Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Het is een vorm van zachte polijst, dus laat geen krassen achter op RVS. Ik gebruik het niet voor de anti-aanbaklaag though.Chief schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:54:
[...]
Klinkt handig! Beschadig je daarmee de pannen of valt dat heel erg mee?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Goede tip, thx!kmf schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:16:
[...]
Het is een vorm van zachte polijst, dus laat geen krassen achter op RVS. Ik gebruik het niet voor de anti-aanbaklaag though.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Verwijderd
Volgens mij werkt dit hetzelfde..
Hij is een beetje te hard gegaan, zal er niet minder om smaken, maar die witte vlekken horen eigenlijk nietQuadradial schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:43:
Tuin werd opnieuw bestraat en kon gisteren eindelijk weer aan gang!
Zalm op cederhout!
[Afbeelding]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Een ikea achtige bouwtekening.Apie! schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:07:
@Grandisimo Ik heb de mijne nog niet uitgepakt, maar wat staat er eigenlijk op de beschrijving die er bij jou bij zat? Bij GuusDupon op 't bbqgenootschap zat er geen papierwerk bij.
Met de hoeveelheid schroefjes en waar ze moeten.
Meer niet.
Was goed van smaak! Zelfs de vrouw die geen visliefhebber is vond hem erg lekker.Paganstars schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:11:
[...]
Hij is een beetje te hard gegaan, zal er niet minder om smaken, maar die witte vlekken horen eigenlijk nietHeb je wel het recept? Ik zoek namelijk nog iets voor zalm, wat anders is dan marineren in Whisky en dashi
Had hem op een natte cederhouten plankje.
Beetje ingesmeerd in olijf olie.
Beetje zout en peper
Helemaal bedekt met dille en een paar schijfjes citroen daar bovenop.
Natte plank direct op het vuur a 200 graden voor 15 min.
(misschien dat 175 graden dan beter is ivm de eiwitten)
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Paganstars schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:26:
geen peper of zout en suiker?
Had hem op een natte cederhouten plankje.
Beetje ingesmeerd in olijf olie.
Beetje zout en peper
Helemaal bedekt met dille en een paar schijfjes citroen daar bovenop.
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Heb de Large Bastard pas sinds augustus en voor het eerst vis erop klaar gemaakt.fxs81 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:20:
Lekker hoor zalm, heb hem zelf altijd het liefst met alleen wat peper en zout. Heerlijk.
Ben zeer tevreden
[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 13-03-2019 11:29 ]
Hier is de zalm met Dijonmosterd en bruine suiker de grote favorietfxs81 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:20:
Lekker hoor zalm, heb hem zelf altijd het liefst met alleen wat peper en zout. Heerlijk.
Heb hem zelf het liefst Iers en 's ochtends gevangen, de meeste "wilde" zalm die je hier in Nederland kan krijgen komt daar echt niet eens in de buurt van qua kleur, stevigheid vlees en smaak.fxs81 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:20:
Laatst een stuk buikspek op de minimax low en slow gedaan. Eerst in een Char Siu style marinade, daarna uur of 3 / 3,5 op 110C, met wat kersenhout voor de smoke en tussentijds 2 keer gelakt met de marinade. Resultaat was echt super! Foto was van de laatste stukjes
[ Voor 34% gewijzigd door Kojoottii op 13-03-2019 14:49 ]
Ben zojuist bij de Intratuin geweest. Master touch 57 opengezet. Intratuin rooster uit de verpakking:Crazyanz schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:19:
Weet iemand of de accessoires van intratuin op het GBS systeem van weber passen?
https://www.intratuin.nl/...grillrooster-d-30-cm.html
Past niet.
Het scheelt voor 1 of 2 pootjes net een millimeter of 2 a 3. Je kan hem er dus wel met een paar pootjes aan 2 of 3 kanten inleggen. Maar alle 4 zal niet lukken. Wie wil smeden kan dit wellicht nog recht hameren. Maar plug en play is het niet
Owja, heb ik even jullie aandacht:
De Intratuin pizzasteen is momenteel 15,-. Deze is 33cm. Dat is dus best een aardige prijs. Deze heb ik meteen even meegenomen.
Eerst even nieuwe vacuümzakken en labels bestellen
Float like a butterfly, sting like a bee.
Goed om te weten, wel goede prijs voor een pizzasteen.ixl85 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:16:
[...]
Ben zojuist bij de Intratuin geweest. Master touch 57 opengezet. Intratuin rooster uit de verpakking:
Past niet.
Het scheelt voor 1 of 2 pootjes net een millimeter of 2 a 3. Je kan hem er dus wel met een paar pootjes aan 2 of 3 kanten inleggen. Maar alle 4 zal niet lukken. Wie wil smeden kan dit wellicht nog recht hameren. Maar plug en play is het niet.
Owja, heb ik even jullie aandacht:
De Intratuin pizzasteen is momenteel 15,-. Deze is 33cm. Dat is dus best een aardige prijs. Deze heb ik meteen even meegenomen.
Nu nog een fatsoenlijke manier vinden om dit in te bouwen. Das met zo'n egg naruurlijk niet zo spannend, maar Denk dat ik m'n spirit toch moet gaan vervangen. Maak me vooral een beetje zorgen over de warmteontwikkeling rondom het apparaat.
Had ik ook last van bij m'n Auplex. Na 2 lagen jachtlak is dat verleden tijdkmf schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
Na de winter m'n grote kamado afgedekt te hebben, bleek er schimmelvorming bij de werkbladen te zijn....
[ Voor 32% gewijzigd door BeeJee78 op 19-03-2019 16:11 ]
Hoe groot moet je gasser zijn?MikeyMan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:18:
Ons 'nieuwe' huis is inmiddels een beetje op orde aan het raken. Tijd om na te gaan denken over het nieuwe (open) tuinhuis. Heb nu een Weber spirit 310gbs. Wil naar een combi van gas en kolen (egg) toe.
Nu nog een fatsoenlijke manier vinden om dit in te bouwen. Das met zo'n egg naruurlijk niet zo spannend, maar Denk dat ik m'n spirit toch moet gaan vervangen. Maak me vooral een beetje zorgen over de warmteontwikkeling rondom het apparaat.
Ik zou zeggen kijk naar de WGA gasser
Ik heb er al eentje, de weber spirit. En die bevalt me eigenlijk meer dan prima.Martinusz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:14:
[...]
Hoe groot moet je gasser zijn?
Ik zou zeggen kijk naar de WGA gasserpast meer op dan je denkt
![]()
[Afbeelding]
Maar echt een inbouwmodelletje is het niet natuurlijk
Daarom dus ook de suggestie van de WGAMikeyMan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:18:
[...]
Ik heb er al eentje, de weber spirit. En die bevalt me eigenlijk meer dan prima.
Maar echt een inbouwmodelletje is het niet natuurlijk
Ik denk dat ik wat weerstand krijg op het wegdoen van die spirit...
Zijn toch vast wel meer mensen die een gasser combineren met een tuinhuis?
Zou alternatief natuurlijk de gasser naar buiten kunnen rijden, als ik een hoekje maak waar ie past.
Waarschijnlijk alleen in de winkel, big bazaar heeft ook allerlei gietpannen liggen voor weinig.Vertor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Ik heb gisteren een Ei gekocht in de Action, ik weet dat er vroeger eens gesproken werd om een gietijzeren pannetje van de xenos te gebruiken als deflector. Maar ik kan deze niet vinden op de website, heeft iemand een link?
Xenos heeft hem niet meer, althans niet online.Vertor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Ik heb gisteren een Ei gekocht in de Action, ik weet dat er vroeger eens gesproken werd om een gietijzeren pannetje van de xenos te gebruiken als deflector. Maar ik kan deze niet vinden op de website, heeft iemand een link?
Dit is echter exact dezelfde: https://cookinglife.nl/ovenschaal-20-3cm/ en nog 1,01 euro goedkoper als bij de Xenos destijds.
nog een tipje m.b.t. dit schaaltje: koop er 2... eentje om "schoon" te houden en daadwerkelijk voedsel in bereiden en de andere als opvangschaal/deflector. Zeker als je een lange sessie hebt waar wat vocht uitdruipt is dat pannetje binnen de kortste keren niet meer schoon te krijgen. Gezien de omvang van het Ei ligt dit ding vrijwel direct op de kooltjes.
nog een tip: Ik heb precies ter hoogte van de handgreepjes voorzichtig de binnenschaal van het ei met een vijl bewerkt. De handgrepen van het pannetje vallen nu precies daarin en ligt wat stabieler, plus dat het rooster nu niet meer op die handgreepjes leunt.
[ Voor 37% gewijzigd door jabberwock op 20-03-2019 13:24 ]
Overweeg een ribeye van 300 gram te proberen maar weet nog niet hoe ik hem dan zal bereiden. Natuurlijk zou ik hem het liefste op de bbq doen maar echt dik is zo'n 300 gram steak ook weer niet, dus het risico op een suboptimale steak is dan wel aanwezig en dat zou zonde van het vlees zijn. Andere meer gecontrolereerde optie is sous vide en daarna met een creme brulee brander een mooie korst creeeren.
Verwijderd
Zelf nog niet aan zulke dure stukken vlees gewaagd,Malt007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:24:
Iemand hier weleens Wagyu A5 geprobeerd? Dus niet de goedkope in Europa/USA/Australie gefokte Wagyu maar de echte uit Japan. Ben ook wel benieuwd wat de kg prijs was die je moest betalen. Hier bij de slager ligt het nu en ze vragen 300-350 euro de kg.
Overweeg een ribeye van 300 gram te proberen maar weet nog niet hoe ik hem dan zal bereiden. Natuurlijk zou ik hem het liefste op de bbq doen maar echt dik is zo'n 300 gram steak ook weer niet, dus het risico op een suboptimale steak is dan wel aanwezig en dat zou zonde van het vlees zijn. Andere meer gecontrolereerde optie is sous vide en daarna met een creme brulee brander een mooie korst creeeren.
Maar persoonlijk zou ik het met een gietijzeren bakplaat doen, en niet op een rooster..
De plaat goed heet stoken, en dan beide kanten goed searen..
Bij sous vide bereiding kan er eigenlijk niets fout gaan. Maar het lekkerst is hij van de grill.Malt007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:24:
Iemand hier weleens Wagyu A5 geprobeerd? Dus niet de goedkope in Europa/USA/Australie gefokte Wagyu maar de echte uit Japan. Ben ook wel benieuwd wat de kg prijs was die je moest betalen. Hier bij de slager ligt het nu en ze vragen 300-350 euro de kg.
Met gestrekt been.
Dat zou ik inderdaad ook op een plancha doen, goed heet en dan kort alle kanten searen. Krijg toevallig de laatste tijd op YT veel filmpjes in mijn suggesties van over the top Japanse steaks en tot nu toe maken ze het allemaal op de plaat klaarVerwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:36:
[...]
Zelf nog niet aan zulke dure stukken vlees gewaagd,
Maar persoonlijk zou ik het met een gietijzeren bakplaat doen, en niet op een rooster..
De plaat goed heet stoken, en dan beide kanten goed searen..
[YouTube: $400 Japanese Wagyu Steak]
YouTube: $144 Steak Lunch in Tokyo - Teppanyaki in Japan
Zijn er nog tips voor wat betreft de installatie en/of handige attributen die ik aan kan schaffen (naast de hierboven genoemde cast iron pan)? Hoor het graag!
Klopt.vhal schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:19:
Wat ik mij nou serieus afvraag, waar smaakt Waygu nou eigenlijk naar? Als ik het filmpje hierboven bekijk, dan krijg ik het idee dat je -oneerbiedig gezegd - een stuk “vet” in je mond hebt en dat het qua textuur niet echt lijkt op “vlees”.
Boterzacht vlees. Met een lepel te "snijden" en met je tong tegen je gehemelte te "kauwen".
Het is niet zo "smooshie" als een bonk vet, maar je voelt wel het vet zo door je mond spuiten als je kauwt.
Ligt ook beetje aan de gradatie.
Zo op die filmpjes ga je hier over algemeen niet vinden. Dat 80% wit en rest roze is voor mij ook iets teveel. Als je dat wilt moet je wel vet kunnen eten.
Zelfde met Toro ("wagyu tonijn" als het ware) als je daar in bijt spuit het vet ook door je mond heen.
Moet je van houden.
Desalniettemin, een goed stukje Wagyu (50/50 ongeveer) is hemels om te eten.
Ik hou van rare, en deze zou ik reverse searen op de bbq.Malt007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:24:
Eerst indirect op een bbq met een temp van ca 120 graden tot een kerntemperatuur van 47 graden.
Dan afnemen, en in zilverpapier laten rusten terwijl je een gietijzeren rooster of grill plaat goed heet stookt.
Daar aan elke kant 1-2 minuutjes op, en ik denk dan je kort bij de perfectie zit.
Als ik heb in de keuken zou doen, dan eerst elke kant een minuutje op een hele hete grillpan, en dan in de oven op 90-100 graden tot de kern mooi 50 graden is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ikea bekvam tafeltje en een decoupeerzaag?Voodoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:16:
Zo, een action ei in mijn bezit!
Zijn er nog tips voor wat betreft de installatie en/of handige attributen die ik aan kan schaffen (naast de hierboven genoemde cast iron pan)? Hoor het graag!
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Wij hebben een tweede Bekvam ernaast gezet. Twijfelen nog om alsnog gat te zagen in blad of deze tussen de twee Bekvam's te monteren om zo werkruimte te vergroten.
[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2019 12:05 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
het is al een dag droog en minder winderig, heb je het block al kunnen testenApie! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:10:
Na ik weet niet hoeveel jaar is-tie eindelijk binnen, de Meater Block :
[Afbeelding]
De braai staat nog in de doos in de tuin. Ik wacht even op iets droger en minder winderig weer dan nu
Ik ben erg benieuwd hoe het block bevalt, ik overweeg er nog een aan te schaffen, maar zou dan eerst willen weten of het zo fijn is als ik hoop/verwacht.
It's just a donkey
Wagyu moet je niet rare eten in ieder geval. Dan is het vet nog hard.. Je kan hem makkelijk medium bakken, botermals en gesmolten vet.Malt007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:24:
Denk dat het toch sous vide gaat worden, meest gecontroleerd, minste kans op verpesten. Alleen het searen twijfel ik nog over, gietijzeren plaat kan werken, maar dan heb je niet de specifieke bbq smaak, grill grates is ook een optie maar omdat de ribeyes relatief dun zijn (denk max 2cm bij een 300gr steak) toch grote kans dat hij te ver gaat. Met een creme brulee brandertje heb je wel echt de grill smaak en geen kans op mislukken, maar dan moet ik dus eigenlijk verkassen naar een ander topicdbzfan schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:08:
[...]
Wagyu moet je niet rare eten in ieder geval. Dan is het vet nog hard.. Je kan hem makkelijk medium bakken, botermals en gesmolten vet.
Je verpest het echt niet snel.. Maar snap je wel.. het is een duur stukje vlees! Ik zou hem tot 52 graden indirect doen en dan afgrillen. Dan zit je wat verder dan rare maar dat kunnen ze dus goed hebben.Malt007 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Denk dat het toch sous vide gaat worden, meest gecontroleerd, minste kans op verpesten. Alleen het searen twijfel ik nog over, gietijzeren plaat kan werken, maar dan heb je niet de specifieke bbq smaak, grill grates is ook een optie maar omdat de ribeyes relatief dun zijn (denk max 2cm bij een 300gr steak) toch grote kans dat hij te ver gaat. Met een creme brulee brandertje heb je wel echt de grill smaak en geen kans op mislukken, maar dan moet ik dus eigenlijk verkassen naar een ander topic
Searen op een rooster wat op een volle aangestoken starter met houtskool staat. Heter kun je het bijna niet krijgen, binnen no time een mooie korst.Malt007 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Denk dat het toch sous vide gaat worden, meest gecontroleerd, minste kans op verpesten. Alleen het searen twijfel ik nog over, gietijzeren plaat kan werken, maar dan heb je niet de specifieke bbq smaak, grill grates is ook een optie maar omdat de ribeyes relatief dun zijn (denk max 2cm bij een 300gr steak) toch grote kans dat hij te ver gaat. Met een creme brulee brandertje heb je wel echt de grill smaak en geen kans op mislukken, maar dan moet ik dus eigenlijk verkassen naar een ander topic
YouTube: Adam Savage Tests the Best Ways to Sear a Steak!
Nadelen zijn dat de bark zal missen, dat het wat vetter kan zijn omdat dat minder de tijd krijgt om te smelten. Hoelang zou het ongeveer moeten pruttelen?
Heeft iemand andere suggesties, portitioneren in 500g stukken allicht?
[ Voor 5% gewijzigd door timmert26 op 21-03-2019 14:52 ]
Naar dit recept:
YouTube: Dutch Oven Recipe - Schichtfleisch - Better than Pulled Pork!!??
[ Voor 51% gewijzigd door alki op 21-03-2019 15:30 ]
Ik heb 'm vorige week welgeteld 1x gebruikt en toen was het wel nog wat winderig. De bouwkwaliteit is op zich goed, maar de metalen stand zit alleen wel erg vast als je 'm hebt dichtgeklapt.uniquorn schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:04:
[...]
het is al een dag droog en minder winderig, heb je het block al kunnen testen
Ik ben erg benieuwd hoe het block bevalt, ik overweeg er nog een aan te schaffen, maar zou dan eerst willen weten of het zo fijn is als ik hoop/verwacht.
Het instellen van WiFi was makkelijk en ging goed met m'n Fritz!Box 7581. Het bereik heb ik nog niet geheel getest, maar 14 meter haalt ie in ieder geval. (Afstand tussen AP en Meater Block)
Vandaag stond er rib-eye op mijn menu en zoals je ziet zie je netjes 4 probes in de app:

In de combi-oven is het bereik dusdanig slecht dat ik 'm zo op het handvat van de stomer moet zetten:

En dan nog valt ie heel af en toe weg, maar dat 'probleem' had ik met de Meater Probe ook al.
Op zich vind ik het wel fijne thermometers. Geen gedoe met draadjes
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
bij mij staat de order al maanden op :Apie! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:10:
Na ik weet niet hoeveel jaar is-tie eindelijk binnen, de Meater Block :
[Afbeelding]
De braai staat nog in de doos in de tuin. Ik wacht even op iets droger en minder winderig weer dan nu
This order is marked as Awaiting Fulfillment
mazzelaar
Groetjes Manfred
Tijd voor iets nieuws dus, maar omdat ik een blije amateur ben die niet zomaar ingewikkelde stukken vlees in 6 uur wil garen, moet het vooral niet de hoofdprijs kopen. Wel wil ik comfy met 6-7 personen kunnen bbq'en, maar net zo makkelijk met 3.
Ik ben dus op zoek naar suggesties om ondanks een redelijk beperkt budget (100-125 euro is wel de max) een redelijk degelijk geval te vinden dat niet na 2 seizoenen aan z'n einde is. Een beetje de sites van de bekende winkels (bouwmarkten/tuincentra) afgegaan, dan zie ik 2 opties: ultracheap en ieder jaar een nieuwe, of toch iets meer uitgeven. een optie die ik zag (maar waar ik eigenlijk niks zinnigs over kan zeggen):
https://www.praxis.nl/und...e-trolley-angus-3/5673024
Iemand verdere suggesties?
Waarom haal je niet gewoon een weber Bar-B-Kettle GBS 47 cm? Prima om mee te beginnen, degelijke kwaliteit. Eventueel kun je er een hoes overheen gooien als hij altijd buiten staat, dan gaat hij ook iets langer mee.Bundin schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe bbq. Tot dit seizoen heb ik een supersimpele 'slagersbbq' (kolenbak met roostertje) van de appie gebruikt die voor 12.50 in de aanbieding was, maar die is onderhand niet alleen vies maar ook vrolijk weg aan 't roesten.
Tijd voor iets nieuws dus, maar omdat ik een blije amateur ben die niet zomaar ingewikkelde stukken vlees in 6 uur wil garen, moet het vooral niet de hoofdprijs kopen. Wel wil ik comfy met 6-7 personen kunnen bbq'en, maar net zo makkelijk met 3.
Ik ben dus op zoek naar suggesties om ondanks een redelijk beperkt budget (100-125 euro is wel de max) een redelijk degelijk geval te vinden dat niet na 2 seizoenen aan z'n einde is. Een beetje de sites van de bekende winkels (bouwmarkten/tuincentra) afgegaan, dan zie ik 2 opties: ultracheap en ieder jaar een nieuwe, of toch iets meer uitgeven. een optie die ik zag (maar waar ik eigenlijk niks zinnigs over kan zeggen):
Of pak die van Lidl, groter oppervlakte ook nogtimmert26 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:44:
[...]
Waarom haal je niet gewoon een weber Bar-B-Kettle GBS 47 cm? Prima om mee te beginnen, degelijke kwaliteit. Eventueel kun je er een hoes overheen gooien als hij altijd buiten staat, dan gaat hij ook iets langer mee.
https://www.lidl-shop.nl/...-kogelbarbecue/p100238414
Op marktplaats een leuke gebruikte 57cm weber ketel kopen, er staan er regelmatig op voor jouw budget. Daar kun je alles mee wat je wil inclusief zelfs lange low en slow sessies.
De optie uit je link zou ik links laten liggen, zelf een paar keer zo'n ding gebruikt op vakanties en bij vrienden maar bijna niet af te regelen op temperatuur omdat het langs alle kanten lekt en het roest net zo snel als wat je nu hebt. De 57 cm webers staan al vanaf 75 euro op marktplaats. Kun je voor het restbedrag wat lekker vlees/vis halen
[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 22-03-2019 11:25 . Reden: Aanvulling ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Voodoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:16:
Zo, een action ei in mijn bezit!
Ik heb een Bekvam tafeltje over die je gratis op mag komen halenvectormatic schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:27:
[...]
Ikea bekvam tafeltje en een decoupeerzaag?
Het is een 47cm weber geworden van Marktplaats. Dat ik dat zelf niet bedacht had. 20min verderop, 30 euro betaald voor een original kettle met 1 beschadiging aan de rand, verder prima in orde. Dan maar wat kleiner oppervlak, maar alsnog genoeg. En nog een starter buis en aanmaakmateriaal voor 2 jaar. Koopje!fxs81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:23:
[...]
Op marktplaats een leuke gebruikte 57cm weber ketel kopen, er staan er regelmatig op voor jouw budget. Daar kun je alles mee wat je wil inclusief zelfs lange low en slow sessies.
[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 22-03-2019 14:03 ]
Gelukkig anders had ik wat wagyu kunnen weggooien (denk ik).
Was echt behoorlijk (rond 15 ofzo) al het (verf/coating?) aan het loslaten.
Heb maar even snel alles los gekrabt.
Iemamd nog meer deze ervaring?
Was het verf of aanslag? Kan me voorstellen dat het vet en rook was wat zich vastgezet heeft op de deksel. (Niet dat je dat op je ribeye wil...)NeutraleTeun schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:47:
Hm, vorige week weer even wat stukje vlees op de 57er gegooid en bij deksel erop doen zag ik net nog op tijd dat de binnenkant begon te schilferen.
Gelukkig anders had ik wat wagyu kunnen weggooien (denk ik).
Was echt behoorlijk (rond 15 ofzo) al het (verf/coating?) aan het loslaten.
Heb maar even snel alles los gekrabt.
Iemamd nog meer deze ervaring?
Ik zat in dezelfde situatie. Tijdje op marktplaats gezocht, en een nette 57 master one touch GBS van een jaar oud overgenomen. RVS rooster, goede kwaliteit en gaat langer dan 2 seizoenen mee. toegeven ik had geluk met de prijs (past precies in jouw budget) maar als je je ogen open houd moet er vast iets te vinden zijn.Bundin schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe bbq. Tot dit seizoen heb ik een supersimpele 'slagersbbq' (kolenbak met roostertje) van de appie gebruikt die voor 12.50 in de aanbieding was, maar die is onderhand niet alleen vies maar ook vrolijk weg aan 't roesten.
Ik ben op zoek naar een nieuwe gas BBQ, DIt ivm het soms snel en simpel maaltijd bereiden en het als een soort van buitenkeuken gebruiken, anderzijds een moois stukje vlees kunnen bereiden, PP, Picahna, ribs etc ging op mijn vorige gas bbq zonder problemen, enige grote probleem wat ik zie is dat veel van deze gas BBQjes alleen maar een klein zielig opvangbakje van het zogenaamde vet heeft, terwijl er niet nagedacht is over het neervallen van residu van vlees, verbrande marinade etc..
met een kolen BBQ is dat veelal niet zo'n probleem omdat dat meestal met de kolen eruit geruimd kan worden en de bak die eronder zit kan dan ook veelal redelijk makkelijk schoongemaakt worden,
BIj een Gas BBQ zie ik vaak allerlei onmogelijke hoekjes etc waar dan vuil, vet in blijft zitten wat dan bijkans onmogelijk is om fatsoenlijk in een korte tijd schoon te maken is. Ook geen fan meer van het geëmailleerde rekje waar het vlees op komt liggen want ook dat kan niet met een borstel schoongemaakt worden want dan maak je dat emaille kapot.
Ik wil dus wat investeren, niet in een kolen BBQ gezien dat nog wel een keer kan, maar nu eerst in een soort van 'buitenkeuken' achtige gas bbq, maar dan die niet alleen gedacht heeft aan het kunnen bereiden, maar ook aan het goed schoon weg kunnen zetten zonder uren bezig te zijn ..
Iemand gebruikerservaring?
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik ben al jaren een tevreden Weber 57" gebruiker met daarnaast een kleine kamado (action). Nu ben ik voornemens om een Bastard Large Solo(57cm) te nemen, maar weten jullie nog goede deals, of goede sites? Er zijn wat dat betreft zoveel aanbieders...
Ik zit met hetzelfde idee, echter kwam ik gister een Grizzly Grills Kamado large tegen (55cm) bij de welkoop. Mooi apparaat voor 900 euro, lijkt iets goedkoper te zijn als de bastard varianten.Mastadont schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:
Ola... Tip qua winkel gevraagd :
Ik ben al jaren een tevreden Weber 57" gebruiker met daarnaast een kleine kamado (action). Nu ben ik voornemens om een Bastard Large Solo(57cm) te nemen, maar weten jullie nog goede deals, of goede sites? Er zijn wat dat betreft zoveel aanbieders...
Lijkt er niet op dat er webwinkels zijn die stunten met prijzen...
https://grizzlygrills.nl/kamados/
Helaas lijkt Grizzly Grills (nl fabrikant) ook vrij nieuw te zijn, geen reviews over te vinden
Ik heb vorig jaar een Napoleon Prestige Pro 500 gekocht. Ik wilde het gemak van snel op temperatuur zijn, en lekker veel ruimte op het rooster. Hobbyen op houtskool kan nog steeds als ik er echt zin in en tijd voor heb. Ik had daarvoor 0,0 ervaring met gassers.
In deze gasser zit een klein bakje van 6x8cm om het vet op te vangen. In eerste instantie dacht ik: "pfff, wat klein", maar na een best wel enge ongecontroleerde brand op/van de bodem, begrijp ik dat, als er een grotere bak in had gezeten, ik er waarschijnlijk minder vaak aan had gedacht om 'm te legen of überhaupt de binnenkant schoon te maken, met alle risico's van dien.
Dit keer had ik geluk en stond het opvangbakje niet in de fik, maar een grotere bak betekent dat er ook meer vet in kan zitten, en meer oppervlakte dat in brand kan staan.
Ik heb de Napoleon tot nu toe een keer schoongemaakt (meteen na die brand) en voor zover ik me kan herinneren viel het op zich wel mee. Roosters er af, flavorizer bars er af en schrapen maar. Daarna op hoge temperatuur de boel schoon branden en hij kan er weer even tegen aan.
Wat ik vaak doe is het vlees op een (schoon) rek met een (schone) bak er onder plaatsen. Dat scheelt vet in de barbecue, plus ik kan het opgevangen vet nog gebruiken als ik wil. (Door de Pulled Pork mengen bijvoorbeeld)
Ik heb er nu spareribs op liggen, maar zoals je kunt zien kan ie wel een schoonmaakbeurt gebruiken:

Misschien dat ik 'm straks schoonmaak als de spareribs klaar zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar wat ik aan ga treffen als ik de roosters er af haal.
Wat betreft de spareribs:
• 2x PeZo
• 2x Magic Dust van Klaus Grillt, waarvan ik er bij eentje het vliesje aan de onderkant heb laten zitten.
De Meater Probe heb ik er normaal niet in zitten bij spareribs, maar dit vlees was dik genoeg en zo kan ik op afstand de ambient temperatuur een beetje blijven monitoren.
Blown past falling sands
Appel kruimel taart van de Bastard
Ja, Vertel dan hoe die smaaktQuadradial schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:14:
Vandaag eens wat anders geprobeerd.
Appel kruimel taart van de Bastard
[Afbeelding]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Vertel liever hoe je die maakt
Edit:
Oh, ik heb de binnenkant van de Napoleon schoon(er) gemaakt.
Bah:

Dat witte is as van de houtskool inzet.
Dit was wel lastig schoon te krijgen met de grootte borstel die ik had. Ik zal wat smallers moeten kopen. Ik heb het nu gedaan (achterlangs, onderdoor en rare hoekjes) door het er met mijn vingers (handschoenen) af te schrapen en er met een keukendoekje doorheen te raggen.
Ik heb eerst met een brede schraper de bodem geprobeerd schoon te schrapen. Dat was lastig, om en onder de branders heen met die borstel
De bodem er uit:

En dan zie je meteen het kleine opvangbakje.
Het vet komt zelfs op plekken waarvan ik niet zo goed begrijp hoe :

De 'schone' bodem er weer in:

En daarna nog even een high heat sessie (500F-600F) om achtergebleven meuk op te branden.
[ Voor 255% gewijzigd door Apie! op 24-03-2019 18:20 ]
Blown past falling sands
Ik zat een jaar geleden in het zelfde parket. Idd ook een large solo in een tafel gekocht bij harlem bbq. Super tevreden! En ze hebben van de week een aanbieding week weer ( 2x per jaar meestal)Mastadont schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:
Ola... Tip qua winkel gevraagd :
Volgens mij maken zij ook de black basterd. Nu was dat het "uitlopende model" dus ik had wel redelijke korting. Maar het nieuwe model heeft wel wat goede praktische verbeteringen.
PSN & XBL: Denkoyugo
Je laat exact zien waar ik dus van baalApie! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:21:
@Quadradial
Vertel liever hoe je die maakt
Edit:
Oh, ik heb de binnenkant van de Napoleon schoon(er) gemaakt.
heb je alles met een staalborstel schoongemaakt? Of ook nog met ander spul?
Koopmans Appel Kruimeltaart pak gehaald en dat recept gebruikt.
50gr suiker ipv 20gr wat "gezonder" is volgens het pak
Rozijnen in de rum
Bastard ingesteld voor indirect op 170-180 graden voor 45 min
Daarna voor 10 min op 190-200 graden om bij te kleuren
Dat smaakt nog best goed! Je proeft echt een licht vleugje BBQ rook er doorheen

EDIT: grafiek bijgewerkt staat nu op 15 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 25-03-2019 08:31 ]
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik snap wat je bedoelt met richeltjes enzo, maar vond het nog meevallen. Je zou inderdaad denken dat ze daar bij het ontwerp - zeker in deze prijsklasse - rekening mee zouden kunnen houden
Ik heb maar geaccepteerd dat ik ‘m nooit helemaal schoon krijg. Zolang de roosters maar goed schoon zijn is het goed. Ik hoef immers niet van de bodem en van achter die richeltjes te eten
Blown past falling sands
Dat dacht ik ook, totdat ik bemerkte dat nu juist daardoor roestvorming makkelijk kon optreden, zo had ik ook geëmailleerde gasbeschermers, en toen dacht ik laat ik er zilverfolie omheen plakken zodat ik minder hoef schoon te maken. Dat bleek dus ook dodelijk want dat zilverfolie verbrand gewoon de emaille waardoor daar ook de beschermlaag verdweenApie! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 06:01:
Ik heb maar geaccepteerd dat ik ‘m nooit helemaal schoon krijg. Zolang de roosters maar goed schoon zijn is het goed. Ik hoef immers niet van de bodem en van achter die richeltjes te eten
vandaar dat ik goed kijk hoe de fabrikanten het onderste gedeelte oplossen want een stukje vlees eet toch wat lekkerder als je weet dat waar het gelegen heeft 'schoon' is geweest, ookal verbrand alles bij die temperaturen;)
Blown past falling sands
Afhankelijk van het type heeft de ING rentepunten hem nog goedkoper:Paganstars schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:33:
Voor wie nog een gasser wil; bij de grote Parxis in Amersfoort staan er Weber Spirits voor 500,-
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6867714
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6798769
Wel handig als je ing hebt danNomad schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:03:
[...]
Afhankelijk van het type heeft de ING rentepunten hem nog goedkoper:
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6867714
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6798769
_iedereen_ met ING heeft die punten over, dus als je iets uit de ING shop wilt, kan je gewoon even rondvragen. Je pakt niemand zijn punten echt af, nagenoeg iedereen doet er niets mee en je geeft ze een excuus om ze eindelijk eens in te zetten.
Verwijderd
Hoe heb je de run gedaan? Alle vents maximaal open? Of heb je ingesteld op 130-135gr?Hari-Bo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:26:
Vandaag de eerste houtskool run gedaan. Ik wist dat de Caliber efficient was qua verbruik en hitte afname. Onderstaand is met slechts 1kg houtskool gedaan, inmiddels al bijna op 12 uur.![]()
[Afbeelding]
EDIT: grafiek bijgewerkt staat nu op 15 graden.
al doende leer je, althans, ik heb het idee dat het daardoor komt in combinatie de 'goedkoopheid' van de BBQ (al vond ik 450 euro voor een Grandhall indertijd toch wel pfff).Apie! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:19:
@zeroday hmm, daar had ik nog niet aan gedacht, roest als gevolg van voedselresten. Volgend weekend nog maar een schoonmaakbeurt met barbecuespul doen dan.
Die schroef bij jou is stukken beter. ik keek van boven op de schroef die van jou zit aan de zijkant en is ook beter materiaal. (en het lijkt erop dat het minder roestgevoelig is qua materiaal)
Een lullig schroefje voor de gasbranders waarvan je in eerste instantie niet bij denkt van: zou dat ook kapot kunnen gaan? Daar kom ik nooit ..
Dodelijk voor de BBQ was die zilverfolie ..
[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 25-03-2019 13:12 ]
De run is als volgt gedaan;Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:54:
[...]
Hoe heb je de run gedaan? Alle vents maximaal open? Of heb je ingesteld op 130-135gr?
- stap 0 - Kamado schoongemaakt en klaargezet. De margrietschijf (bovenaan) en sleuf (onderaan) volledig geopend. noteren buiten temperatuur.
- stap 1 - 1 kilo houtskool worden in de kolenmand geplaatst.
- stap 2 - De kolen worden ontbrand door de Looftlighter 120 seconden ertegenaan te houden. En de deksel wordt daarna gesloten.
- stap 3 - Temperatuur 250 graden Celcius dan margrietschijf 50% geopend.
- stap 4 - Temperatuur daalt 30 minuten dan magrgietschijf 100% geopend.
En dit dan voor elke soort houtskool die ik heb.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Dat had ik ook op mijn gasser. Die vettige rook die ontstaat tijden gebruik komt overal en in hoekjes en naadjes hoopt dat gewoon op. Heb een Weber Spirit e210 gehad en eens in de zoveel tijd ben je gewoon aan de beurt met schoonmaken.Apie! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:21:
Het vet komt zelfs op plekken waarvan ik niet zo goed begrijp hoe :
Eerst even dichtschroeien, dan 2 uur op 120-130C met eiken rookhout en vervolgens nog 4 uur laten pruttelen in gewone salsa, salsa verde en kippenfond (gelijke delen) en een paar jalapenos. En toen ze klaar waren ff plukken en serveren met taco's / tortillas + alle gewenste adjectieven. Resultaat was heerlijk! Aanrader als je van mexicaans eten houdt. Als je googled op smoked oxtail taco's vind je bulten variaties trouwens.
Ik kan me herinneren dat in het begin dit zo'n 2cm was maar inmiddels kan ik hem bijna helemaal openzetten om de temperatuur goed te krijgen. Dat was ik afgelopen weekend dus ik heb hem uit elkaar gehaald.
Vilt gaat ook vervangen worden (door Smokeware Nomex) en dan ga ik hem opnieuw afstellen en wellicht de thermometer even kalibreren. Volgend jaar betaal ik mooi €110 euro aan de BBQ-wacht want het kostte mij weer een ritje naar de Hornbach, 2 uur tijd en door omstandigheden haalde ik het zondagmiddag helaas niet meer. Zum kotzen!
Nieuwe of oude kolen ?Typhone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:52:
Green Egg mannen (liefste de large): hoe ver staat jullie schuifje open voor een temperatuur van 250 graden?
Ik kan me herinneren dat in het begin dit zo'n 2cm was maar inmiddels kan ik hem bijna helemaal openzetten om de temperatuur goed te krijgen. Dat was ik afgelopen weekend dus ik heb hem uit elkaar gehaald.
Vilt gaat ook vervangen worden (door Smokeware Nomex) en dan ga ik hem opnieuw afstellen en wellicht de thermometer even kalibreren. Volgend jaar betaal ik mooi €110 euro aan de BBQ-wacht want het kostte mij weer een ritje naar de Hornbach, 2 uur tijd en door omstandigheden haalde ik het zondagmiddag helaas niet meer. Zum kotzen!
Mijn open zak van afgelopen winter lijkt ook geen hitte te produceren.
Ik wilde van de week wat kip grillen, en de 'normale' hoeveelheid schoot er door heen.
De load voor de te grillen kip had ook 6 aanmaakkrullen nodig, normaal met 2 á 3 te doen.Martinusz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:05:
Ik denk ook vocht, ik had afgelopen weekend ook last om mijn kolen aan te krijgen, duurde langer dan normaal om ze een beetje aan de gang te krijgen. (open zak in de schuur)
Rotseizoen voor ons
Overschotten van afgelopen maanden opmaken, en plannen voor komende maanden maken
Vrijdag Pizza gemaakt, nieuwe ( oude ) zak opengetrokken, en in een half uur 350C.
[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 26-03-2019 15:08 ]
In jouw geval juist andersom, in deze tijd van het jaar geef ik toch echt wel de schuld aan het vocht.
Vilt is echter wel belangrijk, dus vervangen is altijd een optie
Wat een positieve ervaring. Stabiel in temperatuur, makkelijk te regelen, heel laag verbruik aan houtskool.
Zaterdagmorgen firebox goed gevuld. en dan een run gedaan van een dikke 6 uur aan 100-120 graden voor een mooi stel ribben.
Direct na de cook alle schuiven dicht.
Zondag zag ik dat er echt weinig verbruikt was, en nog een zalmpje warm gerookt op de cederplank. De Q is daarbij ca 1 uur aan 150-200 graden gestookt, en nog altijd een mooi pak houtskool over.
Kwaliteitsindruk van de KJ is echt goed!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Heerlijk he, ik heb zelf nu een paar maanden de basterd. Echt een verschil met de oude weber. Je gaat ook zoveel mee maken ermee.Tommie12 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:09:
Ik heb sinds dit weekend de Kamado Joe Classic II.
Wat een positieve ervaring. Stabiel in temperatuur, makkelijk te regelen, heel laag verbruik aan houtskool.
Zaterdagmorgen firebox goed gevuld. en dan een run gedaan van een dikke 6 uur aan 100-120 graden voor een mooi stel ribben.
Direct na de cook alle schuiven dicht.
Zondag zag ik dat er echt weinig verbruikt was, en nog een zalmpje warm gerookt op de cederplank. De Q is daarbij ca 1 uur aan 150-200 graden gestookt, en nog altijd een mooi pak houtskool over.
Kwaliteitsindruk van de KJ is echt goed!
Anyways, even afwachten nu. Wordt vervolgd dus!
Wat betreft lastiger aan gaan, dat is denk ik vooral vocht inderdaad.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb het ook een paar keer doorgeschoven, uiteindelijk maar een kant en klare gekochtkmf schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:44:
Wat voor dikte aan planken zullen jullie kiezen voor een kamadomeubel? Wordt ongeveer wel tijd om dat project naar voren te schuiven.
(Ik kan ze vanavond wel even voor je opmeten als je wilt )
250 is wel een koopje!Denko schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:01:
[...]
Ik heb het ook een paar keer doorgeschoven, uiteindelijk maar een kant en klare gekochtWas toen een "showmodel tafel" voor een euro of 250 uit mijn hoofd. Kon ik het niet zelf van maken iig. Weliswaar douglashout, maar hij staat bij mij toch netjes droog altijd.
(Ik kan ze vanavond wel even voor je opmeten als je wilt )
Maar aangezien ik toch douglashout moet bestellen voor een moestuinbak+houtopslag+bbq-meubel ga ik maar zelf proberen in elkaar te zetten.
Zal wel handig zijn om wat maten te weten.
Ik ga een action mini-kamado in combinatie met een medium kamado van grill guru doen. Dus beetje custom werk nodig.
Wellicht interessant voor twijfelaars zoals ik. Bijvoorbeeld de Bastard Urban medium compleet voor €879,20 ipv €1099.
[ Voor 3% gewijzigd door bartbh op 27-03-2019 21:34 ]
Hou er ook rekening mee dat harlem bbq deze week ook aanbiedingen heeft. Het zou daar zomaar een stuk interresanter zijn (ik heb eind vorig jaar minder dan dat voor mijn large betaald bijvoorbeeld)bartbh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:27:
De Intratuin heeft vanavond tot 21.00uur extra korting. Ook op de bbq-afdeling.
Wellicht interessant voor twijfelaars zoals ik. Bijvoorbeeld de Bastard Urban medium compleet voor €879,20.
Nou, even opgemeten. Hij is 125 bij 75cm en de planken zijn 3cm dikkmf schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:24:
[...]
250 is wel een koopje!
Maar aangezien ik toch douglashout moet bestellen voor een moestuinbak+houtopslag+bbq-meubel ga ik maar zelf proberen in elkaar te zetten.
Zal wel handig zijn om wat maten te weten.
Ik ga een action mini-kamado in combinatie met een medium kamado van grill guru doen. Dus beetje custom werk nodig.
Voor de beeldvorming, dit is een large dus
Je kunt 3 of 4 planken verlijmen zodat je een mooi massief werkblad hebt.
Maar er is ook veel mooier (en dus duurder) (hard)hout in omloop wat je ook kunt gebruiken
Bedankt, heb ik weer een voorbeeld extra om te kijken hoe ik het ga maken.Denko schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:02:
[...]
Nou, even opgemeten. Hij is 125 bij 75cm en de planken zijn 3cm dik
Voor de beeldvorming, dit is een large dus
[Afbeelding]
75cm is de breedte? wat is de hoogte?
[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 27-03-2019 22:44 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism