Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 330 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:55
kmf schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:03:
[...]

Het zijn heel veel kleine plastic vezels die samengebundeld zijn. Hebben een polijstwerking. Als de eind vies is, moet je dat stukje weer wegsnijden voor een schone borstel.

Het wordt gebruikt om aangebakken vet/aanslag onder aan pannen en potten weg te halen. Maar voor grillroosters ook goed te gebruiken dus.
Klinkt handig! Beschadig je daarmee de pannen of valt dat heel erg mee?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Chief schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:54:
[...]

Klinkt handig! Beschadig je daarmee de pannen of valt dat heel erg mee?
Het is een vorm van zachte polijst, dus laat geen krassen achter op RVS. Ik gebruik het niet voor de anti-aanbaklaag though.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 07:55
kmf schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:16:
[...]

Het is een vorm van zachte polijst, dus laat geen krassen achter op RVS. Ik gebruik het niet voor de anti-aanbaklaag though.
Goede tip, thx!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik gebruik voor de pannen vaak die wondersponsjes van de Action..
Volgens mij werkt dit hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Laatst online: 08:53
Quadradial schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:43:
Tuin werd opnieuw bestraat en kon gisteren eindelijk weer aan gang!

Zalm op cederhout!
[Afbeelding]
Hij is een beetje te hard gegaan, zal er niet minder om smaken, maar die witte vlekken horen eigenlijk niet ;) Heb je wel het recept? Ik zoek namelijk nog iets voor zalm, wat anders is dan marineren in Whisky en dashi

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Apie! schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:07:
@Grandisimo Ik heb de mijne nog niet uitgepakt, maar wat staat er eigenlijk op de beschrijving die er bij jou bij zat? Bij GuusDupon op 't bbqgenootschap zat er geen papierwerk bij.
Een ikea achtige bouwtekening.
Met de hoeveelheid schroefjes en waar ze moeten.
Meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Paganstars schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:11:
[...]

Hij is een beetje te hard gegaan, zal er niet minder om smaken, maar die witte vlekken horen eigenlijk niet ;) Heb je wel het recept? Ik zoek namelijk nog iets voor zalm, wat anders is dan marineren in Whisky en dashi
Was goed van smaak! Zelfs de vrouw die geen visliefhebber is vond hem erg lekker.

Had hem op een natte cederhouten plankje.
Beetje ingesmeerd in olijf olie.
Beetje zout en peper
Helemaal bedekt met dille en een paar schijfjes citroen daar bovenop.

Natte plank direct op het vuur a 200 graden voor 15 min.
(misschien dat 175 graden dan beter is ivm de eiwitten)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
geen peper of zout en suiker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
Had hem op een natte cederhouten plankje.
Beetje ingesmeerd in olijf olie.
Beetje zout en peper
Helemaal bedekt met dille en een paar schijfjes citroen daar bovenop.
;)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:56

fxs81

Julianadorp

Lekker hoor zalm, heb hem zelf altijd het liefst met alleen wat peper en zout. Heerlijk.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
fxs81 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:20:
Lekker hoor zalm, heb hem zelf altijd het liefst met alleen wat peper en zout. Heerlijk.
Heb de Large Bastard pas sinds augustus en voor het eerst vis erop klaar gemaakt.
Ben zeer tevreden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 13-03-2019 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:07
Hier is de zalm met Dijonmosterd en bruine suiker de grote favoriet

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 17:47
Heb hem zelf het liefst Iers en 's ochtends gevangen, de meeste "wilde" zalm die je hier in Nederland kan krijgen komt daar echt niet eens in de buurt van qua kleur, stevigheid vlees en smaak.

Laatst een stuk buikspek op de minimax low en slow gedaan. Eerst in een Char Siu style marinade, daarna uur of 3 / 3,5 op 110C, met wat kersenhout voor de smoke en tussentijds 2 keer gelakt met de marinade. Resultaat was echt super! Foto was van de laatste stukjes :P

Buikspek

[ Voor 34% gewijzigd door Kojoottii op 13-03-2019 14:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Na ik weet niet hoeveel jaar is-tie eindelijk binnen, de Meater Block :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xkFnONU4sb79ivxEoKoDl4oE/medium.jpg

De braai staat nog in de doos in de tuin. Ik wacht even op iets droger en minder winderig weer dan nu :/

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Crazyanz schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:19:
Weet iemand of de accessoires van intratuin op het GBS systeem van weber passen?

https://www.intratuin.nl/...grillrooster-d-30-cm.html
Ben zojuist bij de Intratuin geweest. Master touch 57 opengezet. Intratuin rooster uit de verpakking:

Past niet.
Het scheelt voor 1 of 2 pootjes net een millimeter of 2 a 3. Je kan hem er dus wel met een paar pootjes aan 2 of 3 kanten inleggen. Maar alle 4 zal niet lukken. Wie wil smeden kan dit wellicht nog recht hameren. Maar plug en play is het niet ;) .

Owja, heb ik even jullie aandacht:
De Intratuin pizzasteen is momenteel 15,-. Deze is 33cm. Dat is dus best een aardige prijs. Deze heb ik meteen even meegenomen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:07
Zo morgen weer spareribs erop leggen :) heb 3 stukken in marinade liggen en 2 stukken in een dry rub.

Eerst even nieuwe vacuümzakken en labels bestellen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 16:58
ixl85 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:16:
[...]

Ben zojuist bij de Intratuin geweest. Master touch 57 opengezet. Intratuin rooster uit de verpakking:

Past niet.
Het scheelt voor 1 of 2 pootjes net een millimeter of 2 a 3. Je kan hem er dus wel met een paar pootjes aan 2 of 3 kanten inleggen. Maar alle 4 zal niet lukken. Wie wil smeden kan dit wellicht nog recht hameren. Maar plug en play is het niet ;) .

Owja, heb ik even jullie aandacht:
De Intratuin pizzasteen is momenteel 15,-. Deze is 33cm. Dat is dus best een aardige prijs. Deze heb ik meteen even meegenomen. :9
Goed om te weten, wel goede prijs voor een pizzasteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:42
Bij de action stonden er weer kamado’s voor €99. Ze hadden er een stuk of 10 gok ik. Als iemand wilt weten waar stuur dan maar een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ons 'nieuwe' huis is inmiddels een beetje op orde aan het raken. Tijd om na te gaan denken over het nieuwe (open) tuinhuis. Heb nu een Weber spirit 310gbs. Wil naar een combi van gas en kolen (egg) toe.

Nu nog een fatsoenlijke manier vinden om dit in te bouwen. Das met zo'n egg naruurlijk niet zo spannend, maar Denk dat ik m'n spirit toch moet gaan vervangen. Maak me vooral een beetje zorgen over de warmteontwikkeling rondom het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
kmf schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
Na de winter m'n grote kamado afgedekt te hebben, bleek er schimmelvorming bij de werkbladen te zijn....
Had ik ook last van bij m'n Auplex. Na 2 lagen jachtlak is dat verleden tijd ;)

[ Voor 32% gewijzigd door BeeJee78 op 19-03-2019 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:18:
Ons 'nieuwe' huis is inmiddels een beetje op orde aan het raken. Tijd om na te gaan denken over het nieuwe (open) tuinhuis. Heb nu een Weber spirit 310gbs. Wil naar een combi van gas en kolen (egg) toe.

Nu nog een fatsoenlijke manier vinden om dit in te bouwen. Das met zo'n egg naruurlijk niet zo spannend, maar Denk dat ik m'n spirit toch moet gaan vervangen. Maak me vooral een beetje zorgen over de warmteontwikkeling rondom het apparaat.
Hoe groot moet je gasser zijn?
Ik zou zeggen kijk naar de WGA gasser :Y past meer op dan je denkt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BlZ7mdjHxA6pAwD7Fyzif9zU/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:14:
[...]

Hoe groot moet je gasser zijn?
Ik zou zeggen kijk naar de WGA gasser :Y past meer op dan je denkt :P

[Afbeelding]
Ik heb er al eentje, de weber spirit. En die bevalt me eigenlijk meer dan prima.
Maar echt een inbouwmodelletje is het niet natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Ik heb er al eentje, de weber spirit. En die bevalt me eigenlijk meer dan prima.
Maar echt een inbouwmodelletje is het niet natuurlijk :+
Daarom dus ook de suggestie van de WGA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Laatst online: 01-06 20:54
Ik heb gisteren een Ei gekocht in de Action, ik weet dat er vroeger eens gesproken werd om een gietijzeren pannetje van de xenos te gebruiken als deflector. Maar ik kan deze niet vinden op de website, heeft iemand een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:23:
[...]

Daarom dus ook de suggestie van de WGA ;)
Ik denk dat ik wat weerstand krijg op het wegdoen van die spirit... :)

Zijn toch vast wel meer mensen die een gasser combineren met een tuinhuis?

Zou alternatief natuurlijk de gasser naar buiten kunnen rijden, als ik een hoekje maak waar ie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vertor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Ik heb gisteren een Ei gekocht in de Action, ik weet dat er vroeger eens gesproken werd om een gietijzeren pannetje van de xenos te gebruiken als deflector. Maar ik kan deze niet vinden op de website, heeft iemand een link?
Waarschijnlijk alleen in de winkel, big bazaar heeft ook allerlei gietpannen liggen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock
  • Laatst online: 29-05 12:45

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Vertor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Xenos heeft hem niet meer, althans niet online.
Dit is echter exact dezelfde: https://cookinglife.nl/ovenschaal-20-3cm/ en nog 1,01 euro goedkoper als bij de Xenos destijds.

nog een tipje m.b.t. dit schaaltje: koop er 2... eentje om "schoon" te houden en daadwerkelijk voedsel in bereiden en de andere als opvangschaal/deflector. Zeker als je een lange sessie hebt waar wat vocht uitdruipt is dat pannetje binnen de kortste keren niet meer schoon te krijgen. Gezien de omvang van het Ei ligt dit ding vrijwel direct op de kooltjes.

nog een tip: Ik heb precies ter hoogte van de handgreepjes voorzichtig de binnenschaal van het ei met een vijl bewerkt. De handgrepen van het pannetje vallen nu precies daarin en ligt wat stabieler, plus dat het rooster nu niet meer op die handgreepjes leunt.

[ Voor 37% gewijzigd door jabberwock op 20-03-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Iemand hier weleens Wagyu A5 geprobeerd? Dus niet de goedkope in Europa/USA/Australie gefokte Wagyu maar de echte uit Japan. Ben ook wel benieuwd wat de kg prijs was die je moest betalen. Hier bij de slager ligt het nu en ze vragen 300-350 euro de kg.

Overweeg een ribeye van 300 gram te proberen maar weet nog niet hoe ik hem dan zal bereiden. Natuurlijk zou ik hem het liefste op de bbq doen maar echt dik is zo'n 300 gram steak ook weer niet, dus het risico op een suboptimale steak is dan wel aanwezig en dat zou zonde van het vlees zijn. Andere meer gecontrolereerde optie is sous vide en daarna met een creme brulee brander een mooie korst creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malt007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:24:
Iemand hier weleens Wagyu A5 geprobeerd? Dus niet de goedkope in Europa/USA/Australie gefokte Wagyu maar de echte uit Japan. Ben ook wel benieuwd wat de kg prijs was die je moest betalen. Hier bij de slager ligt het nu en ze vragen 300-350 euro de kg.

Overweeg een ribeye van 300 gram te proberen maar weet nog niet hoe ik hem dan zal bereiden. Natuurlijk zou ik hem het liefste op de bbq doen maar echt dik is zo'n 300 gram steak ook weer niet, dus het risico op een suboptimale steak is dan wel aanwezig en dat zou zonde van het vlees zijn. Andere meer gecontrolereerde optie is sous vide en daarna met een creme brulee brander een mooie korst creeeren.
Zelf nog niet aan zulke dure stukken vlees gewaagd,
Maar persoonlijk zou ik het met een gietijzeren bakplaat doen, en niet op een rooster..
De plaat goed heet stoken, en dan beide kanten goed searen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06

Bij sous vide bereiding kan er eigenlijk niets fout gaan. Maar het lekkerst is hij van de grill.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:36:
[...]

Zelf nog niet aan zulke dure stukken vlees gewaagd,
Maar persoonlijk zou ik het met een gietijzeren bakplaat doen, en niet op een rooster..
De plaat goed heet stoken, en dan beide kanten goed searen..

[YouTube: $400 Japanese Wagyu Steak]
Dat zou ik inderdaad ook op een plancha doen, goed heet en dan kort alle kanten searen. Krijg toevallig de laatste tijd op YT veel filmpjes in mijn suggesties van over the top Japanse steaks en tot nu toe maken ze het allemaal op de plaat klaar :) Zie bijvoorbeeld vanaf 11 mins

YouTube: $144 Steak Lunch in Tokyo - Teppanyaki in Japan

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:31

vhal

ಠ_ಠ

Wat ik mij nou serieus afvraag, waar smaakt Waygu nou eigenlijk naar? Als ik het filmpje hierboven bekijk, dan krijg ik het idee dat je -oneerbiedig gezegd - een stuk “vet” in je mond hebt en dat het qua textuur niet echt lijkt op “vlees”.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Zo, een action ei in mijn bezit!

Zijn er nog tips voor wat betreft de installatie en/of handige attributen die ik aan kan schaffen (naast de hierboven genoemde cast iron pan)? Hoor het graag! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:13
vhal schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:19:
Wat ik mij nou serieus afvraag, waar smaakt Waygu nou eigenlijk naar? Als ik het filmpje hierboven bekijk, dan krijg ik het idee dat je -oneerbiedig gezegd - een stuk “vet” in je mond hebt en dat het qua textuur niet echt lijkt op “vlees”.
Klopt.
Boterzacht vlees. Met een lepel te "snijden" en met je tong tegen je gehemelte te "kauwen".

Het is niet zo "smooshie" als een bonk vet, maar je voelt wel het vet zo door je mond spuiten als je kauwt.

Ligt ook beetje aan de gradatie.
Zo op die filmpjes ga je hier over algemeen niet vinden. Dat 80% wit en rest roze is voor mij ook iets teveel. Als je dat wilt moet je wel vet kunnen eten.

Zelfde met Toro ("wagyu tonijn" als het ware) als je daar in bijt spuit het vet ook door je mond heen.
Moet je van houden.

Desalniettemin, een goed stukje Wagyu (50/50 ongeveer) is hemels om te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Ik hou van rare, en deze zou ik reverse searen op de bbq.
Eerst indirect op een bbq met een temp van ca 120 graden tot een kerntemperatuur van 47 graden.
Dan afnemen, en in zilverpapier laten rusten terwijl je een gietijzeren rooster of grill plaat goed heet stookt.
Daar aan elke kant 1-2 minuutjes op, en ik denk dan je kort bij de perfectie zit.

Als ik heb in de keuken zou doen, dan eerst elke kant een minuutje op een hele hete grillpan, en dan in de oven op 90-100 graden tot de kern mooi 50 graden is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:29

vectormatic

Warlock of the doorlock

Voodoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:16:

Zijn er nog tips voor wat betreft de installatie en/of handige attributen die ik aan kan schaffen (naast de hierboven genoemde cast iron pan)? Hoor het graag! _/-\o_
Ikea bekvam tafeltje en een decoupeerzaag?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:35

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf gebruik ik ook de Bekvam voor de Kamado Joe Jr. Alleen bovenste blad niet gebruikt. Je mag behoorlijk stuk eruit zagen en blijft weinig werkruimte over.

Wij hebben een tweede Bekvam ernaast gezet. Twijfelen nog om alsnog gat te zagen in blad of deze tussen de twee Bekvam's te monteren om zo werkruimte te vergroten.

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2019 12:05 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Apie! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:10:

[Afbeelding]

De braai staat nog in de doos in de tuin. Ik wacht even op iets droger en minder winderig weer dan nu :/
het is al een dag droog en minder winderig, heb je het block al kunnen testen ;)
Ik ben erg benieuwd hoe het block bevalt, ik overweeg er nog een aan te schaffen, maar zou dan eerst willen weten of het zo fijn is als ik hoop/verwacht.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:28

dbzfan

Nee.

Wagyu moet je niet rare eten in ieder geval. Dan is het vet nog hard.. Je kan hem makkelijk medium bakken, botermals en gesmolten vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Nu online
dbzfan schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:08:
[...]

Wagyu moet je niet rare eten in ieder geval. Dan is het vet nog hard.. Je kan hem makkelijk medium bakken, botermals en gesmolten vet.
Denk dat het toch sous vide gaat worden, meest gecontroleerd, minste kans op verpesten. Alleen het searen twijfel ik nog over, gietijzeren plaat kan werken, maar dan heb je niet de specifieke bbq smaak, grill grates is ook een optie maar omdat de ribeyes relatief dun zijn (denk max 2cm bij een 300gr steak) toch grote kans dat hij te ver gaat. Met een creme brulee brandertje heb je wel echt de grill smaak en geen kans op mislukken, maar dan moet ik dus eigenlijk verkassen naar een ander topic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:28

dbzfan

Nee.

Malt007 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Denk dat het toch sous vide gaat worden, meest gecontroleerd, minste kans op verpesten. Alleen het searen twijfel ik nog over, gietijzeren plaat kan werken, maar dan heb je niet de specifieke bbq smaak, grill grates is ook een optie maar omdat de ribeyes relatief dun zijn (denk max 2cm bij een 300gr steak) toch grote kans dat hij te ver gaat. Met een creme brulee brandertje heb je wel echt de grill smaak en geen kans op mislukken, maar dan moet ik dus eigenlijk verkassen naar een ander topic :P
Je verpest het echt niet snel.. Maar snap je wel.. het is een duur stukje vlees! Ik zou hem tot 52 graden indirect doen en dan afgrillen. Dan zit je wat verder dan rare maar dat kunnen ze dus goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Searen op een rooster wat op een volle aangestoken starter met houtskool staat. Heter kun je het bijna niet krijgen, binnen no time een mooie korst.

YouTube: Adam Savage Tests the Best Ways to Sear a Steak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:26
Aankomend weekend heb ik niet extreem veel tijd, maar wil graag rond de 3kg pulled pork maken en vervolgens invriezen. Mijn broer moet het weekend erop een hoofdgerecht serveren voor ongeveer 15 pers. Mijn idee was om 3kg pulled pork een uurtje of 3 te roken op de BBQ, vervolgens in een creuset te doen met bouillon, bbq saus, 4 halve uien en dat een paar uur te laten pruttelen (dan wordt het niet droog en wel gaar). Ik heb zondag van ongeveer 1000 tot 1900 de tijd :-) Alles op een paar goede italiaanse bollen met coleslaw, bbq saus en een salade erbij.

Nadelen zijn dat de bark zal missen, dat het wat vetter kan zijn omdat dat minder de tijd krijgt om te smelten. Hoelang zou het ongeveer moeten pruttelen?

Heeft iemand andere suggesties, portitioneren in 500g stukken allicht?

[ Voor 5% gewijzigd door timmert26 op 21-03-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:58
Of je neemt een dutchoven met schweinenacken dan laat je 4 u pruttelen.
Naar dit recept:
YouTube: Dutch Oven Recipe - Schichtfleisch - Better than Pulled Pork!!??

[ Voor 51% gewijzigd door alki op 21-03-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

uniquorn schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:04:
[...]

het is al een dag droog en minder winderig, heb je het block al kunnen testen ;)
Ik ben erg benieuwd hoe het block bevalt, ik overweeg er nog een aan te schaffen, maar zou dan eerst willen weten of het zo fijn is als ik hoop/verwacht.
Ik heb 'm vorige week welgeteld 1x gebruikt en toen was het wel nog wat winderig. De bouwkwaliteit is op zich goed, maar de metalen stand zit alleen wel erg vast als je 'm hebt dichtgeklapt.

Het instellen van WiFi was makkelijk en ging goed met m'n Fritz!Box 7581. Het bereik heb ik nog niet geheel getest, maar 14 meter haalt ie in ieder geval. (Afstand tussen AP en Meater Block)

Vandaag stond er rib-eye op mijn menu en zoals je ziet zie je netjes 4 probes in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QFA38lTQB7lanlJShxbaKfNf/medium.jpg

In de combi-oven is het bereik dusdanig slecht dat ik 'm zo op het handvat van de stomer moet zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4b40Eq6VQji8zOz9PZZdIcnD/medium.jpg
En dan nog valt ie heel af en toe weg, maar dat 'probleem' had ik met de Meater Probe ook al.

Op zich vind ik het wel fijne thermometers. Geen gedoe met draadjes _/-\o_ Het enige nadeel vind ik dat ie net wat dikker is dan de gemiddelde bedrade probe.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57
Apie! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:10:

[Afbeelding]

bij mij staat de order al maanden op :
This order is marked as Awaiting Fulfillment 8)7

mazzelaar _/-\o_

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe bbq. Tot dit seizoen heb ik een supersimpele 'slagersbbq' (kolenbak met roostertje) van de appie gebruikt die voor 12.50 in de aanbieding was, maar die is onderhand niet alleen vies maar ook vrolijk weg aan 't roesten.

Tijd voor iets nieuws dus, maar omdat ik een blije amateur ben die niet zomaar ingewikkelde stukken vlees in 6 uur wil garen, moet het vooral niet de hoofdprijs kopen. Wel wil ik comfy met 6-7 personen kunnen bbq'en, maar net zo makkelijk met 3.

Ik ben dus op zoek naar suggesties om ondanks een redelijk beperkt budget (100-125 euro is wel de max) een redelijk degelijk geval te vinden dat niet na 2 seizoenen aan z'n einde is. Een beetje de sites van de bekende winkels (bouwmarkten/tuincentra) afgegaan, dan zie ik 2 opties: ultracheap en ieder jaar een nieuwe, of toch iets meer uitgeven. een optie die ik zag (maar waar ik eigenlijk niks zinnigs over kan zeggen):

https://www.praxis.nl/und...e-trolley-angus-3/5673024

Iemand verdere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:26
Bundin schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe bbq. Tot dit seizoen heb ik een supersimpele 'slagersbbq' (kolenbak met roostertje) van de appie gebruikt die voor 12.50 in de aanbieding was, maar die is onderhand niet alleen vies maar ook vrolijk weg aan 't roesten.

Tijd voor iets nieuws dus, maar omdat ik een blije amateur ben die niet zomaar ingewikkelde stukken vlees in 6 uur wil garen, moet het vooral niet de hoofdprijs kopen. Wel wil ik comfy met 6-7 personen kunnen bbq'en, maar net zo makkelijk met 3.

Ik ben dus op zoek naar suggesties om ondanks een redelijk beperkt budget (100-125 euro is wel de max) een redelijk degelijk geval te vinden dat niet na 2 seizoenen aan z'n einde is. Een beetje de sites van de bekende winkels (bouwmarkten/tuincentra) afgegaan, dan zie ik 2 opties: ultracheap en ieder jaar een nieuwe, of toch iets meer uitgeven. een optie die ik zag (maar waar ik eigenlijk niks zinnigs over kan zeggen):

Waarom haal je niet gewoon een weber Bar-B-Kettle GBS 47 cm? Prima om mee te beginnen, degelijke kwaliteit. Eventueel kun je er een hoes overheen gooien als hij altijd buiten staat, dan gaat hij ook iets langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
timmert26 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:44:
[...]

Waarom haal je niet gewoon een weber Bar-B-Kettle GBS 47 cm? Prima om mee te beginnen, degelijke kwaliteit. Eventueel kun je er een hoes overheen gooien als hij altijd buiten staat, dan gaat hij ook iets langer mee.
Of pak die van Lidl, groter oppervlakte ook nog :)

https://www.lidl-shop.nl/...-kogelbarbecue/p100238414

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Op marktplaats een leuke gebruikte 57cm weber ketel kopen, er staan er regelmatig op voor jouw budget. Daar kun je alles mee wat je wil inclusief zelfs lange low en slow sessies.
De optie uit je link zou ik links laten liggen, zelf een paar keer zo'n ding gebruikt op vakanties en bij vrienden maar bijna niet af te regelen op temperatuur omdat het langs alle kanten lekt en het roest net zo snel als wat je nu hebt. De 57 cm webers staan al vanaf 75 euro op marktplaats. Kun je voor het restbedrag wat lekker vlees/vis halen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 22-03-2019 11:25 . Reden: Aanvulling ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15

iMars

Full time prutser

Voodoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:16:

vectormatic schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:27:
[...]

Ikea bekvam tafeltje en een decoupeerzaag?
Ik heb een Bekvam tafeltje over die je gratis op mag komen halen

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
fxs81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:23:
[...]

Op marktplaats een leuke gebruikte 57cm weber ketel kopen, er staan er regelmatig op voor jouw budget. Daar kun je alles mee wat je wil inclusief zelfs lange low en slow sessies.
Het is een 47cm weber geworden van Marktplaats. Dat ik dat zelf niet bedacht had. 20min verderop, 30 euro betaald voor een original kettle met 1 beschadiging aan de rand, verder prima in orde. Dan maar wat kleiner oppervlak, maar alsnog genoeg. En nog een starter buis en aanmaakmateriaal voor 2 jaar. Koopje!

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 22-03-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@Bundin van harte met je nieuwe aanwinst, daar kun je jaren mee voorruit en meer dan genoeg over voor vlees. Mijn 47er heeft het 10 jaar uitgehouden in de tuin zonder hoes, in weer en wind en roosters en deksel is daarna nog een aantal jaar gebruikt voor een uds (die laatste is nog steeds in werking, hetzij bij iemand anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hm, vorige week weer even wat stukje vlees op de 57er gegooid en bij deksel erop doen zag ik net nog op tijd dat de binnenkant begon te schilferen.

Gelukkig anders had ik wat wagyu kunnen weggooien (denk ik).
Was echt behoorlijk (rond 15 ofzo) al het (verf/coating?) aan het loslaten.

Heb maar even snel alles los gekrabt.
Iemamd nog meer deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:47:
Hm, vorige week weer even wat stukje vlees op de 57er gegooid en bij deksel erop doen zag ik net nog op tijd dat de binnenkant begon te schilferen.

Gelukkig anders had ik wat wagyu kunnen weggooien (denk ik).
Was echt behoorlijk (rond 15 ofzo) al het (verf/coating?) aan het loslaten.

Heb maar even snel alles los gekrabt.
Iemamd nog meer deze ervaring?
Was het verf of aanslag? Kan me voorstellen dat het vet en rook was wat zich vastgezet heeft op de deksel. (Niet dat je dat op je ribeye wil...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nope, echt de coating.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/B8tbzG4z/IMG-20190322-211617.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Wh6dFn55/IMG-20190322-211630.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
jep dat is je coating. Zandstralen en opnieuw emailleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 16:58
Bundin schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:39:

Ik zat in dezelfde situatie. Tijdje op marktplaats gezocht, en een nette 57 master one touch GBS van een jaar oud overgenomen. RVS rooster, goede kwaliteit en gaat langer dan 2 seizoenen mee. toegeven ik had geluk met de prijs (past precies in jouw budget) maar als je je ogen open houd moet er vast iets te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

Klein beetje advies / gebruikerservaring gevraagd

Ik ben op zoek naar een nieuwe gas BBQ, DIt ivm het soms snel en simpel maaltijd bereiden en het als een soort van buitenkeuken gebruiken, anderzijds een moois stukje vlees kunnen bereiden, PP, Picahna, ribs etc ging op mijn vorige gas bbq zonder problemen, enige grote probleem wat ik zie is dat veel van deze gas BBQjes alleen maar een klein zielig opvangbakje van het zogenaamde vet heeft, terwijl er niet nagedacht is over het neervallen van residu van vlees, verbrande marinade etc..

met een kolen BBQ is dat veelal niet zo'n probleem omdat dat meestal met de kolen eruit geruimd kan worden en de bak die eronder zit kan dan ook veelal redelijk makkelijk schoongemaakt worden,

BIj een Gas BBQ zie ik vaak allerlei onmogelijke hoekjes etc waar dan vuil, vet in blijft zitten wat dan bijkans onmogelijk is om fatsoenlijk in een korte tijd schoon te maken is. Ook geen fan meer van het geëmailleerde rekje waar het vlees op komt liggen want ook dat kan niet met een borstel schoongemaakt worden want dan maak je dat emaille kapot.

Ik wil dus wat investeren, niet in een kolen BBQ gezien dat nog wel een keer kan, maar nu eerst in een soort van 'buitenkeuken' achtige gas bbq, maar dan die niet alleen gedacht heeft aan het kunnen bereiden, maar ook aan het goed schoon weg kunnen zetten zonder uren bezig te zijn ..

Iemand gebruikerservaring?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 21:08
Ola... Tip qua winkel gevraagd :

Ik ben al jaren een tevreden Weber 57" gebruiker met daarnaast een kleine kamado (action). Nu ben ik voornemens om een Bastard Large Solo(57cm) te nemen, maar weten jullie nog goede deals, of goede sites? Er zijn wat dat betreft zoveel aanbieders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:54
Mastadont schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:

Ik ben al jaren een tevreden Weber 57" gebruiker met daarnaast een kleine kamado (action). Nu ben ik voornemens om een Bastard Large Solo(57cm) te nemen, maar weten jullie nog goede deals, of goede sites? Er zijn wat dat betreft zoveel aanbieders...
Ik zit met hetzelfde idee, echter kwam ik gister een Grizzly Grills Kamado large tegen (55cm) bij de welkoop. Mooi apparaat voor 900 euro, lijkt iets goedkoper te zijn als de bastard varianten.

Lijkt er niet op dat er webwinkels zijn die stunten met prijzen...

https://grizzlygrills.nl/kamados/

Helaas lijkt Grizzly Grills (nl fabrikant) ook vrij nieuw te zijn, geen reviews over te vinden :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@zeroday

Ik heb vorig jaar een Napoleon Prestige Pro 500 gekocht. Ik wilde het gemak van snel op temperatuur zijn, en lekker veel ruimte op het rooster. Hobbyen op houtskool kan nog steeds als ik er echt zin in en tijd voor heb. Ik had daarvoor 0,0 ervaring met gassers.

In deze gasser zit een klein bakje van 6x8cm om het vet op te vangen. In eerste instantie dacht ik: "pfff, wat klein", maar na een best wel enge ongecontroleerde brand op/van de bodem, begrijp ik dat, als er een grotere bak in had gezeten, ik er waarschijnlijk minder vaak aan had gedacht om 'm te legen of überhaupt de binnenkant schoon te maken, met alle risico's van dien.
Dit keer had ik geluk en stond het opvangbakje niet in de fik, maar een grotere bak betekent dat er ook meer vet in kan zitten, en meer oppervlakte dat in brand kan staan.

Ik heb de Napoleon tot nu toe een keer schoongemaakt (meteen na die brand) en voor zover ik me kan herinneren viel het op zich wel mee. Roosters er af, flavorizer bars er af en schrapen maar. Daarna op hoge temperatuur de boel schoon branden en hij kan er weer even tegen aan.

Wat ik vaak doe is het vlees op een (schoon) rek met een (schone) bak er onder plaatsen. Dat scheelt vet in de barbecue, plus ik kan het opgevangen vet nog gebruiken als ik wil. (Door de Pulled Pork mengen bijvoorbeeld)

Ik heb er nu spareribs op liggen, maar zoals je kunt zien kan ie wel een schoonmaakbeurt gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sC25uTSszchsoKuBm33553mZ/medium.jpg
Misschien dat ik 'm straks schoonmaak als de spareribs klaar zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar wat ik aan ga treffen als ik de roosters er af haal.

Wat betreft de spareribs:
• 2x PeZo
• 2x Magic Dust van Klaus Grillt, waarvan ik er bij eentje het vliesje aan de onderkant heb laten zitten.

De Meater Probe heb ik er normaal niet in zitten bij spareribs, maar dit vlees was dik genoeg en zo kan ik op afstand de ambient temperatuur een beetje blijven monitoren.

Blown past falling sands

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quadradial
Vandaag eens wat anders geprobeerd.
Appel kruimel taart van de Bastard

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0EKlr0d.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:37

OmeJoyo

This is me

Quadradial schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:14:
Vandaag eens wat anders geprobeerd.
Appel kruimel taart van de Bastard

[Afbeelding]
Ja, Vertel dan hoe die smaakt :+

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Quadradial
Vertel liever hoe je die maakt d:)b

Edit:
Oh, ik heb de binnenkant van de Napoleon schoon(er) gemaakt.

Bah:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/54u5lHJUniWeAZG4ShpyaJKi/medium.jpg
Dat witte is as van de houtskool inzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Q6PwBU2uWnW7H36Scpz9liI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UT7U0EeuIcSO40Y18E031VxE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G3fKkPMbBdPtVh6Yonydoh3q/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MVU7y7MMnalPAMLMawl95wcJ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iMOCbu9lfSae18pbPix8ysOa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oXVd4v8jFEarhdHOh1ll7fWW/thumb.jpg
Dit was wel lastig schoon te krijgen met de grootte borstel die ik had. Ik zal wat smallers moeten kopen. Ik heb het nu gedaan (achterlangs, onderdoor en rare hoekjes) door het er met mijn vingers (handschoenen) af te schrapen en er met een keukendoekje doorheen te raggen.

Ik heb eerst met een brede schraper de bodem geprobeerd schoon te schrapen. Dat was lastig, om en onder de branders heen met die borstel :/ en nadat ik 'm bijna 'schoon' had herinnerde ik me dat ik 'm er gewoon aan de voorkant uit kon schuiven 8)7

De bodem er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KO4hWXjxYpKitv0f1dLvfh8C/medium.jpg
En dan zie je meteen het kleine opvangbakje.

Het vet komt zelfs op plekken waarvan ik niet zo goed begrijp hoe :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oxFlkV5y6LaYijNJcBDRoy8l/medium.jpg

De 'schone' bodem er weer in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LYDBARp2NV2PVdbGzQ0DJyoo/medium.jpg

En daarna nog even een high heat sessie (500F-600F) om achtergebleven meuk op te branden.

[ Voor 255% gewijzigd door Apie! op 24-03-2019 18:20 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Mastadont schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:

Ik zat een jaar geleden in het zelfde parket. Idd ook een large solo in een tafel gekocht bij harlem bbq. Super tevreden! En ze hebben van de week een aanbieding week weer ( 2x per jaar meestal)

Volgens mij maken zij ook de black basterd. Nu was dat het "uitlopende model" dus ik had wel redelijke korting. Maar het nieuwe model heeft wel wat goede praktische verbeteringen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dop_MnkVsAU_Mz2.jpg

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Apie! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:21:
@Quadradial
Vertel liever hoe je die maakt d:)b

Edit:
Oh, ik heb de binnenkant van de Napoleon schoon(er) gemaakt.
Je laat exact zien waar ik dus van baal ;) op plekken waarvan je het niet snapt vet, allerlei richels waar vet tegenaan kan komen, ik zie dat je best een $$ hebt en ik had op zich verwacht dat dit dan op een ietwat andere manier gedaan zou zijn. Vanmiddag een Weber gezien, die zag er redelijk uit, maar was niet in bereik van mijn budget .. ;)

heb je alles met een staalborstel schoongemaakt? Of ook nog met ander spul?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
OmeJoyo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:29:
[...]
Ja, Vertel dan hoe die smaakt :+
Koopmans Appel Kruimeltaart pak gehaald en dat recept gebruikt.
50gr suiker ipv 20gr wat "gezonder" is volgens het pak
Rozijnen in de rum

Bastard ingesteld voor indirect op 170-180 graden voor 45 min
Daarna voor 10 min op 190-200 graden om bij te kleuren

Dat smaakt nog best goed! Je proeft echt een licht vleugje BBQ rook er doorheen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:11
Vandaag de eerste houtskool run gedaan. Ik wist dat de Caliber efficient was qua verbruik en hitte afname. Onderstaand is met slechts 1kg houtskool gedaan, inmiddels al bijna op 12 uur. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hs1Nk7N.png

EDIT: grafiek bijgewerkt staat nu op 15 graden. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 25-03-2019 08:31 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@zeroday met staalborstel, rubberen handschoentjes en een keukendoekje.
Ik snap wat je bedoelt met richeltjes enzo, maar vond het nog meevallen. Je zou inderdaad denken dat ze daar bij het ontwerp - zeker in deze prijsklasse - rekening mee zouden kunnen houden :/ Misschien dat dit bij andere merken beter is. Dat weet ik niet, want daar heb ik toen helaas niet naar gekeken.

Ik heb maar geaccepteerd dat ik ‘m nooit helemaal schoon krijg. Zolang de roosters maar goed schoon zijn is het goed. Ik hoef immers niet van de bodem en van achter die richeltjes te eten :P

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Apie! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 06:01:

Ik heb maar geaccepteerd dat ik ‘m nooit helemaal schoon krijg. Zolang de roosters maar goed schoon zijn is het goed. Ik hoef immers niet van de bodem en van achter die richeltjes te eten :P
Dat dacht ik ook, totdat ik bemerkte dat nu juist daardoor roestvorming makkelijk kon optreden, zo had ik ook geëmailleerde gasbeschermers, en toen dacht ik laat ik er zilverfolie omheen plakken zodat ik minder hoef schoon te maken. Dat bleek dus ook dodelijk want dat zilverfolie verbrand gewoon de emaille waardoor daar ook de beschermlaag verdween

vandaar dat ik goed kijk hoe de fabrikanten het onderste gedeelte oplossen want een stukje vlees eet toch wat lekkerder als je weet dat waar het gelegen heeft 'schoon' is geweest, ookal verbrand alles bij die temperaturen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@zeroday hmm, daar had ik nog niet aan gedacht, roest als gevolg van voedselresten. Volgend weekend nog maar een schoonmaakbeurt met barbecuespul doen dan.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Voor wie nog een gasser wil; bij de grote Parxis in Amersfoort staan er Weber Spirits voor 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Paganstars schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:33:
Voor wie nog een gasser wil; bij de grote Parxis in Amersfoort staan er Weber Spirits voor 500,-
Afhankelijk van het type heeft de ING rentepunten hem nog goedkoper:
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6867714
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6798769

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Wel handig als je ing hebt dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Paganstars schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Wel handig als je ing hebt dan ;)
_iedereen_ met ING heeft die punten over, dus als je iets uit de ING shop wilt, kan je gewoon even rondvragen. Je pakt niemand zijn punten echt af, nagenoeg iedereen doet er niets mee en je geeft ze een excuus om ze eindelijk eens in te zetten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hari-Bo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:26:
Vandaag de eerste houtskool run gedaan. Ik wist dat de Caliber efficient was qua verbruik en hitte afname. Onderstaand is met slechts 1kg houtskool gedaan, inmiddels al bijna op 12 uur. :D

[Afbeelding]

EDIT: grafiek bijgewerkt staat nu op 15 graden. :P
Hoe heb je de run gedaan? Alle vents maximaal open? Of heb je ingesteld op 130-135gr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Apie! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:19:
@zeroday hmm, daar had ik nog niet aan gedacht, roest als gevolg van voedselresten. Volgend weekend nog maar een schoonmaakbeurt met barbecuespul doen dan.
al doende leer je, althans, ik heb het idee dat het daardoor komt in combinatie de 'goedkoopheid' van de BBQ (al vond ik 450 euro voor een Grandhall indertijd toch wel pfff).

Die schroef bij jou is stukken beter. ik keek van boven op de schroef die van jou zit aan de zijkant en is ook beter materiaal. (en het lijkt erop dat het minder roestgevoelig is qua materiaal)

Een lullig schroefje voor de gasbranders waarvan je in eerste instantie niet bij denkt van: zou dat ook kapot kunnen gaan? Daar kom ik nooit ..
;)
Dodelijk voor de BBQ was die zilverfolie .. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 25-03-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Anoniem: 35872 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:54:
[...]

Hoe heb je de run gedaan? Alle vents maximaal open? Of heb je ingesteld op 130-135gr?
De run is als volgt gedaan;
  • stap 0 - Kamado schoongemaakt en klaargezet. De margrietschijf (bovenaan) en sleuf (onderaan) volledig geopend. noteren buiten temperatuur.
  • stap 1 - 1 kilo houtskool worden in de kolenmand geplaatst.
  • stap 2 - De kolen worden ontbrand door de Looftlighter 120 seconden ertegenaan te houden. En de deksel wordt daarna gesloten.
  • stap 3 - Temperatuur 250 graden Celcius dan margrietschijf 50% geopend.
  • stap 4 - Temperatuur daalt 30 minuten dan magrgietschijf 100% geopend.
Als ik hem vol open hou dan krijg je een enorm hoge piek, maar dat is niet meer interessant. Daarom het plafond van grillen aangehouden van 250 graden. :)

En dit dan voor elke soort houtskool die ik heb.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Apie! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:21:

Het vet komt zelfs op plekken waarvan ik niet zo goed begrijp hoe :
Dat had ik ook op mijn gasser. Die vettige rook die ontstaat tijden gebruik komt overal en in hoekjes en naadjes hoopt dat gewoon op. Heb een Weber Spirit e210 gehad en eens in de zoveel tijd ben je gewoon aan de beurt met schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kojoottii
Gisteren eens iets nieuws geprobeerd op de Minimax, Ossenstaart :)

Eerst even dichtschroeien, dan 2 uur op 120-130C met eiken rookhout en vervolgens nog 4 uur laten pruttelen in gewone salsa, salsa verde en kippenfond (gelijke delen) en een paar jalapenos. En toen ze klaar waren ff plukken en serveren met taco's / tortillas + alle gewenste adjectieven. Resultaat was heerlijk! Aanrader als je van mexicaans eten houdt. Als je googled op smoked oxtail taco's vind je bulten variaties trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Mocht je interesse hebben in Kamado Joe bbq's en de nieuwste producten. Op zaterdag 20 april is er een Kamado Joe Demo Dag in IJsselstein (Utrecht) tussen 10 en 16 uur. Meer informatie op Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 02-06 20:56

Typhone

Who Dares Wins

Green Egg mannen (liefste de large): hoe ver staat jullie schuifje open voor een temperatuur van 250 graden?
Ik kan me herinneren dat in het begin dit zo'n 2cm was maar inmiddels kan ik hem bijna helemaal openzetten om de temperatuur goed te krijgen. Dat was ik afgelopen weekend dus ik heb hem uit elkaar gehaald.

Vilt gaat ook vervangen worden (door Smokeware Nomex) en dan ga ik hem opnieuw afstellen en wellicht de thermometer even kalibreren. Volgend jaar betaal ik mooi €110 euro aan de BBQ-wacht want het kostte mij weer een ritje naar de Hornbach, 2 uur tijd en door omstandigheden haalde ik het zondagmiddag helaas niet meer. Zum kotzen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:52:
Green Egg mannen (liefste de large): hoe ver staat jullie schuifje open voor een temperatuur van 250 graden?
Ik kan me herinneren dat in het begin dit zo'n 2cm was maar inmiddels kan ik hem bijna helemaal openzetten om de temperatuur goed te krijgen. Dat was ik afgelopen weekend dus ik heb hem uit elkaar gehaald.

Vilt gaat ook vervangen worden (door Smokeware Nomex) en dan ga ik hem opnieuw afstellen en wellicht de thermometer even kalibreren. Volgend jaar betaal ik mooi €110 euro aan de BBQ-wacht want het kostte mij weer een ritje naar de Hornbach, 2 uur tijd en door omstandigheden haalde ik het zondagmiddag helaas niet meer. Zum kotzen!
Nieuwe of oude kolen ?
Mijn open zak van afgelopen winter lijkt ook geen hitte te produceren.
Ik wilde van de week wat kip grillen, en de 'normale' hoeveelheid schoot er door heen.
Martinusz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:05:
Ik denk ook vocht, ik had afgelopen weekend ook last om mijn kolen aan te krijgen, duurde langer dan normaal om ze een beetje aan de gang te krijgen. (open zak in de schuur)
De load voor de te grillen kip had ook 6 aanmaakkrullen nodig, normaal met 2 á 3 te doen.
Rotseizoen voor ons ;)
Overschotten van afgelopen maanden opmaken, en plannen voor komende maanden maken :+

Vrijdag Pizza gemaakt, nieuwe ( oude ) zak opengetrokken, en in een half uur 350C.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8K46LdP/IMG-1682.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jv3sRKF/IMG-1691.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y8KJCRd/IMG-1688.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z2JjSkp/IMG-1697.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/30HFYJZ/IMG-1698.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nms5pxc/IMG-1699.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mJp1bBp/IMG-1700.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 26-03-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Kolen zijn circa 3 maanden oud (afkomstig van Vuur&Rook). Maar het vilt leek ook wel kapot te zijn dus ik vrees dat er 'een keer' iets niet helemaal goed is gegaan. In het weekend maar even mee aan de slag als het weer meezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Kapot vilt zou betekenen meer zuurstof -> meer hitte
In jouw geval juist andersom, in deze tijd van het jaar geef ik toch echt wel de schuld aan het vocht.

Vilt is echter wel belangrijk, dus vervangen is altijd een optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Ik denk ook vocht, ik had afgelopen weekend ook last om mijn kolen aan te krijgen, duurde langer dan normaal om ze een beetje aan de gang te krijgen. (open zak in de schuur)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb sinds dit weekend de Kamado Joe Classic II.
Wat een positieve ervaring. Stabiel in temperatuur, makkelijk te regelen, heel laag verbruik aan houtskool.

Zaterdagmorgen firebox goed gevuld. en dan een run gedaan van een dikke 6 uur aan 100-120 graden voor een mooi stel ribben.
Direct na de cook alle schuiven dicht.
Zondag zag ik dat er echt weinig verbruikt was, en nog een zalmpje warm gerookt op de cederplank. De Q is daarbij ca 1 uur aan 150-200 graden gestookt, en nog altijd een mooi pak houtskool over.

Kwaliteitsindruk van de KJ is echt goed!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

Tommie12 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:09:
Ik heb sinds dit weekend de Kamado Joe Classic II.
Wat een positieve ervaring. Stabiel in temperatuur, makkelijk te regelen, heel laag verbruik aan houtskool.

Zaterdagmorgen firebox goed gevuld. en dan een run gedaan van een dikke 6 uur aan 100-120 graden voor een mooi stel ribben.
Direct na de cook alle schuiven dicht.
Zondag zag ik dat er echt weinig verbruikt was, en nog een zalmpje warm gerookt op de cederplank. De Q is daarbij ca 1 uur aan 150-200 graden gestookt, en nog altijd een mooi pak houtskool over.

Kwaliteitsindruk van de KJ is echt goed!
Heerlijk he, ik heb zelf nu een paar maanden de basterd. Echt een verschil met de oude weber. Je gaat ook zoveel mee maken ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo wat een rotklus maar het vilt zojuist vervangen op de BGE Large. Dat leek wel kapot te zijn zo stervens hard was het. Geen idee wat ermee gebeurd is. Gietijzeren rooster was flink aan het roesten dus die ligt nu even in een zak met azijn. Morgen verder cleanen. Verder de hele egg schoongemaakt en weer goed en recht in elkaar gezet. Vilt laat ik nu paar dagen mooi hechten en dan ga ik in het weekend weer pulled pork maken. Het smokeware vilt lijkt wel echt een hele klap breder te zijn dan het High Q Nomex vilt wat ik eerst had. Wellicht was dat toch niet helemaal juist.

Anyways, even afwachten nu. Wordt vervolgd dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vilt vervangen moet hier ook nodig gebeuren op de BGE. Maar dat merk ik vooral juist bij low & slow, dan is het controleren van de temperatuur lastiger. Pizza bakken is erg slecht voor het vilt heb ik gemerkt dus ik heb goede hoop dat het langer meegaat nu ik voor pizza's een aparte Ooni Pro heb.

Wat betreft lastiger aan gaan, dat is denk ik vooral vocht inderdaad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hari-Bo
Het was even knutselen met de data die eruit kwam, maar nu netjes in een grafiek. De komende tijd verschillende soorten testen en een mooi overzicht gaat het worden. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7tm9h7E.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat voor dikte aan planken zullen jullie kiezen voor een kamadomeubel? Wordt ongeveer wel tijd om dat project naar voren te schuiven.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

kmf schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:44:
Wat voor dikte aan planken zullen jullie kiezen voor een kamadomeubel? Wordt ongeveer wel tijd om dat project naar voren te schuiven.
Ik heb het ook een paar keer doorgeschoven, uiteindelijk maar een kant en klare gekocht :P Was toen een "showmodel tafel" voor een euro of 250 uit mijn hoofd. Kon ik het niet zelf van maken iig. Weliswaar douglashout, maar hij staat bij mij toch netjes droog altijd.

(Ik kan ze vanavond wel even voor je opmeten als je wilt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Denko schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:01:
[...]

Ik heb het ook een paar keer doorgeschoven, uiteindelijk maar een kant en klare gekocht :P Was toen een "showmodel tafel" voor een euro of 250 uit mijn hoofd. Kon ik het niet zelf van maken iig. Weliswaar douglashout, maar hij staat bij mij toch netjes droog altijd.

(Ik kan ze vanavond wel even voor je opmeten als je wilt )
250 is wel een koopje!

Maar aangezien ik toch douglashout moet bestellen voor een moestuinbak+houtopslag+bbq-meubel ga ik maar zelf proberen in elkaar te zetten.

Zal wel handig zijn om wat maten te weten.

Ik ga een action mini-kamado in combinatie met een medium kamado van grill guru doen. Dus beetje custom werk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Intratuin heeft vanavond tot 21.00uur extra korting. Ook op de bbq-afdeling.

Wellicht interessant voor twijfelaars zoals ik. Bijvoorbeeld de Bastard Urban medium compleet voor €879,20 ipv €1099.

[ Voor 3% gewijzigd door bartbh op 27-03-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

bartbh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:27:
De Intratuin heeft vanavond tot 21.00uur extra korting. Ook op de bbq-afdeling.

Wellicht interessant voor twijfelaars zoals ik. Bijvoorbeeld de Bastard Urban medium compleet voor €879,20.
Hou er ook rekening mee dat harlem bbq deze week ook aanbiedingen heeft. Het zou daar zomaar een stuk interresanter zijn (ik heb eind vorig jaar minder dan dat voor mijn large betaald bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Nu online

Denko

|{ing Øf ßlitz

kmf schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:24:
[...]

250 is wel een koopje!

Maar aangezien ik toch douglashout moet bestellen voor een moestuinbak+houtopslag+bbq-meubel ga ik maar zelf proberen in elkaar te zetten.

Zal wel handig zijn om wat maten te weten.

Ik ga een action mini-kamado in combinatie met een medium kamado van grill guru doen. Dus beetje custom werk nodig.
Nou, even opgemeten. Hij is 125 bij 75cm en de planken zijn 3cm dik
Voor de beeldvorming, dit is een large dus

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zlRpIbf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Steigerplanken zijn 30mm dik. Ik zou wel geschaafd hout gebruiken want dat werkt prettiger en is makkelijker te behandelen en schoon te maken.
Je kunt 3 of 4 planken verlijmen zodat je een mooi massief werkblad hebt.

Maar er is ook veel mooier (en dus duurder) (hard)hout in omloop wat je ook kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Denko schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:02:
[...]

Nou, even opgemeten. Hij is 125 bij 75cm en de planken zijn 3cm dik
Voor de beeldvorming, dit is een large dus

[Afbeelding]
Bedankt, heb ik weer een voorbeeld extra om te kijken hoe ik het ga maken.

75cm is de breedte? wat is de hoogte?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 27-03-2019 22:44 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 330 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism