Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Ik haal makkelijk 18 uur of langer op houtskool.
Mag ik vragen hoe je dat doet? Snake of minion? Of toch een andere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Smok3yNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Ik heb voor low n slow deze kool.
Heb een kamado joe. Ik gooi er kool in hoeveel ik nodig denk te hebben en wat wokkels en breng hem rustig op temperatuur.

Doe geen gekke dingen verder of nadenken hoe ik de kolen wegleg.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Smok3yNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Snake met houtskool wil niet (misschien met ellendig veel gepruts). En in een kamado al helemaal niet. In een kamado is het ook niet nodig. Kolenmand volgooien, drie wokkels aan en op laten warmen. Vervolgens de luchtsleuven bijna dicht en dan kan je heeeel lang door

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 27-07-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Dennis1812 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Ik heb voor low n slow deze kool.
Heb een kamado joe. Ik gooi er kool in hoeveel ik nodig denk te hebben en wat wokkels en breng hem rustig op temperatuur.

Doe geen gekke dingen verder of nadenken hoe ik de kolen wegleg.
Aah ok je had het over de kamado, ik dacht op de weber kettle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVanG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik vrees ervoor.
Die rooster mist de uitsparingen die nodig zijn voor de conveggtor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:19
418O2 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Snake met houtskool wil niet (misschien met ellendig veel gepruts). En in een kamado al helemaal niet. In een kamado is het ook niet nodig. Kolenmand volgooien, drie wokkels aan en op laten warmen. Vervolgens de luchtsleuven bijna dicht en dan kan je heeeel lang door
Voor low & slow is 1 wokkel voldoende.
Voor high & fast kan je meerdere wokkels gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Halldor schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Met de houtskool die ik linkte en dan 1 wokkel duurt het echt een eeuwigheid. Ik doe er meestal 3.

Temp dempt snel genoeg in zodra koude deflector erin gaat en koud vlees erop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Halldor schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Dan duurt het bij mijn large wel heul lang voor de boel op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

High en fast pak ik overigens van die bruine blokjes voor.
Die krijg je regelmatig een grote zak gratis bij vuurenrook of houtskool.nl.
Heb dan ook andere kolen erin. Handje blokjes erin en fikken maar. Hoeft dan iets minder gecontroleerd natuurlijk.

Low n slow wokkels all the way en ik draai ze altijd een klein beetje terug open. Dan branden ze mooier op vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dennis1812 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:59:
High en fast pak ik overigens van die bruine blokjes voor.
Die krijg je regelmatig een grote zak gratis bij vuurenrook of houtskool.nl.
Heb dan ook andere kolen erin. Handje blokjes erin en fikken maar. Hoeft dan iets minder gecontroleerd natuurlijk.
Dat is mij allemaal teveel moeite. Ik gebruik 1 soort aanmaakmateriaal 1 houtskool (gebruik wel verschillende soorten maar merk meestal weinig verschil
Low n slow wokkels all the way en ik draai ze altijd een klein beetje terug open. Dan branden ze mooier op vind ik.
Dat is wel een goeie tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

418O2 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Dat is mij allemaal teveel moeite. Ik gebruik 1 soort aanmaakmateriaal 1 houtskool (gebruik wel verschillende soorten maar merk meestal weinig verschil

[...]

Dat is wel een goeie tip
Als er restjes in liggen vind ik het ook prima. Maar ik koop altijd deze combi. De Europese brand gewoon sneller en warmer dan de Cubaanse. Dus is vooral makkelijker voor mijzelf.
En die blokjes.. tja ik heb ze toch. Maak ze liever op voor de momenten dat t geen zier uitmaakt en controle minder spannend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
418O2 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Dan duurt het bij mijn large wel heul lang voor de boel op temperatuur is.
Mee eens, begin ook altijd met 2 wokkels.
Ga volgende week dit gerecht maken, voor het eerst :9~

https://bbq-helden.nl/rec...oofvlees-van-ossenstaart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:27
Ik gebruik in de kamado helemaal geen wokkels meer, het duurt me te lang en is niet consistent genoeg.
Ik hang er gewoon een gasbrander in en haal deze eruit als het vuur groot genoeg is voor de sessie die ik heb gepland. de vuurschaal of houtkachel is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een echte vent gebruikt vuurstenen :Y) :+
Hier gewoon de looftlighter.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:33:
Een echte vent gebruikt vuurstenen :Y) :+
Hier gewoon de looftlighter.
Ja die gebruik ik nauwelijks nog. Op zich makkelijk, maar duurt ook nog wel even.

Wokkels ook, maar die doe ik aan en ondertussen ga ik het rookhout pakken, roosters misschien even schoonmaken, vlees klaarleggen en dan zijn ze wel klaar.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Looflighter is wel erg makkelijk als je na low and slow wil searen, want dat gaat wel erg mooi :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag op de 'camping' (aka bij het vakantiehuisje) een stuk van 1.5 kilo procureur omgetoverd in pulled pork. Uiteindelijk een run van 7,5 uur geworden.

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het eindresultaat, zeker gezien de beperkte middelen (geen rookhout, geen spray, stuk vlees paste echt nét aan onder het deksel, geen kern thermometer anders dan een prik thermometer, geen thermometer in het deksel).
Even geen foto's, want internet is hier ruk :P
Heb er wel een filmpje van gemaakt, dus hoop die deze week online te kunnen zetten.

Morgen gaan we burnt ends maken op de Weber smokey joe :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je geen Ikea Fantast in je vakantiehuis liggen?

Bij mij ligt er 1 in de WGA. Kan ik dus niet vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
Koffie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:19:
Vandaag op de 'camping' (aka bij het vakantiehuisje) een stuk van 1.5 kilo procureur omgetoverd in pulled pork. Uiteindelijk een run van 7,5 uur geworden.

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het eindresultaat, zeker gezien de beperkte middelen (geen rookhout, geen spray, stuk vlees paste echt nét aan onder het deksel, geen kern thermometer anders dan een prik thermometer, geen thermometer in het deksel).
Heb er wel een filmpje van gemaakt, dus hoop die deze week online te kunnen zetten.

Leuk, ga ik maandag of dinsdag ook proberen :)

Al heb ik wel rookhout, spuitflesje, bluetooth thermometer en een losse instant-read thermometer in mijn WGA liggen. Hopelijk doet mijn internet het wel een beetje op de camping want er moeten natuurlijk wel foto's geplaatst worden :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ozzie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Leuk, ga ik maandag of dinsdag ook proberen :)

Al heb ik wel rookhout, spuitflesje, bluetooth thermometer en een losse instant-read thermometer in mijn WGA liggen. Hopelijk doet mijn internet het wel een beetje op de camping want er moeten natuurlijk wel foto's geplaatst worden :)
Normaal zou ik meer mee hebben genomen, maar ik had niet verwacht dat ik het nodig zou hebben .. opgeteld met het feit dat we dit weekend doorrijden en er dan een 5e persoon in de auto bij komt (met bagage) dus deze vakantie moesten we wat minder meenemen.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de zoutsteen! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:24
IdieEasy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:54:
Vandaag wat kruiden binnengekregen van Nasqbbq, gewonnen met een actie op zijn youtube kanaal! Zal ze binnenkort proberen eens proberen en kijken hoe ze smaken :D
[Afbeelding]
Nice, maar ik vraag me persoonlijk altijd af in hoeverre er echt verschil tussen de diverse "merken" kruidens zit. Meestal is de strekking vrij gelijk.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
NoepZor schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Nice, maar ik vraag me persoonlijk altijd af in hoeverre er echt verschil tussen de diverse "merken" kruidens zit. Meestal is de strekking vrij gelijk.
Ik denk ook dat ze allemaal vrij gelijk zijn, scheelt misschien een paar procent. Ik maak eigenlijk altijd mijn eigen rubs. Wel een keer een potje MeatChuch Honey Hog Hot-rub gekocht omdat ik dan geen verzendkosten hoefde te betalen bij die webshop omdat mijn bestelling over de 100 euro ging of zoiets dan :)
Die ga ik volgende week voor het eerst gebruiken op de pulled pork. Het is weer eens wat anders want er zit honing(poeder) in in plaats van suiker en dat heb ik zelf niet in huis, dus ben benieuwd of je dat verschil merkt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 10:15
Heeft iemand ervaring met het poffen van aardappels op low en slow temperaturen?
Ik kan er niets over terug vinden, in de meeste berichten is de bbq temperatuur 190 graden of meer.
Ik ben nu bezig met short ribs op 110 graden, en dacht er aan een paar aardappels bij te leggen.
Grote aardappels, hoe lang zou het duren voordat de aardappels gaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tante Truus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:06:
Heeft iemand ervaring met het poffen van aardappels op low en slow temperaturen?
Ik kan er niets over terug vinden, in de meeste berichten is de bbq temperatuur 190 graden of meer.
Ik ben nu bezig met short ribs op 110 graden, en dacht er aan een paar aardappels bij te leggen.
dat kan zomaar over anderhalf uur gaan :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:47:
[...]
dat kan zomaar over anderhalf uur gaan :)
Denk het ook, met dezelfde variabele tijd als de short ribs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Denk het ook, met dezelfde variabele tijd als de short ribs ;)
Mja "grote aardappels" is ook vrij variabel. Als jr ze gewoon op het rooster legt gaat het lang duren. Is op zich niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Mja "grote aardappels" is ook vrij variabel. Als jr ze gewoon op het rooster legt gaat het lang duren. Is op zich niets mis mee.
En dan hangt het ook nog wel af van welk ras enzo lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:39

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vriend van me heeft een kvk nummer van zijn ZZP avontuur. Wil die gaan gebruiken voor een klantenkaart bij Makro en/of Sligro. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het aanvragen? Bij Sligro moet ik ook branch en sub branch intikken, wordt dat gecheckt met de kvk inschrijving?

Trouwens ze willen een kvk uittreksel, die kan je toch gewoon van elk bedrijf opvragen?

[ Voor 13% gewijzigd door MrVegeta op 30-07-2021 09:19 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MrVegeta schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:19:
Vriend van me heeft een kvk nummer van zijn ZZP avontuur. Wil die gaan gebruiken voor een klantenkaart bij Makro en/of Sligro. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het aanvragen? Bij Sligro moet ik ook branch en sub branch intikken, wordt dat gecheckt met de kvk inschrijving?

Trouwens ze willen een kvk uittreksel, die kan je toch gewoon van elk bedrijf opvragen?
Maar jouw gegevens staan niet op elk kvk uittreksel natuurlijk.

Wij hebben er 1 op naam van een vereniging. Makro wilde een echte handtekening van elk bestuurslid en moeilijk gezeik allemaal.
HANOS en Sligro had ik na 5 minuten een pas. Dat ging veel simpeler en sneller. En vind de winkels ook fijner 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hanos heeft ook een betere slagerij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie

Normaal gesproken gebruiken ze die adresgegevens ook om bijvoorbeeld de pas naar toe te sturen. Ook controleren ze of de naam op het uittreksel overeenkomt met je eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Laat je vriend het gewoon aanvragen en leen die passen nu en dan. :)

Ze checken soms het ID-bewijs waar jij mee aan komt zetten tegen de gegevens op het KvK-uittreksel

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 30-07-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hanos it is. Dus de pasgegevens moeten overeenkomen met de KvK registratie?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
tante Truus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:06:
Heb ze laatst tegelijk met spareribs gemaakt. Dubbel ingepakt in alu folie en op de kolen gelegd. Voor mijn check een probe ingestopt. Na 1-1,5 uur waren ze 90 graden, dat was perfect. Dus als je 3-2-1 doet, leg je ze erin als je de ribben weer gaat uitpakken. Past mooi in het schema.

Op het rooster bij die temperatuur gaat het erg lang duren. Dan zou ik ze voorkoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MrVegeta schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:37:
Ik heb ze alle drie (Makro/Sligro/Hanos). Bij de HANOS ben ik 2e inkoper. Dus de adres/kvk gegevens van een familielid, daar krijg ik zelf een 2e pas op mijn adres onder mijn naam. Dan heb je geen gedoe met controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Aardappelen kan je ook eerst blancheren voor ze op de barbecue gaan. Scheelt flink wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

mithras schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Ik heb ze alle drie (Makro/Sligro/Hanos). Bij de HANOS ben ik 2e inkoper. Dus de adres/kvk gegevens van een familielid, daar krijg ik zelf een 2e pas op mijn adres onder mijn naam. Dan heb je geen gedoe met controles.
Kan je dat zelf aangeven? 2e inkoper, klinkt als een goeie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Maar jouw gegevens staan niet op elk kvk uittreksel natuurlijk.

Wij hebben er 1 op naam van een vereniging. Makro wilde een echte handtekening van elk bestuurslid en moeilijk gezeik allemaal.
HANOS en Sligro had ik na 5 minuten een pas. Dat ging veel simpeler en sneller. En vind de winkels ook fijner 😅.
Volgens mij heeft de Makro een paar jaar geleden een rechtzaak tegen zich gehad omdat ze er te makkelijk mee omgingen en dus een te grote concurrent waren voor de supermarkten. Dus dat kan verklaren waarom ze strenger zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik ben bij de hanos ook nog nooit gecontrolered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
MrVegeta schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:37:
Bij de Makro hadden wij in het verleden een machtiging nodig van de kaart houder en dan kon je er gewoon in.
Dus een brief (op bedrijfspapier) dat Pietje jouw machtigd met een krabbel eronder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gaat het nog steeds over BBQ's?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ardana schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:36:
[mbr]Gaat het nog steeds over BBQ's?[/]
Winkels waar je barbecue-vlees kan kopen, minstens net zo belangrijk :)

Ik heb van de week nog een doos procureurs gehaald bij de Makro, was in de aanbieding. 3 stukken van elk zo'n 2-2.5kg. Eentje gaat er morgen bevroren mee naar de camping en dan denk maandag op de barbecue :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Ozzie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Winkels waar je barbecue-vlees kan kopen, minstens net zo belangrijk :)

Ik heb van de week nog een doos procureurs gehaald bij de Makro, was in de aanbieding. 3 stukken van elk zo'n 2-2.5kg. Eentje gaat er morgen bevroren mee naar de camping en dan denk maandag op de barbecue :9
Ik heb gisteren toevallig een 2.2kg procureur van de Hanos afgemaakt. 24 uur sous vide en nog even afmaken op de BBQ. Komt toch nog behoorlijk wat rook in zo'n stuk in 2 uurtjes.

Was zo gaar dat ik hem plat kon drukken. Dikke prima dus

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:19:

Gisteren en vandaag bezig geweest met het monteren van het filmpje, ik ben tevreden met het resultaat (zowel de PP als het filmpje) gezien de beperkte middelen (zowel de PP als het filmpje :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 22:08
Doe regelmatig aardappeltjes op de bbq, rond een temperatuur van 150 graden. Snij ze altijd in of maak er halfjes van. In een alu bakje en afgedekt met olie en boter, duurd ongeveer een uurtje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:53

copykat

Good copy isn't bad

@koffie leuk filmpje maar ik was de hele tijd afgeleid.
in afwachting of t misging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abSJD6WXO9uNu0Fb3zky1TUPm-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mtQT93tU3Zym4wymIbeEiORv.jpg?f=user_large

:Y)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 10:15
Boudewijn schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Ik heb de proef maar op de som genomen, en de aardappelen naast de short ribs op het rooster gelegd. Na een tijdje de kerntemperatuur gemeten. Een aardappel had na een uur of 4 een kerntemperatuur van 88 graden, terwijl de aardappel er naast nog maar 73 graden was. Na 6 uur was die ook op 88 graden.
Veel variatie dus in benodigde gaartijd, maar 6 uur op 110 graden is wel nodig.

Ze waren wel lekker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

copykat schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:11:
@koffie leuk filmpje maar ik was de hele tijd afgeleid.
in afwachting of t misging:
[Afbeelding]

:Y)
LOL, was me niet eens opgevallen :+
Ik heb moet je helaas teleurstellen: tijdens het filmen zijn er geen bbq's gewond geraakt of van tafels gevallen. Ik doe al mijn stunts zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

amiaima schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:24:
Doe regelmatig aardappeltjes op de bbq, rond een temperatuur van 150 graden. Snij ze altijd in of maak er halfjes van. In een alu bakje en afgedekt met olie en boter, duurd ongeveer een uurtje.
Dat klinkt alsof je in je bbq aan het frituren bent?

Ik heb gisteren voor het eerst in tijden slecht gekookt. Krabbetjes gemaakt met aziatische saus (sesam, gember, steranijs, szichuan peper) maar daarna te lang af laten grillen... En de hasselback-aardappels waren niet gaar.

Overkomt me eigenlijk nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:44
Vandaag weer eens spareribs op het menu….

Ik ga voor 2:30,1:30,1:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyP91uj4QTTtlwtoMrASPkjjljM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyu4yXOtRlwTCQkAs6awze46.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn nu 1,5 uur op 110 graden onderweg met wat chunks van appelhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm2o8T5bQWIpK0s-kAm9DJlQQGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib5lbCFHOL8YSU38DbgPRdZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIhlwIrZmcmaq1fw5prL8ZfgTrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfOE6BTNo0RhoiOph4c9p8Xw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
Dat klinkt alsof je in je bbq aan het frituren bent?
Ze liggen niet onder in de olie en vet. Het moet wel een beetje bakken.

Ik meende bij Ralphs BBQ dat ie op de braai aardappelen in de hoek had liggen om te garen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil zo wat speklappen worstjes en sateetjes op mijn kamado gaan klaarmaken.

Eerste keer sat er vlees op gaat dus nog lerende.
Ga ik dit met de conveggtor doen of gewoon direct?
En welke temperatuur kan ik het beste aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gewoon direct.
180-200 o.i.d is prima. Iets lager kan ook. Iets hoger kan ook. Komt niet zo nauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crxtreem schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:43:

Inderdaad, gewoon direct doen. eerst de boel aanmaken en de lucht afknijpen.
Als dat een tijdje stabiel is (laten we zeggen een kwartier) en je hebt een mooie goed verdeelde vuurzee onder je rooster, dan kun je gaan grillen.
Let op dat van speklappen nog wat vet afkomt, en dat geeft goeie vlammen. In de gaten houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

amiaima schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Ze liggen niet onder in de olie en vet. Het moet wel een beetje bakken.

Ik meende bij Ralphs BBQ dat ie op de braai aardappelen in de hoek had liggen om te garen
Ah ja. Als ik "afgedekt met olie en boter" lees, denk ik aan een pan/bak vol vet in je BBQ... waar dan op de bodem aardappels liggen. Kan ook, maar zou ik zelf anders doen.

Voor een feestje binnenkort even wat ribs geprept:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YydgJ9B2P-mdAl-egcdBpSltg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYK7EWnLYvguKvo0sn3v60wP.jpg?f=user_large
Allemaal krabbetjes. Kilo per pakje ongeveer ;).

Binnenkort voor 30+ man aan de bak. Heb wel een maatje dat helpt, maar het wordt pittig. Heb ook maar een BGE XL erbij geregeld, de eerste keer dat ik al vtv weet dat ik het niet met de mijne ga redden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:31:
Vanmiddag gekocht, morgen eens uittesten met een stukje zalm :Y)

[Afbeelding]
Nu ik weer fatsoenlijk internet heb, kan ik ook eindelijk even de foto's posten.
Binnenkort zeker eens wat leuks mee doen op de braai :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO9vOSR6okWWxr4S4lCOH0YMR50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaY0rifbR9RZZA9apgZRL4UW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AstdEFFf1t4TjMLeTbeGdUdQYyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qcjgbm6XzxHpts9TqgkD3jM7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x17C3u3KAtivzE9uY0nSUGluOPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAsAgjjCj502Rln6e0BA1W4g.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9871r4Vt29ltA9dwH08-1MEMSCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXZyWO8Xjwyi753Emb4XGZHb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Geeft dat ook merkbaar een betere smaak af die zoutsteen?

[ Voor 22% gewijzigd door Yalopa op 31-07-2021 21:19 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yalopa schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:17:
Geeft dat ook merkbaar een betere smaak af die zoutsteen?
Het is echt maar een hele kleine subtiele snaak van zout. Maar hij was prima op snaak.
Ben benieuwd hoe een mooi stuk vlees erop smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Crxtreem schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:43:

Eerste sessie is gelukt.
Wel moet ik toch nog meer oefenen met de temperatuur beheersen.

Verder eigenlijk geen vlammen gehad of flinke rook van de speklapjes dus dat viel al aardig mee.
Sateetjes plakte wel direct vast aan het gietijzer rooster.
Had deze al wel ingesmeerd met olie.
Rooster achteraf maar even in de Crisco gezet en een terug op de egg gelegd dus hopen dat het de volgende keer niet plakt.

Op naar de volgende sessie. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wel gewacht met je sateetjes draaien tot ze er aan toe waren?

Vlees laat vanzelf los is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Crxtreem schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:09:
Ik zit met een dilemma.

Voor mijn verjaardag een BGE Medium gehad.
Super blij mee!
Alleen vraag ik mij af of dit de juiste keuze is.

Overal op internet lees ik dat je beter de Large kan hebben dan de Medium.

Is de Medium echt zo’n slechte keuze of is het uitpakken en er mee aan de slag gaan?

Ik heb nu een 57cm Weber en gebruik die altijd met 2 zone’s
Voor zover ik het gelezen heb is dat met een Medium BGE niet mogelijk of wel?
Heb een BGE large en hij is perfect voor feestjes met vrienden of als ik low en slow een brisket/pulled pork wil maken (ik maak meestal veel om in te vriezen voor taco's), maar voor ons 3 thuis in het weekend is hij te groot als ik een enkele steak op wil leggen.

Daarom heb ik een KJ junior erbij gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlankheet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 13:13
Koffie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Gisteren en vandaag bezig geweest met het monteren van het filmpje, ik ben tevreden met het resultaat (zowel de PP als het filmpje) gezien de beperkte middelen (zowel de PP als het filmpje :+)

[YouTube: BraaiTV 🔥 Pulled Pork op de camping]
Mooi filmpje, vooral je schultenbrau slippers maken het af!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renszo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:40
Boudewijn schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Voor een feestje binnenkort even wat ribs geprept:

[Afbeelding]
Allemaal krabbetjes. Kilo per pakje ongeveer ;).
Ziet er goed uit, waar heb je de krabbetjes vandaan als ik vragen mag?

Heb zelf de voorkeur voor krabbetjes als spare ribs, maar ze zijn wel lastig te vinden is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Renszo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Ziet er goed uit, waar heb je de krabbetjes vandaan als ik vragen mag?
Slagerij de valk in alphen a/d Rijn. De outlet van die ballentent met toekan. Ondanks mijn aversie tegen dat concern een prima tent in zijn segment.

Het is beter dan supermarkt, en beter dan een slager die dingen uit doos pakt en verkoopt. De hanos is beter, en de echte slager ook.
Voor 7.95/kg wel heel prima, zeker als je bedenkt dat een deel van de eters die ribben in een laag wijko diarree zal verdrinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tis niet echt een BBQ vraag.
maar ik ben van plan om een goede set messen te kopen die lage onderhouds level heeft lekker in de hand licht en ik heb nu gevonden sabatier integra serie en als koksmes/officemes denk ik de wusthof ikon classic 23cm
wusthof is 58HRC en de sabatiers afhankelijk vd site je kijkt 54-56 of 56-57HRC. (apart toch?)

ikons zijn vrij prijzig en sommige messen gebruik je toch minder. Dus ik dacht veelgebruikers wusthof rest sabatier. ben een setje aan t samenstellen en je schiet zo naar de 300 euro.

Waar ik niet uitkom is hoeveel verschil zit er in een 17cm fileermes en een 20cm vleesmes in praktijk?
beetje ribeye, sparerib andere brokken vlees schoon snijden is dan de 20cm vleesmes goed genoeg?
(fileer is soepeler en "zwalked" sneller met tranceren dat weet ik.)
Als je 1 van de 2 zou kiezen welke zou dat zijn?

tweede ding is een "tomatenmesje" vaak met kleine kartel aan één of beide zijdes.
is een goed officemes niet voldoende? (12cm officemes is net zo groot en is alleen "glad" van snijvlak.)
Kartel is lastiger te wetten en slijpen vandaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Een fileermes moet je enkel kopen als je vis gaat fileren, en dan nog. ik heb een fileermes, maar ik fileer mn vis gewoon met een office mes

Office mes en koksmes zijn het belangrijkste. Als je goeie koopt (bvb wusthof) dan heb je die voor de rest van je leven. als het even kan koop je je koksmes iets groter dan 20 cm..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
Waarom een duur fileermes kopen als je voor een goede prijs ook een goed mes kan kopen bij bv Victorinox. Als ie maar scherp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNUoToNZQBV5AW-kUyNRi96Y_DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04s1cCvfjYgoDCyAGtT0qdyP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmZ0kp7gl0mVzzpvzmDiiNowSSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWcw06U332g5cy5kacAdzgEe.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren lekker simpel burgertje gemaakt met zelf gerookte buikspek van de avond ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:26:
Een fileermes moet je enkel kopen als je vis gaat fileren, en dan nog. ik heb een fileermes, maar ik fileer mn vis gewoon met een office mes

Office mes en koksmes zijn het belangrijkste. Als je goeie koopt (bvb wusthof) dan heb je die voor de rest van je leven. als het even kan koop je je koksmes iets groter dan 20 cm..
ah top. bedankt dat maakt me keuze een stuk simpeler.
nu in mn idee:
23cm koksmes WH ikon
12cm officemes WH ikon
(meest gebruikte denk ik dus mag dan wat kosten.)
20cm vleesmes is of 40 euro SABA of 104 euro WH
ik neig naar de 40 versie. iets zachter in HRC maar stuk goedkoper. en ik merk dat ik de huidige vooral gebruik als schoonsnijder en om te transeren van vlees. (veel minder dan de koksmes en officemes)
dan nog een schilmesje (aardappel/appel) en een broodmes( niet nodig maar oude past niet bij t uiterlijk nieuwe). beide rond 25 euro
keramisch aanzetstaal er bij (1000grit) en slijphoek malletjes (10euro) voor wetten en slijpen
dan blijf ik net onder de 300 euro denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Slagerij de valk in alphen a/d Rijn. De outlet van die ballentent met toekan. Ondanks mijn aversie tegen dat concern een prima tent in zijn segment.

Het is beter dan supermarkt, en beter dan een slager die dingen uit doos pakt en verkoopt. De hanos is beter, en de echte slager ook.
Voor 7.95/kg wel heel prima, zeker als je bedenkt dat een deel van de eters die ribben in een laag wijko diarree zal verdrinken :)
Wijko? :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uit het feit dat ik het woord 'diarree' gebruik om die saus te beschrijven kun je een waardeoordeel destilleren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Uit het feit dat ik het woord 'diarree' gebruik om die saus te beschrijven kun je een waardeoordeel destilleren :+
Dan zorg je toch voor andere saus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Dan zorg je toch voor andere saus?
Behalve dat deze mensen dat per se willen. Sure ik zet andere saus neer maar smaken verschillen.

Sowieso pindasaus/suikersaus op ribben :?

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 01-08-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Behalve dat deze mensen dat per se willen. Sure ik zet andere saus neer maar smaken verschillen.

Sowieso pindasaus/suikersaus op ribben :?
Dat je überhaupt de moeite neemt om wat lekkers voor ze te maken. Die konden kippenvleugels van me krijgen en daar is het wel klaar mee.

Ik gebruik veel satésaus, maar van de BBQ gaat het alleen op sate

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 01-08-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

amiaima schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:37:
Waarom een duur fileermes kopen als je voor een goede prijs ook een goed mes kan kopen bij bv Victorinox. Als ie maar scherp is
Ik zat me vooral te bedenken of een vleesmes voldoende zou zijn
Ben geen slager of zelfs niet schoonsnijden van halve koeien, kippen weet ik veel.
Meeste vis is ook al schoongemaakt.
Meeste wat ik doen is pezen, aders, overtollig vet, frutsels van ongedefineerde origin en soort wegsnijden.
Ik vroeg me dus af of ik het überhaupt nodig had.

Mn huidige koksmes en officemes zijn om de haverklap bot chinees pisbakkenstaal denk ik.
Die moeten vervangen worden rest is omdat het er bij past. ☺

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:26:
[...]

Dat je überhaupt de moeite neemt om wat lekkers voor ze te maken. Die konden kippenvleugels van me krijgen en daar is het wel klaar mee.

Ik gebruik veel satésaus, maar van de BBQ gaat het alleen op sate
Ik denk dat ik anders denk over gastvrijheid. Als ik deze mensen daar een plezier mee doe, soit.

Ik geef wel aan dat wijko over short ribs wel erg zonde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

Ik zat me vooral te bedenken of een vleesmes voldoende zou zijn
Ben geen slager of zelfs niet schoonsnijden van halve koeien, kippen weet ik veel.
Meeste vis is ook al schoongemaakt.
Meeste wat ik doen is pezen, aders, overtollig vet, frutsels van ongedefineerde origin en soort wegsnijden.
Ik vroeg me dus af of ik het überhaupt nodig had.

Mn huidige koksmes en officemes zijn om de haverklap bot chinees pisbakkenstaal denk ik.
Die moeten vervangen worden rest is omdat het er bij past. ☺
er is een messentopic alhier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Ik denk dat ik anders denk over gastvrijheid. Als ik deze mensen daar een plezier mee doe, soit.

Ik geef wel aan dat wijko over short ribs wel erg zonde is.
Mja, ik ken gelukkig geen mensen die zo zijn. Maar als ze er toch saus over gooien dan maakt het ook niet uit wat er onder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:49:
[...]
Ja vast,ik dacht onze mede bbq-ers hebben wel een klein adviesje als gebruikers van keukenmessen tussen de voedselfoto's, kamado en andere bbq keuzes, accessoires, vlees websites enz. :)
Mocht t te ver uitweiden is dat topic nog mogelijk toch?
Tis BBQ "hardware" in de zin ik koop ze vanwege mn kamado voedsel.😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
copykat schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
.
Mij lijkt dat uitstekend met een officemesje/petty te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Of neem het genoemde victorinox fileer mee erbij. Kost je 2 tientjes en merk je dat je hem veel gebruikt kan je altijd upgraden naar een model die in je set past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wijko is niets mis mee. Kant en klaar bakkie en gaun.

Vriend van m'n moeder maakte altijd zelf satesaus. Prachtig. Maar ik heb daar niet altijd zin in om moeite voor te doen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Bezulba schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Wijko is niets mis mee. Kant en klaar bakkie en gaun.

Vriend van m'n moeder maakte altijd zelf satesaus. Prachtig. Maar ik heb daar niet altijd zin in om moeite voor te doen.
Nou, niks mis mee...

Je maakt met bijna dezelfde moeite veel lekkerder satésaus.
https://www.tjinstoko.eu/...lijke-sate-saus-400g.html

Dat is echt veel beter en smaakvoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

418O2 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:07:
[...]

Nou, niks mis mee...

Je maakt met bijna dezelfde moeite veel lekkerder satésaus.
https://www.tjinstoko.eu/...lijke-sate-saus-400g.html

Dat is echt veel beter en smaakvoller.
hmm, bakje open, gaten in, magnetron in.
vs
daadwerkelijk gaan koken terwijl ik betere dingen te doen heb.

Vind ik neit dezelfde moeite en de smaak is imho gewoon prima te doen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pinda saus is geen saté saus jongens, kom op. Er zijn veel meer en (afhankelijk van je gerecht) lekkerdere sauzen die je over je saté kan doen. Beetje hetzelfde als al het vee koeien noemen.

Ik wilde mijn nieuwe kick ash basket en kick ash can proberen voor de Egg, dus maar eens een picanha gemaakt. Voor een stuk Amerikaans vlees van de Makro was ik zeer aangenaam verrast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SstTRD8rFockEOJnydCc3F2Uct8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rixZP5jRbJPTiVN108tGH9wA.jpg?f=fotoalbum_large

De kick ash werkt een stuk handiger dan die stok van BGE |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bezulba schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:24:
[...]

hmm, bakje open, gaten in, magnetron in.
vs
daadwerkelijk gaan koken terwijl ik betere dingen te doen heb.

Vind ik neit dezelfde moeite en de smaak is imho gewoon prima te doen.
Ieder zijn ding i guess. Maar als ik moeite steek in saté, dan steek ik ook moeite in de saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bij een goede sate of nasi of iets komt een goede saus. Klaar.
Daarentegen hebben we wel altijd een paar bakjes remia extra pittige sate saus in de kast voor als schoonfamilie komt eten en we een "ouderwetse" bbq doen. Dan wordt alles erin verzopen tot aan het stokbrood. Tja.. Dan ga ik een pan goede saus staan maken.

De remia extra pittig of de Javaanse van conimex zijn best lekker. WIJKO heb ik helemaal niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Crxtreem schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Eerste sessie is gelukt.
Wel moet ik toch nog meer oefenen met de temperatuur beheersen.

Verder eigenlijk geen vlammen gehad of flinke rook van de speklapjes dus dat viel al aardig mee.
Sateetjes plakte wel direct vast aan het gietijzer rooster.
Had deze al wel ingesmeerd met olie.
Rooster achteraf maar even in de Crisco gezet en een terug op de egg gelegd dus hopen dat het de volgende keer niet plakt.

Op naar de volgende sessie. *O*
Als ik een normale BBQ sessie doe voor zeg 3 gezinnen dan begin ik 's ochtends meestal met 2 a 3 ribbetjes op 3-2-1.
Laatste 1,5 uur leg ik er vaak wat moinkballs bij.
Als dat klaar is en de rest gegrild moet worden laat ik 1 halve maan deflector zitten en bovenop leg ik boven de deflector een half normaal rooster en aan de andere zijde het gietijzeren rooster. BGE op zeg 200 laten komen nu door de schuifjes open te zetten (eventueel gooi ik bovenop nog wat snel brandende kolen.

Voordeel is dat het rooster net even iets verder boven het vuur hangt en je hebt ook nog een indirecte zone voor als het vlees even te hard gaat. Zo kun je tussendoor ook met de gasten eten of voor andere bijgerechten zorgen.

Merk dat dit voor mij beter werkt dan 1 hete zone dicht boven het vuur. Dat is veel arbeidsintensiever.

En zoals gezegd: plakkend vlees komt vanzelf los als het is dichtgeschroeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik ben geen reguliere poster in die topic, meer een van het kaliber leecher. Alleen heb ik nu een vraag waar ik zelf (en ook na zoeken op het internet) geen antwoord op kan vinden.

Gisteren pulled pork op de BBQ gemaakt. Via bbquality een goede boston butt (4.2kg) laten komen. De Weber (Master Touch) klaargemaakt voor de snakemethode, Weber briketten en hickory blokken, met 2 briketten breed en twee hoog. Eigenlijk precies een halve bbq rond.

Om 6 in de ochtend het vlees op de bbq gelegd en met een thermometer van Ikea (fantast) de temperatuur in de gaten gehouden. Deze ging netjes geleidelijk omhoog en rond een uur of 13 zou ik in de zone van de stall terecht gaan komen. Had d'r al rekening mee gehouden en aluminiumfolie klaargelegd moet blijken dat de temperatuur zou blijven hangen of teruglopen. Echter, de temperatuur bleef constant oplopen tot 86 graden. Vanaf dit moment ging het allemaal iets langzamer, maar nog steeds ging de temperatuur geleidelijk omhoog. Maar nu komt het gekke, mijn doeltemperatuur was 96 graden en de thermometer gaf om 17 uur 89 graden aan. Van het ene op het andere moment begon de temperatuur te zakken en binnen een paar seconden gaf het display 76 aan. Hierna ging deze weer langzaam omhoog naar 80, maar hier bleef hij vervolgens op hangen.

Nadat ik de thermometer op een andere plek in het vlees stopte gaf deze 94 aan, maar na verloop van tijd begon ook hier de temperatuur te schommelen. Nu ben ik wel bekent met de stall en weet ook dat het soms een paar uur kan duren voordat je hier doorheen bent, maar heb nog nooit meegemaakt dat het vlees van een temperatuur van 94 binnen een paar seconden terugvalt naar 76.

We hebben het vlees overigens gewoon van de bbq afgehaald en het viel letterlijk uit elkaar, heeft iemand enig idee wat hier precies is gebeurd?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20
Calitomnication schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:58:
...

Nadat ik de thermometer op een andere plek in het vlees stopte gaf deze 94 aan, maar na verloop van tijd begon ook hier de temperatuur te schommelen. Nu ben ik wel bekent met de stall en weet ook dat het soms een paar uur kan duren voordat je hier doorheen bent, maar heb nog nooit meegemaakt dat het vlees van een temperatuur van 94 binnen een paar seconden terugvalt naar 76.

We hebben het vlees overigens gewoon van de bbq afgehaald en het viel letterlijk uit elkaar, heeft iemand enig idee wat hier precies is gebeurd?
Mijn ervaring met de fantast thermometers is dat deze zeer snel foute all over de place waardes geven.
Ik vermoed dat dit ligt aan de kabel van de probe die zeer gevoelig is voor plooien ect (en die kabeltjes liggen zeer snel in de knoop) en daardoor foute waardes begint te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:49:
[...]
hi,
geprobeerd vlot te trekken maar tot nu toe geen succes.
heb wel de 27 pag gescanned. interresante info maar,
nadeel twijfel is weer toe geslagen.
gemak en relatief zorgelose staalsoort (prijstechnisch flink prijzig) of toch zo'n damast stalen set wat er werkelijk prachtig uitziet en harder/scherper is en stuk goedkoper. ja ik weet goedkoper betekend niet altijd goede koop.
ziet er mooi uit en specs lijken ok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAIOKua8QV30Wi4bY411rrjs3k8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9gZHVnwCXHnXLa4W7ByjUztB.jpg?f=user_large
Alleen nog een slicer/vleesmes en ik ben klaar voor 229,-. (broodmes is irrelevant)

Ter vergelijk de wusthof 23cm classic ikon koksmes plus de 23cm vleesmes versie met een 12cm officemes is duurder dan alles wat ik er boven heb gekozen. (260,)

keuzes keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik had ooit gelezen dat de grootte van procureur nog uitmaakt maar kan dat niet meer vinden. Vrijdag wil ik (weer) pulled pork maken. Ik wil nu een stuk procureur van 1200 gram regelen, maar ik meende dat procureur minstens 2.5kg moest zijn, of haal ik dingen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:05:
Ik had ooit gelezen dat de grootte van procureur nog uitmaakt maar kan dat niet meer vinden. Vrijdag wil ik (weer) pulled pork maken. Ik wil nu een stuk procureur van 1200 gram regelen, maar ik meende dat procureur minstens 2.5kg moest zijn, of haal ik dingen door elkaar.
Dat maakt in principe niet uit.. Houdt de temperaturen goed in de gaten (meten is weten) :9
Ik heb soms liever kleinere stukken waar ik meer bark kan creëeren O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Zaratrass op 02-08-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Zaratrass schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
[...]

Dat maakt in principe niet uit.. Houdt de temperaturen goed in de gaten (meten is weten) :9
Dat sowieso. Prima, doen we die van 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb een vegertje gekocht :p veeg het zo in dat asopvangbakje van de Kamdo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb best wel veel gadgets, ook voor het koken.... Maar deze snap ik dus niet.ik heb een losse veger en blik voor de bbq. Werkje ban een paar minuten.

Heb het 1x met de bouwstofzuiger gedaan. Dat ging ook prima maar inclusief pakken, opbergen en prik regelen niet sneller dan met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:52
Ik ben meestal een lurker en lees zo ongeveer alle berichten wel (terug) maar dit keer heb ik toch een vraag.

Donderdag voor het eerst wat groter bbqen voor collega's.
Hiervoor ga ik o.a. spareribs maken alleen kan ik pas om 3u op locatie terecht.

Ik zat dus te denken om woensdag alvast 3-2 te doen en dan ingepakt te laten liggen (in de koelkast wanneer afgekoeld?) en dan het laatste uur op locatie te doen. Waarbij ik natuurlijk tijdens dit laatste uur ook de saus er minimaal 2x op smeer :D
Ik ga hiervoor mn eigen Weber meenemen, op dit moment ben ik blij dat ik niet al een Kamado heb qua gewicht haha!

Zijn er mensen die dit vaker zo hebben gedaan? Laat je de Ribs dan in het folie liggen en wacht je tot ze afgekoeld zijn en in de koelkast? Of kan ik ze het beste op een andere manier bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
copykat schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

hi,
gemak en relatief zorgelose staalsoort (prijstechnisch flink prijzig) of toch zo'n damast stalen set wat er werkelijk prachtig uitziet en harder/scherper is en stuk goedkoper. ja ik weet goedkoper betekend niet altijd goede koop.
[Afbeelding]
Alleen nog een slicer/vleesmes en ik ben klaar voor 229,-. (broodmes is irrelevant)

Ter vergelijk de wusthof 23cm classic ikon koksmes plus de 23cm vleesmes versie met een 12cm officemes is duurder dan alles wat ik er boven heb gekozen. (260,)

keuzes keuzes
Die messen zien er wel erg gelikt uit.
Maar ik ben zelf altijd meer van de praktische instelling eerder dan van uiterlijk.
In mijn zoektocht naar een messen set ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij "Victorinox Fibrox" (chef's knife + officer knife)
Onder ander vanwege de youtube reviews van Americas test kitchen en de voordelige prijs.
Zien er minder fancy uit, zeker het handvat op het 1ste zicht.
Maar net het handvat vind ik persoonlijk net weer heerlijk om mee te werken en helemaal antislip (in tegenstelling tot andere meer fancy handvaten).
Het zullen vast niet de beste messen op de markt zijn, maar voor een hobby kok zoals ik een hele verademing t.o.v. wat ik vroeger gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gereedschap in ruimste zin des woords moet vooral functioneel zijn.
Daarnaast moet t voldoende resistant zijn tegen het gebruik om voldoende werktijd te kunnen leveren.
Als het er ook nog mooi uitziet is t meegenomen.
Maar eerste indruk is toch vaak uiterlijk gebonden, dan komen de specificaties lezen en vergelijken.
Prijs en in je handen houden daarna. Ervaringen kwa betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid moet je toch vaak inschatten aan de hand van reviews en zo.

Die vixtorinox's zijn uber functioneel boven uiterlijkheid waardoor de prijs ook puur is.
Echte gooi weg koop nieuwe indien defect. Niet slecht overigens.

Als die damastset redelijk roestvast is en niet meteen chipped met een "foutje" is t uiterlijk een grote plus.
Zolang de balans en snijcurve, rocking op de snijplank en zo ook goed zijn want dat is uiteindelijk t belangerijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
copykat schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

hi,
[Afbeelding]

keuzes keuzes
Goed, ik persoonlijk vind dunnere messen (dun bij de snede) prettiger snijden. Hardere messen kunnen dat dunnere beter hebben. Hardere messen "breken liever dan buigen" (lees chippen versus het "rollen" van de snede). Dat vergt dus een wat betere techniek (geen laterale kracht uitoefenen), en een beetje besef van dat je geen te harde dingen moet snijden. (maar je hebt natuurlijk gewoon je oude mes nog, gewoon even slijpen als het bot is) Kortom, het ligt eraan wat je ermee gaat doen.... Zachtere messen hebben dus zeker een plaats.
(chips slijp je er overigens gewoon uit. Een wat conservatievere hoek erop en je hebt er minder last van.)

Ook de duurste messen worden bot en zullen geslepen moeten worden. Bij hardere messen is (door de bak genomen) een aanzetstaal geen aanrader. Met slijpen kras je al snel de zijkant, bij damascus vindt men dat meestal wat sneller jammer.

Staar je niet blind op de verschillende staal soorten, profiel en grind zijn erg belangrijk.

Bij het plaatje staan geen specs, maar.... een uitbeenmes zou ik liever wat zachter hebben (omdat je makkelijk tegen bot aankomt). Er zit maar weinig verschil tussen de petty links en de parer rechts. Bij een petty heb ik liever wat meer hoogte bij de hiel zodat het ook op de snijplank wat fijner werkt. Ikzelf ben niet zo van de sets.... Vergeet ook een Herder schilmesje niet ;)

PS Een victorinox defect? Wat wil je er allemaal mee gaan doen, koevoet? ;D Je kan het mes gewoon (laten) onderhouden ;) Die houten vics vind ik er best goed uitzien

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 02-08-2021 15:10 ]

Pagina: 1 ... 172 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism