Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 217 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:03

Pixelmagic

Ubergeek

Ondertussen een paar keer de Boretti ceramica gebruikt, wisselend resultaat met name door de onbekendheid met roken vermoeden we.

2x beenham gedaan, 1e keer duidelijk te veel rook, 2e keer stukken beter maar alleen warm echt lekker, de dag erna op brood minder lekker dan normaal uit de oven.

Ook spareribs 3-2-1 gedaan, 2 verschillende kruiden. De "uit het handje" kruiden van de vrouw waren lekkerder. 3 uur roken, 1,5 uur verpakt en 1 uur drogen en glazen. We gaan de volgende keer voor 2 uur, wij houden van meer fall off the bone. Verder eigenlijk goed gegaan.

Vandaag moink balls gemaakt, met groente en loaded potato salad van dit recept

De salade was Goddelijk, de moink waren ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0LGYkZ083YVSVJS9QZAv7s9jyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yHRBJ2sEngtFvkRTW9Ef3id9.jpg?f=user_large

Op temperatuur houden gaat redelijk maar toch moeite om hem laag genoeg te houden merk ik. Daar moet duidelijk nog wat oefening gedaan worden. Aansteken gaat stukken beter en geloof dat ik lang plezier van dit beest ga hebben 8)

Overigens over geschakeld van in de dome meten naar op het rooster, de ingebouwde meter wijkt behoorlijk af (10 graden bijna) plus (zoals vele mensen al melden) je vlees ligt niet op het punt waar de meter zit.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:33

copykat

Good copy isn't bad

Overigens over geschakeld van in de dome meten naar op het rooster, de ingebouwde meter wijkt behoorlijk af (10 graden bijna) plus (zoals vele mensen al melden) je vlees ligt niet op het punt waar de meter zit.
@Pixelmagic Heb je al je dome meter in koud en warm en kokend water gehangen?
(koud water tappen in een pannetje, sateprikkers gebruiken als brug om je tempmeter in t water te laten hangen,)
als calibratie/referentie gebruik je een zo'n thermapen.
koud? gelijke temp?
half warm? gelijke temp?
kokend gelijke temp?
indien niet schroefje gebruiken om juiste temp te verkrijgen.

sommige calibreren de dome naar roostertemp dus zeg 10 graden "kouder" andere houden de orignele temp aan maar wel gecalibreerd in het kokende water.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

copykat schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:19:
[...]

@Pixelmagic Heb je al je dome meter in koud en warm en kokend water gehangen?
(koud water tappen in een pannetje, sateprikkers gebruiken als brug om je tempmeter in t water te laten hangen,)
als calibratie/referentie gebruik je een zo'n thermapen.
koud? gelijke temp?
half warm? gelijke temp?
kokend gelijke temp?
indien niet schroefje gebruiken om juiste temp te verkrijgen.

sommige calibreren de dome naar roostertemp dus zeg 10 graden "kouder" andere houden de orignele temp aan maar wel gecalibreerd in het kokende water.
Ik heb de Inkbird probe een paar keer naast de dome meter vastgemaakt en dan wijkt hij de hele tijd hetzelfde af. Ook in kokend water dezelfde afwijking.

Maakt verder niet uit, ik met nu dus gewoon bij het vlees wat ik vele andere zie doen. Het resultaat tot op heden prima alleen dus vrij snel te hoge temp, moet onder echt op een haar na dicht zetten. Daar moet ik meer op oefenen lijkt het.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Pixelmagic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:12:
[...]

Knip......alleen dus vrij snel te hoge temp, moet onder echt op een haar na dicht zetten. Daar moet ik meer op oefenen lijkt het.
Als je met opwarmen te veel kooltjes laat ontvlammen schiet hij door. ( te lang vol open onderste schuif.)
Eerder knijpen en rustiger laten opkomen is het devies. 😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06
Pixelmagic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:12:
[...]

Ik heb de Inkbird probe een paar keer naast de dome meter vastgemaakt en dan wijkt hij de hele tijd hetzelfde af. Ook in kokend water dezelfde afwijking.

Maakt verder niet uit, ik met nu dus gewoon bij het vlees wat ik vele andere zie doen. Het resultaat tot op heden prima alleen dus vrij snel te hoge temp, moet onder echt op een haar na dicht zetten. Daar moet ik meer op oefenen lijkt het.
Wat @copykat zegt, langzamer laten warm worden. Het keramiek moet nog opwarmen. Ik merk vooral bij zachter houtskool dat de temperatuur snel kan oplopen, maar zolang het keramiek niet de juiste temperatuur heeft knalt de temperatuur alle kanten op als je aan de schuiven zit. Met zacht houtskool zet ik na het dichtdoen van het deksel de schuiven ook niet helemaal meer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 22:39
barrymossel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:06:
[...]

Wat @copykat zegt, langzamer laten warm worden. Het keramiek moet nog opwarmen. Ik merk vooral bij zachter houtskool dat de temperatuur snel kan oplopen, maar zolang het keramiek niet de juiste temperatuur heeft knalt de temperatuur alle kanten op als je aan de schuiven zit. Met zacht houtskool zet ik na het dichtdoen van het deksel de schuiven ook niet helemaal meer open.
Het is bij mij ook vaak zat te snel gegaan als ik de schuiven volledig open zet na het aansteken (sinds kort wel met de 1 minuten lighter van Grill Guru en ik ben fan). Ben nog niet zo bewust van de effecten van verschillende soorten houtskool @barrymossel . Wat zijn voorbeelden van harde versus zachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaemonReem schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:32:
[...]

Het is bij mij ook vaak zat te snel gegaan als ik de schuiven volledig open zet na het aansteken (sinds kort wel met de 1 minuten lighter van Grill Guru en ik ben fan). Ben nog niet zo bewust van de effecten van verschillende soorten houtskool @barrymossel . Wat zijn voorbeelden van harde versus zachte?
Hard gaat moeilijker aan, maar brandt mijn inziens stabieler, langer en zelfs uiteindelijk heter. Als ik geen hot & fast doe, dan gaat mijn voorkeur uit naar marabu. En zelfs dan hoeft van mij de zachtere houtskool niet. Ik neem sowieso meestal de tijd om te bbq-en. Dus dat het wat minder snel op temperatuur komt, boeit me niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barrymossel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:06:
[...]

Hard gaat moeilijker aan, maar brandt mijn inziens stabieler, langer en zelfs uiteindelijk heter. Als ik geen hot & fast doe, dan gaat mijn voorkeur uit naar maruba. En zelfs dan hoeft van mij de zachtere houtskool niet. Ik neem sowieso meestal de tijd om te bbq-en. Dus dat het wat minder snel op temperatuur komt, boeit me niet echt.
Check. Wijze woorden. Te harde houtskool daarentegen is irritant met aanmaken, heb wel eens spul gehad waar 1 (bescheiden) wokkel niet genoeg was. Dat is wel ff schrikken als je hem aan doet en daarna 20mins wat anders gaat doen (ik laat dan de kamado meestal ook niet open staan ;) ).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 14:39
Mich007 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:36:
Wil mezelf graag een BBQ boek cadeau geven en las her en der dat de boeken van Julius Jaspers wel goed, eenvoudig en duidelijk zouden zijn.
Nu zag ik dat hij onder andere een algemeen boek (BBQ bijbel) en een speciaal boek voor de kamado (BBQ recepten voor de kamado) heeft geschreven.
Ik heb een kamado, maar wat zouden jullie adviseren of wellicht nog hele andere suggesties?
Het is trouwens de BBQ bijbel van Julius Jaspers geworden. Leuk boekje. Weinig poespas, maar heel veel (simpele) lekkere gerechtjes. Nu al zin om aan de slag te gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:23
Boudewijn schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Check. Wijze woorden. Te harde houtskool daarentegen is irritant met aanmaken, heb wel eens spul gehad waar 1 (bescheiden) wokkel niet genoeg was. Dat is wel ff schrikken als je hem aan doet en daarna 20mins wat anders gaat doen (ik laat dan de kamado meestal ook niet open staan ;) ).
Ik gebruik voor low & slow wel die hardere houtskool soorten. Het trucje wat ik gebruik met aanmaken is dat ik om de wokkel wat dammers houtskool leg. Die ontbrandt vrij makkelijk en kan dan de rest aanmaken. De wokkel een draai geven zodat hij wat open gaat staan helpt ook veel bij het efficient opbranden van zo'n wokkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:11
Boudewijn schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Ik laat de BBQ juist helemaal open staan, dus schuif beneden helemaal open en deksel open totdat alles een beetje aan is (meestal een kwartier a 20min).

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
williewimp schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Je kunt ook een turks brood halen. Die in 4 kwarten snijden, de binnenkant opensnijden en dan beleggen. Supermarkt heeft ze, maar uit een turkse winkel is natuurlijk vele malen beter.
Of gewoon zelf "yoghurt" broodjes maken, komen wel in de buurt van pita broodjes. Wat rozemarijn, tijm etc erin. Dikte en grootte bepaal je dan zelf. Maak ik hier wel regelmatig voor de barbecue, kost geen tijd en is eens wat anders dan frans brood etc. En echt 10 minuten werk ofzo, ik begin dan gewoon mijn "snelle sessie" iets eerder, eerst broodjes afbakken en dan de rest.

pvoutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Afgelopen zondag poffertjes gemaakt op de joystove lekker nog een beetje aanpassen maar was al goed gelukt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0srZWZNtFJZsZz_3FTpDx5TvDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1WfrQzgGZ5KYmdDrc6PUzFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p17C0C-y1srpJkq9iRvhSKMEwF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9Olvka2cHRZXSHFR14dxuYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTzzHr-rkb31TeYwRxUoAVgBAMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly0EIZW7985ldom4nBhWA9gj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tY1gqEu9RrpbNQqJkEIPebW-PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRTt7mARhN5DGQz9yU82WTpa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx5cZJZeOPImolo_GTmCu8R0M70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRzSlpljU4XNqCvs0Sk575hc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiFewEW15I-A0SJ_MpC7lhnuOmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGKDBwU6Rix7hLRMTeaBdNSP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
En het weekend ook een grill grates besteld voor de wga en uitgeprobeerd ook top 😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGYnTB3QSu1pMPXbacl7M0TFdSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjCgwuZUVOWw9w0AC1PqzDGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-rPFKp7fLhFmVf01ioN-d7QCuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfuHPqG5BufFecZt9xc6vmj1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImZ7I8XEnVcgYuGwxz342renKOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPOG6vpnZwq3DKTcikv5nz0U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjwdOJx9vZLru1W-zZKihxgeNEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMYl9yd3hf8YhcXEfajJZKVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaemonReem schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:32:
[...]

Sorry, ik las voordelen, maar je vraagt om voorbeelden. Zachter zijn bijvoorbeeld Dammers of de groene dozen van Houtskool.nl (beuk en eiken). Hardere zijn dan weer de Marabu of Quebracho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:30
picosuma schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:19:
En het weekend ook een grill grates besteld voor de wga en uitgeprobeerd ook top 😀[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er heerlijk uit! Probeer ze ook eens ondersteboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Hoe doen jullie dit?

Ben lekker indirect aan het bakken en braden onderop dus de 2 halve stenen manen voor het indirect gebeuren. Daar boven de lek bakken, dan de rvs rooster. Maar nu besluit ik halve wege dat ik toch direct wil grillen 50/50 of 100%. Nu moet ik dan het hele geheel er in 1x uittillen ergens neer zitten dan minimaal lekbakken ertussen uit frutsels voordat ik de stenen kan verwijderen. 1x op het gras gezet... Geen succes 3 dooie plekken. Op het tafeltje er naast kan prima maar voelt niet fijn. Ook is de ruimte eigenlijk te beperkt en kans op branden/vallen te groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Practics schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:21:
Hoe doen jullie dit?

Ben lekker indirect aan het bakken en braden onderop dus de 2 halve stenen manen voor het indirect gebeuren. Daar boven de lek bakken, dan de rvs rooster. Maar nu besluit ik halve wege dat ik toch direct wil grillen 50/50 of 100%. Nu moet ik dan het hele geheel er in 1x uittillen ergens neer zitten dan minimaal lekbakken ertussen uit frutsels voordat ik de stenen kan verwijderen. 1x op het gras gezet... Geen succes 3 dooie plekken. Op het tafeltje er naast kan prima maar voelt niet fijn. Ook is de ruimte eigenlijk te beperkt en kans op branden/vallen te groot....
Is je bovenste rooster 2x halve rooster?
Want dan zou je wat zaken er 1 voor 1 uit kunnen halen, maar ook dan, waar laat je het? ;)

Ik heb een grillverhoger (action ofzo), die zet ik op de grond (heeft 2 poten), daar leg ik dan warme zaken voorzichtig op, zodat het niet op de grond ligt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Martinusz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Is je bovenste rooster 2x halve rooster?
Want dan zou je wat zaken er 1 voor 1 uit kunnen halen, maar ook dan, waar laat je het? ;)

Ik heb een grillverhoger (action ofzo), die zet ik op de grond (heeft 2 poten), daar leg ik dan warme zaken voorzichtig op, zodat het niet op de grond ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxMiEJ9NW5AhPY8Iy5eshN2anb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmmS2Q1oF7bniAtksffGcoG5.jpg?f=fotoalbum_large

Ja allemaal halve roosters. Maar vooral met normaal bbqen 150/200 graden indirect en daarna willen grillen is het niet echt heel fijn of aangenaamd om boven te werken.

Heeft de action die standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dat is ook het lastige met halve roosters.
hele roosters pak je met een gripper en een hook en til je in het geheel op een steen of metalen bok.
halvemaan is met grote stukken vlees niet te doen.
je moet dan gewoon gehele frame op tillen en neer zetten op een dikke tegel. frame met de grippertang je deflector stenen verwijderen en alles weer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Practics schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:31:
[...]

[Afbeelding]

Ja allemaal halve roosters. Maar vooral met normaal bbqen 150/200 graden indirect en daarna willen grillen is het niet echt heel fijn of aangenaamd om boven te werken.

Heeft de action die standaard?
Niet standaard, maar wel elke zomer een keer.
Het is dit ding (gelijk lekbak erbij ;) )
https://www.bbqgenootscha...ecue-schaal-action.21200/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
copykat schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:39:

halvemaan is met grote stukken vlees niet te doen.
Die snap ik niet helemaal? Waarom is dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

barrymossel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:10:
[...]

Die snap ik niet helemaal? Waarom is dat niet te doen?
Er uit tillen.
Je heb twee halvemaan delen en 1 groot stuk vlees over beide delen liggen.
Als je die los vh frame tilt heb je twee grippers nodig en je moet t bij elkaar houden.
Een cirkel is makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Of je haalt je vlees er heel even af met een tang en bouwt om zoals je t wil hebben en legt dan je vlees terug?

Of ben ik te simpel om daar een probleem mee te hebben?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
copykat schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Er uit tillen.
Je heb twee halvemaan delen en 1 groot stuk vlees over beide delen liggen.
Als je die los vh frame tilt heb je twee grippers nodig en je moet t bij elkaar houden.
Een cirkel is makkelijker.
True, die snap ik, maar ik verbouw meestal niet met een stuk vlees dat groter is dan de helft van m'n rooster. Meestal verbouw ik niet eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:21:
Of je haalt je vlees er heel even af met een tang en bouwt om zoals je t wil hebben en legt dan je vlees terug?

Of ben ik te simpel om daar een probleem mee te hebben?
Dat is ook een optie. Met de tang alles even op een bord te leggen of schaal en ombouwen en terug leggen.
In searing is dat overigens vaak de case om dat je eerst van 100 naar 250 graden moet en dan searen dus t vlees moet dan toch even wachten.

Ik til vaak even t rooster inclusief vlees er af om rookhout of extra houtskool , kleine vuurpot compact versie, toe te voegen.
Gewoon optillen even op een steen leggen, mn ding doen terug leggen en dome dicht. Vlees kan gewoon blijven liggen op t rooster.
Met half moon is dat bewerkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 13:46
Iemand ervaring met bbqcorrect.nl? Wil een bastard compact daar kopen alleen weet niet zo goed wat die winkel te vinden.

Zie een paar reviews voorbij komen van mensen die praatje maakte met verkoper in de voortuin :?

[ Voor 33% gewijzigd door Dracula op 08-07-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22

Mystikal

It never hurts to help!

Morgen staat Brisket op het programma...
Heb uiteindelijk 2 stukken van 1,5 kilo gekregen.

Iemand een idee wat ik kan verwachten qua gaartijd. Dan weet ik een beetje hoe laat ik moet beginnen?

Verder nog tips? Moet ik vandaag al iets voorbereiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXZ3STEJwu8V_K-FOdTd4rN9WsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSo1rzgGCI1M3CKhuTDLlx4a.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Wat is een mooi bijgerecht voor pulled pork? Ga zondag mijn 2,5kg Procureur Heyde Hoeve klaar maken. Maar wil er eigenlijk wel mooi gerecht bij naast. Rest wou ik invriezen, hebben jullie hier nog tips voor die ik moet weten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXtsRdg_tbtUVHVJ_Lzv-wSZB1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21FLEZaTIxM8KcGgVWRvqSVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:13
Practics schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:25:
Wat is een mooi bijgerecht voor pulled pork? Ga zondag mijn 2,5kg Procureur Heyde Hoeve klaar maken. Maar wil er eigenlijk wel mooi gerecht bij naast. Rest wou ik invriezen, hebben jullie hier nog tips voor die ik moet weten? [Afbeelding]
Standaard: coleslaw met een goed brioche broodje erbij.

Alternatief: Nachos/Taco's met pulled pork ervan maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
timmert26 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Standaard: coleslaw met een goed brioche broodje erbij.

Alternatief: Nachos/Taco's met pulled pork ervan maken :9~
Of een heerlijke Mac & Cheese erbij. Zou je denk ik ook goed kunnen klaarmaken als de procureur aan het rusten is. De pasta kun je al van te voren koken, daarna in een pannetje wat spekjes aanbakken & daarna de saus maken & de gegaarde macaroni erdoorheen roeren. Onder af en toe roeren alles opwarmen op de BBQ. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 16:55
Wat is een mooi bijgerecht voor pulled pork? Ga zondag mijn 2,5kg Procureur Heyde Hoeve klaar maken. Maar wil er eigenlijk wel mooi gerecht bij naast. Rest wou ik invriezen, hebben jullie hier nog tips voor die ik moet weten? [Afbeelding]
de hierboven stuff + pulled pork kroketten ervan maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik ben ook fan van de cliché: een broodje en coleslaw. Blijft een machtige combinatie... :9

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mbt de Brisket.

Ik lees:"De bereidingstijd van Brisket is compleet afhankelijk van de grootte van het stuk vlees dat je hebt. Gemiddeld kun je uitgaan van ongeveer 2,5 tot 3 uur per kilo vlees".

Als ik er 2 stukken op leg van 1,5 kilo dan blijft het ongeveer dezelfde tijd toch?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Mystikal schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:52:
Mbt de Brisket.

Ik lees:"De bereidingstijd van Brisket is compleet afhankelijk van de grootte van het stuk vlees dat je hebt. Gemiddeld kun je uitgaan van ongeveer 2,5 tot 3 uur per kilo vlees".

Als ik er 2 stukken op leg van 1,5 kilo dan blijft het ongeveer dezelfde tijd toch?
Ga dan uit van 1.5 kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 22:54
Mich007 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:31:
[...]

Het is trouwens de BBQ bijbel van Julius Jaspers geworden. Leuk boekje. Weinig poespas, maar heel veel (simpele) lekkere gerechtjes. Nu al zin om aan de slag te gaan. :)
Ik vind het ook een goed boekje en precies wat je zegt.

Heb een andere BBQ boek in m'n handen gehad in een winkel en dat stond helemaal vol met mooie verhalen, complete varkens op de BBQ en dat soort dingen. Tjah dat ga je thuis (ik tenminste) helemaal niet doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 12:20
Met ombouwen eigenlijk nooit een probleem. Pak dat hele eggspander gedoe eruit met handschoen aan de ene hand en ovenwand aan de andere. Zet hem op het tafeltje naast de kamado en pak er tussenuit wat weg kan en leg dat op een andere verdieping van de tafel rechts, meestal onderop, daar heb ik zo'n ijzeren rooster. Andere dingen die ik wil gebruiken doe ik in de eggspander en dan alles terug erin. Echt 15 seconden werk.
Dat hele systeem werkt echt heel goed. Heb wel van alles 2 halve manen (platesetter/rooster/gietijzerenrooster).
Met een BBQ doe ik vaak een gerechtje L&S (Spareribs ofzo) en als die klaar zijn bouw ik hem om naar half direct, als je dan wat aan het BBQ-en bent en sommige stukken gaan wat snel dan kan je die even in de indirecte zone leggen. Mijn ervaring is dat je dan op een Large kamado voldoende ruimte hebt voor 2-3 gezinnen.
Morgen visite dus weer spareribs maken! Als iemand een idee heeft voor een mob sauce dan hou ik me aanbevolen want de standaard die ik altijd maak verveelt een beetje.

Dit gebruik ik nu, hoeveelheden beetje op gevoel.
2 eetlepels sojasaus - 4
250ml tomato ketchup - 500
100g dark soft brown sugar 200 gr
2 garlic cloves, finely chopped
3 eetlepels Worcestershire sauce - 6
1 eetlepels cider vinegar - 2
1 theelepels barbecue spice rub - 2

[ Voor 12% gewijzigd door sNielz123 op 09-07-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Heb 2 van deze stukken (1,5 kilo per stuk) . Ik past natuurlijk niet op mijn bastard. Ik moet zeggen dat het er ook anders uitziet dan Briskets op het internet. Ze zijn vrij dun. Zijn het wel briskets? Lengte is 35-40cm en breedte 12-15cm.

Iemand met wat tips en tricks? HELP! :X

Heb wat overtollig vet en vlies al weg gehaald.
Wilde ze nu de rub zetten en rond 13:00 erop zodat we rond 18:00 kunnen eten. Temperatuur rond de 105 graden houden op het rooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3CxKFylcZUJ3AlwWwWaXKYXQJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gvmJBLDIqpJ0MFaIEGURVB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnBgr7sn7HAj1fgsLy9BKM2CrmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFIt2pygPuxr8uTIX6Bx6I4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0xXEpXqj2Ph-svIF6UA_t9SGbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljzdRhpJBiMy6RQKaAv3cbnH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Mystikal op 09-07-2022 09:17 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ik zit te denken om naast mijn Bastard Large een compact aan te schaffen omdat ik het idee heb dat het niet altijd handig is een grote aan te doen voor wat simpele stukjes vlees.

Voor een sateh of een lekkere burger heb ik soms echt zoiets van zo een grote aan doen voor beetje vlees is wat overkill.

Hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie hier mee om?

Misschien moet ik wel naar een pellet bbq gaan kijken voor erbij oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Dracula schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:01:
Ik zit te denken om naast mijn Bastard Large een compact aan te schaffen omdat ik het idee heb dat het niet altijd handig is een grote aan te doen voor wat simpele stukjes vlees.

Voor een sateh of een lekkere burger heb ik soms echt zoiets van zo een grote aan doen voor beetje vlees is wat overkill.

WGA is ook leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ja is ook leuk maar nee 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Dracula schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Wat wil je precies doen? Een pellet bbq voor sateh en burgers lijkt ook niet voor de hand liggend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 13:24

PnD

like in Pinda ^_^

Vind de WGA ideaal voor afgrill werk. Net nog even SV riblappen erop geknald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr7ss7aOT8RYEVtUJknm_LUe8EI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zATvWjjH7PmlruXM0KwELZB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dracula schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Kun je meer op kwijt dan op een mini/compact ei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:52
Mystikal schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:07:
Heb 2 van deze stukken (1,5 kilo per stuk) . Ik past natuurlijk niet op mijn bastard. Ik moet zeggen dat het er ook anders uitziet dan Briskets op het internet. Ze zijn vrij dun. Zijn het wel briskets? Lengte is 35-40cm en breedte 12-15cm.

Iemand met wat tips en tricks? HELP! :X

Heb wat overtollig vet en vlies al weg gehaald.
Wilde ze nu de rub zetten en rond 13:00 erop zodat we rond 18:00 kunnen eten. Temperatuur rond de 105 graden houden op het rooster.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het zijn misschien delen van de brisket, maar een complete is het zeker niet.
als je brisket niet minimaal 3 a 3.5kg is voor het trimmen dan is het ook amper een brisket in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Procureur, +\- 2,3kg hoelang moet dat er op liggen voor pulled pork? Hoor heel verschillende dingen van 12 tot 16 uur tot 5/6 uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

The Legend

*Plop*

Afhankelijk van de soort bbq die je gebruikt, op hoeveel graden je hem gaart, of je wel of niet inpakt, en kan ook nog per stuk vlees verschillen. Geen zinnig woord over te zeggen dus :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi9Q2gRwvsQYMzoO2lY0cP_9LQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIkVSL0an3kF9klU3doRCMpA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat waren mijn ribs goed gelukt vandaag.
Perfect net niet fall of the bone, mooi grill streepje na aflakken. Goede smaak, niet te zoet of te pittig.
Beter gelukt dan de laatste keer

Mooi dikbevleesd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
The Legend schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:42:
Afhankelijk van de soort bbq die je gebruikt, op hoeveel graden je hem gaart, of je wel of niet inpakt, en kan ook nog per stuk vlees verschillen. Geen zinnig woord over te zeggen dus :p
Kamado een iq grills 22inch. Ga proberen rond de 120 graden te blijven. En vanaf 70 graden inpakken/beslissing maken om hem in te pakken. Echter zit er hoop verschil in tijd. Wil best wel om 3 uur opstaan vannacht. Maar als ik dan om 10 uur klaar ben morgen vroeg.. Slaap ik liever door 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Nu online
Net weer even de grote Weber aangezet voor 6 hamburgertjes, inclusief broodjes en ui.
Dit keer gewoon de hele kolenstarter vol, beetje houtskool beetje briketten. Vlamde goed, burgers waren zo klaar en erg lekker, kijken wat er volgende keer over blijft. BBQ was al klaar voordat ik klaar was met alles snijden, dus in de pan had net zo lang geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58

Ik heb een 57cm Weber Touch en ik ben aan het kijken naar een kamado. Die gaat denk ik een maatje kleiner worden. Ik heb mijn Weber nooit vol liggen en voor indirect lowslow heb je voor een 2.5kg procureur of wat ribs ruimte zat op één maatje kleiner. Als we dan met ons gezin wat standaard zaken hebben voor op de bbq, dan gebruik ik niet maar 30% van de oppervlakte.

Ruimte kun je nooit genoeg hebben natuurlijk, maar voor mijn gevoel en in mijn situatie is een 57cm wel echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Hoe maken jullie bavette het liefste klaar? Heb een stukje van 700 gr. liggen, dus niet al te groot. Indirect op 110 graden en dan reverse sear afgrillen. Of direct grillen op ca. 250 gr. als een steak naar een kern van ca. 50 graden? Wat geeft het beste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mich007 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:00:
Hoe maken jullie bavette het liefste klaar? Heb een stukje van 700 gr. liggen, dus niet al te groot. Indirect op 110 graden en dan reverse sear afgrillen. Of direct grillen op ca. 250 gr. als een steak naar een kern van ca. 50 graden? Wat geeft het beste resultaat?
Gisteren een stukje van 480 gram indirect gedaan tot 45. Daarna opstoken van de bbq en toen afgrillen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
StealthyPeanut schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Ik heb een 57cm Weber Touch en ik ben aan het kijken naar een kamado. Die gaat denk ik een maatje kleiner worden. Ik heb mijn Weber nooit vol liggen en voor indirect lowslow heb je voor een 2.5kg procureur of wat ribs ruimte zat op één maatje kleiner. Als we dan met ons gezin wat standaard zaken hebben voor op de bbq, dan gebruik ik niet maar 30% van de oppervlakte.

Ruimte kun je nooit genoeg hebben natuurlijk, maar voor mijn gevoel en in mijn situatie is een 57cm wel echt overkill.
Ik heb altijd plaats te weinig, leg er ook al altijd een kleinmandje bij met wat groenten, wat courgette in plakken, wat aardappelen. Zo geraakt die 57cm zeer snel vol. Gezin met 4 waarvan kids 4 en 7 zijn, dus we hoeven ook geen berg vlees

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Ik heb zo een pizzaring gekocht voor mijn weber kettle. En gisteren zelf deeg gemaakt en pizzas gebakken etc. Nu heb ik geen hout gebruikt. En we kwamen aan zo een 270 graden met weber briketten en nog een handje vol ecobrasa aan de schuif. In de kettle zelf was de temp dik boven de 300. Dus we kunnen niet klagen, 6 superlekkere pizzas gegeten. Duurder wel wat lang. Dus nu dacht ik wat hout te kopen. Maar waarom gewoon geen pellets derop gooien ? Uiteraard pellets voor bbq. Lijkt mij gewoon gemakkelijker om te doseren. En ook gemakkelijk om volgende lading bij te gooien. Ja deze mogen iets duurder zijn dan gewoon hout, maar lijkt me gemakkelijk om te doseren. En is dit valsspelen … who cares :) iemand ervarin mee met bbq pellets gebruiken op en tussen houtskool ?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:59

Heb naast een BGE Large ook een MiniMax, precies voor de erbij zoals je ook aangeeft. Snel ff wat kip roken, of een snelle burger gaat tegenwoordig op de MM.

Duurde wel even voor ik het in m'n systeem had, eerste half jaar de MM vrijwel niet aangehad. Nu neem ik ze beide mee in de planning.

Kan het dus aanraden. Zorg wel voor voldoende grootte bij je kleinere, want niets zo ergelijk als daar iets niet op past.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01

Tomatoman

Fulltime prutser

Gisteren heb ik een flink formaat kip (Vlaamse koekoek) bereid. Nadat ik hem had gekruid, heb ik hem ingesmeerd met Stubb’s chicken marinade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVDWLUiAfD2pe7W-x0DE_G4MhoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z1RVrJQfINxao45fhnLHb61b.jpg?f=user_large

Tijdens het grillen aan het spit heb ik er nog een paar keer marinade overheen gegoten. Resultaat: een heerlijk malse kip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey3zo84r4uhePEjEpO-OzkQ5jXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CGEtl2O8eziN3c2uripaJYwA.jpg?f=user_large

Om te voorkomen dat de huid zou verbranden heb ik de kip een half uur gedeeltelijk in folie ingepakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kifNc28O2IJ4HnpaSr6uxu8YpiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q8v5fizAyii74DhJ9eKDd3FH.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Als je het financieel kan rondmaken zou ik het liefst altijd groot nemen, maakt voor een BBQ weinig uit. Ik heb ook de 57 master touch, en had gisteren dus met 6 burgers met broodjes en wat ui al een volle BBQ. Ik vind die ruimte juist heel fijn, dat je 50/50 kan doen. Met een Kamado is dat minder belangrijk natuurlijk, dan heb je een hitteschild. Ik wil er een klein eitje bij hebben eigenlijk, voor dat low&slow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Vandaag de kamado om 9:00 aangestoken voor pulled pork, de procureur gisteren al geïnjecteerd en in de rub gezet

Temperatuur ging prima, rook niet optimaal maar deed het wel uiteindelijk. Na 4 uur op de 70 graden, glaze er op en 2 uur door. Daarna in folie tot 90-95 graden en prikken alsof het boter is. Alles volgens het Noskos recept overigens.

Toen hij er eenmaal uit was toch iets minder zacht uit elkaar te trekken dan verwxcht, volgende keer maar als zachte boter aanvoelen denk ik 8).

Smaak was goed, maar we beginnen wel de indruk te krijgen dat we de Noskos methode en kruiden wat te tam voor ons vinden, we houden van wat meer kick in ons eten. Ook nog even spullen gehaald voor coleslaw, de combinatie met de pork op een broodje is inderdaad wel erg lekker (beter dan die prut uit een bakje in de super).

Al met al weer een mooie les, het op temperatuur houden begint aardig te lukken, aansteken gaat ook prima ondertussen met de wokkels (dezelfde waar het eerder niet lekker mee lukte).

Voor een van de warmte dagen deze week ligt er een kleine tomahawk achtig iets klaar voor de snelle manier. Ik heb het gietijzer maar vast wat ingevet toen de boel nog goed warm was om een laagje te kweken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
barrymossel schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:04:
[...]
Gisteren een stukje van 480 gram indirect gedaan tot 45. Daarna opstoken van de bbq en toen afgrillen!
Zo zou ik het normaalgesproken ook doen, maar vanavond ga ik het, wegens tijdsgebrek, maar een keertje direct afgrillen. Had het vlees zaterdag namelijk ontdooit, maar helaas in het weekend niet meer aan toegekomen. Daarom straks maar 'even snel' direct afgrillen. Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-05 16:09

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dennis1812 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:46:
[Afbeelding]

Wat waren mijn ribs goed gelukt vandaag.
Perfect net niet fall of the bone, mooi grill streepje na aflakken. Goede smaak, niet te zoet of te pittig.
Beter gelukt dan de laatste keer

Mooi dikbevleesd ook.
Waar heb je het vlees gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Stimulate14 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Waar heb je het vlees gekocht?
Lokale slager. Was een last minute besluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-05 16:09

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dennis1812 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Lokale slager. Was een last minute besluit
Nice. Die van mij heeft dat niet zo om af te halen. Wel in de vriezer.
Ooit een keer vanuit de vriezer gekocht en dat was een van de betere spareribs die ik heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:42
Weet niet of dit helemaal het topic ervoor is.

Sinds een paar weken een Napoleon Phantom Rogue. Heerlijk om even snel wat te grillen, wat voor ons de voornaamste reden was om te gaan voor een gas barbecue. Ondertussen voor veel te veel geld al accessoires gekocht. Een smokebox en een sizzlezone rek en via Amazon een RVS plancha. Dus moet ondertussen opzoek naar een grotere opbergdoos voor alle accessoires.

Iemand een suggestie voor een leuk setje plancha gereedschap? De kwaliteit van Napoleon vond ik echt te matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:05
Zebby schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:58:
[...]

Als je het financieel kan rondmaken zou ik het liefst altijd groot nemen, maakt voor een BBQ weinig uit. Ik heb ook de 57 master touch, en had gisteren dus met 6 burgers met broodjes en wat ui al een volle BBQ. Ik vind die ruimte juist heel fijn, dat je 50/50 kan doen. Met een Kamado is dat minder belangrijk natuurlijk, dan heb je een hitteschild. Ik wil er een klein eitje bij hebben eigenlijk, voor dat low&slow.
Let wel dat een large kamado kleiner is dan een Weber, meestal rond 46 cm roostermaat. indirect wel de volle ruimte door de platesetter, bij de weber moet je het deel waar de kolen liggen altijd vrijhouden. Voor een klein eitje er bij zou ik 33cm roostermaat adviseren (15 inch kamado). Ik heb zelf een 26cm roostermaat (13 inch Lidl ei) en die is eigenlijk net te krap voor het leuke. Past te weinig brandstof in voor lange sessies, bij saté steekt de boel er buiten etc. Met een 33cm rooster kun je er bijv. ook een hele kip op kwijt, of een redelijk stuk procureur voor Pulled pork.

[ Voor 4% gewijzigd door NoepZor op 11-07-2022 11:09 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:33

Een pelletsmoker voor de kleine stukjes zoals sateh en hamburgers? Dat vindt ik een beetje vreemd. Volgens mij moet je je gaan afvragen waar je de tweede barbecue voor wilt gaan gebruiken. Gebruik je hem alleen voor het grillen van speklappen en hamburgers en steaks? Dan voldoet elke kleine grill zoals een Smokey Joe, WGA, Shichirin. Wil je er ook klein spul mee roken/low n slow dingen, dan is een kleine/medium kamado een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Vraagje over een kamado; hoe hergebruik je de kolen? Ik gebruik nu nog kolen die ik nog had, die zijn aan de kleine kant, waardoor de BBQ wat moeilijk op temperatuur komt. Maar hergebruiken is nog lastiger omdat de as de luchttoevoeg nog verder verstopt.
Ik had begrepen dat je een kamado de tweede keer makkelijk weer aan kunt steken, maar ik moet eigenlijk alle kolen uit de BBQ halen om te zorgen dat de luchtgaten goed open zijn (en door de kleine kolen start ie dan nog erg langzaam).
Ik heb grotere kolen op t oog dus dat is één deel van de oplossing, maar wat zijn de stappen na gebruik; moet je de BBQ elke keer helemaal leeg maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:35
Stefke schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:20:
Vraagje over een kamado; hoe hergebruik je de kolen? Ik gebruik nu nog kolen die ik nog had, die zijn aan de kleine kant, waardoor de BBQ wat moeilijk op temperatuur komt. Maar hergebruiken is nog lastiger omdat de as de luchttoevoeg nog verder verstopt.
Ik had begrepen dat je een kamado de tweede keer makkelijk weer aan kunt steken, maar ik moet eigenlijk alle kolen uit de BBQ halen om te zorgen dat de luchtgaten goed open zijn (en door de kleine kolen start ie dan nog erg langzaam).
Ik heb grotere kolen op t oog dus dat is één deel van de oplossing, maar wat zijn de stappen na gebruik; moet je de BBQ elke keer helemaal leeg maken?
Ik doe na een aantal keer gebruik te hebben gemaakt van mijn kamado deze schoonbranden. Alle kleppen open en laten gaan. Kamado van binnen schoon en de restante kolen zijn dan verast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Maar wat doe je dan na een eerste gevulde BBQ sessie en de kamado is uit gegaan de volgende dag: roeren in de kolen tot de as naar beneden is gevallen oid en dan nieuwe er op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 06:39
Stefke schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:30:
Maar wat doe je dan na een eerste gevulde BBQ sessie en de kamado is uit gegaan de volgende dag: roeren in de kolen tot de as naar beneden is gevallen oid en dan nieuwe er op?
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 18:05
Of je koopt voor veel te veel geld zo'n mandje en dan is het een kwestie van ff schudden :)
https://www.bbqexperiencecenter.nl/product/kick-ash-basket/

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 11-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGoat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04 19:53
Ik ben een beginnende BBQ'er en wil graag een compacte gasbbq aanschaffen om te kunnen oefenen. Ik wil het liefst ook indirect kunnen bbqen. Ik heb twee verschillende BBQ's gevonden, maar weet neit zo goed of hier nog grote verschillen in zitten/wat de beste keuze is. Zitten er belangrijke verschillen waar ik rekening mee moet houden?
Bij nummer 1 zit een rookhout bakje, heeft dit veel toegevoegde waarde?

Nummer 1:
BBQ 1

Nummer 2:
BBQ 2

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Mich007 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:53:
[...]
Zo zou ik het normaalgesproken ook doen, maar vanavond ga ik het, wegens tijdsgebrek, maar een keertje direct afgrillen. Had het vlees zaterdag namelijk ontdooit, maar helaas in het weekend niet meer aan toegekomen. Daarom straks maar 'even snel' direct afgrillen. Ben benieuwd....
Beetje zout en peper en in een minuut 8, op ca. 250 graden, naar een kern van 52 graden gebracht. Smaakte zeker net zo lekker als die keer dat ik het indirect heb gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt2y22eFQ5FVwHqTgFMGFO91R0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRSRtmPLYtwajcdxKmngfP34.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DutchGoat schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:09:
Ik ben een beginnende BBQ'er en wil graag een compacte gasbbq aanschaffen om te kunnen oefenen. Ik wil het liefst ook indirect kunnen bbqen. Ik heb twee verschillende BBQ's gevonden, maar weet neit zo goed of hier nog grote verschillen in zitten/wat de beste keuze is. Zitten er belangrijke verschillen waar ik rekening mee moet houden?
Bij nummer 1 zit een rookhout bakje, heeft dit veel toegevoegde waarde?

Nummer 1:
BBQ 1

Nummer 2:
BBQ 2

Hebben jullie nog tips?
Weber go anywhere op gas zou mijn keus zijn voor rond dat budget. Regelmatig in de aanbieding en heel veel accessoires voor te krijgen. En weber, dus zekerheid wat betreft kwaliteit/goede garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Of je koopt voor veel te veel geld zo'n mandje en dan is het een kwestie van ff schudden :)
https://www.bbqexperiencecenter.nl/product/kick-ash-basket/
Mijn knock off schudde wat minder geld uit mijn portemonnee;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Jaspervl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Mijn knock off schudde wat minder geld uit mijn portemonnee;)
ik ben benieuwd welke :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Damn, kan het niet terugvinden. Tis ook weer wat jaren geleden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Stefke schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:20:
Even lekker er doorheen husselen zodat de as omlaag valt.
As er uit halen, verse kolen er bij en aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:08

Quad

Doof

Even de bouwstofzuiger aan de luchtinlaat en hij is beneden asvrij. Zo doe ik het tenminste.

Met die papieren zakken gooi je de inhoud in de container. En herbruik je het opnieuw.

Vandaag bij houtskool.nl de blauwe dozen besteld. Ik wilde niet zo harde kolen als Marabu hebben, en de eiken is niet verkrijgbaar voorlopig. Laurens heeft mij de blauwe geadviseerd, dus gaan we die proberen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Luuk1983 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Ik ben ook benieuwd! Ik ben zelf nog heel erg aan het twijfelen welke richting ik op ga. Ik kan bijna alles maken op de Kettle Joe. Ik doe veel low en slow met roken. Ik overweeg om eventueel voor een smoker te gaan en de Kettle Joe voor andere zaken te gebruiken en kan ik de Kettle Joe ook gebruiken voor het maken van bijgerechten als de smoker low en slow gaart. Van de andere kant is een kamado vrij veelzijdig en heel veel zuiniger qua brandstof inverhouding met de Kettle Joe én een smoker en ben ik dan met één apparaat klaar. Maar een smoker is aanzienlijk beter in roken en indirect koken dan een kamado. Zo'n hele grote tuin heb ik nou ook weer niet, dus of twee apparaten nou slim is... En welke kamado dan? De 2 of 3? Classic is Big? Ik ben dus benieuwd naar je ervaringen.
Vandaag eindelijk een echt gerecht klaargemaakt op de Kamado Joe, beercan chicken.
Of dat blikje nou onzin is of niet, het is altijd lekker.
Werkt toch anders dan met de Weber.
In de Weber briketten links en rechts, kip in het midden, dekselthermometer op 180C, ik weet dat hij 10C meer aangeeft dan het rooster, 1 uur, kip klaar.
Nu KJ rooster op 180C (digitale thermometer), kip in 5 kwartier pas klaar.
Maar wel veel sappiger.

Iemand een verklaring waarom het langer duurt in een kamado, zelfs bij een hogere temperatuur?
Straling van keramiek vs straling van briketten misschien?

Het duurt bij de kamado wel langer voor hij weer op temperatuur is vergeleken met de Weber.

Van de week spare ribs proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je ook een rooster temperatuur?
Kamado is hoger sowieso. Dus de vraag is in hoeverre die temperatuur overeenkomt met die van je weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ben al een tijdje aan het kijken naar een Meater Plus, die is nu in de aanbieding voor 79 euro op hun eigen EU store. Blijkt dat ze naar de hele EU verzenden, behalve Nederland 8)7 Iemand enig idee wat daar de reden van is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:14

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Boys, ik wil dit weekend voor het eerst picanha maken, nu de vraag: Albert Heijn Picanha, yay or nay?
https://www.ah.nl/product...5641/ah-vakslager-picanha

In dit forum las ik dat het geen verkeerd stuk vlees is, zijn er nog andere ervaringsdeskundigen?

Ik weet t, de vakslager, de talloze websites (die hebben vaak een minimum bedrag voor gratis verzending), maar ik zit ff krap in de tijd en op en neer naar de makro zit er ook even niet in voor dit weekend.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

loewie1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:19:
Boys, ik wil dit weekend voor het eerst picanha maken, nu de vraag: Albert Heijn Picanha, yay or nay?

In dit forum las ik dat het geen verkeerd stuk vlees is, zijn er nog andere ervaringsdeskundigen?

Ik weet t, de vakslager, de talloze websites (die hebben vaak een minimum bedrag voor gratis verzending), maar ik zit ff krap in de tijd en op en neer naar de makro zit er ook even niet in voor dit weekend.
Prima, wel prijzig de lokale dorpsslager geeft hem goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:00:
Ben al een tijdje aan het kijken naar een Meater Plus, die is nu in de aanbieding voor 79 euro op hun eigen EU store. Blijkt dat ze naar de hele EU verzenden, behalve Nederland 8)7 Iemand enig idee wat daar de reden van is??
Geen idee, maar houd amazon ook in de gaten. Toen ik kocht kon ik zo'n coupon aanklikken en heb ik uiteindelijk ca 88 betaald. Dat was op de .de site.

Vermoed dat dat wel vaker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 18:05
En binnenkort prime days, wie weet wat er dan in de aanbieding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:27:
Heb je ook een rooster temperatuur?
Kamado is hoger sowieso. Dus de vraag is in hoeverre die temperatuur overeenkomt met die van je weber.
Yup, ik typte:
“Nu KJ rooster op 180C (digitale thermometer)”.
Bij de Weber had ik 180C dekseltemperatuur.
In de KJ hoger dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, maar wat is de rooster temp in de weber dan?

Misschien is mijn begrijpend lezen slecht hoor.
Maar ik lees nu:
- deksel weber 180
- rooster KJ 180

Rooster is hoger dan deksel. Dus kans dat je weber warmer is lijkt mij aannemelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
loewie1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:19:

Ik denk liever niet en als het alternatief te duur is, dan maar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:20:
Ja, maar wat is de rooster temp in de weber dan?

Misschien is mijn begrijpend lezen slecht hoor.
Maar ik lees nu:
- deksel weber 180
- rooster KJ 180

Rooster is hoger dan deksel. Dus kans dat je weber warmer is lijkt mij aannemelijk.
Quote:
“In de Weber briketten links en rechts, kip in het midden, dekselthermometer op 180C, ik weet dat hij 10C meer aangeeft dan het rooster”.

Rooster in de KJ is dus hoger dan in de Weber en toch duurt het langer.

[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 12-07-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ASS-Ware schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Vandaag eindelijk een echt gerecht klaargemaakt op de Kamado Joe, beercan chicken.
In de Weber briketten links en rechts, kip in het midden, dekselthermometer op 180C, ik weet dat hij 10C meer aangeeft dan het rooster, 1 uur, kip klaar.
Maar wel veel sappiger.

Iemand een verklaring waarom het langer duurt in een kamado, zelfs bij een hogere temperatuur?

Het duurt bij de kamado wel langer voor hij weer op temperatuur is vergeleken met de Weber.

Veel kans heb je in je weber meer directe stralingswarmte van je kolen op je kip. Hoe is de setup in je KJ, met deflector etc? of rooster direct boven de kolen.
Daarnaast zal je weber misschien meer airflow hebben, waardoor er dus meer warme lucht langs je kip stroomt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ASS-Ware schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Maar wel veel sappiger.

Vermoedelijk minder heteluchtstroom.
Je weber heeft meer afkoeling aan de buiten kant en moet meer verbranden om warm te blijven.
Ergo meer luchtstroom=> drogere kip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

The Legend schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:00:
Ik heb hier laatst navraag naar gedaan en MEATER bevestigde dat verzenden naar Nederland niet mogelijk is. Het is dus geen fout op de website volgens henzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:18
@Tomatoman volgens mij kan je hem voor die prijs wel via de Duitse Amazon bestellen. Edit: is eigenlijk voor @The Legend bedoeld.

https://www.amazon.de/Mea...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

[ Voor 3% gewijzigd door El-Vder op 12-07-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Orion84 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Veel kans heb je in je weber meer directe stralingswarmte van je kolen op je kip. Hoe is de setup in je KJ, met deflector etc? of rooster direct boven de kolen.
Daarnaast zal je weber misschien meer airflow hebben, waardoor er dus meer warme lucht langs je kip stroomt.
In de KJ inderdaad de deflector plates, dug geen directe straling van de kolen.
Dat maakt dus nogal wat uit.
Van de week spare ribs proberen, dat zal vast minder afwijken, aangezien je van weinig brandende briketjes veel minder stralingswarmte hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

El-Vder schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:50:
@Tomatoman volgens mij kan je hem voor die prijs wel via de Duitse Amazon bestellen.

De Meater+ had ik inderdaad op Amazon.de besteld. Er kwam op de Meater site echter een mooie aanbieding voorbij voor een Meater blok met daarbij een gratis Meater+. Die kon ik niet aanschaffen, omdat ik geen Nederlands verzendadres kon kiezen. Vandaar dat ik een mail had gestuurd om navraag te doen. Ik merkte al snel dat ik hier via mail niets aan kon doen en heb mezelf de moeite bespaard om er meer energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:00
Technofreakz schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 03:14:
[...]

Omdat ik steeds minder tijd krijg om te bbqen, maar wel van een heerlijk stuk vlees hou.

Dus is het tijd om afscheid te nemen van m’n weber 57.
Dit is voor mij ook precies de reden waarom ik aan het kijken ben naar een Smokefire Stealth. Met drie kinderen breng ik liever tijd door met hen in plaats van mijn Weber 57 of Grill Guru Compact.

@Technofreakz bevalt de Smokefire nog steeds?

Klopt het dat de gerechten vanaf de Smokefire minder rooksmaak bevatten dan van een kamado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

El-Vder schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:50:
@Tomatoman volgens mij kan je hem voor die prijs wel via de Duitse Amazon bestellen. Edit: is eigenlijk voor @The Legend bedoeld.

Thx! Gisteren nog gekeken maar toen was ‘ie nog 99,90. Zal wel een Prime Day aanbieding zijn :)

(Edit)

Kan ‘m alsnog niet bestellen. Heb Prime, maar hij blijft zeggen ‘Wordt lid van Prime’ en als ik daar op klik dan geeft ‘ie ‘Aanbieding niet beschikbaar je wordt omgeleid’ :(

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 12-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

The Legend schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Thx! Gisteren nog gekeken maar toen was ‘ie nog 99,90. Zal wel een Prime Day aanbieding zijn :)

(Edit)

Kan ‘m alsnog niet bestellen. Heb Prime, maar hij blijft zeggen ‘Wordt lid van Prime’ en als ik daar op klik dan geeft ‘ie ‘Aanbieding niet beschikbaar je wordt omgeleid’ :(
Je hebt een Duits Prime-abonnement nodig. En daarvoor heb je weer een Duits of Oostenrijks adres nodig.

Pagina: 1 ... 217 ... 329 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism