My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Ringetje er tussenuit en dan sluit hij zo strak dat hij krassen maakt dus dat zit dan wel goed...Apie! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:36:
@mrCowboyBunny Ik zou ook vilt tussen de twee delen van de top vent doen. Dan zuigt ie van bovenaf een stuk minder lucht.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
En daarna blakert de lak eraf (doet die uiteindelijk toch, daarom de Smokeware Cap bij mij)The-Source schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:29:
Ringetje er tussenuit en dan sluit hij zo strak dat hij krassen maakt dus dat zit dan wel goed...
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gerookte appelmoes
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik drink inderdaad lapsang souchong thee, maar nog nooit zelf gemaakt.nokiaan958GB schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:13:
Straks ga je ook nog thee zetten in je Dutch oven
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Prima dagje en zal zeker smaken op de verjaardag van mijn zwager
bbq | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kan je het recept delen voor hot and fast pulled pork??Chevy454 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:17:
[...]
Dit ging verbazingwekkend goed!
Hot en fast met 200C. Maar na 2 uur had ik al een mooie bark, ik had die eigenlijk moeten wrappen toen. Maar ik bleef doorgaan totdat het overal zacht was, maar mede door de F1 en opruimen wat te lang door laten gaan, op sommige plekken was die 95C.
Pullen ging heel goed en was heerlijk. Wat ik nu heb geleerd is dat je met hot en fast moet gaan wrappen want de bark is super lekker maar droog.
Heb 2,2kg procureur uit de vriezer gehaald om te bereiden. Maar niet echt de tijd om er een dagtaak van te maken 🤭
American Express vraagbaak
Ziet er goed uit man! PP tot nu alleen maar in de oven gemaakt, gaat ook goed en smaakt super. Toch wil ik ook een keer m'n MT57 ervoor gaan gebruiken..Jan-man schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:27:
Zo vandaag weer 5 kilo pulled pork gemaaktVan ca 9:30 tot 22:30 erop gelegen en met 91 en 95 graden kern tempratuur eraf gehaald. Die van 91 graden plukte normaal maar die van 95 graden viel bijna letterlijk in mijn handen uit elkaar
.
Prima dagje en zal zeker smaken op de verjaardag van mijn zwager.
Hoe was je roostertemperatuur? Bleef die een beetje stabiel met zo'n snake? Veel bijstellen van luchtgaten?
Zoals normale PP maar dan op 350F tot 400F.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:53:
Kan je het recept delen voor hot and fast pulled pork??
Heb 2,2kg procureur uit de vriezer gehaald om te bereiden. Maar niet echt de tijd om er een dagtaak van te maken 🤭
Het enige waar je echt op moet letten is te wrappen wanneer de bark gevormd is. Doe je dit niet zoals ik dat deed dan is de bark extreem droog tot verbrand zou ik zeggen.
Bekijk wat YT filmpjes voor hot en fast. Dan komt het goed.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Temperatuur zat tussen de 105 en 125 graden. Heb 2 of 3 keer even met de luchtgaten moeten spelen omdat hij ging afkoelen. En pas rond 18.00 briketten hoeven bij te vullen.jaspernts schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:58:
[...]
Ziet er goed uit man! PP tot nu alleen maar in de oven gemaakt, gaat ook goed en smaakt super. Toch wil ik ook een keer m'n MT57 ervoor gaan gebruiken..
Hoe was je roostertemperatuur? Bleef die een beetje stabiel met zo'n snake? Veel bijstellen van luchtgaten?
Uiteindelijk rond half 9 in alluminum gedaan en richting de 130 graden gebracht om naar de 95 graden te gaan voor 23 uur

Ergens lijkt het mij niet helemaal wenselijk om krassen te maken, al zal dat misschien ook tussen mijn oren zitten.The-Source schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:29:
[...]
Ringetje er tussenuit en dan sluit hij zo strak dat hij krassen maakt dus dat zit dan wel goed...
Dat ga ik zo maar is proberen. Mocht dat niet werken, dan kan ik altijd nog krassen makenApie! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:36:
@mrCowboyBunny Ik zou ook vilt tussen de twee delen van de top vent doen. Dan zuigt ie van bovenaf een stuk minder lucht.
Rond de 5kg vlees waar ik deze keer geen pulled pork van ga maken maar Pork Roast volgens de BBQ pitboys.
[YouTube: BBQ Pork Roast recipe by the BBQ Pit Boys]
Als het goed is komt morgen ook mijn Niclan binnen dus die kan ik mooi in elkaar zetten terwijl ik de Pork Roasts maak.
Het wordt een goed weekend
FUMES et CARNES

De Napoleon Smoker tube! Ik heb er wat Jack Daniels pellets bij besteld en ik moet zeggen dat de geur die er van af komt echt super is. Een lekker old-school houtskool geurtje.
Ik heb eigenlijk nog nooit met pellets gewerkt, maar het werkt prima zo. Ik doe een half handje vol pellets in de buis en leg die op de flavorizer bars tijdens het opwarmen. Na 10 minuten is de bbq opgewarmd en roken de pellets. Dat kleine beetje rook voegt net dat missende houtskool-elementje toe aan mijn vlees
Edit:
Ennuhh....Bij de weg bbquality.nl == beefensteak.nl
Ik heb namelijk wat chuck steaks bij BBQuality besteld en kreeg verpakkingen van Beef&Steak.
[ Voor 10% gewijzigd door Apie! op 12-10-2018 21:04 ]
Blown past falling sands
Bijzonder. Voor zover ik weet zijn het twee verschillende bedrijven. Zitten ook heel ergens anders en voor zover ik kan zien beconcurreren ze elkaar ook. Wellicht de vraag aan ze stellen?Apie! schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:58:
The latest addition van mijn Napoleon:
[Afbeelding]
Edit:
Ennuhh....Bij de weg bbquality.nl == beefensteak.nl![]()
Ik heb namelijk wat chuck steaks bij BBQuality besteld en kreeg verpakkingen van Beef&Steak.
Blown past falling sands
Deeg mooi gerezen, maar ik was iets te lang buiten de deur en toen rees het de pan uit. Goede les voor volgende keer. Desondanks wel mooie pizza van kunnen maken. Het daadwerkelijk uitrollen/maken van de bodem vergt nog wat oefening. We moeten dus binnenkort nog wel is pizza eten... vervelend. Helaas geen foto's van het deeg. Wel foto's van het eindresultaat: https://imgur.com/a/Q352sWs
Voor morgen spare-ribs gepland, op de Niclan.
Spare-ribs zonder heatermeter dat wordt even spelen met de schuiven
En als afsluiter met chocolade gevulde banaan en ook nog smores...
Morgen maar even een balansdagje..
Ik had deze gemist, ik ga in de komende week weer wat appels van de boom halen (laatste lichting denk ik) en wel leuk om dit te proberen.Hari-Bo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:51:
Kreeg vandaag 5kg verse goudreinet appels uit eigen tuin, uiteindelijk maar appelmoes gemaakt op de kamado. Doorgegaard in de Dutch oven en ondertussen flink roken met appelhout. Het resultaat was een prima frisse appelmoes met een subtiele rooksmaak, voor mij zeker het herhalen waard.![]()
Gerookte appelmoes
Ik ben zelf niet zo een venkel fan maar mijn vriendin wel - heb je een recept?jabberwock schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:37:
Vandaag weer eens beide bbq aan gehad. Een heerlijk stukje schotse zalm in<>en op de andere een malse zijdelende in een venkelrubje (helaas net ietsiepietsie voorbij rosé) <>
[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 13-10-2018 21:18 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Na het grillen een beetje peper en zout strooien.

Top damper is zo goed als dicht en beneden zit ook bijna dicht.
Ben benieuwd of hij op deze stand stabiel blijft
Was vroeg wakker dus om 8 uur lag die er op. 2,3kg procureur van de Makro.Chevy454 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:39:
[...]
Zoals normale PP maar dan op 350F tot 400F.
Het enige waar je echt op moet letten is te wrappen wanneer de bark gevormd is. Doe je dit niet zoals ik dat deed dan is de bark extreem droog tot verbrand zou ik zeggen.
Bekijk wat YT filmpjes voor hot en fast. Dan komt het goed.
Heeft toch wel iets om de Q aan te steken terwijl het donker is.
Heeft er uiteindelijk toch nog 7 uur op gelegen. Heb hem niet gewraped wand bij bleef mooi van kleur. Uiteindelijk nog 90m in folie en een paar handdoeken tot rust laten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stinger_Ventura op 14-10-2018 15:44 ]
American Express vraagbaak
Jodenhaas zijn toch dunne stukken zoals diamanthaas? Ik zou die direct afbranden en dan laten rusten indirect.donleone83 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:39:
Jodenhaas tips? Ik dacht sous vide en dan afgrillen op de bbq, maar kan bijvoorbeeld een reverse sear ook?
Gewoon even kruiden naar smaak, boven de kooltjes aanbakken, dan naast de kooltjes naar 48gr en dan laten rusten in de folie.
Verwijderd
Nadeel is wel dat met alle schuiven dicht de wsm gewoon warm blijft, nu al 12 uur warm op halve lading briketten, wel zonde van de briketten. Volgende keer minder er in dus.
Zodra de schuiven dicht zijn moet de briketten doven welke je met de volgende run weer kan gebruiken. Er komt ergens valse lucht binnen, sluit het deurtje goed af dit is meestal de veroorzaker en anders even wat buigen.Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:17:
Nadeel is wel dat met alle schuiven dicht de wsm gewoon warm blijft, nu al 12 uur warm op halve lading briketten, wel zonde van de briketten. Volgende keer minder er in dus.
Misschien gooi ik er te weinig briketten op, maar ik heb toch ook het idee dat de joe gewoon de luchttoevoer niet heeft om veel meer te trekken.
Daarnaast zaterdag ook het ikea bekvam tafeltje in de beits gezet, vanavond de boel maar eens in elkaar schroeven, misschien te laat voor dit seizoen, maar dan kunnen we volgend jaar goed van start
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Foto is van ongeveer 2 uur voor het einde vd sessie.
Daarnaast meteen mijn Niclan opgebouwd :

Kan niet wachten om daar volgende week mee aan de slag te gaan.
Al met al een produktief weekend.
Nu nog even op zoek naar goede houtskool en een afdek steen/plaat voor in de Niclan.
FUMES et CARNES
Hier heb ik ze omgedraaid na een minuut:

En hier heb ik ze weer omgedraaid na nog eens 90 seconden:

Dit bevestigt de vermoedens die ik al had van de afgelopen weken, maar nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn. Die voorste rij krijgt blijkbaar amper directe hitte. Ik zie hier voor- en nadelen in, maar de vraag is nu alleen: is dit normaal voor een gasgrill?
Blown past falling sands
Weet je zeker dat er overal wel vlammen uit je grill komen?Apie! schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:25:
Ik heb gisteren de hotspot-test maar even gedaan op de Napoleon.
Dit bevestigt de vermoedens die ik al had van de afgelopen weken, maar nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn. Die voorste rij krijgt blijkbaar amper directe hitte. Ik zie hier voor- en nadelen in, maar de vraag is nu alleen: is dit normaal voor een gasgrill?
Lijkt erop dat je op een lage stand niet overal vlammen krijg?
Of juist even op hoge stand starten een na paar minuten pas een laag verder gaan.
Blown past falling sands
Ikea bekvam tafeltje....mag ik vragen wat je daarmee doet? Hang je daar een Weber BBQ in?vectormatic schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:02:
Daarnaast zaterdag ook het ikea bekvam tafeltje in de beits gezet, vanavond de boel maar eens in elkaar schroeven, misschien te laat voor dit seizoen, maar dan kunnen we volgend jaar goed van start
Zo ja, hoe maak je dan een mooi en precies groot genoeg gat in het tafelblad?
Mooiste is met een bovenfrees. Maar met een goede decoupeerzaag en een vaste hand en heel veel schuren lukt het ook.Frid0 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:31:
[...]
Ikea bekvam tafeltje....mag ik vragen wat je daarmee doet? Hang je daar een Weber BBQ in?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hoezo te laat voor dit seizoen. Er is toch geen einde seizoen. BBQ kan altijd.vectormatic schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:02:
Van het weekend weer eens de smokey joe uit de schuur gehaald, en met de FANTAST gespeeld. Bijgerecht bij het vlees was een bakje aardappelpartjes met rozemarijn, en daarvoor net de bbq op 220 graden kunnen houden met een beetje spelen met de luchtaanvoer. Viel me alleszins mee dat de smokey toch netjes die 220 haalt, want vlees grillen gaat echt stukken langzamer dan op de 47 compact.
Misschien gooi ik er te weinig briketten op, maar ik heb toch ook het idee dat de joe gewoon de luchttoevoer niet heeft om veel meer te trekken.
PSN - M4uSzi // -
Ik ga em zelf gewoon als bijzettafeltje gebruiken, haakjes er aan voor het gereedschap, en dan gewoon de voorraad vlees er op, zodat die niet op de eettafel in de weg staat.Frid0 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:31:
[...]
Ikea bekvam tafeltje....mag ik vragen wat je daarmee doet? Hang je daar een Weber BBQ in?
Er zijn ook genoeg mensen die er idd een bbq in hangen (bijv de action kamado), maar de enige kandidaat die ik daarvoor heb is een smokey joe, en daar zitten de luchtinlaten dan gruwelijk in de weg (en het maakt van een makkelijk mee te nemen reisbbq-tje ineens een lomp ding)
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Of geldt dat meer voor echte winkels, of hebben die juist niets meer? Iemand ervaring?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Blown past falling sands
Yes deze is echt zo zwaar.kmf schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:18:
Een grote kamado is echt >80kg zwaar? ... hoe krijg ik dat in m'n achtertuin...
Heb je een verharde ingang bij je tuin? Dan willen ze deze palletook daar neerzetten.
Geen achteringang? zorg voor vrienden/buren die kunnen helpen tillen. Alleen is dit niet te doen.
Je kan het binnenwerk eruithalen bij bijvoorbeeld een black bastard waardoor de kamado wat lichter wordt.
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Smokeware cap.red bull schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:00:
Aangezien hier meerdere de Niclan hebben met modificaties, kan iemand daar de detailfoto's van plaatsen? ik ben vooral benieuwd naar oplossing voor de schoorsteen aan de bovenkant...
Ik heb een verharde (achter)ingang tegenwoordig. Maar gezien het gewicht lijkt het me dus wel beter om bij de echte kamadowinkels te bestellen. Die zullen dan eerder geneigd zijn het naar de pallet daar te zetten heb ik begrepen.Quadradial schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:30:
[...]
Yes deze is echt zo zwaar.
Heb je een verharde ingang bij je tuin? Dan willen ze deze palletook daar neerzetten.
Geen achteringang? zorg voor vrienden/buren die kunnen helpen tillen. Alleen is dit niet te doen.
Je kan het binnenwerk eruithalen bij bijvoorbeeld een black bastard waardoor de kamado wat lichter wordt.
Hoe hebben sommigen hier het dan bij hornbach of zo opgehaald vraag ik me af..

De mijne komt van de Hornbachkmf schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:56:
[...]
Ik heb een verharde (achter)ingang tegenwoordig. Maar gezien het gewicht lijkt het me dus wel beter om bij de echte kamadowinkels te bestellen. Die zullen dan eerder geneigd zijn het naar de pallet daar te zetten heb ik begrepen.
Hoe hebben sommigen hier het dan bij hornbach of zo opgehaald vraag ik me af..
Samen met het kamado-joe divide&conquer systeem tot nu toe erg tevreden met mijn combi
Er is prima mee te leven als je het weet, je hebt een tweede zone feitelijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb vanmorgen de branders even nagelopen, maar ze branden overal gelijkmatig. Ik zag wel dat ik die flavorizer bars verkeerd om had zitten, maar volgens mij zit daar geen verschil tussen de uiteindes anders dan dat er aan een kant een logootje op zit.
Een dingetje dat ik wel vreemd vind is dat de meest linker jetfire niet altijd meteen gas spuit als ik de brander aanzet. Ik ben er nog niet achter wat de juiste volgorde is, maar eerst de tweede brander aanzetten helpt meestal we om de eerste brander daarna aan te krijgen. Ik heb de jetfire nozzle van de eerste brander al met het bijbehorende krabbertje schoongemaakt, maar dat hielp helaas niks.
Edit: De piezo ontsteking doet het overigens wel gewoon.
[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 16-10-2018 16:28 ]
Blown past falling sands
there's no tweak without the tweaker
Het is voor mij ook de 'perfecte' kamado, sinds ik het hitteschild heb laten maken heb ik de BGE Large niet meer gebruikt. Mijn verstand zegt verkopen dat ding, maar aan de andere kant heeft de BGE toch ook wel wat.virtualJac schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:08:
@Hari-Bo die RVS BBQ blijft toch echt een p*rno ding hoor
Ik wil wel op em passen andersHari-Bo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:48:
[...]
Het is voor mij ook de 'perfecte' kamado, sinds ik het hitteschild heb laten maken heb ik de BGE Large niet meer gebruikt. Mijn verstand zegt verkopen dat ding, maar aan de andere kant heeft de BGE toch ook wel wat.
Steam/Discord: Flimovic
Zelf ben ik aan het twijfelen om er een aan te schaffen of te maken zoals de heatermeter in combinatie met mijn weber master touch.
Het probleem is voornamelijk dat ik niet vaak de tijd heb om een lange tijd aan huis gekluisterd te zijn. Op zaterdag ga ik graag mountainbike en op zondag moet ik altijd voetballen. En mijn snakes blijven niet altijd super goed op temperatuur. Ik ben wel eens teruggekomen van het mountainbike en toen was de temperatuur nog maar 70 graden en kreeg ik de snake niet meer hoger zonder nieuwe hete briketten toe te voegen.
Het lijkt miij overigens een uitkomst, ik wijk nu uit naar sous-vide omdat ik ook niet altijd naast mijn BBQ's wil staan, een uurtje of twee weglopen lukt me wel maar dat is het max hier.
Weliswaar een gas barbecue maar dat mag de pret voor mij in ieder geval niet drukken. Ondertussen al heerlijke gerechten gemaakt maar nog nooit echt een foto geplaatst.
Bij deze dus mijn Pork Belly en Steak Sandwich. Kan niet wachten om meer gerechten te maken!

Ik gebruik de heatermeter en bevalt erg goed. En als je een laptop of tablet van Teamviewer voorziet ( of je router instelt) dan is hij ook vanaf afstand makkelijk bijtestellen of te controleren.steel123 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:19:
Gebruikt er van jullie iemand een BBQ controller voor de langere gerechten zoals pulled pork of beef ribs?
Zelf ben ik aan het twijfelen om er een aan te schaffen of te maken zoals de heatermeter in combinatie met mijn weber master touch.
Het probleem is voornamelijk dat ik niet vaak de tijd heb om een lange tijd aan huis gekluisterd te zijn. Op zaterdag ga ik graag mountainbike en op zondag moet ik altijd voetballen. En mijn snakes blijven niet altijd super goed op temperatuur. Ik ben wel eens teruggekomen van het mountainbike en toen was de temperatuur nog maar 70 graden en kreeg ik de snake niet meer hoger zonder nieuwe hete briketten toe te voegen.
Doe een goed bod en je mag hem ophalen.
Blown past falling sands
De temperatuur van de Niclan is tot op heden erg goed en stabiel. Inmiddels bij mij duidelijk dat:
1) bij het starten de luchttoever op slechts 25% (ongeveer) open staat
2) bij 75/77 graden de luchttoevoer afknijpen zodat deze nog slechts een milimeter of 5 open staat
3) drink een kopje koffie (of 3) en na +- een 20 tot 30 minuten is de temperatuur zo rond de 95/100 graden.
Inmiddels nu 3 uur stabiel op 97 graden.
Recent de margrietschijf voorzien van vilt tussen de schuifbare delen. Dit gaat er straks weer af en ga dan het ringetje tussen de schuifbare delen er uit halen - met krassen als gevolg. Het vilt lijkt onvoldoende te helpen (al kan dat compleet mijn falen zijn) en er lijkt ook een wat vettige substantie af te komen (rook + vettigheid dat opstijgt ofzo, geeen idee). Maar belangrijkste reden: duurt mij nog te lang voordat de Niclan is afgekoeld en ik deze naar binnen kan zetten. Vermoeden is hierbij de magrietschijf die nog wat lekt.
Kun je hier foto's van posten? En zijn de krassen niet te voorkomen door hem in te vetten?mrCowboyBunny schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:26:
Recent de margrietschijf voorzien van vilt tussen de schuifbare delen. Dit gaat er straks weer af en ga dan het ringetje tussen de schuifbare delen er uit halen - met krassen als gevolg. Het vilt lijkt onvoldoende te helpen (al kan dat compleet mijn falen zijn) en er lijkt ook een wat vettige substantie af te komen (rook + vettigheid dat opstijgt ofzo, geeen idee). Maar belangrijkste reden: duurt mij nog te lang voordat de Niclan is afgekoeld en ik deze naar binnen kan zetten. Vermoeden is hierbij de magrietschijf die nog wat lekt.
[ Voor 4% gewijzigd door red bull op 19-10-2018 11:10 ]
Zeker, ze staan hier: https://imgur.com/a/ITxupw4. Vanochtend zag ik het duidelijk vanaf de magrietschijf komen en ik vermoed door het vilt, de viezigheid die door de warmte wat opstijgt en dan in het vilt trekt. Naar mijn idee dezelfde viezigheid/plakkerigheid die, na verloop van tijd, in je ketel terecht komt.red bull schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:09:
[...]
Kun je hier foto's van posten? En zijn de krassen niet te voorkomen door hem in te vetten?
Voor wat betreft de krassen: mogelijk valt het ook reuze mee hoor. Beetje invetten zal waarschijnlijk wel helpen, daar had ik nog niet aan gedacht.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Diegenen die bij de BBQ meet bij mij waren hadden wellicht al gezien dat mijn gas BBQ op instorten stond, dus even vervangen. Links is de kamado aan het opwarmen voor een zweinnekje (pulled boar) die er na de foto 6 uur in gelegen heeft en nu sous vide (sorry) aan het nagaren is voor een ander BBQ ding morgen.
Gas BBQ online besteld, wat was de foto klein of wat is dit ding groot
Jep ik en @Hari-Bo gebruiken sowieso pitcontrollers. Wat wil je precies weten?steel123 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:19:
Gebruikt er van jullie iemand een BBQ controller voor de langere gerechten zoals pulled pork of beef ribs?
En we zijn weer terug uit de VS, wat is de brisket daar toch immens beter dan wat je hier vaak krijgt!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Bedoel je de kwaliteit van het vlees of de bereiding?Paganstars schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:52:
[...]
En we zijn weer terug uit de VS, wat is de brisket daar toch immens beter dan wat je hier vaak krijgt!
Blown past falling sands
Normaal ook maar ik gebruik hem alleen in de kamado, oftewel geen toegevoegde waarde meer en een nieuwe vind ik te duur blijf toch een zuinige Nederlander.Paganstars schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:54:
Lol, dat is wel een leuke mod, ik vind persoonlijk die pootjes wel handig, maar ik heb hem eigenlijk altijd op tripod hangen, of direct in het kampvuur staan
bereiding vooral, niks sousvide. gewoon rook en hitteApie! schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:34:
[...]
Bedoel je de kwaliteit van het vlees of de bereiding?
Maar dan hou je toch gewoon een braadpan over?Hari-Bo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:46:
[...]
Normaal ook maar ik gebruik hem alleen in de kamado, oftewel geen toegevoegde waarde meer en een nieuwe vind ik te duur blijf toch een zuinige Nederlander.
Dat klopt inderdaad. Maar functioneel wordt het voor mij niet anders in de Kamado, alleen dat deze (eindelijk) stabiel staat. Wel zo prettig met 9 liter kokende vloeistof.franssie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:42:
[...]
Maar dan hou je toch gewoon een braadpan over?
ah 9 liter is wel een grote. Die zie ik niet vaak als braadpan. Dan snap ik ook dat je 'm niet omruilde voor een braadpan (wat dat was mijn onderliggende gedachte, waarom niet wisselen).Hari-Bo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:51:
[...]
Dat klopt inderdaad. Maar functioneel wordt het voor mij niet anders in de Kamado, alleen dat deze (eindelijk) stabiel staat. Wel zo prettig met 9 liter kokende vloeistof.
Omruilen na jaren gebruik en mishandeling gaat hem niet worden denk ik.franssie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:55:
[...]
ah 9 liter is wel een grote. Die zie ik niet vaak als braadpan. Dan snap ik ook dat je 'm niet omruilde voor een braadpan (wat dat was mijn onderliggende gedachte, waarom niet wisselen).
Doen... Zoveel gemak en hetzelfde, zo niet beter resultaat.steel123 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:19:
Zelf een heatermeter in gebruik, die heeft het prima gedaan altijd. Nu meer als thermometer dan controller, maar op BBQ vlak vrijwel de beste aankoop ooit..

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ziet er goed uit, krijg spontaan trek.fxs81 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:15:
Gisteren was de varkenshaas in de aanbieding, gevuld met wat knoflook kruiden roomkaas en geraspte kaas. Lekker wat tomaatjes als bijgerecht. Was weer lekker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha same here, bij de bastard pannetjes zit een afneembare houder, die is wel heel handig in het verplaatsen.Paganstars schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:17:
Zou echt iets voor mij zijn om dat pannetje "ff" snel te willen verplaatsen en een uurtje of wat op de SEH te zitten!
Die tomaten zien er ook goed uit @fxs81 !
K to the KillaZ
(niet vergeten aan te doen natuurlijk

Die tomaatjes waren echt smerig lekker, beetje olijfolie en pezo, meer was het niet.
[ Voor 28% gewijzigd door fxs81 op 26-10-2018 11:52 ]
Dat dusfxs81 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:51:
Mooi setje hittebestendige handschoenen maakt het wat ahndiger.
(niet vergeten aan te doen natuurlijk)
Die tomaatjes waren echt smerig lekker, beetje olijfolie en pezo, meer was het niet.
Daar ben ik ook weer achtergekomen, na een pizza sessie op 400 graden wou ik even wat uit eruit halen wel met handschoenen maar de zijkant is natuurlijk ook bloedheet, weer een mooi souveniertje op mijn onderarm.

Lekker!fxs81 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:15:
Gisteren was de varkenshaas in de aanbieding, gevuld met wat knoflook kruiden roomkaas en geraspte kaas. Lekker wat tomaatjes als bijgerecht. Was weer lekker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook mooi die directe/indirecte zone op je kamado Joe. Ook maar eens gaan zoeken of dat systeem ook op de bastard medium past. Lijkt mij ideaal!
https://www.bol.com/nl/p/...r-large/9200000091202444/R0y. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:29:
[...]
Lekker!
Ook mooi die directe/indirecte zone op je kamado Joe. Ook maar eens gaan zoeken of dat systeem ook op de bastard medium past. Lijkt mij ideaal!
Er zijn er ook voor 23" Dus waarschijnlijk ook wel op 18"
Ik heb daarvoor een Aldi pizzasteen in tweeen geslepen. Het is geen echte divide and conquer maar als je alleen een directe/indirecte zone wil zoals op de fotos is dat goed genoeg.R0y. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:29:
[...]
Ik heb nog een LIDL steen liggen, ik ga dat eens proberen.noo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:58:
[...]
Ik heb daarvoor een Aldi pizzasteen in tweeen geslepen. Het is geen echte divide and conquer maar als je alleen een directe/indirecte zone wil zoals op de fotos is dat goed genoeg.
Houd me op de hoogte hoe dat gaat aubfranssie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Ik heb nog een LIDL steen liggen, ik ga dat eens proberen.
Heb er enorme zin in
PS, @fxs81 , heb jij een link naar die tomaten of wat snel advies hoe die te maken ?
FUMES et CARNES
Beetje olijfolie erover, wat peper en zout en dan in een skillet, pannetje of braadslee tot ze er lekker uitzien. Ik heb ze even direct gedaan en dat ze begonnen te barsten indirect gezet, al met al een half uurtje ofzo.Iusedto schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:02:
PS, @fxs81 , heb jij een link naar die tomaten of wat snel advies hoe die te maken ?
Temperatuur was rond de 180 graden.
Overigens expres een mix van lump charcoal en kokos briketten. Om te zien hoe het in moeilijke omstandigheden de controller zich houd. Met een setpoint van 100 zakt deze er netjes naar toe om vervolgens naar 105 te stijgen. En dat vind ik met deze mix behoorlijk netjes.
Mag ik vragen welke handschoenen jij gebruikt? Ben namelijk op zoek naar een nieuw setjefxs81 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:51:
Mooi setje hittebestendige handschoenen maakt het wat ahndiger.
(niet vergeten aan te doen natuurlijk)
Voor mij gevoel had ik hem wat snel verwarmd, maar ik moet nog flink oefenen met de temperatuur onder controle houden... Dat komt er nog wel eens van
Hij was echter heerlijk, verschrikkelijk mals, en goed van smaak. En dat na 2 maanden in de vriezer gebivakkeerd te hebben... Prima stukje vlees dus!
Nog wat patato skins erbij gemaakt, de bbq moest toch al "lang" aan.
Nou heb ik 1 klein probleem, de schoonouders vonden het verschrikkelijk lekker, en die zullen dus nog wel een keertje lusten. Aan de andere kant, ze hadden voor dit stuk vlees betaald, dus als ik dat erin kan houden ben ik tevreden.

Oh, dat heb ik ook zeker gedaan, al heb ik wel de deksel dicht gehouden.The-Source schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:27:
De keren dat ik picanha heb klaar gemaakt ging het ook zo snel. Maar vanaf dat moment even lekker gefakkeld door het vet even op de kolen te laten vallen. Was niet perce nodig maar gaf een extra korstje
Ik heb zo veel mogelijk volgens het recept van bbq-helden gedaan. Dus van 48 tot 55 graden af grillen op de hete kolen. (vandaar dat hij op de eerste foto nog vij bleek is, en op de tweede er beter uit ziet.)
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik heb van een maatje deze gehad.Frid0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:21:
[...]
Mag ik vragen welke handschoenen jij gebruikt? Ben namelijk op zoek naar een nieuw setje

Zijn goed tot 200 graden, had hiervoor een setje van ali maar die hebben een pizza sessie niet overleeft (auw)
Deze bevallen erg goed, als ik na pizzabakken (300+ graden) spullen eruit moet pakken gebruik ik tegenwoordig daar gewoon de roostertang voor. Voor alle andere sessies voldoen deze prima.
Gewoon ook tijdens grillen deksel erop. Bodemvent dicht terwijl je het deksel eraf hebt dat heeft geen zin.NoepZor schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:13:
Hoe kun je trouwens de temperatuur van houtskool binnen de perken houden in een weber? Ik pak voor een snelle grillsessie wel eens gewone houtskool, dat brandt wat sneller. Echter als de deksel er af is en bodemventilatie dicht, dan is het binnen no-time alsnog roodheet en gaat het vlees te hard. Enige opties deksel er op of briketten?
Zelf zorg ik altijd dat ik ook een deel van het rooster indirect kan gebruiken, als het dan te hard gaat leg je daar het product neer.
De wijzen komen uit het Oosten!
[ Voor 22% gewijzigd door fxs81 op 29-10-2018 14:40 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism