Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 350 351 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
ASS-Ware schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:54:
Maar de druipbak, daar ben ik nog niet over uit.
Als je de kolen achter hebt en een druipbak voor, dan valt toch nog steeds een deel van het vet in de kolen?
En die lucht is niet heel fijn.

Hoe doen jullie dat?
Niet met kip, maar Picanha aan het spit vinden wij direct, zonder druipbak duidelijk lekkerdere dan indirect/met druipbak. De flare-ups en directe hitte geven net die andere smaak.

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:59
ASS-Ware schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:54:
Ik ga binnenkort mijn eerste kip aan het spit doen op de kamado en ik ben benieuwd naar het resulaat, welke ik hier zeker zal delen.

Ik zie her en der dat men de kolen aan de achterkant houdt en de dome tussen de 150C en 200C regelt.
Ik neem aan dat hoger een meer crispy huid oplevert en een snellere garing.
Ik denk dat ik rond de 150-160 zal blijven.

Maar de druipbak, daar ben ik nog niet over uit.
Als je de kolen achter hebt en een druipbak voor, dan valt toch nog steeds een deel van het vet in de kolen?
En die lucht is niet heel fijn.

Hoe doen jullie dat?
Ik heb laatst voor het eerst een kip aan het spit gedaan, ook op die manier met kolen achterin en een druipbakje, op ca 160 graden.
Het meeste vet viel in het bakje, maar af en toe viel er iets in de kolen. Dat gaf wat vlammen, maar van geur heb ik weinig gemerkt. Uiteindelijk is het aluminium bakje gaan branden, dus ik weet niet of ik het nog een keer op die manier ga doen.
Ik kreeg op 160 graden ook geen knapperige huidje, dus volgende keer gaat de temperatuur omhoog, in ieder geval aan het einde.

Verder moet ik nog leren hoe ik netjes een kip moet ontleden, want dat wilde niet zo lukken. :|
Tot nu toe altijd spatchcock chicken gemaakt en dat ging me beter af

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ronaldtb schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb laatst voor het eerst een kip aan het spit gedaan, ook op die manier met kolen achterin en een druipbakje, op ca 160 graden.
Het meeste vet viel in het bakje, maar af en toe viel er iets in de kolen. Dat gaf wat vlammen, maar van geur heb ik weinig gemerkt. Uiteindelijk is het aluminium bakje gaan branden, dus ik weet niet of ik het nog een keer op die manier ga doen.
Ik kreeg op 160 graden ook geen knapperige huidje, dus volgende keer gaat de temperatuur omhoog, in ieder geval aan het einde.

Verder moet ik nog leren hoe ik netjes een kip moet ontleden, want dat wilde niet zo lukken. :|
Tot nu toe altijd spatchcock chicken gemaakt en dat ging me beter af
YouTube: How to Break Down a Chicken | Jamie Oliver

Die manier van Jamie werkt ook prima als de kip klaar is.
Ik doe het altijd op iets wat daarop lijkt in elk geval.

Vuurvaste handen is wel handig om te hebben hierbij.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:59
Dennis1812 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:38:
[...]

YouTube: How to Break Down a Chicken | Jamie Oliver

Die manier van Jamie werkt ook prima als de kip klaar is.
Ik doe het altijd op iets wat daarop lijkt in elk geval.

Vuurvaste handen is wel handig om te hebben hierbij.
Ik had vooraf een vergelijkbare (gebraden kip) video gezien, maar het ging bij mij (nog) niet zo soepel als in die video.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Oefening baart kunst.
En een goed scherp mes doet ook wonderen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Over een scherp mes gesproken: de zalm is inmiddels gesneden en in porties verpakt. Smaakt weer heerlijk :9 :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PCUp6cG9_EH0R6aCSMbIPpmvEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX6itKcbolKvTlVS4LMKfOPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hYystdhLDgq51GJvCjT4f70cDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmqrgTA4TNwLchWJypXwo0u0.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 350 351 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism