Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik laat de slager de laatste tijd rundergehakt maken met 25% vet. Dit is niet alleen veel goedkoper dan elke keer rib-eyes, maar het is ook nog eens veel smaakvoller dan het standaard gehakt met maar 10% vet.

Je kunt er ook veel makkelijker hamburgers van maken. Ik pak 250 gram gehakt uit de koelkast. Kneed dat een beetje tot een bal, stamp het plat zodat het ongeveer 2cm dik is en gooi er Himalaya zout overheen. Dat laat ik even tot kamertemperatuur komen en dat kan zo de barbecue op. Het valt niet uit elkaar, trekt niet krom en is supermals en smaakvol.
Waarom ik al die jaren genoegen heb genomen met die standaard 'kwaliteit' is me echt een raadsel, maar ik snap nu wel hoe goede restaurants goede burgers maken.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:39:

Zo is mijn Niclan afgelopen weekend opgehaald door een medetweaker en in plaats daarvoor heb ik de Napoleon Prestige Pro 500 gekocht. Een gasser. Nooit gedacht dat ik ooit een gasser zou kopen, laat staan eentje uit dit segment, maar dit was een functionele aankoop die meerdere malen per dag zo snel mogelijk up & running moet zijn. Ik heb er ook een houtskoolinzet voor gekocht, maar voor het echte houtskoolwerk heb ik altijd de Kamado Joe Junior nog.
Niks mis met een goede gasser! Ook hier zit veel verschil in kwaliteit en is het hoger segment echt prima om mee te werken.

Ik heb pas een Weber Summit 6 pitter gekocht naast mijn kamado Joe’s, Mastertouch en WSM. Super handig in gebruik en een top apparaat, hetzelfde zal gelden voor je Napoleon.

Gassers worden vaak onderschat. Wel ben ik het absoluut eens dat de charme van gloeiende kolen een extra beleving geeft (die sommige zelfs menen te proeven ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 20:19
Paganstars schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:07:
[...]

Zo verleidelijk deze post })

Ik ben een purist en geen fan van sous vide gegaard, ik merk mn in de structuur en smaak dat er toch wat verlies is qua intensiteit. Zeker met bijv brisket merk je dit heel erg!

Maar ff een meuk post van afgelopen weekend;

[Afbeelding]

Burned ends van de point
Ik doe de pulled pork ook gewoon op de weber, zondagochtend om 7 uur starten en de hele dag een beetje schaapachtig naar die rookpluim kijken is voor mij pure romantiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@ackerp hoe heb je die Summit opgesteld? Tegen een muur, in het open? En wat zijn jouw ervaringen met wind als je de Summit gebruikt?

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12
De buitentemperatuur is nu eindelijk weer koel genoeg. En van de week even een verse zalm halen om die vervolgens koud te gaan roken. Wordt de eerste keer en heb z'n cold smoke generator ring voor de rookmot. Dus zou goed moeten komen maar ben wel benieuwd hoe het resultaat gaat worden.
Was van plan om z'n 80a90% beukenhout mot te gebruiken met een klein beetje hickory gemengd. Ik hou wel van een beetje rook smaak maar puur hickory zal veel te overheersend zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:32:
@ackerp hoe heb je die Summit opgesteld? Tegen een muur, in het open? En wat zijn jouw ervaringen met wind als je de Summit gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WCnisz4ZxolKDyniNL2he2pz/full.jpg

Staat redelijk beschut, dus geen last van wind. Summary wordt dan ook erg warm voor een gasser, 375 met gemak, denk nog hoger met ook searbrander en rookbrander aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Apie! schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:19:
Ik laat de slager de laatste tijd rundergehakt maken met 25% vet. Dit is niet alleen veel goedkoper dan elke keer rib-eyes, maar het is ook nog eens veel smaakvoller dan het standaard gehakt met maar 10% vet.

Je kunt er ook veel makkelijker hamburgers van maken. Ik pak 250 gram gehakt uit de koelkast. Kneed dat een beetje tot een bal, stamp het plat zodat het ongeveer 2cm dik is en gooi er Himalaya zout overheen. Dat laat ik even tot kamertemperatuur komen en dat kan zo de barbecue op. Het valt niet uit elkaar, trekt niet krom en is supermals en smaakvol.
Waarom ik al die jaren genoegen heb genomen met die standaard 'kwaliteit' is me echt een raadsel, maar ik snap nu wel hoe goede restaurants goede burgers maken.
Dit moet ik ook eens proberen bij de slager waar ik kom. Kijken of die dat ook kan doen en wil doen. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:41:
[...]

[Afbeelding]

Staat redelijk beschut, dus geen last van wind. Summary wordt dan ook erg warm voor een gasser, 375 met gemak, denk nog hoger met ook searbrander en rookbrander aan.
Mooie opzet :) Maar hoe zit dat dan met de warmte? Ik neem aan dat dat bij de Summit ook aan de achterkant er uit komt? Is dat niet te heet voor de houten muur er achter? In de handleiding van m'n Napoleon staat dat er aan de achterkant 61cm vrij moet zijn van combustible materials. In de handleiding van de Summit staat namelijk hetzelfde.

@M4uSzi Die van mij wil het twee dagen van tevoren weten. Dan maken ze het op bestelling en ik moet wel 2 kilo afnemen, maar met het Carnivore Diet ben ik daar zo doorheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Apie! op 24-09-2018 21:15 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:14:
[...]

Mooie opzet :) Maar hoe zit dat dan met de warmte? Ik neem aan dat dat bij de Summit ook aan de achterkant er uit komt? Is dat niet te heet voor de houten muur er achter? In de handleiding van m'n Napoleon staat dat er aan de achterkant 61cm vrij moet zijn van combustible materials. In de handleiding van de Summit staat namelijk hetzelfde.
Summit staat niet strak tegen de schutting, denk zo’n 15 cm er vanaf. Planken zitten om en om waardoor warmte er tussendoor kan. Maak me niet echt zorgen erom. Als het gaat roken zet ik hem wel naar voren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
The-Source schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:56:
De buitentemperatuur is nu eindelijk weer koel genoeg. En van de week even een verse zalm halen om die vervolgens koud te gaan roken. Wordt de eerste keer en heb z'n cold smoke generator ring voor de rookmot. Dus zou goed moeten komen maar ben wel benieuwd hoe het resultaat gaat worden.
Was van plan om z'n 80a90% beukenhout mot te gebruiken met een klein beetje hickory gemengd. Ik hou wel van een beetje rook smaak maar puur hickory zal veel te overheersend zijn.
Morgen is de laatste dag dat Makro Noorse Zalmfilet in de aanbieding heeft a €10,59 per kilo. Vorig jaar heel de winter niet onder 13 euro voorbij zien komen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Heeft iemand hier een Kick Ash basket. En hoe bevalt dit. Is dit een aanrader. Of kan ik het beter links laten liggen. En er niet verder naar gaan kijken.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
M4uSzi schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:03:
Heeft iemand hier een Kick Ash basket. En hoe bevalt dit. Is dit een aanrader. Of kan ik het beter links laten liggen. En er niet verder naar gaan kijken.
Ik ben er erg tevreden over in de Big Green Egg Large. Merk dat de airflow ook beter is, en voor elke barbecue sessie kan ik nu gemakkelijk het as eruit kloppen. Het grootste nadeel vind ik de prijs, deze is best wel hoog voor wat metaal. Zelf heb ik deze tweedehands gekocht voor drie tientjes. In mijn review heb je nog wat foto's om het verschil te zien met de standaard versie.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Verwijderd Hmmm, wij hebben zo'n standaard grenen om-en-om schutting en ik vraag me af of die warmte ook tussen de schutting door naar de buren kan lekken. Ik zou het niet tof vinden als ik daar steaks sta te searen en de haren van de buurvrouw beginnen te smeulen :+ Binnenkort maar eens testen met de buurman.

Ik heb 'm nu even tijdelijk op dezelfde afstand tegen een stenen muur in een hoekje staan totdat ik die wind deflector heb en wat ruimte bij de schutting heb gemaakt.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 04:19:
[...]

Ik ben er erg tevreden over in de Big Green Egg Large. Merk dat de airflow ook beter is, en voor elke barbecue sessie kan ik nu gemakkelijk het as eruit kloppen. Het grootste nadeel vind ik de prijs, deze is best wel hoog voor wat metaal. Zelf heb ik deze tweedehands gekocht voor drie tientjes. In mijn review heb je nog wat foto's om het verschil te zien met de standaard versie.
Die prijs is ook iets waar ik tegen aan hik. Maar daarom was ik ook opzoek naar ervaringen. En met deze review heb ik een goede indicatie hoe het bevalt, en dan is kan het mij die prijs wel waard wezen. Maar mooiste is natuurlijk een tweedehandse. Deze gaat wel op mijn verlanglijstje. Komt steeds meer bij.

De Large van de BGE past als goed is ook in de bastard toch? :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
M4uSzi schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:45:
[...]
Die prijs is ook iets waar ik tegen aan hik. Maar daarom was ik ook opzoek naar ervaringen. En met deze review heb ik een goede indicatie hoe het bevalt, en dan is kan het mij die prijs wel waard wezen. Maar mooiste is natuurlijk een tweedehandse. Deze gaat wel op mijn verlanglijstje. Komt steeds meer bij.

De Large van de BGE past als goed is ook in de bastard toch? :)
De pasvorm is redelijk universeel inderdaad je hebt wel meerdere uitvoeringen en daar staan de kamado modellen mee die ondersteund worden.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Krijg nou piepers :/ De houtskoolinzet is gebarsten bij de eerste poging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lBo1ad4Y0GLzmt6WcYKJyEuF/medium.jpg

Nog binnen 5 minuten hoorde ik een harde knal en zag de inzet iets verzakken. Mijn hart verzakte iets mee, want hij hangt op een klein richeltje boven de branders. Dus ik heb meteen het gas uitgezet. Nouja, en toen zag ik die barst.

Afgezien daarvan doe ik blijkbaar ongeveer 2 uur met zo'n lading houtskool. De temperatuur liep op tot ongeveer 225C.

Blown past falling sands

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:49:
[...]

De pasvorm is redelijk universeel inderdaad je hebt wel meerdere uitvoeringen en daar staan de kamado modellen mee die ondersteund worden.
Heb je toevallig ook de charcoal caddie basket voor de Broil King Keg wel eens geprobeerd? Door de afstand van de kolen tot het rooster (in de lage stand) zit toch snel 20-30cm waardoor je de bbq behoorlijk moet opstoken wil je snel iets willen afgrillen, hoop eigenlijk dat ik met deze accesoire het vuur wat dichterbij kan halen.

Andere optie is om te checken of mijn smokey joe rooster past in de waterbak houder van de BBK, dat zou natuurlijk het makkelijkste zijn.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:49:
[...]

Gisteren besteld en zou morgen binnen moeten komen...
Is het erg wennen qua afstellen lucht inlaat?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
@Quadradial Dat valt wel mee, merk alleen dat de barbecue sneller op temperatuur is.

@Malt007 Deze heb ik nooit gebruikt, maar deze is toch om houtskool makkelijker aan te steken ipv de afstand aan te passen? Een maat van me heeft trouwens in de BKK ook een Kick Ash Basket, het large model past hier in.

Zelf heb ik de BKK niet meer, maar grillen is toch geen probleem met deze aangezien deze makkelijk heet wordt?

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
Hari-Bo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:51:

@Malt007 Deze heb ik nooit gebruikt, maar deze is toch om houtskool makkelijker aan te steken ipv de afstand aan te passen? Een maat van me heeft trouwens in de BKK ook een Kick Ash Basket, het large model past hier in.

Zelf heb ik de BKK niet meer, maar grillen is toch geen probleem met deze aangezien deze makkelijk heet wordt?
Grillen is op zich geen probleem maar soms wil ik heel kort, heel heet grillen (bijvoorbeeld als ik de Anova gebruikt heb) en dan moet hem eigenlijk tot 400+ opstoken wil dat voldoende snel gaan. Op de meeste sites staat inderdaad dat die basket bedoeld is voor het aansteken van de kolen maar zag ook ergens staan dat je met dat ding ervoor kan zorgen dat het op 1 plek van je rooster veel heter is dan de rest, kan alleen de site niet meer vinden.

Ik ga de komende tijd maar eens experimenteren met de houder van de waterpan. Wellicht dat daar een Smokey Joe rooster in past of wellicht een grill grate. Misschien heb ik zelfs nog wel ergens zo'n gietijzeren roostertje liggen die bij zo'n weber rooster in het midden past, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Zie op je site trouwens staan dat je de BKK5000 getest hebt, waren er nog significante verschillen met de 4000?

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:01
@Quadradial Dat valt wel mee, merk alleen dat de barbecue sneller op temperatuur is.

Ik dacht al je hebt de BKK niet meer :o Maar toen viel het kwartje dat je die zilveren torpedo hebt! Hoe bevalt die?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
@Malt007 Klopt inderdaad ik had eerst de BKK 4000 en onder garantie is deze vervangen door de 5000 versie. De enige verandering is de aslade welke wel handig is. En de kleur is massief grijze, dit vind ik een nadeel tegenover de 4000 want deze lijkt kras gevoeliger en zie je krasjes snel dat had ik met de 4000 totaal niet.

@Paganstars De Caliber Pro Kamado ben ik nog steeds erg content mee, de afwerking is echt subliem. Qua verbruik met houtskool is deze een stuk zuiniger als de keramieke tegenhangers. Het enige nadeel met een metalen Kamado is de temperatuur beheersing is totaal anders, maar dat is een kwestie van ervaring opdoen. Maar soms wel lastig als ik tussen de BGE en deze wissel.

Het enige wat ik mis is een heat deflector, met de kolenmand aan de zijkant heb je een soort van indirect maar niet compleet voor het hele rooster. Dus de binnenmaten opgemeten en contact opgenomen met een lokaal metaal bedrijf, en als het goed is wordt ik eind deze week gebeld dat de custom heat deflector klaar is. :)

• D.deJong
Apie! schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:19:

Ik heb helaas nog slager gevonden die hier aan mee werkt. Vet is smaak.

• Apie!

Apie!

@D.deJong niet? Die van mij is gewoon Keurslager. Waar gaat het heen met dat vak :/

[ Voor 25% gewijzigd door Apie! op 27-09-2018 07:51 ]

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:51:
@D.deJong niet? Die van mij is gewoon Keurslager. Waar gaat het heen met dat vak :/
Naar de supermarkt... :+ Het is triestig gesteld inderdaad :/

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:07

fxs81

Julianadorp

Apie! schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:35:
Krijg nou piepers :/ De houtskoolinzet is gebarsten bij de eerste poging:
[Afbeelding]

Nog binnen 5 minuten hoorde ik een harde knal en zag de inzet iets verzakken. Mijn hart verzakte iets mee, want hij hangt op een klein richeltje boven de branders. Dus ik heb meteen het gas uitgezet. Nouja, en toen zag ik die barst.

Afgezien daarvan doe ik blijkbaar ongeveer 2 uur met zo'n lading houtskool. De temperatuur liep op tot ongeveer 225C.
Jee, zonde zeg. Gevalletje garantie neem ik aan, dat moet haast een fabricagefoutje zijn.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:51
Poeh, met die snake methode slaag ik er toch niet in om met 2,3kg varkensvlees de temp op te laten lopen tot boven de 80°C waar ik de vorige keer toch wat lekker warmer ging. Heb een verzameling van briketten gezet van ongeveer 2 hoog, vanonder 2 langs mekaar, vanboven laagje van 1,5 "diepte" rondom de ketel. De hete briketten waren iets van een kleine 10 en die waren al goed as-wit met rode gloeiplekken als ze wat dichter op elkaar lagen.

Moet wel zeggen dat de ambient probe wel helemaal aan de koude kant van de snake ligt en dat het vlees er vlak langs ligt.

Die bij de koude briketten gedaan en ik dacht nu moet het toch gewoon zijn gang gaan...

Dat op een Weber GBS 57cm en alle gaten vol open.

Ik had wat houtsnippers bloot over de eerste set koude briketten gedaan. Op de slang/snake voor de plek waar die blote houtsnippers lagen een klein pakketje met alufolie en daar wat houtsnippers in.
In het midden dan ook nog eens een steviger pakketje onder het idee dat de eerste 3h het belangrijkste zijn voor te roken...

Het varkensvlees is gisterenavond uit de diepvries gehaald en hadden we in de koelkast gelegd, maar dat kwam er toch nog redelijk bevroren uit. Ik kreeg gelukkig net wel de probes van de Inkbird BT Thermometer in het vlees.

Niet eenvoudig :| , vraag me toch af wat ik dan fout doe. Dacht dat ik altijd te warm ging gaan, nu zat ik hier met een amper warme BBQ die na die snippers die bloot lagen ook gestopt is met roken(?)

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 27-09-2018 14:35 ]

• Chevy454
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:12:
Moet wel zeggen dat de ambient probe wel helemaal aan de koude kant van de snake ligt en dat het vlees er vlak langs ligt.

Niet eenvoudig :| , vraag me toch af wat ik dan fout doe. Dacht dat ik altijd te warm ging gaan, nu zat ik hier met een amper warme BBQ die na die snippers die bloot lagen ook gestopt is met roken(?)
Maakt eigenlijk weinig uit, je moet gewoon meer hitte erin krijgen door meer brandende briketten te hebben. Daarom dat ik de minion methode ook iets beter vind, zomaar een snake breder maken is niet zo evident.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 27-09-2018 17:16 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• D.deJong
De keurslager binnenkort maar eens proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gisteren de controller getest, doet mooi wat ie moet doen. Lekker pulled chicken gemaakt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:25

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

HyperBart schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:12:
Poeh, met die snake methode slaag ik er toch niet in om met 2,3kg varkensvlees de temp op te laten lopen tot boven de 80°C waar ik de vorige keer toch wat lekker warmer ging. Heb een verzameling van briketten gezet van ongeveer 2 hoog, vanonder 2 langs mekaar, vanboven laagje van 1,5 "diepte" rondom de ketel. De hete briketten waren iets van een kleine 10 en die waren al goed as-wit met rode gloeiplekken als ze wat dichter op elkaar lagen.

Die bij de koude briketten gedaan en ik dacht nu moet het toch gewoon zijn gang gaan...

Dat op een Weber GBS 57cm en alle gaten vol open.

Ik had wat houtsnippers bloot over de eerste set koude briketten gedaan. Op de slang/snake voor de plek waar die blote houtsnippers lagen een klein pakketje met alufolie en daar wat houtsnippers in.
In het midden dan ook nog eens een steviger pakketje onder het idee dat de eerste 3h het belangrijkste zijn voor te roken...

Het varkensvlees is gisterenavond uit de diepvries gehaald en hadden we in de koelkast gelegd, maar dat kwam er toch nog redelijk bevroren uit. Ik kreeg gelukkig net wel de probes van de Inkbird BT Thermometer in het vlees.

Ik gebruik deze briketten voor mijn Weber 57cm GBS:
https://www.terlanco.nl/s...kosbriketten-10-kg-detail

Ook ik gebruik de snake methode voor mijn low en slow sessies. Ik maak vaak een snake met een doorsnede van ongeveer 4 kolen. Gaat bij mij altijd prima. Ik gooi er meestal een kwart start met kolen tegenaan om het aan te krijgen. De rest gaat vanzelf.
Het duurt wel even voordat de BBQ op temperatuur is, vermoedelijk komt dat om dat er dan vaak ook een grote koude massa in de BBQ aanwezig is, op zich is dat niet zo'n probleem, als er maar een temperatuurverschil is met het vlees, dan wordt het vlees vanzelf warmer. Ik hoef maar heel af en toe aan de schuifjes te zitten. Overigens weet ik niet hoe goed 'mijn' methode het doet met koud weer.
D.deJong schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:36:
De keurslager binnenkort maar eens proberen.
Mijn ervaring met de keurslager is dat ze heel prima vlees hebben, maar wel erg duur. In mijn optiek kan je bij de keurslager erg goed terecht voor gekruid en gemarineerd vlees. Wil je een 'kaal' stuk vlees kan je beter terecht bij een andere partij, vooral vanwege de prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Flimovic op 28-09-2018 13:55 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55

greatgonzo

schit-te-rend!

heft iemand hiervan al eens een goedkoper alternatief langs zien komen?

Afbeeldingslocatie: https://www.avri-tuincentrum.nl/files/images/webshop/product_4fbe93f902_l.jpg
linkje

wil volgend jaar iets met spiesen gaan maken, maar €50 voor wat ijzerwerk vind ik wat te gek. Moet ook via aliexpress oid kunnen, maar waarschijnlijk zoek ik verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:38

Sherlock

No Shit

Heb je het hoogteverschil nodig? Anders zou je deze kunnen proberen? Ik heb hem voor mijn verjaardag gekregen en hem nu 1 keer gebruikt. Dat beviel prima, maar was nog maar 1x dus.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55

greatgonzo

schit-te-rend!

Sherlock schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:51:
Heb je het hoogteverschil nodig? Anders zou je deze kunnen proberen? Ik heb hem voor mijn verjaardag gekregen en hem nu 1 keer gebruikt. Dat beviel prima, maar was nog maar 1x dus.
dat zal ook wel gaan.. ik wil eens moinkballs proberen, en met die bbq saus op de bal lijkt me dat veel te hard gaan als ik het rechtstreeks op het rooster grill. Daarnaast ook meer zooi denk ik (alhoewel die saus ook wel in zo'n rek gaat druppen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

greatgonzo schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:27:
[...]
dat zal ook wel gaan.. ik wil eens moinkballs proberen, en met die bbq saus op de bal lijkt me dat veel te hard gaan als ik het rechtstreeks op het rooster grill. Daarnaast ook meer zooi denk ik (alhoewel die saus ook wel in zo'n rek gaat druppen denk ik
MOINK balls moet je wel indirect doen. Lekbakje eronder in het midden en aan de zijkanten de briketten.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.bluesmoke-bbq.nl/010indirect/images/DSC09359bsr1indirect-500x406.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Sherlock op 28-09-2018 15:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Onder het mom er is geen heat deflector beschikbaar, dan laat ik er maar 1 maken. Dit weekend even uitproberen. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dE1JmAv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IyU4trE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlLe1JG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:55
Hari-Bo schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:13:
Onder het mom er is geen heat deflector beschikbaar, dan laat ik er maar 1 maken. Dit weekend even uitproberen. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo dat is netjes! Ik ben voor mijn Bastard medium ook op zoek naar zo'n half systeem zodat ik aan 1 kant direct en 1 kant indirect kan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Was ik net aan het typen en toen moest ik ineens weg dus nu nog maar eens met wat meer info en wat foto's.

Gisteren de controller getest, doet mooi wat ie moet doen. Lekker pulled chicken gemaakt. Wel wat teveel lopen rommelen met de probes en de topvent maar op het laatst had ik de goede stand gevonden. Was in principe de 1e stand na het opstarten, had er beter af kunnen blijven achteraf maargoed, was niet voor niets een test sessie maar je hebt een controller natuurlijk zodat je er geen omkijken naar hebt dus dan moet je zelf niet het hele proces in de war schoppen. 8)7 Foto's willen we zien natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KdfoHIC86hR8nnHJgRjXPJwy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DDYk2AYWQwKm0W98QOyacoFW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kNyxkhpxH008S36w8A1NPjUC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zKu9cX3FnD9HCIN27KLO4JzI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HMyd6DogTGdhjmvU6c4GM5UQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9r3PCh9GsFvPVw8CrZZy3Otu/full.jpg

De roze lijn is het setpoint, de zwarte de output naar de fan in % en de rode en groene zijn de probes.

Al met al een hele leuke dag gehad en ik weet nu hoe de topvent moet staan als ik begin dus de volgende sessie zou een stuk strakker moeten verlopen. Nu ook een paar keer express de Joe open gedaan om te kijken hoe de controller zou reageren waardoor het er niet beter op word natuurlijk. De controller doet in ieder geval wat hij moet doen en de wifi connectie zit op 80% achterin de tuin zonder externe antenne dus daar hoef ik niks aan te doen. Bedankt voor het kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 28-09-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
@R0y. Ik heb het laten maken bij een lokale metaal bewerkings bedrijf, misschien is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Hij is wel heel snel op temperatuur... Stond even niet op te lettten en zal al boven mijn gewenste temp :)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
Hoppa, 3 kilo varkensnek ligt op de bbq.
Om 8:00 de vlam er in, om 8:30 was hij op temp (circa 130 gr) met een paar stukken sinaasappelhout en nu maar geduld. De briketten van weber liggen half minion, half snake in de hoop dat ik er geen omkijken naar heb.
Ik heb de bereiding nu een keer aangepast. Ik heb de procureur in grote stukken gesneden ( 5x5 cm) en gisteren in de marinade gezet (hickory & brown suger van sweet baby ray en nog wat spulletjes ) zodat alles goed geraakt is door de marinade en de bereiding wat korter is.
Het zal iets meer stoven worden en iets minder bark maar het eindresultaat is vast en zeker een heerlijke pulled pork.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 30-09-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

jabberwock

XBL:Jabberwocks

D.deJong schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:40:
Het zal iets meer stoven worden en iets minder bark maar het eindresultaat is vast en zeker een heerlijke pulled pork.
Maar in theorie heb je nu meer oppervlak om bark te creëren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
jabberwock schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:00:
[...]

Maar in theorie heb je nu meer oppervlak om bark te creëren toch?
Om 8:30 lag hij op de bbq en om 14:00 heb ik de stukken vlees uit de jus gevist (het was al botermals) en in een aparte ovenschaal gedaan, de jus heb ik boven de briketten geschoven en het vlees er naast.
De jus heb ik in laten dikken tot er nog maar zo’n 20% over was en hierna door het gepulde vlees geroerd.
Er zat op de stukken vlees die boven de jus uit hadden gestoken een mooie bark, halverwege had ik de stukken gedraaid zodat er rondom nog wat meer bark op kwam.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar zeker door de snelheid waardoor ik in 6 uurtjes een goeie 3 kilo gaar en bij de visite gingen de handjes op elkaar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Gisteren zelf gyros gemaakt op de Pit Barrel Cooker door een skewer te gebruiken, daarna het vlees gebruikt op een pita gyros, heerlijk :D !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/umoHyJdOojg5vfpoRw7PDrPC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zAneNMtoqBuE8egDBF7wcsA3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RY58CDdJuljCkn2h7p2GUrhG/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3zpsJBHhaNZZGb53ahc9MoOW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8pSszLWR6Lo7DIdIVEJqtDXe/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Voor diegene die nog wat pannen of een barbecue nodig heeft is er momenteel bij Harlem BBQ een aanbieding de zogenaamde 3 crazy bbq days.

Ik heb het volgende besteld voor 71 euro. :D
  • The Bastard Cast Iron Mini Casserole Pan (BB152)
  • The Bastard Cast Bread/Load Pan (BB150)
  • Paella Pan The Bastard (BB108)
  • SS Regtangular Grid Large The Bastard (BB126)
  • The Bastard Baking Pan Round small 16 cm (BB153S)
  • The Bastard Cast Iron Baking Pan Round 35 cm (BB151)
  • The Bastard Baking Pan Round medium 22 cm
EDIT: Ik zie dat het om een pre-order actie gaat, de andere aanbiedingen komen vanaf morgen. De Niclan is bijvoorbeeld op 4 okt slechts 99 euro!

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 01-10-2018 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:29:
De Niclan is bijvoorbeeld op 4 okt slechts 99 euro!
Mijn vrouw vermoordt me...

* Chevy454 must resist...

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 01-10-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Chevy454 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Mijn vrouw vermoordt me...

* Chevy454 must resist...
Daar kan je geen buil aan vallen toch? Als argument kan je noemen dat hij normaal een stuk duurder is, en mocht je hem alsnog niet teveel gebruiken zet je deze weer te koop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

EDIT: Ik zie dat het om een pre-order actie gaat, de andere aanbiedingen komen vanaf morgen. De Niclan is bijvoorbeeld op 4 okt slechts 99 euro!
Dus als ik op 4 oktober op die website kijk kan ik een Niclan 21 inch voor 99 euro bestellen?

Even een check: Dat is een hele goede deal toch? Hoe is de kwaliteit van zo'n apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Voor diegene die nog wat pannen of een barbecue nodig heeft is er momenteel bij Harlem BBQ een aanbieding de zogenaamde 3 crazy bbq days.

Soooo tempting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Zit beetje te lezen over de Niclan, maar het ding is niet van keramiek? Dus eigenlijk is het een beetje een nep-kamado? Kortom een leuk instap-model, maar haalt het niet bij een echte kamado?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Flimovic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:03:
Zit beetje te lezen over de Niclan, maar het ding is niet van keramiek? Dus eigenlijk is het een beetje een nep-kamado? Kortom een leuk instap-model, maar haalt het niet bij een echte kamado?
Deze is van metaal en functioneel doet deze precies hetzelfde als bijvoorbeeld een Big Green Egg. Echter zit er wel een verschil qua garantie en materiaalkeuze. Maar voor deze prijs kan je het risico wel nemen, zelfs als deze maar 1 jaar mee zou gaan is het een koopje voor dit formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Maar mis ik iets dat ik nergens die prijs van 99 vermeld zie staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Hari-Bo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:05:
[...]

Deze is van metaal en functioneel doet deze precies hetzelfde als bijvoorbeeld een Big Green Egg. Echter zit er wel een verschil qua garantie en materiaalkeuze. Maar voor deze prijs kan je het risico wel nemen, zelfs als deze maar 1 jaar mee zou gaan is het een koopje voor dit formaat.
Waarin zie je het prijsverschil met bijv. een BGE terug? Is ie bijvoorbeeld minder stabiel qua temperatuur? Minder zuinig qua brandstof? Of is allemaal dik in orde, maar zie je het vooral terug in hoe lang zo'n BBQ mee gaat (bijv. roest etc.)
The-Source schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:05:
Hij schijnt 4 oktober in de aanbieding te gaan

[ Voor 15% gewijzigd door Flimovic op 01-10-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zie dat ook nergens, alleen "* Er gelden aangepaste garantie voorwaarden bij de aankoop van de Niclan 21 Inch Kamado tijdens de 3 Crazy BBQ Days 2018. "

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Die aanbieding is er pas op 4 oktober. :)

@franssie zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K801pOq.jpg
Flimovic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:10:
Waarin zie je het prijsverschil met bijv. een BGE terug? Is ie bijvoorbeeld minder stabiel qua temperatuur? Minder zuinig qua brandstof? Of is allemaal dik in orde, maar zie je het vooral terug in hoe lang zo'n BBQ mee gaat (bijv. roest etc.)
De prijsklasse is natuurlijk anders standaard 299 vs 1600, oftewel een compleet andere markt die bediend wordt. Het materiaal van de Niclan roest eerder en zuigt ook wat valse lucht aan wat met aanpassingen die in dit topic staat opgelost kan worden. Qua afwerking is het een Lada met een Mercedes vergelijken en ook niet eerlijk. Maar als je nog niet weet of een kamado barbecue wat voor je is of je wilt de hoofdprijs er niet voor betalen is de Niclan een prima alternatief. Zoals gemeld je stukje vlees wordt er niet anders door bereid en kan je dezelfde resultaten behalen.

[ Voor 76% gewijzigd door Hari-Bo op 01-10-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:55:
Daar kan je geen buil aan vallen toch? Als argument kan je noemen dat hij normaal een stuk duurder is, en mocht je hem alsnog niet teveel gebruiken zet je deze weer te koop. ;)
Ik heb reeds een Niclan. De volgende wordt een echte BKK. Merk toch aan de kleine dingen dat het echt een budget ding is. Maar voor 99 euro kan je geen buil slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 14:19

Typhone

Who Dares Wins

Toch even goed in de gaten houden allemaal. Dat zijn wel serieuze acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

<>
Toch maar de heat defelctor van gietijzer besteld. Kwam er bij de BBQ meet achter dat die soms toch wel handig is bij kleine stukjes vlees.

De kamado van 399 is een leuke aanbieding voor een large maar ik ga toch maar eerst mijn gas BBQ vervangen voor ik een tweede large kamado erbij koop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
franssie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:42:
[...]

Toch maar de heat defelctor van gietijzer besteld. Kwam er bij de BBQ meet achter dat die soms toch wel handig is bij kleine stukjes vlees.

De kamado van 399 is een leuke aanbieding voor een large maar ik ga toch maar eerst mijn gas BBQ vervangen voor ik een tweede large kamado erbij koop.
Aan die heatdeflector zat ik ook te denken. Leek mij daarvoor ook heel handig.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
* Er gelden aangepaste garantie voorwaarden bij de aankoop van de Niclan 21 Inch Kamado tijdens de 3 Crazy BBQ Days 2018.
Niclan kopers krijgen garantie tot de deur? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 13:17
Chevy454 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Niclan kopers krijgen garantie tot de deur? :')
dat is voor die honderd euro ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
spank_mojoo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:44:
dat is voor die honderd euro ook prima.
Als je zoals @Paganstars kapotte lasnaad bij een poot hebt ben ik niet zo heel zeker of je er blij mee bent.
Ik heb zo een vermoeden van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Chevy454 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Als je zoals @Paganstars kapotte lasnaad bij een poot hebt ben ik niet zo heel zeker of je er blij mee bent.
Dat de garantievoorwaarden anders zijn, betekent niet dat je geen recht hebt op een deugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51
Flimovic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:10:
[...]

[...]

Hij schijnt 4 oktober in de aanbieding te gaan
Als je nu zoekt op Marktplaats dan biedt een aanbieder uit Haarlem nu een Kamado Niclan 21 inch aan voor 99 euro in een actie. 😂

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
krizzziz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Als je nu zoekt op Marktplaats dan biedt een aanbieder uit Haarlem nu een Kamado Niclan 21 inch aan voor 99 euro in een actie. 😂
Verklaard ook de 99,-
Het kan zijn dat er lucht lekt bij de thermometer, dit kunnen we op lossen door en stuk vilt rond de thermometer te plaatsen.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Zojuist de spullen binnengekomen met een zak gratis houtskool. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VdHxv51.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Hari-Bo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:55:

[Afbeelding]
mini braadpan....is wel mini he wat ga je daarin maken?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Martinusz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:57:
[...]

mini braadpan....is wel mini he wat ga je daarin maken?
Handig om saus op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
  • Laatst online: 23-09 23:35
hoe kom je aan gratis houtskool> ik heb ook diverse dingen online besteld, maar geen gratis houtskool :(

Groetjes Manfred

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
@man_rot Er ging wat mis met mijn bestelling vandaar dit presentje. :)

Vandaag de custom made heat deflector gebruikt op de Caliber Pro Kamado, het werkte perfect. Het duurde wel dik een uur voordat de heat deflector en pizza steen op temperatuur was en daarna stabiel een run gedaan op 250 graden. Geen last van stralingswarmte ed, al met al een mooie oplossing. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VzOiCKF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
krizzziz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Staat ook bij alleen ophalen, morgen toch maar eens langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Laatst online: 15:05
Die Niclan voor €99 euro lijkt wel interessant, maar is dit alleen in de winkel te krijgen of ook online? Op de site staat nu gewoon voor €299 namelijk.

Edit, hij staat nu wel voor 99 op de site.

[ Voor 13% gewijzigd door bleufred1 op 04-10-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
bleufred1 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:59:
Die Niclan voor €99 euro lijkt wel interessant, maar is dit alleen in de winkel te krijgen of ook online? Op de site staat nu gewoon voor €299 namelijk.
dat staat misschien wel in de reactie boven je....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
spank_mojoo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:04:
[...]

dat staat misschien wel in de reactie boven je....
Die gaat over een marktplaats aanbieding van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
bleufred1 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:08:
[...]

Die gaat over een marktplaats aanbieding van hun.
Zojuist terug van mijn bezoek en heb er 1tje gehaald. Denk dat je het beste mischien wel telefonisch kunt reserveren want in de winkel is beperkte voorraad en ik kreeg de indruk dat ze ergens een centraal magazijn hebben.
* The-Source had de laatste die op dat moment net bij de winkel werd afgeleverd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
The-Source schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Zojuist terug van mijn bezoek en heb er 1tje gehaald. Denk dat je het beste mischien wel telefonisch kunt reserveren want in de winkel is beperkte voorraad en ik kreeg de indruk dat ze ergens een centraal magazijn hebben.
* The-Source had de laatste die op dat moment net bij de winkel werd afgeleverd :*)
Ik heb er eentje besteld. de prijs op de site was vanmorgen voor 8:00 uur €299, maar ongeveer na de officiële openingstijden ook op de site voor €99, ik keek rond 9:15.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gisteren een heerlijk stukje Iberico Secreto op de Joe gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/82DRyf0WD8J5caaNWsp5my1U/full.jpg

Gewoon met wat pezo en een handje snippers van appelhout een paar minuten per kant gegrild.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DR4TqKUlm9DBepMqdklRzWea/full.jpg

Na het draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TBLVexSiCKeAy6SGZe6Qd2gK/full.jpg

Even laten rusten en aansnijden, lekker nog een beetje medium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZV2tPmiIK7VauIlodrdeF34F/full.jpg

Lekker bokbiertje erbij gedronken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EiJJcS2Eu0vUajZAI1KUE7eE/full.jpg

Supermals en echt heel erg lekker. Is voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
bleufred1 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb er eentje besteld. de prijs op de site was vanmorgen voor 8:00 uur €299, maar ongeveer na de officiële openingstijden ook op de site voor €99, ik keek rond 9:15.
Succes met het in elkaar zetten, dat rooster welke tussen de poten zit ging bij mij echt lastig })
Maar het is gelukt en dat zonder extra paar handjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Hari-Bo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:55:

[Afbeelding]
Morgen ga ik langs om te kijken wat voorr aanbiedingen ze in de winkel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The-Source schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:36:
Succes met het in elkaar zetten, dat rooster welke tussen de poten zit ging bij mij echt lastig })
Maar het is gelukt en dat zonder extra paar handjes.
toch meteen RVS schroeven gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nee gewoon de geleverde schroeven. Vervangen kan altijd nog ;)
Wel gelijk het gietijzer rooster eerst met staal borstel behandeld, daarna naar met sopje afgewassen en half uur op de q, even in de olie, laten afkoelen, weer verwarmt en in de olie.
Zo heeft deze in ieder geval een aardige basis bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 20:07
De Niclan net maar besteld. Voor dat geld is het altijd een poging waard. Ik verwacht geen super kwaliteit, maar met hier en daar wat modificaties (vilt en kit lees ik op andere fora) heb je een leuk product te pakken. In ieder geval leuk voor naast de Weber TM. Volgens mij ideaal voor de koudere dagen, gezien ik komende winter ook vaak genoeg de BBQ aan wil hebben.

Worst case is het een leuk probeersel geweest. Een hobby mag wat kosten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:01
Chevy454 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Hoewel ze het uiteindelijk wel netjes hebben opgelost... na veel zeuren en overal negatief posten

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:25
Zojuist ook een Niclan opgehaald voor de actieprijs. Hij paste gelukkig net in de auto haha.
Ik had hem wel gisteren gereserveerd, maar leek er op alsof ze nu nog aanbieding van 99,- aanhielden (staat ook op Marktplaats). Stonden er nog een stuk of 7 á 8 toen ik vertrok.

Van Mike een stukje vilt meegekregen om eventuele lekkage rond de thermometer op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Morgen op de niclan eens een turbo butt maken. 3kg procureur bij 200C...

Eens kijken hoe lekker dat zal gaan.
Om 5.45 de niclan aansteken en om 6.45 hoop ik de procureur erop te kunnen leggen. En dan F1 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
dataSlut schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:25:
Van Mike een stukje vilt meegekregen om eventuele lekkage rond de thermometer op te lossen.
Als ik dat geweten had ik er ook om gevraagd, bij de schuif onderin is hij echt niet lucht dicht. De Mariet schijf is makkelijk aan te passen door het ringetje eruit te halen.

Zelf niet ik mijn heatermeter nog passend maken en de overste schuif luchtdicht maar heb geen vilt bij de hand... Dus even wachten tot dat binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Zo de bastard maar eens aangooien voor Ribs. Ik volg het 3-2-1 recept maar ga voor 3-1-1. Frietjes in de airfryer net voordat het klaar is en genieten! :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:26:
Morgen op de niclan eens een turbo butt maken. 3kg procureur bij 200C...

Eens kijken hoe lekker dat zal gaan.
Om 5.45 de niclan aansteken en om 6.45 hoop ik de procureur erop te kunnen leggen. En dan F1 kijken.
Dit ging verbazingwekkend goed!
Hot en fast met 200C. Maar na 2 uur had ik al een mooie bark, ik had die eigenlijk moeten wrappen toen. Maar ik bleef doorgaan totdat het overal zacht was, maar mede door de F1 en opruimen wat te lang door laten gaan, op sommige plekken was die 95C.

Pullen ging heel goed en was heerlijk. Wat ik nu heb geleerd is dat je met hot en fast moet gaan wrappen want de bark is super lekker maar droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Temperatuur controle is nog wel even wennen tov mijn Weber. Normaal kan ik wel even 2 uurtjes op visite zonder noemenswaardige stijging/daling in temperatuur. Nu was de temperatuur van 90 naar 200 opgelopen :X een spare-ribs konden als mislukt beschouwd worden. Leer voor de volgende keer in ieder geval.
Zat nog wel wat eetbaar vlees op maar meeste was een hard zwart geblakend koekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Ribs goed gelukt enkel ga ik wel op zoek naar een andere glaze. Oja en de volgende keer meer..maar dat zeg ik elke keer :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 12:57
Ik had voor mijn verjaardag een barbecueboek gevraagd. Die kreeg van mijn schoonouders maar hij komt wel uit grootmoeders tijd. Voornamelijk cuisine uit de vorige eeuw, heel anders dan de huidige barbecue cultuur. Uit nieuwsgierigheid wilde ik toch een een recept proberen en dat werden lamsspiejes in yoghurtmarinade.
Het resultaat was lekkerder dan ik had verwacht.

Uurtje sudderen in de Griekse yoghurt met rozemarijn en honing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UNvCx6aZfZvz0vRgeqrTAQuA/full.jpg

Tien minuutjes grillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NjSNRnEdWfRlXvdbgwwufhBi/full.jpg

En dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w9gpPlvOIWoEtkjmpP8wVdhQ/full.jpg

Door de zure yoghurt werd het vlees heel zacht. Dat gaan we vaker doen. :9

[ Voor 15% gewijzigd door Yodocus op 07-10-2018 22:12 ]

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Waarom je gbs rooster scheef, iets met OCD enzo :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik ben dit weekend lekker aan het klussen geweest, zie hier het resultaat:
BBQ meubel

Ik heb deze als uitgangspunt genomen.

Hij is iets groter worden dan ik eerst voor ogen had, maar uiteindelijk is hij nog wel handzaam genoeg voor in onze tuin. De wielen zijn ook echt prima, rijdt soepeltjes over de tegels.

Onderop zie je de ring voor de pizzaring liggen, dat is het volgende project. Die had ik al eens gemaakt, maar (zoals gepland) is die naar een vriend van me gegaan en maak ik er nu nog één voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Sherlock schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:41:
Ik ben dit weekend lekker aan het klussen geweest, zie hier het resultaat:
[Afbeelding: BBQ meubel]

Ik heb deze als uitgangspunt genomen.

Hij is iets groter worden dan ik eerst voor ogen had, maar uiteindelijk is hij nog wel handzaam genoeg voor in onze tuin. De wielen zijn ook echt prima, rijdt soepeltjes over de tegels.

Onderop zie je de ring voor de pizzaring liggen, dat is het volgende project. Die had ik al eens gemaakt, maar (zoals gepland) is die naar een vriend van me gegaan en maak ik er nu nog één voor mezelf.
mooie tafel,
is die pizzaring nou gewoon een spiraliet mof?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

spank_mojoo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:22:
[...]
mooie tafel,
is die pizzaring nou gewoon een spiraliet mof?
Dat is deze die ik gekopieerd heb uit de post van Geronimoos

Zie ook Sherlock in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

De laatste weken heb ik weinig tijd gehad om te posten, maar de Napoleon Prestige Pro500 bevalt op zich goed. Het in elkaar zetten was een k-klus. De volgende keer dat ik 'm koop doe ik dat bij een winkel die 'm in elkaar zet voor me ;) Hij is wel lekker snel op temperatuur, 10-15 minuten. De gasfles gaat langer mee dan ik had verwacht en de dome thermometer is ook redelijk accuraat. Ik heb 'm nooit echt getest, maar hij loopt ongeveer gelijk op met de Meater probe.

Sinds ik de Napoleon heb, heb ik er bijna alleen maar rib-eyes en hamburgers mee klaargemaakt. Ik doe nog steeds aan het Carnivore Diet en vlees klaarmaken doe ik dus meerdere keren per dag. Steaks reverse searen doe ik met één brander aan met een Meater probe in het vlees. Na een minuut of 17-20 zitten we op 52 graden en kan ie op de Sizzle Zone. Helaas had ik de ontsteking van de Sizzle Zone verkeerd aangesloten en moet ik die elke keer met een lucifer aansteken. Ik was van plan dat stekkertje te fixen als de gasfles leeg was. Gelukkig gingen de gewone branders wel automagisch aan.
De Sizzle Zone bevalt me wel. Het duurt 5 minuten voordat het keramiek roodgloeiend is, maar daarna ben je ook echt good to go. Een relatief dunne steak kan dus binnen 15 minuten op je bord liggen. 5 Minuten opwarmen, 4x 1 minuut op de SZ en 5 minuten laten rusten.

Ik wilde afgelopen weekend voor het eerst de backburner en de rotisserie van de Napoleon uitproberen. Ik wilde een rib roastje van een kilo langzaam indirect laten garen aan de rotisserie en daarna een klein half uurtje met de backburner aan. De rib roast zat na 50 minuten op 42C dus ik wilde de backburner aan doen. Wilde de backburner ook niet automagisch aan zeg. Dabbeljoeti-ef. Hoe kan ik die nou niet goed hebben aangesloten? Dat was een plastic stekkertje dat maar op één manier paste. *zucht* Dus, de handleiding erbij gepakt, maar daar werd ik niks wijzer van. Ondertussen lag mijn vlees verder en verder te garen.... Toen bedacht ik me dat er ook nog ergens een stekker aan de Napoleon zelf bungelt. Het zou toch niet? Die was toch alleen voor de lampen? Niet dus. Zowel de Sizzle Zone en de backburner kun je alleen ontsteken met de stekker er in.

Soms hèh... soms... :')

Maar goed, de rib roast smaakte verder prima. Wat ik wel een verbeterpuntje vind, is dat zowel de grill als de rotisserie hun eigen stekker hebben. Dat hadden ze beter uit mogen denken met een ingebouwd waterbestendige verdeeldoos in het kastje ofzo. Nu heb ik bij de Praxis een waterbestendig verdeeldoos gekocht en die in het kastje gezet.

Oh, en voor de gietijzeren houtskoolinzet die was gebarsten is zonder morren en/of communicatie een vervangend exemplaar opgestuurd. Op zich goeie service, maar helaas bleek het bij aankomst geen gietijzeren houtskoolinzet te zijn, maar een rotisserie. Serieus? Het heeft niet eens dezelfde vorm :')
Op de pakbon staat wel een houtskoolinzet. Ik vraag me af of iemand ergens een rotisserie had besteld en een houtskool inzet heeft gekregen.

Soms hèh...

Bij de weg: Iedereen die zegt dat er geen verschil te proeven is tussen voedsel bereid op gas of houtskool, is gek en heeft afgestompte smaak- en reukpapillen, of een commercieel motief. Verschil is er wel degelijk. Dat wil niet zeggen dat vlees van een gasser ondermaatse resultaten levert. Integendeel.

Mis ik het houtskool-smaak/aroma niet op de gasser? Jawel, ik heb ook niet voor niets af en toe de Kamado Joe Junior aangeslingerd, maar ik denk dat het door de gemiddelde barbecue-er, die complexe rubs en glaze gebruikt, niet gemist zal worden. Je smaakpapillen worden dan overladen met prikkels en dan zul je de houtskool niet snel missen. Al zal het wel gewaardeerd worden als het er wél is.

Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 21:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UWQ69A1sJz79bM362dFbJQaI/medium.jpg

Donderdag weer 5 kilo procureur low en slow roken op de weber voor een verjaardag :). Nu lekker in de frankys pork prank rub 2 dagen.

Tevens een goed gevulde pan pulled chicken uit de dutch oven maar dat doen we zaterdag ter plekke :).

Misschien ook nog een voorraadje moink balls maken als ik de tijd kan vinden morgen/overmorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 10:54
Voor mensen die nog op zoek zijn, volgens mij momenteel een hele goede deal:

The Bastard Houtskoolbarbecue Large Compleet voor € 749
https://www.kookpunt.nl/t...ompleet/nl/product/11989/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Even iets anders dan barbecues, vandaag een antieke snijmachine van een jaar of 80-90 oud schoongemaakt en daarna in de Hammerite vernis gezet (jaren geleden gekregen van een Poolse restaurant eigenaar). Prima decoratie voor je BBQ cave. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LTJGNLF.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 09-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 20:07
Vandaag de Niclan 21" kamado binnengekregen. Apparaat past net in de auto (bezorgd op het werk). Vanavond direct in elkaar gezet, wat best soepel ging. Aankomende vrijdag waarschijnlijk voor het eerst opstoken en kijken hoe deze reageert. Morgen komt er in ieder geval nog vilt binnen voor de onderste schuif.

Foto's van de Niclan: https://photos.app.goo.gl/Fj6pbjgxocgYf54h7.
Pagina: 1 ... 13 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism