Allen vraagje!
ik ben sinds kort in bezit van een Joes BBQ.
deze om precies te zijn:
https://www.bbqtime.nl/joes-bbq-sloppy-joes-smoker.html
Vooral gedaan omdat hij er gaaf uit ziet, en je er op kan grillen en smoken.
Al zal het smoken wel wat lastiger/beperkter gaan dan met een offset smoker of komado.
Nu heb ik gisteren voor het eerste wat gerookt en had wat vragen waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen.(was maar een korte rook sessie op hogere temp, uurtje op 160 graden)
ik had de kolen in de starter gedaan en gewacht tot ze mooi grijs waren en toen in de BBQ gedaan en alles dicht. schoortsteentje open, en lucht luik kwart open.
Toen viel het me al op dat de temperatuur maar lastig omhoog ging. uiteindelijk de temperatuur op 160 gekregen met het luik half open.
rooksnippers had ik in alu foli gedaan met wat gaatjes, op de kolen gelegd en de kip er in! ik was blij!
Dit ging 20 min goed, daarna schoot de temp omhoog en zag ik dat de houtsnippers in de fik waren gegaan.......
Dat uit gekregen weer verder gaan roken. Maar ongeveer vanaf dat moment heb ik de temperatuur niet meer echt laag gekregen.
zelfs met de luchttoevoeer geheel gesloten steeg de temperatuur maar door. Regelmatig de klep even open gedaan om de temperatuur wat te laten zakken, maar steeg al snel weer.
gelukkig ben ik gestart met een rook sessie van 50 min zodat dit prima te doen was
Nu vraag ik me af waar ik de volgende keer op moet letten.
zelf had ik al een paar ideeën:
- Rookbox kopen voor snippers of chuncks gebruiken
- andere briketten dan standaard weber?
- langer wachten tot de temperatuur echt stabiel is?
Ook had ik in het begin er een paar kolen bij gelegd omdat de temperatuur niet naar de 160 wilde, misschien dat dat de hitte heeft veroorzaakt?
andere tips zijn altijd welkom! ik was nu aan het kijken om misschien de briketten van ecobrassa te kopen voor het roken.