Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 22:43
Thanks voor de tips, heb uiteindelijk een magazijnbak gepakt en het daar in gepropt, past precies in de koelkast ook (als ik er wat planken uithaal natuurlijk)

Gebruikte marinade/brine is de blues hog pork marinade mix

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yeduLDXlI19ZIen3ZxnJxMyWyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUhRkVW0Nw4CqTc3iFsthd3D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_GS-DgtMP0CBN61jeocG3ZjlE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUImwv4IOdkm0zJWwi4aUyWP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Wannial op 22-07-2021 12:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:14
Heel varken op de barbecue gooien staat hier ook nog op de verlanglijst. Alleen als ik thuis kom met een heel varken met kop en staart ben ik bang dat ik ruzie krijg met mijn vrouw dus moet dat maar een keer doen als zij niet thuis is.

Hoeveel kg is jouw varkentje?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Ozzie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:02:
Heel varken op de barbecue gooien staat hier ook nog op de verlanglijst. Alleen als ik thuis kom met een heel varken met kop en staart ben ik bang dat ik ruzie krijg met mijn vrouw dus moet dat maar een keer doen als zij niet thuis is.

Hoeveel kg is jouw varkentje?
haha, ja niet iedereen is er een even groot fan van (in mijn ogen enigsinds hypocriet, waarom eet je dan vlees, maargoed dat is een hele andere discussie!).

Dit biggetje is 9 kilo en komt bij beef en steak vandaan. duurde wel een behoorlijk tijdje om te ontdooien dus houd daar wel rekening mee als je hem ook nog een paar dagen in de brine wilt zetten!

De stellingkist waar hij (NET!) in past is 400x300x220 mm

De brine is de blues hog pork marinade mix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Wannial schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:06:
[...]

haha, ja niet iedereen is er een even groot fan van (in mijn ogen enigsinds hypocriet, waarom eet je dan vlees, maargoed dat is een hele andere discussie!).

Dit biggetje is 9 kilo en komt bij beef en steak vandaan. duurde wel een behoorlijk tijdje om te ontdooien dus houd daar wel rekening mee als je hem ook nog een paar dagen in de brine wilt zetten!

De stellingkist waar hij (NET!) in past is 400x300x220 mm
Helemaal mee eens, maar die discussie 'win' ik toch niet van mijn vrouw :) Een hele kip vind ze net aan goed, als ik hem niet aan tafel in stukken snij.

Denk dat ik gewoon bij mijn lokale slager zo'n varken zou halen. Die kan hem wat makkelijker ontdooien voor me dan ik thuis. Nu nog een weekend zoeken waarin ik mijn vrouw weg kan sturen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ja lokale slager moet je wel ruim optijd vragen, maar zeker goed te doen! (sommige kunnen hem ook pekelen voor je)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 21:53
Wannial schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:00:
Thanks voor de tips, heb uiteindelijk een magazijnbak gepakt en het daar in gepropt, past precies in de koelkast ook (als ik er wat planken uithaal natuurlijk)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! ziet er goed uit. Dit staat ook op mijn lijst sinds medio vorig. Destijds gegeten bij een italiaans restautant, en erg lekker.

Hoe lang is je big als die aanspit/rotissirie is??
Ik vermoed dat ik een iets kleinere moet, of de poten moeten dubbel te vouwen zjin :)

Dit was op vakantie. Op de BBQ moet het ook kunnen :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRTt2ZirpoClqh76pLUTz7MT1n8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CNB3GgNBZHlTso825UXMjYlx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZDj8zNX7AmBIQjm4zeYaDrUxiw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bO7RQgANDV4ZJ6kmMrnNPEu3.jpg?f=user_large

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 19:32
Dat kan zeker op een BBQ..

In 2017 heb ik dit ooit met vrienden op een BGE gedaan:
spoiler: Speenvarken op de BGE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YblLnDxlT571wFoBDowWjUyQkAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhNCoddFas8z6woOqCypQYbk.jpg?f=fotoalbum_large

*Spoiler tag, omdat niet iedereen hier van gediend is.

Hij ligt hier opgevouwen op de Egg. Later hebben we de dikke stukken er toch afgesneden om betere garing te krijgen. Dat gaat boven open vuur natuurlijk een stuk beter, zoals hier een half lam Asado stijl:

spoiler: Lam Asado style
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRgfoI-GkhOoiDTVVygAyJTxE8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJtTR4P5lXmM6GOxH2Jq3zSK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZxZ_wrR8jhrw0SniZlQuZIfII4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HpieQ4l8O36yAIT66cx94J6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Sahi_NL op 22-07-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 16:40
Sahi_NL schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:

Is dat een large egg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 19:32
Yes. Als ik het goed herinner was dit een big van een kilootje of 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Iemand hier weleens pulled pork gemaakt op de WGA? Ik ga over 2 weken kamperen en heb daarvoor een paar weken terug een WGA gekocht en lijkt me wel leuk om daar een dagje pulled pork op te maken. Lekker beetje chillen op de camping met de barbecue de hele dag aan.

Nog tips & tricks?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 11:50

Hoewel het erg netjes is dat je dit hebt gedaan (t ziet er erg lekker uit overigens), denk ik aan de andere kant: we weten volgens mij allemaal dat hetgeen op de bbq gaat, niet uit de fabriek komt, maar ooit ergens stond/rondliep.

Maar goed, wellicht ben ik daar n rare in. Ik ben van mening dat we beter met onze dieren om moeten gaan (meer ruimte, vrijheid, betere kwaliteit ipv kwantiteit) maar heb er tegelijkertijd geen moeite mee zelf een kip te slachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 01:07
Wij hebben ooit bij onze Scoutinggroep een varkentje aan het spit gehad...

We hadden spontaan 5 vegetariers erbij. Toen deze de volgende ochtend vroegen om de boterhamworst kregen ze die natuurlijk niet!

Ook een Bevertje (6 jarige ofzo) zei: Maar gelukkig is dit niet echt. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Moosjes op 22-07-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Koepert schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Hoewel het erg netjes is dat je dit hebt gedaan (t ziet er erg lekker uit overigens), denk ik aan de andere kant: we weten volgens mij allemaal dat hetgeen op de bbq gaat, niet uit de fabriek komt, maar ooit ergens stond/rondliep.

Maar goed, wellicht ben ik daar n rare in. Ik ben van mening dat we beter met onze dieren om moeten gaan (meer ruimte, vrijheid, betere kwaliteit ipv kwantiteit) maar heb er tegelijkertijd geen moeite mee zelf een kip te slachten.
Denk dat de meesten hier wel proberen om enigszins verantwoord vlees te kopen.

Ik heb er weinig moeite mee, in Montenegro paar keer aangeschoven bij zo'n big op het spit, mijn vriendin die ook graag lekker vlees eet sloeg toen over. Zou het niet onder hypocriet schuiven, gewoon niet haar ding.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ozzie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:50:
Iemand hier weleens pulled pork gemaakt op de WGA? Ik ga over 2 weken kamperen en heb daarvoor een paar weken terug een WGA gekocht en lijkt me wel leuk om daar een dagje pulled pork op te maken. Lekker beetje chillen op de camping met de barbecue de hele dag aan.

Nog tips & tricks?
Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic hier al geprobeerd?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 00:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

varken.zip :o ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen weekend nog wat bijzonders op de kamado gemaakt met het spit, erg toepasselijk in dit topic op dit moment. Ik heb de bereiding even uitgeschreven op mijn site :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KMekO2XuhPAxOixugqcQ8GBhK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX9TOX5mIlMQ58bXXcMLOOZE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 22-07-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 11:50
MrVegeta schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Denk dat de meesten hier wel proberen om enigszins verantwoord vlees te kopen.

Ik heb er weinig moeite mee, in Montenegro paar keer aangeschoven bij zo'n big op het spit, mijn vriendin die ook graag lekker vlees eet sloeg toen over. Zou het niet onder hypocriet schuiven, gewoon niet haar ding.
Oh dat zeker, doelde niet zozeer op hypocrisie, maar op tere magen 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2

Nog tips & tricks?
Haha, ik vind het dapper in elk geval, maar het kan vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Haha, ik vind het dapper in elk geval, maar het kan vast :)
Ik zal jullie op de hoogte houden :) Misschien mislukt het wel faliekant, weet ik dat ook weer voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ozzie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:10:
[...]

Ik zal jullie op de hoogte houden :) Misschien mislukt het wel faliekant, weet ik dat ook weer voor de toekomst.
Ik zou het goed afschermen met alufolie, niet een te groot stuk nemen, mooie snake maken van briketten en een backup plan maken voor als het niet blijkt te gaan.

Dat plan kan zijn de boel in plakken snijden en direct grillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:01:
Afgelopen weekend nog wat bijzonders op de kamado gemaakt met het spit, erg toepasselijk in dit topic op dit moment. Ik heb de bereiding even uitgeschreven op mijn site :+

[Afbeelding]
Mooi idee (y)

Hoe zou je zo'n vega versie maken zonder spit? Zou dat wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mithras schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:08:
[...]
Mooi idee (y)

Hoe zou je zo'n vega versie maken zonder spit? Zou dat wel kunnen?
Je kan eens kijken naar een rechtopstaande spies: https://www.marktplaats.n...04-staande-bbq-spies.html

Volgens mij met de juiste steekwoorden ook wel op Ali oid te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:34

Nog tips & tricks?
Ik was het niet, maar men doet het wel https://www.bbqgenootscha...led-pork-op-de-wga.18096/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:14

Saffie_time

Why use this? 42!

Nog tips & tricks?
Kan prima!
Gedaan ook op de camping. Zorg dat je weet hoe je wga werkt. Ik had een schot van Alu folie gemaakt, links kolen rechts vlees. Neem er ruim de tijd voor want voor mijn gevoel ging het trager dan op de normale weber

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ja, dit was ik dus precies van plan :P
Saffie_time schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Kan prima!
Gedaan ook op de camping. Zorg dat je weet hoe je wga werkt. Ik had een schot van Alu folie gemaakt, links kolen rechts vlees. Neem er ruim de tijd voor want voor mijn gevoel ging het trager dan op de normale weber
Gaat goed komen. Ik heb alleen de WGA nog nooit gebruikt, maar op de camping heb ik alle tijd om te ontdekken hoe ik hem het beste stabiel op temperatuur kan houden. Op de Weber 47 ging het altijd prima in ieder geval. Ik denk dat ik op zoek ga naar een stuk steen of zoiets om als tussenschot te gebruiken.
En als het echt helemaal niet lukt kan ik altijd de procureur nog in stukjes snijden en er sate van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-06 15:49
Mijn briketten zijn bijna op, wat zijn goede briketten om te halen? Ik heb nu eigen merk van de jumbo dacht ik.
Ik heb begrepen dat er erg goede zijn, en ook erg slechte. Maar heb er nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ryst schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:07:
Mijn briketten zijn bijna op, wat zijn goede briketten om te halen? Ik heb nu eigen merk van de jumbo dacht ik.
Ik heb begrepen dat er erg goede zijn, en ook erg slechte. Maar heb er nog geen ervaring mee.
Ik ben bevooroordeeld, maar ik ben groot fan van Grill Fanatics :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ryst schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:07:
heb je een specifieke reden om briketten te gebruiken ipv houtskool? Want dat zou je ook eens kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
418O2 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:12:
[...]

heb je een specifieke reden om briketten te gebruiken ipv houtskool? Want dat zou je ook eens kunnen proberen
Voornamelijk omdat ze wat langer aanblijven. Ik ben nog aan het wennen om de temperatuur te bepalen. Houtskool heb ik een keer gebruikt maar dat brandde behoorlijk snel weg.

Ik zag dat Karwei 1+1 gratis heeft. Ook 4kg weber briketten. Lijkt mij dat die wel oke zijn? :9
https://www.karwei.nl/ass...ecues/houtskool-briketten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Op de weber verkies ik ook altijd briketten boven kolen. Gaan langer mee en makkelijk stabiel te houden.
Heb hier altijd kokos briketten maar die van weber zijn zeker niet slecht.
Ik haal een grote zak bij de lokale brandstoffen handel voor €14.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
@Saffie_time Begrijp ik goed, ik heb dus ook een weber. Lijkt me prima om houtskool uit te proberen, maar probeer nu eerst alles door te krijgen met briketten. Zijn er nog bepaalde merken kokos briketten die goed werken? Ik zag Fire up kokos briketten voor € 20,00 euro bij 10kg. Het liefst haal ik ook grote zakken. Wil altijd genoeg hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 14:04
Ryst schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:22:
@Saffie_time Begrijp ik goed, ik heb dus ook een weber. Lijkt me prima om houtskool uit te proberen, maar probeer nu eerst alles door te krijgen met briketten. Zijn er nog bepaalde merken kokos briketten die goed werken? Ik zag Fire up kokos briketten voor € 20,00 euro bij 10kg. Het liefst haal ik ook grote zakken. Wil altijd genoeg hebben ;)
Ik heb nu al een paar keer deze briketten van Vuur & Rook. Na wat tegenvallende sessies in het begin nu laatst low & slow spare ribs gemaakt en toen ging het goed. Ze branden op zich best lang, zeker een uur of 5 mooi stabiel met de minion methode in mijn Weber 57. Het had langer gekund als ik er nog wat meer briketten in had gelegd. Maar met €18 voor 10kg in mijn ogen niet verkeerd. Ze branden mooi op en geven niet zo veel blauwe rook tijdens het aansteken (wel zo handig bij minion/snake methode waarbij die rook ook bij het vlees komt). Ben hier wel tevreden mee.

Ik heb het onderbuikgevoel dat de kokosbriketten van de Sligro nog beter zijn. Vergelijkbaar in prijs, maar branden wat langer. Jammer dat ze niet zo op voorhand voor iedereen te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik kijk bij briketten altijd naar hoeveel as ze produceren. Hoe minder dat is hoe liever is ze gebruik want daarmee hoef ik minder te regelen aan luchttoevoer.
Die van de sligro zijn zeker prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:41
In de MTP 57 veelal kokosbriketten van Ecobrassa en in de WSM 47 gebruik ik nu vaak Quebracho kolen van Welkoop.

Moet wel zeggen dat ik de MTP maar weinig meer gebruik voor low&slow sinds de komst van de WSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 14:39
Allen vraagje!

ik ben sinds kort in bezit van een Joes BBQ.
deze om precies te zijn: https://www.bbqtime.nl/joes-bbq-sloppy-joes-smoker.html

Vooral gedaan omdat hij er gaaf uit ziet, en je er op kan grillen en smoken.
Al zal het smoken wel wat lastiger/beperkter gaan dan met een offset smoker of komado.

Nu heb ik gisteren voor het eerste wat gerookt en had wat vragen waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen.(was maar een korte rook sessie op hogere temp, uurtje op 160 graden)

ik had de kolen in de starter gedaan en gewacht tot ze mooi grijs waren en toen in de BBQ gedaan en alles dicht. schoortsteentje open, en lucht luik kwart open.

Toen viel het me al op dat de temperatuur maar lastig omhoog ging. uiteindelijk de temperatuur op 160 gekregen met het luik half open.
rooksnippers had ik in alu foli gedaan met wat gaatjes, op de kolen gelegd en de kip er in! ik was blij!

Dit ging 20 min goed, daarna schoot de temp omhoog en zag ik dat de houtsnippers in de fik waren gegaan.......
Dat uit gekregen weer verder gaan roken. Maar ongeveer vanaf dat moment heb ik de temperatuur niet meer echt laag gekregen.
zelfs met de luchttoevoeer geheel gesloten steeg de temperatuur maar door. Regelmatig de klep even open gedaan om de temperatuur wat te laten zakken, maar steeg al snel weer.

gelukkig ben ik gestart met een rook sessie van 50 min zodat dit prima te doen was ;)

Nu vraag ik me af waar ik de volgende keer op moet letten.

zelf had ik al een paar ideeën:

- Rookbox kopen voor snippers of chuncks gebruiken
- andere briketten dan standaard weber?
- langer wachten tot de temperatuur echt stabiel is?

Ook had ik in het begin er een paar kolen bij gelegd omdat de temperatuur niet naar de 160 wilde, misschien dat dat de hitte heeft veroorzaakt?

andere tips zijn altijd welkom! ik was nu aan het kijken om misschien de briketten van ecobrassa te kopen voor het roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik zou in ieder geval chunks gebruiken in plaats van snippers, kunnen gewoon zo op de kolen in plaats van in een rookbox/aluminiumfolie.

Ik denk dat het vooral gewoon even spelen is met de juiste instellingen. Dichtknijpen bij de schoorsteen zou ik sowieso doen in plaats van helemaal open zetten. Ook niet te veel de klep open doen, als je je barbecue open zet komt er veel meer zuurstof bij je kolen en gaan ze dus harder branden.

Gewoon even oefenen met niks erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 14:39
ah oke top thanks!

waar moet ik een beetje rekening mee houden qua tijd.
Als de kolen allemaal grijs uit de starter komen, wanneer zou de binnen temp een beetje stabiel moeten zijn?

En maken die kolen nog veel uit? Ik lees overal dat kokos briketten echt beter zijn. en op andere plekken weer charcoal lumps beter zijn......

Dat oefenen ga ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Brandstof maakt zeker veel uit. Samen met je apparaat de doorslaggevende factoren. Op kamados worden briketten afgeraden omdat dezen soms wat nare geurtjes kunnen achterlaten wat in het keramiek trekt. Over het algemeen laten briketten meer as achter waardoor de Kamado verstopt kan raken en als laatst is de Kamado ontzettend zuinig waarvoor briketten eigenlijk overbodig zijn.

Binnen houtskool zit ook nog veel verschil. Zware stukken branden langer maar zijn moeilijker aan te steken en komen minder hoog dan lichtte stukken. En van elke boom komt weer een andere smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-06 22:34
fjux schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:36:
Allen vraagje!

ik ben sinds kort in bezit van een Joes BBQ.
deze om precies te zijn: https://www.bbqtime.nl/joes-bbq-sloppy-joes-smoker.html

Vooral gedaan omdat hij er gaaf uit ziet, en je er op kan grillen en smoken.
Al zal het smoken wel wat lastiger/beperkter gaan dan met een offset smoker of komado.

Nu heb ik gisteren voor het eerste wat gerookt en had wat vragen waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen.(was maar een korte rook sessie op hogere temp, uurtje op 160 graden)

ik had de kolen in de starter gedaan en gewacht tot ze mooi grijs waren en toen in de BBQ gedaan en alles dicht. schoortsteentje open, en lucht luik kwart open.

Toen viel het me al op dat de temperatuur maar lastig omhoog ging. uiteindelijk de temperatuur op 160 gekregen met het luik half open.
rooksnippers had ik in alu foli gedaan met wat gaatjes, op de kolen gelegd en de kip er in! ik was blij!

Dit ging 20 min goed, daarna schoot de temp omhoog en zag ik dat de houtsnippers in de fik waren gegaan.......
Dat uit gekregen weer verder gaan roken. Maar ongeveer vanaf dat moment heb ik de temperatuur niet meer echt laag gekregen.
zelfs met de luchttoevoeer geheel gesloten steeg de temperatuur maar door. Regelmatig de klep even open gedaan om de temperatuur wat te laten zakken, maar steeg al snel weer.

gelukkig ben ik gestart met een rook sessie van 50 min zodat dit prima te doen was ;)

Nu vraag ik me af waar ik de volgende keer op moet letten.

zelf had ik al een paar ideeën:

- Rookbox kopen voor snippers of chuncks gebruiken
- andere briketten dan standaard weber?
- langer wachten tot de temperatuur echt stabiel is?

Ook had ik in het begin er een paar kolen bij gelegd omdat de temperatuur niet naar de 160 wilde, misschien dat dat de hitte heeft veroorzaakt?

andere tips zijn altijd welkom! ik was nu aan het kijken om misschien de briketten van ecobrassa te kopen voor het roken.
Geen brikketen gebruiken in zo'n soort barbecue, maar gewoon netjes houtskool.
Chunks ipv snippers en dan neerleggen waar de houtskool niet rood gloeit.
Verder duurt het natuurlijk even voor alle massa warm is en de temp stabiel blijft. Als eenmaal al dat staal warm is dan duurt het ook even voor het weer afkoelt.
En gebruik ook je schoorsteen goed om te regelen, het is niet alleen een kwestie van de luchttoevoer goed regelen maar ook de afvoer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Warm gerookte zalm op een cederhouten plank van de bbq.
Wanneer je een hele zalmzijde op de plank serveert levert dit altijd wow reacties op, terwijl het eigenlijk super simpel is om dit zelf te maken.
In dit filmpje leg ik uit hoe je dit heel makkelijk zelf kunt maken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Koffie
Heb je iets met het geluid gedaan? het lijkt alsof je er een stereo effect over gezet hebt, maar daar lichtjes te ver in gegaan bent...

verder tof filmpje :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yalopa schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 06:46:
@Koffie
Heb je iets met het geluid gedaan? het lijkt alsof je er een stereo effect over gezet hebt, maar daar lichtjes te ver in gegaan bent...

verder tof filmpje :)
Ik heb niets aan audio gedaan? Kun je aangeven op welke tijdstippen je dit hoort, dan kan ik er naar kijken.
Het 2e gedeelte van het filmen , bij het proeven, regende het. Dat was helaas goed te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaleK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-06 09:43
Hoe zet ik dit weer het best vast? Bbq pas sinds maart in gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_73E3MoZIYWbG1HaWU-IyrxmyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3EEuuFEugnaJ6UQvsuCgqYG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009

copykat

Good copy isn't bad

Foto sturen naar KJ en nieuwe gasket vragen.
Dan los halen schalen goed schoonmaken en opnieuw (nieuwe er op ) plakken.
Er zijn genoeg video's op youtube hoe dit t doen.

Niet zelf lijmen, lijm en eten kan soms vervelende smaken op leveren bij verhitting.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 24-07-2021 11:54 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Koffie van in het begin op je stem al, de intro muziek klinkt "normaal". Als ik luister naar "Slow cooked pork tacos with fresh toppings" dan valt het veel minder op waneer je aan je braai staat

Wellicht heeft het gewoon te maken met de plaatsing van je microfoon in de ruimte, in combinatie met de ruimte zelf.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

@Koffie als je hem nog iets 'specialer' wil maken dan je eigen rub erbij maken.
Ook super simpel hoor, steranijs, zeezout, peper, dille is bij mij vaak de basis en dan doe ik er nog wat bij waar ik op dat moment zin in heb. Even goed in de vijzel alles klein maken en gewoon insmeren.
Eventueel citroenschijfje of limoenschijfje erop en gaan!

[ Voor 9% gewijzigd door Saffie_time op 25-07-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
KaleK schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:27:

[Afbeelding]
Eerst en vooral KJ garantie claimen.
Daarna Permatex Copper zou goed zijn hiervoor. Maar deze moet je wel laten curen.

http://www.nakedwhiz.com/.../permatexgasketsafety.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 24-07-2021 15:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Ik kom maar niet uit de keuze tussen de Weber Master-Touch GBS Premium (circa 389 euro incl sear grate) of de Napoleon Pro (PRO22K-LEG-2) (circa 325 euro).

Qua gebruik zal het met name zijn voor een bbq met een groepje vrienden/familie. In principe gewoon simpel bbqen (meer grillen) en misschien soms een keertje een simpel recept uit proberen van iets wat wel wat langer moet blijven liggen (1-3 uur).

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
rolandmegens schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:20:
Ik kom maar niet uit de keuze tussen de Weber Master-Touch GBS Premium (circa 389 euro incl sear grate) of de Napoleon Pro (PRO22K-LEG-2) (circa 325 euro).

Qua gebruik zal het met name zijn voor een bbq met een groepje vrienden/familie. In principe gewoon simpel bbqen (meer grillen) en misschien soms een keertje een simpel recept uit proberen van iets wat wel wat langer moet blijven liggen (1-3 uur).

Ik heb zelf de gbs premium, uitstekend allround. Ik gebruik hem wekelijks meerdere malen van simpel een paar burgers en wat stukjes kip grillen tot bijv vorige week bbqen voor 14 man en vandaag een hele big er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dan is het misschien nog overwegen waard waar meer accessoires voor zijn? Een spit bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:18

Dit is precies hetgeen waar ik ook mee zit. Alleen dan twijfel ik additioneel nog tussen:
- weber 5775 + tafeltje los
- napoleon pro + tafeltje los
Of weber performer gbs a 377 euro, alleen het tafeltje lijkt te klein.
Of weber performer premium, lijkt ideaal qua afmetingen maar dan zit je meteen op 550 euro.

Voordeel van de 5775 zijn de scharnieren wmb. Ik weet het dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
MrVegeta schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:08:
[...]

Dan is het misschien nog overwegen waard waar meer accessoires voor zijn? Een spit bijvoorbeeld?
Ik denk niet dat ik een spit of zoiets dergelijks vlug zou gebruiken. Voor mij is het belangrijker dat de basis heel goed is. Dus de basis functionaliteit en kwaliteit. Heel veel losse accessoires is eigenlijk alleen handig als je hem heel actief veel gebruikt.

De weber master touch hoor ik veel goeds over, dus tot nu toe neig ik meer naar die, maar gebruikers ervaringen en tips zijn erg welkom :)

Overigens een pro van de Napoleon is voor mij dat hij wat goedkoper is en dat er geen losse sear grate benodigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yalopa schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:00:
@Koffie van in het begin op je stem al, de intro muziek klinkt "normaal". Als ik luister naar "Slow cooked pork tacos with fresh toppings" dan valt het veel minder op waneer je aan je braai staat

Wellicht heeft het gewoon te maken met de plaatsing van je microfoon in de ruimte, in combinatie met de ruimte zelf.
Vanmiddag even goed geluisterd. Ik hoor het nu ook, maar in het originele materiaal zit het niet. Wellicht bij het renderen iets niet lekker gegaan.
Ik zal er bij de volgende eens op letten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
xminator schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:10:
[...]

Dit is precies hetgeen waar ik ook mee zit. Alleen dan twijfel ik additioneel nog tussen:
- weber 5775 + tafeltje los
- napoleon pro + tafeltje los
Of weber performer gbs a 377 euro, alleen het tafeltje lijkt te klein.
Of weber performer premium, lijkt ideaal qua afmetingen maar dan zit je meteen op 550 euro.

Voordeel van de 5775 zijn de scharnieren wmb. Ik weet het dus nog niet.
Het scharnier kan een nadeel zijn. Ik heb veel gevallen gelezen dat het deksel niet lekker sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:31
Beun schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:56:
[...]

Het scharnier kan een nadeel zijn. Ik heb veel gevallen gelezen dat het deksel niet lekker sluit.
Dat klopt, had ik ook maar is prima op te lossen. Noskos heeft hier een mooi filmpje over gemaakt. Dat was bij mij niet helemaal voldoende en heb toen extra vilt geplakt. Daarna was het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
haborym schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:04:
[...]

Dat klopt, had ik ook maar is prima op te lossen. Noskos heeft hier een mooi filmpje over gemaakt. Dat was bij mij niet helemaal voldoende en heb toen extra vilt geplakt. Daarna was het perfect.
Ik neem aan dat we het erover eens zijn dat het eigenlijk heel raar is dat je nog vilt moet plakken zodat de deksel goed afsluit? No offence hoor maar bij zo’n duur product zou het niet mogen (imo). Misschien is de Napoleon in dit geval een betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:06

Ik zit met het zelfde keuze....waar ik nog niet uit ben. :/

De Weber:
+Veel extra onderdelen/ uitbreidingen te koop
+Deflector
+aparte asbak en regeling lucht toevoer
+Verstelbare deksel met veer
+mogelijkheid voor een spit toe te voegen
-Duurder dan de napoleon en de uitbreidingen dito
-Onderstel minder solide (volgens een aantal reviews)

De Napoleon:
+Het hele rooster is van gietijzer
+Rooster is in drie hoogtes verstelbaar
+Goedkoper
+Solide onderstel
-Geen spit mogelijk
-Asbak en lucht toevoer regeling in 1
-Geen deflector

Waar ik vooral mee zit aan de ene kant wil ik een spit later toevoegen maar de napelon heeft weer een gietijzeren roosterzonder deflector en kank dan ook snel tussen door iets searen/grillen zonder de boel om hoef te bouwen terweil er vlees oid op ligt. Ik heb ook een vegatarier in het gezin waardoor ik altijd diverse producten op de bbq maak. Eigenlijk heb ik gewoon 2 bbq's nodig maar dat krijg ik niet voor elkaar, vooral om dat ik dan ook 2 bbq's nodig heb op de camping. :X
Ik kom maar een paar vergelijkings reviews tegen en dan is het altijd met de iets oudere weber...die niet de laatste aanpassingen/ verbeteringen heeft.
Welke beter afsluit of alle 2 even goed of slecht ben ik ook nog niet achter. Ik denk dat de Weber wel wat makkelijker te tweaken hier in is dan de Napoleon.
pff keuzes keuzes...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
Sithlord76 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Ik zit met het zelfde keuze....waar ik nog niet uit ben. :/

De Weber:
+Veel extra onderdelen/ uitbreidingen te koop
+Deflector
+aparte asbak en regeling lucht toevoer
+Verstelbare deksel met veer
+mogelijkheid voor een spit toe te voegen
-Duurder dan de napoleon en de uitbreidingen dito
-Onderstel minder solide (volgens een aantal reviews)

De Napoleon:
+Het hele rooster is van gietijzer
+Rooster is in drie hoogtes verstelbaar
+Goedkoper
+Solide onderstel
-Geen spit mogelijk
-Asbak en lucht toevoer regeling in 1
-Geen deflector

Waar ik vooral mee zit aan de ene kant wil ik een spit later toevoegen maar de napelon heeft weer een gietijzeren roosterzonder deflector en kank dan ook snel tussen door iets searen/grillen zonder de boel om hoef te bouwen terweil er vlees oid op ligt. Ik heb ook een vegatarier in het gezin waardoor ik altijd diverse producten op de bbq maak. Eigenlijk heb ik gewoon 2 bbq's nodig maar dat krijg ik niet voor elkaar, vooral om dat ik dan ook 2 bbq's nodig heb op de camping. :X
Ik kom maar een paar vergelijkings reviews tegen en dan is het altijd met de iets oudere weber...die niet de laatste aanpassingen/ verbeteringen heeft.
Welke beter afsluit of alle 2 even goed of slecht ben ik ook nog niet achter. Ik denk dat de Weber wel wat makkelijker te tweaken hier in is dan de Napoleon.
pff keuzes keuzes...
Ik heb net nog wat reviews zitten bekijken, en blijkbaar kunnen vrijwel alle weber accessoires ook op de napoleon. Ook de spit past gewoon.

Door alle reviews ben ik nu eigenlijk toch weer meer geneigd naar de napoleon. De reviews zijn wel heel erg positief over de bouw kwaliteit, en de napoleon is toch weer 100 euro goedkoper.
En ik vindt het persoonlijk wel iets hebben dat het net iets anders is dan dat iedereen heeft, maar wel een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:06
rolandmegens schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Ik heb net nog wat reviews zitten bekijken, en blijkbaar kunnen vrijwel alle weber accessoires ook op de napoleon. Ook de spit past gewoon.

Door alle reviews ben ik nu eigenlijk toch weer meer geneigd naar de napoleon. De reviews zijn wel heel erg positief over de bouw kwaliteit, en de napoleon is toch weer 100 euro goedkoper.
En ik vindt het persoonlijk wel iets hebben dat het net iets anders is dan dat iedereen heeft, maar wel een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Ik heb nog niet geziet hoe je een spit in/op de napoleon krijgt met de deksel dicht. Heb je toevallig een linkje hier van? Als dat kan dan ga ik ook voor de Napoleon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Heb geen idee hoe de kwaliteit van de Napoleon is, maar bij mijn vorige no-name Weber kopie was het merendeel van het staal na een paar jaar buiten staan onder een hoes wel flink aan het weg roesten. Waar mijn huidige Weber na 4 jaar nog geen roestplekje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 20-06 21:53
rolandmegens schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Beide zullen denk ik goed zijn. Het zijn de nummer 1 en 2 van de wereld :)
Zelf heb ik geen ervaring met Weber

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Fladder80 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:54:
Heb geen idee hoe de kwaliteit van de Napoleon is, maar bij mijn vorige no-name Weber kopie was het merendeel van het staal na een paar jaar buiten staan onder een hoes wel flink aan het weg roesten. Waar mijn huidige Weber na 4 jaar nog geen roestplekje heeft.
Napoleon is dan ook geen no name weber maar een volledig A merk bbq.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
Sithlord76 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb nog niet geziet hoe je een spit in/op de napoleon krijgt met de deksel dicht. Heb je toevallig een linkje hier van? Als dat kan dan ga ik ook voor de Napoleon.
https://kungfubbq.co.uk/review-napoleon-pro-22
Onderaan laat hij diverse accessoires zien die niet van napoleon zijn maar wel passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:18
Fladder80 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:54:
Napoleon schijnt ook wel goed te zijn.

Alleen kijkend naar het filmpje lijkt het op een aantal plekken al flink te roesten?

Tevens zit ik niet op een hele gietijzeren stuk te wachten, zeker niet als je geen one touch schoonmaak dingetje hebt. Elke keer de gietijzeren grill optillen lijkt mij te zwaar.

YouTube: Napoleon Charcoal Grill Pro 22k LEG BBQ - Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kent iemand de onlineslager inamood?
Zijn ze een beetje ok?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zit met een dilemma.

Voor mijn verjaardag een BGE Medium gehad.
Super blij mee!
Alleen vraag ik mij af of dit de juiste keuze is.

Overal op internet lees ik dat je beter de Large kan hebben dan de Medium.

Is de Medium echt zo’n slechte keuze of is het uitpakken en er mee aan de slag gaan?

Ik heb nu een 57cm Weber en gebruik die altijd met 2 zone’s
Voor zover ik het gelezen heb is dat met een Medium BGE niet mogelijk of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Crxtreem schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:09:
Ik zit met een dilemma.

Super blij mee!
Mooi man!

Hangt er van af of je hem moet tillen of niet.😉

Maar serieus, want?
Large heeft als voordeel vooral DenC halfmoon cookingsystem en een groter rooster.
Al t andere kan ook een nadeel zijn.
Meer keramiek om te verwarmen, zwaarder met verplaatsen, duurder.
Is de Medium echt zo’n slechte keuze of is het uitpakken en er mee aan de slag gaan?

Twee zones als met DenC nee niet zover ik weet. Heeft 40cm doorsnede ook veelminder effect als met 57cm doorsnede. Koudere en warmere zone zitten dan te dicht op elkaar en vermengen dan teveel om echt effect te hebben.
Maar als je planned en goed opbouwt wat je eerst doet lukt t meeste ook wel met een medium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crxtreem schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:09:
Ik zit met een dilemma.

Super blij mee!

Valt weinig over te zeggen als jij niet zegt wat je wil/doet. Beide zijn prima apparaten. Ik twijfelde over een L maar ben voor een XL gegaan omdat het beter bij mijn inzetscenario's past. Die zijn waarschijnlijk anders dan de jouwe.

Heb je 8 kinders dan zou ik een L adviseren.... Wil je hem structureel meenemen op kampeervakantie in een fiat panda, dan zou ik een minimax adviseren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Doel is dat ik hem alleen in mijn tuin gebruik.
Zo af en toe low&slow en verder het standaard bbq werk waaronder wat speklapjes en worstjes voor de kids.
Normaliter dus voor 4 personen.
Zo af en toe wat visite.

Op de weber vond ik het daar makkelijk dat ik 2 zones had zodat dat ik direct en indirect kon grillen.

In de toekomst wil ik wel wat meer experimenteren met gerechten.
Broodjes/Pizza’s bakken en eventueel in een skillet wat aardappeltjes/groenten klaarmaken en daar naast een stuk vlees bereiden.

Ik kan natuurlijk de weber er naast houden, maar hoop eigenlijk dat de kamado voldoende is.

[ Voor 5% gewijzigd door Crxtreem op 25-07-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Crxtreem
Je geeft zelf t antwoord al.
Je wilt twee zones te gelijker tijd.
Dus of je gebruikt twee kleinere kamado's/webers om een indirecte en een directe zone te hebben.
Of je koopt een kamado met de mogelijkheid tot een DenC ,halfmoon divider system.
Die medium is niet geschikt voor DenC dus zie boven. ondertussen dus wel een DenC
kleiner oppervlak maar mogelijk net als de Bastard medium.

Als je de weber wegdoet is er dus maar 1 optie.
Een large of XL. 😁
Of een medium en een compact kamado.
Medium voor je indirect , een platsetter diameter is altijd kleiner dan rooster dus 80% van 40cm is je max rooster bij indirect.
En een 34cm compact voor direct en ook indirect.

Ik heb t hier al vaak gezegd, ik zou graag een large willen maar eigenlijk is voor 4 personen de 34cm compact met voldoende accessoires ook prima te doen.
2 Spareribs moet ik halveren en 3 past niet. Zelfde met 30cm brisket. Of een rooster extender (dome kan niet dicht.)
Nog wat ongemakken als elke keer ombouwen.
Maar nieuwe betekend 1200-1400 euro aftikken. Weegt dat op tegen de voordelen?
Vast. Tis als een dikke station kopen voor je vakantie en caravan trekken terwiijl je de rest van t jaar parkeer problemen heb en duurdere wegenbelasting en afschrijving hebt. De één koopt gewoon gemak en de andere huurt gewoon een dikke auto voor vakantie en rijd klein en goedkoop de rest vd tijd.
Beide is een goed keus.

Dus die keus moet je zelf dan ook maken. Achter de link was ook iemand aan't twijvelen.

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 26-07-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
Past een D&C van een ander merk dan niet op een BGE? Zoals deze https://www.kamadobbq.nl/divide-and-conquer-medium-18.html.

Past prima op mijn medium Grill Guru. Alleen al het feit dat je een zone direct en de andere indirect kan doen (kan je natuurlijk ook oplossen met alleen 2 half moon platesetters) is al de aanschaf waard.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Weber houden voor grillen en direct, het ei voor mooie low 'n slow.....lijkt mij een hele mooie oplossing. Mooier dan 2 zones op 1 bbq.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hopjesvla79 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:00:
Past een D&C van een ander merk dan niet op een BGE? Zoals deze https://www.kamadobbq.nl/divide-and-conquer-medium-18.html.

Past prima op mijn medium Grill Guru. Alleen al het feit dat je een zone direct en de andere indirect kan doen (kan je natuurlijk ook oplossen met alleen 2 half moon platesetters) is al de aanschaf waard.
40cm is 1256cm2 helft is. 628cm2 (straal x straat x phi)
56cm is 2463cm2 helft is 1231cm2

Ik heb 16 inch 34cm dus 908cm2 halfmoon is 454cm2.

Zie je hoe snel je effectieve afleg ruimte verminderd?
Ik zou max 2 hamburgers cosy tegen elkaar indirect kunnen garen met een DenC
1 10cm diameter hamburger is 78cm2 moet vd de randen afblijven dus heel mischien 3 als ik roteer.
(halfmoon direct geeft hitte naar indirect!)

Bij een 56 cm rooster is een halfmoon groter dan mijn hele rooster.

Wat ik wil zeggen verwacht geen wonderen van veelzijdigheid bij kleinere DenC systemen en een flinke ribeye.(als ik de berekeningen mag geloven.)

Zou je misschien foto's posten van je opstelling in gebruik?(praktijk kan natuurlijk iets anders zijn.)
Zeg vierpersonen ribeye of wat anders.

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 25-07-2021 21:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-06 20:42

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Nieuwe baan begonnen en mij nieuwe collega's waren erg verlekkerd toen ik vertelde wat ik allemaal maakte op de bbq. Een feestje geven doen we nog maar even niet, maar moink balls leek me een prima corona-proof snackje om uit te kunnen delen.

Morgen dus maar even opwarmen, en dan uitdelen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXh62xZHF80KSkCQf2oA2fUbfDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsLqqT3NDX0JvqXjk74zrfLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpOAXfgOW71zSvsdJrsckSLNaP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RR0iy5nFGrOiVpu1eIrUOyay.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja, mijn bbq begint te klein te worden... Moet hem niet zo heet wassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
copykat schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:07:
[...]

40cm is 1256cm2 helft is. 628cm2 (straal x straat x phi)
56cm is 2463cm2 helft is 1231cm2

Ik heb 16 inch 34cm dus 908cm2 halfmoon is 454cm2.

Zie je hoe snel je effectieve afleg ruimte verminderd?
Ik zou max 2 hamburgers cosy tegen elkaar indirect kunnen garen met een DenC
1 10cm diameter hamburger is 78cm2 moet vd de randen afblijven dus heel mischien 3 als ik roteer.
(halfmoon direct geeft hitte naar indirect!)

Bij een 56 cm rooster is een halfmoon groter dan mijn hele rooster.

Wat ik wil zeggen verwacht geen wonderen van veelzijdigheid bij kleinere DenC systemen en een flinke ribeye.(als ik de berekeningen mag geloven.)

Zou je misschien foto's posten van je opstelling in gebruik?(praktijk kan natuurlijk iets anders zijn.)
Zeg vierpersonen ribeye of wat anders.
Ik wist wel dat mijn pellet grill groter was, maar scheelt toch wel erg veel zie ik nu. Mijn barbecue heeft een grill oppervlakte van ~5000 cm2. Maar ik vind het leuk om voor groepen te koken dus vandaar voor deze maat gegaan. Passen dan ook met gemak een stuk of 10 spareribs is.

Alleen nog steeds geen tuinfeestjes gegeven... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
copykat schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Daar had je niet voor hoeven te rekenen ;) Tuurlijk is groter handiger, maar mijn reactie was over het feit dat er voor de medium BGE blijkbaar geen D&C bestaat. Dan zou wellicht mijn link een optie kunnen zijn als je dat toch zou willen. Voor grote stukken gebruik ik de D&C ook niet, dat gaat inderdaad niet passen op de helft, maar eenzijdig een paar hambo's direct en dan indirect wat anders kleins gaat prima. Zou het beter gaan op een grotere? Vast wel, maar soms zit je gewoon vast aan een bepaalde maat om redenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-07-2021 09:19 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crxtreem schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:01:
Doel is dat ik hem alleen in mijn tuin gebruik.
Zo af en toe low&slow en verder het standaard bbq werk waaronder wat speklapjes en worstjes voor de kids.
Normaliter dus voor 4 personen.
Zo af en toe wat visite.

Op de weber vond ik het daar makkelijk dat ik 2 zones had zodat dat ik direct en indirect kon grillen.

In de toekomst wil ik wel wat meer experimenteren met gerechten.
Broodjes/Pizza’s bakken en eventueel in een skillet wat aardappeltjes/groenten klaarmaken en daar naast een stuk vlees bereiden.

Ik kan natuurlijk de weber er naast houden, maar hoop eigenlijk dat de kamado voldoende is.
Ik denk dat qua maatvoering je met een M al prima zit. Accessoires worden ook stukken duurder bij de grotere maten.
Enige waar je inderdaad even naar moet kijken is of je halve deflectors ed kunt kopen voor een M.

Ik heb laatst bij een maatje een 6 kg brisket op een L gehad, dat paste (net). Groter = stoerder = 'leuker' , maar ook Groter = langzamer op temperatuur = duurder = onzuiniger.
offtopic:
Ik heb zelf voor groter gekozen omdat ik regelmatig voor groepen kook en daar soms ook meerdere bereidingen parallel op doe. Gevolg is dat ik een duur, loodzwaar en relatief onzuinig apparaat heb.

Grillen op die weber kan, maar zorg dan aub wel dat je er gietijzeren roosters op hebt. Doordat die veel meer thermische capaciteit (soortelijke massa * massa ... en massa gaat bij gietijzer vrij hard) hebben dan rvs ed kun je veel gecontroleerder een stevige grillstreep maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 26-07-2021 09:23 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Hopjesvla79
Ja klopt ik snap dat je een wel overwogen keus gemaakt heb.
Ik vermoeden alleen als je een BGE koopt dan niet een webshop DenC er in stopt die je moet passen en meten of aan moet passen.
Dealer technisch is t antwoord nee. bleek ondertussen wel officieel een medium te zijn.
Practisch is er altijd wel iets te vinden wat werkt.

Mijn post was vooral inlaten zien dat "DenC" geen toverwoord is voor dualzone cooking.
Het zijn geen twee pitten op je gasfornuis. De thermische wetten gelden gewoon.
De vragensteller wilde 57weber dualzone vergelijken met 40cm versie als dit kon.
Ja t kan, zal t bieden wat je verwacht? Hangt af van wat je wilt leggen op je roosters. 🙂

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 26-07-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
copykat schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:23:
@Hopjesvla79
Ja klopt ik snap dat je een wel overwogen keus gemaakt heb.
Ik vermoeden alleen als je een BGE koopt dan niet een webshop DenC er in stopt die je moet passen en meten of aan moet passen.
Dealer technisch is t antwoord nee.
Practisch is er altijd wel iets te vinden wat werkt.

Mijn post was vooral inlaten zien dat "DenC" geen toverwoord is voor dualzone cooking.
Het zijn geen twee pitten op je gasfornuis. De thermische wetten gelden gewoon.
De vragensteller wilde 57weber dualzone vergelijken met 40cm versie als dit kon.
Ja t kan, zal t bieden wat je verwacht? Hangt af van wat je wilt leggen op je roosters. 🙂
Als ik het zo zie kan ik met de Conveggtor en een halve baksteen wel in de medium een indirect gedeelte creëren.
https://bbqgreeneggstore....teen-baking-stone-medium/

Misschien is het omdat ik nog geen Kamado gewend ben en te veel vast hou aan de manier op de Weber.
Vooral met vet vlees zoals speklappen gingen op de Weber flink voor vuur zorgen, en met deksel dicht voor grote rookpluimen zorgt.

Of dit met een Kamado niet moet ik nog ervaren.
Het kan zijn dat ik mij te druk maak en dat het allemaal wel meevalt.

Ik zou het alleen zonde vinden als ik de Medium in gebruik neem en het toch net niet is wat ik er van verwacht. -O-

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wannial
Wannial schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgelopen zaterdag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDVT4T4wymIRJPp4T4DLJNiXUJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzOGKYqCZs61bvTejLKLgTW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoBXrKf0dbmTnL4OI0d1VEj1hSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuHC6HM24A6aogNdrMOpofyN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcZc58xwx0kJYLV-_77s7UXFXrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsWBm2GuwnVc4OqbG6oncJv5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hele stomme vragen misschien. En nee ik heb nog niet gegoogled.

- moet je zelf alle organen e.d eruit halen?
- je hebt per deel toch heel andere garingstijden? De nek mag wel 12uur en de ribs hebben aan de helft genoeg etc
- houd je nou veel afval over?
- waarom geen appel in z'n bek net als in de films 😁

Ziet er wel zeker gaaf uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Dennis1812 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:08:
Hele stomme vragen misschien. En nee ik heb nog niet gegoogled.

- moet je zelf alle organen e.d eruit halen?
- je hebt per deel toch heel andere garingstijden? De nek mag wel 12uur en de ribs hebben aan de helft genoeg etc
- houd je nou veel afval over?
- waarom geen appel in z'n bek net als in de films 😁

Ziet er wel zeker gaaf uit!
Een appel kan zeker, moet je wel vooraf de bek fixeren (tijdens het bereiden)
De organen zijn er al uit (is helemaal schoon)
Je houdt natuurlijk een hoop botjes over, maar die gaan dalijk allemaal in de pan en trekken we soep van.

je hebt inderdaad andere bereidingstijden per onderdeel, maar dit kan je enigsinds sturen door bepaalde delen in te pakken (zoals je op een van de foto's ziet zijn de oren ingepakt) en delen dichterbij of verderweg van een vuur te leggen.

Daarbij is dit een biggetje, alles is wat minder groot dus als je gaat denken aan een nek met bereidingstijden voor pulled pork, vergeet het maar, dit is gewoon klaar in een paar uur tijd op 120 graden keteltemp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Thanks voor je uitleg! Heb het eigenlijk serieus alleen nog in slechte Netflix films gezien en nooit in real.
Erg interessant om te zien en te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:10
Crxtreem schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:01:
[...]
Of dit met een Kamado niet moet ik nog ervaren.
Het kan zijn dat ik mij te druk maak en dat het allemaal wel meevalt.

Ik zou het alleen zonde vinden als ik de Medium in gebruik neem en het toch net niet is wat ik er van verwacht. -O-
Zelf een Large en een MiniMax. Large zijn (veel) meer accessoires voor dan voor de medium, en geeft (zeker icm een eggspander set) ons net die extra ruimte die toch vaak gewenst is.

My €0.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:51:
Kent iemand de onlineslager inamood?
Zijn ze een beetje ok?
Niemand ervaring met ze?

https://www.inamood.nl/service/about/

Zijn vrij nieuw blijkbaar 2020.
Ziet er op de site wel netjes en georganiseerd uit.
Prijzen lijken me ook homogeen met andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Crxtreem schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:01:
[...]

Als ik het zo zie kan ik met de Conveggtor en een halve baksteen wel in de medium een indirect gedeelte creëren.
https://bbqgreeneggstore....teen-baking-stone-medium/
-O-
inderdaad lijkt het er op dat ze een medium versie gemaakt hebben. (vrij nieuw denk ik.)
Deze dus:
https://bbqgreeneggstore....essentials-pack-2-medium/

ze hebben nog geen halfmoon dus misschien past dit:
https://kamadogrills.nl/p...eren-half-rooster-medium/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Heb de knoop doorgehakt en hou de Medium.

Was net het onderstel in elkaar aan het zetten maar zie dat er zowat op elk onderdeel wel beschadigingen zitten.
Van de ene poot is er op een rand geen coating en op andere zitten ook putten in de coating. -O-

Het lijkt mij toch dat dit voor een onderstel van BGE toch niet de bedoeling.
Alles maar weer ingepakt. :-(

Weet nog niet of de egg zelf in orde is want die wil ik pas uitpakken als het onderstel in elkaar staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaleK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-06 09:43
KaleK schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:27:

[Afbeelding]
Nieuwe wordt geregeld door KJ. Thanks voor instructies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vanmiddag gekocht, morgen eens uittesten met een stukje zalm :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eN7ekIojPq8mGQTTYyWCGblqWHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfsufRDSau4izb3BfIdTWxId.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDWZ44JTtjOLtDrpBJ2Qi8MgiNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdcaSGDu9rcVDrpxQrhZU0ct.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren deze binnen gekregen voor bij de WGA, dus volgens mij heb ik nu alle accessoires die ik nodig heb op de camping :)
Alleen nog even briketten kopen maar die hebben ze in brabant vast ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
Vraagje,

Is het echt zo dat je met een kamado met weinig houtskool erg lang kan doen? of zelfs meerdere keren?

Want als ik houtskool gebruik op mijn weber master touch dan is het na 1 x BBQ,en toch echt wel as.
Denk ook niet dat ik het op houtskool lang volhoud als ik low and slow wil gaan BBQ,en. Dan heb ik echt briketten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Smok3yNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:43:
Vraagje,

Is het echt zo dat je met een kamado met weinig houtskool erg lang kan doen? of zelfs meerdere keren?

Want als ik houtskool gebruik op mijn weber master touch dan is het na 1 x BBQ,en toch echt wel as.
Denk ook niet dat ik het op houtskool lang volhoud als ik low and slow wil gaan BBQ,en. Dan heb ik echt briketten nodig.
Dat ligt er aan wat je doet en welke temperatuur je nodig hebt. Als je gaat grillen gaat er net zoveel door als op een weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ik gebruik zelf ook een master touch (57) en ik kan met kwalitatief goede houtskool op low en slow sessie (100/130c) toch ook best een tijdje doen met 1 kleine lading. het is wel zo dat het vaak compleet opbrandt (ondanks dat ik alle schuiven dichtzet als ik klaar ben), dus als je korte sessie doet verbruik je waarschijnlijk netzoveel als een sessie die veel langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
In mijn Weber 47 doe ik gewoon alle schuiven dicht als ik klaar ben dan gaan de kooltjes ook gewoon uit en kan ik die de volgende keer weer gewoon aansteken. Alhoewel ik meestal briketten gebruik, ik weet niet of dat veel verschil maakt.

De keer daarop gooi ik de briketten gewoon weer in de starter en steek ik de hele boel nog een keer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
wellicht blijft er veel meer zuurstof in de 57 achter dan in de 47 waardoor ze langer doorbranden? Bij mij zijn het alelen de echte rote stukken waar nog iets van overblijft, maar het meeste brandt gewoon volledig op. Zowel als het los op een hoopje ligt als in de kolenbakjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wannial schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:55:
wellicht blijft er veel meer zuurstof in de 57 achter dan in de 47 waardoor ze langer doorbranden? Bij mij zijn het alelen de echte rote stukken waar nog iets van overblijft, maar het meeste brandt gewoon volledig op. Zowel als het los op een hoopje ligt als in de kolenbakjes
Misschien heb je ergens een lek zitten? Knal wat rookhout er in en dan dan alles dicht schuiven, zien of er ergens heel veel rook uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 00:23
Op m'n 57cm One Touch doe ik na een sessie ook alle schuifjes dicht en dan doven de stukken houtskool.
Ik steek geregeld de ketel aan om even 'snel' een ribeye of entrecote te grillen en daarna gelijk weer uit te zetten. Zo gaat een lading kolen wel een paar keer mee. Moet wel zeggen dat het grote brokken zijn die ik hier heb.

Als alles in 1x opbrand wordt het redelijk duur qua stoken, dan zou ik vermoeden dat er ergens een lek zit of niet goed afsluit. Dit had ik voorheen wel met de no-name ketels.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Smok3yNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:43:
Vraagje,

Ik haal makkelijk 18 uur of langer op houtskool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Ik haal makkelijk 18 uur of langer op houtskool.
Hier ook. Poosje terug pulled pork gedaan, kon zo nog 2 sessies doen :p

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-06 20:42

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Vandaag wat kruiden binnengekregen van Nasqbbq, gewonnen met een actie op zijn youtube kanaal! Zal ze binnenkort proberen eens proberen en kijken hoe ze smaken :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umfqx3NUpK1ttz9UQFXq7yqFFDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stAHn8ZFnKLWPErVrEF3gbAw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 171 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism