Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
vectormatic schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:20:
[...]

Klopt, een SJ is krap, maar ik gebruik em ook vooral voor "fuck het, het is lekker weer, we halen een paar lapjes vlees en eten buiten" met zn tweeen, en dan lukt warm/koud nog net (met een stukje alu-folie als deflector). Een WGA zou fijner zijn, maar deze kwam voor €20 van MP, en is met een beetje aanklooien net zo mobiel als een WGA (vorig jaar al meegenomen op vakantie)

Wat mij van de SJ juist opvalt is dat ie een stuk minder heftig fikt dan de 47 compact, als ik beide normaal opstook (helft van de ketel vol uit een starter) en een speklapje boven het warme gedeelte leg, moet ik bij de 47 echt goed opletten dat ze niet te hard gaan, de SJ doet er makkelijk twee keer zo lang over...
Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met de beperkingen aan hoeveelheid brandstof
Met één laagje kooltjes/briketten ben je al klaar, en in de diepere 47/57ers gooi je snel al meer op de hoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Mooie mod voor je Smokey Joe om lange indirect cooks te doen. Had nog zo'n ding liggen dus ben het ook aan het maken!

YouTube: How to smoke ribs in a Weber Smokey Joe | veggie pan hack | BBQ Meat...

Ideaal om een keer op een goede picknick plek een lange low/slow te down. Meenemen. Fire and forget. Size does/doesn't matter?
8)7 :Y :9 :P :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

ixl85 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:43:
Mooie mod voor je Smokey Joe om lange indirect cooks te doen. Had nog zo'n ding liggen dus ben het ook aan het maken!

YouTube: How to smoke ribs in a Weber Smokey Joe | veggie pan hack | BBQ Meat...

Ideaal om een keer op een goede picknick plek een lange low/slow te down. Meenemen. Fire and forget. Size does/doesn't matter?
8)7 :Y :9 :P :S
Das een goeie! Heb er zelf ook wel eens over nagedacht om zon soort deflector achtig ding te maken voor de SJ, beetje a-la wat de kamado-jongens ook vaak hebben. Mijn idee was wat simpeler, gewoon een stuk Alu plaat van de gamma op maat zagen/knippen en dan vier flapjes omvouwen waarmee ie op de bodem van de ketel steunt

Andere bekende mod voor de SJ is er een pan tussen te plaatsen (met de bodem er uit gezaagd) om er een soort van improv-smoker van te maken, maar dat gaat mij nog wat te ver.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Poeh, bedankt voor de geweldige reacties met advies en uiteraard ook de smakelijk inspiratie fotos. Internet staat vol met 'reviews' wat eigenlijk een unboxing is en veel 'kijk mij eens iets lekkers maken' maar de 'waarom' vind ik weinig terug alsmede de 'van beginner naar ervaren'.

Als ik alle ervaring zo lees wordt het mij wel duidelijk dat het veel beter is om de Kamado's nog even links te laten liggen (met uitzondering dat er alvast een spaarpotje wordt aangelegd en of ik die dan voor een kamado ga gebruiken zien we dan wel). In zekere zin was dat bij mij zelf ook wel duidelijk, ik kon immers (nog) geen reden/uitleg geven waarom een kamado de voorkeur zou krijgen boven een 'ketel'.

@Quadradial
De tip van een workshop vind ik een goeie en ga ik onthouden, wie weet is dat wel iets voor volgend jaar om te doen voor leering en om uit te zoeken of ik niet gewoon voldoende heb aan een ketel. Tevreden zijn met wat je hebt is ook belangrijk.

@Typhone
Als je die lijst met filmpjes hebt, zou ik die graag willen bekijken. Ik mis vooral de 'hoe' moet ik het doen en visuele voorbeelden helpen altijd heel wat meer dan wat letters in een boek.

@vectormatic
De van binnen rauw van buiten zwart was wat overdreven (niet altijd helaas). Mijn pogingen indirect was hoofdzakelijk het gebruik van die 'rekjes' die je aan de zijkant kunt zetten waar ik dan de kooltjes in leg. Niet de beste oplossing dus.

@fxs81 en @Hari-Bo
Ik heb meerdere boeken die zichzelf onder het onderwerp 'barbecue' scharen, echter zijn dat voornamelijk receptenboeken. Als het goed is komt vandaag wel 'het vuur de baas' binnen, heb hem ergens tweedehands kunnen vinden. Hij lijkt niet meer in druk te zijn. De 'hete vuren' en 'BBQ bijbel' ga ik naar kijken.

@ixl85 valt weinig anders te zeggen dan top uitleg, bedankt.

Tijd om te gaan shoppen voor een MT57. Zo vanaf de website van Weber zou mijn voorkeur uitgaan naar de E-5755. RVS rooster, lijkt mij fijner van een vergroomde. Geen desksel schanier (zoals bij de premium) die lijkt mij juist onhandig. Immers zit het bovenrooster niet in het midden en kun je minder invloed uit oefenen op de luchtstroom, klinkt dat logisch? Het premium model heeft wel een diffuser, maar ik heb niemand van jullie daar nog over gehoord. De spleten bij het onderrooster zijn niet recht maar hebben meer een P vorm, geen idee of dat een gimmick is of niet, maar dat viel me op.

Goede keus? (al denk ik dat alle MT's zullen bevallen :D) Nu nog tijd en een winkel zoeken die er een paar heeft staan om te bekijken/voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:48
Ik ben bezig met het opzetten van een zogenaamde houtskool vergelijking/test mijn idee is dat ik een tabel met alle houtskool eigenschappen heb. Maar nu het leukste stuk een grafiek over de duur en temperatuur. Mijn idee is om per merk 1KG te testen en dan een gelijke periode van x seconden aansteken en dan de barbecue sluiten en na x minuten de schuiven iets afdichten (omdat je anders dan alleen de piek temperatuur kan meten en niet de duur) en dan een grafiek van x periode totdat deze helemaal gedoofd is.

Zijn er nog componenten die jullie graag willen zien in z'on vergelijking?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Apie! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Nice! Ik heb ‘m nog niet binnen. De ophaaldag is 7 maart pas en daarna gaat Leko ‘m pas afhalen geloof ik.
Die dierentuin vond ik zelf ook niet zo, maar voor dit geld hoor je mij niet klagen, èn de TC vond ze weer wel leuk. Dus die blijven gewoon zitten.

Ben jij wel naar de kijkdag geweest?
Nee daar ben ik niet geweest, feitelijk wist ik het door jou.
Ik zat te kijken naar een braai van home fires, maar die kreeg ik echt niet door de commissie (koop elk jaar wel een nieuwe bbq)
Maar dit was wel geinig.
Zag gisteren de eerste al op marktplaats staan, met de fotos van BVA erop 8)7
Hij vroeg er 750 euro voor.
En nu inderdaad een mooi plekje ervoor zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:50:

@vectormatic
De van binnen rauw van buiten zwart was wat overdreven (niet altijd helaas). Mijn pogingen indirect was hoofdzakelijk het gebruik van die 'rekjes' die je aan de zijkant kunt zetten waar ik dan de kooltjes in leg. Niet de beste oplossing dus.
Ik heb van die mandjes, maar die heb ik alleen nog gebruikt om een kip te doen, normaal stapel ik de boel gewoon aan 1 kant.

Kwa stralingswarmte afschermen doen die rekjes natuurlijk niks, gewoon een keer een stuk alu-folie er overheen. Mijn plan is om (als ik een model koop met rekjes), gewoon standaard die rekjes in te pakken in alu folie, of misschien een nog wat stevigere constructie te maken om de boel af te schermen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hari-Bo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:54:
Is het handig om de buiten temperatuur mee te nemen? Stel je doet op een later tijdstip nog wat tests dan is het misschien handig om te weten wat toen de buiten temperatuur was bij eerdere tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 14:42
16 maart heeft de weber flagship store in amersfoort een dag!

@Hari-Bo alleen houtskool of ook kokos, briketten etc? Ook zou ik willen zien wat het formaat is van de gebruikte brandstoffen!

[ Voor 88% gewijzigd door Paganstars op 01-03-2019 11:14 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Grandisimo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Nee daar ben ik niet geweest, feitelijk wist ik het door jou.
Ik zat te kijken naar een braai van home fires, maar die kreeg ik echt niet door de commissie (koop elk jaar wel een nieuwe bbq)
Maar dit was wel geinig.
Zag gisteren de eerste al op marktplaats staan, met de fotos van BVA erop 8)7
Hij vroeg er 750 euro voor.
En nu inderdaad een mooi plekje ervoor zoeken.
En waarschijnlijk heeft ie 'm voor €290/310 ex. bij BVA vandaan. Dat is toch leuk verdiend als ie 'm weet te verkopen voor die prijs.

Ik hoop alleen wel dat ie wordt geleverd in zo'n krat zoals die achter het demo model.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik ben bezig met het opzetten van een zogenaamde houtskool vergelijking/test mijn idee is dat ik een tabel met alle houtskool eigenschappen heb. Maar nu het leukste stuk een grafiek over de duur en temperatuur. Mijn idee is om per merk 1KG te testen en dan een gelijke periode van x seconden aansteken en dan de barbecue sluiten en na x minuten de schuiven iets afdichten (omdat je anders dan alleen de piek temperatuur kan meten en niet de duur) en dan een grafiek van x periode totdat deze helemaal gedoofd is.

Top idee :)
Sowieso de hele testmethode in beeld.
Hoeveel smaak je van de houtskool proeft (simpel stukje neutrale kip er op garen?).
De grote van de houtskool. De Black Ranch die ik heb heeft soms hele bomen er in zitten :+
Hoe het brandt (time lamps?)
Hoeveelheid en soort as.

Bang for buck (prijs per kilo tegen de branduren vs de prijs) :)

En daarna over naar de briketten. Dat lijkt me wat makkelijker te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
Apie! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:26:
[...]
En waarschijnlijk heeft ie 'm voor €290/310 ex. bij BVA vandaan. Dat is toch leuk verdiend als ie 'm weet te verkopen voor die prijs.

Ik hoop alleen wel dat ie wordt geleverd in zo'n krat zoals die achter het demo model.
Daar ga ik wel vanuit.
Er staat 1 demo en de rest in krat, en we krijgen een nieuwe.
Heb er eigenlijk wel zin in d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Hoe ga je er voor zorgen dat de buiten-omstandigheden niet te veel invloed hebben? Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur invloed heeft op de meting. En misschien ook wel de luchtvochtigheid.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Flimovic schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:16:
[...]

Hoe ga je er voor zorgen dat de buiten-omstandigheden niet te veel invloed hebben? Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur invloed heeft op de meting. En misschien ook wel de luchtvochtigheid.
Klopt, en wind heeft ook stevig wat invloed.
Als het waait krijg je meer trek door je bbq, en gaan de kolen heter branden.

Je zou de echte kaloriewaarde moeten berekenen, ik vrees dat die nogal samen gaat met het gewicht (bij houtskool), en het gehalte aan klei/bindmiddel/asse bij briketten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Grandisimo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:49:
[...]
Heb er eigenlijk wel zin in d:)b
Ik ook d:)b

Maar eerst....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LuvLuJd1SPSF8boYFPsFJcTf/medium.jpg
Prachtig vlees van stoervlees.com :9

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 18:07
Apie! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:54:
[...]

Maar eerst....
[Afbeelding]
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:11:
[...]

16 maart heeft de weber flagship store in amersfoort een dag!

@Hari-Bo alleen houtskool of ook kokos, briketten etc? Ook zou ik willen zien wat het formaat is van de gebruikte brandstoffen!
Eerste opzet is alleen houtskool omdat ik dit alleen gebruik. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Hari-Bo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:03:
[...]

Eerste opzet is alleen houtskool omdat ik dit alleen gebruik. :)
- Hoeveelheid gruis in de zak
- of er van die verteerde brokken inzitten die stank veroorzaken.
- hoe makkelijk het is aan te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:54:
[...]

Maar eerst....
[Afbeelding]
Wow...
Die site kende ik nog niet...
Is dit de Ierse Rund of de Hereford?

Binnenkort ook maar eens wat Rib Eyes bestellen.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Remko24 Dit is de Ierse. Ik bestel deze regelmatig de laatste weken.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:34:
@Remko24 Dit is de Ierse. Ik bestel deze regelmatig de laatste weken.
Ik lees dat ze "gekoeld" bezorgen.. Ik neem aan niet bevroren?
Aangezien je het zelf nog moet portioneren en vervolgens evt wilt invriezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:38:
[...]

Ik lees dat ze "gekoeld" bezorgen.. Ik neem aan niet bevroren?
Aangezien je het zelf nog moet portioneren en vervolgens evt wilt invriezen..
Van de site:
We leveren de bestelling vers en gekoeld. Ons vlees is - op enkele uitzonderingen na - niet ingevroren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Remko24 Ja, het wordt gekoeld geleverd. Op het label stond 22/2 geslacht, 26/2 verpakt, houdbaar tot 26/03, en gisteren kreeg ik het binnen. Ze leveren over het algemeen dus erg vers.

Het vlees heeft niet echt lang gerijpt, maar desalniettemin is het vlees supermals.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

backupdevice

No Risk , Full Push

Wil vanavond chickenwings maken, maar alle recepten die ik heb en tegenkom zijn pittig . Ik zou wel een zoet recept willen proberen. Iemand een tip?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandisimo
backupdevice schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 07:26:
Wil vanavond chickenwings maken, maar alle recepten die ik heb en tegenkom zijn pittig . Ik zou wel een zoet recept willen proberen. Iemand een tip?
Dikke zoete ketjap
Scheutje gembersiroop
Lepeltje honing
Knoflook

Even laten intrekken en indirect laten garen.

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Thx man. Uurtje laten intrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Thx man. Uurtje laten intrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Één a twee uur is prima.
Ik snij nog een bosuitje fijn en snipper die naderhand eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:04

fxs81

Julianadorp

Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:50:Het premium model heeft wel een diffuser, maar ik heb niemand van jullie daar nog over gehoord. De spleten bij het onderrooster zijn niet recht maar hebben meer een P vorm, geen idee of dat een gimmick is of niet, maar dat viel me op.
Goede keus? (al denk ik dat alle MT's zullen bevallen :D) Nu nog tijd en een winkel zoeken die er een paar heeft staan om te bekijken/voelen.
Ja, da's een prima keus hoor (heb hem zelf ook ;) Die diffuser is nieuw maar lijkt me wel erg makkelijk, als je de houtskool/briketten dan in het midden doet (word tegenwoordig een houtskoolring bij geleverd zie ik op de website) en je legt de diffuser erboven dan kun je het hele rooster oppervlak gebruiken (net als in een kamado met de deflector) alles ligt dan vanzelf eigenlijk indirect. Doe P hebben ze gemaakt speciaal voor het roken op low en slow, geloof dat ze het zelf ook de rookstand noemen. Je kan nu nog beter de temperatuur afregelen doordat je de luchtstroom nog meer kunt knijpen. Ik vind trouwens dat samen met de diffuser erg goed gedaan van weber. Ik persoonlijk zou in deze gaan voor de premium omdat daar de diffuser bijzit. Het enige wat ik jammer vind is dat je deze niet kan opklappen net als bij de summit, als je dan wil wisselen van indirect naar direct moet je de plaat eruit halen en je kan ook niet 50/50 doen. Als je wil voelen zou ik gewoon eens naar de Weberstore gaan in Amersfoort, kun je ook vertellen wat je precies wil en die hebben een hoop kennis in huis.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Grandisimo schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:13:
[...]

Één a twee uur is prima.
Ik snij nog een bosuitje fijn en snipper die naderhand eroverheen.
Thx! Staat op de todo list. Kinderen spraken veto uit over coca cola brine. Gaan we eerst die proberen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Vanmorgen lekker bezig geweest. Ik heb een marinade gemaakt van de volgende ingrediënten. Recept heet Losie agoe metie.

2kg procureur
250 ml zoete ketjap
2 eetlepels grof gemalen peperkorrels
2 eetlepels grof gemalen zeezout
1 theelepels gember poeder
4 theelepels chinese 5 kruiden
8 tenen knoflook ( fijn gehakt )
2 rode peper ( fijn gehakt)

Morgen op de BBQ en dan in de avond lekker eten met bami. Wordt vervolgd!

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ivo4cm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/4fzxxt.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
Hier een lekkere bavette in de rook, zo langzaam mogelijk garen tot een kern van 45. Dan even een krokant randje toveren bij 400 graden en vervolgens lekker op een ciabatta met gekarameliseerde ui en wat buffelmozzarella. Favoriete zaterdagmiddagsnack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fxs81 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:01:
[...]
Als je wil voelen zou ik gewoon eens naar de Weberstore gaan in Amersfoort, kun je ook vertellen wat je precies wil en die hebben een hoop kennis in huis.
Ik denk wel dat het daar wel op uit draait, ik had gehoopt op iets wat dichter bij zit.
Heb een rondje Tuinland (zou Premium reseller moeten zijn), en meerdere bouwmarkten gedaan. Geen enkele Weber tegen gekomen (al was Tuinland aan het verbouwen). De bouwmarkten hebben wel een hoop staan, maar vrij wel alles is of stuk of er missen onderdelen. Voornamelijk van het merk Landmann.

Ik wilde graag bekijken hoe dat scharnier van de Premium en of die tuck-away fijn werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 18:07
Ik ga dit jaar ook eens die nieuwe MT halen. Die plate setter en hinge zijn echt handig en genoeg om mij over de streep te trekken :+ .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na vorig jaar een beetje gespeeld te hebben met een simpele mini-kogel ben ik sinds gister in het bezit van een mini Kamado! :9

Werd getipt dat ze weer bij de Action stonden en was precies op tijd om de laatste te kopen!

Nu nog even langs de IKEA voor zo'n roltafel en her en der nog wat gereedschap opdoen. Beetje brandstof en dan kan het beginnen! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vandaag voor mij geen bbq recept maar kan in principe ook op de bbq bereid worden maar aangezien het niet om de rook te doen is gaat het gewoon de oven in.
Gaat om een Mexicaanse tortilla lasagna. Bij interesse zal ik het recept wel even online gooien

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvt1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-09 00:01
Update BBQ controller:

Eerst even een overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0NMg2XR41c6zCSpPsQ2Fmxmh/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GdkLTgKMaQz9ude1ngTEPgwW/full.gif
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r3uVVqqAsHkAO0d8PceA9BFx/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6kR7MltgpBPRGgxhzoWQfnir/medium.jpg

We hadden zo'n barrel BBQ gekocht waarbij we de temperatuur niet goed konden regelen. 'Standaard' was het al lastig om naar 130 graden te gaan zonder veel kolen te gebruiken, dus kippetje werdt al lastig en ik moest er vaak naartoe om het geheel in de gaten te houden.

Dus een projectje maken en uiteraard spelen met c++ en de ESPjes zodat slow cooking makkelijker werdt. Het ontwerp van de HW had as doel dat het geheel volledige portable moest zijn zonder 220V en dus ook zonder WIFI en MQTT service, batterij gevoed en 5 of 12V ventilatoren waarbij het wel zo'n 12 uur moet blijven werken

Ik heb de controller nu twee maal getest waarbij blijkt dat ik nu de BBQ op 180 graden weet te krijgen en ook redelijk stabiel weet te houden, wel nog even verder spelen met de Fuzzy Logic waarden, PWM ventilatoren enzo.

Het schermpje wisselt nu tussen 4 schermen waarbij de volgende info wordt getoond:

- Setpoint, de temperature die je hebben wilt
- Huidige temperature pit
- Temperature tweede thermometer
- Snelheid ventilator

De bovenste rij van het scherm geeft aan of je WIFI verbinding hebt, MQTT verbinding en of gedetecteerd is dat de klep van de BBQ open is geweest.

Met de knop kom je in een menu terecht waarbij je de geneste temperatuur kunt instellen of handmatig de ventilator snelheid instellen. Auto mode en manual mode wordt dan ook op het display aangegeven.

Je kunt het geheel besturen via jouw locale MQTT service of uiteraard via een open MQTT service. Dus een node-red dashboard maken, of via OpenHAB of Home Assistance, loggen met influxdb en grafana grafiekjes.

De volgende stap is een Blynk app of een Cayenne applicatie zodat je het ook in de gaten via de smartphone maar twijfel nog of het handig is dit te doen via node-red flows of toch maar wel Blynk en/of Cayenne libraries te gebruiken en dan direct via de ESP te pushen naar online services. Nog even over nadenken dus!

Software is uiteraard open source http://github.com/rvt/bbq-controller

Ries

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
We zijn los, vlees ligt er sinds 14 uur op. Zo zag het eruit na ruim 30 uur in de marinade:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/3531hsz.jpg

En zo na twee uurtjes verder. Temperatuur gaat redelijk hard, het is nu 61 graden. Merk nu al dat het stuk langzamer gaat.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2cct4lx.jpg

Pas 1 keer gemopt, twijfel beetje omdat ik nog geen echte lekkere korst zie dus stop even met moppen. De kleur van de ketjap maakt het vlees natuurlijk bruin van kleur.
Ben gewend met bbq kruiden te werken icm procureur. Geur is trouwens perfect, kan niet wachten.

Bami met verse boontjes gaat het worden, moet lukken :)

Edit: maak mij toch beetje zorgen om de korst. Net even gekeken, in het midden voelde ik nog steeds een dikke natte rub, van enkele centimeters. Die er maar deels afgehaald. Nog 5 graden tot een harde korst, slik.... De kleine procureur, die is voor nu, voelde gelukkig iets beter aan:)

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 03-03-2019 17:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ixl85
Lekker om hier al die voorjaarsgrillers te zien!
Afgelopen zaterdag was m'n vriendin werken, m'n dochter met Oma naar kindercarnavalsoptocht. Ik had de middag en avond dus voor mezelf.
Wat doe je dan? Juist, oerhammetjes roken!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rcyhKgm/oerhamcompi.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 04-03-2019 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7pmnYHM/IMG-20190303-184748.jpg

Tadaaa! Was gelukkig toch erg lekker, beetje vettig, wat ik zelf iets minder vind maar verder top.
Erg lekker met de bami en de boontjes.

Vanmorgen het grote stuk op mijn werk getrakteerd, iedereen was zeer lovend :)

[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 04-03-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
@hierboven
Leuk he, al die vrienden, collega’s, buren, etc. die niet weten wat ze proeven en altijd om meer vragen? :)

Voordat ik gisteren met een vol hoofd en koppijn naar bed ging, heb ik meditatief 2 video’s van BBQ held T-ROY COOKS gekeken hoe hij z’n ribjes op een WSM maakt.
YouTube: Tim-Bucks Ribs on the WSM&
YouTube: BBQ Ribs on the WSM

Mijn ribjes zijn veeeel meer werk, maar wil deze simpele manier ook eens gaan doen.
Normaliter doe ik de 321 manier.
Ontvliezen (rot werk..)
Rub er op (mosterd basis – dry rubben)
3 uur roken op ~120/130 graden (om het uur inspuiten)
2 uur inpakken in alu folie met een zure/vette mix
1 uur aflakken om het kwartier

Hoe T-roy ze doet:
Vlies er op laten.
Rubben
een X aantal uur laten liggen en zo nu en dan inspuiten.
Lakken
Klaar.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Laten jullie het vlies zitten? Maken jullie er een heel circus van zoals ik, of ga je voor de simpele manier?

Door het zien van de video’s ben ik ook erg benieuwd geworden naar Texas rib candy (mango habanero)
https://www.vuurenrook.nl...b-candy-bird-bath-ma.html
Alleen jammer dat het in NL dubbel zo duur is. Vuur en rook lijkt de enige te zijn die het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 14:42
ik ontvlies altijd! Dat vlies wordt perkament en doet afbreuk aan de malsheid. Ik ga alleen binnenkort een proberen om ribs high'n'fast te doen en dan hanging zoals in een pitbarrelcooker.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:01
Heel leuk is het niet maar echt rotwerk valt wel mee toch? Met een stompe punt kom je er makkelijk onder en met een keukenpapiertje trek je ze er redelijk makkelijk af?
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Laten jullie het vlies zitten? Maken jullie er een heel circus van zoals ik, of ga je voor de simpele manier?
Ik haal het vlies er altijd af, zo heel veel werk is het niet.

TROY heb ik veel tips vandaan gehaald toen ik mijn WSM net had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
Onvliezen doe ik wel, maar dat kost me niet zo veel tijd.
Dan een random spice rub (losjes gebaseerd op wat ik online vind). Ik gebruik gemiddeld gezien zeer weinig suiker en zout. Ik wil geen lollies, ik wil ribben. Even laten intrekken
Gewoon indirect op de weber, een 5 à 7 uur, afhankelijk van hoeveelheid, dikte, etc. Temp tussen 100 en 120, stabiliteit is wat afhankelijk van hoeveel ik nog moet afwassen...
Geen mops, sprays, injecties, inpakken of dergelijke.

Het kan waarschijnlijk beter, maar zo fanatiek ben ik niet, en tot nu toe niks dan complimenten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@IceTeaGX Same here, Ik heb nog maar een rub die ik gebruik voor spareribs. Daar zit wel zout, maar geen suiker in. Moppen en sprayen doe ik niet meer, inpakken ook niet. Dat is me veel te veel gedoe.

Bij kalfsspareribs laat ik het vlies ook lekker zitten overigens. Ik leg de ribs plat op het rooster neer en heb het idee dat dat vlies het gesmolten vet/collageen ook in het vlees houdt, in plaats van dat het er aan de onderkant uit sijpelt.
Nu ik er aan denk, ik heb dat eigenlijk nog nooit met varkensribben geprobeerd zo. Iedereen zegt altijd dat de rub anders niet 'doordringt tot het vlees' en de vliezen niet te eten zijn. So what eigenlijk? Anders dan PeZo heeft goed vlees IMHO eigenlijk helemaal geen complexe rub 'nodig'. De botten zijn ook niet te eten en daar eet je toch ook gewoon omheen. Toch eens proberen de volgende keer.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneezie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-07-2024
Iemand nog op zoek naar een fireboard temperatuur controller? Ik kan een mooie korting krijgen als ik direct 2 sets bestel, wellicht wil er iemand mee doen? Stuur me even een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:59:
ik ontvlies altijd! Dat vlies wordt perkament en doet afbreuk aan de malsheid. Ik ga alleen binnenkort een proberen om ribs high'n'fast te doen en dan hanging zoals in een pitbarrelcooker.
Klopt laatst nog eens mee lopen spelen ook icm sous vide, die vlies moet eraf want het is zonde van al het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Nieuw Nomex vilt voor mijn KJ besteld, Bestaande is echt wel aan vervanging toe. Ben benieuwd hoe het vervangen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:35
Hari-Bo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Klopt laatst nog eens mee lopen spelen ook icm sous vide, die vlies moet eraf want het is zonde van al het werk.
De rub of saus hecht toch niet met vlies? Heb het een keer uit luiheid laten zitten, maar dat doe ik niet weer.

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 06-03-2019 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yes, gisteren het opzetstuk voor de keukenmixer binnenkregen : een gehaktmolen en worststopper.
Nog even een beetje goed inlezen op een startersrecept en dan eens beginnen met eigen braadworstjes :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
sneezie schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:03:
Iemand nog op zoek naar een fireboard temperatuur controller? Ik kan een mooie korting krijgen als ik direct 2 sets bestel, wellicht wil er iemand mee doen? Stuur me even een PM
Die fireboard is toch veel te duur...

Ik heb een bluetooth temp meter met 6 probes op Amazon gescoord voor amper 40€.
Werkt perfect met de app van easy bbq.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Fireboard is wel aan de prijs maar wel Wi-Fi en daardoor overal bereikbaar ipv Bluetooth die het na enkele meters al moet afleggen. Zelf gebruik ik altijd nog het meest de maverick 732, apart device met radio signaal en rondom huis prima bereik. En geen gedoe met een app waarvan je niet weet of deze na x jaar nog ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneezie
Met de fan reguleert hij ook je temperatuur, groot verschil. En ook al gezegd werd, WiFi voor controle als je van huis bent. Bluetooth voor als er geen WiFi is. Ingebouwde batterij als er geen stroom is. En een hele hoop andere zaken, maar dat zie je beter op de website van fireboard denk ik. Maar je hebt gelijk, heel erg duur.
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:36:
[...]

Die fireboard is toch veel te duur...

Ik heb een bluetooth temp meter met 6 probes op Amazon gescoord voor amper 40€.
Werkt perfect met de app van easy bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rookhout toevoegen vraagje.

Hoe doen jullie dat? Bij het aansteken van de Q of op het moment dat je het vlees erop legt .

Pitmaster X doet vaak de Q aansteken en legt er al hout op tijdens het op temperatuur laten komen . Je hout gaat dan al roken terwijl er nog niks op ligt.

Ik laat meestal de temp opkomen en gooi er dan hout op. Laat dat ff roken en leg dan jet vlees erop .

Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 21:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

backupdevice schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:03:

Hoe doen jullie dat? Bij het aansteken van de Q of op het moment dat je het vlees erop legt .

Pitmaster X doet vaak de Q aansteken en legt er al hout op tijdens het op temperatuur laten komen . Je hout gaat dan al roken terwijl er nog niks op ligt.

Ik laat meestal de temp opkomen en gooi er dan hout op. Laat dat ff roken en leg dan jet vlees erop .

Hoe doen jullie dat?
Pas als het vlees er al op ligt het rookhout erop bij mij.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Inderdaad als het vlees erop ligt, de rook daarvoor blijft niet op magische wijze hangen. ;)
Zal waarschijnlijk gedaan worden voor het beeld dat het geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Hari-Bo op 08-03-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo Ik dacht dat dat was omdat het even duurt voordat je schone rookt hebt :?

Ik wacht tot de witte rook weg is en er dunne doorzichtige rook overblijft voordat ik het vlees er op doe.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:45:
@Hari-Bo Ik dacht dat dat was omdat het even duurt voordat je schone rookt hebt :?

Ik wacht tot de witte rook weg is en er dunne doorzichtige rook overblijft voordat ik het vlees er op doe.
Klopt afhankelijk wat je gebruikt chunks duren enkele minuten en hoef je niet tijdens het aansteken van de barbecue al erbij te doen. Gebruik zelf vaak hout krullen en die roken direct al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo die krullen heb ik nog nooit gebruikt en op YT gebruiken ze meestal chunks. Hoe gebruik je die krullen? Gewoon op de kolen leggen?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Hari-Bo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:23:
Fireboard is wel aan de prijs maar wel Wi-Fi en daardoor overal bereikbaar ipv Bluetooth die het na enkele meters al moet afleggen. Zelf gebruik ik altijd nog het meest de maverick 732, apart device met radio signaal en rondom huis prima bereik. En geen gedoe met een app waarvan je niet weet of deze na x jaar nog ondersteund wordt.
Grilleye pro plus heeft ook wifi en bluetooth en is stukken goedkoper. Kan 8 probes aan. Werkt prima :)

Hoe doen jullie dat?
Houtskool of briketten aanmaken in de brikettenstarter. Houtskool op de juiste plek in de snake/minion method.
Als ik direct nodig heb: Chunks er op als het vlees er op gaat.
Koop een goede bijl/slijp hem en hak nette kleine stukjes er af (en de bast er af!!!!). Zo kan ej je chunks wat kleiner maken. Krullen en chips branden voor mij te snel op. Het lijkt voor mij net of ik briefpapier op m'n BBQ gooi dan :)

Tip:
Rook wordt maar opgenomen tot een bepaalde temperatuur van het vlees. Er zijn 2 scholen in deze.
Vlees op kamer temp op de BBQ of het vlees zo koud mogelijk op de BBQ.
Ik doe het zo koud mogelijk er op, zodat het vlees langer de tijd heeft om de rook op te nemen. Als je indirect gaart is dit nooit een probleem. Bij direct grillen heeft dit ook nog nooit voor problemen gezorgd bij mij.
Apie! schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:46:
@Hari-Bo die krullen heb ik nog nooit gebruikt en op YT gebruiken ze meestal chunks. Hoe gebruik je die krullen? Gewoon op de kolen leggen?
ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Chunks op snake.

[ Voor 63% gewijzigd door ixl85 op 08-03-2019 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sneezie
Ik geloof dat de grill eye perfect werkt voor het monitoren van de temperaturen. Maar je kunt er niet de temperatuur mee reguleren dmv een ventilator. En zover ik zie ook geen voltooide cooks/smokes opslaan. De fireboard is een stuk slimmer en veelzijdiger. En daarmee een stuk duurder. Vandaar dat ik nog een geïnteresseerde zoek om samen mee te bestellen ;)
ixl85 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Grilleye pro plus heeft ook wifi en bluetooth en is stukken goedkoper. Kan 8 probes aan. Werkt prima :)

[ Voor 41% gewijzigd door sneezie op 08-03-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:46:
Die leg ik inderdaad op de kolen, je kan het ook in aluminium folie doen met wat gaatjes erin dan kan je het eruit halen.

@ixl85 Er zijn genoeg andere oplossingen inderdaad, maar deze heeft weer een ingebouwde accu wat als deze brak is? Dat soort dingen houdt me tegen om hiervoor te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Hari-Bo op 08-03-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Hari-Bo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Die leg ik inderdaad op de kolen, je kan het ook in aluminium folie doen met wat gaatjes erin dan kan je het eruit halen.

@ixl85 Er zijn genoeg andere oplossingen inderdaad, maar deze heeft weer een ingebouwde accu wat als deze brak is? Dat soort dingen houdt me tegen om hiervoor te gaan.
Ik heb hem pas 1x moeten opladen. Hoe lang hij op 1 lading doet is bizar (goed). Het ziet er naar uit dat dit ding lang mee gaat. Sowieso heb je volgens de EU wet recht op 2 jaar garantie op elektronica. Dus dat komt wel goed.

Mijn gedacht met dit ding:
Als de accu kapot is kan ik 1. lekker solderen want tegen die tijd is m'n garantie toch om. Plaats ik er een nieuwe batterij in, klaar.
2. koop ik een nieuwe en bestaat Bluetooth 9.3 en WIFI Ultimo 2.1C :+. Tegen die tijd zal ik toch wel een nieuwe willen met kleurenscherm, 12 antennes en een mooi nieuw hip kleurtje... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online

Hoe doen jullie dat?
Blauwe rook is een kunst om te bekomen. Beter om bij op het warmen wat meer tijd te nemen en dan het rookhout erbij te doen. Je hout moet smeulen, niet branden. Je zou eventueel de chunks een avond ervoor in water doen. Er wordt maar voor 2mm aan water opgenomen maar het brand dan niet direct en kan dan langzaam roken.

Beetje spelen en uitzoeken.

Ik gebruik de smoker box voor de rook pellets, maar zou nu terug chunks gebruiken. De smoker box neemt namelijk iets te veel plaats in naar mijn mening in het action ei.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 08-03-2019 20:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
@Apie!

Maandag word hij geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Grandisimo Nice! Die van mij is al wel afgehaald, maar nog geen leverdatum.

Op 't bbqgenootschap heeft er ook al iemand zijn eerste ervaringen gepost.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Leuk speelgoed heren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo Ja, ik dacht toch echt dat ik met de aankoop van de Napoleon klaar zou zijn met barbecues kopen.

:+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
Vraagje, trekt een rub sneller in als je de boel vacuumeert erna?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
Jup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Waarom pas het vlees erop gooien als de bbq op temperatuur is? Als ik ribben, pp of brisket maak (eigenlijk alles wat low en slow gaat) dan steek ik de boel aan, hout erop, schuiven zo zetten dat hij pas na een uur op de gewenste temperatuur zit, vlees erop en klaar. Kan je vlees mooi rustig op temperatuur komen zonder temperatuur shock, extra rook meepakken en geen risico op een te hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Malt007 Die term kende ik nog niet bij barbecuen. Wat heeft een temperatuur shock voor invloed op het vlees?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Apie! schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:07:
@Malt007 Die term kende ik nog niet bij barbecuen. Wat heeft een temperatuur shock voor invloed op het vlees?
Misschien niet echt een bestaande term, maar grote temperatuurverschillen zorgen voor het samentrekken van de spiervezels i guess, wat weer zorgt voor vochtverlies. Kijk maar naar de vorm van je vlees als je het in een hete pan legt. Is ook de reden dat ze adviseren je vlees op kamertemperatuur te laten komen, dan is het temperatuursverschil kleiner.

Weet overigens niet of het wat uitmaakt voor het eindresultaat al weet ik wel zeker dat het geen negatieve gevolgen heeft. Dus voor mijn de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ach so, bij low & slow zal de temperatuur niet echt een shock veroorzaken, denk ik? Ook niet als het vlees rechtstreeks uit de koelkast komt. Bij hogere temperaturen kan ik me daar wel weer wat bij voorstellen. Hoewel... ribeye die ik op de bbq klaarmaak, laat ik 15-60 minuten op een houten snijplankje rusten, maar ribeye die ik in de airfryer mishandel, komt rechtstreeks uit de koelkast of vriezer(!) en die worden op 200C gegaard. Ik kan me niet herinneren dat die ribeyes er ooit kromgetrokken uit zijn gekomen, maar zal er eens op gaan letten.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Apie! schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:40:
Ach so, bij low & slow zal de temperatuur niet echt een shock veroorzaken, denk ik? Ook niet als het vlees rechtstreeks uit de koelkast komt. Bij hogere temperaturen kan ik me daar wel weer wat bij voorstellen. Hoewel... ribeye die ik op de bbq klaarmaak, laat ik 15-60 minuten op een houten snijplankje rusten, maar ribeye die ik in de airfryer mishandel, komt rechtstreeks uit de koelkast of vriezer(!) en die worden op 200C gegaard. Ik kan me niet herinneren dat die ribeyes er ooit kromgetrokken uit zijn gekomen, maar zal er eens op gaan letten.
Denk dat je ribeyetje wel een kwart van zijn formaat kwijtraakt bij het bakken, maar effect lijkt groter bij varkensvlees. Karbonaatje trek ook wel eens krom waardoor er eens stuk in het midden de pan niet raakt. Vet aan de buitenkant wat insnijden helpt dan ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Volgende week is de Weber fandag (16 maart). Iemand ervaring met vorige jaren?

Ik wil er namelijk heen gaan, want onder andere pitmasterx staat er ook. Ben alleen benieuwd naar jullie ervaringen en of het tripje erheen het waard is.

link: https://www.bbq-nl.com/weber-fandag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Weet iemand of de accessoires van intratuin op het GBS systeem van weber passen?

https://www.intratuin.nl/...grillrooster-d-30-cm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
Malt007 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:52:
Waarom pas het vlees erop gooien als de bbq op temperatuur is? Als ik ribben, pp of brisket maak (eigenlijk alles wat low en slow gaat) dan steek ik de boel aan, hout erop, schuiven zo zetten dat hij pas na een uur op de gewenste temperatuur zit, vlees erop en klaar. Kan je vlees mooi rustig op temperatuur komen zonder temperatuur shock, extra rook meepakken en geen risico op een te hoge temperatuur.
Ja... daar zeg je wat. Dacht er laatst nog aan (voor 2 seconden) toen ik m'n oerhammetjes ging roken. Heb er nooit echt bij stil gestaan. "Het is gewoon zo".
Maar bij deze niet meer. Ik ga het de volgende keer proberen. Het zou niks uit moeten maken inderdaad. Als het weer mee zit dan ga ik aankomende zondag 2.5kg pulled pork maken.

Helaas heeft dit stuk wel een maandje of 7 in m'n vriezer gelegen ivm een verhuizing/verbouwing. Hopelijk doet het niet af aan de smaak.
Crazyanz schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:19:
Weet iemand of de accessoires van intratuin op het GBS systeem van weber passen?

Ow, goeie! Wil ik ook wel eens weten. Als niemand het antwoord heeft moet ik er maar een keer langsrijden om daar in de showroom het eea te passen :+

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 11-03-2019 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
ixl85 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:05:
[...]

Ja... daar zeg je wat. Dacht er laatst nog aan (voor 2 seconden) toen ik m'n oerhammetjes ging roken. Heb er nooit echt bij stil gestaan. "Het is gewoon zo".
Maar bij deze niet meer. Ik ga het de volgende keer proberen. Het zou niks uit moeten maken inderdaad. Als het weer mee zit dan ga ik aankomende zondag 2.5kg pulled pork maken.

Helaas heeft dit stuk wel een maandje of 7 in m'n vriezer gelegen ivm een verhuizing/verbouwing. Hopelijk doet het niet af aan de smaak.

[...]

Ow, goeie! Wil ik ook wel eens weten. Als niemand het antwoord heeft moet ik er maar een keer langsrijden om daar in de showroom het eea te passen :+
Zou mooi zijn, ze hebben bijna overal een flink betaalbaardere variant van. En de diameter van 30 centimeter lijkt precies overeen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Malt007 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:52:
Ik gooi het vlees er om meerdere redenen pas op als de BBQ op temperatuur is:

- Gelijkmatiger branden omdat je in het begin vaak nog burn pits hebt op de plekken waar de houtskool is aangestoken

- Ontsmetting van rooster, zeker als het al een tijdje ligt sinds de vorige sessie laat ik er graag nog een keer de hitte (en borstel) overheen gaan voor ik het volgende erop gooi

- Condens uit de keramische BBQ, zeker als het vochtig weer is dan merk ik dat het keramiek aardig wat vocht opneemt. Door de BBQ eerst op temperatuur te laten komen verdwijnt dit vocht ipv dat het zich afzet aan de binnenkant van de margrietschijf en naar beneden druppelt

- Gevoelsmatig moeten de kolen altijd even 'uitwalmen'. Zeker Black Ranch ruik je nadat je deze net aangestoken hebt. Na een tijdje verdwijnt die sterke lucht

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Crazyanz schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:19:

Dank voor het aanzwengelen van dit onderwerp!

Als ik het zo zie zou het generieke 44.5cm rooster van de intratuin ook moeten passen op mijn 47cm weber, scheelt weer een 10-je voor een nieuw rooster, en als er later dit jaar toch een 57 komt hoeft het nu ook geen fancy RVS spul te zijn, gewoon iets waar ik nog een keer of 10 op kan grillen voor ie doorgeschoven wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tip: ik gebruik deze schuurdingen om m'n pannen schoon te houden. Maar ze blijken ook heel goed te werken voor vieze BBQ-roosters. Vooral de hoekverbindingen waar je niet bij komt met een standaard borstel:

https://www.aliexpress.co...-brusher/32792757008.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ZAnlQXXXXXb8XFXXq6xXFXXXR/High-Quality-2pcs-Magic-Stain-less-steel-cleaner-pot-ferroxy-rust-brusher.jpg_640x640.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
coelho schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Ik gooi het vlees er om meerdere redenen pas op als de BBQ op temperatuur is:

- Gelijkmatiger branden omdat je in het begin vaak nog burn pits hebt op de plekken waar de houtskool is aangestoken

- Ontsmetting van rooster, zeker als het al een tijdje ligt sinds de vorige sessie laat ik er graag nog een keer de hitte (en borstel) overheen gaan voor ik het volgende erop gooi

- Condens uit de keramische BBQ, zeker als het vochtig weer is dan merk ik dat het keramiek aardig wat vocht opneemt. Door de BBQ eerst op temperatuur te laten komen verdwijnt dit vocht ipv dat het zich afzet aan de binnenkant van de margrietschijf en naar beneden druppelt

- Gevoelsmatig moeten de kolen altijd even 'uitwalmen'. Zeker Black Ranch ruik je nadat je deze net aangestoken hebt. Na een tijdje verdwijnt die sterke lucht
Kan me vinden in je punten alleen heb van geen zelf last.

- Ik steek mijn kolen aan met een looftlighter dus geen last meer van walmen en de plek waar je hem aansteekt is direct zoals je het wilt, dus zonder burn pit. De devider of waterbak zit er ook tussen dus geen last van stralingswarmte. Ik gebruik zelf altijd black ranch en ruik ook wel eens die lucht maar dat heeft mijns inziens niks te maken met het aansteken, gedurende de sessie gaan er ook weer andere kolen branden tenslotte.

- Heb zelf nog niks gemerkt van condens, maar dat komt wellicht doordat ik een broil king keg heb en die is niet van keramiek.

- Ontsmetting zou een ding kunnen zijn maar aangezien het om low en slow gaat licht het er toch uren op bij +100 graden, dus daar maak ik me zeker geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
kmf schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:03:
Tip: ik gebruik deze schuurdingen om m'n pannen schoon te houden. Maar ze blijken ook heel goed te werken voor vieze BBQ-roosters. Vooral de hoekverbindingen waar je niet bij komt met een standaard borstel:

https://www.aliexpress.co...-brusher/32792757008.html

[Afbeelding]
Wat is het precies, dat haal ik niet uit het plaatje. Een soort van gum of zo?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

coelho schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:24:
[...]

Wat is het precies, dat haal ik niet uit het plaatje. Een soort van gum of zo?
Het zijn heel veel kleine plastic vezels die samengebundeld zijn. Hebben een polijstwerking. Als de eind vies is, moet je dat stukje weer wegsnijden voor een schone borstel.

Het wordt gebruikt om aangebakken vet/aanslag onder aan pannen en potten weg te halen. Maar voor grillroosters ook goed te gebruiken dus.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
@Apie!

Nou hij is binnen.
Kwam keurig ingepakt op de krat.
Ligt nu in delen in de garage totdat ik tijd heb om hem in elkaar te zetten.
Hoop van het weekend.
Bij mij zat wel een beschrijving in.
Machtig mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Grandisimo En was het een beetje te tillen?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
De meeste onderdelen waren goed te doen.
Het grootste onderdeel heeft iemand even mee geholpen.
Ik ga morgen even wat onderdelen uitpakken om te kijken of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Kamado en twijfel tussen een auplex van ca 500 euro of een nog enigszins betaalbare merkkamado. Nu zag ik dat het oude model van Black Bastard medium met korting vrij compleet verkocht wordt voor 777 euro.

Wat zouden jullie aanbevelen, ook met het oog op dat ik vanwege het gewicht de Kamado liefst hele zomer buiten laat staan. Raden jullie daarbij een afdekhoes aan?

https://www.123buitenkoken.nl/product/auplex-kamado/

https://www.ep.nl/product...ZV96UXT-mFjAaAs96EALw_wcB

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd een afdekhoes, better safe then sorry..
Tja welke kamado blijf je eigen voorkeur..
Het is hetzelfde als een auto kopen, neem je genoegen met een Opel of wil je gelijk voor een Mercedes of een Porsche..
  • Kijk eerst naar je budget wat je er maximaal aan uit wilt geven (incl benodigde accesoires, die kunnen ook nog aardig aantikken).
  • Kijk naar welke merken/formaten binnen je budget passen
  • Bekijk de service vanuit de fabrikant/leverancier en ook de range aan accesoires voor jou type kamado
  • Bekijk de BBQ's ook een keer in het echt
  • Vergelijk de gevonden kamado's en noteer de plus en min punten die je vind in reviews.
  • Bepaal of de plus en min punten voor jou voldoende is of dat je toch verder moet kijken.
Persoonlijk ben ik van mening dat het prijs verschil vaak maar een paar honderd euro is..
Ik kan niet niet in ieders portemonnee kijken, maar wanneer je de intentie hebt om serieus te barbequeen op een kamado om toch even een paar maandjes door te sparen en de kamado te kopen die je echt graag wilt en waar je plezier aan beleefd.
Anders zit je na een jaar (of 2) toch te bedenken, was ik toch maar voor een ander type gegaan die net iets vernuftiger in elkaar steekt.

Wanneer je toch een gevoel hebt bij een goedkoper model dat die 100% voldoet (of je kunt echt leven met de minpunten/tekortkomingen), ga dan lekker voor het goedkoper model..

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2019 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Grandisimo Nou, die van mij is ook bezorgd, maar staat nu geduldig in de doos n de tuin te wachten. Hij werd netjes door Leko in de tuin gezet. Ik wacht sowieso tot ik (hopelijk morgen) weer vilt binnen heb om 'm in elkaar te zetten.

@bn12 Hou ook rekening met accessoires zoals een digitale thermometer en een instant temp reader.
Ik vind omvang belangrijker dan kwaliteit, en bepaal de gewenste kwaliteit op basis van het budget dat ik te besteden heb. Verder vind ik Remko24's tip om de BBQ's ook een keer in het echt te bekijken echt een aanrader. Dat zou zomaar je budget op kunnen rekken, of dat je afknapt op een model dat er op je monitor heel aantrekkelijk uit zag.

@Remko24 Waar ben jij bang voor bij een kamado zonder hoes?

Mijn KJJ staat nu al een paar jaar buiten zonder hoes en doet het nog prima. Sterker nog, ik heb het idee dat de barbecues die ik wel onder een hoes heb staan, gaan roesten door vocht dat onder de hoes blijft hangen.
Het enige waar ik me zonder hoes zorgen om maak is dat een vogel een grote dikke kwats op mijn KJJ laat vallen, maar zelfs dat is tot op heden nog niet gebeurd. En dat terwijl we anti-vogel-pinnen op het dak hebben laten zetten tegen overlast van meeuwen en ander vliegend gespuis. Dus aan luchtpoepers geen tekort hier :/

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Na de winter m'n grote kamado afgedekt te hebben, bleek er schimmelvorming bij de werkbladen te zijn....

En na de afgelopen dagen dat deze natgeregend is, gaat het wel even duren voordat ik deze weer afdekt.
Kamado's moeten zonder hoes kunnen, mits deze geglazuurd zijn. Die action kamado (grillmaster noem ik hem. ) staat bij mij dan ook onder een afdakje. Als deze nat wordt en het vriest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:41:

@Remko24 Waar ben jij bang voor bij een kamado zonder hoes?

Mijn KJJ staat nu al een paar jaar buiten zonder hoes en doet het nog prima. Sterker nog, ik heb het idee dat de barbecues die ik wel onder een hoes heb staan, gaan roesten door vocht dat onder de hoes blijft hangen.
Het enige waar ik me zonder hoes zorgen om maak is dat een vogel een grote dikke kwats op mijn KJJ laat vallen, maar zelfs dat is tot op heden nog niet gebeurd. En dat terwijl we anti-vogel-pinnen op het dak hebben laten zetten tegen overlast van meeuwen en ander vliegend gespuis. Dus aan luchtpoepers geen tekort hier :/
Geen idee, gewoon een gevoel dat het enigszins beschermd moet zijn tegen de elementen..
Ze heb ik mijn Weber ook gewoon onder een hoes zitten, geen last van schimmel aangezien ik alle vents ook open laat staan. Zal op een kamado niet anders zijn denk ik..

Ikzelf wil in mei/juni wanneer de tuin klaar is een kamado joe aanschaffen en gelijk een mooie buitenkeuken maken. Aangezien ik geen overkapping heb (lees: wil de vrouw niet hebben), zit ik wel te denken aan een hoes te maken om eroverheen te gooien. Dit om de BBQ, maar ook het meubel te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

kmf schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
Na de winter m'n grote kamado afgedekt te hebben, bleek er schimmelvorming bij de werkbladen te zijn....

En na de afgelopen dagen dat deze natgeregend is, gaat het wel even duren voordat ik deze weer afdekt.
Kamado's moeten zonder hoes kunnen, mits deze geglazuurd zijn. Die action kamado (grillmaster noem ik hem. ) staat bij mij dan ook onder een afdakje. Als deze nat wordt en het vriest...
Ieuw, daar had ik nog niet eens aan gedacht, schimmelvorming als gevolg van vocht onder de afdekhoes..

@Remko24 M'n KJJ is al 'tig keer dichtgevroren, natgeregend en ondergesneeuwd geweest. Ik denk dat je bij de betere merken sowieso niet bang hoeft te zijn voor de elementen. Bij de mindere merken ook niet trouwens, want ik heb nog nooit gehoord dat Auplexjes die bescherming nodig hebben.
Maar als je echt een hoes wilt, zorg er dan voor dat je een ademende hoe hebt zodat het vocht kan ontsnappen. Mijn napoleon heeft bijvoorbeeld een hoes waar gaas in verwerkt zit. Geen idee of die er ook voor kamados en/of zelfbouw tafels zijn though.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Apie! schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:01:
[...]

Ieuw, daar had ik nog niet eens aan gedacht, schimmelvorming als gevolg van vocht onder de afdekhoes..
gelukkig was dit bij de werkbladen, dus simpelweg schoonmaken en met chloor eroverheen gegaan. Sowieso gebruik altijd borden en schalen, dus geen direct voedsel daarop.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:42:
[...]

Geen idee, gewoon een gevoel dat het enigszins beschermd moet zijn tegen de elementen..
Ze heb ik mijn Weber ook gewoon onder een hoes zitten, geen last van schimmel aangezien ik alle vents ook open laat staan. Zal op een kamado niet anders zijn denk ik..

Ikzelf wil in mei/juni wanneer de tuin klaar is een kamado joe aanschaffen en gelijk een mooie buitenkeuken maken. Aangezien ik geen overkapping heb (lees: wil de vrouw niet hebben), zit ik wel te denken aan een hoes te maken om eroverheen te gooien. Dit om de BBQ, maar ook het meubel te beschermen.
Ik zat wel aan een soort opklapbare deksel, dus in de winter e.d. wordt het een werktafel,en tijdens bbq-seizoen een buitenkeuken met wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
|:(

Vergeten de vents open te maken... dus wederom schimmel in de Niclan
Binnenkort weer heetstoken dan...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Grandisimo Ik heb de mijne nog niet uitgepakt, maar wat staat er eigenlijk op de beschrijving die er bij jou bij zat? Bij GuusDupon op 't bbqgenootschap zat er geen papierwerk bij.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
Chevy454 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:00:

Vergeten de vents open te maken... dus wederom schimmel in de Niclan
Binnenkort weer heetstoken dan...

Heb ik zo vaak al gehad :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 een van de de pluspunten van de Niclan vond ik altijd dat ie heel makkelijk heel snel heel erg heet wordt d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Tuin werd opnieuw bestraat en kon gisteren eindelijk weer aan gang!

Zalm op cederhout!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XsRwkb6/Zalm.jpg

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Pagina: 1 ... 23 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism