Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 11:36
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:42:
[...]

Dan ga je ervan uit dat mensen rooksmaak universeel lekker vinden. Ken er genoeg die het goor vinden, maar wel de andere typische BBQ smaken en gerechten waarderen. Die willen dus juist geen rooksmaak.

En dan zul je weer puristen hebben die dat geen BBQ noemen, maar koken op een andere wijze.
Ook met alleen houtskool komt er wel iets "rostaroma" aan vlees als het er enige tijd op ligt. Ik maak bijvoorbeeld wel eens een kip zonder rookhout, maar dat smaakt ook anders dan uit de pan of oven.

Ik vind wat rookaroma wel lekker, maar het hoeft van mij ook geen halve asbak te worden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:58
[...]

Dan ga je ervan uit dat mensen rooksmaak universeel lekker vinden. Ken er genoeg die het goor vinden, maar wel de andere typische BBQ smaken en gerechten waarderen. Die willen dus juist geen rooksmaak.

En dan zul je weer puristen hebben die dat geen BBQ noemen, maar koken op een andere wijze.
Euh ja, dit is tenslotte het barbecue topic :) Bovendien ging het over mijn eigen voorkeur.

Als er iets is wat ik niet ben is het wel een barbecue-purist. Met mijn pelletgrill zit ik toch al op het randje van barbecue/elektrische (hout)oven.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:55:
[...]

Ik zou voor fiberglas gaan zeker omdat er nagenoeg geen prijsverschil is. Mijn Calibers hebben ook een fiberglas afsluiting, deze zit echter niet gelijmd maar met metalen pinnen in de dome vergrendeld. Vervangen is hierdoor een kunstje van enkele minuten omdat deze ook op maat zijn. Maar als ze verlijmd zijn kom je al een heel eind met een plamuurmes en aceton.
Iemand toevallig ervaringen met fiberglas gaskets icm een BGE? Voorlopig nog niet nodig, maar ben benieuwd hoe de ervaringen zijn.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Als fanatieke keukenprutser vindt ik het maken leuker dan het opeten ( cru gezegd )

Als ik Pulled pork maak, dan eet ik daar de eerste happen van tijdens het pullen.
Maar daarna vind ik het allemaal met gezegend .... anderen zijn er gelukkiger mee.
Rooksmaak wil ik alleen in warmgerookte zalm / kipfilet in de salade, maar bij de zalm zelfs het liefste minimaal

Ik maak het met liefde en plezier klaar, tot vorig jaar zelfs 'op bestelling' tot zo'n 30 / 50 man, 3 jaar de kerst-bbq voorbereid voor collega's, die het alleen maar opwarmden daarna ...
De techniek interesseert mij meer dan wat op mijn bord komt ;)

En toch staat de kamado hier gemiddeld 2 á 3 keer in de week aan, in op warmere dagen soms wel dagelijks :+

Ik ben opgegroeid met de simpele saté en kippevleugel, te hard en krokant gebakken, en dat is met de juiste houtskool net zo lekker
* en niet de AH / Aldi / Jumbo houtskool gebruiken, want daar heb ik ( onbewust ) altijd een bijsmaak van hulp-brandstoffen - parafine en wax.

Mijn wederhelft verklaarde me eerst voor gek, op de eerste plaats omdat ik 15 kilo zakken houtskool / kokosbriketten ging halen, maar ook nog eens dat ze ( in verhouding ) 3x zo duur waren.
Maar zelfs zij, die er niets om geeft, "predikt" dit nu als iemand het er over heeft, dat het beter zou zijn in smaak en beleving ;)

De chefkok van het restaurant waar zij werkt is stront-eigenwijs, maar toch over naar Dammers / Black-Ranch ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:45
Ozzie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:43:

Waar koop je dat fibervilt eigenlijk? Zat eraan te denken om dat ook langs de randen van mijn traeger te plakken, ontsnapt nu toch wel aardig wat rook langs voor mijn gevoel.
Ik heb net besteld bij bbqvilt.nl. Mocht je daar bestellen vergeet niet de code PREORDER. ;)
Alhoewel er meer aanbieders zijn. Geen idee of er grote verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 15:33
DoeEensGek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:39:
[...]

Ik heb net besteld bij bbqvilt.nl. Mocht je daar bestellen vergeet niet de code PREORDER. ;)
Alhoewel er meer aanbieders zijn. Geen idee of er grote verschillen zijn.
Ik heb deze besteld

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.60cd4c4dV4jT5O

Ik ben benieuw of het veel anders is dan die duurdere varianten:

https://www.bbqvilt.nl/pr...ltralock-kamado-green-egg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
nondeju ik had deze dus besteld destijds, wat een geld

https://www.bbqvilt.nl/fiberglass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zelf ben ik hier ook altijd benieuwd naar.
Vanaf afstand is vaak heel lastig te beoordelen wat de kwaliteit van deze producten is. Ik heb wel eens goedkoop vilt gehad op mijn kamado dat die naam eigenlijk niet mocht dragen. Het was troep en zonde van mijn inspanning om het erop te zetten. De lijm liet al snel los en het was veel dunner dan aangegeven.

Een A-merk zal niet zo snel zulk slecht vilt verkopen, maar daar betaal je ook vaak voor.

In de middencategorie vallen diverse soorten vilt. Soms goedkoop, soms duur en de ene keer valt de kwaliteit mee en soms tegen. Recensies vertellen soms een gedeelte, maar die op alie kloppen helaas regelmatig voor geen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik ben met alles wat in de buurt van eten komt, helemaal icm warmte, wel wat voorzichtig.

En het is best een rotklus. Ik ga er van uit dat goed fiberglas wel 3 jaar blijft zitten, dan maken een paar tientjes me ook niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
wouter3 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:40:
[...]

Zelf ben ik hier ook altijd benieuwd naar.
Vanaf afstand is vaak heel lastig te beoordelen wat de kwaliteit van deze producten is. Ik heb wel eens goedkoop vilt gehad op mijn kamado dat die naam eigenlijk niet mocht dragen. Het was troep en zonde van mijn inspanning om het erop te zetten. De lijm liet al snel los en het was veel dunner dan aangegeven.

Een A-merk zal niet zo snel zulk slecht vilt verkopen, maar daar betaal je ook vaak voor.

In de middencategorie vallen diverse soorten vilt. Soms goedkoop, soms duur en de ene keer valt de kwaliteit mee en soms tegen. Recensies vertellen soms een gedeelte, maar die op alie kloppen helaas regelmatig voor geen meter.
Ik heb ook geen idee. Ik wil in ieder geval 1 strook testen aan de onderkant van de klep (smoker) en dan kijken of het iets uitmaakt.
Keep you posted als het binnen is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:08
Tot heden altijd plezier gehad van een Weber Go Anywhere, voor 2 man meer dan voldoende en ook het indirect grillen ging na wat oefenen goed. Sinds begin dit jaar wonen wij op een appartement en bij de eerste zonnestralen begon het meteen weer te kriebelen. Ik was dan ook meestal de eerste in de straat/wijk waarbij een rookpluimpje te zien was..

Helaas kan ik die BBQ nu niet meer gebruiken i.v.m. de rook en moest ik dus een alternatief zoeken, elektrisch is hierbij de enige optie en dus gaan zoeken. uiteindelijk weer bij Weber uitgekomen met de Pulse 2000 incl. onderstel. Twijfelde nog even voor de 1000, maar het indirect grillen op de 2000 heeft me doen besluiten voor deze te gaan.

Morgen wordt hij geleverd en hopelijk zien we snel die zon terug om hem te testen!
Aangezien er niet heel veel te vinden is zal ik, als ik hem onder de knie heb, een review plaatsen..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Die aliexpress is geen fiberglas vilt. Maar gewone.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
BTFD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:03:
Tot heden altijd plezier gehad van een Weber Go Anywhere, voor 2 man meer dan voldoende en ook het indirect grillen ging na wat oefenen goed. Sinds begin dit jaar wonen wij op een appartement en bij de eerste zonnestralen begon het meteen weer te kriebelen. Ik was dan ook meestal de eerste in de straat/wijk waarbij een rookpluimpje te zien was..

Helaas kan ik die BBQ nu niet meer gebruiken i.v.m. de rook en moest ik dus een alternatief zoeken, elektrisch is hierbij de enige optie en dus gaan zoeken. uiteindelijk weer bij Weber uitgekomen met de Pulse 2000 incl. onderstel. Twijfelde nog even voor de 1000, maar het indirect grillen op de 2000 heeft me doen besluiten voor deze te gaan.

Morgen wordt hij geleverd en hopelijk zien we snel die zon terug om hem te testen!
Aangezien er niet heel veel te vinden is zal ik, als ik hem onder de knie heb, een review plaatsen..
Ik ben juist op zoek naar een Weber Go Anywhere voor op de camping :) Heb nu een ienie mini barbecuetje die zeg maar net iets beter is dan een wegwerp bbq maar dan houd het ook op. Alleen ik wil graag low 'n slow proberen op de camping dit jaar en gewoon spareribs ofzo eten. Toch de hele dag niks te doen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
copykat schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:04:
[...]

Die aliexpress is geen fiberglas vilt. Maar gewone.
Ja zag het net. Maar geeft niks. Het moet gewoon de kleine openingen dichten zodat de rook er in blijft hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10

Dennis1812

Amateur prutser

Mocht je afstand doen van je WGA mag je me een DM doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Deurges schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:06:
[...]

Ja zag het net. Maar geeft niks. Het moet gewoon de kleine openingen dichten zodat de rook er in blijft hahaha
Ik heb dezelfde nu besteld. Ga het wel proberen. Op de pellet grill maakt het denk niet zoveel uit of het vilt of fiberglass is. Misschien zelfs beter gewoon vilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Er is misschien wel ergens 1 in de aanbieding @Ozzie & @Dennis1812 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
418O2 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:09:
Er is misschien wel ergens 1 in de aanbieding @Ozzie & @Dennis1812 ;)
Ja had het al gezien in het aanbiedingen topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
BTFD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:03:

Hoe dat zo ?
Loopt ie op zonne-energie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 12:08

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand ervaring met de varkensbellyribs van de Makro (Van Rooi Meat). Nu €5,22/k

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:49
Mystikal schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:38:
Iemand ervaring met de varkensbellyribs van de Makro (Van Rooi Meat). Nu €5,22/k
Geen directe ervaring maar op vleesboek groepen zijn ze er lyrisch om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ozzie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:09:
[...]

Ik heb dezelfde nu besteld. Ga het wel proberen. Op de pellet grill maakt het denk niet zoveel uit of het vilt of fiberglass is. Misschien zelfs beter gewoon vilt.
Vilt is makkerlijker te knippen en plakken. Inknippen en vouwen is ook mogelijk.
Glasfiber moet je afplakken omdat t anders uit elkaar rafelt. Het is een kruislings geweven "stof" in een rondje.
Een beetje als die adhd vinger speeltjes.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Wel de normale, die zijn prima. Voor 5,22/kg kan je ook gewoon proberen :) 5kg doos halen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
Ik vraag me af en toe of je echt het verschil zou proeven als je een blind test zou doen.

Ik merk alleen dat de dikbevleesde ribs altijd groter zijn dan ik dacht :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Deurges schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:15:
[...]

Ik vraag me af en toe of je echt het verschil zou proeven als je een blind test zou doen.

Ik merk alleen dat de dikbevleesde ribs altijd groter zijn dan ik dacht :9~
Die dikbevleesde had ik vorige keer maar ik vond dat echt helemaal niks. Doe mij maar lekker normale spareribs ipv zo'n homp vlees er nog bovenop. Dan maak ik er wel een paar meer als dat nodig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 10:00
Ozzie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:10:
[...]

Die dikbevleesde had ik vorige keer maar ik vond dat echt helemaal niks. Doe mij maar lekker normale spareribs ipv zo'n homp vlees er nog bovenop. Dan maak ik er wel een paar meer als dat nodig is :)
Er zit ook nog wat tussenin natuurlijk. Een klein laagje van de filet bovenop de ribs vind ik zelf wel echt de voorkeur hebben boven ribs waar het vlees echt alleen tussen de ribbetjes zelf zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Jorizzz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:31:
[...]

Er zit ook nog wat tussenin natuurlijk. Een klein laagje van de filet bovenop de ribs vind ik zelf wel echt de voorkeur hebben boven ribs waar het vlees echt alleen tussen de ribbetjes zelf zit...
Ieder zo zijn voorkeur gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 10:00
Ozzie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:32:
[...]

Ieder zo zijn voorkeur gelukkig :)
Zeker! Zoals met alles geldt: doe wat je lekker vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gummiebeer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:40:
[...]

Geen directe ervaring maar op vleesboek groepen zijn ze er lyrisch om.
Mijn ervaring met zulke groepen is dat er vaak heel veel herhaling van eerdere opmerkingen.
Als er één 'belangrijke' figuur iets wegzet, is dat al heel snel absolute waarheid en versterkt het elke keer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
FreshMaker schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:29:
[...]

Mijn ervaring met zulke groepen is dat er vaak heel veel herhaling van eerdere opmerkingen.
Als er één 'belangrijke' figuur iets wegzet, is dat al heel snel absolute waarheid en versterkt het elke keer weer.
In dat soort groepen wordt veel nagepraat inderdaad. Bepaalde groepen zijn zelfs verbasterde advertisement groepen geworden. :+
Gelukkig hebben we dit draadje nog en het Genootschap :9

Ook weer lastig vandaag.. Zoontje van 6 hoest als een malle dus gaan we zo gezellig testen. Daardoor zit ik nu ook thuis tot er een uitslag komt, dus ik ga de Weber maar eens aanslingeren. :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Gummiebeer op 08-04-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Gummiebeer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:38:
[...]

In dat soort groepen wordt veel nagepraat inderdaad. Bepaalde groepen zijn zelfs verbasterde advertisement groepen geworden. :+
Gelukkig hebben we dit draadje nog en het Genootschap :9
Net als hier dus :+
Ook weer lastig vandaag.. Zoontje van 6 hoest als een malle dus gaan we zo gezellig testen. Daardoor zit ik nu ook thuis tot er een uitslag komt, dus ik ga de Weber maar eens aanslingeren. :Y)
Ik mag straks om 13:45 een wattenstaafje in mijn neus laten douwen :(
Mijn dochter hoest ook al dagen het hele huis bij elkaar, leuk hoor kinderen. Elke keer als ze van de opvang komen weer een nieuw virusje te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Heet dat tegenwoordig zo.
De opvang? Bij ons zitten ze op school die eigenwijze pubers....🤐
Ja half op school eigelijk, andere helft vd tijd thuis les en vreten ze de hele voorraadkast en koelkast leeg...
😣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
Bijna jarig dus kan weer wat extra's voor de BBQ vragen :P

Wat sowieso op mijn lijstjes staat:
- Kolenmand

Nu twijfel ik over een:
- D&C systeem

Waarom twijfel? Ik vraag mij af of ik wel echt verschillende niveau's nodig heb? Zijn er mensen die hier D&C gebruiken en passen jullie het vaak toe?

Pluspunten die ik zelf zie:
- Halve deflector makkelijk gebruiken (al kan ik mijn bestaande ook doorslijpen?)
- half grillplaat en half rooster tegelijk kunnen gebruiken
- halve roosters in het algemeen lijkt mij handig

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik zoek een vervanger voor mijn Cadac 3-pit gas barbecue. Deze wordt enkel gebruikt voor direct bakken van vlees voor 2 à 6 personen. Belangrijk is dat deze altijd buiten staat, dus roest is een issue, de Cadac heeft na bijna 10 jaar wel wat interne onderdelen die vervangen of bijgewerkt moesten worden. Deze staat echter altijd onder een hoes, de buitenkant ziet er nog goed uit.

Voor een budget voor rond de 400€, heeft iemand een beter alternatief dan een nieuwe Cadac 3-pit RVS ? Dat is ook nog steeds een optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Martinusz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:42:
Bijna jarig dus kan weer wat extra's voor de BBQ vragen :P

Wat sowieso op mijn lijstjes staat:
- Kolenmand

Nu twijfel ik over een:
- D&C systeem
plus 1 ik eigenlijk ook. met een Large versie zou je direct en indirect gelijkertijd kunnen maken dat is in mijn ogen het enige pluspunt.
Waarom twijfel? Ik vraag mij af of ik wel echt verschillende niveau's nodig heb? Zijn er mensen die hier D&C gebruiken en passen jullie het vaak toe?

Pluspunten die ik zelf zie:
- Halve deflector makkelijk gebruiken (al kan ik mijn bestaande ook doorslijpen?)
- half grillplaat en half rooster tegelijk kunnen gebruiken
- halve roosters in het algemeen lijkt mij handig
twee halve maan gietijzeren roosters één dicht (grilplaat/bakplaat) en één open.
top voor hamburger met gefruite uitjes en paprika.
pittige kip met verse gefruite rode peper en courgette strookjes.
Dat soort gerechten is mijn idee van 2 halve roosters.
Dan is de halve deflector natuurlijk handig om t "fruiten" makkelijker te maken. (minder aanbranden)

tweede voordeel/nadeel?
de keramische deflector ligt op je vuurring met de drie poten omhoog waar t het rooster draagt. Top voor flink gevulde kolen heb je extra ruimte.
De metalenframes/en DenC's "hangen" meer in de vuurbox en zitten lager meer dichter op t vuur.
Dus vermoedelijk meer ruimte tussen deflector en rooster.
Betere airflow boven de deflector?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gummiebeer
Naast de MTP staat er nu ook een WGA.
Gelijk simpele hamburgers maken voor de ontmaagding :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjF6DaKsX_ORDYC8_P6hmCk1rpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Md9Wn7tVkRu2mt2A5izH5TK6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Voor zowel @Martinusz en @copykat
Persoonlijk is dat toch wel een van de betere accessoires die ik gehaald heb.

Buiten inderdaad meer ruimte, is de ruimte ook functioneler in te delen.
de 2 halve heatdeflectors, je kan een rooster op 2 ( drie ) hoogtes plaatsen.

Vorige week had ik de deflectors op de laagste, de beide halve roosters net daarboven met de aardappels in folie, daarop weer het rooster met de picanha en 500gr buikspek
3 etages in gebruik, geweldig ;)

Verder gebruik ik nu voornamelijk het gietijzer ( los bij gekocht, en vol en half rooster, en een halve maan-plaat )
Gietijzer op onderste etage, daarnaast een keramische heatdeflector, daarboven het halve gietijzer rooster.

indirect garen aan de kant van de deflector, en krokant bakken op de plaat net boven de hitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 21:30
Koehandelaar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:54:
[...]

Ik stond voor dezelfde keuze. Heb uiteindelijk een Grill Guru bij de Hornbach besteld in het mooie blauw. Een losse plate setter er bij gekocht.

Als het goed is komt ie morgen binnen. Als je de kamado zelf ophaalt ben je overigens nog goedkoper uit (€590).
Ik ben ook in de race voor een bbq. Na jaren met een weber smokey joe gedaan te hebben, en dan 1 ribje of de helft van het rooster langszaam laten garen, wil ik wat serieuzer aan de gang.

Volgens mij is de Grill Guru blauw van Hornbach het meeste bang for the buck, dezelfde die jij volgens mij hebt gekocht:
https://www.hornbach.nl/s...Blue/4615036/artikel.html

Jij hebt een plate setter erbij genomen?
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=zu

Zelf zit ik nog te denken aan een regenhoes:

En een zak goede kolen:
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=vb

Mis ik dan nog wat?

(ben nu toch bij de Hornbach aan het bestellen)

EN heb jij hem al binnen en in elkaar gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
@copykat en @FreshMaker f*ck it heb de kolenmand, D&C + halve maan gietijzer bakplaat + drumsticks rekje besteld :p

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 08-04-2021 20:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ind(ones)isch uit de BBQ Bible :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWkCn70--vBcHOuzzBXiYa4o354=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgFDemrAsGhqql1pkfbEqJza.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfmJIrHl-ttS_VB9T0QCd-xgC04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoVKiY44DRB119z7seaIPXZX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAlnq57QuwXqV3noX9bKrhXTYxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYH4rOLZm0bpLZd4mk13bkHW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYjJk-ECDGHnGN8JY4hEIcJCb8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GIYHcQ1iwBlrR80IBySMPY2.jpg?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.amazon.nl/dp/...8DWP?_encoding=UTF8&psc=1
Busje mat zwarte verf van de action en je hebt dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1DeyvNUDrpWW_VQf5ysMumhnn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWwiIYNE0snKNW25hEGK3Vjg.jpg?f=fotoalbum_large

Gave manier om je roosters op te bergen. Misschien een leuke om binnenkort eens te bestellen en op te hangen.

Edit sorry voor de crappy screenshot. Zie nu pas dat ik hem niet gecropt heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 08-04-2021 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Martinusz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:33:
@copykat en @FreshMaker f*ck it heb de kolenmand, D&C + halve maan gietijzer bakplaat + drumsticks rekje besteld :p
Ik heb mezelf weer lekker gemaakt.
Video's bekeken
Voor jou de rtfm for benchwatching
YouTube: Kamado Joe - Divide and Conquer Flexible Cooking System
Edit en een temperatuur testje
YouTube: Two zone cooking on the Kamado Joe using the divide & conquer rack -...

Moet dan toch eerst de large versie kopen.(zal t op vallen als ik mn compact stiekum omruil voor een large?😋)

@Dennis1812 leuk idee!
Ik zie dat jij de grilplate met opstaande rand heb. Is de andere kant ook vlak met opstaande rand?

Betreft de DenC, die ring als derde level is toch wel handig (niet alleen bruikbaar als panhouder dus. Goed opletten dus bij zoeken naar zo'n DenC.

[ Voor 33% gewijzigd door copykat op 08-04-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wmeester schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:49:
[...]

Ik ben ook in de race voor een bbq. Na jaren met een weber smokey joe gedaan te hebben, en dan 1 ribje of de helft van het rooster langszaam laten garen, wil ik wat serieuzer aan de gang.

Volgens mij is de Grill Guru blauw van Hornbach het meeste bang for the buck, dezelfde die jij volgens mij hebt gekocht:
https://www.hornbach.nl/s...Blue/4615036/artikel.html

Jij hebt een plate setter erbij genomen?

Zelf zit ik nog te denken aan een regenhoes:

En een zak goede kolen:
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=vb

Mis ik dan nog wat?

(ben nu toch bij de Hornbach aan het bestellen)

EN heb jij hem al binnen en in elkaar gezet?
Hij is vanmiddag binnen gekomen! Alleen ik had vanavond een vergadering en was laat thuis van 't werk, dus heb nog niet de gelegenheid gehad om hem in elkaar te zetten. Denk dat 't teveel tijd kost om dat nu nog te doen, dus zal zaterdag wel worden. Kan ik dan ook mooi m'n eerste dingen er op maken :*)

Edit:
Heb overigens de plate setter bij Fonq besteld, die was niet online leverbaar bij de Hornbach. Die is ook vandaag binnen gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Koehandelaar op 08-04-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

copykat schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:59:
[...]

Ik heb mezelf weer lekker gemaakt.
Video's bekeken
Voor jou de rtfm for benchwatching
YouTube: Kamado Joe - Divide and Conquer Flexible Cooking System
Edit en een temperatuur testje
YouTube: Two zone cooking on the Kamado Joe using the divide & conquer rack -...

Moet dan toch eerst de large versie kopen.(zal t op vallen als ik mn compact stiekum omruil voor een large?😋)

@Dennis1812 leuk idee!
Ik zie dat jij de grilplate met opstaande rand heb. Is de andere kant ook vlak met opstaande rand?

Betreft de DenC, die ring als derde level is toch wel handig (niet alleen bruikbaar als panhouder dus. Goed opletten dus bij zoeken naar zo'n DenC.
Niet mijn foto. Idee van Facebook.
Ga het binnenkort zelf uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Phuncz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:30:
Ik zoek een vervanger voor mijn Cadac 3-pit gas barbecue. Deze wordt enkel gebruikt voor direct bakken van vlees voor 2 à 6 personen. Belangrijk is dat deze altijd buiten staat, dus roest is een issue, de Cadac heeft na bijna 10 jaar wel wat interne onderdelen die vervangen of bijgewerkt moesten worden. Deze staat echter altijd onder een hoes, de buitenkant ziet er nog goed uit.

Voor een budget voor rond de 400€, heeft iemand een beter alternatief dan een nieuwe Cadac 3-pit RVS ? Dat is ook nog steeds een optie :)
Geen verstand van gas BBQ units.
Wel naar gekeken ooit en ik denk dat de roosters en heatdeflectors(vet-rekken) met de gas nozzles de meeste aandacht nodig hebben in je keuze.
Zijn. Er dubbelwandige BBQ's op gas voor 400 euro?

Moet t gas zijn?

De kamado's large dicht bij 400 euro moet je nog opleuken met extra's.
Webers gbs passen in je budget.
Ik zou dan toch kijken of de dubbelwandige webers oid in je budget passen. Minder briketten/kolen verbruik en stabieler op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Phuncz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:30:

Heb ook al een jaar of 12 een RVS Cadac 3-pit RVS buitenkeuken en ben er nog altijd super tevreden mee. Staat ook altijd buiten onder een Cadac hoes maar nog in prima staat en alles functioneert naar behoren.
Goede kwaliteit voor een goede prijs, toen €349. Als accessoires extra bakplaat, braadslede (geëmailleerd gietijzer) , pizzasteen en spit erbij genomen. Zit nog een handig warmhoudplaatje aan de buitenzijde gemonteerd.

Als de Cadac je goed is bevallen dan heeft dewitschijndel.nl er 1 voor €399, beetje geluk kun je de oude hoes en eventuele accessoires weer gebruiken en je blijft binnen je budget.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nog een leuke.
YouTube: 12 Must-Have Kamado Grill Accessories | BBQGuys
Vertelt even snel wat je allemaal gebruiken kan en eigenlijk moet.

Aardige samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:32
Dennis1812 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:57:
https://www.amazon.nl/dp/...8DWP?_encoding=UTF8&psc=1
Busje mat zwarte verf van de action en je hebt dit resultaat:

[Afbeelding]

Gave manier om je roosters op te bergen. Misschien een leuke om binnenkort eens te bestellen en op te hangen.

Edit sorry voor de crappy screenshot. Zie nu pas dat ik hem niet gecropt heb.
Ik ben toevallig op zoek naar zo'n set halve maan plates met een diameter van 40 cm. Weet iemand toevallig of die ergens te verkrijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Wat zijn jullie ervaringen met bbq handschoenen? Zowel voor het vastpakken van hete bbq onderdelen als voor het behandelen van vlees? (twee verschillende typen handschoenen). Wat zijn jullie aanbevelingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 13:36
goldcard schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:35:
Wat zijn jullie ervaringen met bbq handschoenen? Zowel voor het vastpakken van hete bbq onderdelen als voor het behandelen van vlees? (twee verschillende typen handschoenen). Wat zijn jullie aanbevelingen?
voor hete onderdelen gebruik ik dikke lederen lashandschoenen. voor vlees heb ik geen handschoenen, voor het behandelen van vlees gebruik ik m'n blote mannenklauwen of een tang als het erg heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb toen bij de AH die leren handschoenen van de bastard gekocht. 18 euro als set.
Zie ze nu voor 40 staan.
Makkelijk aan uit te trekken wat belangrijk is.
Minder hitte bestendig dan die stoffen versies.
Dus die heb ik bij ALi Ex... Besteld.

De stoffen versies hebben een binnen handschoen die als je pech hebt los in de buiten handschoen zit en dus naar buiten komt met je hand er uit trekken.

Als je voor een mooi prijsje leren kan vinden zou ik die doen. Maar 40 euro is wel wat veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Action bbq handschoenen uitstekend, elk jaar nieuw setje voor weinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 09:57
Ik heb lashandschoenen voor als ik hete dingen moet oppakken, zoals het wegleggen van een deflectorplaat of grill. Verder heb ik nog wat BBQ-handschoenen van de Action voor erbij.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Cloud_VII schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:43:
[...]

Ik ben toevallig op zoek naar zo'n set halve maan plates met een diameter van 40 cm. Weet iemand toevallig of die ergens te verkrijgen zijn?
Alleen de deflector?
Weet je zeker dat het 40cm moet zijn? Klinkt niet als een gangbare maat eigenlijk.

Hier staan een aantal verschillende maten tussen: https://www.kamadobbq.nl/...deflectors-plate-setters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Morgen maar weer eens een middagje spareribs maken.

Ben op zoek naar een keer leuk receptje voor een beetje aziatische stijl ofzo.
Iemand tips voor een lekker recept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Aziatisch? Dat kan nog de halve wereld zijn 😁

5 spices kruiden en sojasaus kunnen een startpunt zijn
Koreander look lemoen en palmsuiker kan ook een startpunt zijn.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Yogibeer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:43:
Morgen maar weer eens een middagje spareribs maken.

Ben op zoek naar een keer leuk receptje voor een beetje aziatische stijl ofzo.
Iemand tips voor een lekker recept?
https://www.bbq-nl.com/chinese-spareribs/

hoisin is key :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Yogibeer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:04:
[...]

Dennis van Noskos. Wat een baas!
Zeker (hij is noskos natuurlijk :P ).

Ik ben erg fan van Hoisin. Is ook overal lekker op

https://www.bbq-nl.com/hoisin-kippenvleugels/

die is ook erg lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
418O2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:06:
[...]

Zeker (hij is noskos natuurlijk :P ).

Ik ben erg fan van Hoisin. Is ook overal lekker op

https://www.bbq-nl.com/hoisin-kippenvleugels/

die is ook erg lekker
Die kippenvleugeltjes heb ik al een keer gemaakt.
Net als NOSKOS z'n zalm met suiker en mosterd. Echt magisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:32
Martinusz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:42:
[...]

Alleen de deflector?
Weet je zeker dat het 40cm moet zijn? Klinkt niet als een gangbare maat eigenlijk.

Hier staan een aantal verschillende maten tussen: https://www.kamadobbq.nl/...deflectors-plate-setters/
Nee de combi half grillplaat, half bakplaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Poosje terug las ik wat dingen dat Hanos ook geopend was voor de "gewone" klant, maar ik kan mij enkel registreren met een kvknummer. Mis ik iets of is dat weer veranderd?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
MrVegeta schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:47:
Poosje terug las ik wat dingen dat Hanos ook geopend was voor de "gewone" klant, maar ik kan mij enkel registreren met een kvknummer. Mis ik iets of is dat weer veranderd?
Volgens mij is dit alweer voorbij (bij de Makro sowieso)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
MrVegeta schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:47:
Dat was alleen vanwege corona, nu is dat weer afgelopen en is het alleen voor zakelijke klanten open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Net mijn oude gasbarbecue verkocht dus ben nu weer helemaal gasloos, qua barbecue's dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoe beviel dit? Zit te kijken waar ik wat grotere stukken vlees kan kopen nu ik de Kamado heb :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-06 10:23

PnD

like in Pinda ^_^

MrVegeta schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:43:
[...]

Hoe beviel dit? Zit te kijken waar ik wat grotere stukken vlees kan kopen nu ik de Kamado heb :)
Niet besteld :F
Zweer nog altijd bij de Sligro _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje voor de bbq fashionista's hier, hoe tillen jullie een kjoe classic III het veiligste op zijn plek in de buitenkeuken?

Ik ga beginnen aan de buitenkeuken. Zal een buildlog en timelapse bijhouden, maar dat is het enige puntje waar ik mijn hoofd nog over breek. 140kg aan bbq laten zakken in een betonnen werkblad in een buitenkeuken...

impressie (toen ging ik nog voor een BGE):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wyfXi6zjBdYjMc6Wkh3aDRl6hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aktX1QtHJnabs8xrE6rkO0VP.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door loewie1984 op 09-04-2021 12:15 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
loewie1984 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:14:
Vraagje voor de bbq fashionista's hier, hoe tillen jullie een kjoe classic III het veiligste op zijn plek in de buitenkeuken?
Aan de onderkant achter 1 hand, andere hand in het luchtgat beneden. NIET aan de spanband van het onderste deel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
loewie1984 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:14:

Ik ga beginnen aan de buitenkeuken. Zal een buildlog en timelapse bijhouden, maar dat is het enige puntje waar ik mijn hoofd nog over breek. 140kg aan bbq laten zakken in een betonnen werkblad in een buitenkeuken...

impressie (toen ging ik nog voor een BGE):
[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare buitenkeuken met een BGE. Ik heb de bbq toen zoveel mogelijk ontmanteld en vervolgens met twee man het onderste deel in het gat laten zakken. Daarna weer in elkaar. Alles bij elkaar 15 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

copykat schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:21:
[...]

Geen verstand van gas BBQ units.
Wel naar gekeken ooit en ik denk dat de roosters en heatdeflectors(vet-rekken) met de gas nozzles de meeste aandacht nodig hebben in je keuze.
Zijn. Er dubbelwandige BBQ's op gas voor 400 euro?

Moet t gas zijn?
Gas is wel belangrijk ja, geen opruim en is zeer snel op temperatuur. De Cadac die ik heb is een dubbelwandige ja. Het is dat de heatdeflectors/vlamverdelers/whatevers inderdaad al een paar keer doorgeroest zijn. Deze staan ook wel onder serieuze hitte en ik zoek nog een materiaal dat niet na een tijd gaat roesten gecombineerd met het aankunnen van de hoge temperaturen.

De roosters zijn ook al vervangen maar daar ben ik wel tevreden van tot nu toe.
BenEco schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:34:
Heb ook al een jaar of 12 een RVS Cadac 3-pit RVS buitenkeuken en ben er nog altijd super tevreden mee. Staat ook altijd buiten onder een Cadac hoes maar nog in prima staat en alles functioneert naar behoren.
Goede kwaliteit voor een goede prijs, toen €349. Als accessoires extra bakplaat, braadslede (geëmailleerd gietijzer) , pizzasteen en spit erbij genomen. Zit nog een handig warmhoudplaatje aan de buitenzijde gemonteerd.

Als de Cadac je goed is bevallen dan heeft dewitschijndel.nl er 1 voor €399, beetje geluk kun je de oude hoes en eventuele accessoires weer gebruiken en je blijft binnen je budget.
Leuk om te horen ! Misschien heb ik pech gehad dat de mijne al verschillende onderdelen had met roest. Hij is zeker zijn geld waard geweest, ik zou hem liever herstellen dan upgraden maar onderdelen op maat in RVS maken kost bijna meer dan een nieuw apparaat, ik vind ze moeilijk voor Cadac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Phuncz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:41:
[...]

Gas is wel belangrijk ja, geen opruim en is zeer snel op temperatuur. De Cadac die ik heb is een dubbelwandige ja. Het is dat de heatdeflectors/vlamverdelers/whatevers inderdaad al een paar keer doorgeroest zijn. Deze staan ook wel onder serieuze hitte en ik zoek nog een materiaal dat niet na een tijd gaat roesten gecombineerd met het aankunnen van de hoge temperaturen.

De roosters zijn ook al vervangen maar daar ben ik wel tevreden van tot nu toe.
RVS wat heet gestookt word tot verkleuren, (blauwe glans) zal altijd gaan roesten.
Tis Roest Vast Staal niet roest vrij. Het flink verhitten zorgt er voor dat er roest kan ontstaan.
Maar vermoedelijk zijn vooral de verbindingen aan t roesten. Boutjes moertjes.
Gietijzer roest altijd en moet je regelmatig seasonen, invetten.
De heatdeflectors worden zo heet dat geen enkele coating het overleeft op den duur. Dus roest is dan een mogelijkheid.
Vaak zijn ze makkelijk te verwijderen en in de vaatwasser oud te reinigen. Dus als je die binnen bewaard ben je al klaar.( gewoon terugplaatsen voor begin.)
De nozzles zijn van een hitte bestendige legering die meestal redelijk roestvast zijn.
Roosters geld t zelfde voor als de heatdeflectors. Of invetten of binnen bewaren. Zelfs de RVS roosters gaan roesten op den duur.
toen ik keek naar een driepits gas BBQ keek ik vooral naar de branders en bevestiging heatdeflectors hoe goed de roosters bediend werden.(warmte verspreiding) daarna naar roosters en bouwcontructie cabinet.
Een volledig roest vrije bbq in de vrije lucht is een utopie. Afdekken met een zeil zorgt voor optrekkend vocht en dampvorming onder het zeil wat weer corosie triggert.
[...]

Leuk om te horen ! Misschien heb ik pech gehad dat de mijne al verschillende onderdelen had met roest. Hij is zeker zijn geld waard geweest, ik zou hem liever herstellen dan upgraden maar onderdelen op maat in RVS maken kost bijna meer dan een nieuw apparaat, ik vind ze moeilijk voor Cadac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Phuncz je geeft aan dat je roosters zijn vervangen, heb je dan andere roosters dan de volledig geëmailleerde gietijzeren uitvoering die er hier op liggen? Kan niet roesten en schoonmaken is een makkie, 24 uur in een vuilniszak met een scheutje ammoniak en ze zijn weer als nieuw.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

copykat schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:17:
[...]
Een volledig roest vrije bbq in de vrije lucht is een utopie.
[...]
Daar vreesde ik ook al voor. Ach ja, heb er al honderden keren mee gegrilled, hij zal het deze zomer ook nog wel overleven maar voor volgend jaar zal ik maar kijken naar een nieuwe Cadac.
BenEco schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:29:
@Phuncz je geeft aan dat je roosters zijn vervangen, heb je dan andere roosters dan de volledig geëmailleerde gietijzeren uitvoering die er hier op liggen? Kan niet roesten en schoonmaken is een makkie, 24 uur in een vuilniszak met een scheutje ammoniak en ze zijn weer als nieuw.
Ik heb ze jaren geleden vervangen door Cadac ThermoGrill stalen roosters (linkje), deze zijn nog niet aan het roesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Gisteren hadden we zin in een kippetje. En na een paar keer een beercan chicken te hebben gemaakt leek het me leuk om de kip eens anders te bereiden en kwam uit op de platte kip aka roadkill chicken aka spatchcock chicken aka gevlinderde kip.

In de winkel een mooie Beter leven twee sterren kip gekozen.
Thuis een rubje gemaakt met zout, paprika, mosterd en Basterd suiker.

Daarna kwam het voor mij nieuwe gedeelte, het verwijderen van de ruggegraat. Toch een gek gevoel als je die botjes hoort kraken. Ik had geen sterke schaar, maar met een scherp kartelmes ging het ook goed, al ben ik wel bang dat dat mes nu niet meer zo scherp is. Daarna ook het borstbeentje verwijderd wat simpel ging en de kip opengeklapt. Daarna de kip ingesmeerd met wat mosterd en de rub erop gedaan.

In de tijd dat de rub kon intrekken (voor zover dat nodig is), de bbq aangezet en met platesetter naar 180 graden laten komen. Op de platesetter een (magnetron) rekje gezet en daarop een lekschaal.

Een uurtje voordat we wilden eten is het kippetje erop gegaan en dat ging eigenlijk vloeiend. Je legt hem erop, hoeft er niets aan te doen en als de temp ca 72 graden is, haal je hem er vanaf.

Uiteindelijk telt natuurlijk het resultaat en ik moet zeggen dat deze ons uitstekend beviel. De kip was goed, gaar, voldoende mals en prima van smaak. Ook de huid was voldoende knapperig. En met name om dat laatste heeft deze bereiding mijn voorkeur gekregen boven de beercan chicken, al ziet de presentatie zo rechtopstaand er natuurlijk wel erg leuk uit. Hieronder zien jullie nog een mooi plaatje hoe hij erbij lag.

Voor de lekschaal wil ik nog wel iets verzinnen. Ik hou niet zo van verspillen en wil daarom eigenlijk niet steeds met aluminiumfolie in de weer. Ik gebruik liever een metalen schaal, maar die wordt natuurlijk snel vies (zeker bij zo' kip) en ik wil wel graag voorkomen dat die elke keer gaat roken bij het aansteken. tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5K5LG-yuz_Se8q_PZKv5nKDbWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gXBaYfgP6Ue9HVxXhxubQo7q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Metalen schaal met zand?
Vuil er uit scheppen klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 13:52
wouter3 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:25:

Voor de lekschaal wil ik nog wel iets verzinnen. Ik hou niet zo van verspillen en wil daarom eigenlijk niet steeds met aluminiumfolie in de weer. Ik gebruik liever een metalen schaal, maar die wordt natuurlijk snel vies (zeker bij zo' kip) en ik wil wel graag voorkomen dat die elke keer gaat roken bij het aansteken. tips zijn welkom.
Goedkope bbq van de action. Schaal als lekbak en rooster als verhoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viG8S0WsMcN7eMwB80CPipk6DvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PxhMHlQbgjv9SlkbOg8KMuIy.webp?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Golf2vr6 op 10-04-2021 11:39 ]

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 9 Pro XL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
wouter3 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:25:

Als je de schaal schoonhoudt, gaat hij niet roken.
Vies worden hou je niet tegen, dus de enige optie is OF alufolie, of afwassen na gebruik.

Ik doe hetzelfde, rekje van een magnetron op de deflector, een (blauwstaal) lekschaal ( uit een oven ergens geplukt )
En omdat ik niet zo graag afwas ;) leg ik daar alufolie op.

Door de afscheiding van het rekje tussen de deflector zal het niet gaan roken bij opstarten ( maar dan ligt er sowieso geen vettigheid op )
Het roken komt toch wel, als het vet eenmaal in de schaal komt, en de temperatuur in de bbq rond die 180 graden blijft.
Vocht er in heeft weinig nut, buiten het laag houden van de temperatuur, aangezien dat rond de 100c zal beginnen te verdampen.

Zand kan iets schelen, maar ook dat wordt warm, en zal het vet wat laten roken

* FreshMaker vind klooien met zand in de bbq onhandig, meer gewicht, en als je per ongeluk omstoot / laat vallen meer ongemak dan voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:07:
Metalen schaal met zand?
Vuil er uit scheppen klaar.
Bedankt voor de tip/ het idee. Ik heb er eerder wel eens over nagedacht en zal het eens proberen, maar het lijkt me wel wat rommelig in de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

wouter3 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:06:
[...]

Bedankt voor de tip/ het idee. Ik heb er eerder wel eens over nagedacht en zal het eens proberen, maar het lijkt me wel wat rommelig in de bbq.
T hoeft maar een heel klein laagje te zijn.
Wel even goed schoon zand gebruiken dat niet gaat geuren of erger met verhitten.
T zal misschien ook wat gaan roken als t vet t hete zand raakt maar het koekt minder aan je stalen drippan.

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 10-04-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FreshMaker schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:38:
[...]

.......

* FreshMaker vind klooien met zand in de bbq onhandig, meer gewicht, en als je per ongeluk omstoot / laat vallen meer ongemak dan voordeel.
Ik ook niet. Maar t is een beproeft concept voor t opvangen van vetten en voorkomen van vastbranden op de plate/schaal.
Gietijzeren of keramische pan kan ook. Die brand je dan schoon met even op zn kop hangen boven de kolen.
Ik heb deze gekocht. Flinke stapel.
https://www.punteronline....p-schaal-235-x-45-cm.html
Werkt prima op mn compact. Gebruik ik totdat t een zwarte bodem heeft, en weg de kliko.
En om even wat in optebergen, salades en zo. Nagebruik even afspoelen en daarna als lekbak in de kamado. (word toch loeiheet dus geen last van bacteriën.)

Hebben ook een grotere versie
https://www.punteronline....erp-schaal-25-x-3-cm.html
Die actionbbq oplossing is voor de large een top oplossing, past bij mij niet..

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 10-04-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb er zo een
https://www.vega-direct.c...-10040287?number=10040290

Niet deze persé
Mijne zat bij een samsung combi magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Net twee kleine grillkipjes op het spit gehad. Had bij wijze van experiment het rooster er op en daar een ovenschaal met krieltjes (7 min voorgekookt) op gezet. Die hebben lekker veel kersenhout rook meegepakt en die waren echt lekker geworden. Had wat olie over de krieltjes gedaan en ze een paar keer omgeschept, erg lekker.

Het idee was ze onder de kippen te zetten zodat het vet en vocht van de kippen erover droop, maar dat pastte helaas net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:28:
Het idee was ze onder de kippen te zetten zodat het vet en vocht van de kippen erover droop, maar dat pastte helaas net niet.
Wat ik dan vaak doe, is even uit de lekbak scheppen / schenken in de aardappelbak
Als je alle vet op zou vangen, lijkt het mij net te veel worden, maar een paar lepeltjes ... smullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
FreshMaker schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:03:
[...]

Wat ik dan vaak doe, is even uit de lekbak scheppen / schenken in de aardappelbak
Als je alle vet op zou vangen, lijkt het mij net te veel worden, maar een paar lepeltjes ... smullen
O dat is een goeie. Ik had geen lekbak, maar zal dat de volgende keer doen. Had vers-gewassen krieltjes gehaald op de markt en eerste 7 minuten gekookt. De kersenrook was er goed ingetrokken, dat was wel echt heel lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
En wat je evt de volgende keer kan doen, is het vet opvangen, (zeven) en bewaren.
in de koelkast kan dat prima een dag of 5 bewaren

http://kokenmetkropotkin.nl/?tag=kippenvet

Met de toegevoegde rub en wat rooksmaak geweldig

Onze Joodse gemeenschap weet het al langer ;)
https://www.florineboucher.nl/schmalz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vanavond mooi gerechtje gemaakt. Stukje ribeye van de ah, was prima. Beetje veel vet maar dat hoort ook wel bij ribeye. Simpel spieshe. Groene asperge in ham, worteltje en aardappel met kruidenboter. Vooral de asperges was erg lekker. Op de Kamado, wat een kookgemak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZub5j2bi8If0h3Gbb3ov9sSEHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuRFNUCsD9pOuoVCTyrv5F3y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hier vanavond een fijne picanha gemaakt. Voor het eerst op de nieuwe kamado. Wat werkt dat fijn, zo stabiel.

Hieronder wat foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHQO5rhvDeMZ6EiZgwKwDlmNAto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkQfvibIHfXXsHv7lead9Uxv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we_Twv5gWihOXm3Jisg55hKf054=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa6iVDy0jrK42tCGIXeHNKgI.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen ook gelijk begrepen waarom jullie de discussie hierboven over lekbakjes voeren, de deflector is wel aan een schoonmaakbeurt toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Koehandelaar schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:21:
Alleen ook gelijk begrepen waarom jullie de discussie hierboven over lekbakjes voeren, de deflector is wel aan een schoonmaakbeurt toe.
:Y - Zoiets triviaals, maar kan zoveel meer gemak brengen ;)

Mooie garing, btw !!

Ik sta voor de (luxe) keuze, een kalfs-picanha en een 'gewone' in de vriezer liggen.
Op de planning voor a.s woensdag, kwam die kalfs gisteren tegen bij de Sligro, bijna 1000gr.
:+ lag er ook één van 1600gr, maar dat moet een flink kalf geweest zijn, aangezien de 'regular' gemiddeld zo'n 1500gr zijn, om echt picanha te mogen heten, maar dan heb je al een volwassen rund

Persoonlijk hou ik altijd deze aan, als leidraad
https://bbq-helden.nl/hoe-barbecue-picanha/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gistermiddag een Côte de boeuf van ca 1.5 kilo op de braai gemaakt.
Veel te weinig foto's gemaakt, want we waren ondertussen een beetje aan het ouwehoeren en biertjes drinken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2fCRpCFxbFm4L1DUu_KvdxIIYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX7HDANQGO76LudGDDP2EHIZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0S_Dd5c3BtdEecNdFfG4N9_QHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzr4gg8V6uKp5Z76rL0mHfxh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWC2pFo58eQfqmosuoha6-wC7l0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKEmq6LCwUXXRlfa8PfRd3gn.jpg?f=fotoalbum_tile

Nadat de Côte de boeuf klaar was hebben we deze in plakken gesneden en de grote gele stukken vet er tussenuit gesneden.
Dit vet hebben we op een hete grillpan laten smelten en daar de plakken nog even kort op aangezet.
Heerlijk! :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koehandelaar schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:21:
de deflector is wel aan een schoonmaakbeurt toe.
Herkenbaar probleem. Plamuur mes de grote delen eraf halen en daarna omdraaien en de volgende keer heet stoken.

Ik had ze voorheen in alu gewikkeld maar die was verbrand. Dat is dus ook niet echt lekker voor je gezondheid. Toen een lekbak met water wat werkt zolang er vocht in zit. Droog dan koekt alles aan vanwege de hitte.

Uiteindelijk gewoon schijt eraan. Zonder folie of lekbak. Met plamuur mesje eraf halen en de keer erop heet stoken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Chevy454 schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:29:
[...]

Herkenbaar probleem. Plamuur mes de grote delen eraf halen en daarna omdraaien en de volgende keer heet stoken.

Ik had ze voorheen in alu gewikkeld maar die was verbrand. Dat is dus ook niet echt lekker voor je gezondheid. Toen een lekbak met water wat werkt zolang er vocht in zit. Droog dan koekt alles aan vanwege de hitte.

Uiteindelijk gewoon schijt eraan. Zonder folie of lekbak. Met plamuur mesje eraf halen en de keer erop heet stoken.
Geen krassen op de deflector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Koehandelaar ziet er goed gelukt uit.
Lekker sappig. Mooi stuk vlees.

Ik gebruik ook meestal een plamuurmes om de zwartgebrande vlekken iets schoon te steken van mn keramische deflector. En dan af en toe even heet stoken. Word ie weer schoon. Is gewoon t snelst.

Als je vet flaming wilt voorkomen is zo'n aluminium weg werpbakje ook een oplossing. Dan druipt het niet van je deflectorplate af in vuur. Verbranden zal t even goed door de hitte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Beun schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:50:
[...]

Geen krassen op de deflector?
Tis keramiek geen teflon en als je de hoeken van je plamuurmes iets afrond met een schuurvelletje valt dat risico reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:10

mutsje

Certified Prutser

@Koffie dat flesje bier zag ik ook in de fb groep smoke&bbq is het een beetje te drinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Volgens mij is die groep van @Koffie .
Zou nog best kunnen dat t zn eigen gemaakte biertje is dus. (Al is dat een invulling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 08:45
copykat schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:54:
[...]

Tis keramiek geen teflon en als je de hoeken van je plamuurmes iets afrond met een schuurvelletje valt dat risico reuze mee.
Ik haal gewoon een handschoen erover, of mijn blote hand maar dan moet die weer schoonmaken, het valt er zo vanaf in plakken. Meestal ben je dan toch al vuil omdat je bezig bent met de kolen, of je hebt al een handschoen aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
https://www.123borstels.n...ssing-3-rij-40400035.html

Een setje messing borstels doet wonderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mutsje schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:56:
@Koffie dat flesje bier zag ik ook in de fb groep smoke&bbq is het een beetje te drinken?
Dennis1812 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:57:
Volgens mij is die groep van @Koffie .
Zou nog best kunnen dat t zn eigen gemaakte biertje is dus. (Al is dat een invulling)
Het is niet 'mijn' FB groep, ik doe het samen met 2 anderen ;)
En nee, ook niet zelf gebrouwen dat hebben we laten doen. Scheelt nogal gedoe met accijns enzo.

Ons Smoke&BBQ bier is een lekker frisse blond bier. Ik vind 'm lekker voor tijdens het bbq'en :Y)
https://untappd.com/SmokeBBQ

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zal hem eens bestellen dan ;).

Pagina: 1 ... 143 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism