Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:21
@Paganstars ; De smoker die ik heb is een gelijke soort van een Rookoven Locarno RVS 80 x 40 x 28.
Brandstof:
Hout geprobeerd, Houtskool geprobeerd, Briketten geprobeerd.
Krijg de temperatuur rondweg gewoon niet stabiel, las dus bijvoorbeeld op een website dat je de vis gedurende 10-20 minuten rond de 80 graden moet garen, en dan 1,5 tot 2 uur laten roken richting de 40.
Maar de temperatuur gaat bij mij alle kanten op, en het roken blijft gewoon waardeloos (Totaal geen rook, of hij rookt voor korte duur en dan houdt hij weer op)
Droge snippers geprobeerd, natte snippers geprobeerd, mengsel van beide geprobeerd.
Heb nu ongeveer al voor 20 euro aan makreel weg kunnen gooien omdat het roken totaal niet wilt :( Vandaar dat ik nu de vraag neergooi (ook al op een bbq forum gegooid in de hoop dat daar eventueel iemand kan) om mij uit de brand te kunnen helpen :)
Toch bedankt voor je reactie!

[ Voor 4% gewijzigd door kokkie20 op 11-07-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 21:57
Vraagje: als ik een keer lekker een stuk pulled beef wil maken low & slow, welk stuk vlees kan ik dan bij de slager het best vragen? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:48
dangerpaki schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:04:
Vraagje: als ik een keer lekker een stuk pulled beef wil maken low & slow, welk stuk vlees kan ik dan bij de slager het best vragen? Iemand ervaring hiermee?
Ik ga mezelf er binnenkort voor t eerst aan wagen, dus ervaring heb ik niet.
Wat ik tot nu toe tegen kom in mijn queste is dat rundernek (ook wel ‘chuck’ genoemd) de voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 21:31

Spais

The Spais Melange

Ik gebruik zelf een goed met vet dooraderde ribeye, maar het is eigenlijk zonde van een mooie ribeye :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Stuk borstlap of short ribs. Riblappen kan ook maar dan in zijn geheel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 11:15
Zo dit topic was ik kwijt.

Ik heb drie kilo buikspek liggen, nu ga ik sowieso burnt ends maken, maar iemand nog tips voor andere zaken? Heb immers genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kokkie20 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:51:
@Paganstars ; De smoker die ik heb is een gelijke soort van een Rookoven Locarno RVS 80 x 40 x 28.
De Locarno had toch een elektrisch warmte element als optie? Dan met rookmot aan de slag als optie?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Chevy454 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:38:
[...]

De Locarno had toch een elektrisch warmte element als optie? Dan met rookmot aan de slag als optie?
Klopt die heb ik er ook bij, helaas is die "temperatuur" draaier (Sorry weet niet de exacte benaming ervoor, de draai knop op de verwarmings element) ook niet echt super makkelijk.
Als je hem op de eerst mogelijke stand zet dat die aanslaat schiet hij bij mij door naar 80-100. En dan heb ik het nog niet eens over de max optie erop hoe ver hij dan doorslaat bovenin (De thermometer die bovenin vast staat heb ik het dan over qua temperatuur, meet het dan nog niet eens onderin)
Morgen nog maar weer eens een poging wagen om te kijken hoe ik de temperatuur beter kan beheren zonder vis erin want elke keer vis weg moeten doen omdat het gewoon niet gelukt is is ook zonde ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 14:38
Ik had geen honger.. kom je via via ineens dit filmpje tegen
YouTube: Best Ever Cheese Fries - Crispy Bacon Cheesy Steak Fries
Nu dus wel honger :/

Ps.Aan het einde nog wat opname 'bloobers'.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
JohnStaakke schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:19:

Ik heb drie kilo buikspek liggen, nu ga ik sowieso burnt ends maken, maar iemand nog tips voor andere zaken? Heb immers genoeg.
https://www.bbq-nl.com/2014/04/walchers-gilden-spek.html Dit heb laatst gemaakt. En viel hier in goede aarde. Voor mij zeker voor herhaling vatbaar. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ding dong. Pakketje van Fahrenheit 200.

Goh, dat publiekelijk klagen heeft geholpen.
* Chevy454 is wel blij oOo
Nu alleen hopen dat het de juiste delen zijn want vrouwlief heeft pakket in ontvangst genomen.

Dat gezegd hebbende... Flame Boss 200 wifi?

[ Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 12-07-2018 11:31 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 17:18
JohnStaakke schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:19:

Porchetta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenerd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-04-2024
Zoals eerder genoemd, een mooi stuk chuck,runderborst of riblap is ideaal. Het mooiste is dan van een ras zoals angus, wat mooi dooraderd is.

Bijvoorbeeld:
https://www.bbquality.nl/product/angus-riblap-grain-fed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:42
Chevy454 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:30:
Ding dong. Pakketje van Fahrenheit 200.

Goh, dat publiekelijk klagen heeft geholpen.
* Chevy454 is wel blij oOo
Nu alleen hopen dat het de juiste delen zijn want vrouwlief heeft pakket in ontvangst genomen.

Dat gezegd hebbende... Flame Boss 200 wifi?
Wat heb je ontvangen en wat was ook alweer het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
timmert26 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:25:
Wat heb je ontvangen en wat was ook alweer het probleem?
Missende onderdelen van de Niclan. Maar of die ook in het pakketje zitten is de vraag. Zie ik morgenavond wel als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:43
ik heb de fb zonder wifi. werkt lekker!

@kokkie20 sorry geen ervaring met rookkasten. zitten er hitte buffers in dat ding?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
@Paganstars hitte buffers?
Heb net even gekeken op google wat je precies bedoelt maar zover ik het begreep zitten er die niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
@assasinbats @Spais @Anoniem: 93986 @Loenerd

Allen dank. Ik ga eens kijken wat ik uit deze stukken kan scoren bij de halal slager. Merk meteen dat bij de halalslager je vaak wel een stuk vlees kan krijgen maar dat qua marbeling kwaliteit er vaak weinig keus is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 13:58
Lekker wat stukken ingekocht bij de Makro :). Morgen avond de babytop erop. Ben benieuwd wat de kwaliteit is, nog nooit vlees bij de Makro gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZP72dkaN5qlkw16U2JbEWOgR/medium.jpg

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:49
Zo vandaag nog even 15kg marabu Cuba kolen gehaald voor 24,95 en gratis pakje aanmaakblokjes, terwijl ik net met die man had gesproken over dat ik een looftlighter heb :+ goed bedoeld van die vent!

Zo spareribs uit de vriezer, morgen spareribs maken! 1 met marinade en 1 met rub, nog ff kijken welke :p

[ Voor 21% gewijzigd door Martinusz op 12-07-2018 22:24 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kokkie20 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:32:
Beste leden,

Wie o wie kan mij uit de brand (no pun intended) helpen?
Heb je het al eens geprobeerd om met briketten/kolen te werken ?
Ik heb ook zo'n kast, en met 'vuur' heb ik het ok niet echt voor elkaar gekregen
Maar met een handje kooltjes en pakketje rookmot kon ik aardig de temperatuur behouden.

Wel moet je zorgen dat je de bodem wat afschermt met alufolie oid om niet teveel directe hitte te genereren ( maakt de vis droog )
Rook / hitte zoveel mogelijk onder de 90C houden ( maar moet je echt even terugzoeken )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Duf2ub.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HLagFGr.jpg

Ik denk dat zo'n electrospiraal handiger gaat zijn, kosten zo'n 30€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Laatst online: 07:54
Voor onze nieuwe tuin wensen wij graag een buitenkeuken. Nu hebben we gedacht aan een gas BBQ, maar die dingen schijnen toch wel wat nadelen te hebben.
Wat we er eigenlijk mee zouden willen kunnen is: zalm roken, groenten bakken/braden, pizza bakken, en natuurlijk gewoon BBQ-en. Aangezien ik graag kook en dingen uitprobeer, wil ik in de toekomst ook het slow-cooking principe gaan gebruiken en bv pulled pork maken enzo. Lijkt mij erg leuk.

Daarom hadden wij ons oog laten vallen op de monolith classic met onderstel e.d. Mede vanwege de bijgeleverde accessoires. Tevens is deze bij een shop "om de hoek" verkrijgbaar.

Hebben jullie nog goede redenen om juist wel of niet voor deze te gaan? Er zijn alternatieven zat, maar het is wel lastig kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Heb een vraag over de spareribs, ik heb 1 stuk met marinade in een zak zitten sinds gisteren.
Straks volgens de 3-2-1 methode, bij de inpak fase ga ik denk ik de marinade uit de zak wat achterblijft weer toevoegen met wellicht nog een beetje extra.
Maar voor de laatste fase, hierbij wordt natuurlijk vaak afgelakt met bbq saus, maar wat is slim, deze ook aflakken met bbq saus? Of zal dat de marinade smaak teniet doen en had ik dan net zo goed niet hoeven marineren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

mdvdl schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 07:42:

Hebben jullie nog goede redenen om juist wel of niet voor deze te gaan? Er zijn alternatieven zat, maar het is wel lastig kiezen.
Ik heb zelf geen ervaringen met Monolith maar volgens mij zit je met BGE, Black bastard, Grill guru, Kamado joe en Monolith altijd wel goed. Het toffe is aan de monolith dat je gelijk allerlei accessoires krijgt meegeleverd. Verder vind ik het rookhout toevoersysteem wel een leuke extra, zo hoef je de klep niet te openen om rookhout toe te voegen. Eventueel om de kosten iets te drukken kun je eens kijken naar een Grill guru classic large, deze is voor €699 verkrijgbaar bij de Hornbach. Hierbij heb je nog wel een pizzasteen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
De Kamado is nu in de aanbieding in Spanje van 347E voor 183E, is dit een goed model?

https://www.manomano.es/b...-1423683?model_id=1423683

Zelf heb ik een WSM 57" maar zoek ik een kleinere smoker/bbq voor mijn balkon/terras.

[ Voor 25% gewijzigd door Steevo_S op 13-07-2018 11:37 ]

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Muse schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:32:
[...]
Nog een tip waar ik zulk vilt kan halen?
https://www.heatshielding...he-glasvezel-pakking.html

Ik zou dit spul nemen, dat is hufterproof en kost je de kop niet. Als je dat net boven de sleuf bevestogd en dan naar binnen laat zakken dan dicht het wel af maar kan het toch ventileren.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Steevo_S schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:36:
De Kamado is nu in de aanbieding in Spanje van 347E voor 183E, is dit een goed model?

Zelf heb ik een WSM 57" maar zoek ik een kleinere smoker/bbq voor mijn balkon/terras.
Is dat niet gewoon een mini-kamado? Kan je niet net zo goed eentje van lidl te nemen? https://www.lidl-shop.nl/Buschbeck-Kamado-13/p100234370

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Steevo_S schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:36:

Zonde van je geld, dit is gewoon een mini met rooster van 27 cm.
Zie link hierboven van de Lidl bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
kmf schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Is dat niet gewoon een mini-kamado? Kan je niet net zo goed eentje van lidl te nemen? https://www.lidl-shop.nl/Buschbeck-Kamado-13/p100234370
is een optie maar ik woon in Spanje en daar is geen Lidl shop (wel Lidl maar geen shop sectie).

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenerd
Martinusz schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:40:
Heb een vraag over de spareribs, ik heb 1 stuk met marinade in een zak zitten sinds gisteren.
Straks volgens de 3-2-1 methode, bij de inpak fase ga ik denk ik de marinade uit de zak wat achterblijft weer toevoegen met wellicht nog een beetje extra.
Maar voor de laatste fase, hierbij wordt natuurlijk vaak afgelakt met bbq saus, maar wat is slim, deze ook aflakken met bbq saus? Of zal dat de marinade smaak teniet doen en had ik dan net zo goed niet hoeven marineren?
Ik lak altijd af met barbecuesaus, of het nou met dry rub is, of met gemarineerde spareribs. Ik weet natuurlijk niet waaruit je marinade bestaat, maar je zou de barbecuesaus eventueel kunnen vermengen met wat marinade. gewoon proeven of het lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:16
Loenerd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:00:
[...]

Ik lak altijd af met barbecuesaus, of het nou met dry rub is, of met gemarineerde spareribs. Ik weet natuurlijk niet waaruit je marinade bestaat, maar je zou de barbecuesaus eventueel kunnen vermengen met wat marinade. gewoon proeven of het lekker is.
Is dat wel een goed idee, marinade die gebruikt is, hergebruiken?
"Marinade hergebruiken
Marinades mag je geenszins hergebruiken, want ze zijn in contact geweest met rauwe ingrediënten. Gooi ze dus altijd weg na gebruik."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Loenerd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:00:
[...]

Het is de zoete marinade van van Beekum.
Matuna schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:07:
[...]

"Marinade hergebruiken
Marinades mag je geenszins hergebruiken, want ze zijn in contact geweest met rauwe ingrediënten. Gooi ze dus altijd weg na gebruik."
Geen goed idee dus :) dan wordt het gewoon bbq saus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Steevo_S schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:50:
[...]

is een optie maar ik woon in Spanje en daar is geen Lidl shop (wel Lidl maar geen shop sectie).
OK. weten dus niet dat je in Spanje woont. wel een belangrijk gegeven denk ik. Geen idee of de prijzen goed zijn dan.
Maar dan nog, is een mini-kamaso. Dat moet je wel bewust zijn. Is wel handig voor er bij.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 13-07-2018 12:20 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[...]

"Marinade hergebruiken
Als je het vervolgens als lak gebruikt kan je het natuurlijk wel gebruiken, het wordt tenslotte weer verwarmd. Ik gebruik altijd mijn marinades op een of andere wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenerd
[...]

"Marinade hergebruiken
Je vlees bereid je toch ook inclusief de marinade, zolang je het goed verwarmt is er niets aan de hand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspernts
  • Laatst online: 29-04 13:45
Loenerd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Je vlees bereid je toch ook inclusief de marinade, zolang je het goed verwarmt is er niets aan de hand ;)
Volgens mij mag je dat niet zomaar zeggen. Er blijft genoeg van het vlees of bestandsdelen daarvan achter in de marinade, waardoor de houdbaarheid niet meer gegarandeerd is.
Meteen opnieuw gebruiken lijkt me veilig, maar als er enige tijd tussen zit (meer dan een paar dagen) lijkt het me niet zo fris meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Dan spaar je toch gewoon wat marinade? Apart bakje wat niet in contact is geweest met vlees en daar maak je je BBQ saus mee op smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Van de week een nieuwe boekje besteld, niet per definitie bbq boek maar Ranch recipes ( a taste of cowboy) veel gebaseerd op gietijzer koken. Maar of een dutch oven nou in de bbq staat of een oven maakt eigenlijk niet uit ;)
En leuke van dit boek is dat je van ontbijt tot en met dessert er genoeg instaat. Wel alles in het Engels dus Fahrenheit en Oz maten maar dat is prima te vertalen.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Loenerd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, zolang je de marinade goed verwarmt (en er geen dagen tussen marineren en gebruiken zit) is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Ben toch overstag en heb een Anova + vacumeermachine besteld. Ben heel benieuwd wat me beter gaat bevallen, reverse sear of sous vide + afgrillen.

Morgen eerst een mooie dry-aged tomahawk, maar die ga ik gewoon reverse searen. Volgende week met een picanha maar een uitgebreide test doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Malt007 op 13-07-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57
Fly-guy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:19:
[...]

Inderdaad, zolang je de marinade goed verwarmt (en er geen dagen tussen marineren en gebruiken zit) is er niets aan de hand.
Je zou het zelfs nog even in een pannetje op het vuur kunnen zetten.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:27:
[...]

Je zou het zelfs nog even in een pannetje op het vuur kunnen zetten.
Dat zou ik inderdaad doen, dan weet je zeker dat het goed zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb nog marinade in de fles, het restant wat uit de zak kwam is weg :)
Er is ook BBQ saus aanwezig, dus we gaan zo even kijken wat we doen.
Ze zitten nu in de folie :)

Voordat ze in de folie gingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dbboU4GpLuczm30w24yInO5s/medium.jpg

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag gevulde Spiff burgers gemaakt. Als vulling extra kaas.

De burger was erg lekker alleen proefde ik de vulling en het plakje cheddar er niet meer bij.

De cheeseburger op basis van de supermarkt hamburger was so so. Beetje pezo erop en deze keer wel mooi gaar.

In de toekomst het hamburger gehakt wat gaan verbeteren. En geen gevulde hamburger meer, te dik om goed te eten volgens de jury.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:24

The_Scarabial

MTB for life!

Gisteren een masterlijke blue cheese burger gemaakt en genuttigd _/-\o_

Recept vrij simpel:
Rundergehakt
Blue cheese (roquefort)
bieslook
worcester sauce
ei
beschuit (oid)
zout
peper

bluecheese erdoor gekruimeld en alles door elkaar gemengd.
toen op de weber lekker laten garen, burgers heerlijk sappig en op broodje met crème fraîche en avocado _/-\o_

hoeveelheden altijd op gevoel (foto uploaden werkt niet, kakzooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BYOViHybkKratIISbhAQaXwR/medium.jpg

Omdat het vilt van mijn action kamado aan het kapot gaan is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
[b]Chevy454 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:16

Omdat het vilt van mijn action kamado aan het kapot gaan is :+
Heb je nog een ei gevonden bij de action?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JulesvH schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:31:
Heb je nog een ei gevonden bij de action?
:Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Malt007 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:25:
Ben toch overstag en heb een Anova + vacumeermachine besteld. Ben heel benieuwd wat me beter gaat bevallen, reverse sear of sous vide + afgrillen.

Morgen eerst een mooie dry-aged tomahawk, maar die ga ik gewoon reverse searen. Volgende week met een picanha maar een uitgebreide test doen.
Leuk, ik ben benieuwd naar je bevindingen, dus zie graag je verslag. Heb zelf ook sinds kort een Anova en mij lijkt het een uitdaging om toch een goede rooksmaak toe te voegen in combinatie met de lange low fase met de Anova. En niet met liquid smoke dus.

Ik had in mijn enthousiasme een mooi verslag van dikke Sous Vide buikribs op bbqgenootschap gepost, met een normale rook en afgrilfase, maar dat is dat na een felle discussie daar gewoon verwijderd :? . SV wordt nu compleet geboycot, ja echt, het moet helemaal stuk van een paar radicalen daar 8)7 Gasbbq's of een topic over het maken van een soepje in je Dutch Oven kan allemaal wel... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tja sous vide heeft ook weinig met echt barbecueën te maken dus ergens kan ik de redenatie wel volgen dat dit niet bij een puur BBQ forum past.

Neemt niet weg dat je er wel heerlijk vlees mee kan bereiken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mwa, als je alleen een paar minuten op je bbq afgrilled misschien wel ja maar zolang er nog een serieus deel bbq aan te pas komt voor de rooksmaak valt het meer binnen mijn definitie dan het bakken van brood in je gietijzeren pan :)
Anyway, het is niet mijn bedoeling hier ook een discussie te ontlokken maar vooral meer te leren over de SV/bbq combinatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Toch nog even de report out: mede op basis van de reacties hier ben ik toch voor de "grote" maat kamado gegaan die ik op het oog had. Maandag kreeg ik deze Monolith binnen en heb me tot vandaag in moeten houden om hem te gebruiken wegens tijd te kort (/ slechte prioriteiten).

Ik had enthousiast spare ribs gekozen om mee te starten volgens 3-2-1 methode, ondanks dat dit me sterk werd afgeraden door een collega omdat het lastig zou zijn om mee te beginnen. Uiteindelijk toch gedaan en absoluut geen spijt. Gewoon niet bang zijn dus. Ik heb zelfs 'full blown' gelijk blokjes appelhout er aan toegevoegd wat goed uitpakte. Temperatuur regelen vond ik bizar makkelijk en heb geen last van schommelingen gehad. De ribs had ik de dag ervoor in de rub gezet.

Ik had gisteravond op North Sea Jazz nog ribs gegeten om het verschil te ervaren, maar ik vond dat ik zeker niet onder deed. ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zxr30p2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ln64Q13.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2w5qemt.jpg

Vandaag mooie set gietijzeren pannen gekregen. Morgen begin ik met een Chili. Vandaag alvast pulled pork gemaakt. De helft gaat in de chili. Verder nog wat gamba's maken en later in de Dutch oven Apple crumble.

Ben benieuwd hoe het bbqen met gietijzer is. Op het ei nog even dikke ribs maken als tussen gerecht. Niet gek zo'n weekend vol bbqen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-04 23:02
Mooi setje hoor @Wackmack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
hf @Wackmack. Ik vind het te warm om de q's aan te slingeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Gisteren bij www.rookovens-online.nl geweest. Ik had nieuwe houtskool (Black Ranch South Africa / Acacia 15kg) nodig en brikketen (ecobrasa). Dus goede reden om er eens heen te gaan en in te slaan. Meteen me maar wat laten informeren over de grote Eitjes die er allemaal stonden. En ook meteen de rubs en bbqsaus van Noskos meegenomen op terug weg nog even langs de Ikea voor het wel bekende "spareribs rekje". Was de vorige keer uitverkocht toen ik er was. Maar nu waren ze er weer, en genoeg op voorraad. En toen we toch bezig waren ook nog even langs de hornbach gegaan om de grill guru in het echt te bekijken want die hadden ze niet bij rookovens staan. En toen ik daar toch was. Meteen even de klapbare boekenplank houders meegenomen voor het tafeltje voor mijn kleine eitje.

En vandaag gaan we bezig met mijn nieuwe spit voor de Weber. Eens kijken of we wat lekkers kunnen maken op de bbq. Waarschijnlijk gaan we voor een grote shaslick van het spit. Met kipdijvlees.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb er even geduld voor moeten hebben, maar de Kickstarter editie van de Biolite FirePit is eindelijk binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dD0hD08AIkBtc8dpYbe55Cx5/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6fAWPK563QMsS7AtNtvcgnhI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NHppFwy9VwDlIsdbeXy3Jqyz/full.jpg

Tussen al het kamado en Weber geweld, eens wat anders :Y)

Gisteren meteen maar een goede vuurdoop gegeven door er met de Auspit rotisserie er een kippetje boven te hangen:

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Orion84 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:02:
Heb er even geduld voor moeten hebben, maar de Kickstarter editie van de Biolite FirePit is eindelijk binnen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Gisteren meteen maar een goede vuurdoop gegeven door er met de Auspit rotisserie er een kippetje boven te hangen:
[video]
Nice ding, maar wat is er ‘kickstarter’ aan? Dacht altijd dat dat voor nieuwe innovatieve dingen was. Volgens mij staat dit model al een jaartje of wat bij de Sligro trouwens, had wel interesse maar rete duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Malt007 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Nice ding, maar wat is er ‘kickstarter’ aan? Dacht altijd dat dat voor nieuwe innovatieve dingen was. Volgens mij staat dit model al een jaartje of wat bij de Sligro trouwens, had wel interesse maar rete duur.
https://www.kickstarter.c...repit-see-fire-not-smoke/

Die staat niet al een jaartje bij de Sligro hoor. Misschien iets wat er op lijkt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Orion84 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:08:
[...]

https://www.kickstarter.c...repit-see-fire-not-smoke/

Die staat niet al een jaartje bij de Sligro hoor. Misschien iets wat er op lijkt?
Ah dacht dat t ook om die rottiserie ging. De sligro heeft inderdaad iets staan wat er op lijkt, zelfde vorm, oranje zijkant en zo’n rotisserie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, die rotisserie hoort er niet bij, dat is een Auspit: https://auspiteurope.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:01
Gisteren voor het eerst de black ranch marabu uitgeprobeerd voor een paar simpele lapjes vlees (direct). Prima houtskool. Erg grote stukken enkel knetterde het heel erg op een geven moment. Hoort dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Orion84 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:02:
Ja maar wat kan je ermee buiten grillen?
Het is een efficiëntere grill als een normale open vuur maar is dit een must have?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Chevy454 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:30:
[...]

Ja maar wat kan je ermee buiten grillen?
Het is een efficiëntere grill als een normale open vuur maar is dit een must have?
Het is primair een vuurkorf, die je ook als grill kan gebruiken. Must have? Nee vast niet, maar voor een nerd die graag een vuurtje stookt wel een mooie gadget B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Vrouw is niet thuis dus ribbels voor late lunch. Gaan zo uit de folie en nog even een uurtje terug voor het laatste stukje van de 321.

Zondagmiddag spareribs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8kD5M7dgdBvh0aYD6JqKyVXD/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sKBsuLQ5huqkb8tCQaFUZoMR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u23qbYDLiBf3zxt1WVgyNGNr/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vRv3oJdc9SUY3XytmcleRpyH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kzz7k6APGEx5uzuQB8eAfB4V/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vl2OQrLdvTMA5DuYokX8jqYD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ncu77xiWnVk9lg3QYrjTE3sX/thumb.jpg

Volgorde foto's klopt niet echt :)

Update. Uit de folie:

Zondagmiddag spareribs vervolg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwxzT8odUwrCEcT1eZMCk84n/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jvVcnKMN9T9AEsFSuHmakthi/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/509IwCdyhtnCoSwr9VhcQFmC/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LyUBywfgSEXtVoBqrjYcyQ1o/thumb.jpg

Update 2. Toen waren ze op :)

Spareribs op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pGz24j8npqKcxhSpFzOCy1mT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mzM7jC3x1XQX1nkPAtp51GkS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cl7IuoEq632TpDtioMHzr0Zg/thumb.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Spais op 15-07-2018 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag voor het eerst een pork loin erop. Qua recepten kom je veel verschillen tegen. Stuk wat ik heb heeft namelijk ook nog een stukje ribben erbij. Dus het is geen pork tender loin. Gisteren al in de kruiden er nu eerst direct boven de kolen gegrild en nu indirect opweg naar de 64 graden

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-04 21:58
R0y. schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:22:
Gisteren voor het eerst de black ranch marabu uitgeprobeerd voor een paar simpele lapjes vlees (direct). Prima houtskool. Erg grote stukken enkel knetterde het heel erg op een geven moment. Hoort dit?
Dat knetteren heb ik ook wel eens last van, vooral aan het begin. Misschien nog wat vocht. De grotere stukken zijn dan wel weer fijn voor de wat langere sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 12:00

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik zit nu in het Westcord Hotel in Delft. Toen we vrijdag binnen kwamen lopen stond er bij de ingang een BGE XL en de mededeling dat ie om 18u aan zou gaan. Nou, dat leek me wel leuk om een keer te proberen :9

De volgende dag zat ik daar te lunchen om 17u en zat redelijk dicht bij de BGE. Hij stond open en ik dacht even mee te maken hoe professioneel ie zou worden aangestoken. Helaas werd er aansteekvloeistof in gespoten, dat werd aangestoken met een gasbrander. Vervolgens werd er een half uur lang om de circa 5 minuten nog wat vloeistof bij gespoten om vervolgens gewoon weer weg te lopen 8)7 Het leverde wel gigantische vlammen op. Dat dan weer wel, en de knullige kok, of kokkige knul - ben er nog niet helemaal over uit - vond het best leuk om te doen aan zijn gezicht te zien.
Ik had er alleen niet zo’n behoefte meer aan en heb 's avonds maar gewoon een hamburger van de kaart besteld.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:43
Iemand ervaring met de THM Coco’sbriketten? Net gekocht bij de Deen. Rare vorm en roken als een Duitse panzertank

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hierbij de foto's van mijn sessie van vandaag.
De aardappels was kant en klaar bakje van de Jumbo.
Maar smaakte ook erg goed.
Pork Loin
Pork loinDoor gesnedenSamen met aardappels

Heb nadat van de bbq kwam z'n 30 minuten laten rusten en zoals je kunt zien is het lekker sappig :9~

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Stinger_Ventura schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:21:
Iemand ervaring met de THM Coco’sbriketten? Net gekocht bij de Deen. Rare vorm en roken als een Duitse panzertank
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gDAU4B5yqPiSxZbTckr3uZbu/full.jpg

Ben er zelf tevreden over. Gebruik het alleen voor low and slow dus steek er maar Max 8 aan. Roken paar minuutjes daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 13:58
@Apie!
Kijk, je hebt mensen die kunnen barbecueën en mensen die dat niet kunnen. Die kokkige knul valt onder de laatste :+.

Zo zonde om te zien, heb je mooi spul om mee te werken ga je er zo mee om :F .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:43
Spais schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:13:
[...]

Deze?

[afbeelding]

Ben er zelf tevreden over. Gebruik het alleen voor low and slow dus steek er maar Max 8 aan. Roken paar minuutjes daarna niet meer.
Die ja! Maar dan 3kg voor €4,75.
Zijn ze bij jouw ook inde vorm van rechthoekige schijven?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:26

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
JPS schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:11:
[...]

Leuk, ik ben benieuwd naar je bevindingen, dus zie graag je verslag. Heb zelf ook sinds kort een Anova en mij lijkt het een uitdaging om toch een goede rooksmaak toe te voegen in combinatie met de lange low fase met de Anova. En niet met liquid smoke dus.

Ik had in mijn enthousiasme een mooi verslag van dikke Sous Vide buikribs op bbqgenootschap gepost, met een normale rook en afgrilfase, maar dat is dat na een felle discussie daar gewoon verwijderd :? . SV wordt nu compleet geboycot, ja echt, het moet helemaal stuk van een paar radicalen daar 8)7 Gasbbq's of een topic over het maken van een soepje in je Dutch Oven kan allemaal wel... ;w
Dus jij was de aanstichter! :+

Vond het ook vrij apart eerst een enquete waar de voorkeur ging naar een apart stuk binnen het forum door de leden. Waardoor een beheerder blijkbaar op zijn tenen was getrapt en opstapte (om daarna weer stilletjes terug te komen) en daarna werd de poll de nek omgedraaid en einde discussie. Beetje jammer dat er zo zwart wit naar gekeken wordt. Koken op hoger niveau is sous vide een veelgebruikte toepassing ook icm de barbecue.

Sous vide is misschien geen pure vorm van barbecueën, op dat stuk ben ik volledig met ze eens. Maar kan absoluut alsnog een prima toevoeging zijn waar je mee kan experimenteren.

Een Kamado met een heat deflector is immers ook een veredelde hete lucht oven en dat valt dan nog wel barbecueën? En de controllers gebruiken etc etc.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Hari-Bo Ja blijkbaar heb ik in mijn onschuld bij wat hardliners op hun ego en teentjes getrapt. Ineens principieel gaan doen terwijl er al lang met dubbele maten wordt gemeten. Ik heb geen enkel probleem met regels als ze maar consequent worden toegepast. De manier waarop die mods er mee om zijn gegaan vind ik wel bizar. En die gast die ineens weg was (na eerst drammerig te stampvoeten) en dan toch ineens weer terug is. :'(
Naja, ik ga daar niet verder lopen stoken maar mijn enthousiasme om er wat bij te dragen is wel weg. Dan doe ik dat liever op mijn vertrouwde GoT, hier houden we wel van (kook/bbq)innovatie en kennisdeling! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Stinger_Ventura schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:09:
[...]

Die ja! Maar dan 3kg voor €4,75.
Zijn ze bij jouw ook inde vorm van rechthoekige schijven?
Bij de Makro in Wateringen 10kg voor 8.99

Zo zien ze er uit:

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0HKTUMkTob1VPgw0rJBp4qsV/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GDdRvz7dyGDJQaFWlj4ugMkU/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 12:00

Apie!

Newer, better & confusinger

Tiwazz schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:52:
@Apie!
Kijk, je hebt mensen die kunnen barbecueën en mensen die dat niet kunnen. Die kokkige knul valt onder de laatste :+.

Zo zonde om te zien, heb je mooi spul om mee te werken ga je er zo mee om :F .
Ik moest van binnen wel een beetje huilen om eerlijk te zijn :'(

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bestelling bij Aalvink is niet helemaal goed gegaan. Zou vrijdagavond worden afgeleverd maar PostNL is niet geweest. Uiteindelijk zaterdagmiddag afgeleverd maar toen was de temp van het vlees al 12-14 graden. Gaat morgen terug en dan hopelijk voor komend weekend weer nieuwe poging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Vandaag kwartel met salade,warme peer en gevulde aardappel en als dessert marshmallows ,chocolade,Malibu ,blauwe bessen en aardbeien .
Het was weer smullen.
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/u77z9shar/BD2013_D5-_B512-4_FF9-8_E16-_C58_E7_F230633.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/sff0ex88j/C82446_BD-_B843-4_C03-8043-22_E08_EDB56_CE.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/n6p11y.jpg

Gietijzer is te mooi! Heerlijke chili gemaakt. Verder nog een Apple crumble, gamba's met peterselie, knoflook en rode peper en nog wat bijgerechten. Hier ga ik nog veel plezier van beleven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
doe us het recept @Wackmack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
JPS schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:11:
[...]

Ja, het maakt allemaal een hoop los zo'n sous vide ding en zelfs een gas-bbq kan tot venijnige reacties lijden. Nu moet ik bekennen dat ik zelf ook zo'n die hard bbq'er was die niks van gas of sous vide moest hebben, maar in mijn streven naar het perfecte stukje vlees probeer ik gewoon alles. Door het volgen van diverse youtube channels ben ik geïnteresseerd geraakt in sous vide en wil ik nu zelfs ook graag zo'n grillplaat op gas (blackstone griddle),

Echte ervaringen heb ik nog niet opgedaan met de Anova. Uiteraard wel even het voor hande zijnde vlees geprobeerd zaterdag en dat ging prima. 2 burgertjes en een stukje bavette (1 steak van 150gr). Hamburgers had ik toevallig al liggen en ondanks de perfecte bereiding heeft het niet veel toegevoegde waarde vrees ik, gewoon rechtstreeks grillen geeft ook een goed resultaat. De bavette echter, kwam uit de vriezer en een uurtje later had ik een perfect gegaard stukje vlees in mijn handen om af te grillen. Uiteraard wel even de broil king naar 350+ gegooid met de grillgrates erin en nog geen minuutje later een perfect grill patroontje + maillard reactie.

Zondag een uitgebreide sessie gedaan maar ik had geen goede bak/pan om de 2kg tomahawk sous vide te bereiden dus de oude vertrouwde reverse sear gedaan. Met een stukje appelhout een uurtje op 100 graden de kern naar 45 gebracht, toen even laten rusten terwijl de broil king naar 350+ ging en afgegrilld. Kern was na rusten 52-53 graden. Ondanks het op temperatuur laten komen van tevoren, de zeer langzame garing en het korte grillen toch nog een behoorlijk gedeelte wat al wat grijzig was dus dat zal met sous vide echt wel beter kunnen, maar er gaat niks boven de rooksmaak dus het is het een of het ander.

De komende tijd zal ik wel wat experimenteren, wellicht dat sous vide icm rookzout, gerookte knoflook + afgrillen een aardig resultaat geeft. Wellicht sous vide tot een kern van 30 en de rest op de bbq, wellicht haal ik die Anova nooit meer uit de kast :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:53

tha_crazy

Mafketel

Van het weekend even een korte directe sessie (bbq heeft letterlijk voor 15 minuten grillen aangemoeten _O-)
Chipotle-honey chicken kebab
En dat dan lekker op een panini :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PIdkhxHl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loenerd
JPS schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:42:
@Hari-Bo Ja blijkbaar heb ik in mijn onschuld bij wat hardliners op hun ego en teentjes getrapt. Ineens principieel gaan doen terwijl er al lang met dubbele maten wordt gemeten. Ik heb geen enkel probleem met regels als ze maar consequent worden toegepast. De manier waarop die mods er mee om zijn gegaan vind ik wel bizar. En die gast die ineens weg was (na eerst drammerig te stampvoeten) en dan toch ineens weer terug is. :'(
Naja, ik ga daar niet verder lopen stoken maar mijn enthousiasme om er wat bij te dragen is wel weg. Dan doe ik dat liever op mijn vertrouwde GoT, hier houden we wel van (kook/bbq)innovatie en kennisdeling! _/-\o_
Hahahaha je moet Frits ook niet zo op z'n teentjes trappen he :P
Het is vooral treurig hoe ermee omgegaan is, je zou toch denken dat er op een forum waar over het algemeen alleen volwassenen komen, wat minder kinderachtig gereageerd zou worden, maar er zitten er een paar die denken het barbecueen in Nederland uitgevonden te hebben. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvdl
  • Laatst online: 07:54
Afgelopen vrijdag een monolith classic compleet met onderstel e.d. gekocht. Verder er ook een boek en wok + wokinzet bij gekocht.
Het boek was wel handig om te weten hoe je met zo'n kamado om moet gaan. Is in mijn beleving best wel wat anders dan een normale bbq.
Zaterdag maar eens de proef op de som genomen met een paar sateetjes, hamburgers en worstjes. (makkelijk beginnen he ;-)). Ik moet zeggen dat het eigenlijk makkelijker gaat dan op een bbq. Geen verbrand en niet gaar vlees, maar keurig gegaard, mooi korstje er later opgebrand en lekker mals.

Vanavond maar eens steak proberen en morgen de wok! Ik ben er helemaal enthousiast van geworden!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Afgelopen zaterdag nog een bbq gehad bij een maat, vooraf al uitgebreid excuses dat het allemaal niet hoogstaand zou zijn (ze zijn mij gewend). Ik zeg joh, waar gaat het nou om :? Dat we lol hebben met z'n allen en een lekker biertje drinken? Of dat ik straks met mijn halfzatte kop een perfect stuk vlees heb.
Dus de voorgemarineerde speklappen waren hartstikke zwart uiteindelijk (want dat hoort zo ;) )en die hebben we met smaak opgegeten :D

Je moet het gewoon zien als verschillende dingen.
Een mooi stuk vlees geheel van de bbq
Een mooi stuk vlees gedeeltelijk van de bbq
Supermarkt troep van de bbq en dan kapot grillen

Alles heeft z'n charme.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 21:55

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

St@m schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:58:
Afgelopen zaterdag nog een bbq gehad bij een maat, vooraf al uitgebreid excuses dat het allemaal niet hoogstaand zou zijn (ze zijn mij gewend). Ik zeg joh, waar gaat het nou om :? Dat we lol hebben met z'n allen en een lekker biertje drinken? Of dat ik straks met mijn halfzatte kop een perfect stuk vlees heb.
Dus de voorgemarineerde speklappen waren hartstikke zwart uiteindelijk (want dat hoort zo ;) )en die hebben we met smaak opgegeten :D

Je moet het gewoon zien als verschillende dingen.
Een mooi stuk vlees geheel van de bbq
Een mooi stuk vlees gedeeltelijk van de bbq

Alles heeft z'n charme.
Haha ja mooi is dat, mensen worden ineens onzeker als je bij hen komt bbq'en :+

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:40
Flimovic schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:04:
[...]

Haha ja mooi is dat, mensen worden ineens onzeker als je bij hen komt bbq'en :+
...Of vragen je of jij niet wilt Q'en :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paganstars
... En dan vriendelijk bedanken, want je komt voor de drank en het stukje gecremeerd vlees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenerd
St@m schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:58:

Alles heeft z'n charme.
Noem mij maar spoiled, maar dit sla ik over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-04 09:55
Er komen hier echt geweldige gerechten langs zeg! Ziet er ook super uit.
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst Picanha gemaakt op de weber. Volgens mij kwam dat hier voorbij. Heerlijk stuk vlees en de bereiding (indirect) is goed te doen. Ik zie voor de komende tijd nog genoeg voorbij komen _/-\o_

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 10:50
Zo afgelopen zaterdag 4.8kg Boston Butt op de Green Egg gegooid. Ben nog flink aan het klussen in huis om alles in orde te maken dus heb er niet zo heel veel mee gespeeld qua controle. Om 08:30 erop gemikt, schuifje ongeveer 1cm opengezet beneden en de margrietschijf half open (de kleine gaatjes!). Na 1,5 uur was de temp 115 graden. Toen ik 2 uur later keek was die rond de 150 graden wat te hoog was. Toen iets terug laten zakken en besloten toch maar eens de temperatuur te gaan monitoren met de nieuwe GrillEye thermometer.

Verbazing 1: het bluetooth bereik was extreem goed (ruim 28m). Ik moest 's middags even naar de bouwmarkt toe om wat kleinigheden te halen en toen ging een alarm af toen ik in de auto zat. Het duurde even voordat ik in de gaten had dat het de GrillEye app was die de verbinding verloren was. De Weber iGrill 2 viel na 8-12m al weg (helemaal als de schuifpui dicht was). Deze had geen enkel probleem en lijkt daarmee een geschiktere kandidaat voor het monitoren in de winter.

Het vlees heb ik bij 75 graden kerntemperatuur in aluminiumfolie gedaan en toen een alarm aangezet voor 92 graden kerntemperatuur. Om 17:17uur (ja echt) eraf gehaald en laten rusten tot 19:00. Was perfect te pullen, vlinderbot kwam eruit zonder enige weerstand en de eters hebben genoten. Drie diepvrieszakken ingevroren :). Over 2 weken ga ik de procureurs (6x 3-3,5kg) per stuk tegelijk op de egg doen, ook met als doel om allemaal in te vriezen. Ik heb welgeteld 4x de temperatuur bekeken (waarvan 2x herinnerd door de GrillEye) en verder totaal NIKS gedaan met het vlees. Het is eigenlijk 'unfair' dat het maken van pulled pork (relatief) zo eenvoudig is als je de verhalen soms hoort.

Goodies nieuw binnen:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37204439_1807312649347845_2199976514953412608_n.jpg?_nc_cat=0&oh=95cd3fa2647490baccf9ea4d65d610b5&oe=5BD1AE47

Eten rond 19:00 inclusief door vriendinlief zelfgemaakte Coleslaw (en duivel op de achtergrond in de stoel):
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37204427_1807312656014511_3220975985939709952_o.jpg?_nc_cat=0&oh=da9934c130652567d986caa33dd65cfa&oe=5BC8A567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hier ben ik steeds meer aan het experimenteren om een goede Blue Thin smoke te krijgen. Ik wrappen mijn chunks in folie zodat deze niet gaan branden maar roken. En dat werkt eigenlijk best goed.

Maar ik krijg nog vaak wat witte rook ondanks dat de chunks beschermd zijn. Iemand tips om dit te vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:23
Ik heb een spit ring gekocht voor mijn Bastard. Nou moet er nog een spit en motor in/op. Heeft iemand hier ervaring mee? En aanraders? Waar moet ik op letten? Ik zie dat er verschillende maten zijn enz. Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Chevy454 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:25:
Hier ben ik steeds meer aan het experimenteren om een goede Blue Thin smoke te krijgen. Ik wrappen mijn chunks in folie zodat deze niet gaan branden maar roken. En dat werkt eigenlijk best goed.

Maar ik krijg nog vaak wat witte rook ondanks dat de chunks beschermd zijn. Iemand tips om dit te vermijden?
Denk dat het dan meer met de soort hout te maken heeft. Als het gewoon op de kolen ligt en het brandt niet dan heb je de goede rook. Vocht lijkt me ook onzin, dan verdamp je alleen wat water als bijproduct. Dat is alleen handig bij snippers die anders binnen een paar minuten opgebrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Gisteren ook effe snel de BBQ weer aangestoken. Gewoon wat hamburgertjes/lams spiezen en wat kipvleugeltjes. Allemaal goed gelukt. Maar niet erg bijzonder.

Maar waar ik erg over te spreken was was de Black Ranch Quebracho. Mooie grote stukken. Brandt goed heet en egaal. Lekkere smaak aan het eten.

Gehaald bij de Sligro waar eigenlijk de Black Ranch Maruba in de aanbieding was. Maar die hadden ze niet meer.

In ieder geval nooit meer terug naar die goedkope zooi met alleen maar as en onvoldoende warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Van dat beetje rookhout is dat wel een hele partij vocht. Lijkt me gewoon dat de verbranding even slecht gaat. Ik moet dan de schuiven opengooien voor een betere verbranding.
Malt007 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:13:
Denk dat het dan meer met de soort hout te maken heeft. Als het gewoon op de kolen ligt en het brandt niet dan heb je de goede rook
Dat was de fout die ik maakte, ik stookte de Q op temp, deed het rookhout op de brandende kolen en het rookhout ging branden ipv roken. Nu doe ik nog het nog steeds maar dan in folie :+

Verder heb ik dit met snippers en met chunks. Denk dat ik hier nog wat ruimte heb om te verbeteren.

Dit weekend de niclan maar aan het werk zetten, die staat er ook maar wat werkloos bij sinds de action kamado er is.
Sparerib en speklappen op 110C indirect en wat worsten direct denk ik. En zondag een tri-tip met SPG bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Chevy454 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:02:

Dat was de fout die ik maakte, ik stookte de Q op temp, deed het rookhout op de brandende kolen en het rookhout ging branden ipv roken. Nu doe ik nog het nog steeds maar dan in folie :+

Verder heb ik dit met snippers en met chunks. Denk dat ik hier nog wat ruimte heb om te verbeteren.
Dan staan je schuiven te ver open om te roken lijkt me en moet je bbq dus ook te heet zijn geweest om te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:11:
Dan staan je schuiven te ver open om te roken lijkt me en moet je bbq dus ook te heet zijn geweest om te roken.
Ze moeten zo open staan om de temperatuur te houden (let wel, dit was bij 175C dome...)
Ik ga het met de niclan eens proberen, die kan ik wat beter "smoren"

Pagina: 1 2 ... 324 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism