Het is misschien geen skill op zich, maar zonder controller kun je je Q natuurlijk niet te lang alleen laten, wat wel een extra dimensie geeft aan het bbq'en. Want degene die dan niet scherp blijft heeft alsnog een probleem.
Een pit die dood is, is een stuk vlees dat niet goed is.
@Hari-Bo ja is goed zal ik doen! ook voor KCBS Judge cursus?
Wij gebruiken de controllers puur voor het simpele feit om te garanderen dat de temp niet teveel fluctueert. Zeker met veel stukken tegelijk is een pitcontroller handig (oog op catering), ik betrap mijzelf er vaak op dat ik niet gebruik maak van een controller. Mooie is, wij kunnen zonder stroom draaien, veel teams zijn toch afhankelijk van stroom door bijv pellet hoppers/pellet smokers etc.
It separates the men from the boys!
@Hari-Bo ja is goed zal ik doen! ook voor KCBS Judge cursus?
Wij gebruiken de controllers puur voor het simpele feit om te garanderen dat de temp niet teveel fluctueert. Zeker met veel stukken tegelijk is een pitcontroller handig (oog op catering), ik betrap mijzelf er vaak op dat ik niet gebruik maak van een controller. Mooie is, wij kunnen zonder stroom draaien, veel teams zijn toch afhankelijk van stroom door bijv pellet hoppers/pellet smokers etc.
It separates the men from the boys!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Dan ga ik het proberen met zo'n pakketje op kolen en dan met de schuiven een heel stuk dichtChevy454 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:42:
[...]
https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/
[...]
Dat is een beetje het probleem waar ik ook tegenaan hik. Je wilt rook / smeulen maar je wilt ook geen brandend hout. Want dat geeft weer andere invloeden.
Wat ik doe is zijn chunks / chips inpakken zodat er geen open vuur erbij kan komen maar zodat deze verhitten. Maar ik gebruik nu pellets in een smoker pot. En daar ben ik nog niet geheel over uit qua rooksmaak (ook kersen). De Picanha die ik laatst had gerookt had een lichte rooksmaak met een volle smoker pot. Het kon wat meer zijn naar mijn mening.

Gaaf hoor, heb er ook naar zitten kijken maar vind ze nog iets te prijzig. mijn 3,5mm staal voldoet nog namelijk.BlackShadow schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:57:
[...]
Het is een Oklahoma Joe 16" Special, 6mm staal, RVS roosters.
Beetje roest en handvatten moeten vervangen worden.
Zou deze verf voldoen?
Dan heb ik dezelfde kleur: https://www.barbecueland....s-bbq-verf-oklahoma-zwart
roesten doen ze uiteindelijk altijd en kan je gewoon verwijderen en bijwerken.
persoonlijk denk ik dat een spuitbus niet echt kan voldoen, de verf die ik nu heb is meer een soort stroop en zou je nooit kunnen spuiten. ik zal vanmiddag als ik thuis ben wel even kijken welk merk ik heb
als je perse dezelfde kleur wilt dan kan je natuurlijk ook de hele bbq verfen, het potje wat ik heb koste 25 euro en kan je zeker 2x de hele smoker mee verven.
Thx!Denniz0229 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:40:
[...]
Gaaf hoor, heb er ook naar zitten kijken maar vind ze nog iets te prijzig. mijn 3,5mm staal voldoet nog namelijk.
roesten doen ze uiteindelijk altijd en kan je gewoon verwijderen en bijwerken.
persoonlijk denk ik dat een spuitbus niet echt kan voldoen, de verf die ik nu heb is meer een soort stroop en zou je nooit kunnen spuiten. ik zal vanmiddag als ik thuis ben wel even kijken welk merk ik heb
als je perse dezelfde kleur wilt dan kan je natuurlijk ook de hele bbq verfen, het potje wat ik heb koste 25 euro en kan je zeker 2x de hele smoker mee verven.
Ik heb hem 2dehands kunnen aanschaffen voor een fractie van de nieuwprijs.
Als ik een nieuwe zou kopen, dan zou ik een Nette Lette kopen: http://www.holzofenshop.com/de/smoker-grills-zubehoer/
Nu moet ik er enkel nog mee leren werken
Dat klopt wat je zegt en daarom dat ik er nog geen hout van snijden. In de kamado doe ik de chunks als alles warm is op 110C op de kolen. Dan begint het te roken (wit) en na een tijdje doe ik het vlees erop. Maar tegen die tijd is of de rook weg want rookhout is verbrand (en temp omhoog) ipv gesmeuld of hij smeult niet meer.Fladder80 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:27:
Moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet echt problemen mee gehad heb, op mijn weber gbs 57. Ventilatie sleuven redelijk dicht, deksel dicht. Dat zorgt er voor dat er eigenlijk alleen genoeg zuurstof is voor gloeiende briketten.
Om een vuur op te laten laaien is er een hoop zuurstof nodig, wat dus bij voorbaat al niet aanwezig is.
Op de MT57 had ik dit overigens ook niet of veel minder omdat de schuiven groter stonden om het vuur schoon te laten branden. Enkel op de kamado met zeer weinig lucht heb ik het probleem van de vuile witte rook.
Door deze in te pakken direct op de kolen heb ik vrijwel direct de schone blauwe rook ipv de witte rook. Maar nu ik de smoker pot gebruik moet ik nog wat experimenteren. De rook is zeker aanwezig en misschien is deze zuiverder als voorheen want het is subtiel aanwezig.
Maarja, als je van stevige pecan naar kersen omschakelt dan is het net als je alcoholvrij bier drinkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2018 09:57 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
ja gezien de staat dacht ik dat al te zienBlackShadow schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:48:
[...]
Thx!
Ik heb hem 2dehands kunnen aanschaffen voor een fractie van de nieuwprijs.
Als ik een nieuwe zou kopen, dan zou ik een Nette Lette kopen: http://www.holzofenshop.com/de/smoker-grills-zubehoer/
Nu moet ik er enkel nog mee leren werken
mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald?
die nette lette zien er wel echt super uit, je kan hem zelfs met ornamenten krijgen. alleen zijn deze volgens mij net zo duur als een nieuwe oklohoma.
heb je er trouwens nog accessoire bij gekregen? ik kan je de tuning plate sowieso aanraden, dan is de hitteverdeling in de hoofdkamer gewoon vele malen beter.
verder ben je inderdaad wel een paar keer zoet met het uitvinden hoe je moet stoken, zeker als je alleen op hout gaat stoken moet je goed opletten dat je temperatuur niet naar standje affakkelen schiet tijdens het bijvullen
zelf gooi ik er altijd een startertje kolen in en laat ik het hout mee voorverwarmen, dan brand het sneller schoon en staat niet de halve wijk blauw van de rook.
edit:
Klikbaar plaatje van de verf die ik gebruik;

[ Voor 8% gewijzigd door Denniz0229 op 13-09-2018 13:53 ]
@Fly-guy Dat mag, persoonlijk vind ik het vuur niet zelf hoeven te beheersen een afbreuk doen van de barbecue ervaring ongeacht of het wel/geen skill element is.
Afgelopen jaren regelmatig naar de NK palingroken geweest en daar zie je geen fancy rookapparaten staan waar de temperatuur automatisch gecontroleerd wordt, maar zie je alle deelnemers de oude ambacht zelf uitvoeren. Dat is toch een essentieel onderdeel van de beleving, en wordt ook zeer gewaardeerd door de bezoekers. Kan het makkelijker met controllers? Zeker. Heeft het iets authentieks? In mijn ogen absoluut niet.
Het klopt dat het ei/kamado retestabiel is, dat hebben ze 1000en jaren terug al bedacht in Japan/China.
@Paganstars Ja ook voor de KCBS judge, volgend jaar toch eens een stap willen maken naar de wedstrijd elementen in de barbecue wereld om te kijken of het wat voor mij is.
Afgelopen jaren regelmatig naar de NK palingroken geweest en daar zie je geen fancy rookapparaten staan waar de temperatuur automatisch gecontroleerd wordt, maar zie je alle deelnemers de oude ambacht zelf uitvoeren. Dat is toch een essentieel onderdeel van de beleving, en wordt ook zeer gewaardeerd door de bezoekers. Kan het makkelijker met controllers? Zeker. Heeft het iets authentieks? In mijn ogen absoluut niet.
Het klopt dat het ei/kamado retestabiel is, dat hebben ze 1000en jaren terug al bedacht in Japan/China.
@Paganstars Ja ook voor de KCBS judge, volgend jaar toch eens een stap willen maken naar de wedstrijd elementen in de barbecue wereld om te kijken of het wat voor mij is.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik gebruik die smokerpot ook op mijn mini kamado, werkt prima.Chevy454 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:55:
[...]
Dat klopt wat je zegt en daarom dat ik er nog geen hout van snijden. In de kamado doe ik de chunks als alles warm is op 110C op de kolen. Dan begint het te roken (wit) en na een tijdje doe ik het vlees erop. Maar tegen die tijd is of de rook weg want rookhout is verbrand (en temp omhoog) ipv gesmeuld of hij smeult niet meer.
Op de MT57 had ik dit overigens ook niet of veel minder omdat de schuiven groter stonden om het vuur schoon te laten branden. Enkel op de kamado met zeer weinig lucht heb ik het probleem van de vuile witte rook.
Door deze in te pakken direct op de kolen heb ik vrijwel direct de schone blauwe rook ipv de witte rook. Maar nu ik de smoker pot gebruik moet ik nog wat experimenteren. De rook is zeker aanwezig en misschien is deze zuiverder als voorheen want het is subtiel aanwezig.
Maarja, als je van stevige pecan naar kersen omschakelt dan is het net als je alcoholvrij bier drinkt.
Heb er vaak Kersen snippers in, zet hem tussen de kolen in het midden en na een tijdje gaat de boel roken. En als het klaar is zitten er mini kooltjes in de smokerpot
Float like a butterfly, sting like a bee.
Contact ook eens tripple T; dit is een opleidingsteam!Hari-Bo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:22:
@Fly-guy Dat mag, persoonlijk vind ik het vuur niet zelf hoeven te beheersen een afbreuk doen van de barbecue ervaring ongeacht of het wel/geen skill element is.
Chevy454 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:55:
[...]
Dat klopt wat je zegt en daarom dat ik er nog geen hout van snijden. In de kamado doe ik de chunks als alles warm is op 110C op de kolen. Dan begint het te roken (wit) en na een tijdje doe ik het vlees erop. Maar tegen die tijd is of de rook weg want rookhout is verbrand (en temp omhoog) ipv gesmeuld of hij smeult niet meer.

Het blijft een lastig verhaal om de juiste rook te krijgen, echter ben ik het niet helemaal eens met de opvatting dat witte rook ongewenst is.
Hier een interessant artikel gestoeld op wat wetenschap en met handige tips (ook voor kamado's e.d.)
https://amazingribs.com/m...know-about-wood-smoke-and
Ik heb 450 betaald en heb alle roosters, ashaak, firebox deksel steun.Denniz0229 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:56:
[...]
ja gezien de staat dacht ik dat al te zien![]()
mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald?
die nette lette zien er wel echt super uit, je kan hem zelfs met ornamenten krijgen. alleen zijn deze volgens mij net zo duur als een nieuwe oklohoma.
heb je er trouwens nog accessoire bij gekregen? ik kan je de tuning plate sowieso aanraden, dan is de hitteverdeling in de hoofdkamer gewoon vele malen beter.
verder ben je inderdaad wel een paar keer zoet met het uitvinden hoe je moet stoken, zeker als je alleen op hout gaat stoken moet je goed opletten dat je temperatuur niet naar standje affakkelen schiet tijdens het bijvullen
zelf gooi ik er altijd een startertje kolen in en laat ik het hout mee voorverwarmen, dan brand het sneller schoon en staat niet de halve wijk blauw van de rook.
Tuning plates heb ik mij inderdaad al over ingelezen, ik merkte al dat de temperatuur heel verschillend kan zijn naargelang de positie op het rooster.
Het is inderdaad oefenen om steeds een volledige en mooie verbranding te hebben, maar dat maakt het net leuk :-)
Zondag ribs erop gemaakt en ervaar toch een mooiere rooksmaak dan met een kettle of keramische BBQ.
Het komt nochtans een aantal keer voor in het artikel dat witte rook ongewenst is, tenzij voor hot and fast.Fladder80 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:28:
[...]
![]()
Het blijft een lastig verhaal om de juiste rook te krijgen, echter ben ik het niet helemaal eens met de opvatting dat witte rook ongewenst is.
Hier een interessant artikel gestoeld op wat wetenschap en met handige tips (ook voor kamado's e.d.)
https://amazingribs.com/m...know-about-wood-smoke-and
Voor low en slow heb je weldegelijk blauwe rook nodig, komt ook voor in het artikel dat je aanhaalt.
Precies, dus witte rook is afhankelijk van wat je doet niet ongewenst, precies wat ik zeiBlackShadow schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:11:
[...]
Het komt nochtans een aantal keer voor in het artikel dat witte rook ongewenst is, tenzij voor hot and fast.
Voor low en slow heb je weldegelijk blauwe rook nodig, komt ook voor in het artikel dat je aanhaalt.
[ Voor 3% gewijzigd door Fladder80 op 13-09-2018 15:16 ]
Haha ja, ik spreek over BBQ als hobby en probeer zo goed mogelijk het ideaal te benaderen.Fladder80 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:13:
[...]
Precies, dus witte rook is afhankelijk van wat je doet niet ongewenst.
Witte rook wordt duidelijk omschreven als ongewenst, ook in dat artikel, tenzij het niet anders kan bij zeer dunne stukken vlees.
Ah, ja ik ben er wat pragmatischer in en met een ongeduldige vrouw thuis ben ik af en toe juist van de 'grote stappen, gauw thuis' mentaliteit.
Ik ga dit weekend (zaterdag) voor het eerst spare-ribs op de Weber 47 doen. Stiekem nog best een beetje spannend! Vanwege tijdgebrek morgenavond wordt het vanavond ontvliezen en de rub erop, dagje extra in de koelkast dus. Hopelijk kan ik de temperatuur mooi constant laag houden, dat is op dit moment de grootste uitdaging voor mij.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
@Sherlock Niet teveel zorgen maken en niet teveel of bijna geen) zout in je rub bij zo'n lange tijd in de koelkast. Vet varkensvlees is best vergeeflijk dus een uitschieter her en der kan het wel hebben. Gewoon erbij blijven voor het beste resultaat. Ga je de 321 doen of gewoon zonder de aluminium stage?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
3-2-1 gaat het worden. Je opmerking over het zout heb ik helaas te laat gelezen, dus wellicht dat ik daar nog spijt van ga krijgen. Ze liggen nu lekker in de koelkast, in een vacuumzakje.franssie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:44:
@Sherlock Niet teveel zorgen maken en niet teveel of bijna geen) zout in je rub bij zo'n lange tijd in de koelkast. Vet varkensvlees is best vergeeflijk dus een uitschieter her en der kan het wel hebben. Gewoon erbij blijven voor het beste resultaat. Ga je de 321 doen of gewoon zonder de aluminium stage?
Erbij blijven was ik sowieso wel van plan, schijnt heerlijk weer te worden om buiten bij de bbq te staan met een biertje in de hand
Voor de luie flikkers onder ons;
Flameboss komt vandaag in de VS op de markt met de nieuwe Flameboss 400; Kreng kost in de VS 219 en hier heb ik er al verschillende shops gezien voor 250.
https://www.flameboss.com...s-Between-Previous-Models
En nee geen sponsor oid, of aandelen. Wel interessant qua pricing (baal als een stekker dat ik ook nog een FB 100 heb gekocht recentelijk)
Flameboss komt vandaag in de VS op de markt met de nieuwe Flameboss 400; Kreng kost in de VS 219 en hier heb ik er al verschillende shops gezien voor 250.
https://www.flameboss.com...s-Between-Previous-Models
En nee geen sponsor oid, of aandelen. Wel interessant qua pricing (baal als een stekker dat ik ook nog een FB 100 heb gekocht recentelijk)
3-2-1 is vaak te lang, dunner bevleesde ribben vind ik dan echt overgaar.Sherlock schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:49:
[...]
3-2-1 gaat het worden. Je opmerking over het zout heb ik helaas te laat gelezen, dus wellicht dat ik daar nog spijt van ga krijgen. Ze liggen nu lekker in de koelkast, in een vacuumzakje.
Erbij blijven was ik sowieso wel van plan, schijnt heerlijk weer te worden om buiten bij de bbq te staan met een biertje in de hand
Laatste keer 3-2 gedaan en was lang genoeg.
Ik zou vooral na de 3-2 de gaarheid controleren door een botje te draaien ipv sowieso nog een uur verder te gaan. (satéprikker kan ook perfect)
3-2-1 is gebaseerd op Amerikaanse spare ribs en die zijn veel dikker bevleesd.
Ook heten, wat wij spare ribs noemen, in USA baby backs, deze recepten zijn vaak minder dan 3-2-1.
Ik wil het zo gaan doen: 2 uur indirect, 1 uur in aluminiumfolie en nog half uur tot een uur indirect. Kwam nog het meest overeen met 3-2-1, vandaar dat ik het zo genoemd had.BlackShadow schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:46:
3-2-1 is vaak te lang, dunner bevleesde ribben vind ik dan echt overgaar.
Laatste keer 3-2 gedaan en was lang genoeg.
Ik zou vooral na de 3-2 de gaarheid controleren door een botje te draaien ipv sowieso nog een uur verder te gaan. (satéprikker kan ook perfect)
3-2-1 is gebaseerd op Amerikaanse spare ribs en die zijn veel dikker bevleesd.
Ook heten, wat wij spare ribs noemen, in USA baby backs, deze recepten zijn vaak minder dan 3-2-1.
Hiervandaan gehaald.
Ik zou serieus het op het oog doen! Ik werk met ribben niet op tijd, maar op oog/gevoel! Zie je bone pull (dus terugtrekken van vlees op de ribtips) dan met een tang rond het 4e botje oppakken en kijken of het vlees scheurt. Wrappen doe ik eigenlijk nooit, ik hou niet van zompige bark en kleffe vingers. Ipv wrappen gebruik ik een mop die ik ieder half uur er op smeer. Mop is niets meer dan Appelcider azijn, water, cayenne en zoutSherlock schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:04:
[...]
Ik wil het zo gaan doen: 2 uur indirect, 1 uur in aluminiumfolie en nog half uur tot een uur indirect. Kwam nog het meest overeen met 3-2-1, vandaar dat ik het zo genoemd had.
Hiervandaan gehaald.
Vanavond vier ik mijn verjaardag. Hiervoor gisteren mini satés en MOINKOINK Balls geprepareerd. Ik werd door mijn vriendin gewezen op een gehaktaanbieding. Dit was echter half om half, niet helemaal officieel MOINK. Dus noem ik het maar MOINKOINK
Zal vast wel smaken. Recept verder volgens noskos, alleen met Italiaanse kruiden ipv losse peterselie etc.
De wijzen komen uit het Oosten!
Met mijn gebrek aan ervaring doe ik het liever op tijd, en dan wel in de gaten houden natuurlijk. Op die manier wat ervaring opdoen en later wat meer kunnen sturen of aanvoelen.Paganstars schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:57:
[...]
Ik zou serieus het op het oog doen! Ik werk met ribben niet op tijd, maar op oog/gevoel! Zie je bone pull (dus terugtrekken van vlees op de ribtips) dan met een tang rond het 4e botje oppakken en kijken of het vlees scheurt. Wrappen doe ik eigenlijk nooit, ik hou niet van zompige bark en kleffe vingers. Ipv wrappen gebruik ik een mop die ik ieder half uur er op smeer. Mop is niets meer dan Appelcider azijn, water, cayenne en zout
Probleem is dat tijd niet heilig is! Kijk vooral echt naar je bone pull! ik heb ribben gehad die na 1,5 uur al een flinke bone pull hadden, maar ook ribben die zelfs met crutchen na 3 uur nog geen pull vertoonde!
Ik ga er dicht op zitten
Wrappen?
Ik doe mijn ribben altijd in een Ikea ovenschaal, scheutje zoetigheid er bij (appelsap bijvoorbeeld) en zet er dikke alufolie over. Scheelt weer kleffe vingers :-)
Ik doe mijn ribben altijd in een Ikea ovenschaal, scheutje zoetigheid er bij (appelsap bijvoorbeeld) en zet er dikke alufolie over. Scheelt weer kleffe vingers :-)
K to the KillaZ
Als je nog zo'n overschaal gebruikt, kun je besparen op alu folie.
Ik dacht dat wrappen altijd wel "moest", althans, zo komt het over in de vids.
Vind alleen altijd shit om dat rek/houder schoon te maken.
Ik dacht dat wrappen altijd wel "moest", althans, zo komt het over in de vids.
Vind alleen altijd shit om dat rek/houder schoon te maken.
meh, alsof ze 500 jaar geleden alu folie hadden... Crutchen zorgt ervoor dat je effectief je ribben stoomt, vocht/damp kan niet weg. Doordat dit gebeurd, ga je wel sneller klaar zijn. (where's the fun in that) Met blote ribben zijn ze iets droger , maar ik prefereer die bite meer dan gefoliede ribs (hoewel eerlijkheidshalve ik voorheen ook altijd foliede)
Ga eerst voor gewone ribben ipv 321. De reden is dat je minder handelingen moet doen. Enkel het vuur lekker op 110 tot 125C.
Deze ribben zijn nog steeds superlekker. Maar nog niet FOTB.
Ik zou ze enkel wrappen als je ze een dag later moet afwerken.
Deze ribben zijn nog steeds superlekker. Maar nog niet FOTB.
Ik zou ze enkel wrappen als je ze een dag later moet afwerken.
[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 14-09-2018 12:40 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ha dat vind ik ook! Die 'semi' smaak vol met glaze en zoetigheid waardoor de échte goede BBQ smaak verloren gaat vind ik ook nooit zo prettig. Al die all-you-can-eat-sparerib tentjes hebben altijd die marinade smaak aan de ribben zitten. Als je ze echter een paar uur geeft op 115C dan hou je een brute bite en explosieve originele smaak over. Dry rub only! Saus komt daarna welPaganstars schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:36:
meh, alsof ze 500 jaar geleden alu folie hadden... Crutchen zorgt ervoor dat je effectief je ribben stoomt, vocht/damp kan niet weg. Doordat dit gebeurd, ga je wel sneller klaar zijn. (where's the fun in that) Met blote ribben zijn ze iets droger , maar ik prefereer die bite meer dan gefoliede ribs (hoewel eerlijkheidshalve ik voorheen ook altijd foliede)
Die all you can eat bunkers 
Ik heb als kok in de loop der jaren de meest vage garings wijzen gezien bij dat soort tenten.
Sosu-Vide, Gekookt, Oven, Frituur, Braadpan etc etc.

Ik heb als kok in de loop der jaren de meest vage garings wijzen gezien bij dat soort tenten.
Ik ben ooit begonnen met ribs zonder alufolie. Gewoon inderdaad elk half uur moppen. Perfecte ribs na een uur of 5-6. Een keer met alufolie gedaan. Wat een gedoe...en het koste ook nog eens een partij alufolie. Bovendien brandde ik m'n vingers bij het uitpakken. Smaak was vlakker dan zonder folie vond ik. Na die ene keer nooit meer gedaan met baby-back ribs. Wel een keer nog met echte buikribben.Paganstars schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:57:
[...]
Ik zou serieus het op het oog doen! Ik werk met ribben niet op tijd, maar op oog/gevoel! Zie je bone pull (dus terugtrekken van vlees op de ribtips) dan met een tang rond het 4e botje oppakken en kijken of het vlees scheurt. Wrappen doe ik eigenlijk nooit, ik hou niet van zompige bark en kleffe vingers. Ipv wrappen gebruik ik een mop die ik ieder half uur er op smeer. Mop is niets meer dan Appelcider azijn, water, cayenne en zout
Door jullie ervaringen. En antwoorden hier. Ga ik morgen de spareribs eens zonder folie doen. Kijk hoe mij dat bevallen. En vooral de gasten. Staat 5 kilo klaar in de rub voor morgen dus ben benieuwd.
PSN - M4uSzi // -
Dus voor morgen:
2kg varkensprocureur voor de sate
1kg gehakt voor de Moinkk balletjes
4KG (27 stuks) drumsticks voor de kiplollies
Veel te veel dus er verdwijnt nog wat in de koelkast voor later deze week
En om het feest compleet te maken zojuist een Bastard 1 minuut aansteker (looflighter) van mijn vriendin gehad. Scheelt een hoop frustratie met aanmaakblokjes e.d.! Ben benieuwd

En om het feest compleet te maken zojuist een Bastard 1 minuut aansteker (looflighter) van mijn vriendin gehad. Scheelt een hoop frustratie met aanmaakblokjes e.d.! Ben benieuwd
Ghehe ... in een 'goed' restaurant konden die ook allemaal wel gebruikt worden, zelfs in hetzelfde productPaganstars schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:08:
Die all you can eat bunkers
Al een fazant uit de steamer zien komen, zo de frituur in, en afsauzen in de kookpan met saus
( geen gangbare praktijk, maar als de gast arrogant gaat bluffen, kan hij zijn hoofdgerecht écht wel in 5 minuten geserveerd krijgen )
Succes, vooral met de kiplollies, wat een kl*teklus is dat.R0y. schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:23:
Dus voor morgen:
Thanks. Alles staat klaar.JohnStaakke schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:01:
[...]
Succes, vooral met de kiplollies, wat een kl*teklus is dat.
Die kiplollies heb ik ook gestaakt na 9 van die apparaten. De rest zijn nu normale drumsticks
Zal morgen foto's posten van het resultaat.

Al paar uurtjes onderweg.
PSN - M4uSzi // -
Is dat buikspek naast de ribs?
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Zonde van de ruimte, daar past makkelijk nog wat bij
Wat zijn jullie ervaringen met hickory hout?
Morgenochtend (vroeg) ga ik weer starten met een 2e keer pulled pork; varkensnek van 2.3 kg. De vorige keer had ik 2 chunks apple hout gebruikt en het leek me interessant om deze keer hickory te gebruiken. Nu ik wat fora af ga om te bepalen hoeveel hout ik ga gebruiken word ik toch terughoudend. Het schijnt snel te kunnen overheersen en het wordt afgeraden in het begin te gebruiken.
Gebruiken jullie hickory op zichzelf, of ook nog in combinatie met een andere zachtere houtsoort? Hoeveel chunks gebruik je dan; is het echt zo heftig?
Morgenochtend (vroeg) ga ik weer starten met een 2e keer pulled pork; varkensnek van 2.3 kg. De vorige keer had ik 2 chunks apple hout gebruikt en het leek me interessant om deze keer hickory te gebruiken. Nu ik wat fora af ga om te bepalen hoeveel hout ik ga gebruiken word ik toch terughoudend. Het schijnt snel te kunnen overheersen en het wordt afgeraden in het begin te gebruiken.
Gebruiken jullie hickory op zichzelf, of ook nog in combinatie met een andere zachtere houtsoort? Hoeveel chunks gebruik je dan; is het echt zo heftig?
Hickory chuncks heb ik 1 keer met spareribs gebruikt toen ik nog niet beter wist. Rooksmaak was toen veel te overheersend naar mijn smaak, niet lekker.
Ik gebruik nu voor alles eigenlijk lichter hout, en ook snippers in plaats van chuncks zodat het korter rookt.
Maar goed, het is ook een kwestie van smaak, niet iedereen vindt hetzelfde lekker.
Ik gebruik nu voor alles eigenlijk lichter hout, en ook snippers in plaats van chuncks zodat het korter rookt.
Maar goed, het is ook een kwestie van smaak, niet iedereen vindt hetzelfde lekker.
Ik gebruik alleen hickory voor korte sessies waarbij het vlees max 2 uur erop ligt.
Voor pulled pork zou ik het niet doen. Ik gebruik daarvoor altijd 2 grote chuncks appel hout voor. Doe je goede 2.5 tot 3 uur mee. Meer rook wordt er toch niet opgenomen.
2 week terug nog pulled prok van een 2.5 kilo procureur gemaakt. Totaal 15 uur erop gelegen
.
Voor pulled pork zou ik het niet doen. Ik gebruik daarvoor altijd 2 grote chuncks appel hout voor. Doe je goede 2.5 tot 3 uur mee. Meer rook wordt er toch niet opgenomen.
2 week terug nog pulled prok van een 2.5 kilo procureur gemaakt. Totaal 15 uur erop gelegen
[ Voor 16% gewijzigd door Jan-man op 15-09-2018 20:59 ]
jazeker. Dat is buikspek als burnt ends. Als buikspek. Wat weer goed in de smaak viel bij mijn gasten.
Haha. Vond ruimte zelf wel goed gevuld. Gasten hebben kunnen smullen van alles. En waren zeer verbaasd. Haha. Zeer geslaagde avond.Denniz0229 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:22:
[...]
PSN - M4uSzi // -
Eten gisteravond was geslaagd! Alle balletjes (900gr gehakt) en het sate (2kg) is op gegaan. Van de kip heb ik er 'maar' 9 kunnen slijten. Dus nog ongeveer 20 in de koelkast. Heb helaas geen foto's gemaakt dat het eten klaar was... daar ging het te snel voor 

Die 1 minute lighter van bastard is ideaal! Daar boven op heb ik ook nog de bastard handschoenen gekregen en een grill clipper. Ik ben dus voorzien
Ook zijn er gisteren wat concrete plannen besproken voor de overkapping in de achtertuin !

Die 1 minute lighter van bastard is ideaal! Daar boven op heb ik ook nog de bastard handschoenen gekregen en een grill clipper. Ik ben dus voorzien
Ook zijn er gisteren wat concrete plannen besproken voor de overkapping in de achtertuin !
Voor PP 1 chunk hickory of 2 chunks appel doe ik hier. 2 chunks hickory is te veel.Jas-purr schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:53:
Wat zijn jullie ervaringen met hickory hout?
Valt wel mee, wij rammen op een full pull gemiddeld 3 chunks kersen, 3 chunks eiken/hickory (ligt eraan wat we voor handen hebben) en 1 chunk mesquite weg.JohnStaakke schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:37:
[...]
Voor PP 1 chunk hickory of 2 chunks appel doe ik hier. 2 chunks hickory is te veel.
Van het weekend bezig geweest met de bbq, even wat oefenen voor de bbq-meet!
Oh, allereerst een aanbieding die ik tegenkwam bij de Nijhof magazijn uitverkoop:
(€117,50, Ø25cm oppervlakte)

Geen flauw idee of het een goede deal is, mij nog iets te duur voor zo'n "kleine" bbq. Ik hou het nog even bij mijn webertje.

Hasselback Potato. Niet helemaal gelukt, of niet helemaal mijn smaak. Relatief neutrale smaak, op zich lekker naast vlees denk ik. (slechte parmezaanse kaas gebruikt, had ik nog staan).

Witlof in spek. Lekker simpel, redelijk lekker. Niet echt speciaal, maar het is groente!

Potatoe skins. Gelukkig zat mijn vriendin inmiddels vol toen deze klaar waren, anders had ze niets anders gegeten. Dikke winnaar!
Gegrilde ananas. Deze was erg lekker, wel stroop gepakt, want ahorn siroop was lastig te vinden, smaakte nog steeds dikke prima. Volgende keer wordt hij geserveerd met een bolletje vanille ijs!
En vergeten een foto te maken van de Courgette met citroen en knoflook.. De volgende keer gaat er wat meer knoflook in, maar prima om naast je normale dingen te eten!
Al met al geslaagd, nog wat kleine dingen aanpassen en dan durf ik ze wel te serveren
Oh, allereerst een aanbieding die ik tegenkwam bij de Nijhof magazijn uitverkoop:

Geen flauw idee of het een goede deal is, mij nog iets te duur voor zo'n "kleine" bbq. Ik hou het nog even bij mijn webertje.

Hasselback Potato. Niet helemaal gelukt, of niet helemaal mijn smaak. Relatief neutrale smaak, op zich lekker naast vlees denk ik. (slechte parmezaanse kaas gebruikt, had ik nog staan).

Witlof in spek. Lekker simpel, redelijk lekker. Niet echt speciaal, maar het is groente!

Potatoe skins. Gelukkig zat mijn vriendin inmiddels vol toen deze klaar waren, anders had ze niets anders gegeten. Dikke winnaar!

Gegrilde ananas. Deze was erg lekker, wel stroop gepakt, want ahorn siroop was lastig te vinden, smaakte nog steeds dikke prima. Volgende keer wordt hij geserveerd met een bolletje vanille ijs!
En vergeten een foto te maken van de Courgette met citroen en knoflook.. De volgende keer gaat er wat meer knoflook in, maar prima om naast je normale dingen te eten!
Al met al geslaagd, nog wat kleine dingen aanpassen en dan durf ik ze wel te serveren
Tja, duur is relatief ... als je het gaat vergelijken met de hype die Action weggezet heeft met hun 90€IdieEasy schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:27:
Van het weekend bezig geweest met de bbq, even wat oefenen voor de bbq-meet!
[Afbeelding: Actie nijhof]
De Hasselback ben je de spek tussen de schijfjes vergeten ( denk ik )
Ik maak ze meestal met ingerubt ontbijtspek met een bbqrub naar keuze, oude kaas ( plak of van blok, smelt beter ) en inderdaad wat parmesan
halverwege wat chili of knoflook olie eroverheen
Die smaken trekken beter in zo'n forse aardappel
De nieuwste aanwinst bij ons thuis! Super blij mee 

Een auplex/harlem kamado, maar met het divide&conquer erin van Kamado Joe. Uiteraard om geld te besparen geen originele Kamado Joe, maar hopelijk wel alle functionaliteit en lol ervan

Een auplex/harlem kamado, maar met het divide&conquer erin van Kamado Joe. Uiteraard om geld te besparen geen originele Kamado Joe, maar hopelijk wel alle functionaliteit en lol ervan
Mooie aanwinst. Veel heerlijke plezier ervan. Zien hier vast wel het een en ander verschijnen.Nomad schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:25:
De nieuwste aanwinst bij ons thuis! Super blij mee
[Afbeelding]
PSN - M4uSzi // -
Laatst al wat gepost over een soort van eigenbouw bbq controller op wifi, inmiddels zijn we wat verder en er was gevraagd of ik het dan met jullie wilde delen dus bij deze. Via het duitse bbq forum grillsportverein kwam ik dus een bbq controller tegen op wifi. Alles wat je nodig hebt is daar te vinden om hem zelf te maken maar je kan het je ook wat makkelijker maken en daar de benodigde componenten en printje bestellen, waarom het wiel opnieuw uitvinden. Zo gezegd, zo gedaan en na een paar dagen kwam de post wat hobbyspul brengen.

De bout uit de schuur gehaald, een voorbeeld op A3 geprint en de leesbril van de vrouw geconficeerd. Best klein allemaal dus redelijk priegelwerk.

Na een paar uurtjes solderen was het geheel klaar, alles netjes schoongemaakt en een aantal punten doorgemeten om te kijken of alles goed was gesoldeerd. Alles klopte met de data van onze duitse buren dus yes, gelukt.

De raspberry pi zero w ook voorzien van een connector, je prikt hem dan zo op de controllerprint. De laatste image gedownload en op een sd kaart gezet, als laatste moet je nog een setup.txt bestand aanpassen voor o.a. je wifi gegevens en wat gebruikersnamen en wachtwoorden en dan kan de installatie kan beginnen.

Hij zou zelf ook de firmware van het touchscreen moeten updaten tijdens de installatie maar dat wilde niet en na wat zoeken heb ik dat handmatig gedaan, blijkt wel vaker voor te komen.

Alles leek prima te verlopen en de installatie zou een kwartiertje duren. Helaas begon er na een minuut of tien hier en daar wat te roken dus snel de prik eraf gehaald maar het was al te laat, blijkbaar een defect componentje gehad of sluiting door een slechte connectie van het solderen, ik vermoed het laatste maargoed dat was even flink balen.
Aangezien ik toch de controller wilde bouwen maar weer even gekeken bij de buren en er bleek ook al een versie 2 te zijn, alles met smd componenten. Deze kon je al voorgesoldeerd en getest kopen en hij was zelf nog iets goedkoper ook. Besteld en na een paar dagen was die in huis. Alleen de grotere connectoren voor de fan, de raspberry en de probes moesten er nog op.

Alles zover aangesloten dat ik kon testen en ook maar voor het mooie een nieuwe image erop gezet. Dit keer liep hij in 1 keer door en werkte alles gelukkig prima.

Ik ben benieuwd hoe de wifi ontvangst straks is in een houten behuizing, vooralsnog is de ontvangst zonder behuizing uitermate goed te noemen, er kan altijd nog een externe usb wifi stick op aan worden gesloten indien nodig. Maar alvast aan de behuizing begonnen.

Het wachten is nog op de fan en op de inbouwconnectoren voor de igrill probes.
Ik heb nog een kort filmpje gemaakt, de opstart duurt vrij lang maar dat komt mede doordat er een klasse 4 sd kaart in de raspberry zat, inmiddels is die al vervangen voor een klasse 10 en dat scheelt best wel wat.
Bedankt voor het kijken, ik zal het eindresultaat hier ook nog posten. Alle info die benodigt is om dit zelf te maken is te vinden bij onze oosterburen, zoeken op wlan thermo. Bijkomend voordeel van de V2 is dat je een dubbele pitcontroller hebt, je kan 2 bbq's onafhankelijk van elkaar besturen met 1 controller, alles is makkelijk via een webbrowser in te stellen door in te loggen op het ip adres wat door je router word toegekend op de controller, PID regelingen staan er standaard in en kan je zelf naar believen aanpassen, een dekselbewaking zit erop dus als je de Q open doet registreerd hij dat door een snelle daling in temperatuur, je kan via whatsapp, mail of je browser waarschuwingen laten versturen, kortom, een compleet apparaat. Ik ben erg benieuwd hoe het werkt met de standaard settings, zodra hij helemaal klaar is maar een dikke butt op de Q gooien voor test.

De bout uit de schuur gehaald, een voorbeeld op A3 geprint en de leesbril van de vrouw geconficeerd. Best klein allemaal dus redelijk priegelwerk.

Na een paar uurtjes solderen was het geheel klaar, alles netjes schoongemaakt en een aantal punten doorgemeten om te kijken of alles goed was gesoldeerd. Alles klopte met de data van onze duitse buren dus yes, gelukt.

De raspberry pi zero w ook voorzien van een connector, je prikt hem dan zo op de controllerprint. De laatste image gedownload en op een sd kaart gezet, als laatste moet je nog een setup.txt bestand aanpassen voor o.a. je wifi gegevens en wat gebruikersnamen en wachtwoorden en dan kan de installatie kan beginnen.

Hij zou zelf ook de firmware van het touchscreen moeten updaten tijdens de installatie maar dat wilde niet en na wat zoeken heb ik dat handmatig gedaan, blijkt wel vaker voor te komen.

Alles leek prima te verlopen en de installatie zou een kwartiertje duren. Helaas begon er na een minuut of tien hier en daar wat te roken dus snel de prik eraf gehaald maar het was al te laat, blijkbaar een defect componentje gehad of sluiting door een slechte connectie van het solderen, ik vermoed het laatste maargoed dat was even flink balen.
Aangezien ik toch de controller wilde bouwen maar weer even gekeken bij de buren en er bleek ook al een versie 2 te zijn, alles met smd componenten. Deze kon je al voorgesoldeerd en getest kopen en hij was zelf nog iets goedkoper ook. Besteld en na een paar dagen was die in huis. Alleen de grotere connectoren voor de fan, de raspberry en de probes moesten er nog op.

Alles zover aangesloten dat ik kon testen en ook maar voor het mooie een nieuwe image erop gezet. Dit keer liep hij in 1 keer door en werkte alles gelukkig prima.

Ik ben benieuwd hoe de wifi ontvangst straks is in een houten behuizing, vooralsnog is de ontvangst zonder behuizing uitermate goed te noemen, er kan altijd nog een externe usb wifi stick op aan worden gesloten indien nodig. Maar alvast aan de behuizing begonnen.

Ik heb nog een kort filmpje gemaakt, de opstart duurt vrij lang maar dat komt mede doordat er een klasse 4 sd kaart in de raspberry zat, inmiddels is die al vervangen voor een klasse 10 en dat scheelt best wel wat.
Bedankt voor het kijken, ik zal het eindresultaat hier ook nog posten. Alle info die benodigt is om dit zelf te maken is te vinden bij onze oosterburen, zoeken op wlan thermo. Bijkomend voordeel van de V2 is dat je een dubbele pitcontroller hebt, je kan 2 bbq's onafhankelijk van elkaar besturen met 1 controller, alles is makkelijk via een webbrowser in te stellen door in te loggen op het ip adres wat door je router word toegekend op de controller, PID regelingen staan er standaard in en kan je zelf naar believen aanpassen, een dekselbewaking zit erop dus als je de Q open doet registreerd hij dat door een snelle daling in temperatuur, je kan via whatsapp, mail of je browser waarschuwingen laten versturen, kortom, een compleet apparaat. Ik ben erg benieuwd hoe het werkt met de standaard settings, zodra hij helemaal klaar is maar een dikke butt op de Q gooien voor test.
[ Voor 8% gewijzigd door fxs81 op 17-09-2018 16:19 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Complimenten voor je aanpak, een echte Tweaker waardig zou ik willen zeggen!fxs81 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:15:
Laatst al wat gepost over een soort van eigenbouw bbq controller op wifi, inmiddels zijn we wat verder en er was gevraagd of ik het dan met jullie wilde delen dus bij deze. Via het duitse bbq forum grillsportverein kwam ik dus een bbq controller tegen op wifi. Alles wat je nodig hebt is daar te vinden om hem zelf te maken maar je kan het je ook wat makkelijker maken en daar de benodigde componenten en printje bestellen, waarom het wiel opnieuw uitvinden. Zo gezegd, zo gedaan en na een paar dagen kwam de post wat hobbyspul brengen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: Wlanthermo Mini V2 Bbq controller]
Voor mensen met twee linkerhanden net zoals ik zijn er ook mensen die dit soort dingen hobbymatig in productie maken. Zo heb ik jaren geleden al via een van de NL BBQ-fora een zgn. HeaterMeter gekocht. Inmiddels zijn ze al aan versie tig, ik zat nog in de tweede of derde batch van 10.
En ik kan je zeggen, na jarenlang alle lang runs zelf gedaan te hebben, ook op een WSM ('s nachts om de 2 uur de wekker om zeker te weten dat de Pulled Pork temperatuur niet doorschoot), is het heerlijk om de controle uit handen te geven. Daarmee is mijn BGE veel meer een verlengstuk van de keuken geworden. Zeker weten dat je dat zelf ook gaat meemaken, geniet ervan.
Thanks, altijd leuk om wat te freubelen. Het gemak van een controller kende ik al, heb er altijd 1 op mijn uds gehad, een veel simpelere en goedkopere versie maar die werkte ook prima, heb al heel wat nachtjes heerlijk liggen slapen terwijl uds en controller lekker PP aan het maken waren. Dit is dan net weer ff een stapje hoger. Deze kun je trouwens ook kant en klaar kopen maar dan is het wat duurder en wat mij betreft net ff minder leuk.
[ Voor 14% gewijzigd door fxs81 op 18-09-2018 00:53 . Reden: Aanvulling ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
mbt het wiel opnieuw uitvinden... heb je wellicht een linkje naar dat te bestellen spul?fxs81 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:15:
Laatst al wat gepost over een soort van eigenbouw bbq controller op wifi, inmiddels zijn we wat verder en er was gevraagd of ik het dan met jullie wilde delen dus bij deze. Via het duitse bbq forum grillsportverein kwam ik dus een bbq controller tegen op wifi. Alles wat je nodig hebt is daar te vinden om hem zelf te maken maar je kan het je ook wat makkelijker maken en daar de benodigde componenten en printje bestellen, waarom het wiel opnieuw uitvinden.
Ja, dat heb ik wel. Kon niet zo snel vinden of je hier mag doorlinken vandaar dat het forum en de zoekterm al benoemd zijn om in te tikken in google maar vooruit, komt ie: https://www.grillsportver...i-v2.273068/#post-2984973jabberwock schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:08:
[...]
mbt het wiel opnieuw uitvinden... heb je wellicht een linkje naar dat te bestellen spul?
[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 18-09-2018 12:47 . Reden: ticvout ]
Ik zou dan eerder voor een flame boss gaan. Voor de prijs van de componenten en dan nog de nodige tijd erin te steken kom je daar dan "goedkoper" uit.fxs81 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:15:
Laatst al wat gepost over een soort van eigenbouw bbq controller op wifi
Maar het is wel heel erg leuk om te zien! En past inderdaad op tweakers
* Chevy454 begint echt oud te worden...
Wat ik zo snel zie kost die rond de 350 euro, dat ben ik niet kwijt nu , okay, tijd niet meegeteld maar die tel je nooit met hobbyen toch.Chevy454 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:45:
[...]
Ik zou dan eerder voor een flame boss gaan. Voor de prijs van de componenten en dan nog de nodige tijd erin te steken kom je daar dan "goedkoper" uit.
Maar het is wel heel erg leuk om te zien! En past inderdaad op tweakers
Deze kost (als alles in 1x goed gaat dan

Hoelang het spul in goede orde blijft werken is afwachten en garantie heb je alleen zolang er niet zelf aan gesoldeerd is maar dat is vrij logisch. Als het misgaat zoals bij mij dan ben je dus nog 5 extra tientjes kwijt voor een nieuwe print.
Afgelopen weekend dus voor het eerst de spareribs "from scratch" op de bbq gedaan. Wat een feestje 
Eerst maar eens ontvliezen, dat ging bij de ene beter dan bij de ander, maar uiteindelijk viel het me nog best mee. Bij het openen van het pakketje merkte ik wel dat de strengen eigenlijk twee halve waren, dat vond ik wel jammer.

Vervolgens ingesmeerd met mosterd:

En daarna de rub er op:

Vacumeerapparaat van m'n broer geleend, en toen zag het er ineens al wel profi uit

Twee dagen later, daar gaan ze dan!!

Bijna klaar:

Klaar!

Gedurende de middag eigenlijk geen enkel probleem gehad om de temperatuur goed te houden. Dat vond ik eerst wel spannend, maar was dus supergoed te doen.

Op een Weber 47 met achteraf ingebouwde thermometer uit de TS en met Ecobrasa briketten.
Begin van de middag kon ik nog een cadeautje uit Duitsland op gaan halen:

Dat is deze. Een vriend van me woont in Duitsland en daar kon hij gratis bezorgd worden, dus die kon ik anderhalve week later bij ons in de buurt op gaan halen

Volgens mij begin ik langzamerhand een beetje verslaafd te raken...
Eerst maar eens ontvliezen, dat ging bij de ene beter dan bij de ander, maar uiteindelijk viel het me nog best mee. Bij het openen van het pakketje merkte ik wel dat de strengen eigenlijk twee halve waren, dat vond ik wel jammer.

Vervolgens ingesmeerd met mosterd:

En daarna de rub er op:

Vacumeerapparaat van m'n broer geleend, en toen zag het er ineens al wel profi uit

Twee dagen later, daar gaan ze dan!!

Bijna klaar:

Klaar!

Gedurende de middag eigenlijk geen enkel probleem gehad om de temperatuur goed te houden. Dat vond ik eerst wel spannend, maar was dus supergoed te doen.

Op een Weber 47 met achteraf ingebouwde thermometer uit de TS en met Ecobrasa briketten.
Begin van de middag kon ik nog een cadeautje uit Duitsland op gaan halen:

Dat is deze. Een vriend van me woont in Duitsland en daar kon hij gratis bezorgd worden, dus die kon ik anderhalve week later bij ons in de buurt op gaan halen
Volgens mij begin ik langzamerhand een beetje verslaafd te raken...
Ik kan tijd slechts 1 keer spenderen (tenzij je een methode weet om terug te gaan in de tijd, ik heb nog een paar winnende lotto nummersfxs81 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:19:
Wat ik zo snel zie kost die rond de 350 euro, dat ben ik niet kwijt nu , okay, tijd niet meegeteld maar die tel je nooit met hobbyen toch.
En dan heb je inderdaad nog de nodige gereedschappen nodig, dan wordt het al een duurdere aangelegenheid.
Maar ik zag op de webshop van hun dat de onderdelen wel duurder waren als 150 euro...
200 euro ex rPI, dus daarom dat ik de vergelijk met de Flame Boss maakte.
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 19-09-2018 11:30 ]
Over ruimte gesproken. Ik heb vorige week dinsdag mijn verjaardag gevierd en de zondag daarvoor wat spareribs klaargemaakt. Uiteindelijk heb ik er 8 kilo op kunnen prakkenDenniz0229 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:22:
[...]
Ribjes op de Q

Inpakfase

Resultaat na de 3-2 fase

Waren lekker, zat nog een lekkere bite aan maar niet taai.
Afgelopen vrijdag mijn verjaardag nogmaals gevierd voor de vrienden, daarbij MOINKOINK balls gemaakt (half om half gehakt). Waren erg lekker, ik had ze nog nooit gemaakt. Alleen de garingstijd met dome temp op 150 graden was ruim langer dan de 1,5 uur wat men opgeeft. Ik denk dat dit wel 2.5-3 uur is geweest. Daarna de boel wat opgestookt en nog mini saté van kippendij gemaakt. Alles compleet kaalgevreten
Time is moneyChevy454 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:49:
[...]
Maar ik zag op de webshop van hun dat de onderdelen wel duurder waren als 150 euro...
200 euro ex rPI, dus daarom dat ik de vergelijk met de Flame Boss maakte.
Als je via de webshop besteld ben je idd een stukje duurder uit dan als je via het forum spullen besteld, beetje vreemd maar wel lekker.
@Chevy454 @fxs81 Je kan ook voor de gulden middenweg gaan, dat is de Smartfire BBQ Controller. Deze kost 199 euro en dan komt er nog een adapter bij afhankelijk welke barbecue je hebt voor 24,95.
[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 19-09-2018 13:39 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Welke sensoren/bedrading gebruik je die hittebestendig zijn?fxs81 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:15:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat ziet er heel goed uit.NoepZor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:03:
[...]
Over ruimte gesproken. Ik heb vorige week dinsdag mijn verjaardag gevierd en de zondag daarvoor wat spareribs klaargemaakt. Uiteindelijk heb ik er 8 kilo op kunnen prakkenVia beproefde 3-2-1 methode klaargemaakt met Kansas City dry rub van BBQ helden en afgelakt met sweet baby rays. De aflakfase heb ik dinsdag gedaan, de 3-2 de zondag er voor.
Ribjes op de Q
[Afbeelding]
Inpakfase
[Afbeelding]
Resultaat na de 3-2 fase
[Afbeelding]
Waren lekker, zat nog een lekkere bite aan maar niet taai.
Afgelopen vrijdag mijn verjaardag nogmaals gevierd voor de vrienden, daarbij MOINKOINK balls gemaakt (half om half gehakt). Waren erg lekker, ik had ze nog nooit gemaakt. Alleen de garingstijd met dome temp op 150 graden was ruim langer dan de 1,5 uur wat men opgeeft. Ik denk dat dit wel 2.5-3 uur is geweest. Daarna de boel wat opgestookt en nog mini saté van kippendij gemaakt. Alles compleet kaalgevreten
moet ik toch echt eens een keer zelf proberen

Flameboss 400 achtig.Hari-Bo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:38:
@Chevy454 @fxs81 Je kan ook voor de gulden middenweg gaan, dat is de Smartfire BBQ Controller. Deze kost 199 euro en dan komt er nog een adapter bij afhankelijk welke barbecue je hebt voor 24,95.
Dan liever een Flameboss 300, die kan je mooi in een bakje doen zodat die waterdicht is
Inmiddels al wat langer aan het meelezen en al een tijd een low & slow sessie aan het uitstellen; temperatuur controle zag ik wel wat tegen op.
Uiteindelijk gewoon maar is gaan doen en de eerste low & slow sessie met (relatief) goedkope spareribs van BBQuality. Totaal 3 ribs in een standaard rub van BBQuality gezet, snake methode gebruikt en ribs er op. Temperatuur redelijk stabiel gehouden, zo tussen de 100 en 120 graden in met af en toe een kleine uitschieter. Viel reuze mee en wat waren de spareribs lekker. Het vlees viel van het bot af. Ben er alleen nog niet over uit of dát het lekkerste is, of toch iets mee 'bite' - maar dat terzijde.
Week of 2 later gelijk maar pulled pork gemaakt. Varkensnek van 2,8 KG besteld (wederbij bij BBQuality) en met standaardrub behandeld. Rub wel +- 12 uur van te voren er op gedaan. Idee was om 's avonds de pulled pork ook te eten. Geen idee wat ik moest verwachten qua doorlooptijd; op fora varieert het van 6 uur tot heel veel langer. Daarom 04:00 de wekker en BBQ aansteken. Om 04:30 lag het vlees er op. Schijnbaar heb ik mazzel gehad met het stuk vlees, want 6 uur later zat ik op de gewenste kerntemperatuur. Wel ingepakt met folie. Vervelend gevolg was dat ik tijdens de lunch óók al pulled pork moest eten...
Inmiddels ook nog 2 keer een rollade gemaakt. Eén keer een kant-en-klare rollade van BBQuality en afgelopen weekend bij de keurslager een 1,5 KG procureur gehaald. Beide keren +- 2 tot 2,5 uur bezig geweest. En allemachtig wat is dat lekker (net als PP en de ribs).
Foto's mogen natuurlijk niet ontbreken. Foto's van de 3 verschillende sessie staan op https://photos.app.goo.gl/hMbghUoAkXH8WA3p9.
Op korte termijn staan nog hamburgers op de planning en meer rollade en spareribs. Wordt vervolgd...
Uiteindelijk gewoon maar is gaan doen en de eerste low & slow sessie met (relatief) goedkope spareribs van BBQuality. Totaal 3 ribs in een standaard rub van BBQuality gezet, snake methode gebruikt en ribs er op. Temperatuur redelijk stabiel gehouden, zo tussen de 100 en 120 graden in met af en toe een kleine uitschieter. Viel reuze mee en wat waren de spareribs lekker. Het vlees viel van het bot af. Ben er alleen nog niet over uit of dát het lekkerste is, of toch iets mee 'bite' - maar dat terzijde.
Week of 2 later gelijk maar pulled pork gemaakt. Varkensnek van 2,8 KG besteld (wederbij bij BBQuality) en met standaardrub behandeld. Rub wel +- 12 uur van te voren er op gedaan. Idee was om 's avonds de pulled pork ook te eten. Geen idee wat ik moest verwachten qua doorlooptijd; op fora varieert het van 6 uur tot heel veel langer. Daarom 04:00 de wekker en BBQ aansteken. Om 04:30 lag het vlees er op. Schijnbaar heb ik mazzel gehad met het stuk vlees, want 6 uur later zat ik op de gewenste kerntemperatuur. Wel ingepakt met folie. Vervelend gevolg was dat ik tijdens de lunch óók al pulled pork moest eten...
Inmiddels ook nog 2 keer een rollade gemaakt. Eén keer een kant-en-klare rollade van BBQuality en afgelopen weekend bij de keurslager een 1,5 KG procureur gehaald. Beide keren +- 2 tot 2,5 uur bezig geweest. En allemachtig wat is dat lekker (net als PP en de ribs).
Foto's mogen natuurlijk niet ontbreken. Foto's van de 3 verschillende sessie staan op https://photos.app.goo.gl/hMbghUoAkXH8WA3p9.
Op korte termijn staan nog hamburgers op de planning en meer rollade en spareribs. Wordt vervolgd...
Ik gebruik mijn probes van de iGrill2, je kan in de controller de betreffende probe selecteren, staan iets van 12 merken standaard in dacht ik. je kan ook nog zelf een probe toevoegen als je de juiste weerstand en dergelijke weet.kmf schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:42:
[...]
Welke sensoren/bedrading gebruik je die hittebestendig zijn?
Even een kickje, iemand hét recept voor mij ? Liefst dus zonder voorkoken.NoepZor schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:22:
[...]
Ik maak de spareribs altijd 3-2-1 klaar met een kansas city rub en BBQ saus. Nu wil ik een keer sweet chili maken, iemand een goed BBQ recept hiervoor? In veel recepten worden de ribs eerst gekookt in marinade.
Maken jullie de binnenkant van de ketel soms schoon met ontvetter of iets vergelijkbaars? Tijdens een van de bakmomenten is er een goede scheut (olijf)olie langs vlees terecht gekomen en dat laat wel zijn sporen na.
Oh ja, heel vervelend. Wat een ellende.mrCowboyBunny schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:27:
Vervelend gevolg was dat ik tijdens de lunch óók al pulled pork moest eten...
[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 20-09-2018 09:35 ]
Niet zo lastig te vinden toch?NoepZor schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:51:
[...]
Even een kickje, iemand hét recept voor mij ? Liefst dus zonder voorkoken.
BBQ helden hebben veel recepten erop staan
Float like a butterfly, sting like a bee.
De zoet pittige javaanse spareribs gaan de kookpot in:
https://bbq-helden.nl/recepten/chinese-spare-ribs/
https://manneneten.nl/spareribs-op-de-bbq/
https://www.demandiekoken...uit-de-oven-of-op-de-bbq/
Strekking qua ingredienten is bij veel van deze hetzelfde.
Ik had wel Chinese spareribs recepten gevonden:Breng het geheel aan de kook en laat de spareribs 30 minuten zachtjes stoven met het deksel op de pan
https://bbq-helden.nl/recepten/chinese-spare-ribs/
https://manneneten.nl/spareribs-op-de-bbq/
https://www.demandiekoken...uit-de-oven-of-op-de-bbq/
Strekking qua ingredienten is bij veel van deze hetzelfde.
Hebben jullie met spareribs, in bijv. een Ikea dekselhouder, geen last van het uit elkaar vallen van de ribs?
De ribs die ik tot nu toe heb gemaakt gingen per 3 er op (bolle kant naar boven). Na 3 uur inpakken met folie, maar bij het uitpakken wel voorgekomen dat de ribs al deels breken. Kan me voorstellen dat, als ze rechtop in een houder staan, dit mogelijk nog wat gevoeliger is?
De ribs die ik tot nu toe heb gemaakt gingen per 3 er op (bolle kant naar boven). Na 3 uur inpakken met folie, maar bij het uitpakken wel voorgekomen dat de ribs al deels breken. Kan me voorstellen dat, als ze rechtop in een houder staan, dit mogelijk nog wat gevoeliger is?
Nee. Totaal geen last van. Meestal als ik 321 doe heb ik ze alleen de periode van 3 uur in de houder. En soms de 2 uur maar dab zitten ze ingepakt dus dab vallen ook nog niet direct uit mekaar.mrCowboyBunny schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:55:
Hebben jullie met spareribs, in bijv. een Ikea dekselhouder, geen last van het uit elkaar vallen van de ribs?
PSN - M4uSzi // -
Dan heb je ze te lang gedaan, uit elkaar vallen heeft vooral te maken met de garing. Als ze eenmaal staan vallen ze niet zomaar uit elkaar, het rooster ondersteunt de ribs ook gewoon.
De ribs zijn dan inderdaad goed gaar, iets dat ik tot nu toe wel lekker vind. Binnenkort is een half uurtje korter proberen. Thanks voor je reactie!NoepZor schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:05:
Dan heb je ze te lang gedaan, uit elkaar vallen heeft vooral te maken met de garing. Als ze eenmaal staan vallen ze niet zomaar uit elkaar, het rooster ondersteunt de ribs ook gewoon.
Duidelijk, thanks.M4uSzi schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:04:
[...]
Nee. Totaal geen last van. Meestal als ik 321 doe heb ik ze alleen de periode van 3 uur in de houder. En soms de 2 uur maar dab zitten ze ingepakt dus dab vallen ook nog niet direct uit mekaar.
Binnenkort gewoon proberen dus! :-)
Nog een filmpje gemaakt van de controller, alles zit nu in elkaar. Wel handig als je alles aansluit voordat je begint te filmen
Krijg je een idee van wat er allemaal kan. Ik wacht rustig op de fan, die is nog niet binnen.

Krijg je een idee van wat er allemaal kan. Ik wacht rustig op de fan, die is nog niet binnen.
[ Voor 41% gewijzigd door fxs81 op 21-09-2018 14:14 ]
Vandaag de vriezer maar leegmaken op de Q, maar goed het waait wel een beetje merk ik.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Maar daarom kun je wel bbq'en. Beetje wind houdt je toch niet tegenSpoekGTi schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:27:
Vandaag de vriezer maar leegmaken op de Q, maar goed het waait wel een beetje merk ik.
Leuk project. Als ik wat handiger met zulk soort dingen was. Had mij dat ook wel leuk project geleken. Benieuwd naar als die helemaal af is. En hoe hij je gaat bevallen met de BBQ.fxs81 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:12:
Nog een filmpje gemaakt van de controller, alles zit nu in elkaar. Wel handig als je alles aansluit voordat je begint te filmen![]()
[YouTube: 20 september 2018]
PSN - M4uSzi // -
Vandaag de Anova eens uitgeprobeerd met spareribs. De spareribs in de marinade gezet en daarna 24 uur op 61 graden gegaard. En daarna even op 250 graden op de Caliber Pro Kamado voor de buitenkant en hieronder het resultaat. Het vlees was heerlijk mals en de buitenkant ziet er goed uit. 
Ondanks dat het voor sommige vloeken in kerk is vind ik sous vide en BBQ wel een mooie combinatie, zeker als je voor grote groepen moet voorbereiden of dat als je minder tijd hebt om uitgebreid low en slow te barbecuen.

De spareribs heb ik in een koelbox gedaan voor de isolatie en top laag voor dezelfde reden (alleen wat te weinig en extra besteld). Op deze manier blijft de temperatuur stabieler en verbruik je minder stroom. Je ziet ook voorbeelden dat de koelbox volledig wordt afgesloten alleen bestaat dan de kans dat de Anova vochtig wordt.

Zo zien de spareribs eruit na 24 uur in bad te hebben geleden.

Beide kanten 3 minuten 250 graden direct vuur en je hebt dit resultaat.
Van de Anova maak ik nog een uitgebreide review en plaats ik op mijn site.
Ondanks dat het voor sommige vloeken in kerk is vind ik sous vide en BBQ wel een mooie combinatie, zeker als je voor grote groepen moet voorbereiden of dat als je minder tijd hebt om uitgebreid low en slow te barbecuen.

De spareribs heb ik in een koelbox gedaan voor de isolatie en top laag voor dezelfde reden (alleen wat te weinig en extra besteld). Op deze manier blijft de temperatuur stabieler en verbruik je minder stroom. Je ziet ook voorbeelden dat de koelbox volledig wordt afgesloten alleen bestaat dan de kans dat de Anova vochtig wordt.

Zo zien de spareribs eruit na 24 uur in bad te hebben geleden.

Beide kanten 3 minuten 250 graden direct vuur en je hebt dit resultaat.
Van de Anova maak ik nog een uitgebreide review en plaats ik op mijn site.
@Hari-Bo Sous Vide en BBQ is inderdaad vloeken in de kerk maar het werkt voor mij ook beter dan alles op vuur doen, ik wil een stuk vlees klaar hebben als ik het wil serveren en niet als het stuk vlees er zin in heeft om klaar te zijn. Het smaakverschil is minimaal tot niet te proeven.
edit: 24h@61c is wel laag, ga ik ook eens proberen.
edit: 24h@61c is wel laag, ga ik ook eens proberen.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 21-09-2018 20:50 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sous Vide en BBQ is vooral een vloek op een niet nader te noemen forum
Ik vind de combinatie juist interessant en innovatief, zolang er uiteraard nog wel serieus rook&vuur aan te pas komt.
Een tijdje geleden heb ik ook wat Ribs met de Anova gegaard. Daarna heb ik 'm nog een tijdje, ik meen een ruim uur, low&slow op ~120C in de rook gelegd. Tot slot afgegrild en het was prima smullen!
Dat verslag heeft op het niet nader te noemen forum een werkelijk relletje veroorzaakt en is zelfs verwijderd, dus kan ik helaas niet naar verwijzen.
Pulled pork lijkt me ook een interessante SV kandidaat, alleen is de uitdaging denk ik wel (net als met de spareribs) om er een fijne rooksmaak in te krijgen.

Ik vind de combinatie juist interessant en innovatief, zolang er uiteraard nog wel serieus rook&vuur aan te pas komt.
Een tijdje geleden heb ik ook wat Ribs met de Anova gegaard. Daarna heb ik 'm nog een tijdje, ik meen een ruim uur, low&slow op ~120C in de rook gelegd. Tot slot afgegrild en het was prima smullen!
Dat verslag heeft op het niet nader te noemen forum een werkelijk relletje veroorzaakt en is zelfs verwijderd, dus kan ik helaas niet naar verwijzen.
Pulled pork lijkt me ook een interessante SV kandidaat, alleen is de uitdaging denk ik wel (net als met de spareribs) om er een fijne rooksmaak in te krijgen.
hier ging iets fout.
Sousvide ok
Ervoor soms een uur in de houtskool 110c
Na de zak, een uur op 180c in het hout.
Sousvide ok
Ervoor soms een uur in de houtskool 110c
Na de zak, een uur op 180c in het hout.
[ Voor 76% gewijzigd door franssie op 21-09-2018 23:36 ]
Pulled pork eerst een uur op de BBQ voor de rooksmaak/ring en daarna sous vide afgaren lijkt mij een prima manier.
Mensen die zoiets verketteren zijn van het zelfde allooi als de pro-borstvoedingsbrigade,de anti-elektrische auto mensen en de extreme veganisten, laat een ander zijn ding doen en druk je mening niet door.
Binnenkort toch maar eens proberen.
Mensen die zoiets verketteren zijn van het zelfde allooi als de pro-borstvoedingsbrigade,de anti-elektrische auto mensen en de extreme veganisten, laat een ander zijn ding doen en druk je mening niet door.
Q 30 minuten flink warm stoken en daarna met doek afvegenHyperBart schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:26:
Maken jullie de binnenkant van de ketel soms schoon met ontvetter of iets vergelijkbaars? Tijdens een van de bakmomenten is er een goede scheut (olijf)olie langs vlees terecht gekomen en dat laat wel zijn sporen na.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik zou 3 uur roken ipv 1 uur. En na het garen 2 uur op de Q voor een bark. Zou zeg ik, ik moet het zelf ook nog eens doen....D.deJong schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:48:
Pulled pork eerst een uur op de BBQ voor de rooksmaak/ring en daarna sous vide afgaren lijkt mij een prima manier.
Vandaag een stuk entrecote in een bak water gegooid, zal mij benieuwen of deze net zo positief bevalt als de spareribs van afgelopen week.
Van de Anova Precision Cooker heb ik nu een review online gezet, dan kan je zelf lezen of sous vide misschien ook wat voor jouw is. Zelf vind ik het een enorm positieve toevoeging.
Van de Anova Precision Cooker heb ik nu een review online gezet, dan kan je zelf lezen of sous vide misschien ook wat voor jouw is. Zelf vind ik het een enorm positieve toevoeging.
Heb jij de meater nog? Zoja dan lijkt mij een test icm de anova interessant. Nu stop je een stuk vlees voor 24u in het water. Ik ben benieuwd wanneer het vlees eigenlijk de kern temperatuur bereikt. Wellicht is dat al na 10u ofzo... Waarom dan nog langer verwarmen...Hari-Bo schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:06:
Vandaag een stuk entrecote in een bak water gegooid, zal mij benieuwen of deze net zo positief bevalt als de spareribs van afgelopen week.![]()
@Michieas Nee, ik had deze enkel om een review te schrijven. Maar op kort termijn zal ik deze sowieso bestellen. Dan zal ik die test eens doen.
Vandaag longhaas gemaakt. Bij het schoonmaken een zeen gevonden. Hoort deze ertussen te zitten?
In elk geval deze verwijderd en dan op direct vuur gegrild. Wat ben ik blij met het kamado ei van de action. Snel op temperatuur.
Maar de stukken longhaas met verschillende kruiden gedaan. The AP rub was geniaal lekker, Noskos the steak rub was lekker en de pezo++ (vrouw haar mengsel) was ook aangenaam. Maar sommige stukken waren well done ipv medium maar desondanks superzalig van smaak.
Heerlijk zulk werkvlees met smaak.
In elk geval deze verwijderd en dan op direct vuur gegrild. Wat ben ik blij met het kamado ei van de action. Snel op temperatuur.
Maar de stukken longhaas met verschillende kruiden gedaan. The AP rub was geniaal lekker, Noskos the steak rub was lekker en de pezo++ (vrouw haar mengsel) was ook aangenaam. Maar sommige stukken waren well done ipv medium maar desondanks superzalig van smaak.
Heerlijk zulk werkvlees met smaak.
Ja, die verbindt de 2 helften met elkaar.
Die "moet" je dus ook verwijderen zodat je 2 helften filet overhoudt.
Die "moet" je dus ook verwijderen zodat je 2 helften filet overhoudt.
Zo verleidelijk deze postD.deJong schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:48:
Ik ben een purist en geen fan van sous vide gegaard, ik merk mn in de structuur en smaak dat er toch wat verlies is qua intensiteit. Zeker met bijv brisket merk je dit heel erg!
Maar ff een meuk post van afgelopen weekend;

Burned ends van de point
Ah de jaarlijkse SV-discussie 
Heb zelf ook een Anova aangeschaft een maandje of 2 geleden maar hij is al snel aan het stofhappen geslagen. Ben er ook nog niet helemaal over uit waar ik hem voor zou willen gebruiken, in ieder geval vind ik het geen enkele toegevoegde waarde hebben voor steaks van welk formaat dan ook (van cm dik tot een ribroast van 2kg geprobeerd). Wellicht een iets betere evenredige garing, maar je mist een hoop smaak t.o.v. bijvoorbeeld een reverse sear.
Voor etentjes met meerdere gangen is hij wel ideaal in ieder geval, dus wellicht trek ik hem met kerst weer uit de kast.
Zaterdag een mooie ribroast gehaald bij de Sligro en klaargemaakt op de Broil King. Zodra hij aan stond direct het vlees erop gegooid zodat deze zoveel mogelijk rook kon oppakken. Denk dat hij totaal 2 uur gelegen heeft voor een kern van 45 graden bereikt was. Toen ivm de planning een klein half uurtje laten rusten waarbij de kerntemperatuur slechts 1 graad gedaald is. Ondertussen de bbq opgestookt tot >350 graden en nog even om en om afgefikt voor de krokant korstje. Resultaat was een prachtige egale garing en een smaak die je met SV nooit zou bereiken
Heb zelf ook een Anova aangeschaft een maandje of 2 geleden maar hij is al snel aan het stofhappen geslagen. Ben er ook nog niet helemaal over uit waar ik hem voor zou willen gebruiken, in ieder geval vind ik het geen enkele toegevoegde waarde hebben voor steaks van welk formaat dan ook (van cm dik tot een ribroast van 2kg geprobeerd). Wellicht een iets betere evenredige garing, maar je mist een hoop smaak t.o.v. bijvoorbeeld een reverse sear.
Voor etentjes met meerdere gangen is hij wel ideaal in ieder geval, dus wellicht trek ik hem met kerst weer uit de kast.
Zaterdag een mooie ribroast gehaald bij de Sligro en klaargemaakt op de Broil King. Zodra hij aan stond direct het vlees erop gegooid zodat deze zoveel mogelijk rook kon oppakken. Denk dat hij totaal 2 uur gelegen heeft voor een kern van 45 graden bereikt was. Toen ivm de planning een klein half uurtje laten rusten waarbij de kerntemperatuur slechts 1 graad gedaald is. Ondertussen de bbq opgestookt tot >350 graden en nog even om en om afgefikt voor de krokant korstje. Resultaat was een prachtige egale garing en een smaak die je met SV nooit zou bereiken
Ach, alles heeft zijn voor- en nadelen en daarmee zijn plek bij de consument. Niet iedereen kan thuis barbecuen en in die gevallen zal Sous vide een uitkomst zijn, denk ik.
Zo is mijn Niclan afgelopen weekend opgehaald door een medetweaker en in plaats daarvoor heb ik de Napoleon Prestige Pro 500 gekocht. Een gasser. Nooit gedacht dat ik ooit een gasser zou kopen, laat staan eentje uit dit segment, maar dit was een functionele aankoop die meerdere malen per dag zo snel mogelijk up & running moet zijn. Ik heb er ook een houtskoolinzet voor gekocht, maar voor het echte houtskoolwerk heb ik altijd de Kamado Joe Junior nog.
Ik warm overigens regelmatig een steak op in de Sous vide: 45m@48C om 'm daarna dicht te schroeien in een pan.
Zo is mijn Niclan afgelopen weekend opgehaald door een medetweaker en in plaats daarvoor heb ik de Napoleon Prestige Pro 500 gekocht. Een gasser. Nooit gedacht dat ik ooit een gasser zou kopen, laat staan eentje uit dit segment, maar dit was een functionele aankoop die meerdere malen per dag zo snel mogelijk up & running moet zijn. Ik heb er ook een houtskoolinzet voor gekocht, maar voor het echte houtskoolwerk heb ik altijd de Kamado Joe Junior nog.
Ik warm overigens regelmatig een steak op in de Sous vide: 45m@48C om 'm daarna dicht te schroeien in een pan.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Wellicht niet 100% bbq-gerelateerd maar nu het weer flink begint af te koelen komt het charcuterieseizoen er weer aan. Sommige recepten worden koud gerookt en dat doe ik in de bbq, dus wat mij betreft is dit het goede topic. Zijn er hier nog mensen die zich met charcuterie bezig houden?
Dit seizoen wil ik naast mijn standaardrecepten zoals zalm, pancetta en harde worst eens een guanciale maken. Moet alleen nog even kijken waar ik de juiste wangen vandaan ga halen.
Dit seizoen wil ik naast mijn standaardrecepten zoals zalm, pancetta en harde worst eens een guanciale maken. Moet alleen nog even kijken waar ik de juiste wangen vandaan ga halen.
Ik stel voor dat we een blinde sous vide test gaan doen, ik ben bang dat hetzelfde verhaal gaat worden als de die hard bier liefhebbers welke hun eigen biertje eruit kunnen halen. 
Het grootste voordeel vanuit mijn kant is dat als ik niet veel tijd heb doordeweeks voor uitgebreid low & slow garing een stuk vlees vroeg in de ochtend de hele dag kan laten garen. En zodra ik thuiskom even afgrillen en weer een heerlijke hap klaar. De kwaliteit van het vlees wordt niet minder, het wordt immers ook in sterren restaurants gebruikt en die staan nou niet bekend om meuk vlees al la een gemiddelde vreetschuur.
Dat het minder charme heeft zal ik niet ontkennen, maar gemakt heeft soms de overhand ook met hobby's.
Het grootste voordeel vanuit mijn kant is dat als ik niet veel tijd heb doordeweeks voor uitgebreid low & slow garing een stuk vlees vroeg in de ochtend de hele dag kan laten garen. En zodra ik thuiskom even afgrillen en weer een heerlijke hap klaar. De kwaliteit van het vlees wordt niet minder, het wordt immers ook in sterren restaurants gebruikt en die staan nou niet bekend om meuk vlees al la een gemiddelde vreetschuur.
Dat het minder charme heeft zal ik niet ontkennen, maar gemakt heeft soms de overhand ook met hobby's.
[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 24-09-2018 14:49 ]
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism