten op mijn kamado. Echter door het ontbreken van een automatisch sluitend ventiel is deze voor mij ook onbruikbaar. De fan van de Inkbird stopt wel netjes als hij op temperatuur is. Maar hij blijft toch doortrekken waardoor de temp gewoon blijft stijgen.Practics schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:03:
Betreft dit model
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Verschillen zijn er genoeg, maar wat mij betreft wint de Weber het sowieso (Neem de E-5775/5770). Deze is ook compleet met de accessoires voor indirect barbecueën, niet hoerig rood (JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:59:
Alvorens ik de Kettle Joe zag keek ik eigenlijk naar de Weber Mastertouch Premium wat ook met een systeem komt voor low & slow en indirect. Maar even goed bekijken wat de voor/nadelen zijn van die 2 t.o.v. elkaar.
Op mijn E-5775 kan ik ook met gemak een sessie van 12+ uur doen indirect waarbij de temperatuur goed stabiel te houden is.
Nadeel: de deksel is een ramp. Of hij sluit perfect, of totaal niet. Bij mij was het met wat buigen etc ok. Laatste zetje gegeven door vilt aan de binnenkant van de deksel te doen, nu sluit hij perfect!
Ik heb er 0.0 problemen mee. Zorg dat je je topvent echt maar een mm open hebt, en laat hem zonder fan op temperatuur komen, of stel deze eerst in op 20-30 graden minder dan je eigenlijke doeltemperatuur. Als de fan op volle snelheid gaat draaien omdat de probe constateert dat de temperatuur 50 graden te laag is branden er op het moment van bereiken van de doeltemperatuur zoveel kolen dat de temperatuur doorschiet.sMoKeFiSh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:36:
[...]
Ik had precies hetzelfde probleem met deze Inkbird. Ik had al een HeaterMeater en dacht ik ga de Inkbird eens proberen. Apparaat ziet er netjes uit, en met de meegeleverde accessoires is deze perfect aan te sluiten op mijn kamado. Echter door het ontbreken van een automatisch sluitend ventiel is deze voor mij ook onbruikbaar. De fan van de Inkbird stopt wel netjes als hij op temperatuur is. Maar hij blijft toch doortrekken waardoor de temp gewoon blijft stijgen.
Ja dat dacht ik ook bij de 2de run. Maar vind hem vrij agressief lucht toevoegen. Bij 10graden onder stelpunt. Blaast die gewoon vrolijk 100% er door heen. Terwijl die vrij laat tot 2 graden tot ingestelde waarde nog lucht toevoegen. Terwijl die rustig dan nog 10/15 graden door schiet. Het vereist dus echt nog wel wat finetuningrobkrekel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Ik heb er 0.0 problemen mee. Zorg dat je je topvent echt maar een mm open hebt, en laat hem zonder fan op temperatuur komen, of stel deze eerst in op 20-30 graden minder dan je eigenlijke doeltemperatuur. Als de fan op volle snelheid gaat draaien omdat de probe constateert dat de temperatuur 50 graden te laag is branden er op het moment van bereiken van de doeltemperatuur zoveel kolen dat de temperatuur doorschiet.
Ok, here we go.
Dit weekend was prima bbq weer. Zaterdag voor 10 volwassen en 7 kids 'normaal gegrilled', en heb ik de kamado voor het eerst aan gehad om de supermarkt ribbetjes verder door te laten garen in alufolie.
En na dat overleefd te hebben stond er zondag nog een bbq op het programma met goede vrienden van ons.
Dus de eerste keer Picanha en de eerste keer op de kamado. Nogmaals dank voor alle tips.
Dagje van te voren de picanha opgehaald bij de slager. Hier direct een minpunt. De slager heeft Picanha voor mij besteld en deze zo geleverd gekregen. Ik heb nog mijn beklag gedaan over het gebrek aan vetcap, maar hij gaf aan hem zo ontvangen te hebben. Dan denk ik, jij bent toch de slager dat accepteer je dan toch niet?
Maar goed, ik ga voortaan ergens heen waar ik het of zelf uit kan zoeken of weet dat ik het fatsoenlijk geleverd krijg.
Heb het stuk vlees dus gepekeld en 24 uur in de koelkast gelaten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ThLoY3RAxVdOIS37Uhhrn306.jpg?f=user_large)
Toen op de dag zelf de kamado aangestoken, ik merk dat het best wel secuur gaat met de schuiven onder en boven om een constante temp te krijgen van rond de 125 graden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZuqQlgKjL522ZAgSShYNG5q.jpg?f=user_large)
Ik had meteen de slowroler erbij gebruikt en het rookhout (hickory) direct bij het aanmaken op de houtskool gelegd. Weet niet of dat iets is wat jullie zouden aan of afraden. Wat ik merk is dat het best wel een gedoe is om dit nog achteraf toe te voegen, of misschien via de aslade te doen.
Ik ben om half 4 begonnen met het vlees erop te leggen en ietsjes voor 5 uur had ik de temp van 49c bereikt en ben ik het stuk gaan 'affakkelen':
Voor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t6CIVa1OiyMMdBcnYiOBwXWR.jpg?f=user_large)
Na:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iOF22wPUOkp3hpmgGHeHcgiB.jpg?f=user_large)
Ik had om 14:00 al de chimichurri gemaakt zodat de ingrediënten lekker konden intrekken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JBq5jVJj4RwxT5WDCs9Gybik.jpg?f=user_large)
En na een korte rustperiode het vlees aangesneden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HkiiPjmjjpPvNM1F7TJFSoy0.jpg?f=user_large)
Opgediend
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkbygui3U0fDI5uvOsqUNcur.jpg?f=user_large)
Money shot
:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZLbpOI7A4OBFQR6L7GApi2F.jpg?f=user_large)
En gisteravond nog de voorbereiding gedaan voor vandaag:
Dit weekend was prima bbq weer. Zaterdag voor 10 volwassen en 7 kids 'normaal gegrilled', en heb ik de kamado voor het eerst aan gehad om de supermarkt ribbetjes verder door te laten garen in alufolie.
En na dat overleefd te hebben stond er zondag nog een bbq op het programma met goede vrienden van ons.
Dus de eerste keer Picanha en de eerste keer op de kamado. Nogmaals dank voor alle tips.
Dagje van te voren de picanha opgehaald bij de slager. Hier direct een minpunt. De slager heeft Picanha voor mij besteld en deze zo geleverd gekregen. Ik heb nog mijn beklag gedaan over het gebrek aan vetcap, maar hij gaf aan hem zo ontvangen te hebben. Dan denk ik, jij bent toch de slager dat accepteer je dan toch niet?
Maar goed, ik ga voortaan ergens heen waar ik het of zelf uit kan zoeken of weet dat ik het fatsoenlijk geleverd krijg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ThLoY3RAxVdOIS37Uhhrn306.jpg?f=user_large)
Toen op de dag zelf de kamado aangestoken, ik merk dat het best wel secuur gaat met de schuiven onder en boven om een constante temp te krijgen van rond de 125 graden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZuqQlgKjL522ZAgSShYNG5q.jpg?f=user_large)
Ik had meteen de slowroler erbij gebruikt en het rookhout (hickory) direct bij het aanmaken op de houtskool gelegd. Weet niet of dat iets is wat jullie zouden aan of afraden. Wat ik merk is dat het best wel een gedoe is om dit nog achteraf toe te voegen, of misschien via de aslade te doen.
Ik ben om half 4 begonnen met het vlees erop te leggen en ietsjes voor 5 uur had ik de temp van 49c bereikt en ben ik het stuk gaan 'affakkelen':
Voor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t6CIVa1OiyMMdBcnYiOBwXWR.jpg?f=user_large)
Na:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iOF22wPUOkp3hpmgGHeHcgiB.jpg?f=user_large)
Ik had om 14:00 al de chimichurri gemaakt zodat de ingrediënten lekker konden intrekken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JBq5jVJj4RwxT5WDCs9Gybik.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HkiiPjmjjpPvNM1F7TJFSoy0.jpg?f=user_large)
Opgediend
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkbygui3U0fDI5uvOsqUNcur.jpg?f=user_large)
Money shot
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZLbpOI7A4OBFQR6L7GApi2F.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rtJU1XBhNLm9QWQOeDmvg8fU.jpg?f=user_large)
Ik zou de picanha hebben geweigerd. Ongetwijfeld heeft het goed gesmaakt (al had ik hem er na de indirecte fase er eerder af gehaald), maar de mensen die telkens roepen "wees loyaal, koop lokaal" moeten dan ook kwaliteit leveren en verstand van zaken hebben.loewie1984 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:53:
Ok, here we go.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opgediend
[Afbeelding]
Money shot:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Garantie in de kamado wereld is meer een marketing instrument dan dat het iets zegt over de kwaliteit. Bij BGE zit die levenslange garantie dik berekend in de prijs. We proberen mensen er van bewust te maken dat garantie iets is wat niet gratis is zeg maar.Boudewijn schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:20:
[...]
Mwa het is dus een compromis op prijs, en garantie. Garantie bijkopen na 10 jaar? Niks mis mee, maar dat zit gewoon bij je BGE ingebegrepen. Daar sluit je dus een compromis. Ik snap dat het marketing-technisch niet fijn is dat zo te noemen, maar ik ben geen marketeer.
Buiten dat is er niet per se iets mis met je product hoor
[...]
Ziet er goed uit, ik doe varkensvlees meestal met fruithout zoals appel of kers. Een enkele keer met mesquite.
Snippers hoef je niet te weken, behalve inderdaad voor wat @Luuk1983 zegt, dan doe je het om wat extra tijd te 'kopen' voor alle rook weg is. Het lijkt door de waterdamp of er meer rook is, maar water heeft niet heel veel invloed op je bakproces qua rooksmaak.
Sterker nog als je product zeiknat is neemt het minder rooksmaak op, rook hecht zich veel minder goed aan water dan aan vlees/vis. Daarom moet je bij het roken je producten altijd goed droog hebbenBij BBQ speelt dit minder dan bij gewoon roken, maar even ter referentie.
Als jij bij ons de prijs betaald die je voor een BGE zou betalen, dan willen we je met alle liefde en plezier levenslange garantie geven ;-)
En in alle jaren dat we nu actief zijn als Grill Bill hebben slechts 2 mensen garantie bij gekocht, dat zegt genoeg over hoe belangrijk men garantie vindt.
Grill Bill • Grillbillbbq.com • Word lid van onze Grill Bill Fan Clan
FTFYGrillBill schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:03:
[...]
En in alle jaren dat we nu actief zijn als Grill Bill hebben slechts 2 mensen garantie bij gekocht, dat zegt genoeg over hoe belangrijk men onze doelgroep garantie belangrijk vindt.
In mijn ogen is low en slow niet afhankelijk van je materiaal, maar meer van de inzet.JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Ik heb er nog eens goed over nagedacht vanmiddag, met mijn vrouw erover gehad. Ik wilde van mijn gas BBQ af voor houtskool. Het lijkt mij heel leuk een kamado en dan speciale stukken vlees te gaan doen etc. Maar ergens vraag ik me af of ik die mogelijkheden dan ook genoeg ga gebruiken en dat die kamado dan eigenlijk als een gewone BBQ gebruikt zal worden. Want als dat zo is, is het wel erg zonde van het geld.
Ik maak al jaren low en slow heerlijke stukken vlees op een oude weber 47cm ei. Heeft me ooit 50 euro gekost. Dus zou ik zeggen: eerst aan de slag gaan en als het echt goed bevalt een dure keramische oplossing aanschaffen.
Overigens misschien wel een leuke stelling hier op het forum: hoe groot deel van het eindresultaat ligt aan het materiaal en hoeveel aan inzet/ervaring?
Sinds dit barbeque seizoen heb ik een mooie verrijdbare tafel gemaakt van douglas hout. Uiteraard merk ik in het gebruik wat dingen die ik mis. 1 van die dingen is iets om de tang / spatel etc in te leggen tijdens het gebruik. Als ik ze niet gebruik hangen ze aan een buis maar tijdens het gebruik wil ik niet al het vet etc op de stenen laten vallen.
Wat gebruiken jullie?
Wat gebruiken jullie?
Ik had ook die mening over BBQ Experience naar aanleiding van hun filmpjes. Echter heb ik er een kamado workshop gedaan met vrienden en toen was dat gevoel helemaal weg. Werd juist veel meer gekeken naar Kamado Joe en The Bastard.JeroenNietDoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:48:
Er werd gezegd dat de BGE inderdaad beter is, maar of je dat verschil überhaupt gaat merken is nog maar de vraag (en of het verschil in prijs het waard is). Overigens staat de showroom voller met The Bastard en Kamado Joe dan met BGE.
Als het dus echt dichtbij is, dan zou ik het zeker niet nalaten.
Ik druf er geen percentages aan te hangen. Naar mijn mening leer te omgaan met de eventuele tekortkomingen van je bbq.jmderonde schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:18:
[...]
In mijn ogen is low en slow niet afhankelijk van je materiaal, maar meer van de inzet.
Ik maak al jaren low en slow heerlijke stukken vlees op een oude weber 47cm ei. Heeft me ooit 50 euro gekost. Dus zou ik zeggen: eerst aan de slag gaan en als het echt goed bevalt een dure keramische oplossing aanschaffen.
Overigens misschien wel een leuke stelling hier op het forum: hoe groot deel van het eindresultaat ligt aan het materiaal en hoeveel aan inzet/ervaring?
Ik heb zelf een master touch 57 en ben er zeer tevreden mee. Het gebruikt meer kolen dan een kamado maar je giet er gewoon wat bij tijdens het gebruik. (Alleen bij low en slow of hot bereidingen)
Over welke heb je het? Ik heb verschillende zoek termen gebruikt bij de action. Kan alleen niet de juiste vinden.Quad schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:52:
Rvs pannenborstels van de Action gaan als een malle. Roosters zijn daar in een notime mee schoon, ook wat lastigere plekjes zijn dan beter te bereiken.

Nouwwww...... Ik heb ooit eens me een slag in de rondte gevreten omdat zo lekker was dat ik niet wilde stoppen en die "kok" had gewoon een betonnen bak met wat roosterstaal er op en een spektegel als indirect....jmderonde schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:18:
[...]
In mijn ogen is low en slow niet afhankelijk van je materiaal, maar meer van de inzet.
Mieterde wat hout in de bak, stak de fik er in , nam een drankje, begon met voorbereiden van ons dinner tijdens het "verkolen van het hout". Begon met wat brood bakken op de tegel en eindigde met van alles lekkers.
Soort cavemanstyle zeg maar. Dus ik denk dat de stelling vrij simpel te beantwoorden is.
Maar wie gebruikt tegenwoordig niet zo'n bosch oven met hulp menu'tjes die alles voor je voorkauwen?
Gemak dient de mens. En dat geld ook voor BBQ apparatuur.
Zo'n afwas lek plaat van rvs vd ikea.haborym schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:22:
Sinds dit barbeque seizoen heb ik een mooie verrijdbare tafel gemaakt van douglas hout. Uiteraard merk ik in het gebruik wat dingen die ik mis. 1 van die dingen is iets om de tang / spatel etc in te leggen tijdens het gebruik. Als ik ze niet gebruik hangen ze aan een buis maar tijdens het gebruik wil ik niet al het vet etc op de stenen laten vallen.
Wat gebruiken jullie?
Kan gewoon in de vaatwasser en is voedsel schoon.
Of een metalen ovenschaal van de action? Zit zelfs een roostertje bij als je dat wilt.
Je bedoeld zoietscopykat schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:38:
[...]
Zo'n afwas lek plaat van rvs vd ikea.
Kan gewoon in de vaatwasser en is voedsel schoon.
Of een metalen ovenschaal van de action? Zit zelfs een roostertje bij als je dat wilt.
https://www.blokker.nl/bl...-32-x-6-2-cm/1571695.html
Zoiets?haborym schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:22:
Wat gebruiken jullie?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FnG1kOOFFrHLM461pG49RrlB.jpg?f=user_large)
https://www.blokker.nl/se...rows-kitchen/2394375.html
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Foei moet ik wel een goede benaming meegeven.Zaratrass schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:31:
[...]
Over welke heb je het? Ik heb verschillende zoek termen gebruikt bij de action. Kan alleen niet de juiste vinden.

Ik bedoel een spons en geen borstel, komt vast door het weekend.
https://www.action.com/nl-nl/p/spargo-pannenspons/ Deze dingen.
Zoek dan even op AliExpress naar keukenhouder, vindt je die ook wel voor < € 5.
Overigens gebruik ik daar gewoon een bord voor.
[ Voor 40% gewijzigd door Quad op 18-07-2022 11:55 ]
⏩ PVOutput☀️
Ja,kan je alles in gooien en aan t eind naar binnen brengen voor de vaatwasser.haborym schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:41:
[...]
Je bedoeld zoiets
https://www.blokker.nl/bl...-32-x-6-2-cm/1571695.html
Smelt niet als je er iets heets op legt en je kan t rooster als afleg van je vlees dat klaar is gebruiken om rond te brengen.
Zelfde ervaring hier idd, super makkelijk, al 20 plus sessie op gehad. Margriet schijf idd heel klein stukje open.robkrekel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Ik heb er 0.0 problemen mee. Zorg dat je je topvent echt maar een mm open hebt, en laat hem zonder fan op temperatuur komen, of stel deze eerst in op 20-30 graden minder dan je eigenlijke doeltemperatuur. Als de fan op volle snelheid gaat draaien omdat de probe constateert dat de temperatuur 50 graden te laag is branden er op het moment van bereiken van de doeltemperatuur zoveel kolen dat de temperatuur doorschiet.
Dat zeg ik, het stelpunt eerst 10 graden lager zetten, dan komt ie uit op je doeltemp, dan deze instellen, en dan gaat ie vlekkeloos.Practics schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Ja dat dacht ik ook bij de 2de run. Maar vind hem vrij agressief lucht toevoegen. Bij 10graden onder stelpunt. Blaast die gewoon vrolijk 100% er door heen. Terwijl die vrij laat tot 2 graden tot ingestelde waarde nog lucht toevoegen. Terwijl die rustig dan nog 10/15 graden door schiet. Het vereist dus echt nog wel wat finetuning
Of eerst handmatig op temperatuur laten komen, en dan je fan er pas op zetten.
Geen idee hoe dat met andere fans werkt, maar kan me indenken dat dat hetzelfde gaat.
Zijn 2 stukken PP van 2kg per stuk goed te doen op een Weber 54cm of moet ik hier niet aan beginnen? Heb niet goed meer in mijn hoofd zitten hoe het qua verdeling zat met mijn enkele stuk van 2kg een tijd terug.
Wil graag voor 19 man 1,5 broodje per persoon maken.
Wil graag voor 19 man 1,5 broodje per persoon maken.
ah ja! die gebruik ik ook! top spul. Alleen wel uitkijken dat als er een staal draadje losschiet deze wel weghaald. Niet dat het in je vlees komt en je eet het opQuad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:50:
[...]
Foei moet ik wel een goede benaming meegeven.![]()
Ik bedoel een spons en geen borstel, komt vast door het weekend.
https://www.action.com/nl-nl/p/spargo-pannenspons/ Deze dingen.
[...]
Zoek dan even op AliExpress naar keukenhouder, vindt je die ook wel voor < € 5.
Overigens gebruik ik daar gewoon een bord voor.
Deze zijn ook fijn voor grove werk als het rooster nog warm is.
https://www.toolstation.n...3vMQ8HEAQYAiABEgKNlfD_BwE
edit
https://www.toolstation.n...3vMQ8HEAQYAiABEgKNlfD_BwE
deze zullen wel iets te lomp zijn voor schoonmaak?

[ Voor 10% gewijzigd door Zaratrass op 18-07-2022 13:01 ]
Per definitie onwaar
Maar onder het mom voorkomen is beter dan vervangen krijgt elke klant bij ons een lesje do's en dont'sDit valt onder promotie, wat niet is toegestaan volgens de AV
Defecten en schades aan kamado's (niet alleen ons merk) zijn 99.9% van alle gevallen te danken aan verkeerd gebruik, lees te snel te heet opstoken, en ongeduldig zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 18-07-2022 23:08 ]
Grill Bill • Grillbillbbq.com • Word lid van onze Grill Bill Fan Clan
Dat ziet er niet eens uit als picanha, iig geen hele. Als je een hele haalt, ze zijn ongeveer tussen de 1.5 en 1.8 kilo. Groter dan dat zie je soms wel, maar je moet je afvragen of ze niet gewoon teveel vlees hebben laten zitten dat niet bij het staartstuk hoort.loewie1984 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:53:
[Afbeelding]
De picanha hoort een soort driehoekige vorm te hebben, zoals je hieronder kan zien. Je kan ze echt het beste zelf uitzoeken omdat vetlagen verschillen. Sommige hebben aan de ene kant een dik stuk vet, en aan de andere kant niks. Dat is lastig te zien in de verpakking, maar het vet is hard, het vlees voelt zachter aan. Je kan redelijk voelen of een vetlaag dik is (dan is ie stug) of dat ie dun is (dan voel je meer beweging in het vlees). Je moet het even proberen bij een paar stukken vlees, na een tijdje "voel" je het. Check op meerdere punten hoe dik het vet is, en kies een mooie uit.
/f/image/kqqdKo9VlssHARbFiFZ6geVf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 18-07-2022 14:24 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ook bij bijv. de Fireboard Drive raden ze aan om handmatig de BBQ op temperatuur te brengen voor je de boel laat regelen. Maar ook daarbij werkt het instellen van een lagere temperatuur voor je naar de doeltemperatuur verhoogt ook prima.robkrekel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Dat zeg ik, het stelpunt eerst 10 graden lager zetten, dan komt ie uit op je doeltemp, dan deze instellen, en dan gaat ie vlekkeloos.
Of eerst handmatig op temperatuur laten komen, en dan je fan er pas op zetten.
Geen idee hoe dat met andere fans werkt, maar kan me indenken dat dat hetzelfde gaat.
Je kan stukken rookhout een beetje strategisch in/op de houtskool leggen. Als je de houtskool vooraan (bij luchtinlaat onderin) aansteekt "trekt" het verbrandingsproces langzaam naar achter door de kolen heen. Je legt dan een blokje bij/in de gloeiende kolen. De andere stukken leg je dan wat verder naar achter, waar de houtskool dus pas later in de sessie aangaat zodat je over een langere periode rookontwikkeling hebt. Althans in theorie, het vergt wat ervaring en is soms puzzelen om het goed te krijgenloewie1984 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:53:
......
.....
Volgens mij hetzelfde als met fotografie. Goede fotografen kunnen bij wijze van spreken met een wegwerpcamera mooie plaatjes maken en slechte bbq masters kunnen het duurste vlees verpesten op een bbq van 1200 eurohaborym schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:28:
[...]
Ik druf er geen percentages aan te hangen. Naar mijn mening leer te omgaan met de eventuele tekortkomingen van je bbq.
Ik heb zelf een master touch 57 en ben er zeer tevreden mee. Het gebruikt meer kolen dan een kamado maar je giet er gewoon wat bij tijdens het gebruik. (Alleen bij low en slow of hot bereidingen)
Goede fotografen lopen ook tegen de beperkingen van een wegwerpcamera aan en kunnen met een goede camera betere foto's maken.
Met bbq geldt hetzelfde imho.
Met bbq geldt hetzelfde imho.
Allemaal leuk en aardig, iedereen moet gewoon lekker uitgeven aan een bbq wat hij of zij zelf wil. Dat heeft niks te maken met je kunnen of willen. Er zijn ook mensen die een auto van meer den 500.000 euro rijden terwijl een fiat panda tegenwoordig ook lekker volwassen rijd en met 25.000 heel eind bent. Gewoon lekker doen waar jij jezelf goed bij voelt. Voor de 1 is dat een dure bbq die gelijk ook een stukje versiering is van zijn tuin. Voor de ander is het de kunst om zo goedkoop mogelijk het maximale uit hun spullen te halen. Bepaal je budget en koop binnen dat budget gewoon beste wat er te verkrijgen is en je hebt een goede koop.
Nou Heerlijk weekendje gehad met voor het eerst picanha op de (te dure) bbq
Ondertussen 500gram procureur erbij gegooid als middag eten.
Dit keer geen pulledpork maar gewoon in plakken gesneden met kern temp van 80 graden. Viel zeker in de smaak.
Van het weekend komt er een nieuwproject. 6300gram speenvarkenham, waar ik voor de hele familie dan beenham van wil gaan maken.
Jeuj ik schrok wel even toen ik hem net uitpakte en zag hoe groot 6300 gram was
Dit is trouwens beenham met bot. Iemand hier toevallig nog een recept die ik moet uit proberen?
Nou Heerlijk weekendje gehad met voor het eerst picanha op de (te dure) bbq
![]() | ![]() | ![]() |
Ondertussen 500gram procureur erbij gegooid als middag eten.
![]() | ![]() |
Dit keer geen pulledpork maar gewoon in plakken gesneden met kern temp van 80 graden. Viel zeker in de smaak.
Van het weekend komt er een nieuwproject. 6300gram speenvarkenham, waar ik voor de hele familie dan beenham van wil gaan maken.
:strip_exif()/f/image/yoYWG1YAAbDIfAJvcO7UJVFA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Practics op 18-07-2022 19:42 ]
Vanavond voor het eerst een rookplank gebruikt voor Zalm op de bbq (200 graden) en dat was even zoeken.
Ik had de briketten bakjes eerst wat uit elkaar geschoven maar het rook plankje effect was echt matig.. daarna toch naar boven de briketten gedaan en dat was een stuk beter.
Echter is de plank wel helemaal zwart aan de onderkant en de huid van de zalm aan de bovenkant zit ook aardig vast. Deze plank heb ik afgeschreven. Iemand tips hoe ik zo’n plankje wel twee keer kan gebruiken?
Voornamelijk het vast plakken van de vis… en het schoonmaken van dat ding?
Ik had de briketten bakjes eerst wat uit elkaar geschoven maar het rook plankje effect was echt matig.. daarna toch naar boven de briketten gedaan en dat was een stuk beter.
Echter is de plank wel helemaal zwart aan de onderkant en de huid van de zalm aan de bovenkant zit ook aardig vast. Deze plank heb ik afgeschreven. Iemand tips hoe ik zo’n plankje wel twee keer kan gebruiken?
Voornamelijk het vast plakken van de vis… en het schoonmaken van dat ding?
:strip_exif()/f/image/4tdfvjrZ5MIdmpgxC7xiJUTf.jpg?f=fotoalbum_large)
Cloud ☁️
Even kijken of er iemand een goed geheugen heeft. 😀
Ergens staat me bij dat er een link of tekst voorbij gekomen was hier met waar een goed gietijzeren rooster aan moet voldoen.
Uiteraard niet te ruw, maar D vormig (zoals de weber gbs geloof ik) of liever plat en breed?
Of is het allemaal uiterlijk vertoon en boeit t niet echt?
Ergens staat me bij dat er een link of tekst voorbij gekomen was hier met waar een goed gietijzeren rooster aan moet voldoen.
Uiteraard niet te ruw, maar D vormig (zoals de weber gbs geloof ik) of liever plat en breed?
Of is het allemaal uiterlijk vertoon en boeit t niet echt?
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism