een Kamado is op gebouwd uit:
- keramiek: auplex is een fabriek die aan iedereen levert die iets wilt maken.
kans is dus aanwezig dat een tuincentrum eigenmerk de zelfde schaal mallen heeft als de "merk" versies.
maar de kwaliteit van het keramiek kan evengoed verschillen. (uiterlijk zegt dus niet alles)
- onderstel: makkelijk te zien of er aandacht aan is besteed. dikte zwaarte kwaliteit is simpel te beoordelen.
- frame werk, RVS scharnieren, schaalbanden, bouten, moeren, veren, grepen, wieltjes enzovoort lastiger te beoordelen welk RVS type er gebruikt is. Roest Vast Staal is er in vele gradaties en kwaliteiten. (garantie geeft een hint. maar als je een beetje onderhoud geeft met lijnolie/zonnebloem olie/ roostervet blijft het RVS best goed ook de mindere kwaliteit.
de wiebel zwabber test in de winkel kan je enigzins beoordelen of de frameonderdelen stevig genoeg zijn of je kan verwachten dat de schanier in tweeën roest in een paar jaar.
en als laatste de rooster en deflectorplate en houder. dikte / diameter draad en de laspunten is een indicatie van de kwaliteit. hoe dikker hoe duurder hoe langer het heel blijft. (kort door de bocht gezegt.)
Als je 800euro uit geeft en na 10 jaar gaat er wat stuk of 1500 euro en na 10 jaar krijg je garantie op je stukke onderdeel. jou keuze van wat je fijner vind.
Waar ik nu naar zou kijken als ik een large koop is de keramiek garantie (is een indicatie van de gehele bouwkwaliteit) en de beschikbare (universele en merk/fabrieks) accessoires.
Daarna naar frame en onderstel.
alles tussen 5 en 10 jaar garantie op de kermamiek is goed voor thuis BBQ-ers in mijn ogen.
sta je elke dag of bijna elke dag te BBQ-en dan is een BGE of KJ of nog duurder de beste optie.
Onder de 5 jaar is ook goed maar dan moet je dat in de aanschaf prijs terug zien zodat je afschrijving ook sneller is.
mijne is 265,- en ongeveer 200 euro aan maatgebonden extra's en wat spul dat op elke maat kan gebruikt worden. dus als dit na 5 jaar uit elkaar pleurt kost t me 100 per jaar is minder dan een tientje per maand.
(een KJ junior kost ongeveer 400 en dan is de kwaliteit vast beter alles past beter en de 200 had minder geweest maar nu kan ik me verheugen op een keertje een nieuwe kopen....

)
Edit: Kans is groot want de keramiek is bros, chipped makkelijk tikkie met een scraperblade kan al een blus op leveren. Voor mij op dit moment geen probleem. Goed excuus om ter zijner tijd een mooie nieuwe te kopen die precies aansluit op mijn behoeftes na wat ervaring op gedaan te hebben op dit goedkopere model. ( hele dure spullen kopen en je merkt dat je nauwelijks ietsanders doet dan wat fileetjes , hamburger, worstjes en lapjes vlees is ook zonde toch? Of je wilt je buurman de ogen uitsteken met je BGE large de luxe dan is dat ook geen probleem maar ik koop op mijn gebruik en gebruikservaring.)
https://www.cookersandgri...e-kan-ik-het-beste-kopen/
dit is een vrij algemeen niet merk pushing uitleg. Goed voor inlezen welk budget / kwaliteitsniveau je wilt hebben.
[
Voor 14% gewijzigd door
copykat op 27-08-2020 18:54
. Reden: Extra uitleg ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....