Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 ... 345 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 14:45
Tomatoman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:33:
Deze is geschikt tot 380 °C.

[edit]
Nog een betere deal is deze van Inkbird. Hij kost € 21,99, is bedoeld voor de barbecue en gaat tot 550 °C. Verzending is gratis.
De Inkbird versie heb ik ook voor mijn pizza oven, ideaal!

Zou dit weekend een workshop hebben maar doordat de horeca nog gesloten is gaat deze helaas niet door. Dus nu samen met vriend waarmee ik naar de workshop zou gaan maar zelf een BBQ dagje gepland om samen voor 't eerst de holy grail "brisket" te gaan doen.

Al wel een brisket ear gedaan maar nog niet een full packer, dus we zijn benieuwd hoe 't zal gaan vooral met trimmen, rubben en dan het lange wachten met bier :+ :9

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-08 14:21

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Salv schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Zou dit weekend een workshop hebben maar doordat de horeca nog gesloten is gaat deze helaas niet door. Dus nu samen met vriend waarmee ik naar de workshop zou gaan maar zelf een BBQ dagje gepland om samen voor 't eerst de holy grail "brisket" te gaan doen.

Al wel een brisket ear gedaan maar nog niet een full packer, dus we zijn benieuwd hoe 't zal gaan vooral met trimmen, rubben en dan het lange wachten met bier :+ :9
Workshop pizza bakken? Heb van mijn vriendin samen een workshop cadeau gekregen bij Stefan van Italieplein.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heef er nog iemand een goed recept voor beer can chicken marinades?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:09
ToolkiT schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:05:
Heef er nog iemand een goed recept voor beer can chicken marinades?
Marinade niet, maar de chickmix rub van Smokey is prima.

Je kan het recept zelfs op de site van Appie vinden...was ooit een BBQ special met de bierkip van Smokey Goodness. Dat recept is nog wel te vinden op de site geloof ik.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hopjesvla79 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Marinade niet, maar de chickmix rub van Smokey is prima.

Je kan het recept zelfs op de site van Appie vinden...was ooit een BBQ special met de bierkip van Smokey Goodness. Dat recept is nog wel te vinden op de site geloof ik.
deze?
https://www.ah.nl/kookschrift/recept/640365

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Salv schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:17:
[...]

niet te spannend maken. Gewoon plan maken opschrijven en uitvoeren. En ervan genieten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
dat is hem inderdaad.

Ik kan het originele artikel ook niet meer vinden, maar dit is wel het recept

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 22:00

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
MrVegeta schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Workshop pizza bakken? Heb van mijn vriendin samen een workshop cadeau gekregen bij Stefan van Italieplein.
Nee geen pizza, staat nog wel op m'n lijstje maar dat is voor latere zorg. Het zou om vlees 3.0 gaan bij bbq center :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Cool, die ga ik proberen.. op de lemonpepper na heb ik alles in huis.. dus daar verzin ik wel wat op (lemonjuice ofzo)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ToolkiT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Cool, die ga ik proberen.. op de lemonpepper na heb ik alles in huis.. dus daar verzin ik wel wat op (lemonjuice ofzo)..
ik denk eerlijk gezegd dat je dat qua zuurgraad niet zomaar kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Dat probleem heb ik nou ook. Heb een aardig goed gevulde kruidenkast maar dit zit er niet in. Maar ik zou gewoon citroenrasp + zwarte peper mengen. Volgens mij is die lemon pepper ook niet veel meer dan dat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Boudewijn schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:30:
[...]

ik denk eerlijk gezegd dat je dat qua zuurgraad niet zomaar kunt vervangen.
Ozzie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Dat probleem heb ik nou ook. Heb een aardig goed gevulde kruidenkast maar dit zit er niet in. Maar ik zou gewoon citroenrasp + zwarte peper mengen. Volgens mij is die lemon pepper ook niet veel meer dan dat.
Ingrediënten:
70% gebroken zwarte peper, 30% citroenschil. Bevat geen toegevoegd zout.
https://www.euroma.nl/original-spices/lemon-pepper/

Dus limoensap is waarschijnlijk zuurder zelfs..
Ik rasp wel een citroen of sinasappel schil..

[ Voor 17% gewijzigd door ToolkiT op 21-01-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 10:34

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Het duurde even voordat ik doorhad waarom je niet gewoon zo’n geel Jonnie Boer lemon pepper potje koopt bij Albert Heijn. (Voor wie het niet weet: ToolkiT heeft de EU verlaten zonder te verhuizen B)).

Dat gezegd hebbende: die potjes Euroma by Jonnie Boer lemon pepper lijken ook in Nederland nergens meer te koop -O-. Heeft iemand een suggestie voor een alternatief voor de gedroogde citroenschil? Ik kom alleen deze horecavariant tegen, die € 20+ kost. Dat moet toch wel goedkoper kunnen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

ik heb gewoon zwarte peper gebruikt ...geloof niet dat ik echt het gevoel had dat ik iets miste..

kippetje smaakte prima :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-01-2022 09:53 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
Tomatoman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Het duurde even voordat ii, doorhad waarom je niet gewoon zo’n geel Jonnie Boer lemon pepper potje koopt bij Albert Heijn. (Voor wie het niet weet: ToolkiT heeft de EU verlaten zonder te verhuizen B)).

Dat gezegd hebbende: die potjes Euroma by Jonnie Boer lemon pepper lijken ook in Nederland nergens meer te koop -O-. Heeft iemand een suggestie voor een alternatief voor de gedroogde citroenschil? Ik kom alleen deze horecavariant tegen, die € 20+ kost. Dat moet toch wel goedkoper kunnen?
Heb geen idee of er een tuin toko in de buurt zit? Maar ik heb destijds (wel in seizoen) lemon pepper gehaald bij de intratuin. Deze of een grotere bus waren te koop voor een paar euro, afgelopen weekend nog een rondje gedaan door de tuinwereld en die heeft standaard altijd wel wat bbq spul staan, staan dergelijke zout / peper / kruiden mengsels ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Van Beekum heeft het zo te zien ook:
https://www.vanbeekumspecerijen.nl/lemonpepper.html

Alleen heb je het dan natuurlijk niet vandaag binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ToolkiT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:47:
[...]

[...]

Ingrediënten:
70% gebroken zwarte peper, 30% citroenschil. Bevat geen toegevoegd zout.
https://www.euroma.nl/original-spices/lemon-pepper/

Dus limoensap is waarschijnlijk zuurder zelfs..
Ik rasp wel een citroen of sinasappel schil..
ik dacht dat je lemonjuice een sap is. Met het euroma potje ben ik wel bekend.

Ik zou de lemonpepper niet vervangen door citroensap en peper, dat was de opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Tomatoman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:50:
[...]

(Voor wie het niet weet: ToolkiT heeft de EU verlaten zonder te verhuizen B)).
_O-
mooi verwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Boudewijn schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:58:
[...]
ik dacht dat je lemonjuice een sap is. Met het euroma potje ben ik wel bekend.

Ik zou de lemonpepper niet vervangen door citroensap en peper, dat was de opmerking.
Ik ging er van uit dat het limoenpeper was (met zuur dus), maar toen ik de ingredienten las bleek het puur de schil te zijn..
lemonjuice is idd gewoon limoensap in een flesje (heel handig :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSRqaN5ijnE1o4DmfA_Up5HvdLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2ADClO8HqCCRXetMJlJgVf2X.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door ToolkiT op 21-01-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als dat limoensap is, waarom staat er dan citroen op het flesje?
Of zijn er ook gele limoenen? Ik ken alleen groene.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:11:
Als dat limoensap is, waarom staat er dan citroen op het flesje?
Of zijn er ook gele limoenen? Ik ken alleen groene.
Yes er zijn zeker gele limoenen :)

Een limoen altijd groen, maar naarmate deze rijpt, wordt deze geel. Wanneer een limoen geel is, is deze niet overrijp, maar juist precies goed! Het verschil tussen de twee kleuren is dat gele limoenen een stuk zoeter zijn en dus minder zuur. Tevens is de gele limoen sappiger dan de groene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ah weer wat geleerd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lemon = citroen. Daarom staat er dus een gele citroen op die fles lemon juice.

Limoensap = lime juice ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Orion84 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:25:
Lemon = citroen. Daarom staat er dus een gele citroen op die fles lemon juice.

Limoensap = lime juice ;)
Klopt, ik had verkeerde plaatje..

Deze zelf geschoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5jesZZVujKf5BMaQMrQR3hh0bM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcHdz8rLIH7oYb3mMV93Zbj2.jpg?f=fotoalbum_large
Lemon=Citroen
Lime=limoen
Maar beide kunnen geel of groen zijn..
De sapjes smaken distinct ander :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bye de kip zit in de BBQ :)

Variant van die rub:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVoMadFqEVW3D4GnzfeEAkmr7ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFU6PEzt0eLPkUUmLixI3sDr.jpg?f=fotoalbum_large

Kip met extra knoflook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6x0yJRqX2GsfSB3ZosHov4Kxfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlaWUi0Rt1wqJpT4enfrRgdc.jpg?f=fotoalbum_large

Met wat geloofde aardappel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXA50ZUBb2g_K7XjZJ1thJr_ZZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYbbM9ri57otyPDbE113Md4T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Smaakte erg goed. :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t_ed7S0YQohLKM1lveT3cbT8as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJYnqoLtW96nEOUYbuFQnNS7.jpg?f=fotoalbum_large
De rub had ik met minder peper gemaakt (ivm dochter die niet van pittig houd)
Beetje smoke smaak maar precies genoeg (soms overheerst rook een beetje )
Voor herhaling vatbaar B)
En van wat er overblijft maken we soep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA0eLcJ0dq3Uz7BZw7hZ8oPCEJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKYrw61PuCuGpDftdxwadHVw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Vanaf vandaag noem ik je ToolkiP :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 21:02

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Gisteren voor het eerst mijn Rotisserie gebruikt op de Grill Bill
Maakt nog best wat lawaai, maar doet zijn werk prima!
Had niet verwacht dat ik ook tot 200 graden moest, zonder platesetter, dus ik zat wat te klungelen op 150-160. Kwam daardoor wel een prima sappige kip van af, maar niet zo knapperig als ik gehoopt had.

Al met al prima tevreden

Kippetje in zijn houder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxhfNwyti2V8pVyThYTndekSfHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X3Q3HSKREApHwJg3vv1fE6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Kippetje op de bbq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgPIb0CeQZVhzTn5GX0HWkyiyDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VKxdHpRnTaSFE6W2QIu8y6I.jpg?f=fotoalbum_large

En kippetje van de bbq op mijn bord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU6GK9nySmzFJT4DGYel9ADrV2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E6ePFmOv9OCvgT2mdjnINtx.jpg?f=fotoalbum_large

En een kort videootje van hoe hij ronddraait
[Video: https://imgur.com/gallery/bj2Jinh]

Ik zit nog wel op de laatste dingen van mijn Grill Bill te wachten, dus een review laat nog even op zich wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wat is nou het geheim voor een krokant kippetje van het spit? Eerst met de deksel dicht garen, dan opstoken en deksel open?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 22:33

copykat

Good copy isn't bad

IdieEasy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:28:

knip

Ik zit nog wel op de laatste dingen van mijn Grill Bill te wachten, dus een review laat nog even op zich wachten!
geen probleem heb tenslotte ook de aanbieding kunnen weerstaan.. net aan dat wel.... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40
Gisteren voor het eerst zalmfilet op mijn kamado klaargemaakt. Dit gedaan op een ceder rookplank met een directe opstelling. Het plan was om deze in 1 uur op circa 100 graden te garen naar een kerntemperatuur van 45-50 graden.

De temperatuur was iets hoger dan gepland (130 graden) en de zalm was al na 40 minuten klaar.
Echter had de zalm totaal geen rooksmaak en het plankje ziet er nog uit als nieuw. Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Halldor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:29:
Gisteren voor het eerst zalmfilet op mijn kamado klaargemaakt. Dit gedaan op een ceder rookplank met een directe opstelling. Het plan was om deze in 1 uur op circa 100 graden te garen naar een kerntemperatuur van 45-50 graden.

De temperatuur was iets hoger dan gepland (130 graden) en de zalm was al na 40 minuten klaar.
Echter had de zalm totaal geen rooksmaak en het plankje ziet er nog uit als nieuw. Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan heb?
Te lage temperatuur (met een rookplank kan je best hoger in de temp) en wellicht te ver van de kolen?

Zelf zit ik meestal rond de 180 graden Celcius.

[ Voor 3% gewijzigd door Beun op 23-01-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:00
Halldor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:29:

Je mag inderdaad wel hoger gaan zitten qua temp. De vis zelf gaart sowieso indirect doordat hij op een plankje ligt. Je kan ook even wachten met het deksel sluiten totdat het plankje in de fik vliegt. Dan weet je zeker dat het plankje blijft smeulen als je het deksel sluit.

Sowieso leg ik het plankje niet eerst een paar uur in water. De ene zweert erbij, de ander vindt het onzin. Ik vind het niet nodig omdat je anders meer aan het stomen dan roken bent en als je het deksel goed dicht doet vliegt het plankje niet in de fik.

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk1983 op 23-01-2022 14:09 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Maximus

There is no substitute

Vandaag vrienden over de vloer; de BGE gaat weer naar buiten voor een ronde pizza's. Kan 't recept van @Boudewijn inmiddels dromen ;) Binnenkort maar weer eens iets anders gebruiken dan de pizzasteen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40
Luuk1983 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Je mag inderdaad wel hoger gaan zitten qua temp. De vis zelf gaart sowieso indirect doordat hij op een plankje ligt. Je kan ook even wachten met het deksel sluiten totdat het plankje in de fik vliegt. Dan weet je zeker dat het plankje blijft smeulen als je het deksel sluit.

Sowieso leg ik het plankje niet eerst een paar uur in water. De ene zweert erbij, de ander vindt het onzin. Ik vind het niet nodig omdat je anders meer aan het stomen dan roken bent en als je het deksel goed dicht doet vliegt het plankje niet in de fik.
Ik heb ook bewust het plankje niet geweekt. Volgende keer zal ik de temperatuur wat hoger kiezen (180 graden). Meten jullie de temperatuur naast het plankje, er boven of in de dome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Halldor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb ook bewust het plankje niet geweekt. Volgende keer zal ik de temperatuur wat hoger kiezen (180 graden). Meten jullie de temperatuur naast het plankje, er boven of in de dome?
Ik probeer altijd te meten wat het eten aan temperatuur mee krijgt. In dit geval zou ik dus proberen mijn probe naast de vis boven het plankje te hangen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE6KArNP3nBnixcFzd9TlqTetp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W7cx0vQP6CmkgnYGQVOkNJZe.jpg?f=user_large

Voor vandaag en morgen heb ik een procureur gekocht. Daarvan heb ik 950 gram afgesneden voor drie flinke porties saté. De rest heb ik gebruikt om pulled pork van te maken. De vorige keren ging dat telkens behoorliijk snel – met stukken van 2,5 à 3 kg was ik na 6 uur garen wel klaar. Daarom legde ik vandaag met goede moed een stuk van 1,8 kg om 12 uur op de barbecue. Heel naïef blijkbaar, want vandaag duurt het heel veel langer dan de voorgaande keren, terwijl ik alles precies hetzelfde doe. Om 17 uur was de temperatuur nog maar 55 graden en heb ik besloten de maaltijden van vandaag en morgen om te wisselen.

Daarom hebben we vanavond saté gegegeten. Mijn zoon had me goed geholpen met het voorbereiden van de marinade voor de saté en de rub voor de pulled pork. Dat mag hij vaker doen, want ik heb zelden zulke lekkere saté gegeten :9~. Schijn bedriegt bij dit grote bord, want er zit 150 gram satévlees aan elk van beide prikkers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMK_kBCr5pPyvrIt50wmoZrbSQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yReKfvqV1t6cdeBu7W9HQosH.jpg?f=user_large

De pulled pork ligt inmiddels weer op de barbecue en zit in de stall bij 72 °C. Die maak ik vanavond nog af, zodat hij voor morgen helemaal klaar is. Dan hoef ik morgen alleen nog te bedenken hoe ik hem dan weer opwarm. Wellicht strak in aluminiumfolie gewikkeld bij 120 °C in de oven? Dan behoudt hij zijn vocht en hoef ik niet de barbecue in de gaten te houden tijdens het thuiswerken. Hij hoeft ook niet meer richting de 88-94 °C, want dat doe ik nu al; 70-75 °C is meer dan genoeg om het vlees te pullen en heet op te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vanavond pullen en morgen in een afgedekte ovenschaal opwarmen met een scheutje appelsap of bbq saus gaat prima.

Sous vide opwarmen werkt ook.
Heb het zelfs in de ping gedaan ooit. Werkte ooit verbazend goed.

Welke kruiden heb je voor je saté gebruikt? Saus ook zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Halldor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik denk in dit geval de dome.

Om een rooksmaak te krijgen moet t plankje van onderen branden, verkolen.
Misschien dichter op t vuur? Dan kan je de dome temp lager houden waardoor de "oventemp" lager is en je zalm minder snel gaart.
Of gewoon wat rookhout in je vuur doen en t plankje zien als drager voor je zalm.

Ik doen meestal zalm met huid , de huid plakt dan wel aan t rooster maar je schept de gare zalm zo los vd huid.
Of ik gebruik dikke aluminium folie als drager en prik daar heelveel gaatjes in met een satéprikker. Tegen t plakken. Deflector er bij en roken maar. Wel even een probe in je zalm duwen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
copykat schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:23:
[...]

Ik doen meestal zalm met huid , de huid plakt dan wel aan t rooster maar je schept de gare zalm zo los vd huid.
Of ik gebruik dikke aluminium folie als drager en prik daar heelveel gaatjes in met een satéprikker. Tegen t plakken. Deflector er bij en roken maar.
maar crispy huid is nou net lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bundin schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:36:
[...]

maar crispy huid is nou net lekker!
Haal je dan alle schubben er af?

Ik heb met witvis, zeebaars oid, vaak dat de huid zo dun is dat de vis snel uit elkaar valt als ie gaar is en dan is een folietje een mooi alternatief.
Visklem werkt ook maar mn dome kan dan niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
copykat schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Haal je dan alle schubben er af?

Ik heb met witvis, zeebaars oid, vaak dat de huid zo dun is dat de vis snel uit elkaar valt als ie gaar is en dan is een folietje een mooi alternatief.
Visklem werkt ook maar mn dome kan dan niet dicht.
Alleen als er heel grote plakkaten op zitten, maar doorgaans heb ik er weinig last van. Kleine schubjes zijn sowieso geen issue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dennis1812 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:09:
Vanavond pullen en morgen in een afgedekte ovenschaal opwarmen met een scheutje appelsap of bbq saus gaat prima.

Sous vide opwarmen werkt ook.
Heb het zelfs in de ping gedaan ooit. Werkte ooit verbazend goed.

Welke kruiden heb je voor je saté gebruikt? Saus ook zelf gemaakt?
Voor de saté gebruik ik een recept van Herman den Blijker als basis. Ik heb het een beetje aangepast.
  • 1 geraspte verse gemberwortel
  • 200 ml sojasaus
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel bruine basterdsuiker
  • 1 limoen: geraspte schil + uitgeperst sap
  • 1 citroen: geraspte schil + uitgeperst sap
  • 1,5 eetlepel vijfkruidenpoeder
  • 1 theelepel gedroogd citroengras
  • 1 theelepel vetsin
  • 2 theelepels sambal oelek
  • 1 rode peper, fijn gesnipperd
De satésaus is gewoon aanmaakspul van Wijko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-09 22:36
Tomatoman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:05:
Mijn zoon had me goed geholpen met het voorbereiden van de marinade voor de saté en de rub voor de pulled pork. Dat mag hij vaker doen, want ik heb zelden zulke lekkere saté gegeten :9~.
Misschien is dit ook deels placebo effect. Ik heb ook wel eens dat de vrouw wat voorbereid heeft en dat smaakt ook altijd goed. Waarschijnlijk ben je op eigen werk kritischer (zo ervaar ik dat persoonlijk wel). Maar, die sate ziet er inderdaad erg lekker uit, ook maar weer eens maken :7

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
De pulled pork ligt inmiddels weer op de barbecue en zit in de stall bij 72 °C. Die maak ik vanavond nog af, zodat hij voor morgen helemaal klaar is. Dan hoef ik morgen alleen nog te bedenken hoe ik hem dan weer opwarm.
Ik had laatst precies dit probleem ook (na 11 uur was ik pas tevreden). Ik heb toen het vlees van de barbecue ging de pork meteen gepulled en in een glazen schaal met deksel in de koelkast gestopt. Zo blijft het vocht bij elkaar. De dag erop heb ik de pulled pork in een wokpan met glazen deksel gedaan met een scheut cola erbij. Daarna op een laag vuurtje rustig aan opgewarmd (met dus het deksel erop) en heel af en toe omscheppen om niet teveel vocht te verliezen. Het resultaat was echt prima. Ik was er even bang voor, maar het viel mij niks tegen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 12:54
Tip voor pindasaus (wat ook een van de velen Satesauzen is :) ) als je hem niet helemaal zelf wilt maken:

https://www.ah.nl/product...2_XwtpEAQYASABEgI87fD_BwE

Of deze:
https://www.ah.nl/product...awa-boemboe-sate-speciaal

Ik vind ze beiden lekker, mijn vrouw (indo) vindt vooral de gado gado suas lekker.

[ Voor 26% gewijzigd door sNielz123 op 25-01-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Luuk1983
Hoezo die scheut cola?
Soort bbqsaus maar dan anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
copykat schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:13:
@Luuk1983
Hoezo die scheut cola?
Soort bbqsaus maar dan anders?
Geen idee, had het ergens gelezen om het met cola te doen. Vond het zo maf dat ik het moest proberen haha. Geen idee wat het verschil met appelsap zou zijn geweest, maar het resultaat was met de cola prima in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Luuk1983 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Geen idee, had het ergens gelezen om het met cola te doen. Vond het zo maf dat ik het moest proberen haha. Geen idee wat het verschil met appelsap zou zijn geweest, maar het resultaat was met de cola prima in ieder geval.
Werkt om het vlees wat te stomen. Ik gebruik het ook vaak zo, in plaats van appelsap. Maar ik gebruik dan ook een bbq saus op basis van cola. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Maximus

There is no substitute

Vandaag 35 winters jong, neem vooral een stuk virtuele taart :+

Voor mijn verjaardag een hamburgerpers gekregen naast nieuwe wijnglazen. Heeft iemand een goed recept voor hamburgers? Of is 't gewoon 100% rund met ongeveer 20% vet er in en dat met een beetje peper en zout klaar maken? Overige ingrediënten en wat saus doet de rest.

Deze wijnglazen zelf gekozen en gekregen: Chef & Sommelier Open Up soft ... zonder maatstreep. Dat bepaal ik zelf wel ;)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61kg3++6D6L._AC_SY679_.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Maximus op 30-01-2022 08:53 ]

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Maximus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:49:

Voor mijn verjaardag een hamburgerpers gekregen naast nieuwe wijnglazen. Heeft iemand een goed recept voor hamburgers? Of is 't gewoon 100% rund met ongeveer 20% vet er in en dat met een beetje peper en zout klaar maken? Overige ingrediënten en wat saus doet de rest.

Deze wijnglazen zelf gekozen en gekregen: Chef & Sommelier Open Up soft ... zonder maatstreep. Dat bepaal ik zelf wel ;)

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Check de zogeheten smashburgers even. Die zijn hier favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:10
Gefeliciteerd! En groot gelijk heb je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 16:43

zeroday

There is no alternative!

[Afbeelding]
WIj kopen altijd rundersnippers 80/20 en dat gaat door de molen
Met wat hamburger kruiden erdoor en wat meuk wat je zelf bijv. in je gehaktballen doet ..
Meestal doen we 650 gram en die wordt over de grootste pan verdeeld zodat ie op de BBQ kan voor max 4 minuten (2 minuten per beide kant). Dan op een Turks brood

Mjum ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gefeliciteerd met je verjaardag, @Maximus :)

[…]

De rest heb ik gebruikt om pulled pork van te maken. De vorige keren ging dat telkens behoorliijk snel – met stukken van 2,5 à 3 kg was ik na 6 uur garen wel klaar. Daarom legde ik vandaag met goede moed een stuk van 1,8 kg om 12 uur op de barbecue. Heel naïef blijkbaar, want vandaag duurt het heel veel langer dan de voorgaande keren, terwijl ik alles precies hetzelfde doe. Om 17 uur was de temperatuur nog maar 55 graden en heb ik besloten de maaltijden van vandaag en morgen om te wisselen.
NoepZor schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:52:
[...]
Misschien is dit ook deels placebo effect. Ik heb ook wel eens dat de vrouw wat voorbereid heeft en dat smaakt ook altijd goed. Waarschijnlijk ben je op eigen werk kritischer (zo ervaar ik dat persoonlijk wel). Maar, die sate ziet er inderdaad erg lekker uit, ook maar weer eens maken :7
Over kritisch zijn over eigen werk: de pulled pork bleek veel heter te zijn dan de thermometer aangaf. Resultaat: de buitenkant bleek in het folie helemaal verkoold en uitgedroogd -O-, ik kon meer dan de helft weggooien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgwqF3jN2rai0h1Wg1Lx4Y5mjOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kxu0UTDNb5GV0YButo0cmSIC.jpg?f=user_large

Er bleef uiteindelijk genoeg over voor drie personen, maar het resultaat verdiende geen hoger cijfer dan een 7. Heel jammer, want mijn zoon (11 jaar oud) had enorm zijn best gedaan om me te helpen. Eerder op de dag, terwijl ik in een Teams meeting zat, had hij op eigen houtje besloten dat de barbecue weer aan moest om het nog in folie gewikkelde vlees weer op te warmen. Toen ik uit de meeting kwam, liet hij me vol trots zien dat hij de barbecue had gevuld met kolen en hem prima had weten aan te krijgen :D. Op dat moment wisten we nog niet dat het vlees de avond daarvoor waarschijnlijk al veel te heet was geworden. Hij was vanuit school ook nog even langs de supermarkt gereden om verse friet te kopen. Want als mama een paar dagen met vriendinnen aan het skiën is, gaat papa het vast wel goed vinden om twee dagen achter elkaar een maaltijd met friet te eten – zo had hij bedacht.

Hoe dan ook: dit was de maaltijd die uiteindelijk het resultaat was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtVCHmbYpjsgiXG1sUB7-npkO1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NlWuEM3GDrwWT19hkZYOZE1n.jpg?f=user_large

Een post mortem evaluatie van het debacle wees uit dat de thermometer de boosdoener was. In bijna kokende soep gaf hij een temperatuur van 35 °C aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV4mOkVfBi2Po8aE_Ee3PtEExhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QcFB3lwKOUgSthwilAKQGKzF.jpg?f=user_large

Ik heb nog wat andere maaltijdfoto’s, maar die zijn niet barbecuegerelateerd. Daarom staan ze in Show hier je maaltijd van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Tomatoman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:22:
Gefeliciteerd met je verjaardag, @Maximus :)

[...]

[...]

Over kritisch zijn over eigen werk: de pulled pork bleek veel heter te zijn dan de thermometer aangaf. Resultaat: de buitenkant bleek in het folie helemaal verkoold en uitgedroogd -O-, ik kon meer dan de helft weggooien.
[Afbeelding]

Er bleef uiteindelijk genoeg over voor drie personen, maar het resultaat verdiende geen hoger cijfer dan een 7. Heel jammer, want mijn zoon (11 jaar oud) had enorm zijn best gedaan om me te helpen. Eerder op de dag, terwijl ik in een Teams meeting zat, had hij op eigen houtje besloten dat de barbecue weer aan moest om het nog in folie gewikkelde vlees weer op te warmen. Toen ik uit de meeting kwam, liet hij me vol trots zien dat hij de barbecue had gevuld met kolen en hem prima had weten aan te krijgen :D. Op dat moment wisten we nog niet dat het vlees de avond daarvoor waarschijnlijk al veel te heet was geworden. Hij was vanuit school ook nog even langs de supermarkt gereden om verse friet te kopen. Want als mama een paar dagen met vriendinnen aan het skiën is, gaat papa het vast wel goed vinden om twee dagen achter elkaar een maaltijd met friet te eten – zo had hij bedacht.

Hoe dan ook: dit was de maaltijd die uiteindelijk het resultaat was:
[Afbeelding]

Een post mortem evaluatie van het debacle wees uit dat de thermometer de boosdoener was. In bijna kokende soep gaf hij een temperatuur van 35 °C aan.
[Afbeelding]

Ik heb nog wat andere maaltijdfoto’s, maar die zijn niet barbecuegerelateerd. Daarom staan ze in Show hier je maaltijd van de dag.
Balen man! Gelukkig was er nog genoeg over. Best bizar dat die thermometer er zo ver naast zat overigens! Nu ik wat vaker barbecue ben ik toch van plan om wat kwalitatief betere themometers te kopen. Mijn Inkbird doet het wel goed, maar die geeft af en toe ineens een veel lagere temperatuur aan voor 10 seconden en gaat daarna weer terug naar de correcte temperatuur. Heel irritant, want dan gaat het alarm meteen af :P

Ik heb zelf ook nog een prikthemometer om metingen te verifieren, bijvoorbeeld als de probe toch niet goed bleek te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:57

[Afbeelding]
Zelfgemaakte burgers hier thuis zijn 80% riblap en 20% speklap, maar ik hou dan ook wel van een burger waar het vet vanaf druipt.
Ook doe ik maar 1x malen op de grofste stand van de kitchenaid.

Het leuke is juist dat je nu zelf kan experimenteren.
Dus zou gewoon beginnen met 100% rund, riblappen zijn een goede vanwege het vet, en vanuit daar je eigen smaak gaan bepalen.

Qua kruiden gebruik ik altijd alleen peper en zout, er gaat vaak nog zoveel bovenop en onder dat ik de burger het liefst lekker vlezig wil houden qua smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hier gebruik ik meestal het recept van Spiffs burgers
https://www.bbqgenootschap.nl/threads/spiffs-burgers.398/
Wat ik zelf als lekkere toevoeging vind is een recept van Steven waarbij je een klein klontje kruidenboter in het midden van de burger stopt.
https://www.bbqgenootscha...d-with-herb-butter.16615/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ben benieuwd hoe hij met rode ui en bacon op zijn hamburger eindigt (eerste foto), terwijl hij witte ui en ontbijtspek op de barbecue heeft liggen (laatste foto) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-04 19:48
Gisteren de joetisserie gekocht.
Iemand wat tips & tricks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SpooN_05 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:30:
googlen? hier lezen? meer informatie geven?

Ik wil best meedenken maar ik ben geen afhaalchinees.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 31-01-2022 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:22:
[...]

googlen? hier lezen? meer informatie geven?

Ik wil best meedenken maar ik ben geen afhaalchinees.
Bedankt nu heb ik zin in Chinees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Laatst online: 04-09 08:17

SaN

Kip erop met een citroen in zn kont. Probeer ook eens aan een coquelet te komen, mijn favoriet op het spit.

Ik heb meer een vraag dan een tip, wat doet de rest hier met het vuur als je met een spit kookt? Direct eronder of indirect? Ik vind zelf direct leuker/lekkerder aangezien je mooie flare ups krijgt en op die manier een lekkere aromatische rook die de kip wat extra smaak geeft. Maar het blijft altijd een beetje lastig en rommelig.

Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:37
SaN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Kip erop met een citroen in zn kont. Probeer ook eens aan een coquelet te komen, mijn favoriet op het spit.

Ik heb meer een vraag dan een tip, wat doet de rest hier met het vuur als je met een spit kookt? Direct eronder of indirect? Ik vind zelf direct leuker/lekkerder aangezien je mooie flare ups krijgt en op die manier een lekkere aromatische rook die de kip wat extra smaak geeft. Maar het blijft altijd een beetje lastig en rommelig.

Wat jullie?
Ik doe meestal kolen beetje aan 1 kant, dan heeft je kip (of ander vlees) aan 1 kant rust en 1 kant echte hitte.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

SaN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Wat jullie?
Ik doe direct
Martinusz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Ik doe meestal koken beetje aan 1 kant, dan heeft je kip (of ander vlees) aan 1 kant rust en 1 kant echte hitte.
Dat is toch sowieso? Bovenkant altijd rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:37
Dennis1812 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Ik doe direct

[...]

Dat is toch sowieso? Bovenkant altijd rust?
Nou bovenkant heeft natuurlijk niet zoveel rust als je de complete bodem met hete kolen hebt.
Maar goed ik doe het meestal zo, dan duurt het ook ietsje langer.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

klein vraagje,( ik bedoel hier zijn veel mensen die veel ervaring hier mee hebben uit de praktijk.)
Door t takke weer en iemand in huis die even geen zin had in BBQen heb ik eigenlijk veel vlees langer bewaard dan ik bedoelt had. Elk weekend zat vol of was koud en nat.

Ik vrees dat de spareribs echt over datum zijn. Op zich niet erg.(warenvd makro en niet echt lekker)
Hoeveel weken maanden kan ik op tellen bij de 2 maanden die voedingcentrum geeft op varkensvlees?
Je stookt t op maar 90+ graden en voor langere tijd dus ik hoop dat het iets langer kan.

Zelfde een beetje voor mijn shortrib. Was voor de kerstvakantie maar... Een privé kwestie gooide roet in t eten.

Ik kan beter dingen weg gooien dan eh versneld af te voeren via mn lichaam en er wat aan overhouden.
Tis maar geld en een zware voedsel vergiftiging heb ik er niet voor over.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 02-02-2022 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:36
@copykat Gaar? In de koelkast? Niet gaar? In de vriezer? Zoveel vragen, zo weinig info :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
Een vraagje aan de mensen met een Kj en een joetisserie.
Kan je de D&c erin laten als je de joetisserie gebruikt?
Want bij mij past dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

robkrekel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:32:
@copykat Gaar? In de koelkast? Niet gaar? In de vriezer? Zoveel vragen, zo weinig info :+
Owh, sorry was laat. :z

Al die tijd in de vriezer gelegen, flink koud. Gekocht schoon gemaakt, partitioneerd en ingevroren. Rauw.
Allemaal low en slow spul.
(hamburgers en kip pak je ook gewoon voor in de pan/oven/grilrooster)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Prima te eten lijkt mij? 2 maanden is ook wel erg kort.

Als je een goede vriezer hebt geloof ik het wel.
~6-12 maanden kan prima. Hooguit iets droger resultaat. Maar dat is deels te compenseren met lakken/appelsap etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ontdooi het en kijk wat het geeft. Als het altijd diepgevroren geweest is kan je gerust wat maanden over die datum.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:50:
Prima te eten lijkt mij? 2 maanden is ook wel erg kort.
Hier staat het
Vond het ook wel erg kort. Zag ook dit, libelle, dat móet wel een een goede plek zijn om die info vandaan te halen.😁
Maar daar krijg ik 6 maanden 3x zoveel. Best verwarrend.
Als je een goede vriezer hebt geloof ik het wel.
~6-12 maanden kan prima. Hooguit iets droger resultaat. Maar dat is deels te compenseren met lakken/appelsap etc.
Nou goed... Ik heb zo'n 45cm ding gekocht speciaal voor mn bbq.
He hij is duurder geworden. Ik heb hem redelijk koud gezet en vlak voor de vorst uit de schuur naar zolder verhuist. (probeer dat maar eens met een oude keuken koelkast.. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:50:
Ontdooi het en kijk wat het geeft. Als het altijd diepgevroren geweest is kan je gerust wat maanden over die datum.
Ik hoop nou juist dat het me niks geeft. :+

Hoe bedoel je?
"kijk wat het geeft"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:36
Ik ben er niet bang voor. Als de vriezer maar op -20 of lager staat en het op tijd vers vacuüm is ingevroren laat ik het wel eens (langer dan) een jaar liggen.

En daarbij, vertrouw op jezelf. Kijk (kleur anders dan normaal), ruik en voel als het ontdooid is. Als het echt bedorven is merk je dat direct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 09:25
En uiteindelijk proef.
Je proeft het echt wel bij de eerste hap of het goed is of niet en van een hapje wordt je echt niet ziek (en als het echt net goed is spuig je die hap ook automatisch wel uit)
Enige waar je nog rekening mee kunt houden is dat je een back up plan hebt. Dus dat je op het moment van serveren nog even snel iets van burgers of zo erop kan leggen zoda je toch iets te eten hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:47:
[...]

Al die tijd in de vriezer gelegen, flink koud. Gekocht schoon gemaakt, partitioneerd en ingevroren. Rauw.
ik partitioneer harde schijven enzo, geen burgerschijven.

Au serieux: bij -20 kun je het prima lang (max 1 jaar) bewaren als je het daarna goed doorverwarmt. Dat doe je wel bij ribs. Ik zou geen tournedos meer versnijden in steak tartare.

Wat wel gaat spelen is vriesbrand, je product droogt uit in de vriezer. Dat voorkom je bijvoorbeeld door te vacumeren. Doe je dat?

Dit gaat natuurlijk wel uit van een vriezer die netjes op temperatuur blijft en niet 3 uur open staat en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@copykat kijk wat het geeft / probeer het gewoon

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
kip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Boudewijn
Meeste vacumeer ik. Zeker als ik het uit de originele verpakking haal.
Om in porties te verdelen.... 😁

Nee, vriezer is even uit geweest, 15 min max met om hoog sjouwen.
Dan denk ik dat ik het wel aandurf.
Thanks van het weekend maar weer eens wat lekkers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
SpooN_05 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:49:
Ik heb zelf geen KJ kamado, maar van wat ik in video's gezien heb, haal je alle andere zaken uit de kamado, zoals de divide and conquer. Ergens ook wel logisch, anders zit alles onder het vet.

Op de Kettle Joe die ik heb past de rotisserie van Weber, die wil ik nog een keer gaan aanschaffen. Lijkt mij erg leuk en lekker om zo kip te grillen. Ik ben benieuwd wat jouw resultaat gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
Wil graag de d&c erin laten omdat ik er nog wat groentjes enzo samen wil laten garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Ik meen bij Smoking Dad BBQ op youtube gezien te hebben dat je de D&C prima kunt gebruiken voor bijgerechten tijdens het gebruik van de Joetisserie. Zie ook niet waarom niet, daar de Joetisserie op de nomex seal rust, niet op de firebox waar de D&C zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

copykat schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:47:
[...]

De bewaartermijn hangt ervan af hoe je partitioneert: als je hebt gepartitioneerd met NTFS kun je vanwege de fouttolerantie over het algemeen langer bewaren dan met FAT32 of exFAT B)

Als de stukken vlees rondom zijn gevacumeerd, zijn ze veel minder gevoelig voor bederven en voor vriesbrand en gaat de maximale bewaartijd enorm omhoog, zowel in de diepvries op -18 °C als in de nulgradenla van de koelkast. Hetzelfde geldt voor het geval ze volledig in een laagje ijs zitten, zoals sommige garnalen en voorgekookte kreeften. Tot slot kun je grote, massieve stukken vlees veel langer bewaren dan kleine, geportioneerde stukken.

Ik vermoed dat die twee maanden bewaartijd in de vriezer voor varkensvlees waar Libelle het over heeft, gebaseerd is op eenpersoons porties varkensvlees, die in zo’n los piepschuimbakje zijn verpakt zoals bij de supermarkt. Om je maar meteen het verschil te laten zien met wat de fabrikant zegt over 5 kg ingevroren spare ribs, heb ik zojuist een foto voor je gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwS4iuaZ-KEYQw9PUl8LdGUKicM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLijuosU5i9I8wJeQPVKiE0N.jpg?f=user_large
Niet twee maanden dus, maar twee jaar :)
(Ik leg de doos maar meteen in de koelkast, dan kunnen ze langzaam ontdooien voor het weekend).

Toen ik 40 jaar geleden nog een kind was, stond een koelkast standaard op 8 graden en was de bewaartermijn voor vlees best kritisch. Tegenwoordig gaan alle houdbaarheidsinstructies uit van een koelkasttemperatuur van 3 tot 5 graden - dus 5 graden, want dat is de meest kritische temperatuur. Om het verschil te geven van een paar graden: onbereide verse vis is op 5 °C minstens 2 dagen houdbaar. Diezelfde vis is in een nulgradenla (dus op 0 °C, voor wie het concept niet kent) minstens vijf dagen houdbaar. Op 8 graden zou ik vis niet langer dan een dag bewaren.

Grote stukken vlees die goed zijn gevacumeerd, zijn over het algemeen minstens een maand houdbaar op 3 graden. Die temperatuur ligt wat lager dan de 5 graden voor de gemiddelde koelkast thuis, omdat in de horeca over het algemeen de koeling aan wat zwaardere eisen voldoet en dus wat kouder kan worden afgesteld. Er ligt nu in mijn nulgradenla al twee weken een runderhaas, waarvan ik eerder een kilo aan tournedos heb gebruikt. De resterende kilo heb ik direct daarna vacuüm geseald en ligt nu rustig op mij te wachten. Gaat perfect :)

Uiteraard stond het bovenstaande niet op het Libelle forum. Daar komen immers vooral vragen over de per stuk voorverpakte kipfilets van de supermarkt, niet over de dozen met 5 kg spare ribs voor de horeca :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
De joetisserie steunt idd een deel op de seal maar een deel komt erover. En moet normaal achter de d&c komen maar bij mij lukt dat niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaFsx26J637pxZr2hsT_T1w1Vyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP4xXGtry0CK2KibeHjZCa8m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b1Xfwclblj5Z9ksHu957Kha9cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGDWTTQKEabxjv8OtzFQE63V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

SpooN_05 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:49:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EdhfSDM.png

Past hier wel aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Ik heb voor mijn Grill Bill Large een houtskoolmandje er extra bij gekocht. Wat is jullie advies voor kortere sessies: Mandje half vol doen met houtskool (van beneden naar boven) of de divider in het mandje gebruiken en het mandje op die manier half vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
@MrVegeta welke kamado joe heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Kamado Joe 3 Classic met de Joetissery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
nordic_blue schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:00:
Ik heb voor mijn Grill Bill Large een houtskoolmandje er extra bij gekocht. Wat is jullie advies voor kortere sessies: Mandje half vol doen met houtskool (van beneden naar boven) of de divider in het mandje gebruiken en het mandje op die manier half vullen?
Volgens smoking barbecue dad heeft hij het liefst aan één kant de kolen, dus met de divider. Weet even niet meer precies waarom, maar hij had laatste op de kettle joe de rotisserie van Weber en daar had hij het er over dat hij in de kettle joe de kolen niet aan één kant kon leggen en dat dat een nadeel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
@MrVegeta heb jij u dome moeten afstellen zodat deze op de Joetisserie rust?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Luuk1983 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:18:
[...]
Volgens smoking barbecue dad heeft hij het liefst aan één kant de kolen, dus met de divider. Weet even niet meer precies waarom, maar hij had laatste op de kettle joe de rotisserie van Weber en daar had hij het er over dat hij in de kettle joe de kolen niet aan één kant kon leggen en dat dat een nadeel was.
@nordic_blue
Kooltjes te wijd verspreid krijgen het koud. 🥶
Om een goede trek te houden en tevens een vanboven naar beneden verbranding moet je stapelen en met een een halve lading word t te vlak verspreid. Dus op elkaar in halve mand geeft meer warmtecontrole en alles brand beter op.
In een compact heb je daar geen last van, taps toelopend en vrij klein. Altijd halve lading :+

Sorry zat ff verkeerd met @..

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 03-02-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Heeft er iemand een simpele instructie om het scharnier van een bastard af te stellen? Ik heb de dome wat scheef (naar links gekanteld van voren gezien). Hij sluit wel af maar voor het mooie kan het wel een stuk rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

NoepZor schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:33:
Heeft er iemand een simpele instructie om het scharnier van een bastard af te stellen? Ik heb de dome wat scheef (naar links gekanteld van voren gezien). Hij sluit wel af maar voor het mooie kan het wel een stuk rechter.
Zo iets?
YouTube: The Bastard scharnier stellen model 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

SpooN_05 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:44:
@MrVegeta heb jij u dome moeten afstellen zodat deze op de Joetisserie rust?
Nee heb verder niets gedaan. De Joetissery rust op de seal. Doordat die scheef is kan ik de dome gewoon dicht doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 03-02-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vergeten te vermelden maar ik heb een 2020 versie, zelfde trucje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

NoepZor schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Vergeten te vermelden maar ik heb een 2020 versie, zelfde trucje dan?
Vermoedelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
@MrVegeta als ik de dome sluit met de joetisserie erin. Gaat de dome terug een stuk open. En als ik de veer aanpas dan rust de dome wel op de Joetisserie maar dan blijft hij weer niet open staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Onze zoon is inmiddels bijna 6 weken oud. En de Q heeft al enkele keren gebrand. Maar niet de Q die ik dacht, de Masterbuilt was toch mijn go to bbq, voornamelijk door het druilerige weer.

Ik heb wel wat problemen gehad met het rookhout, tegen de tijd dat ik het vlees erop deed was deze reeds opgebrand. Dus waar ik altijd het rookhout onder de kolen deed moet ik het nu van boven doen. De reden is dat ik gewoon ruim op voorhand de Q aan steek om te heat soaken zodat die stabieler is en ik minder druk heb tijdens de pampers en de flesjes. (Weinig spannend aan als de Q een uur leeg aan staat in een kamado)

Qua vlees ging er gewoon de "standaard" ribeye steaks op middels reverse sear. Het spannende hiervan was het moment van searen, niet wanneer er een flesje of pamper gewisseld moet worden. Met de meater kan je snel een inschatting maken gelukkig. We hebben namelijk gemerkt dat onze zoon graag samen eet qua timing 8)7

Dit weekend twijfel ik eraan om de pelletstraaljager aan te steken voor de spareribs.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

SpooN_05 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:55:
@MrVegeta als ik de dome sluit met de joetisserie erin. Gaat de dome terug een stuk open. En als ik de veer aanpas dan rust de dome wel op de Joetisserie maar dan blijft hij weer niet open staan
Ik kan morgen wel wat foto's maken als je wil.

Pagina: 1 ... 194 ... 345 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism