Malt007 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring met vlees ver van te voren zouten? Vroeger was dat een echte no-go omdat zout het vocht zou onttrekken maar ik zie dat er steeds meer mensen van op terug komen. Ik was tegenwoordig al zover om een mooie steak minimaal een half uur van te voren te zouten maar nu zie ik steeds meer de term dry-brining langskomen. Dus zout en kruiden erop en minimaal een nacht laten liggen voor je het vlees bereid.
Dat hele vocht onttrek verhaal lijkt logisch tot je bedenkt dat er bij dry-ageing ruim 30% vocht verloren gaat en toch de smaak en malsheid toeneemt. Natuurlijk komt dit door verschillende processen in het vlees waardoor de kwaliteit harder omhoog gaat dan dat het afneemt door het vochtverlies, maar vind de ontwikkelingen wel interessant. Tot een jaar of 3 geleden was de oorzaak van de 'zone' ook compleet verkeerd begrepen tenslotte maar nu weten we wel beter.
Als ik een goede steak wil maken dan ben ik voor lang zouten (12 tot 24 uur). Mijn methode:
Koop een goede dikke steak (mijn voorkeur een dikke ribeye van ongeveer 2,5 tot 3,5 cm dik). Deze zout ik met veel zeezout (niet te fijn malen, grove stukjes is prima). Wees niet bang, gebruik behoorlijk veel zout. Ik zout alle kanten (boven, onder, zijkanten) en dergelijke. Vervolgens leg ik ze op een rooster open en bloot in de koelkast. Vaak doe ik dit al de avond van te voren dus bijna 24 uur, maar soms ook pas ’s ochtends als ik ze dan pas gekocht heb.
Het idee is dat het zout vocht opneemt, maar zelf ook in het vlees trekt met het opgenomen vocht en al. Tijdens het bereiden blijft dit vocht juist ook in het vlees zitten en verdampt niet weg. Het is ook niet verdampt tijdens het open en bloot liggen in de koelkast, het is namelijk door het zout opgenomen en meegetrokken het vlees in. De steak is dan heerlijk mals en smaakt helemaal niet meer zo zout als je zou denken (dus nog even zouten voor/na bakken kan prima, even proeven).
Als ik een ribeye voor iemand maak op deze manier dan krijg ik keer op keer verbaaste gezichten
Misschien net zo belangrijk is een goede bereiding van je steak op de BBQ. Mijn voorkeur is Reverse Sear. Dus eerst rustig garen op een temp van 100 – 120 graden tot een kerntemperatuur van 46 graden. Daarna op de hete zijde van je BBQ afgrillen tot 54 graden. Daarna heel even paar minuutjes laten rusten onder een folie (niet compleet inpakken!!).
Eet smakelijk!