@
zeroday
Ik heb vorig jaar een Napoleon Prestige Pro 500 gekocht. Ik wilde het gemak van snel op temperatuur zijn, en lekker veel ruimte op het rooster. Hobbyen op houtskool kan nog steeds als ik er echt zin in en tijd voor heb. Ik had daarvoor 0,0 ervaring met gassers.
In deze gasser zit een klein bakje van 6x8cm om het vet op te vangen. In eerste instantie dacht ik: "pfff, wat klein", maar na een best wel enge ongecontroleerde brand op/van de bodem, begrijp ik dat, als er een grotere bak in had gezeten, ik er waarschijnlijk minder vaak aan had gedacht om 'm te legen of überhaupt de binnenkant schoon te maken, met alle risico's van dien.
Dit keer had ik geluk en stond het opvangbakje niet in de fik, maar een grotere bak betekent dat er ook meer vet in kan zitten, en meer oppervlakte dat in brand kan staan.
Ik heb de Napoleon tot nu toe een keer schoongemaakt (meteen na die brand) en voor zover ik me kan herinneren viel het op zich wel mee. Roosters er af, flavorizer bars er af en schrapen maar. Daarna op hoge temperatuur de boel schoon branden en hij kan er weer even tegen aan.
Wat ik vaak doe is het vlees op een (schoon) rek met een (schone) bak er onder plaatsen. Dat scheelt vet in de barbecue, plus ik kan het opgevangen vet nog gebruiken als ik wil. (Door de Pulled Pork mengen bijvoorbeeld)
Ik heb er nu spareribs op liggen, maar zoals je kunt zien kan ie wel een schoonmaakbeurt gebruiken:

Misschien dat ik 'm straks schoonmaak als de spareribs klaar zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar wat ik aan ga treffen als ik de roosters er af haal.
Wat betreft de spareribs:
• 2x PeZo
• 2x Magic Dust van Klaus Grillt, waarvan ik er bij eentje het vliesje aan de onderkant heb laten zitten.
De Meater Probe heb ik er normaal niet in zitten bij spareribs, maar dit vlees was dik genoeg en zo kan ik op afstand de ambient temperatuur een beetje blijven monitoren.