Dubbelpost met het kooktopic, maar in beide topics andere mensen... en in beide topics ontopic.
IKEA/Hornbach/Action bak ftw. Of gewoon in de winter door blijven stoken

Er staat hier nu 100kg "Echt" houtskool.
https://www.echtgoed.nl/p...tskool-professional-10kg/
Bevalt me prima, beter dan die van Black Ranch... dat is echt een bitch om aan te steken.
Goed wat informatie over mijn diner: ik ging 10 couverts koken voor mijn jaargenootjes/vrienden uit de jachtopleiding (nou ja de 10 met wie we een club vormen, de rest uiteraard niet

). Elk jaar moet er wild geserveerd worden, dit jaar alleen het voorgerecht. Omdat we met 10 zijn en ik dus 4 maanden een serieuze BBQ heb, is dat een prachtreden om die mee te nemen. Ik kookte op locatie, met wat hulp van mijn vriendin en een maatje in de uitvoering.
Qua hardware: ik heb ondertussen best wel veel materiaal maar moet het wel vantevoren bedenken, want het moet naar de locatie. Budget is trouwens ±50E , voor degenen die het willen weten (iedereen gooit geld in de pot, in mijn eentje wordt me dat een beetje gortig).
Dit was mijn 2e brisket, best spannend dus.
Plan:
0630: BBQ aan
0715: Brisket erop
0830: Weg. Ik had dit jaar kaartjes voor bunkerdag, en dan specifiek de bunker van Seyss-Inquart in Den Haag. Die is zelden open en wordt na dit jaar afgestoten door het Rijksvastgoedbedrijf... en dus waarschijnlijk niet meer geopend. Interessant gebouw.
1330: Terug. Broodje, glas wijn, en knallen. Beginnen met het ijs draaien zodat dit daarna op zijn gemak in de vriezer echt mooi kan opstijven. Ook de aardappels moeten vrij snel koken zodat ze goed uit kunnen dampen, dat is mooi voor het resultaat.
1630: Mensen komen binnen, biertje/wijn
1700: Kaas, worst, wijn
1900: Voorgerecht
1930: Wat snaaivoer
2000: Hoofdgerecht
2100: Toetje
Menu:
Vooraf:
Wat kaas en worst van de Hanos. Gewoon snaaivoer. Mensen gaan slap ouwehoeren met elkaar en lekker wat drinken. Ik had een fles kookcognac staan voor het flamberen. Mensen hebben besloten hier shots van te nemen (ik heb hem toen ik hem kocht voorzichtig geproefd, wat een ranzig spul). Het is goedkope cognac met pezo erin.
Truffel-worst, rozemarijnworst, langres (nou ja het kaasje-met-kuiltje-uit-die-streek), morbier, tomme de savoie, goede brie
Voorgerecht:
- Op appel gerookte gebardeerde grouses. Borstvlees tot 68C verhit.
- Elke grouse had een eigen probe, ik was benieuwd of de middelste grouses sneller/trager gaarden dan de buitenste. Dit is niet zo.
- Ze zijn op IKEA sparerib-rekjes gezet. Dit zijn gewoon rectaal ingebracht

- In boter gebakken zuurkool, met wat gecarameliseerde uitjes erin. Plens riesling erbij, en daarna in kommen in een 65C oven gezet. In de pan die ik gebruikte daarna een stuk of 8-10 elstars in plakjes gebakken en met een behoorlijke scheut van die cognac in de hens gezet.
- Riesling
Snaaivoer:
- Ik zag bij de Hanos jalapenos. Ad hoc bedacht dat dat leuk is om te grillen en te serveren met goede olijfolie (Valderrama, Hojiblanca) en roze zeezoutvlokken. Pimientos de padron was beter geweest.
Hoofdgerecht:
- Brisket, met een geheime rub van mijn leverancier. Mijn gok: Zwarte peper, bruine suiker, komijn, paprikapoeder, koffie. Omdat ik de tijd had heb ik de BBQ rond de 125 proberen te houden en niet ingepakt. Er was raar genoeg geen stall, en rond de 95C heb ik hem. erafgehaald. Rond de 92C was hij nog errrrrrg veerkrachtig a la rauw vlees. Stuk was overigens 4.55kg.
- Vitelottes uit de oven. Parboilen in een pan, paar uur uit laten dampen, in de oven afbakken.
- Gegrillde pompoen met stipjes van balsamico-azijn
- Gegrillde bietjes
- Gegrillde bloemkool, ingesmeerd met een tik olijfolie.
- Deze salade
https://www.gatheringofko...et-oranjebloesemdressing/ . Zelfs de hanos had geen verse perzikken meer, dus blikperzikken en verse vijgen. Die laatste 2 uiteraard gegrilld. Prima combi met deze improvisatie.
- Syrah
Toe:
- Appelcrisp van mijn maatje
- Zout amandelijs. Gejat uit een ander recept waar het met muntgel en bramentaart gecombineerd wordt. Appel en amandel combineert prima. Omdat de lokale weegschaal wonky was op gevoel gemaakt, prima resultaat behaald.
Uiteraard zijn er ook leermomenten:
1: Een BGE XL is een serieuze barbecue. Het ding uit elkaar halen en verslepen (met eggspander, mates, conveggtor, integrated nest handler, gietijzeren grillplaten, halve conveggtor, en alle RVS troep) is stiekem best een serieuze klus. De jaren 90 mercedes stationbak van een van mijn maatjes was het decor van een schuifpuzzle. Lomp gewicht, lompe omvang, erg breekbaar en weinig grip. Dit heb ik best wel onderschat.
2: Vorig jaar kookte ik op deze locatie en gebruikte ik een stopcontact dat soms een dip had (geen idee verder), waardoor de ijsmachine reboot. Dan is hij zijn programma kwijt en doet dus niets meer. Dit jaar weer dat stopcontact gehad, en me dit toen gerealiseerd.... en op andere plek gezet.
3: De grouses van de Hanos zijn niet heel best geslacht, er zat best veel bloed op sommige. Volgende keer even goed afspoelen voor het invriezen. Sommige exemplaren waren heel leverachtig van smaak, waaronder de mijne. Ik vind varken en haas prima, maar dit was heel sterk.
4: Bruine suiker in je ijs doet het prima, ik had gedacht witte suiker op locatie te vinden. Het ijs smaakte er wat meer caramelachtig van, en visueel is het anders (niet per se slechter) dan wat ik wilde.
5: 5-6 uur weggaan is prima als je 2 mooie inkbird wifi thermoemters hebt, maar in een nazi-bunker die daarna CBRN-proof is gemaakt heb je geen dekking op je mobiel.
6: Jalapenos van de Hanos != Jalapenos van de AH. Deze waren veel te pittig. Op ik en 2 vrienden met roots in de Oost na was het veel te pittig. Ach ja, hielp de drankconsumptie opstuwen.
7: 1 van de spieren van de brisket was perfect, de 2e niet. Die was wat droog, ondanks dat het goed voelde met prikken. Volgende keer weer inpakken. De brisket was overigens lekker hoor, maar ik ben gewoon een zeurpiet.
[
Voor 8% gewijzigd door
Boudewijn op 28-09-2020 12:23
]