Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 349 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
robkrekel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:14:
[...]
Serieus zo lang? Als ik 2.5 kg procureur (of 2x 2.5) voor pulled pork maak steek ik om 07:15 het vuur aan, en ben nog nooit later dan 16:00 uur klaar geweest. Uurtje, of langer, rusten en pullen maar. Je hebt het over dometemperatuur, daar kan het verschil in zitten, ik meet op het rooster 110.
Dome-temp is gemeten met een thermometer net boven het rooster en naast het vlees, dus dat bedoel ik daarmee :).

Ik weet niet hoe het komt, maar het gaat altijd echt goed van start. Voor de middag zit ik op 72 graden, dan inpakken en weer terug. Q is constant rond de 110 graden. Ik laat de dome dicht, heb tot de 60 graden kerntemp rookhout erbij.
Maar pas 1 keer klaar gekregen voor 17u (en dan nog 1 uur rusten). Ik gebruik vaak verschillende diodes van mijn Inktbird (6 stuks), dus een defect lijkt het ook niet te zijn.

Ik vind het ook niet echt erg trouwens hoor, ik houd er rekening mee in mijn planning. Maar ik merk dat het op de dag zelf altijd zorgt voor een beetje stress als de temp een uur op dezelfde graden blijft hangen, want ik wil gewoon graag rond 17.30 kunnen eten :). Ik ga altijd tot 95 graden kerntemp (of soms wat hoger), uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat hij dan nog malser is, uiteraard check ik dit even met een satéprikker.

Als het op zondag is, maak ik hem tegenwoordig al op zaterdag. Dus dan is hij vaak nog beter op smaak ook vind ik.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:46
Mjah, ik kom meestal niet verder dan 93, maar dat scheelt nu ook weer geen uren.
Ach, misschien loop ik nog wel een keer tegen de lamp met mijn planning, of zit jij een keer aan een erg late lunch 8)

Over je laatste punt, dat idee heb ik vaak ook. De eindsaus zal beter in het vlees getrokken zijn lijkt me.
Na-marineren zeg maar.

[ Voor 25% gewijzigd door robkrekel op 30-09-2020 11:07 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10
StealthyPeanut schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:14:
[...]

Ik heb al vaak (keer of 10) 2.5kg procureur op de Q gehad vanaf een uurtje of 06.00 in de ochtend, om in de avond op tafel te krijgen. Nog nooit eerder klaar dan 17.00 en zelfs eens om 18u en 19u klaar. Minimaal een uurtje rusten en dan pas om 20u eten. Met jonge kinderen was dat niet ideaal :+ .

Altijd een stabiele dome-temp van 110 graden.

Het vlees is misschien niet te vergelijken, qua structuur, dat weet ik niet. Maar ik vond wel dat zo'n dag dan niet echt ontspanning biedt. De stall is onvergeeflijk.

Het is geen wetenschap, dus ik zou liever 2u te vroeg beginnen en op de dag ruim in de tijd zitten, dan dat je het precies probeert te plannen.
Alle procureurs die ik tot nu toe gemaakt heb waren na een uur of 8-9 wel klaar eigenlijk met vergelijkbare temp van rond de 110-115 in de bbq. Wat voor bbq gebruik je?
Enige keer dat het echt langer duurde was met een boston butt van volgens mij 5kg ofzo, wat op zich natuurlijk niet zo raar is.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Henkie_NtA schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:30:
[...]

Alle procureurs die ik tot nu toe gemaakt heb waren na een uur of 8-9 wel klaar eigenlijk met vergelijkbare temp van rond de 110-115 in de bbq. Wat voor bbq gebruik je?
Enige keer dat het echt langer duurde was met een boston butt van volgens mij 5kg ofzo, wat op zich natuurlijk niet zo raar is.
Ik heb de Weber M-Touch GBS 57cm. Heeft het nut om deze te voorzien van een hittebestendige strip om lekken te voorkomen? De temp van de bluetooth thermometer is gewoon prima net boven het rooster.

De varkensnek komt trouwens bij de Makro vandaan en ik snij altijd het vet aan de buiten er zoveel mogelijk af.

[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 30-09-2020 11:44 ]

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10
StealthyPeanut schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:33:
[...]

Ik heb de Weber M-Touch GBS 57cm. Heeft het nut om deze te voorzien van een hittebestendige strip om lekken te voorkomen?
Geen idee eigenlijk, nog nooit iemand over gehoord, maar het lijkt me toch het meest waarschijnlijk dat je te veel warmte verliest. Ik heb ze voornamelijk op BGE en WSM gemaakt. 1x wel behoorlijk geimproviseerd op een kleine ketel bbq, waarbij ik erg veel moeite had om de temp constant te houden, maar volgens mij ook toen met een uur of 9 klaar.
Misschien heb je gewoon erg veel pech met je procureurs. :)

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37
StealthyPeanut schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:33:
[...]

Ik heb de Weber M-Touch GBS 57cm. Heeft het nut om deze te voorzien van een hittebestendige strip om lekken te voorkomen? De temp van de bluetooth thermometer is gewoon prima net boven het rooster.

De varkensnek komt trouwens bij de Makro vandaan en ik snij altijd het vet aan de buiten er zoveel mogelijk af.
Ik heb zelf de Weber E5775. Hier heb ik wel vilt in de deksel gedaan. Deze deksel is best rot te verstellen valt (ondanks alle tips op internet bleef die van mij lekken). Hiermee is de temperatuur wel beter te beheersen naar mijn gevoel.

[ Voor 10% gewijzigd door Breaker op 30-09-2020 11:50 ]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:51
Breaker schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:48:
[...]

Ik heb zelf de Weber E5775. Daar heb ik wel vilt in de dekselrand zitten, maar dat is meer omdat hij lekte als de ziekte en deze deksel best rot te verstellen valt (ondanks alle tips op internet bleef die van mij lekken). Hiermee is de temperatuur wel beter te beheersen.

Lekt je deksel echter niet? Dan heeft vilt volgens mij verder niet echt nut.
Ik heb precies dezelfde bbq, maar hij lekt wel een beetje langs de rand. Niet erg veel (heb de eerste omgeruild omdat hij dat wel deed), maar zolang de temp stabiel is (en dat is bij mij prima te doen) zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn. de rook komt er anders wel aan de bovenkant uit...
Heb je echter zoveel 'lek' dat je de temperatuur niet stabiel kunt houden, dan zou vilt wellicht kunnen helpen.

Overigens vind ik het juist wel wat hebben, een beetje in de gaten houden hoe de temp verloopt en af en toe een beetje bijsturen. heb je nog het idee dat je wat doet.

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-11 21:21
Breaker schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:48:
[...]

Ik heb zelf de Weber E5775. Hier heb ik wel vilt in de deksel gedaan. Deze deksel is best rot te verstellen valt (ondanks alle tips op internet bleef die van mij lekken). Hiermee is de temperatuur wel beter te beheersen naar mijn gevoel.
Welk vilt heb je gebruikt en waar heb je die gekocht. :D

• Breaker
  • Laatst online: 12:37
haborym schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:26:
[...]

Welk vilt heb je gebruikt en waar heb je die gekocht. :D
Deze heb ik gebruikt: https://houtskool.nl/product/vilt-voor-weber-kettle-bbq/
Deze past precies in de rand van je deksel.

[ Voor 7% gewijzigd door Breaker op 30-09-2020 14:29 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo vandaag op het menu, de middag snack, Pork Belly Burned Ends. Dus vanmorgen lekker de Q aangestoken en anderhalve kilo buikspek (zonder zwoerd) in blokjes gesneden en gekruid.

Helaas blijkbaar iets te laat begonnen want ze waren rond 16:00 klaar opzich niet erg maar helaas vergeten sport avond van de kinderen dus vroeg eten. Kortom een klein beetje voor het eten en terwijl ik dit berichtje tik een late night snack met een biertje :)

Gemaakt volgens het recept van Dennis (Noskos) en ze waren zeker lekker niks te klagen maar of dit nu DE ultieme BBQ Snack is waar iedereen het over heeft ben ik nog niet uit. Waar ik wel uit ben is dat dit perfect is om op een lange plank te serveren met wat Moink Balls als we onder de heater in de tuin zitten met wat vrienden. Leuk om te zien ook dat bij het "wind still" zijn en een beetje mist het gelukkig niet opvalt dat er redelijk wat smoke uit een tuin komt. In een straal van pakweg 150meter om mijn huis was het duidelijk de hele middag te ruiken :+

Om aan het al oude gezegde "pic or it didn't happen" te voldoen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owRDGjkmFGlMxs3AYLMK2xOjcL8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FElJ7HLqCjtJP85GTUb3A5pZ.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-ykr6TZjosXzzcyftb2FPXNSx8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxJZtgwNhwHlqo0MVgHd0zyp.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP2hBOtdhXsPdVL7VRl6Fb2fP1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzK5D4M1hW013Heyu1R50MHx.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGqOap55qxT28K96ElwQdMrzWbo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOREipzGd0WERc7bZFGv2Hmm.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkR9YwIBBpyaRz7C1a0bDrcLcfs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYlHxfSOYtLyo07YzrofMFYa.jpg?f=fotoalbum_medium

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:17
jaspernts schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:52:
Omdat de Grill Guru kamado's slecht leverbaar zijn, krijg ik nu vanuit de leverancier een 'The Columbus' kamado aangeboden voor dezelfde prijs. Zij hebben een nieuwe lijn geïntroduceerd die vanaf deze maand uitgeleverd gaan worden.
Iemand ervaring met dit merk? Op internet is er heel weinig van te vinden...
Url naar merk site: https://www.columbusgrills.com/nl/
Heb je The Columbus uiteindelijk gekocht? Ben ook erg benieuwd naar dit merk. Lijkt me bijna 1:1 met grill guru.

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 16:16
Cloud_VII schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:50:
[...]

Heb je The Columbus uiteindelijk gekocht? Ben ook erg benieuwd naar dit merk. Lijkt me bijna 1:1 met grill guru.
Nee, uiteindelijk voor de Grill Guru Classic medium gegaan.
Columbus zag er goed en compleet uit, maar het zat me niet lekker dat ik alleen wat gerenderde foto's kon vinden en verder geen ervaringen op internet tegen kwam.

Heel erg tevreden met m'n GG. Zie ook een eerdere post van mij in dit topic met foto's.

• Cloud_VII
Heel toevallig iemand die weet of deze plate setter ook past op een grill guru medium?

https://www.allesvoorbbq....-plate-setter-square.html

Of weet iemand een soort gelijke plate setter die wel past op de grill guru medium?

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-11 16:36
Cloud_VII schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:26:
Heel toevallig iemand die weet of deze plate setter ook past op een grill guru medium?

Of weet iemand een soort gelijke plate setter die wel past op de grill guru medium?
Dit gaat zeker passen, heb deze zelf ook op de GG medium en gaat perfect :)

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 16:16
Cloud_VII schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:26:

Ik heb deze voor op m'n GG medium:
https://www.kamadobbq.nl/divide-and-conquer-large-20inch.html
Voordeel hiervan: deze is inclusief 2 halve rooster die samen een diameter hebben van 44 cm. Dat is 3 cm groter dan het originele GG rooster. Iets wat me meteen opviel toen ik de GG ontvangen had: het rooster is klein vergeleken met de binnendiameter van het keramiek..
De twee halve roosters kun je op 2 verschillende hoogtes plaatsen in het rek.
Daarnaast krijg je er ook nog een accessoire ring bij, voor als je een keer een Dutch oven wil gebruiken.

• Cloud_VII
Treur schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Dit gaat zeker passen, heb deze zelf ook op de GG medium en gaat perfect :)
gebruik je hem met het originele rooster? las van een andere gebruiker dat het rooster van GG te groot zou zijn

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren pepers gerookt/gedroogd. Mix van de toko en eigen tuin :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qqwAnUfvMM4zcmmtE_zfkocy6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eL5m6XTtZ3MkvTGTBcgyMqhR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hg2IJtDF4Sb5ULoxDVNYJEYfb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckZsK1s0fuqeXWGkeMpHjYHH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoZ8pXy9HFLj599i8PHd1cudwwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdOx0mXcqjkMz6fTWBH9kn7C.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwQZR0hS0SdLb3ugA6XSCmHDxXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yky8L6LaCbM6Q2vw28qNQyx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5_kc1bR24ITeBbWu5CCEjLuVk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS46xeVro1m7ZoT2thNhct77.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEK0_dH8NcMsdKVklUzEVaCfPoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1XjhPyCnA88tEXrnZiOsi1V.jpg?f=fotoalbum_tile

Rookhout heb ik een beetje zitten aanklooien en heb ik rode wijnvat chunks (uit eigen vat), mesquite en hickory gebruikt.

Vorig jaar ook al zo'n batch door een maatje van me laten drogen/roken in zijn digitale rookoven. Lekker lang houdbaar en altijd handig binnen handbereik.
Lekker voor in de soep of een stoofpot. Je kunt ze ook fijnmalen en als een soort chili-flakes gebruiken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-11 14:59
Na lang alleen maar lezen zal ik ook eens weer wat tips vragen hier.

Ik ben van plan morgen een Tomahawk van ongeveer 1600gram te bereiden op mijn weber e5775.
Hiervoor wil ik de steak bestrooien met zout/peper/knoflook en daarna de bbq aansteken. Vlak voordat deze erop gaat wil ik dan een rub gebruiken die ik eigenlijk altijd gebruik voor rund.

De bbq ga ik tussen de 160-180 graden houden en dan indirect tot een kerntemp van +- 50 graden gaan.
Vervolgens de steak eraf halen en de bbq opstoken voor een directe hitte voor een minuut aan beide kanten op een gietijzeren rooster. Dit om een mooie buitenkant te creëren met grilstrepen erop.

(Daarnaast ga ik gepofte aardappels met zure room, een chimichurri en asperges maken denk ik)

Omdat dit mijn eerste keer is dat ik een tomahawk ga maken was ik benieuwd of dit een beetje de juiste methode is, of dat jullie zeggen niet doen! Je zal hem verpesten?

Edit;
Nog even een foto zoals de steak is bij ophalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N6B2vOQGN2pLlFL8Maiur8Ebhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvK2qMSEzF8N6b7VPjWnVOlP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sHOsZ7Q30uq82irNHj3wnovcg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdD9WhdgfIGepQdByeMhePj8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door Nederlandhc op 03-10-2020 12:45 ]

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 21:15
Nederlandhc schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:44:
Na lang alleen maar lezen zal ik ook eens weer wat tips vragen hier.

Ik ben van plan morgen een Tomahawk van ongeveer 1600gram te bereiden op mijn weber e5775.
Hiervoor wil ik de steak bestrooien met zout/peper/knoflook en daarna de bbq aansteken. Vlak voordat deze erop gaat wil ik dan een rub gebruiken die ik eigenlijk altijd gebruik voor rund.

De bbq ga ik tussen de 160-180 graden houden en dan indirect tot een kerntemp van +- 50 graden gaan.
Vervolgens de steak eraf halen en de bbq opstoken voor een directe hitte voor een minuut aan beide kanten op een gietijzeren rooster. Dit om een mooie buitenkant te creëren met grilstrepen erop.

(Daarnaast ga ik gepofte aardappels met zure room, een chimichurri en asperges maken denk ik)

Omdat dit mijn eerste keer is dat ik een tomahawk ga maken was ik benieuwd of dit een beetje de juiste methode is, of dat jullie zeggen niet doen! Je zal hem verpesten?

Edit;
Nog even een foto zoals de steak is bij ophalen
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is ook hoe ik tomahawk bereid, maar dan op een kamado.
Heerlijk 'stukje' vlees! (ik zelf doe er zelf niet veel meer op dan peper en zout overigens. Maar dat is persoonlijk!)

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Leuk topic om te lezen.
Sinds kort eigenaar van een kamado joe jr :)
Nog wat oefenwerk te verrichten maar met twee boeken al lkr ingelezen.

Vandaag ga ik zalm op een cederhout plankje maken met een gegrilde witlof, paddestoelen, etc.
Ik dacht eraan eerst de zalm te bereiden en dan de groentes er achteraan te grillen. Wat is de beste manier om de zalm nog even warm te houden zodat ik de temperatuur kan opstoken en de groentes kan grillen?

De vijf minuten rusttijd van de zalm buiten de kamado is net te kort. De oven kan, maar dan moet ik de zalm eerder van het vuur halen.

Ben benieuwd hoe jullie dit doen?

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:29

copykat

Good copy isn't bad

Bakje aluminium folie, en de deflector steen die je er uit moet halen voor grillen gebruiken als warmhoudbron.
Die steen blijft net lang genoeg warmte afgeven op je foliebakje om warm te houden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Plint
  • Nu online
Zalm op een houtplankje doe je zonder deflector toch?
Ik heb niet de luxe van een divide&conquer.

• Treur
  • Laatst online: 13-11 16:36
Cloud_VII schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

gebruik je hem met het originele rooster? las van een andere gebruiker dat het rooster van GG te groot zou zijn
Ja gebruik het met het originele rooster. In het begin ging het rooster er wel wat stroef op, was er vanuit gegaan dat het een productie puntje in de marge was. De twee wat hogere boogjes hebben daarom wel een klein tikje met een rubber hamertje gehad bedenk ik me net 8)7
Maar daar kan het prima tegen hoor, gebruik de plate setter nu sinds begin van het seizoen en al vele gerechten zowel indirect als half/half gebruikt :*)

PS; op gezichtenboek is ook een besloten groep met Grill Guru eigenaren, daar worden ook vaak leuke tips en gerechten gedeeld ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Treur op 03-10-2020 19:11 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Plint schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:19:
Soit, je hebt gelijk, ik gebruik zalm met huid op een gril en indirect en flikker de rookhout in de kolen.
Of alufolie met gaatjes als de huid al weg is anders zakt de zalm door.
Plankjes zijn veel duurder om te roken dan flakes chips chunks.

Dan een ovenschaal opwarmen in de oven en de plank met zalm daarin leggen. Folie er los overheen.
Heb je meteen dat je geen zwarte bende op je tafel achterlaat door de verkoolde onderzijde vd plank.
(aardappelkroketjes in de andere schaal anders stook je de oven voor niks op.)

Ik heb de zelfde maat kamado.
Het is makkelijker een kamado op te stoken op open direct stand dan omgekeerd.

Wat ik doe
1 zalm met huid a 1kg voor 4 personen.
2 100-120 dome temp. 90 roostertemp.( deflector en grilrooster mee laten verwarmen.)
Indien ready deflector met frame en rooster er uit tillen
3 geweekte appelhout oid in de kolen gooien.( tempert meteen de kolen die willen opvlammen door open klep.)
4 deflector terug plaatsen, zalm met probe op t rooster, rooster op de deflectorframe plaatsen en dicht doen voordat je rook krijgt.
5 kerntemp in de gaten houden. Niet hoger dan 50graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McyOqeqYuVAESbIF08W7QUNTV7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGdpvHW0wJBQMeeax2J1LceI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was zonder huid.
Was op voor t koud was. :+

(oh en de groente 5 min voorkoken afgieten, plastic bakje olijfolie, knoflook ui kruiden enz groente erbij. Deksel er op effe schudden en de wokgroente is klaar voor gebruik.)

[ Voor 50% gewijzigd door copykat op 03-10-2020 23:07 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plint schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:19:
De Kamado Joe Junior is erg veelzijdig. De platesetter is inderdaad geen D&C maar denk er eens over na, het ding is zo klein dat het ook weinig zin heeft omdat de keramiek ook de warmte afgeeft.

Having that said: mijn Masterbuilt is te groot voor mijn picanha waardoor een D&C wel zin heeft. Maar toch wil ik een KJJ :+

Voor zalm op een plankje: dat moet inderdaad direct want het plankje is de scheiding en tegelijk het rookhout. Ik vind dat overigens wel fijner als chips / chunks.

Ik gebruik ceder enkel voor vis. Op den duur heb je kolen met een mix van rookhout als je chips en chunks gebruikt. Ik zoek dan ook altijd naar restjes rookhout chunks in de kolen en vis ze eruit (pun intended) voor de volgende run.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 09:00
Gisteren courgette gevuld met zalmfarce en pasta de rest van courgette gebakken met champions en een beetje slagroom erbij voor saus heerlijk
Dit uit de Dutch oven 😋😋
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXG6o4GA-6vO4sd-TOfBpue5wLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZsN9GkTYyJOokHFPYtCbsnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27fmz2e1WcAn-GYZZXIXbEQ-0HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoYLnxG2gyBl9LGlh6iVILEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6Nc0IQYVWieQyVxl7Kwb__DhsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POIqegRviGBMJpA4kV80svUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQcIb8aFWLyrBHP-BmqD8BeYcbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZp0M73lGYbiaqPORKgetsvN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3xNd3wqBJhCl_5Hn0aWUP_XY8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uM5UjuYki6mFcP3l2xdPjJeF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ7Kew8bX1GqUmW_Bi31xOpYiNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYDp7w0QtLLWtTiPDVVUkShE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOHv_V3Q7ZkcVwgspRDrAeAjnVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3vS9rCdoKWa2bvHbMePYf2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M74wzH_reOfdOm_lLN_acC109PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWJIruvmHC1OA6UIVYzLUDjF.jpg?f=fotoalbum_large

• Plint
  • Nu online
Gister redelijk geslaagd. Netjes naar 150° gestookt, nadat de zalm op plank er in ging, verder op 120° en bij kern temp van 48° eraf gehaald en laten nagaren op de plank tot 54. Ik had een prachtig vuurtje en gloeiende kolen toen ik de klep openende.

Dat gaf me genoeg vertouwen dat ik snel kon grillen in een grillmand. Helaas werden de groentes wat te nat.. En daar heb ik denk ik twee beginners fouten gemaakt.
Ik heb een aantal keer de klep dichtgehad om toch een idee van temperatuur te krijgen. En ik gok iets teveel olie. De mooie brand roast plekken bleven achterwege. En daardoor toch iets te lang bezig.

Al met al was het alsnog erg lkr en de gasten waren onder de indruk. Uiteraard geen foto's in the heat of the moment en toen ik klaar was moest de zalm op 😋.
Wel twee foto's, een gemodificeerde grillmand zodat deze past in de kjj, en de setup in de patio. Snap je meteen de keuze voor de jr. (foto's volgen)

Ik ben erg te spreken over de combi ceder hout en zalm, en volgende keer geen plankjes maar snippers proberen. Maar dit moet je een x gedaan hebben dacht ik.
En gegrilde groentes zijn echt lkr! Witlof, paddestoelen, ui, knoflook, thijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HZ5Q8gu0yecCy03cn8menSeujk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kt0fRQ1OyzzN5t9ndJHEDZy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LXQEHSmYZ03h5tSoWm1CbDB6iY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ec3WVygEb9V1AP1hk3a8xhV6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door Plint op 04-10-2020 11:06 ]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45
Even een vraagje voor de grotere modellen kamado's zijn er ook gietijzeren platesetters leverbaar. Zelf had ik deze ook in gebruik met een BGE Large. Momenteel gebruik ik nog de keramieke variant voor de BGE Minimax maar wil deze op langer termijn vervangen voor het liefst een gietijzeren variant. Weet iemand misschien een leverancier welke deze in verschillende afmetingen levert?

En anders toch maar laten maken icm RVS 304 zoals met de Caliber Pro Kamado waar ook geen platesetter leverbaar voor is.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chevy454 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:13:
[...]

Having that said: mijn Masterbuilt is te groot voor mijn picanha waardoor een D&C wel zin heeft. Maar toch wil ik een KJJ :+
Ga je me nu vertellen dat ik mijn compact moet houden als ik een nieuwe large koop?
Hmm, ik mocht een grotere als ik de andere op MP zet..... Tijd voor nieuwe onderhandeling.. :+
Voor zalm op een plankje: dat moet inderdaad direct want het plankje is de scheiding en tegelijk het rookhout. Ik vind dat overigens wel fijner als chips / chunks.
Fijner qua smaak? Of meer dat je kolen niet "vervuilen" en je makkelijker het kan neerleggen en dicht doen inplaats van weggerookt worden als je nog niet klaar was met indelen als de chunks/ chips gaan roken?
Ik gebruik ceder enkel voor vis. Op den duur heb je kolen met een mix van rookhout als je chips en chunks gebruikt. Ik zoek dan ook altijd naar restjes rookhout chunks in de kolen en vis ze eruit (pun intended) voor de volgende run.
Ok ik zal eens een plankje kopen voor de zalm. Kijken of ik het ook beter vind

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:15
Mede bbq'ers,

Ik ben aan het kijken voor The Bastard Urban (large) en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met onderstaande situatie.

De Q zal vooral onder de veranda komen te staan. Met mooi weer wil ik hem zonder al te veel moeite naar de tuin verplaatsen. De veranda heeft echter ~10cm hoogteverschil ten opzichte van de tuin. Ik moet het onderstel tijdens het verplaatsen dus ondersteunen met mijn voet. Nu is mijn vraag echter of het onderstel en de Q stevig genoeg is om op deze manier te verplaatsen of dat een andere oplossing nodig is?

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 08:06

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Soit, je hebt gelijk, ik gebruik zalm met huid op een gril en indirect en flikker de rookhout in de kolen.
Of alufolie met gaatjes als de huid al weg is anders zakt de zalm door.
Plankjes zijn veel duurder om te roken dan flakes chips chunks.

Dan een ovenschaal opwarmen in de oven en de plank met zalm daarin leggen. Folie er los overheen.
Heb je meteen dat je geen zwarte bende op je tafel achterlaat door de verkoolde onderzijde vd plank.
(aardappelkroketjes in de andere schaal anders stook je de oven voor niks op.)

Ik heb de zelfde maat kamado.
Het is makkelijker een kamado op te stoken op open direct stand dan omgekeerd.

Wat ik doe
1 zalm met huid a 1kg voor 4 personen.
2 100-120 dome temp. 90 roostertemp.( deflector en grilrooster mee laten verwarmen.)
Indien ready deflector met frame en rooster er uit tillen
3 geweekte appelhout oid in de kolen gooien.( tempert meteen de kolen die willen opvlammen door open klep.)
4 deflector terug plaatsen, zalm met probe op t rooster, rooster op de deflectorframe plaatsen en dicht doen voordat je rook krijgt.
5 kerntemp in de gaten houden. Niet hoger dan 50graden.
[Afbeelding]

Dit was zonder huid.
Was op voor t koud was. :+

(oh en de groente 5 min voorkoken afgieten, plastic bakje olijfolie, knoflook ui kruiden enz groente erbij. Deksel er op effe schudden en de wokgroente is klaar voor gebruik.)
Of je doet zoals mij. Dondert je zalm op 't plankie. Plaatst het plankie (wel geweekt) direct boven de kolen op ~180 graden. Geen termometer gebruiken, biertje teveel drinken, kijken bij de gril die nu ~210 graden is. Plankje aan de onderkant zwart en de zalm ~72 graden. Alsnog serveren en het was best nog lekker :p. Ging niet helemaal goed ;).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mr Bald Duck schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:53:
Mede bbq'ers,

Ik ben aan het kijken voor The Bastard Urban (large) en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met onderstaande situatie.

De Q zal vooral onder de veranda komen te staan. Met mooi weer wil ik hem zonder al te veel moeite naar de tuin verplaatsen. De veranda heeft echter ~10cm hoogteverschil ten opzichte van de tuin. Ik moet het onderstel tijdens het verplaatsen dus ondersteunen met mijn voet. Nu is mijn vraag echter of het onderstel en de Q stevig genoeg is om op deze manier te verplaatsen of dat een andere oplossing nodig is?
138kg, Zeg dat je de helft moet opvangen tillen tijdens de op en af stap.
Best veel. En je hebt ook torsie krachten op je onderstel.
Ik zou dan een ramp maken kan je het iets rustiger doen.
Die " oprit" kan je gewoon in de hoek zetten tussendoor.

• 418O2
  • Nu online
@Mr Bald Duck dat ding is echt niet fijn om te verplaatsen. Een ongelijk terras is al lastig.

• TalkingCarrot
@copykat daar zat ik inderdaad aan te denken, maar als ik @418O2 zijn reactie zie kan ik hem beter een mooie vaste plek op mijn veranda geven. De veranda heeft een houten vloer (planken met groeven) en als ik het zo lees wordt het alleen daarop al een uitdaging om hem te verplaatsen.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45
Holy shit 138KG is wel extreem veel voor een rooster met 49cm diameter :o
Maar keramiek vind het ook niet leuk om als het warm is trillingen/klappen te voorduren. Dan heb je meer kans op schade en dat is ook zonde.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

zat er zelfs een kg naast :https://bastard.nl/product/the-bastard-large-urban/

• Chevy454
  • Niet online
In mijn beste Portugees : no fucking way.
Die weegt rond de 80kg. 139kg zoals op de website staat is echt niet mogelijk, het ding is maar 49cm.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online

Ik moest toch even grinniken. Hij deed altijd vrij veel bottomvent en de topvent dicht. En nu doet hij zoals ik het doe: topvent open en de bottomvent meer gesloten voor een betere flow.

En dus ook minder gevoelig als je de dome opent.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 04-10-2020 16:00 ]

• TalkingCarrot
Wellicht dat ik toch voor een Masterbuilt ga kijken. Wel 4cm kleiner in grill formaat maar veel lichter :-). Dat wordt wat makkelijker om te verplaatsen!

[ Voor 25% gewijzigd door TalkingCarrot op 04-10-2020 16:47 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou het zelf niet lekker vinden om hem een richel van 10 cm op te verplaatsen. Met mijn BGE met integrated nest handler zou ik dat niet willen, je gaat dan het onderstel belasten op een manier waar het niet voor bedoeld is (hefboom, en niet gelijkmatig....) . Mijn egg is dan nog iets lichter ook ;).
Lijkt me tenzij het enorm overbemeten is enorm slecht voor je spullen.

Ik heb gisteren een kip in de hoed bereid op de kamado. Normaal gaat hij 35 minuten bij 200C in de oven. Mijn thermometer zat rond de 200 (nou ja 190-210, het liep een beetje op) en na 40 minuten gewoon nog geen bruining op het bladerdeeg. Uiteindelijk op 230 gezet en nog 20 mins laten staan.

Heb ik slecht gebakken of gaat bakwerk trager in een kamado? Ik kan me voorstellen dat met een heteluchtoven met een ventilator die lucht horizontaal verplaatst je andere convectie hebt dan in een kamado.
Uiteraard heb ik indirect verwarmd trouwens ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chevy454 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:59:
[Video: Kamado Joe SloRoller review & How to get a good smoke ring on a Kamado Joe]

Ik moest toch even grinniken. Hij deed altijd vrij veel bottomvent en de topvent dicht. En nu doet hij zoals ik het doe: topvent open en de bottomvent meer gesloten voor een betere flow.

En dus ook minder gevoelig als je de dome opent.
Die slow roker is blijkbaar echt een verbetering ten opzichten van traditionele deflectorplate.
Logisch alle stralingswarmte is tegen gehouden de hete lucht is geheel naar de zijkant gepust.

Je zou dit kunnen nabouwen met een overmaat deflectorsteen(evengroot als je roostermaat) en een frame die hem net boven de firering houd. Een spleet voor de hetelucht en rook.
Daarboven op nokjes van steen waar je grilrooster op ligt.

Dus geen geweekte rookhout. Dan zijn chunks beter dan chips.
Chips roken zo snel dat je bijna stikt met opbouwen. Chunks doen er iets langer over om te gaan smoken.
Rookboxje zou ook iets vertragen. ( zou mijn langwerpige ah 5 euro rookbox nog verkleinen. Beetje zagen en vouwen..)

Smokering maken met procureur. Lijkt me een leuke eerste keer.

Kamado classic III weegt ook een puist.
128kg roostermaat 46cm

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 09:00
Vandaag aardappel tortilla met paprika,ui,chilipeper en chorizo uit de do.
Was weer prima gelukt smullen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYqpND5S6xoQ1FsXP7oPBRIQJ10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOLdTrt9XE2eJCWiRpFfHPcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwSa0Hr82h9WloYcYihIDs6YytU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flEfBi3SYbIQZ7NrGbJXjDqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aSgZ3I5SoYGbxxzm9dJf9p5jKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIWAgY6HDuifLaXu9oNtELoA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7V1nQMEBvG2LUiREdhQgttDi9bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRUYUOJe9biB03K7U9wQ8ph8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu8_9kWsD8tDK_umTmhCq5eqQD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11pHzS5cpHEEP2sWyY2IYx9z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlf-CP-hjALKHCTqQajomb3AXOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3SlIdxwlBkFjDXvtBKOzOe5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-NIoVcfcHRPgvmMyybFsfGkF_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7a6RfuNWXoe8WYVgGmEMX3m.jpg?f=fotoalbum_large

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Hari-Bo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:16:
Even een vraagje voor de grotere modellen kamado's zijn er ook gietijzeren platesetters leverbaar. Zelf had ik deze ook in gebruik met een BGE Large. Momenteel gebruik ik nog de keramieke variant voor de BGE Minimax maar wil deze op langer termijn vervangen voor het liefst een gietijzeren variant. Weet iemand misschien een leverancier welke deze in verschillende afmetingen levert?

En anders toch maar laten maken icm RVS 304 zoals met de Caliber Pro Kamado waar ook geen platesetter leverbaar voor is.
Heb je wat meer informatie over de gietijzeren deflector? Gaat deze niet de hitte ineens heel hard 'doorstralen'? De keramische van mijn Masterbuilt is zojuist gebarsten en ik lees dat dit vaker zo is.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
picosuma schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:12:
Vandaag aardappel tortilla met paprika,ui,chilipeper en chorizo uit de do.
Was weer prima gelukt smullen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Welke tafel is dat waar de Joy en brikettenstarter op staan? Zag laatst zoiets van Petromax meen ik... Tot op heden heb ik 'm niet kunnen vinden. Is deze ook hittebestendig?

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 22:14
Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst spareribs gemaakt met de 3-2-1 methode. Ik heb de instructie video's van Noskos gevolgd hiervoor.

Voor de rub heb ik een proefpakket van norubbish gehaald. Ik heb 3 Ribs met 3 verschillende (pink Devil, Fast en flavour en The Taste) gebruikt.

Het was een pittige sessie waar ik flink actief was met de temperatuur te controleren. Hij schommelde flink (Weber cettle 48cm) tussen de 100 en 130 graden. Als die boven de 130 graden was deed ik even alle schuiven dicht. Hierin heb ik zeker nog wat te leren. Ik zal dan eens op YouTube hiervoor filmpjes zoeken.

De eerste 3 uur heb ik ze op een borden rekje van IKEA geplaatst omdat 3 racks duidelijk te groot zijn voor een 48cm. Ik had 2x een kilo besteld, maar wist niet dat het 3 racks zouden zijn.

Na de 3 uur heb ik ze in aluminiumfolie gedaan en weer in het rekje. Ik had de aluminiumfolie niet top dichtgedaan waardoor het sap eruit liep. Dus heb ik ze op het rooster gelegd en om de 15 min het rooster 180 graden gedraaid. Dit heb ik gedaan omdat de racks anders te dicht boven het direct boven de kolen lagen. Na 1,5uur heb ik ze uit de folie gehaald waarbij de racks al bijna uit elkaar vielen.

Daarna de racks weer terug op het rooster en nog ongeveer 30min erop gelaten. Hierbij heb ik ze met BBQ saus ingesmeerd die heerlijk gecarameliseerd is. Ook hierbij om de 15 min het rooster 180 graden gedraaid.

Ze waren erg goed op smaak en vielen zo van het bot. Helaas wat droog.
Volgende keer 2 Ribs gebruiken en eventueel er een stukje vanaf snijden. OF een grotere BBQ kopen 🤪.

Lekker genoten met een hasslback aardappel en een paar speciaal biertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVWtpOa3_AumodDULYmcqG5Ah9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2jEyM5MmmcC4lXMkXgi9IgE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdJtJ1xi7NLTz5n_1_iaw-nvzvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIcoBXEvq5WM4uO67VYOKNnF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM0HkAorHHNqWdJEwYQnWqXKdHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DEDlw3qtJJ2eNOC4Z6UpMa2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xb-s9saY6_-ps8WlnxfMYmi-U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwoYInpbGyoM9RhshswFkehI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF01sjURulJ0XU38PpV6zbru-88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdlgbeMgK3T5yuC6g9xlkjEM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krwSXziycYPImnISMYVeBSZcyiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCuXYdB6zuXCHmSIXghB0yKf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSbmkCRjPmOiwIHvznp_YidnVFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KI2wkujlfI5MT8iYAvvPp9k5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikNuEtO3Ons_nvLb0KkqTGF3hrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYHq37OKVtoFgLRmRVXKB5Yr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhXJ3zjGzm_tp0CQ_oHHevBdYRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cETBCZfdHMXGmSOFOKcalbZN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTdtkI7HuSdDVDEcBJ9dPsJCgr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub46vJpHPz7E1gsWailas5CW.jpg?f=fotoalbum_tile

Aankomende weekend Mexicaanse avond.. ga ik Pulledpork maken voor de nachos en Quesadilla!
Kan ik eindelijk mijn inkbird uitproberen!

• Plint
  • Nu online
@the kamado Joe Jr gebruikers; na wat verkeerde spullen te hebben besteld en geretourneerd kan ik het beter aan jullie vragen :)

-welke pizzasteen gebruiken jullie?
Heb laatst een basterd 26cm besteld, deze was echt te klein om een fatsoenlijke pizza op te maken.
Als ik zoek op kamado Joe jr pizzasteen kom ik ook op een 33cm steen, maar deze lijkt me top het 34cm rooster te groot om een goede airflow te hebben. Iets van 30cm zou mooi zijn. Wat is jullie ervaring?

-omdat er geen hoes te koop is voor een jr; welke hoes past er wel op?
-welke andere accesoires zijn onmidbaar op passen perfect? ik zoek nog een mooie gietijzeren rooster, een skillet, grillpan, ah en een dutch oven (the bastard mini was ook te klein) :)

@Zaratrass : ziet er goed uit! ben zelf ook wel fan van die hasselback, maar zie ik daar geen thijm of rozemarijn?

• Chevy454
  • Niet online
Plint schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:38:
@the kamado Joe Jr gebruikers; na wat verkeerde spullen te hebben besteld en geretourneerd kan ik het beter aan jullie vragen :)
@Apie! heeft de woo ring. Als je die kan bemachtigen ben je wel blij.

KJ heeft ook de sear grate for the classic die ook op de KJJ past als alternatief voor een cast iron grate.
SmokingDad BBQ heeft iets op zijn bbq kanaal waarbij hij de KJJ best vaak gebruikt.
Ook voor pizza te maken.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:06
Zaratrass schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:00:

Volgende keer 2 Ribs gebruiken en eventueel er een stukje vanaf snijden. OF een grotere BBQ kopen 🤪.
Heb je een thermometer gebruikt?
De eerste keer dat ik de 3-0,45-1 methode heb gedaan waren de ribs bij de derde stap al vrij snel op de juiste kerntemperatuur. Ik heb ze erop laten liggen om het uur vol te krijgen, maar waren uiteindelijk wel wat droog.

Geen idee of daar het probleem ligt, maar de afgelopen keer heb ik bij de laatste stap goed op de kerntemperatuur gelet en de ribs er eerder afgehaald, en die waren verrukkelijk :P

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 07:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8V6sZ5t9siH48I5MD_GMU7IXhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/haygFhCA6k9ofDtRl1DWVgjk.jpg?f=user_large

Bavette van de Makro! Zag er zo goed uit, Nederlandse slacht.....

Did I strike gold??

American Express vraagbaak

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:56

PnD

like in Pinda ^_^

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:50:
[Afbeelding]

Bavette van de Makro! Zag er zo goed uit, Nederlandse slacht.....

Did I strike gold??
Dat ziet er echt gruwelijk lekker uit en lijkt totaal niet op bavette? 🤔🤨

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 14:50
@Zaratrass Te droog, komt dat door te weinig boter is op gesmeerd voordat ie in de folie gaat?

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 07:59
PnD schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Dat ziet er echt gruwelijk lekker uit en lijkt totaal niet op bavette? 🤔🤨
Was subliem! Prachtig rood en gebakken in de skillet op hoog vuur. Te snel op om foto’s te maken, maar ben trots op mijzelf.

Was het dikke stuk van de bavette.
Hij was ook wat korter dan ik gewend ben, maar wel het kenmerkende losse dunne stuk aan het eind.

American Express vraagbaak

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00
Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst spareribs gemaakt met de 3-2-1 methode. Ik heb de instructie video's van Noskos gevolgd hiervoor.

Voor de rub heb ik een proefpakket van norubbish gehaald. Ik heb 3 Ribs met 3 verschillende (pink Devil, Fast en flavour en The Taste) gebruikt.

Het was een pittige sessie waar ik flink actief was met de temperatuur te controleren. Hij schommelde flink (Weber cettle 48cm) tussen de 100 en 130 graden. Als die boven de 130 graden was deed ik even alle schuiven dicht. Hierin heb ik zeker nog wat te leren. Ik zal dan eens op YouTube hiervoor filmpjes zoeken.

De eerste 3 uur heb ik ze op een borden rekje van IKEA geplaatst omdat 3 racks duidelijk te groot zijn voor een 48cm. Ik had 2x een kilo besteld, maar wist niet dat het 3 racks zouden zijn.

Na de 3 uur heb ik ze in aluminiumfolie gedaan en weer in het rekje. Ik had de aluminiumfolie niet top dichtgedaan waardoor het sap eruit liep. Dus heb ik ze op het rooster gelegd en om de 15 min het rooster 180 graden gedraaid. Dit heb ik gedaan omdat de racks anders te dicht boven het direct boven de kolen lagen. Na 1,5uur heb ik ze uit de folie gehaald waarbij de racks al bijna uit elkaar vielen.

Daarna de racks weer terug op het rooster en nog ongeveer 30min erop gelaten. Hierbij heb ik ze met BBQ saus ingesmeerd die heerlijk gecarameliseerd is. Ook hierbij om de 15 min het rooster 180 graden gedraaid.

Lekker genoten met een hasslback aardappel en een paar speciaal biertjes.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Aankomende weekend Mexicaanse avond.. ga ik Pulledpork maken voor de nachos en Quesadilla!
Kan ik eindelijk mijn inkbird uitproberen!
Wat heb je met je briketten gedaan? Is dat nu een snake of minion? Probeer deze eens wat netter te leggen. Ik zie van links naar rechts veel, weinig, veel.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb laatst een basterd 26cm besteld, deze was echt te klein om een fatsoenlijke pizza op te maken.
Zelf gebruik ik een Weber pizzasteen van 26cm op mijn Bastard Compact (die heeft een roosterdiameter vergelijkbaar met je KJJ)

Ik heb eerder ook gezocht naar een net wat grotere steen, maar ben blij dat ik voor de 26cm ben gegaan. Ik merk dat ik met steen net op de 350 graden kom, terwijl ik zonder steen makkelijk hoger kom. Mijn inschatting is dat ik met een grotere pizzasteen die temperaturen niet zal halen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chevy454 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

@Apie! heeft de woo ring. Als je die kan bemachtigen ben je wel blij.
Alleen in amerika te bestellen geen verzending buiten amerika, kost je een godsvermogen qua verzendkosten.
(zelfs gekeken via Amerikaanse internetkennis hij bestellen en privé doorsturen.)
KJ heeft ook de sear grate for the classic die ook op de KJJ past als alternatief voor een cast iron grate.
SmokingDad BBQ heeft iets op zijn bbq kanaal waarbij hij de KJJ best vaak gebruikt.
Ook voor pizza te maken.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Tripl3 D

Brother in Arms

Flapperbol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:15:
Geen idee of daar het probleem ligt, maar de afgelopen keer heb ik bij de laatste stap goed op de kerntemperatuur gelet en de ribs er eerder afgehaald, en die waren verrukkelijk :P
Wat voor kerntemperatuur houd jij dan aan als richtlijn voor spare ribs, als ik vragen mag?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Sowieso lijken de meeste online winkels 700gr per rack te nemen. 2kg is dan inderdaad 3 racks.

Maar voor de volgende keer, de 3-2-1 methode betekent niet 3uur-2uur-1uur.
Zeker bij rugribben vind ik zelf de 3 en 2 uur te lang. Daardoor worden ze en droog en veel te gaar (al vind ik dat laatste nooit zo erg).

Nu verschilt het wel per sessie wat je wel moet aanhouden (hoe dik zijn de ribben, hoe lang, etc) maar ik zou in beide fases zeker een half uur korter gaan en kijken of het beter resultaat geeft. Nadeel is dat je dus wat vaker ribben moet eten, wat natuurlijk een drama is ;)

Dus 2,5-1,5-rest waarbij "rest" bij mij eigenlijk zelden langer is dan een half uur en de eerste fase vaak 2 uur.

Ook zou ik me niet zo extreem focussen op de temperatuur, nu kan 100 tot 130 graden wisselen wel iets beter maar een beetje fluctuatie ga je echt niet proeven, verreweg de meeste ovens in de keuken zijn ook super inaccuraat en daar krijg je ook prima resultaten. Zorgen dat het een beetje rond de 110/120 graden danst en het is prima.

Als laatste, soms heb je ook gewoon "slecht" vlees, vlees wat gewoon droger uit je BBQ komt, hoe goed je ook je best doet.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:06
Tripl3 D schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Wat voor kerntemperatuur houd jij dan aan als richtlijn voor spare ribs, als ik vragen mag?
90 graden, die temperatuur wordt in het "Noskos recept" aangegeven :)

• 418O2
  • Nu online
Tripl3 D schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Kerntemperatuur zegt niet bij ribs. Je kan beter kijken naar uitstekende botten (vlees trekt terug) en als het bijna klaar is even aan een bot trekken om te kijken of hij los komt.

Baby back ribs hoeven maar max 4-4.5 uur meestal

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Tripl3 D

Brother in Arms

418O2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:45:
Kerntemperatuur zegt niet bij ribs. Je kan beter kijken naar uitstekende botten (vlees trekt terug) en als het bijna klaar is even aan een bot trekken om te kijken of hij los komt.

Baby back ribs hoeven maar max 4-4.5 uur meestal
Flapperbol schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:40:
LOL!

Anyway, wat ik me net bedacht is hoe meet je de kerntemperatuur uberhaupt, als je ze voor fase 2 helemaal in moet pakken en er voor moeten zorgen dat er geen sap/vocht weg loopt.

Dan heeft @418O2 ook wel weer een punt.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Martinusz
  • Laatst online: 13-11 21:24
Flapperbol schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Heb echt nog nooit temp gemeten bij spareribs :)
Lijkt mij overigens ook best lastig, aangezien je vrij snel tegen bot steekt ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Van wat ik onthouden heb van alle tutorials enz is: Rooster temp 100 -120 graden en met thermopen kan je ff kijken of de veilige kern temp bereikt is vh vlees voor varken.
Minimaal 78 graden geloof ik. Aangezien botten temp extra goed geleiden is 90 kern temp met de punt een mooie graadmeter.

• JohnStaakke
  • Laatst online: 29-10 14:50
Ik doe nooit temp meten met ribs, die gaan op de tast.

• 418O2
  • Nu online
JohnStaakke schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:06:
Ik doe nooit temp meten met ribs, die gaan op de tast.
Het heeft ook weinig zin. Het gaat er om dat dat spul tussen het vlees en bot oplost.

Je moet letten op het terugtrekken van het vlees en of het niet droog wordt.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:46
Moguh
Best fijn af en toe, thuiswerken 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWg4gEGwpxK8dlJWUlAhPSi92aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJLJM3P0wBhXT2k6Kb2RU29I.jpg?f=fotoalbum_large

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Zaratrass

Als ik zoek op kamado Joe jr pizzasteen kom ik ook op een 33cm steen, maar deze lijkt me top het 34cm rooster te groot om een goede airflow te hebben. Iets van 30cm zou mooi zijn. Wat is jullie ervaring?

-welke andere accesoires zijn onmidbaar op passen perfect? ik zoek nog een mooie gietijzeren rooster, een skillet, grillpan, ah en een dutch oven (the bastard mini was ook te klein) :)

@Zaratrass : ziet er goed uit! ben zelf ook wel fan van die hasselback, maar zie ik daar geen thijm of rozemarijn?
Klopt geen thijm of rozemarijn, dat hoort er wel bij? Dan zal ik dat aan me vriendin doorgeven O-)
Flapperbol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Heb je een thermometer gebruikt?
De eerste keer dat ik de 3-0,45-1 methode heb gedaan waren de ribs bij de derde stap al vrij snel op de juiste kerntemperatuur. Ik heb ze erop laten liggen om het uur vol te krijgen, maar waren uiteindelijk wel wat droog.

Voor de omgeving heb ik 120 graden aangehouden. In het filmpje van Noskos gebruikt hij geen kerntemperatuur. Had ik wellicht wel moeten gebruiken. Ik denk dat het ook ligt aan de combinatie te lang erop en te grote ribs (of te kleine BBQ). O-) O-) Welk kerntemperatuur hou jij aan voor ribs?
DoeEensGek schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:48:
@Zaratrass Te droog, komt dat door te weinig boter is op gesmeerd voordat ie in de folie gaat?
Die had ik ruim gesmeerd. Had ze ten eerste wel verticaal erop, maar zag al snel dat het eruit droop. Daarna direct horizontaal neergelegd. Waarschijnlijk vanaf dat moment te lang dat er gedeeltes direct boven de kolen lagen.
Deef_K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Wat heb je met je briketten gedaan? Is dat nu een snake of minion? Probeer deze eens wat netter te leggen. Ik zie van links naar rechts veel, weinig, veel.
Het is een snake. Door de pan kan ik aan de zijkant 3 breed en boven kant 2 breed. Dit ging de vorige keer ook goed. Vandaar de keuze het weer zo te doen. Heb je een ander advies maybe? _/-\o_
Fly-guy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Sowieso lijken de meeste online winkels 700gr per rack te nemen. 2kg is dan inderdaad 3 racks.

Zeker bij rugribben vind ik zelf de 3 en 2 uur te lang. Daardoor worden ze en droog en veel te gaar (al vind ik dat laatste nooit zo erg).

Nu verschilt het wel per sessie wat je wel moet aanhouden (hoe dik zijn de ribben, hoe lang, etc) maar ik zou in beide fases zeker een half uur korter gaan en kijken of het beter resultaat geeft. Nadeel is dat je dus wat vaker ribben moet eten, wat natuurlijk een drama is ;)

Dus 2,5-1,5-rest waarbij "rest" bij mij eigenlijk zelden langer is dan een half uur en de eerste fase vaak 2 uur.

Ook zou ik me niet zo extreem focussen op de temperatuur, nu kan 100 tot 130 graden wisselen wel iets beter maar een beetje fluctuatie ga je echt niet proeven, verreweg de meeste ovens in de keuken zijn ook super inaccuraat en daar krijg je ook prima resultaten. Zorgen dat het een beetje rond de 110/120 graden danst en het is prima.

Als laatste, soms heb je ook gewoon "slecht" vlees, vlees wat gewoon droger uit je BBQ komt, hoe goed je ook je best doet.
Ik denk dat ik 1. minder ribs erop moet doen :o en 2. wat meer spelen met de tijden.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-11 14:17
Fly-guy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Ribs zijn natuurlijk heel persoonlijk, de ene wil graag nog een bite en een pull hebbben, en de ander wil het van het bot af kunnen zuigen..

Ik maak zeker 20-30x per jaar wel spareribs, en het beste is om voor jezelf te bepalen wat jij het lekkerst vind, wil je echt fall of the bone, ga dan voor 2-3 uur roken, en 2 uur inpakken, en dan nog een half uurtje aflakken/opdrogen..
Wil je een bepaalde bite/pull hebben, dan zul je vooral af moeten gaan op de prik methode, steek met een thermometer of een sateprikker tussen de ribben door en voel de weerstand van het vlees, hoe makkelijker je erdoor gaat hoe malser het is.. Op een gegeven moment weet je welke weerstand voor jou het lekkerst is.

Ik rook meestal 3 uur, en dan pak ik 1 uur in, vervolgens maak ik het pakketje open en kijk ik hoe de malsheid is geworden, is het nog te stug, dan gaat het nog een 15/20 minuten ingepakt terug tot de gewenste malsheid is bereikt.
Dan uitpakken en lakken, na 10 minuten nog een keer herhalen en dan na 20-25 minuten zijn ze wel klaar..

Wat mij ook opviel in het begin is dat je in de laatste fase je ribben heel makkelijk kunt uitdrogen, dus als je de laatste fase echt een uur doet dan verdampt er teveel vocht en heb je kans dat het wat droger word.

TLDR: Gewoon diverse methoden proberen tot jij jou manier hebt gevonden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00
@Zaratrass ik gebruik zelf geen ecobrasa maar kokosbriketten van de welkoop. Daar is 2 om 2 voor mij precies goed voor een stabiele 110graden voor de 3-2-1.

Ik zou sowieso iets minder proberen en netter te leggen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe noskos ze legt.

YouTube: SNAKE METHODE, low & slow op de Weber BBQ!

• Plint
  • Nu online
wouter3 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Zelf gebruik ik een Weber pizzasteen van 26cm op mijn Bastard Compact (die heeft een roosterdiameter vergelijkbaar met je KJJ)

Ik heb eerder ook gezocht naar een net wat grotere steen, maar ben blij dat ik voor de 26cm ben gegaan. Ik merk dat ik met steen net op de 350 graden kom, terwijl ik zonder steen makkelijk hoger kom. Mijn inschatting is dat ik met een grotere pizzasteen die temperaturen niet zal halen.
28cm zou een ideale maat zijn gok ik. Zelf ben ik uiteindelijk voor de 30,5cm gegaan, ben benieuwd.
Die Woo-ring ziet er handig uit, fijn om te weten dat die onmogelijk te bemachtigen is :+
Inmiddels ook een Bastard gietijzeren grill Compact besteld.
Nu nog een skillet waarbij de deksel dicht kan.

• Zaratrass
Deef_K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:16:
@Zaratrass ik gebruik zelf geen ecobrasa maar kokosbriketten van de welkoop. Daar is 2 om 2 voor mij precies goed voor een stabiele 110graden voor de 3-2-1.

Ik zou sowieso iets minder proberen en netter te leggen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe noskos ze legt.

Ik heb toevallig gisteren kleinere lekbakjes gehaald. Ik ga die dit weekend proberen met alufolie wat noskos uitlegt.

• Bootje
  • Laatst online: 08-11 21:33
Deef_K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:16:

Dat is inderdaad een gouden tip kan ik uit eigen ervaring vertellen. Ga als een volleerd stratenmaker te werk bij het leggen van een snake. En als hij te warm wordt 1/2 van de gloeiende briketten verwijderen.

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:35
Ben sinds een maand eigenaar van een Weber Master Touch GBS E-5750 57cm.
Gezien ik net verhuisd ben en het sindsdien alleen nog maar regent staat hij nog netjes in de doos.

Al veel tips gelezen qua bereidingen en manieren, dus hopelijk zsm hem eens uitpakken en de fik erin.

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-11 13:47
Ik ben een beetje door mijn abonnement op YouTube heen gaan voor wat BBQ filmpjes en toen kwam ik een gast tegen die in zijn KJ3 ging testen of pellets een optie waren als brandstof, nou spoiler dat gaat niet. Maar de reden dat hij het ging testen was omdat KJ daadwerkelijk ook een pellet grill in zijn assortiment heeft.

Wat vinden we van deze? https://kamadoexpress.nl/product/pellet-joe/

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-11 14:17
Salv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:05:
Ik ben een beetje door mijn abonnement op YouTube heen gaan voor wat BBQ filmpjes en toen kwam ik een gast tegen die in zijn KJ3 ging testen of pellets een optie waren als brandstof, nou spoiler dat gaat niet. Maar de reden dat hij het ging testen was omdat KJ daadwerkelijk ook een pellet grill in zijn assortiment heeft.

Die was inderdaad vorig jaar al aangekondigd..
Tja, het is een pellet grill in een kamado jasje..
Hij zal wat zuiniger zijn dan een normale pelletgril ivm isolerende werking van het keramiek, maar ik stook liever op houtskool..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en hij is met je smartphone te bedienen. Ik zou dat niet met zo'n duur apparaat willen, over 10 (Of 3 :P ) werkt het vast niet meer. Allemaal leuk en cool maar ook een risico.
Verder heb ik niets met pelletspeelgoed.

offtopic:
mijn anovas hebben na een paar jaar ook allemaal rare connectivity issues.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Net even een houtplaat op maat laten zagen, morgen eens beginnen aan het bouwen van een rookkast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS8AxNCEIkOwNvDhntj2s-XNyno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYtsIsILbs1qJHndKPnwNiXH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrTFea-J6j0f4QpI5Nz4u2ppWb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVhLRxcbwUa4zMBKdJuC9de9.jpg?f=fotoalbum_tile

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Die was inderdaad vorig jaar al aangekondigd..
Tja, het is een pellet grill in een kamado jasje..
Hij zal wat zuiniger zijn dan een normale pelletgril ivm isolerende werking van het keramiek, maar ik stook liever op houtskool..
Voor het geld wat je voor de naam en het keramiek betaalt kun je heel wat zakken pellets kopen..

Daarnaast heb je met deze vorm veel minder ruimte dan in een "standaard" pelletbbq.

• 418O2
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:19:
Dat en hij is met je smartphone te bedienen. Ik zou dat niet met zo'n duur apparaat willen, over 10 (Of 3 :P ) werkt het vast niet meer. Allemaal leuk en cool maar ook een risico.
Verder heb ik niets met pelletspeelgoed.

offtopic:
mijn anovas hebben na een paar jaar ook allemaal rare connectivity issues.
Dat is wel een ding. Ook een twijfelpunt bij de meater, want die heeft geen fallback op het block ofzo. Dus maar hopen dat die app blijft werken

De connectiviteit van de anova gebruik ik niet meer. Hou het zelf wel in de gaten

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koffie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:41:
Net even een houtplaat op maat laten zagen, morgen eens beginnen aan het bouwen van een rookkast :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk ook dat je dat met hout doet en niet met RVS zoals de rest.

Ik ga binnenkort ook weer eens met wat maatjes roken, de eendenborsten en zalmen bij de Lidl lonken :9
418O2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Dat is wel een ding. Ook een twijfelpunt bij de meater, want die heeft geen fallback op het block ofzo. Dus maar hopen dat die app blijft werken

De connectiviteit van de anova gebruik ik niet meer. Hou het zelf wel in de gaten
Ja op zich is het prima als het werkt, maar de support is gewoon een drama. Heb nu 2 inkbirds gekocht en dat is eigenlijk het duurste dat ik qua app-bestuurde dingen wil doen.

Sowieso dat je al die crap aan het internet moet hangen, hoeft van mij ook niet.
offtopic:
Ja tuurlijk apart VLAN voor niet vertrouwde meuk.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

418O2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Meater Block (de 4-probe WiFi versie dus) kan je ook standalone gebruiken zonder netwerkverbinding/app/cloud dienst.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boudewijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:46:
[...]
Leuk ook dat je dat met hout doet en niet met RVS zoals de rest.

Ik ga binnenkort ook weer eens met wat maatjes roken, de eendenborsten en zalmen bij de Lidl lonken :9
Zelfbouw gebeurt heel veel met hout, zelfs voor kasten om warm te roken.
RVS lassen enzo kan ik niet, dus dan is hout de enige logische optie (naast nieuw kopen).

De eendenborsten van de lidl haal ik ook altijd, prima spul (en staat ook op mijn lijstje om koud te roken).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koffie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Zelfbouw gebeurt heel veel met hout, zelfs voor kasten om warm te roken.
RVS lassen enzo kan ik niet, dus dan is hout de enige logische optie (naast nieuw kopen).

De eendenborsten van de lidl haal ik ook altijd, prima spul (en staat ook op mijn lijstje om koud te roken).
Oh dat wist ik niet eens, ik zie ze vooral met staal. Maar dat is dus allemaal prefab spul. Grappig.

Ik wil de borstjes koud roken op kersenhout. En dan dun trancheren voor het opdienen.
In de tussentijd vacuum in de vriezer.

Hoe vind jij ze warmgerookt?

Ennuh Lidl spul roken ftw. d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 08-10-2020 22:25 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boudewijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Oh dat wist ik niet eens, ik zie ze vooral met staal. Maar dat is dus allemaal prefab spul. Grappig.

Ik wil de borstjes koud roken op kersenhout. En dan dun trancheren voor het opdienen.
In de tussentijd vacuum in de vriezer.

Hoe vind jij ze warmgerookt?

Ennuh Lidl spul roken ftw. d:)b
Ik heb de eendenborsten een tijd geleden eens op warm op thee gerookt, weer eens wat anders.
Op een cederhouten plankje met wat sinaasappelpartjes en zest ook erg lekker!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ok ik moet vandaag weer eens langs de LIDL lees ik. Zaterdag hoop ik wat appel en peren hout te snoeien (maar dat moet dan nog wel een aantal maanden drogen denk ik).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb van een vriend een mooi stuk runderbraadstuk gekregen. Dat ding weegt ongeveer 1500 gram en nu vraag ik me af hoe ik deze het beste kan bereiden.

Ik kan het natuurlijk low & slow doen bij 90-110 graden, maar dan kan het natuurlijk prima zijn dat ik hier 8 uur mee bezig ben.

Hebben jullie tips voor het bereiden van een dergelijk stuk vlees?

Verwijderd

Yogibeer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
Ik heb van een vriend een mooi stuk runderbraadstuk gekregen. Dat ding weegt ongeveer 1500 gram en nu vraag ik me af hoe ik deze het beste kan bereiden.

Ik kan het natuurlijk low & slow doen bij 90-110 graden, maar dan kan het natuurlijk prima zijn dat ik hier 8 uur mee bezig ben.

Hebben jullie tips voor het bereiden van een dergelijk stuk vlees?
Je zal iets specifieker moeten zijn. Runderbraadstuk zegt niet zoveel.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:41:

[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag een beginnetje gemaakt. De bovenkant ligt er nog los op.
Todo:
- Deur maken
- Bovenkant dichtmaken
- Lucht aan- en afvoer maken die instelbaar is
- Handvatten aan de zijkant om makkelijker te kunnen verplaatsen

Het is een bewuste keuze dat de plaat aan de onderkant langer is. De deur zal behoorlijk zwaar worden, op deze manier hoop ik naar voren kantelen wat tegen te gaan.
Of ik de bovenkant ook zo laat oversteken weet ik nog niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpJc62OJfHoEmyW2ajVkj-CEjos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxoULzUfexUaA3WxZtwMoRg3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpS-_49YCWa0BY8q7F_PYl6S_vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbmvRsWw3hu4uHfS0P800reS.jpg?f=fotoalbum_tile

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-11 13:51

CasGas

.

In augustus heb ik eindelijk mijn Kamado Joe Classic II Special Ediition ontvangen, hardstikke blij mee en daarna begint de jacht naar accessoires. Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik nergens een halve gietijzeren rooster kan vinden, dus de halve maantjes. Deze zijn echt overal uitverkocht.. nog steeds..

Heeft iemand enige idee of een ander merk ook past op de classic II of misschien een 3rd party maker voor de kamado?
De ijzeren rekjes kan ik niet zoveel mee en ben er echt klaar mee, op mijn BGE gelukkig ook alleen maar gietijzer, dat werkt toch prettiger..

Iemand een idee?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CasGas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:33:
In augustus heb ik eindelijk mijn Kamado Joe Classic II Special Ediition ontvangen, hardstikke blij mee en daarna begint de jacht naar accessoires. Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik nergens een halve gietijzeren rooster kan vinden, dus de halve maantjes. Deze zijn echt overal uitverkocht.. nog steeds..

Heeft iemand enige idee of een ander merk ook past op de classic II of misschien een 3rd party maker voor de kamado?
De ijzeren rekjes kan ik niet zoveel mee en ben er echt klaar mee, op mijn BGE gelukkig ook alleen maar gietijzer, dat werkt toch prettiger..

Iemand een idee?
Facebook Smoke&BBQ -> even zoeken naar Edwin van Genderen. Geen gietijzer, maar wel custom halve maantjes rooster.
https://www.facebook.com/...rmalink/2703028956575423/

• Zaratrass
Salv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:05:

Best of Both worlds? 7(8)7

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koffie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

Ik heb de eendenborsten een tijd geleden eens op warm op thee gerookt, weer eens wat anders.
Op een cederhouten plankje met wat sinaasappelpartjes en zest ook erg lekker!
Klinkt goed. Heel goed zelfs.

Ter verificatie: de plakjes gerookte eendenborst, dit werk:

Afbeeldingslocatie: https://www.bonapetit.nu/wp-content/uploads/2016/12/salade_eend05.jpg

Ik neem sterk aan dat dat koud gerookt is? Bij warme rook zou ik meer zichtbare garing verwachten. Heb nog nooit eend gerookt overigens.

Wat voor hout gebruik je trouwens voor je rookkasten?

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2020 23:11 ]

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Sinds gisteren 2 uur begonnen met een Wagyu brisket van 4.5kg. Vervolgens getrimd en denk dat er 3.5KG+ overbleef, de rest gaat in worst. Gerookt met Hickory, pecan en appel chunks.

Om 3 uur vannacht de interne temp van 66 graden bereikt (stall) en hem in de oven gestopt die op 82 graden stond. Toen ik wakker werd om 7 uur de oven op 135 graden gezet en hij is nu klaar. Meet 95 graden, het midden is boterzacht. De zijkant maak ik me het meest zorgen om want die is nog iets harder. Daarom een half uur langer gelaten.

Straks in de koelbox en over een paar uur eten.

Waarschijnlijk gaat het taaiere deel in de pan met wat saus en een beetje bouillon en op taco. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0lthM_WAqCZLbcKrAuzHjuRJf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZB0zqYNDdf9VC1f7QLPXKFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhXzyoL13MM9RX6uZTJ4tvHgFQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egFMsYIlM9Ab0hkTRtSvgWY8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fs9S6AHV_r6_1zwQbqx-Jr3Ti0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpyEh7PmLe8kdbb784jfcjAr.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren ook nog wat Bacon gerookt. Heb sinds kort een KJ junior erbij maar daar heb ik meer moeite mee deze goed in te regelen dan mijn BGE large. Begon op 95 graden met een blokje appelhout en vervolgens liep deze langzaamaan op naar 125. Bacon was nog steeds goed en smakelijk.

Bacon in een wetbrine van een week gemaakt van nitriet zout, soja en ketjap Manis. Mijn favoriet.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:49
Nieuwe bbq gekregen voor mijn verjaring. Leuke uitbreiding van de collectie. Binnenkort eens proberen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q49NZkrcL1jfczQQUUCIp1pfXi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vfaDdwNjxTvM5CWGf20evI4.jpg?f=fotoalbum_large

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
wel eerst je rookmelders uitzetten _/-\o_

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:41

fxs81

Julianadorp

CasGas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:33:

Iemand een idee?
Fonteyn heeft ze nog.
https://www.fonteyn.nl/ba...ing-grate-classic-joe-ar/

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-11 13:51

CasGas

.

Helaas, daar zijn ze ook niet meer:

Dit model is tijdelijk niet leverbaar!

Vind het maar bijzonder dat zo'n product al minstens 3 maanden niet leverbaar is, ja ook in deze corona tijd is het bijzonder naar mijn mening..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Brisket was absoluut niet taai, kon hij nog zachter? Ja. Was dat nodig? Nee! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwtqsb9rgRvcBEqTWhXFun5mkIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFrKQSjz30lVA9zIuuKNWuai.jpg?f=fotoalbum_large

Hij was heerlijk. In plakken en in blokjes voor op taco's klaar gelegd. Heb nog een kilo over denk ik.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik maak nooit pizza op de KJJ, dus daarmee kan ik je niet helpen, maar 33cm is inderdaad wel aan de krappe kant.
Een hoes heb ik niet, en tenzij je een hoes met een goede ventilatie kunt vinden, raad ik dat ook af, want anders blijft er geheid vocht onder hangen. Mijn KJJ staat gewoon het hele jaar door bij weer en wind buiten.

De Woo Ring vind ik inderdaad ideaal, omdat je daarmee het hele rooster met vlees en al zo op kunt tillen om hout(skool) bij te vullen, maar helaas leveren zij niet meer naar Nederland ;w
Voor de rest zal elke 17-30cm pan wel passen op de KJJ? Ik heb zelf een Cookware koekenpan 25cm, de Windmill Skillet Regular 21cm en de Solidteknics Lightning Satin 21cm. (De maten zijn van de bovenkant van de pan, niet de bodem)
Ze doen het alledrie prima op de KJJ, maar de Cookware skillet is denk ik wel mijn favoriet.

Ik maak dankbaar gebruik van de Ikea Variera voor spareribs. Zo passen er twee strengen, doormidden gesneden, op de KJJ.

Als ie open en bloot staat, en je van plan bent veel in de regen te gebruiken, is de Smokeware SS Chimney Cap met MiniMax Adapter een overweging waard. Zonder MiniMax Adapter kun de Chimney over de originele margrietschijf heen zetten, maar dat is dan minder makkelijk bij- of afstellen.

Verder heb ik het onderste rooster vervangen door een High-Que Stainless High Heat Charcoal Fire Grate Upgrade for Kamado Joe Junior voor een betere airflow, maar als ik die nu weer zou moeten vervangen zou ik voor een Kick Ash Basket kijken.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:42
Gisteren voor het eerst ShortRibs gemaakt op de BBQ.

Hij ging heel hard in temperatuur omhoog, om 10.00 uur erop gelegd. en naar +- 3/4 uurtjes ingepakt.
Om 4/half 5 eraf. even laten uitwasemen en dan nog een uurtje inpakken en rusten.

Prima vlees, de meningen hierover verschilde vaak toch wel, tussen mensen die er meer van verwacht hadden, en mensen die het helemaal geweldig vinden.
Ik kan in ieder geval kort zijn en zeggen dat ik nog wel een keer wat ga halen, want dit smaakte zeker naar meer!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb dit weekend inkopen gedaan in de aanbieding bij de Lidl om op 1/11 te gaan roken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOdTggeLaa7ZQXXyugzG_u9BaKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNdLIwX53s37RtLVYqnEVs7e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FQCwvJBMfkwrR5lBbmTITL3tk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9JzHyqONc10Czgj3ary0ce8.jpg?f=fotoalbum_tile

Ja beetje hebberig geweest. 15 eendenborsten en 6 zalmzijdes. Kaasjes en brood was voor de lunch.

Eend:
- koude rook op kersenhout
- koude rook op appelhout
- iets met sinaasappel of thee dus

Zalm:
- koud op beuken. Afgelopen jaar veel zware rook met beuken+eiken gedaan, wil dit jaar wat lichter blijven

Een deel geef ik weg overigens, onder andere bij de mensen bij wie ik mee mag jagen. Leuker geschenkje dan de zoveelste fles Jaegermeister.

Pagina: 1 ... 118 ... 349 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism