Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:01:
Ik zou graag wat tips willen hebben over wat wijsheid is om de volgende stap te zetten in mijn barbecue leven.
Momenteel heb ik een Weber Ketel, dia 47cm, +/- 12 jaar oud. Tijdens een verhuizing is hij eens beschadigd geraakt en is gaan roesten. Nu is het niet zo erg dat hij gelijk vervangen moet worden, kan best nog wel een jaartje of twee mee maar niet heel veel langer. De Weber bevalt in principe prima voor het grill werk, maar wat grotere stukken vlees eindigen vaak in 'rauw van binnen, zwart van buiten', ondanks dat ik de kooltjes aan één kant heb liggen en aan de andere kant het eten. Nu is het niet dat alles faalt, maar ik heb wel moeite om de bereiding zo te krijgen zoals ik graag zou willen. Ik merk dat ik dan toch vaak kies voor de makkelijke weg, zoals via de barbecue pakketten van de supermarkt, iets waar ik nu wel klaar mee ben en niet meer wil.
Wat ik wil is een eerlijk stuk vlees, vis, gevogelte, lekkere groente, een gepofte aardappel, een pizza maken, een gehele maaltijd voor vier personen op de barbecue. Aangezien mijn barbecue toch vervangen moet gaan worden, ben ik opzoek naar iets wat voldoet aan mijn wensen. Uiteraard ga ik mij dan inlezen, op onderzoek uit en probeer ik tussen alle verschillende barbecues het bos nog te zien. Zelf kom ik tot deze mogelijkheden die het beste lijken te passen:
- Een nieuwe Weber, maar dan van 57cm. Als ik alle gelezen info mag geloven dan biedt de extra ruimte een betere mogelijkheid voor een indirecte bereiding, alsmede gewoon meer ruimte op het rooster. Als ik dan ook nog kies voor één met het GBS systeem, dan biedt mij dat een hoop extra mogelijkheden.
- Ik spaar nog even door en schaf mij een Kamado aan, bijvoorbeeld een Kamado Joe Classic II -of- de Large variant van BGE. Ik heb een klein beetje ervaring met een BGE, mijn vader heeft één en ben dus ook een beetje biased, want zo'n kamado werkt wel erg fijn. Uiteraard moet je hiervoor wat dieper in de buidel tasten, maar zie dit ook meer als een investering in heel veel jaren barbecue plezier (neemt niet weg dat ik denk dat het met de Weber ook zo zal zijn).
- Jullie gaan mij vast vertellen dat optie 3 veel beter is

Waar ik een beetje mee zit is dat ik het 'barbecue gevoel' nog niet te pakken heb. Dit komt natuurlijk mede door wat frustratie omdat ik de bereiding op mijn huidige ketel niet krijg zoals ik wil. Mijn hart zegt koop een Kamado, dan ben je klaar en dat gevoel komt wel.. de grijze massa zegt koop de Weber want je moet nog heel veel leren en wie weet komt het gevoel wel helemaal niet.
Ik mis nog wat ervaring/kennis over wat nu wijsheid is. Wanneer kun je nu beter voor een Weber ketel kiezen en wanneer beter voor een Kamado? Mijn inziens moet je op beide gewoon een maaltijd kunnen bereiden, het ene gerecht zal makkelijker zijn op de ene en een andere gerecht op de andere.
Kunnen jullie eens diep in de grijze massa graven en wat advies mijn kant op sturen? Misschien een korte uitleg hoe jullie begonnen zijn met serieus barbecuëen. Keuzes die je nogmaals zou maken, of juist niet als je in mijn schoenen zou staan? (en zeg ook vooral dat ik niet zo moet piepen en gewoon beter mijn best moet doen)
(er zal vast nog een vraag komen over wat is je budget, die heb ik niet echt. Een duurdere optie zal gewoon wat langer sparen zijn, al moet het nog wel goedgekeurd worden door de directie)
Ik snap de BGE hype niet zo. Ik snap de voordelen van de isolatie wel, maar voor de rest kan je het zelfde met een goede kettle. Er zijn genoeg goede comparison videos te vinden waarbij wordt ingegaan op de smaak/uiterlijke verschillen van het vlees tussen deze twee, en keer op keer is er geen verschil. Logisch ook. Maar wellicht heb je iets meer hands on nodig om een ketel stabiel te houden, gezien een BGE betere isolatie heeft. Echter is een kettle niet moeilijk in de omgang. Koop een goede thermometer (Grilleye, Igrill) en je weet precies of je je rooster open of dicht moet zetten.
Ik zou sowieso voor een 57cm gaan. De extra ruimte is fijn voor een lange snake, een goed stuk varkensnek of 5 extra dik bevleesde ribjes, of idd meer ruimte tussen het vlees en de hittebron.
Tips om iets te perfectioneren heb ik hier laatst neergezet:
ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Probeer gewoon zo veel mogelijk identiek te houden. Als je eenmaal de basis hebt, lukt het op een 37, 47, 57 kettle, smokey mountain, BGE.
Nu, tijdens de afgelopen zomer heb ik wat foto’s genomen van het technische gedeelte omdat mensen altijd vragen “hoe dan” of “wat bedoel je”. Bij deze ook voor jullie:

Opzet:
1. Optioneel: Onderste deel waar geen snake ligt afdekken om valse luchtstroom uit te sluiten (alu folie, koop extra dikke en brede bij de lidl of betere bbq shop).
2. Optioneel: Waterpan, houdt je lucht vochtig en vangt vet op. Doe de waterpan er in na je de snake hebt gemaakt en vul hem met kokenwater. Dan hoeft je hittebron minder hard te werken om het water op te warmen en is er meteen damp.
3. Optioneel: Alu bak in een L/90 graden. Schermt de directe hitte af. Je kan je vlees wel weg leggen van de kolen, maar directe hitte is eigenlijk [warmtestraling] --> [direct op vlees]. Dus ook als je je vlees weg legt van de kolen is er meestal een directe verbinding, minder intens, maar voor een lange cook kan het toch verkeerd uitpakken.
4. Snake (hier met Weber brikketten gemaakt). Kijk even of je hem dubbel (2 rijen) moet doen. Ik doe altijd 2 verdiepingen. Dat brandt beter door. Het begin van de snake bestaat uit de 2 verdiepingen briketten en het begint met 4 a 5 enkele die nog niet aan zijn.
Maak een handje vol brikketen aan en leg ze op de enkele die nog niet aan zijn.
5. Optioneel, maar ook weer niet ;): Rookhout. Rook pakt het vlees alleen in het begin, dus zorg dat je vooral in het begin genoeg maakt. Ik eindig stiekem toch vaak aan het einde met wat extra’s, maar dat is meer bijgeloof en leuk om te doen

Soms is je rib te lang en hangt ie net boven de kolen. Beetje folie (dubbelgevouwen met wat ruimte er tussen) werkt best goed. Houdt er rekening mee dat je snake van links naar rechts brandt, dus verplaats het folie ook…..

(klein alu bakje met vet van de varkensnek. Gerookt, voor m’n trouwe harige vriendin (de minder harige kreeg de PP

):
Soms is een bakje to much en houdt het te veel hitte tegen. Dan kan je een mooie muurtje maken van de folie. Naar eigen inzicht verwijderen om aan het einde de bark lekker knapperig te krijgen:
Nou, Youtube op, lekker kijken, en dan gewoon vlees kopen en de tweaker in je naar boven laten komen. Constanten inbouwen en gaan proberen (EN GOED VLEES KOPEN!). Goed vlees is beter dan slecht vlees...

en je hebt echt iets te verliezen als het mislukt. Dus je moet je best wel doen!
Succes en stuur foto's!