Valt best mee nog, qua import zie ik tot nu toe 3 Soedanezen en 1 Portugees en er schijnt nog een Irakees bij te zitten (al wordt er geclaimd nav een
protest dat z'n moeder Qatari is). Tot zover het geïmporteerde Brazilianen en Nigerianen verhaal

.
[edit: inmiddels nog een in Frankrijk geboren Marokkaans-Algerijn en een Algerijn gevonden]
" QA's Almoez Ali is the #AsianCup2019 MVP after setting the record for most goals in a single #AsianCup tournament." Dit is één van die drie Soedanezen en deze is al als kind naar Qatar verhuist (speelde iig op z'n 7e al bij een club daar ... wordt vermeld)
Wel een aparte regel: "FIFA rules state that a player must have lived in a country continuously for five years after the age of 18 before representing the national side". Zou dus inhouden dat je zonder paspoort er al van kinds af aan kan wonen, dan bijv. gescout kan worden en na je 18e naar het buitenland gaat en daardoor niet meer in aanmerking komt.
Uit een ander artikel over het protest:
"Qatar have naturalised a huge number of players in recent years, including players born in Egypt, Sudan, Yemen, Algeria, Morocco, Tanzania, Iraq and Portugal."
https://www.thenational.a...ers-at-asian-cup-1.820102
Yemen/Tanzania is één speler met ouders uit die resp. landen maar z'n vader voetbalde in Qatar en hij is er zelf geboren. Egypte is ook een halve (/half Qatarees), Algerije, Marokko, Irak, Portugal en Sudan hebben we al gecovered dus dat was het (al is dat toch al gauw een stuk of 8/9 van de selectie).
Van de
BBC:
"Qatar's success in the UAE has come against adversity, but it is also the result of eye-watering investment: two thirds of Qatar's squad grew up together as scholars in the world-class Aspire academy that has also produced the reigning high jump world champion Mutaz Essa Barshim.
...
But in the current squad, the overwhelming majority of players were born in the country".
Edit: kijkend naar WK Onder 20 resultaten, dan was het vast geen Qatar die ik heb zien spelen maar eerder
VAE. Qatar deed recent alleen in 2015 mee en dat werd in Nieuw-Zeeland gespeeld, daar heb ik maar een handvol wedstrijden van gezien vanwege het tijdsverschil (en ze werden kansloos laatste in hun poule).
[
Voor 63% gewijzigd door
apis29 op 01-02-2019 23:05
]