De laatste weken heb ik weinig tijd gehad om te posten, maar de Napoleon Prestige Pro500 bevalt op zich goed. Het in elkaar zetten was een k-klus. De volgende keer dat ik 'm koop doe ik dat bij een winkel die 'm in elkaar zet voor me

Hij is wel lekker snel op temperatuur, 10-15 minuten. De gasfles gaat langer mee dan ik had verwacht en de dome thermometer is ook redelijk accuraat. Ik heb 'm nooit echt getest, maar hij loopt ongeveer gelijk op met de Meater probe.
Sinds ik de Napoleon heb, heb ik er bijna alleen maar rib-eyes en hamburgers mee klaargemaakt. Ik doe nog steeds aan het Carnivore Diet en vlees klaarmaken doe ik dus meerdere keren per dag. Steaks reverse searen doe ik met één brander aan met een Meater probe in het vlees. Na een minuut of 17-20 zitten we op 52 graden en kan ie op de Sizzle Zone. Helaas had ik de ontsteking van de Sizzle Zone verkeerd aangesloten en moet ik die elke keer met een lucifer aansteken. Ik was van plan dat stekkertje te fixen als de gasfles leeg was. Gelukkig gingen de gewone branders wel automagisch aan.
De Sizzle Zone bevalt me wel. Het duurt 5 minuten voordat het keramiek roodgloeiend is, maar daarna ben je ook echt good to go. Een relatief dunne steak kan dus binnen 15 minuten op je bord liggen. 5 Minuten opwarmen, 4x 1 minuut op de SZ en 5 minuten laten rusten.
Ik wilde afgelopen weekend voor het eerst de backburner en de rotisserie van de Napoleon uitproberen. Ik wilde een rib roastje van een kilo langzaam indirect laten garen aan de rotisserie en daarna een klein half uurtje met de backburner aan. De rib roast zat na 50 minuten op 42C dus ik wilde de backburner aan doen. Wilde de backburner ook niet automagisch aan zeg. Dabbeljoeti-ef. Hoe kan ik die nou niet goed hebben aangesloten? Dat was een plastic stekkertje dat maar op één manier paste. *zucht* Dus, de handleiding erbij gepakt, maar daar werd ik niks wijzer van. Ondertussen lag mijn vlees verder en verder te garen.... Toen bedacht ik me dat er ook nog ergens een stekker aan de Napoleon zelf bungelt. Het zou toch niet? Die was toch alleen voor de lampen? Niet dus. Zowel de Sizzle Zone en de backburner kun je alleen ontsteken met de stekker er in.
Soms hèh... soms...
Maar goed, de rib roast smaakte verder prima. Wat ik wel een verbeterpuntje vind, is dat zowel de grill als de rotisserie hun eigen stekker hebben. Dat hadden ze beter uit mogen denken met een ingebouwd waterbestendige verdeeldoos in het kastje ofzo. Nu heb ik bij de Praxis een waterbestendig verdeeldoos gekocht en die in het kastje gezet.
Oh, en voor de gietijzeren houtskoolinzet die was gebarsten is zonder morren en/of communicatie een vervangend exemplaar opgestuurd. Op zich goeie service, maar helaas bleek het bij aankomst geen gietijzeren houtskoolinzet te zijn, maar een rotisserie. Serieus? Het heeft niet eens dezelfde vorm
Op de pakbon staat wel een houtskoolinzet. Ik vraag me af of iemand ergens een rotisserie had besteld en een houtskool inzet heeft gekregen.
Soms hèh...
Bij de weg: Iedereen die zegt dat er geen verschil te proeven is tussen voedsel bereid op gas of houtskool,
is gek en heeft afgestompte smaak- en reukpapillen, of een commercieel motief. Verschil is er wel degelijk. Dat wil niet zeggen dat vlees van een gasser ondermaatse resultaten levert. Integendeel.
Mis ik het houtskool-smaak/aroma niet op de gasser? Jawel, ik heb ook niet voor niets af en toe de Kamado Joe Junior aangeslingerd, maar ik denk dat het door de gemiddelde barbecue-er, die complexe rubs en glaze gebruikt, niet gemist zal worden. Je smaakpapillen worden dan overladen met prikkels en dan zul je de houtskool niet snel missen. Al zal het wel gewaardeerd worden als het er wél is.