tja als het maar past en prettig mee te werken is, is het goed .. ik vind die kleur-codering wel prettig (kip = kip etc) .. maar
Toch stiekem wel het leukst als men het waardeert.
Ik heb een CSG uit China, beuk-, eik- en olijf-mot en een halve zalmzijde die in de koelkast (vacuum) ligt te ontdooien.
Vanmiddag wil ik die in de droge pekel doen, morgen schoonmaken en overmorgen koud roken.
Ik heb nog nooit iets met koud roken gedaan.
Do's en Don'ts? Tips?
[/quote]
ik vond droge pekel(en) erg tja zout, (duh) nat pekelen heeft mijn voorkeur .. langer pekelen en let vooral op DROOG die zalm goed (afdeppen) .. en ik pekel over het algemeen langer dan 1 a 2 uur ..
je zou zelfs in het pekel water kunnen ontdooien en dan na 12/24 uur uit de koelkast trekken, schoonspoelen en dan pas uit de koelkast om hem droog te maken met keuken papier .. voordat je hem laat drogen op een koele plek om op temp te komen ..
Good Eats --> s04e01 where there's smoke there's fish (zie PB) zou ik zeker bekijken ..
Met mijn pellet smoker doe ik bv een "downdraft" hood voor maximum rook effect .. en bak water om de temp zo laag mogelijk te houden maar koud houden is een ramp ..als ik zou mogen kiezen, dan kies ik liever voor een externe rook generator.. (koud roken dan) ..
Er zijn geen don'ts behalve the overduidelijke "gebruik geen naaldhout oid) en daar ga ik niet van uit ..
net zoals temperatuur & vlees / Vis .. tijdens het pekelen ..
ps als je koud rookt, zou ik wat kaas, spek & vlees erbij leggen als je nog oppervlakte overhebt ..
ik heb geen "bord' wat erin past, al zou ik een rechthoekig voorwerp hebben in een gaas/blok vormen hebben van bv 10cm x 30cm x 2cm (LxBxH) dan kan je die bovenop neer leggen om vlees naar beneden te houden en bij het "uitlekken" eronder ..
Vooral voor roken is droog product wel lekker ..en die 2 a 3 cm ruimte onder je vlees is extreem prettig .. bij het uitlekken.. (maar ook insect vrij op kunnen bergen)
maar goed niet echt tips/tricks .. gewoon doen .. en vooral veel oefenen