Netjes indirect gedaan, maar het spek wilde maar niet krokant worden... Dus ff gas er op. Vlammen tot bovenaan met dat vetASS-Ware schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:58:
[...]
Lekker, maar eh, boven direct vuur?
Of alleen aan het eind een korstje geven?
Ja, maar, hij past niet helemaal lekker en je moet al je rekken eruit halen, dus kan enkel direct zonder deflector plates. Of je moet erin gaan slijpen. De ‘Spit on Fire 22” ‘ is speciaal gemaakt voor de Bastard Large.MiKeZZa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:49:
Weet iemand of de Letzq Spit large op een Bastare large past? Op https://vuurenrook.nl/products/letzq-spit-large staat een mooie prijs én claimen ze van wel, maar dat gekke zinnetje maakt me aan het twijfelen. Googlen leert me ook niet veel…
Vandaag eens een minder goede ervaring. Had TOINK-balls gemaakt (moink met kipgehakt) volgens recept van BBQ-Junkie (https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/toink-balls/). General purpose rub van Southern Dutch BBQ, die ik al eerder voor kippendijen met goed resultaat had gebruikt. Na drie kwartier van de bbq afgehaald, zagen er goed uit en roken lekker. Maar toen we het proefden: zo verschrikkelijk zout, echt niet te doen. Helaas weg moeten gooien 
Ditzelfde probleem hadden we met moinkballs, die ik sindsdien ook maar niet meer gemaakt heb. Zie ze hier wel regelmatig voorbij komen (@ASS-Ware jij maakt ze graag toch?). Heeft iemand een recept dat niet te zout is?
Ditzelfde probleem hadden we met moinkballs, die ik sindsdien ook maar niet meer gemaakt heb. Zie ze hier wel regelmatig voorbij komen (@ASS-Ware jij maakt ze graag toch?). Heeft iemand een recept dat niet te zout is?
Vanwege het zout in het spek doe ik geen zout in het gehakt, maar zelfs de rub heb ik de laatste keer zelf gemaakt omdat ik die zoutloos wilde.Esumontere schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:48:
Vandaag eens een minder goede ervaring. Had TOINK-balls gemaakt (moink met kipgehakt) volgens recept van BBQ-Junkie (https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/toink-balls/). General purpose rub van Southern Dutch BBQ, die ik al eerder voor kippendijen met goed resultaat had gebruikt. Na drie kwartier van de bbq afgehaald, zagen er goed uit en roken lekker. Maar toen we het proefden: zo verschrikkelijk zout, echt niet te doen. Helaas weg moeten gooien
[Afbeelding]
Ps; ik doe niet aan zoutloos enzo, maar is puur vanwege dezelfde ervaring qua te zout zijn van de moinkballs.
[ Voor 4% gewijzigd door MiKeZZa op 05-12-2025 20:30 ]
Wow wat gek.Esumontere schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]
Mijn recept is:
500 gram rundergehakt (maar liever half om half)
30 gram Parmezaanse kaas geraspt
1 ei losgeklopt
40 gram gekruid paneermeel
80 ml melk
1,5 eetlepels knoflook fijngehakt
1,5 theelepels peterselie gedroogd
1 theelepel zeezout
1 theelepel zwarte peper versgemalen
1 theelepel oregano gedroogd
Heb je die al geprobeerd?
Thanks! Gaan we proberen!ASS-Ware schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 02:26:
[...]
Wow wat gek.
Mijn recept is:
500 gram rundergehakt (maar liever half om half)
30 gram Parmezaanse kaas geraspt
1 ei losgeklopt
40 gram gekruid paneermeel
80 ml melk
1,5 eetlepels knoflook fijngehakt
1,5 theelepels peterselie gedroogd
1 theelepel zeezout
1 theelepel zwarte peper versgemalen
1 theelepel oregano gedroogd
Heb je die al geprobeerd?
Ik ben zelf geen fan van kant-en-klare kruidenmixes vanwege de hoeveelheid zout enerzijds en anderzijds de knoflook- en uienpoeder. Die overheersen voor mij vrij snel en daarom maak ik altijd zelf mijn rubs. Toegegeven: ik heb ook een immer gevulde kruidenla in de keuken dus dat is makkelijk. Bijkomend voordeel is dat je het zoutgehalte ook veel meer in de hand hebt. Iets met ontbijtspek of soja hoeft meestal geen extra zout in de bereiding, hoogstens na bereiding om op smaak te krijgen.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Wat is jouw to go rub? Een allemansvriend. Want altijd leuk om zelf rubs te maken.The GUI schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:18:
Ik ben zelf geen fan van kant-en-klare kriidenmixes vanwege de hoeveelheid zout enerzijds en anderzijds de knoflook- en uienpoeder. Die overheersen voor mij vrij snel en daarom maak ik altijd zelf mijn rubs. Toegegeven: ik heb ook een immer gevulde kruidenla in de keuken dusverre is makkelijk. Bijkomend voordeel is dat je het zoutgehalte ook veel meer in de hand hebt. Iets met ontbijtspek of soja hoeft meestal geen extra zout in de bereiding, hoogstens na bereiding om op smaak te krijgen.
@Aramiss
Ik zit bijna altijd in de mediterraanse hoek. Dus vaak een combinatie van tijm, rozemarijn, oregano, zout en peper en citroenrasp. Soms wat peterselie/salie/laurier erdoor. Maar weinig echt ‘bbq’ smaken zoals gerookt paprikapoeder. Voor kip is het ook lekker om met gemberpoeder, paprikapoeder, gemalen korianderzaad en gemalen komijnzaad als basis te werken. Dan aanvullen met nootmuskaat/kardemom/kruidnagel naar wens.
Dus eigenlijk doe ik maar wat, maar vooral waar ik op dat moment zin in heb
Ik zit bijna altijd in de mediterraanse hoek. Dus vaak een combinatie van tijm, rozemarijn, oregano, zout en peper en citroenrasp. Soms wat peterselie/salie/laurier erdoor. Maar weinig echt ‘bbq’ smaken zoals gerookt paprikapoeder. Voor kip is het ook lekker om met gemberpoeder, paprikapoeder, gemalen korianderzaad en gemalen komijnzaad als basis te werken. Dan aanvullen met nootmuskaat/kardemom/kruidnagel naar wens.
Dus eigenlijk doe ik maar wat, maar vooral waar ik op dat moment zin in heb
Same here, al gebruik ik soms ook Euroma Jonnie Boer spullen. Wat ik daar van heb, bevat géén zoutThe GUI schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:18:
Ik ben zelf geen fan van kant-en-klare kriidenmixes vanwege de hoeveelheid zout enerzijds en anderzijds de knoflook- en uienpoeder. Die overheersen voor mij vrij snel en daarom maak ik altijd zelf mijn rubs. Toegegeven: ik heb ook een immer gevulde kruidenla in de keuken dusverre is makkelijk. Bijkomend voordeel is dat je het zoutgehalte ook veel meer in de hand hebt. Iets met ontbijtspek of soja hoeft meestal geen extra zout in de bereiding, hoogstens na bereiding om op smaak te krijgen.
Adjust non olet, plerumque...
Vandaag varkenspoot geïnjecteerd met een brine. Vervolgens op de bbq. Pot bier erbij. Smaakte weer heerlijk.
:strip_exif()/f/image/2hSobDJiNaUrdPOHNgvFMDDO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pco2WkCccpCYvYsw8bRIWjtm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iKQh1AWnsUbX5FpgciXlfeoI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2hSobDJiNaUrdPOHNgvFMDDO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pco2WkCccpCYvYsw8bRIWjtm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iKQh1AWnsUbX5FpgciXlfeoI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door almere op 07-12-2025 15:55 ]
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Er ligt momenteel een beenhammetje op, rustig te roken op beukenhout. Wordt elk half uur even ingesmeerd met honing/bourbon. Nu al zin in!
:strip_exif()/f/image/2GSwZXxMK8G9TQjhXX2K59jN.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: en daar issie dan! Uitstekend resultaat, ongeveer 2.5 uur bij 120 °C dome tot een kern van 67 °C. Enig puntje van kritiek is dat hij vrij zout is, maar hij is gepekeld gekocht (bij de Makro). Zelf geen zout toegevoegd. Volgende keer dus maar op zoek naar ongepekelde ham.
:strip_exif()/f/image/ukbHdsFWi0eaUUJIjurFJFt5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2GSwZXxMK8G9TQjhXX2K59jN.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: en daar issie dan! Uitstekend resultaat, ongeveer 2.5 uur bij 120 °C dome tot een kern van 67 °C. Enig puntje van kritiek is dat hij vrij zout is, maar hij is gepekeld gekocht (bij de Makro). Zelf geen zout toegevoegd. Volgende keer dus maar op zoek naar ongepekelde ham.
:strip_exif()/f/image/ukbHdsFWi0eaUUJIjurFJFt5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Esumontere op 07-12-2025 19:00 ]
Ik heb voor de kerst een speenvarkentje besteld van 4.2 kilo.
Ik wil deze aan het draaispit doen op mijn weber touch 57 cm.
Iemand tips hiervoor en ervaring ermee? Bijv
Kruiden van de binnenkant?
Insmeren buitenkant met bier of olijfolie?
Alle tips zijn welkom.
Kan niet meteen reageren ivm me werk.
Alvast bedankt
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
Ik mag toch hopen dat je zelf al googled ge-duck-duck-go-ed hebt en een plan de campagne heb gemaakt?almere schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:20:
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
Natuurlijk heb ik wel gezocht.Xqlus1ve schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:21:
[...]
Ik mag toch hopen dat je zelf al googled ge-duck-duck-go-ed hebt en een plan de campagne heb gemaakt?
Maar dit varkentje kost wel 95 euro en heb geen zin om dit te laten mislukken met de kerst.
Vandaar dat ik vraag naar wat ervaringen hiermee.
Fijne dag verder
Blijf deze en de andere post bijzonder vinden. Waarom bestel je een speenvarken a 95€ en drop je deze nogal brede vraag? Ik neem aan dat je eerst een goed plan maakt, je inleest, evt tips en ideeen ophaalt en dan pas besteld?almere schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:44:
[...]
Natuurlijk heb ik wel gezocht.
Maar dit varkentje kost wel 95 euro en heb geen zin om dit te laten mislukken met de kerst.
Vandaar dat ik vraag naar wat ervaringen hiermee.
Fijne dag verder
Ik vind je posting naar @Xqlus1ve nogal aanmatigend eerlijk gezegd.
smaakt dat echt lekker ja? zou me op voorhand niet heel erg trekken een varkenspoot te makenalmere schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:52:
Vandaag varkenspoot geïnjecteerd met een brine. Vervolgens op de bbq. Pot bier erbij. Smaakte weer heerlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ach, we bestellen allemaal wel eens in een opwelling iets toch? An sich is er niks off-topic aan zijn vraag. Of de reactie op de reactie dan wat toevoegt, dat niet misschien maar het is toch juist leuk om hier ervaringen te delen maar ook te vragen?brothermaynard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:39:
[...]
Blijf deze en de andere post bijzonder vinden. Waarom bestel je een speenvarken a 95€ en drop je deze nogal brede vraag? Ik neem aan dat je eerst een goed plan maakt, je inleest, evt tips en ideeen ophaalt en dan pas besteld?
Het is maar net hoe je het bekijkt... Uiteraard had hij op zeker zijn plan de campagne kunnen delen. Maar het kan natuurlijk ook al direct richting geven aan wat er nog gaat komen. Op deze manier is de vraagstelling wat meer open en wie weet word je verrast...brothermaynard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:39:
[...]
Blijf deze en de andere post bijzonder vinden. Waarom bestel je een speenvarken a 95€ en drop je deze nogal brede vraag? Ik neem aan dat je eerst een goed plan maakt, je inleest, evt tips en ideeen ophaalt en dan pas besteld?
Op zich is het niet persé verplicht om heel veel uit de doeken te doen over wat je als opties hebt voor je vraagt of er aanraders zijn? Of nog sterker; je móét toch geen plan hebben voor je iets besteld?
Ik zou er lechon van maken!almere schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:20:
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik ga volgende week op onze kerstborrel weer een mooie porchetta maken. Buikspek met zwoerd en een procureur aan de binnenkant. Het wordt het 3e jaar op rij en is altijd een succes. Mooi stukje vlees van 5kg, prima betaalbaar en een grote hit. Dit jaar probeer ik een foto te maken!
Altijd lekker, laatst eentje gemaakt (zonder zwoerd maar het lag nu eenmaal in de vriezer) en er beleg van gesnedenThe GUI schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:51:
Ik ga volgende week op onze kerstborrel weer een mooie porchetta maken. Buikspek met zwoerd en een procureur aan de binnenkant. Het wordt het 3e jaar op rij en is altijd een succes. Mooi stukje vlees van 5kg, prima betaalbaar en een grote hit. Dit jaar probeer ik een foto te maken!
Lekker hoor! En nu heb ik weer iets voor mijn verlanglijstje… Helaas gaat hij altijd schoon op1nsane schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:08:
[...]
Altijd lekker, laatst eentje gemaakt (zonder zwoerd maar het lag nu eenmaal in de vriezer) en er beleg van gesnedenik heb een horeca snijmachine dus dan is het een logisch gevolg
Ik zie graag de foto's, want ik vraag me af hoe jij de procureur in het buikspek krijgt.The GUI schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:51:
Ik heb begin dit jaar ook een porchetta gemaakt, maar alleen van buikspek.
The GUI schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:39:
[...]
Lekker hoor! En nu heb ik weer iets voor mijn verlanglijstje… Helaas gaat hij altijd schoon op
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wat gaaf zo'n apparaat, is natuurlijk ook handig bij Picanha enzo.
Wat kost zoiets?
Wat kost zoiets?
Porchetta is hemels en vrij makkelijk te bereiden, redelijk foolproof door het vetgehalte en goed voor te bereiden. Ideaal voor kerstdagen en buikspek kost geen drol.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Professioneel vast heel duur, maar mijn ouders hebben er 1 van Magimix (linkje) en die werkt ook uitstekend. Laatst nog een kilo rosbief mee in dunne plakjes gesnedenASS-Ware schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:05:
Wat gaaf zo'n apparaat, is natuurlijk ook handig bij Picanha enzo.
Wat kost zoiets?
Lidl heeft ze ook regelmatig voor 30-50 euro o.i.d. zal vast minder werken, maar incidenteel misschien goed genoeg?
Die van de lidl zou ik niet doen, die is enorm lastig te slijpen! Als je beetje goed zoekt, kan je soms uit faillisements boedel voor een paar 100 een van berkel kopen
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik ken dit voornamelijk uit Beieren als een Schweins Haxe.brothermaynard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:40:
[...]
smaakt dat echt lekker ja? zou me op voorhand niet heel erg trekken een varkenspoot te maken
Als ik in München ben probeer ik altijd naar de Augustiner Keller te gaan om er een te eten.
Mij maak je hier helemaal blij mee, hoe kronkanter de korst hoe lekkerder.
Hou je niet van vet, bot en stukjes die je niet kan eten, dan is dit een stukje veels dat je links kan laten liggen.
[ Voor 11% gewijzigd door koesie op 11-12-2025 16:42 ]
@ASS-Ware ik zie geen paddenstoelen, dit is een XL-frikandelbroodje
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zat ketchup op de frikandellen toen het bladerdeeg er omheen ging.Gonadan schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:19:
Had hem dan op zijn minst met curry en spek verwacht.![]()
https://www.instagram.com/reel/DRrG5ApiBJh/
Spek, hmm, kweenie.
Mensen, een vraag.
Hoe doen jullie je kip?
Spatchcock, beercan, spit?
Ik overweeg de aanschaf van een spit, maar weet niet of dat echt zoveel beter is dan spatchcock or beercan of zonde van mijn geld.
Hoe doen jullie je kip?
Ik overweeg de aanschaf van een spit, maar weet niet of dat echt zoveel beter is dan spatchcock or beercan of zonde van mijn geld.
Alle hele kippen rijg ik aan het spit. Heerlijk, foolproof, en je hoeft er weinig aandacht aan te besteden als je temperatuur stabiel is.ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:28:
Mensen, een vraag.
Hoe doen jullie je kip?
En krokante korst en de rest is hemels zacht.
En het vet op groenten of aardappelen laten druppelen?Dennis1812 schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:42:
[...]
Alle hele kippen rijg ik aan het spit. Heerlijk, foolproof, en je hoeft er weinig aandacht aan te besteden als je temperatuur stabiel is.
En krokante korst en de rest is hemels zacht.
Aardappels doe ik wel eens. Maar niet standaard. Vaak gaat dat verloren helaas. Zouden we meer moeten doen. Maar bij hele kip eten we vaak wraps of brood ofzo.
https://kookgekfilip.nl/w...soires/kippenpoten-rekje/
Dat rekje heb ik ook. Er hangen hier regelmatig kippenpoten boven aardappels. Die werkt in de oven overigens ook prima.
https://kookgekfilip.nl/w...soires/kippenpoten-rekje/
Dat rekje heb ik ook. Er hangen hier regelmatig kippenpoten boven aardappels. Die werkt in de oven overigens ook prima.
Gewoon indirect erop met 220-230C. Klein uurtje en klaar.
Afgelopen weekend eindelijk de tijd gehad om de infinity gasket te reparenen.Irtimid schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:41:
Inmiddels heb ik een tube van die Thermofix lijm besteld en ga die gebruiken.
Die kit kon inderdaad "maar" tot 300 graden, dus ik dacht dat de lijm beter zou zijn.
Ik zal mijn ervaring ermee laten weten.
En inderdaad eerst ontvetten, dan licht opschuren, weer schoonmaken en ontvetten en dan de lijm erop.
Eerst de rand van het deksel en de gasket zelf ontvet met IPA, daarna de rand van het deksel licht opgeschuurd. Daarna weer afgenomen met IPA en even laten drogen.
Vervolgens twee dunne streepjes op het deksel gedaan over het het stuk waar het los liet en met tape op zn plek vastgezet.
Daarna deksel gesloten en zo een goede dag laten staan onder de overkapping.
Gisteren de tape verwijderd en de gasket lijkt weer goed vast te zitten, ik ben heel benieuwd maar vooralsnog lijkt dit goed te werken.
Binnenkort maar even testen met een paar blokjes rookhout.
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Spit. Kun je ook voor andere dingen gebruiken. Shoarma, gyros, met een mandje er bij ook friet (of patat als je dat liever zegt), kippenvleugels, groentjes.ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:28:
Mensen, een vraag.
Hoe doen jullie je kip?
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.
Wat veel mensen vergeten, maar wat in mijn optiek het meeste verschil maakt, is de kip pekelen, om hem veel malser te krijgen. Maakt meer verschil dan welke bereidingsmethode dan ook.ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:28:
Mensen, een vraag.
Hoe doen jullie je kip?
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Gebeurt niet vaak, maar dit weekend toch een faal gehad...
Gerookte ossenstaart gemaakt. Volgens recepten ergens tussen de 2,5 en 4 uur bereidingstijd. Gisteren rond de lunch aan gezet. In de hoop/verwachting dat dit met het avondeten wel een beetje klaar zou zijn.
Na twee uur roken verder in de pan om door te stoven in de saus. Rond etenstijd was het spul nog enorm stug. Dus alternatief in elkaar moeten draaien.
Snap er niks van. Roken is niet boven de 120 graden uit geweest. Stoven in de pan ook gewoon rustig. Zelfs nu nog is het niet mals. Schiet mij maar lek
Gerookte ossenstaart gemaakt. Volgens recepten ergens tussen de 2,5 en 4 uur bereidingstijd. Gisteren rond de lunch aan gezet. In de hoop/verwachting dat dit met het avondeten wel een beetje klaar zou zijn.
Na twee uur roken verder in de pan om door te stoven in de saus. Rond etenstijd was het spul nog enorm stug. Dus alternatief in elkaar moeten draaien.
Snap er niks van. Roken is niet boven de 120 graden uit geweest. Stoven in de pan ook gewoon rustig. Zelfs nu nog is het niet mals. Schiet mij maar lek
alles wordt toch lekkerder met baconASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:13:
[...]
Er zat ketchup op de frikandellen toen het bladerdeeg er omheen ging.
Spek, hmm, kweenie.
Of veels te zout, het is niet altijd beter (mening).
Aangezien de kerst er weer aankomt even inspiratie opdoen?
Zijn er al mensen die het kerst menu vast hebben?
Zelf de laatste tijd veel te weinig aangehad de kamado maar daar komt verandering in.!
Zelf de laatste tijd veel te weinig aangehad de kamado maar daar komt verandering in.!
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Lekker simpel, Black Angus Rib-eye's en een schaal Pulled Pork loaded nachossten123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:38:
Hier gaat er een flinke cote de boeuf op. Met gestoofde appeltjes. Nog even een voorgerecht bedenken. Neig naar een mini kaasfondue.sten123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:38:
Loop ook nog te denken
Zalm wellington vonden ze hier altijd wel lekker
Als bijgerecht
Bloemkool met een kaassaus van de bbq
gekarameliseerde wortel met honing en suiker
pastinaak hasselback (kwam ik tegen maar nog niet getest dus kijken of ik daar nog tijd voor heb)
evt icm gewone en zoete aardappel voor een hasselback trio
verder nog aan het oriënteren (dus krijg graag meer inspiratie vanuit jullie
)
Zalm wellington vonden ze hier altijd wel lekker
Als bijgerecht
Bloemkool met een kaassaus van de bbq
gekarameliseerde wortel met honing en suiker
pastinaak hasselback (kwam ik tegen maar nog niet getest dus kijken of ik daar nog tijd voor heb)
evt icm gewone en zoete aardappel voor een hasselback trio
verder nog aan het oriënteren (dus krijg graag meer inspiratie vanuit jullie
Ik ga qua vlees in ieder geval een ossenhaas maken. Waarschijnlijk sousvide maar wel afgrillen op de barbecue. Ik ga vanavond even goed zitten voor mijn complete kerst menu. Misschien nog wat bbq dingetjes erbij, want als ik hem toch aansteek is het zonden om hem alleen te gebruiken om 2min de ossenhaas te grillen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb 1 keer wat bouten in een pekel gehad en merkte er weinig van.Sparhawk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]
Wat veel mensen vergeten, maar wat in mijn optiek het meeste verschil maakt, is de kip pekelen, om hem veel malser te krijgen. Maakt meer verschil dan welke bereidingsmethode dan ook.
Wat voor pekel gebruik je en hoe lang?
M'n vrouw heeft morgen op haar werk een kerstlunch. De bedoeling is dat iedereen zelf wat meeneemt om te delen.
Ik had haar beloofd bbq pulled chicken te maken. Overdag waren we niet thuis, dus om 22u ging de weber aan.
#beloofdisbeloofd
Ik had wat moeite om de ketel op temperatuur te krijgen. Dit is pas de derde keer dat ik de bbq gebruik bij dit soort temperaturen, dus te weinig brandstof.
Ik had haar beloofd bbq pulled chicken te maken. Overdag waren we niet thuis, dus om 22u ging de weber aan.
Ik had wat moeite om de ketel op temperatuur te krijgen. Dit is pas de derde keer dat ik de bbq gebruik bij dit soort temperaturen, dus te weinig brandstof.
[ Voor 25% gewijzigd door Mawlana op 15-12-2025 23:53 ]
-knip- Je hebt 3 opties hier op Tweakers: negeren, constructief reageren of rapporterenMawlana schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:51:
M'n vrouw heeft morgen op haar werk een kerstlunch. De bedoeling is dat iedereen zelf wat meeneemt om te delen.
Ik had haar beloofd bbq pulled chicken te maken. Overdag waren we niet thuis, dus om 22u ging de weber aan.#beloofdisbeloofd
[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2025 08:50 ]
Is het uiteindelijk wel gelukt, of ligt de kip nu in de oven?Mawlana schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:51:
Ik had haar beloofd bbq pulled chicken te maken. Overdag waren we niet thuis, dus om 22u ging de weber aan.#beloofdisbeloofd
Bij dat soort dingen kiep ik hem altijd gewoon zo vol mogelijk. Als je kolen over houdt is dat niet erg, als je tekort komt vrij irritant.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb meerdere jaren kalkoen gedaan. Kost een paar dagen voorbereiding (ontdooien, pekelen, drogen etc) maar was super mals omdat het na de bbq in de pan ging met doek er overheen en zo naar de familie.sten123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:38:
Ok, het velletje is niet krokant, maar het sap stroomt langs je kin.
blup
Goedemorgen allen, we hebben groen licht volgend jaar mag ik een pizza oven laten plaatsen/bouwen, ehh
Maar het liefst wil ik er een met er naast een BBQ. Als ultieme goal had ik een american smoker die pizza temperaturen aankan, maar inmiddels heb ik begrepen dat een pizza oven toch echt iets anders is.
ik zoek iets in deze hoek, maar dan met een fatsoenlijke schoorsteen (hoger/verlengbaar) en het liefst niet van prefab beton. Weet iemand een aannemer/bedrijf die dergelijke dingen (op maat) bouwt???
Maar het liefst wil ik er een met er naast een BBQ. Als ultieme goal had ik een american smoker die pizza temperaturen aankan, maar inmiddels heb ik begrepen dat een pizza oven toch echt iets anders is.
ik zoek iets in deze hoek, maar dan met een fatsoenlijke schoorsteen (hoger/verlengbaar) en het liefst niet van prefab beton. Weet iemand een aannemer/bedrijf die dergelijke dingen (op maat) bouwt???
Zijn verschillende varianten voorASS-Ware schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:04:
[...]
Ik heb 1 keer wat bouten in een pekel gehad en merkte er weinig van.
Wat voor pekel gebruik je en hoe lang?
Wat ik meestald doe:
Ingrediënten: 2,5 liter water, 100 gram zout, 40 gram bruine basterdsuiker, kruiden (tijm, rozemarijn, peterselie, laurier), gekneusde knoflook, peperkorrels, citroenpartjes.
Bereiding: 0,5 liter water koken met zout, suiker, kruiden tot zout is opgelost. Voeg 2 liter koud water toe en laat volledig afkoelen (evt. met ijsblokjes).
Kip erin, voor 4 uur laten pekelen (in koelkast). Dan nog uurtje drogen in de koelkast, en dan aan het spit. Succes ermee
Ik vind 4 uur pekelen voor kip vrij lang, dan wordt hij imho wel heel zout. Een uurtje is lang genoeg, en ik spoel de kip na het pekelen altijd af, laat hem dan drogen (in de koelkast op een rekje) en daarna bereiden.Sparhawk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:17:
[...]
Zijn verschillende varianten voor
Wat ik meestald doe:
Ingrediënten: 2,5 liter water, 100 gram zout, 40 gram bruine basterdsuiker, kruiden (tijm, rozemarijn, peterselie, laurier), gekneusde knoflook, peperkorrels, citroenpartjes.
Bereiding: 0,5 liter water koken met zout, suiker, kruiden tot zout is opgelost. Voeg 2 liter koud water toe en laat volledig afkoelen (evt. met ijsblokjes).
Kip erin, voor 4 uur laten pekelen (in koelkast). Dan nog uurtje drogen in de koelkast, en dan aan het spit. Succes ermee
Goede opmerking. Normaal zie je 70 a 80 gr zout per L water.... Hier is de hoeveelheid zout per liter al een stuk minder, dus kan ie langer pekelenEsumontere schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:38:
[...]
Ik vind 4 uur pekelen voor kip vrij lang, dan wordt hij imho wel heel zout. Een uurtje is lang genoeg, en ik spoel de kip na het pekelen altijd af, laat hem dan drogen (in de koelkast op een rekje) en daarna bereiden.
De kogel is door de kerk, ik heb een Kamado Joe Joetisserie besteld en omdat ik mijn bedrade probes daar niet mee kan gebruiken heb ik er ook meteen de Meater Pro Duo bij gedaan.
Beiden gaan onder de kerstboom.
Dank je wel kerstman.
Dank je wel kerstman.
Wat? Hebben ze tegenwoordig wel een duo? Ik heb gvd heel lang getwijfeld tussen een gewone en die met vier omdat ik één probe eigenlijk net te weinig vond. Uiteindelijk vond ik vier veel te veel dus nu heb ik er maar één.
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 16-12-2025 21:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb hem eigenlijk alleen nodig voor het spit, want ik heb al een InkBird met 4 dunne probes, dus de enkele was genoeg geweest, maar ik heb de duo besteld omdat die wifi kan babbelen.Gonadan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:12:
Wat? Hebben ze tegenwoordig wel een duo? Ik heb gvd heel lang getwijfeld tussen een gewone en die met vier omdat ik één probe eigenlijk net te weinig vond. Uiteindelijk vond ik vier veel te veel dus nu heb ik er maar één.
Nog beter.ASS-Ware schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:37:
[...]
Ik heb hem eigenlijk alleen nodig voor het spit, want ik heb al een InkBird met 4 dunne probes, dus de enkele was genoeg geweest, maar ik heb de duo besteld omdat die wifi kan babbelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 17-12-2025 11:51 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je nog een losse besteld, dan heb je een duo
Nog beter als je die duo bestelt, dan heb je een trio, met deels wifi...
Ik zie mogelijkheden
If I agreed with you, we'd both be wrong.
De enkele is eigenlijk geen Pro maar een 2 Plus, die hebben ze Pro genoemd doen ze de Pro lijn gingen uitbrengen. De Duo en XL zijn wel echte Pro's, die hebben wifi en USB-C laden.Loft schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:13:
[...]
Als je nog een losse besteld, dan heb je een duo![]()
Nog beter als je die duo bestelt, dan heb je een trio, met deels wifi...![]()
Ik zie mogelijkheden
Feitelijk moet je die van mij zien als een Pro probe met een v1 lader. De Duo en XL zijn dan daadwerkelijk Pro laders, met dezelfde soort probes.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen. Voor lunch binnenkort wil ik als hapjes erbij pork belly burnt ends maken volgens Noskos recept. Probleem is echter dat wij deze keer op bezoek gaan en ik dus niet de tijd heb voor het hele recept in 1 keer. Ook lees ik wat wisselend succes met de dag erna opwarmen hier en daar. Zou het gaan werken als ik het proces in 2 dagen verdeel met op dag 1 verwarmen en dan weer laten afkoelen + in een afgesloten bakje in de koelkast en op dag 2 verder met inpakken/honing/suiker/boter en afronden met bbqsaus? Als het toch het beste is om het in 1 dag te doen ga ik op zoek naar een alternatief voor deze keer.
Ik heb van het weekend precies dat gedaan met de 3.2.1 methode voor buikspek burnt ends. 3 + 2 gedaan in de ochtend en tussendoor in de koelkast en later op de avond pas de 1 gedaan van dat proces. Dat laatste is eigenlijk gewoon opwarmen en wat indikken van de marinade.Southern Sun schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:40:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen. Voor lunch binnenkort wil ik als hapjes erbij pork belly burnt ends maken volgens Noskos recept. Probleem is echter dat wij deze keer op bezoek gaan en ik dus niet de tijd heb voor het hele recept in 1 keer. Ook lees ik wat wisselend succes met de dag erna opwarmen hier en daar. Zou het gaan werken als ik het proces in 2 dagen verdeel met op dag 1 verwarmen en dan weer laten afkoelen + in een afgesloten bakje in de koelkast en op dag 2 verder met inpakken/honing/suiker/boter en afronden met bbqsaus? Als het toch het beste is om het in 1 dag te doen ga ik op zoek naar een alternatief voor deze keer.
Met moinkballs heb ik ook op die manier gemaakt, gewoon de laatste stap niet direct na de andere stappen doen maar uitstellen tot wanneer het je uitkomt (natuurlijk geen week later maar een dag, misschien wel 2 moet zeker kunnen).
Met kerst(brunch) ga ik de laatste stap zelfs in de oven doen, de bbq smaak komt het meeste van de eerste stap.
[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 18-12-2025 12:21 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Hoe doen jullie het met grote stukken vlees? Ik heb nog 2 meat hammers a 2kg per stuk in de vriezer liggen voor kerst.... maar kan nergens een formule vinden hoe te berekenen hoelang het zal duren voordat ze ontdooit zijn in een koelkast van 4c?
Zal 3 dagen voor die tijd voldoende zijn, of moet ik nog eerder beginnen?
Ik verwacht dat 1,5 tot 2 dagen voldoende is. Maar ik neem aan dat je ze gevacumeerd hebt liggen, je kan ze dan ook nog even in koud water leggen als ze nog niet voldoende ontdooid zijn.torretje2012 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:11:
Hoe doen jullie het met grote stukken vlees? Ik heb nog 2 meat hammers a 2kg per stuk in de vriezer liggen voor kerst.... maar kan nergens een formule vinden hoe te berekenen hoelang het zal duren voordat ze ontdooit zijn in een koelkast van 4c?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dag of 2-3 reken ik op meestal.
En als de diepe kern nog 0/-1 is maakt het weinig uit. Dat warmt op de BBQ wel op. Maar dan is de buitenkant goed genoeg om te bewerken.
En als de diepe kern nog 0/-1 is maakt het weinig uit. Dat warmt op de BBQ wel op. Maar dan is de buitenkant goed genoeg om te bewerken.
Drie dagen moet genoeg zijn. En bij 4 graden zal het niet bederven dus een dagje langer voor de zekerheid is ook geen punt.torretje2012 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:11:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
dan ben ik prima optijd als ik ze er morgenochtend uittrek, danku allen
Hier gaat de BBQ (Boretti Carbone) nog bijna elke week aan. In de winter met name grotere stukken vlees die niet 8u hoeven te liggen, dus Pork Loins, halve zalm roken of zoals gisteravond een lekkere ribeye met pompoen, gegaarde knoflook en een gepofte aardappel. Op het bord wat avocado-partjes en appelmoes (van eigen boom) erbij en smullen maar!
:strip_exif()/f/image/Y3gNl5cpOkeJQumqxYtTFHd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y3gNl5cpOkeJQumqxYtTFHd9.jpg?f=fotoalbum_large)
Een goede Leffe erbij tijdens het bereiden, prima zo!jfeelders schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:50:
Hier gaat de BBQ (Boretti Carbone) nog bijna elke week aan. In de winter met name grotere stukken vlees die niet 8u hoeven te liggen, dus Pork Loins, halve zalm roken of zoals gisteravond een lekkere ribeye met pompoen, gegaarde knoflook en een gepofte aardappel. Op het bord wat avocado-partjes en appelmoes (van eigen boom) erbij en smullen maar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch
Goedemorgen op deze grijze zondagochtend,
Voor de kerst willen ze hier graag kip van de spit. Het is een grote groep dus moet minstens 3 hele kippen er op. Maar er passen maar 2 tegelijk in de Big joe dus dacht ik ik doe er 2 aan de spit en een sous vide en daarna aan de spit afgrillen. Kan ik ook mooi vergelijken de 2 methodes.
Alleen ik heb nog nooit een hele kip sous vide gedaan en vroeg me af hoe dat uit zal pakken met de loze ruimte binnen in de kip. Ik lees verschillende dingen van volstoppen met citroen en ui of zelf vullen met kipbouillon.
Kan natuurlijk ook kip plat maken sous vide garen en daarna alsnog aan de spit maar mooier is natuurlijk als het heel blijft.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen/suggestie zijn.
Voor de kerst willen ze hier graag kip van de spit. Het is een grote groep dus moet minstens 3 hele kippen er op. Maar er passen maar 2 tegelijk in de Big joe dus dacht ik ik doe er 2 aan de spit en een sous vide en daarna aan de spit afgrillen. Kan ik ook mooi vergelijken de 2 methodes.
Alleen ik heb nog nooit een hele kip sous vide gedaan en vroeg me af hoe dat uit zal pakken met de loze ruimte binnen in de kip. Ik lees verschillende dingen van volstoppen met citroen en ui of zelf vullen met kipbouillon.
Kan natuurlijk ook kip plat maken sous vide garen en daarna alsnog aan de spit maar mooier is natuurlijk als het heel blijft.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen/suggestie zijn.
@N00bi3 Als je een hele kip sous-vide gaat garen, en daarbij ook nog eens een andere vulling aan gaat geven, krijg je uiteraard een compleet andere smaak beleving. Ik weet niet of dit handig is als je voor 1 groep gaat koken.
Hoe zou ik het doen/poging wagen?
2 sessie's garen (kunnen er 4 kipjes verorberd worden), de eerste warmhouden in alufolie en handdoek in een coolbox, en dan als de tweede sessie bijna klaar is, 10 a 15 minuten, de eerste sessie erbij zetten op een halfmoon systeem. Als dit past. Anders alle kipjes op een grilrooster zetten voor het laatste stukje.
misschien heeft iemand een beter oplossing, maar dit zou mijn oplossing zijn.
2 sessie's garen (kunnen er 4 kipjes verorberd worden), de eerste warmhouden in alufolie en handdoek in een coolbox, en dan als de tweede sessie bijna klaar is, 10 a 15 minuten, de eerste sessie erbij zetten op een halfmoon systeem. Als dit past. Anders alle kipjes op een grilrooster zetten voor het laatste stukje.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dank voor de reactie.insomniac schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:16:
@N00bi3 Als je een hele kip sous-vide gaat garen, en daarbij ook nog eens een andere vulling aan gaat geven, krijg je uiteraard een compleet andere smaak beleving. Ik weet niet of dit handig is als je voor 1 groep gaat koken.
Smaakt/beleving verschil maakt niet zo veel uit, ze kijken altijd uit naar mijn experimenten en kunnen ze mooi de 2 naast elkaar vergelijken.
Ik wil het vooral makkelijk maken voor mezelf aangezien ik nog herstellende ben van een knie operatie.
Maar ik ga denk ik naast de spit ook de bastard compact aansteken en daar eentje op zetten. Scheelt weer een hoop gedoe en heen en weer lopen voor mij.
Als je een compact hebben zou ik er inderdaad daar eentje op spatchcocken, of op de chicken sitter als het past. Scheelt een hoop gedoe.N00bi3 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:09:
[...]
Dank voor de reactie.
Smaakt/beleving verschil maakt niet zo veel uit, ze kijken altijd uit naar mijn experimenten en kunnen ze mooi de 2 naast elkaar vergelijken.
Ik wil het vooral makkelijk maken voor mezelf aangezien ik nog herstellende ben van een knie operatie.
Maar ik ga denk ik naast de spit ook de bastard compact aansteken en daar eentje op zetten. Scheelt weer een hoop gedoe en heen en weer lopen voor mij.
De winterse temperaturen komen mooi op tijd om voor kerst nog even wat zalm te roken
Twee hele zijdes deze keer, kan ik ook eens experimenteren om een portie in te vriezen en ik ben nu niet meer beperkt door wat ik fatsoenlijk in mijn compacte kamado kwijt kon zoals de afgelopen paar jaar.
De dunne randjes en staart er afgesneden, zo past het ook mooi in de schalen die ik heb.
Op een bedje van pekel (allbrine met wat extra bruine suiker om aan de juiste verhoudingen te komen en nog wat extra dille en jeneverbessen):
:strip_exif()/f/image/KFVj8nDDjDdVnkWMOTYAOIXK.jpg?f=fotoalbum_large)
En helemaal bedekt (ruim 800g pekel gebruikt op bijna 2kg zalm):
:strip_exif()/f/image/S8iD7L3C3uJVVcdoMNMvwbNb.jpg?f=fotoalbum_large)
De restjes zalm die van de zijdes gesneden zijn gaan natuurlijk niet de prullenbak in, daar hebben we lekker flammkuchen mee belegd (prutje van creme fraiche,kwark,cashewnoten,knoflook,citroensap,dille en chilivlokken, dunne repen courgette waar met wat zout een deel van het vocht uitgetrokken is en dan de zalm met nog wat olijfolie, dille en chilivlokken er over
):
:strip_exif()/f/image/y4RfEvnPDe5savnKQigbupnv.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een dag in de pekel, klaar om een dag te drogen:
:strip_exif()/f/image/smNLYBtXL9r8x7jBoKyy9S6c.jpg?f=fotoalbum_large)
En vandaag dan eindelijk klaar om te roken. Beuken rookmot in de csg:
:strip_exif()/f/image/YqI0XH5ZVGwUl6IxXmpJW9FJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Even voorzichtig aansteken, zodat niet per ongeluk ook de volgende baan in het midden gaat branden zoals een paar jaar terug :X
:strip_exif()/f/image/ChMEutNt2xbCbdMPXyInOaWS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de zekerheid wel nog even een aluminium schaal met ijs boven de csg en dan de twee zalmzijdes bovenin. Past precies in de MB Gravity XT zo
:strip_exif()/f/image/28qPbgElpRCXGwjyvea11I7V.jpg?f=fotoalbum_large)
Klepje van de druipschaal op een kier. Ik houdt de normale luchttoevoer vanuit de hopper/ventilator dicht.
:strip_exif()/f/image/8XCEcY6qM6333R1SzK9Jt8cm.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de BBQ aangezet, maar op "hold", zodat de ventilator gewoon uit blijft. Op die manier kan ik in elk geval de temperatuur volgen. Al lijkt die 10˚ te hoog te zitten. Geen idee of dat onnauwkeurigheid is op lage temperaturen, of een afwijking die ook bij normale bbq temperaturen van invloed is. Wellicht is dat gewoon de software die compenseert voor de plaatsing van de probe, maar dat slaat dan natuurlijk nergens op als de bbq niet daadwerkelijk aan het verhitten is. Maar ik kan zo in elk geval zien of ie onverhoopt oploopt.
En nu geduld hebben
Vanavond de twee zijdes in hun geheel vacumeren en een dagje laten rusten en dan denk ik woensdagochtend of zo maar eens in plakjes snijden en in porties opnieuw vacumeren, deels voor de kerst, deels om links en rechts uit te delen en deels de vriezer in. Heb online wat van die foliekartonnetjes besteld zodat de gesneden zalm netjes te vacumeren is.
Twee hele zijdes deze keer, kan ik ook eens experimenteren om een portie in te vriezen en ik ben nu niet meer beperkt door wat ik fatsoenlijk in mijn compacte kamado kwijt kon zoals de afgelopen paar jaar.
De dunne randjes en staart er afgesneden, zo past het ook mooi in de schalen die ik heb.
Op een bedje van pekel (allbrine met wat extra bruine suiker om aan de juiste verhoudingen te komen en nog wat extra dille en jeneverbessen):
:strip_exif()/f/image/KFVj8nDDjDdVnkWMOTYAOIXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S8iD7L3C3uJVVcdoMNMvwbNb.jpg?f=fotoalbum_large)
De restjes zalm die van de zijdes gesneden zijn gaan natuurlijk niet de prullenbak in, daar hebben we lekker flammkuchen mee belegd (prutje van creme fraiche,kwark,cashewnoten,knoflook,citroensap,dille en chilivlokken, dunne repen courgette waar met wat zout een deel van het vocht uitgetrokken is en dan de zalm met nog wat olijfolie, dille en chilivlokken er over
:strip_exif()/f/image/y4RfEvnPDe5savnKQigbupnv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/smNLYBtXL9r8x7jBoKyy9S6c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YqI0XH5ZVGwUl6IxXmpJW9FJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Even voorzichtig aansteken, zodat niet per ongeluk ook de volgende baan in het midden gaat branden zoals een paar jaar terug :X
:strip_exif()/f/image/ChMEutNt2xbCbdMPXyInOaWS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de zekerheid wel nog even een aluminium schaal met ijs boven de csg en dan de twee zalmzijdes bovenin. Past precies in de MB Gravity XT zo
:strip_exif()/f/image/28qPbgElpRCXGwjyvea11I7V.jpg?f=fotoalbum_large)
Klepje van de druipschaal op een kier. Ik houdt de normale luchttoevoer vanuit de hopper/ventilator dicht.
:strip_exif()/f/image/8XCEcY6qM6333R1SzK9Jt8cm.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de BBQ aangezet, maar op "hold", zodat de ventilator gewoon uit blijft. Op die manier kan ik in elk geval de temperatuur volgen. Al lijkt die 10˚ te hoog te zitten. Geen idee of dat onnauwkeurigheid is op lage temperaturen, of een afwijking die ook bij normale bbq temperaturen van invloed is. Wellicht is dat gewoon de software die compenseert voor de plaatsing van de probe, maar dat slaat dan natuurlijk nergens op als de bbq niet daadwerkelijk aan het verhitten is. Maar ik kan zo in elk geval zien of ie onverhoopt oploopt.
En nu geduld hebben
Vanavond de twee zijdes in hun geheel vacumeren en een dagje laten rusten en dan denk ik woensdagochtend of zo maar eens in plakjes snijden en in porties opnieuw vacumeren, deels voor de kerst, deels om links en rechts uit te delen en deels de vriezer in. Heb online wat van die foliekartonnetjes besteld zodat de gesneden zalm netjes te vacumeren is.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wat een goed ideeOrion84 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:15:
De winterse temperaturen komen mooi op tijd om voor kerst nog even wat zalm te roken![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De restjes zalm die van de zijdes gesneden zijn gaan natuurlijk niet de prullenbak in, daar hebben we lekker flammkuchen mee belegd (prutje van creme fraiche,kwark,cashewnoten,knoflook,citroensap,dille en chilivlokken, dunne repen courgette waar met wat zout een deel van het vocht uitgetrokken is en dan de zalm met nog wat olijfolie, dille en chilivlokken er over):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de zekerheid wel nog even een aluminium schaal met ijs boven de csg en dan de twee zalmzijdes bovenin. Past precies in de MB Gravity XT zo![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu geduld hebben![]()
Ziet er al heerlijk uit iig.
Bij mij ligt de zalm nu in de pekel en gaat morgen de CSG aan, ook voor kerst, haha.
Normaal doe ik ook dille, bruine suiker, zout en jeneverbes, wel in water ipv dry-brine.
Dit keer voor het gerecht van jord althuis gegaan met gepureerde rode biet, venkelzaad, peperkorrels, zout, suiker en peperkorrels icm met een doperwten creme
Ik heb er laatst ook weer 1 gedaan, maar ik laat hem 2 dagen in de koeling na het roken.Orion84 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:15:
De winterse temperaturen komen mooi op tijd om voor kerst nog even wat zalm te roken![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De restjes zalm die van de zijdes gesneden zijn gaan natuurlijk niet de prullenbak in, daar hebben we lekker flammkuchen mee belegd (prutje van creme fraiche,kwark,cashewnoten,knoflook,citroensap,dille en chilivlokken, dunne repen courgette waar met wat zout een deel van het vocht uitgetrokken is en dan de zalm met nog wat olijfolie, dille en chilivlokken er over):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de zekerheid wel nog even een aluminium schaal met ijs boven de csg en dan de twee zalmzijdes bovenin. Past precies in de MB Gravity XT zo![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu geduld hebben![]()
Ik vraag me overigens af of je de dille of jeneverbessen, die sommige mensen in de pekel doen, wel kunt proeven.
Heb je de Meater Pro Duo al gebruikt? Zo ja zou je hem aanraden? Ik twijfel nog of ik hem wil. Misschien nog andere Tweakers die er wat over te vertellen hebben?ASS-Ware schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:33:
De kogel is door de kerk, ik heb een Kamado Joe Joetisserie besteld en omdat ik mijn bedrade probes daar niet mee kan gebruiken heb ik er ook meteen de Meater Pro Duo bij gedaan.
Dank je wel kerstman.
Hier wordt het 1,5 dag, althans: zometeen dus uit de smoker, vacumeren en de koeling in. Woensdag ga ik ‘m dan in plakjes snijden en in porties weer vacumeren en terug de koeling in (en een deel de vriezer).ASS-Ware schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:51:
[...]
Ik heb er laatst ook weer 1 gedaan, maar ik laat hem 2 dagen in de koeling na het roken.
Goede vraag, heb het nooit zonder gedaan, laat staan side by side incl. blind proeven. Het ruikt in elk geval heerlijk tijdens de voorbereidingsstappenIk vraag me overigens af of je de dille of jeneverbessen, die sommige mensen in de pekel doen, wel kunt proeven.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
"Beiden gaan onder de kerstboom", het is nog geen kerst he ;-)LostInNight schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:05:
[...]
Heb je de Meater Pro Duo al gebruikt? Zo ja zou je hem aanraden? Ik twijfel nog of ik hem wil. Misschien nog andere Tweakers die er wat over te vertellen hebben?
Iemand nog een goed idee voor vlees voor ±15 man. Kreeg gisteren de horen dat ik dat voor 2e kerstdag moet maken als we met de hele familie gaan eten. Maar ik heb nog even geen inspiratie.
Denk straks maar even naar de Makro of Sligro en even kijken wat er ligt.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Pulled pork?Ozzie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:55:
Iemand nog een goed idee voor vlees voor ±15 man. Kreeg gisteren de horen dat ik dat voor 2e kerstdag moet maken als we met de hele familie gaan eten. Maar ik heb nog even geen inspiratie.
Sligro heeft betuwse beenhammen liggen van 1,3kg per stuk voor 13,50 per stuk. Dat is als je simpel wilt doen.Ozzie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:55:
De vraag is, hoeveel tijd heb je om het te maken? Zijn er restricties qua ingrediënten en geld?
Pulled pork, pulled chicken, moink balls, grote pan stoofvlees...Ozzie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:55:
brisket..Ozzie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:55:
En dat vertellen ze je pas gisteren? Ik zou zeggen een paar dozen frikandellen?Ozzie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:55:
Normaal zou ik zeggen iets van bavetterollade of zo, dat zou mooi passen in rijk gevulde tafel met eten. Maar voor vijftien man is dat wellicht wel een uitdaging, dan moet je er meerdere op je rooster zien te passen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Brisket zou ook kunnen. Of een mooie grote kalkoen. En als je gek wil doen een speenvarken?
Of wat verschillende rollades, hert, kalkoen, rund dat soort zaken.
Beetje afhankelijk van budget ook.
Of wat verschillende rollades, hert, kalkoen, rund dat soort zaken.
Beetje afhankelijk van budget ook.
Het is Picanha geworden en zag nog een pak runderrib-vingers liggen, dus die ook meegenomen.
Ze hadden ook hele kalkoenen dat leek mij ook wel wat, maar mijn vrouw houd niet van hele vogels op tafel dus toch maar niet gedaan.
Ze hadden ook hele kalkoenen dat leek mij ook wel wat, maar mijn vrouw houd niet van hele vogels op tafel dus toch maar niet gedaan.
Ja, is een beetje miscommunicatie geweest denk. Het is in het huis van mijn ±4 maanden overleden oma met mijn ooms, tantes en neefjes en nichtje en mijn nichtje had wel een paar weken geleden al gevraagd of het dan goed was dat het vlees bij mij gemaakt werd op de bbq en dat was natuurlijk prima. Maar ik had niet begrepen dat ik dan ook de inkopen en bereiding zelf moest gaan doen.Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:00:
[...]
En dat vertellen ze je pas gisteren? Ik zou zeggen een paar dozen frikandellen?
Normaal zou ik zeggen iets van bavetterollade of zo, dat zou mooi passen in rijk gevulde tafel met eten. Maar voor vijftien man is dat wellicht wel een uitdaging, dan moet je er meerdere op je rooster zien te passen.
Bavetterollade zat ik ook nog aan te denken ja. Maar heb ook niet super veel tijd om te voorbereiden e.d. want 1e kerstdag moet ik ook koken, 2e kerstdag heb ik eerst 's ochtends een brunch en daarna kan ik dus aan de slag om nu de picanha en runderribvingers te bereiden. Nog chimichurri erbij en dan is het helemaal goed. De andere nemen alle bijgerechten mee e.d. dus komt uiteindelijk allemaal wel goed.
@Ozzie bavetterollade heb ik ook wel eens gewoon vooraf gemaakt (de voorbereiding dan) en dan gekoeld in plastic bewaren. Toen er pas op gegooid wanneer de gasten kwamen.
Maar picanha en rundervingertjes ga je ook gewoon punten mee scoren hoor.
Maar picanha en rundervingertjes ga je ook gewoon punten mee scoren hoor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga binnenkort mijn eerste kip aan het spit doen op de kamado en ik ben benieuwd naar het resulaat, welke ik hier zeker zal delen.
Ik zie her en der dat men de kolen aan de achterkant houdt en de dome tussen de 150C en 200C regelt.
Ik neem aan dat hoger een meer crispy huid oplevert en een snellere garing.
Ik denk dat ik rond de 150-160 zal blijven.
Maar de druipbak, daar ben ik nog niet over uit.
Als je de kolen achter hebt en een druipbak voor, dan valt toch nog steeds een deel van het vet in de kolen?
En die lucht is niet heel fijn.
Hoe doen jullie dat?
Ik zie her en der dat men de kolen aan de achterkant houdt en de dome tussen de 150C en 200C regelt.
Als je de kolen achter hebt en een druipbak voor, dan valt toch nog steeds een deel van het vet in de kolen?
Hoe doen jullie dat?
Ik heb overal kolen en geen druipbak, gewoon directe hitte.
Heel soms een tray aardappelen eronder waar dan het vet in valt. Dat is erg lekker. Maar moet je er wel aardappelen bij willen natuurlijk.
Ik heb persoonlijk weinig geur overlast. Al is dat ook persoonlijk. Zeker in de winter ga ik er geen uur naar staan kijken.
Dus als er dan iets zou stinken heb ik het niet eens door.
Geniet ervan alvast! De lekkerste kip komt van het spit.
Heel soms een tray aardappelen eronder waar dan het vet in valt. Dat is erg lekker. Maar moet je er wel aardappelen bij willen natuurlijk.
Ik heb persoonlijk weinig geur overlast. Al is dat ook persoonlijk. Zeker in de winter ga ik er geen uur naar staan kijken.
Dus als er dan iets zou stinken heb ik het niet eens door.
Geniet ervan alvast! De lekkerste kip komt van het spit.
Ik leg 1 halve maan zo dat ie meer in het midden van de bbq ligt, en daar kan ik dan een druipbak op zetten. Heb geen foto van een hele kip maar hier zie je wel wat ik bedoel:ASS-Ware schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:54:
Ik ga binnenkort mijn eerste kip aan het spit doen op de kamado en ik ben benieuwd naar het resulaat, welke ik hier zeker zal delen.
Hoe doen jullie dat?
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/cMRSZHB4nBZVZL0TjhDnJBOH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gjguoGnZFl6HC29wDb28AxLI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sof762xZZLm60IR3tU2aBCjm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CqMwSBUADzXmshMmCX05rNdO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UZB9EE6kwcMx4j5TAzBkP2W3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4GRg3iMTdQxwuejB57zW3UWn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/avQI3JM6VbmlLTX6EGsqWlpK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V7JuEsvHY7seVWRZWXOaVoen.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JzFnq3zACiY49TVFIZetfnOc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fA4KOi2EnwbFf0xpIarBO0Wk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ycwyOaCXODkzrjvwuGw7dKtr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uETtBz2BuA9IaMaxLLS6TvMq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sIvYJNbGpcQ7lZqJaCBIqKtu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NDc3xRNE2dwcYP2P9FHLnjoP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c4wRMjkRRrJ2XvlKoHnFPztY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rKU8Vxsr6hRFRr8eiM7XudbW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6YbnDIt3C4aHEEGxRGCgdTo2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fa1YONmOpDwS8bH0c8eWDdUj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V9r9or7Kjskna6KpkHLXowx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yyaczYZdBQktrs62UGgyB7g3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DDCD1l2aG8qx4idEpP32xlvK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k1ug8KTSIh9hRdEH5WdXzoVR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/deW9KBsZHB8OO0wCMdcG3o4m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yDBZ3uuFvvM8gJMu2mUtilDU.jpg?f=fotoalbum_large)