Allereerst, ik ben bepaald geen PvdA man, maar:
Russel88 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:21:
@
D-e-n ik denk liever niet in termen als recht en links.
Ik vind dat hard werken beloond mag worden. Met die gedachte heb ik me altijd afgezet tegen PvdA en consorten. Tijdens de verkiezingen kwamen ze altijd aan met schrijnende gevallen die geholpen moest worden. Niet helpen om hun structureel bovenop te komen. Nee meer uitkeringen.
Ik ben daar gewoon geen voorstander van.
Stop. Je bedoeld dat je de propaganda van Rechts geloofde over de eigen inbreng van de PvdA.
Om deze even heel erg scherp te stellen: Onder welk Kabinet ging de arbeidsparticipatie het hardst omhoog? Het antwoord: Paars onder Kok.
Neem diep adem en besef je dat je reflex gewoon fout is geweest en dat de PvdA veel meer voor arbeidsparticipatie heeft gedaan dan welke andere partij ook.
En ja, nivellering, maar dat is een consequentie van "hard werken beloon moet worden". Ook op dat punt is het juist de PvdA die de juiste stappen doet en de VVD die hard werken afstraft door vooral op te komen voor de rentenier.
Dit is gebaseerd op daadwerkelijk beleid en cijfers, niet op propaganda van enige zijde.
Echter ben ik van mening dat sommige zaken niet geprivatiseerde moet worden. Sommige Nuts voorzieningen moet gewoon geregeld worden door de overheid. Milieu en onderwijs zijn items die ik altijd belangrijk gevonden heb.
Dus electoraal ben ik van D66 naar VVD naar D66 naar GroenLinks gegaan.
Heel lang bij de VVD gebleven, maar ik heb het gevoel dat de VVD meer geeft om de multinationals dan om mij. Dus nu weer zwevend.
Dat is toch altijd zo geweest?
Ik vind het leuk om te zien hoe je perspectief wijzigde in de loop der jaren, maar als ik heel eerlijk ben ben je wel een van die mensen die ik eigenlijk niet begrijp.
Waarom ben je in godesnaam op de VVD gaan stemmen als je "Hard werken wil laten belonen" en vind dat "er teveel wordt gegeven om Multinationals? ".
Ik heb wel meer collega's die zeggen het volstrekt niet eens zijn met de VVD maar vanwege de belastingen op ze stemmen. Als je dan de economische cijfers en loonontwikkeling aan ze laat zien en aantoont dat alleen de 1% profiteert van de VVD en dat juist de PvdA goes is voor hun loonontwikkeling zijn ze stomverbaasd. En ja, dat doe ik wel eens als Sociaal Economisch Historicus.
Het probleem is dat mensen helemaal niet rationeel stemmen, maar bij grote soundbites blijven:
VVD: Lage belastingen (Onzin)
CDA: Familie (Kinderbijslag ja, maar voor de rest? Mwah)
D66: Onderwijs (Zouden ze wel willen, maar altijd de zwakke broeder in de carousel wiens idealen onder de tram gaan).
PvdA: Partij voor bijstandtrekkers (Waar, maar in principe qua economisch presteren het beste voor 99% van de mensen).
GL: Vleugel partij, te klein (Self fulfilling prophecy).
Dat idee is vooral Rechts getoeter.
1. Armoede bestrijding betekent niet dat werkenden moeten worden gesneden.
2, Armoede bestrijding is prima voor de economie. (Belastingen verlagen voor renteniers? Zeer discutabel aanjaagmiddel).
3. Als de regels voor bijstandsmoeders foutief zijn, dan is het vrij logisch naar de partijen te kijken die het vaakst regeren? Waarom is een foute regel opeens oorzakelijk de schuld van de PvdA?
Nogmaals, mensen hebben een soort connotatie bij een partij en framen alles wat ze horen daaraan vast. Maar als je gewoon naar werkelijk beleid kijkt dan is het beeld echt heel anders.
En dat is vaak gewoon bot-pragmatisch. Zo is de hele bijstands-carroussel vrijwel geheel onder het CDA gegroeid (easy target, alleenrecht gehad op premierschap voor de belangrijke periodes) en dat is prima. Ook Lubbers snapte echt wel dat je niet mensen kon laten verhongeren als de economie kaduuk is. Lubbers en Van Agt balanceerden op het koord van harde woorden en pragmatisch uitvoeren.
Zoals gezegd, ik stem geen PvdA, maar veel aantijgingen zijn kolder. Het inkomen van vrijwel elk huishouden is het hardst gestegen onder Kok. En ja, VVD deed mee, hij had de wind mee, maar niet voor niets dat we juist op economisch beleid als gidsland werden gezien. Het is absurd om te stellen dat we onder de PvdA opeens allemaal dik moeten inleveren. Dat zou echt voor het eerst zijn dat de PvdA economisch slecht is voor de 99%.
Er zijn heel andere redenen om niet op de PvdA te stemmen, maar qua economisch beleid is het gewoon plaatstaal (zie ook Wouter Bos die ondanks alle haat die we hem toewensen toch ervoor heeft gezorgd dat er geen grote shock is geweest)..
Virtuozzo schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:12:
[...]
Frames als links en rechts zijn - als we even de tijd nemen om wat te graven in de ontwikkeling van maatschappelijk en politiek denken - frames die niet anders zijn dan concepten als "werk loont", sterkste schouders" en "schrijnende gevallen".
Het zijn ook van die heerlijk holle frases:
1. "Werk loont". Hoe? Hoeveel? In welke verhouding?
2. "Sterke Schouders" Wie? Burgers of multinationals? De samenleving?
3. "Schrijnende gevallen". Wie? Asielzoekers? Bijstandsmoeders? De werkloze die op zijn 55ste steevast wordt afgewezen?
Het is heel logisch (verleidelijk) dat die frases in de strijd worden gegooid, maar er is helemaal geen beleid, visie of strategie op los te laten.
Mijn eigen straatje: Wat dat betreft is de Milieu beweging er wel een met visie, wat leidt tot een strategie en tot beleid. En ook belangrijk, de visie sluit aan bij hun deel van het electoraat. Dat is dan ook een van de redenen waarom de PvdA zichzelf opvreet, de visie van boven sluit niet aan bij het kader (niet eens het electoraat, het gaat om het interne kader).
Klein zijstapje, het verlies aan visie en effectieve strategie zie je Europa breed bij de Christendemocraten en de Sociaal democraten, het is zeer zeker geen geisoleerd Nederlands probleem.
[
Voor 38% gewijzigd door
roffeltjes op 05-11-2019 14:13
]