Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Afgelopen weekend even de q goed heet gestookt om pizza te bakken, werd zo heet dat bijna alles begon te vlammen in de niclan. De vlammen kwamen zelfs uit de magrietschijf... Maar is wel een ideale manier om je gietijzer rooster goed schoon te krijgen ;)
Het vuil wat op de platesetter was ook goed verkoolt dus even borstelen en weer schoon. Eten klaar maken en daarna een schone bbq hoe perfect is dat :D

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@Hari-Bo Hoe compleet hij aankomt is maar de vraag, want ik ben niet naar de kijkdag geweest. Het is dus niet alleen een impulsaankoop, maar ook flinke een gok, maar goed... het was een magazijnopruiming, en niet een exemplaar dat al bij iemand in de tuin stond ofzo. Ze hebben nu nóg 13 kavels met deze tuinhaard barbecue. Dus ik heb wel goede hoop dat ie compleet aankomt.

Dat ding heeft zat rooster-oppervlakte om mee te spelen èn hij kan dicht. Waar ik het meest benieuwd naar ben is hoe ver de warmte reikt je 'm als tuinhaard wilt gebruiken. Ik wil 'm straks niet te dicht bij de loungeset zetten, maar ook niet te ver weg natuurlijk. Dat ding is waarschijnlijk mega-zwaar als ie eenmaal staat en dat verplaats je niet makkelijk. Nouja, luxeproblemen. Dat zien we wel als ie er is 8)

Hij komt pas na 7 maart, lees ik net. Dat is gevoelsmatig nog heul ver weg :/

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:49
Die gast van zon bbq programma op tv, gebruikt ook altijd zon ding als ze bij hem thuis filmen.
Hout opstoken en dan zelf de houtskool verdelen ziet er echt wel super cool uit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 14:42
verleidelijk, alleen denk ik dat mrs pagan mij al ziet aankomen 😂

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik bracht het zo :
<Apie!> Schahaat...?
<ThuisCommissie> ja :?
<Apie!> Jij wilde toch altijd al een tuinhaard?
<ThuisCommissie> eh... ja :?
<Apie!> Nou
<Apie!> Ik ben bang...
* Apie! kan zijn lach niet inhouden
<Apie!> _O-
<Apie!> ... dat we er binnenkort eentje hebben :+
<ThuisCommissie> Wat heb je nou weer gedaan?
* Apie! laat de drie foto's zien
<ThuisCommissie> Hij is wel mooi, maar |:(
<ThuisCommissie> Wat kostte die?
<Apie!> ~500, ~1500 nieuw. Ik heb gewoon een bod geplaatst en heb 'gewonnen'
<ThuisCommissie> Dus, jij doet in het groot wat ik doe op vakantieveilingen :/
<Apie!> It's like making money!!11 oOo

Ik had eigenlijk verwacht dat ik een maand op de loungeset zou mogen slapen als ie er eenmaal was, maar dat viel reuze mee!

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
hahah epic. hier gaan dit soort dingen in goed overleg, plus ik heb nu 4 q's, 2 tuinkachelpotjes staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Apie! schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:29:
Ik bracht het zo :
<Apie!> Schahaat...?
<ThuisCommissie> ja :?
<Apie!> Jij wilde toch altijd al een tuinhaard?
<ThuisCommissie> eh... ja :?
<Apie!> Nou
<Apie!> Ik ben bang...
* Apie! kan zijn lach niet inhouden
<Apie!> _O-
<Apie!> ... dat we er binnenkort eentje hebben :+
<ThuisCommissie> Wat heb je nou weer gedaan?
* Apie! laat de drie foto's zien
<ThuisCommissie> Hij is wel mooi, maar |:(
<ThuisCommissie> Wat kostte die?
<Apie!> ~500, ~1500 nieuw. Ik heb gewoon een bod geplaatst en heb 'gewonnen'
<ThuisCommissie> Dus, jij doet in het groot wat ik doe op vakantieveilingen :/
<Apie!> It's like making money!!11 oOo

Ik had eigenlijk verwacht dat ik een maand op de loungeset zou mogen slapen als ie er eenmaal was, maar dat viel reuze mee!
Het helpt idd altijd om te zeggen dat je 1000 euro gespaard hebt, zo heb ik toch mooi mn 65"oled in t huis gekregen >:) Andersom gebeurd dat natuurlijk ook altijd dat kleedje kost normaal bedrag x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Dan moet je gewoon een Pit Barrel Cooker kopen :D

Afbeeldingslocatie: https://www.jeepforum.com/forum/attachments/f365/1480218d1405611475t-pit-barrel-cooker-chicken-004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:51:
Ohja, ik moet ook nog van die Fornetto Razzo af :/
Is die nog niet weg?

* Chevy454 gaat eindelijk weer eens tijd maken om de Q aan te steken. 2 maart :+
Hanos pasje is eindelijk binnen, eens kijken wat hun in de aanbieding hebben qua vlees.

Moink ballen en picanha, dat op de niclan bereiden terwijl het eitje de hasselback aardappelen mag doen.
Het lijkt allemaal zo lang geleden.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 22-02-2019 14:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
@So_Surreal is er een reden waarom je ze zo hangt en niet gewoon op een rooster legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
NeutraleTeun schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:32:
@So_Surreal is er een reden waarom je ze zo hangt en niet gewoon op een rooster legt?
Ja, staat hier allemaal uitgelegd :)

https://www.pitbarrelcooker.com/info/the-science/

Ik ben er echt heel erg blij mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
Oh dear lawd, wat heb ik gedaan?

Bij BVA auctions hadden ze meerdere tuinhaard barbecues à la de Zuid-Afrikaanse braai staan voor 'weinig' :

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Plaatjes van BVA]
Het is geen Braaimaster of Comfort Trade, maar voor ~€500 wilde ik wel zo'n ding in mijn tuin hebben staan natuurlijk!

Hij is nog niet geleverd, maar uiteindelijk was ik €438,87+ €95 levering kwijt. OK, top, nu nog even bedenken waar ik dit beest in de tuin ga neerzetten met die schoorsteen van 3m20, en ik moet de betere helft nog even vertellen dat ze binnenkort eindelijk die <mompel>hele grote</mompel> tuinhaard krijgt :Y)

Nu de hamvraag: kent iemand dit model? Ja, dat had ik me beter van tevoren af kunnen vragen. Ik weet het, maar dat neemt niet weg dat ik het alsnog wil weten.

Ik vraag me ook af waar ie vandaan komt, want als ik die dieren en bomen aan de bovenkant bekijk voel ik me niet meteen in Zuid Afrika, maar bij de kerstman.

Ohja, ik moet ook nog van die Fornetto Razzo af :/
Wat een beest. Ben benieuwd hoe je dat ding moet bedienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Paganstars schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:46:
hahah epic. hier gaan dit soort dingen in goed overleg, plus ik heb nu 4 q's, 2 tuinkachelpotjes staan...
Gelukkig vond zij de manier waarop ik het bracht ook epic :) Het scheelt natuurlijk wel dat ik gelukkig al eens groen licht had gekregen voor een braai van Comfort Trade of Braaimaster, maar dat heb ik zelf uitgesteld totdat we ooit de tuin zouden hebben gedaan.

@Chevy454
Nope, de Niclan en de tafel/kast waren eigenlijk zo weg, maar die Razzo heb ik hier nog samen met een oude Weber, die wat TLC nodig heeft, staan. Die gaan allebei weg en dan heb ik weer een beetje plek voor die nieuwe.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
De tijd is aangekomen voor mijn BBQ vuurdoop: de brisket. Ik heb net een USA Grain-fed besteld.

Nog tips met trimmen? Ik zie veel variaties op youtube, varierend van veel vet er op laten, tot nagenoeg al het vet wegtrimmen zelfs tussen de point en de flat. Gewoon ervaren, of specifieke do's and don'ts?

Tips voor de rub en eventuele injection zijn ook welkom. Rookhout zat ik aan Hickory te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@Jas-purr Vet zou ik er gewoon lekker op laten zitten. Reverse sear en als iemand het vet niet wil eten snijdt hij, of zij, het weg. Vet bij bereiding is wel fijn.

Ik zou er iets als standaard BBQ rub op doen en een stevig soort rookhout gebruiken. Hickory zou dus prima zijn. Injectie met dunne stukken vlees is niet nodig imo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Half 8 ('s ochtends): een mooie tijd om vlees op de barbecue te gooien. Pulled pork vandaag!

Pulled pork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

backupdevice

No Risk , Full Push

Net een Kamado Joe cast iron grate gekregen. Staat voor de rest niks bij dat deze pre seasoned is. Kan ik deze vanavond gewoon gebruiken na schoonmaken en een beetje olie erop?

Na gebruik natuurlijk schoonmaken en crisco erop .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

418O2 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:59:
@Jas-purr Vet zou ik er gewoon lekker op laten zitten. Reverse sear en als iemand het vet niet wil eten snijdt hij, of zij, het weg. Vet bij bereiding is wel fijn.

Ik zou er iets als standaard BBQ rub op doen en een stevig soort rookhout gebruiken. Hickory zou dus prima zijn. Injectie met dunne stukken vlees is niet nodig imo
Reverse sear bij een brisket? Of bedoel je het vet achteraf crispy maken ofzo?

@Jas-purr Gewoon doen en ervaren, zou ik zeggen, en als rub zou ik PeZo doen. Keep it simple. Complexere rubs maken kan altijd nog, maar dat zou bij een goede brisket niet nodig moeten zijn, schijnt het. Van de zomer wil ik ook voor het eerst een brisket gaan doen, maar dat wordt pas als ik in juli vakantie heb, denk ik.

@jfeelders Die van mij ligt er ook net op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O8mOTDD4MLbXLDIQFmj2H98C/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S6Pun9LPimkXzfhOpVCBpJy2/medium.jpg
Een 2.8 kilo procureur van de Sligro, en hij was net iets te groot voor de Kamado Joe Junior. Dus op de gasser ermee. Een voordeel van de gasser is dat ik 'm dan op een schoon rek kan zetten met een bak er onder. Het vet dat ik daarmee opvang kan ik straks weer lekker door het vlees roeren :9
Ik heb 'm gerubt met mijn favoriete homemade non-sugar rub en er ligt rechts nog een smokertube met kersenhout licht te roken.
JohnStaakke schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Wat een beest. Ben benieuwd hoe je dat ding moet bedienen!
Je verbrandt hout in die bak in het midden en van onderen valt er dan gloeiend houtskool uit. Dat houtskool schuif je naar gelang onder/naast je vlees.

[ Voor 9% gewijzigd door Apie! op 24-02-2019 09:30 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09 20:04

fxs81

Julianadorp

backupdevice schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:21:
Net een Kamado Joe cast iron grate gekregen. Staat voor de rest niks bij dat deze pre seasoned is. Kan ik deze vanavond gewoon gebruiken na schoonmaken en een beetje olie erop?

Zou hem na het schoonmaken gewoon meteen wat invetten met crisco en dan gebruiken. Doe ik hier ook altijd met nieuw gietijzer, werkt prima. Het word dan tijdens gebruik vanzelf geseasoned. Je kan ook eerst helemaal seasonen, beide opties zijn prima.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Gisterenavond een verjaardag, dus de BBQ maar weer eens aangestoken. Eerste keer dit jaar en het was erg lekker in het zonnetje!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:17

Typhone

Who Dares Wins

Apie! schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:03:
@Hari-Bo Hoe compleet hij aankomt is maar de vraag, want ik ben niet naar de kijkdag geweest. Het is dus niet alleen een impulsaankoop, maar ook flinke een gok, maar goed... het was een magazijnopruiming, en niet een exemplaar dat al bij iemand in de tuin stond ofzo. Ze hebben nu nóg 13 kavels met deze tuinhaard barbecue. Dus ik heb wel goede hoop dat ie compleet aankomt.

Dat ding heeft zat rooster-oppervlakte om mee te spelen èn hij kan dicht. Waar ik het meest benieuwd naar ben is hoe ver de warmte reikt je 'm als tuinhaard wilt gebruiken. Ik wil 'm straks niet te dicht bij de loungeset zetten, maar ook niet te ver weg natuurlijk. Dat ding is waarschijnlijk mega-zwaar als ie eenmaal staat en dat verplaats je niet makkelijk. Nouja, luxeproblemen. Dat zien we wel als ie er is 8)

Hij komt pas na 7 maart, lees ik net. Dat is gevoelsmatig nog heul ver weg :/
Kleine headsup: als hij met Leko (transporteur) komt bereid je dan voor op epische rotcommunicatie. Wát een ongelofelijke zaadpartij om zaken mee te doen is dat zeg. Ik hoop dat het bij jou allemaal meevalt!
Ervaringen:
- loungeset
- gashaard (room divider)
- eetkamerstoelen van Vitra

Dus ik heb vaker met die lui van doen gehad. Él-ke keer weer problemen, niet kloppende tijdsindicaties etc. Maar met die grote dingen is zelf ophalen vaak geen doen (plus je moet het uit elkaar halen dan).

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 25-02-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
jfeelders schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:08:
Half 8 ('s ochtends): een mooie tijd om vlees op de barbecue te gooien. Pulled pork vandaag!

[Afbeelding: Pulled pork]
En, hoe was ie?!

Kleine tip: Je hebt nu nog steeds directe hitte van je kolen op je vlees. Om dit makkelijk tegen te gaan kan je een alu lekbakje in een 90 graden hoek buigen (een L) en naast je kolen neerzetten.
Of je kan een 'gordijntje' aan je rooster hangen dat de directe hitte blokkeert. Op deze manier ben je er makkelijk van verzekerd dat je geen hetere plekken krijgt op je vlees.
een baksteen doet z'n werk ook, of hittebestendige steen, indien voorradig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Typhone Hmm, deze transporteur heet Leko, niet Beko, maar ik zie het wel. Er is toch niet veel wat ik daar aan kan doen :) Ik heb eigenlijk de aanname gedaan dat ie in een pakket wordt geleverd aangezien het een magazijnopruiming was en ze er een stuk of 20 hadden staan. Nouja, ook daar heb ik geen invloed meer op :D

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Apie! schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:34:
@Typhone Hmm, deze transporteur heet Leko, niet Beko, maar ik zie het wel. Er is toch niet veel wat ik daar aan kan doen :) Ik heb eigenlijk de aanname gedaan dat ie in een pakket wordt geleverd aangezien het een magazijnopruiming was en ze er een stuk of 20 hadden staan. Nouja, ook daar heb ik geen invloed meer op :D
Haha de producten worden wel goed en compleet bezorgd hoor, maar de communicatie met die lui is om te huilen. Het is inderdaad Leko heb het even aangepast in mijn bericht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

Sherlock

No Shit

backupdevice schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:21:
fxs81 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:36:
[...]
Zou hem na het schoonmaken gewoon meteen wat invetten met crisco en dan gebruiken. Doe ik hier ook altijd met nieuw gietijzer, werkt prima. Het word dan tijdens gebruik vanzelf geseasoned. Je kan ook eerst helemaal seasonen, beide opties zijn prima.
Ik kende Crisco nog niet, dus ging ff Googlen... Voortaan niet meer op het werk naar onbekende dingen Googlen ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Mijn Pulled Pork van gisteren viel me toch weer tegen trouwens. Hij was supermals, maar ondanks 3 uur rook uit de smokertube, maar heel weinig rooksmaak.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Apie! schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:44:
Mijn Pulled Pork van gisteren viel me toch weer tegen trouwens. Hij was supermals, maar ondanks 3 uur rook uit de smokertube, maar heel weinig rooksmaak.
wanneer rook je? aan het begin? En wat voor rookhout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Sherlock schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:17:
[...]

[...]

Ik kende Crisco nog niet, dus ging ff Googlen... Voortaan niet meer op het werk naar onbekende dingen Googlen ;)
Ja crsico gebruik om te koken, of in sommige kringen :')

Afgelopen weekend maar weer eens een stukje nek van 3.2kg erop gehad. Beetje misrekend met hoelang het zou duren... Uiteindelijk kwam die er om 01.30 vanaf. Had hem om 14 erop gegooid.

Dit keer gebruik gemaakt van de niclan met als pidcontroller de flameboss 100. Hij was erg lekker, maar slaap is nog lekkerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@418O2 Ja, aan het begin met kersenchips in de smokertube. Na 1:15 heb ik de inhoud van de tube vernieuwd.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Apie! schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:56:
@418O2 Ja, aan het begin met kersenchips in de smokertube. Na 1:15 heb ik de inhoud van de tube vernieuwd.
Is kersenhout misschien niet wat te licht qua smaak voor dat vlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Hmmm, misschien wel? Ik heb alleen altijd kersenhout gebruikt voor PP, maar dat was dan wel in de Kamado Joe Junior. De rest van het gezin houdt niet van zo'n sterke rooksmaak namelijk.

Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
Apie! schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:01:
Hmmm, misschien wel? Ik heb alleen altijd kersenhout gebruikt voor PP, maar dat was dan wel in de Kamado Joe Junior. De rest van het gezin houdt niet van zo'n sterke rooksmaak namelijk.
Appel doet het erg goed. Net wat sterker dan kers, maar wel redelijk zoet. Past erg goed bij varken :9 O+

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Laatst het plan opgepakt om een mooie tafel te maken van Douglashout om de 57er en de KJ in te zetten. Ten eerste staat het mooi en ten tweede rol je dan zo de hele handel de tuin door of onder de overkapping. Om ruimte genoeg te hebben voor zo'n meubel onder de overkapping heeft de gasser het veld moeten ruimen, ergens vind ik het jammer maar aan de andere kant, ik gebruikte hem misschien nog maar 3x per jaar. Daar gaan we:

Eerst hout gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YB16iTv5SMF8OkMaZq2Axh85/full.jpg

De balken op maar gezaagd voor de poten van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Eg89HuAa1Z0oWp35ujxaEkY3/full.jpg

De wielen eronder, draagvermogen 100 kg p/s met kogellagers, eerst netjes voorboren en vastgezet met houtdraadbouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4djHEEa5YNZlRVovTmfYslko/full.jpg

De zijkanten met de draagbalken gezaagd en in elkaar gezet, ook deze weer met houtdraadbouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xUFoThRwzSqnxa54MJXXAtww/full.jpg

Beide kanten klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YkGQYFS8ku0j3rpXbte0stWr/full.jpg

De boel aan elkaar verbonden, eerst onderaan met planken en daarna bovenlangs rondom. Voelt nu al superstevig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y7b7xKo8pyWFNu9uRnly3kv2/full.jpg

De bodem erin gemaakt en alvast de tegel erop waar de kamado op komt te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uHaOczlPThkE0sYGVpvQFANR/full.jpg

De planken voor de bovenkant gezaagd maar nog niet vastgezet, eerst de gaten uitmeten en dan balkjes eronder plaatsen voor de stevigheid. Klein hulpmiddeltje gemaakt voor de gaten, dat werkt erg makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vTUbrQL0m4smnS3SneIl8gdQ/full.jpg

Balkjes geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGgD1OULDGCK1mwtKAniAQV9/full.jpg

Daarna de gaten gezaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nMsmKSwz9UZB5vd71IxIwwxy/full.jpg

Nog even keramische voetjes geslepen van een kapotte deflectorsteen, dan hou je ook onder de kamado nog luchtstroming zodat hij zijn hitte daar makkelijker kwijt kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VCyzVjxfGWs4YtpmuXBwYIGz/full.jpg

Bieropener natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qaNcQluNeeJLkTVdA05V4eNV/full.jpg

De 57er erin. Deze hangt in zwarte hoekbeugels, 3 stuks en dat hangt verbazend stevig kan ik je vertellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0mQqLnV3GWcgEpLmhwXvtP3O/full.jpg

Opening gemaakt zodat de dekselhouder ook gewoon gebruikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DhEoiqHyKSyZEqEYQZwNigPL/full.jpg

Van de week met een maatje de KJ erin zetten en dan is het klaar. Bedankt voor het kijken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:16
@fxs81 Ik zag de foto's langskomen op Instagram, ziet er goed uit! :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 15:46
@fxs81 Dat ziet er goed uit man. Ik ga komend weekend met mijn schoonvader aan de slag om een tafel te maken voor mijn weber 57 cm.

Klopt het dat bij jouw de weber opvang bak heel dicht op het hout zit? Of gaat dit prima zo met loskoppelen/vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik ben even aan het googlen waar ik het beste een picanha kan halen. Ik weet dat er best veel kwaliteitsverschil in Picanha's zit. Sommige zijn zo taai als de spreekwoordelijke schoenzool en andere zijn boterzacht. Om toch een goed exemplaat te vinden heb ik gezocht op 'Grain Fed Picanha'. Nu kom ik de volgende tegen:
http://www.yoursteaktoday...in-fed-picanha-1300-gram/

Iemand hier ervaring mee? Ik vind em erg goedkoop voor grain fed. Moet ik het wantrouwen? Of iemand anders een goede tip waar ik een goede picanha kan scoren?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Mooi tafeltje, ik had alleen die uitsparing voor de deksel niet gedaan. Is een beetje een afbreuk aan de strakheid. Had gewoon een hoekbeugel gepakt die je aan de achterkant of zijkant monteert, waar je de deksel in kan hangen.

Verder ziet het er strak uit!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mystikal schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:55:
Mooi tafeltje, ik had alleen die uitsparing voor de deksel niet gedaan. Is een beetje een afbreuk aan de strakheid. Had gewoon een hoekbeugel gepakt die je aan de achterkant of zijkant monteert, waar je de deksel in kan hangen.

Verder ziet het er strak uit!
Mijn eerste Weber had alleen de haak, die ik nu heb heeft ook de beugel zodat je het deksel naar achter kan schuiven. Dat werkt zo fijn, ik snap wel dat hij die functie wilde behouden.
Met de haak moest je toch wel goed mikken anders ligt de deksel op de grond.
En nu moet je hem alleen naar achteren schuiven.
Maar goed dat is ieder voor zich.

edit: Mooie tafel overigens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Verxx schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:22:
Klopt het dat bij jouw de weber opvang bak heel dicht op het hout zit? Of gaat dit prima zo met loskoppelen/vastzetten?
Klopt, die zit er dicht op, daar moet nog een gat voor worden gezaagd, wilde hem er vandaag eerst inhangen, morgen weer verder. Dat staat dus nog op de todo lijst, ook ivm de warmte.
Mystikal schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:55:
Thanks, ik heb er juist expres voor gekozen die uitsparing wel te maken, vind het niks als het deksel aan de zijkant hangt. Aan de achterkant is helemaal geen optie, dan kan je hem niet meer tegen de muur/schutting aan zetten. Nu klap je hem gewoon zo naar achter net als anders ipv dat je steeds met je deksel loopt te rommelen. Gelukkig zijn er verschillende meningen ,anders word het ook maar saai. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• man_rot
  • Laatst online: 21:50
@fxs81 een hele mooie tafel,
kan je met ons delen wat alles aan onderdelen gekost heeft?

Ik heb het ook een keer uitgerekend maar vond het toen best wel prijzig worden (inclusief lakken / beitsen) om het hout te beschermen
en ik ben toen wel van RVS bouten/schroeven uitgegaan

Groetjes Manfred

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alki
man_rot schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:45:

Ik heb het ook een keer uitgerekend maar vond het toen best wel prijzig worden (inclusief lakken / beitsen) om het hout te beschermen
en ik ben toen wel van RVS bouten/schroeven uitgegaan
Toch raar je geeft 100en euros voor een bbq maar wil niet veel uitgeven voor goed materiaal. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

man_rot schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:45:
Dat wil ik wel, wielen waren 50 euro inclusief verzenden (zwenkwielen.net)
Hout was in totaal 102 euro (Daalder in Breezand voor de planken en tussenbalkjes, de balken voor de poten formido met 50% korting)
Beugels, houtdraadbouten, boortjes om voor te boren, verse decoupeerzaagjes en schroeven (zelfborende vlonderschroef gebruikt met antiroest coating) was in totaal 17 euro (is wel vals spelen, onze formido word praxis dus leegverkoop en de korting varieerde tussen de 40 en 70%)

Totaal afgerond dus 170 euro. Ik schat dat je zonder korting maximaal aan 200 euro komt. Er komt geen lak of olie op, ik laat het mooi vergrijzen, de tafel staat in onder de overkapping dus het hele jaar door droog. Alleen met lekker weer rol ik hem de tuin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Niemand tips over waar je goede picanhas kan halen tegen een zacht prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Flimovic schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:51:
Slager op de markt ? Aalvink?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Erg mooi! Ben alleen benieuwd naar de beugels voor de Weber! Heb een Master Touch en een Smokey Joe die ik in een tafel wil zetten. Weet niet niet of de Smokey Mountain er ook bij moet (wordt misschien te groot)....
Ik bookmark je post sowieso even! Als je wat afmetingen hebt (balkmaten, plankdikte etc) is dat ook welkom.
Flimovic schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:21:
Ik ben even aan het googlen waar ik het beste een picanha kan halen. Ik weet dat er best veel kwaliteitsverschil in Picanha's zit. Sommige zijn zo taai als de spreekwoordelijke schoenzool en andere zijn boterzacht. Om toch een goed exemplaat te vinden heb ik gezocht op 'Grain Fed Picanha'. Nu kom ik de volgende tegen:
http://www.yoursteaktoday...in-fed-picanha-1300-gram/

Iemand hier ervaring mee? Ik vind em erg goedkoop voor grain fed. Moet ik het wantrouwen? Of iemand anders een goede tip waar ik een goede picanha kan scoren?
Ik vond de picana van BBQuality erg goed. Heb daar de volgende ooit gekocht:
https://www.bbquality.nl/product/picanha/
Dat is de 'normale' picanha van BBQuality
De picanha die wij jullie aanbieden heeft een mooie laag vet, waardoor deze erg goed te bereiden is op de barbecue en wordt gesneden van jonge Belgische of Luxemburgse vaarzen.
Ze hebben ook de wat duurdere versies (herkomst buitenland of NL Dubbel)
https://www.bbquality.nl/type/picanha/

Als ik de verhalen mag geloven is de Uruguay grain fed erg goed. Echter was de reguliere al zo heerlijk dat ik niet inzie waar ik het dubbele zou betalen voor een stukje vlees uit Uruguay...

Recept tip, super simpel maar erg lekker, de Jord Althuizen picanha (default Brazilian churasco ;)):
https://www.foodandfriends.nl/recepten/picanha.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfeelders
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik gebruik altijd de methode van bbq-helden maar laat me toch elke keer weer verrassen. Bij 70°C inpakken en na 4 a 5 uur was ie al helemaal klaar op 92°C. Volgende keer gebruik ik wat minder briketten en laat ik hem misschien niet-ingepakt de plateau-zone overbruggen. Alhoewel ik denk dat de sappigheid dan achteruit gaat.
Maar de smaak was goed! Ik had er 2 pakketjes rookhout bij gedaan en de korst was heerlijk kruidig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

418O2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 00:01:
[...]

Slager op de markt ? Aalvink?
Aalvink is erg wisselend qua kwaliteit, dat durf ik niet aan voor een Picanha. Slager op de markt geen ervaring mee, ga ik dus ook niet op gokken ;)
ixl85 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:33:
[...]

Erg mooi! Ben alleen benieuwd naar de beugels voor de Weber! Heb een Master Touch en een Smokey Joe die ik in een tafel wil zetten. Weet niet niet of de Smokey Mountain er ook bij moet (wordt misschien te groot)....
Ik bookmark je post sowieso even! Als je wat afmetingen hebt (balkmaten, plankdikte etc) is dat ook welkom.

[...]

Ik vond de picana van BBQuality erg goed. Heb daar de volgende ooit gekocht:
https://www.bbquality.nl/product/picanha/
Dat is de 'normale' picanha van BBQuality

[...]

Ze hebben ook de wat duurdere versies (herkomst buitenland of NL Dubbel)
https://www.bbquality.nl/type/picanha/

Als ik de verhalen mag geloven is de Uruguay grain fed erg goed. Echter was de reguliere al zo heerlijk dat ik niet inzie waar ik het dubbele zou betalen voor een stukje vlees uit Uruguay...

Recept tip, super simpel maar erg lekker, de Jord Althuizen picanha (default Brazilian churasco ;)):
https://www.foodandfriends.nl/recepten/picanha.html
Thx for the tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Bij de slager kan je toch zien wat je krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 15:51
@fxs81 Dat is een leuke tafel!

Ik ben momenteel ook een tafel aan het uittekenen. Mag ik vragen wat de hoogte is van de bovenkant van het tafelblad? Is dat 90cm? Of heb je het iets lager gehouden?

Zelf heb ik net m'n Weber SE E-5775 in ontvangst genomen. Na ongeveer 15 jaren gebruik te maken van een afgeleefde BBQ met 3 roosterstanden (op de kolen, tussen de kolen en onder de kolen) uiteindelijk maar eens iets beters aangeschaft.

Ik heb lang zitten twijfelen om een Bastard te kopen, maar uiteindelijk is de keuze toch gevallen op een Weber, ingebouwd in een tafel en dan tegen de zomer nog een Weber Smokey Mountain erbij.

Dus hopelijk kan ik binnenkort hier ook wat overheerlijke foto's posten.... Nu moet ik enkel nog afleren om dit topic 's avonds laat door te nemen want elke keer sta ik 10 minuten later in de keuken om iets in elkaar te flatsen.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die nieuwe weber (E-5775) viel me heel erg tegen in de showroom, het scharnier zorgt ervoor dat de deksel er niet strak opligt en soms zelfs af en toe los springt wat weer valse lucht aanzuigt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:38:
Die nieuwe weber (E-5775) viel me heel erg tegen in de showroom, het scharnier zorgt ervoor dat de deksel er niet strak opligt en soms zelfs af en toe los springt wat weer valse lucht aanzuigt..
Is dat met wat afstellen niet te fiksen denk je?

Hmm, lees in de reacties op een unboxing dat meer mensen last hebben en Weber het weet. Hopen dat ze fiksen

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 26-02-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:00:
[...]

Is dat met wat afstellen niet te fiksen denk je?

Hmm, lees in de reacties op een unboxing dat meer mensen last hebben en Weber het weet. Hopen dat ze fiksen
Geen idee, hij stond afgelopen weekend bij ons tuincentrum, en heb even gekeken naar het model (vooral de deflector die er nu bijgeleverd wordt), en vond het scharnier van de deksel een beetje mwoah...
Geen idee of dit doormiddel van afstelling te verbeteren is, zover heb ik niet gekeken aangezien ik toch niet van plan was om deze te kopen..
Ik weet dat Pitmaster X binnenkort een review zal plaatsen, hij heeft vorige week dit model aan de tand gevoeld.. Al zal die review denk ik wel zeer positief uitpakken ivm sponsoring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 15:51
Ik heb hem nog maar net in elkaar gezet dus hij staat nog niet helemaal vastgevezen.

Het afstellen van het deksel zal hopelijk iets voor deze avond worden.

Ik heb het gisteren wel even bekeken maar dat lijkt me met het scharnier en het deksel wel af te stellen.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

ixl85 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:33:
[...]
Maten van het materiaal in mm:
Balken voor de poten: 90x90
Plank voor bodem en bovenblad: 180 x 18
Plank voor de zijkanten: 160 x 16
Balken voor de bodem: 45 x 95
Steunbalkjes voor bovenblad: 22 x 45
Stoelhoeken zwart: 75 (dikte materiaal 2 en breed 20)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JolkvcOY9y4rO8TuNybEnRdT/full.jpg
Fragbeestje schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:28:
@fxs81 Dat is een leuke tafel!
Ik ben momenteel ook een tafel aan het uittekenen. Mag ik vragen wat de hoogte is van de bovenkant van het tafelblad? Is dat 90cm? Of heb je het iets lager gehouden?
Hoogte werkblad is 97 cm (ben vrij lang, mijn keukenblad indoor zit op 95 cm)
Breedte is 180 cm en diep is 83 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wilde deze nog even delen gents...bij mij kriebelt het ook weer om de q aan te stoken. In de winter begin ik er niet meer aan, stook me kapot aan kolen. Wel leuk als je een keramische bbq hebt natuurlijk :)

En eindelijk eens de ProQ meer tijd gunnen :X Ook in de waterpan eens iets met frituren/tempura doen ofzo, krijg ik die teringbende niet binnen tenminste :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

418O2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:13:
Bij de slager kan je toch zien wat je krijgt?
Mijn lokale slager moet zulke stukken bestellen. Slager in kwestie is een beetje bijzonder en wordt geen moment enthousiast als ik em vol overgave over mijn bbq-plannen vertel. Picanha is niet iets waar ik de (verder beste) man mee vertrouw :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Flimovic schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:51:
Sligro :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvt1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-09 00:01
Flimovic schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Slager in kwestie is een beetje bijzonder en wordt geen moment enthousiast als ik em vol overgave over mijn bbq-plannen vertel.
Erg jammer, mijn slager wil nog wel eens het mooiste stukje voor ons bewaren of speciaal bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
rvt1 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:47:
[...]

Erg jammer, mijn slager wil nog wel eens het mooiste stukje voor ons bewaren of speciaal bestellen!
Mijn slager snijdt precies wat ik wil en kan dat zelfs laten rijpen als ik het vraag. Super aardige gasten allemaal. Dus voor mensen uit de buurt van Groningen stad, de markt slager op de vismarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Flimovic schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Mijn lokale slager moet zulke stukken bestellen. Slager in kwestie is een beetje bijzonder en wordt geen moment enthousiast als ik em vol overgave over mijn bbq-plannen vertel. Picanha is niet iets waar ik de (verder beste) man mee vertrouw :p
Precies dat. Mijn ervaring:
"Hallo slager, ik wil beenhammen met bot"
-Moeilijk, moeilijk. Levertijd van meerdere dagen. Kwaliteit niet te kiezen.
"Ok, doei"
---------
"Hallo slager, ik wil spare-ribs voor de BBQ. Beetje dikke laag vlees er op, ONGEKOOKT svp."
-Die hebben we niet en zijn moeilijk te bestellen. Ongekookt moet je ze ook niet kopen. Dan krijg je ze nooit goed mals. Dan zal je ze verbranden op de BBQ.
:F :?

Als dat het niveau is, geef ik graag m'n geld online uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik koop 80% van mijn vlees gewoon bij Aalvink, groot voordeel is dat ik het gewoon kan afhalen op de markt.
Ook persoonlijke wensen neemt hij altijd serieus..
Zo ben ik zelf niet heel bekend met het snijden van vlees. Ik wilde graag St. Louis Style Buikribben.
Kreeg netjes mijn vlees in die "cut" en de ribtips kreeg ik los mee in een zakje.

Zo ook met het malen van vlees voor burgers, zo heb ik vorig jaar een picanha als gehakt laten malen, allemaal geen probleem.

Heel af en toe bestel ik ook wat bij Beef & Steak maar dat is meestal wat specialer vlees van een bepaalde herkomst of wat niet bij Aalvink te bestellen is.

De lokale "keur" slager heb ik allang afgeschreven, die is voornamelijk gericht op kleine stukjes vlees voor in de pan (en 65+ers)..

Voor Kip ga ik vaak wel naar de kippenpoelier hier op de markt, ook prima kwaliteit en geen opgespoten kippevlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
De trieste realiteit is dat maar weinig mensen een goed stuk vlees willen en daar al helemaal niet voor willen betalen. Ik zou graag overal goede dry-aged ribeyes kunnen halen, maar ik ken persoonlijk misschien 3-4 mensen die eens in het jaar dat zouden betalen voor een stuk vlees. Dus ik snap wat dat betreft wel dat het slagersvak uitsterft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uitsterven denk ik niet, als je kijkt hoe populair nu de BBQ slagers zoals Beef & Steak, Aalvink, BBQuality etc zijn, dan denk ik dat het alleen verplaatst is van de lokale slagertjes naar een online markt.

Een lokale slager in een winkelcentrum moet het hebben van lokale klandizie, daar is misschien 1-2% een fanatieke BBQ'er die speciale stukken vlees wilt. De rest zijn gewoon gezinnen/mensen die een stukje vlees willen kopen voor bij de aardappelen en groente..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gelukkig hebben wij nog wel een fatsoenlijke slager, die besteld alles wat ik wil, als hij het zelf niet kent moet ik meelopen naar zijn pc om te laten zien wat ik bedoel, hij wil ook altijd foto's zien van de bereiding, heeft inmiddels zelfs een bbq deel op zijn site gemaakt met de populaire stukken vlees. Als hij iets besteld wat niet helemaal naar wens binnenkomt dan probeert het het zo te snijden dat het wel naar mijn zin is, wat er overblijft gaat door het gehakt. Je betaald er wel wat meer voor dan bij de bekende online bedrijven maar de gunfactor is er ook bij hem omdat hij net dat beetje extra doet. Iberico secreto kende hij niet, laten zien wat het was en dat heeft hij toen besteld, er kwam alleen 2x zoveel binnen als de bedoeling was, hij heeft's avonds zelf de andere helft meegenomen en gegeten, nu heeft hij het soms liggen. Longhaas, picanha, tri-tip en tomahawks heeft hij standaard op voorraad, bestellen duurt een dag of 3. Heb hem toevallig van de week aangeschoten voor inside skirt (middenrif) , wat mij en hem wel opviel is dat de prijzen van de populairdere stukken flink omhoog zijn gegaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

De bbq tafel is klaar en de Q's zitten erin, nog maar even een plaatje van het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pvR4mxov42I1nbDqv5XaTnWI/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:22

Wootlock

Evilution

Ziet er netjes uit !
Niet te weinig werkruimte zo tussen de Q's ?

Afgelopen weekend een cast iron rooster gekocht voor de Joe Jr. net een mail gehad dat hij helaas niet leverbaar is en dat ik er een week of twee op moet wachten..
Dan moeten de entrecotes nog maar ff wachten :P

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Wootlock schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:09:
Ziet er netjes uit !
Niet te weinig werkruimte zo tussen de Q's ?
Thanks, nee hoor, ruimte zat, voorbereiden gebeurt toch in de keuken. Zit 50 cm tussen dus kan snijplanken, dutch oven en als het moet zelfs de mini en wga kwijt op het tussenstuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

jabberwock

XBL:Jabberwocks

fxs81 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:19:
Gelukkig hebben wij nog wel een fatsoenlijke slager, die besteld alles wat ik wil, als hij het zelf niet kent moet ik meelopen naar zijn pc om te laten zien wat ik bedoel, hij wil ook altijd foto's zien van de bereiding, heeft inmiddels zelfs een bbq deel op zijn site gemaakt met de populaire stukken vlees. Als hij iets besteld wat niet helemaal naar wens binnenkomt dan probeert het het zo te snijden dat het wel naar mijn zin is, wat er overblijft gaat door het gehakt. Je betaald er wel wat meer voor dan bij de bekende online bedrijven maar de gunfactor is er ook bij hem omdat hij net dat beetje extra doet. Iberico secreto kende hij niet, laten zien wat het was en dat heeft hij toen besteld, er kwam alleen 2x zoveel binnen als de bedoeling was, hij heeft's avonds zelf de andere helft meegenomen en gegeten, nu heeft hij het soms liggen. Longhaas, picanha, tri-tip en tomahawks heeft hij standaard op voorraad, bestellen duurt een dag of 3. Heb hem toevallig van de week aangeschoten voor inside skirt (middenrif) , wat mij en hem wel opviel is dat de prijzen van de populairdere stukken flink omhoog zijn gegaan.
En waar kunnen we deze slager vinden? Of weet iemand dergelijke slagers in Eindhoven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@jabberwock , die slager zit in Julianadorp, da's zo'n 2,5 uur rijden vanaf Eindhoven. In Eindhoven geen idee waar er een goeie slager zit. In Zeelst (kom ik vandaan, da's op de hoek bij jullie ;) )zat er vroeger ook 1 die nog zelf slachtte maar ik vermoed dat die inmiddels met pensioen is. Bottomline, aan mij heb je niks 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

jabberwock

XBL:Jabberwocks

fxs81 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:44:
@jabberwock , die slager zit in Julianadorp, da's zo'n 2,5 uur rijden vanaf Eindhoven. In Eindhoven geen idee waar er een goeie slager zit. In Zeelst (kom ik vandaan, da's op de hoek bij jullie ;) )zat er vroeger ook 1 die nog zelf slachtte maar ik vermoed dat die inmiddels met pensioen is. Bottomline, aan mij heb je niks 8)7
Haha die slager zal ten onder zijn gegaan met het bestaan van Zeelst zelf. Die 4 inwoners die het vanaf de oprichting tot nu had zijn volledig opgeslokt door Veldhoven en omstreken. Maar toch bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
fxs81 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:44:
Zit deze slager in de Drooghe Bol naast de Vomar?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@Quadradial ja klopt, Jan Kater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
Wat een fantastische vent is dat! Ook echt geintresseerd in wat je wilt gaan maken.

Heb tijdens het laaste jaar van mijn vader ,die daar toen nog in de buurt woonde, altijd daar het vlees gehaald.
Hele aardige man en ook heel begaan met zijn klanten. Al met al een zeer bekwame en vriendelijke slager.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Ik merk dat de Sligro veel stukken vlees gewoon heeft liggen en die ook goed van kwaliteit zijn.

Omgeving Tilburg heeft Pessers ook het een en ander.

Met gestrekt been.

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

Na al deze teleurstellende verhalen gelezen te hebben over slagers ben ik toch echt superblij dat in mijn relatief kleine dorp nog een mooie slager zit die zelf slacht. Heeft sowieso altijd halve varkens in de koeling hangen, dus daar kan hij ter plekke iets moois van maken wanneer ik iets speciaals vraag. Rund is iets lastiger, aangezien je dat moeilijker kan hangen. Maar heeft altijd wel Picanha/Bavette/Cote d'boeuf liggen. En iets super speciaals kan altijd, dan kan dat bij de volgende koe die hij slacht geregeld worden.

Al zitten er nog 2 andere slagers(waaronder een keurslager) die niet meer hebben dan standaard kleine stukjes vlees. De keurslager heeft nog wel verse sparerib liggen, maar wel tegen de absolute hoofdprijs.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Artbij schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:29:
Ik merk dat de Sligro veel stukken vlees gewoon heeft liggen en die ook goed van kwaliteit zijn.

Omgeving Tilburg heeft Pessers ook het een en ander.
Moet je wel een pas hebben, grote nadeel van Sligro Alkmaar vind ik dat je een fysieke pas moet hebben. In tegenstelling tot de Makro waar je met een app als Stocard zo naar binnen loopt.

Ik snap het niet zo goed, omzet = omzet en ik betaal altijd cash. Blokkeer dan gewoon de digitale passen die op rekening willen betalen. Dat is voor Sligro helemaal makkelijk te doen aangezien je daar je pas bij de kassa pas (pun intended) laat zien.

K to the KillaZ

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 10:06

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Geen fotootje dit keer, want alles staat al opgeruimd in de schuur. Maar voor de kleine kans dat het een algemene actie is toch even een berichtje hier:

Ik heb gisteren 70 kilo briketten (normale, niet kokos) van Fire-Up gehaald bij de lokale Boni hier. Ze hadden een speciale actie met €4,99 voor 10 kilo.

Aangezien ik meestal 90 cent per kilo betaal heb ik maar meteen hun hele voorraad meegenomen, en stiekem hoop ik dat ze zaterdag weer nieuw hebben liggen, dan neem ik nog een karretje vol mee....

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 17:42
Even een vraag: ik weet dat er in het verleden Weber Kettle's beschikbaar waren in 67cm. Deze zijn nu overal uit voorraad. En eigenlijk ben ik nog op zoek naar een. Weet iemand nog een plek waar deze te krijgen is?

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

dangerpaki schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:37:
Even een vraag: ik weet dat er in het verleden Weber Kettle's beschikbaar waren in 67cm. Deze zijn nu overal uit voorraad. En eigenlijk ben ik nog op zoek naar een. Weet iemand nog een plek waar deze te krijgen is?
Hier op voorraad: https://www.baxrecreaties...kettle-premium-67-cm.html

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

dangerpaki schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:37:
Ik kan ze ook niet meer vinden op de site van weber, ben er bang voor.

Overigens, als ik zo het aanbod 57cm BBQs bekijk van weber, kan ik moeilijk aan de indruk ontsnappen dat ze bezig zijn de prijzen stiekem te verhogen met "nieuwe" modellen. Best wel balen, was net van plan dit jaar de 47 compact door een 57 kettle te vervangen, heb alleen nog compleet geen idee welk model precies...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Haha die slagersverhalen hierboven. Dat is én blijft een irritant gegeven. Die bij ons in het dorp regelt alle speciale dingen wel en heeft ze vaak ook wel liggen maar de laatste tijd is de procureur duur geworden en valt alles onder boston butt (+380% t.o.v. 2 jaar geleden). Ribeye's zijn er niet meer maar dry aged black angus alléén nog maar (+45% duurder dan normale) enz, enz.

Ik haal ook steeds vaker grote stukken bij de Hanos/Sligro om zelf ribeye's te portioneren. De varkensnek idem dito. 12kg voor 30 euro. Wat ik eigenlijk niet oké vindt want ik kan me voorstellen welke varkens daar liggen en daar ben ik (ondanks dat ik vleesliefhebber ben) geen fan van. Maar dat is het eeuwige dilemma waar je tegen aan loopt.

Verwijderd

Ik zou graag wat tips willen hebben over wat wijsheid is om de volgende stap te zetten in mijn barbecue leven.

Momenteel heb ik een Weber Ketel, dia 47cm, +/- 12 jaar oud. Tijdens een verhuizing is hij eens beschadigd geraakt en is gaan roesten. Nu is het niet zo erg dat hij gelijk vervangen moet worden, kan best nog wel een jaartje of twee mee maar niet heel veel langer. De Weber bevalt in principe prima voor het grill werk, maar wat grotere stukken vlees eindigen vaak in 'rauw van binnen, zwart van buiten', ondanks dat ik de kooltjes aan één kant heb liggen en aan de andere kant het eten. Nu is het niet dat alles faalt, maar ik heb wel moeite om de bereiding zo te krijgen zoals ik graag zou willen. Ik merk dat ik dan toch vaak kies voor de makkelijke weg, zoals via de barbecue pakketten van de supermarkt, iets waar ik nu wel klaar mee ben en niet meer wil.

Wat ik wil is een eerlijk stuk vlees, vis, gevogelte, lekkere groente, een gepofte aardappel, een pizza maken, een gehele maaltijd voor vier personen op de barbecue. Aangezien mijn barbecue toch vervangen moet gaan worden, ben ik opzoek naar iets wat voldoet aan mijn wensen. Uiteraard ga ik mij dan inlezen, op onderzoek uit en probeer ik tussen alle verschillende barbecues het bos nog te zien. Zelf kom ik tot deze mogelijkheden die het beste lijken te passen:
  1. Een nieuwe Weber, maar dan van 57cm. Als ik alle gelezen info mag geloven dan biedt de extra ruimte een betere mogelijkheid voor een indirecte bereiding, alsmede gewoon meer ruimte op het rooster. Als ik dan ook nog kies voor één met het GBS systeem, dan biedt mij dat een hoop extra mogelijkheden.
  2. Ik spaar nog even door en schaf mij een Kamado aan, bijvoorbeeld een Kamado Joe Classic II -of- de Large variant van BGE. Ik heb een klein beetje ervaring met een BGE, mijn vader heeft één en ben dus ook een beetje biased, want zo'n kamado werkt wel erg fijn. Uiteraard moet je hiervoor wat dieper in de buidel tasten, maar zie dit ook meer als een investering in heel veel jaren barbecue plezier (neemt niet weg dat ik denk dat het met de Weber ook zo zal zijn).
  3. Jullie gaan mij vast vertellen dat optie 3 veel beter is :D
Waar ik een beetje mee zit is dat ik het 'barbecue gevoel' nog niet te pakken heb. Dit komt natuurlijk mede door wat frustratie omdat ik de bereiding op mijn huidige ketel niet krijg zoals ik wil. Mijn hart zegt koop een Kamado, dan ben je klaar en dat gevoel komt wel.. de grijze massa zegt koop de Weber want je moet nog heel veel leren en wie weet komt het gevoel wel helemaal niet.

Ik mis nog wat ervaring/kennis over wat nu wijsheid is. Wanneer kun je nu beter voor een Weber ketel kiezen en wanneer beter voor een Kamado? Mijn inziens moet je op beide gewoon een maaltijd kunnen bereiden, het ene gerecht zal makkelijker zijn op de ene en een andere gerecht op de andere.
Kunnen jullie eens diep in de grijze massa graven en wat advies mijn kant op sturen? Misschien een korte uitleg hoe jullie begonnen zijn met serieus barbecuëen. Keuzes die je nogmaals zou maken, of juist niet als je in mijn schoenen zou staan? (en zeg ook vooral dat ik niet zo moet piepen en gewoon beter mijn best moet doen)

(er zal vast nog een vraag komen over wat is je budget, die heb ik niet echt. Een duurdere optie zal gewoon wat langer sparen zijn, al moet het nog wel goedgekeurd worden door de directie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
@Verwijderd
Volg een workshop/masterclass en kijk dan of je gegrepen wordt met het BBQ gevoel...

Ik had op de planning om een Bastard Medium te halen,
(vooral vanwege de naam en hij is goedkoper dan de BGE)

maar na een workshop/masterclass bij HarlemBBQ moest en zou ik een Large Bastard halen.
De workshop heeft mijn ogen geopend over hoe je een BBQ kan gebruiken.

Ik vind het zo onwijs leuk en ben er zo veel mee bezig (gerechten uitzoeken bij stukken vlees etc) dat het voor mij bijna een geloof is geworden.

I.p.v. de snelle burger op een feestje neem ik echt de tijd om zelf mijn vlees voor te bereiden en probeer elke keer weer wat moois/nieuws neer te zetten. Tuurlijk ook zo nu en dan een burger maar die maak ik dan echt zelf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Verwijderd

Ik heb meermaals in de zuidelijke staten (California, Texas, Arizona) gewoond en dus van vroeg af aan veel met de BBQ te doen gehad. Om te beginnen is het eerste wat je moet de mindset van de traditionele Nederlandse BBQ afhalen. Ik zeg het even gechargeerd en ongecensureerd maar dat komt neer op:

- Opzouten met al die goedkope kleine stukjes vlees in zoete/zoute marinades
- Opzouten met alle sauzen, stokbrood, salades etc eromheen
- Opzouten met wensen die met allerlei wensen komen (hamburgertje, speklapje etc)

Zodra dat eraf is dan ga je specifiek dingen bereiden op een BBQ en of dat nu een Weber of een Kamado is maakt niet zo heel veel uit. Uiteindelijk ga je als je het leuk gaat vinden op alle BBQ's lekkere gerechten kunnen bereiden.

Mijn historie: tot 2014 een complete idioot op het gebied van BBQ'en. Dat kwam altijd neer op iedereen hun buikje rond (ik tussendoor wat stokbroodjes) en verder als een dolle stier vlees draaien met een bezweette kop omdat het anders verbrandde. Toen een tijd niks gedaan en in 2016 kwam ik (november) in aanraking met de Green Egg. Let op: mijn ervaring hè, geen verkooppraatje. Mezelf ingelezen met drie boeken en toen begonnen met een simpele ribeye. Die schoot iets te erg door. Daarna begonnen met entrecote, aardappeltjes (in gietijzeren pan) en groene asperges te roosteren. Allemaal nog heel erg basic maar het vlees begon steeds beter te lukken.

Een aantal keer verder begint opeens het gevoel te komen voor ribeye, biefstuk, entrecote dat soort zaken. Toen begonnen met pulled pork. Eerste keer pulled pork: ding was niet te pullen -> wel freakin' lekker maar niet pullbaar. Wat gescholden en later opnieuw geprobeerd. Veel filmpjes gekeken op Youtube (herinner mij eraan als je de lijst wil) en nog eens begonnen. Dit keer bij 75 graden ingepakt in alufolie en door laten gaan tot 91 graden ipv 87. Hartstikke goed gelukt en ziekelijk lekker.

Inmiddels ook al meerdere keren pizza gemaakt, Fajita's, groenten, fruit, stoofpotten en zelfs ontbijt (gebakken eieren) via de BBQ gemaakt (weliswaar in de zomer). Hij wordt bij ons all year round gebruikt ook met temparaturen onder het vriespunt.

Belangrijkste wat je onder de knie moet krijgen is denk ik heel simpel: temperatuursbeheersing. Het maakt geen bal uit of jij een kogelbbq van een C-merk gebruikt, een Weber of een dure kamado van eender welk merk: zolang je de temperatuur niet onder controle hebt gaan de gerechten mislukken. Dat kost je een paar sessies en mijn tip is neem daar niet het duurste vlees wat er is. Krijg je dat eenmaal onder de knie ga dan switchen van rund naar varken en kip (alle drie best wel anders en JA varkenshaas mag van binnen best rosé zijn als de kerntemperatuur maar in orde is!). Leer direct en indirect gebruiken en je komt een heel eind.

Achteraf heb ik nog een kleine WGA gekocht, een Smokey Joe gekregen uit een kerstpakket maar ben ik voor familie regelmatig bezig bij mijn ouders op een 'ordinaire' Weber Kettle 57cm en daar smaken de hamburgers net zo goed als van mijn Big Green Egg large :).

Wat ik persoonlijk dom gedaan heb is de BGE meteen in een tafel laten inbouwen. Achteraf waren bepaalde aanpassingen toch beter geweest en die flexibiliteit ben ik nu kwijt tenzij ik een Nest (ding op wielen waar de BGE in staat) aanschaf en de tafel wegdoe.

Persoonlijk: ga voor een Weber. Bevalt het je dan komt vanzelf wel een keer een kamado op je pad langs verwacht ik. Bevalt het je echter niet dan is een kamado een dure aanschaf achteraf waar je niet het maximale uit zult halen.

Wat foto's van gerechten die 100% op de BGE bereid zijn:

Mijn 'signature' fajita's
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20638346_1451444481601332_7995895151912434693_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=d647a861336db42036ae73de4e42e0b8&oe=5D26F522

Spaghetti Aglio-Olio met ribeye:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20245709_1438656889546758_768263856593202138_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=e6e4e123aa21ba24a3c9a9652248f76c&oe=5D28FF14

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20264602_1438656926213421_107380035445163262_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=b9f488d3d1566a20219f1ed8b8bce9b8&oe=5D286C7F

Pulled Pork uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18673249_1370737229672058_1860764135787509655_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=fc2b50f716b8b54557b918bf40ab049c&oe=5CDF6F2E

Big Mac imitaties:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18033274_1329315887147526_8422650693828417060_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=16d8bd66b414af3c403a84046a58ca5c&oe=5D243562

Moink Balls:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17264746_1289616791117436_4306552154111672656_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=8b3afb415faaf72bf6d9a7162c859463&oe=5D253198

Deze zijn volgens mij van een Weber afkomstig maar gemaakt met een goede camera:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17636770_1310715765674205_8288468451002797882_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=915dd2855c141c98e1e5ad07b8e8e38f&oe=5D250A52

[ Voor 19% gewijzigd door Typhone op 28-02-2019 16:42 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Verwijderd

Ik zit enigszins in een vergelijkbare situatie, ook een weber 47 die ik dit jaar wil vervangen door wat beters.

Je zegt dat grotere stukken vaak "van buiten zwart, van binnen rauw" eindigt, wat ik daar vaak tegen doe is naast de briketten naar 1 kant, ook nog van alu folie een soort van deflector tussen de kooltjes en de "koude" zone, zodat het vless wat je er op legt ook geen line of sight meer heeft naar de kooltjes, en dus ook geen directe stralingswarmte meer pakt. Je loopt er dan nog wel tegen aan dat de ruimte in een weber 47 beperkt is, en alu-folie ook niet ideaal is (heb er wel eens over nagedacht om van RVS een soort van deflector plaat te maken, die in 1 helft de bodem afdekt zodat alles lucht netjes door de kooltjes trekt, en dan recht omhoog tot roosterhoogte, om de stralingswarmte netjes aan de "warme" kant te houden)

Persoonlijk ga ik denk ik voor een Weber 57 kettle, mijn stiefvader heeft zon ding, en de ruimte onder het deksel is toch stukken beter, een kippetje past echt maar net in een 47 compact, en alleen als je een kleine uitzoekt. Daarnaast biedt de extra doorsnede meer mogelijkheden kwa koud/warm werken zonder dat je gruwelijk in de knel komt (als ik half half doe, heb ik eigenlijk te weinig warm om snel 4-5 speklapjes af te fikken, en te weinig koud om meerdere dingen rustig te laten garen)

Een kamado lijkt me ook wel tof, maar die zijn voor mij absoluut boven budget. Ik vind het leuk om iets meer te doen kwa BBQ dan een standaard supermarkt pakketje zwart blakeren, maar het echte gevoel heeft mij nog niet genoeg gegrepen om BGE-levels geld uit te geven, hoe tof ik het ook vind dat mensen hier al om 8 uur sochtends het vlees op de Q gooien, dat geduld heb ik niet :P

Misschien dat er wel een merkloos mini kamado-tje komt als ze weer in de ausverkauf zijn bij de action of zo, maar het serieuze werk wordt waarschijnlijk een weber 57, en dan vrolijk aanklooien met briketten-rekjes, alufolie etc... voor het indirect grillen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Verwijderd
Op vakantie kan ik overigens prima uit de voeten met van die wegwerp BBQ's!
Alleen daar moet je geen pulled pork op willen maken uiteraard! ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• man_rot
  • Laatst online: 21:50
Quadradial schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:32:
@Verwijderd
Volg een workshop/masterclass en kijk dan of je gegrepen wordt met het BBQ gevoel...

Ik had op de planning om een Bastard Medium te halen,
(vooral vanwege de naam en hij is goedkoper dan de BGE)

maar na een workshop/masterclass bij HarlemBBQ moest en zou ik een Large Bastard halen.
De workshop heeft mijn ogen geopend over hoe je een BBQ kan gebruiken.

Ik vind het zo onwijs leuk en ben er zo veel mee bezig (gerechten uitzoeken bij stukken vlees etc) dat het voor mij bijna een geloof is geworden.

I.p.v. de snelle burger op een feestje neem ik echt de tijd om zelf mijn vlees voor te bereiden en probeer elke keer weer wat moois/nieuws neer te zetten. Tuurlijk ook zo nu en dan een burger maar die maak ik dan echt zelf.
hahaha die workshop heb ik ook gedaan, was wel erg verbaasd dit ik met mijn vriendin de enige was die nog geen kamado had op het moment van de workshop.

Ik ben uiteindelijk voor de kamado joe classic II gegaan, vooral omdat daar meer accessoires bij zaten, en wanneer je die toch wilt vond ik het prijsverschil niet zo groot meer t.o.v. de black bastard, die op dat moment vrij weinig accessoires had. En ik moet zeggen nog geen moment spijt gehad, zeer goede kwaliteit en vooral de deksel die als een 'veertje' opengaat.

Ik had vrijwel geen 'echte' bbq ervaring met grote stukken vlees, maar nu al verschillende stukken vlees geprobeerd van rond de 1 a 1,5 kg, t/m een kalkoen met kerst van 5 kg.

Tot nu toe nog nooit iets mislukt, of 'zwart van buiten/rauw van binnen' :9

Geloof me je zal geen spijt krijgen van een goede kamado _/-\o_

Groetjes Manfred

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@nickyb2 , ik ben ook zoals zovelen begonnen op een 47cm weber en je verhaal is heel herkenbaar. Ben me pas echt gaan verdiepen in bbq toen de 1e grillmasters op tv zou komen. Mijn 1e keer spareribs was nogal een avontuur, geen rekje en niet gehinderd door enige kennis gewoon via wat filmpjes op youtube en info op fora aan de gang gegaan en dat werden de lekkerste spareribs die ik (toen) ooit had gehad. Niet heel veel later een gasbbq erbij gekocht en toen de 47er door zijn hoeven zakte een 57cm weber. Ik heb daar met heel veel plezier heel veel op geleerd en pas een aantal jaar later is er een kamado gekomen. Inmiddels heeft de gasser het veld moeten ruimen omdat ik anders mijn bbq tafel niet kwijt kon qua ruimte (anders had ik die trouwens gewoon erbij gehouden). Als ik jou was zou ik eerst de 57er aanschaffen en dan alvast gaan sparen voor een kamado. Als je gegrepen word door het virus dan zit de kamado al in de pen en mocht het niet zo zijn dan ben je maar een paar 100 euro achter de wagen ipv een veelvoud daarvan. De 57er hou je er dan gewoon bij, is altijd handig. Hier staan er regelmatig 4 tegelijk aan. Je hebt eerder te weinig roosterruimte dan teveel ;)
De eerder aangedragen workshops is ook niks mis mee, kans is dan wel groter dat je meteen voor een kamado gaat waar dan op zich ook weer niks mis mee is. Op een ketel is low en slow iets meer werk en zul je voor bv pulled pork tussendoor kolen moeten bijvullen en dat heb je in een kamado niet, voor grillen of kortere sessies maakt het eigenlijk niets uit, als je het op een ketelbbq niet voor elkaar krijgt dan lukt het immers op een kamado ook niet, het draait toch grotendeels om temperatuursbeheersing en dat leer je toch sneller dan je zelf nu misschien denkt. Laatste tip, schaf een goed beginners bbq boek aan met veel basis info. Bv smokey goodness, hete vuren en/of hete kolen. Daar heb je als beginner echt wat aan en er staan leuke gerechten in met een uitgebreide beschrijving erbij, kan haast niet mis gaan. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. En omdat ik toch bezig ben, vanavond de tafel ingewijd met gerookte balletjes van kipgehakt, vandaag de ketel gebruikt.

Eerst balletjes draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rkMyFAPHpnCAPrhldQGG0Gio/full.jpg

Op de Q met wat kersensnippers in een alufoliepakketje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OMJq3OqYGNJy8OrGEZ1DJ2Bs/full.jpg

Mooi rookpluimje en een biertje erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BdaFwhWZPoccu8rWoekODG2T/full.jpg

Even spieken en het uitgerookte pakketje tussen de kolen vandaan halen. Meteen even de kerntemperatuur gemeten, 58 graden dus nog 12 te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZWLAAPNHirpQHu0Rz09HLYk/full.jpg

Geserveerd op een plankje met een beetje sweet chilli saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vMGSEUANvLYBxdZen4Z8BQ7q/full.jpg

Bedankt voor het kijken.

[ Voor 28% gewijzigd door fxs81 op 28-02-2019 21:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:16
@fxs81 Herkenbaar verhaal :) Maar ik zou de foto collage van smokey goodness niet aanraden als beginner, zijn meer foto's als theorie. Persoonlijk zou ik gaan voor de BBQ bijbel van Julius Jaspers veel basis theorie ook voor vlees bewerking en legio aan gerechten om uit te proberen. Lees het boek regelmatig door om inspiratie op te doen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Hari-Bo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:20:
Persoonlijk zou ik gaan voor de BBQ bijbel van Julius Jaspers veel basis theorie ook voor vlees bewerking en legio aan gerechten om uit te proberen. Lees het boek regelmatig door om inspiratie op te doen.
Die gebruik ik ook regelmatig, staan echt veel lekkere dingen in maar die vind ik qua basis info dan weer wat sumier, qua fotoboek heb je dan wel weer gelijk met smokey goodness al geeft hij wel in deel 1 aardig wat info. Voor een ketel is hete vuren en voor een kamado hete kolen dan een beter optie denk ik. Er zijn waarschijnlijk nog veel meer goede startboeken alleen ken ik die zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Oh dear lawd, wat heb ik gedaan?

Bij BVA auctions hadden ze meerdere tuinhaard barbecues à la de Zuid-Afrikaanse braai staan voor 'weinig' :

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Plaatjes van BVA]
Het is geen Braaimaster of Comfort Trade, maar voor ~€500 wilde ik wel zo'n ding in mijn tuin hebben staan natuurlijk!

Hij is nog niet geleverd, maar uiteindelijk was ik €438,87+ €95 levering kwijt. OK, top, nu nog even bedenken waar ik dit beest in de tuin ga neerzetten met die schoorsteen van 3m20, en ik moet de betere helft nog even vertellen dat ze binnenkort eindelijk die <mompel>hele grote</mompel> tuinhaard krijgt :Y)
Vandaag ook 1 bemachtigd via BVA.
Heb jij hem al binnen ?
Die dierentuin aan de bovenkant, daar gaat de slijptol in.
Even behandelen en klaar :Y
Ben wel benieuwd naar dat ding.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:01:
Ik zou graag wat tips willen hebben over wat wijsheid is om de volgende stap te zetten in mijn barbecue leven.

Momenteel heb ik een Weber Ketel, dia 47cm, +/- 12 jaar oud. Tijdens een verhuizing is hij eens beschadigd geraakt en is gaan roesten. Nu is het niet zo erg dat hij gelijk vervangen moet worden, kan best nog wel een jaartje of twee mee maar niet heel veel langer. De Weber bevalt in principe prima voor het grill werk, maar wat grotere stukken vlees eindigen vaak in 'rauw van binnen, zwart van buiten', ondanks dat ik de kooltjes aan één kant heb liggen en aan de andere kant het eten. Nu is het niet dat alles faalt, maar ik heb wel moeite om de bereiding zo te krijgen zoals ik graag zou willen. Ik merk dat ik dan toch vaak kies voor de makkelijke weg, zoals via de barbecue pakketten van de supermarkt, iets waar ik nu wel klaar mee ben en niet meer wil.

Wat ik wil is een eerlijk stuk vlees, vis, gevogelte, lekkere groente, een gepofte aardappel, een pizza maken, een gehele maaltijd voor vier personen op de barbecue. Aangezien mijn barbecue toch vervangen moet gaan worden, ben ik opzoek naar iets wat voldoet aan mijn wensen. Uiteraard ga ik mij dan inlezen, op onderzoek uit en probeer ik tussen alle verschillende barbecues het bos nog te zien. Zelf kom ik tot deze mogelijkheden die het beste lijken te passen:
  1. Een nieuwe Weber, maar dan van 57cm. Als ik alle gelezen info mag geloven dan biedt de extra ruimte een betere mogelijkheid voor een indirecte bereiding, alsmede gewoon meer ruimte op het rooster. Als ik dan ook nog kies voor één met het GBS systeem, dan biedt mij dat een hoop extra mogelijkheden.
  2. Ik spaar nog even door en schaf mij een Kamado aan, bijvoorbeeld een Kamado Joe Classic II -of- de Large variant van BGE. Ik heb een klein beetje ervaring met een BGE, mijn vader heeft één en ben dus ook een beetje biased, want zo'n kamado werkt wel erg fijn. Uiteraard moet je hiervoor wat dieper in de buidel tasten, maar zie dit ook meer als een investering in heel veel jaren barbecue plezier (neemt niet weg dat ik denk dat het met de Weber ook zo zal zijn).
  3. Jullie gaan mij vast vertellen dat optie 3 veel beter is :D
Waar ik een beetje mee zit is dat ik het 'barbecue gevoel' nog niet te pakken heb. Dit komt natuurlijk mede door wat frustratie omdat ik de bereiding op mijn huidige ketel niet krijg zoals ik wil. Mijn hart zegt koop een Kamado, dan ben je klaar en dat gevoel komt wel.. de grijze massa zegt koop de Weber want je moet nog heel veel leren en wie weet komt het gevoel wel helemaal niet.

Ik mis nog wat ervaring/kennis over wat nu wijsheid is. Wanneer kun je nu beter voor een Weber ketel kiezen en wanneer beter voor een Kamado? Mijn inziens moet je op beide gewoon een maaltijd kunnen bereiden, het ene gerecht zal makkelijker zijn op de ene en een andere gerecht op de andere.
Kunnen jullie eens diep in de grijze massa graven en wat advies mijn kant op sturen? Misschien een korte uitleg hoe jullie begonnen zijn met serieus barbecuëen. Keuzes die je nogmaals zou maken, of juist niet als je in mijn schoenen zou staan? (en zeg ook vooral dat ik niet zo moet piepen en gewoon beter mijn best moet doen)

(er zal vast nog een vraag komen over wat is je budget, die heb ik niet echt. Een duurdere optie zal gewoon wat langer sparen zijn, al moet het nog wel goedgekeurd worden door de directie)
Ik snap de BGE hype niet zo. Ik snap de voordelen van de isolatie wel, maar voor de rest kan je het zelfde met een goede kettle. Er zijn genoeg goede comparison videos te vinden waarbij wordt ingegaan op de smaak/uiterlijke verschillen van het vlees tussen deze twee, en keer op keer is er geen verschil. Logisch ook. Maar wellicht heb je iets meer hands on nodig om een ketel stabiel te houden, gezien een BGE betere isolatie heeft. Echter is een kettle niet moeilijk in de omgang. Koop een goede thermometer (Grilleye, Igrill) en je weet precies of je je rooster open of dicht moet zetten.

Ik zou sowieso voor een 57cm gaan. De extra ruimte is fijn voor een lange snake, een goed stuk varkensnek of 5 extra dik bevleesde ribjes, of idd meer ruimte tussen het vlees en de hittebron.

Tips om iets te perfectioneren heb ik hier laatst neergezet:
ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Probeer gewoon zo veel mogelijk identiek te houden. Als je eenmaal de basis hebt, lukt het op een 37, 47, 57 kettle, smokey mountain, BGE. :)

Nu, tijdens de afgelopen zomer heb ik wat foto’s genomen van het technische gedeelte omdat mensen altijd vragen “hoe dan” of “wat bedoel je”. Bij deze ook voor jullie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0mjPBaE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YETJNLI.jpg
Opzet:
1. Optioneel: Onderste deel waar geen snake ligt afdekken om valse luchtstroom uit te sluiten (alu folie, koop extra dikke en brede bij de lidl of betere bbq shop).
2. Optioneel: Waterpan, houdt je lucht vochtig en vangt vet op. Doe de waterpan er in na je de snake hebt gemaakt en vul hem met kokenwater. Dan hoeft je hittebron minder hard te werken om het water op te warmen en is er meteen damp.
3. Optioneel: Alu bak in een L/90 graden. Schermt de directe hitte af. Je kan je vlees wel weg leggen van de kolen, maar directe hitte is eigenlijk [warmtestraling] --> [direct op vlees]. Dus ook als je je vlees weg legt van de kolen is er meestal een directe verbinding, minder intens, maar voor een lange cook kan het toch verkeerd uitpakken.
4. Snake (hier met Weber brikketten gemaakt). Kijk even of je hem dubbel (2 rijen) moet doen. Ik doe altijd 2 verdiepingen. Dat brandt beter door. Het begin van de snake bestaat uit de 2 verdiepingen briketten en het begint met 4 a 5 enkele die nog niet aan zijn.
Maak een handje vol brikketen aan en leg ze op de enkele die nog niet aan zijn.
5. Optioneel, maar ook weer niet ;): Rookhout. Rook pakt het vlees alleen in het begin, dus zorg dat je vooral in het begin genoeg maakt. Ik eindig stiekem toch vaak aan het einde met wat extra’s, maar dat is meer bijgeloof en leuk om te doen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gfjfl3Y.jpg
Soms is je rib te lang en hangt ie net boven de kolen. Beetje folie (dubbelgevouwen met wat ruimte er tussen) werkt best goed. Houdt er rekening mee dat je snake van links naar rechts brandt, dus verplaats het folie ook….. ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wABbMZe.jpg
(klein alu bakje met vet van de varkensnek. Gerookt, voor m’n trouwe harige vriendin (de minder harige kreeg de PP ;)):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fmaGhrq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DgRXipL.jpg

Soms is een bakje to much en houdt het te veel hitte tegen. Dan kan je een mooie muurtje maken van de folie. Naar eigen inzicht verwijderen om aan het einde de bark lekker knapperig te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cB589vF.jpg

Nou, Youtube op, lekker kijken, en dan gewoon vlees kopen en de tweaker in je naar boven laten komen. Constanten inbouwen en gaan proberen (EN GOED VLEES KOPEN!). Goed vlees is beter dan slecht vlees... :p en je hebt echt iets te verliezen als het mislukt. Dus je moet je best wel doen!

Succes en stuur foto's!
d:)b :7 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Grandisimo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:07:
[...]

Vandaag ook 1 bemachtigd via BVA.
Heb jij hem al binnen ?
Die dierentuin aan de bovenkant, daar gaat de slijptol in.
Even behandelen en klaar :Y
Ben wel benieuwd naar dat ding.
Nice! Ik heb ‘m nog niet binnen. De ophaaldag is 7 maart pas en daarna gaat Leko ‘m pas afhalen geloof ik.
Die dierentuin vond ik zelf ook niet zo, maar voor dit geld hoor je mij niet klagen, èn de TC vond ze weer wel leuk. Dus die blijven gewoon zitten.

Ben jij wel naar de kijkdag geweest?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@ixl85 Top post!

Vervolgvraagje, gesteld dat je een weber 57 (of vergelijkbaar) zou willen kopen, wat raad je aan? Weber alleen al heeft een range van €170 voor een simpele kettle, tot €379 voor een master touch GBS premium. En dan zijn er nog tal van andere opties op de kettle markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Ik heb zelf de volgende barbecues (kettles); Een napoleon rodeo, weber MT gbs en nog een no name mini kogeltje, mer komt dit seizoen nog een smokey joe of een wga bij.

Als je kwaliteit wil en brandname geil bent weber, wil je bang for buck napoleon.

Beide zijn goede barbecues, zelfde qua bouwkwaliteit.

47' ers zou ik sowieso skippen want je wil ruimte en dus gaan voor een 57' er. Wat de rest al aangeeft leer eerst je ketel kennen en temperatuur te beheersen, een kamado is leuk, maar erg aan de prijs.

Mijn favoriete boek met veel theorie is die van Myron Mixon, in NL moeilijk te verkrijgen, maar wel echt goede recepten en je krijgt info/tips van de "winningest man in BBQ"

Om je vraag te beantwoorden @vectormatic besteed iets meer geld aan je q dan dat je initieel zal willen. Uitbreidbaarheid is altijd een plus. Staar je niet direct blind op een merknaam, maar blijf weg bij de praxis merken ed, die zijn toch minder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
vectormatic schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:20:
@ixl85 Top post!

Vervolgvraagje, gesteld dat je een weber 57 (of vergelijkbaar) zou willen kopen, wat raad je aan? Weber alleen al heeft een range van €170 voor een simpele kettle, tot €379 voor een master touch GBS premium. En dan zijn er nog tal van andere opties op de kettle markt.
Een kettle kan heel wat jaartjes mee. Je moet jezelf dus afvragen of je QoL wilt, of niet.
Met quality of life en weber bedoel ik:
GBS systeem, gril je klein, dan kan je alles op het middelste rooster laten. Haal je dat er uit, scheelt je een 57cm rooster wassen.
De Master touch heeft een deksel-hang-systeem (dat is het geld al waard).
Asopvangbak, werkt prima!

De meegeleverde thermometer is prima, maar gebruik sowieso een “externe”/losse unit.
Op een gegeven moment weet je dat 145 graden op je kogeldeksel 120 graden op je gril is. Dat is wel handig. :) Je leert hem lezen.
Echter ga ik de standaard unit vervangen voor deze:
https://www.rookovens-onl...aterbestendig-kalibratie/

Die unit is heilig in bepaalde kringen. :)

De master touch kost €270,- wat wel mee valt. Wellicht wil je wachten op extra korting, maar die komt er niet vaak op dit model. Uit ervaring kan ik zeggen dat de Crimson Red erg mooi is.

Ow, nog een kleine toevoeging:
Voor de prijs van een BGE koop je een nieuwe Weber Master Touch en een Smokey Mountain ;). Er staan op dit moment 2 mooie op markt plaats voor een nette prijs. Heb daar zelf ook m’n 47 versie vandaan.
Voor de WSM is 47 (in mijn ogen) wel weer genoeg. Je hebt hier 2 verdiepingen en je kan lange dingen ophangen. That said, begin rustig bij een kettle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
Mijn Weber 57'' is nu 15j oud, buiten wat verwering ( buts en kluts - het blijft een werktuig ) werkt het prima
Tussendoor de as-schuiven een keer vervangen, omdat die krom stonden, en om de 2 á 3 jaar nieuwe roosters, is het gewoon goed.

@ixl85 - het vervangen van de dome-thermometer gaat niets het verschil maken ( misschien wat minder condens er in ;) ) maar de warmte stijgt, dus de hoogste plek, is altijd warmer dan het rooster.

Ik heb sinds een jaar een kamado ernaast, geen BGE, maar een GrillGuru, werkt net zo goed, en is gewoon een uitbreiding van het arsenaal ( al neemt de kamado nu wel vaker de plek in van de Weber )
Er zijn meer verschillen onderling, dan jij aangeeft, zo is het indirecte deel beter bruikbaar ( 90% t.o webers 55% )
Door de afstand tussen vuurbed en rooster kan je meer spelen met het indirecte.

Maar de basis blijft hetzelfde, er is geen heilige graal, tenzij je persé met € wil strooien, om de buurt jouw "kwaliteit" te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@ixl85 @Paganstars Bedankt voor de tips!

Ik zal me eens verdiepen in Napoleon, maar Weber bevalt so far prima (heb een smokey joe en 47 compact), de no-name praxis/intratuin meuk blijf ik bij weg.

Goede tips trouwens dat je met zon GBS rooster bijv alleen het kleine midden rooster kan gebruiken en dan niet je hele 57cm hoeft af te wassen, compleet niet aan gedacht! (hoewel als ik klein en simpel gril, ik waarschijnlijk toch de smokey joe opstook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
vectormatic schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:02:
@ixl85 @Paganstars Bedankt voor de tips!
(hoewel als ik klein en simpel gril, ik waarschijnlijk toch de smokey joe opstook)
Ik vond de SJ een te kleine afstand tussen hitte / rooster hebben.
Vooral omdat je vaak toch wel een stukje low en slow erbij hebt.
Dan is de 35cm doorsnede nét te krap.
Ik heb hem dan ook cadeau gedaan aan familie, die alleen maar spek en bieflapjes opstoken :+
Voor de kleine snelle hap, vind ik de WGA een heel stuk fijner werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gimmick schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:07:
[...]

Ik vond de SJ een te kleine afstand tussen hitte / rooster hebben.
Vooral omdat je vaak toch wel een stukje low en slow erbij hebt.
Dan is de 35cm doorsnede nét te krap.
Ik heb hem dan ook cadeau gedaan aan familie, die alleen maar spek en bieflapjes opstoken :+
Voor de kleine snelle hap, vind ik de WGA een heel stuk fijner werken
Klopt, een SJ is krap, maar ik gebruik em ook vooral voor "fuck het, het is lekker weer, we halen een paar lapjes vlees en eten buiten" met zn tweeen, en dan lukt warm/koud nog net (met een stukje alu-folie als deflector). Een WGA zou fijner zijn, maar deze kwam voor €20 van MP, en is met een beetje aanklooien net zo mobiel als een WGA (vorig jaar al meegenomen op vakantie)

Wat mij van de SJ juist opvalt is dat ie een stuk minder heftig fikt dan de 47 compact, als ik beide normaal opstook (helft van de ketel vol uit een starter) en een speklapje boven het warme gedeelte leg, moet ik bij de 47 echt goed opletten dat ze niet te hard gaan, de SJ doet er makkelijk twee keer zo lang over...

Pagina: 1 ... 22 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism