copykat schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:47:
[...]
Owh, sorry was laat.
Al die tijd in de vriezer gelegen, flink koud. Gekocht schoon gemaakt, partitioneerd en ingevroren. Rauw.
Allemaal low en slow spul.
(hamburgers en kip pak je ook gewoon voor in de pan/oven/grilrooster)
De bewaartermijn hangt ervan af hoe je partitioneert: als je hebt gepartitioneerd met NTFS kun je vanwege de fouttolerantie over het algemeen langer bewaren dan met FAT32 of exFAT
Als de stukken vlees rondom zijn gevacumeerd, zijn ze veel minder gevoelig voor bederven en voor vriesbrand en gaat de maximale bewaartijd enorm omhoog, zowel in de diepvries op -18 °C als in de nulgradenla van de koelkast. Hetzelfde geldt voor het geval ze volledig in een laagje ijs zitten, zoals sommige garnalen en voorgekookte kreeften. Tot slot kun je grote, massieve stukken vlees veel langer bewaren dan kleine, geportioneerde stukken.
Ik vermoed dat die twee maanden bewaartijd in de vriezer voor varkensvlees waar Libelle het over heeft, gebaseerd is op eenpersoons porties varkensvlees, die in zo’n los piepschuimbakje zijn verpakt zoals bij de supermarkt. Om je maar meteen het verschil te laten zien met wat de fabrikant zegt over 5 kg ingevroren spare ribs, heb ik zojuist een foto voor je gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLijuosU5i9I8wJeQPVKiE0N.jpg?f=user_large)
Niet twee maanden dus, maar twee jaar
(Ik leg de doos maar meteen in de koelkast, dan kunnen ze langzaam ontdooien voor het weekend).
Toen ik 40 jaar geleden nog een kind was, stond een koelkast standaard op 8 graden en was de bewaartermijn voor vlees best kritisch. Tegenwoordig gaan alle houdbaarheidsinstructies uit van een koelkasttemperatuur van 3 tot 5 graden - dus 5 graden, want dat is de meest kritische temperatuur. Om het verschil te geven van een paar graden: onbereide verse vis is op 5 °C minstens 2 dagen houdbaar. Diezelfde vis is in een nulgradenla (dus op 0 °C, voor wie het concept niet kent) minstens vijf dagen houdbaar. Op 8 graden zou ik vis niet langer dan een dag bewaren.
Grote stukken vlees die goed zijn gevacumeerd, zijn over het algemeen minstens een maand houdbaar op 3 graden. Die temperatuur ligt wat lager dan de 5 graden voor de gemiddelde koelkast thuis, omdat in de horeca over het algemeen de koeling aan wat zwaardere eisen voldoet en dus wat kouder kan worden afgesteld. Er ligt nu in mijn nulgradenla al twee weken een runderhaas, waarvan ik eerder een kilo aan tournedos heb gebruikt. De resterende kilo heb ik direct daarna vacuüm geseald en ligt nu rustig op mij te wachten. Gaat perfect
Uiteraard stond het bovenstaande niet op het Libelle forum. Daar komen immers vooral vragen over de per stuk voorverpakte kipfilets van de supermarkt, niet over de dozen met 5 kg spare ribs voor de horeca
Een goede grap mag vrienden kosten.