Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
endex.MrVegeta schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:05:
Fuck een paar kipsatespiesjes zijn woensdagavond in de doos van beef en steak blijven liggenv in plaats van de koelkast. Vacuüm verpakt, zou dat nog eetbaar zijn vanavond? Of beter geen risico nemen en weggooien?
Gewoon niet doen.
@418O2
Radiatorfolie geplakt op een temperatuur isolator.(of aluminiumplaat gaat minder snel stuk en is makkelijker schoon te maken.)
16mm multiplex bijv beeld?
met afstand houders tegen je schutting schroeven? (Als de multiplex gaat "roken" word nogsteeds je schutting niet aangetast door de extra lucht laag.)
[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 16-07-2021 12:44 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
of een crashdieet wilt om af te vallen.....sNielz123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:20:
Ligt eraan. Als je te weinig vrije dagen hebt zou je het wel nog kunnen eten. Liefst rose gebakken.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
-Uurtje vantevoren uit de koelkast om alvast 'op temperatuur' te komen (onee dat hoeft dus niet)sNielz123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:20:
Ligt eraan. Als je te weinig vrije dagen hebt zou je het wel nog kunnen eten. Liefst rose gebakken.
-injecteren
-rubben
-low en slow garen
-sprayen
-inpakken
- reverse searen
-aflakken
-van de bbq en laten rusten
-heel gauw in de kliko tiefen
Uurtje ofzo? Beetje aankijken, beetje spelen met waar je ze ligt. een beetje een indirecte zone om ze niet instant te verkolen mag.Dennis1812 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:59:
[...]
Hoelang hebben ze ongeveer nodig bij Hot n fast? Lees vooral low n slow gerechten van een paar uur.
Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Deze keer heb ik samen met @mOrPhie taco's gemaakt.
Er waren 2 collega's bij die vegetarisch waren dus dat gaf een extra uitdaging want ik ben helemaal niet zo van de groenten. Toch wat leuke recepten gevonden en vooral de gevulde Portobello's vielen in de smaak. Mijn collega had een grote bak met zelfgemaakte knoflook saus gemaakt, erg lekker!
Niet alles staat op de foto maar ik heb Spareribs gemaakt, Moinkballs, Pulled chicken, Pulled pork Nacho's, Ossenhaas spiesjes en cheddar/jalapeno worsten. Het scheelde dat ik in de ochtend de spareribs en de pulled chicken al kon garen en de pulled pork al een keer eerder had gemaakt want anders had ik niet zoveel gerechten kunnen maken. De salade is een koude paste salade met gerookte kip. Voor de vegetarische collega's had ik gevulde Portobello's en ratatouille.
:strip_exif()/f/image/vQpDeb34pyEBT4euxsTPsSdw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eiTvHb5D04x0KOErdmHY3668.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J9yR7KRbuWdEZnBnG0FnnjsB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pf2nroc8blLuII8doT2ugz8i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kl3LsZc0KDQNJpsD8sslSVis.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een normale instap Weber en dus geen Kamado, maar wil eens een stapje verder dan standaard speklappen en worstjes die met een paar minuten direct garen klaar zijn.
Pulled pork of spareribsTrezzahn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:00:
Als je geen 'echte' bbq ervaring hebt maar je wil toch eens iets proberen, wat is dan een goede tip? Zowel qua vlees als bereiding. €50 aan vlees wat je vervolgens verknalt vind ik gewoon zonde.
Heb een normale instap Weber en dus geen Kamado, maar wil eens een stapje verder dan standaard speklappen en worstjes die met een paar minuten direct garen klaar zijn.
Klink heftig, maar is niet moeilijk. 2 stukken redelijk vergefelijk vlees en een mooie run om je temperatuursbeheersing te verbteren
Koop eens een stukje Picanha, voor 1000 gram ben je ongeveer € 25,- kwijt. Je kan natuurlijk altijd een kleiner stukje kopen als dat teveel om op te eten is. Als je dan de reverse sear techniek gebruikt en een temperatuur meter in het vlees houd dan kan er maar weinig fout gaan. Eerst indirect naar ongeveer 46 graden en dan even direct op het vuur voor een lekker korstje naar 52-54 afhankelijk hoe rood je het wilt.Trezzahn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:00:
Als je geen 'echte' bbq ervaring hebt maar je wil toch eens iets proberen, wat is dan een goede tip? Zowel qua vlees als bereiding. €50 aan vlees wat je vervolgens verknalt vind ik gewoon zonde.
Zorg dat je je weber in kan richten voor indirect grillen, en zorg dat je de temperatuur kan meten van je vlees en van je grill. Vanuit die basis kan je gaan uitproberen.Trezzahn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:00:
Ik zou ook picanha zeggen. 25 euro de kilo is alleen wel wat fors, volgens mij betaal ik normaliter 13-15 bij de slagerBluebe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:14:
[...]
Koop eens een stukje Picanha, voor 1000 gram ben je ongeveer € 25,- kwijt. Je kan natuurlijk altijd een kleiner stukje kopen als dat teveel om op te eten is. Als je dan de reverse sear techniek gebruikt en een temperatuur meter in het vlees houd dan kan er maar weinig fout gaan. Eerst indirect naar ongeveer 46 graden en dan even direct op het vuur voor een lekker korstje naar 52-54 afhankelijk hoe rood je het wilt.
Ja het kan wel goedkoper, ligt er natuurlijk ook wat je haalt maar voor dat geld moet het zeker lukken. Neem er wel 1 met een goede vetlaag!418O2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Ik zou ook picanha zeggen. 25 euro de kilo is alleen wel wat fors, volgens mij betaal ik normaliter 13-15 bij de slager
Mja, dat zijn wel een beetje online "kijk ons met jord althuizen dwepen"-slagersprijzenBluebe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:21:
[...]
Ja het kan wel goedkoper, ligt er natuurlijk ook wat je haalt maar voor dat geld moet het zeker lukken. Neem er wel 1 met een goede vetlaag!
Maar zeker, vetkap moet wel
Ik zou beginnen met procureur (nog minder gevoelig dan ribs) en focussen op je temperatuur onder controle houden en leren wat je BBQ doet.Trezzahn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:00:
Initieel schreef ik zelfs het advies dit met een lege bbq te doen. Dat kan ook, maar met wat procureur erop is meer fun. Die kleine kogelbbqs kunnen best nerveus/instabiel zijn. Houd hem eens 4-5 uur op X (110? 120?) graden. Het exacte getal boeit niet zo maar neem er een en probeer dat.
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 16-07-2021 15:03 ]
Pak iets eenvoudigs als Moinkballs en focus je zoals al gezegd op het op temperatuur krijgen en houden van de bbq.Trezzahn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:00:
15 euro voor 1kg picanha?418O2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Ik zou ook picanha zeggen. 25 euro de kilo is alleen wel wat fors, volgens mij betaal ik normaliter 13-15 bij de slager
Dat is best te doen. Van wat ik me herinner zijn de prijzen online en bij de Hanos vaak tussen de 23 en 28 euro per kg. De lokale keurslagers heb ik nog niet geprobeerd, omdat die vaak sowieso duurder uitvallen.
Misschien binnenkort dan eens langs een 'normale' slager langs gaan. Voor ~15 euro wil ik het wel eens vaker maken.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Dat is wat ik betaal/betaalde bij de markt slager in Groningen. Geen idee hoeveel precies, ik kijk daar niet naar bij hun, wisselt nooit zoveelJan_V schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:32:
[...]
15 euro voor 1kg picanha?
Dat is best te doen. Van wat ik me herinner zijn de prijzen online en bij de Hanos vaak tussen de 23 en 28 euro per kg. De lokale keurslagers heb ik nog niet geprobeerd, omdat die vaak sowieso duurder uitvallen.
Misschien binnenkort dan eens langs een 'normale' slager langs gaan. Voor ~15 euro wil ik het wel eens vaker maken.
Het materiaal is brandbaar (er ontstaat dan giftig chloorgas).
Wellicht niet zo handig.
Metalen plaat tegen de schutting aan (of wel met afstandhouders) zou dus voldoende zijn?
Zit er nog verschil in alu/rvs/staal?
Muurtjes/stenen is no go. Moet zo simpel en goedkoop mogelijk (en wel nog netjes).
Interessant!418O2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:35:
[...]
Dat is wat ik betaal/betaalde bij de markt slager in Groningen. Geen idee hoeveel precies, ik kijk daar niet naar bij hun, wisselt nooit zoveel
Helaas hebben we geen slager op de markt in ons dorp, maar even verderop vast wel. Ga ik daar ook eens kijken.
afstandhouders (gewoon een stukje koperenpijp) zou ik zeker doen. de luchtstroom koelt dan de plaat extra af.NeutraleTeun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:29:
[...]
Het materiaal is brandbaar (er ontstaat dan giftig chloorgas).
Wellicht niet zo handig.
Metalen plaat tegen de schutting aan (of wel met afstandhouders) zou dus voldoende zijn?
Zit er nog verschil in alu/rvs/staal?
Muurtjes/stenen is no go. Moet zo simpel en goedkoop mogelijk (en wel nog netjes).
Aluminium/Smeltpunt
660,3 °C
Als je dit leest zou ik aluminium over je deflector tegen vervuiling door vetdrops afraden. low en slow kan blijkbaar wel.
edit: iets geNUanceerder artikel
Maar nog steeds zou ik t niet zo dicht op mijn kolen willen hebben. Dan maar een beetje krabben en schoon branden.(dus als schutting bescherming kan t prima :-) )
ik zou misschien bij een staalboer langs gaan/kijken voor wat dikker spul? kan je nog laten omvouwen voor stevigheid ook. 1.5mm zou vast dik genoeg zijn.
edit: is er geen schroothandelaar bij je in de buurt misschien heeft die nog iets liggen voor je. goedkoper dan nieuw.
[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 16-07-2021 20:23 ]
Oh man, heerlijk genoten die dag en mocht de video het niet duidelijk maken: dit recept is echt een dikke aanrader!Koffie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:49:
En weer een gloedjenieuwe BraaiTV het internet op geslingerd![]()
Deze keer heb ik samen met @mOrPhie taco's gemaakt.
[YouTube: BraaiTV Slow cooked pork tacos with fresh toppings]
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Baby back ribs waren dit keer sappiger, nog niet aan malser maar zit in de buurt. Erg lekker allemaal.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
https://www.amazon.de/-/n...f=yo_ii_img?ie=UTF8&psc=1
Moet ik daar nog iets mee? Of is het beetje olie en bakken maar?
Edit: ik heb al een inbrandproces gevonden. Moet een paar keer herhaald worden las ik. De grill staat al aan.
[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 17-07-2021 09:54 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tenzij hij van fabriek af geseasoned is.paQ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:34:
Ik heb m’n gietijzeren grillplaat ontvangen.
https://www.amazon.de/-/n...f=yo_ii_img?ie=UTF8&psc=1
Moet ik daar nog iets mee? Of is het beetje olie en bakken maar?
Edit: ik heb al een inbrandproces gevonden. Moet een paar keer herhaald worden las ik. De grill staat al aan.
Dan is het niet nodig. Zit vaak wel een flyer of briefje o.i.d bij.
Helaas. Zit niks bij.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:08:
[...]
Tenzij hij van fabriek af geseasoned is.
Dan is het niet nodig. Zit vaak wel een flyer of briefje o.i.d bij.
Wel heel goed verpakt.
Nu 235 graden, maar dr gebeurt nog niks. Hoe heet moet het worden doorgaans?
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 17-07-2021 10:13 ]
Welke seasoning methode ben je aan het gebruiken?paQ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:12:
[...]
Helaas. Zit niks bij.
Wel heel goed verpakt.
Nu 235 graden, maar dr gebeurt nog niks. Hoe heet moet het worden doorgaans?
Doorgaans:
- heel goed schoonmaken
- crisco of olie --> dun laagje
- dit inbranden.
Zijn veel topics over inbranden en is hier heel veel besproken. Kijk evt ook eens in het pannentopic.
Gewoon dat ding op de bbq flikkeren ga je weinig aan hebben. Maar als hij dus al wel geseasoned is hoef je er niks mee.
kijk op de website of t bij de tekst staat.
kan overigens geen kwaad om een extra laagje te maken.
Ik smeer regelmatig wat criscovet er op voor dat ik hem opberg na t schoonmaken als ik hem gebruikt heb.
tegen roesten in de schuur en met opwarmen trekt t weer in je gietijzer.
Voor pannen werkt dit top.
gietijzeren rooster maak je vaak schoon met de "staalborstel" en die beschadigd de beschermlaag.
Vandaar elke keer even naboenen met een criscovet verzadigd doekje.
Er staat geen informatie bij whatsoever. Het lijkt me dat wanneer het al gedaan is het er wel zou staan?copykat schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:18:
[...]
kijk op de website of t bij de tekst staat.
kan overigens geen kwaad om een extra laagje te maken.
Hij ligt nu op de grill (235 graden) met aan weerszijden beetje zonnebloemolie, maar dr rookt nog niks.
Ik vond op een website dat je dat 5 keer moet herhalen?
Heb de derde brander ondertussen ook maar aangezet.
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 17-07-2021 10:28 ]
Nee hoor, liever 1x goed dan 5x slecht.paQ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Er staat geen informatie bij whatsoever. Het lijkt me dat wanneer het al gedaan is het er wel zou staan?
Hij ligt nu op de grill (235 graden) met aan weerszijden beetje zonnebloemolie, maar dr rookt nog niks.
Ik vond op een website dat je dat 5 keer moet herhalen?
Heb de derde brander ondertussen ook maar aangezet.
Sowieso zou ik er even lekker wat vette dingen op bakken straks (spek o.i.d)
Hoeveel olie ligt erop? Een heel dun uitgesmeerd laagje of een plas?
En voordat je plaat ook 235 graden is duurt t wel even hoor.
Ik heb de olie met een theedoek aangebracht. Gewoon goed uitgesmeerd. Je zag het ook soort van opgenomen worden. Geen vette bende van gemaakt.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:30:
[...]
Nee hoor, liever 1x goed dan 5x slecht.
Sowieso zou ik er even lekker wat vette dingen op bakken straks (spek o.i.d)
Hoeveel olie ligt erop? Een heel dun uitgesmeerd laagje of een plas?
En voordat je plaat ook 235 graden is duurt t wel even hoor.
295 graden, nog niks
Wat raar.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:42:
Rookpunt zonnebloemolie is 232 graden. Die is al wel weggerookt.
Temperatuur achterin is nu 315.
:strip_exif()/f/image/YUhKGhwldyB0kEoB0RDWgCpt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja van de gril af zie ik hem iets roken.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-07-2021 10:48 ]
Had je hem overigens wel eerst goed schoongemaakt met water en zeep?
Enige test is vlees erop bakken. Dan weer je of t goed is gegaan.
gaat het om die dichte plaat?paQ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:47:
[...]
Wat raar.
Temperatuur achterin is nu 315.
[Afbeelding]
Ja van de gril af zie ik hem iets roken.
ziet er best "ruw" uit.
ik heb met mn AH gietijzeren pan eerst een excentrische schuurmachine er op gezet om het oppervlak te zoeten/ (glad te maken) daarna opnieuw geseasonned. (en de steel er af geslepen om de deksel dicht te kunnen doen. slijp plek ook weer ingeseasonned.
:strip_exif()/f/image/fAICsc54G53WueKxwIgq7dlP.jpg?f=fotoalbum_large)
Een glad oppervlak plakt minder. ruwer oppervlak moet eerst "vollopen" met vet uit je vlees.
paar keer spek bakken en niet afspoelen of schoon maken. alleen elke keer weer opstoken tot gebruiks temp.
(koop "crisco vet" veel makkelijker dan olieën) even googlen welke winkel t bij jou in de buurt verkoopt.)
:strip_exif()/f/image/SKwT0Gt5TYCbupFESofFj1T6.jpg?f=fotoalbum_large)
Keer short ribs zonder sous vide
Update
:strip_exif()/f/image/mcKZszkDRReMg5v2EMfmmW2v.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu in de stall
[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 17-07-2021 13:14 ]
Zat een zakje gelige vloeistof bij een verse pepperonipizza en met proeven bleek t hete olijfolie?
likje was spicy. zal een peper extract zijn.
Dus dat zakje plus extra olijfolie, beetje masala-kerriepoeder, beetje fenegriekpoeder, twee teentjes knoflook.
(dacht verse rode peper voor smaak en uiterlijk maar dacht kan later ook nog bij gevoegd worden als t op brood komt.)
in de koelkast verder intrekken. (ben en beetje brak vd tweede vaccinatie, althans ik hoop dat t de vacinatie is..of een verkoudheidje die mee komt..morgen zal ik wel weer fit zijn . dus beetje hete kip doet wonderen.)
morgen fotootje.
bedoeling is afgebakken broodje, met ijsbergsla, afgegrilde zoete punt paprika repen, en uien en reeepjes kip er op met een kerrie mayo oid. (saus ben ik nog niet over uit)
ingepakte maiskolf met honing er bij als groente en als toetje vanille ijs met aardbeien en chocolade brokken...
Vandaag maar diamant haas op een broodje met wat salade en avocadosmeersel voor de vitamine.
Ze hebben er een uurtje of 2 opgelegen om en nabij de 100 graden (lees, alles tussen de 90 en 130. Lagen nog vochtige kolen in de kamado die zich lastig lieten sturen) met de 'all purpose" rub van @Koffie . Waren goed mals en smaakte meer dan prima. Had er een blokje appelhout bij gegooid.
Zeker voor herhaling vatbaar!
Snel klaar niet te heftig en toch erg lekker.
:strip_exif()/f/image/E6D5kx7npESLQIaRGQNzf4f4.jpg?f=fotoalbum_large)
Handig ikea kan ik op afstand wachten tot gril temp rooster 180-200 graden is, hoef ik niet te kijken op de dome. Puntje op dichte vlak in t midden en klaar.
:strip_exif()/f/image/no6VFrzBKWf2ZAPlDJeEy1tU.jpg?f=fotoalbum_large)
Broodje gezond. Als voorgerecht. Avocado, toefje uienpoeder knoflookpoeder veel verse zwarte peper en wat zout. Geroosterde cashewnoten gehakseld. Vers tomaatje.
:strip_exif()/f/image/Az2ltcaB10ks58ZZzYle6r3c.jpg?f=fotoalbum_large)
Gegrilde paprika met oude kaas verrassend lekker als appetiser. En een broodje diamant haas.
:strip_exif()/f/image/KGGf3io6JKIXzzwBohcizlSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammie verse aardbei, vanille ijs seasalted pure chocolade. Nog lekkerder dan cacaobrokken met driedubbele expresso en twee bolletjes vanille ijs.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 17-07-2021 19:46 ]
Heb je die paprika's alleen gevuld met een blok kaas of meer? Ziet er wel lekker uit!copykat schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:43:
Kleine simpele hap, moet een beetje vitamines en zo binnen krijgen. Niet te vol stouwen meteen.
Snel klaar niet te heftig en toch erg lekker.
[Afbeelding]
Handig ikea kan ik op afstand wachten tot gril temp rooster 180-200 graden is, hoef ik niet te kijken op de dome. Puntje op dichte vlak in t midden en klaar.
[Afbeelding]
Broodje gezond. Als voorgerecht. Avocado, toefje uienpoeder knoflookpoeder veel verse zwarte peper en wat zout. Geroosterde cashewnoten gehakseld. Vers tomaatje.
[Afbeelding]
Gegrilde paprika met oude kaas verrassend lekker als appetiser. En een broodje diamant haas.
[Afbeelding]
Jammie verse aardbei, vanille ijs seasalted pure chocolade. Nog lekkerder dan cacaobrokken met driedubbele expresso en twee bolletjes vanille ijs.
Rond de 120 graden voor een uurtje schat ik zo?
Nee, was eigenlijk spontaan, paprika in vieren gesneden schoon gemaakt en als eerste er op gelegd.Jan_V schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:55:
[...]
Heb je die paprika's alleen gevuld met een blok kaas of meer? Ziet er wel lekker uit!
Rond de 120 graden voor een uurtje schat ik zo?
Beetje keren en keren en wachten totdat de grilplaat klaar was (boven de 220 graden) voor de diamanthaas.
Haasje er op en op de paprika (die al gaar was) een plakje oudekaas gelegd.(zo als bij een hamburger, even smelten meer niet.)
Gewone goudse oud. Vier stukjes van een plak.
Iets eerder er af dan de haas.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 17-07-2021 22:06 ]
Vanmiddag voor de lunch een broodje hamburger van Limburgse lakenvelder.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Wordt sowieso m'n vuurdoop op een kamado dus ben heel erg benieuwd!
Persoonlijk eet ik die liever als normale steak, maar nu moet ik ze dus grillen, in reepjes snijden en dan verwerken in een taco schelp met de rest van de ingrediënten.
Ik zit een beetje in dubio wat het cuisson moet worden.
Als steak vinden we rare tot medium-rare wel lekker, maar het lijkt me dat het nu iets gaarder moet zijn, medium-well of zo.
Hopelijk goedkope ribeye 😉Jan_V schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:25:
Ik mag/moet vanmiddag taco's maken van ribeye.
Ken t verschijnsel(rare, medium rare word hier minder gewaardeerd), laatst ribeye net op t rose naar gaar gemaakt 58-62graden.Persoonlijk eet ik die liever als normale steak, maar nu moet ik ze dus grillen, in reepjes snijden en dan verwerken in een taco schelp met de rest van de ingrediënten.
Ik zit een beetje in dubio wat het cuisson moet worden.
Als steak vinden we rare tot medium-rare wel lekker, maar het lijkt me dat het nu iets gaarder moet zijn, medium-well of zo.
Is dan makkelijker in de "bite" ongeacht de vezel ligging. In taco's boeit t niet hoe t er uitziet dus ik zou gaan voor een medium well.
Of medium en zeer dun gesneden. Rosbeef achtig. Of maak twee soorten : snij je rib eye in twee'en en bak ze verschillend in gaarheid. 😉
Kan je kijken wat meer bevalt.
Via megafoodstunter, dus relatief goedkoop, maar toch...copykat schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:35:
[...]
Hopelijk goedkope ribeye 😉
[...]
Ken t verschijnsel(rare, medium rare word hier minder gewaardeerd), laatst ribeye net op t rose naar gaar gemaakt 58-62graden.
Is dan makkelijker in de "bite" ongeacht de vezel ligging. In taco's boeit t niet hoe t er uitziet dus ik zou gaan voor een medium well.
Of medium en zeer dun gesneden. Rosbeef achtig. Of maak twee soorten : snij je rib eye in twee'en en bak ze verschillend in gaarheid. 😉
Kan je kijken wat meer bevalt.
We hadden nog een mooie bavette liggen, deze hebben we gemaakt met onze testrub.
Eerst low&slow laten opwarmen op de braai, daarna op de directe grill van de kamado. Heerlijk!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
https://www.instagram.com/braaitv/
Ik weet niet welke Fornetto jij hebt maar de Fornetto is toch makkelijk op temperatuur te houden door een flinke pizzasteen erin te doen. Ik heb eerder moeite om die mooi op 110C te houden met een pizzasteen. Vaak mag de looftlighter weer te pas komen om temperatuur te maken.Cass Casey schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:13:
Ik heb de Fornetto smoker maar weer eens uit de schuur gehaald. Er liggen vier eendeborstfilets in de pekel. Vanmiddag roken met kersenhout. Kijken of ik de smoker op 70° kan houden.
Tenzij ik direct ga met de maximale hoogte, dan is 130C ook geen probleem.
Maar waarom op 70C?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb overigens de 22” bullet smoker van Fornetto.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Voorgerecht
Paprika slices met oude kaas.
Broodje avocado sla en kerriekip.
:strip_exif()/f/image/MPBIEWu9L60u12vzfUbqPWW0.jpg?f=fotoalbum_large)
Was vrij snel op..😁
:strip_exif()/f/image/fEqhAo49Q0sfLsSl1T4JVUg7.jpg?f=fotoalbum_large)
Rest vd diamant haas er op.
Groente maar achterwege gelaten ze zaten vol.
Honing met maiskolf er op als nagerecht.
Ijs maar vanavond.
Laatst ook zoiets gedaan met twee kilo aan bavette. Wat niet opging de dag erna verwerkt in een thaise beef-salad. Met BBQ zijn de intentional left-overs zo ontzettend gunstigKoffie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:12:
Gisteren weer lekker bezig geweest achter de braai
We hadden nog een mooie bavette liggen, deze hebben we gemaakt met onze testrub.
Eerst low&slow laten opwarmen op de braai, daarna op de directe grill van de kamado. Heerlijk!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.instagram.com/braaitv/
Dat de ballen maar beter mochten zijn dan HAM z'n inhaalactie op VER!Faeshaas schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:18:
Vandaag voor het eerst de Lidl kamado gebruiken. Op het menu, moink balls. Lekker voor bij de formule 1 vanmiddag.
Wordt sowieso m'n vuurdoop op een kamado dus ben heel erg benieuwd!
[ Voor 8% gewijzigd door rodie83 op 18-07-2021 20:51 ]
Arghhhh!😣 kan iemand zo'n satestok door zn voorwiel steken met 200km/uur? Alla Moinkbal.rodie83 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:48:
[...]
Dat de ballen maar beter mochten zijn dan HAM z'n inhaalactie op VER!
WAT een onsportieve A-hole actie was dat.
Hypocriete leugenaar daarna. Vond hem voor dit nog wel te pruimen maar nu hoop ik dat ie zelf zo hard de muur raakt dat zijn seizoen over is.(niks ernstig maar een goes around comes around.)
Yak!
Resultaat na 24 marineren en 6u op de kamado op 100 graden. Best tevreden voor een eerste keer.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 12% gewijzigd door bsmpower op 19-07-2021 21:25 ]
Het smaakte goed. Echter sommige canneloni waren nog wat hard, vooral degene waar geen spek omheen zat. Voor mijn gevoel waren ze eerder overkookt dan onder kookt. In totaal ongeveer 2 uur erop gelegen op 120 graden. Iemand tips voor toekomstige pogingen?
Heb ze nog niet zelf gemaakt, maar lijkt me logisch dat het zonder spek niet lekker gaart. Het heeft toch wat vocht nodig om gaar te worden die gedroogde pasta.jordy89 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:38:
Gisteren voor het eerst shotgun shells gemaakt. Op basis van het volgende recept: https://www.bbq-idee.nl/recepten/shotgun-shells/
Het smaakte goed. Echter sommige canneloni waren nog wat hard, vooral degene waar geen spek omheen zat. Voor mijn gevoel waren ze eerder overkookt dan onder kookt. In totaal ongeveer 2 uur erop gelegen op 120 graden. Iemand tips voor toekomstige pogingen?
Canneloni garen ('overkookt zijn' is een pan met melk die je aanzet en negeert... je bedoelt overgaar zijn, of overgegaard zijn) maar nemen ook vocht op. Bij bereiding in een pan is dat kookwater, als je geen vocht (vet...) toevoegt zullen ze niet zacht worden. Niet te bikken dusjordy89 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:38:
Gisteren voor het eerst shotgun shells gemaakt. Op basis van het volgende recept: https://www.bbq-idee.nl/recepten/shotgun-shells/
Zijn die 'hagelpatronen' (Waarom een engelstalig woord als er ook een prima Nederlands woord voor is!) een nieuwe rage ofzo? Ik zag ze laatst voor het eerst en nu is het kennelijk helemaal hip.
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2021 19:10 ]
Al lijken ze mij veel te machtig voor een snel snackje
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 19-07-2021 19:16 ]
:strip_exif()/f/image/m4C3UaZf4VNTHlDY9fYou3Vf.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijdag alleen speciaal hiervoor een nieuwe houtplank aangeschaft. Deze heb ik hierna met lauw water afgewassen en volledig droog weggezet ( staand ). Uiteindelijk hoorde ik wat kraken en zelfs knappen. En zitten er nu 4 dikke scheuren in. Ik ben benieuwd of ik dat om kan ruilen....
Wel van te voren met olie ingesmeerd?Ryst schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:28:
Vandavond voor de allerseerste keer mijn weber gebruikt. En eigenlijk de eerste keer echt goed barbecuen. Maar ben er erg tevreden mee! Erg leuk ook om in de middag alles voor te bereiden met het maken van een marinade en lekker laten inweken. De barbecue zelf is wel even wennen qua temperatuur regelen. Daar moet ik nog even verder in verdiepen. Maar ik kon hem netjes tussen de 120 en 150 graden houden (misschien met wat geluk of dat ik het gewoon al kan.)
[Afbeelding]
Vrijdag alleen speciaal hiervoor een nieuwe houtplank aangeschaft. Deze heb ik hierna met lauw water afgewassen en volledig droog weggezet ( staand ). Uiteindelijk hoorde ik wat kraken en zelfs knappen. En zitten er nu 4 dikke scheuren in. Ik ben benieuwd of ik dat om kan ruilen....
Kip ziet er goed uit overigens!
Dank voor de tip. Volgende keer proberen met meer spek te garen. Ik denk dat een MOINK ball en shotgun shell ongeveer gelijk zijn aan elkaar qua vulling. Hangt er ook even vanaf hoe groot je de MOINK ballen maakt. Mijne zijn vaak relatief groot.PnD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:06:
[...]
Heb ze nog niet zelf gemaakt, maar lijkt me logisch dat het zonder spek niet lekker gaart. Het heeft toch wat vocht nodig om gaar te worden die gedroogde pasta.
Ik ga liever uit van de smaak van lekker vlees zonder dat soort fratsen. Moink balls met diepvriesballetjes met italiaanse smaak zal ik dus ook niet maken (nog nooit gedaan, oprecht... buiten dat soort creaties en whole hogging heb ik de afwerklijst wel gehad).Dennis1812 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:16:
Het lijken net de nieuwe moink balls ja..
Al lijken ze mij veel te machtig voor een snel snackje
Maar hey ieder zijn smaak
Heb je die laten weken?Ryst schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:28:
Vandavond voor de allerseerste keer mijn weber gebruikt. En eigenlijk de eerste keer echt goed barbecuen. Maar ben er erg tevreden mee! Erg leuk ook om in de middag alles voor te bereiden met het maken van een marinade en lekker laten inweken. De barbecue zelf is wel even wennen qua temperatuur regelen. Daar moet ik nog even verder in verdiepen. Maar ik kon hem netjes tussen de 120 en 150 graden houden (misschien met wat geluk of dat ik het gewoon al kan.)
[Afbeelding]
Verse moink balls volgens recept noskos zijn best lekker op zijn tijd vind ik.Boudewijn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:10:
[...]
Ik ga liever uit van de smaak van lekker vlees zonder dat soort fratsen. Moink balls met diepvriesballetjes met italiaanse smaak zal ik dus ook niet maken (nog nooit gedaan, oprecht... buiten dat soort creaties en whole hogging heb ik de afwerklijst wel gehad).
Maar hey ieder zijn smaak
Uit de diepvries heb ik ze nooit gehad. Altijd zelf gemaakt van goede verse ingrediënten.
mooie kleuring.Ryst schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:28:
[Afbeelding]
Ik had vandaag wortels met yoghurt-tahin-honingsaus en tijm. Kip erbij. Beide van de bbq.
Frites natuurlijk wel uit de vetbak.
:strip_exif()/f/image/GRhWwRqpomDEJyb01Gn92wnr.jpg?f=fotoalbum_large)
Pff das zuur man. Kops een snijplank maken (zoals deze is overigens niet triviaal) maar dit verwacht ik bij mijn eigen bouwsels, niet bij spul van de kookwinkel.Ryst schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:55:
@Boudewijn Nee gewoon snel afgewassen. In een kookwinkel hier in het dorp gekocht. Niet naar recensies gekeken, maar net even opgezocht via bol.com: meerdere klachten dat hij binnen 2 weken gebarsten was en ook 2x gelezen dat hij na 1x geacheurt was. Toch maar even kijken wat er mogelijk is. Deze koop ik dan maar niet meer ;p
/f/image/d4Z9VI5JWTJopSFw8SEbe49x.png?f=fotoalbum_large)
Dit weekend had ik een fantastisch stuk Bavette op het ei. Wat ik soms nog lastig vind is tegen "the grain" in snijden, heeft iemand een tip om dat goed te herkennen en te doen?
Verder denk ik dat eind dit seizoen of begin volgend seizoen mijn vilt eens vervangen mag worden. Zouden jullie aanraden om origineel green egg te kopen, of een ander merk? Of is dat glasvezel materiaal beter? Vind het er zelf altijd wel mooi uit zien.
Ziet er goed uit inderdaad. De grain zie je hier vrij duidelijk bijna horizontaal toch? Je kan het nog duidelijker zien als je het vlees iets uitrekt.N1ckk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:14:
[Afbeelding]
Dit weekend had ik een fantastisch stuk Bavette op het ei. Wat ik soms nog lastig vind is tegen "the grain" in snijden, heeft iemand een tip om dat goed te herkennen en te doen?
Ik zou glasvezel nemen. Sterker nog; dat ligt hier al een jaar om te monteren. Misschien til ik die wel even over de winter heenVerder denk ik dat eind dit seizoen of begin volgend seizoen mijn vilt eens vervangen mag worden. Zouden jullie aanraden om origineel green egg te kopen, of een ander merk? Of is dat glasvezel materiaal beter? Vind het er zelf altijd wel mooi uit zien.
Snij de volgende keer anders 1 randje en als het niet goed doe je de rest haaks er op. Zit helaas (N1ckk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:51:
@418O2 Ja, ik zie het goed, maar vervolgens snijd ik kennelijk nog steeds verkeerd. Ik sneed horizontaal t.o.v. de verticale grain. Maar toch... Ik zal het wel fout doen.
https://www.biggreenegg.e...sterde-shortribs-met-preibsmpower schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:23:
Iemand ervaring met pekelen? Ik wil zaterdag short ribs maken en lees veel over een pekelbad. Alleen de hoeveelheid zout is me onduidelijk. Ik lees verhalen van 1% van het totaalgewicht. Bv 1kg vlees + 1 liter water = 2kg / 1% = 20g zout? Maar ik lees ook over de vuistregel van 80g zout per 1 liter water. Dan verschilt nogal met elkaar. Wie heeft het goede antwoord?
die doen 1 liter met 80g
Ik heb hier de Cubaanse Marabu van houtskool.nl voor gebruikt. Zoals hier waarschijnlijk bekend, zijn dit grote brokken en niet echt een vaste vorm.
In de verschillende uitleg videos gaat men er (bijna?) altijd van uit dat de prachtig gevormde kokos brikketten worden gebruikt, die mooi achter elkaar en op elkaar kunnen worden geplaatst.
Dit ging bij mij dus niet op.
Tijdens de 5/6 uur op de barbecue merkte ik dat de temperatuur redelijk veel fluctureerde. In het begin moest ik hem echt knijpen om rond de 110/120 graden te krijgen en na verloop van tijd moest de ketel helemaal open om op deze temperatuur te blijven. Tussendoor fluctueerde de temperatuur nog tussen de 100 en 140 graden.
M'n vermoeden is dat dit komt doordat er continu gemiddeld ~3 brokken aan het branden zijn, maar wanneer de 'oude' doven en de 'nieuwe' starten is er een periode dat de temperatuur daalt.
Aangezien de brokken houtskool niet een gelijke vorm & grootte hebben is het lastig om dit constant te houden.
Iemand hier vergelijkbare ervaringen (& oplossingen) mee?
Uiteraard kan ik ook van die mooie kokos briketten kopen, maar ben benieuwd of het ook beter/relaxter met deze houtskool kan worden opgelost.
De spare-ribs waren trouwens goed geslaagd!
Ik had eentje in een rub die ik nog van een PP-sessie had liggen en de andere met alleen peper en zout gemaakt.
We vonden beide enorm lekker, maar de PeZo-rib was toch de winnaar.
Qua BBQ saus had ik een mengsel van mosterd, ketchup, coke-zero & erythritol gemaakt, dit omdat we zo weinig mogelijk suikers eten (keto) en het dus altijd een beetje uitproberen is wat goed werkt.
[ Voor 20% gewijzigd door Jan_V op 20-07-2021 15:49 ]
Met houtskool moet je geen snake proberen te maken, dan kan je beter de minion methode gebruiken
[ Voor 56% gewijzigd door 418O2 op 20-07-2021 15:49 ]
Hoofdreden is dat ik die momenteel niet in huis heb en wel veel houtskool.418O2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:49:
Waarom wil je geen briketten gebruiken?
Maar kokos briketten is zeker iets wat ik aan de volgende bestelling toevoeg. Die van vorig jaar zijn helaas al op.
Valide redenJan_V schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Hoofdreden is dat ik die momenteel niet in huis heb en wel veel houtskool.
Maar kokos briketten is zeker iets wat ik aan de volgende bestelling toevoeg. Die van vorig jaar zijn helaas al op.
Poah dikke Massey.
https://marcobbq.nl/2020/08/29/babi-pangang/pizzacabonara schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:30:
In mijn nooit eindigende zoektocht naar nieuw culinair vermaak kwam ik op het volgende idee. Heeft iemand al eens Babi Pangang van de barbecue gemaakt? Ik denk best dat het mogelijk is?
Die ooit van @Koffie ontvangen. Smaakt erg lekker.
Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"pizzacabonara schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:30:
In mijn nooit eindigende zoektocht naar nieuw culinair vermaak kwam ik op het volgende idee. Heeft iemand al eens Babi Pangang van de barbecue gemaakt? Ik denk best dat het mogelijk is?
Mijn eerste grotere stukken waren beenhammetjes en rosbief, die zijn vrij eenvoudig en duren geen hele dag.Jeebeekje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:51:
[...]
Pak iets eenvoudigs als Moinkballs en focus je zoals al gezegd op het op temperatuur krijgen en houden van de bbq.
Vanaf daar ben ik dingen gaan doen zoals Moinks, en nu eens kijken of ik er echt grote stukken op krijg.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dan gebruik je ook geen standaard ketchup denk ik? omdat die ook voor 23% uit suiker en 2% zout bestaat.Jan_V schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:45:
Afgelopen weekend heb ik weer eens spare-ribs gemaakt en qua houtskool opstelling de snake methode gebruiken in m'n Weber.
Ik heb hier de Cubaanse Marabu van houtskool.nl voor gebruikt. Zoals hier waarschijnlijk bekend, zijn dit grote brokken en niet echt een vaste vorm.
In de verschillende uitleg videos gaat men er (bijna?) altijd van uit dat de prachtig gevormde kokos brikketten worden gebruikt, die mooi achter elkaar en op elkaar kunnen worden geplaatst.
Dit ging bij mij dus niet op.
Tijdens de 5/6 uur op de barbecue merkte ik dat de temperatuur redelijk veel fluctureerde. In het begin moest ik hem echt knijpen om rond de 110/120 graden te krijgen en na verloop van tijd moest de ketel helemaal open om op deze temperatuur te blijven. Tussendoor fluctueerde de temperatuur nog tussen de 100 en 140 graden.
M'n vermoeden is dat dit komt doordat er continu gemiddeld ~3 brokken aan het branden zijn, maar wanneer de 'oude' doven en de 'nieuwe' starten is er een periode dat de temperatuur daalt.
Aangezien de brokken houtskool niet een gelijke vorm & grootte hebben is het lastig om dit constant te houden.
Iemand hier vergelijkbare ervaringen (& oplossingen) mee?
Uiteraard kan ik ook van die mooie kokos briketten kopen, maar ben benieuwd of het ook beter/relaxter met deze houtskool kan worden opgelost.
De spare-ribs waren trouwens goed geslaagd!
Ik had eentje in een rub die ik nog van een PP-sessie had liggen en de andere met alleen peper en zout gemaakt.
[Afbeelding]
We vonden beide enorm lekker, maar de PeZo-rib was toch de winnaar.
Qua BBQ saus had ik een mengsel van mosterd, ketchup, coke-zero & erythritol gemaakt, dit omdat we zo weinig mogelijk suikers eten (keto) en het dus altijd een beetje uitproberen is wat goed werkt.
En heb je die saus gebruikt tijdens het eten of heb je de spare ribs er ook mee ingesmeerd tijdens het garen?
Ketchup is inderdaad lastig.checkdiz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Dan gebruik je ook geen standaard ketchup denk ik? omdat die ook voor 23% uit suiker en 2% zout bestaat.
En heb je die saus gebruikt tijdens het eten of heb je de spare ribs er ook mee ingesmeerd tijdens het garen?
We gebruiken hier de variant met 50% minder suiker. Zit nog steeds behoorlijk veel in, maar gebruiken het dus spaarzaam (tomaten zijn sowieso lastig).
Ik heb de saus gebruikt voor het garen. Tijdens het eten geen sauzen gebruikt, ze waren zonder prima te eten.
![]() | ![]() | ![]() |
Hoop dat die straks weer lekker doorschiet en dan nog op tijd op de 95 graden komt. Zit nu op 77.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Laat maar weten als ie niet optijd klaar is voor je avondetenOzzie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:28:
Hier ligt sinds 10 uur vanochtend een mooi stuk shortribs op de barbecue, ik hoop alleen dat die op tijd klaar is voor het avond eten. Zit nu al 1uur en 45 minuten in de 'stall'. Er is sinds het inpakken maar 1 graden bijgekomen, dus is wel weer spannend.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoop dat die straks weer lekker doorschiet en dan nog op tijd op de 95 graden komt. Zit nu op 77.
Dan komen wij gewoon langs voor een avondsnack
zit je thermometer niet teveel tegen het bot aan?Ozzie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:28:
Hier ligt sinds 10 uur vanochtend een mooi stuk shortribs op de barbecue, ik hoop alleen dat die op tijd klaar is voor het avond eten. Zit nu al 1uur en 45 minuten in de 'stall'. Er is sinds het inpakken maar 1 graden bijgekomen, dus is wel weer spannend.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Ga het misschien net halen. De Meater zegt nu nog 2 uur en 15 min. Ik hoop dat dat nog iets korter word en dan nog eventjes rusten zou het net goed moeten komen.Togi schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:30:
[...]
Laat maar weten als ie niet optijd klaar is voor je avondeten
Dan komen wij gewoon langs voor een avondsnack![]()
Dat lijkt wel zo op de foto, maar zit er ruim boven. Ik heb hem er sowieso uitgetrokken voor het inpakken en daarna weer terug gestoken dus zit nu weer op een andere plek.Blackouts schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:01:
[...]
zit je thermometer niet teveel tegen het bot aan?
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
De ketchup van Illie Billie bevat een derde minder aan koolhydraten nog en maar de helft aan 'echte' suikers tov die 50% minder. De 'zonder toegevoegde suiker' van Heinz bevat maar de helft aan koolhydraten tov 50% minder. Dus zou vooral ook een keer die beiden proberen of je het wat vind. Kun je weer iets meer toevoegen.Jan_V schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:36:
[...]
Ketchup is inderdaad lastig.
We gebruiken hier de variant met 50% minder suiker. Zit nog steeds behoorlijk veel in, maar gebruiken het dus spaarzaam (tomaten zijn sowieso lastig).
Ik heb de saus gebruikt voor het garen. Tijdens het eten geen sauzen gebruikt, ze waren zonder prima te eten.
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Wat is jullie ervaring, en dan vooral het hoe? Zetten jullie dit in een grote emmer in de koelkast? Ik dacht zelf aan een grote vacuumzak (ik heb een solis) maar ik kan nergens van die grote zip zakken vinden die ik dan met vacuum kan leegtrekken.
Alle tips zijn welkom...
Werkt zo'n gietijzeren pan een beetje om aardappelen in te bakken/N1ckk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:14:
[Afbeelding]
Verder denk ik dat eind dit seizoen of begin volgend seizoen mijn vilt eens vervangen mag worden. Zouden jullie aanraden om origineel green egg te kopen, of een ander merk? Of is dat glasvezel materiaal beter? Vind het er zelf altijd wel mooi uit zien.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Pekelen hoeft niet perse onder vacuum toch. Ik zou het in een grote schaal of emmer doen en dan met folie afdekken. En de pekel alvast vantevoren maken zodat ie koud is. Of als je een waterdichte koelkast lade hebt, de lade zelf als pekelbad gebruiken. Niet alle lades zijn waterdicht (..).Wannial schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:34:
Klein dilemma hier, ik heb een biggetje besteld en wil deze in een brine zetten, maar ik twijfel een beetje hoe dit te doen.
Wat is jullie ervaring, en dan vooral het hoe? Zetten jullie dit in een grote emmer in de koelkast? Ik dacht zelf aan een grote vacuumzak (ik heb een solis) maar ik kan nergens van die grote zip zakken vinden die ik dan met vacuum kan leegtrekken.
Alle tips zijn welkom...
@MrVegeta eigen ervaring met gietijzer op de bbq, ja dit werkt. formaat of type pan maakt verder weinig uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Wannial op 22-07-2021 09:56 ]
Normaliter wel, maar ik was even niet scherp en toen ging het minder goed. Ik vind een ovenschaal overigens beter werken, maar die zat in de vaatwasserMrVegeta schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
[...]
Werkt zo'n gietijzeren pan een beetje om aardappelen in te bakken/
Een koelbox?Wannial schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:55:
dank voor je antwoord @checkdiz ! nee hoeft inderdaad niet perse onder vacuum, maar het leek me makkelijker gezien de ruimte. een grote emmer (een schaal is zeker niet groot genoeg voor een hele big) past ook nauwelijks in de koelkast. (goede tip overigens voor de lade, en zeker het checken of deze waterdict is, maar ook deze is te klein)
@MrVegeta eigen ervaring met gietijzer op de bbq, ja dit werkt. formaat of type pan maakt verder weinig uit.
Als je die schoon maakt kun je de big er zo in leggen met het water.
Paar icepacks erbij, en een paar icepacks in de vriezer. (EDIT: of een elektrische natuurlijk)
En dan de temperatuur een beetje in de gaten houden met een bbq thermometer ofzo.
Ik gebruik een koelbox ook voor sous vide.
[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 22-07-2021 10:59 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism