Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@Chevy454 dat vocht bewaar ik en mix ik weer door de pulled pork na het pullen.

Zo, net een ad gezet voor mijn Fornetto 18", Niclan en de kast van mijn Kamado Joe Junior. Ik ben benieuwd of ik er vanaf kom :P

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

Apie! schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:09:

Zo, net een ad gezet voor mijn Fornetto 18", Niclan en de kast van mijn Kamado Joe Junior. Ik ben benieuwd of ik er vanaf kom :P
Waar staan die ads?

Edit: Thanks!

• Apie!

Apie!

Er is er maar eentje, en die staat op het bbqgenootschap :)

Ik weet niet meer of je hier naar ads mag linken, maar mijn nick is daar KamadoJor.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 12:14
Sherlock schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:23:
[...]

Ik ben ook bezig om zo'n tafel te maken, ben alleen nog aan het kijken hoe ik de bbq (Weber OTP 47) in het blad ga verwerken. Heb jij hem op de handvatten laten steunen, of op meer plaatsen? Twee punten lijkt me nogal weinig natuurlijk. Ik las ook al over stoelhoekjes die je onder de rand kan zetten, dat lijkt me nog wel handig. O.a. hier. Iemand ervaring met deze manier van 'ophangen'?
Ik zal t wederom even posten voor je ;)
Die van mij zweeft zeg maar in t meubel met 4 stuks van deze schroeven
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/12496_Schroefduim2020staal20verzinktmet20kruisgleuf_2.jpg
bbq

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• skip-5
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 16:07
Aloha, ik heb sinds een paar dagen dit onderwerp pas ontdekt en ben nu pas halverwege 2016 met lezen :p dus als dit tussen 2016 en gisteren al een keer voorbij gekomen is, mijn excuses!

Maar ik wilde nog even een ding meegeven wat mij persoonlijk enorm geholpen heeft met een BCC op een 47cm weber.

Ik werd er een beetje simpel van dat ik die kip toch steeds moest draaien omdat het anders een beetje een duo penotti kip werd.

Ik heb ook het rek aangeschaft van weber en daar tot op de dag van vandaag erg blij mee, maar de toevoeging van een springvorm maakt het voor mij compleet!

Hier zit hij nog rustig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5S4TlDyxvJAHvcW88WZsRmwh/full.jpg

De kokos briketten zitten er echt net in, mooi in een cirkel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JwNxdbC4Uw7P2iGovMqCwYP5/full.jpg

En aan het einde, niet hoeven draaien, lekker laten gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zH2Pr5dBjIvXsWVFk0tILdKn/full.jpg

Wie weet heeft iemand er wat aan, ik ga snel weer terug naar 2016 :p (zou hier met een paar dagen weer terug moeten zijn)

gr Skip

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

alki schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:32:
[...]
Die van mij zweeft zeg maar in t meubel met 4 stuks van deze schroeven
[...]
Je kunt beter 3 oplegpunten gebruiken. Dan is het statisch bepaald. Bij vier of meer wordt er altijd 1 niet belast en kan het gaan wiebelen.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 12:14
immetjes schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:39:
[...]

Je kunt beter 3 oplegpunten gebruiken. Dan is het statisch bepaald. Bij vier of meer wordt er altijd 1 niet belast en kan het gaan wiebelen.
Klopt als een bus

• Hari-Bo
  • Laatst online: 24-09 15:30

En wat gaat daar voor moois terugkomen. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Waarom de Niclan de deur uit?

Wat doe je met die roosters? O-)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Hari-Bo
@Chevy454 Ik gok iets met discutabele kwaliteit, die overleeft de winter niet buiten. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Hari-Bo op 06-09-2018 16:01 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Omdat het allemaal bij elkaar te veel ruimte inneemt. Ik wil over naar een Weber Summit.

@Chevy454 De Niclan verkoop ik inclusief roosters, maarrrr ik ben de beroerdste niet: alleen voor jou geldt ook de aanbieding dat je de roosters mag kopen, maar dan wel inclusief Niclan :+

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:02:
Omdat het allemaal bij elkaar te veel ruimte inneemt. Ik wil over naar een Weber Summit.

@Chevy454 De Niclan verkoop ik inclusief roosters, maarrrr ik ben de beroerdste niet: alleen voor jou geldt ook de aanbieding dat je de roosters mag kopen, maar dan wel inclusief Niclan :+
Een Weber summit, doe maar duur hoor :P

Betreffende die roosters: nah, heb al een Niclan :+

Ik vind het eigenlijk wel frappant: ik zat ook namelijk te denken om die Niclan weg te doen want ik gebruik die te weinig. Dat kleine ei van de action wordt eigenlijk best stiekem vaak gebruikt. Maar aangezien Mrs Chevy454 een nieuwe badkamer wil moet ik nog maar even wachten met mijn tuinhuis.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 06-09-2018 16:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Geh, ik gebruik de Niclan eigenlijk best veel. Bijna elke dag, zeg maar. Dat wil wel met het carnivore diet. De Summit, tja, ik ben nu wel zo ver om te settelen met een barbecue for life, denk ik. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de charcoal of gasser wil. De Kamado Joe Junior houd ik sowieso.

Trouwens, als er iets is dat ik van de Niclan heb geleerd, dan is het niet eens kwaliteit gerelateerd, maar dat ik meer ruimte wil en die ruimte flexibeler wil kunnen benutten. Daarnaast ben ik positief verrast over de eigenschappen van een stalen barbecue/kamado.

Blown past falling sands

• Hari-Bo
@Apie! Een Caliber Pro Kamado niets voor je, dan heb je geheid een barbecue for life.

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:18:
@Apie! Een Caliber Pro Kamado niets voor je, dan heb je geheid een barbecue for life.
Een meer ouwe lullen BBQ is dan geschikt, een pellet brander. Die fan hoor je met de tijd toch niet meer :+

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:19:
[...]

Een meer ouwe lullen BBQ is dan geschikt, een pellet brander. Die fan hoor je met de tijd toch niet meer :+
Dat is ook waar, de pellet barbecue heb ik juist de deur uit gedaan oa om die rede. Die fan verpest de barbecue sfeer met een kleine groep.

• Apie!

Apie!

Hari-Bo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:18:
Holy moly, wat een ding 8) maar nee, ik neig meer naar gemak. Elke dag houtskool aanmaken en een kamado op temp krijgen is gedoe. Hobbyen doe ik wel op de KJJ als ik er zin in heb.

Edit: Overigens zou een Summit op gas ook heel goed passen in het plan om een overkapping aan het huis te bouwen. Die zou daar dan mooi onder kunnen staan d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door Apie! op 06-09-2018 16:38 ]

Blown past falling sands

• Hari-Bo
Apie! schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:29:
[...]

Holy moly, wat een ding 8) maar nee, ik neig meer naar gemak. Elke dag houtskool aanmaken en een kamado op temp krijgen is gedoe. Hobbyen doe ik wel op de KJJ als ik er zin in heb.

Edit: Overigens zou een Summit op gas ook heel goed passen in het plan om een overkapping aan het huis te bouwen. Die zou daar dan mooi onder kunnen staan d:)b
Ik snap wat je bedoeld ook voor hetzelfde dilemma gestaan, maar uiteindelijk toch gek van de Kamado en vooral deze van compleet RVS. Daarom heb ik ook een opschoon actie gehouden en deze gekozen om levenslang te gaan gebruiken.

Het gemak met houtskool kan je nog verbeteren met een Looftlighter dan heb je deze zo op temperatuur.

Maar de Summit is ook een pracht apparaat, deel je je ervaringen als je deze binnen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo Ervaringen delen doe ik sowieso, maar eerst moet ik van de twee barbecues en de tafel af, want anders kan ik 'm niet eens kwijt :+ (en krijg ik last met de Thuiscommissie)

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Grappig om te lezen dat we allemaal wel hetzelfde probleem hebben ( thuisfront )
Toen ik 15 jaar geleden de minigasser de deur uitgedaan had ( formaat WGA met lavastenen ) kochten we zo'n betonnen grillbak.
Dat was toen ( voor mij ) wel het summum
Maar al snel kwam de Weber in beeld, "schatje, dit is wel DE bbq "
en er moest een Smokey Joe bij komen, want de WGA kwam maar niet naar NL
Toen die er was, moest ik die ook hebben ;)
Zucht, "toe maar ..."

Nu dan sinds kort eindelijk mijn gezeur beu, en toch de Kamado ....

Nee, ik denk niet dat ik er een Summit of Caliber ( of zo'n ubergave Yoder-Smoker ) binnen afzienbare tijd doorheen krijg.

Eerst de overkapping aan de achterkant ... Dat heb ik dan wel voor elkaar gekregen voor a.s voorjaar :+

• Apie!

Apie!

@FreshMaker Je moet de Summit ook weten te brengen in combinatie met de overkapping als 'buitenkeuken'.

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:53:
@FreshMaker Je moet de Summit ook weten te brengen in combinatie met de overkapping als 'buitenkeuken'.
Die troef heb ik al gespeeld

Zo'n overkapping met kamado .... dat zou toch heerlijk zijn ...
Wel stuur ik zo regelmatig topics uit de Grillverein zelfbouw ... daar komen me toch 'buitenkeukens' voorbij .. njam !

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Hier ook al een kleine opruim actie gehouden. Had 2 bastard large staan, wga, Joy stove.

1 bastard weg gedaan en daar een kamado Joe junior voor gehaald.
Wga is echt voor vakanties nu. De Joy stove is leuk voor een pan of dutch oven.

De junior staat nu het meeste aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• man_rot
  • Laatst online: 24-09 17:33
Hoi ook ik heb dit forum ontdekt, weken lang alle door zitten spitten, en maandag was de grote dag, mijn kamadojoe classic II is afgeleverd, vandaag 1e stukje vlees er op gemaakt purmersteyn cote du boef van de landmarkt

recept uit hete kolen gevolgd, en moet zeggen voor 1e poging.....
het was zalig!!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BQwHLe1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/udfz0gP.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sox7xJJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/envxgvn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FkGhauL.jpg

[edit] hmmm kan niet direct photo's van google photo laten zien, weet iemand hoe dit wel kan? nu maar imgur gedaan, maar wel omslachtig zo

[ Voor 58% gewijzigd door man_rot op 06-09-2018 22:30 ]

Groetjes Manfred

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:45:
Pak dan wel de dik bevleesde. Die zijn wel redelijk.
Bedoel je deze?
https://www.makro.nl/cat/...ries-ca.-2,5-kg#tabAnchor

• The Fatal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 17:06
Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/c25hjb7mv/IMG_20180906_223101_855.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/qlcmkq8hj/IMG_20180906_223103_908.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/4yxm3ouhj/IMG_20180906_223105_518.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/6qqkyl64n/IMG_20180906_223107_715.jpg

2x 800 gram.
Iets verder dan medium-rare, maar wel nog heel mals en grwoon lekker.

Herkansing kippetje was ook gelukt.
Gewoon aan het pootje trekken en het bot kwam er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/6qqkyt3mf/IMG_20180904_200534.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/otjnq0rrb/IMG_20180904_202243.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/6qqkysgh3/IMG_20180904_202727.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door NeutraleTeun op 06-09-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05:51
Goedemorgen allemaal! Ik meld me hier ook :)

Vorige week ingetrokken in mijn nieuwe huis, en mijn vriendin heeft mij verrast met een prachtig kado: een Weber GBS Master-Touch van 57cm. Ik roep al een aantal jaar dat ik meer met BBQ wil gaan doen, en nu heb ik daar prachtig materiaal voor!

Nu moet deze natuurlijk dit weekend uitgeprobeerd worden. Iemand een tip voor een makkelijk recept wat redelijk foolproof is? Ik dacht zelf aan beer can chicken?

Ik heb nog geen thermometer voor op het rooster en geen bbq bestendige vleesthermometer die ik er in kan laten zitten (alleen zo'n ding dat in de oven kan: niet geschikt neem ik aan?).

Daarnaast zou ik graag wat rookhout proberen.

Zijn er tips voor mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
Echt fool proof vind ik altijd beenham.
Die krijg je namelijk op 85 graden goed en ook op 190.

Zeker als je naturelle beenham pakt, dan kan je met rubs spelen, injecteren, roken eigenlijk alles wat je wilt.

Lekker paar aardappeltjes in rozemarijn, zout en olie er bij van de bbq. Een rode wijn saus maken. Succes!

Kip word al snel droog als je wat verkeerd doet of niet helemaal gaar. Dus daar zou ik niet mee beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door The Fatal op 07-09-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
The Fatal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:12:
Echt fool proof vind ik altijd beenham.
Die krijg je namelijk op 85 graden goed en ook op 190.

Zeker als je naturelle beenham pakt, dan kan je met rubs spelen, injecteren, roken eigenlijk alles wat je wilt.

Lekker paar aardappeltjes in rozemarijn, zout en olie er bij van de bbq. Een rode wijn saus maken. Succes!

Kip word al snel droog als je wat verkeerd doet of niet helemaal gaar. Dus daar zou ik niet mee beginnen.
Dank voor de tip! Ik kan overigens wel redelijk tot goed koken, ben bekend met de kerntemperaturen, gebruik ook regelmatig een Anova en weet dus wel het een en ander. Vooral benieuwd hoe het stabiliseren van de temperatuur gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:31:
Vooral benieuwd hoe het stabiliseren van de temperatuur gaat!
Niet, op een ketel pendelt deze altijd wat tussen bepaalde waarden. Als de zon erop staat kan de temperatuur met 8C omhoog schieten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:09:
Goedemorgen allemaal! Ik meld me hier ook :)

Vorige week ingetrokken in mijn nieuwe huis, en mijn vriendin heeft mij verrast met een prachtig kado: een Weber GBS Master-Touch van 57cm. Ik roep al een aantal jaar dat ik meer met BBQ wil gaan doen, en nu heb ik daar prachtig materiaal voor!

Nu moet deze natuurlijk dit weekend uitgeprobeerd worden. Iemand een tip voor een makkelijk recept wat redelijk foolproof is? Ik dacht zelf aan beer can chicken?

Ik heb nog geen thermometer voor op het rooster en geen bbq bestendige vleesthermometer die ik er in kan laten zitten (alleen zo'n ding dat in de oven kan: niet geschikt neem ik aan?).

Daarnaast zou ik graag wat rookhout proberen.

Zijn er tips voor mij?
Een hele kip, dome temperatuur rond de 160/180 aanhouden, en na 30 minuten even met een action vleesprikker ( 2,00€ ) in het been meten
Dan na 45 minuten nog een keer ( dan zal die er wel zijn, of iig bijna )
Niet 85C 10 minuten erbij, en herhaal voorstaande

Je hebt ervaringen met ovens, een BBQ is niet meer dan dat, met wat andere brandstof.
Temperatuurbeheersing leer je vanzelf, door de top en bottom gaten open of juist dicht te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-09 15:16
Naast het vlees ziet ook de friet er erg lekker uit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bij de Real, iets met Texas Smokey BBQ.

Van McCain.

[ Voor 16% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-09-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Ook eenvoudig zelf te maken natuurlijk met wat patat paprika kruiden bijvoorbeeld :)
De vrouw heeft inmiddels de doos met alle kruiden ook ontdekt voor "normaal" avondeten :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-09 15:48

JanB

Het ken rotter !!!

V.d. week m'n UDS weer wat verbeterd. Staat nu mooi op zwenkwielen en een mooi scharnier aan het deksel.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1843/30658986418_9f43e9d432_b.jpg

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:01
@JanB je moet eens kijken naar de gateway grills! Werken als een tierelier. Ik ben echt aan het twijfelen of ik een uds ga bouwen of nog een niclan erbij koop

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Typhone

Who Dares Wins

Nee vrijwel zeker bedoelt hij de variant van Van Rooij Meat.
Witte dozen met een kleine rood-wit-blauw (uit mijn hoofd) opdruk.

Dat is goede kwaliteit!

@NeutraleTeun
Die 3e afbeelding is goud waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 07-09-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:00:
@JanB je moet eens kijken naar de gateway grills! Werken als een tierelier. Ik ben echt aan het twijfelen of ik een uds ga bouwen of nog een niclan erbij koop
Blijft mooi spul een UDS, volgend jaar maar eens knutselen. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

Anderhalve week geleden nog even 3 kg Walchers Gildenspek gemaakt volgens recept van Noskos. Blijft heerlijk en is een grote favoriet hier in huis.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1884/44205496411_3378bcf582_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1871/44528742431_e9d9ffde0c_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1894/30658975918_f8edb90703_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1867/44528743801_74d7ed498a_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

Paganstars schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:00:
Deze heb ik gebouwd met o.a, de Big Poppa Smoker set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dat zijn JUIST de voorgegaarde :+
Die wil je niet

Deze moet je hebben :

https://www.makro.nl/cat/...-spareribs-diepvries-5-kg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.metro-group.com/nl/oo2/nl_pim_8196305001001_01?wid=450&hei=450&fmt=jpeg&qlt=80,1&op_sharpen=0&resMode=sharp2&op_usm=1,1,6,0&iccEmbed=0&printRes=72

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 07-09-2018 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

donleone83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:31:
[...]

Dank voor de tip! Ik kan overigens wel redelijk tot goed koken, ben bekend met de kerntemperaturen, gebruik ook regelmatig een Anova en weet dus wel het een en ander. Vooral benieuwd hoe het stabiliseren van de temperatuur gaat!
Dan zou ik, zeker met rookhout erbij (twee experimenten) toch de eerder genoemde beenham proberen. Dat is het meest vergeeflijke stuk vlees dat ik ken. En wat overblijft is de dag erna ook lekker op brood (broodje warm vlees).

Heb je daarna de temp regeling al wat door, dan kip (kip is lastiger want die gaart ongelijk tenzij je deze openknipt en platslaat als in [google term] Spatchcock Chicken [.google term].
Daarna moinkballs en chicken lollipops en dan door naar de 3-2-1 ribs en andere wat langere gerechten zoals pulled pork. Al zal je die waarschijnlijk al snel sous vide voorbereiden door het in mijn ogen kleine smaakverschil.

edit: en bij een experiment met rookhout, wees behoudend in de kruiden, eigenlijk alleen peper en zout en iets wat je echt lekker vindt (tijm en knoflook erin zoals bij een lamsschouder?) zodat je goed kan proeven wat het rookhout toevoegde aan smaak.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 07-09-2018 18:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Laatst geweest en ik vond het eerlijk gezegd best tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

FreshMaker schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:51:
[...]

Dat zijn JUIST de voorgegaarde :+
Die wil je niet

Deze moet je hebben :

https://www.makro.nl/cat/...-spareribs-diepvries-5-kg

[afbeelding]
Ik wisset :*)

Ik blijf me verbazen over het bereik van de GrillEye. Dik 15m via bluetooth door een glazen schuifpui heen met 3/4 streepjes bereik. Is met de Weber iGrill (hier in elk geval) nooit eerder gelukt. Familie komt vanavond en ze zijn allemaal benieuwd naar de pulled pork (9kg procureur ligt erop nu). Veel te veel uiteraard maar deze man vriest genoeg in :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Hoop dat je optijd begonnen bend dan. Laatste keer toen ik er 5 nekken op had gegooid (+/- 13 kg) duurde het 19 uur. Veel meer massa om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EgLbeouTLeuVAV5ygoukXzQE/medium.png

Crap... Een probe kapot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

9kg pulled pork na bereiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dFYrmWvERg5LJWCnYWXfHjVt/thumb.jpg

Voor 6 volwassenen. Na afloop beide neven nog 1kg meegegeven en 5kg ingevroren in porties van 500gr.

@The Fatal
Ze lagen er 06:50 op en gingen er 16:20 af met 91c. Temperatuur van de egg was wel 130c (op het rooster). Op de een of andere manier gaat dat altijd vrij prima en veel sneller dan ik soms hoor. Het was wel procureur geen boston butt met vlinderbot ertussen.

[ Voor 32% gewijzigd door Typhone op 09-09-2018 00:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:25:
[...]

Dan zou ik, zeker met rookhout erbij (twee experimenten) toch de eerder genoemde beenham proberen. Dat is het meest vergeeflijke stuk vlees dat ik ken. En wat overblijft is de dag erna ook lekker op brood (broodje warm vlees).

Heb je daarna de temp regeling al wat door, dan kip (kip is lastiger want die gaart ongelijk tenzij je deze openknipt en platslaat als in [google term] Spatchcock Chicken [.google term].
Daarna moinkballs en chicken lollipops en dan door naar de 3-2-1 ribs en andere wat langere gerechten zoals pulled pork. Al zal je die waarschijnlijk al snel sous vide voorbereiden door het in mijn ogen kleine smaakverschil.

edit: en bij een experiment met rookhout, wees behoudend in de kruiden, eigenlijk alleen peper en zout en iets wat je echt lekker vindt (tijm en knoflook erin zoals bij een lamsschouder?) zodat je goed kan proeven wat het rookhout toevoegde aan smaak.
En als je toch een anova hebt, de combi van roken en sous vide is geweldig. De smaak van BBQ en het gemak en de perfecte resultaten van sous vide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Heeft hier iemand ervaring met pepers roken? Ik heb pepers, Joey's Long Cayenne en Thunder Mountain Longhorn, welke ik heb gedroogd in een voedseldroger. Deze wil ik roken, hoe kan ik dit het beste doen?
Ik heb enkel kersenhout op dit moment, kan ik dat hiervoor ook gebruiken?
Ik heb een Weber 57cm. Kan ik enkel wat hout erin leggen en dat laten branden of moet ik er ook kolen/briketten bij doen? Of op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
SPX420 schreef op zondag 9 september 2018 @ 01:31:
[...]

En als je toch een anova hebt, de combi van roken en sous vide is geweldig. De smaak van BBQ en het gemak en de perfecte resultaten van sous vide.
Dank je! Kijk er naar uit om binnenkort bijvoorbeeld een paar goede steaks na de Anova af te grillen op de nieuwe bbq.

@franssie bedankt voor de tips! Ik ben vandaag toch voor de beer can chicken gegaan. De ingrediënen komen van de AH dus het is niet heel veel soeps, maar een flinke scharrelkip van 1,6Kg staat al in de Classic American dry rub (enige dry rub die ze hadden).

Ik lees dat ik een dome temp van ongeveer 175 graden aan kan houden. Plan is om de bovenste schuiven helemaal open te houden (ik wil niets verstikken) en met de onderste schuiven te kijken of ik hem redelijk stabiel kan houden. Hij komt op het kolenrooster te staan met aan beide kanten briketten. Drie vragen:

1. Kan hij eventueel ook op het vleesrooster? Volgens mij is de BBQ groot genoeg er voor;
2. Raden jullie aan om er nog een bakje water of bier bij te zetten? Internet verschilt van mening;
3. Voegen vuurkruiden (ze hadden geen rookhout) nog iets toe als de kip al in de rub staat? Lijkt me niet per se..

[ Voor 4% gewijzigd door donleone83 op 09-09-2018 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Volgens mij laat je de onderste schuiven vol op en regel je met de bovenste.
Mocht je dan nog niet uitkomen, dan pas met de onderste spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
donleone83 schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:24:
[...]

Dank je! Kijk er naar uit om binnenkort bijvoorbeeld een paar goede steaks na de Anova af te grillen op de nieuwe bbq.

@franssie bedankt voor de tips! Ik ben vandaag toch voor de beer can chicken gegaan. De ingrediënen komen van de AH dus het is niet heel veel soeps, maar een flinke scharrelkip van 1,6Kg staat al in de Classic American dry rub (enige dry rub die ze hadden).

Ik lees dat ik een dome temp van ongeveer 175 graden aan kan houden. Plan is om de bovenste schuiven helemaal open te houden (ik wil niets verstikken) en met de onderste schuiven te kijken of ik hem redelijk stabiel kan houden. Hij komt op het kolenrooster te staan met aan beide kanten briketten. Drie vragen:

1. Kan hij eventueel ook op het vleesrooster? Volgens mij is de BBQ groot genoeg er voor;
2. Raden jullie aan om er nog een bakje water of bier bij te zetten? Internet verschilt van mening;
3. Voegen vuurkruiden (ze hadden geen rookhout) nog iets toe als de kip al in de rub staat? Lijkt me niet per se..
Wat ik vaak doe met de Weber is de grove temperatuur afstelling met de onderste schuif en dan de fine tuning met de bovenste.
1. Ja kan zorgen dat hij niet tegen de deksel aan komt. 2. Hoeft niet, lekbak is wel fijn ivm schoonmaken. 3. geen ervaring mee maar lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Bovenste half of op een kier, onderste half en bijhouden ( meer / minder luchttoevoer voor warmte )

1 -> alles kan, als het past, al denk ik dat 1.6kilo te hoog wordt
2 -> Nergens voor nodig, doet helemaal niets, behalve het idee
3 -> vuurkruiden zijn afgedankte dennennaalden, lavendel en rozemarijn ... kan toevoegen, het is iig wel fijn om te ruiken -> verder hetzelfde idee als het bier in het blikje, leuk idee - meer niet.

Maar rare AH heb je, vrijwel alle AH's hadden de Bastard display staan, maar ook in de general bbq-schappen ligt een plastic buis met rookhoutjes ( kleine blokjes ) en een zakje
https://www.ah.nl/producten/product/wi387265/ah-bbq-rookhout

Rookhout is niet noodzakelijk uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Plan is om de bovenste schuiven helemaal open te houden (ik wil niets verstikken) en met de onderste schuiven te kijken of ik hem redelijk stabiel kan houden. Hij komt op het kolenrooster te staan met aan beide kanten briketten.
Met kip kan je niet anders als met 2 kanten briketten wil je dat die egaal gaar wordt. Maar ik neem aan dat je al de merktekens hebt aangebracht aan de onderkant? Want anders ga je die geheid stikken.

Verder zou ik niet de bovenste schuif volledig open houden. Je verliest dan teveel warmte. Ik zou die op 1/2 tot max 2/3 zetten in het begin.

En de onderste schuif volledig open tot 150C dome en dan met de onderkant gaan spelen
2. Raden jullie aan om er nog een bakje water of bier bij te zetten?
Hangt af waarvoor je dat bakje gebruikt. Vergeet niet dat je wel die 175C wilt bereiken, water neemt veel warmte op. Maar geeft ook nadelen, de waterdamp is kouder als 175C...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Van het weekend Ribs klaar gemaakt dmv 3-2-1 methode

3 uur roken
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ik6nAU/Ribs1.jpg

2 uur in de aluminiumfolie met een beetje kamertemp appelsap
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fksuqU/Ribs3.jpg

1 uur uitgepakt en ingesmeerd met een glaze... (resultaat)
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jD5Qx9/Ribs4.jpg

Waren erg mals alleen proefde heel licht de appelsap.
Dus volgende keer korter in de aluminiumfolie.

Begin steeds meer de Bastard aan te voelen qua temperatuur en krijg ook steeds meer vertrouwen in mijn kunnen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Quadradial op 10-09-2018 09:56 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wij willen graag een nieuwe barbecue/kamado.
Huidige is de Weber 57 premium en het blokker eitje (en een weber GA)....in onze binnenkort te bouwen barbecuebar willen we 1 barbecue plaatsen en we vinden de weber 57 daar net wat te groot voor en net wat te onhandig (los deksel, indirect minder praktisch), dus willen we 1 mooie kamado plaatsen.

En dan komen we meteen bij Kamado Joe, omdat dat divide&conquer systeem geniaal is. De Junior heeft dat standaard niet (zijn wel wat tweaks/opties voor) maar is voor ons ook eigenlijk net te klein. Wij wilden dus een maatje groter en eigenlijk is de Kamado Classic II perfect voor ons. Qua formaat, qua features en bouwkwaliteit...behalve de prijs....met 1250 euro gaat dat hem gewoon niet worden. Ja hij is tof, maar hij is echt te prijzig, dus streep erdoor.

Nu heb ik navraag gedaan en op een Auplex Kamado:
https://www.123buitenkoken.nl/product/auplex-kamado/
past dit setje ook goed:
https://www.123buitenkoke...e-conquer-21-inch-kamado/

Waardoor ik hoop dat ik voor minder dan de helft van het geld (580 ipv 1250 euro) redelijk dezelfde opties heb als een classic II.

Dat de bouwkwaliteit op details anders is geloof ik meteen, net als de fancy scharnier die echt wel mooier zal zijn bij de Joe....maar voor het geld verschil mag een compromis of 2 ook wel.

@franssie is de enige hier die ik ken met een Auplex, hoe bevalt die jou? En heb jij al zo'n divide&conquer systeem erin geplaatst om flexibeler te zijn qua mogelijkheden?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 15:13
Quadradial schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:50:
Van het weekend Ribs klaar gemaakt dmv 3-2-1 methode

3 uur roken
[afbeelding]

2 uur in de aluminiumfolie met een beetje kamertemp appelsap
[afbeelding]

1 uur uitgepakt en ingesmeerd met een glaze... (resultaat)
[afbeelding]

Waren erg mals alleen proefde heel licht de appelsap.
Dus volgende keer korter in de aluminiumfolie.

Begin steeds meer de Bastard aan te voelen qua temperatuur en krijg ook steeds meer vertrouwen in mijn kunnen. :)
Zelf ook ribs gemaakt gisteren!
Ik doe ipv appelsap wat bruine suiker en boter in de folie, dan de ribben met de vleeskant naar onder. Dan heb je niet zo de appelsap smaak.

De ribben van gisteren:

http://i1178.photobucket....0/IMG_20180909_175003.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Nomad Bevalt mij goed. Is ooit gevallen op gras bij het verplaatsen en toen is de binnenschaal gebkoken (maar dat was met een beter merk denk ik ook gebeurd) en die heb ik met RVS banden weer strak getrokken. Ik heb verder null opties, zelfs geen platesetter/deflector omdat ik toch nooit hoger ga dan 180 en in een kamado heb je dan nauwelijks tot geen echt vuur. (Ik gebruik er wel eentje bij de blokker kamado want daar zit het vlees etc er anders wel te dicht op).
Ik denk dat de kwaliteit van houtskool en het voedsel belangrijker is dan de kwaliteit van de kamado. Het ding staat bij mij vol in de wind zonder afdak, winter en zomer, zonder hoes en na ruim 5 jaar zie je dat de verschroomde schroefjes beginnen te verkleuren (die moet ik dus vervangen door RVS). De rest (onderstel en schuijflaatje etc) zijn gewoon nog prima.
Het enige dat roest is het gietijzeren luchtrooster in de binnenschaal, daar moet ik nog eens een RVS roostertje voor zien te vinden.
Een Auplex is geen sierstuk in je tuin maar doet wel wat ie moet doen. Misschien dat een BGE nog iets stabieler is in temperatuur door het andere materiaal maar daar kan ik niets over zeggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

franssie schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:27:
@Nomad Bevalt mij goed. Is ooit gevallen op gras bij het verplaatsen en toen is de binnenschaal gebkoken (maar dat was met een beter merk denk ik ook gebeurd) en die heb ik met RVS banden weer strak getrokken. Ik heb verder null opties, zelfs geen platesetter/deflector omdat ik toch nooit hoger ga dan 180 en in een kamado heb je dan nauwelijks tot geen echt vuur. (Ik gebruik er wel eentje bij de blokker kamado want daar zit het vlees etc er anders wel te dicht op).
Ik denk dat de kwaliteit van houtskool en het voedsel belangrijker is dan de kwaliteit van de kamado. Het ding staat bij mij vol in de wind zonder afdak, winter en zomer, zonder hoes en na ruim 5 jaar zie je dat de verschroomde schroefjes beginnen te verkleuren (die moet ik dus vervangen door RVS). De rest (onderstel en schuijflaatje etc) zijn gewoon nog prima.
Het enige dat roest is het gietijzeren luchtrooster in de binnenschaal, daar moet ik nog eens een RVS roostertje voor zien te vinden.
Een Auplex is geen sierstuk in je tuin maar doet wel wat ie moet doen. Misschien dat een BGE nog iets stabieler is in temperatuur door het andere materiaal maar daar kan ik niets over zeggen.
Hij gaat bij ons in een tafel geplaatst worden, dus uiterlijk vind ik niet essentieel. Ik wil liever dat het goed in elkaar zit qua bouw en functie en zo te lezen is die in de basis gewoon goedgekeurd door je. En daar gaat het om :)

Samen met zo'n divide&conquer erin kan ik goed doen wat ik wil (namelijk ook direct en indirect redelijk tegelijk met dingen als een picanha, of een fatty ...of dingen als dikke worsten/burgers die ik even op beide manieren wil kunnen garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Nomad als je 'm inbouwt en wat minder blootstelt aan de elementen dan ik dan blijft ie zeker wel mooi. Net nog even gekeken, het RVS rooster is ook nog prima. Enige wat ik vergeten was te vermelden is dat de dome temp meter ruk was en dat de veer aan de voorkant (waar het deksel op landt) mij mij nu wel erg aan het roesten is. Maar dat zijn de kosten niet om te vervangen.
De 'laklaag' ziet er ook nog goed uit (geen scheurtjes). De mijne heeft niet die typische BGE kuiltjes maar een wat ruwer oppervlakte (vind ik zelf minder mooi maar soit). Het was ooit een aanbieding bij onedayfly.nl of zoiets (ik kan de factuur niet meer vinden in mijn email)

Zie ook
Grondstof

Premium keramische barbecues worden vaak gemaakt van het materiaal cordieriet. Het gaat hier onder andere om de bijvoorbeeld Big Green Egg en Primo, maar ook the Bastard is gemaakt van cordieriet. Cordoriet is een materiaal dat zeer warmte vast en bijzonder duurzaam is. Daarnaast zet cordoriet bijna niet uit tijdens het verhitten. Cordieriet is te herkennen aan de witte kleur. Cordieriet is een duurder materiaal dan het materiaal dat andere partijen gebruiken. De AUPLEX Kamado wordt gemaakt van versterkte klei. Klei is een zeer geschikt voor het maken van keramische barbecues, maar het is dus wel degelijk ander materiaal dan dat van de Big Green Egg. Is klei minder? Nee, dat niet. Klei is een prima grondsof om kamado’s van te maken. De warmtevastheid is zeer goed en de duurzaamheid ook, maar in tegenstelling tot wat andere beweren, worden de Auplex Kamado en de Big Green Egg niet van dezelfde soort keramiek gemaakt.
Maar die had je vast zelf al gevonden ;)

Als ik naar de tekening van die auplexen kijk twijfel ik nu wel of ik een auplex heb ... ik heb die kuiltjes niet maar misschien hebben ze dat in de afgelopen 5 jaar aangepast.

EDIT: als ik her en der kijk op die site staan sommige van kun kamados afgebeeld met RVS band om de ketel en RVS onderstel en anderen staan met gepoedercoate band - ik zou wel nagaan of er RVS geleverd wordt!

EDIR 2: Ik zou wel eens een Takumi kunnen hebben ipv een auplex, de tekening van de buitenschaal lijkt erg op die van mij https://www.barbequeshop.nl/takumi-kamado-large

Alleen heb ik er dacht ik EUR 550 voor betaald. Takumi lijkt dan ook een rebrand van een of andere fabrikant.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 10-09-2018 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Nomad Qua functionaliteit maakt het inderdaad geen moer uit welke kamado je neemt, er zit duidelijk verschil in qua materiaal keuze en garantie voorwaarde. Maar het stuk vlees wordt niet opeens 'premium' bereid op een BGE ipv een Auplex kamado.

Maar wat misschien ook te overwegen is Marktplaats in de gaten houden. Want het barbecue seizoen is weer afgelopen en verscheidene webwinkels dumpen dan de oude modellen. Of particulieren die er toch te weinig mee doen.

Zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar een BGE Large voor 1100 gescoord bij een winkel met garantie, en bij een particulier een nieuwe BGE Minimax voor 525.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:37
Aanstaande zaterdag vier ik mijn verjaardag en komen er wat vrienden langs (+- 9 mensen) en daar wil ik wat eten voor bereiden. Ik zat te denken aan 'wat kleine dingetjes':
- Moinkk ballen
- Sate'tjes van varkensproceur

en iets van kippenpootjes. Kiplolies zien er erg lekker uit en heb ik nog nooit gemaakt...

Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Haribo als ik een BGE in goede staat voorbij zou zien komen voor dat bedrag is dat wel een optie, ik ga denk ik ook even marktplaats in de gaten houden.
Er past er nog wel eentje naast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
franssie schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:07:
@Haribo als ik een BGE in goede staat voorbij zou zien komen voor dat bedrag is dat wel een optie, ik ga denk ik ook even marktplaats in de gaten houden.
Er past er nog wel eentje naast ;)
Der staan ook vaak wel bastards op voor een mooi prijsje. Zo heb ik die van mij ook gekregen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
R0y. schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:52:
Aanstaande zaterdag vier ik mijn verjaardag en komen er wat vrienden langs (+- 9 mensen) en daar wil ik wat eten voor bereiden. Ik zat te denken aan 'wat kleine dingetjes':
- Moinkk ballen
- Sate'tjes van varkensproceur

en iets van kippenpootjes. Kiplolies zien er erg lekker uit en heb ik nog nooit gemaakt...

Nog tips?
Dan zou ik eerst met de moink ballen (90 min @ 110-120 graden) beginnen
Daarna de kip lollies (60 min @ 180 graden)

De moinkballen en kiplollies worden bij mijn feestjes altijd goed ontvangen.
Alleen zit er wel wat voorbereiding aan beide gerechten.
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/kip-lollies/

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 13:24
CodeIT schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:19:
@NoepZor Ik haal meestal de bevroren 'van Rooi meat'. Deze zijn 5,29 incl BTW. Witte doos met NL vlag.
Ik heb uiteindelijk de dikbevleesde meegenomen, maar zit wel wat verschil in. Ik had 1 doos met 6 strengen welke echt mooi bevleesd waren (eentje was wel 6cm dik). Andere doos wat kleinere ribben bij qua breedte en wat quasi shiners. @KillaZ Je hebt ze in zowel gegaarde als niet gegaarde vorm!

Ik maak de spareribs altijd 3-2-1 klaar met een kansas city rub en BBQ saus. Nu wil ik een keer sweet chili maken, iemand een goed BBQ recept hiervoor? In veel recepten worden de ribs eerst gekookt in marinade.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donleone83
Dank allemaal, voor de goede tips! De beer can chicken was uitermate goed gelukt! Het was echt een eitje. De temp was in het begin iets te hoog, iets verder geknepen met de onderste luchtschuiven en bovenin een heel klein beetje dichter gedraaid, en de dome temperatuur bleef superconstant rond de 180 graden. Na een uurtje was de kip klaar, supermals en echt onwijs lekker! Mooi knapperig velletje ook!

Uiteraard vergeten foto's te maken van het eindresultaat, maar hier wat foto's van de voorbereiding.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/ee76pp/IMG_0874.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hSqbpp/IMG_0875.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/h90gN9/8_FBB6_CAC_3_B63_417_D_B56_E_2_BC70_C98_E7_D8.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hEcT29/6_DA52643_0_D2_B_4_F0_F_B92_E_4_BD304_DA10_C6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 16:11
Maagdelijke kolenbakjes nog :+

@NoepZor thanks!

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Afgelopen zondag nog naar Dongen (NB) geweest naar een bbq wedstrijd, eerste keer weeste kijken. Aantal lekkere stukjes vlees op!

Wat ons opviel was het volgende:
* Weinig variatie kwa vlees. Over het algemeen maar 3 stukken vlees, brisket-pulled pork-ribs
* Wel veel variatie kwa smaken van een zelfde stuk vlees. Sommige waren echt een heel stuk beter dan een ander.
* Veel verschillende q’s, veel wsm, kamado’s, uds, pallet smokers, ketels etc
* Sommige hadden de q echt aan de achterkant verstopt en de voorkant van de tent bijna helemaal dicht waardoor je de “keuken” niet zag
* Er werd weinig echt gekookt. Zie ook het eerste punt. Had echt maaltijden verwacht, verschillende typen bereidingen. Maar het meeste was alleen low en slow.
* Was leuk om overal wat te proeven.
* Weinig keus van lekkere biertjes.

Over het algemeen leuk om te zien en gaan zeker nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Quadradial schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:38:
[...]

Dan zou ik eerst met de moink ballen (90 min @ 110-120 graden) beginnen
Daarna de kip lollies (60 min @ 180 graden)

De moinkballen en kiplollies worden bij mijn feestjes altijd goed ontvangen.
Alleen zit er wel wat voorbereiding aan beide gerechten.
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/kip-lollies/
Klinkt goed. Op de weber gooi ik dan de saté!

Hoeveel zou ik per persoon moeten rekenen? 4 balletjes, 4 x kip en 3 saté oid? Daarnaast wil ik een salade neerzetten en iets van een stokbrood met kruidenboter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

R0y. schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:50:
[...]

Hoeveel zou ik per persoon moeten rekenen? 4 balletjes, 4 x kip en 3 saté oid? Daarnaast wil ik een salade neerzetten en iets van een stokbrood met kruidenboter.
Eerder de helft daarvan? Wat jij zegt klinkt wel echt veel per persoon. 4 balletjes is rond de 150gr zeker, saté is zo'n 100 gram per stuk gok ik. En de kip ook ongeveer. Jij hebt het dan over 850 gram per persoon?
Ik houd 350gr per grote eters aan qua vlees. En 250 gram voor de aanhang ervan :p

• R0y.
Nomad schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:10:
[...]

Eerder de helft daarvan? Wat jij zegt klinkt wel echt veel per persoon. 4 balletjes is rond de 150gr zeker, saté is zo'n 100 gram per stuk gok ik. En de kip ook ongeveer. Jij hebt het dan over 850 gram per persoon?
Ik houd 350gr per grote eters aan qua vlees. En 250 gram voor de aanhang ervan :p
Bedankt. Ik heb dus echt geen idee qua hoeveelheden maar wat jij aangeeft klinkt als een mooi uitgangspunt. :)

• Paganstars
The Fatal schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:44:
Afgelopen zondag nog naar Dongen (NB) geweest naar een bbq wedstrijd, eerste keer weeste kijken. Aantal lekkere stukjes vlees op!

Wat ons opviel was het volgende:
* Weinig variatie kwa vlees. Over het algemeen maar 3 stukken vlees, brisket-pulled pork-ribs
* Wel veel variatie kwa smaken van een zelfde stuk vlees. Sommige waren echt een heel stuk beter dan een ander.
* Veel verschillende q’s, veel wsm, kamado’s, uds, pallet smokers, ketels etc
* Sommige hadden de q echt aan de achterkant verstopt en de voorkant van de tent bijna helemaal dicht waardoor je de “keuken” niet zag
* Er werd weinig echt gekookt. Zie ook het eerste punt. Had echt maaltijden verwacht, verschillende typen bereidingen. Maar het meeste was alleen low en slow.
* Was leuk om overal wat te proeven.
* Weinig keus van lekkere biertjes.

Over het algemeen leuk om te zien en gaan zeker nog een keer.
Welkom in de wondere wereld van KCBS koken! Je levert 4 boxes in; 12:00 Chicken, 12:30 Ribs, 13:00 Pork, 13:30 Brisket.

Dat sommige teams hun tent dichthouden is om geheimen binnenkamers te houden. Wij hebben alleen zij en achterkant dicht en onze ketels voor de tent staan.

Er wordt weinig gekookt omdat het een LOW'N'SLOW wedstrijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
R0y. schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:50:
[...]

Ik zou per persoon 4x balletjes (zijn iets groter dan een bitterbal) 2x kip drumstick en 2-3x sate aanhouden.
Daarnaast brood en salade en dan heb je echt wel genoeg

Dan maak je misschien nog wat extra's voor de grote eters.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Paganstars schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:58:
[...]

Welkom in de wondere wereld van KCBS koken! Je levert 4 boxes in; 12:00 Chicken, 12:30 Ribs, 13:00 Pork, 13:30 Brisket.

Dat sommige teams hun tent dichthouden is om geheimen binnenkamers te houden. Wij hebben alleen zij en achterkant dicht en onze ketels voor de tent staan.

Er wordt weinig gekookt omdat het een LOW'N'SLOW wedstrijd is.
Begrijpelijk, maar als men er een evenement van maakt waarbij men publiek uitnodigt, moet er natuurlijk wel wat te doen zijn voor het publiek. Als je alleen maar tegen dichte tentjes aankijkt en men geen tijd heeft voor de bezoekers, dan moet je het evenement niet publiekelijk toegankelijk maken.
Aan de andere kant kun je het wel verwachten natuurlijk omdat het een wedstrijd is en geen foodtruck festival of iets dergelijks. Misschien zou je bij zo'n evenement ook wat bbq'ers moeten neerzetten die niet met de wedstrijd zelf mee doen, maar eten verkopen/serveren aan publiek.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Paganstars
Dat zie je vaker overigens, ik ben zelf nooit op de vaartsche geweest, maar bijv Suydersee, Tony Stone, Meat the East, Waasland is wel vaak dingen te doen zoals bijv uitbeen workshops etc.

Als je op zaterdag komt, hebben teams vaak wel tijd voor je!

• Chevy454
  • Niet online
Is er een overzicht van deze KCBS wedstrijden? Lijkt me ook wel leuk om er eens heen te gaan.
En dan ook maar een weekendje van te maken met de vrouw des huizes.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Martinusz schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:24:
[...]

Begrijpelijk, maar als men er een evenement van maakt waarbij men publiek uitnodigt, moet er natuurlijk wel wat te doen zijn voor het publiek. Als je alleen maar tegen dichte tentjes aankijkt en men geen tijd heeft voor de bezoekers, dan moet je het evenement niet publiekelijk toegankelijk maken.
Aan de andere kant kun je het wel verwachten natuurlijk omdat het een wedstrijd is en geen foodtruck festival of iets dergelijks. Misschien zou je bij zo'n evenement ook wat bbq'ers moeten neerzetten die niet met de wedstrijd zelf mee doen, maar eten verkopen/serveren aan publiek.
Je zou dan ook eens naar WBQA wedstrijden kunnen gaan. Daar gaan de wedstrijden meer om het culinaire, en ook de opmaak van het bord is deel van de wedstrijd. Afgelopen maand (18+19 augustus) was het open NL kampioenschap WBQA in Son en Breugel (bij Eindhoven). Altijd erg gezellig met live muziek, demonstraties, genoeg te proeven en te drinken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Chevy454 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:24:
Is er een overzicht van deze KCBS wedstrijden? Lijkt me ook wel leuk om er eens heen te gaan.
En dan ook maar een weekendje van te maken met de vrouw des huizes.
Goed idee! Helaas lijkt de contest in Dongen de laatste KCBS wedstrijd in Nederland van 2018 te zijn.

In 2019 zijn er zo te zien al 3 bekend, maar de eerste lijkt mid april pas in Hengelo.

• Paganstars
Ff wat inside info; er komt waarschijnlijk een kcbs in maart, locatie en datum tba. Dit gaat wrs een classic worden, dit houdt in; vuur en thermometers, geen pitcontrollers etc.
Zodra ik meer weet, laat ik wel wat weten. Als je bijv vaker naar KCBS wil gaan, dan kan je ook nog altijd een Certified KCBS judge worden (cursus is geloof ik ergens rond de 150)

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:12
Sinds dit weekend eigenaar van dit beest. 8)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WrpXuVF.png

De roestvlek dacht ik lichtjes op te schuren en in te wrijven met gekookte lijnzaadolie.
Nu was ik (in België) op zoek naar gekookte lijnolie, maar kan dit niet vinden.
Het dichtst in de buurt is dit: https://www.gamma.be/nl/a...ijnolie-ruw-1-l/p/B141541

Alle tips of ideeën zijn welkom!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Markos schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:54:
Heeft hier iemand ervaring met pepers roken? Ik heb pepers, Joey's Long Cayenne en Thunder Mountain Longhorn, welke ik heb gedroogd in een voedseldroger. Deze wil ik roken, hoe kan ik dit het beste doen?
Ik heb een Weber 57cm. Kan ik enkel wat hout erin leggen en dat laten branden of moet ik er ook kolen/briketten bij doen? Of op een andere manier?
Iemand die hier een mening over heeft? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Als je bijv een jalapeno op mesquite 8hrs rookt, dan krijg je een chipotle. Ik heb het alleen nog steeds niet gedaan...

@BlackShadow Kan, alleen je droogtijd is vele malen langer. https://www.hout-olie.nl/.../d262_rauwe_lijnolie.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Markos schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:54:
Ik zou ze eerst (koud) roken en dan pas in de voedseldroger doen denk ik. Je kunt ze ook warm roken (uur of 10 rond de 70 graden), maar dat is een lastige temperatuur om vast te houden in een bbq/smoker.
Hier ook een filmpje van iemand die ze eerst koud rookt en dan 'droogt' in de oven: YouTube: How to make chipotles - cold smoke Jalapeños - english Grill- and BB...

• Chevy454
  • Niet online
Jas-purr schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:32:
Goed idee! Helaas lijkt de contest in Dongen de laatste KCBS wedstrijd in Nederland van 2018 te zijn.

In 2019 zijn er zo te zien al 3 bekend, maar de eerste lijkt mid april pas in Hengelo.
Die van Deurne is nog wel leuk denk ik. Beetje in de buurt

• Paganstars
Waar zit je ook alweer @Chevy454

03/30/2019
to
03/31/2019 Spring Break BBQ Contest Lommel, Belgium

04/20/2019
to
04/21/2019 Eastern BBQ Contest Ninove, Belgium

[ Voor 133% gewijzigd door Paganstars op 12-09-2018 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:14:
Waar zit je ook alweer @Chevy454

03/30/2019
to
03/31/2019 Spring Break BBQ Contest Lommel, Belgium
Lommel is een goede. Dat is in de buurt van mijn oude speelplaats (Ford Proving Ground).
Kan ik nog eens bij vrienden voorbij gaan.

• BlackShadow
Ik lees het nu ook inderdaad... op zoek naar gekookte lijnolie of toch kachelverf of de oklahoma spuitbussen?
Wat houdt het beste tijdens periodes van niet-gebruik.

• Paganstars
Geen idee...

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

CodeIT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:04:
[...]

Ik zou ze eerst (koud) roken en dan pas in de voedseldroger doen denk ik. Je kunt ze ook warm roken (uur of 10 rond de 70 graden), maar dat is een lastige temperatuur om vast te houden in een bbq/smoker.
Hier ook een filmpje van iemand die ze eerst koud rookt en dan 'droogt' in de oven: YouTube: How to make chipotles - cold smoke Jalapeños - english Grill- and BB...
Ik las ergens anders dat eerst in de voedseldroger en erna roken beter/handiger was omdat anders je voedseldroger ook gaat ruiken naar het roken en alle overige vruchten die erin liggen ook. Maar verder werd daar niets omschreven.
Ik heb een batch nu dus al gedroogd en dacht deze in de BBQ te leggen en dan gewoon wat hout aan te steken ofzo? Of een beetje houtskool te branden en daar wat stukken (kersen?)hout op te leggen zodat het een beetje begint te smeulen en roken?

Voor welke soorten vlees kan je kersenhout allemaal gebruiken?

• Chevy454
  • Niet online
Markos schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:29:
Voor welke soorten vlees kan je kersenhout allemaal gebruiken?
https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/
Ik heb een batch nu dus al gedroogd en dacht deze in de BBQ te leggen en dan gewoon wat hout aan te steken ofzo? Of een beetje houtskool te branden en daar wat stukken (kersen?)hout op te leggen zodat het een beetje begint te smeulen en roken?
Dat is een beetje het probleem waar ik ook tegenaan hik. Je wilt rook / smeulen maar je wilt ook geen brandend hout. Want dat geeft weer andere invloeden.

Wat ik doe is zijn chunks / chips inpakken zodat er geen open vuur erbij kan komen maar zodat deze verhitten. Maar ik gebruik nu pellets in een smoker pot. En daar ben ik nog niet geheel over uit qua rooksmaak (ook kersen). De Picanha die ik laatst had gerookt had een lichte rooksmaak met een volle smoker pot. Het kon wat meer zijn naar mijn mening.

[ Voor 67% gewijzigd door Chevy454 op 12-09-2018 15:46 ]

• coelho
Chevy454 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:42:
[...]

[...]

Dat is een beetje het probleem waar ik ook tegenaan hik. Je wilt rook / smeulen maar je wilt ook geen brandend hout. Want dat geeft weer andere invloeden.

Wat ik doe is zijn chunks / chips inpakken zodat er geen open vuur erbij kan komen maar zodat deze verhitten. Maar ik gebruik nu pellets in een smoker pot. En daar ben ik nog niet geheel over uit qua rooksmaak (ook kersen). De Picanha die ik laatst had gerookt had een lichte rooksmaak met een volle smoker pot. Het kon wat meer zijn naar mijn mening.
Dan is een cold smoke generator ook een methode. Rookmot gloeit door zonder vlammen en bovendien zonder de temperatuur significant te verhogen.

• Chevy454
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:00:
Dan is een cold smoke generator ook een methode. Rookmot gloeit door zonder vlammen en bovendien zonder de temperatuur significant te verhogen.
Rookmot is toch ook in een oogopslag verdwenen als de Q op 110C staat?
(want ik wil het vlees wel degelijk warm roken)

• coelho
Chevy454 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:02:
[...]

Rookmot is toch ook in een oogopslag verdwenen als de Q op 110C staat?
(want ik wil het vlees wel degelijk warm roken)
Tuurlijk. Alleen dacht ik dat het over chilipepers ging die bovendien al gedroogd waren :)

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Chevy454 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:42:
[...]

[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet echt problemen mee gehad heb, op mijn weber gbs 57. Ventilatie sleuven redelijk dicht, deksel dicht. Dat zorgt er voor dat er eigenlijk alleen genoeg zuurstof is voor gloeiende briketten.
Om een vuur op te laten laaien is er een hoop zuurstof nodig, wat dus bij voorbaat al niet aanwezig is.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:03
BlackShadow schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:43:
Sinds dit weekend eigenaar van dit beest. 8)
[Afbeelding]

De roestvlek dacht ik lichtjes op te schuren en in te wrijven met gekookte lijnzaadolie.
Nu was ik (in België) op zoek naar gekookte lijnolie, maar kan dit niet vinden.
Het dichtst in de buurt is dit: https://www.gamma.be/nl/a...ijnolie-ruw-1-l/p/B141541

Alle tips of ideeën zijn welkom!
hittebestendige verf van een knappe verfwinkel.

wat voor smoker is het precies?

• BlackShadow
Denniz0229 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:35:
[...]
hittebestendige verf van een knappe verfwinkel.

wat voor smoker is het precies?
Het is een Oklahoma Joe 16" Special, 6mm staal, RVS roosters.

Beetje roest en handvatten moeten vervangen worden.

Zou deze verf voldoen?
Dan heb ik dezelfde kleur: https://www.barbecueland....s-bbq-verf-oklahoma-zwart

[ Voor 15% gewijzigd door BlackShadow op 12-09-2018 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:57:
Ff wat inside info; er komt waarschijnlijk een kcbs in maart, locatie en datum tba. Dit gaat wrs een classic worden, dit houdt in; vuur en thermometers, geen pitcontrollers etc.
Zodra ik meer weet, laat ik wel wat weten. Als je bijv vaker naar KCBS wil gaan, dan kan je ook nog altijd een Certified KCBS judge worden (cursus is geloof ik ergens rond de 150)
Dat is wel interessant, persoonlijk lijkt het me leuk om ook mee te doen met deze wedstrijden. Maar wat me tegenhoud is dat alles zo kunstmatig is door controllers en allerlei hulpmiddelen waardoor het eigenlijk een veredelde oven is buitenhuis. Maar dit biedt perspectief en is eigenlijk het echte BBQ werk.

Wat ik wel grappig vind is dat de meeste anti sous vide zijn omdat het kunstmatig is en geen barbecue kunst is. Maar een controller erop en klaar noem ik ook niet bepaald een pure vorm van BBQen.

Zou je ons op de hoogte kunnen houden over de ontwikkeling hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:32:
[...]

Dat is wel interessant, persoonlijk lijkt het me leuk om ook mee te doen met deze wedstrijden. Maar wat me tegenhoud is dat alles zo kunstmatig is door controllers en allerlei hulpmiddelen waardoor het eigenlijk een veredelde oven is buitenhuis. Maar dit biedt perspectief en is eigenlijk het echte BBQ werk.

Wat ik wel grappig vind is dat de meeste anti sous vide zijn omdat het kunstmatig is en geen barbecue kunst is. Maar een controller erop en klaar noem ik ook niet bepaald een pure vorm van BBQen.

Zou je ons op de hoogte kunnen houden over de ontwikkeling hiervan?
Qua controller ben ik het niet met je eens.

Ook zonder zo'n ding is een BBQ niets anders dan een oven. Het enige wat een controller doet is het constant in de gaten moeten houden wegnemen, maar laten we eerlijk zijn, zo moeilijk is het constant houden van de temperatuur ook weer niet alle je wat ervaring hebt met je BBQ.

Een beetje bbq'er, zeker als je meedoet met wedstrijden, zal geen problemen meer moeten hebben met het handmatig behouden van de juiste temperatuurrange en er zal in het eindresultaat ook geen verschil te proeven zijn tussen beide methodes. M.a.w. het is dus geen skill die invloed heeft.
Wat wel invloed heeft zijn zijn inschattingen qua vlees, snijden, tijden, bereidingswijzen, etc. Het constant bijstellen van je luchtinlaat is niets anders dan nutteloze handenarbeid, wat in de tuin misschien een leuke toevoeging is.
Daarnaast is men altijd op zoek naar zo'n mooi ei, welke meestal retestabiel zijn.
Pagina: 1 ... 11 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism