Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:24

copykat

Good copy isn't bad

Gril 61 : 11 = 5,55cm doorsnede per kip.
Krielkippies? 😂

Extender dubbele gril? (122cm griloppervlak =>11cm per kippie. Dat zou net passen... |:( |:( |:( |:(

Iets moeilijker. 61cm diameter is 2922cm2 dát gedeeld door 11 is 265,63cm2
De diameter vh kippie is dan..........

18cm....!😎

http://www.cirkelberekenen.be/index.html?oppervlakte=265 er zit uiteraard wat lucht tussen dus 15cm is meer logisch.
ben benieuwd of de berekening klopt met de werkelijkheid...
🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔

[Voor 56% gewijzigd door copykat op 03-09-2020 19:45]

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• TR808
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 25-09 14:54
Hi,

Ik wil een Green Egg Of Bastard gaan aanschaffen.. Zijn deze bv in het najaar goedkoper of worden er dan aanbiedingen aangeboden? Ik heb het idee dat deze het gehele jaar dezelfde prijs zijn.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TR808 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:11:
Hi,

Ik wil een Green Egg Of Bastard gaan aanschaffen.. Zijn deze bv in het najaar goedkoper of worden er dan aanbiedingen aangeboden? Ik heb het idee dat deze het gehele jaar dezelfde prijs zijn.
BGE wel vaak zelfde prijs. De aanbiedingen die je ziet zijn goedkopere accessoires die je er dan bij krijgt. Mag ook wel met de marge die erop zit.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:26:
Krielkippies? 😂
Volgens mij zit er wat meer nuance in.
De oppervlakte is pi*r*r:
Python:
1
2
>>> math.pi*math.pow(61/2,2)
2827.4333882308138

Ik kom dan op 257 vierkante cm per kipje..
Python:
1
2
>>> math.pi*math.pow(61/2,2)/11
257.03939893007396

Okay dus dan heb je even uit het hoofd een kipje met een radius van 9cm. (pi*r*r = ± 257 , dus r*r = ±81 -> r = 9 )
Je hebt gelijk met je 18cm dus. En dat is in het geval van optimale distributie. Wat wel vrij utopisch is :+.

Daarom dus de EGGspander erbij besteld. Ik weet overigens niet hoe groot een willekeurige nette hanoskip is.

Je moet echt ruimte tussen de kipjes hebben om ze lekker te laten bruineren. Of zouden ze spatchcocked bedoelen?

Nou ja we gaan het zien. Er gaan binnenkort wel 15 grouses op, voor een andere gelegenheid.

[Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 03-09-2020 23:16]

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02:44
Het valt mij op dat de kamado joe classic 1 "maar" 900 euro kost.

Is dit altijd al zo geweest? Wat gaat de classic 2 in de toekomst doen wat betreft prijs?

En de classic 3? Ik vind de prijs verschillen tussen de classic mk1/2/3 49 cm rooster modellen behoorlijk.

Ik vind de kamado joe classic 1 wat betreft prijs best een leuke instap, je hebt een goede kamado, mijn gevoel bij dit merk is ook goed en hij wordt best compleet geleverd dus geen achteraf kosten.

Kan deze kamado ook geleverd worden zonder onderstel? Graag wil ik hem in een meubel plaatsen.

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:33

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Kj1 is zou achterhaald dat de productie is gestopt en elk model verkocht een pluspunt is. Neemt niet weg dat het voor die prijs nog best een goed product kan zijn.

Op zich kan je de gehele post in dezelfde vorm richting en verkopende partij sturen haha.

Persoonlijk zou ik voor zo'n luxe product dat zo lang mee moet gaan niet besparen door een verouderd model te kopen. Dat je niet de 3 koopt okay, maar zou toch minimaal voor de 2 gaan.

[Voor 49% gewijzigd door MrVegeta op 05-09-2020 16:33]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:17
copykat schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:26:
Krielkippies? 😂

Extender dubbele gril? (122cm griloppervlak =>11cm per kippie. Dat zou net passen... |:( |:( |:( |:(

Iets moeilijker. 61cm diameter is 2922cm2 dát gedeeld door 11 is 265,63cm2
De diameter vh kippie is dan..........

18cm....!😎

http://www.cirkelberekenen.be/index.html?oppervlakte=265 er zit uiteraard wat lucht tussen dus 15cm is meer logisch.
ben benieuwd of de berekening klopt met de werkelijkheid...
🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔
Boudewijn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:11:
[...]

De oppervlakte is pi*r*r:
Python:
1
2
>>> math.pi*math.pow(61/2,2)
2827.4333882308138

Ik kom dan op 257 vierkante cm per kipje..
Python:
1
2
>>> math.pi*math.pow(61/2,2)/11
257.03939893007396

Okay dus dan heb je even uit het hoofd een kipje met een radius van 9cm. (pi*r*r = ± 257 , dus r*r = ±81 -> r = 9 )
Je hebt gelijk met je 18cm dus. En dat is in het geval van optimale distributie. Wat wel vrij utopisch is :+.

Daarom dus de EGGspander erbij besteld. Ik weet overigens niet hoe groot een willekeurige nette hanoskip is.

Je moet echt ruimte tussen de kipjes hebben om ze lekker te laten bruineren. Of zouden ze spatchcocked bedoelen?

Nou ja we gaan het zien. Er gaan binnenkort wel 15 grouses op, voor een andere gelegenheid.
Jongens, dit is nu de reden waarom ik elke dag met plezier tweakers bezoek 😀 wiskundig berekenen hoe je 11 kippen op een bbq kunt krijgen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:11:
[...]

.....knip....

Foto's als bewijs?
Ik ben nu ook wel benieuwd of je die 11 kippen er in kwijt raakt😋

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:54:
[...]

Foto's als bewijs?
Ik ben nu ook wel benieuwd of je die 11 kippen er in kwijt raakt😋
Het lijkt mij heel tricky. Vandaar ook dat de eggspander besteld is. die grouses zijn een paar maten kleiner, dat lukt denk ik vrij makkelijk.

Mijn vriendin vraagt zich soms wel eens af waarom ik dit soort plannen heb :D

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:17
Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:59:
[...]

Mijn vriendin vraagt zich soms wel eens af waarom ik dit soort plannen heb :D
Inmiddels niet alleen je vriendin :) Half dit topic gaat je de komende tijd volgen met de foto's die je post :)

• DonMetal
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 09:49

DonMetal

Doet Iets Met Media

MrVegeta schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:38:
Kj1 is zou achterhaald dat de productie is gestopt en elk model verkocht een pluspunt is. Neemt niet weg dat het voor die prijs nog best een goed product kan zijn.

Occasies kan je de gehele post in dezelfde vorm richting en verkopende partij sturen haha.

Persoonlijk zou ik voor zo'n luxe product dat zo lang mee moet gaan niet besparen door een verouderd model te kopen. Dat je niet de 3 koopt okay, maar zou toch minimaal voor de 2 gaan.
Ben zelf ook aan het oriënteren op een Kamado. Laatst bij Fonteyn wezen kijken (bij Apeldoorn in de buurt) en daar hebben ze heel veel modellen BGE/KJ/Bastard naast elkaar. Als je het scharnier van die KJ Classic II eens in het echt hebt gevoeld wil je niet anders. Dat is nu ook het doel hier. De III is ook mooi, al denk ik dat ik de extra’s die daarop zitten de meerprijs niet waard vind.

Joejoe!

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:07

Nicap

Tsssk....

MrVegeta schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:38:

Occasies kan je de gehele post in dezelfde vorm richting en verkopende partij sturen haha.

Ik weet niet hoe vaak er nieuwe versies zijn, maar als dat elk jaar of elke 2 jaar is, maakt het toch niet uit of je een iets eerder model hebt? Dat speelt alleen als er elke 5 jaar ofzo een nieuwer model komt. Er van uit gaande dat je er 20 jaar mee gaat doen ongeveer.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:58

Zebby

Gamed

grote_oever schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:52:
[...]

[...]

Jongens, dit is nu de reden waarom ik elke dag met plezier tweakers bezoek 😀 wiskundig berekenen hoe je 11 kippen op een bbq kunt krijgen.
Gewoon stapelen, over de kolen, past wel!
Dat je dan de helft niet wilt eten, ach, dat is niet belangrijk ;)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nicap schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:47:
[...]

Ik weet niet hoe vaak er nieuwe versies zijn, maar als dat elk jaar of elke 2 jaar is, maakt het toch niet uit of je een iets eerder model hebt? Dat speelt alleen als er elke 5 jaar ofzo een nieuwer model komt. Er van uit gaande dat je er 20 jaar mee gaat doen ongeveer.
De release van een nieuw model geeft vaak mooie deals omdat de oudere versie dan "opgeleukt" word met opties die voordat de nieuwe kwam door iedereen als top beschouwd zijn.
Hierboven heb ik een link geplaatst van de features of de classic II en de bijgeleverde opties en dan kan ik niet anders zeggen dat ze die erg goed gepositioneerd hebben.
Ze hebben wat vernieuwingen er in geplaatst die ook in de nieuwe zitten. Vaak is het ook mogelijk om de nieuwe opties in een oudere versie te plaatsen niet altijd=>Let op de slowroller past niet omdat de onderste schaal vd de classic III dieper/hoger is om ruimte te maken. En de D&C is geloof ik ook in 3 lagen.
Op die manier creëren ze toch een scheiding om je te verleiden de III aan te schaffen.

Ps de Masterbuilt versie zou misschien ook wel vernieuwd worden en op de classic II gaan lijken maar dan zonder de full packages (asbasket, D&C) bijgeleverd. Ben benieuwd of hij volgend jaar gewoon weer leverbaar is.

Keuzes keuzes.....😅

• HMaster_II
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:43
grote_oever schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:52:
[...]

[...]

En anders heb je altijd nog de mogelijkheid voor Kip.RAR :P

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kip.zip?

• Lapa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17:47
HMaster_II schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:41:
[...]

En anders heb je altijd nog de mogelijkheid voor Kip.RAR :P
Username - Comment Synergy!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
copykat schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:17:
[...]

Ps de Masterbuilt versie zou misschien ook wel vernieuwd worden en op de classic II gaan lijken maar dan zonder de full packages (asbasket, D&C) bijgeleverd. Ben benieuwd of hij volgend jaar gewoon weer leverbaar is.

Keuzes keuzes.....😅
De Masterbuilt is eigenlijk al een combi van 1 en 2 i.v.m. de firebox uit meerdere delen? maar idd zonder de asbasket en D&C.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 26-09 09:24
Voor morgen ligt er een Tomahawk steak van 1100 gram in de Koelkast. Ik denk aan een aardappelpuree of Andijvie stamppot voor erbij. Gepofte aardappel kan ook.

[Voor 9% gewijzigd door init6 op 04-09-2020 11:42]

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Moest je het mij vragen zou je de aardappel puree en stampotten achterwege mogen laten. Gegrilde paprikas of tomaten lijken me meer gepast...

You don't need eyes to see, you need vision

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:41

Dennis1812

Amateur prutser

over de classic 1/2 discussie.
Ik heb mijn KJC1 nu een maand of wat staan en ben er super tevreden mee. Erg compleet voor die €900,-. Tuurlijk heeft de 2 wat extra opties. Maar ik vond het de meerprijs niet waard.
Ik kan hier prima mee bbqen. En alles op maken. (Al weet ik niet hoeveel kippen erop passen)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yalopa schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:46:
Moest je het mij vragen zou je de aardappel puree en stampotten achterwege mogen laten. Gegrilde paprikas of tomaten lijken me meer gepast...
een mooi licht andijviestampje kan er prima bij wmb hoor.

Zware stamp of puree is wellicht wat zwaar voor bij zoveel vlees.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zebby schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:56:
[...]

Gewoon stapelen, over de kolen, past wel!
Dat je dan de helft niet wilt eten, ach, dat is niet belangrijk ;)
Mja als je een beetje culinair ingesteld bent is dat dus niet zo'n optie ;).

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:18
Nu zit ik op de website van the Bastard te kijken wat de garantievoorwaarden zijn.
En nu lees ik dit stukje:
Let op: De vilten pakking die zorgt als afsluiting tussen de keramische deksel en basis (dome) dient na het gebruik van ongeveer 40 keer vervangen te worden. Bij te late vervanging kan The Bastard beschadigen. Onnodige schade aan keramische deksel of basis (dome) door te late vervanging van de vilten pakking kan de garantie doen vervallen.
Is 40 keer niet een beetje weinig?
Om binnen het jaar elke keer een nieuwe pakking te plaatsen is ook wel zonde.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Crxtreem schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:41:
Nu zit ik op de website van the Bastard te kijken wat de garantievoorwaarden zijn.

[...]

Als t begint te lekken vervangen voor fibervilt. Gaat veel langermee.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:01

[...]

Bij mijn bastard is de vilt al wel redelijk af, zit wel iets boven de 40x denk ik. Heb nu deze besteld https://www.bbqvilt.nl/pr...hesive-plakrand-mm-gasket

[Voor 11% gewijzigd door Catch22 op 04-09-2020 12:48]

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

40x vind ik ook erg weinig.
Dat is 2 maanden ongeveer bij intensief gebruik.

• bleufred1
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-09 09:16
40x open en dicht doen? haal ik in 1 sessie.
Of wat, 40x een sessie, 40x een uur, 40x gebruikt per dag
40x wat?

• Catch22
bleufred1 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:14:
40x wat?
Je weet stiekem zelf ook wel wat ze bedoelen denk ik

• init6
Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:04:
[...]

een mooi licht andijviestampje kan er prima bij wmb hoor.

Zware stamp of puree is wellicht wat zwaar voor bij zoveel vlees.
Inderdaad, iets meer melk toevoegen en goed pureren zodat de aardappelpuree zacht is. Daarna de andijvie toevoegen en heel kort mee verhitten. Dat is het plan. :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

init6 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:40:
[...]

Inderdaad, iets meer melk toevoegen en goed pureren zodat de aardappelpuree zacht is. Daarna de andijvie toevoegen en heel kort mee verhitten. Dat is het plan. :)
Klinkt prachtig. Je kunt eventueel er een paprika doorheen doen, gewoon even 20 mins op de gril leggen en brunoise snijden. Dan heb je ook een bruggetje qua smaak naar je BBQ :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bleufred1 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:14:
40x wat?
40x opstoken tot pizza temp.
80x low en slow
60x searen
75x hamburgers bakken voor de hele straat.

De vilt is sneller op met hoge temperaturen. Dus 300 graden is leeftijd verkortend.

20x flaming dichtschroeien.

[Voor 3% gewijzigd door copykat op 04-09-2020 14:27]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:02:
[...]

Klinkt prachtig. Je kunt eventueel er een paprika doorheen doen, gewoon even 20 mins op de gril leggen en brunoise snijden. Dan heb je ook een bruggetje qua smaak naar je BBQ :)
Voor ons boeren en buiten lui: Hak t fijn in blokjes... :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:28:
[...]

Voor ons boeren en buiten lui: Hak t fijn in blokjes... :+
Ja mijn gebruikelijke hangout is het uiterst elitaire kookclubtopic ;). Excuses ik zal proberen mij hier aan de mores aan te passen :+

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:42

[...]

Het is ook afhankelijk welke temperaturen de kamado bereikt. Als je bijvoorbeeld enkel low & slow doet tot 110C zal het vilt veel langer meegaan. Met meerdere pizza sessies van 300+ wordt het vilt snel harder en is deze niet meer zo flexibel waardoor slijtage/scheuren ontstaat.

Zelf heb ik hier een BGE Minimax uit 2016 welke ik bijna alleen gebruik voor low & slow. Het vilt is wel wat ouder, maar kan nog prima mee.

[Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 04-09-2020 14:32]

kokenmetvuur.nl

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:29:
[...]

Ja mijn gebruikelijke hangout is het uiterst elitaire kookclubtopic ;). Excuses ik zal proberen mij hier aan de mores aan te passen :+
Ik vind het best leuk, nieuwe woorden leren.
Kan ik de blits maken thuis.
"Dochterlief wil jij dit effe brunoise snijden terwijl ik de kamado opstart? " 8)
Edit, ik heb t ook maar gegoogled maar dat weet zij niet...😉

[Voor 7% gewijzigd door copykat op 04-09-2020 14:42]

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 26-09 11:13
Hari-Bo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:31:
[...]

Het is ook afhankelijk welke temperaturen de kamado bereikt. Als je bijvoorbeeld enkel low & slow doet tot 110C zal het vilt veel langer meegaan. Met meerdere pizza sessies van 300+ wordt het vilt snel harder en is deze niet meer zo flexibel waardoor slijtage/scheuren ontstaat.

Zelf heb ik hier een BGE Minimax uit 2016 welke ik bijna alleen gebruik voor low & slow. Het vilt is wel wat ouder, maar kan nog prima mee.
Iets wat ik dus nooit heb gesnapt, vilt is zo vergankelijk itt van die gevlochten banden...

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eerst julienne snijden. Kan je daarna er makkelijker brunoise van maken.
Daarna je vlees mooi trancheren en vergeet niet je chocolade goed te tempereren als je je dessert maakt.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:42
@Paganstars Klopt helemaal, daarom zie je nu (eindelijk) de glasfiber variant terugkomen voor alle kamado's wat in het verleden bij Broil King Kegg en Caliber Pro Kamado al standaard is. Dat gaat echt enorm lang mee.

kokenmetvuur.nl

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:58:
Eerst julienne snijden. Kan je daarna er makkelijker brunoise van maken.
Daarna je vlees mooi trancheren en vergeet niet je chocolade goed te tempereren als je je dessert maakt.
Ik doe een brunoise of uit de hand (en dan mm of 3, ben meer fan van de grotere blokjes. Ik meen dat franse chefs inderdaad de julienne blokjes fijner vinden) of gewoon met de mandoline. Zeker bij veel of bij presentatiewerk is dat makkelijker.

• Dwersbongel
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-09 10:19
Vandaag de knoop doorgehakt en voor een Grizzly Grill large gegaan. Moest hem wel zelf ophalen en het paste net niet in de auto. Bezorgen kon niet dus moest even wat verzinnen. Gelukkig kon ik een bezorg auto gebruiken via een vriend van mij. Buurman heeft geholpen met uitladen en toen kon het bouwen beginnen. Dat ging vrij vlot dus hij staat nu klaar voor een eerste sessie. Dat zal morgen worden.

Xbox: Didoekoe

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 25-09 13:03
kijktip :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:56:
over de classic 1/2 discussie.
Ik heb mijn KJC1 nu een maand of wat staan en ben er super tevreden mee. Erg compleet voor die €900,-. Tuurlijk heeft de 2 wat extra opties. Maar ik vond het de meerprijs niet waard.
Ik kan hier prima mee bbqen. En alles op maken. (Al weet ik niet hoeveel kippen erop passen)
Dát is nu net wat elke keer een hobbel is.
1- je wilt een complete set, niet misgrijpen en nabestellen van accessoires.
2 een goede basis, wat meestal betekend lange garantie op keramiek wat een indicatie is van het vertrouwen op t keramiek van de leverancier.
3 budget is voor iedereen anders maar een 1000 euro grens is redelijk normaal voor velen. (boven de retail/tuincentrum/kwantum/meuk maar onder de top 3.

De classic II (en zwart) zou een nobrainer zijn als hij 999,- of zelfs 1111,-
(puur gebaseerd op de technische specs van de onderdelen en samenstelling.)
Als hij dan Masterbuilt classic II 2021 heet. i don't care. :+

1500,- is gewoon eh oeps hoe leg ik dit thuis uit.... :-(
Sec gesproken is 2 weken vakantie met alles er op en eran (lekker eten drinken) op Texel met het gezin duurder dus waar gaat het over maar toch t klinkt AU! Je kan het irrationeel vinden of niet: 999,- voor een goede BBQ is ook goed en zal echt niet minder koken/bakken/BBQ-en. => classic I.
(edit: Zelfs de "meuk" doet t prima bewijs is mijn afzwaaier van de 15 " patton, kost wat moeite met finetunen kwa accessiores en verbeteren mindere onderdelen maar kans is groot dat bij goede zorg en TLC ook 10-15 jaar mee gaat als je niet elke week bezig bent.)

Maar toch t jeuked ook bij iedereen om niet het oude model te kopen, tis toch niet voor niks veranderd.... gevoel. en daar spelen ze op in.
Dus Dennis ik snap je keuze.

[Voor 7% gewijzigd door copykat op 05-09-2020 11:32]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:02:
[...]

even terug komen op je technische woord gebruik, ga er vooral mee door.
Blij dat er mensen zijn die hun Culinaire kennis willen delen hier op de BBQ sectie :) Er is niks mis met leren van nieuwe dingen die je anders misschien nooit van gehoord had en het geeft ons "boeren, Buitenlui en gezinskokers" (ik heb t niet over opleiding/kennisniveau jongens! meer over ons normale kookgedrag) een mooi excuus aan de vrouw, Schat ik leer echt veel hier en zit niet alleen te ouweho.. over vlees garen en bier drinken ... maar ik leer echt koken voor je :+

Misschien een linkje zoals boven, kan je klikken als je denkt eh wat? of doorlezen als je weet wat t is.
8)

Sommige dingen heten anders maar we doen het al.Andere dingen zijn hé, dat wist ik niet. Trancheren bijvoorbeeld. misschien doe je het onbewust maar niet met de wetenschap waarom.

:)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@copykat ivm je argument over accessoires ging mijn keuze ook mede uit naar kamado joe. Deze accessoires zijn overal prima verkrijgbaar. En een joetisserie maakt t bijvoorbeeld niks uit of je de classic 1 of 3 hebt (volgens mij, correct me if i'm wrong.).
En je vakantie verhaal was precies waardoor hij nu hier in huis staat. Want die ging dit jaar niet door 😅

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Zo, het is zover. Mijn grill eye probe is kapot. Tijd voor een andere thermometer.

Een inkbird met WLAN is 100 euro. Een Meater+ is maar een beetje duurder. Iemand ervaring met beide?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:40:
[...]

even terug komen op je technische woord gebruik, ga er vooral mee door.
Blij dat er mensen zijn die hun Culinaire kennis willen delen hier op t BBQ sectie :) Er is niks mis met leren van nieuwe dingen die je anders misschien nooit van gehoord had en het geeft ons "boeren, Buitenlui en gezinskokers" (ik heb t niet over opleiding/kennisniveau jongens!
Dat zie ik sowieso als de lol van het forum. Van mensen leren, en dat in een soort wederkerige structuur. Ik kan wel wat leuks in de keuken (overigens 0 opleiding, allemaal zelfstudie en oefening).... maar ben nu aan het klussen. Ik vraag de gasten in WVB in de klustopics ook gewoon om advies, die zien me vast nu en dan ook wel aankomen :+.
En dat is prima.

Ik ga sowieso mijn woordgebruik niet per se aan een omgeving aanpassen, maar vind het prima om uit te leggen wat dingen betekenen of waarom ik keuzes maak (als ik die al bewust maak ;) ). Dus vragen staat vrij en ik vind het ook wel leuk om uit te leggen.
Ben trouwens geen enorme BBQ-guru. De brisket is van de checklist af, de whole hog staat er nog op (op die XL past dat vrij goed O-) ), maar ik vind het met name leuk om 'aparte' dingen te doen. Iedereen gelooft wel dat ik een varkenshaasje ofzo kan grillen.

Ik ga het komende week in het kooktopic (Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2) een diner plannen waarbij ik de kamado als gereedschap gebruik.

• borafa
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 24-09 19:43
Hoi, sinds kort heb ik een Kamado Joe en probeer ik dingen uit. Vandaag ging mijn vrouw entrecote kopen maar die was op; de slager adviseerde haar een ander stukje vlees waar Rund ribben op staat. Het zou het onderste stuk van de dunne lende zijn.
Nu weet ik niet precies wat voor stuk vlees het is.

Weet iemand hoe dit stuk vlees precies heet, zodat ik weet hoe ik het moet bereiden en de Meater+ kan instellen?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

borafa schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:14:
Hoi, sinds kort heb ik een Kamado Joe en probeer ik dingen uit. Vandaag ging mijn vrouw entrecote kopen maar die was op; de slager adviseerde haar een ander stukje vlees waar Rund ribben op staat. Het zou het onderste stuk van de dunne lende zijn.
Nu weet ik niet precies wat voor stuk vlees het is.[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit stuk vlees precies heet, zodat ik weet hoe ik het moet bereiden en de Meater+ kan instellen?
https://limousin-oost.nl/rundvlees-van-superieure-kwaliteit/
denk dat dit voldoende is om uit tevogelen wat je wilt.
:)

• SpooN_05
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 25-09 16:52
Ben even naar chefs table bbq aan het zien op netflix.
Ben aan afl 2. Mooie doc.

Steakske van 203 dagen dry aged....
🤪😋

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Chevy454 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:41:
Zo, het is zover. Mijn grill eye probe is kapot. Tijd voor een andere thermometer.

Een inkbird met WLAN is 100 euro. Een Meater+ is maar een beetje duurder. Iemand ervaring met beide?
Meater+ werkt zeer goed, de app is echt een toevoeging.
Als nadeel vind ik dat de probe zeer dik is waardoor het gat in je vlees echt opvalt, en het dus minder mooi oogt waneer je je vlees snijd.

You don't need eyes to see, you need vision

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:44
Yalopa schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:51:
[...]

Meater+ werkt zeer goed, de app is echt een toevoeging.
Als nadeel vind ik dat de probe zeer dik is waardoor het gat in je vlees echt opvalt, en het dus minder mooi oogt waneer je je vlees snijd.
Dat heb ik met de CookPerfect ook. Maar de CookPerfect meet op 5 plekken de temperatuur. Waarvan 4 in het vlees en 1 neemt de dome temp voor zijn rekening. Dat die iets dikker is neem ik dan maar voor lief.

[Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 06-09-2020 09:46]

American Express Gold Card 1e jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ander voordeel vd cookperfect is de maximum temp die de probe aan kan. 300 graden.
Dus als je de probe niet volledig in t vlees plaatst zullen de interne sensoren niet stuk gaan in het onbedekte deel.

• Ruubschen
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 24-09 20:31
SpooN_05 schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:48:
Ben even naar chefs table bbq aan het zien op netflix.
Ben aan afl 2. Mooie doc.

Steakske van 203 dagen dry aged....
🤪😋
Haha, net E1 gezien met miss Tootsie. Gave docu, zometeen E2 erachteraan :9

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
borafa schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:14:
Nu weet ik niet precies wat voor stuk vlees het is.[Afbeelding]

https://www.lekkervanbijo...n-van-bij-ons/dunne-lende

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ruubschen schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:21:
[...]

Haha, net E1 gezien met miss Tootsie. Gave docu, zometeen E2 erachteraan :9I
Heel leuk om te zien hoe deze mensen leven en wat hun filosofie is. Wel jammer dat je niet wat meer recepten of inspiratie op culinair gebied meekrijgt.

offtopic:
Ik heb 3 afleveringen gekeken. Naast het "ik moet ook whole hog gaan" concept heb ik sla barbecue'en opgepikt. Over kaviaar BBQen moet ik nog wel even denken. Stiekem is een jaar klooien met kaviaar voor het echt lekker is mij ook wel te gortig :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

# is kaviaar ooit lekker? :+
hmm ben benieuwd of die serie uit netflix omgeving komt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:14:
# is kaviaar ooit lekker? :+
hmm ben benieuwd of die serie uit netflix omgeving komt.
kaviaar is best lekker. Alleen gruwelijk overpriced. Doe mij uit die categorie maar foie gras, hertenrug, hazenrug of oesters.

Een jaar lang knutselen en suboptimaal bereiden vind ik te zonde.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Het enige dat ik er van kan herinneren dat kaviaar zout was. (ooit 1 keer gegeten nou ja een hapje gehad.)
was met een japanse avond. De susi was wel erg lekker. met echte wasabi en sojasaus.
Jachtvlees heb ik zelden gegeten omdat zelfklaar maken een lastiger iets is dan een biefstukje.
Een ik heb te veel trek met uit eten om een stukje vlees en snifje groente en drie aardappelschijfjes te kiezen.
(gecharcheerd natuurlijk maar ik ga niet vaak naar x gangen restaurants waar de jacht vlees menu's vast beter smaken dan bij t restaurant/eetcafe om de hoek.)

• Chevy454
  • Niet online
Dit heb ik nog nooit meegemaakt maar... Dammers houtskool in de Masterbuilt. De vuurbox zat aardig vol maar heb het geen 9 uur vol gekregen?

Uiteindelijk mijn PP in de oven moeten afwerken.
Denk wel dat ik volgende keer het daisy wheel wat moet sluiten want die stond met de gaatjes volledig open. Dat zal het brandstof verbruik wel wat moeten remmen maar toch klopt het qua gevoel niet. (Daisy wheel zorgt voor fijn afstemming qua trek, als de onderste schuif goed ingesteld staat kan er nooit meer lucht erin)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Catch22
Waarom zou je die volledig open zetten? Ik zet de mijne met low and slow niet verder dan een kwart open.

Ik check overigens mijn houtskool altijd wel en vul het bij indien nodig...

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Bij de Kamado temper ik met het bovenseksel, bij de weber van onderen.
Als ik boven vol open zet kan ik de temperatuur niet beheersen.

edit - als ik de temp stabiel wil houden is die nog niet 15% open)

[Voor 20% gewijzigd door franssie op 06-09-2020 19:47]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Chevy454
  • Niet online
Catch22 schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:41:
Waarom zou je die volledig open zetten? Ik zet de mijne met low and slow niet verder dan een kwart open.
Ik wil een schone verbranding hebben. Dus voldoende trek maar de onderste schuif staat reeds voldoende dicht. Dus als er teveel trek is bij een te grote onderste schuif dan stijgt de temperatuur. Dat deed het dus niet.

Kortom de bovenste schuif zou dan 0,0 invloed mogen hebben want de onderste schuif staat ideaal.

Als je de onderste schuif teveel open heb en je moet gaan temperen met het Daisy wheel rem je de trek. En dus meer kans op een slechtere verbranding want er kan veel lucht in maar kan niet weg dus onvolledige verbranding.

Er klopt iets niet want de temperatuur was gewoon stabiel. Dus ergens moet er warmte weg gaan en dat zou dus enkel via het Daisy wheel kunnen gaan ondanks dat de temp stabiel is.

[Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 06-09-2020 19:55]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Chevy454 voor schone verbranding is denk ik een kamado niet wat je zoekt denk ik.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Catch22
Als je boven volledig open hebt krijg je denk ik een andere flow. Als er boven maar meer uit kan dan er van onder in kan zit je goed. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand het zo doet.

Ik snap je redenering, maar denk dat hij niet klopt

• FreshMaker
  • Niet online
Net zoals @franssie en @Catch22 denk ik dat je een inschattingsfout maakt hierin.

De houtskool in een kamado is al een keer 'verbrand' ( niet helemaal waar, soit ) maar juist daardoor kan je het zo 'laag' laten opbranden.

Probeer de theorie erachter maar eens terug te lezen op bv. amazingribs.
Vers hout, wil je inderdaad zo schoon mogelijke verbranding krijgen, ivm dampen en bijgeuren.

• Chevy454
  • Niet online
Catch22 schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:04:
Als je boven volledig open hebt krijg je denk ik een andere flow. Als er boven maar meer uit kan dan er van onder in kan zit je goed
Daar zat ik duidelijk op. Ik had een perfecte blauwe rook.
Ik snap je redenering, maar denk dat hij niet klopt
Denk dat ik het al weet. Ik zit qua luchtstroomsnelheid te denken en niet qua debiet. Mijn temperatuur bleef goed (de snelheid) maar de hoeveelheid (debiet) was te hoog. Het vuur zal waarschijnlijk te groot zijn geweest maar de schuif onderin was net genoeg om die niet groter te laten worden.

Had ik die met het Daisy wheel geknepen dan had ik een nieuwe paus aangekondigd want de balans was verkeerd.

Een nieuwe BBQ, steeds wat andere kleine dingen leren.

• FreshMaker
  • Niet online
Soms lijkt het met een keramische kamado allemaal net tegenovergesteld inderdaad
Bij de kettle moest je inderdaad zorgen voor onder 'dicht' en boven open.

Ik begin meestal met een kleinere core die brand ( in het midden ) en naarmate ik meer temperatuur nodig heb, het onderste rooster verder open.
De daisywheel staat meestal nog geen halve centimeter open ( bij Low en Slow )

Staan er op de masterbuild geen indicatie ?
Op de GrillGuru ( en BGE ) staat er A - B - C - D op dat metalen rooster, een handvat is dan elke letter is 100C hoger

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:59:
@Chevy454 voor schone verbranding is denk ik een kamado niet wat je zoekt denk ik.
Waarom denk je dat? Een schone verbranding is waarbij je geen witte rook hebt maar blauwe. Als hij wit is dan heb je te weinig zuurstof. Dat is onafhankelijk of het een ketel of een smoker of een kamado is. Met het action ei en met Sgt Crispy heb ik dat probleem nog nooit meegemaakt.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik altijd BR heb gebruikt met Sgt Crispy en Dammers enkel in het kleine ei. Met de Masterbuilt was dit de derde keer met Dammers. En de tweede keer had ik een beduidend minder verbruik.

Het moet echt aan de balans van Daisy wheel en schuif hebben gelegen.

[Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 06-09-2020 20:24]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit er ook nog vaak mee te kloten maar in de basis is het
- onderschuif is zuurstof en luchtstroom/draft. Zeg maar je gaspedaal.
- boven schuif, geheel open betekend maximale draft en dus maximale ontbranding maar de snelle luchtstroom laat veel warmte ontsnappen naar buiten.(niet zo efficient dus.)
- boven schuif op magriet stand en of geknepen. De handrem/toerenbegrenser.
Door de uitgang te mofflen, denk aan je ring in je brommertjes uitlaat, word t vermogen afgetopped.
Je kan zuurstof maar 1 keer verbranden. Door de lagere luchtstroom blijft de warmte gemaakt door de getemperde kolen wel langer in de dome. Minder hete lucht uit de topvent per minuut.

Dus met low en slow is een trage, gesmoorde verbranding de manier om economisch lang een warme dome re hebben. Knijp je te veel zal de verbranding stikken en gaat je "brommer" stotteren en dus roken.

Grootste probleem is als je de smoorklep, magrietschijf, teveel gebruikt ten op zichte van t gaspedaal , onderschuif, krijg je met openen van je kamado een zuurstof "boost". Door de plotselinge draft.
Ik begreep van iemand hier dat het slim is met low en slow de onderste schuif tijdelijk extra te knijpen als je de dome optilt voor lakken en of andere handelingen om temperatuur stijgingen te voorkomen.

Ik probeer altijd met de onderste schuif de temperatuur te stabiliseren en met de bovenste schuif de laatste temp stijging te verkrijgen door de luchtstroom te vertragen en de warmte energie zo lang mogelijk rond de grillplate te houden. Halve opening kleine gaten. En als de temp iets zakt met de magriet eerst de kleine gaten op open, meer luchtstroom dus makkelijker zuurstof doorvoer wat de kolen opstookt.

Maar of mijn redenering klopt eh dat hoop ik.

• franssie

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:18:
[...]

Waarom denk je dat? Een schone verbranding is waarbij je geen witte rook hebt maar blauwe. Als hij wit is dan heb je te weinig zuurstof. Dat is onafhankelijk of het een ketel of een smoker of een kamado is. Met het action ei en met Sgt Crispy heb ik dat probleem nog nooit meegemaakt.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik altijd BR heb gebruikt met Sgt Crispy en Dammers enkel in het kleine ei. Met de Masterbuilt was dit de derde keer met Dammers. En de tweede keer had ik een beduidend minder verbruik.

Het moet echt aan de balans van Daisy wheel en schuif hebben gelegen.
Het is wat je schoon noemt, maar direct met veel zuurstof verbrandt gewoon schoner dan afgeknepen in een kamado. Dat geeft smaak, maar ook CO omdat de verbranding niet helemaal goed verloopt.

Driehoek van vuur is : Brandstof, zuurstof, Temperatuur - en laat nu net de Kamado daar erg leuk meer spelen.

FreshMaker schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:12:
<>
Vers hout, wil je inderdaad zo schoon mogelijke verbranding krijgen, ivm dampen en bijgeuren.
Klopt, In Italië eens een kok aan huis gehad en die stookte eerst polsdik droog sprokkelhout op, om het daarna te doven zodat ze vers houtskool had. Echt een grote mama was dat maar ik droom soms nog van de maaltijd.

[Voor 17% gewijzigd door franssie op 06-09-2020 22:07]

• FreshMaker
  • Niet online
franssie schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:19:
[...]
Klopt, In Italië eens een kok aan huis gehad en die stookte eerst polsdik droog sprokkelhout op, om het daarna te doven zodat ze vers houtskool had. Echt een grote mama was dat maar ik droom soms nog van de maaltijd.
Wij hebben @Koffie toch :+

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:48
Zow.. wekker is net af gegaan. Vandaag de dag dat ik mijn eerste pulled pork probeer te bereiden.

Gister avond ingespoten en de rub erop. Ik haal hem zo uit de koelkast om op kamer temperatuur te laten komen.

Daarna de Snake voorbereiden en the waiting game can begin.
Heb voornamelijk de filmpjes van Noskos gevolgd die ik straks ga hanteren.

• FreshMaker
  • Niet online

• GrillBill
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-09 13:34

GrillBill

Bedrijfsaccount GrillBill

Not Just A BBQ

Bezulba schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:09:
[...]

nou als ik een nieuwe koop wil ik de nieuwste! dus als er een nieuwe versie aan zit te komen moet ik natuurlijk wachten tot die nieuwe versie er is! :)
AH, nou ik kan je gerust stellen, de nieuwe top vent is straks ook als upgrade beschikbaar tegen een gereduceerde prijs voor onze trouwe Grill Bill klanten ;)

Grill Bill • Grillbillbbq.com

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:18
GrillBill schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:16:
[...]

AH, nou ik kan je gerust stellen, de nieuwe top vent is straks ook als upgrade beschikbaar tegen een gereduceerde prijs voor onze trouwe Grill Bill klanten ;)
Misschien ook kijken of jullie ene verwijderbare afdichting kunnen realiseren.
Als ik het zo begrijp gaan deze niet al te lang mee en om iedere keer de boel schoon te maken en te plakken is ook niet echt handig.
Als er in het deksel en de pot zelf een sleuf of T zit kan je er mooi een afdichting in drukken/schuiven.

Beetje zo iets maar dan met een afdichting voor hitte:
https://nl.aliexpress.com/item/32801675579.html

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Crxtreem
Zo'n T voeg in je rand vd keramiek is vragen om blussen en brokkelen.
De fiber vilt is enige jaren goed zolang je t niet beschadigd of verbrand met hoge vlammen.

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:08
Zaratrass schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:38:
Zow.. wekker is net af gegaan. Vandaag de dag dat ik mijn eerste pulled pork probeer te bereiden.

Gister avond ingespoten en de rub erop. Ik haal hem zo uit de koelkast om op kamer temperatuur te laten komen.

[Afbeelding]
Heb je al een update/tussenstand? :)

• Jorizzz
  • Laatst online: 23:18
Zaratrass schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:38:

[Afbeelding]
Waarom doe je dat? Is niet nodig namelijk.
- Bij grote stukken vlees is het zelfs niet zo handig i.v.m. voedselveiligheid, omdat voordat de binnenkant op kamertemperatuur is, de buitenkant al best lang niet meer gekoeld is en niet zo snel opwarmt als in de BBQ
- Het kost onnodig veel tijd, in de Q is ie veel sneller op kamertemperatuur. Kun je wat langer blijven liggen dus, of wat eerder eten ;)
- Als je gaat roken: koud vlees neemt de rookaroma's veel beter op.

• init6
Jorizzz schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:11:
[...]

- Bij grote stukken vlees is het zelfs niet zo handig i.v.m. voedselveiligheid, omdat voordat de binnenkant op kamertemperatuur is, de buitenkant al best lang niet meer gekoeld is en niet zo snel opwarmt als in de BBQ
Ligt er helemaal aan hoe hij dit doet, meeste mensen leggen vlees een kwartier voor gebruik buiten de koelkast en denken klaar. Als dit gedaan wordt dan denk ik niet dat het enig probleem kan opleveren. Voor pulled pork ga je volgens mij richting 80-90 graden plus. Alles wat in deze tijd er bij gekomen is qua bacterien is dan best dood. Denk dat in zo'n korte tijd het vlees ook niet ineens gaat rotten. Maar ben wel met je eens dat het efficiënter en sneller gaat in een BBQ. Je gaat ook een taai stuk vlees bereiden zodat het mals gaat worden, dus de handelingen als een steak zijn niet echt nodig.

• init6
Dit weekend dit stuk vlees gemaakt, kon eindelijk beide BBQs gebruiken. De BGE large voor low en slow, de KJ mini voor het grillen. Heb een reverse sear gedaan met een klein blokje appelhout en Hickory. Een kant met zout ingesmeerd, de andere kant met een eigen kajun mix. Resultaat was een heerlijke Tomahawk steak.

• Jorizzz
init6 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:21:
[...]

Ligt er helemaal aan hoe hij dit doet, meeste mensen leggen vlees een kwartier voor gebruik buiten de koelkast en denken klaar. Als dit gedaan wordt dan denk ik niet dat het enig probleem kan opleveren. Voor pulled pork ga je volgens mij richting 80-90 graden plus. Alles wat in deze tijd er bij gekomen is qua bacterien is dan best dood. Denk dat in zo'n korte tijd het vlees ook niet ineens gaat rotten. Maar ben wel met je eens dat het efficiënter en sneller gaat in een BBQ. Je gaat ook een taai stuk vlees bereiden zodat het mals gaat worden, dus de handelingen als een steak zijn niet echt nodig.
Eens, maar in een kwartier is je vlees niet op kamertemperatuur. Mijn punt was dat als je het wel echt tot kamertemperatuur laat komen, dat dán de voedselveiligheid mogelijk in het gedrang komt. Als je urenlang bacteriën zou laten broeien en vermenigvuldigen, dan gaan ze inderdaad nog steeds dood tijdens het garen, maar dat betekent niet dat er daarbij niet allerlei toxines vrijkomen in vervelende hoeveelheden. Als dat niet zo zou zijn dan kon je rot vlees ook prima door en door garen en dan toch opeten. Toch zou ik je dat niet aanraden.

Ik ben overigens zelf met BBQ-en echt niet van de hygiëne op het 'food police' niveau (BBQ Pit Boys, anyone?) en je komt stiekem met best veel weg, maar in theorie kan het best vervelend worden en het je méér toiletbezoekjes kosten dan je zou willen ;)

• GrillBill
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-09 13:34

GrillBill

Bedrijfsaccount GrillBill

Not Just A BBQ

Crxtreem schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:24:
[...]

Misschien ook kijken of jullie ene verwijderbare afdichting kunnen realiseren.
Als ik het zo begrijp gaan deze niet al te lang mee en om iedere keer de boel schoon te maken en te plakken is ook niet echt handig.
Als er in het deksel en de pot zelf een sleuf of T zit kan je er mooi een afdichting in drukken/schuiven.

Beetje zo iets maar dan met een afdichting voor hitte:
https://nl.aliexpress.com/item/32801675579.html
Onze kamado's zijn voorzien van een fiberglass (glasvezel) gasket en gaan enorm lang mee, als het een beetje mee zit net zo lang als de kamado zelf. Deze worden op de kamado gelijmd met hittebestendig kit, als er groeven in de kamado geslepen worden dan wordt het deel wat het meeste beweegt erg fragiel.

Grill Bill • Grillbillbbq.com

• Zaratrass
migchiell schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:40:
[...]

Heb je al een update/tussenstand? :)
Jorizzz schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:11:
[...]

- Het kost onnodig veel tijd, in de Q is ie veel sneller op kamertemperatuur. Kun je wat langer blijven liggen dus, of wat eerder eten ;)
- Als je gaat roken: koud vlees neemt de rookaroma's veel beter op.
Jorizz dit heb ik gedaan op advies van een vriend. Die had de vorige keer moeite met de kern en die schoot omhoog. Nou moet ik eerlijk zeggen dat kamertemperatuur een tikkeltje overdreven is.
Wat ik heb gedaan is het vlees eruit gehaald toen ik de BBQ had aangestoken. Dus ongeveer 15 a 20min max buiten de koelkast.

Hij heeft zojuist de 5 uur aangetikt met een mooie kern temperatuur van 74 graden. Bij het begin bleef de omgeving temperatuur op 103 graden hangen dus heb ik de schuif bovenop iets gesloten. Dat hielp en heb de gehele tijd tussen de 112 en 115 graden gezeten.

Het stuk heb ik er dan ook net afgehaald en in aluminiumfolie (dubbele laag) gedaan. Ik vind de korst net iets te hard gegaan naar mijn gevoel.
De geur is overheerlijk!!!

Had ik misschien tussendoor iets eroverheen moet spuiten/lakken?

In ieder geval hij ligt er nu weer op!

Nu weer een paar uur wachten tot 90 graden en kijken of ik er makkelijk doorheen kom met een prikker. Anders een paar graden wachten.

De Snake methode vindt ik trouwens echt top en makkelijk te hanteren. Ook gespiekt bij noskos :)

Vanavond/morgen de foto's van het eind resultaat!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zou denken dat bij low en slow een lichtbevroren kern bij beginnen geen probleem is. T komt toch langzaam op temperatuur en heeft tijd genoeg om via t ontdooien naar vocht verplaatsing door hitte. Maar bij steaks krijg je dan dat de ijskristallen meteen "vergassen" naast de nog bevroren secties en rare effecten in t vlees kunnen opleveren. Beetje als een bevroren hamburger in de pan keilen. Smaakt ook niet echt.

Ik gebruik lauw water en dompel t onder in een plastic zak als de koelkast methode te lang duurt, lees ik ben vergeten het uit de vriezer te halen.

Edit: Wel een beetje lastig je probe door een bevroren stuk heen te duwen.

[Voor 6% gewijzigd door copykat op 07-09-2020 16:02]

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:10

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ja dat het niet bevroren moet zijn is duidelijk, maar of het nu 4 graden is of 15, dat maakt met low en slow nou ook niet zoveel uit.

blup

• FreshMaker
  • Niet online
copykat schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:37:
Edit: Wel een beetje lastig je probe door een bevroren stuk heen te duwen.
De eerste 5 uur heb je de kernprobe niet nodig ;)

• Jorizzz
Zaratrass schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:22:
[...]

[...]

Jorizz dit heb ik gedaan op advies van een vriend. Die had de vorige keer moeite met de kern en die schoot omhoog. Nou moet ik eerlijk zeggen dat kamertemperatuur een tikkeltje overdreven is.
Wat ik heb gedaan is het vlees eruit gehaald toen ik de BBQ had aangestoken. Dus ongeveer 15 a 20min max buiten de koelkast.
Ok, 15-20 minuten eruit is geen enkel probleem. Wat je bedoelt met 'moeite met de kern en die schoot omhoog' is niet helemaal duidelijk...
Het stuk heb ik er dan ook net afgehaald en in aluminiumfolie (dubbele laag) gedaan. Ik vind de korst net iets te hard gegaan naar mijn gevoel.
De geur is overheerlijk!!!

Had ik misschien tussendoor iets eroverheen moet spuiten/lakken?
De korst (de bark) wordt vaak behoorlijk donker, maar dat hoort zo, niets om je zorgen over te maken! Afgaande op de foto gaat het helemaal prima.

• greatgonzo
  • Laatst online: 19:38

greatgonzo

schit-te-rend!

init6 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:27:
Dit weekend dit stuk vlees gemaakt, kon eindelijk beide BBQs gebruiken. De BGE large voor low en slow, de KJ mini voor het grillen. Heb een reverse sear gedaan met een klein blokje appelhout en Hickory. Een kant met zout ingesmeerd, de andere kant met een eigen kajun mix. Resultaat was een heerlijke Tomahawk steak.
mayo op de steak? Die ken ik nog niet :)

• Catch22
greatgonzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:18:
[...]

Is helemaal de latest hype. Alles waar vet in zit is geschikt.

Noskos deed zelfs Kewpie op zijn wagyu shortrib.

YouTube: Wagyu Flat Ribs op de kamado, heerlijke beef ribs van het wagyu rund!

• init6
greatgonzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:18:
[...]

Yep, de mayo smaak is bijna geheel weg na afloop. Het mooiste eraan vind ik dat het makkelijk te smeren is en voor flink wat flammen zorgt waardoor je mooi je steak dicht schroeit.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
init6 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:28:
[...]

Yep, de mayo smaak is bijna geheel weg na afloop. Het mooiste eraan vind ik dat het makkelijk te smeren is en voor flink wat flammen zorgt waardoor je mooi je steak dicht schroeit.
Mayonaise dat voor vlammen zorgt? Is dat niet gewoon het vet uit je vlees....?

Edit: spuit11, in mayo zit extra vet natuurlijk, maar het druipt naar beneden door het vet uit je vlees neem ik aan. Ik heb nooit moeite met vlammen, geen extra "brandstof" nodig :P

[Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 07-09-2020 16:36]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Peeetor
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 16:37

Peeetor

Petor?.. Peetor?... Peeetor!!!

Onlangs toegetreden tot het gilde der kamado knoeiers.
Nu zag ik diverse recepten die gebruik maken van een Dutch Oven.

Mijn oog is gevallen op een DO van Petromax. Volgens mij een multifunctionele DO
De ketel + deksel voor stoofpotjes.
Het deksel apart als soort skillet.

Welke grootte zal ik nemen voor een gezin van 3 personen (redelijke eters, geen kleine kids meer)
De Petromax FT3 of FT4,5

zouden jullie er ook een aparte skillet bij nemen? of het deksel van de petromax hiervoor gebruiken?

"Ja... dikke lul" zei de raaf. En de raaf vloog weg.

• apNia
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 24-09 23:17

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Kijken jullie ook? Chef's Table: BBQ

[Voor 23% gewijzigd door apNia op 07-09-2020 16:38]

• init6
Martinusz schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:35:
[...]

Mayonaise dat voor vlammen zorgt? Is dat niet gewoon het vet uit je vlees....?

Edit: spuit11, in mayo zit extra vet natuurlijk, maar het druipt naar beneden door het vet uit je vlees neem ik aan. Ik heb nooit moeite met vlammen, geen extra "brandstof" nodig :P
:D IDD in Mayo zit veel vet, waardoor je flare ups krijgt. Ik krijg zulke flare ups niet van een stuk vlees over het algemeen. ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het ging er gisteren al over ;).
init6 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:48:
[...]

:D IDD in Mayo zit veel vet, waardoor je flare ups krijgt. Ik krijg zulke flare ups niet van een stuk vlees over het algemeen. ;)
Maar waarom wil je die flareups krijgen? Ik haal mijn vlees er even af na het indirect garen (dan gaat het al dan niet in alu folie of een 40c oven) en ondertussen stook ik het gietijzer kneiterheet. Ik moet toch het RVS rekje vervangen door gietijzer ... en de platesetter verwijderen. Als je flareups wil krijgen: waarom niet gewoon een beetje olie in het vuur spuiten? Een paar jaar geleden ging MasterChef USA op bezoek bij een kok die dit vrij veelvuldig op zijn BGEs doet.

Speaking of which; wat vinden jullie van die grote eggspander module?

Ik heb fuck it gezegd en hem besteld:
https://www.bbqgreeneggst...ggspander-kit-5-delig-xl/
Met dan een halve conveggtor erbij. De

heb dan zo:

Hele conveggtor
Halve conveggtor
Eggspander
2x gietijzer
RVS rekje

(en de mates natuurlijk)

offtopic:
Ik telde het net wel ff financieel op en schrok wel een beetje O-)

[Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 07-09-2020 17:10]

• Zaratrass
Jorizzz schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:11:
[...]

Ok, 15-20 minuten eruit is geen enkel probleem. Wat je bedoelt met 'moeite met de kern en die schoot omhoog' is niet helemaal duidelijk...

[...]

De korst (de bark) wordt vaak behoorlijk donker, maar dat hoort zo, niets om je zorgen over te maken! Afgaande op de foto gaat het helemaal prima.
Het was mij ook niet helemaal duidelijk. Belangrijkste is dat ik het vlees niet te lang buiten de koelkast heb gelaten.

Zojuist kern temperatuur van 92 behaald. Laat hem nog tot 2 graden hoger liggen. Ik kon er met een "prikker" op 1 punt niet volledig soepel heenkomen.
Nog even wachten :)

• Jorizzz
Zaratrass schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:11:
[...]

Het was mij ook niet helemaal duidelijk. Belangrijkste is dat ik het vlees niet te lang buiten de koelkast heb gelaten.

Zojuist kern temperatuur van 92 behaald. Laat hem nog tot 2 graden hoger liggen. Ik kon er met een "prikker" op 1 punt niet volledig soepel heenkomen.
Nog even wachten :)
Klinkt goed. Pulled pork blijft echt superlekker! Geniet er zo van.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een DIY USD, een medium egg en een Weber 57.

Nu wil ik graag een pellet smoker kopen, maar twijfel over de rest. Wat te houden en wat zou weg kunnen.

De USD gebruik ik te weinig dus die zal ik verkopen.

De 57er zal blijven voor als er meerdere stukken hot&fast gemaakt moet worden oid.
Maar de ei? Is die nog van toegepaste waarde?

Iemand daar een mening of idee over?

• init6
ToyotaMR2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:01:
Ik heb een DIY USD, een medium egg en een Weber 57.

Nu wil ik graag een pellet smoker kopen, maar twijfel over de rest. Wat te houden en wat zou weg kunnen.

De USD gebruik ik te weinig dus die zal ik verkopen.

De 57er zal blijven voor als er meerdere stukken hot&fast gemaakt moet worden oid.
Maar de ei? Is die nog van toegepaste waarde?

Iemand daar een mening of idee over?
Dit is iets voor jezelf om te bepalen, als je plezier hebt eraan zou ik hem houden. Ik heb in feite maar 1 BBQ nodig, maar heb er 2 omdat ik er plezier aan heb 2 te hebben.
Pagina: 1 ... 114 ... 117 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True