Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Kwam deze tegen en kon het voor die prijs niet laten om het dan maar meteen te bestellen, kan ik en mijn vlees & mijn roster temp. tenminste meten. Iemand ervaringen met dit product ?
https://www.banggood.com/...teel-Probe-p-1269179.html

http://www.tjeerdoo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:44
Ik heb de 4x. Top ding, vele male beter dan mijn Maverick. Enige downside, als je de app per ongeluk sluit, dan ben je ook gelijk de grafieken kwijt.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
Okay, dat klinkt goed :)
Nu maar wachten tot ie binnen is.
Die met 4 probes vond ik iets te veel van het goede. (heb al een simpele draadloze, en een instand read van weber, plus de geintegreerde in de kamado zelf)
Thermometers zat voorlopig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
trust me you can never have enough!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:35
Je kunt hem voor hetzelfde geld halen bij amazon, dan heb je ook gratis verzending en heb je hem met 2 dagen in huis :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
@tjeerdoo
Ik heb precies dezelfde, erg goed :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
tjeerdoo schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:55:
Kwam deze tegen en kon het voor die prijs niet laten om het dan maar meteen te bestellen, kan ik en mijn vlees & mijn roster temp. tenminste meten. Iemand ervaringen met dit product ?
Lijkt exact op de GrillEye die app :)
Zou me niet verbazen als het dezelfde zou zijn.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Volgende week ga ik me aan de pulled beef maken, op een welbekende Weber ketel.

Nu lees ik verschillende dingen vwb de schuif die op de deksel zit. Sommige beschrijvingen zeggen dat deze helemaal gesloten moet zijn. Andere zeggen dat deze ook gebruikt wordt voor temperatuurregeling, maar dat je m niet helemaal open wilt zetten om toch rookcirculatie te houden.

Welke guru’s willen hun licht hier op laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
assasinbats schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:19:
welk stuk rundsvlees gebruik je hiervoor
Nu lees ik verschillende dingen vwb de schuif die op de deksel zit. Sommige beschrijvingen zeggen dat deze helemaal gesloten moet zijn. Andere zeggen dat deze ook gebruikt wordt voor temperatuurregeling, maar dat je m niet helemaal open wilt zetten om toch rookcirculatie te houden.

Het is al even geleden dat ik de weber nog heb gebruikt, misschien een idee om toch maar die aan te smijten.
De temperatuur regeling doe je met de schuiven van onderen, de bovenste is idd voor de rookcirculatie (deze heeft echt te beperkt invloed op de temperatuur)
Bij een kamado is dat gek genoeg anders om.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2018 16:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
assasinbats schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:19:

Ik had met de weber altijd de bovenste schuiven helemaal open.
Temperatuurregeling doe ik volledig met de onderste schuif. bij bereidingen die veel tijd kosten had ik op het kolenrooster ook nog een constructie van aluminiumfolie de om de airflow strakker te reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Chevy454 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:23:
[...]

welk stuk rundsvlees gebruik je hiervoor
Chuck, weggehaald bij Beef en Steak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:33
Vrouwlief vraagt wat ik voor verjaardagscadeau wil.
Nu heb ik al 10 jaar een weber 57 waar ik met veel plezier gebruik van maak. En ook al 10 jaar dezelfde gare supermarkt bbq-toolkit die van ellende en ducttape aan elkaar hangt.

Nu wil ik dus graag een nieuwe goede toolkit, met lig een tang, borstel, vleesvork en spatel. Op internet kan ik door de bomen het bos niet zien. (Ik hoef geen 21 delige set)
Budget is ongeveer €75,=.
Wat kunnen jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04
tjeerdoo schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:55:
Op Amazon.de staat deze momenteel te koop voor 23 EUR (zelfde typenummer als ik kijk naar een van de foto's van de verpakking). Zo kan je toch ook een stuk gemakkelijker aanspraak maken op garantie als het nodig is.

Voor de Belgen: op Amazon.fr heeft Inkbird een coupon voor 20% korting die je eenvoudigweg kan aanvinken bij oa. het grotere broertje IBT-4XS. Deze laatste heb ik vandaag gekocht vanwege die promotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CyberThijs schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:28:
[...]

Op Amazon.de staat deze momenteel te koop voor 23 EUR (zelfde typenummer als ik kijk naar een van de foto's van de verpakking). Zo kan je toch ook een stuk gemakkelijker aanspraak maken op garantie als het nodig is.

Voor de Belgen: op Amazon.fr heeft Inkbird een coupon voor 20% korting die je eenvoudigweg kan aanvinken bij oa. het grotere broertje IBT-4XS. Deze laatste heb ik vandaag gekocht vanwege die promotie.
lol - de tekst is direct uit het Chinees vertaalt. Ach soit - twee besteld, je hebt nooit genoeg meetinstrumenten (ik meet er ook het badwater of weet ik veel wat mee met die dingen, dat ze in de BBQ kunnen is gewoon mooi meegenomen :+ )

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
DaWayne schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:13:
Nu heb ik al 10 jaar een weber 57 waar ik met veel plezier gebruik van maak. En ook al 10 jaar dezelfde gare supermarkt bbq-toolkit die van ellende en ducttape aan elkaar hangt.

Nu wil ik dus graag een nieuwe goede toolkit, met lig een tang, borstel, vleesvork en spatel. Op internet kan ik door de bomen het bos niet zien. (Ik hoef geen 21 delige set)
Wat ik aan zou raden zijn losse onderdelen, maar dat is erg gekleurd door persoonlijke voorkeur. Op de een of andere manier moet bbq gereedschap altijd groot en grof zijn. Waardoor ik een voorkeur heb voor normaal keukengereedschap. Dus een gewone keukentang a la
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLPB1O1OgBktDlKV97IPmEYqeAyGOq7sk-d9W7jviRcjqDECXA2g
En een gewone goede spatel, etc etc....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:06
@Fladder80 Hier precies hetzelfde. Toen ik begonnen ben met barbecuen ook de standaard tangen van 40-50cm gehaald (staan nu op marktplaats) maar nu gebruik ik oa vleestangen van 23cm. Met kortere tangen hou je veel beter contact met je vlees en zal je nooit te hard knijpen en vasthouden is makkelijker.

Vaak worden de langere gekozen omdat als je langer boven de grill bezig bent het aardig warm kan worden. En daardoor hebben ze barbecue handschoenen uitgevonden. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Dat je langer boven de grill hangt met bbq gereedschap is ook niet zo heel gek, gezien dat spul door reuzen voor reuzen lijkt ontworpen. Ik heb redelijk normale handen, maar zo'n bbq tang kan ik zelden op een lekkere manier bedienen... :P

Handschoenen gebruik ik vooral in het geval van zwaarder/grotere zaken; een stuk vlees van 2 kilo moeten verplaatsen/er af halen of het rooster er even af moeten halen om bij te vullen e.d.
In dat kader kan ik de handschoenen van FeuerMeister aanraden, zijn in diverse reguliere handschoenmaten verkrijgbaar en bevallen mij ontzettend goed.

[ Voor 42% gewijzigd door Fladder80 op 18-07-2018 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Bezoekje aan de Action / Blokker en de rest van het geld vlees van kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
https://www.action.com/nl-nl/p/plantenonderzetter-/

past op een minikamado, wieltjes eraf, schoonmaken/schuren, en seazonen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

technopeuter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:37:

Bijzonder grillmarks wel dan, ook wel cool :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35

Succes! Ik lees het resultaat wel. Of beter, een plaatje.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:22

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb wat tips nodig. Ik moet vanavond op een wga (geen gas) een spare rib maken.

Kan ik dat middels de snake methode doen aan de achterzijde vd Wga? Heb ecobrassa bij me (ben nl op vakantie). Heb alleen een digitale temp tot mijn beschikking.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Haha, zeker cool, een must have voor de Action kamado! Zie graag de ervaring en dan haal ik 'm na mijn vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Mystikal schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:46:
Ik heb wat tips nodig. Ik moet vanavond op een wga (geen gas) een spare rib maken.

Kan ik dat middels de snake methode doen aan de achterzijde vd Wga? Heb ecobrassa bij me (ben nl op vakantie). Heb alleen een digitale temp tot mijn beschikking.
Zelf geen WGA, maar snake heb je beetje weinig ruimte voor? gewoon de minion doen. 15 koud en 5 warm moet goed gaan.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

KillaZ schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:59:
[...]

Zelf geen WGA, maar snake heb je beetje weinig ruimte voor? gewoon de minion doen. 15 koud en 5 warm moet goed gaan.
Okay bedankt! Die ga ik proberen. Icm water om de temperatuur wat stabieler te houden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Mystikal schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:32:
[...]

Okay bedankt! Die ga ik proberen. Icm water om de temperatuur wat stabieler te houden.
Er staan wat voorbeelden van WGA's met 3 slabs (!) op het bbq genootschap, als je daarop zoekt moet het goed komen.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20140412/6eme3egy.jpg

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Heeft iemand nog goede ideeën voor een buitenkeukentje? Vind het nogal lastig googlen aangezien een buitenkeuken blijkbaar zo'n grote gasbbq is, maar ik ben echt op zoek naar een weerbestendig keukenblokje van pak m beet 2 meter breed. Bij voorkeur volledig vlak met een stenen blad, heb geen elektra of wateraansluiting nodig, puur een werkoppervlak voor naast de bbq. Eventueel wil ik er nog zo'n grillplaat op gas op zetten, maar verder puur als werkoppervlak en eventueel kastjes om dingen in op te bergen..

Als je wat verder zoekt kom je wel dingen in die richting tegen, maar dat moet blijkbaar altijd 1500+ kosten, terwijl het me juist iets redelijk eenvoudigs lijkt. Budget heb ik niet vastgesteld, maar 1500+ voor een veredelde werkbank vind ik een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo

Op dat laaste plaatje lijkt ie geen verf te hebben, zou het dan niet voldoende zijn om het in de kamado te zetten en die dan ff flink opstoken, daarna nog even met een staalborstel erover en dan seazonen ?

Ben iig benieuwd naar je bevindingen, wie weet haal ik hem dan ook wel (als ze hem dan nog hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Hierbij de foto van de eerste 45 minuten en van 90 minuten. Heb er even een direct heat deflector naast gefabriceerd.

Temperatuur boven het water is 52gr.

Van de dome ongeveer 165 graden.

45 minuten
Sparerib wga

90 minuten
Sparerib wga 90 minuten

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo

Er zijn verschillende soorten gietijzer beschikbaar lamellair/nodulair, en een soort met toevoeging voor corrosiebestendigheid. De exacte verschillen weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat niet alle soorten bevorderlijk zijn voor je gezondheid icm voedsel bereiding.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:34:
Hierbij de foto van de eerste 45 minuten en van 90 minuten. Heb er even een direct heat deflector naast gefabriceerd.

45 minuten
[afbeelding]

90 minuten
[afbeelding]
Ribs waren super geslaagd. Schoon bot met bite! Dank je voor de tips!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

Mystikal schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:34:

45 minuten
[afbeelding]

90 minuten
[afbeelding]
Is het geen probleem dat het vlees op elkaar ligt? Uit je post begrijp ik dat het in elk geval goed gelukt was, maar gevoelsmatig "klopt het niet" voor mij.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik lees dat de Weber Original Kettle Premium 57 cm een 'Aan de binnenkant van de deksel vast gelaste dekselhaak: om de deksel aan de ketel/kuip te hangen.'. Werkt dat beetje handig/functioneel/degelijk?

Of is het toch aan te raden om bijvoorbeeld de Outdoorchef Dekselhouder te plaatsen https://www.barbequeshop....oorchef-dekselhouder.html?

[ Voor 35% gewijzigd door JBS op 19-07-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:53
Vanochtend om 8.30 vlees voor PP op de weber gegooid. Ben alleen bang dat het te snel gaat... zit nu ingepakt op 78 en de Q stabiel op 120. Ga hem zo proberen te knijpen naar 100..

De visite is er pas om 6... nog tips om de boel wat te vertragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
R0y. schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:13:
Vanochtend om 8.30 vlees voor PP op de weber gegooid. Ben alleen bang dat het te snel gaat... zit nu ingepakt op 78 en de Q stabiel op 120. Ga hem zo proberen te knijpen naar 100..

Als je hem op 100 houdt duren die laatste 10-15 graden nog wel een paar uurtjes. Dan ingepakt in een koelbox stoppen of wellicht in de oven op een graadje of 60 warmhouden?

Wellicht nog een tip, trek hem er niet direct af bij 88 graden, voel gewoon aan het vlees of het klaar is, sommige stukken moeten wat verder om echt goed pullbaar te worden. Elke graad extra kost zo weer een half uur als het verschil met de keteltemperatuur zo klein is. Succes!

edit: En een uurtje of 2-3 ingepakt rusten is geen enkel probleem, sowieso zou dat mijn voorkeur hebben t.o.v. sneller pullen en weer moeten opwarmen. Je kan er ook nog wat handdoeken omheen doen voor je hem in de koelbox gooit, dan blijft hij sowieso wel een paar uurtjes warm.

[ Voor 14% gewijzigd door Malt007 op 19-07-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:01

tha_crazy

Mafketel

JBS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:51:
Ik lees dat de Weber Original Kettle Premium 57 cm een 'Aan de binnenkant van de deksel vast gelaste dekselhaak: om de deksel aan de ketel/kuip te hangen.'. Werkt dat beetje handig/functioneel/degelijk?

Of is het toch aan te raden om bijvoorbeeld de Outdoorchef Dekselhouder te plaatsen https://www.barbequeshop....oorchef-dekselhouder.html?
Mwa, ik gebruik hem eigenlijk niet.
Ik zet over het algemeen het deksel gewoon voorzichtig op de grond.

Het blijft altijd zoeken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
tha_crazy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:18:
[...]

Mwa, ik gebruik hem eigenlijk niet.
Ik zet over het algemeen het deksel gewoon voorzichtig op de grond.

Het blijft altijd zoeken namelijk.
Ik gebruik hem wel, werkt op zich prima. Je moet er alleen wel even mee leren omgaan, je moet de deksel draaien om hem aan de haak te kunnen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
R0y. schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:13:

Denk dat je hem wat te vroeg in de folie hebt gedaan, zelf doe ik dat na ongeveer een uurtje of 5. Verder maar gewoon aanzien, en desnoods inderdaad een paar uurtjes in de koelbox rusten.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
elhopo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:57:
[...]

Denk dat je hem wat te vroeg in de folie hebt gedaan, zelf doe ik dat na ongeveer een uurtje of 5. Verder maar gewoon aanzien, en desnoods inderdaad een paar uurtjes in de koelbox rusten.
Ik doe hem altijd op 70 graden in het folie.
Malt007 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:18:
[...]

Als je hem op 100 houdt duren die laatste 10-15 graden nog wel een paar uurtjes. Dan ingepakt in een koelbox stoppen of wellicht in de oven op een graadje of 60 warmhouden?

Wellicht nog een tip, trek hem er niet direct af bij 88 graden, voel gewoon aan het vlees of het klaar is, sommige stukken moeten wat verder om echt goed pullbaar te worden. Elke graad extra kost zo weer een half uur als het verschil met de keteltemperatuur zo klein is. Succes!

edit: En een uurtje of 2-3 ingepakt rusten is geen enkel probleem, sowieso zou dat mijn voorkeur hebben t.o.v. sneller pullen en weer moeten opwarmen. Je kan er ook nog wat handdoeken omheen doen voor je hem in de koelbox gooit, dan blijft hij sowieso wel een paar uurtjes warm.
Moet ik hem na het rusten nog eens opwarmen in de oven o.i.d.?

Mijn koelbox was beschadigd op de TT en heb ik net vorige week weg gegooid |:(

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 19-07-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon inwikkelen in 1-2 badhandoeken, blijft het zeker 1 a 1,5 goed warm mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
R0y. schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:05:
[...]

[...]

Zelf hou ik deze methode altijd aan:
https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

en dan is het bij 74 graden of 5 uur. Bij mij is dat meestal ongeveer tegelijk. Dan in de saus, nog 2 uur laten staan en dan pas inpakken. Maar dat is natuurlijk maar een methode. Na het rusten zou ik het niet meer opwarmen, als je het goed inpakt kan je de boel best wel een uurtje op temperatuur houden.

[ Voor 4% gewijzigd door elhopo op 19-07-2018 13:22 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
Hari-Bo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Er zijn verschillende soorten gietijzer beschikbaar lamellair/nodulair, en een soort met toevoeging voor corrosiebestendigheid. De exacte verschillen weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat niet alle soorten bevorderlijk zijn voor je gezondheid icm voedsel bereiding.
en daar maak jij je zorgen over bij BBQ-en? Wat denk je dat in rook zit en in alle producten, het BBQ-en is niet echt de meest gezonde manier van voedselbereiding

diskeltische lurker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
technopeuter schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:21:
[...]

en daar maak jij je zorgen over bij BBQ-en? Wat denk je dat in rook zit en in alle producten, het BBQ-en is niet echt de meest gezonde manier van voedselbereiding
En zo kunnen we nog wel doorgaan met alle kant en klaar sauzen, rubs, vlees met e 200 conserveringsreeks...

Er is gewoon verschil in materiaal, als ik jouw punt neem kan ik net zo goed een rooster van tuin hekwerk in de hamerite gebruiken, want het is immers toch al slecht. 7(8)7

Je hebt metaal om voedsel in te bereiden en de ander is daar niet geschikt voor. Niet zo vreemd lijkt me?

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 19-07-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
R0y. schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:05:
[...]

[...]

Extra laagje alufolie, handdoekje erom en in de oven leggen? Of zonder handdoek in de oven op een lage stand kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Malt007 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Extra laagje alufolie, handdoekje erom en in de oven leggen? Of zonder handdoek in de oven op een lage stand kan ook.
Net de PP in de oven gedaan met drie lagen aluminiumfolie op 60 watt zodat het warm blijft. Hoop dat het zo smaakt.

Bedankt voor de hulp allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
R0y. schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:36:
[...]

Net de PP in de oven gedaan met drie lagen aluminiumfolie op 60 watt zodat het warm blijft. Hoop dat het zo smaakt.

Bedankt voor de hulp allen!
We zien de foto's graag tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nomad schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:50:
Wil iedereen die het leuk lijkt om bij een bbq meeting te zijn (en dus mee koken/voorbereiden ook, niet alleen eten), mij een DM sturen. Ik ga de mensen verzamelen en samen overleggen wat een centrale locatie kan zijn en hoe we het vorm kunnen geven.
Eenmaal andermaal :) ^^

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14

Ik gebruik de haak wel regelmatig. Soms leg ik hem ook neer, maar ben dan eigenlijk bang dat ik de lak/emaille van de onderkant eventueel afbreekt/beschadigd.
Je moet even kloten in t begin en daarna heb je hem 9/10keer direct er aan.

Enige wat ik nog moet doen is een thermometer monteren langs de rookuitlaat.
Ik kijk meestal aan die kant juist.
Misschien ook nog een thermometer onder t rooster monteren >:) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Wat is jullie ervaring met vlees ver van te voren zouten? Vroeger was dat een echte no-go omdat zout het vocht zou onttrekken maar ik zie dat er steeds meer mensen van op terug komen. Ik was tegenwoordig al zover om een mooie steak minimaal een half uur van te voren te zouten maar nu zie ik steeds meer de term dry-brining langskomen. Dus zout en kruiden erop en minimaal een nacht laten liggen voor je het vlees bereid.

Dat hele vocht onttrek verhaal lijkt logisch tot je bedenkt dat er bij dry-ageing ruim 30% vocht verloren gaat en toch de smaak en malsheid toeneemt. Natuurlijk komt dit door verschillende processen in het vlees waardoor de kwaliteit harder omhoog gaat dan dat het afneemt door het vochtverlies, maar vind de ontwikkelingen wel interessant. Tot een jaar of 3 geleden was de oorzaak van de 'zone' ook compleet verkeerd begrepen tenslotte maar nu weten we wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Ik heb al jaren deze tang, zéér tevreden:
https://www.fonq.be/produ...3bAn5sm_3sYhoCdGUQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 22:56

Spais

The Spais Melange

Malt007 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring met vlees ver van te voren zouten? Vroeger was dat een echte no-go omdat zout het vocht zou onttrekken maar ik zie dat er steeds meer mensen van op terug komen. Ik was tegenwoordig al zover om een mooie steak minimaal een half uur van te voren te zouten maar nu zie ik steeds meer de term dry-brining langskomen. Dus zout en kruiden erop en minimaal een nacht laten liggen voor je het vlees bereid.

Dat hele vocht onttrek verhaal lijkt logisch tot je bedenkt dat er bij dry-ageing ruim 30% vocht verloren gaat en toch de smaak en malsheid toeneemt. Natuurlijk komt dit door verschillende processen in het vlees waardoor de kwaliteit harder omhoog gaat dan dat het afneemt door het vochtverlies, maar vind de ontwikkelingen wel interessant. Tot een jaar of 3 geleden was de oorzaak van de 'zone' ook compleet verkeerd begrepen tenslotte maar nu weten we wel beter.
Als ik een goede steak wil maken dan ben ik voor lang zouten (12 tot 24 uur). Mijn methode:

Koop een goede dikke steak (mijn voorkeur een dikke ribeye van ongeveer 2,5 tot 3,5 cm dik). Deze zout ik met veel zeezout (niet te fijn malen, grove stukjes is prima). Wees niet bang, gebruik behoorlijk veel zout. Ik zout alle kanten (boven, onder, zijkanten) en dergelijke. Vervolgens leg ik ze op een rooster open en bloot in de koelkast. Vaak doe ik dit al de avond van te voren dus bijna 24 uur, maar soms ook pas ’s ochtends als ik ze dan pas gekocht heb.

Het idee is dat het zout vocht opneemt, maar zelf ook in het vlees trekt met het opgenomen vocht en al. Tijdens het bereiden blijft dit vocht juist ook in het vlees zitten en verdampt niet weg. Het is ook niet verdampt tijdens het open en bloot liggen in de koelkast, het is namelijk door het zout opgenomen en meegetrokken het vlees in. De steak is dan heerlijk mals en smaakt helemaal niet meer zo zout als je zou denken (dus nog even zouten voor/na bakken kan prima, even proeven).

Als ik een ribeye voor iemand maak op deze manier dan krijg ik keer op keer verbaaste gezichten 

Misschien net zo belangrijk is een goede bereiding van je steak op de BBQ. Mijn voorkeur is Reverse Sear. Dus eerst rustig garen op een temp van 100 – 120 graden tot een kerntemperatuur van 46 graden. Daarna op de hete zijde van je BBQ afgrillen tot 54 graden. Daarna heel even paar minuutjes laten rusten onder een folie (niet compleet inpakken!!).

Eet smakelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:11

Anders voor de Master Touch gaan? Is iets hoger (vind ik fijner werken) en heeft een tuck away dekselhouder. Kun je de deksel heel eenvoudig in laten zakken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Nu online
NoepZor schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:22:
[...]

Anders voor de Master Touch gaan? Is iets hoger (vind ik fijner werken) en heeft een tuck away dekselhouder. Kun je de deksel heel eenvoudig in laten zakken.
Inderdaad, dekselhouder is geintegreerd.
Een aparte dekselhouder haakt over de rand en zorgt mogelijk voor een kleine opening?

Edit:

Laatst een RVS half moon rooster overgenomen van iemand. Viel me niet direct op, maar het rooster is vrij krom. Iemand een idee of dit nog te rechten is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MAk2S29.jpg

betreft dit rooster:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKaaknn.png

[ Voor 27% gewijzigd door BlackShadow op 20-07-2018 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paganstars
mooie muur... Poging twee en nu de focus op dat ding in je hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Nu online
Paganstars schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:46:
mooie muur... Poging twee en nu de focus op dat ding in je hand
Aan de rand waar het rooster doormidden is, zijn de spijltjes krom, ze lopen wat rechter naar de ronde kant toe.

[ Voor 23% gewijzigd door BlackShadow op 20-07-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Trouwens nog een vraagje tussendoor. Ik wil mijn broertje een gasser cadeau doen voor zijn verjaardag/nieuwe huis. Nu komt hij toch niet veel verder dan het oud-Hollandse speklap cremeren en worst fakkelen, dus had ik een budget van max 300 euro in gedachten Iemand een tip voor een goede degelijke gasbarbecue in het prijssegment 200-300 euro?

Ik had zelf deze gevonden:

Lidl verkoopt een Landmann voor 189
En er is de Campingaz 3 Series Classic LBS

Is dit iets voor het beoogde gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 20-07-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
ik zou persoonlijk voor een Napoleon Travel-Q of weber Q1200 gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:50
Laatst een RVS half moon rooster overgenomen van iemand. Viel me niet direct op, maar het rooster is vrij krom. Iemand een idee of dit nog te rechten is?
RVS heeft een hogere uitzettingscoefficient dan gewoon staal en omdat het een half rooster is, mis je de ronde ring (die een heel rooster wel heeft) om alles min of meer op zijn plek te houden.
Je kunt het proberen te rechten (walsen), maar bij de eerste de beste keer dat je je bbq aansteekt, zal het weer vervormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
^^ is het walsen wanneer het rooster nog heet is dan niet een optie? // Probeer even mee te denken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Paganstars schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:12:
ik zou persoonlijk voor een Napoleon Travel-Q of weber Q1200 gaan
Kun je omschrijven wat het voordeel is van een dergelijk type? Over het algemeen wat degelijker maar minder vermogen en grilloppervlakte wat ik zo zie. Q2000 zou nog kunnen qua grilloppervlak, maar maakt het vermogen nog veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Ik dacht laat ik eens de restjes spareribs opmaken, met gemak (plek) op de ton.

Nu blijkt dat er geen trek is en de kolen uitgaan. Wat mis ik hier of kan ik hier aan doen?

Snel improviseren en heatshield gemaakt van een oude kachelpijp en gelukkig past het net op de 57.

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/ils9vjqnv/IMG_20180721_130059.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/5hmpive1n/IMG_20180721_130616.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/cxlz4nu17/IMG_20180721_134035.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/6woa7krzf/IMG_20180721_151516.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/6woa7jpej/IMG_20180721_151520.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
ja zeker! hoe meer vermogen des te beter je temp controle en opvangen van fluctuaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je luchtaanvoer staat bijna dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Okay, iets meer info.

Luchtbuis en schuif op deksel stonden allebei vol open.
In de korf (die hoger stond op stenen) een snake met Ecobrasa en een volle starter er bovenop (begin) gegooid.

Meer vermogen is het niet denk ik, aangezien de kolen vrijwel direct hun gloed verloren en de rest niet aan ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag even de tijd genomen om de niclan met een snake van fire up cocos briketten te stoken. Snake van 1 laag 2 breed en daarop nog een enkele laag gemaakt. De schuif van onderen staat een cm open en de topvent volledig.

Nu loopt de temperatuur veel langzamer op. En kan ik deze beter controleren. De niclan met briketten kan dus zover ik het nu kan zeggen.

Ook de missende onderdelen op de niclan gemonteerd. De delen die ik van HarlemBBQ heb gekregen waren 2 dagen na het klagen op sociale media binnen. Het was duidelijk dat deze van een demo model afkomstig zijn, gebruikte onderdelen dus. Daar het om niet essentiële onderdelen gaat kan ik ermee leven. Vooral dat ik nu niks meer met HarlemBBQ te maken hoef te hebben.

Deze morgen een tri tip van 1,2kg uit de vriezer naar de koelkast verhuisd. Ik hoop dat deze morgenochtend ontdooid is. Dan kan die ok 09.00 gezout worden en dan om 17.00 op de Q.

Maar ik vond nog een rundermuis van de Makro in de vriezer. Dit ziet er wat mager uit, wat zou ik hiervan kunnen maken? Ik lees overal rosbief die dun gesneden moet worden of beef jerky. Of zou dit kunnen dienen voor stoofvlees (draadjesvlees) of zou ik er Pulled beef van kunnen maken?

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:37:
Okay, iets meer info.

Luchtbuis en schuif op deksel stonden allebei vol open.
In de korf (die hoger stond op stenen) een snake met Ecobrasa en een volle starter er bovenop (begin) gegooid.

Meer vermogen is het niet denk ik, aangezien de kolen vrijwel direct hun gloed verloren en de rest niet aan ging.
Ergens moet het de luchttoevoer of afvoer zijn. Anders gaat de boel niet uit. Ergens iets verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:37:
De ribben lijken wel voldoende luchtweerstand te geven voor de flow. Er is niks vervelender als luchtstromen die niet laminair zijn.

Dat de schuiven openstaan betekent niet dat er voldoende flow is naar de kolen. Door de luchtweerstand van de ribben misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Malt007 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:41:
[...]

We zien de foto's graag tegemoet.
Uiteindelijk geen foto’s gemaakt maar de PP was perfect. In het vervolg ga ik hem iets langzamer doen.

Bedankt voor de hulp @allen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
R0y. schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:16:
Uiteindelijk geen foto’s gemaakt maar de PP was perfect. In het vervolg ga ik hem iets langzamer doen.
Dus... It never happened? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Chevy454 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:54:
[...]

Dus... It never happened? ;)
Het was zo snel op... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sethro schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:19:
Bestelling bij Aalvink is niet helemaal goed gegaan. Zou vrijdagavond worden afgeleverd maar PostNL is niet geweest. Uiteindelijk zaterdagmiddag afgeleverd maar toen was de temp van het vlees al 12-14 graden. Gaat morgen terug en dan hopelijk voor komend weekend weer nieuwe poging.
Kleine update: bestelling teruggestuurd en zonder problemen is er door Aalvink een nieuwe doos opgestuurd die weer op vrijdagavond zou worden afgeleverd.

Vrijdagmiddag al update van PostNL dat het weer zaterdag ging worden. PostNL nog gebeld maar die konden niets doen. Maandag dus bestelling 2 ook weer retour sturen en dan geld maar terug.

Gister maar even naar de Sligro geweest om dit weekend wel te kunnen BBQ-en. Procureur ligt nu op de WSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 21:21
@Sethro Off topic, maar dat PostNL wordt steeds slechter en matiger. En steeds maar duurder. Te triest. Maar straks wel zeiken dat niemand ze meer gebruikt. Ra Ra hoe zou dat nou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:44
Tip: de vrijdagavond levering van beef en streak :) dan komt post.nl met een vrachtwagen met koelboxen bezorgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-07-2018 11:42 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/enpg4dc9APbfdSB8oCtOtJtA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A1tm2EEU6zf9S5Z6QhubH2Vq/full.jpg

Omdat er te veel gepraat wordt en te weinig plaatjes worden gepost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Chevy454 ik gebruik ook altijd ezel om beef jerkey te maken, goed mager rundvlees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:46:
@Chevy454 ik gebruik ook altijd ezel om beef jerkey te maken, goed mager rundvlees. :)
Ja maar ik wil geen beef jerky maken ;)
Pulled beef of stoofvlees staat op mijn lijstje. De vraag is of ik dat met rundermuis kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Moet nog wat voor mijn verjaardag vragen, en dacht aan een Bluetooth thermometer. Budget is ongeveer €30-50

Wat zou een goede kandidaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:12:

Omdat er te veel gepraat wordt en te weinig plaatjes worden gepost :P
Ik hoop dat je die uit je eigen vriezer hebt gehaald, de uiterste gebruiksdatum was al een week of twee verlopen volgens het plaatje. :X .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Veel te weinig foto's in het topic idd, ik heb er nog eentje in de categorie 'bbq mods':
DIY Pizzaring voor een weber 47.

De basis voor de ring is een koppelstuk voor ventilatiebuis, diameter 560cm, hoogte 14cm. LINK
Verder wat M5 bevestigingmateriaal

Met wat meten, boren en slijpen heb ik hier een pizzaring van die goed past op de weber. Gisteravond al even gestookt met wat eikenhout, temperatuur schiet makkelijk naar de 400*C. Aanstaande vrijdag maar is proberen met pizza's.

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/4h1o8kv2j/IMG_21072018_145902_HDR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/68un3hm57/IMG_21072018_145916.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/wh5rsuj3f/IMG_21072018_150056.jpg

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Hier mijn zelf gemaakte pizza ring. Temp richting 550gr is geen uitzondering.

Pizza 2

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Mystikal schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:57:
Hier mijn zelf gemaakte pizza ring. Temp richting 550gr is geen uitzondering.

[afbeelding]
Mooi! Ik heb het draadeind voor vergelijkbare handvaten nog liggen, de boutjes aan weerszijde van de opening kan ik dan vervangen. Eerst is kijken of het nodig is.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
NoepZor schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:21:
[...]

Kun je omschrijven wat het voordeel is van een dergelijk type? Over het algemeen wat degelijker maar minder vermogen en grilloppervlakte wat ik zo zie. Q2000 zou nog kunnen qua grilloppervlak, maar maakt het vermogen nog veel uit?
Het is de Q2000 met stand geworden, stond in de sale bij vt wonen, met nog een 10% kortingscode kwam die op 246 euro. Lijkt me een geschikt ding voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Geronimoos schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:50:
Veel te weinig foto's in het topic idd, ik heb er nog eentje in de categorie 'bbq mods':

De basis voor de ring is een koppelstuk voor ventilatiebuis, diameter 560cm, hoogte 14cm. LINK

Met wat meten, boren en slijpen heb ik hier een pizzaring van die goed past op de weber. Gisteravond al even gestookt met wat eikenhout, temperatuur schiet makkelijk naar de 400*C. Aanstaande vrijdag maar is proberen met pizza's.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Heel tof! Ik heb laatst pizza gemaakt op mijn weber47 en dat was wel aardig voor een eerste keer. Probleem was wel dat ik het dus nooit zo heet kreeg (met moeite 250 graden). Wat is nu precies de functie vd verhoging? Hoe kom je aan goed hout? Hoe steek je het een, vuur blijft branden als een open haard? Hoe lang de pizza erop?

Vragen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:02
Zo, ik meld me ook maar eens na veel meelezen. Gister een Kamado Joe Classic 2 mee naar huis genomen en vandaag maar uitgeprobeerd met een paar MOINK balls.
In de normale keuken kan ik me al aardig uitleven maar nu kan ik weer opnieuw gaan leren.
De temperatuur was goed constant net iets boven de 110 graden. Alleen de ikea temperatuur meter was van het pad af. Na 25 minuten gaf hij al aan dat de kern 60 graden was. Gelukkig heb ik nog een losse probe en die gaf 30 graden aan. Ik heb de Ikea in een andere bal gestoken maar toen daar het alarm af ging met de losse probe een check en pas 53 graden. Verder gegaan op gevoel en het resultaat smaakte prima.
Compilatie MOINK

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Ik ben een gelukkig man. Kadootje van mijn vrouw (en mijn verjaardag is pas over een half jaar) *O* oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EckWdSF5cLvvChvDbjiMCljH/medium.jpg
Weber Master Touch GBS 57cm :9~

De blauwe Weber is nu bijna 20 jaar oud, maar deed nog prima dienst.

Volgende week een BBQ voor 6 man. Waarvan eentje die geen gluten mag, eentje die geen vlees maar vis eet, eentje die geen varkensvlees eet. Word interessant om een menu samen te stellen d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Spais op 22-07-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleNANdO
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:55
Spais schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:28:
Ik ben een gelukkig man. Kadootje van mijn vrouw (en mijn verjaardag is pas over een half jaar) *O* oOo

[afbeelding]
Weber Master Touch GBS 57cm :9~

De blauwe Weber is nu bijna 20 jaar oud, maar deed nog prima dienst.

Volgende week een BBQ voor 6 man. Waarvan eentje die geen gluten mag, eentje die geen vlees maar vis eet, eentje die geen varkensvlees eet. Word interessant om een menu samen te stellen d:)b
Die ziet er nog knap uit voor 20 jaar. Vier jaar geleden ook de 57cm Weber gekregen van mijn vrouw. :)
Sindsdien een hobby en 10 kilo aan gewicht erbij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

AppleNANdO schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:01:
[...]

Die ziet er nog knap uit voor 20 jaar. Vier jaar geleden ook de 57cm Weber gekregen van mijn vrouw. :)
Sindsdien een hobby en 10 kilo aan gewicht erbij. 8)7
Dat laat maar weer zien dat een Weber super degelijk is. Daar is echt van alles mee gebeurd. Vroeger maakten we er zelfs kampvuren in als het 's avonds na het bbq-en koud werd. Stond de ketel compleet rood te gloeien. Ach toen waren we nog jong en dom |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
Zaterdag ook een goede BBQ gehad, met 10 man, 2.5kg buikspek omgetoverd in burned ends, 2.5kg livar procureur voor pulled pork, 2kg kipdijfilet als tussendoortje, ruim 2kg pincaha er nog bij. Toen zaten we, in combinatie met de salades, en turkse rijst wel vol, dus de kabeljouw is nooit tevoorschijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
Hoe dan?
Dat is 900 gram vlees per persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
Buikspek en livar verliezen wel wat gewicht tijdens het preppen, en gewoon geleidelijk tafelen tussen 1700 en 2200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spais schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:13:
[...]

Als ik een goede steak wil maken dan ben ik voor lang zouten (12 tot 24 uur). Mijn methode:

Koop een goede dikke steak (mijn voorkeur een dikke ribeye van ongeveer 2,5 tot 3,5 cm dik). Deze zout ik met veel zeezout (niet te fijn malen, grove stukjes is prima). Wees niet bang, gebruik behoorlijk veel zout. Ik zout alle kanten (boven, onder, zijkanten) en dergelijke. Vervolgens leg ik ze op een rooster open en bloot in de koelkast. Vaak doe ik dit al de avond van te voren dus bijna 24 uur, maar soms ook pas ’s ochtends als ik ze dan pas gekocht heb.

Het idee is dat het zout vocht opneemt, maar zelf ook in het vlees trekt met het opgenomen vocht en al. Tijdens het bereiden blijft dit vocht juist ook in het vlees zitten en verdampt niet weg. Het is ook niet verdampt tijdens het open en bloot liggen in de koelkast, het is namelijk door het zout opgenomen en meegetrokken het vlees in. De steak is dan heerlijk mals en smaakt helemaal niet meer zo zout als je zou denken (dus nog even zouten voor/na bakken kan prima, even proeven).

Als ik een ribeye voor iemand maak op deze manier dan krijg ik keer op keer verbaaste gezichten 

Misschien net zo belangrijk is een goede bereiding van je steak op de BBQ. Mijn voorkeur is Reverse Sear. Dus eerst rustig garen op een temp van 100 – 120 graden tot een kerntemperatuur van 46 graden. Daarna op de hete zijde van je BBQ afgrillen tot 54 graden. Daarna heel even paar minuutjes laten rusten onder een folie (niet compleet inpakken!!).

Eet smakelijk!
PitmasterX heeft afgelopen week een test gedaan met droog en wet brinen.. (ff zoeken op zijn YT kanaal)

Conclusie was: wet-brinen was sappiger maar uiterlijk was minder, de droge brine methode was mooier van kleur en had net dat knapperige randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Held!! Ik was al aan het kijken naar olievaten en dergelijke, maar dat koppelstuk wat je linkt is echt perfect!

Waarom heb je de 560mm genomen, en niet 500mm? Als ik het goed heb heb je met de 500mm toch ook zo'n 10cm over?

[ Voor 6% gewijzigd door Sherlock op 23-07-2018 09:52 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:01:
[...]

PitmasterX heeft afgelopen week een test gedaan met droog en wet brinen.. (ff zoeken op zijn YT kanaal)

Conclusie was: wet-brinen was sappiger maar uiterlijk was minder, de droge brine methode was mooier van kleur en had net dat knapperige randje.
Niet dat ik hem niet geloof maar en nou ben ik absoluut geen expert maar is het niet zo dat elk stukje vlees verschillend is? En je eigenlijk dus nooit een goede vergelijking maakt? Misschien ben ik aan het mierenn**ken ;) maar uiteindelijk kan je natuurlijk wel veel op ervaring testen, als je iets beide 10x gedaan hebt is het onderzoek waarschijnlijk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hij maakt steaks van 1 tri-tip, dus identiek vlees.

https://www.facebook.com/.../videos/1830169217067451/

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:48:
Ik hoop dat je die uit je eigen vriezer hebt gehaald, de uiterste gebruiksdatum was al een week of twee verlopen volgens het plaatje. :X .
Tuurlijk :) Deze hadden we een maand terug ofzo (misschien langer) gekocht. Maar toen geen tijd gehad om die klaar te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 23-07-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:41:
[...]

Tuurlijk :) Deze hadden we een maand terug ofzo (misschien langer) gekocht. Maar toen geen tijd gehad om die klaar te maken.
Fuck that shit, wet age ftw! Ik laat rustig een brisket wet agen in de zak! gewoon goed trimmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Die winkel zou ook wel niet snappen waarom die deze week zoveel spontane bestellingen krijgt van 1 product :p .
Even kijken of die ook op de 57cm te beunen is.
Had al wat in gedachten met gewoon staal zelf te walsen en dan in te branden met olie tegen de roest. Maar de pizza maakt er toch geen contact mee dus is meer visueel.
Verwijdert de hitte de galvanische laag niet, denk je?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Gisteren normaal grill werk gedaan op de Caliber Pro Kamado. Wat me opvalt is de extreme zuinigheid. De barbecue om 15:30 aangestoken en om 19:30 weer uit met een temperatuur van 225 graden iets minder dan een halve kilo houtskool gebruikt, de BGE L gebruikt een stuk meer.

Zodra de sessie klaar is de boel afsluiten en na 3 uur zit de temperatuur nog op 150+ graden. En nee het is geen valse lucht zoals de Niclan ;) Maar de isolatie is echt extreem goed.

Ik twijfel nu sterk om de BGE L de deur uit te gaan doen, deze heeft weinig meerwaarde behalve de looks. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 23-07-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
jammer dat die zo verrekes duur is :(

Pagina: 1 ... 3 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism