Je betaald er de adviesprijs, maar bij de Intratuin hebben ze de "grote" merken kamado (Green, Joe, Bastard, Boretti, eigen merk). Wij waren onlangs in Duiven, prachtige grote afdeling.Ferra schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:36:
Weet iemand een grote bbq zaak waar ze alle kamado's en meubels verkopen waar je fysiek ook heen kunt?
Ligt aan het formaat van de winkel. In Malden komen ze niet veel verder dan Weber en Basterd.Pixelmagic schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:29:
[...]
Je betaald er de adviesprijs, maar bij de Intratuin hebben ze de "grote" merken kamado (Green, Joe, Bastard, Boretti, eigen merk). Wij waren onlangs in Duiven, prachtige grote afdeling.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Eens, vandaar dat ik ook Duiven noem, in Breda wat ook best een grote winkel is ook beduidend minder. Geen idee waar de vraagsteller woont, wie weet in DuivenLuuk1983 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Ligt aan het formaat van de winkel. In Malden komen ze niet veel verder dan Weber en Basterd.
Je kan ook gewoon twee “normale” skewers erdoor heen steken. Heb je wel twee keer zoveel stekers nodig.;)Pixelmagic schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:37:
[...]
Ziet er zomers uit, goed gedaan.
Ik zie mooie metalen stekers door je groenten zitten met een dubbele pen, nog een idee waar je die vandaan hebt ? Heb altijd moeite dat bepaalde dingen blijven stilhangen bij het draaien.
Vanuit Breda kan je beter naar Halsteren. Is fors groter.Pixelmagic schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:39:
[...]
Eens, vandaar dat ik ook Duiven noem, in Breda wat ook best een grote winkel is ook beduidend minder. Geen idee waar de vraagsteller woont, wie weet in Duiven
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nu had ik vorige week natuurlijk gevraagd waar op te letten op te letten bij aanschaf van een Kamado, maar gisteren had ik zin om te BBQ’en dus ik heb op marktplaats binnen een straal van 20km gezocht en een mooie gevonden. Een 15” met een Ikea hack meubel eromheen en een mooie hoes erbij! Hij was pas 4x gebruikt en dat zag je want het rooster was in binnen 2 poetsen weer zo goed als nieuw.
Bij de hornbach heb ik het BBQ kook gerei, houtskool en wokkels gekocht en toen konden we beginnen met BBQ’en. Het was effe stellen om hem rond de 200 graden te krijgen maar uiteindelijk bleef hij er mooi op hangen.
Ik ben er super blij mee voor mij is het ook een demo om te kijken hoevaak ik hem nou echt aansteek maar de eerste test was een succes.
Ik wil alleen nog weten:
Mijn bbq kwam zonder die stenen ( heat dispenser ) dus ik kan alleen recht boven de houtskool grillen. Maar ik wil er ook mee bakken, waar kan ik die vinden in 15”
Het keramische EI wil ik aan de binnenkant graag poetsen maar ik weet dat water een no-go is dus wat mag ik gebruiken om het schoon te maken en wanneer kan je dat het beste doen. Als je hem gebruikt hebt ? Of juist als hij afgekoeld is.
Iedereen bedankt voor de hulp ☺️
Bij de hornbach heb ik het BBQ kook gerei, houtskool en wokkels gekocht en toen konden we beginnen met BBQ’en. Het was effe stellen om hem rond de 200 graden te krijgen maar uiteindelijk bleef hij er mooi op hangen.
Ik ben er super blij mee voor mij is het ook een demo om te kijken hoevaak ik hem nou echt aansteek maar de eerste test was een succes.
Ik wil alleen nog weten:
Mijn bbq kwam zonder die stenen ( heat dispenser ) dus ik kan alleen recht boven de houtskool grillen. Maar ik wil er ook mee bakken, waar kan ik die vinden in 15”
Het keramische EI wil ik aan de binnenkant graag poetsen maar ik weet dat water een no-go is dus wat mag ik gebruiken om het schoon te maken en wanneer kan je dat het beste doen. Als je hem gebruikt hebt ? Of juist als hij afgekoeld is.
:strip_exif()/f/image/UOYzyMLDFSZ35Sf7NHmig1Bk.jpg?f=fotoalbum_large)
BTC €96.871
Wellicht dat die van grill guru past. (https://grillguru.com/pro...uru-plate-setter-compact/) (als het goed is ook te krijgen bij Hornbach)koelebobes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:48:
Ik wil alleen nog weten:
[Afbeelding]
Wat betreft de binnenkant, deze zou ik gewoon schoonbranden
Ah top dankjewel, ik ga het thuis uitmeten en dan wil ik van de week een lekkere lasagne erin klaarmaken.Cpt_ZakLamP schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:56:
[...]
Wellicht dat die van grill guru past. (https://grillguru.com/pro...uru-plate-setter-compact/) (als het goed is ook te krijgen bij Hornbach)
Wat betreft de binnenkant, deze zou ik gewoon schoonbranden
BTC €96.871
eventueel kan je 'het pannetje' gebruiken, ook een veel gebruikte hack bij zo'n klein ei: bij de Xenos oid een passend gietijzeren pannetje halen en dat als defletor gebruiken. Niet optimaal, maar werkt ook best prima. Als je hier in het topic erop zoekt kom je voorbeelden tegenkoelebobes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:00:
[...]
Ah top dankjewel, ik ga het thuis uitmeten en dan wil ik van de week een lekkere lasagne erin klaarmaken.
zoiets dus:
https://www.bbqgenootscha...0201207_113358-jpg.12725/
Hi Ha Hopjesvla
En dan leg je daar je rooster op en dan DAAROP een gietijzeren pannetje voor de lasagne?Hopjesvla79 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:08:
[...]
eventueel kan je 'het pannetje' gebruiken, ook een veel gebruikte hack bij zo'n klein ei: bij de Xenos oid een passend gietijzeren pannetje halen en dat als defletor gebruiken. Niet optimaal, maar werkt ook best prima. Als je hier in het topic erop zoekt kom je voorbeelden tegen
zoiets dus:
https://www.bbqgenootscha...0201207_113358-jpg.12725/
BTC €96.871
Iemand enig idee of dit aan te raden is?rolandmegens schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:13:
Ik wil komende week voor het eerst zelf een buikspek op de bbq leggen (~120 graden indirect). Nou vroeg ik me af, zou het mogelijk zijn (en lekker zijn) om kleine aardappeltjes in de aluminium lekbakjes te doen, met wat Roosmarijn peper en zout, om die zo mee te garen. Of liggen ze er dan veel te lang op?
als jij lasagna wil maken wel jakoelebobes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:13:
[...]
En dan leg je daar je rooster op en dan DAAROP een gietijzeren pannetje voor de lasagne?
Van de andere kant zijn er inmiddels vast wel passende keramische deflectors te krijgen.
Zoiets misschien (moet je even meten)
https://www.osdorp.nl/pro...oor-de-own-grill-13-inch-
en anders hier in meerdere maten:
https://www.kamadobbq.nl/...deflectors-plate-setters/
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik zie er weinig problemen mee? Ovenrecepten voor krieltjes geven een bereidingstijd van 35-45 minuten aan op 180 graden. Als je ze op 120 graden wilt bereiden, dan duurt het nog wel wat langer voordat het klaar is.rolandmegens schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:19:
[...]
Iemand enig idee of dit aan te raden is?
Als ze 20 minuten voor tijd nog niet gaar zijn, kun je altijd nog wat aluminiumfolie over het bakje heen doen om de warmte nog wat te doen stijgen - gok ik.
Zo, na ongeveer 2 jaar op een Lidl ei gekookt te hebben samen met een Weber 57cm is nu eindelijk de stap genomen.......
:strip_exif()/f/image/66xKjVwYCAYy9BzTVmwpUaVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Van het weekend rustig opgestookt, gietijzeren pannetjes geseasoned, nu echt klaar voor het BBQ seizoen (dat overigens bij mij year round is
)
Uiteindelijk gekozen voor de Kamado Joe Classic 2:
- Na veel modellen bekeken te hebben sprak het KJ systeem mij het meeste aan (m.n. de sluiting van het deksel en de accessoires)
- L is een mooie maat, XL (BigJoe) pastte niet zo op het terras
- Kamado staat in een meubel gescoord via MP voor 500 euro. Meerwaarde voor KJ3 is er dan wat minder. KJ Classic 2 is prijstechnisch nu ook interessanter
- KJ via Fonq gekocht met nog een 10% kortingsbon uit het bekende Fonq kortingscode topic. Uiteindelijk was de KJ 1228 euro, dus totaalprijs voor de KJ2 + buitenmeubel en wat beits = 1750 euro
:strip_exif()/f/image/66xKjVwYCAYy9BzTVmwpUaVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Van het weekend rustig opgestookt, gietijzeren pannetjes geseasoned, nu echt klaar voor het BBQ seizoen (dat overigens bij mij year round is
Uiteindelijk gekozen voor de Kamado Joe Classic 2:
- Na veel modellen bekeken te hebben sprak het KJ systeem mij het meeste aan (m.n. de sluiting van het deksel en de accessoires)
- L is een mooie maat, XL (BigJoe) pastte niet zo op het terras
- Kamado staat in een meubel gescoord via MP voor 500 euro. Meerwaarde voor KJ3 is er dan wat minder. KJ Classic 2 is prijstechnisch nu ook interessanter
- KJ via Fonq gekocht met nog een 10% kortingsbon uit het bekende Fonq kortingscode topic. Uiteindelijk was de KJ 1228 euro, dus totaalprijs voor de KJ2 + buitenmeubel en wat beits = 1750 euro
Iemand wel eens spareribs gemaakt in/met bier? Idee klinkt wel goed, maar het is altijd de vraag wat dan goed samengaat.
Van het weekend geprobeerd een lak te maken met likeur 43, hoewel het an sich oké smaakte ga ik deze niet nog eens maken.
Volgende keer een DOM Benedictine proberen, zit wat meer smaken in die passen bij vlees.
Van het weekend geprobeerd een lak te maken met likeur 43, hoewel het an sich oké smaakte ga ik deze niet nog eens maken.
Volgende keer een DOM Benedictine proberen, zit wat meer smaken in die passen bij vlees.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Tuincentrum Osdorp heeft best veel! Geen idee hoe de prijzen zijn overigens.Ferra schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:55:
De vraagsteller woont rond Amsterdam 😉
Ik heb 3kg babyback iberico ribs klaar liggen. Nu wil ik dit van de week gaan eten. Maar helaas nog geen vakantie dus wil eigelijk het in 2 stappen klaar maken. Lange sessie in de avond en op de dag zelfs af bbqen. Nu las ik hier in dit topic al een keer dat de 3 2 1 methode overdone was voor relatief dunne ribs. Wat is nu hier voor een mooie aanpak? Nu 2 uur op 125 graden en op de dag zelf nog een uurtje? Hoe pakken jullie dit aan?
Je kan ook de Easterwood methode proberen.Practics schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:09:
Ik heb 3kg babyback iberico ribs klaar liggen. Nu wil ik dit van de week gaan eten. Maar helaas nog geen vakantie dus wil eigelijk het in 2 stappen klaar maken. Lange sessie in de avond en op de dag zelfs af bbqen. Nu las ik hier in dit topic al een keer dat de 3 2 1 methode overdone was voor relatief dunne ribs. Wat is nu hier voor een mooie aanpak? Nu 2 uur op 125 graden en op de dag zelf nog een uurtje? Hoe pakken jullie dit aan?
Iets meer bite en minder fall of the bone
Noskos heeft dit mooi omschreven:
https://www.bbq-nl.com/snelle-spareribs/
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
@Practics hangt er van af wat je eindresuultaat moet zijn.
2,5 uur stage 1. 110-125 graden roken, dan inpakken met echte boter, appelazijn, appelsap en je favoriete aflaksaus over de ribs en dat 45min - uurtje op 125-130 graden. Ze zijn dan klaar.
Normaal even laten rusten en eten maar.
Nu max 45 min en dan in een koelbox leggen met folie en al om af te koelen.
Dag later nog even uitgepakt er op. Je kan nog een lak laagje doen maar niet nodig. Tis eigenlijk alleen opwarmen maar hoe langer hoe zachter.
De klassieke 321 is dan met een omweg gehandhaaft.
Edit, je kan uiteraard ook inpakken en wegleggen in de koelbox en daarna pas dat laatste uurtje de volgende dag doen.
2,5 uur stage 1. 110-125 graden roken, dan inpakken met echte boter, appelazijn, appelsap en je favoriete aflaksaus over de ribs en dat 45min - uurtje op 125-130 graden. Ze zijn dan klaar.
Normaal even laten rusten en eten maar.
Nu max 45 min en dan in een koelbox leggen met folie en al om af te koelen.
Dag later nog even uitgepakt er op. Je kan nog een lak laagje doen maar niet nodig. Tis eigenlijk alleen opwarmen maar hoe langer hoe zachter.
De klassieke 321 is dan met een omweg gehandhaaft.
Edit, je kan uiteraard ook inpakken en wegleggen in de koelbox en daarna pas dat laatste uurtje de volgende dag doen.
[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 26-07-2022 07:47 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
In Naarden heb je die bbq shop van Tom Coronel (https://www.barbequeshop.nl/), dacht eigenlijk dat die failliet was, maar zo te zien niet. Mooie winkel waar ze laastste keer dat ik er was zo ongeveer alle merken hadden staan.Ferra schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:36:
Weet iemand een grote bbq zaak waar ze alle kamado's en meubels verkopen waar je fysiek ook heen kunt?
https://www.deboet.nl/ (hoogwoud)Ferra schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:36:
https://www.epbeerepoot.nl/ (hoorn)
https://bbqoutside.nl/bbq/ (Purmered)
https://bbqexperiencecenter.nl (Roosendaal)
https://kamadoexpress.nl (Kaatsheuvel)
https://www.fonteyn.nl/ (Uddel)
https://cookersandgrills.nl/ (Heinenoord)
https://www.vuurenrook.nl/ (Lunteren)
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Zaterdag voor het eerst geweest. Klein leuk zaakje. Alleen er zit nergens een prijskaartje op, dus moet je voor elke potentiele aanschaf even vragen wat het kost. Heb er even een zakje rookhout en een rub gehaald. Ik ga er ook vast en zeker nog eens terug!
All,
Als je in een kamado een hete en een minder hete zone wilt maken, dan kun je dat doen met een halve deflector plate.
Nu is links en rechts een zone handig, omdat je er dan goed bij kan, maar ik neem aan dat er dan een deel directe hitte richting de dekselthermometer gaat.
Wat doen jullie, halve plate voor, hete zone achter?
En het rooster dan lager in de hete zone, of kun je er dan te slecht bij?
Als je in een kamado een hete en een minder hete zone wilt maken, dan kun je dat doen met een halve deflector plate.
Nu is links en rechts een zone handig, omdat je er dan goed bij kan, maar ik neem aan dat er dan een deel directe hitte richting de dekselthermometer gaat.
De dekselthermometer niet gebruiken. En zone links/rechts. Rooster op de vuurkorf of in het rek, afhankelijk van wat ik ermee wil doen.ASS-Ware schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:20:
All,
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/TEH86ITflRmXpHURXRIgFdMi.gif?f=user_large)
Super simpel, super snel, broodje gyros in de nieuwe pan van Dirk vd Broek.
Grill Guru large is wel te klein.
⏩ PVOutput☀️
Je pan wat naar achteren schuiven kan toch nog? Of broodjes beter verdelen
Ik heb 'm in het midden van het rooster hangen.Dennis1812 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:06:
Je pan wat naar achteren schuiven kan toch nog? Of broodjes beter verdelen
Volgende keer leg ik 'm er wel op.
⏩ PVOutput☀️
Ah hij hangt
Gewoon erop zetten ja
Gewoon erop zetten ja
Ik vond laatst deze website met best veel accessoires voor een compact kamado. (en uiteraard ook grotere formaten)koelebobes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:48:
Ik wil alleen nog weten:
Zeker de moeite waard om eens te kijken: https://www.kamadobbq.nl/...ort=popular&min=0&max=250
[ Voor 3% gewijzigd door M!chel op 26-07-2022 19:19 ]
Ah tof dankjewel, merk nou toch wel dat het begint te kriebelen:M!chel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:19:
[...]
Ik vond laatst deze website met best veel accessoires voor een compact kamado. (en uiteraard ook grotere formaten)
Zeker de moeite waard om eens te kijken: https://www.kamadobbq.nl/...ort=popular&min=0&max=250
Ben op zoek naar een heat plate ( mijn rooster is 33.5cm en mijn bak 33 , dus denk dat die plate iets kleiner moet )
En een gietijzeren lange bak om lasagne in te maken
Wel grappig alleen jammer dat het veel online is, al moet ik zeggen rookovens zit hier in het dorp en wil daar echt snel een keer langs
BTC €96.871
Heat plates zijn bijna overal uitverkocht, hier hebben ze er nog op voorraad. Deze heb je nodig voor jouw kamado: https://www.amagard.com/nl/plate-setter-compactkoelebobes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:15:
[...]
Ah tof dankjewel, merk nou toch wel dat het begint te kriebelen:
Ben op zoek naar een heat plate ( mijn rooster is 33.5cm en mijn bak 33 , dus denk dat die plate iets kleiner moet )
En een gietijzeren lange bak om lasagne in te maken
Wel grappig alleen jammer dat het veel online is, al moet ik zeggen rookovens zit hier in het dorp en wil daar echt snel een keer langs
Op hoop van zegen ga ik deze bestellen dankjewel! Als jij zegt dat dit de juiste voor de Patton is dan gaat hij nu de winkelwagen inM!chel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:22:
[...]
Heat plates zijn bijna overal uitverkocht, hier hebben ze er nog op voorraad. Deze heb je nodig voor jouw kamado: https://www.amagard.com/nl/plate-setter-compact
En ik MOET een plate setter hebben voor het bereiden van een lasagne of niet ?
[ Voor 19% gewijzigd door koelebobes op 26-07-2022 21:44 ]
BTC €96.871
@koelebobes ja anders brandt je de onderkant van je gerecht aan.
⏩ PVOutput☀️
Top dankjewel, toch wel een worthy investmentQuad schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:51:
@koelebobes ja anders brandt je de onderkant van je gerecht aan.
BTC €96.871
Een plate setter ga je heel vaak gebruiken!
Het duurt daarmee vaak wel langer voordat je stukje vlees gaar is. (een uur is niks bijzonders bij low & slow cooking)
Maar de smaak en het vocht wat dan nog in je vlees zit, dat krijg je met een pannetje op een gasfornuis niet voor elkaar!
Ik zie hierdoor mezelf ook in de winter gewoon vlees bereiden op de kamado!
Het duurt daarmee vaak wel langer voordat je stukje vlees gaar is. (een uur is niks bijzonders bij low & slow cooking)
Maar de smaak en het vocht wat dan nog in je vlees zit, dat krijg je met een pannetje op een gasfornuis niet voor elkaar!
Ik zie hierdoor mezelf ook in de winter gewoon vlees bereiden op de kamado!
Ik heb nog een paar cooks die ik met jullie wil delen, maar merk dat het omslachtige gedoe met het fotoalbum en speciale forum links enzo mij echt tegenhoudt om vaker te posten. Het is zo'n ouderwets systeem... Zeker op een mobiel heb ik er al helemaal geen zin in om al die moeite te nemen. Hebben jullie daar ook last van?
Ps heeft iemand een idee wat een goede Heat deflector (halve maan) is voor de Kettle Joe? Het lijkt erop dat die van de Big Joe zou moeten passen. Wil daar nog een keer voor langs de winkel, maar mocht iemand er al ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!
Ps heeft iemand een idee wat een goede Heat deflector (halve maan) is voor de Kettle Joe? Het lijkt erop dat die van de Big Joe zou moeten passen. Wil daar nog een keer voor langs de winkel, maar mocht iemand er al ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik moet eerlijk zeggen dat het op iPhone meevalt: 5 duidelijke clicks voor een foto die in m’n foto album staat.
:strip_exif()/f/image/ZnvPCApXsxko3lABcR71GDeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan efficiënter dat is zeker, maar een echt drama vind ik het niet.
:strip_exif()/f/image/ZnvPCApXsxko3lABcR71GDeM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 27-07-2022 14:22 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Ik heb voor mijn mini kamado het volgende ook gemaakt:M!chel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:22:
[...]
Heat plates zijn bijna overal uitverkocht, hier hebben ze er nog op voorraad. Deze heb je nodig voor jouw kamado: https://www.amagard.com/nl/plate-setter-compact
https://www.bbqgenootscha...mado-mini-landmann.23033/
Je bent voor minder dan 4 euro klaar en het werkt ook nog.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Vooruit, het ligt aan mij. Vroegah kon je met het image icoon nooit zo makkelijk foto's kiezen, maar ik heb het nooit meer geprobeerd, dus my badYalopa schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:21:
Ik moet eerlijk zeggen dat het op iPhone meevalt: 5 duidelijke clicks voor een foto die in m’n foto album staat.
[Afbeelding]
Anyway, laatst de goedkope, verroeste smoker weer eens geprobeerd. Ding is zo lek als de pest, maar omdat je toch de indirecte hitte hebt wordt het niet snel te heet. Een stuk picanha erop gerookt met whiskey hout. Dit stuk komt overigens gewoon van de Jumbo vandaan.
:strip_exif()/f/image/kjB3RlZDkEDACYltZALv2FHR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kUPJcCycyivZudXDVTKAWzdV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4FNijEJadmMJNJeYFgQrXJDC.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast Iberico fingers gemaakt voor op een broodje met coleslaw, beviel ook erg goed moet ik zeggen! Vrij simpel te maken, maar erg lekker! Werd gewaardeerd hier in huis.
:strip_exif()/f/image/l7kQnc2HVAXz0qbqDLp07T2X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DBHc9zS4tvpKNe29pFMsMPhB.jpg?f=fotoalbum_large)
En als laatste een keer geprobeerd om st Louis Porch steaks te maken. Ik heb ze zelf in de oven gedaan, maar het kan ook op de barbecue. Dit was niet zo spectaculair als mooie stukken barbecue vlees, maar wel lekker en eens wat anders ter afwisseling.
:strip_exif()/f/image/0f2bxPQgzm70TEfcgUpnflIw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9OePXpbbc6HfU4odyJnwdRf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik in de praktijk voor veel van dit soort varkensvlees dingen een rub voor pulled pork, die werkt heel goed op veel recepten. Net als MOINK balls
:strip_exif()/f/image/C1m9rI1kMhRHmOfVsYoRghRN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb denk ik inmiddels al zo'n 6 jaar een kamado en daarvoor minimaal 5 andere bbq's gehad (en nog steeds heb) maar wat voegt de BBQ nou toe aan dit gerecht?Quad schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:02:
[Afbeelding]
Super simpel, super snel, broodje gyros in de nieuwe pan van Dirk vd Broek.
Grill Guru large is wel te klein.
Ik zou het namelijk te veel moeite vinden om een kamado te vullen en op te starten om daarop vervolgens alleen iets in een pan te bakken en een pita broodje warm te maken. Wat mis ik hierin precies?
Hoe overleeft dat schaaltje bij jouMetalfreak schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:00:
[...]
Ik heb voor mijn mini kamado het volgende ook gemaakt:
https://www.bbqgenootscha...mado-mini-landmann.23033/
Je bent voor minder dan 4 euro klaar en het werkt ook nog.

Ik denk dat dat persoonlijk is en het feit dat je buiten kookt voor veel mensen het de moeite waard maakt. Ik ben het met jou eens overigens. Het is hypocriet van mij, maar aangezien houtskool en open vuur extreem inefficiënt en nou niet echt milieuvriendelijk zijn maak ik wel bewuste keuzes wat ik wel en niet op de BBQ doe. Zoals gezegd, hypocriet, want voor het milieu kan ik beter helemaal niet BBqen, maar ik maak het liefst dingen waarbij de BBQ een meerwaarde biedt. Daarom heb ik in mijn vorige post ook de porc steak in de oven gemaakt omdat de BBQ weinig toevoegt. Maar dat is ook maar een mening.Anton2610 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:41:
[...]
Ik zou het namelijk te veel moeite vinden om een kamado te vullen en op te starten om daarop vervolgens alleen iets in een pan te bakken en een pita broodje warm te maken. Wat mis ik hierin precies?
In de reply afbeelding toevoegen, selecteer je afbeeldingen, uploaden, selecteer de afbeeldingen en selecteer thumbs. Gaat super easy.Luuk1983 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:43:
Ik heb nog een paar cooks die ik met jullie wil delen, maar merk dat het omslachtige gedoe met het fotoalbum en speciale forum links enzo mij echt tegenhoudt om vaker te posten. Het is zo'n ouderwets systeem... Zeker op een mobiel heb ik er al helemaal geen zin in om al die moeite te nemen. Hebben jullie daar ook last van?
Niet, behalve dat je wat bbq smaak aan je broodje krijgt, het fornuis binnen schoon blijft en ik de nieuwe pan kon uitproberen.Anton2610 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:41:
[...]
Ik heb denk ik inmiddels al zo'n 6 jaar een kamado en daarvoor minimaal 5 andere bbq's gehad (en nog steeds heb) maar wat voegt de BBQ nou toe aan dit gerecht?
Wil je dit echt verder doen zal je bijvoorbeeld gyros met een rotisserie kunnen maken denk ik?
Maar dit was wel een leuke ervaring moet ik zeggen.
Ben zelf wel tevreden over de blauwe doos van houtskool.nl, Namibiaans hardhout, gaat super makkelijk aan, beter en sneller als Marubu en brandt erg goed.
⏩ PVOutput☀️
Bij mij werkte het prima eigenlijk, maar ik heb 'm ook niet heel hoog opgestookt met dat ding erin.jlankheet schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:47:
[...]
Hoe overleeft dat schaaltje bij jou... ik heb dit ook al een geprobeerd alleen na 2 keer gebruikt te hebben knapte bij mij het schaaltje steeds. Ik heb vervolgens bij de oud ijzerboer een stuk staal van +/- 1cm dik gehaald hier een cirkel uitgeslepen en die gebruik ik tegenwoordig
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Even proberen hoor.Yalopa schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:21:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Jex8m4jZVCoGZPVLsNH6bbwg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9xaxEEt9tcn0NgC4LDG5h1oH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DUoyuZUbXfOCGsx6ZmJ1AfBZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hehehe, yup, hij is nog redelijk nieuw.Quad schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:26:
@ASS-Ware jouw rooster en kamado zijn nog mooi schoon. 🤣
Best intimiderend zo een grote bbq en zo een klein stukje vleesASS-Ware schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:22:
[...]
Even proberen hoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Hehehe, sja, halve varkensnek is genoeg pulled pork hier.Chevy454 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:56:
[...]
Best intimiderend zo een grote bbq en zo een klein stukje vlees
Maar maak je geen zorgen, de rest van het rooster wordt ook gebruikt.
Hier zitten we sinds een week of 3 in een verbouwing en afgelopen maandag was het einde daar voor de bouwvakkers bij ons, dus voor lunch maar pulled pork gemaakt voor de mannen. De methode en rubs e.d. kunnen natuurlijk al wel uit ons hoofd maar online lees je hier en daar over dubbel indirect of een foilboat of juist je rookhout onder je houtskool ipv erboven op. Voor deze sessie dacht ik laat ik eens al die dingen combineren bij een over night sessie.
's avonds om 22:00 de bbq aangestoken en z'n 20min later was deze op temperatuur en kon het vlees erop. Ik ben toen totdat de bark goed vast zat en mooie rookkleur was wakker gebleven, heb toen een foilboat gemaakt terug op het ei en daar laten gaan tot deze de prik test door kwam. De volgende ochtend rond 10:00 / 10:30 was het vlees klaar.
Ik merkte wel dat de temperatuur ondanks ik niks aangepast had en er meer dan voldoende kolen over waren na de sessie na een uur of 8 toch wel begon te dalen, van stabiel rond de 120 naar 80-90 graden. Hiermee kwam het vlees ook in een stall en liep interne temp niet meer hard omhoog omdat de externe temp ook niet veel hoger was. Nadat ik schuiven open gooide en bbq weer rond de 120 kreeg ging het vlees ook weer verder.
De bark was wel veel beter dan een ingepakte versie dat is ook geen verrassing, rookhout ging voldoende lang mee volgens mij en heb ik in de aslade nog wat snippers gegooid na die eerste 2 uur ook die hack werkt prima als je voldoende gloeiende deeltjes in je aslade hebt liggen :-)
Het bouwvolk was er tevree mee en wouden graag nog wel een weekje langer blijven als de restjes op moesten
's avonds om 22:00 de bbq aangestoken en z'n 20min later was deze op temperatuur en kon het vlees erop. Ik ben toen totdat de bark goed vast zat en mooie rookkleur was wakker gebleven, heb toen een foilboat gemaakt terug op het ei en daar laten gaan tot deze de prik test door kwam. De volgende ochtend rond 10:00 / 10:30 was het vlees klaar.
Ik merkte wel dat de temperatuur ondanks ik niks aangepast had en er meer dan voldoende kolen over waren na de sessie na een uur of 8 toch wel begon te dalen, van stabiel rond de 120 naar 80-90 graden. Hiermee kwam het vlees ook in een stall en liep interne temp niet meer hard omhoog omdat de externe temp ook niet veel hoger was. Nadat ik schuiven open gooide en bbq weer rond de 120 kreeg ging het vlees ook weer verder.
De bark was wel veel beter dan een ingepakte versie dat is ook geen verrassing, rookhout ging voldoende lang mee volgens mij en heb ik in de aslade nog wat snippers gegooid na die eerste 2 uur ook die hack werkt prima als je voldoende gloeiende deeltjes in je aslade hebt liggen :-)
Het bouwvolk was er tevree mee en wouden graag nog wel een weekje langer blijven als de restjes op moesten
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Ik maak altijd een hele nek en dan vries ik het in. Vind het jammer om de Q de hele dag te laten branden voor een klein stukje, als er ook meer op pastASS-Ware schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:18:
[...]
Hehehe, sja, halve varkensnek is genoeg pulled pork hier.
Maar maak je geen zorgen, de rest van het rooster wordt ook gebruikt.
Ik had vorige maand nog een paar spareribs on the side (kreeg eters).
![]() | ![]() |
De wijzen komen uit het Oosten!
Kamadoes zijn in de basis niet het beste in roken. Het sterke punt van een kamado is de radiant heat en daarmee het lage verbruik, maar voor roken is juist convectie en een schoon brandend vuur beter. Een smoker of een ketel geeft vaak een betere rookring. Smoking dad BBQ heeft vroeger een keer een kamado tegenover de kettle joe gezet en de Kettle Joe had een betere rookring omdat hij in feite minder efficiënt is en meer convectie heeft. De dubbele indirecte methode schermt het eten nog meer af waardoor je vuur wat hoger opgestookt kan worden. De kamado wordt daardoor minder zuinig, maar je krijgt zuiverdere rook en wat meer convectie en daardoor een betere rooksmaak en ring.Salv schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:52:
Hier zitten we sinds een week of 3 in een verbouwing en afgelopen maandag was het einde daar voor de bouwvakkers bij ons, dus voor lunch maar pulled pork gemaakt voor de mannen. De methode en rubs e.d. kunnen natuurlijk al wel uit ons hoofd maar online lees je hier en daar over dubbel indirect of een foilboat of juist je rookhout onder je houtskool ipv erboven op. Voor deze sessie dacht ik laat ik eens al die dingen combineren bij een over night sessie.
Het bouwvolk was er tevree mee en wouden graag nog wel een weekje langer blijven als de restjes op moesten![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik doe zelf alleen voor lange cooks het hout onder de houtskool, zo duurt het wat langer voor alles opgebrand is. Voor de rest gaat het bovenop de kolen.
Ik heb trouwens bij de action de electrische aansteker gehaald (zeg maar de loof lighter). Prima ding voor 15 euro zeg! We zien wel hoe lang hij mee gaat, maar het werkt goed.
Enige vraag die ik heb voor degene die ook zo'n soort aansteker gebruiken: hoe gaan jullie om met de gigantische berg vonken die er vanaf komen. Ik vind het behoorlijk u comfortabel hoe hard het vonkt en het doet soms ook pijn op de huid. In houd het deksel maar zover mogelijk dicht zodat ik net met de gun er doorheen kan, maar ideaal is het niet.
Enige vraag die ik heb voor degene die ook zo'n soort aansteker gebruiken: hoe gaan jullie om met de gigantische berg vonken die er vanaf komen. Ik vind het behoorlijk u comfortabel hoe hard het vonkt en het doet soms ook pijn op de huid. In houd het deksel maar zover mogelijk dicht zodat ik net met de gun er doorheen kan, maar ideaal is het niet.
Ik denk dat dit toch ook heel veel aan de gebruikte kolen ligt. Ik heb altijd de Kamado Joe kolen en die geven bijna geen vonken, zeker niet zo extreem zoals jij ervaart.Luuk1983 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:
Ik heb trouwens bij de action de electrische aansteker gehaald (zeg maar de loof lighter). Prima ding voor 15 euro zeg! We zien wel hoe lang hij mee gaat, maar het werkt goed.
Hier en daar af en toe een vonkje dat is inderdaad heel erg afhankelijk van het houtskool en ook of het nieuwe is of reeds gebruikte van een sessie, die laatste vonkt bij mij iets meer dan normaal. Maar ik moet zeggen ondanks dat ik z'n looflighter heb gaan er bij mij over het algemeen toch veel vaker de wokkels erin om het aan te steken, gewoon easy set en forget. Met z'n looflighter moet je er toch wel een minuut of 2/3 bij blijven. Nu kan ik aansteken en gelijk binnen verderLuuk1983 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Ik gebruik Black Ranch marabu, wat goed bekend staat, en dat vonkt ook als een raket met de one minute lighter. Ik heb een grill guru versie, maar de principes zijn van al die dingen gelijk. Ik gebruik het afwisselend, ene keer wokkels andere keer de lighter.
Ik wil nog een keer black wattle proberen, maar die was een tijd terug in ieder geval niet op voorraad waar ik de kolen koop.
Ik wil nog een keer black wattle proberen, maar die was een tijd terug in ieder geval niet op voorraad waar ik de kolen koop.
Ik heb die aansteker van Action ook (Met Hemelvaart gekocht, ca 3x gebruikt). Hij was daarna stuk, maar kon zonder gedoe een wisselen met een andere van de Action.Luuk1983 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:
Die doet het weer goed.
Ik heb ook black ranche marabu, daar zat het dan aan liggen. Heb nu een zak big chunks van Kamado Joe, kijken hoe die het doet.NoepZor schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:38:
Ik gebruik Black Ranch marabu, wat goed bekend staat, en dat vonkt ook als een raket met de one minute lighter. Ik heb een grill guru versie, maar de principes zijn van al die dingen gelijk. Ik gebruik het afwisselend, ene keer wokkels andere keer de lighter.
Ik gebruik de wokkels ook zeker nog gewoon als ik rustig de tijd heb, maar t is wel fijn om binnen een paar minuten vuur te hebben als je de tijd niet hebt.
Wat ging er kapot?nordic_blue schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:34:
[...]
Ik heb die aansteker van Action ook (Met Hemelvaart gekocht, ca 3x gebruikt). Hij was daarna stuk, maar kon zonder gedoe een wisselen met een andere van de Action.
Die doet het weer goed.
Leek wel of 1 van de draden aan de binnenkant los was. Schoonvader heeft m open gemaakt, reparatie was mogelijk maar hoop werk. Ik heb gekozen voor omruilen.
Ik gebruik zo'n onkruid brander waar je een gasfles opschroeft, piezo ding is al wel stuk maar werkt verder primanordic_blue schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:34:
[...]
Ik heb die aansteker van Action ook (Met Hemelvaart gekocht, ca 3x gebruikt). Hij was daarna stuk, maar kon zonder gedoe een wisselen met een andere van de Action.
Die doet het weer goed.
Hier Marabu Cuba, vonkt ook, maar meestal betekent dat dat de kolen al goed aan zijn, dus wellicht blijf je ook wel iets te lang bezigLuuk1983 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:
Float like a butterfly, sting like a bee.
@Luuk1983: ik doe het zoals @Martinusz zegt: niet te lang doorgaan. Ik gebruik ook zo’n Action elektrische aansteker en ga door totdat ik oranje gloed begin te zien. Vanaf dan nog 10 seconden of zo en dan stop ik en ga ik op de volgende plek verder met aansteken. Mijn kamado is large en ik steek hem op drie plekken aan. Realiseer je dat de kolen niet roodgloeiend hoeven te zijn om verder door te verhitten - stoppen zodra je de eerste oranje vonk ziet is al genoeg om de barbecue aan te steken.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Dat ga ik volgende keer proberen, ik heb m pas één keer gebruikt. Ik had juist het idee dat je een mooi roodgloeiend stuk in het midden wilde maken en niet allerlei losse 'brandhaarden', dat is wat ik meestal zie als ik mensen zo'n lighter online zie gebruiken. Sowieso, elke keer als ik m uitzette Dan viel het vuurtje nog erg tegen en had ik het idee dat het wat meer licht nodig had. Overigens schakel ik op een gegeven moment over op de 60 graden blazer ipv de 600 graden blazer als de kolen aan zijn.Tomatoman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:46:
@Luuk1983: ik doe het zoals @Martinusz zegt: niet te lang doorgaan. Ik gebruik ook zo’n Action elektrische aansteker en ga door totdat ik oranje gloed begin te zien. Vanaf dan nog 10 seconden of zo en dan stop ik en ga ik op de volgende plek verder met aansteken. Mijn kamado is large en ik steek hem op drie plekken aan. Realiseer je dat de kolen niet roodgloeiend hoeven te zijn om verder door te verhitten - stoppen zodra je de eerste oranje vonk ziet is al genoeg om de barbecue aan te steken.
Als je op 1 plek doet is het meer voor roken, of slow cooking (tot 120 graden). op meerdere plaatsen is het om het (echt) heet te maken om te grillen of pizza te bakken. (volgens mij|)Luuk1983 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:00:
[...]
Dat ga ik volgende keer proberen, ik heb m pas één keer gebruikt. Ik had juist het idee dat je een mooi roodgloeiend stuk in het midden wilde maken en niet allerlei losse 'brandhaarden', dat is wat ik meestal zie als ik mensen zo'n lighter online zie gebruiken. Sowieso, elke keer als ik m uitzette Dan viel het vuurtje nog erg tegen en had ik het idee dat het wat meer licht nodig had. Overigens schakel ik op een gegeven moment over op de 60 graden blazer ipv de 600 graden blazer als de kolen aan zijn.
Doe zelf vaak ook maar op 1 of 2 plekken met een wokkel. Ongeacht low and slow of high temp.
Hoog is iets langer wachten maar met de schuiven regel je het meeste en vaak ben je toch nog aan het voorbereiden.
Hoog is iets langer wachten maar met de schuiven regel je het meeste en vaak ben je toch nog aan het voorbereiden.
Afgelopen week voor het eerst een lange sessie geprobeerd om m'n Weber barbecue. 1,5 kilo procureur de avond ervoor in de rub gezet. 's ochtends de barbecue aansteken met kokosbriketten. Ik heb de snake methode gebruikt, alleen had teveel briketten bij elkaar liggen, hier door de temperatuur helaas iets te hoog (130-150 graden ipv 100-120). Na 3,5 uur thuis was het 70 graden, toen ingepakt in folie en nog 1,5 uur op de barbecue gehad, uiteindelijk 92 graden. Resultaat is voor een eerste keer wel goed gelukt, het smaakte heerlijk op een broodje!
Snake met teveel briketten 😉 Wel wat appelhout gebruikt om een lekkere rooksmaak te krijgen.
:strip_exif()/f/image/LJbBK7pCsHF3iZ0sfCOEbmQV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hN1hI1QJKwJXpKq0qnvAth40.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat na pullen:
Snake met teveel briketten 😉 Wel wat appelhout gebruikt om een lekkere rooksmaak te krijgen.
:strip_exif()/f/image/LJbBK7pCsHF3iZ0sfCOEbmQV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hN1hI1QJKwJXpKq0qnvAth40.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat na pullen:
:strip_exif()/f/image/dTAfsxyWEW1CBSGGrvzHNnyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedemorgen,
Nou deze week toch een plate setter gevonden voor mijn kamado compact, k4 petromax schaal aangeschaft om een mooie lasagne in te maken maar je raadt het al… te groot de bak is veel te hoog waardoor hij tegen de randen aanzit.
Iemand enig idee wat een mooie schaal of bak zou zijn voor een kamado formaatje compact om een lasagne in te bakken ?
https://www.knivesandtool...3o3wX_EAQYASABEgK4SPD_BwE
Nou deze week toch een plate setter gevonden voor mijn kamado compact, k4 petromax schaal aangeschaft om een mooie lasagne in te maken maar je raadt het al… te groot de bak is veel te hoog waardoor hij tegen de randen aanzit.
Iemand enig idee wat een mooie schaal of bak zou zijn voor een kamado formaatje compact om een lasagne in te bakken ?
BTC €96.871
Komt geen direct vuur onder toch? Dan zou ik gewoon een aardewerk ovenschaal pakken.koelebobes schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:12:
Goedemorgen,
⏩ PVOutput☀️
Ja inderdaad. Zat ook nog te denken aan rond glasQuad schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:00:
[...]
Komt geen direct vuur onder toch? Dan zou ik gewoon een aardewerk ovenschaal pakken.
https://www.lidl.nl/p/o-c...N-HjrGrtAFGxoC_noQAvD_BwE
Gewoon aardewerk schaaltje nemen, er zit toch een plate setter onder.koelebobes schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:12:
Ik gebruik zelf een schaaltje met formaat 26 x 19 x 5,7cm en dat past prima!
Dit jaar eigenlijk nog nauwelijks de kamado gebruikt, vanwege een kleine, verbouwing en andere zaken. En omdat mijn vrouw zwanger is en ook wel van rood vlees houdt, beperkte dat de mogelijkheden ook weer.
Enfin, alles is schoongemaakt en even schoon gebrand. Dan gaan we vanmiddag kipspies bereiden met een chipotle honingsaus, gebaseerd op die van Jord met wat bijgerechten.
Enfin, alles is schoongemaakt en even schoon gebrand. Dan gaan we vanmiddag kipspies bereiden met een chipotle honingsaus, gebaseerd op die van Jord met wat bijgerechten.
Nah in dat geval heb ik er nog genoeg in de kast staanM!chel schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:20:
[...]
Gewoon aardewerk schaaltje nemen, er zit toch een plate setter onder.
Ik gebruik zelf een schaaltje met formaat 26 x 19 x 5,7cm en dat past prima!
BTC €96.871
:strip_exif()/f/image/r8M8OSH4cSiTF5uBzd5FRNVd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was tijdens het grillen. Wat heb ik die geur gemist zeg. En het resultaat was ook heerlijk. Geserveerd uiteindelijk met wat srirachamayonaise en een Turks brood.
[ Voor 6% gewijzigd door me_mrtn op 30-07-2022 17:37 ]
Ene kant kan ik hier inkomen, andere kant is volgens mij juist het idee van een “one minute” lighter dat je het vuur in een minuut tijd goed kan aanwakkeren.Tomatoman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:46:
Even jullie mening over gietijzeren rooster aanschaffen. Ik kan een hele of 2 halve kiezen. Wat is wijsheid en waarom?
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenNietDoen op 31-07-2022 18:39 ]
Ik vind 2 halve prettiger.
Heb 1 rooster en 1 plancha. Dat is voor mij een mooie combinatie
Heb 1 rooster en 1 plancha. Dat is voor mij een mooie combinatie
Ik heb voor mijn Grill Guru Compact laatst een gietijzeren 33cm rooster doorgeslepen om 2 halve manen te krijgen. Ik had een divide&conquer set gekocht, maar kon er helaas geen gietijzeren halve manen voor vinden. Naast de gietijzeren halve maan ligt de halve maan deflector waarboven het RVS rooster rust.JeroenNietDoen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:38:
Even jullie mening over gietijzeren rooster aanschaffen. Ik kan een hele of 2 halve kiezen. Wat is wijsheid en waarom?
Lang verhaal kort: ik zou halve manen aanraden als je nog eens iets deels direct / deels indirect wilt grillen.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Mjah eigenlijk had ik die ook wel zelf kunnen bedenken. Wil ik ze kunnen gebruiken met het multilevelsysteem zal ik 2 halve moeten nemen

Ik weet niet waar je vandaan moet komen maar All Smoke BBQ in Leeuwarden (helaas ver in het noorden;) ) heeft een grote hangar met vrijwel alle kamados opgesteld, geeft workshops, alle accessoires van the bastard, etc. Zeker aan te raden. In Emmeloord zit ook een goeie op het industrieterrein bij binnenkomst noord. Weet zo even de naam niet meer. Daar heb ik mijn kamado vandaan.Ferra schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:36:
Ik heb nu het e.e.a. gelezen over soorten houtskool. Van zacht tot hard en de grote van stukken. Wat is nu een goede allrounder voor mij om mee te beginnen? Dammers?
Dammers is een prima keuze!JeroenNietDoen schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:59:
Ik heb nu het e.e.a. gelezen over soorten houtskool. Van zacht tot hard en de grote van stukken. Wat is nu een goede allrounder voor mij om mee te beginnen? Dammers?
Dammers heeft toch ook meerdere soorten houtskool? Ik heb Marabu gezien (wat vrij hard is), maar ik heb ook vrij zachte houtskool van hen gezien. Volgens mij is dit een aardige prijs, of niet? https://www.dewitschijnde...estaurant-houtskool-10-kg
Boeit echt niks. De ene is nou niet zozeer moeilijker dan de ander. De hardere is misschien lastiger aan te krijgen (nou, dan gooi je er meer wokkels op) en de zachtere reageert sneller op wijzigingen van je schuiven (wat ik weer irritant vind). Volgens mij gewoon voorkeur en niet specifiek wel of niet voor een beginner.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:59:
En in principe kan je zowel low&slow als hot&fast op zachte of harde houtskool.
Ik zou een zak/doos zacht én hard kopen en kijken waar je voorkeur ligt. Of misschien ligt jouw voorkeur voor zacht bij hot&fast en hard bij low&slow. Of andersom...
Moraal: proberen en veel proberen.
Als je daar in de buurt woont wel (of als je minimaal voor 75 euro gaat bestellen). Maar met verzending lijkt het me duurder dan ergens lokaal of een aanbieding met gratis verzending. Maar ik zie dat Dammers momenteel sowieso moeilijk te verkrijgen is.Luuk1983 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Dammers heeft toch ook meerdere soorten houtskool? Ik heb Marabu gezien (wat vrij hard is), maar ik heb ook vrij zachte houtskool van hen gezien. Volgens mij is dit een aardige prijs, of niet? https://www.dewitschijnde...estaurant-houtskool-10-kg
Misschien deze: https://www.bbq.meatenfis...mmers-houtskool-10kg-zak/
Afhankelijk van wat voor barbecue je gebruikt, wat je smaakprofiel is, wat je gaart...JeroenNietDoen schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:59:
Ik gebruik veelal een combinatie van Marabu met B&B competition oak logs. Ik gebruik zelf een WSM en Mastertouch...
Ik doe voornamelijk hot and fast, maar de mix van marabu met b&b logs is ook geschikt voor low and slow. Vuur en Rook had laatst een heel stuk in hun magazine staan over houtkool.
Ik gebruik af en toe black wattle voor het hardere grill werk zoals bijvoorbeeld ribeye steaks etc.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
'Voor de bestelling van artikelen met een gewicht boven de 30 kg of afwijkende afmetingen wordt € 39,95 per bestelling in rekening gebracht, ongeacht het bedrag van de bestelling, voor verzending binnen Nederland en € 59,95 voor verzending naar België.' bij De Wit.barrymossel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Als je daar in de buurt woont wel (of als je minimaal voor 75 euro gaat bestellen). Maar met verzending lijkt het me duurder dan ergens lokaal of een aanbieding met gratis verzending. Maar ik zie dat Dammers momenteel sowieso moeilijk te verkrijgen is.
Misschien deze: https://www.bbq.meatenfis...mmers-houtskool-10kg-zak/
Dat was vroeger niet....
ik heb altijd een zak hard en een zak gewoon in huis
Eindresultaat ziet er goed uit! Merk je nog veel verschil tussen een 'gewone' varkenshaas en een Iberico?ASS-Ware schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:59:
Vandaag een Iberico varkenshaas, opengemaakt, cheddar kaas er in, spek er omheen, indirect op de BBQ.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nadat er een hoop spek rond hangt, kaas tussen zit en op de BBQ gelegen heeft, betwijfel ik persoonlijk dat je proeft dat je een Iberico varkenshaas hebt. Overigens, wat is Iberico? Volgens mij is het niet meer dan afkomstig uit het Iberisch schiereiland, dus Spanje / Portugal...
Dit gezegd zijnde, het ziet er wel smakelijk uit
Iberico is een varkensras.Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:22:
Nadat er een hoop spek rond hangt, kaas tussen zit en op de BBQ gelegen heeft, betwijfel ik persoonlijk dat je proeft dat je een Iberico varkenshaas hebt. Overigens, wat is Iberico? Volgens mij is het niet meer dan afkomstig uit het Iberisch schiereiland, dus Spanje / Portugal...
Niet nog even aan het einde de spek een beetje bruin bakken? Zat alsnog prima gesmaakt hebben!ASS-Ware schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:59:
Vandaag een Iberico varkenshaas, opengemaakt, cheddar kaas er in, spek er omheen, indirect op de BBQ.
Iberico is lekker, bij de Makro hebben ze ribeye en racks, dat is echt lekker varkensvlees. Anders haal ik meestal procureur om te malen voor hamburgers, of door pasta.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism