uitbeen ja, die zou meerflex moeten hebben normaal. petty en parer? ja ik denk dat rechts, nakirimes steviger is in heft en lemmet. alles is 61hrc symetrisch japans geslepen. (al is in de specs een ander mes beschreven namelijk een santoku (zo'n stompere koksmes) en beide zijn 89,95 de stuk dus dan zijn de andere een 10tje :-)Jaspervl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:24:
[...]
Goed, ik persoonlijk vind dunnere messen (dun bij de snede) prettiger snijden. Hardere messen kunnen dat dunnere beter hebben. Hardere messen "breken liever dan buigen" (lees chippen versus het "rollen" van de snede). Dat vergt dus een wat betere techniek (geen laterale kracht uitoefenen), en een beetje besef van dat je geen te harde dingen moet snijden. (maar je hebt natuurlijk gewoon je oude mes nog, gewoon even slijpen als het bot is) Kortom, het ligt eraan wat je ermee gaat doen.... Zachtere messen hebben dus zeker een plaats.
(chips slijp je er overigens gewoon uit. Een wat conservatievere hoek erop en je hebt weer er minder last van.)
Ook de duurste messen worden bot en zullen geslepen moeten worden. Bij hardere messen is (door de bak genomen) een aanzetstaal geen aanrader. Met slijpen kras je al snel de zijkant, bij damascus vindt men dat meestal wat sneller jammer.
Staar je niet blind op de verschillende staal soorten, profiel en grind zijn erg belangrijk.
Bij het plaatje staan geen specs, maar.... een uitbeenmes zou ik liever wat zachter hebben (omdat je makkelijk tegen bot aankomt). Er zit maar weinig verschil tussen de petty links en de parer rechts. Bij een petty heb ik liever wat meer hoogte bij de hiel zodat het ook op de snijplank wat fijner werkt. Ikzelf ben niet zo van de sets.... Vergeet ook een Herder schilmesje niet
mijn oude messen zijn Henco's RVS kan ik niet eens terug vinden op internet vast blokker of zo.
goh nooit bedacht dat een nieuw setje messen uitzoeken nog moeilijker is als een kamado kiezen.PS Een victorinox defect? Wat wil je er allemaal mee gaan doen, koevoet? ;D Je kan het mes gewoon (laten) onderhoudenDie hout vics vind ik er best goed uitzien
(beide hebben wel de zelfde levensduur als je het goed kiest.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....