Ik ben toch malle pietje niet!
Bevalt nog steeds super! Rooksmaak zit er nog steeds goed aan, zeker icm de smokeboost functie.nielsn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Dit is voor mij ook precies de reden waarom ik aan het kijken ben naar een Smokefire Stealth. Met drie kinderen breng ik liever tijd door met hen in plaats van mijn Weber 57 of Grill Guru Compact.
@Technofreakz bevalt de Smokefire nog steeds?
Klopt het dat de gerechten vanaf de Smokefire minder rooksmaak bevatten dan van een kamado?
Maar... nog wel ff houtskool scoren (ga geen low and slow sessies doen). Dus gewoon houtskool is prima. Ik ga het niet meezeulen van huis, auto zit al vol. Ben dus overgeleverd aan de lokale Coop en Jumbo.
Wat raden jullie aan qua supermarkt houtskool? Fire-up of jumbo huismerk?
Koop dan house of charcoal of Echt houtskool. Ook bij de supermarkt te krijgen en prima bruikbaar.
Wil je in die Weber geen briketten stoppen?
briketten zou ook kunnen, houtskool misschien wat sneller aan, en worden toch geen lange sessiesRaymond schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:42:
@greatgonzo ga je in NL op vakantie?
Koop dan house of charcoal of Echt houtskool. Ook bij de supermarkt te krijgen en prima bruikbaar.
Wil je in die Weber geen briketten stoppen?
https://www.dirk.nl/aanbiedingen/gietijzeren-pan/84174
Prima prijzen lijkt me, ik ga in elk geval even langs.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
ziet er goed uit! moet dit gietijzer nog bewerkt worden, wellicht pleeg ik even een telefoontje naar mijn ouders of ze hem bij dirk opwillen pikken voor me (koekepan)Quad schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:30:
Dirk van de Broek heeft wat gietijzer in de aanbieding:
Zou kunnen, ik weet niet of het een noodzaak is maar even goed de fik erop en ingevet met zonnebloemolie zou voldoende moeten zijn.Inhumanous schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:32:
[...]
ziet er goed uit! moet dit gietijzer nog bewerkt worden, wellicht pleeg ik even een telefoontje naar mijn ouders of ze hem bij dirk opwillen pikken voor me (koekepan)
⏩ PVOutput☀️
Net de koekenpan opgepikt, thanks!Quad schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:30:
Dirk van de Broek heeft wat gietijzer in de aanbieding:
Beginnende BBQ'er hier, met de AH aanbieding een Grill Guru Compact gehaald.
In verband met een wat drukkere periode de Compact nog maar 1x gebruikt, wel erg bevallen.
Nu is mijn vriendin zwanger, en moeten we dus op zoek naar recepten die hierbij passen.
Tips welkom dus.. Vis houden we beiden niet van, maar andere recepten dus zeker welkom haha.
Echter de laatste keer had ik wel wat moeite met de Kamado op temperatuur te houden (115 graden), wellicht is dit ervaring.
Maar waar ik dus daarna achter kwam is dat de pin van de temperatuursensor te lang warm blijft. Ik heb dus een sensor in het vlees gedaan, en een sensor op het rooster. De sensor op het rooster koelt dus nauwelijks terug, terwijl de daadwerkelijke temperatuur toch serieus lager kan zijn. Kwam er dus achter toen ik de Kamado helemaal dicht had gedaan, en de thermometer na een x aantal uur nog steeds een behoorlijke temperatuur aangaf. Dus ben ik bij de BBQ gaan kijken, en hij blijkt nagenoeg uit te zijn.
Kortom: mijn vraag is, ligt dit aan mijn thermometer? Of is dit bij alle thermometers zo en leer ik dit met ervaring? De huidige is een instapmodel vanaf Amazon (weet het type niet).
Alvast bedankt.
Prima ding. Niks op aan te merken.
@greatgonzo voor een snelle grill sessie is Fire up prima.
Bij de Jumbo (hier althans) hebben ze een zak "houtskoolbriketten", daarvan steek je de zak in de fik en hoeft er geen aanmaakblokje meer bij.
Die gebruik ik wel eens op vakantie. Werkt prima.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Kamado's houden best lang hun temperatuur vast. Als ik een nieuwe thermometer heb, dan test ik hem even.Dave1989 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:27:
Kortom: mijn vraag is, ligt dit aan mijn thermometer? Of is dit bij alle thermometers zo en leer ik dit met ervaring? De huidige is een instapmodel vanaf Amazon (weet het type niet).
Alvast bedankt.
Dat doe ik door hem in een pan kokend water te zetten (100 graden check) en een glas water met zoveel ijsklonten als past voor de 0 graden check.
Binnenkort ff inzegenen en een keertje uitproberen.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb hem niet extra geseasoned prima laagje van de fabriekQuad schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:40:
@Dennis1812 de wok past ook perfect in de meegeleverde ring bij m'n D&C.
Binnenkort ff inzegenen en een keertje uitproberen.
Ook de vraag gesteld, snelle reactie van Sandra, Senior Customer Happiness Agent (Tomatoman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Ik heb hier laatst navraag naar gedaan en MEATER bevestigde dat verzenden naar Nederland niet mogelijk is. Het is dus geen fout op de website volgens henzelf.
ClassicThank you for getting in touch!
At the moment we unfortunately are unable to ship to the Netherlands, but we are hoping to have this resolved in the near future. It is a priority for MEATER as the Netherlands has always been a great market for us and somewhere we have many happy customers.
I apologise if this is not the response you were hoping for, and if there is anything else I can assist you with please let me know!

Is 3-4 kilo briketten niet erg veel om in 1 meer aan te steken dan?Dennis1812 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:04:
@Quad ik heb die wok een half jaar geleden o.i.d al eens meegenomen daar.
Prima ding. Niks op aan te merken.
@greatgonzo voor een snelle grill sessie is Fire up prima.
Bij de Jumbo (hier althans) hebben ze een zak "houtskoolbriketten", daarvan steek je de zak in de fik en hoeft er geen aanmaakblokje meer bij.
Die gebruik ik wel eens op vakantie. Werkt prima.
Dat is te veel ja.Martijn1990 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:53:
[...]
Is 3-4 kilo briketten niet erg veel om in 1 meer aan te steken dan?Ik vulde een grote briketten starter iig 1,5 tot 2x met zo’n fire up zak
Zit 1.4kg in. Is echt speciaal gemaakt om zo in 1x te gebruiken
snel zoeken leverde deze op. Volgens mij was het die.
Weet niet of t nog makkelijk te krijgen is. Is een paar jaar geleden.
Ik lees nu dat je via de Meater nieuwsbrief ook nog aan 10% korting kan komen. Dan wordt de Meater+ nog maar 68 euro. Is er hier toevallig een Belg in de zaal die tegen vergoeding van kosten voor postduif wil spelen?The Legend schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:07:
[...]
Ook de vraag gesteld, snelle reactie van Sandra, Senior Customer Happiness Agent ()
[...]
Classic
Los van dat ik mijn picanha toch maar bij de slager besteld heb.
T bone en 2 picanhas en 1 bavette toegevoegd. Toen waren de boodschappen ineens nog duurder.loewie1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:31:
Appie Heijn heeft voor de bbq'ers deze week wel heel veel 3+1 gratis. Ook voor de bavette, picanha en cote de boeuf van de vakslager. Dus 3 picanha a 40 eu, krijg je de 4de gratis. Dat is op zich denk ik niet slecht.
Dank voor de tip.
⏩ PVOutput☀️
Het is wel een heel sympathieke tekst om een middelvinger naar je op te stekenThe Legend schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:07:
[...]
Ook de vraag gesteld, snelle reactie van Sandra, Senior Customer Happiness Agent ()
[...]
Classic
Een goede grap mag vrienden kosten.
Had dat eerder gezegd! Vanochtend in blinde paniek op vakantie in een veel te drukke AH met 6000 Duitsers een bavette en t-bone de kar in gegooid.loewie1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:31:
Appie Heijn heeft voor de bbq'ers deze week wel heel veel 3+1 gratis. Ook voor de bavette, picanha en cote de boeuf van de vakslager. Dus 3 picanha a 40 eu, krijg je de 4de gratis. Dat is op zich denk ik niet slecht.
Ik ben er alleen niet zeker van of je kunt mixen. Kijk dat even goed na.Dennis1812 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:55:
[...]
T bone en 2 picanhas en 1 bavette toegevoegd. Toen waren de boodschappen ineens nog duurder.
Dank voor de tip.
Volgens mij moet je 3 eenzelfde producten selecteren en krijg je het 4de gratis.
Alle combinaties mogelijkloewie1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:10:
[...]
Ik ben er alleen niet zeker van of je kunt mixen. Kijk dat even goed na.
Volgens mij moet je 3 eenzelfde producten selecteren en krijg je het 4de gratis.
Met mijn twee linkerhanden (na 3 seizoenen afwegen wat te doen qua bbq meubel) gekozen voor de losse tafel met het oude keukenblad wat ik nog had liggen.
Nu nog verder afwerken met deurtjes,planken en wieltjes/poten.
Als iemand nog tips/ideeen heeft..
:strip_exif()/f/image/2mGwrsqkBud8zrLmXWgbDNl2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik haal mijn BBQ vlees eigenlijk nooit bij de supermarkt. Hoe zijn de ervaringen hier met het vlees uit de supermarkt? Doelend op de low & slow vlees i.p.v. quick 'n dirty.loewie1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:31:
Bij de Jumbo haal ik hier en daar wel eens wat dingen die net wat minder 'uniek' of speciaal zijn. Zo hebben ze spare ribs waar nog niks mee gebeurd is (twee halve racks in een doos) en hadden ze stukken buikspek. Allemaal prima. Ook hebben ze vacuum stukken bavette en ribeye. Over beiden heb ik niet te klagen. Het zijn natuurlijk geen stukken van 1,5 kilo ofzo, maar als ik last-minute wat wil maken zijn het wat mij betreft prima stukken vlees.Stimulate14 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:17:
[...]
Ik haal mijn BBQ vlees eigenlijk nooit bij de supermarkt. Hoe zijn de ervaringen hier met het vlees uit de supermarkt? Doelend op de low & slow vlees i.p.v. quick 'n dirty.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Regio Haarlem in dit geval.
Houtskool.nl heb ik eergisteren 2 dozen blauwe houtskool uit Namibië besteld.Dracula schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:00:
Waar halen jullie op het moment houtskool. Er is zoveel overal uitverkocht.
Regio Haarlem in dit geval.
Dpd doet er alleen wat langer over dus verwacht het vandaag niet meer binnen.
Volgens Laurens prima vervanger voor de eiken uit Oekraïne.
⏩ PVOutput☀️
Ja daar bestel ik ook wel idd alleen vind de houtskool daar relatief duur. Maar idd zal daar weer eens neuzen.Quad schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:08:
[...]
Houtskool.nl heb ik eergisteren 2 dozen blauwe houtskool uit Namibië besteld.
Dpd doet er alleen wat langer over dus verwacht het vandaag niet meer binnen.
Volgens Laurens prima vervanger voor de eiken uit Oekraïne.
Naar mijn idee allemaal veel te kleine stukken en de 'hippe' steaks die ze tegenwoordig hebben (bavette/picanha etc) veeeeeeel te overpriced, want marketing.Stimulate14 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:17:
[...]
Ik haal mijn BBQ vlees eigenlijk nooit bij de supermarkt. Hoe zijn de ervaringen hier met het vlees uit de supermarkt? Doelend op de low & slow vlees i.p.v. quick 'n dirty.
Gewoon naar de lokale slager gaan, ook last minute.
Behalve als je om 21:30 natuurlijk nog iets moet hebben, dan geen keuze.
[ Voor 12% gewijzigd door steel123 op 13-07-2022 16:49 ]
Even zoeken in dit topic, zijn verschillende gebruikers die een van die modellen hebben. Zelf happy met mijn GG Compact, als je specifieke vragen hebt of waarom je twijfelt laat het gerust wetenDracula schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:35:
Iemand hier trouwens die ervaring kan delen met een bastard compact of grill guru compact?
Zit te twijfelen tussen die twee.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
In basis geen bult aan te vallen
https://blumill.shop/products/blumill-bbq-egg
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Lokale slager met z'n dure winkelpand is pas overpriced (hier tenminste). En dan proberen mee te doen met de hype, zonder (lokale) concurrentie. Nee, ik koop alleen in geval van nood of luiheid bij die uitknijper.steel123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:48:
[...]
Naar mijn idee allemaal veel te kleine stukken en de 'hippe' steaks die ze tegenwoordig hebben (bavette/picanha etc) veeeeeeel te overpriced, want marketing.
Gewoon naar de lokale slager gaan, ook last minute.
Behalve als je om 21:30 natuurlijk nog iets moet hebben, dan geen keuze.
Naja goed hier hebben wij 3 slagers in ons kleine dorp, maar rundvlees (ribeye, entrecote, picanha) is er altijd stukken goedkoper dan in de AH. En bij de slager krijg je het tenminste in een stuk ipv diverse miniatuur lapjes in de supermarkt.barrymossel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:18:
[...]
Lokale slager met z'n dure winkelpand is pas overpriced (hier tenminste). En dan proberen mee te doen met de hype, zonder (lokale) concurrentie. Nee, ik koop alleen in geval van nood of luiheid bij die uitknijper.
Al is de keurslager wel mega duur, maar komt door die franchise naam verwacht ik.
Tot nu toe kom ik er vooral voor het “standaard” bbq vlees. Lekkere lams-, kip-, of rundburgers, kalkoenspiesen, pittige worstjes, goed gekruide kip kluifjes. En dat allemaal voor 60-70% van de bekende supermarkt prijzen
[ Voor 26% gewijzigd door Martijn1990 op 13-07-2022 22:00 ]
Die enigszins BBQ barbaren zijn, dus ze waren zeer aangenaam verrast.
Al met al veel werk, gelukkig is dit niet maandelijks.
"Amuse" van gerookte eendenborst
:strip_exif()/f/image/AinzVqEnm5lcfYw26RwIqyvd.jpg?f=fotoalbum_medium)
Shotgunshells
:strip_exif()/f/image/i4DkRgUwAKWMiaEBbfvGZWj6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Pulled pork/feta gevulde jalapeno's
:strip_exif()/f/image/TZeOiaxmpYQEdOMdsJvvLRs5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Burned ends
:strip_exif()/f/image/jn1OGVWhiUUmCLICf7wKPYup.jpg?f=fotoalbum_medium)
5kg beenham met bot
:strip_exif()/f/image/xOy3CWwUiH0Noe2c85jYp1zq.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bijgerecht baked beans
:strip_exif()/f/image/BGIhjWjhIuB9nhrJZpWThM5G.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zalmzijde
:strip_exif()/f/image/bncKvrmQcjeP9dKx2IrZ0rSW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn oom had ook nog een klein hertje geslacht, hiervan alleen de achterbout gebruikt zondag.
:strip_exif()/f/image/Fv72ght5Ix12mLXxTi7SoRME.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dessert een appel/peer speculaas crumble
:strip_exif()/f/image/7U5ry78Pmg4KyuJM6G7zjEj8.jpg?f=fotoalbum_medium)
De opstelling
:strip_exif()/f/image/Ag7JEScghJOWYcdCwcLUZZAA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wauw! Zelfs voor niet bbq barbaren is dit fantastisch! Ziet er echt heerlijk uit. Shotgunshells ken ik niet, zo eens opzoekensteel123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:00:
Afgelopen zondagg een zeer uitgebreide familie BBQ georganiseerd voor 20 personen.
[Afbeelding]
Shotgunshells
[Afbeelding: Shotgunshells]
[Afbeelding]
Burned ends
[Afbeelding]
5kg beenham met bot
[Afbeelding]
Bijgerecht baked beans
[Afbeelding]
Zalmzijde
[Afbeelding]
Mijn oom had ook nog een klein hertje geslacht, hiervan alleen de achterbout gebruikt zondag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De opstelling
[Afbeelding]
Ziet er heerlijk uit. Vraagje, die baked bea´s, was dat de enige ´groente´ van de bbq dan? Thuis heb ik daar het meeste moeite mee om hen te plezieren, met de groentjes naast de oerhoeveelheden vleessteel123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:00:
Afgelopen zondagg een zeer uitgebreide familie BBQ georganiseerd voor 20 personen.
[Afbeelding]
Shotgunshells
[Afbeelding]
Burned ends
[Afbeelding]
5kg beenham met bot
[Afbeelding]
Bijgerecht baked beans
[Afbeelding]
Zalmzijde
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De opstelling
[Afbeelding]
Naja soort van salade in het begin en jalapeno.Tarkin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:41:
[...]
Ziet er heerlijk uit. Vraagje, die baked bea´s, was dat de enige ´groente´ van de bbq dan? Thuis heb ik daar het meeste moeite mee om hen te plezieren, met de groentjes naast de oerhoeveelheden vlees
Al hadden ook gegrilde courgette en aubergine met feta en balsamicocreme, maar niet op de foto dus is niet gebeurd..
Normaal gesproken probeer ik ook altijd leuke groente gerechten erbij te verzinnen. Thuis vind ik dat wel iets makkelijker dan afgelopen zondag als het ergens anders is.
Wij hebben alleen een keurslager. Zal daar aan liggen.steel123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Naja goed hier hebben wij 3 slagers in ons kleine dorp, maar rundvlees (ribeye, entrecote, picanha) is er altijd stukken goedkoper dan in de AH. En bij de slager krijg je het tenminste in een stuk ipv diverse miniatuur lapjes in de supermarkt.
Al is de keurslager wel mega duur, maar komt door die franchise naam verwacht ik.
Van de week 3 ribeye’s bij elkaar een kilo bij keurslager gehaald en moest 55,- aftikken. Zag later dat dit bij de lokale vlees boerderij voor minder dan helft online staat… ik voelde mij wel een beetje bekocht.barrymossel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:22:
[...]
Wij hebben alleen een keurslager. Zal daar aan liggen.
Daar in tegen smaakt het wel prima
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Wil niet zeggen dat dat ook het geval is bij die ene slager, kan best dat ze gewoon inkooprijs x 2 doen.
Maar dat de ene (zuid-amerikaanse) ribeye € 20/kg kost, en de andere (USA black angus) € 60/kg, dat verbaast me niks.
Klopt, ik twijfel ook niet zozeer aan de weergave van de thermometer. Maar zelf heb ik de conclusie getrokken dat de thermometer dus langer de temperatuur vasthoudt dan de kamado zelf. De metalen sensor dus.staaltje schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:19:
[...]
Kamado's houden best lang hun temperatuur vast. Als ik een nieuwe thermometer heb, dan test ik hem even.
Dat doe ik door hem in een pan kokend water te zetten (100 graden check) en een glas water met zoveel ijsklonten als past voor de 0 graden check.
Voorbeeld: We waren klaar met BBQ'en, de Kamado dus helemaal dicht gezet. De sensor op het rooster bleef ontzettend lang rond de 100 graden, terwijl de dome thermometer al minder aangaf. De sensor van het rooster gehaald, even buiten de kamado gelegd en af laten koelen van 100 naar 20 graden.
Terug in de kamado gelegd en toen steeg hij niet verder dan ongeveer 65 graden.
Dus trek ik de conclusie dat de thermometer nauwelijks afkoelt.
Bij het opwarmen gaat het denk ik wel goed, maar bij het terugbrengen van de temperatuur dus niet.
Nu weet ik dat het terugbrengen van temperatuur beperkt moet blijven, alleen in de beginfase had ik het fijn gevonden wanneer ik op de thermometer kon vertrouwen.
Mijn vraag was dus eigenlijk of iemand dit herkent, en of dit wellicht aan de thermometer ligt?
Ik ga van het weekend voor het eerst die shotgun shells makensteel123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:00:
[Afbeelding]
Shotgunshells
[Afbeelding]
Burned ends
[Afbeelding]
5kg beenham met bot
[Afbeelding]
Bijgerecht baked beans
[Afbeelding]
Zalmzijde
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De opstelling
[Afbeelding]
Ligt de thermometer direct op het rooster of heb je hier een klem voor? Je wil de temperatuur boven je rooster weten. Als je geen klem hebt kan je ook een aardappel opofferen door de probe er doorheen te prikken. Anders heb je inderdaad snel contactwarmte van het rooster waar de probe tegen aan komt. Ik heb zelf ook een ander soort probe met een bolle kant voor het meten van de dome in plaats van het prduct.Dave1989 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:02:
[...]
Klopt, ik twijfel ook niet zozeer aan de weergave van de thermometer. Maar zelf heb ik de conclusie getrokken dat de thermometer dus langer de temperatuur vasthoudt dan de kamado zelf. De metalen sensor dus.
Voorbeeld: We waren klaar met BBQ'en, de Kamado dus helemaal dicht gezet. De sensor op het rooster bleef ontzettend lang rond de 100 graden, terwijl de dome thermometer al minder aangaf. De sensor van het rooster gehaald, even buiten de kamado gelegd en af laten koelen van 100 naar 20 graden.
Terug in de kamado gelegd en toen steeg hij niet verder dan ongeveer 65 graden.
Dus trek ik de conclusie dat de thermometer nauwelijks afkoelt.
Bij het opwarmen gaat het denk ik wel goed, maar bij het terugbrengen van de temperatuur dus niet.
Nu weet ik dat het terugbrengen van temperatuur beperkt moet blijven, alleen in de beginfase had ik het fijn gevonden wanneer ik op de thermometer kon vertrouwen.
Mijn vraag was dus eigenlijk of iemand dit herkent, en of dit wellicht aan de thermometer ligt?
Het wordt nog gekkerThe Legend schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:07:
[...]
[...]
Classic

Pas op met rookhout. Ik heb ze vorige week gemaakt met een blokje kersenhout en dat vond ik niet lekker...Stimulate14 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:07:
[...]
Ik ga van het weekend voor het eerst die shotgun shells maken.
Nee ik heb er een klemmetje bij, maar gezien deze ervaring niet door jullie wordt herkend zal ik het nog eens proberen. Het is overigens deze, wellicht later eens upgraden dan maar.Zendur77 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:34:
[...]
Ligt de thermometer direct op het rooster of heb je hier een klem voor? Je wil de temperatuur boven je rooster weten. Als je geen klem hebt kan je ook een aardappel opofferen door de probe er doorheen te prikken. Anders heb je inderdaad snel contactwarmte van het rooster waar de probe tegen aan komt. Ik heb zelf ook een ander soort probe met een bolle kant voor het meten van de dome in plaats van het prduct.
Die heb ik ook, ik herken mij tot nu toe niet in je bevindingen. Kan natuurlijk altijd nog dat die van jou kapot is, maar vooralsnog lijken ze bij mij prima te werken.Dave1989 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:18:
[...]
Nee ik heb er een klemmetje bij, maar gezien deze ervaring niet door jullie wordt herkend zal ik het nog eens proberen. Het is overigens deze, wellicht later eens upgraden dan maar.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Klantenservice via Amazon kanaal van Inkbird is trouwens prima: een probe was al snel kapot en kreeg kosteloos een nieuwe toegestuurd.Dave1989 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:18:
[...]
Nee ik heb er een klemmetje bij, maar gezien deze ervaring niet door jullie wordt herkend zal ik het nog eens proberen. Het is overigens deze, wellicht later eens upgraden dan maar.
Ik had tegen de rand van het gat kachelband geplakt bij mijn Bekvam meubel.sjaak81 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:21:
Even een vraagje, ik bouw een buitenkeuken met een beton cire blad. Hier komt een weber 57 in te hangen. Ik wil iets er tussen maken zodat het blad beschermd is tegen de hitte van de bbq. Wat kan ik hiervoor gebruiken?
Ook op advies van iemand hier.
Wij zouden het woord compromis eerder vervangen door alternatief ;-). We doen wat betreft kwaliteit echt niet onder aan de duurdere merken, daar kun je overigens genoeg reviews over vinden. Laat je niet beinvloeden door een duurdere prijs, dat betekend niet meteen dat een product dan ook van veel betere kwaliteit is.copykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:37:
[...]
De GrillBill is al een compromis, wel overwogen compromis maar nog steeds compromis tegen de grote 3.
Misschien ook de gunfactor, uiterlijk, prijs tag in complete setting
Maar ik schat hem net even boven de GG's in kwaliteit.
Als de KJ classic de 1 maar dan 2022 update, ook in t zwart te vinden was zal die op nr 1 staan boven de Bastard urban en de GrillBill.
Die Primo met die licht ovale vorm is ook een speler. Zo zijn er veel die schurken tegen KJ en BGE.
Het totaal pakket van service en nalevering opties garantie enz. Maakt het compleet.
De GG is overigens een uitstekend product, alleen dan een stuk minder compleet dan onze Grill Bill, dat zie je uiteraard aan de prijs.
Neem gerust even contact met ons op mocht je hier meer over te weten willen komen.
Grill Bill • Grillbillbbq.com • Word lid van onze Grill Bill Fan Clan
Ik ga vandaag voor het eerst spareribs maken op de kamado. Ik heb geen sparerib rekje dus wilde ze gewoon er op leggen. Mijn plan was als volgt: vanochtend even in een dry rub zetten, paar uur in de koelkast in vershoudfolie. Ik ben pas rond 13:30 thuis, bbq aan, rond 14:00 de spareribs er op. Eten rond 19:00 uur. Ik wilde ongeveer 2.5-1.5-1 aanhouden. Paar vragen:
1. Er mag nog best een beetje bite in de spareribs zitten, hoeven niet helemaal fall of the bone. Is dit dan te lang?
2. Ik wilde ze eerste 2.5 uur elk half uur moppen met een mix van appelsap, roomboter en wat sojasaus en dan voor het stomen per sparerib 2 eetlepels appelsap in de folie gooien. Is dat een beetje okee?
3. Tijdens de laatste fase wil ik ze aflakken met een bbq saus. Hoe vaak moet dat ongeveer?
4. Iemand nog tips voor een easy dry rub? Ze kunnen maar een paar uurtjes marineren, mijn planning is niet top vandaag helaas.
Mijn bescheiden mening:donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:54:
Goedemorgen allen,
Ik ga vandaag voor het eerst spareribs maken op de kamado. Ik heb geen sparerib rekje dus wilde ze gewoon er op leggen. Mijn plan was als volgt: vanochtend even in een dry rub zetten, paar uur in de koelkast in vershoudfolie. Ik ben pas rond 13:30 thuis, bbq aan, rond 14:00 de spareribs er op. Eten rond 19:00 uur. Ik wilde ongeveer 2.5-1.5-1 aanhouden. Paar vragen:
1. Er mag nog best een beetje bite in de spareribs zitten, hoeven niet helemaal fall of the bone. Is dit dan te lang?
2. Ik wilde ze eerste 2.5 uur elk half uur moppen met een mix van appelsap, roomboter en wat sojasaus en dan voor het stomen per sparerib 2 eetlepels appelsap in de folie gooien. Is dat een beetje okee?
3. Tijdens de laatste fase wil ik ze aflakken met een bbq saus. Hoe vaak moet dat ongeveer?
4. Iemand nog tips voor een easy dry rub? Ze kunnen maar een paar uurtjes marineren, mijn planning is niet top vandaag helaas.
1. Ja te lang, maar ligt echt aan hoe dik het vlees is etc... Mn stoomtijd zou ik korter doen dus eerder 2-1-1 ofzo.
2. Of moppen of inpakken zou ik zeggen
3. Na 30min elk 15min ff aflakken ofzo
4. Zijn genoeg recepten...ik pak vaak de piggydust variant van noskos (recept staat op zijn site).
Succes.
Oh ja rooster is enkel nodig bij ruimte gebrek.
Grappig, van mij mag die eerste fase wel langer, want dat is de rookfase (tenzij je geen rookhout gebruikt natuurlijk). En wat meer rook kan geen kwaad. Ook spray ik 'm na een uur elk kwartier in met wat appelsap, dit zorgt ervoor dat de rook wat beter hecht.Medico schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:12:
1. Ja te lang, maar ligt echt aan hoe dik het vlees is etc... Mn stoomtijd zou ik korter doen dus eerder 2-1-1 ofzo.
De tweede fase is inderdaad een uur tot anderhalf uur, maar dat is geen exacte wetenschap. Je kan ook een thermometer erin doen en vanaf 90 graden telkens controleren of het zacht genoeg is.\
De laatste fase doe ik vaak maar een half uur. Dat is voldoende om de korst weer wat harder te maken en eventuele saus weer te carameliseren.
Maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van proberen en een persoonlijke voorkeur. Ik hou dus iets van 3-1-0,5 aan, maar het is echt niet zo dat het mislukt als je andere tijden aanhoudt. De belangrijkste controles naar mijn mening die ik zelf aanhoud:
- De eerste fase is pas klaar als de bark moet er mooi egaal uitzien en goed vastzit
- De tweede fase is pas klaar als je met een prikthermometer erin kan prikken alsof het pindakaas is.
- De derde fase is par klaar als evetuele saus er mooi egaal uitziet en goed vastzit.
Succes! Spareribs zijn awesome!
Zou ik niet doen. De eerste fase van de 3/2/1 methode is dat de rub die je hebt aangebracht 'pakt' en dat het eventuele rookhout zijn smaak heeft afgegeven aan het vlees. Als je met je vinger een beetje moet krabben om de rub los te krijgen zit je goed.donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:54:
2e fase kan je ook meten met de thermometer. Bij 80 a 90 graden kern temperatuur er af.
De laatste fase doe ik meestal op gevoel. Hoe langer hoe meer 'fall off the bone' ze worden. Doordat de laksaus vaak zoet is moet je oppassen dat de suikers niet teveel karameliseren. Dan wordt het bitter.
Voordat ik de rub aanbreng, smeer ik mijn ribs altijd even dun in met sriracha saus. . Het helpt wel om je vlees vooraf al wat malser te maken en de rub blijft lekker plakken. Je beperkte tijd om te marineren wordt zo toch nog wat gecompenseerd. PS! je proeft hier weinig van terug dus je vlees wordt er niet opeens heel pittig van.donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:54:
Goedemorgen allen,
Ik reageerde op @Boudewijn en hergebruikte t woord compromis. Maar inderdaad alternatief is een beter woord.GrillBill schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:00:
[...]
Wij zouden het woord compromis eerder vervangen door alternatief ;-).
Ik denk dat kwaliteit niet de reden is van de "compromie/alternatief label" want bij dit soort duurdere aanschaffen is kwaliteit niet de enige beslissingsfactor. Het zijn langdurig gebruikte producten en mensen willen graag dat vervangings onderdelen en accessoires langdurig beschikbaar zijn. Door de grote wereldwijde oplages is dat met KJ enz. eerder te verwachten dan bij de lokalere producten. Tegen die gedachtegang en misschien vooroordeel moet je op boksen.🙂We doen wat betreft kwaliteit echt niet onder aan de duurdere merken, daar kun je overigens genoeg reviews over vinden. Laat je niet beinvloeden door duurdere prijs, dat betekend niet meteen dat een product dan ook van veel betere kwaliteit is.
De GG is overigens een uitstekend product, alleen dan een stuk minder compleet dan onze Grill Bill, dat zie je uiteraard aan de prijs.
Neem gerust even contact met ons op mocht je hier meer over te weten willen komen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Aanpak wordt als volgt, ik ga de 3-1-0.5 aanhouden. Die heb ik wel vaker zien terugkomen. Ik gooi appelhout snippers bij de kolen en besprenkel ze elk kwartier na het eerste uur met appelsap. Dan gaan ze in alufolie met een beetje roomboter en appelsap en lak ik ze in de laatste fase af met de bbqsaus die ik heb staan. Moet helemaal goedkomen dan toch?
Laatste vraag: ik heb alleen snippers, zowel appel als whisky. Ik denk dat ik vandaag voor appel ga. Handvol snippers bij de kolen en dan pas aansteken? Of beter voorweken en met pakketje met alufolie werken? Ik denk dat ze van mijn vriendin niet te rokerig hoeven.
Ik had overigens nog een nieuwe pot all purpose rub staan, dus die maar gebruikt. Ze liggen nu in de koelkast!
:strip_exif()/f/image/wP4IjJS9xGu4QMybuq1Otncm.jpg?f=fotoalbum_large)
Snippers er in gooien vlak voordat je het rooster en de spareribs er op zet.
(rooster en deflector op laten warmen, eventjes deflector en rooster er uit tillen, je vlees er op leggen. Rookhout snippers op je kolen gooien en alles weer terug zetten terwijl de rook begint. Ughe ughe. 😁)
Of aluminium folie gebruiken als rookboxje hand snippers er in dicht vouwen en gaatjes prikken met een satéprikker. Dat vertraagt de eerste rook ontwikkeling. Heb je meer tijd met opbouwen.
Wat ook kan om de boel wat zachter te krijgen is een lekbak met wat water, kokend in de lekbak doen scheelt opwarmen water. Dan krijg je ook stoom en hoef je niet persee tussendoor net appelsap te spoeien. En het houd je kamado op 110 graden. Als hij iets wil door schieten.
Dan inpakken met boter, wat bruine bastardsuiker of bbqlaksaus naar keuze en scheutje appelsap met appelazijn.
Tot ongeveer 90 graden kern laten gaan. Uitpakken en even laten drogen op t rooster 15min oud. En opdienen. Je heb dan geen laatste laksessie nodig.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Tip van de dag! Zet een wekkertje om je te helpen herinneren een foto te maken van het eindresultaat!donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:59:
Mannen, wat heerlijk, deze community. Ik stel een vraag en heb zo belachelijk snel antwoorden!
Aanpak wordt als volgt, ik ga de 3-1-0.5 aanhouden. Die heb ik wel vaker zien terugkomen. Ik gooi appelhout snippers bij de kolen en besprenkel ze elk kwartier na het eerste uur met appelsap. Dan gaan ze in alufolie met een beetje roomboter en appelsap en lak ik ze in de laatste fase af met de bbqsaus die ik heb staan. Moet helemaal goedkomen dan toch?
Laatste vraag: ik heb alleen snippers, zowel appel als whisky. Ik denk dat ik vandaag voor appel ga. Handvol snippers bij de kolen en dan pas aansteken? Of beter voorweken en met pakketje met alufolie werken? Ik denk dat ze van mijn vriendin niet te rokerig hoeven.
Ik had overigens nog een nieuwe pot all purpose rub staan, dus die maar gebruikt. Ze liggen nu in de koelkast!
[Afbeelding]
Voor je het weet heb je alleen botjes over
Wel te laat maar wellicht voor de volgende keer.donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:54:
Goedemorgen allen,
Ik ben helemaal afgestapt van de 3-2-1 methode. Nu met de Green Egg, temperatuur op 110 en de spare ribs erop voor ongeveer 4u (ligt beetje aan de dikte van de rib) en altijd goed. Geen geklooi meer met op tijden letten, inpakken enzenz. Erop, eraf en opeten!
Interessant! Geef je ze dan nog wel rook en vocht mee in de sessie?Michieas schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:25:
[...]
Wel te laat maar wellicht voor de volgende keer.
Ik ben helemaal afgestapt van de 3-2-1 methode. Nu met de Green Egg, temperatuur op 110 en de spare ribs erop voor ongeveer 4u (ligt beetje aan de dikte van de rib) en altijd goed. Geen geklooi meer met op tijden letten, inpakken enzenz. Erop, eraf en opeten!
Voor spare ribs zou ik sowieso voor appel gaan, whiskey is denk ik wat te heftig (wel awesome voor een mooie steak overigens).donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:59:
Snippers direct op de kolen gaat niet echt lekker werken als je lange sessies gaat doen. Prima voor iets wat snel wat rook nodig heeft, meer je wil nu 3 uur roken en dan zijn snippers niet ideaal. Die zijn namelijk zo weg als je ze direct op de kolen gooien. In de toekomst zou ik altijd chuncks pakken. Maar aangezien je ze niet hebt, is een aluminium pakketje een goed idee. Ik weet even niet meer wat voor barbecue je hebt, maar je kan snippers eventueel ook 'bijvullen' via de as la. De brandende stukjes kolen die in de as la vallen steken dan de snippers aan.
Of je hout nou met weken, daar zijn de meningen over verdeeld. Op de verpakking staat van wel, maar heel veel babecueers zeggen dat je dan alleen maar extra stoom krijgt en dat het geen meerwaarde heeft. Ikzelf week hout nooit. Er is één situatie waarin het nuttig kan zijn. Als je snippers direct op de kolen gooit voor een korte sessie, dan kan het nut hebben om ze wel voor te weken. Je hebt dan net wat meer tijd voordat de snippers in de hens gaan om alles goed te leggen in je barbecue en het deksel te sluiten.
Dat is zeker ook een goede methode en de beste methode wat mij betreft om het malste vlees te krijgen. Zo pak ik bij voorkeur ook een procureur niet in als ik pulled pork maak. Dan heeft het vlees veel meer tijd om langzaam gaar te worden. Echter, voor spare ribs wil ik smaak toevoegen en dat doe ik meestal met roomboter en suiker of appelsap. Daarvoor moet je 'm wel inpakken. Maar uiteindelijk is dat ook maar één van de bereidingsmethodes die je kan doenMichieas schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:25:
[...]
Dank! Ik heb een Bastard Urban Large van 2021. Een alu pakketje wordt het dan vandaag.Luuk1983 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:13:
[...]
Voor spare ribs zou ik sowieso voor appel gaan, whiskey is denk ik wat te heftig (wel awesome voor een mooie steak overigens).
Snippers direct op de kolen gaat niet echt lekker werken als je lange sessies gaat doen. Prima voor iets wat snel wat rook nodig heeft, meer je wil nu 3 uur roken en dan zijn snippers niet ideaal. Die zijn namelijk zo weg als je ze direct op de kolen gooien. In de toekomst zou ik altijd chuncks pakken. Maar aangezien je ze niet hebt, is een aluminium pakketje een goed idee. Ik weet even niet meer wat voor barbecue je hebt, maar je kan snippers eventueel ook 'bijvullen' via de as la. De brandende stukjes kolen die in de as la vallen steken dan de snippers aan.
Of je hout nou met weken, daar zijn de meningen over verdeeld. Op de verpakking staat van wel, maar heel veel babecueers zeggen dat je dan alleen maar extra stoom krijgt en dat het geen meerwaarde heeft. Ikzelf week hout nooit. Er is één situatie waarin het nuttig kan zijn. Als je snippers direct op de kolen gooit voor een korte sessie, dan kan het nut hebben om ze wel voor te weken. Je hebt dan net wat meer tijd voordat de snippers in de hens gaan om alles goed te leggen in je barbecue en het deksel te sluiten.
Trouwens, over de “asla”: mijn Bastard heeft een kolenmandje maar alle as valt daaronder rechtstreeks op het keramiek en is vrij moeilijk te verwijderen via de luchtschuiven. Iemand daar de tip voor bij het schoonmaken? Stofzuigertje er op? Ik zit nu meestal te klooien met WaterWipes van de baby.
Mwa het is dus een compromis op prijs, en garantie. Garantie bijkopen na 10 jaar? Niks mis mee, maar dat zit gewoon bij je BGE ingebegrepen. Daar sluit je dus een compromis. Ik snap dat het marketing-technisch niet fijn is dat zo te noemen, maar ik ben geen marketeer.GrillBill schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:00:
[...]
Wij zouden het woord compromis eerder vervangen door alternatief ;-). We doen wat betreft kwaliteit echt niet onder aan de duurdere merken, daar kun je overigens genoeg reviews over vinden. Laat je niet beinvloeden door een duurdere prijs, dat betekend niet meteen dat een product dan ook van veel betere kwaliteit is.
Buiten dat is er niet per se iets mis met je product hoor
Ziet er goed uit, ik doe varkensvlees meestal met fruithout zoals appel of kers. Een enkele keer met mesquite.donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:59:
Mannen, wat heerlijk, deze community. Ik stel een vraag en heb zo belachelijk snel antwoorden!
[Afbeelding]
Snippers hoef je niet te weken, behalve inderdaad voor wat @Luuk1983 zegt, dan doe je het om wat extra tijd te 'kopen' voor alle rook weg is. Het lijkt door de waterdamp of er meer rook is, maar water heeft niet heel veel invloed op je bakproces qua rooksmaak.
Sterker nog als je product zeiknat is neemt het minder rooksmaak op, rook hecht zich veel minder goed aan water dan aan vlees/vis. Daarom moet je bij het roken je producten altijd goed droog hebben
Ik zou niet te moeilijk doen. Ik heb een Kettle Joe en die heeft zo'n soort as la (alleen dan gammeler); dus een soort metalen V-vorm die de as richting de la stuurt: https://i0.wp.com/www.kam...3.jpg?fit=300%2C300&ssl=1donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:17:
[...]
Dank! Ik heb een Bastard Urban Large van 2021. Een alu pakketje wordt het dan vandaag.
Trouwens, over de “asla”: mijn Bastard heeft een kolenmandje maar alle as valt daaronder rechtstreeks op het keramiek en is vrij moeilijk te verwijderen via de luchtschuiven. Iemand daar de tip voor bij het schoonmaken? Stofzuigertje er op? Ik zit nu meestal te klooien met WaterWipes van de baby.
De meeste as kan ik er daardoor met de as la en een as-pook eruit halen. Maar er is genoeg as die langs die metalen 'V-vorm' gaat. Die haal ik er eens in de zoveel tijd uit en dan zit ik met hetzelfde probleem als jij: het is lastig om die as er goed uit te krijgen. Ik gebruik gewoon een stoffer en blik en stuif het zoveel mogelijk de luchtschuif uit. Maar ik ga 'm echt niet helemaal perfect schoonmaken, er blijft altijd wel wat as achter. Jammer doen, de keer erop wordt hij toch weer goor. Ik zeg niet dat je een barbecue nooit schoon hoeft te maken natuurlijk, maar perfect schoonmaken heeft helemaal geen zin. Gewoon een beetje bijhouden en dat is het wel.
Ik meen mij te herinneren dat het juist beter was om je vlees vochtig te houden voor de beste/meest egale rookopname. Een tijdje geleden hebben we het er hier nog over gehad dat er veel mythes zijn over rook en rookopname. Ik kon zo snel dit vinden:Boudewijn schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:20:
Daarom moet je bij het roken je producten altijd goed droog hebbenBij BBQ speelt dit minder dan bij gewoon roken, maar even ter referentie.
https://www.lakesidesmoke...eat-stop-absorbing-smoke/Als je wilt dat het vlees smakelijke rook opneemt, bedruip het dan met vloeistof om het vochtig te houden en vermijd vorming van creosoot.
Rook wel. Meestel net wat ik huis heb. Momenteel kersen.micmulder schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:49:
[...]
Interessant! Geef je ze dan nog wel rook en vocht mee in de sessie?
Vocht niet echt. Vaak nog wel 1 of 2x aflakken maar niet altijd.
Iets vochtig ja, maar niet doornat. Niveautje, paar keer met een plantenspuit in je rookkast spuiten. Doe je meer, dan druipt je rook ook gewoon weer van je product af.Luuk1983 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat het juist beter was om je vlees vochtig te houden voor de beste/meest egale rookopname. Een tijdje geleden hebben we het er hier nog over gehad dat er veel mythes zijn over rook en rookopname. Ik kon zo snel dit vinden:
[...]
https://www.lakesidesmoke...eat-stop-absorbing-smoke/
Als je zeiknat hout gebruikt krijg je best wel veel stoom.
Ja fair, zeiknat is ook zeker niet wat ik bedoelde.Boudewijn schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Iets vochtig ja, maar niet doornat. Niveautje, paar keer met een plantenspuit in je rookkast spuiten. Doe je meer, dan druipt je rook ook gewoon weer van je product af.
Als je zeiknat hout gebruikt krijg je best wel veel stoom.
Gebruik zelf een as-stofzuiger. Vooral ideal als je een kolenmand in je kamado hebt. Pak voor elke sessie simpelweg de kolenmand uit de BBQ en dan even met een as-stofzuiger er door heen. Perfect resultaat. Voor ~ 3 tientjes zijn die afstofzuigers te krijgen. Neem wel een versie die zelf op 220v werkt, er zijn er ook waarbij je je eigen stofzuiger moet gebruiken maar dat is wat onhandiger.donleone83 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:17:
[...]
Dank! Ik heb een Bastard Urban Large van 2021. Een alu pakketje wordt het dan vandaag.
Ik heb het hele artikel van bbq helden gelezen, het enige wat ik nog niet weet is:
ik heb 800 gram picanha hoe lang van te voren begin ik met het erop leggen van het vlees?
ik heb gelezen eerst 3 kwartier vlees op temp laten komen nadat het uit de koelkast komt, dan voorbereiden (insnijden en kruiden), dan de vetcap grillen en erna langzaam naar 48c laten komen. Dan laten rusten, hoe lang zal ik het vlees laten rusten? Vervolgens na het rusten doorgrillen naar 52 a 55c.
Maar ik ben dus even benieuwd naar de tijd vanaf dat ie op de gril gaat tot die 48c gaat komen, bij een temp van 125/150c. Moet ik rekening houden met 2 uurtjes of langer?
Mijn ervaring is juist korter. Maar het verschilt wel per stuk vleesloewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:08:
Maar ik ben dus even benieuwd naar de tijd vanaf dat ie op de gril gaat tot die 48c gaat komen, bij een temp van 125/150c. Moet ik rekening houden met 2 uurtjes of langer?
Hoe lang een stuk vlees moet hangt heel erg af van het stuk vlees en kan per keer verschillen. Je wilt een reverse sear doen als ik het zo zie? Lijkt mij een goede keuze in ieder geval. Een paar dingen over hoe ik het zou doen (en wederom, das een mening/persoonlijke voorkeur etc).loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:08:
Dus, dit weekend eerste keer kamado, eerste keer picanha.
Ik heb het hele artikel van bbq helden gelezen, het enige wat ik nog niet weet is:
ik heb 800 gram picanha hoe lang van te voren begin ik met het erop leggen van het vlees?
ik heb gelezen eerst 3 kwartier vlees op temp laten komen nadat het uit de koelkast komt, dan voorbereiden (insnijden en kruiden), dan de vetcap grillen en erna langzaam naar 48c laten komen. Dan laten rusten, hoe lang zal ik het vlees laten rusten? Vervolgens na het rusten doorgrillen naar 52 a 55c.
1) Insnijden en kruiden zou ik minimaal 24 uur van tevoren doen en gaan voor een dry brine. Een goed stuk rundvlees hoeft niet heel exotisch gekruid te worden, maar in ieder geval met zout en peper. Je legt 'm vervolgens een aantal uren (en liefst zo lang mogelijk) in de koelkast op een rek. Ja zout onttrekt eerst vocht, maar na een tijd trekt het vocht inclusief het zout en de smaken weer terug in het vlees. Daarom zeggen ze vaak: óf vlak voor de bbq kruiden, of minimaal een uur van tevoren. Als je het een half uur van tevoren doet wordt het vocht onttrokken, maar gaat er niet meer terug in. Maar je kan dus ook prima vlak voordat het de bbq op gaat kruiden. Ikzelf doe het vlees gewoon koud uit de koelkast op de barbecue. Dan heb je meer tijd voor het vlees om rook op te laten nemen.
2) Ik hou zelf liever de temperatuur wat lager dan wat hoger. 150 graden vind ik al best hoog. Ik zou eerder 100-130 aan houden. Ik denk ook dat 48 wel het max is wat je moet aanhouden voordat je gaat rusten, want de temperatuur stijgt ook nog iets tijdens het rusten. Mijn gok zou zijn dat het ongeveer een uurtje tot anderhalf uur kost om tot die temp te komen. (disclaimer: nadruk ligt op gok).
3) Mij lijkt een 15 tot 30 minuten rusten voldoende. Bij dingen die low en slow gedaan zijn wil je het echt langer laten rusten, maar dat is hier denk ik niet nodig. Misschien dat andere hier er iets over kunnen zeggen, maar dit is wat ik doe. In de tussentijd kan je de barbecue mooi opstoken.
4) Daarna natuurlijk lekker affikken voor een mooie korst, altijd mooi
Voor een 8 ons picanha zou ik voor 45mins rust gaan. Butcherpaper eromheen, handdoekje en dan in een koelbox. Is hij nog prima warm als je klaar bent.
Rund doe ik zelf vaak met pezo, en dan rozemarijn+tijm, of een beetje paprikapoeder en wat gemalen koffie.
Die 150C zou ik wat lager houden, 125 ofzo. Komt niet heel precies maar kouder is beter. Reken erop dat hij er zo 45 mins op gaat.
Voedsel op temperatuur laten komen buiten de ijskast: ik doe het zelf weinig, het wordt op de kamado wel warm en je geeft bacterieeen minder kans. Voordeel van wat lagere temperatuur is dat de binnenkant ook mooi de tijd heeft op te warmen.
Succes, laat je weten hoe het was?
Ik heb ooit gelezen dat je bij picanha niet eerst de vetkap wil grillen maar hem gewoon indirect op temp wil laten komen. Zelf laat ik hem met de vetkap naar boven indirect tot 48 graden komen. Dan de Q opstoken, hem afgrillen (ook even met de vetkap naar beneden) tot een graad pf 53. Dan kwartiertje rusten in slagerspapier.loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:08:
Dus, dit weekend eerste keer kamado, eerste keer picanha.
Dit eigenlijk.. specifiek voor spareribs:Michieas schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:25:
[...]
- Inpakken in Alu met kruiden/boter/noem het erin, met een kleine opening om wat vocht kwijt te kunnen raken
- op ongeveer 110/150 graden maar dan volledig indirect (heb een Weber Spirit 220 dus in mijn geval op het bovenroostertje)
- Niet meer naar omkijken voor een hele tijd
- Uitpakken, voorzichtig want op dat punt is hij wel echt heeel mals
- even op een directe hitte terwijl je de borden klaar zet/pakt etc (dus hang hier geen exacte tijd aan)
Vervolgens heb je superzacht spareribvlees met een wat krokanter randje (omdraaien voor 2 kanten, maar ik leg vaak de bolle kant onder) waar ik eigenlijk niets mee heb hoeven doen.
Waarom? Ik heb er anderhalf jaar mee gewerkt (of de lidl variant dan) en op temperatuur houden gaat prima. Wellicht iets meer werk als een grote kamado, maar het kan gerust.Tazzy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:11:
Veel te klein om leuk op temperatuur te houden
Ok maar ik heb begrepen dat het rusten tussen het indirect garen en het afgrillen in moet, of is dat niet het geval?Boudewijn schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:18:
@loewie1984
Voor een 8 ons picanha zou ik voor 45mins rust gaan. Butcherpaper eromheen, handdoekje en dan in een koelbox. Is hij nog prima warm als je klaar bent.
Komt in orde, dank voor alle tips al tot dusver van iedereen hier.Succes, laat je weten hoe het was?
doe ik zelf niet.loewie1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:50:
[...]
Ok maar ik heb begrepen dat het rusten tussen het indirect garen en het afgrillen in moet, of is dat niet het geval?
Door het directe grillen verhit je 1 kant van je spier vrij sterk, waardoor deze samentrekt en het vocht uit zich drukt. Zodra je hem dan aansnijdt loopt het vocht eruit.
Dit gebeurt bij grillen sterker dan bij indirect garen.
Als je de boel laat rusten kan het vocht zich weer wat beter verdelen. Enige nadeel is dat van inpakken de boel iets vochtiger kan worden aan de buitenkant waardoor je korstje iets minder krokant wordt. Soit.
Ik ben met zoiets (maar dan van de action) begonnen. prima ding om eens mee te kijken of het wat is voor je, zeker als je een big bazaar grillpan als deflector koopt. Is het een top-barbecue? Neen. Is het leuk voor het geld? Ja hoor.SpoekGTi schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:35:
Hier een leuke actie denk ik.
In basis geen bult aan te vallen
https://blumill.shop/products/blumill-bbq-egg
Maak zelf meestal picanha met alleen zout (peper doe ik na bereiding). Idealiter gebruik je fleur de sel, dat is fijner qua structuur dan regulier zeezout. Hierdoor kan je het beter verdelen vooral in de ingesneden fat-cap. Gewoon te koop bij de meeste supermarkten maar regulier zeezout werkt ook. Minimaal uur onafgedekt in de koelkast, langer kan ook als je de tijd hebt zoals @Luuk1983 aangeeft.
Bij mij gaat vlees ook altijd vanuit de koelkast de bbq op. Voor het op kamer temperatuur laten komen van vlees voor de bbq heb ik weinig bewijs gezien dat dit daadwerkelijk positief effect heeft op het eindresultaat.
Peper doe ik als het vlees klaar en gesneden is. Maakt niet heel veel uit maar voorkomt dat de peper eventueel wat bitter kan worden tijdens het "affikken". Al is voor mij de belangrijkste rede dat het er leuk uit ziet om zowel het snijden als peperen aan tafel te doen.
Mocht je een pas hebben van een groothandel of een goede groenteboer in de buurt hebben dan is het ook leuk om een Cress kiemplantje als garnering te gebruiken (je hebt er een met de smaak van knoflook die erg lekker is bij picanha). Maar ook dat is, net als snijden/peper aan tafel meer voor de beleving
Als alternatief is een (verse) chimichurri ook heerlijk er bij. Laatst dit recept gebruikt voor de chimichurri en dat was erg goed bevallen (venkelsalade was trouwens ook top).
p.s. voor de mensen die een spit hebben. Dat is inmiddels mijn favoriete methode qua bereiding van picanha. ~6 cm dikke "steaks" snijden van de picanha en dan met de fat-cap naar buiten op het spit. Laat het dan vaak tot medium door garen (bij reverse-sear heeft medium-rare m'n voorkeur). Even laten rusten en daarna snij je de plakken direct van het spit, wederom erg leuk voor de beleving.
Nee het is niet de bedoeling om het af te spoelen. En je kan natuurlijk altijd teveel zout gebruikt hebben. Het idee van dry brining is wat ik eerder al noemde: je kruidt je vlees, waarbij het vooral om het zout gaan, maar je kan meteen ook de andere kruiden erop doen. Vervolgens gaat je vlees in de koelkast, het liefst zo lang mogelijk. Wat er gebeurt is dat het zout water onttrekt aan het vlees en daardoor nat wordt. Dat zoute mengsel met eventueel de smaken van andere kruiden worden vervolgens weer geabsorbeerd door het vlees. Het voordeel is dat de kruiden (en met name het zout) niet alleen aan de buitenkant zit, maar ook in het vlees trekt. Nog een voordeel is dat bepaalde vezels afgebroken worden waardoor het vlees malser wordt. En als laatste wordt de buitenkant van het vlees droger waardoor je een betere bark krijgt.The Legend schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:07:
Iemand die het dry brinen nog even kan uitleggen? Dat schijnt een belangrijke truuk te zijn om grote stukken vlees mals(er) te krijgen. Maar welk soort zout en hoeveel moet je daar voor gebruiken? Ik heb grof zeezout gekocht, en de vorige keer een 900 gram kogelbiefstuk ruim mee bestrooid aan alle kanten en vervolgens voor ca. 6 uur in de koelkast. Daarna direct op de BBQ. Resultaat was eigenlijk mislukt, vermoedelijk ook door een brakke kerntempmeter en te hoge temp indirecte bereiding. Maar vooral, de korst was op veel plekken veel te zout. Het is toch niet de bedoeling om het vlees na de dry brine nog af te spoelen oid?
Ikzelf gebruik 'gewoon' zeezout of heel soms fleur de sel.
Eens, je wil een reguliere hoeveelheid zout en kruiden gebruiken en daarna vooral de kans geven goed in te trekken. Afhankelijk van hoe groot/dik het vlees is in laten trekken een steak van tussen de 2 en 3cm heeft voldoende aan 1 tot 2 uur maar bijvoorbeeld een flinke picanha zal veel langer nodig hebben. Overigens is het geen ramp als je het langer laat intrekken dus je kan dit best ruim nemen. Mocht je weinig tijd hebben kan een korte intrektijd ook (bijv. 1 of 2 uurtjes bij een groot stuk vlees). Iets minder optimaal wat het zout en de kruiden kunnen dan minder diep intrekken en de smaak zal vooral aan de oppervlakte blijven.Luuk1983 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:18:
[...]
Nee het is niet de bedoeling om het af te spoelen. En je kan natuurlijk altijd teveel zout gebruikt hebben. Het idee van dry brining is wat ik eerder al noemde: je kruidt je vlees, waarbij het vooral om het zout gaan, maar je kan meteen ook de andere kruiden erop doen. Vervolgens gaat je vlees in de koelkast, het liefst zo lang mogelijk. Wat er gebeurt is dat het zout water onttrekt aan het vlees en daardoor nat wordt. Dat zoute mengsel met eventueel de smaken van andere kruiden worden vervolgens weer geabsorbeerd door het vlees. Het voordeel is dat de kruiden (en met name het zout) niet alleen aan de buitenkant zit, maar ook in het vlees trekt. Nog een voordeel is dat bepaalde vezels afgebroken worden waardoor het vlees malser wordt. En als laatste wordt de buitenkant van het vlees droger waardoor je een betere bark krijgt.
Ikzelf gebruik 'gewoon' zeezout of heel soms fleur de sel.
Overigens is dit wel anders bij vis. Dan gebruik ik over het algemeen veel meer zout/kruiden dan je normaal op de vis zou gebruiken. Dit laat ik dan een beperkte tijd intrekken (afhankelijk van grote dikte 45min tot ~2 uur) en dan spoel ik het wel altijd af waarna ik de vis weer droog dep. Laat je vis te lang brinen dan wordt het resultaat erg zout.
[ Voor 6% gewijzigd door roelwillems op 15-07-2022 14:33 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uw0BsyfxNO7PuXRM2VFpCuKl.jpg?f=user_large)
Links: gemarineerd, nog rauw
Rechts: na 24 uur sous vide op 68 °C
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Heb de meater ook op het oog voor bereidingen aan het spit, maar tot nu toe de knoop nog niet doorgehakt (even de thermapen er in werkt tot nu toe ook wel aardig).SpooN_05 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:03:
[Afbeelding]
Vandaag ontvangen.
Met dank aan mede tweaker the legend
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism