Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 114 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-09 12:27
Het moet gewoon praktisch worden. Er zal namelijk een meubel gemaakt worden waar de rest in verwerkt gaat worden.

Niet gebruiken = onnodig plaats.

Weber 57 is handig naast een pellet smoker?
Een ei, heeft die nog meerwaarde boven die andere 2?

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 19:42
Net terug van een strand wandeling. De eerste pulled pork is een succes geworden.

Iedereen vond hem erg lekker!
Perfect op smaakt en bijna alles was mals. Ik had het idee dat hij op sommige plekjes aan de droge kant was. Gebeurd dit vaker?

Hier het eindresultaat:

Ik zit te denken om volgende week ribs ( of short Ribs ) te maken en de 3-2-1 methode toe te passen. Of iets van een picanha.. jullie misschien tips? _/-\o_ suggesties zijn welkom

[Voor 5% gewijzigd door Zaratrass op 07-09-2020 21:49]

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-09 22:58
Zaratrass schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:42:
Net terug van een strand wandeling. De eerste pulled pork is een succes geworden.

Iedereen vond hem erg lekker!
Perfect op smaakt en bijna alles was mals. Ik had het idee dat hij op sommige plekjes aan de droge kant was. Gebeurd dit vaker?

Hier het eindresultaat:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik zit te denken om volgende week ribs ( of short Ribs ) te maken en de 3-2-1 methode toe te passen. Of iets van een picanha.. jullie misschien tips? _/-\o_ suggesties zijn welkom
Ziet er goed uit! :)

Je kan er voor kiezen om op het laatst een beetje bouillon in de folie erbij te gieten, of klein beetje appelsap. Dat doe ik meestal, geeft goede resultaten. Daarnaast besprenkel ik het geheel om de 30-45 minuten met een eigengemaakte (opgewarmde) saus. Begin is er, het is nu een kwestie van fine tunen.

• Zaratrass
init6 schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:52:
[...]

Ziet er goed uit! :)

Je kan er voor kiezen om op het laatst een beetje bouillon in de folie erbij te gieten, of klein beetje appelsap. Dat doe ik meestal, geeft goede resultaten. Daarnaast besprenkel ik het geheel om de 30-45 minuten met een eigengemaakte (opgewarmde) saus. Begin is er, het is nu een kwestie van fine tunen.
Dankjewel voor de tip !
Zou je die saus willen delen (mag ook in een PB)?

• init6
Zaratrass schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:00:
[...]

Dankjewel voor de tip !
Zou je die saus willen delen (mag ook in een PB)?
Het verschilt nogal per keer, meestal doe ik deze op basis van 2-3 soorten vloeistof:
- Appelsap, heldere, 250ml
- Runder of kippenbouillon 250ml
- Worcestersaus 50ml
- Knoflook poeder langzaam opgelost 2 eetlepel
- Uiengranulaat langzaam opgelost 2 eetlepel
- Heinz Ketchup of mosterd 4 eetlepels
- Zwarte peper, theelepel
- Chipotle poeder, 1 theelepel

Langzaam verwarmen, blijven roeren. Warm gebruiken.

Soms maak ik er variaties op, zoals toevoegen van saus.

Als ik Stockyard Southern Blues erbij gebruik dan voeg ik een paar eetlepels ervan erbij.
Als ik een meer oosters tintje wil dan voeg ik Ketchap Manis toe en gebruik ik geraspte gember.

Ik gebruik deze Mob ook voor ribs, ik voeg dan wat bruine basterdsuiker toe en verhit het nog langzamer. Meestal ga ik dan ook iets meer met hete saus erbij aan de gang, zoals Queen Majesty Red Habanero & Black Coffee.

[Voor 23% gewijzigd door init6 op 07-09-2020 22:18]

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Net eerste 2 afleveringen gezien, leuke verhalen en mooi weergegeven.....alleen mja verder heb ik er niet zoveel aan, er worden geen recepten ofzo gedeeld of tips en tricks.
Het zijn vooral mooie verhalen over bijzondere mensen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:49
Martinusz schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:30:
[...]

Net eerste 2 afleveringen gezien, leuke verhalen en mooi weergegeven.....alleen mja verder heb ik er niet zoveel aan, er worden geen recepten ofzo gedeeld of tips en tricks.
Het zijn vooral mooie verhalen over bijzondere mensen.
Dat is ook prima. Juist dit format is leuk en uniek. Recepten staat er op YouTube in overvloed. Dit zet mij al aan het denken over kooktechnieken en dat is wel eens leuk

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-09 20:55

copykat

Good copy isn't bad

Dit gedeelte is erg nieuw voor mij.
Eigen sauzen maken.
Was nooit erg vd sauzen. Ja die ketchup, majo en chilysaus, de flessen van het sauzen rek in de supermarkt tijdens friet en bbq fast food, hamburgers, worstjes enz.

Groente met zo'n knorr papje zag ik als oh je vind de groente niet lekker en verzuipt t in iets overrulend.
Jus en vlees, kan erg genieten van een home made vlees jus. Maken werd toch altijd een mislukking cq had t vlees al op. (thuis aten we vaak of er iemand het bord na 10min weg haalde en nog eet ik zo snel dat ik twee keer zoveel op heb als een ander in de zelfde tijd.)

In hoeverre verbetert je vlees qua smaak veranderd het vlees zelf of "verbloem" je iets met die sauzen/mengsels?
(geen oordeel van mijn kant, gewoon interesse.)

Ik ben ooit eens bij Valkenburg in dorpje er naast een stoofvlees schotel wezen eten en die was in een Saus gemaakt die het vlees zo lekker maakte dat ik TWEEDE portie hoofdgerecht bestelde én eerder klaar was dan mn kinderen met eten..😅🤤😌
Dus dat de juiste saus iets toevoegd geloof ik graag.
Maar zelf dingen bij elkaar gooien met het risico mn eten te verkloten houd me tegen.

Is er eigenlijk een "Het grote maak je eigen sauzenreceptenboek voor dummies"?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• king_bass
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:10
Het toch aangedurfd met de vooruitzichten van afgelopen weekend, 2 wagyu steakjes.
Moet zeggen wat kleuren die mooi!

Blijft leuk om nieuwe dingen proberen klaar te maken!
Nog wel zeker veel te ontdekken!

• verstappen33
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 18-09 19:43
copykat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:00:
Eigen sauzen maken.
Was nooit erg vd sauzen. Ja die ketchup, majo en chilysaus, de flessen van het sauzen rek in de supermarkt tijdens friet en bbq fast food, hamburgers, worstjes enz.

Groente met zo'n knorr papje zag ik als oh je vind de groente niet lekker en verzuipt t in iets overrulend.
Jus en vlees, kan erg genieten van een home made vlees jus. Maken werd toch altijd een mislukking cq had t vlees al op. (thuis aten we vaak of er iemand het bord na 10min weg haalde en nog eet ik zo snel dat ik twee keer zoveel op heb als een ander in de zelfde tijd.)

In hoeverre verbetert je vlees qua smaak veranderd het vlees zelf of "verbloem" je iets met die sauzen/mengsels?

Ik ben ooit eens bij Valkenburg in dorpje er naast een stoofvlees schotel wezen eten en die was in een Saus gemaakt die het vlees zo lekker maakte dat ik TWEEDE portie hoofdgerecht bestelde én eerder klaar was dan mn kinderen met eten..😅🤤😌
Maar zelf dingen bij elkaar gooien met het risico mn eten te verkloten houd me tegen.

De saus moet complimenteren, niet maskeren..
Zeker sterke (bbq) sauzen met veel kruiden of sterke smaken erin willen vaak de vlees smaak maskeren.. Je proeft dan alleen de saus en nauwelijks het vlees..
Dit soort sauzen kun je trouwens prima gebruiken, maar dan wel minimaal toevoegen. (bv alleen een lak laagje)..

Voor een pulled pork eind saus gebruik ik vaak ook veel vlees vocht wat ik heb opgevangen in de eind saus, hier voeg matig wat andere smaken aan toe om het wat hoger op niveau te krijgen. Maar de basis van pulled pork moet gewoon de smaak van varkensvlees blijven..

En zo is het ook met steaks of ander vlees, ik zie vaak genoeg steaks die ondergedumpeld zijn in een peper room sausje of iets dergelijks, dan proef je de steak niet meer..
Maar een klein beetje naast het vlees op je bord zodat je zelf de hoeveelheid saus per hap kunt bepalen is wel weer lekker..

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11:51
ToyotaMR2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:01:
Ik heb een DIY USD, een medium egg en een Weber 57.

Nu wil ik graag een pellet smoker kopen, maar twijfel over de rest. Wat te houden en wat zou weg kunnen.

De USD gebruik ik te weinig dus die zal ik verkopen.

De 57er zal blijven voor als er meerdere stukken hot&fast gemaakt moet worden oid.
Maar de ei? Is die nog van toegepaste waarde?

Iemand daar een mening of idee over?
Een goede pellet smoker vervangt all of the above! Heb zelf een GMG Jim Bowie, knap als je die vol weet te krijgen. Grill oppervlak is iets van 90 bij 45 en door de hoogte kun je er nog een keer dezelfde hoeveelheid op kwijt op een tweede etage.

Ik kan koud roken, low&slow, searen (reversed en gewoon, temperatuur is zeer snel omhoog en omlaag te krijgen) hot&fast en zelfs pizza's (met pizza attachment direct op de vuurkamer)

• Catch22
Ik heb een CSG gekregen en ben wat naar recepten aan het kijken, nu zie ik dit

https://www.bbqexperience...tot%201%2C5%20uur%20duren.

10 uur lang ribeye koud roken, is dat wel helemaal jofel, voedselveiligheidsgewijs? Want koud roken is dusdanig koud dat je dan wel bacterieontwikkeling krijgt toch?

• verstappen33
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:02:
[...]

Een goede pellet smoker vervangt all of the above! Heb zelf een GMG Jim Bowie, knap als je die vol weet te krijgen. Grill oppervlak is iets van 90 bij 45 en door de hoogte kun je er nog een keer dezelfde hoeveelheid op kwijt op een tweede etage.

Ik kan koud roken, low&slow, searen (reversed en gewoon, temperatuur is zeer snel omhoog en omlaag te krijgen) hot&fast en zelfs pizza's (met pizza attachment direct op de vuurkamer)
Een pellet smoker is voor luie mensen die geen zin hebben om vuur handmatig te temmen.. :+

Nee, je hebt gelijk, een pellet smoker is een heel makkelijk apparaat.. Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar mist toch wel "het spelen met vuur", daarom ben ik voor een kamado gegaan (46cm grill diameter). en kan hier ook alles op qua kook technieken.

En het voordeel is dat je met een kamado zelf de hoeveelheid rook bepaald, in een pellet smoker heb je constant 100% rook tenzij je echt op sear temperaturen werkt..

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Catch22 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:11:
Ik heb een CSG gekregen en ben wat naar recepten aan het kijken, nu zie ik dit

https://www.bbqexperience...tot%201%2C5%20uur%20duren.

10 uur lang ribeye koud roken, is dat wel helemaal jofel, voedselveiligheidsgewijs? Want koud roken is dusdanig koud dat je dan wel bacterieontwikkeling krijgt toch?
Volgens mij gaat het wel meevallen, zeker als je het doet terwijl de buitentemperatuur niet te hoog is. Je begint al met het aanbrengen van zout, wat veel al aanwezige bacteriën de dag om doet. Rook is daarnaast niet bevorderlijk voor bacteriegroei en droogt de buitenkant, wat de groei nog meer tegenhoudt.
Je gaart 'm daarna ook nog eens af, dus ik denk dat het allemaal wel ok is.
Maar nooit zonder risico's uiteraard.

[Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 08-09-2020 10:28]

• Zaratrass
[...]

Ik ben ook nieuwsgierig naar een pellet smoker en de vele mogelijkheden. Maar ik begrijp dat ze veel lawaai maken vanwege de ventilator. Hoe ervaar jij dit?

YouTube: Brisket Smoked 18 Hours Green Mountain Daniel Boone Pellet Grill

Als voorbeeld in dit filmpje hoor je hem op de achtergrond. Dat kan per merk/type anders zijn waarschijnlijk.

• MasterMaceMichu
verstappen33 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:17:
[...]

Een pellet smoker is voor luie mensen die geen zin hebben om vuur handmatig te temmen.. :+

Nee, je hebt gelijk, een pellet smoker is een heel makkelijk apparaat.. Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar mist toch wel "het spelen met vuur", daarom ben ik voor een kamado gegaan (46cm grill diameter). en kan hier ook alles op qua kook technieken.

En het voordeel is dat je met een kamado zelf de hoeveelheid rook bepaald, in een pellet smoker heb je constant 100% rook tenzij je echt op sear temperaturen werkt..
Ik vind het heerlijk om mijn smoker met een app te kunnen bedienen. Voldoende pellets erin, temperatuur op 110, vlees erop en ik kan een paar uur weg....Je bent Tweaker of niet!

En de pellets geven een milde rooksmaak af, die ik nog nooit overheersend heb gevonden. Sterker nog, ik zet er bijna altijd een bakje met pellets in, zodat er nog wat meer rookring en smaak het vlees in trekt.

@Zaratrass : Het is inderdaad geen geruisloos apparaat. Je hoort de fan en de 'auger' (als er pellets bijgevoegd moeten worden), maar ik ervaar dit zeker niet als hinderlijk. Ik woon in een vrij drukke woonwijk, waar spelende kinderen, muziek van de buren en blaffende honden een stuk meer lawaai maken.... ;)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Zaratrass schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:34:
[...]

Ik ben ook nieuwsgierig naar een pellet smoker en de vele mogelijkheden. Maar ik begrijp dat ze veel lawaai maken vanwege de ventilator. Hoe ervaar jij dit?

YouTube: Brisket Smoked 18 Hours Green Mountain Daniel Boone Pellet Grill

Als voorbeeld in dit filmpje hoor je hem op de achtergrond. Dat kan per merk/type anders zijn waarschijnlijk.
Mijn pelletsmoker hoor je wel, maar van een paar meter afstand al (vrijwel) niet meer.

Is zeker niet storend en de buren zullen er absoluut geen last van hebben :)
verstappen33 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:17:
[...]
Je hebt gelijk dat een pelletsmoker constant rook geeft (eigenlijk niet, maar het is oncontroleerbaar).
Echter, de hoeveelheid is vaak minder dan wat de meesten gebruiken op een "normale" BBQ.
Zodoende kun je dus best spelen met de rook, maar heb je een tweede apparaat nodig.
Zelf gebruik ik een smokertube als ik extra rook wil (om op het niveau van mijn vorige WSM te komen), maar heb ik gerechten waar minder rook beter uitkomt, dan gebruik ik die niet.

[Voor 35% gewijzigd door Fly-guy op 08-09-2020 11:05]

• verstappen33
Kameraad van mij heeft een Yoder pellet smoker, en die maakt idd wel wat lawaai..
Overdag vaak geen probleem, maar tijdens de nachtelijke uurtjes toch wel goed hoorbaar.
Zo heeft hij wel eens klachten van buren gehad met warm weer (en mensen slapen met de ramen open), dat het apparaat best een hinderlijk geluid geeft wanneer je een overnight PP of brisket maakt..

En je moet ook een stroompunt hebben op de plek waar je hem neer wilt zetten..

• MasterMaceMichu
Sowieso vind ik dat als je in een dichtbevolkte buurt zit het not done om 's nachts je BBQ (welke dan ook) aan te zetten. Zoals je zegt willen veel mensen frisse lucht 's nachts (wij zelf ook), geeft teveel overlast.

Als ik een lange sessie ga doen, start ik wel vroeg, na overleg (appje) met directe buren.

Na inpakken maak ik het regelmatig gewoon af in de oven, dat vlees ziet er dan toch niks van en de bbq kan dan eerder uit.

• verstappen33
Ik probeer de overlast ook wel te beperken van mijn bbq..
Maar af en toe geeft het gewoon rook ontwikkeling..
Zo had ik afgelopen weekend best veel vet op de deflectorstenen zitten..

Na de sessie heb ik de bbq flink opgestookt om het schoon te branden, dit gaf echt veel rook. En aangezien het zo goed als wind stil was bleef het mooi hangen en zaten 6-7 huizen "in de rook"...

Het is ook wel een beetje geven en nemen op dit vlak..
Als ik ze nu elke dag zou uitroken dan hadden ze een punt, maar dit probeer ik altijd wel te voorkomen of zo kort mogelijk te houden..
Nu was na 20-30 minuten de rook compleet verdwenen, en tja ze hadden overlast, maarja so be it.. :)

• ToyotaMR2
[...]

Die was mij onbekend. Was zelf aan het kijken naar een Smokey Bandit.

Maar, searen op een pellet smoker?
Dan heb ik mij niet goed ingelezen...

• MasterMaceMichu
De GMG haalt met gemak 250 graden. Paar grill grates erop en je kunt perfect (zonder flare ups) searen. Als je de pizza insert hebt kun je nog veel hoger gaan, ooit een steen temperatuur van bijna 500 graden gehaald...

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-09 18:42
verstappen33 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:00:
Ik probeer de overlast ook wel te beperken van mijn bbq..
Maar af en toe geeft het gewoon rook ontwikkeling..
Zo had ik afgelopen weekend best veel vet op de deflectorstenen zitten..

Na de sessie heb ik de bbq flink opgestookt om het schoon te branden, dit gaf echt veel rook. En aangezien het zo goed als wind stil was bleef het mooi hangen en zaten 6-7 huizen "in de rook"...

Het is ook wel een beetje geven en nemen op dit vlak..
Als ik ze nu elke dag zou uitroken dan hadden ze een punt, maar dit probeer ik altijd wel te voorkomen of zo kort mogelijk te houden..
Nu was na 20-30 minuten de rook compleet verdwenen, en tja ze hadden overlast, maarja so be it.. :)
Je kan het ook een beetje verkopen aan je buren hoor.

Daarom geef ik mijn buren altijd een gedeelte van hetgeen ik die dag ga bbq'en.
Het is een kleine moeite en het wordt enorm gewaardeerd.
Buren eten lekker en niemand klaagt. Win/win situatie :)

FUMES et CARNES

• ToyotaMR2
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:15:
De GMG haalt met gemak 250 graden. Paar grill grates erop en je kunt perfect (zonder flare ups) searen. Als je de pizza insert hebt kun je nog veel hoger gaan, ooit een steen temperatuur van bijna 500 graden gehaald...
Bewust voor de GMG gekozen, vergeleken met de rest, of?

Nu ik dit zo allemaal lees, zou dit wel een gamechanger kunnen zijn.
Stond namelijk ook op het punt om een pizzaoven te kopen.

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-09 23:12
Peeetor schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:37:
Onlangs toegetreden tot het gilde der kamado knoeiers.
Nu zag ik diverse recepten die gebruik maken van een Dutch Oven.

Mijn oog is gevallen op een DO van Petromax. Volgens mij een multifunctionele DO
De ketel + deksel voor stoofpotjes.
Het deksel apart als soort skillet.

Welke grootte zal ik nemen voor een gezin van 3 personen (redelijke eters, geen kleine kids meer)
De Petromax FT3 of FT4,5

zouden jullie er ook een aparte skillet bij nemen? of het deksel van de petromax hiervoor gebruiken?
De petromax is een hele fijne op mijn Kamado Joe. Ik heb zelf de 4.5, die is ok voor drie/vier personen, maar toch nog best klein/krap voor grote bereidingen.

Ik heb zelf een gietijzeren plaat voor de Kamado, maar die deksel zou je prima ook kunnen gebruiken ja.

Niks

• verstappen33
Iusedto schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:16:
[...]

Je kan het ook een beetje verkopen aan je buren hoor.

Daarom geef ik mijn buren altijd een gedeelte van hetgeen ik die dag ga bbq'en.
Het is een kleine moeite en het wordt enorm gewaardeerd.
Buren eten lekker en niemand klaagt. Win/win situatie :)
Tuurlijk deel ik wel eens wat met de buren, ik zeg ook geven en nemen..
Afgelopen weekend was het even "nemen"..

En als ik echt overlast ga bezorgen zoals zondag dan check ik wel even of de buurman niet toevallig lekker buiten zit, deuren en ramen open heeft staan of de was buiten heeft hangen, maar zodra ik zelf geen grote gevolgen of nadelen constateer dan moeten zo nu en dan ook maar die 15-20 minuten hevige rook accepteren..

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-09 14:46
Fly-guy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:27:
[...]

Volgens mij gaat het wel meevallen, zeker als je het doet terwijl de buitentemperatuur niet te hoog is. Je begint al met het aanbrengen van zout, wat veel al aanwezige bacteriën de dag om doet. Rook is daarnaast niet bevorderlijk voor bacteriegroei en droogt de buitenkant, wat de groei nog meer tegenhoudt.
Je gaart 'm daarna ook nog eens af, dus ik denk dat het allemaal wel ok is.
Maar nooit zonder risico's uiteraard.
Tot op zekere hoogte klopt je verhaal. Als je koud wil roken, dan zal je sowieso Colorose zout moeten gebruiken (vaak te krijgen bij je slager). Doe je dit niet en gebruik je JoZo of zeezout, dan is de kans op bederf aanwezig.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• FreshMaker
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:00:
Eigen sauzen maken.

https://www.bol.com/nl/f/...-voor-de-keuken/37126230/

Niet kopen ... niet doen .... is geen aanrader ( maar wel het basisboek bereidingen.
Deze zat in mijn startpakket gastheerschap - en was destijds echt een vereiste.
Naast een boek van Escoffier ( https://www.bol.com/nl/p/...-keuken/1001004001462112/ ) waar half, zoniet 80% van de Europesche koks uit heeft moeten leren

Stoofvlees is niet persé een saus, maar het samensmelten van de producten tot een binding.
Het rundvlees derhalve lang opstaan ( low en slow ) met goede (streek)producten, zoals bier en (appel/peren)stroop en wat goed brood met mosterd.

Ik doe mijn stoofvlees graag met een LaTrappe of andere mooie trappistenbier.
Je merkt het echt aan het einde ...

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

FreshMaker schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:50:
[...]

https://www.bol.com/nl/f/...-voor-de-keuken/37126230/

Niet kopen ... niet doen .... is geen aanrader ( maar wel het basisboek bereidingen.
Deze zat in mijn startpakket gastheerschap - en was destijds echt een vereiste.
Naast een boek van Escoffier ( https://www.bol.com/nl/p/...-keuken/1001004001462112/ ) waar half, zoniet 80% van de Europesche koks uit heeft moeten leren
De Eugen Pauli is het boek waar ergens in de jaren 90 iedere leerlingkok in NL het mee heeft moeten doen.

Of dat een goede beslissing was laat ik even in het midden maar het boek van Escoffier was geen leermateriaal op de scholen in die tijd.

• FreshMaker
  • Niet online
Wij kregen hem toch echt wel erbij, 90 / 93
Die F*in Pauli was verplichte kost, en zelfs wij ( bediening) moesten die elke keer meeslepen :|

Groot deel van de Pauli recepten was toen al verouderd, maar andere kant, wel een prima basis om het in de vingers te krijgen.

• MasterMaceMichu
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:20:
[...]

Bewust voor de GMG gekozen, vergeleken met de rest, of?

Nu ik dit zo allemaal lees, zou dit wel een gamechanger kunnen zijn.
Stond namelijk ook op het punt om een pizzaoven te kopen.
Ja, aardig onderzoek naar gedaan, iets meer dan 6 jaar geleden voor mijn eerste GMG, een Daniel Boone (stukje kleiner dan mijn huidige). Toen veel gelezen, reviews gezien en Yoder en GMG live vergeleken (andere merken waren er toen nog niet).

Alhoewel de DB het nog perfect deed, wilde ik gewoon wat nieuws. Logische keuze was voor mij weer een GMG, zeker ook omdat er in het BBQ competitie circuit steeds meer gebruik van wordt gemaakt EN de importeur (green-forest.nl) erg goede service levert.

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Tijdje niks gepost maar daar ben ik dan toch maar weer :) Niet stil gezeten maar na een aantal maal echt low en slow gedaan te hebben met verschillende stukken vlees had ik voor vandaag toch iets anders in de planning. Dit keer Hot & Fast.

En dan kom je op zo'n punt dat je rond kijkt, recepten opzoekt en er is altijd een ding wat alle Kamado BBQ liefhebbers van de daken schreeuwen en dat is dat ze sindsdien teleurgesteld zijn in restaurants en dat wilde ik natuurlijk wel eens testen.

Kortom, ik keek eens in de vriezer en zag daar een prachtig stuk Grain Fed Black Angus Ribeye aan een stuk van net iets meer als een kilo. Je raad het al vandaag staan er steaks op het menu !

Nu moest er toevallig ook een nieuwe zak kolen open nadat mijn Flames & Flavour West-Afrikaans Hardhout Restaurant Houtskool helemaal op was, dus gekozen voor de Flames & Flavour Zuid-Afrikaanse Black Wattle Houtskool zak die mij in de schuur stond aan te kijken. Paar dingen die gelijk opvielen, de stukken houtskool zijn echt wel ietsje kleiner (voorzover ik kon zien) en op de doos kunnen we aflezen dat deze iets minder geschikt is voor low & slow, maar perfect is voor hot & fast. Dat komt dus mooi uit, en hup de mand gevult driehoekje van aanmaakblokjes en aansteken die handel.

Het eerste verschil was zeer snel te zien, dit houtskool liet zich aanzienlijk sneller aansteken en binnen notime had ik een mooi mandje met gloeiende kooltjes. Eigenlijk sneller als wat ik verwacht had want ik was pas net klaar met het snijden van de 3 steaks ieder zo'n 2.5CM a 3CM dik, beetje grof gemalen zout, beetje vers gemalen peper en meer heeft dit echt niet nodig. Terwijl de steaks op de plank liggen, bouw ik snel het D&C systeem op, gietijzeren rooster lekker laag en dicht bij de kolen direct ernaast een halve heatdeflector steen, en de etage boven de steen het RVS rooster. Aangezien het best flinke steaks zijn van bijna evenredig 350gr per stuk, mooi 2x1 minuut per kant gedaan. Toen de eerste twee steaks klaar waren die aan de indirecte kant neer gelegd zodat ik de laatste steak ook nog even 2x2 minuten kon doen.

Ondertussen dat ik de Q opbouwde had vrouwlief wat friet gebakken, beetje vers stokbrood erbij en natuurlijk zelf gemaakt kruiden boter. Helaas geen foto's gemaakt van het bord of het totaal plaatje maar natuurlijk wel van de steaks terwijl ik er nog mee bezig was.

En dan vraag je je natuurlijk af hoe het eind resultaat was, nou dat zag er zo uit:

En nu ga ik natuurlijk niet verkondigen dat ik voortaan teleurgesteld ben als ik een steak krijg in een restaurant (misschien stiekem kwa formaat) maar potverdorie wat was dit lekker, het deed zeker niet onder voor het restaurant zowel in smaak als in kwaliteit. In nog geen 35 minuten tover je het geheel op tafel.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• init6
ShadowBumble schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:59:

En nu ga ik natuurlijk niet verkondigen dat ik voortaan teleurgesteld ben als ik een steak krijg in een restaurant (misschien stiekem kwa formaat) maar potverdorie wat was dit lekker, het deed zeker niet onder voor het restaurant zowel in smaak als in kwaliteit. In nog geen 35 minuten tover je het geheel op tafel.
Mooie stukken vlees! Het ligt denk ik ook aan de restaurants waar je naar toe gaat. Mijn schoonfamilie is van het type: het maakt niet uit als het eten minder is, als het maar leuk is voor de kinderen. Helaas eet ik daardoor geregeld thuis lekkerdere steaks, of alleen pannenkoeken. :(

Beetje rookhout levert net dat beetje meer smaak waar ik nog nooit in een restaurant geproefd heb dat ze dit gebruikten.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreshMaker schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:57:
Wij kregen hem toch echt wel erbij, 90 / 93
Die F*in Pauli was verplichte kost, en zelfs wij ( bediening) moesten die elke keer meeslepen :|

Groot deel van de Pauli recepten was toen al verouderd, maar andere kant, wel een prima basis om het in de vingers te krijgen.
In hoeverre heeft hij meerwaarde boven de kleine escoffier ("de franse keuken thuis") en de larousse culinaire? Die heb ik nml al in de kast staan en dus al redelijk wat klassiek frans standaardspul.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Sbakker1982
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:45
Iemand ervaring met Zalm op cederhout? Pakken jullie die direct of indirect? En op welke temperatuur?

• FreshMaker
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 00:10:
[...]

In hoeverre heeft hij meerwaarde boven de kleine escoffier ("de franse keuken thuis") en de larousse culinaire? Die heb ik nml al in de kast staan en dus al redelijk wat klassiek frans standaardspul.
Geen, of misschien net zoals de BBQbijbel .... #braggingrights

Het zijn boeken uit de historie, de grondleggers van de 'moderne' keuken.
Die natuurlijk veel betekenis hebben, maar ook weer ingehaald zijn door nieuwe technieken en inzichten.

Mijn edities staan bij mijn ouders op zolder ( ik woon al bijna 30j niet meer thuis ;) )

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 22:04
Sbakker1982 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:23:
Iemand ervaring met Zalm op cederhout? Pakken jullie die direct of indirect? En op welke temperatuur?
Zalm leg ik een uurtje van te voren in een ruime hoeveelheid suiker en zout (50/50 gemengd)
Daarna afspoelen met koud water en droog maken met keukenrol.

Ik gooi altijd het cederhout in snippers in een RVS rookdoos in de kolen.
Indirect 45 min tot een uur op 100 graden met de huid naar onderen

Resultaat:

• SpooN_05
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:30
Damn ziet er goed uit.
Ook eens proberen.

Leg je de zalm nog ergens op? Of gewoon ineens op het rooster?

• FreshMaker
  • Niet online
SpooN_05 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:00:
Damn ziet er goed uit.
Ook eens proberen.

Hier dezelfde manier, ik leg ze op zo'n op maat geknipt action grillmatje
Meer om de vislucht niet gelijk op het rooster te krijgen, en makkelijk te verplaatsen

• Zoidberg_AvG
SpooN_05 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:00:
Damn ziet er goed uit.
Ook eens proberen.

Als je zalm met huid naar beneden legt kan hij gewoon zo op het rooster, en de huid gooi ik na afloop gewoon weg omdat die niet lekker is als je op zo'n lage temperatuur werkt.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:44
Ik leg de zalm ook gewoon met de huid op het rooster. Voorheen gebruikte ik altijd cederhout, maar tegenwoordig eikenhout dat vind ik qua smaakbeleving icm vis lekkerder. En cederhout is een veel duurdere houtsoort, dus kostentechnisch ook goed voor de knip :)

kokenmetvuur.nl

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
verstappen33 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:24:
[...]

Tuurlijk deel ik wel eens wat met de buren, ik zeg ook geven en nemen..
Afgelopen weekend was het even "nemen"..

En als ik echt overlast ga bezorgen zoals zondag dan check ik wel even of de buurman niet toevallig lekker buiten zit, deuren en ramen open heeft staan of de was buiten heeft hangen, maar zodra ik zelf geen grote gevolgen of nadelen constateer dan moeten zo nu en dan ook maar die 15-20 minuten hevige rook accepteren..
Dat maakt hier bij de tokkiebuurman niet uit. (zit nog een huis tussen, maar die pensionado hoor je nooit)

Zijn huis staat westelijk van ons huis. En dan nog zeiken als ik de bbq opstook met westenwind. Hij zeikt echt om het zeiken. Die krijgt van mij dus helemaal niets. Ik maak soms rook, niet veel maar toch, en hij maakt herrie met die tokkie zoon van hem. Ik heb meer last van hem dan hij van mij. Zoveel oosten wind hebben we hier niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je een kamado normaal aanmaakt heb je 5 minuten rook, daarna niet meer.

offtopic:
Ik heb 1x bij de buren van mijn vriendin bewust de tuin blauw gezet, dat is een stel surinamers die luidkeels buiten met het thuisfront gaan videobellen op alle mogelijke tijden van de dag... ik was een varkensbuik van 2.5kg ofzo indirect aan het garen. Lekbak eronder. Hmm lekbak vol vet. Hmmm. Platesetter eruit, gietijzer op de grill, en toen de wind goed stond de lekbak omgedraaid. Zeer efficient >:)

• Martinusz
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:00:

offtopic:
Ik heb 1x bij de buren van mijn vriendin bewust de tuin blauw gezet, dat is een stel surinamers die luidkeels buiten met het thuisfront gaan videobellen op alle mogelijke tijden van de dag... ik was een varkensbuik van 2.5kg ofzo indirect aan het garen. Lekbak eronder. Hmm lekbak vol vet. Hmmm. Platesetter eruit, gietijzer op de grill, en toen de wind goed stond de lekbak omgedraaid. Zeer efficient >:)
Ik heb echt nooit rook, maar ik gebruik ook een 'looftlighter', heeft het daar mee te maken?
Alleen rook als ik rookhout gebruik :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat zou zomaar kunnen ja, ik steek een bruin blokje of een wokkel in de hens. Rookhout genereert hier daarentegen zelden zichtbare rook.

[Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 10-09-2020 10:03]

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:06

Dennis1812

Amateur prutser

rookhout genereert bij mij ook wel rook. Maar dat is t hele idee denk ik dan.
Verder geen noemenswaardige rook van de kamado.
Tenzij ik de deflector schoonbrand. Maar dat doe ik als de buren niet thuis zijn of iig niet buiten zitten.

• Hari-Bo
Hier ook een Looftlighter en dan nooit last van rook. Als ik met aanmaakblokjes aan de gang ga duurt het langer voordat er een goede ontbranding is en dan heb je een stuk meer rookontwikkeling.

En rookhout inderdaad genereert logischerwijs rook, maar dat is een smaaktoevoeging en stinkt een stuk minder dan houtskool. Maar het kan als overlast ervaren worden, ik hou rekening met de windrichting en dan is het nooit een probleem.

kokenmetvuur.nl

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-09 12:20
Same here als hierboven.

Sinds ik ook gebruik maak van een looftlighter en geen aanmaakwokkels is er amper tot geen rook ontwikkeling. Ik heb alleen last van vuursparks als dat ding zit te blazen en m'n vuurtje iets groter begint te worden :P

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Hari-Bo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:17:
Hier ook een Looftlighter en dan nooit last van rook. Als ik met aanmaakblokjes aan de gang ga duurt het langer voordat er een goede ontbranding is en dan heb je een stuk meer rookontwikkeling.

En rookhout inderdaad genereert logischerwijs rook, maar dat is een smaaktoevoeging en stinkt een stuk minder dan houtskool. Maar het kan als overlast ervaren worden, ik hou rekening met de windrichting en dan is het nooit een probleem.
Gewoon een industrial ventilator kopen en die de juiste kant op richten >:)
Salv schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:25:
Same here als hierboven.

Sinds ik ook gebruik maak van een looftlighter en geen aanmaakwokkels is er amper tot geen rook ontwikkeling. Ik heb alleen last van vuursparks als dat ding zit te blazen en m'n vuurtje iets groter begint te worden :P
Ja dat probleem heb ik ook, neem nu maar de rook voorlief want heb nog voorraadje aanmaakwokkels.

Daarnaast heb ik het idee dat met wokkels de boel toch sneller aan is. De looftlighter moet ik soms wel erg lang op 1 plek houden voor beetje ontbranding.

[Voor 33% gewijzigd door Dracula op 10-09-2020 10:26]

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-09 19:48

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hier ook een fan van de Looflighter. Heb 'um al jaren, gebruik met veel plezier maar vrienden en familie kijken altijd beetje raar. "Komt ie weer met de föhn." Maar goed, biertje er bij, dring er ff paar minuten in hangen en zonder al te veel gedoe de gril gestart. Weet niet of het sneller is dan aanmaakblokjes/wokkels maar als je om 10-15 min verlegen zit tijdens het grillen moet je er niet aan beginnen ;).

Grootste voordeel van de Looflighter is dat je je gril heel snel kan opwarmen als die al een poosje draait. Stel je vergeet (zoals ik) wel eens wat kolen bij te voegen terwijl je picanha aan het grillen is en opeens is je gril 50 graden. Dan heb je met de looflighter dat ding zo weer op 150 graden.

De Ecobrasa briketten had ik met de Looflighter altijd in 3 minuten goed aan het branden. Mijn huidige houtskool gaat dat wat moeilijker. Kan mij voorstellen met echt hard hout dat dat zelfs lastig kan worden. Ik heb nog wat briketten liggen, die leg ik er dan tussen als super aanmaakblokje. Doe er vaak 2-3 in als focus punt voor de Looflighter. Als die gloeien gaat de rest vanzelf.

[Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 10-09-2020 10:48]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ShadowBumble @Zoidberg_AvG

Juist en nu krijg ik weer vollopende wangen vh speeksel....😍
rib eye blijft lekker. Als steak en als roast (homp)
Zalm met rookhout en pekel/rietsuiker en honing nastrijk. Beetje lenteui of bieslook er over.....
🤤🤤🤤🤤

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-09 12:20
Dracula schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:25:
[...]

Gewoon een industrial ventilator kopen en die de juiste kant op richten >:)

[...]

Ja dat probleem heb ik ook, neem nu maar de rook voorlief want heb nog voorraadje aanmaakwokkels.

Daarnaast heb ik het idee dat met wokkels de boel toch sneller aan is. De looftlighter moet ik soms wel erg lang op 1 plek houden voor beetje ontbranding.
Ligt denk ik ook aan het houtskool.

Momenteel gebruik ik Dammers en dan heb ik met een minuut of 2 max toch echt wel een goede gloeiende kern kolen, waarna ik de looftlighter weg kan leggen en het met de schuiven verder kan regelen.

Kan me voorstellen dat het met big blocks of een andere hardere houtsoort het misschien anders kan zijn. Die ervaring heb ik nog niet, heb nog ongeveer z'n 12kg Dammers te gaan ;)

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• verstappen33
Ik heb normaal ook weinig rook, maar als ik veel vet aanslag heb en de kamado een keer schoon brand op 350 graden, dan is het een behoorlijke schoorsteen.. na 10-15 minuten neemt het trouwens veel af aangezien al het vet dan wel bijna opgebrand is..

• ShadowBumble
  • Laatst online: 19-09 14:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

offtopic:
Dat is wel een goede (maar hufterige) streek, ik kan er wel om lachen.

Ik gebruik alleen maar wokkels of aanmaakblokjes maar heb eigenlijk zelden " echte" rook ontwikkeling bij het aansteken, er komst wel een beetje rook vanaf maar voordat een halve meter boven de margrietschijf is is dat nagenoeg helemaal weg.

Schoon branden nog niet hoeven doen ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:34

vso

raap voor zijn recht

offtopic:
ik heb mijn pelletsmoker onder de veranda staan, de buurman vind het leuk om over de schutting te kijken & aan te bellen met "ge-oh" (staat je schuur in de brand bv) .. tja meer voor mezelf (rook blijft hangen onder der veranda gaat alles zo stinken naar de rook.. )

heb ik maar een schoorsteen neergezet ..

offtopic:
niet echt "bewust" maar dit jaar DIY zwembad verwarming(koperen spiraal) op (den ik vochtige)kolen die van vorig jaar op de schuurvloer stonden deed mijn buren ook naar binnen laten vluchten. na 10 uur vonden ze het wel "welletjes" en begonnen ze te blaten ... zwembad was wel lekker warm (was toch al van plan te stoppen) kraan water temp vs lekker water zit aardig wat verschil in

ps natte kolen weten jullie dat ?
In relatie tot het OT verhaal, de eerste half uur was de rook erg "zwaar" en zwart .. en dus heftig op je luchtwegen .. ik vermoed dat de kolen/briquetten erg vochtig waren .. weten doe ik het niet eerlijk gezegd. dus dit is een aanname van mij. (makro Aro merk kolen/briquetten oid)

Ik verwacht namelijk niet dat de kolen zo zwaar en heftig roken, der zat ook (openhaard)hout van 5 jaar oud bij dat ik af en toe opbrand maar na dat half uur heb ik er ook geen last meer van gehad ..

ps die buurman zat een dag later zelf te BBQ-en met 20man in de tuin (zelf hart patient 8)7 en covid regels zullen hem roesten dus ..zo serieus neem ik hem niet)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• SpooN_05
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:30
Waar halen jullie het cederhout enzo?
Ben zelf van antwerpen.
In welke winkels raden jullie mij aan?

Heeft er iemand ervaring met zo een rookplank?

Grtjs

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:06

Dennis1812

Amateur prutser

SpooN_05 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:08:
Ben zelf van antwerpen.

Grtjs
Bouwmarkt, internet, tuincentra.
Wat wil je met je rookplank bereiden? Laatste pagina's is het over zalm gegaan bijvoorbeeld.
Ikzelf werk liever mer chunks of snippers dan plankjes. Maar t kan allemaal.

• Zoidberg_AvG
Ben zelf van antwerpen.

Grtjs
Cederhoud wordt meestal als set van 2 plankjes verkocht, kost ongeveer 10 euro geloof ik. Ik maak hier zelf altijd snippers van, hier kan ik dan een keer of 10 zalm mee roken. Ik heb helaas nog geen adres kunnen vinden die Cederhout in snippervorm verkoopt.

Direct op de plank roken heb ik zelf nog nooit gedaan maar ik zie hier niet echt de voordelen t.o.v. snippers van in. Het lijkt me juist dat zalm gelijkmatiger gaar word op het rooster dan op zo'n plank.

• Justinn1988
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 15-09 08:48
Flapperbol schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Ik zou dan in ieder geval voor een Wifi variant gaan.
Tijdje geleden zelf een Bluetooth thermometer gehaald (Weber iGrill 2) want dat leek mij wel handig, maar het bereik is helaas niet goed genoeg om binnen te ontvangen.

Zelf ben ik aan het wachten tot de Inkbird IBBQ-4T WiFi een leuke deal krijgt, die lijkt mij wel wat.
Nog bedankt voor de wifi tip!
Ik ben uiteindelijk ook gegaan voor de Inkbird IBBQ-4T en daarbij meteen de instant thermometer van Inkbird (IHT-1P) gekocht. Alles doet exact wat het moet doen en tot nu toe totaal geen spijt van gehad!

• Martinusz
  • Nu online
Morgen voor het eerst Gyros aan het spit op het menu, nu zie ik verschillende methoden:
1) Op x moment spit eraf en stukje eraf snijden en weer terug op he vuur, en repeat
2) Het geheel gewoon laten zitten en als temp x is bereikt dan in zijn geheel eraf

Nu ga ik het maken met procureur lappen, dus niet een homp vlees in 1 stuk aan het spit.
Ik zat zelf te denken aan methode 2 daarvoor, wat zouden jullie doen?

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:27

Kraz

What does this button do?

Martinusz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:41:
Morgen voor het eerst Gyros aan het spit op het menu, nu zie ik verschillende methoden:
1) Op x moment spit eraf en stukje eraf snijden en weer terug op he vuur, en repeat
2) Het geheel gewoon laten zitten en als temp x is bereikt dan in zijn geheel eraf

Nu ga ik het maken met procureur lappen, dus niet een homp vlees in 1 stuk aan het spit.
Ik heb een soorgelijk gedaan met Kip en de spiezen heb ik eerst indirect gegaard voor een klein uur en daarna nog even afgrillen boven het vuur.

Grillen, reepjes eraf, grillen, etc.

Ziet er net wat lekkerder uit vind ik.

• Swaxie
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

Ik heb destijds met Kippendijen optie 2 gebruikt.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:21

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Nadeel van optie 2 is dat een groot deel van het vlees dan dus niet gegrild is. Dat is zowel voor het oog als voor de smaak natuurlijk verre van ideaal. Dan kan je beter die procureur lappen gewoon los op de BBQ leggen en daarna in reepjes snijden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ToyotaMR2
vso schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:55:
[...]

heb ik maar een schoorsteen neergezet ..
Fotootje?

• Chevy454
  • Niet online
Ben zelf van antwerpen.

Grtjs
Vandaag nog zalm op het plankje gemaakt. Heerlijk die geur van ceder! Plankjes haal ik bij de buren van het bbq genootschap.

In de winkel vragen ze er een arm en een been voor.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:33:
[...]

Vandaag nog zalm op het plankje gemaakt. Heerlijk die geur van ceder! Plankjes haal ik bij de buren van het bbq genootschap.

In de winkel vragen ze er een arm en een been voor.
Bizar wat ze ervoor vragen inderdaad, zelf ben ik met vis overgestapt naar eiken en vind ik qua karakter nog lekkerder. Uiteraard wel een persoonlijke voorkeur.

kokenmetvuur.nl

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zonder twijfel; ik zou 1 doen...

You don't need eyes to see, you need vision

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Heatonme

Nick not weather related

Oeh, Weber compact 47 nu bij de Dekamarkt 29 euro.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Stukje porchetta gemaakt voor vanavond.
Na de lunch de braai ff opstoken en dan mag deze aan het spit :Y)

Zwembad - Braaihok

• Martinusz
  • Nu online
Ik ben er nog niet aan uit maar we gaan het straks zien :p

Wat is een mooie temp voor de oven om eventueel vlees warm te houden?
40? 60 graden?

• Catch22

Deze ben ik nu aan het maken

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Koffie schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:13:
Stukje porchetta gemaakt voor vanavond.
Na de lunch de braai ff opstoken en dan mag deze aan het spit :Y)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Fikkie is an, de rollade aan het spit geregen. Lekker beetje rommelen achter de braai.
Ik heb een 'kwast' gemaakt van verse kruiden uit de tuin, een goedje gemaakt van knoflook/peper-olijfolie, peper, zout en wat rub. Af en toe de porchetta in kwasten en het druipvet opvangen en bij het mengsel teruggooien om weer mee in te kwasten.

Zwembad - Braaihok

• Chevy454
  • Niet online

1 slab met Killer Hogs AP + Smokey Goodness Pig Powder
1 slab Smokey Goodness Pig Powder
1 slag Smokey Goodness Pig Powder + bruine suiker en honing.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Martinusz
  • Nu online
Nou toch methode 2 omdat er niet veel ruimte was om te snijden tussen de ‘vorken’ van het spit.
Maar het was heerlijk!!

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-09 15:39

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand ervaring met deze tent? Mooie prijs voor ossenhaas

https://www.themeatboys.nl/product/ossenhaasactie/

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Het eindresultaat van porchetta op de braai gisteren:

Restant vanmiddag lekker op een broodje tijdens de lunch :)

Zwembad - Braaihok

• GAEvakYD
  • Laatst online: 19-09 22:02
Justinn1988 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:26:
[...]

Nog bedankt voor de wifi tip!
Ik ben uiteindelijk ook gegaan voor de Inkbird IBBQ-4T en daarbij meteen de instant thermometer van Inkbird (IHT-1P) gekocht. Alles doet exact wat het moet doen en tot nu toe totaal geen spijt van gehad!
Inderdaad. De Inkbird IBBQ-4T is top en ben er heel blij mee. Hiervoor had ik een bluetooth Inkbird die ook prima werkte, maar sinds mijn buitenkeuken klaar is heb ik in huis geen bereik meer omdat de keuken veel verder weg staat.

Op voorhand had ik verwacht dat ik met IBBQ-4T alleen bereik had als ik op hetzelfde wifi netwerk zat. Echter werkt het overal waar je maar internet tot je beschikking hebt. Opzicht erg blij mee, want anders moet je eerst VPN opstarten als je buiten de deur bent. Nadeel is wel dat je dus afhankelijk bent van Inkbird en de support. Als die cloud dienst er ooit mee ophoud werkt de remote toegang denk ik niet meer.

Ik zag op zo'n Facebook groep voorbij komen dat er deze week een kortingsactie aankomt omdat InktBird zoveel jaar bestaat. In Nederlandse webshops is hij overal 85 euro. Ik heb hem op AliExpress met Europese verkoper gekocht voor 63 euro incl shipping.

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Yodocus
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-09 22:48
Ik gebruik cederhouten rookplankjes vaak 2x. Daarna zaag ik ze in stukjes en gaan ze in de kolen.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

• vso
  • Laatst online: 01:34

vso

raap voor zijn recht

onder (de smoker)

je ziet 3 "afstandshouders" van 44mm x 44mm.. is in principe genoeg maar nu zitten er 4 tussen(die zwarte blokken) ..

in werkende staat

150,- euro voor flexibel,beugels,T-stuk met condensding en lange pijp met tocht-kap en 10,- voor Action kachel verf (spuitbus)

ps omdat de pelletsmoker een ingebouwde ventilator heeft hoef ik niet druk te maken om "trek" .. ofzo

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• L-VIS
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:42
Ik heb daar Picanha en ribfingers besteld. Waren allebei van goede kwaliteit.

• scoobs
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 12:46
Deze vraag schuurt misschien tegen het randje aan van wat in dit topic relevant is, maar ik ga het toch proberen.

De vriendin heeft mij recent een setje ruwleren ovenhandschoenen cadeau gedaan. Normaal gesproken zou het eerste zijn wat ik deed een goede invetbeurt zijn met zadelvet. Op die manier worden ze soepeler, waterafstotend, en gaat het leer langer mee.

Nu ben ik er met deze handschoenen wel wat huiveriger voor, want ik wil natuurlijk niet dat de vuurvastheid aangetast wordt omdat ze ingevet zijn. Ze worden namelijk pas écht handig als de kamado toch al richting de 300 gaat.

Zijn er mensen hier die toevallig een idee hebben of het wel/niet verstandig is om ze in te vetten?

[Voor 3% gewijzigd door scoobs op 14-09-2020 16:34]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De brandwerendheid zou ik niet weten, leer is vermoedelijk niet minder brandwerend als je t iets invet. Als t goed ingetrokken is zal t niet snel ontbranden. (vroeger had je ook leren schorten en schouder stukken voor brandweermannen en die zijn ook ingevet om water afstotend te zijn.)
Hitte bestendigheid voor je handen is gebaseerd op dikte materiaal tussen de hitte en je huid. En de warmte geleiding daarvan. In vetten maakt t niet dunner dus geen probleem denk ik.
Aan de andere kant een paar vetvlekken op je bbq handschoenen maakt ook niet uit toch?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn werkje van vanavond. Een ging heel veel harder dan de ander. Zonde. Wel lekker though.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even een cook perfect vraagje.
Ik heb zo'n 4 zones en omgevings probe.
Laatst een picanha indirect op 130-140 graden op dome gedaan
Rooster temp was veel hoger :163graden.(volgens mijn probe.)
Ik heb de probe in kokend water gelegd en na enige seconden was beide temp aanduidingen 100 graden in mn app. Dus de sensoren kloppen.
Die meting kan ik alleen verklaren met dat de omgevings sensor op de achterkant zit die aan de zijkant vh rooster terecht komt als ik de pen in t vlees steek. Daardoor erg beïnvloed word door de hete luchtstroom die tussen de plate en de vuurschaal vandaan komt.

Ik heb ook al eens een goedkope ikea pen in het midden gelegd en dat geeft natuurlijk de roostertemp aan in het midden.wat lager is en meer op de dome temperatuur lijkt.

Mijn 15 inch , 34cm, is natuurlijk indirect een kleiner oppervlak twee keer 5cm minder diameter.
(dat is de invloed vd hete luchtstroom die het semi direct maakt aan de rand.).

Wat nu lastig is, is op mn mobiel de omgevings temp in de gaten houden. Zo'n vier singlesensor probe ding is dan handiger. Je hangt de tweede probe met de punt naar midden vh rooster vlak bij t vlees..

1 optie is de tweede multi probe gewoon kaal in het midden te leggen en die gebruiken als roostertemp.

Optie 2 is de alarm vd ikea probe gebruiken als max temp en de ander meer zien als minimum. (Als vuur dooft zal hete luchtstroom minder worden dus ook de omgevingssensor lager aangeven.)
Zijn er anderen die deze cookperfect gebruiken en die probleem hebben?

@Boudewijn
Heb ik nu je 11 kippen foto gemist? Of ben ik in de war met een ander?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:11:
Even een cook perfect vraagje.
Ik heb zo'n 4 zones en omgevings probe.
Laatst een picanha indirect op 130-140 graden op dome gedaan
Rooster temp was veel hoger :163graden.(volgens mijn probe.)
Ik heb de probe in kokend water gelegd en na enige seconden was beide temp aanduidingen 100 graden in mn app. Dus de sensoren kloppen.
Die meting kan ik alleen verklaren met dat de omgevings sensor op de achterkant zit die aan de zijkant vh rooster terecht komt als ik de pen in t vlees steek. Daardoor erg beïnvloed word door de hete luchtstroom die tussen de plate en de vuurschaal vandaan komt.

Ik heb ook al eens een goedkope ikea pen in het midden gelegd en dat geeft natuurlijk de roostertemp aan in het midden.wat lager is en meer op de dome temperatuur lijkt.

Mijn 15 inch , 34cm, is natuurlijk indirect een kleiner oppervlak twee keer 5cm minder diameter.
(dat is de invloed vd hete luchtstroom die het semi direct maakt aan de rand.).

Wat nu lastig is, is op mn mobiel de omgevings temp in de gaten houden. Zo'n vier singlesensor probe ding is dan handiger. Je hangt de tweede probe met de punt naar midden vh rooster vlak bij t vlees..

1 optie is de tweede multi probe gewoon kaal in het midden te leggen en die gebruiken als roostertemp.

Optie 2 is de alarm vd ikea probe gebruiken als max temp en de ander meer zien als minimum. (Als vuur dooft zal hete luchtstroom minder worden dus ook de omgevingssensor lager aangeven.)
Zijn er anderen die deze cookperfect gebruiken en die probleem hebben?

@Boudewijn
Heb ik nu je 11 kippen foto gemist? Of ben ik in de war met een ander?
Dit zijn elitaire kippen, kwartels ;)

De epic bbq komt nog , moet eerst even zorgen dat ik het een beetje corona-proof kan doen. Die Eggspander komt woensdag :9~

• srdevil
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Vanavond een Tomahawk gemaakt, moest toch een meer van het lijstje afgestreept worden, maar hij smaakte goed.
Eerst flink gezout en daarna Rib Roast kruiden erop van 'Van Beekum'. Na rusten was hij 48 graden en daarna vlammen (en niet meer gemeten aan het einde). Gok zo'n 56/57 graden in de kern.

Mais vanuit de Sous Vide als tussengerecht.

[Voor 12% gewijzigd door srdevil op 14-09-2020 22:38]

• coyote1980
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06:51
Op Amazon.de veel Inkbird met korting ivm hun 10 jarig bestaan. De ibbq-4t met 4 probes en wlan is vandaag 5 tientjes. Coupon moet geactiveerd worden als je hem in je mandje stopt.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• prekz
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-09 13:02
coyote1980 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:25:
Op Amazon.de veel Inkbird met korting ivm hun 10 jarig bestaan. De ibbq-4t met 4 probes en wlan is vandaag 5 tientjes. Coupon moet geactiveerd worden als je hem in je mandje stopt.
En pas bij het betalen wordt de coupon daadwerkelijk verwerkt _/-\o_
Ik vond het vreemd dat ik de korting niet zag in mijn winkelmandje :P moest dus doorklikken.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Bedankt. De 4t is besteld :)

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 10:25
Zucht. Voor in mijn 'oude' (2018) Bastard wat nieuwe spulletjes gekregen. Ash tray en kolenmand. Helaas kwam ik met het inbouwen erachter dat de vuurschaal flink is gescheurd.

Bastard geeft daar 24 maanden garantie op.. Drie keer raden hoe oud de BBQ is... |:(

Ik hoop dat ze coulant zijn. Voor de werking maakt het volgens mij niet uit als de boel maar netjes bij elkaar blijft maar ik zou het toch fijn vinden als ik een nieuwe op voorraad heb.

spoiler:
24 maanden en 20 dagen

• Martinusz
  • Nu online
R0y. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:27:
Zucht. Voor in mijn 'oude' (2018) Bastard wat nieuwe spulletjes gekregen. Ash tray en kolenmand. Helaas kwam ik met het inbouwen erachter dat de vuurschaal flink is gescheurd.

Bastard geeft daar 24 maanden garantie op.. Drie keer raden hoe oud de BBQ is... |:(

Ik hoop dat ze coulant zijn. Voor de werking maakt het volgens mij niet uit als de boel maar netjes bij elkaar blijft maar ik zou het toch fijn vinden als ik een nieuwe op voorraad heb.

spoiler:
24 maanden en 20 dagen
Ik snap niet zo goed waarom iedereen in paniek schiet van een scheur in die mand :P
Ik bedoel, mijn firebox bestaat uit 6 delen, daar zitten dus genoeg 'scheuren' in :+ en dat werkt ook prima.
Het is toch niet zo dat ineens je bbq 20 graden lekt? Ik snap voor het oog etc of als ie echt uit elkaar barst dat het niet meer werkt, maar een scheurtje....
Binnen garantie kun je het claimen inderdaad, dan zou ik de nieuwe zelfs gewoon reserve houden totdat de 'kapotte' het echt begeeft.

• R0y.
Martinusz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:30:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom iedereen in paniek schiet van een scheur in die mand :P
Ik bedoel, mijn firebox bestaat uit 6 delen, daar zitten dus genoeg 'scheuren' in :+ en dat werkt ook prima.
Het is toch niet zo dat ineens je bbq 20 graden lekt? Ik snap voor het oog etc of als ie echt uit elkaar barst dat het niet meer werkt, maar een scheurtje....
Binnen garantie kun je het claimen inderdaad, dan zou ik de nieuwe zelfs gewoon reserve houden totdat de 'kapotte' het echt begeeft.
Waar lees jij dat ik in paniek raak? :9

Ik baal er gewoon van dat ik dit niet eerder heb gezien en dat ik op die manier meer zekerheid had op een nieuwe voor ' op de plank' ;)

• init6

spoiler:
24 maanden en 20 dagen
Het mooie van BGE en KJ is dat ze hier nou juist levenslang garantie op geven. Die dingen zijn duur genoeg en bij mijn BGE heb ik er ook 1 die scheuren vertoonde. Nu heeft het niet veel impact maar je wilt niet bij een keer schoonmaken dat het breekt in je handen en je discussie krijgt dat je het hebt laten vallen.

• TR808
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18-09 20:20
€42,05 kost hij nu via hun eigen website. Ook zojuist besteld ;)

• Zaratrass
TR808 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:45:
[...]

€42,05 kost hij nu via hun eigen website. Ook zojuist besteld ;)
https://nl.pepper.com/aan...an-bbq-thermometer-160435

• Widow
Waar heb je em besteld?

Dit is trouwens wel het seizoen van de BBQ koopjes.. zag dat Harlem BBQ al wat kamado's in de aanbieding heeft, maar ben benieuwd of er nog meer komen :) zoek nog een kleine kamado voor de familie, die vinden het wel leuk om daar mee aan de gang te gaan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:46

franssie

Save the albatross

@R0y. Heb ik ook gehad, ik heb er een RVS slangklemband omheen gedaan. Ondanks dat men hier dacht dat dat niet zou werken houdt het de boel al geruime tijd prima bij elkaar.

edit even opgezocht, was alweer in vroeg 2018 franssie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

En het zijn dus deze banden: https://www.enormvandriel.nl/slangklem-set-dhz-rvs.html

[Voor 42% gewijzigd door franssie op 15-09-2020 13:55]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• R0y.
Widow schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:17:
[...]

Waar heb je em besteld?

Dit is trouwens wel het seizoen van de BBQ koopjes.. zag dat Harlem BBQ al wat kamado's in de aanbieding heeft, maar ben benieuwd of er nog meer komen :) zoek nog een kleine kamado voor de familie, die vinden het wel leuk om daar mee aan de gang te gaan.
Intratuin maar heb direct naar Bastard een mail gestuurd.

• Widow
R0y. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:51:
[...]

Intratuin maar heb direct naar Bastard een mail gestuurd.
Ja dat is wel zo makkelijk, daar komt het vandaan :p ik weet niet of je in de buurt bij Haarlem woont maar als je naar Harlem BBQ gaat (is onderdeel van 200 Fahrenheit waar The Bastard ook van is) en je vraagt om een nieuwe, heb je grote kans dat ze gewoon iets hebben liggen. Ik had laatst mn deflector plate laten vallen en kreeg gratis een nieuwe mee, ondanks dat mn BBQ al 4 jaar oud is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1 ... 114 115 116 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True