Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik denk dat dit ‘m gaat worden en dan het model large. Kwaliteit zag er prima uit. Het gesprek met de eigenaar van de winkel gaf me een goed gevoel. Zowel hij als een andere winkelmedewerker had deze ook en beiden waren erg tevreden. En ik koop graag lokaal.
Vanmiddag hak ik de knoop door.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVsqQvvqaFESyhcU4ZBrh95x.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CkttgqrJePsxsipXW44zSqW7.jpg?f=user_large)
Een goede grap mag vrienden kosten.
In de zomer als er dan wat serieuzer gegeten moet worden is de LIDL ei al te klein. Stiekem jeukt het toch nu al om een grotere te kopen. Na het zien van deze video van Radar(https://radar.avrotros.nl...te-uit-onze-barbecuetest/) hou ik een schuin oog naar de Hornbach ei.
Eerst maar verder klooien met de LIDL ei.
Hej, die is nog wel interessant inderdaad, zeker als die inderdaad goed/ stabiel/ stevig is. Flinke bang for buck dan lijkt het. Ga ik ook in de gaten houden!wauskoek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:55:
Laatst wat vrienden op bezoek en vond dat een mooi moment om de LIDL ei aan te slingeren. De Tandori en Yakitori recepten gebruikt van de BBQ Bijbel en dat smaakte super (vooral de Yakitori). Als je met z'n vier bent moet je geen mega honger hebben want met een grill oppervlakte van 26cm gaat dat eenmaal niet zo snel. Voor een snack i.p.v. een maaltijd ging dat prima.
In de zomer als er dan wat serieuzer gegeten moet worden is de LIDL ei al te klein. Stiekem jeukt het toch nu al om een grotere te kopen. Na het zien van deze video van Radar(https://radar.avrotros.nl...te-uit-onze-barbecuetest/) hou ik een schuin oog naar de Hornbach ei.
Eerst maar verder klooien met de LIDL ei.
Ik heb geen ervaring met al deze merken, behalve wat ik zie en lees. Maar ik denk dat je het moet vergelijken met en goedkope of dure auto. Met beiden kom je op plek van de bestemming aan, maar er zit een hoop verschil in comfort en kwaliteit. Het verschil in kosten zal ergens vandaan komen, bijvoorbeeld in materiaal gebruik, kwaliteit keramiek, afwerking, garantietermijn, beschikbare accessoires, innovatieve ontwikkelingen enzo. Ergens moeten de kosten terugverdiend worden. Of het de meerprijs waard is, daar heb ik geen idee van. Maar ik heb genoeg video's gezien die bijvoorbeeld van een Basterd naar een Kamado Joe gegaan zijn en ze aangeven dat het wel echt een stap omhoog is. Maar uiteindelijk gaat het om prijs/kwaliteit en wat je ermee doet. Voor 450 euro heb je denk ik sowieso een onovertroffen prijs/kwaliteitverhouding haha. Maar als ik een kamado ga kopen, dan ga ik persoonlijk voor een Kamado Joe. Misschien ben ik goed geïndoctrineerd, maar ik vind het een sympathiek merk dat moeite doet om innovatief te zijn en hoge kwaliteit heeft. Maar daar betaal je wel fors voor ja.Tomatoman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:27:
Door alle peperdure Big Green Eggs en Kamado Joes in dit topic zou je bijna gaan denken dat goedkopere oplossingen altijd minderwaardig zijn. Dat hoeft absoluut niet het geval te zijn. Ruim een jaar geleden heb ik in het najaar een Vision Grills kamado (large) gekocht bij Makro - zo te zien model Classic B-Series. Op die najaarsdag in 2020 had Makro een kortingsactie, waarbij op één dag alle winkelvoorraden barbecues met 50% korting werden aangeboden. Van deze specifieke kamado hadden ze in Nederland toen nog één exemplaar helemaal aan de andere kant van het land. Het heeft me twee ritten naar ‘s-Hertogenbosch gekost, maar toen had ik wel voor ongeveer € 450 (inclusief transportkosten) een 85 kg zware kamado. En wat bevalt dat ding mij uitstekend
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
had je de prijzen vergeleken?wolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:39:
Inmiddels een bezoekje gebracht aan de Welkoop hier in de buurt. Daar hadden ze de verschillende modellen van Grizzly Grills staan.
Ik denk dat dit ‘m gaat worden en dan het model large. Kwaliteit zag er prima uit. Het gesprek met de eigenaar van de winkel gaf me een goed gevoel. Zowel hij als een andere winkelmedewerker had deze ook en beiden waren erg tevreden. En ik koop graag lokaal.
Vanmiddag hak ik de knoop door.
https://www.welkoop.nl/gr...olbarbecue-o46-cm_1314539
1149,--
https://kamadoexpress.nl/product/kamado-joe-classic-1/ (ook een large)
879,--
84,90 voor kolen mandje erbij 965,-.
@Luuk1983
goed verwoord, RVS kwaliteit, keramiek dikte en soort(hardheid),glazuur dikte. dikte draad roosters en andere fire pit frames en gietijzer. Dat en dan de service als er iets is. beschikbare accessoires en duur van beschikbaarheid (wat heb je aan 20 jaar garantie als je na 10 jaar geen passende accessoires kan bij kopen als voorbeeld (Edit: niet dat zo zou zijn bij bijv. Grizzly Grill of Grill Guru voordat ik weer iemand wakker prik tis maar een voorbeeld.
Dat gezegd hebbende, ik heb mezelf beloofd niet een nieuwe te kopen voordat de oude tuincentrum-compact)stuk is of echt een ruimte probleem oplevert (teveel mee-eters) maar nu de classic 1 eigenlijk een classic 1 2/3 is geworden voor onder de 1000,--- ....... Dammmnnn waarom heb ik nu weer gekeken?

Gaat het nog flink vriezen binnenkort? giet ik nog ff snel mn habbiebabbie vol water..sorry schat is zomaar stuk gegaan nu moeten we wel..
[ Voor 36% gewijzigd door copykat op 05-01-2022 16:23 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Wellicht dat er nog een keer korting er op komt... Lees dat Hornbach ook VVV bonnen aanneemt, kan ik die daar ook mooi voor gebruikenjbdeiman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:05:
[...]
Hej, die is nog wel interessant inderdaad, zeker als die inderdaad goed/ stabiel/ stevig is. Flinke bang for buck dan lijkt het. Ga ik ook in de gaten houden!
De Hornbach ei staat wel laag aan de grond en is denk ik sowieso dan stabiel. De LIDL ei staat iets hoger op z'n poten en staat ook prima. Al had ik de gedachte om zelf een keer een hogere stellage in elkaar te lassen voor de LIDL ei maar daar wacht ik dus nog even mee
Dat is zeker ook een fantastische prijs voor een prachtig ding, maar er waren een aantal redenen om toch deze te kopen… Ik had nog een bedrag aan waardebonnen die ik kon gebruiken. Ik heb nu kunnen voelen en ruiken. Ik koop graag lokaal, het ding wordt bijvoorbeeld nu netjes thuis gebracht in de tuin door de leverancier (die ik ken en die dezelfde heeft thuis). Hij beloofde me dat het geen miskoop zou zijn en bij problemen, zou ik ‘m maar bellen (ook voor BBQ advies). Kortom, het voelde gewoon goed.copykat schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:54:
[...]
had je de prijzen vergeleken?
https://www.welkoop.nl/gr...olbarbecue-o46-cm_1314539
1149,--
https://kamadoexpress.nl/product/kamado-joe-classic-1/ (ook een large)
879,--
84,90 voor kolen mandje erbij 965,-.
Dat is ook heel erg veel waard inderdaad!wolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:56:
[...]
Dat is zeker ook een fantastische prijs voor een prachtig ding, maar er waren een aantal redenen om toch deze te kopen… Ik had nog een bedrag aan waardebonnen die ik kon gebruiken. Ik heb nu kunnen voelen en ruiken. Ik koop graag lokaal, het ding wordt bijvoorbeeld nu netjes thuis gebracht in de tuin door de leverancier (die ik ken en die dezelfde heeft thuis). Hij beloofde me dat het geen miskoop zou zijn en bij problemen, zou ik ‘m maar bellen (ook voor BBQ advies). Kortom, het voelde gewoon goed.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
prima redenen
Dat is het belangrijkste.. Kortom, het voelde gewoon goed.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!
lees dit even door als je het nog niet gedaan heb of al wist (goede basis adviezen):
https://bbq-helden.nl/kamado-aansteken-temperatuur-houden/
En natuurlijk een Kamado receptenboek voor je verjaardag vragen
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Thnx! Zeker ook voor de link. Ga ik vanavond even rustig bekijken.copykat schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:17:
[...]
prima redenen
[...]
Dat is het belangrijkste.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!
lees dit even door als je het nog niet gedaan heb of al wist (goede basis adviezen):
https://bbq-helden.nl/kamado-aansteken-temperatuur-houden/
En natuurlijk een Kamado receptenboek voor je verjaardag vragen
Heb je nog een goed idee om mee te beginnen? Een eenvoudig en toegefelijk stukje vlees?
Pulled pork?wolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
[...]
Thnx! Zeker ook voor de link. Ga ik vanavond even rustig bekijken.
Heb je nog een goed idee om mee te beginnen? Een eenvoudig en toegefelijk stukje vlees?
Je moet hem eerst even inbranden en je roosters schoonbranden. gietijzer ookwolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
[...]
even een uurtje op 120graden rooster brengen. (als je gietijzer hebt is dat ongeveer de "walmtemperatuur van de olie/seasoningvet" wachten tot hij walmvrij brand, alle roosters zo behandelen (er kan opslag coating tegen vochtslag op zitten.)
Daarna paar keer niet hoger dan 250graden. (let op de dome tempertuurmeter meet vooral "hete lucht van de vlammen")
https://bbq-junkie.nl/bbq...q-klassieker-moink-balls/
of deze heb ik laatst in de oven gemaakt van kipfilee en beetje slagerstouw (ook bij de AH te vinden)
https://www.ah.nl/allerha...met-parmaham-en-gremolata
of pittige kip:
zelfde behanding van de kip maar dan eerst even in de olijfolie met 1 gesnipperde Adjuma peper en 1 rode peper (niet de pitjes) stukjes knoflook er bij even laten intrekken (uurtje of 2) en dan die op de parmaham (of andere droge ham) verspreiden wat kruiden zoals knoflook (bij voorkeur vers) paprika (gerookte of gewone wat je lekker vind) fijn gesneden lenteuitje/ of bieslook, wat basilicum. oprollen, afkoelen, dicht knopen.
wat geklutste ei er overheen... (rustig laten garen op 180 graden)
wel een kerntemperatuur meter nodig: een prikker(gewoon eentje even gepakt of één met een kabeltje(ook als voorbeeld).
[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 05-01-2022 19:04 ]
Kip roken is trouwens ook best leuk en simpel.
Kip spiesjes (Teriyaki) ? Kippendijen, bosui en de saus: Sojasaus, Sake, knoflook , gember en een beetje witte wijnwolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
[...]
om tijdens het wachten op te drinken?wauskoek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:12:
[...]
Kip spiesjes (Teriyaki) ? Kippendijen, bosui en de saus: Sojasaus, Sake, knoflook , gember en een beetje witte wijn
Ik heb de pulled pork niet ingepakt en het duurde van ook behoorlijk lang om boven de 85 graden kern te komen. Bij 89 graden had ik het idee dat het zo 'zacht als boter' was en dat was na een uur of 11. Het was ook voor het eerst dat ik de barbecue (Kettle Joe) zo goed had ingesteld dat ik er uren lang niet naar heb hoeven om te kijken. Normaal heb ik dat ik toch wel om het uur een kleine correctie maak, maar dat was nu niet nodig.
Het resultaat was werkelijk fantastisch!
:strip_exif()/f/image/Pb4nhnrl3ooeKKe4ktNMg8zB.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/m2BopxQXFeETKpqlTDbI9U84.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/2YPRputwa6ok1zpGE5dNo77h.jpg?f=fotoalbum_medium)
Beenham bij de supermarkt vandaan. Kan haast niet mislukken, niet zo duur, geen grote homp vlees en superlekkerwolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
[...]
Dan vond ik deze aflevering wel interessant van de Keuringsdienst.robkrekel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:49:
[...]
Beenham bij de supermarkt vandaan. Kan haast niet mislukken, niet zo duur, geen grote homp vlees en superlekker
Verder heb je gelijk. Niet duur, niet groot en kan inderdaad weinig mis aan. Lekker valt natuurlijk over te twisten.
Beenham met bot zegmaar.
https://www.bbquality.nl/recepten/oerhammetje-van-de-bbq/
Kan je meteen de keramiek een beetje offwhite krijgen..
En oefenen met stabiel houden.
[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 06-01-2022 10:33 ]
All Brine heet dat.
Werkt zelfde als elke ander stuk vlees in low en slow. Zijn redelijk klein dus geen stall of zo.
Bakje alu voor de sappen op te vangen
Tsja, de vraag was:copykat schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:47:
Pekelen is zeer simpel. Je hebt kant en klare pekel met kruiden.
All Brine heet dat.
Werkt zelfde als elke ander stuk vlees in low en slow. Zijn redelijk klein dus geen stall of zo.
Bakje alu voor de sappen op te vangen
Dan zou ik niet zelf gaan pekelenwolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
[ Voor 40% gewijzigd door robkrekel op 06-01-2022 10:58 ]
Mocht je buikspek lekker vinden dan is zoiets wel een aanraderwolly_a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:30:
[...]
YouTube: Bacon Brisket with Dayne Weaver of Dayne's Craft Barbecue
Heel makkelijk, super lekker (vind ik), en echt anders dankzij de bbq
Ja dat duurt echt zo lang (kan een uurtje schelen afhankelijk hoe dik je brisket is). Ik heb 2x brisket gemaakt 1x 13 uur en 1x 10 uur. Ik ga nooit meer boven de 120 graden grill temp met brisket want het was een wereld van verschilbarrymossel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:17:
Vandaag even BBQ Street gekeken waar Jord een brisket klaarmaakt... Begint het toch te kriebelen hoor... Maar dan moet je dus echt de avond ervoor al beginnen zo te zien. Heb weinig zin om midden in de nacht temperaturen bij te moeten stellen hoor...Duurt dat nou echt zó lang?
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
:fill(white):strip_exif()/f/image/f2EY0MYCjig8BWKcUz6v8moj.png?f=user_large)
ik zit naar dit plaatje te kijken van de kamado joe classic II maar wat ik me afvraag: het lijkt erop dat het bovenste grilrooster boven de onderste rand uitkomt, maar hoe kan dat?
Want als ik bij mij kijk dan blijft dat rooster ongeveer net onder de rand op het hoogste punt steken ..
:fill(white):strip_exif()/f/image/RLt27V5hLVEClOR3BQq3Ry35.png?f=user_large)
zie ook hierboven, ook hier zie ik dat het rooster hoger zit, (ander voorbeeld). (ookal zegt de persoon dat ie een II heeft (tikfout), het onderstel lijkt op de III)
Lijkt erop dat het inderdaad de 3 is, want de smoke roller die zit er dan onder en dan komt ie hoger (Divide en Conquer) .. snap um
Heeft iemand een tip hoe ik dat voor elkaar krijg? Want het lijkt 1 geheel en dus niet een ' extra set ' of toch?
[ Voor 12% gewijzigd door zeroday op 07-01-2022 21:02 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Ziet er toch bij je uit als:zeroday schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:11:
[Afbeelding]
ik zit naar dit plaatje te kijken van de kamado joe classic II maar wat ik me afvraag: het lijkt erop dat het bovenste grilrooster boven de onderste rand uitkomt, maar hoe kan dat?
Want als ik bij mij kijk dan blijft dat rooster ongeveer net onder de rand op het hoogste punt steken ..
[Afbeelding]
zie ook hierboven, ook hier zie ik dat het rooster hoger zit, (ander voorbeeld). (ookal zegt de persoon dat ie een II heeft (tikfout), het onderstel lijkt op de III)
Lijkt erop dat het inderdaad de 3 is, want de smoke roller die zit er dan onder en dan komt ie hoger (Divide en Conquer) .. snap um
Heeft iemand een tip hoe ik dat voor elkaar krijg? Want het lijkt 1 geheel en dus niet een ' extra set ' of toch?

(Willekeurig kj c 2 plaatje)
Waarom zou je het hoger willen?
Maar toen had ik hem verkeerd gemonteerd. Heb je dus niks aan.
Als je nog een etage wil kan je eventueel een action bbq erbovenop zetten?
Die hebben ze over een maand of 2 weer wel.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
was van de schrijver een tikfout was de III en met de smoke roller komt het hoger .. dus niets aan de hand, ik kan op zoek naar de verhoger die je apart kan kopen, maar die kost zo ongeveer 55 euro ..Jaspervl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:12:
[...]
Ziet er toch bij je uit als:
[Afbeelding]
(Willekeurig kj c 2 plaatje)
Waarom zou je het hoger willen?
Waarom wil je hoger?zeroday schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:00:
[...]
was van de schrijver een tikfout was de III en met de smoke roller komt het hoger .. dus niets aan de hand, ik kan op zoek naar de verhoger die je apart kan kopen, maar die kost zo ongeveer 55 euro ..
Ik zou met m'n kj1 namelijk lager willen
Om meer warmte van het deksel op te pakken of zo?
Meer plateau om koud te roken is een redenJaspervl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:11:
[...]
Waarom wil je hoger?
Ik zou met m'n kj1 namelijk lager willen
Om meer warmte van het deksel op te pakken of zo?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
https://houtskool.nl/prod...cubaans-marabu-houtskool/MrVegeta schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:21:
Moet even nieuw houtskool regelen, ben fan van houtskool.nl. Ik ga de appelhout scoren en ik had de west afrikaanse hard hout voor de low en slow maar die knetterde enorm tijdens het aansteken en ook wel veel kleine stukjes. Iemand daar een vervangende suggestie voor?
Die combinatie ben ik grote fan van en gebruik ik al ruim anderhalfjaar naar tevredenheid.
Anyway, ik ga de rode er bij nemen
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Mooie harde forse brokken.
[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 10-01-2022 09:37 ]
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Interessant boek over het leven van Bob met veel weetjes en natuurlijk heerlijke recepten.
Maar niet enkel BBQ recepten staan er in, ook wel enkele recepten van salades en desserts die je niet op de BBQ bereidt.
Afgelopen weekend heb ik de apple rolls met vanille saus eens uitgetest.
Letterlijk om je vingers af te likken ... niet enkel heerlijk van smaak, maar ook nog eens makkelijk en snel te bereiden. Dat wordt een blijvertje
edit : ik had wel ook nog rumgeweekte rozijnen toegevoegd aan de apple roll en kaneel toevoegd aan de vanille saus ... kwestie van een goed recept nog beter te maken
:strip_exif()/f/image/pwTnTmzntfAoVKQ6tVNcXw8k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lDIghGhxCbAfVseaM2kRh1KK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door wiemelen op 10-01-2022 11:46 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat is fijn spul inderdaad! Ook de andere houtskolen van Black Ranch bevallen erg goed. Ze hebben ook quebracho, dat is een houtsoort voor alle low & slow liefhebbers. Het brand ook low & slow, ik doe al 4 BBQ sessies met dezelfde zak quebracho. Het is wel een kreng om aan te krijgen dus meestal mik ik er een paar "goedkope" stukken houtskool tussen die lekker snel opwarmen, om zo de quebracho aan te krijgen.Quadradial schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:25:
Hier ook een fan van Black Ranch Marabu. Wil niet anders. Wil wel nog eens een Japanse Houtsoort proberen om te kijken of dat ook bevalt.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
De wijzen komen uit het Oosten!
Oh nice, ik betaal inderdaad vaak eerder 34 a 35 euro voor.NoepZor schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:47:
Quebracho heb ik zelf niet geprobeerd nog, die geven volgens sommigen een stinkwalm af bij lagere temperaturen. Ik gebruik zelf de Marabu tot grote tevredenheid. Ik haal ze altijd bij kolenboertje voor omstreeks 25 per 15 kilo, iets beters voor minder geld is er volgens mij niet, meeste premium kolen zijn die prijs of duurder.
Basement Bios ---- Exo-S
Waarom altijd appel?MrVegeta schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:21:
Moet even nieuw houtskool regelen, ben fan van houtskool.nl. Ik ga de appelhout scoren en ik had de west afrikaanse hard hout voor de low en slow maar die knetterde enorm tijdens het aansteken en ook wel veel kleine stukjes. Iemand daar een vervangende suggestie voor?
Ooit peer of kersen geprobeerd?
Omdat alleen appel beschikbaar is op houtskool.nl en die bevalt goed. Heb je een goeie shop waar ze een alternatieve hebben?Demiesehv schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:45:
[...]
Waarom altijd appel?
Ooit peer of kersen geprobeerd?
Ja, dat is zeker te weinig. Bij rib-eye zou ik een royaal stuk vlees op mijn bord verwachten, niet een stukje vlees met het gewicht van een kroket.Mystikal schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:37:
Vraagje, ik wil een rib-eye op de bbq doen. 7 personen, mix van normale eters en kinderen. Kilo te weinig zeker? (ribeye zonder bot).
Een standaard restaurantportie voor bijvoorbeeld een biefstukje is ongeveer 180 gram. Bij een rib-eye van de barbecue zou ik een groter stuk vlees verwachten - minimaal zo’n 250 gram. Aangezien een rib-eye een fatsoenlijke dikte moet hebben om van binnen mooi rosé te zijn, kan het zijn dat ze nog wel een maatje groter moeten worden. Houd er ook rekening mee dat je bij een rib-eye een klein beetje snijverlies hebt bij de uiteinden van het stuk vlees – je wilt nette plakken met een rand, geen half ei zonder rand.
Als de rib-eye erg groot is en je bij plakken van minimaal 2 cm dik te zware filets zou snijden, kun je beter nog wat dikkere plakken afsnijden en die doormidden snijden. Zo voorkom je dat je te dunne plakken krijgt, die moeilijk medium-rare of medium te grillen zijn.
Ten aanzien van kinderen: vanaf een jaar of 11 eten veel kinderen een volwassen portie vlees. Als ik zelf voor mijn gezien met twee kinderen van 12 en 11 jaar oud rib-eyes snijd, selecteer ik meestal een rib-eye die in de buurt komt van 2500 gram. Daar kan ik twee keer vier mooie plakken uit snijden. 350 gram zouden mijn kinderen trouwens ook best op krijgen

Top, hier kan ik wat mee!Tomatoman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:20:
[...]
Ja, dat is zeker te weinig. Bij rib-eye zou ik een royaal stuk vlees op mijn bord verwachten, niet een stukje vlees met het gewicht van een kroket.
Een standaard restaurantportie voor bijvoorbeeld een biefstukje is ongeveer 180 gram. Bij een rib-eye van de barbecue zou ik een groter stuk vlees verwachten - minimaal zo’n 250 gram. Aangezien een rib-eye een fatsoenlijke dikte moet hebben om van binnen mooi rosé te zijn, kan het zijn dat ze nog wel een maatje groter moeten worden. Houd er ook rekening mee dat je bij een rib-eye een klein beetje snijverlies hebt bij de uiteinden van het stuk vlees – je wilt nette plakken met een rand, geen half ei zonder rand.
Als de rib-eye erg groot is en je bij plakken van minimaal 2 cm dik te zware filets zou snijden, kun je beter nog wat dikkere plakken afsnijden en die doormidden snijden. Zo voorkom je dat je te dunne plakken krijgt, die moeilijk medium-rare of medium te grillen zijn.
Ten aanzien van kinderen: vanaf een jaar of 11 eten veel kinderen een volwassen portie vlees. Als ik zelf voor mijn gezien met twee kinderen van 12 en 11 jaar oud rib-eyes snijd, selecteer ik meestal een rib-eye die in de buurt komt van 2500 gram. Daar kan ik twee keer vier mooie plakken uit snijden. 350 gram zouden mijn kinderen trouwens ook best op krijgen (mits er geen voorgerecht is). Daarbij speelt wel mee dat ze echter rib-eye-liefhebbers zijn
Basement Bios ---- Exo-S
Bovenstaande is stevig maar wel zoals het werkt jaTomatoman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:20:
[...]
Ja, dat is zeker te weinig. Bij rib-eye zou ik een royaal stuk vlees op mijn bord verwachten, niet een stukje vlees met het gewicht van een kroket.
Ten aanzien van kinderen: vanaf een jaar of 11 eten veel kinderen een volwassen portie vlees. Als ik zelf voor mijn gezien met twee kinderen van 12 en 11 jaar oud rib-eyes snijd, selecteer ik meestal een rib-eye die in de buurt komt van 2500 gram. Daar kan ik twee keer vier mooie plakken uit snijden. 350 gram zouden mijn kinderen trouwens ook best op krijgen (mits er geen voorgerecht is). Daarbij speelt wel mee dat ze echter rib-eye-liefhebbers zijn

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Lastig aan te krijgen en inderdaad, het gerucht gaat dat ze die houtskool deels produceren door met wat extra brandstof te verbranden. Of dat waar is kan ik niet toetsen maar mijn ervaring is wel dat het zo ruikt.Widow schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Dat is fijn spul inderdaad! Ook de andere houtskolen van Black Ranch bevallen erg goed. Ze hebben ook quebracho, dat is een houtsoort voor alle low & slow liefhebbers. Het brand ook low & slow, ik doe al 4 BBQ sessies met dezelfde zak quebracho. Het is wel een kreng om aan te krijgen dus meestal mik ik er een paar "goedkope" stukken houtskool tussen die lekker snel opwarmen, om zo de quebracho aan te krijgen.
Ik vond black ranch prima tot ik de betere zachte kool ontdekte (BGE, en nu al een paar jaar "Echt goed" in de smaken professional of marabu). Ik snap dat die brandsmaak voor sommige mensen bij BBQ hoort, maar ik vind het fijn als ik die zelf aan mijn vlees toevoeg... of niet
Ik verstookt best wel wat* houtskool en blijf telkens bij "Echt goed professional" en de BGE-houtskool terugkomen. Mijn leverancier geeft me soms wel eens een zakje van wat anders erbij maar het is qua brandduur, troep (minder as is beter), geur, smaak en blokgrootte echt prima.
De BGE-houtskool is dat ook maar brandt iets sneller voor mijn gevoel is en is echt duurder.
Heb 3x 9, 3x10 en 3x12kg op 3 mei jl gekocht en begin nu aan de laatste zak en ik had nog wel 2-3 zakken staan. Dat is dus zo'n 120kg
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 13-01-2022 00:09 ]
Oosters marinaadetje, waarbij het recept zegt dat 3 uur marineren de norm is.
Kan je deze dan ook wel een nacht laten marineren? Ik heb namelijk morgen overdag geen tijd om hem te marineren.
Wie noemt zijn houtskoolmerk nou "echt goed". Had er nog niet van gehoord! Of misschien ook wel, maar dan wist ik niet dat het een merk wasBoudewijn schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:03:
[...]
Lastig aan te krijgen en inderdaad, het gerucht gaat dat ze die houtskool deels produceren door met wat extra brandstof te verbranden. Of dat waar is kan ik niet toetsen maar mijn ervaring is wel dat het zo ruikt.
Ik vond black ranch prima tot ik de betere zachte kool ontdekte (BGE, en nu al een paar jaar "Echt goed" in de smaken professional of marabu). Ik snap dat die brandsmaak voor sommige mensen bij BBQ hoort, maar ik vind het fijn als ik die zelf aan mijn vlees toevoeg... of niet
Ik verstookt best wel wat* houtskool en blijf telkens bij "Echt goed professional" en de BGE-houtskool terugkomen. Mijn leverancier geeft me soms wel eens een zakje van wat anders erbij maar het is qua brandduur, troep (minder as is beter), geur, smaak en blokgrootte echt prima.
De BGE-houtskool is dat ook maar brandt iets sneller voor mijn gevoel is en is echt duurder.
offtopic:
Heb 3x 9, 3x10 en 3x12kg op 3 mei jl gekocht en begin nu aan de laatste zak en ik had nog wel 2-3 zakken staan. Dat is dus zo'n 120kg
Ik snap je punt wat betreft de smaak van houtskool. Voor low & slow wil ik dat liever niet, dat word soms te intens. Met ff snel burgertjes flippen of speklapjes is het prima, dat ligt er niet lang op. Maar wat ook heel fijn werkt is rookhout! Ik heb vorig jaar een paar whisky vaten gekocht, uit elkaar gehaald en kleine blokjes van gezaagd. Daar zit echt zo'n heerlijke sherry/whisky smaak aan
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Kan wel, je zou evt iets minder kruiden kunnen gebruiken.Yogibeer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:51:
Ik wil morgen een diamanthaasje bereiden en deze op voorhand marineren.
Oosters marinaadetje, waarbij het recept zegt dat 3 uur marineren de norm is.
Kan je deze dan ook wel een nacht laten marineren? Ik heb namelijk morgen overdag geen tijd om hem te marineren.
Tsja ik vind het ook een aparte merknaam. Maarja als het eenmaal uit de zak is merk je daar niets meer vanWidow schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:51:
[...]
Wie noemt zijn houtskoolmerk nou "echt goed". Had er nog niet van gehoord! Of misschien ook wel, maar dan wist ik niet dat het een merk was
Normaal rookhout komt van een boom af. Die boom, bijvoorbeeld eiken, geeft ook veel smaak dat zijn wel andere en minder vluchtige aromas dan bij bijvoorbeeld whisky. Dat kloptIk snap je punt wat betreft de smaak van houtskool. Voor low & slow wil ik dat liever niet, dat word soms te intens. Met ff snel burgertjes flippen of speklapjes is het prima, dat ligt er niet lang op. Maar wat ook heel fijn werkt is rookhout! Ik heb vorig jaar een paar whisky vaten gekocht, uit elkaar gehaald en kleine blokjes van gezaagd. Daar zit echt zo'n heerlijke sherry/whisky smaak aanik kwam laatst op het idee om twee blokjes van dat rookhout in een plastic vacumeerzakje te doen, scheutje whisky erbij, sealen, en dat een maand of twee laten staan. De whisky trekt helemaal in het hout na verloop van tijd. De geur die daar van af kwam was heerlijk. Ik denk dat het ook wel verschil maakt met normaal rookhout, omdat dat vaak gezaagde planken of zo zijn. Whiskyvaten hebben jarenlang gestaan, en die smaak zit echt in het hout. En dat proef je!
Zeker te weinig maar ik zou stukken van 500 gram doen. Vandaag een tomahawk van 1kg gemaakt maar heb liever gewoon 2x 500gram ribeye dan. Meer oppervlakte om te kruiden.Mystikal schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:37:
Vraagje, ik wil een rib-eye op de bbq doen. 7 personen, mix van normale eters en kinderen. Kilo te weinig zeker? (ribeye zonder bot).
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Maar 120kg?Boudewijn schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:03:
offtopic:
Hier staat nog voor 150kg verdeeld in elk hoekje en kiertje

* Chevy454 loopt wel laag op white quebracho

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 13-01-2022 19:28 ]
Als ik bij de Makro zo'n bonk ribeye koop, 1,2-1,8kg dan snij ik 2,5-3cm dikke plakken. Dan heb je net wat meer gelaagdheid in de garing en kan je een kernthermometer er in hangen om met nasearen de caramelisering te verkrijgen zonder dat je kern te gaar word.Mystikal schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:37:
ik reken 300gram per persoon. (kleine eters zullen 150-200gram eten de gewone eters 250-300gr en de grote eters de100-150gram van de kinderen er bij.
Als je plakken snijd en die kruid, beetje azijn en olijfolie en verse adjumapeper snippers, verse knoflook met wat zout even laten intrekken. en hup op de grill.
Of is dat gebaseerd per persoon per kwartier?
HA, als je uit eten gaat naar een meat and steak restaurant en je krijgt 100gr vlees op je bord dan neem je dat toch niet serieus? (of ze moeten vier keer langs komen voor t zelfde geld...Dennis1812 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:51:
Voedingscentrum zegt iets van 80-100g vlees per persoon toch?
Serieus, het hangt er een beetje van af of je de steak als key gebruikt of als harmonische verdeling in je groente en rijst/aardappels. Elke dag 300gram is een beetje too much maar tijdens een BBQ sessie toch niet?
ik denk dat ik op BBQ-avond vlees hoger inschaal in op mn bord leggen dan de garnering en zo.
geen toetjes alleen espresso. Water of bier om t weg te spoelen.
bordje met de schijf van 5 principe is 200gram zat. (dus 7x200 plus een beetje extra 1,8kg ribeye?)
[ Voor 36% gewijzigd door copykat op 13-01-2022 20:02 ]
Als ik mijn best doe lukt 500g wel. 1kg is ook ooit gelukt maar dat is geen aanrader.
:strip_exif()/f/image/7xI1uPWL1F5bvLkNhTLssdNi.jpg?f=fotoalbum_large)
in voorbereiding .. Morgen een paar uur op de BBQ
Walcherens Spek ..
Buikspek, wat geheime (kip) kruiden, nitrietzout en ketjap. 4 dagen gevacumeerd in de koelkast
en daarna op de BBQ langzaam garen naar 73 graad daarna even afgrillen zodat het speklaagje een krokant korstje wordt ..
... oefff wat lekker ..
Het voedingscentrum baseert zich op wat je minimaal nodig hebt om heeel lang heeel verantwoord en heeel miserabel te leven. Als je fulltime misantroop bent en memento mori je levensmotto is, is die aanbeveling van het Voedingscentrum een uitstekend idee. For the record: de beste manier om 100+ jaar oud te worden is je leven lang licht ondervoed te zijn, echt waar!Dennis1812 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:51:
85 gram vlees gaat natuurlijk nergens over – dat is het gewicht van één kippenei in de maat large. Als iemand mij een rib-eye van de barbecue met dat gewicht aanbood, zou ik dat interpreteren als een hint dat mijn aanwezigheid als tafelgast ongewenst was.
Ik zou eerst even kijken wat er nog meer allemaal in de vleesbox ligt. En vragen hoeveel gangen het totaal word......😋Tomatoman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:02:
[...]
Knip. Als iemand mij een rib-eye van de barbecue met dat gewicht aanbood, zou ik dat interpreteren als een hint dat mijn aanwezigheid als tafelgast ongewenst was.
100gram ribeye.
100gram eendeborst,
100gram buikspek
100gram ...... Varkenshaas? Pichana? Gerookte zalm?
🙂
Daardoor is bbq niet gezond. Als je geen vetten toevoegt is een stukje kip van 100gr van de bbq prima in een gezonde leefstijl in te passen. 500 gram ossenhaas is ondanks het lage vetgehalte alsnog niet gezond.Dennis1812 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:51:
Nu en dan pieken is een keuze en die best te verantwoorden. Als je het maar niet elke dag doet en je tijdens de week in totaal maar niet teveel (en genoeg gebalanceerd) eet. Ik mag nu ook 2000 kcal per dag eten ongeacht of ik nog vrij heftig sport of niet. Tsja ik had vandaag pizza's uit de uuni en rode wijn. Dat is geen beste avond, soit. morgen ff normaal doen dus.
[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2022 00:55 ]
Ik vind het vooral belangrijk dat het eerlijk eten is, goed gevarieerd en niet te veel.
You don't need eyes to see, you need vision
Uiteraard hóeft dat niet zo te zijn.
Terug gebracht naar essentie is het bakken en koken op open vuur.
Stap 1 koop goede houtskool of bricketten, zodat er geen chemicaliën mee verbranden die in je voedsel kunnen komen.
Stap 2, rook is slecht behalve als je bewust rookhout gebruikt voor smaak.
Stap 3 gecremeerd vlees en ander voedsel is nie goed voor je, probeer dat te minimaliseren.
Stap 4 houd maat, met saus, drank en vetten enz.. ( zoals bij alles plezier maakt gezonde stofjes aan maar overdaad schaad.)
En zoals iedereen weet is stap 4 de moeilijkste!!!😁
Ik zou ca. 200 tot 225 gram p.p. aanhouden. Als je er wat bijgerechten bij doet (salade, gepofte aardappel, frietjes) is dat echt voldoende.Tomatoman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:20:
[...]
Ten aanzien van kinderen: vanaf een jaar of 11 eten veel kinderen een volwassen portie vlees. Als ik zelf voor mijn gezien met twee kinderen van 12 en 11 jaar oud rib-eyes snijd, selecteer ik meestal een rib-eye die in de buurt komt van 2500 gram. Daar kan ik twee keer vier mooie plakken uit snijden. 350 gram zouden mijn kinderen trouwens ook best op krijgen(mits er geen voorgerecht is). Daarbij speelt wel mee dat ze echter rib-eye-liefhebbers zijn
Ik koop mijn rookhout altijd hierMrVegeta schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:02:
[...]
Omdat alleen appel beschikbaar is op houtskool.nl en die bevalt goed. Heb je een goeie shop waar ze een alternatieve hebben?
Daar heb ik voldoende keuze en ook nog de keuze hoe het verpakt is, scheelt ook weer in de kosten
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Wat je er verder nog bij eet is inderdaad bepalend voor de hoeveelheid vlees. Bij een gegrilde steak (porterhouse, rib-eye, T-bone – het grotere werk) is minder dan 200 ook wel voldoende, maar heb ik ze liever royaal. Dan bestaat de maaltijd uit een forse hoeveelheid vlees met daarbij nog wat bijgerechten en is het vlees echt de hoofdzaak. Dat is natuurlijk niet hoe iedere dagelijkse maaltijd eruitziet. Dit is meer gebalanceerd qua hoeveelheden:nordic_blue schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Ik zou ca. 200 tot 225 gram p.p. aanhouden. Als je er wat bijgerechten bij doet (salade, gepofte aardappel, frietjes) is dat echt voldoende.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2GW7MtfwgMH88cuYDcMGo1BH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObXnWDinOIyxNH40RabhjErf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/meC3UNmKRFGOtMPofAbFzMPl.jpg?f=user_large)
Of als vlees de hoofdmoot van de barbecuemaaltijd vormt en je netjes geportioneerd uitserveert:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ai3Ippqyb7EBjHCV6wfhzN6x.jpg?f=user_large)
Dat gezegd hebbende, Nederland is niet echt een vleesland. In Noord-Amerika lachen ze zich een ongeluk als ze zien wat in Nederland een steak wordt genoemd. In de Verenigde Staten kocht ik geregeld dit soort stukken vlees in de supermarkt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OtkXq8eQEN2Vm9pCJQyZX2OP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m0QfjuwACnqhPCVAWZYG9gNR.jpg?f=user_large)
Dat is toch even andere koek dan de Hollandse zuinigheid

Appie heeft ze met name in de zomer, Nettorama en Jumbo al het hele jaar door.
Scheelt toch enkele ritjes hanos
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Een Porterhouse is toch een T bone? Die liggen naar mijn weten gewoon bij de HANOS Eindhoven in de genoemde gewichten van ~1kg. Alleen noemen ze het een T bone volgens mij.Tomatoman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:33:
Ik ben gisteren nog bij Hanos en Makro geweest en weet uit honderden bezoeken dat je daar nooit porterhouse steaks van een kilo per stuk aantreft. Nooit. Ook niet in het vriesvak. Ze gaan niet verder dan 500 gram per stuk. Je kunt bij de slagerij van Hanos wel zelf iets bijzonders bestellen. Zo zou je er toch van die joekels van steaks aan het bot kunnen krijgen. En natuurlijk of kun je bij horecagroothandels een stuk botloos vlees van een paar kilo kopen en dat zelf portioneren.
Nee, dat is niet helemaal hetzelfde. Bij een T-bone zit aan de ene kant van het bot de ossenhaas (die je onder andere gebruikt voor tournedos) en aan de andere kant de entrecote. Bij een porterhouse is dat ook zo, alleen is de ossenhaas daarbij beduidend groter en de entrecote juist kleiner. Daardoor is een porterhouse steak een stuk duurder dan een T-bone steak.Dennis1812 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:36:
[...]
Een Porterhouse is toch een T bone? Die liggen naar mijn weten gewoon bij de HANOS Eindhoven in de genoemde gewichten van ~1kg. Alleen noemen ze het een T bone volgens mij.
Op het plaatje hieronder is de short loin de entrecote en de tenderloin de ossenhaas. De T-bone en de porterhouse worden op andere plekken uit het groene gedeelte uitgesneden. De USDA schrijft trouwens voor dat een porterhouse steak minimaal 32 mm dik is en een T-bone tenmiste 13 mm.

[ Voor 25% gewijzigd door Tomatoman op 14-01-2022 14:13 ]
Als wat op de foto's staat zelf gemaakt is dan misstaat dat niet in een duur restaurant...
Opmaak is bij mij altijd een ondergeschoven kindje. Als t klaar is op t bord en aanvallen maar.
Pubers waren vroeger als hongerige hyena's en 1 woord was genoeg om los te raken, nu is de honger gestild door tiktok en moet je 5x roepen....
whoa lekker, die haalt bij ons meestal de vriezer ook nietzeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:13:
[Afbeelding]
Vandaag het Walcherens Spek op de BBQ ..
Als hapje, als beleg op brood. Wat je maar wilvoordat je het weet is het op ..
Check dit dan ook even: Show hier je maaltijd van de dagcopykat schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:20:
@Tomatoman
Als wat op de foto's staat zelf gemaakt is dan misstaat dat niet in een duur restaurant...
Foodporn!
Zeker de elite groep, ik krijg een error.barrymossel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:28:
[...]
Check dit dan ook even: Show hier je maaltijd van de dag
Foodporn!
Not allowed.
In de HK, kan je access voor vragen neem ik aan? Of bewust niet gedaan?copykat schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:37:
[...]
Zeker de elite groep, ik krijg een error.
Not allowed.
Ben dyslectiesDennis1812 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:45:
[...]
In de HK, kan je access voor vragen neem ik aan? Of bewust niet gedaan?
Forum FAQ #hkcopykat schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Ben dyslectiesdus wat betekend HK? Nee geen idee waar ik access kan vragen. 🙂
Join de huiskamer! Best gezellig hoor.
BBQ experience center heeft een video waarin een halve koe uitgebeend wordt. Best informatief!Dennis1812 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:36:
[...]
Een Porterhouse is toch een T bone? Die liggen naar mijn weten gewoon bij de HANOS Eindhoven in de genoemde gewichten van ~1kg. Alleen noemen ze het een T bone volgens mij.
T-Bone:
YouTube: Livestream #13 | Vlees masterclass | Koe uitbenen 🐮 & messen demons...
Porterhouse/Ribeye
YouTube: Livestream #13 | Vlees masterclass | Koe uitbenen 🐮 & messen demons...
[ Voor 18% gewijzigd door d3vlin op 15-01-2022 11:05 ]
Leaping Lab Rats!
Man man man, ik heb niet alles gekeken want dan heb ik geen kwijl meer over , maar de @Tomatoman maakt lekkere dingen zeg.barrymossel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:28:
[...]
Check dit dan ook even: Show hier je maaltijd van de dag
Foodporn!
Ziet er echt té goed uit. Heb je voor ons een recept?galadril schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:02:
Heb vandaag lekker paprika cheddar kaas worsten gemaakt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
PhD i.o.
:strip_exif()/f/image/hz8KfoHR3bOYQrJNLRsoDFYt.jpg?f=fotoalbum_medium)
Pekelbadje
:strip_exif()/f/image/EIGG5Wcir0ExmTcgfamYjg44.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hier heeft het spek ongeveer 24 uur in gelegen.
:strip_exif()/f/image/HkzZ5gnTEAUZaisAuWAfR2xt.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/DhFSQb76vOa3neW7iOZDihI6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ah man dan moet ik maar snel veel berichten gaan plaatsen om hier ook toegang tot te krijgen.copykat schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Man man man, ik heb niet alles gekeken want dan heb ik geen kwijl meer over , maar de @Tomatoman maakt lekkere dingen zeg.
5 reacties in 7 jaar is ook knap.El-Vder schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Ah man dan moet ik maar snel veel berichten gaan plaatsen om hier ook toegang tot te krijgen.
Nu nog 3x 50 goede nuttige te gaan.
Hoe accuraat hij is durf ik niet te zeggen. Kocht hem om mn muren en zo me te scannen.
Hbm website?
Komt vanzelf goed als het weer zomer is en we hier met z'n allen praktisch elke dag gaan BBQ-enEl-Vder schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Ah man dan moet ik maar snel veel berichten gaan plaatsen om hier ook toegang tot te krijgen.
Deze klopt niet hoor, hij zegt dat een porterhouse hetzelfde is als een tomahawk, alleen dan met een korter bot. Ik volg meer de opvatting dat een porterhouse een grote t-bone is met een groter deel ossenhaas er aan ten opzichte van een normale t-bone. Volgens mij is een ribeye met bot een cote de boeuf.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik heb gewoon een voltcraft. De voorloper van deze:https://www.conrad.nl/p/voltcraft-ir-500-12s-infrarood-thermometer-optiek-121-50-500-c-pyrometer-1599562MrVegeta schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:24:
Iemand hier nog een tipje voor een infrarood thermometer? Ik maak wel eens pizzas, maar vindt het soms nog wel lastig om in te schatten of de pizzasteen warm genoeg is (gebruik nu het deeg truukje, maar da's wel wat gedoe, liever gewoon cijfers).
De afwijking van 2% is prima, die 5-8 graden vind ik volkomen acceptabel, ik vind het interessanter of mijn steen/plancha/grill aan alle kanten goed heet is.
Waar je eerder gedoe mee krijgt zijn weerspiegelende oppervlakken.
Let op dat je een ruim bereik hebt in de positieve richting, ook als je wel eens BBQt is het jammer als je er een koopt die bij 250C ofzo stopt
Ik heb sowieso een groepje meters die ik veel gebruik, beetje afhankelijk van de situatie:
- low and slow : 2x inkbird met 4 probes, en nog wat Fantasts
- ad hoc snel controleren van vlees/vloeistof: Thermapen. Die zijn geijkt, en gewoon snel
- ad hoc snel controleren van oppervlaktes: IR thermometer
- langdurig controleren van vloeistoffen of waarbij ik beide handen nodig heb (suiker/vet) : Suikerthermometer
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 18-01-2022 14:21 ]
En besteld!.Tomatoman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:33:
Deze is geschikt tot 380 °C.
[edit]
Nog een betere deal is deze van Inkbird. Hij kost € 21,99, is bedoeld voor de barbecue en gaat tot 550 °C. Verzending is gratis.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism