Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 349 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koffie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:25:
[...]

Tot nog toe loopt de spiraal prima.Je leest wel eens dat of alles overslaat of dat het stopt. Maar tot nu toe geen last van.

Ik heb de mot erin gestrooid, met de hand/vingers het overtollige weggeveegd zodat de randjes van de spiraal zichtbaar werd (voorkomt het overslaan) en daarna heel lichtjes de spiraal op het aanrecht getikt.
Dus de mot niet aangedrukt oid.

edit: foto's toegevoegd

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Die CSG is zo rond 10:00 uur aangestoken, deze foto is van 14:26, in een kleine 4,5 uur heeft de spiraal dus zijn eerste rondje gemaakt.,

Ik heb rond 14:26 ook nog 2 nieuwe stukjes kaas erbij gedaan (zie kleurverschil) om zo een verschil in rooktijd te kunnen proeven.
Netjes hoor. Let ff op dat je de vis na het roken nog even 2 dagen laat liggen voor je hem aansnijdt, dan verdeelt de smaak zich echt heel veel beter.

* Boudewijn is sinds een jaar regelmatig aan het roken. Blijft leuk spelletje O-)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10
Is het niet nog wat warm voor koud roken?

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 08:50
vraagje...

ik heb 500gr riblap liggen: https://www.bbquality.nl/product/angus-riblap-grain-fed/

ik lees her en der dat de poor mans ribeye ook als steak gebakken kan worden, ook wel de chuck eye steak genoemd: https://marcelmaassen.nl/chuck-eye-steak/

is dit nou hetzelfde als wat ik heb? ik zie door de verschillende benamingen voor eenzelfde stuk vlees de bomen door het bos niet meer soms en wil voorkomen dat ik een puur roast stuk kort sear en me stuk moet kauwen...

i7-4770 + GTX1070 → 7800X3D + 9070XT #Gamerdad

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:31:
[...]

je vis begint mooi te kleuren.

kaas roken (ja was mijn voorstel of je was het al van plan .. iig /care) is niet mijn ding .. (jonge kaas) maar ach nooit geschoten is zeker mis .. ;) ..

proeven !! laat het u smaken !
Reuze benieuwd. Look project zo iig :)
Kaas had ik idd al in de planning. als dit bevalt wil ik ook andere kazen proberen (heb nu een blok belegen gehaald).
En ooit ... ooit wil ik toch echt eens zelf kaas maken.

CSG still goin strong after 6,5 hour :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcLFETMvpSoUkGzLtG94UuRhKUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76aSNwEDY1y7VOqN8a5GhTbj.jpg?f=fotoalbum_large

=[update]=
De spiraal was uit/op tijdens het eten. Ik gok dat deze ergens tussen 6 en half 7 uitgegaan is.
De spiraal heeft dan zo'n 8 a 8,5 uur gebrand. Veel gelezen over CSG's die heel snel weer uit gingen, alles in 1 keer opbranden oid maar daar heb ik dus geen last van gehad.
Wellicht had ik zelfs nog iets meer mot in de CSG kwijt gekund, ik had het nu voorzichtig aan gedaan..

Ik heb nog niets geproefd. De zalm laat ik 24 uur in een ziplock in de koelkast liggen, de kaasjes heb ik vacuum getrokken en zullen minstens een week in de koelkast rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj50_NLlhtfAfEKGlIXzCBfZhKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wXLw5sUm46MSHSW93BqWfGe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAC_aA7bwoNcPUwggWEB1duXXEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SFdrvIxKdGKAYNZE0H64Bf4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiU1qsSJSSh93r6vtxdRZIp6-Lc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye56JVD1AoAM4ashKWFFnqj7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door Koffie op 24-09-2020 20:01 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zalm roken is inderdaad heel fijn. Ik gebruik ook zo'n csg en doe dat 's nachts, want in december/januari zijn de nachten meestal koud genoeg dat eventjes laten liggen nadat hij uit is gegaan, geen probleem is.

Lekker even rusten en dan proeven, is fantastisch! Het is later ook leuk om te spelen met diverse pekels.

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 15:22
Boudewijn schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:20:
[...]

Netjes hoor. Let ff op dat je de vis na het roken nog even 2 dagen laat liggen voor je hem aansnijdt, dan verdeelt de smaak zich echt heel veel beter.
En de kaas ongeveer een week, vacuum verpakt het liefst. Meteen de kaas proeven gaat niet zo lekker zijn.

Edit:nvm dat heb je al gedaan zo te zien :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ruubschen op 24-09-2020 20:31 . Reden: andere edit over het hoofd gezien ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mithras schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:22:
Zalm roken is inderdaad heel fijn. Ik gebruik ook zo'n csg en doe dat 's nachts, want in december/januari zijn de nachten meestal koud genoeg dat eventjes laten liggen nadat hij uit is gegaan, geen probleem is.

Lekker even rusten en dan proeven, is fantastisch! Het is later ook leuk om te spelen met diverse pekels.
Nog niets geproefd, maar ben nu al enthousiast :P
Als de zalm bevalt, overweeg ik een houten kastje te bouwen zodat ik een paar hele zalmzijdes tegelijkertijd kan doen doen :+

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik haal een hele zalm bij de makro .. goedkoper dan voorgesneden en zalm laat zich goed snijden .. alleen ff een pincet om de graatjes eruit te trekken maar houd je van zalm is de investering voor een goed mes en pincet denk ik erg snel terug verdient.

zeewolf was niet mijn favo vis om te fileren ..

@Koffie o ik had de kaas meteen geproeft .. lol .. nu ja reden om het nog een keer te doen

smaakt wel naar meer ja ..

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Henkie_NtA schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:33:
Is het niet nog wat warm voor koud roken?
Vandaag zou kunnen. Tm dinsdag zou ik het niet overdag doen.

S avonds kan het wel. In de winter zet Ik mijn rookspiraal vaak s avonds aan en vis hem er s ochtends uit. Dat zou ik nu niet doen.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 08:06

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gisteren is mijn cederplankje geleverd maar is door de helft in de lengte. Heeft dit een nadelig effect op het rook proces?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10
Boudewijn schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:36:
[...]

Vandaag zou kunnen. Tm dinsdag zou ik het niet overdag doen.

S avonds kan het wel. In de winter zet Ik mijn rookspiraal vaak s avonds aan en vis hem er s ochtends uit. Dat zou ik nu niet doen.
Als het zonnetje nu doorkomt wordt het snel te warm lijkt me. Maar dat het koudroken er weer aan zit te komen is duidelijk. Binnenkort maar eens een zalmzijde scoren.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MrVegeta schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:59:
Gisteren is mijn cederplankje geleverd maar is door de helft in de lengte. Heeft dit een nadelig effect op het rook proces?
lijkt me sterk.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
douwe.nl schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:39:
vraagje...

ik heb 500gr riblap liggen: https://www.bbquality.nl/product/angus-riblap-grain-fed/

ik lees her en der dat de poor mans ribeye ook als steak gebakken kan worden, ook wel de chuck eye steak genoemd: https://marcelmaassen.nl/chuck-eye-steak/

is dit nou hetzelfde als wat ik heb? ik zie door de verschillende benamingen voor eenzelfde stuk vlees de bomen door het bos niet meer soms en wil voorkomen dat ik een puur roast stuk kort sear en me stuk moet kauwen...
Heb altijd begrepen dat de chuck eye uit de chuck (goh) komt, sommige shops adverteren dat het de vette ribeyes zijn of een ander deel van de rib eye. Op dit moment zie je de chuck eye uit een Angus Rund gehaald worden:
YouTube: How to Butcher a Cow. | ENTIRE BREAKDOWN | by The Bearded Butchers!

Er zit enorm veel verschil tussen chuck eye steaks. Ik heb een keer bij Aalvink een chuck eye roast gekocht, gezien ik van Chuck Eye steak (staat in mijn top 3 qua vlees) hou dacht ik: Mooi ik snij er steaks van. Helaas was het taai en minder lekker. Heb er daarom maar gehakt van gemaakt voor Salami worsten. Ik heb ook een keer een riblap toegestuurd gekregen van Beef en Steak. Toen ik destijds op de chat vroeg waarom ik mijn chuck eye niet gekregen had werd mij verteld dat het hetzelfde was, alleen andere naam. Helaas was het vlees van een dubbel koe, dus vond het iets meer taai.

De kans ik aanwezig dat je een taai stuk vlees hebt liggen. Je zou het kunnen proberen, bevalt het laat het me weten! :)

Wat het wel moet hebben is een grote hoeveelheid vet.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:44:
[...]

Reuze benieuwd. Look project zo iig :)
Kaas had ik idd al in de planning. als dit bevalt wil ik ook andere kazen proberen (heb nu een blok belegen gehaald).
En ooit ... ooit wil ik toch echt eens zelf kaas maken.

CSG still goin strong after 6,5 hour :Y)

[Afbeelding]

=[update]=
De spiraal was uit/op tijdens het eten. Ik gok dat deze ergens tussen 6 en half 7 uitgegaan is.
De spiraal heeft dan zo'n 8 a 8,5 uur gebrand. Veel gelezen over CSG's die heel snel weer uit gingen, alles in 1 keer opbranden oid maar daar heb ik dus geen last van gehad.
Wellicht had ik zelfs nog iets meer mot in de CSG kwijt gekund, ik had het nu voorzichtig aan gedaan..

Ik heb nog niets geproefd. De zalm laat ik 24 uur in een ziplock in de koelkast liggen, de kaasjes heb ik vacuum getrokken en zullen minstens een week in de koelkast rusten.

Welk vacuum sealer heb je?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

init6 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:32:
[...]

Welk vacuum sealer heb je?
Solis Vac Premium, Type 574

• douwe.nl
init6 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:25:
[...]

De kans ik aanwezig dat je een taai stuk vlees hebt liggen. Je zou het kunnen proberen, bevalt het laat het me weten! :)

Wat het wel moet hebben is een grote hoeveelheid vet.
thx voor je reactie, het lijkt wel een vettig stuk te zijn. gisteren uit de vriezer gehaald dus bekijk hem straks.

Denk dat ik hem 24 uur dry brine en dan gewoon als steak op de Q gooi. nooit geschoten...

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Na tientallen jaren van alles bereid te hebben op mijn Webertje en heel even met niclan kamado, heb ik besloten om toch nu eens echt voor een kamado te gaan.
Echter zijn de prijzen wel van dien aard dat ik geen verkeerde keuze wil maken (als dat uberhaupt kan)

Vermoed dat de kwaliteit bij alle merken wel goed zal zijn en dat er ook een stukje persoonlijke voorkeur voor een merk bij komt kijken.
Mijn (voorlopige) voorkeur zou uitgaan naar een Bastard of een Grill Bill.

Is 21 inch voldoende om bijv 2 grote stukken procureur op kwijt te kunnen ?
Ik heb het vermoeden dat ik met 21" wel goed zit maar ik wil het wel zeker weten :)

FUMES et CARNES

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-11 21:24
Iusedto schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:56:
Na tientallen jaren van alles bereid te hebben op mijn Webertje en heel even met niclan kamado, heb ik besloten om toch nu eens echt voor een kamado te gaan.
Echter zijn de prijzen wel van dien aard dat ik geen verkeerde keuze wil maken (als dat uberhaupt kan)

Vermoed dat de kwaliteit bij alle merken wel goed zal zijn en dat er ook een stukje persoonlijke voorkeur voor een merk bij komt kijken.

Ik heb het vermoeden dat ik met 21" wel goed zit maar ik wil het wel zeker weten :)
21 inch is 46/47 cm rooster :) maar met flexible cooking systeem heb je meer roosteroppervlak.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:46

Jahoor, dat gaat prima. Hier 2x 2.5 kg op een 21 inch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Gx5dSxshatuexaJwT6imBi2eSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYHmrR8DMAaEUL6zUg3fNUsn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0BT6dsFWoQAWo7UlxvnlKO9wyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCT34QhPMbvcxwDJlpYbVpMv.jpg?f=fotoalbum_large

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:49

backupdevice

No Risk , Full Push

Hi ,

Heb al jaren een KJ Classic en ben er zeer tevreden over. Ben wel de laatste tijd gecharmeerd geraakt van de pellet smokers die je tegenwoordig veel ziet.

Zijn er hier mensen die een pelletsmoker hebben en hun ervaringen willen delen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Iusedto
robkrekel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:31:
[...]

Jahoor, dat gaat prima. Hier 2x 2.5 kg op een 21 inch.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies wat ik wilde weten, thanks ! :)

FUMES et CARNES

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45
@backupdevice In het verleden een pelletsmoker gehad, ideaal qua set and forget. Je moet enkel zorgen voor voldoende brandstof en elektriciteit.

Twee nadelen vind ik je hebt geen directe hitte, het is altijd indirect (zover ik weet). En het geluid van de ventilator stoorde mij dusdanig dat ik besloten heb om deze weg te doen.

Als er in de toekomst een model uitkomt met een nagenoeg stille fan ga ik de poging zeker weer wagen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het verschil in kwaliteit zit, bij de bekende merken, met name in de garantie. Daar doen Big Green Egg en Kamado Joe het erg goed, die bieden een levengslange garantie op keramische onderdelen. Bij andere merken wilt dat nog wel eens beperkt zijn tot vijf of tien jaar. Maar daar betaal je dan ook flink voor qua prijs.

Wat ik zelf merk, en ook van anderen hoor, is dat het deksel van de Kamado Joe voor velen een toegevoegd waarde is. Met een pink de deksel kunnen openen kan een groot verschil maken, zeker als je minder sterk bent of lichamelijk beperkt bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja dat is een verschil, maar ik heb een serieus grote BBQ (XL) en echt nooit issues met het optillen van het deksel. Mijn vriendin is een dame van 60kg, en die krijgt hem ook gewoon met 1 hand open.

Haar 4-jarige neefje is de enige die het moeilijk vindt, soit.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:26

copykat

Good copy isn't bad

https://bbq-helden.nl/welke-kamado-kopen/
Ik neem aan dat je dit al gelezen hebt?

15 inch, medium, tot 4 personen 34cm effectief 28cm grilruimte ( randen rooster zijn nooit indirect)
21 inch, large, 4-8 personen, 47cm en een mogelijkheid tot halve maan deflectors en twee niveau's rooster.
Veelzijdig indeelbaar.
( groter is ook veel meer warmte invoeren om keramiek op temperatuur te krijgen.
Dus als je niet regelmatig voor 20 man bbq't is 21 inch een mooie maat.

Als je wel voor 20 man BBQ't zijn twee 21inch beter dan 1 29 inch 74cm. kan je low en slow en quick grillen :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Iusedto
copykat schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:53:
[...]

https://bbq-helden.nl/welke-kamado-kopen/
Ik neem aan dat je dit al gelezen hebt?

15 inch, medium, tot 4 personen 34cm effectief 28cm grilruimte ( randen rooster zijn nooit indirect)
21 inch, large, 4-8 personen, 47cm en een mogelijkheid tot halve maan deflectors en twee niveau's rooster.
Veelzijdig indeelbaar.
( groter is ook veel meer warmte invoeren om keramiek op temperatuur te krijgen.
Dus als je niet regelmatig voor 20 man bbq't is 21 inch een mooie maat.

Als je wel voor 20 man BBQ't zijn twee 21inch beter dan 1 29 inch 74cm. kan je low en slow en quick grillen :+
Die had ik ooit al eens gelezen ja maar was hem eerlijk gezegd vergeten :)
Bedankt .

De 21 inch zal voor mij meer dan genoeg zijn. Daar ben ik nu wel uit.
Twijfelde even omdat mijn weber 57 cm is.

Nu maar even wat merken sites afgaan, hehe
Wel leuk zo deze "zoektocht"

FUMES et CARNES

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:13
backupdevice schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:32:
Hi ,

Heb al jaren een KJ Classic en ben er zeer tevreden over. Ben wel de laatste tijd gecharmeerd geraakt van de pellet smokers die je tegenwoordig veel ziet.

Zelf in het bezit van een GMG Daniel Boone pellet smoker.

Zoals @Hari-Bo ook al aangaf is het vooral voor het gemak van instellen en af en toe eens kijken naar de temp en pellets dat ik deze aangeschaft heb.(hoewel pellets geen probleem is aangezien de hopper na 8 uur op 115°C nog 2/3 vol zat).
Direct grillen mis ik ook, maar met grill grates kun je toch mooie grill marks krijgen. een GMG is en blijft ook een smoker.

Het geluid van de ventilator en schroef stoort wel als je dicht bij de bbq zit, maar in mijn geval zit er 10m tussen en dan stoor ik mij er niet aan. :P

• backupdevice
  • Laatst online: 13:49

backupdevice

No Risk , Full Push

Thx @Hari-Bo & @proostyves

Zit zelf te denken aan een Yoder YS480 of een 640S . Die kunnen direct grillen boven de vuur box. Dan zou ik de KJ wegdoen en een WGA voor kleine dingen gebruiken.

Of ik ga voor een kleinere Burnhard Flint en laat de KJ staan....

Mijn KJ wordt een beetje te klein. Wil steeds meer hele maaltijden op de Q maken en ik loop nu tegen ruimte gebrek aan. Dus of ik ga voor een Yoder, of ik koop een Flint ernaast of ik koop een Big Joe.

Keuzes
Keuzes
Keuzes

[ Voor 64% gewijzigd door backupdevice op 25-09-2020 17:11 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niet de meest mooie foto's, maar boy oh boy wat smaakte dit lekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzA1qSSYCLLD3AKFcaUVlr4vrIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLfBhfdlRYt6Bpy8fN8XHFSe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoxiYfYI470bK4r5CuDNsYAHsZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BvJkQ9wuxmHzuRUVk0VHsT6.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik voorzie een winterprojectje om een stuk of 3 zalmzijdes te roken en geportioneerd in te vriezen :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:32:
Naar wat ik bij de FB kamado groep lees is een pelletsmoker een flinke verbruiker qua pellets.

Ik wou ook een pelletsmoker (uiteindelijk de Masterbuilt gekocht) maar de flameboss doet het meer dan voldoende om het set and forget te maken.

Een Yoder YS480 zou geweldig zijn maar voor de prijs wat je hier moet betalen zou ik eerder voor een extra kamado gaan. Maar mocht je de KJ weg doen, genoeg gegadigden O-)

Een Bullet smoker is niet waterdicht 8)7 Eergisterenavond de Fornetto buiten laten staan zonder de parasol open. En toen we kipfilet wilden roken bleek er een laagje water in de aspan te zitten, de restjes briketten waren gelukkig niet nat.

Hoe doen jullie dat met een Bullet smoker zonder een afdak?

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 25-09-2020 19:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Ik ben van plan om wat kruiden bij Van Beekum te bestellen. Wat is beter voor rubs e.d. ui- en knoflookgranulaat of gewoon de poeder pakken?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beun schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:28:
Ik ben van plan om wat kruiden bij Van Beekum te bestellen. Wat is beter voor rubs e.d. ui- en knoflookgranulaat of gewoon de poeder pakken?
Jord Althuizen heeft het altijd over granulaat, reden weet ik ff niet meer

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45
@Chevy454 Het klopt dat de standaard pellet smoker flinke gebruikers zijn qua brandstof. Ik ben eigelijk wel benieuwd naar het verbruik van de Kamado Joe variant de Smokey Joe. Deze heeft dan weer voordeel goede isolatie ipv dun geëmailleerd staal.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Koffie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:49:
Niet de meest mooie foto's, maar boy oh boy wat smaakte dit lekker!

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik voorzie een winterprojectje om een stuk of 3 zalmzijdes te roken en geportioneerd in te vriezen :)
Even voor mijn beeldvorming, een verse rauwe zalm, en alleen rook om het visvlees te garen.
Is dat koud roken?
Is de rook voldoende om alle "risico's" op een langdurig wc bezoek te verwijderen?
Hoeveel lijkt de smaakt van dit op een warme rook sessie?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:11
Het is verstandig om de rauwe zalmzijde eerst in te vriezen om alvast wat mogelijk “ongedierte” te remmen en voordat je hem rookt doe je ook nog het een en ander met zout. Samen met hygiënisch werken en de temperatuur tijdens het koud roken zo laag mogelijk te houden moet dat voldoende zijn.

Wat smaak betreft is dit wel anders dan een warm gerookt product. Als je wilt weten of je het lekker vindt zou je natuurlijk eerst eens een pakje gerookte zalm in de winkel kunnen proberen voordat je zometeen een hele zijde gerookt hebt en er achter komt dat het niet je smaak is 😉

[ Voor 32% gewijzigd door ArwinV op 25-09-2020 23:43 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga vandaag brisket maken en houd jullie op de hoogte.
Het betreft een klein exemplaar van ruim 4.5 kg. Vorige keer was 2kg meer.

De kamado net rond 0600 aangezet en de brisket ligt nu mooi in 110gr Celsius te liggen.

De rub is een uitdaging van een maatje van me, ik noem zwarte peper, zout, paprika poeder, komijn, bruine suiker en koffie. Maar of dat klopt...

Ik zal voor de liefhebber nu en dan updates posten.

Logje:

0100 rubben, terug in ijskast
0700 brisket op 110c kamado

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 26-09-2020 07:40 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:00:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, een verse rauwe zalm, en alleen rook om het visvlees te garen.
Is dat koud roken?
Is de rook voldoende om alle "risico's" op een langdurig wc bezoek te verwijderen?
Hoeveel lijkt de smaakt van dit op een warme rook sessie?
Je pekelt (conserveermrthode 1) en je rookt (methode 2). Werkt prima.
Dat is bij koudroken iig zo, dan wil je de temperatuur laag houden. Zeker niet >25°C maar liefst ver daaronder.
Dat is goed houdbaar.

Bij warm roken heb je veel hogere temperaturen (55-65 zou ik uit mijn hoofd voor zalm doen). Dat is lekker maar werkt niet (!!!) ter conservering. Die moet dus heel snel op.
Overigens pekel je warm te roken zalm ook, maar wel een stuk minder hard.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boudewijn schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:54:
[...]

Dat is bij koudroken iig zo, dan wil je de temperatuur laag houden. Zeker niet >25°C maar liefst ver daaronder.
Dat is goed houdbaar.
Dat dus idd :Y)
De zalm heeft eerst 24 uur in een droge pekel gelegen waar iets van 125 gram zou tin zat.
Bij warm roken heb je veel hogere temperaturen (55-65 zou ik uit mijn hoofd voor zalm doen). Dat is lekker maar werkt niet (!!!) ter conservering. Die moet dus heel snel op.
Probeer eens een zalm niet te pekelen, net zo lekker :Y)
Of nóg makkelijker : zalm zo uit de vriezer op de rookplank op je q (stijf bevroren dus). Duurt maar ietsjes langer.
Boudewijn schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:38:
Ik ga vandaag brisket maken en houd jullie op de hoogte.
Het betreft een klein exemplaar van ruim 4.5 kg. Vorige keer was 2kg meer.

De kamado net rond 0600 aangezet en de brisket ligt nu mooi in 110gr Celsius te liggen.

De rub is een uitdaging van een maatje van me, ik noem zwarte peper, zout, paprika poeder, komijn, bruine suiker en koffie. Maar of dat klopt...
Leuk, en succes :Y)
Post je ook foto's?

Hier ook niet voor niets al zo vroeg wakker. Eerste keer shortrib zometeen :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zeker maar vannacht was alles kapot geflitst, dus bij dezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0J7rT2NeSXiyWfQHR13qtJymmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaysYgpHrEt3743wvuDjLdf3.jpg?f=fotoalbum_large

Zalm niet gekeken ga ik eens doen. Mijn pekel is meestal bruine suiker, zout, rozemarijn, jeneverbes.

Na het drogen gooi ik er wel vaak nog een glas goedkope rum (Bacardi ofzo) overheen. Of korenwijn. De alcohol verdampt ruimschoots maar het geeft wel wat extra smaak.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 26-09-2020 08:28 ]

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Iemand hier die wel eens Noskos recept voor pulled beef geprobeerd heeft? Wil die komende week eens uitproberen. Benieuwd naar de ervaringen omtrent zijn recept voor de rub.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hij ligt erop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCNdQ20HvykNHVywsNt66UmJpMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlaC454m80RbHdsAtqkoSJqm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUPs4qQ45N-1CXUTs2o8_Ux2K70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKTZ54YgsnDnzu2JG6zxyHCu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4t0lJPA-QuZ3ifETcQs73tLIGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4IKtPE4yfGAiACaGhsALiiG.jpg?f=fotoalbum_tile

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu nog 2 grote zakken houtskool staan maar weet niet of ik die nog op ga krijgen.
Hoe kan ik deze het beste opslaan zodat ze volgend jaar niet slecht zijn?

• Bezulba
  • Laatst online: 12:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

@GrillBill Wat zijn de verwachte levertijden voor de nieuwe voorraad kamado's? Halverwege september is toch wel geweest nu :P

blup

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Crxtreem schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:46:
Ik heb nu nog 2 grote zakken houtskool staan maar weet niet of ik die nog op ga krijgen.
Simpel, in een vuilniszak en dichtknopen/ tapen met ductape.
Vocht blijft dan weg van de houtskool, bevriezen heeft geen effect en schimmelen door afsluiting in principe ook niet.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:54:
[...]

Dat is goed houdbaar.
ok dus als je zo'n smooksnake hebt kan je in de winter dit maken. kan je het ook kopen bij een viswinkel om eerst te proeven? beetje jammer als ik van alles koop en ik vind het niet lekker... :-(
Dat is meestal geen probleem met zalm 8)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

copykat schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:09:
[...]

ok dus als je zo'n smooksnake hebt kan je in de winter dit maken. kan je het ook kopen bij een viswinkel om eerst te proeven? beetje jammer als ik van alles koop en ik vind het niet lekker... :-(
Gewoon bij elke supermarkt? :P https://www.ah.nl/product...olav-s-gerookte-zalmfilet

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ligt er nu een goede 3 uur op, kern is 70 graden. Gaat een beetje hard denk ik zo? Inpakken (voorlopig) maar achterwege laten?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

|:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7 had ik zelf kunnen verzinnen
Ik weet een kerst kadootje......😁

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 26-09-2020 12:57 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blijft steken rond de 70-71 nu. Keteltemp loopt wat terug. Ik ga 'm even wat opporren en kijken hoe lang de stall duurt.
Ik heb voorlopig nog wel even

Voorlopig laat ik 'm zo. Kwast 'm af en toe in met een mengsel van whiskey-vingeair met de gebruikte rub.

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 26-09-2020 14:00 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:56:
[...]

|:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7 had ik zelf kunnen verzinnen
Ik weet een kerst kadootje......😁
Bij een viswinkel of groothandel is het veel lekkerder. Proef je ook wat vis ipv alleen maar zout.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Short rib was gelukt :)
Laatste stukje even ingepakt, uiteindelijk met kern 96 eraf gehaald,
Of het voor herhaling is weet ik nog niet, 't is niet dat ik omver geblazen werd van de smaak ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcniM-sUvGwP1gN2yuZaQPzj-Ik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCtRubNGeM3L1tTvLy0nOhXO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqCET1hhQ9WrqKEFxssFVj0FFoM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWNn6AfZ0K9uNVqJhBZ62X4d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtZvWlOVefef91ATP2MdloR8kig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AATCkRHOuwnuaW8lcjzShbk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsCWsfTJmUdh3Dj60R83cpDYjYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg0qbHEYclF1vBPacbqa6OLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wzqpRxiVoMc8vc_jjECkcgcKQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toOGrby3z6eomcklJPpZrE84.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5m31tg6c6I-Fng6bVk_xJ6Kmu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gtxfjMpjwdP218pHyhUwZBG.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door Koffie op 26-09-2020 22:20 ]

• Beun
Koffie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:19:
Short rib was gelukt :)
Laatste stukje even ingepakt, uiteindelijk met kern 96 eraf gehaald,
Of het voor herhaling is weet ik nog niet, 't is niet dat ik omver geblazen werd van de smaak ofzo.

Mooie run en ervaring. Ik heb precies hetzelfde met shortsribs. Als ik de foto's zie dan loopt het water mij in de mond. Zodra ik het zelf maak is het mwah.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Het lijkt wat droog op deze foto's

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beun schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:42:
[...]

Mooie run en ervaring. Ik heb precies hetzelfde met shortsribs. Als ik de foto's zie dan loopt het water mij in de mond. Zodra ik het zelf maak is het mwah.
Dat dus. Je bent er toch de hele dag mee bezig, vroeg voor opgestaan enzo. Dan verwacht je toch wel iets.
Mijn pa vroeg me gisteren (toen ik 'm wat foto's van mn sessie stuurde) hoe ik de shortribs vond, en na mijn antwoord reageerde hij dat het bij hem ook zo was
418O2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:47:
Het lijkt wat droog op deze foto's
Op het dikste gedeelte was hij aan de droge kant, maar de minder dikke delen juist weer niet.
Hij was goed, maar had minder droog mogen zijn.
Wellicht eerder inpakken of injecteren.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:16
Fladder80 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:03:
Iemand hier die wel eens Noskos recept voor pulled beef geprobeerd heeft? Wil die komende week eens uitproberen. Benieuwd naar de ervaringen omtrent zijn recept voor de rub.
Zie het als een goede handleiding/richtlijnen qua bereidingstijden. Zijn rub heb ik nog nooit gebruikt. Maar zeker bij pulled pork (ik maak altijd een batch van zo'n 5kg) merk je niet superveel van de rub aan de buit. Vlees/bark verhouding is daarvoor te groot.

Op smaak brengen doe ik voornamelijk als ik het daadwerkelijk ga gebruiken (voor op de pizza, nachos,...)

3D Print Service || Activated Carbon

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Koffie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:16:
[...]

Blijft steken rond de 70-71 nu. Keteltemp loopt wat terug. Ik ga 'm even wat opporren en kijken hoe lang de stall duurt.
Ik heb voorlopig nog wel even

Voorlopig laat ik 'm zo. Kwast 'm af en toe in met een mengsel van whiskey-vingeair met de gebruikte rub.
Keteltemp als in: thermometer op de ketel? Of een extra diode die de omgevingstemperatuur meet in de ketel?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

StealthyPeanut schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:08:
[...]

Keteltemp als in: thermometer op de ketel? Of een extra diode die de omgevingstemperatuur meet in de ketel?
Vlees is inmiddels al op ;)
Maar ik heb een extra probe permanent onder mijn rooster vastgemaakt zodat ik makkelijk de temperatuur daar kan meten.

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
MasterMaceMichu schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:54:
[...]

Zie het als een goede handleiding/richtlijnen qua bereidingstijden. Zijn rub heb ik nog nooit gebruikt. Maar zeker bij pulled pork (ik maak altijd een batch van zo'n 5kg) merk je niet superveel van de rub aan de buit. Vlees/bark verhouding is daarvoor te groot.

Op smaak brengen doe ik voornamelijk als ik het daadwerkelijk ga gebruiken (voor op de pizza, nachos,...)
Top, dank je wel. Neem aan dat je dat op smaak maken doet met een saus en kruiden?

• MasterMaceMichu
Yes. Zo kun je bijv. ook een oosters tintje eraan geven, of klassiek bbq style

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 09:00
Voor lunch lekkere plakkerig kippenvleugeltjes Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj5zM2gi3LOTrsJFjzOy3QPgLVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OauEcf33mBeccJZGXnVM2Abw.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
MasterMaceMichu schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:54:
[...]

Injecteer je ook niet? Ik denk wel dat tijdens het inpakken het wel uitmaakt als je kruiden hebt gebruikt. Het vocht waar het vlees in stoomt/suddert is dan wel smaakvoller

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dubbelpost met het kooktopic, maar in beide topics andere mensen... en in beide topics ontopic.
Crxtreem schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:46:
IKEA/Hornbach/Action bak ftw. Of gewoon in de winter door blijven stoken >:)
Er staat hier nu 100kg "Echt" houtskool.
https://www.echtgoed.nl/p...tskool-professional-10kg/

Bevalt me prima, beter dan die van Black Ranch... dat is echt een bitch om aan te steken.

Goed wat informatie over mijn diner: ik ging 10 couverts koken voor mijn jaargenootjes/vrienden uit de jachtopleiding (nou ja de 10 met wie we een club vormen, de rest uiteraard niet :+ ). Elk jaar moet er wild geserveerd worden, dit jaar alleen het voorgerecht. Omdat we met 10 zijn en ik dus 4 maanden een serieuze BBQ heb, is dat een prachtreden om die mee te nemen. Ik kookte op locatie, met wat hulp van mijn vriendin en een maatje in de uitvoering.
Qua hardware: ik heb ondertussen best wel veel materiaal maar moet het wel vantevoren bedenken, want het moet naar de locatie. Budget is trouwens ±50E , voor degenen die het willen weten (iedereen gooit geld in de pot, in mijn eentje wordt me dat een beetje gortig).
Dit was mijn 2e brisket, best spannend dus.

Plan:

0630: BBQ aan
0715: Brisket erop
0830: Weg. Ik had dit jaar kaartjes voor bunkerdag, en dan specifiek de bunker van Seyss-Inquart in Den Haag. Die is zelden open en wordt na dit jaar afgestoten door het Rijksvastgoedbedrijf... en dus waarschijnlijk niet meer geopend. Interessant gebouw.
1330: Terug. Broodje, glas wijn, en knallen. Beginnen met het ijs draaien zodat dit daarna op zijn gemak in de vriezer echt mooi kan opstijven. Ook de aardappels moeten vrij snel koken zodat ze goed uit kunnen dampen, dat is mooi voor het resultaat.
1630: Mensen komen binnen, biertje/wijn
1700: Kaas, worst, wijn
1900: Voorgerecht
1930: Wat snaaivoer
2000: Hoofdgerecht
2100: Toetje

Menu:

Vooraf:
Wat kaas en worst van de Hanos. Gewoon snaaivoer. Mensen gaan slap ouwehoeren met elkaar en lekker wat drinken. Ik had een fles kookcognac staan voor het flamberen. Mensen hebben besloten hier shots van te nemen (ik heb hem toen ik hem kocht voorzichtig geproefd, wat een ranzig spul). Het is goedkope cognac met pezo erin.

Truffel-worst, rozemarijnworst, langres (nou ja het kaasje-met-kuiltje-uit-die-streek), morbier, tomme de savoie, goede brie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_ET920BiFsDHKJ76Na7qWI4q3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjgPdorljiEd0nmeMNK64Yv5.jpg?f=fotoalbum_large

Voorgerecht:
- Op appel gerookte gebardeerde grouses. Borstvlees tot 68C verhit.
- Elke grouse had een eigen probe, ik was benieuwd of de middelste grouses sneller/trager gaarden dan de buitenste. Dit is niet zo.
- Ze zijn op IKEA sparerib-rekjes gezet. Dit zijn gewoon rectaal ingebracht :+
- In boter gebakken zuurkool, met wat gecarameliseerde uitjes erin. Plens riesling erbij, en daarna in kommen in een 65C oven gezet. In de pan die ik gebruikte daarna een stuk of 8-10 elstars in plakjes gebakken en met een behoorlijke scheut van die cognac in de hens gezet.
- Riesling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TDJL9-5HTwaz2GCL2Z2zWCMpuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI1Tf9voo0ZCxBKurh6CVORA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx6xcqfoCTlo7lUaLnCx01b8jZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQDFRYyeL2OA6wnUiXoMDNzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUOgvW45UNXHkxauHqlhyOEyJw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcLE2c4VPRvEr3mruBRfrdtN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuPGqmN61t5Eg6PFONm0pdpRjmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpp9heRTaTbzn39aF6TV6Rrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml6PtdSXAc-p0e_MLf2mNGX4yLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5VCJaUjS4EzDLNZtEhM6sxi.jpg?f=fotoalbum_large

Snaaivoer:
- Ik zag bij de Hanos jalapenos. Ad hoc bedacht dat dat leuk is om te grillen en te serveren met goede olijfolie (Valderrama, Hojiblanca) en roze zeezoutvlokken. Pimientos de padron was beter geweest.

Hoofdgerecht:

- Brisket, met een geheime rub van mijn leverancier. Mijn gok: Zwarte peper, bruine suiker, komijn, paprikapoeder, koffie. Omdat ik de tijd had heb ik de BBQ rond de 125 proberen te houden en niet ingepakt. Er was raar genoeg geen stall, en rond de 95C heb ik hem. erafgehaald. Rond de 92C was hij nog errrrrrg veerkrachtig a la rauw vlees. Stuk was overigens 4.55kg.
- Vitelottes uit de oven. Parboilen in een pan, paar uur uit laten dampen, in de oven afbakken.
- Gegrillde pompoen met stipjes van balsamico-azijn
- Gegrillde bietjes
- Gegrillde bloemkool, ingesmeerd met een tik olijfolie.
- Deze salade https://www.gatheringofko...et-oranjebloesemdressing/ . Zelfs de hanos had geen verse perzikken meer, dus blikperzikken en verse vijgen. Die laatste 2 uiteraard gegrilld. Prima combi met deze improvisatie.
- Syrah

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12n7SvIVFHa0WCBu8XZwfA5m6n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5ScVja07uIPwNfMi5pvibwp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDWnlNpyml9_Gdewm76xzfPLd6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6tqBpuySUpgAlYFIwN1UqmS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hnsW93SUCmJm2UsSTWUSLiZOLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D27wKHjsTRSYKz8VhLb4MNAS.jpg?f=fotoalbum_large

Toe:
- Appelcrisp van mijn maatje
- Zout amandelijs. Gejat uit een ander recept waar het met muntgel en bramentaart gecombineerd wordt. Appel en amandel combineert prima. Omdat de lokale weegschaal wonky was op gevoel gemaakt, prima resultaat behaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAKdEiw8AE7zsCPxP1qWMtxcpIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejhm8zZnmTVJqUzdKnZVkcQE.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard zijn er ook leermomenten:

1: Een BGE XL is een serieuze barbecue. Het ding uit elkaar halen en verslepen (met eggspander, mates, conveggtor, integrated nest handler, gietijzeren grillplaten, halve conveggtor, en alle RVS troep) is stiekem best een serieuze klus. De jaren 90 mercedes stationbak van een van mijn maatjes was het decor van een schuifpuzzle. Lomp gewicht, lompe omvang, erg breekbaar en weinig grip. Dit heb ik best wel onderschat.
2: Vorig jaar kookte ik op deze locatie en gebruikte ik een stopcontact dat soms een dip had (geen idee verder), waardoor de ijsmachine reboot. Dan is hij zijn programma kwijt en doet dus niets meer. Dit jaar weer dat stopcontact gehad, en me dit toen gerealiseerd.... en op andere plek gezet.
3: De grouses van de Hanos zijn niet heel best geslacht, er zat best veel bloed op sommige. Volgende keer even goed afspoelen voor het invriezen. Sommige exemplaren waren heel leverachtig van smaak, waaronder de mijne. Ik vind varken en haas prima, maar dit was heel sterk.
4: Bruine suiker in je ijs doet het prima, ik had gedacht witte suiker op locatie te vinden. Het ijs smaakte er wat meer caramelachtig van, en visueel is het anders (niet per se slechter) dan wat ik wilde.
5: 5-6 uur weggaan is prima als je 2 mooie inkbird wifi thermoemters hebt, maar in een nazi-bunker die daarna CBRN-proof is gemaakt heb je geen dekking op je mobiel.
6: Jalapenos van de Hanos != Jalapenos van de AH. Deze waren veel te pittig. Op ik en 2 vrienden met roots in de Oost na was het veel te pittig. Ach ja, hielp de drankconsumptie opstuwen.
7: 1 van de spieren van de brisket was perfect, de 2e niet. Die was wat droog, ondanks dat het goed voelde met prikken. Volgende keer weer inpakken. De brisket was overigens lekker hoor, maar ik ben gewoon een zeurpiet.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 28-09-2020 12:23 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Super leuk om te lezen maar hoe is het door je gasten ontvangen ? Pepers is altijd een tricky "ding" omdat het eigenlijk alleen tot zijn recht komt bij een specifieke doelgroep.

Misschien leuk om ook te melden wat je met de wetenschap van nu volgend jaar anders zou doen ? :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Boudewijn
Zo! Ik ben bijna blij dat ik niet naast je woon. Ik zou binnen een jaar in het programma obesitas komen vrees ik.van al die lekkere lucht en aanblik alleen al :+
Ziet er allemaal erg lekker uit.

Ooit eens rode pepers( lengte doorsnijden in repen zonder pitjes) gegrilled/wokked in de pan als nassie garnering ,ik vond het erg geslaagd maar de kids en vrouwlief schoven het vrij vlot aan de kant... 😅

• MasterMaceMichu
418O2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:50:
[...]

Injecteer je ook niet? Ik denk wel dat tijdens het inpakken het wel uitmaakt als je kruiden hebt gebruikt. Het vocht waar het vlees in stoomt/suddert is dan wel smaakvoller
Eigenlijk niet meer. Voornamelijk omdat veel van dit soort recepten zijn gemaakt voor gebruik bij een BBQ wedstrijd, waar de jury één hap neemt, die perfect moet zijn en dus erg veel smaak moet bevatten.

Ik heb één keer een test gedaan met 2 stukken procureur van rond de 3 kilo per stuk. Eén met volle bak kruiden, injectie ed en één met gewoon rub aan de buitenkant. Zat aan het einde echt (te) weinig verschil in. Even mals, bijna even veel vocht in de folie. Enige verschil was dat de niet geïnjecteerde eerder klaar was (bijna uur verschil). Kan natuurlijk altijd een verschil inzitten, maar zal denk ik ook te maken hebben met de hoeveelheid vocht dat er extra zit in de geïnjecteerde.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Er is altijd baas boven baas ;). Zaterdag met mijn schoonfamilie (2 ouders en een broer) en mijn vriendin gegeten. Helaas geen foto's gemaakt, was vrij druk bezig omdat het slecht weer was konden we niet buiten zitten en het eten voorbereiden enzo, dus moest steeds naar binnen. Had de gril onder de parasol staan dus dat ging wel aardig, merkte wel dat ik nu best meer houtskool nodig had om de gril op gang te houden vergeleken met paar maand terug toen het 30 graden was. Ook wel logisch natuurlijk.

Behalve de zalm met mosterd/bruine suiker op een rookplankje geen nieuwe dingen gedaan. Die zalm was wel goed gelukt trouwens, had de gril op ~170 graden toen het geweekte plankje met zalm er op ging, toen ik na 20 minuten ging kijken was de temperatuur opgelopen naar ~205 graden waardoor het plankje behoorlijk zwart was geworden, had um direct boven de kolen en de zalm was qua kerntemperatuur ~70 graden. Dus ik baalde daar behoorlijk van maar tot mijn verbazing was de zalm niet uitgedroogd of taai. Was best prima te eten, de moster/suiker was goed gekarameliseerd en mijn schoonvader (waar ik het voor had gemaakt) vond het zo lekker dat ie het laatste stukje mee wilde naar huis. Voor de rest was mijn schoonmoeder erg onder de indruk van de kookwijze en de schoonbroer had hele tijd eten in zijn mond, dus die was ook wel content ;).

Heb wel geleerd dat 5 gangen teveel is. Gewoon 3 gangen doen + desert.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Iusedto
Van het weekend lekker buikspek gemaakt (ketjap, soja, ui en knoflook marinade) en heerlijke shoarma.
Bij de laatste ronde wilde ik het deksel van mijn Weber optillen en toen brak de hendel af. :)
Nu wordt het dus echt tijd voor een andere weber of stap over naar een kamado.

Vraag me alleen af of ik de stap nu moet doen of wachten tot volgend voorjaar ofzo.
Zijn er vaak aanbiedingen in de herfst/winter ?

FUMES et CARNES

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

Nicap

Tsssk....

Wat moet de kerntemperatuur zijn voor zalm op een plankje? Ik had 48 graden aangehouden, maar nu zie ik jou 70 graden noemen.

Verder vraag ik me af of het zin heeft om een cederhouten plankje 30 minuten onder water te houden. Ik had een paar weken terug een plank gekocht en in stukken gezaagd voor de bbq. Dus een plankje een uur onder water gehouden met een steen erop.
Het viel me op voorhand al op dat cederhout erg licht is. Dus toen ik het plankje uit het water haalde verwachtte ik dat het een stuk zwaarder zou zijn. Maar er zat geen verschil in leek het wel. Het voelde nog steeds erg licht aan.
Heb het plankje al wel twee keer kunnen gebruiken, dus wat dat betreft valt het wel mee. Maar het nam niet echt veel water op.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik zag van het weekend een prima idee voorbij komen ( ergens online geen idee meer waar) dus vanmorgen vroeg gelijk even langs AC-Tion.

Afbeeldingslocatie: https://www.aanbiedingenfolders.nl/images/uploads/131119/pan-met-bakmix.jpg

De mix is natuurlijk leuk voor de kinderen maar het ging mij echt op de kleine gietijzeren pannetjes, die precies goed zijn om zo te serveren met S'mores per persoon.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:30

Dennis1812

Amateur prutser

En heel goedkoop voor een gietijzeren pannetje. Goede tip!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ShadowBumble schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:11:
[...]

Super leuk om te lezen maar hoe is het door je gasten ontvangen ? Pepers is altijd een tricky "ding" omdat het eigenlijk alleen tot zijn recht komt bij een specifieke doelgroep.

Misschien leuk om ook te melden wat je met de wetenschap van nu volgend jaar anders zou doen ? :)
Mensen waren echt wel enthousiast. De pepers was een impulskeuze, en wellicht niet heel slim. Soit.

De dingen die ik volgend jaar anders ga doen heb ik eigenlijk ook wel in "leermomentjes" genoemd.

1: De grouses goed spoelen voor invriezen
2: Brisket toch maar inpakken
3: Geen Tsjernobylpepers meer uitdelen :>
4: Wellicht nog een glas PX bij het toetje. Heb ik dit keer om budgettaire redenen geskipt, maar miste het stiekem wel :+
5: Niet meer weggaan bij de 2e keer dat je brisket maakt. Maarja dat kan ik nu nooit meer overdoen.

De BGE gaat er niet uit, en dat stopcontact weet ik voor nu (volgend jaar vast weer vergeten O-) ) .
copykat schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:10:
@Boudewijn
Zo! Ik ben bijna blij dat ik niet naast je woon. Ik zou binnen een jaar in het programma obesitas komen vrees ik.van al die lekkere lucht en aanblik alleen al :+
Ziet er allemaal erg lekker uit.
Thanks. Deze vrienden wonen naast een kerk in een heel klein dorp. Daar was dus een bruiloft 's middags. Die mensen hebben dus in een dikke brisketlucht gestaan. Oopsie. (ik zag het ook pas toen ik terug kwam uit Den Haag...).
Ooit eens rode pepers( lengte doorsnijden in repen zonder pitjes) gegrilled/wokked in de pan als nassie garnering ,ik vond het erg geslaagd maar de kids en vrouwlief schoven het vrij vlot aan de kant... 😅
Heerlijk, zonder pepers heb je geen nasi. En peper zonder pitjes is geen peper toch? O-)
Nicap schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:29:
Wat moet de kerntemperatuur zijn voor zalm op een plankje? Ik had 48 graden aangehouden, maar nu zie ik jou 70 graden noemen.

Verder vraag ik me af of het zin heeft om een cederhouten plankje 30 minuten onder water te houden. Ik had een paar weken terug een plank gekocht en in stukken gezaagd voor de bbq. Dus een plankje een uur onder water gehouden met een steen erop.
Het viel me op voorhand al op dat cederhout erg licht is. Dus toen ik het plankje uit het water haalde verwachtte ik dat het een stuk zwaarder zou zijn. Maar er zat geen verschil in leek het wel. Het voelde nog steeds erg licht aan.
Heb het plankje al wel twee keer kunnen gebruiken, dus wat dat betreft valt het wel mee. Maar het nam niet echt veel water op.
Ik zou 70C over the top vinden. Wil je hem door en door gaar serveren of wat is je plan?
Ik zou zo'n plankje niet al teveel weken, dan ga je namelijk zalm stomen ipv roken.
ShadowBumble schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:35:
Ik zag van het weekend een prima idee voorbij komen ( ergens online geen idee meer waar) dus vanmorgen vroeg gelijk even langs AC-Tion.

[Afbeelding]

De mix is natuurlijk leuk voor de kinderen maar het ging mij echt op de kleine gietijzeren pannetjes, die precies goed zijn om zo te serveren met S'mores per persoon.
Je kunt natuurlijk die steeltjes eraf slijpen ... anders zou ik dat zonde vinden dan de ruimte op mijn roosters. Heb al te weinig :+

offtopic:
just kidding, maar ik zou zeker overwegen om even te kijken of ze een beetje werken met zo'n driepootpannengrijper en dan de greep af te slijpen.

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024

[Afbeelding]

Ik zag ze laatst ook, dacht ook meteen eraan maar kon me niet voorstellen dat de gietijzeren pannetjes van enige kwaliteit waren.
Kun je ons laten weten of het wat is? Ben namelijk heel erg benieuwd!

Thanks alvast _/-\o_

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:31:
Knip.

Je kunt natuurlijk die steeltjes eraf slijpen ... anders zou ik dat zonde vinden dan de ruimte op mijn roosters. Heb al te weinig :+

offtopic:
just kidding, maar ik zou zeker overwegen om even te kijken of ze een beetje werken met zo'n driepootpannengrijper en dan de greep af te slijpen.
De gewone grilroostertang is daarvoor fantastisch.
Gebruik ik voor deze ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s7fkinBX4fppJ5Ba_QGG7gXTxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I985jZF8akuImV0jSt3YwDLV.jpg?f=fotoalbum_large
Veel meer grip dan zo'n "vork"
Ook de steel er af geslepen en de bodem "gezoet" met excentrische schuurmachine voordat ik hem ingevet en en ingebrand heb.

• Peeetor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08-2024

Peeetor

Petor?.. Peetor?... Peeetor!!!

[Afbeelding]

Ruim anderhalve week ook zo'n pannetje gekocht. Altijd handig, al is het alleen maar om even je pijnboompitjes of kruiden op te warmen. Veel meer kan er ook niet in overigens. De opstaande rand is nogal aan de lage kant. Maar wat kun je ook verwachten voor dat geld.

"Ja... dikke lul" zei de raaf. En de raaf vloog weg.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb nog 400 gram ontdooide zalm in de koelkast liggen. Kan ik dat weer veilig invriezen? Is in de koelkast ontdooid en de overige zalm ligt nu bijna 48 uur in folie in de koelkast.

[ Voor 33% gewijzigd door MrVegeta op 28-09-2020 15:59 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Peeetor schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:21:
[...]

Ruim anderhalve week ook zo'n pannetje gekocht. Altijd handig, al is het alleen maar om even je pijnboompitjes of kruiden op te warmen. Veel meer kan er ook niet in overigens. De opstaande rand is nogal aan de lage kant. Maar wat kun je ook verwachten voor dat geld.
Ik heb er 3 ofzo van ongeveer 20cm. Die zijn prima, om dingen met saus ed even op te warmen, of juist klein grut in te gooien, zoals een handje spruitjes of wat noten. Stukjes worst idem.

offtopic:
En een ovale van die maat, en 8 steelpannetjes O-)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

MrVegeta schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:53:
Ik heb nog 400 gram ontdooide zalm in de koelkast liggen. Kan ik dat weer veilig invriezen? Is in de koelkast ontdooid en de overige zalm ligt nu bijna 48 uur in folie in de koelkast.
Neen, eens ontdooid is iets opnieuw invriezen niet meer veilig..
Bij het ontdooien plaatst men de diepvriesproducten (in hun verpakking WI.05.02 of ontpakt) in de koelkast, met recipiënt eronder om dooivocht op te
vangen. Indien men snel wil ontdooien, dan kan dat in de microgolfoven. Daar
waar mogelijk kan het ontdooiproces vermeden worden door levensmiddelen onmiddellijk in de productie te gebruiken (bijvoorbeeld diepvriesgroenten voor
soep). Verwerk ontdooide (en gekoelde) producten binnen de 24 uur. Opnieuw invriezen is niet toegestaan.
http://www.favv.be/autoco...s/G-025v2_NL_20151015.pdf

You don't need eyes to see, you need vision

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MrVegeta schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:53:
meerdere keren invriezen kan nooit goed zijn. Invriezen vertraagt bederving door bacteriën maar stopt het niet.
elke ontdooi actie geeft bacteriën de kans zich te vermenigvuldigen.
Zeker vis vind ik een dingetje qua bewaren. Door de lagere kern temperaturen is een "racepace-wc bezoek" een groot risico. ook overslag door de koelkast.
(Zou het eerder klaarmaken en flink roken en dan invriezen dan andersom.)
(pulled salmon voor op brood :+ )

• douwe.nl
@init6

Het was goed! reverse sear gedaan met kern op 55. enkel het zout van brine gebruikt. voor het geld (8 euro) een erg smakelijk stuk vlees.

Een kant iets "te" lang er op gehad, ik was met de buren aan het ouwehoeren en had al bier op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80eEle3PelS48DoHb1zB9OJiVjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gmqJs5lFtWPz1wT33ZTTQr61.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door douwe.nl op 28-09-2020 20:10 ]

• Beun
Ik heb gisteren een lamsschouder en lamsbout met been gehaald. Aankomende zaterdag krijg ik flink wat bezoek en zou ik graag de lamsbout maken.
Deze is ongeveer 3.4 kilo en ik zit aan low en slow te denken. Het doel is pulled lam. Zo eet het bezoek het liefst lam van het bot.

Gaat dit met de lamsbout met been lukken? Of kan ik beter een andere bereidingswijze toepassen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom zou het niet lukken? Moet kunnen. Echt low houden en op tijd beginnen. Let op dat je bij het meten je probe niet tegen het bot aan hangt.

• Beun
Boudewijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:16:
Waarom zou het niet lukken? Moet kunnen. Echt low houden en op tijd beginnen. Let op dat je bij het meten je probe niet tegen het bot aan hangt.
Ik zat zelf aan 110/120 graden Celsius te denken. En vroeg in de ochtend beginnen. We willen rond 17:00/17:30 uur eten. Het is een aardig stuk en ik verwacht er zo'n 10 uur mee bezig te zijn. Even inpakken lijkt mij wel slim. Twijfel nog over aluminiumfolie of dat ik ergens wat slagerspapier scoor.

Zit ik aardig in de goede richting?

• 418O2
Beun schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:22:
[...]

Ik zat zelf aan 110/120 graden Celsius te denken. En vroeg in de ochtend beginnen. We willen rond 17:00/17:30 uur eten. Het is een aardig stuk en ik verwacht er zo'n 10 uur mee bezig te zijn. Even inpakken lijkt mij wel slim. Twijfel nog over aluminiumfolie of dat ik ergens wat slagerspapier scoor.

Vind het een opportunistische planning. Denk er om dat het ook nog wel even een half uur tot een uur moet rusten

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klinkt goed, ik zou zelf niet heel hard gaan rubben tbh, omdat ik lam al erg mooi vind qua smaak.

Inpakken lijkt me geen slecht plan, wat voor kerntemp had je in gedachten?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:24:
[...]

Vind het een opportunistische planning. Denk er om dat het ook nog wel even een half uur tot een uur moet rusten
Lijkt me meer dan prima, ik heb 4.5kg brisket op 95C gekregen met 120-130C keteltemp dit weekend, in een uurtje of 10. En daar zat geen bot in, een bot geleidt meestal prima, dus dan heb je nog sneller je temp.

Zou iig met meerdere probes werken en even kijken of je vlees mooi gelijkgevormd is.

• Beun
Boudewijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:24:
Klinkt goed, ik zou zelf niet heel hard gaan rubben tbh, omdat ik lam al erg mooi vind qua smaak.

Inpakken lijkt me geen slecht plan, wat voor kerntemp had je in gedachten?
Klopt, de rub zal heel minimalistisch zijn. Foto's gaan er zeker komen. Bij alle pulled lam recepten zie ik zo'n 95° voorbij komen, dit wil ik ook aanhouden. Als het goed is krijg ik vrijdag mijn Thermoworks Smoke binnen, kan ik die meteen goed testen.
Tevens ben ik van plan om een goede chunk kersenhout te gebruiken. Hickory lijkt mij te zwaar.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou hickory ook afraden, appel pruim of kers lijkt me prima.

@Beun

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 28-09-2020 22:46 ]

• Beun
Boudewijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:46:
Ik zou hickory ook afraden, appel pruim of kers lijkt me prima.

@Beun
Dankjewel, we gaan het zaterdag meemaken :)

Gebruiken jullie een waterpan bij low en slow? Ik heb dat tot nu toe nog nooit gedaan. En ik zie het ook zelden tot nooit bij andere personen. Echter ben ik wat filmpjes van Aaron Franklin aan het kijken en zowel bij de brisket als ribs gebruikt hij een waterpan. Aaron Franklin wordt toch wel bestempeld als één van de BBQ guru's.
Wellicht dat het bij een kamado minder van belang is?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27
Zo, kogel is door de kerk.
De Weber 57, Grill Guru Compact en de custom UDS staan op Marktplaats.

Wellicht niet de beste tijd om ze kwijt te raken.
Maar als ze weg zijn, komt er een pellet smoker.

Hopelijk dit jaar nog!

• Beun
NeutraleTeun schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:58:
Zo, kogel is door de kerk.
De Weber 57, Grill Guru Compact en de custom UDS staan op Marktplaats.

Wellicht niet de beste tijd om ze kwijt te raken.
Maar als ze weg zijn, komt er een pellet smoker.

Hopelijk dit jaar nog!
Heb je een link naar de advertentie? Mag ook per PM.

• MasterMaceMichu
@NeutraleTeun Welcome to the Pellet Side...

Weet je al welke?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27
Jazeker.

De Green Mountain Jim Bowie Prime WIFI RVS.

• Jorizzz
  • Laatst online: 12:51
Beun schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:22:
[...]

Met een stuk van 3,4 kilo zou ik denk ik iets ruimer plannen. Het is mogelijk dat je aan tien uur genoeg hebt, maar het is van veel parameters afhankelijk en het kan ook zomaar eens een stuk langer duren. Je kunt beter tijd overhebben aan het eind dan hongerige gasten hebben omdat je vlees nog (lang) niet klaar is...

• Beun
Jorizzz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:07:
[...]

Met een stuk van 3,4 kilo zou ik denk ik iets ruimer plannen. Het is mogelijk dat je aan tien uur genoeg hebt, maar het is van veel parameters afhankelijk en het kan ook zomaar eens een stuk langer duren. Je kunt beter tijd overhebben aan het eind dan hongerige gasten hebben omdat je vlees nog (lang) niet klaar is...
En als die eerder klaar is (bijvoorbeeld 16:00 uur) dan in folie en handdoeken wikkelen en vervolgens in de warmhoudbox?

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Weet iemand hier of de meatprobes universeel zijn? Ik heb een Masterbuilt Gravity op de kop getikt maar zitten geen meatprobes bij. Die zou ik graag nog apart aanschaffen. Zo op het oog een 3.5mm jack aansluiting.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

probeer de ikea versie is10 euro.
https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/

Gratis timer er bij en als het niet werkt kan hij standalone ook werken.

[ Voor 24% gewijzigd door copykat op 29-09-2020 19:44 ]

• Jorizzz
  • Laatst online: 12:51
Beun schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:15:
[...]

En als die eerder klaar is (bijvoorbeeld 16:00 uur) dan in folie en handdoeken wikkelen en vervolgens in de warmhoudbox?
Jup!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Beun schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:20:
Ik heb gisteren een lamsschouder en lamsbout met been gehaald. Aankomende zaterdag krijg ik flink wat bezoek en zou ik graag de lamsbout maken.
Deze is ongeveer 3.4 kilo en ik zit aan low en slow te denken. Het doel is pulled lam. Zo eet het bezoek het liefst lam van het bot.

Gaat dit met de lamsbout met been lukken? Of kan ik beter een andere bereidingswijze toepassen?
Ik heb al vaak (keer of 10) 2.5kg procureur op de Q gehad vanaf een uurtje of 06.00 in de ochtend, om in de avond op tafel te krijgen. Nog nooit eerder klaar dan 17.00 en zelfs eens om 18u en 19u klaar. Minimaal een uurtje rusten en dan pas om 20u eten. Met jonge kinderen was dat niet ideaal :+ .

Altijd een stabiele dome-temp van 110 graden.

Het vlees is misschien niet te vergelijken, qua structuur, dat weet ik niet. Maar ik vond wel dat zo'n dag dan niet echt ontspanning biedt. De stall is onvergeeflijk.

Het is geen wetenschap, dus ik zou liever 2u te vroeg beginnen en op de dag ruim in de tijd zitten, dan dat je het precies probeert te plannen.

• MasterMaceMichu
NeutraleTeun schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:58:
Jazeker.

De Green Mountain Jim Bowie Prime WIFI RVS.
Nice, heb de non-RVS versie. Krijg je geen spijt van!!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:46
StealthyPeanut schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:14:
[...]

Ik heb al vaak (keer of 10) 2.5kg procureur op de Q gehad vanaf een uurtje of 06.00 in de ochtend, om in de avond op tafel te krijgen. Nog nooit eerder klaar dan 17.00 en zelfs eens om 18u en 19u klaar. Minimaal een uurtje rusten en dan pas om 20u eten. Met jonge kinderen was dat niet ideaal :+ .

Altijd een stabiele dome-temp van 110 graden.

Het vlees is misschien niet te vergelijken, qua structuur, dat weet ik niet. Maar ik vond wel dat zo'n dag dan niet echt ontspanning biedt. De stall is onvergeeflijk.

Het is geen wetenschap, dus ik zou liever 2u te vroeg beginnen en op de dag ruim in de tijd zitten, dan dat je het precies probeert te plannen.
Serieus zo lang? Als ik 2.5 kg procureur (of 2x 2.5) voor pulled pork maak steek ik om 07:15 het vuur aan, en ben nog nooit later dan 16:00 uur klaar geweest. Uurtje, of langer, rusten en pullen maar. Je hebt het over dometemperatuur, daar kan het verschil in zitten, ik meet op het rooster 110.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

Pagina: 1 ... 117 ... 349 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism