Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low profile197
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04 19:56
ooohhhh drama, mn mini ei is gevallen en de bodem is gebroken.
weet een van jullie misschien een plek waar ik dit als onderdeel kan kopen?
de meeste onderdelen zijn alles behalve de buitenkanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:34

Dennis1812

Amateur prutser

low profile197 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:58:
ooohhhh drama, mn mini ei is gevallen en de bodem is gebroken.
weet een van jullie misschien een plek waar ik dit als onderdeel kan kopen?
de meeste onderdelen zijn alles behalve de buitenkanten.
Misschien handig erbij te zetten welk merk je zoekt?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low profile197
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04 19:56
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:00:
[...]

Misschien handig erbij te zetten welk merk je zoekt?
was een kado dus geen idee.

het gaat om een 13 inch, ik maak het wel passend, elk merk is me goed.
de hele bodem ligt er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
Widow schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:57:
[...]

Ja dat is wel zo makkelijk, daar komt het vandaan :p ik weet niet of je in de buurt bij Haarlem woont maar als je naar Harlem BBQ gaat (is onderdeel van 200 Fahrenheit waar The Bastard ook van is) en je vraagt om een nieuwe, heb je grote kans dat ze gewoon iets hebben liggen. Ik had laatst mn deflector plate laten vallen en kreeg gratis een nieuwe mee, ondanks dat mn BBQ al 4 jaar oud is.
Oh dat is wel netjes! Zeeland, dus dat is wel een stukje rijden. Normaal zou ik er een dagje van maken maar dat zie ik met de huidige omstandigheden niet zo zitten.

Ben benieuwd hoe ze reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHolyDrinker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
coyote1980 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:25:
Op Amazon.de veel Inkbird met korting ivm hun 10 jarig bestaan. De ibbq-4t met 4 probes en wlan is vandaag 5 tientjes. Coupon moet geactiveerd worden als je hem in je mandje stopt.
Bedankt! Inmiddels hier ook besteld! Nu ook te bestellen bij Amazon NL kortingscode 10inkbird50 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ook hier bij Amazon NL besteld. Vrijdag binnen.
4 probes lijkt me erg fijn t.o.v de 2 die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

TheHolyDrinker schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:53:
[...]

Bedankt! Inmiddels hier ook besteld! Nu ook te bestellen bij Amazon NL kortingscode 10inkbird50 _/-\o_
Werkt de kortingscode ook met de x2?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
copykat schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:12:
[...]

Werkt de kortingscode ook met de x2?
Bij Amazon gaat er iig nog 30% vanaf: https://www.amazon.de/-/n...+x2&qid=1600191454&sr=8-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-06 16:37
Ziet er goed uit! Waar heb je het vlees gekocht als ik vragen mag?
Koffie schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:17:
Het eindresultaat van porchetta op de braai gisteren:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Restant vanmiddag lekker op een broodje tijdens de lunch :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLyMBHdTcoiMhenedcyA4N8B84g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bhUMpLGQ2Jh3g5Wav7MuJ7qy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP9yZ1K71DkD_IymzLMzn5-haxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vEqgR8GH7CN5cVknJB0jvY5B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id6dntn7ZwK3LqOnwUPHwuW3SrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLf0kr0CkFiwrHG7piGbB8VV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJlm4OXHReWg8woHH1vWEyBOzD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/as5r9Y7k0ANxu3eF1P2gQIoU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gxY8yw_Q34GK0MdhwGDIWVUy7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fEbsG9DW8JldtsycDAeD7D3S.jpg?f=user_large

Eraf gehaald bij 95C en in een handdoek in een koeltas voor 90 minuten na een run van 5 uur. Gedurende die tijd de Q op 150C en wat piepers erop. En bij het aansnijden was het plots *POEF*. Alles weg, geen tijd van het eindresultaat...

Enige opmerking was: minder peper...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:40
Chevy454 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eraf gehaald bij 95C en in een handdoek in een koeltas voor 90 minuten na een run van 5 uur. Gedurende die tijd de Q op 150C en wat piepers erop. En bij het aansnijden was het plots *POEF*. Alles weg, geen tijd van het eindresultaat...

Enige opmerking was: minder peper...
Ziet er heerlijk uit... Jammer van de opmerking 8)7
Daar doe je het dan voor zeg maar.

*Gisteren voor het eerst kip drumsticks op de BBQ gelegd op 150 graden. Duurde een uurtje totdat de kerntemp van 78 graden had bereikt. Toen had ik ze nog even gelakt en 5 min door gesmoked.

Had er 2 blokjes appelhout bij gedaan, dat voegde naar mijn idee niet veel waarde toe. Iemand anders andere suggesties?

edit, de blokjes appelhout lagen er al op vanaf het begin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_CifzBOzBg6JIRm4gtUJSADtPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0kEkqXOFUcgQNaRjczYqTHg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Zaratrass op 17-09-2020 10:22 ]

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:57

Pieroman

/me

Zaratrass schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:39:
[...]

*Gisteren voor het eerst kip drumsticks op de BBQ gelegd op 150 graden. Duurde een uurtje totdat de kerntemp van 78 graden had bereikt. Toen had ik ze nog even gelakt en 5 min door gesmoked.

Had er 2 blokjes appelhout bij gedaan, dat voegde naar mijn idee niet veel waarde toe. Iemand anders andere suggesties?
Roken altijd aan het begin doen, koud vlees neemt de rook veel beter op. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens vleugels heb gerookt en er daar weinig van terugproefde.

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:40
Pieroman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:53:
[...]

Roken altijd aan het begin doen, koud vlees neemt de rook veel beter op. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens vleugels heb gerookt en er daar weinig van terugproefde.
Ik bedoelde de blokjes lagen er al vanaf begin op. 7(8)7

• Chevy454
  • Niet online
Aangezien Vuur en Rook bijna altijd beuken houtsnippers mee verstuurd: Kipfilet en braadworst eens een go geven.

Ik ga het op de Fornetto bereiden deze keer terwijl ik gebruik maak van de haken. De vraag is nu:

De kipfilet hangen boven de braadworsten. Is dit wel een zo goed idee? Ik kan natuurlijk ook in 2 stappen roken, eerst de kip en dan de worsten maar als je zo een grote Q hebt... Is dat een beetje zonde dunkt me.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:12
Zaratrass schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:39:
[...]

[Afbeelding]
Direct vanuit de koeling op de Q leggen (niet op kamertemp laten komen) en vanaf de eerste seconde smoken. Koud vlees neemt het allerbeste rook op. Vlees boven de 60 graden neemt amper rook op.

Dus jouw smaakpapillen kloppen; de rook zal er amper in hebben gezeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 10:05
Afgelopen zaterdag was het dan zover wij kregen in de avond een aantal man over de vloer en ik had toevallig nog een 2.5kg procureur liggen. Deze de woensdag uit de vriezer gehaald en vrijdag voorzien van de rub. De zaterdagochtend rond 9uur stond de bbq aan en ging het vlees erop, de rest is natuurlijk geschiedenis ;)

Rond de klok van 11 even een check en toen rond de klok van 14:30 begonnen met het inpakken om zo het laatste zetje te geven voor de eters die rond 18:00 kwamen. Al met al prima sessie gelukt om netjes rond 17:00 te eindigen waar het vlees heeft kunnen rusten voordat het op onze broodje terecht kwam :)

Een aantal dingen die mij wel opvielen, waar de temp van de Q de gehele sessie mooi stabiel is gaat het na in het inpakken toch opeens veel harder ondanks ik niks aan de settings heb veranderd. Maar van een rooster temp van 110~120 naar opeens 140~150, de schuiven konden niet verder dicht anders was ik de Q aan het doven, is dit een mogelijkheid dat de brandstof ( Dammers ) aan het opraken is en fel begint te branden of is de reflectie van het folie een reactie op de temp?

Dit zelfde issue had ik ook wanneer ik mijn burned ends ( die op de foto te zien zijn ) in de ovenschaal weer terug zet op de Q, ook hier ondanks niks aanpassen ging de temp van ~120 richting de ~160/170 als ik de schuiven nog verder dicht zou zetten dan zou ik de Q stikken.

Nou back to the PP op naar de foto's we hebben er smakelijk van gegeten met nog een aantal andere dingen! Zoals de zalm bonbons en kip/spek spiesjes en het bekende bananenboot, chocola , 43 toetje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnwFIWRA9OZIg-wjEnZ1KJJdcTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VS3p24kYV874OBObwS7GA0v5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrMTZgLa3WvxZZUsLFtEn_Z9cYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vl2AkwmfOTroU5RJtBX6dNlo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWjTjaDTc8QS9o9SqCev9MneZ90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjKiXZB439EOepxCnaQDpI6l.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YZ6lj6xol4oea6pxwb2cDZG-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJV7v2fNuVSFkfY28n9CcEQz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YGOOHgO_zxhPfliEjyhV3WobUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWw0YxTSK4mXiVn15dCd1fhN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Oa8ncCTF7w1PkxZFzQgA8AusgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8wH44GtOLpc5Fz9d09U2Grs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GclLbB76GyzSmmh6jQ8RSRi7rKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNKd6kvWE7wLkc0bf04S7uUz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pXvJ765Si2mIZLq7X8v7mUb0NQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gZOnFwqdFVNhkNuGYBAnMDM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4TnaTtX91R7H93MsqXl6Ou9fYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE5Ia9oJDh6jylIvyrdcjMKC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO_ySLaw14W_FSYNQp0x_gT_xek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FPo8EE1P9G9vaKGKWyE5lCH.jpg?f=fotoalbum_tile

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ziet er goed uit @Salv

Deze week varkensnek in de aanbieding bij de hanos. 4.95kg excl BTW. Prima prijs dus. Gaat de vriezer in.

Verder short ribs gekocht. Iemand tips qua rookhout? Ik heb beuken, appel en kers liggen. Voldoet 1 van die 3 of kan ik beter een andere zak bestellen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Appel is prima met rund. Kers zou ik eerder met dat varken doen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Salv schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:21:

Een aantal dingen die mij wel opvielen, waar de temp van de Q de gehele sessie mooi stabiel is gaat het na in het inpakken toch opeens veel harder ondanks ik niks aan de settings heb veranderd. Maar van een rooster temp van 110~120 naar opeens 140~150, de schuiven konden niet verder dicht anders was ik de Q aan het doven, is dit een mogelijkheid dat de brandstof ( Dammers ) aan het opraken is en fel begint te branden of is de reflectie van het folie een reactie op de temp?
Dit is één van de punten waar Noskos op zijn Youtube kanaal ook regelmatig over spreekt. Ook hij weet niet exact waar het aan ligt maar ervaart er verder geen problemen mee en past dus ook niet te veel aan volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afgelopen zaterdag was het dan zover wij kregen in de avond een aantal man over de vloer en ik had toevallig nog een 2.5kg procureur liggen. Deze de woensdag uit de vriezer gehaald en vrijdag voorzien van de rub. De zaterdagochtend rond 9uur stond de bbq aan en ging het vlees erop, de rest is natuurlijk geschiedenis ;)

Rond de klok van 11 even een check en toen rond de klok van 14:30 begonnen met het inpakken om zo het laatste zetje te geven voor de eters die rond 18:00 kwamen. Al met al prima sessie gelukt om netjes rond 17:00 te eindigen waar het vlees heeft kunnen rusten voordat het op onze broodje terecht kwam :)

Een aantal dingen die mij wel opvielen, waar de temp van de Q de gehele sessie mooi stabiel is gaat het na in het inpakken toch opeens veel harder ondanks ik niks aan de settings heb veranderd.
Dan staat je dome open en komt er extra zuurstof in de vuurkorf.
Je knijpt met boven magriet en onder schuif de airflow en dus verse zuurstof. Maar als je hem open doet kan de hete lucht vrijelijk weg wat ruimte maakt voor nieuwe verse zuurstofrijke lucht via de boven en onderzijde. Met de large zal dit een extra boost geven op je gesmoorde kooltjes. Totdat de extra zuurstof weer op is en de kooltjes weer gesmoord worden. Ik heb dit met mn medium ook.
Probeer eens onderschuif dicht, klep open, handelingen verrichten, klep dicht, schuif openen naar oude stand.
Maar van een rooster temp van 110~120 naar opeens 140~150, de schuiven konden niet verder dicht anders was ik de Q aan het doven, is dit een mogelijkheid dat de brandstof ( Dammers ) aan het opraken is en fel begint te branden of is de reflectie van het folie een reactie op de temp?

Dit zelfde issue had ik ook wanneer ik mijn burned ends ( die op de foto te zien zijn ) in de ovenschaal weer terug zet op de Q, ook hier ondanks niks aanpassen ging de temp van ~120 richting de ~160/170 als ik de schuiven nog verder dicht zou zetten dan zou ik de Q stikken.

Nou back to the PP op naar de foto's we hebben er smakelijk van gegeten met nog een aantal andere dingen! Zoals de zalm bonbons en kip/spek spiesjes en het bekende bananenboot, chocola , 43 toetje :)
[Afbeelding]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 10:05
copykat schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:10:
[...]

Dan staat je dome open en komt er extra zuurstof in de vuurkorf.
Je knijpt met boven magriet en onder schuif de airflow en dus verse zuurstof. Maar als je hem open doet kan de hete lucht vrijelijk weg wat ruimte maakt voor nieuwe verse zuurstofrijke lucht via de boven en onderzijde. Met de large zal dit een extra boost geven op je gesmoorde kooltjes. Totdat de extra zuurstof weer op is en de kooltjes weer gesmoord worden. Ik heb dit met mn medium ook.
Probeer eens onderschuif dicht, klep open, handelingen verrichten, klep dicht, schuif openen naar oude stand.

[...]
Dat is het juist, dome staat niet open. Bijvoorbeeld bij het inpakken van het vlees, gaat dome open, vlees in ovenschaal en dome weer dicht, dit zal max een minuut of 2 in beslag nemen? Naar de keuken voor het inpakken en zodra het ingepakt is weer terug, schuif dicht, dome open vlees terug leggen, probe er weer in en dome weer dicht en dan schuif weer minimaal open.

Het te lang open blijven dan een dome daar ben ik me van bewust, zoals lakken e.d. gaat bij mij altijd de schuif dicht voordat ik de handelingen uitvoer. Het zal best goed kunnen dat verse zuurstof een oorzaak is maar dat zal dan ook toch binnen enkele minuten verdampt zijn door de top vent? Dit terwijl de temperatuur echt wel een half uur of langer stuk hoger blijft.

Maar dit is het leuke er van om je ei te leren kennen en zien met welke handelingen je deze schommelingen het meest kan opvangen :)

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sf1nX
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Sf1nX

Tuinder

Noskos had het ook over reflectie van het Aluminium folie. Je zou het eens kunnen proberen om gewoon eens een stuk alu folie naast je temp voeler te leggen en kijken of er wat verandert.

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
Ik ben op zoek naar een goeie instant-thermometer. Ik zat te kijken naar de Thermapen (zoals Noskos ook adviseerd), maar ook daar zie ik twee versies van. De MK3 en de MK4. Ik kan alleen niet goed vinden wat nu het verschil is tussen die twee versies behalve dan de prijs en het draaiende scherm.

Kan iemand mij meer vertellen over de verschillen of dat ik moet kijken naar een andere thermometer?

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Salv
Wat je eens kan proberen als je klaar bent is je deflector er uit, flink knijpen met de schuiven wachten totdat de 100graden is bereikt en stabiel, en dan openen en kijken of de kooltjes gaan opgloeien. Als t vuur oplaait is dat toch je issue.
Jr doet er al alles aan door onderste schuif dicht te doen en zo snel mogelijk klep dicht.
🙂

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 17-09-2020 13:18 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vincent_89 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:31:
Ziet er goed uit! Waar heb je het vlees gekocht als ik vragen mag?
[...]
Vlees komt gewoon bij de lokale slager vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohjygl5Rfey1G4ePscU1l3SyQ2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCM0BD4mJXIlIbmiNxRPp6RL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeOaO5Fdxwx91m8btIvKc9YpPyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbeCcw7R98xx3f3xB7ATj3Pn.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
Lang leve Bastard! Ik krijg een nieuwe vuurkorf. Was een beetje bang vanwege de horror verhalen mbt hun klantenservice. Blij mee :Y

• Chevy454
  • Niet online
Maar van een rooster temp van 110~120 naar opeens 140~150, de schuiven konden niet verder dicht anders was ik de Q aan het doven, is dit een mogelijkheid dat de brandstof ( Dammers ) aan het opraken is en fel begint te branden of is de reflectie van het folie een reactie op de temp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gxY8yw_Q34GK0MdhwGDIWVUy7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fEbsG9DW8JldtsycDAeD7D3S.jpg?f=user_large

Hier heb je de temperatuur bij mijn run op de masterbuilt. In het begin had ik ook de dome open gemaakt om te kijken hoe het vorderde en daar zie je dat de temperatuur daar snel stabiel is na het sluiten. Wanneer ik ging wrappen was de dome langer open maar het is vooral de folie die daar meer warmte reflecteert (die piek van airflow om te compenseren hielp ook niet natuurlijk)

Op het einde van de run was de temperatuur ook weer vrij stabiel totdat ik de Setpoint naar 150C had gedaan.

Ergo boetsjers peeeper gebruiken of het aanvaarden.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 17-09-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 06:41
Ik zit te kijken naar een weber pulse. Ik heb een 57inch weber master touch en een weber go anywhere. Het grote nadeel vind ik de opstarttijd, het proces kolen in de bbq gooien.. terwijl de kids dat natuurlijk ook willen zien en dus ook zeker de temperatuur aan de buitenkant; dat ding waar papa bij staat is namelijk super interessant! Nu zat ik dus te denken aan die weber pulse - snel klaar; grill werk lijkt er prima op te gaan als ik de reviews hier lees en youtube bekijk. Het enige dat ik niet kan vinden is hoe het zit met de temperatuur aan de buitenkant. Is er hier misschien iemand die kan vertellen of je dat ding kan aanraken zonder dat je handen ook direct medium rare zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:38
n3ck schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:29:
Ik zit te kijken naar een weber pulse. Ik heb een 57inch weber master touch en een weber go anywhere. Het grote nadeel vind ik de opstarttijd, het proces kolen in de bbq gooien.. terwijl de kids dat natuurlijk ook willen zien en dus ook zeker de temperatuur aan de buitenkant; dat ding waar papa bij staat is namelijk super interessant! Nu zat ik dus te denken aan die weber pulse - snel klaar; grill werk lijkt er prima op te gaan als ik de reviews hier lees en youtube bekijk. Het enige dat ik niet kan vinden is hoe het zit met de temperatuur aan de buitenkant. Is er hier misschien iemand die kan vertellen of je dat ding kan aanraken zonder dat je handen ook direct medium rare zijn?
Ik ken geen 1 bbq die niet warm wordt aan de buitenkant :) maar of het standje handen gelijk vast of oe afblijven is weet ik niet.

Overigens hier 2 kids (3 en 7 jaar), maar die weten dat ze eraf moeten blijven en dat doen ze dan ook. Ik zou in ieder geval niet special voor kinderen een andere bbq gaan aanschaffen. Hoe oud zijn je kids?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:36
Martinusz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:43:
[...]

Ik ken geen 1 bbq die niet warm wordt aan de buitenkant :) maar of het standje handen gelijk vast of oe afblijven is weet ik niet.

Overigens hier 2 kids (3 en 7 jaar), maar die weten dat ze eraf moeten blijven en dat doen ze dan ook. Ik zou in ieder geval niet special voor kinderen een andere bbq gaan aanschaffen. Hoe oud zijn je kids?
Inderdaad, gewoon leren hoe ze ermee om moeten gaan. Ik laat mij kinderen ook gewoon een vuurtje bouwen in de vuurkorf, in de keuken helpen met scherpe messen en nog meer dingen die gevaarlijk kunnen zijn. Gewoon goed uitleggen wat de gevaren zijn en hoe je het veilig kunt doen. Tuurlijk is er hier en daar ook wel eens iets mis gegaan, maar daar leren ze juist van >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Weten de kinderen al dat kokend water gevaarlijk is?
Er zit een thermometer op toch? Leer ze eerst te kijken of de thermometer niet op 100 graden of hoger staat voordat ze iets doen als aanraken.
En inderdaad neem elke keer 1 vd kinderen als "hulpje". Kunnen ze kijken wat je doet en jij hoeft niet extra ogen in je rug te hebben.
Laat ze voelen dat het heet is terwijl je er bij bent. Hand er boven niet er op.
Laat ze kijken hoe het vlees sist en bruin word als je het er op legt. "Kijk dat gebeurt er met je hand of huid als je het aanraakt als het zo heet is...."

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 18-09-2020 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuAN6q-NXVKgVcGSrennZkpPX2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7zb0tEYhLQgi6MdGvPmyoFc.jpg?f=fotoalbum_large

Vind deze wel toepasselijk. Ze leren vanzelf dat iets heet is en ze er vanaf moeten blijven. Zolang ze er geen permanente schade aan overhouden is het niet zo'n ramp :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Overigens er zijn wel dubbelwandige BBQ's die een stuk koeler zijn aan de buitenkant. Maar "draagbaar" weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Zoidberg_AvG schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:52:
[...]

Zalm leg ik een uurtje van te voren in een ruime hoeveelheid suiker en zout (50/50 gemengd)
Daarna afspoelen met koud water en droog maken met keukenrol.

Ik gooi altijd het cederhout in snippers in een RVS rookdoos in de kolen.
Indirect 45 min tot een uur op 100 graden met de huid naar onderen

Resultaat:
[Afbeelding]
Zondag gaan er bij mij twee zalmzijdes op de BBQ en ik wilde dit graag eens proberen (50/50 zout en suiker) maar ik vroeg me af of je de zalm voordat je die op de bbq gooit dan ook nog wat kruid of niet.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wahloh schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:48:
[...]

Zondag gaan er bij mij twee zalmzijdes op de BBQ en ik wilde dit graag eens proberen (50/50 zout en suiker) maar ik vroeg me af of je de zalm voordat je die op de bbq gooit dan ook nog wat kruid of niet.
Ik heb brine (pekelzout) met kruiden die tijdens het intrekken/vocht onttrekken ook iets doen en na het afspoelen en afdrogen gooi ik nog wat viskruiden er op waar ook wat vers zout in zit.
Nieuw laagje, beetje, rietsuiker en appelhout als rookhout.
Aan t eind honing er op.....
Aardappelkroketjes, gegrilde sperciebonen en zoete paprika stukjes en ui partjes
Er blijft nooit wat over.....😉😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Het was hier destijds wel een plus punt van een Kamado BBQ, het voordeel van Kamado was dat een kind niet blijft plakken aan de buitenkant. Het is wel onprettig, maar levert geen permanente schade op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat is wel het voordeel van Sgt. Crispy hier. Die is dubbelwandig en bij het normaal gebruik is die iets boven handwarm van buiten.

Maar zet je die op inferno modus, dan straalt die ook genoeg warmte dat je wel besef dat aanraken niet het beste plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-06 11:48
Na een zeer decadent bbq weekend in Frankrijk (bavette, cote de boeuf, sardientjes, gerookte forel, rundertong en als klap op de vuurpijl brisket) ga ik vandaag voor het eerst in tijden weer eens spareribs maken. Heb mooie St Louis style ribs gehaald bij beefensteak en ga voor het eerst 3-2-1 doen. Heb hiervoor eigenlijk nooit ingepakt, ik hou meer van wat drogere ribs. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:07
Henkie_NtA schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:10:
Na een zeer decadent bbq weekend in Frankrijk (bavette, cote de boeuf, sardientjes, gerookte forel, rundertong en als klap op de vuurpijl brisket) ga ik vandaag voor het eerst in tijden weer eens spareribs maken. Heb mooie St Louis style ribs gehaald bij beefensteak en ga voor het eerst 3-2-1 doen. Heb hiervoor eigenlijk nooit ingepakt, ik hou meer van wat drogere ribs. Ben benieuwd.
Moet je even de Memphis style ribs van Noskos zoeken!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens155
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-06 20:53
R0y. schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:56:
Lang leve Bastard! Ik krijg een nieuwe vuurkorf. Was een beetje bang vanwege de horror verhalen mbt hun klantenservice. Blij mee :Y
Prima service hoor bij bastard/grill guru: tot nu toe bij mij alles super netjes opgelost: vuurring, plate setter houder en vuurkorf vervangen.

Alleen verpakken ze de vuurkorf zo slecht bij verzending dat ze bij mij reeds 2x in stukken aangekomen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
[...]

Ik niet, vind zalm van zichzelf te lekker om wat aan de smaak te doen met kruiden.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 18:32
Vanochtend een Pira houtskool oven opgehaald, deze gaan normaliter voor een paar duizend euro weg. Maar deze kon ik gratis ophalen bij een restaurant, alleen wat vettig en voor de rest alles heel. Komende winter demonteren en opnieuw in de verf zetten. En daarna eens kijken hoe ik deze mobiel kan krijgen en gemakkelijk achter de auto kan knopen. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpHxqUlS_GbQYZvZBxlIs5K07EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lObTeBq30DAH53q99eXWsusg.jpg?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 14:39
[...]

Ik smeer ze zelf altijd 10 minuutjes voor ze van de bbq afgaan met een mengsel van olijfolie, citroensap, peper, zout en dille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Eerste doos nu op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw8RlB9atOwYUwvXFb9077yJOVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx7y4tT0m86wF59rxjbmICCa.jpg?f=fotoalbum_large
Gruis van 12kg doos handje vol. Laatste brokken waren ook gewoon goed voor bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McyOqeqYuVAESbIF08W7QUNTV7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGdpvHW0wJBQMeeax2J1LceI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 20-09-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wat zijn leuke BBQ utilities om te vragen voor je verjaardag als je al een goede thermometer hebt? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

apNia schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:54:
Wat zijn leuke BBQ utilities om te vragen voor je verjaardag als je al een goede thermometer hebt? :)
Skillet, dutch oven, gietijzeren roosters, cadeaubonnen voor vlees, vuurvaste handschoenen, rotisserie of mooie potten voor je rubs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
[...]

Onze kinderen zijn net 2 en 5. Ik neem die WGA ook mee naar de camping en ik ben altijd als de dood dat niet alleen zij, maar ook andere kinderen tegen dat ding aanrennen; zeker op het moment dat die starter erop staat. In the heat of the moment verwacht ik van een 0-6 jarige niet dat ie denkt van: oh wacht.. bal gaat richting bbq.. die is soms heet.. dus ik moet nu dus heel voorzichtig naar de bal. Is het niet dezelfde reden dat we id woonwijk geen 50 rijden, maar 30? Simpelweg om het risico te vermijden dat zich iets voordoet wat je niet terug kunt draaien - en als het risico zich toch verwezenlijkt, je in ieder geval zorgt dat de schade minimaal is?

Verder ontopic: ik heb dus ook zoals Init6 een kamado (joe jr) overwogen. Die dingen zijn zwaar dus in de leeftijd tot plm4 lopen ze zich erop stuk en daarna valt ie waarschijnlijk in 100 stukken, maar valt de schade bij het kind mee.. ik vroeg me af hoe dat dus bij die elektrische bbqs was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 13:38
^^ daarom bouw je er ook een muurtje omheen van tuinstoelen, kolenzak, krat met bbq accesoires, koelbox etc etc. Zo haal je de 1e aanloop er wel voldoenden uit ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vanavond een rollade van kippendij van ongeveer 1kg op de kamado joe. Indirect gegaard op 120 graden tot 72 kern en gerookt met appelhout.
Erg lekkere korst. Mooie niet overheersende rooksmaak en sappig en enorm mals vlees. Jammie!
Geserveerd met salade en wat prefab röstis

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 18-06 18:32
@n3ck Hier heb ik ook 2 koters (van 2 en 3 jaar) en op vakantie heb ik altijd de BGE Minimax mee. In het begin vonden ze het vooral interessant/spannend waardoor ik de hele tijd politie agentje moest spelen. Toen de barbecue de dag erna opnieuw opgestookt met een laag genoeg temperatuur dat je de buitenkant wel kan aanraken maar toch afschrikt. Daarna net doen of ik niet aan het opletten was en binnen 5 minuten was het bij allebei raak. Tranen met tuiten van de schrik en daarna nogmaals uitgelegd dat een barbecue heet is en geen speelgoed is. Sindsdien komen ze er niet meer aan en kijken ze van afstand toe. Binnenhuis dezelfde methode toegepast met een houtkachel. :)

Een hek oid eromheen bouwen zou ik nooit doen, wordt het alleen maar interessanter.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

First time porkstrami :)
Zojuist een pekel gemaakt en teruggekoeld. Deze mag een weekje zwemmen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oFO3raoUP0_RTVWGuIfqjKHPqg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZShkDNUIZhtl1DvbUwcIzF9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMpQIJqTk12OviFGZDgh6SIDTaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bmxo1VPVqsOKSRcueHGDg7E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LclATRqghoVMGzjxQj27LddudGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHfix2yydFJUcM2VaUlbyfNK.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb het stuk vlees na de foto ff omgedraaid met de vetkant naar boven. Daar een bord op gelegd zodat het stuk vlees ondergedompeld blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
@Hari-Bo: met die green egg zou ik het ook wel aandurven inderdaad. Binnen hebben we ook een gashaard - daar weten ze ook dat ze daar niet bij moeten komen, maar buiten met ballen, skippyballen en weet ik het allemaal wat zet ik de BBQ toch netjes achter het hek op de steiger :) Om diezelfde reden zou ik die GE ook op de stijger zetten. Toch zonde als dat ding kapot valt omdat iemand lekker aan het skippyballen is en eea niet helemaal onder controle heeft haha

In de basis weten ze wel dat die BBQ geen speelgoed is, maar dat is de basis.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 18-06 10:23

PnD

like in Pinda ^_^

Koffie schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:00:

Heb het stuk vlees na de foto ff omgedraaid met de vetkant naar boven. Daar een bord op gelegd zodat het stuk vlees ondergedompeld blijft.
Moest het even googlen, volg je dit recept? https://www.bbq-nl.com/buikspekpastrami-oftewel-porkstrami/
Ben benieuwd, ziet er smakelijk uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PnD schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:15:
[...]

Moest het even googlen, volg je dit recept? https://www.bbq-nl.com/buikspekpastrami-oftewel-porkstrami/
Ben benieuwd, ziet er smakelijk uit....
Ja, Noskos als basis genomen.
Heb het zeezout vervangen door dezelfde hoeveelheid grate goods allbrine nr 1.
De mosterd vond ik vaag, dus heb ik vervangen voor mosterdzaad.De mosterdzaad even door de vijzel gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 13:38

Bestla

M/M -> V/F

Afgelopen zaterdag een beercanchicken gemaakt in de smoker. Cocosbriketten van Bakker gebruikt en de temperatuur bleef gemakkelijk tussen de 170 en 190 hangen. Na 1 uur en 45 minuten gaf de temperatuurmeter van de kippepoot 83 graden aan.

Kip er uit en even laten rusten, en was die heerlijk sappig en erg goed gelukt. Met de rub van Santa Maria voor Beer Can Chicken vond ik het een heerlijk kippetje.

Die cocosbriketten zijn wat mij betreft een blijvertje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AySlpeGYujcm9c2kgYvu7qI4Wbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9hM6y6RqUJ4OFDndqXCMtbl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oll25ovYv4e9AVTceQoEk_iRPww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rgs97qBJAAn8vbp5G2Mo2IIx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fxqore3AlujUhOa_CT6s0IDUc1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT4jsOlnKZzpfSRWgfcTr6wR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fju3Ag2eB6YKpfulq21PryO1fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAr1DvDM891u6a6lVud1VY5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZU6rj1zBps89Lvvt5hDzVHBKe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO1zORF2zTt0PkZhuLH6VU8B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uCcr-AA8xBO4c6bnukHsTcBmWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5tlJCO4BMjFzZbr4IG9vgyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHceSbBl6saj4PxnTdOII3Tpasc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8nUtwx6BaGSpaRi5Oxdzh4x.jpg?f=fotoalbum_large2020 @ 13:41[/message]:[/b]
Morgen voor het eerst Gyros aan het spit op het menu, nu zie ik verschillende methoden:
1) Op x moment spit eraf en stukje eraf snijden en weer terug op he vuur, en repeat
2) Het geheel gewoon laten zitten en als temp x is bereikt dan in zijn geheel eraf

Nu ga ik het maken met procureur lappen, dus niet een homp vlees in 1 stuk aan het spit.
Ik zat zelf te denken aan methode 2 daarvoor, wat zouden jullie doen?
[/quote]

Ik heb het zo gedaan nadat de buitenkant al mooi begon te kleuren afgesneden boven een bak daarna het spit er weer boven weer een keer gesneden en toen gewacht dat de kerntemperatuur goed was
Daarna hoeveelheid even in de koekenpan aangebakken en op het pitabroodjes en gro3nte en saus smullen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Vandaag spruiten met chorizo ui pezo in de bricknic met kiphaasjes saté was lekker maar had zelf wel iets van aardappelen erbij willen hebben mijn vrouw vond dit al prima
Wel weer een hoop werk om de spruiten schoon te maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HHOw_d8Jvdr6IF4RbaHD3mGKuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU5wUXG4sTeXMqPUIqtu1U4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgnaMnc3HWLKYh5Mkw2691sfFCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po5bfMcrAfeEgRbPP65GspR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1NdBKaFsUI1KZQVuV51WieWylI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPYnRs96vr5IIz7tODPJBk5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBg9zKd2hsIWigPnjrPv1UWCX74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk4vj6TF4geF7zOo22g5mp7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVB3cWk9z5XhByDXg_JjBTZwDSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVtsyg3GtDtht8Z3VjO3p8TN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv_MWxWVsNGkb74dwSOxDQlVVNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P97cJK5QW06UNxaXztd3gqEW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwo0CmcYURBeIh7ZuFDdhZtPcpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3bqZWTItAIlQOfcJRRESUzq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:00:

ik heb bij de makro paar van die vlees containers gescoord, speciaal voor pekelen ..

omdat je jaarlijks 1 of ander event (verjaardag oid?) hebt .. was het een mooie gelegenheid om een hele kip a 2 kilo en en een stuk rundvlees (naam kwijt) a 2 kilo te pekelen .. voor 48 uur daarna tijd uit laten lekken voor 12 uur

en op temperatuur laten komen terwijl de kruiden intrekken / marineren
Eerst de hele kip, onder het vel wat boter en saus, daarna de holte vol geduwt met groente, wat boter en dicht gemaakt met een filet lap

De stuk rund alleen zout en peper ...

daarna 5 uur in de pelletsmoker (kip) en 4 uur voor de rund ..even v.d smoker af om te "rusten"

Hierna de pelletsmoker op high heat voor de vlees barbaren (kids en wat andere volwassenen..) de hamburger, chipolatta en spek op "krokant" .. Even de kip en rund "afbakken" / opwarmen

je knippert 2 keer met je ogen en dan kan je nog net proeven van je eigen vlees .. damm ik wist niet dat 8 mensen zoveel herrie kunnen maken over vlees :+

Goed gelukt.

anyway .. vlees is zo lekker sappig/ en de kip smelt weg en de rund was gaar maar "taai' genoeg .. om lekker weg te kauwen .. pff

Pekelen For The WIn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

vso schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:23:
[...]

ik heb bij de makro paar van die vlees containers gescoord, speciaal voor pekelen ..
gekoelde baden?
omdat je jaarlijks 1 of ander event (verjaardag oid?) hebt .. was het een mooie gelegenheid om een hele kip a 2 kilo en en een stuk rundvlees (naam kwijt) a 2 kilo te pekelen .. voor 48 uur daarna tijd uit laten lekken voor 12 uur

en op temperatuur laten komen terwijl de kruiden intrekken / marineren
Eerst de hele kip, onder het vel wat boter en saus, daarna de holte vol geduwt met groente, wat boter en dicht gemaakt met een filet lap

De stuk rund alleen zout en peper ...

daarna 5 uur in de pelletsmoker (kip) en 4 uur voor de rund ..even v.d smoker af om te "rusten"

Hierna de pelletsmoker op high heat voor de vlees barbaren (kids en wat andere volwassenen..) de hamburger, chipolatta en spek op "krokant" .. Even de kip en rund "afbakken" / opwarmen

je knippert 2 keer met je ogen en dan kan je nog net proeven van je eigen vlees .. damm ik wist niet dat 8 mensen zoveel herrie kunnen maken over vlees :+
Gewoon meer stokbrood en cheap ass salade neer zetten blijft er meer vlees over voor je zelf, (als je ten minste van die stokbrood-salade kan afblijven..... :+ )
Wij hebben altijd de regel: "Pitmaster" heeft eerste keus! en bordje klaar/apart leggen door de vleeschsnijder voordat de meute gevoerd word.
Goed gelukt.

anyway .. vlees is zo lekker sappig/ en de kip smelt weg en de rund was gaar maar "taai' genoeg .. om lekker weg te kauwen .. pff

Pekelen For The WIn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nee gewoon mooie degelijke plastic containers (horeca grade denk ik) ik zag ze bij de makro met gekleurde hoekjes die je kan wisselen .. (om aan te geven kip/vis/vlees oid) ..
ik heb bewust niet te groot / klein maar ze passen wel mooi in de koelkast..

beetje dit idee ..

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/21813/files/226018049/380x275x2/voorraaddozen-plastic-gn-sets.jpg

moet alleen wat gaan verzinnen (3d printen?) om vlees onder water te houden / uit te laten lekken in dezelfde container iets wat vaatwasser bestendig is ..
[...]

Gewoon meer stokbrood en cheap ass salade neer zetten blijft er meer vlees over voor je zelf, (als je ten minste van die stokbrood-salade kan afblijven..... :+ )
Wij hebben altijd de regel: "Pitmaster" heeft eerste keus! en bordje klaar/apart leggen door de vleeschsnijder voordat de meute gevoerd word.
[...]
ik had salade, vruchten bowl en diy ciabatta recept stokbrood .. dat was ook al weg ..:+

ach ik heb wel vlees gehad, we hadden cake vooraf en kwarktaart achteraf .. dus ben niks te kort gekomen bij ons komen pit masters nooit te kort .. maar meestal blijf je met een ton vlees achter oid en kan je nog 3 dagen BBQ-en .. en salades en ander meuk eten ..dus ik probeer wat te balanceren .. zodat ik de volgende dag normaal voedsel kan eten (wellicht een beetje BBQ vlees er nog bij) ..

Omdat hier in dit topic Picana(schrijf ik het goed?) zag .. heb ik dat vorige keer gedaan . .was goed bevallen .. dus dit keer ander stuk vlees.
Picana vond men "te taai' .. (medium rare) tja .. iedereen heeft last van zijn gebit oid .. ik houd er wel van als je op je vlees moet kauwen ..

Ik doe tegenwoordig buffet stijl, duurzaam wegwerp meuk voor feestjes met papieren bakjes voor sausjes/kruiden boter enzv zeker met feestjes ideaal ..

Wat ook scheelt zijn kleinere borden, dan ben je gelijk van die aso's af die bord vol leggen en de helft opeten terwijl anderen misgrijpen .. en ik doe bewust eten in "fases" ..

Zo leg ik pas de gepekeld vlees / betere vlees na 30/45 min op tafel, omdat mensen zich al vol duwen met de "vullers" .. geniet men meer van het betere vlees en blijft dat langer liggen .. nu ja meestal .. dit keer hadden ze die truuk door O-) ach ik geniet er van ..

het was reuze gezellig, mooi weer en dat is dan weer onbetaalbaar .. zeker in deze vervelende 'code rood' tijd .. pff ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik zit zelf te denken aan een vacuum sealer. Diepvries zipzakken hebben vaak nog lucht. wat invriezen minder handig maakt.
Hoelang duurt t voordat een 2kg stuk vlees (ribeye) is ontdooit?(ik vrees 3 dagen)
(in de koelkast want t moet misschien twee keer mee.) ik moet nog portioneren omdat ik niet wist wat ik wilde maken over een tijdje. en het zat netjes in gesealed dus maar meteen in de vriezer gedaan.
Roast, 3cm steaks (in de lengte(met de vezel mee) snijden toch?) , 2 x 1 kilo met de vezel mee gesneden. (voor twee sessies)

"moet alleen wat gaan verzinnen (3d printen?) om vlees onder water te houden / uit te laten lekken in dezelfde container iets wat vaatwasser bestendig is .."

@vso
Die "pizza tafeltjes" die de doosdeksel omhooghouden.... die zijn volgens mij perfect met een klemdeksel.

uitlekken kan je hier mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 18-06 10:23

PnD

like in Pinda ^_^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_exX90a6e-OWvZkzWMrlV-6WDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtpPu2Sk2jeduJZ6zFD8KEJH.jpg?f=fotoalbum_large

Beenhammetje met project smoke pepper fennel rub. Flink gerookt met beukenhout. Was lekker 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:23:
[...]

Ik doe ook nog iets met bierbrouwen voor de hobby (althans, die pak ik na lange rust weer op).
Moutpakketten komen in hele mooie emmers:
Afbeeldingslocatie: https://www.braumarkt.com/media/catalog/product/cache/2bda5f68fd9c736765a9371e65bac1b6/a/r/arsegan_tripel_4.png
Past precies in de koelkast :+
Toch stiekem wel het leukst als men het waardeert.

Ik heb een CSG uit China, beuk-, eik- en olijf-mot en een halve zalmzijde die in de koelkast (vacuum) ligt te ontdooien.
Vanmiddag wil ik die in de droge pekel doen, morgen schoonmaken en overmorgen koud roken.
Ik heb nog nooit iets met koud roken gedaan.

Do's en Don'ts? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:36:
[...]

moet alleen wat gaan verzinnen (3d printen?) om vlees onder water te houden / uit te laten lekken in dezelfde container iets wat vaatwasser bestendig is ..
Standaard PLA en ABS zijn meen ik niet food-safe.

Ik leg gewoon een bord op het vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3ck
Voor mensen die ook geinteresseerd zijn: ik had de vraag gisteren ook uitgezet bij Weber en de deksel wordt ongeveer 20 graden koeler dan de temperatuur in de gril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Vandaag bezig met Bacon te maken. Heb de KJ Junior op 70 graden gezet en een blok appelhout erop gelegd.

Het recept: Een kilo buikspek, in een ziplock zak met ketjap manis en soja saus op gevoel. Dat betekend een flinke scheut, even knijpen in de zak en kijken of het zich genoeg om het vlees heen beweegt.
25 gram nitrietzout
een halve ui in grove stukken
en een teen knoflook welke ik met de hand geplet heb.
Normaal voeg ik 4-5 eetlepels basterdsuiker toe, maar vergeten. Hopen dat de Ketchap Manis het genoeg uitgebalanceerd maakt.

Normaal laat ik dit een paar dagen liggen (en daarom de nitrietzout), maar ik had vandaag zin in bacon dus 1 nacht gemarineerd. Hopen dat het lekker gaat worden. :)

Normaal deed ik de bacon altijd op 120 graden, maar ik wil het rook process iets kouder doen om te zien of ik meer rook smaak erbij kan krijgen. Zodra het rookhout op is ga ik de boel iets warmer zetten naar 120 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 22:30
Iemand tips om aanbiedingen voor houtskool in de gaten te houden? Zou voor mijn kamado graag eens een flinke voorraad in willen slaan, bij voorkeur restaurant grade (van Dammers oid?). Heb zelf ook veel schik van Marabu Cuba houtskool gehad.

Ik heb al even gekeken in de webshops die in de OP worden genoemd, maar daar kom ik niet bepaald interessante aanbiedingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:38
Justinn1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:47:
Iemand tips om aanbiedingen voor houtskool in de gaten te houden? Zou voor mijn kamado graag eens een flinke voorraad in willen slaan, bij voorkeur restaurant grade (van Dammers oid?). Heb zelf ook veel schik van Marabu Cuba houtskool gehad.

Ik heb al even gekeken in de webshops die in de OP worden genoemd, maar daar kom ik niet bepaald interessante aanbiedingen tegen.
Op Facebook zijn er mooie bulk aanbiedingen in de smoke & bbq verkoophoek.
Bijvoorbeeld 50kg in 1x.

Moet je dus wel facebook hebben en vaak moet je ff lid worden van zo'n groep.
voorbeeld:
link

[ Voor 15% gewijzigd door Martinusz op 22-09-2020 14:17 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Even snel een simpel vraagje. Komende zaterdag komen er visliefhbbers langs te grillen. Wat is een beetje een makkelijke manier om "mooi" stukje vis te fixen? Zo'n plankje lijkt mij wel leuk, kan je daar dan ook van af eten?

https://beefensteak.nl/vi...noorse-zalmfilet-met-vel/
https://beefensteak.nl/bbq-plank-groot/

Overleefd zo'n stukje zalm ook een Meater+ probe of is het daar te fragiel voor? Andere tips voor de bereiding? Temperatuur etc?

Moet lukken.

https://www.weber.com/NL/...e-plank/weber-146036.html

[ Voor 57% gewijzigd door MrVegeta op 22-09-2020 14:35 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:53:
[...]

Ik doe ook nog niets met bierbrouwen voor de hobby (althans, die pak ik na lange rust weer op).
Moutpakketten komen in hele mooie emmers:
[Afbeelding]
Past precies in de koelkast :+
tja als het maar past en prettig mee te werken is, is het goed .. ik vind die kleur-codering wel prettig (kip = kip etc) .. maar
Toch stiekem wel het leukst als men het waardeert.
:Y :Y

Ik heb een CSG uit China, beuk-, eik- en olijf-mot en een halve zalmzijde die in de koelkast (vacuum) ligt te ontdooien.
Vanmiddag wil ik die in de droge pekel doen, morgen schoonmaken en overmorgen koud roken.

Do's en Don'ts? Tips?
[/quote]
ik vond droge pekel(en) erg tja zout, (duh) nat pekelen heeft mijn voorkeur .. langer pekelen en let vooral op DROOG die zalm goed (afdeppen) .. en ik pekel over het algemeen langer dan 1 a 2 uur ..
je zou zelfs in het pekel water kunnen ontdooien en dan na 12/24 uur uit de koelkast trekken, schoonspoelen en dan pas uit de koelkast om hem droog te maken met keuken papier .. voordat je hem laat drogen op een koele plek om op temp te komen ..

Good Eats --> s04e01 where there's smoke there's fish (zie PB) zou ik zeker bekijken ..

Met mijn pellet smoker doe ik bv een "downdraft" hood voor maximum rook effect .. en bak water om de temp zo laag mogelijk te houden maar koud houden is een ramp ..als ik zou mogen kiezen, dan kies ik liever voor een externe rook generator.. (koud roken dan) ..

Er zijn geen don'ts behalve the overduidelijke "gebruik geen naaldhout oid) en daar ga ik niet van uit ..
net zoals temperatuur & vlees / Vis .. tijdens het pekelen ..

ps als je koud rookt, zou ik wat kaas, spek & vlees erbij leggen als je nog oppervlakte overhebt ..
Koffie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:02:
[...]

Standaard PLA en ABS zijn meen ik niet food-safe.

Ik leg gewoon een bord op het vlees.
ik heb geen "bord' wat erin past, al zou ik een rechthoekig voorwerp hebben in een gaas/blok vormen hebben van bv 10cm x 30cm x 2cm (LxBxH) dan kan je die bovenop neer leggen om vlees naar beneden te houden en bij het "uitlekken" eronder ..

Vooral voor roken is droog product wel lekker ..en die 2 a 3 cm ruimte onder je vlees is extreem prettig .. bij het uitlekken.. (maar ook insect vrij op kunnen bergen)

maar goed niet echt tips/tricks .. gewoon doen .. en vooral veel oefenen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:04:
Even snel een simpel vraagje. Komende zaterdag komen er visliefhbbers langs te grillen. Wat is een beetje een makkelijke manier om "mooi" stukje vis te fixen? Zo'n plankje lijkt mij wel leuk, kan je daar dan ook van af eten?
je kan ook courgette of andere "stevige" groente die zich laat grillen een "plankje' of je vis sandwichen ..
een paprika uithollen & vullen met vis stukjes en groente en wat boter .. en bv wat drank :)

Als bij gerecht bv koude pasta(slierten) met ijsbergsla en wat gerapste kaas (lees op een plank .. en pasta als bed voor de gegrilde vis :) )

Teminste ik zou wat meer van het standaard pad afwijken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Teminste ik zou wat meer van het standaard pad afwijken ..
Ik bereid nooit vis op de gril, dus er is nog geen standaard pad ;) en de familie die langs komt zijn meer het type diepvriesburgertje op de gril dus het hoeft ook niet te uitgebreid. Denk dat dit al heel wat is zo van het plankje. We zijn ook met ~8 man ongeveer, dus ga niet uitgebreide gangen voorbereiden. Stuk of 4-5 kleine gangetjes.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 22-09-2020 14:44 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:51

Tripl3 D

Brother in Arms

Ik heb inmiddels al een paar jaar een Weber 57cm kettle met ingebouwde thermometer in het deksel.
Begonnen met gewoon de standaard zooi uit de supermarkt (qua vlees), maar voornamelijk dankzij dit topic al steeds meer aan de slag met moink-balls, spare ribs low en slow en dergelijke.

Nu heb ik altijd aangenomen dat wat er hier gezegd werd over de temperatuur dat deze zo'n 20-30 graden hoger ligt bovenin het deksel en meestal leverde dit ook goede resultaten, alleen werden mijn spare-ribs niet fall of the bone en had ik enorme moeite om de temperatuur constant rond de 120 graden te houden.
Als ik Noskos mag geloven dan komt dat waarschijnlijk doordat ik beter de snake-methode kan gebruiken dan de minion-methode, dus dat ga ik sowieso de volgende keer toepassen.

Anyway, nu heb ik laatst een Inkbird aangeschaft met hun verjaardag en die heb ik van het weekend natuurlijk meteen uitgeprobeerd. Niet meteen iets te veel fancy vlees, dus gewoon een beenhammetje van de Jumbo volgens recept van Noskos klaargemaakt met honing-mosterdsaus.

Alle stappen goed opgevold en wat schetst mijn verbazing:
Toen de thermometer in het deksel 160 graden aangaf zat de Inkbird pas rond 100.
Toen de Inkbird op 160 zat, gaf de thermometer in het deksel 290 graden aan!
WTF?!
Vlees was uiteindelijk dikke prima, dus de Inkbird moet gelijk hebben gehad, maar ik begrijp alleen dat verschil met de thermometer in het deksel niet.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hmm ligt er natuurlijk ook aan of de ketel thermometer boven de kolen hangt of niet. Zelfde geld voor het vlees.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 22-09-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 16-06 12:59
MrVegeta schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:39:
[...]
Ik bereid nooit vis op de gril, dus er is nog geen standaard pad ;) en de familie die langs komt zijn meer het type diepvriesburgertje op de gril dus het hoeft ook niet te uitgebreid. Denk dat dit al heel wat is zo van het plankje. We zijn ook met ~8 man ongeveer, dus ga niet uitgebreide gangen voorbereiden. Stuk of 4-5 kleine gangetjes.
Zie het recept dat ik eerder heb geplaatst in dit topic voor zalmbonbons van een rookplank. Dat is echt heerlijk en leuk als 'gang'. Al moet je met 8 man misschien wel 2 plankjes doen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 16-06 12:59
Tripl3 D schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:55:
...doordat ik beter de snake-methode kan gebruiken dan de minion-methode, dus dat ga ik sowieso de volgende keer toepassen.
Zelfde bbq hier en ik gebruik altijd de snake methode voor low&slow. Werkt perfect. Ik krijg hem ook op 110 graden constante temperatuur daarmee (alle schuiven bijna dicht). Dan smeulen er gelijktijdig zo'n 8 briketten
Vlees was uiteindelijk dikke prima, dus de Inkbird moet gelijk hebben gehad, maar ik begrijp alleen dat verschil met de thermometer in het deksel niet.
Ik zou bijna denken dat de thermometer in je deksel is gaan wijken. Die van mij verschilt zo'n 10 graden met de iGrill mini die ik erin leg op het rooster boven de kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:33
MrVegeta schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:04:

https://beefensteak.nl/vi...noorse-zalmfilet-met-vel/
https://beefensteak.nl/bbq-plank-groot/

Overleefd zo'n stukje zalm ook een Meater+ probe of is het daar te fragiel voor? Andere tips voor de bereiding? Temperatuur etc?

[YouTube: Gerookte ZALM op cederhout van de BBQ! | Warm roken | Ralph's BBQ Tube]
Moet lukken.

https://www.weber.com/NL/...e-plank/weber-146036.html
Deze heb ik zondag gemaakt met een stukje van 500gr, was erg lekker dus zaterdag gaat er een hele zijde op de BBQ... heb geen cederhout dus gewoon wat rookbout gebruikt en een alu bakje

https://bettyskitchen.nl/zalm-grillen-op-de-barbecue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

douwe.nl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:39:
[...]

Deze heb ik zondag gemaakt met een stukje van 500gr, was erg lekker dus zaterdag gaat er een hele zijde op de BBQ... heb geen cederhout dus gewoon wat rookbout gebruikt en een alu bakje

https://bettyskitchen.nl/zalm-grillen-op-de-barbecue/
Wat gebeurd er met het vel als je dat er aan laat? Is dat nog te eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
MrVegeta schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:13:
[...]

Wat gebeurd er met het vel als je dat er aan laat? Is dat nog te eten?
dat was iets crispy maar voor mij juist goed, t "vlees' trok je er zo vanaf en viel mooi uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:00

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Toen de thermometer in het deksel 160 graden aangaf zat de Inkbird pas rond 100.
WTF?!
Even een goed geisoleerde mok / beker whatever met kokend water er tegenaan houden? kijken waar de thermometer nu heengaat? Mijn ervaring met de WGA thermometer is dat ie 15 a 20 graden afwijkt.

Vergis je ook niet hoeveel warmte je toch ook wel naar de zijkant kwijtraakt. Ik heb het gevoel (kan het niet onderbouwen) dat met een snake je toch wel een scheef hitteprofiel door je BBQ heenkrijgt....

Meten is weten

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb inmiddels al een paar jaar een Weber 57cm kettle met ingebouwde thermometer in het deksel.
Begonnen met gewoon de standaard zooi uit de supermarkt (qua vlees), maar voornamelijk dankzij dit topic al steeds meer aan de slag met moink-balls, spare ribs low en slow en dergelijke.

Nu heb ik altijd aangenomen dat wat er hier gezegd werd over de temperatuur dat deze zo'n 20-30 graden hoger ligt bovenin het deksel en meestal leverde dit ook goede resultaten, alleen werden mijn spare-ribs niet fall of the bone en had ik enorme moeite om de temperatuur constant rond de 120 graden te houden.
Als ik Noskos mag geloven dan komt dat waarschijnlijk doordat ik beter de snake-methode kan gebruiken dan de minion-methode, dus dat ga ik sowieso de volgende keer toepassen.

Anyway, nu heb ik laatst een Inkbird aangeschaft met hun verjaardag en die heb ik van het weekend natuurlijk meteen uitgeprobeerd. Niet meteen iets te veel fancy vlees, dus gewoon een beenhammetje van de Jumbo volgens recept van Noskos klaargemaakt met honing-mosterdsaus.

WTF?!
Ik had vroeger nooit een thermometer in m'n deksel van m'n 57cm Weber en mat/meet de temperatuur altijd naast het vlees op het rooster.

Vorig jaar heb ik een deksel met thermometer overgenomen. De thermometer zit 180° vanaf de luchtopening. Ik heb de luchtopening altijd boven de indirecte zone zodat eventuele rook echt langs het vlees trekt; gevolg was dat de thermometer direct boven het vuur zit. Werkelijk nutteloos. 120° op het rooster en dan rustig 300° boven het vuur. Zelfs als ik de deksel draai geeft dat ding veel meer aan dan op het rooster, iets wat jij dus ook meemaakt. Niet raar want de komvormige deksel zorgt ervoor dat de hete rook rond draait bovenin de ketel.

Ik gebruik die deksel thermometer alleen nog maar om te kijken of het afkoelen na het barbecueën niet te lang duurt wat een niet goed sluitende deksel of margrietklep betekent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:42
Vandaag de kamado weer aangehad na terugkomst van vakantie, en omdat ik nog vrij was (en dus tijd had) voor de tweede keer pulled pork gemaakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9E2UNx7wUCIEGDFb0qkuMIqlVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4qOfIKyc4sCvLoXFuW4Wma30.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s_FrnHUEUOg3XUgKM4tBEV1aAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5zxv0BNjLjIN4OESDuKPy6ae.jpg?f=user_large

Tijdens het rusten verse sardines van vakantie overgehouden op de kamado gegrild als voorafje: superlekker :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PZxa1trcRM2ro-aBmngyKkV0Cs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uh0sBE4AegFoyQaf7fuK0m8G.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQs2cTIUow0NIlf9vIc9lKItINs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3L7NvqxwMzHgMtchdJn4UJkY.jpg?f=user_large

En uiteindelijk met wat huisgemaakte coleslaw en ingelegde groente een goddelijk broodje gegeten. Een geslaagde dag! :D

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR808
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-06 15:05
coyote1980 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:42:
Vandaag de kamado weer aangehad na terugkomst van vakantie, en omdat ik nog vrij was (en dus tijd had) voor de tweede keer pulled pork gemaakt!

Tijdens het rusten verse sardines van vakantie overgehouden op de kamado gegrild als voorafje: superlekker :9~

En uiteindelijk met wat huisgemaakte coleslaw en ingelegde groente een goddelijk broodje gegeten. Een geslaagde dag! :D
Jeej!.... Heb net gegeten maar na die plaatje van jou heb ik weer honger :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Menu samengesteld voor zaterdag:

Kip op blik + drumsticks en paprikapuntjes
Broodje hamburger
Zalm + spareribs. ondanks dat ik van alles heb geprobeerd en mijn persoonlijke voorkeur naar de lange sessie spareribs vindt mijn vriendin de piripiri ribs van de jumbo het lekkers en dan ongeveer 30 minuten :p.

De vraag is of ik de spareribs samen de zalm kan voorbereiden. Zalm gaat op cederhoutplankje, zouden die elkaars smaak veel gaan beïnvloeden? Zijn met ~8 man, wil voor 4 zalm doen en voor 4 sparerib. Nu kan ik de sparerib ook in de oven garen. Hm... suggesties?

Hoofdgerecht: picanha met chumichuri saus, + wortelen en zoete aardappelschijfjes.
Dessert banaanenboot of gepofte appel met kaneel/bruine suiker.

Helaas lijkt het weer wat te zijn ingekakt, maar we kunnen binnen eten, dus dat komt ook wel weer goed.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:51

Tripl3 D

Brother in Arms

immetjes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:48:
Ik had vroeger nooit een thermometer in m'n deksel van m'n 57cm Weber en mat/meet de temperatuur altijd naast het vlees op het rooster.

Vorig jaar heb ik een deksel met thermometer overgenomen. De thermometer zit 180° vanaf de luchtopening. Ik heb de luchtopening altijd boven de indirecte zone zodat eventuele rook echt langs het vlees trekt; gevolg was dat de thermometer direct boven het vuur zit. Werkelijk nutteloos. 120° op het rooster en dan rustig 300° boven het vuur. Zelfs als ik de deksel draai geeft dat ding veel meer aan dan op het rooster, iets wat jij dus ook meemaakt. Niet raar want de komvormige deksel zorgt ervoor dat de hete rook rond draait bovenin de ketel.

Ik gebruik die deksel thermometer alleen nog maar om te kijken of het afkoelen na het barbecueën niet te lang duurt wat een niet goed sluitende deksel of margrietklep betekent.
Dit lijkt het inderdaad wel te zijn.
Nog een wonder dan dat het dan wel goedgekomen is met mijn spare ribs (goed eetbaar), maar alleen niet fall of the bone waren. Waarschijnlijk d etemperatuur gewoon te veel gedrukt.

Nu dus de volgende keer spare ribs low and slow met Inkbird op het rooster.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:09
MrVegeta schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:23:
Menu samengesteld voor zaterdag:

Kip op blik + drumsticks en paprikapuntjes
Broodje hamburger
Zalm + spareribs. ondanks dat ik van alles heb geprobeerd en mijn persoonlijke voorkeur naar de lange sessie spareribs vindt mijn vriendin de piripiri ribs van de jumbo het lekkers en dan ongeveer 30 minuten :p.

De vraag is of ik de spareribs samen de zalm kan voorbereiden. Zalm gaat op cederhoutplankje, zouden die elkaars smaak veel gaan beïnvloeden? Zijn met ~8 man, wil voor 4 zalm doen en voor 4 sparerib. Nu kan ik de sparerib ook in de oven garen. Hm... suggesties?

Hoofdgerecht: picanha met chumichuri saus, + wortelen en zoete aardappelschijfjes.
Dessert banaanenboot of gepofte appel met kaneel/bruine suiker.

Helaas lijkt het weer wat te zijn ingekakt, maar we kunnen binnen eten, dus dat komt ook wel weer goed.
Klinkt goed. Wel 1,5 meter afstand he ;-)

• Jorizzz
  • Laatst online: 13:36
immetjes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:48:
[...]

Dit had ik kunnen schrijven, exact dit. De dekselthermometer hangt bij mij bij een indirecte opstelling recht boven de kolen en is dus waardeloos. Heb ik ook nog zo'n scharnierdeksel, dus deksel draaien zit er ook niet in. Ik heb al eens zitten denken om een alternatieve bestemming voor die plek in het deksel te bedenken, maar met die hitte is dat best lastig...

• init6
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:05:
Vandaag bezig met Bacon te maken. Heb de KJ Junior op 70 graden gezet en een blok appelhout erop gelegd.

Het recept: Een kilo buikspek, in een ziplock zak met ketjap manis en soja saus op gevoel. Dat betekend een flinke scheut, even knijpen in de zak en kijken of het zich genoeg om het vlees heen beweegt.
25 gram nitrietzout
een halve ui in grove stukken
en een teen knoflook welke ik met de hand geplet heb.
Normaal voeg ik 4-5 eetlepels basterdsuiker toe, maar vergeten. Hopen dat de Ketchap Manis het genoeg uitgebalanceerd maakt.

Normaal laat ik dit een paar dagen liggen (en daarom de nitrietzout), maar ik had vandaag zin in bacon dus 1 nacht gemarineerd. Hopen dat het lekker gaat worden. :)

Normaal deed ik de bacon altijd op 120 graden, maar ik wil het rook process iets kouder doen om te zien of ik meer rook smaak erbij kan krijgen. Zodra het rookhout op is ga ik de boel iets warmer zetten naar 120 graden.
Gisteren gegeten en was prima. Iets minder uitgesproken ketchap manis smaak, maar nog uitstekend. Had de nitrietzout achterwege gelaten en vervangen voor gewoon zout als ik wist dat ik dit de dag erna zou gemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

R20141016 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:01:
[...]

Klinkt goed. Wel 1,5 meter afstand he ;-)
Tussen de zalm en de ribs? Check.

• greatgonzo
  • Laatst online: 09:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Justinn1988 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:47:

Ik heb deze laatst in de aanbieding gescoord:
https://www.gamma.nl/asso...skool-grof-15kg/p/B143335

Doet het bij mij erg goed.. laatst een low and slow sessie van 10 uur zonder bijvullen gedaan.

Is volgens mij hetzelfde als Black Ranch quebracho. Ik had het destijds in de aanbieding van €18,95 voor 15 kg.. de standaard prijs is haast net zo veel als BR, maar het voordeel is natuurlijk wel dat je bijna overal wel een Gamma hebt. Online komen er natuurlijk verzendkosten bij en als je dan geen andere dingen hebt ben je voor BR wel wat duurder uit..

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 23-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:53:
[...]

Do's en Don'ts? Tips?
Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li0g6VukXR3Q4ruc7fscCY-xg2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0RbsP8vlwCtrkGz2hX9mWjt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdw_VVm1Epaa0Bs82GUwlVn6-CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25eJRT2eFBBvBZzArDJDv3iG.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgejRevBHMh_6iW3h4bmYI33Lm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqBhzoXelcNeE77E06Xwuxj1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9J0tXaNh8L-iHTV6S6OlfiZL55Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wf5Lr9Q3DRau9LAr1DO3byVf.jpg?f=fotoalbum_tile

Circa 24 uur in de droge pekel geweest. Vandaag uit de pekel en schoongespoeld. Ligt nu te drogen in de koelkast.
Morgen de poging tot koud roken.
Meteen maar even een stuk belegen kaas gehaald, dat er ook even bij tijdens het roken om te proberen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Na ongeveer 24 uur drogen in de koelkast was het eindelijk zover: starten met koud roken.
Nog nooit eerder gedaan, dus was ff zoeken hoe en wat. Op basis van wat inlezen heb ik een mix van beuk en eik gemaakt.
Ik had al de tip gelezen om het vullen ff in een grotere bak te doen, zodat je overtollige mot weer op kunt vangen. Leuk, maar ik heb geen idee hoeveel er eigenlijk in gaat.
Dan maar afwegen :P Eerst een bakkie van 50 gram gemaakt (50/50) en gevuld. Niet genoeg. Nog een bakje van 50 gram en de CSG zat vol.
Weet ik iig dat er dus rond de 100 gram in gaat.Iets meer, want zeker het aansteekpuntje was niet vol genoeg.
De CSG ging dus ook snel weer uit. Plukje mot erbij, zwaxine kaarsje eronder. Nu ging het beter.
En nu maar hopen dat het blijft smeulen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmzTw2YdljC1ljgSPOdRhjRamCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvYnJHv6fRcHKNWE65flOHVt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFa_1dVKkLh_aDFvkwfTXd1DFqg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7OLcgD7rbVW9ehPcLD12IYT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spZ2mE8I1gOIYQaN8sawgZWyH6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GlllKqkbzhyVCFUgKiYCKLG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJf1-DVgIEnyiCsX-MD-pJz45cs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAmQ99Fuj1jrvfd0RyRFacId.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:42
@Koffie Wat ontzettend leuk! Ik overweeg dit ook, dus volg dit met veel interesse!

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

coyote1980 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:43:
@Koffie Wat ontzettend leuk! Ik overweeg dit ook, dus volg dit met veel interesse!
Voor het geld hoef je het niet te laten: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dN807y2

En rookmot kost volgens mij ook geen pukkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMW3qAE-Qq90yBAcR6N9gVLaeoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JTucg6lcWC1gnVPRBnGHtyM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ggwk7OMisOHdzQqUjjU14DqrSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsGuLC4LWv1sFZoymgEqUD9S.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:51:
[...]

Voor het geld hoef je het niet te laten: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dN807y2

En rookmot kost volgens mij ook geen pukkel.

[Afbeelding][Afbeelding]
ik zie kaas ? en net in het begin proces de foto genomen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:25:
[...]

ik zie kaas ? en net in het begin proces de foto genomen ..
Jup, die 2 foto's waren na een kort uurtje. Toen wat kaas erbij gelegd.
So far so good met het roken. De spiraal smeult keurig. Is niet gestopt met smeulen, slaat niet over.

• douwe.nl
@Koffie cool! zag m laatst ook voorbij komen op ali. ook maar bestellen dan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

douwe.nl schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:00:
@Koffie cool! zag m laatst ook voorbij komen op ali. ook maar bestellen dan :)
Tot nog toe loopt de spiraal prima.Je leest wel eens dat of alles overslaat of dat het stopt. Maar tot nu toe geen last van.

Ik heb de mot erin gestrooid, met de hand/vingers het overtollige weggeveegd zodat de randjes van de spiraal zichtbaar werd (voorkomt het overslaan) en daarna heel lichtjes de spiraal op het aanrecht getikt.
Dus de mot niet aangedrukt oid.

edit: foto's toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYsqBnhuzrNtiAbZ0xKsFZ3me7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EttkHIgcdthE8kUmKLJkZe8O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_olcFXOgKecrgezyc4SYnP0R5ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHE1v1hhm6JWdV5AfzVutmlM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nJlUGLkB3-wbtfTnhE-EylX-po=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E05PwXG3CMwYGkDzF84ciqmb.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQS97gh4JLtOhxYZYQu56Hdmx58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFUN2yTYQ9dFbOVGodYTmYd5.jpg?f=fotoalbum_large
Die CSG is zo rond 10:00 uur aangestoken, deze foto is van 14:26, in een kleine 4,5 uur heeft de spiraal dus zijn eerste rondje gemaakt.,

Ik heb rond 14:26 ook nog 2 nieuwe stukjes kaas erbij gedaan (zie kleurverschil) om zo een verschil in rooktijd te kunnen proeven.

[ Voor 68% gewijzigd door Koffie op 24-09-2020 14:39 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:25:
[...]

Tot nog toe loopt de spiraal prima.Je leest wel eens dat of alles overslaat of dat het stopt. Maar tot nu toe geen last van.

Ik heb de mot erin gestrooid, met de hand/vingers het overtollige weggeveegd zodat de randjes van de spiraal zichtbaar werd (voorkomt het overslaan) en daarna heel lichtjes de spiraal op het aanrecht getikt.
Dus de mot niet aangedrukt oid.

edit: foto's toegevoegd

[Afbeelding]
Die CSG is zo rond 10:00 uur aangestoken, deze foto is van 14:26, in een kleine 4,5 uur heeft de spiraal dus zijn eerste rondje gemaakt.,

Ik heb rond 14:26 ook nog 2 nieuwe stukjes kaas erbij gedaan (zie kleurverschil) om zo een verschil in rooktijd te kunnen proeven.
je vis begint mooi te kleuren.

kaas roken (ja was mijn voorstel of je was het al van plan .. iig /care) is niet mijn ding .. (jonge kaas) maar ach nooit geschoten is zeker mis .. ;) ..

proeven !! laat het u smaken !

Tja vanalles

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:12

WTF?!
Heb ik ook vaak. Vaak zit de thermometer precies boven de directe zone bij mij (airvent zit tegenovergesteld van mij rookhout) en die is heel veel warmer ivm opstijgende warmte. Daarom kijk ik daar ook nooit naar :+.
Pagina: 1 ... 116 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism