Tijdje niks gepost maar daar ben ik dan toch maar weer

Niet stil gezeten maar na een aantal maal echt low en slow gedaan te hebben met verschillende stukken vlees had ik voor vandaag toch iets anders in de planning. Dit keer Hot & Fast.
En dan kom je op zo'n punt dat je rond kijkt, recepten opzoekt en er is altijd een ding wat alle Kamado BBQ liefhebbers van de daken schreeuwen en dat is dat ze sindsdien teleurgesteld zijn in restaurants en dat wilde ik natuurlijk wel eens testen.
Kortom, ik keek eens in de vriezer en zag daar een prachtig stuk Grain Fed Black Angus Ribeye aan een stuk van net iets meer als een kilo. Je raad het al vandaag staan er steaks op het menu !
Nu moest er toevallig ook een nieuwe zak kolen open nadat mijn Flames & Flavour West-Afrikaans Hardhout Restaurant Houtskool helemaal op was, dus gekozen voor de Flames & Flavour Zuid-Afrikaanse Black Wattle Houtskool zak die mij in de schuur stond aan te kijken. Paar dingen die gelijk opvielen, de stukken houtskool zijn echt wel ietsje kleiner (voorzover ik kon zien) en op de doos kunnen we aflezen dat deze iets minder geschikt is voor low & slow, maar perfect is voor hot & fast. Dat komt dus mooi uit, en hup de mand gevult driehoekje van aanmaakblokjes en aansteken die handel.
Het eerste verschil was zeer snel te zien, dit houtskool liet zich aanzienlijk sneller aansteken en binnen notime had ik een mooi mandje met gloeiende kooltjes. Eigenlijk sneller als wat ik verwacht had want ik was pas net klaar met het snijden van de 3 steaks ieder zo'n 2.5CM a 3CM dik, beetje grof gemalen zout, beetje vers gemalen peper en meer heeft dit echt niet nodig. Terwijl de steaks op de plank liggen, bouw ik snel het D&C systeem op, gietijzeren rooster lekker laag en dicht bij de kolen direct ernaast een halve heatdeflector steen, en de etage boven de steen het RVS rooster. Aangezien het best flinke steaks zijn van bijna evenredig 350gr per stuk, mooi 2x1 minuut per kant gedaan. Toen de eerste twee steaks klaar waren die aan de indirecte kant neer gelegd zodat ik de laatste steak ook nog even 2x2 minuten kon doen.
Ondertussen dat ik de Q opbouwde had vrouwlief wat friet gebakken, beetje vers stokbrood erbij en natuurlijk zelf gemaakt kruiden boter. Helaas geen foto's gemaakt van het bord of het totaal plaatje maar natuurlijk wel van de steaks terwijl ik er nog mee bezig was.
En dan vraag je je natuurlijk af hoe het eind resultaat was, nou dat zag er zo uit:
En nu ga ik natuurlijk niet verkondigen dat ik voortaan teleurgesteld ben als ik een steak krijg in een restaurant (misschien stiekem kwa formaat) maar potverdorie wat was dit lekker, het deed zeker niet onder voor het restaurant zowel in smaak als in kwaliteit. In nog geen 35 minuten tover je het geheel op tafel.