De studie die iemand heeft gevolgd is niet bepalend voor het IQ. Slimme mensen kunnen een , in mijn ogen, domme nutteloze studie hebben gevolgd.Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:25:
[...]
Het gaat niet zo zeer om mijn onderbuik maar om dat ik veel studies nou niet echt vind getuigen van daadwerkelijk intellect. Zeker veel van de studies die je in depolitiek voorbij ziet komen is het vaak meer een kwestie van hard werken. Daar is niets mis mee en natuurlijk is dat ook heel belangrijk maar ik zou er niet direct een hoog IQ aan koppelen. Ze zullen zeker niet dom zijn maar echt slim zijn veel ook niet.
Helemaal mee eens.noguru schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:32:
[...]
De studie die iemand heeft gevolgd is niet bepalend voor het IQ. Slimme mensen kunnen een , in mijn ogen, domme nutteloze studie hebben gevolgd.
Maar het tegenovergestelde namelijk dat iedereen die een studie gevolgd heeft (ongeacht welke) slim is is natuurlijk ook niet zomaar waar.
Bij alfa kun je gamma toevoegen. En dat wilde ik dan niet meer tussen haakjes zetten. Volgens heb je dan een belangrijk "probleem" te pakken in de maatschappij en dus ook in de politiek.Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:26:
[...]
(vrijwel allemaal wel alfa kant, geen beta)
Om even te generaliseren : in onze maatschappij zijn het de gamma's die vaak de lijnen uitzetten. Economen, juristen, bestuurskundigen: ze besturen, hebben de leiding over zaken waar ze vaak helemaal niet zo thuis zijn. En ze hebben ook een hoger salaris. Neem alleen mijn sector (bouw) : het is niet de oude ervaren constructeur die het geld binnenhaalt
Ja, heel makkelijk te checken. Dat heet"academische carriere"Gaan namelijk wel een aantal jaren zitten in het halen van je doctoraat naast de nevenactiviteiten zoals studenten vakbond, corps en/of jeugd afdeling van de partij. En dan als ze klaar zijn en niet direct de kamer inrollen (dat zijn er maar weinigen) dan is het ook gewoon werken voor de kost. KPMG, onderzoeker, docentschap etc etc.Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:03:
[...]
maar jij claimde vooral dat ze allemaal een lange succesvolle cariere hadden voordat ze in de politiek gingen. En als ik dan aangeef dat dat niet zo is dan doet het er ineens niet meer toe?
Wat dacht je eigenlijk dat die politici deden voordat ze de tweede kamer in gaan achter in de dertig? Bijstand trekken totdat iemand ze opmerkt?
Nogmaals, je gelooft geloof ik echt dat iemand Rutte als jochie zag en dacht Potjandorie.. daar hebben we de nieuwe topman van de VVD. Kan niks, maar we nemen hem.
[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2019 23:34 ]
Zelfs in het gratis huis-aan-huiskrantje van de regio staat een stuk over dat er iets van 1,5 miljoen aan publiek geld naar Douwe Egberts "moet", ondanks dat ze een enorme winst draaien en alles en iedereen opkopenCyberpope schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:58:
[...]
Moet je ook even 2 vandaag kijken. Over de miljoenen die naar de grote winkelketens gaan om mensen op het minimum loon te houden.

Dit is een lokaal voorbeeld, maar het zou mij niks verbazen als dit soort gedoe in praktisch iedere gemeente die een flink bedrijf huisvest speelt.
En arbeidsuitbuiting heb ik op mijn werk ook al meerdere keren van dichtbij gezien door mijn werk. en die mensen helpen is inderdaad knap lastig, inderdaad omdat als er bijvoorbeeld gesjoemeld is met het visum het slachtoffer vrolijk uitgezet kan worden, had je maar niet uitgebuit moeten worden.
People as things, that’s where it starts.
Simpelweg een master halen in een relatief makkelijke studie stelt niet zo veel voor. Ook bestuur bij een vereniging is een leuke ervaring en zeker wel nuttig maar zou ik niet meteen "succesvolle academische en bestuurlijke carrierre" bij dat soort termen verwacht je gewoon dat iemand gepromoveerd is en minimaal een aantal jaar een bedrijf bestuurd heeft.roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:29:
[...]
Ja, heel makkelijk te checken. Dat heet"academische carriere"Gaan namelijk wel een aantal jaren zitten in het halen van je doctoraat naast de nevenactiviteiten zoals studenten vakbond, corps en/of jeugd afdeling van de partij. En dan als ze klaar zijn en niet direct de kamer inrollen (dat zijn er maar weinigen) dan is het ook gewoon werken voor de kost. KPMG, onderzoeker, docentschap etc etc.
Middenmanagement, kleine startups beginnen en lokale politiek, non-profits. Wat denk jij?Wat dacht je eigenlijk dat die politici deden voordat ze de tweede kamer in gaan achter in de dertig? Bijstand trekken totdat iemand ze opmerkt?
Dat wil ik ook helemaal niet beweren. Maar jij beweerde juist het omgekeerde namelijk dat die politici allemaal zeer succesvol waren en een heel sterk CV hebben en eindeloos veel ervaring wat ook gewoon lang niet voor allemaal waar is.Nogmaals, je gelooft geloof ik echt dat iemand Rutte als jochie zag en dacht Potjandorie.. daar hebben we de nieuwe topman van de VVD. Kan niks, maar we nemen hem.
Een mooi voorbeeld is iemand als Pechtold die na een master kustgeschiedenis geen dag buiten de politiek gewerkt heeft.
Natuurlijk heeft hij binnen de politiek wel heel veel ervaring opgedaan en een groot netwerk opgebouwd maar hoe veel verstand heeft hij van zaken buiten de politiek?
@Philip Ross @roffeltjes
Sowieso is het van den gekke dat een paar bierfeesten organiseren voor een clubje dronken studenten een pre is bij je carrière. Het eerste wat ik als minister van onderwijs zou doen: het afschaffen van allerlei vrijstellingen en subsidies hiervoor. Vrije tijd doe je maar in je vrije tijd.
Sowieso is het van den gekke dat een paar bierfeesten organiseren voor een clubje dronken studenten een pre is bij je carrière. Het eerste wat ik als minister van onderwijs zou doen: het afschaffen van allerlei vrijstellingen en subsidies hiervoor. Vrije tijd doe je maar in je vrije tijd.
Dan weet je niet wat een bestuur doet als je dat denkt. Er komt heel veel meer bij kijken en je leert vooral veel beter communiceren en mensenkennis en omgaan met stress e.d. en natuurlijk een hoop rondom financien, facilitair etc.D-e-n schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:23:
@Philip Ross @roffeltjes
Het is absoluut een pre maar het moet ook niet overschat worden.
Klinkt leuk maar het blijft wat het is: ontspanning organiseren voor je mede-studenten. En wat jij opsomt leer je dan ook als je wat voor de plaatselijke tennisclub doet of iets organiseert voor kinderen op school of weet ik veel wat. Maar als het om de ene of andere studentenvereniging gaat zou het plots belangrijker worden?Philip Ross schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:31:
[...]
Dan weet je niet wat een bestuur doet als je dat denkt. Er komt heel veel meer bij kijken en je leert vooral veel beter communiceren en mensenkennis en omgaan met stress e.d. en natuurlijk een hoop rondom financien, facilitair etc.
Het is absoluut een pre maar het moet ook niet overschat worden.
Invloedrijke studentenverenigingen zijn hét startpunt voor het old-boys netwerk waar iedereen altijd over klaagt. Zie ook het grote aandeel van VVD-ers uit hetzelfde studentenclubje. Een overheid moet dit soort vriendjespolitiek niet bevorderen. Het is schadelijk voor de maatschappij
Dat kan ook bij een ander club ja. maar geloof me, ik ben actief geweest in een studentenvereniging, sportvereniging en muziekvereniging, een sutdentenvereniging is vele malen actiever en professioneler in de organisatie. Er gaat ook vele malen meer geld in om en heeft vaak veel meer leden en activiteiten.D-e-n schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:50:
[...]
Klinkt leuk maar het blijft wat het is: ontspanning organiseren voor je mede-studenten. En wat jij opsomt leer je dan ook als je wat voor de plaatselijke tennisclub doet of iets organiseert voor kinderen op school of weet ik veel wat. Maar als het om de ene of andere studentenvereniging gaat zou het plots belangrijker worden?
EDIT: Overigens is natuurlijk een bestuursfunctie bij een ander soort vereniging ook gewoon een pre op je CV. Zeker als starter.
Dat is een ander verhaal. Daar heb je gelijk in maar er zijn ook veel studentenverenigingen die daar geen onderdeel van uit maken.Invloedrijke studentenverenigingen zijn hét startpunt voor het old-boys netwerk waar iedereen altijd over klaagt. Zie ook het grote aandeel van VVD-ers uit hetzelfde studentenclubje. Een overheid moet dit soort vriendjespolitiek niet bevorderen. Het is schadelijk voor de maatschappij
Ik denk dat het stimuleren van verbreding tijdens de studie zeer het stimuleren waard is. Ook omdat het effect is dat er dan meer ontspanning en activiteiten is voor de overige studenten.
Dan vind ik overigens wel dat de focus meer richting bijvoorbeeld studieverenigingen, studentensportverenigingen en cultuurverenigingen moet liggen en minder op de (corporale) studentenverenigingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 04-04-2019 10:57 ]
Rutte is toch geen Doctor? Volgens mij is hij niet gepromoveerdroffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:46:
- Rutte? Doctor
- Balkenende? Professor, meester in de rechten en nog wat academische hoogstandjes.
- Wim Kok? Doctor.
- Ruud Lubbers? Doctor.
En Kok en Lubbers zijn toch pas na hun premierschap met een eredoctoraat doctor geworden?
(niet dat iets uitmaakt, als je met redelijke cijfers (dus niet met hangen en wurgen) drs kunt worden, is het ook mogelijk om te promoveren. Ten minste op intellegentie. Promoveren vraagt wel heel veel tijd, doorzettingsvermogen, nauwgezet werken, concentratievermogen en analytisch vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 04-04-2019 19:39 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik neem aan dat je "Master" (of Science, Arts, etc.) bedoelt? Als je promoveert, dan wordt je een drs (doctorandus)...Cyberpope schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:36:
[...]
Rutte is toch geen Doctor? Volgens mij is hij niet gepromoveerd
En Kok en Lubbers zijn toch pas na hun premierschap met een eredoctoraat doctor geworden?
(niet dat iets uitmaakt, als je met redelijke cijfers (dus niet met hangen en wurgen) drs kunt worden, is het ook mogelijk om te promoveren. Ten minste op intellegentie. Promoveren vraagt wel heel veel tijd, doorzettingsvermogen, nauwgezet werken, concentratievermogen en analytisch vermogen.
[ Voor 4% gewijzigd door Amphiebietje op 05-04-2019 07:24 ]
offtopic:
Amphiebietje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:23:
Ik neem aan dat je "Master" (of Science, Arts, etc.) bedoelt? Als je promoveert, dan wordt je een drs (doctorandus)...
Drs., doctorandus (dat zou eigenlijk de aanduiding zijn van degene die aan zijn proefschrift aan het werken is, de promovendus of 'PhD-student/-candidate' in recentere Nederlandse termen) is het equivalent van master, als je promoveert (sommigen zullen zeggen afstudeert) wordt je doctor (dr.), dat staat ook in het wikipediaartikel dat je aanhaalt. Dat Rutte gepromoveerd zou zijn is mij net als Cyberpope niet bekend.
Ik neem aan dat je "Master" (of Science, Arts, etc.) bedoelt? Als je promoveert, dan wordt je een drs (doctorandus)...
Drs., doctorandus (dat zou eigenlijk de aanduiding zijn van degene die aan zijn proefschrift aan het werken is, de promovendus of 'PhD-student/-candidate' in recentere Nederlandse termen) is het equivalent van master, als je promoveert (sommigen zullen zeggen afstudeert) wordt je doctor (dr.), dat staat ook in het wikipediaartikel dat je aanhaalt. Dat Rutte gepromoveerd zou zijn is mij net als Cyberpope niet bekend.
Voor mij is het allemaal met betrekking tot politici niet zo relevant, een in mijn ogen goede politicus heeft vermoedelijk een goede intelligentie nodig (niet noodzakelijk gekoppeld aan academische prestaties), maar er zijn zoveel andere relevante eigenschappen, dat een meerdimensioneel oordeel specifiek gericht op 'goede politicus' voor mij noodzakelijk is.
[ Voor 51% gewijzigd door begintmeta op 05-04-2019 07:58 ]
Beetje respect voor je bejaarden hier snotneusAmphiebietje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:23:
[...]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je hebt hier helemaal gelijk, ik was slordig... Ere doctoraat voor Rutte moet nog komenCyberpope schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:36:
[...]
Rutte is toch geen Doctor? Volgens mij is hij niet gepromoveerd
Eens, de discussie hier is wel erg eendimensionaal. Dat was al zo natuurlijk omdat het meer over Rutte gaat dan over het kabinet. En de inbreng van de andere leden van dit kabinet als typisch VVD wordt gebracht......begintmeta schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:28:
offtopic:
Voor mij is het allemaal met betrekking tot politici niet zo relevant, een in mijn ogen goede politicus heeft vermoedelijk een goede intelligentie nodig (niet noodzakelijk gekoppeld aan academische prestaties), maar er zijn zoveel andere relevante eigenschappen, dat een meerdimensioneel oordeel specifiek gericht op 'goede politicus' voor mij noodzakelijk is.
En als je een echte studie deed kreeg je een Ir. titel.Cyberpope schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:46:
[...]
Beetje respect voor je bejaarden hier snotneus![]()
. Er zijn er nog genoeg hier die (net als Rutte) voor het bachlor/master stelsel zijn opgegroeid. En als je dan de uni deed kreeg je een drs tite Het stelsel van master is pas vanaf 2001 oid geloof ik.
Ik was in 2000 onderdeel van de laatste generatie die nog een doctoraalexamen deed. Daarna kwam het BaMa-stelsel.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Dan neem ik aan dat het wel/niet voeren van de oude titels nogal opleiding-afhankelijk was, want op mijn universiteit hielden ze zich behoorlijk strikt aan de Ba/Ma-structuur...
Om maar weer eens met een open deur te komen:
https://nos.nl/artikel/22...er-over-communiceren.html
De Raad van State vindt de lastendruk in Nederland "relatief hoog". Daar moet volgens vicevoorzitter Thom de Graaf duidelijker over gecommuniceerd worden door het kabinet. De regering zegt de lasten te verlagen, maar in feite stegen die lasten de afgelopen jaren alleen maar, constateert de raad. "De lastendruk in Nederland wordt steeds hoger."
Dr. is de enige echte titel. De rest is als een stickertje van de jufMugwump schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:15:
[...]
En als je een echte studie deed kreeg je een Ir. titel.
Groot project van start om op de heldere hoe groot de rol van Shell nu is binnen de Nederlandse regering: Klik. In 1 minuut:
Grootste WOB-actie aller tijden, zou gek zijn als dit niet wat gaat opleveren. Al zal dit project wel lang gaan lopen.Platform Authentieke Journalistiek heeft op 12 april zeventien Wob-verzoeken ingediend bij negen ministeries, drie provincies en vijf gemeenten over heel Nederland. We vragen elk document op dat mogelijk inzicht biedt in de samenwerking tussen Shell en de Nederlandse overheid sinds 2005.
Het doel is om te onderzoeken hoe vaak, in welke vorm en om welke redenen er contact is geweest tussen Shell en de Nederlandse overheid. Wat is de invloed van één van de grootste ondernemingen ter wereld op het Nederlandse openbaar bestuur, rond bijvoorbeeld economisch, fiscaal, internationaal, milieu en onderwijsbeleid?
Een team journalisten gaat de documenten doorgraven om de samenwerking tussen Shell en Nederlandse overheden uit de schaduw te halen. Maar we doen ook een beroep op FTM-lezers: op het Wob-dashboard kunnen lezers de procedure in de gaten houden. Ook kunnen de lezers een bijdrage leveren met hun expertise, advies of eigen onderzoek.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Platform Authentieke Journalistiek, met steun van Follow the Money, Stichting Democratie en Media, Corporate Europe Observatory, Lobbywatch en twintig hoogleraren en onderzoekers, onder wie journalist Naomi Klein en hoogleraar Saskia Sassen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Die trend is al een stukje ouder dan een paar jaar, in hoge correlatie met toename van sociaal- en geo-economische segregatie.Napo schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:57:
Om maar weer eens met een open deur te komen:
[...]
Ik wens ze succes. De aandeelhouder aanhouder wint, maar niet alles, en niet zomaar.Brent schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:11:
[...]
Dr. is de enige echte titel. De rest is als een stickertje van de juf
Groot project van start om op de heldere hoe groot de rol van Shell nu is binnen de Nederlandse regering: Klik. In 1 minuut:
[...]
Grootste WOB-actie aller tijden, zou gek zijn als dit niet wat gaat opleveren. Al zal dit project wel lang gaan lopen.
Edit.
Verkenningsaanvraag: werkende armen.
SCP rapportage. Verkenningsaanvraag (PDF).Veel mensen die in armoede leven, hebben gewoon een baan. Het aantal werkende armen neemt bovendien toe, zo bleek uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Dit is voor minister Koolmees aanleiding om de SER te vragen een verkenning uit te voeren naar werkende armen.
Ter verduidelijking: dit gaat dus om werkende mensen in de laagste schalen van inkomsten uit arbeid. Hierbij zijn niet inbegrepen de overige schalen of categorieën, zoals hogere inkomensgroepen met disproportionele lasten (bijvoorbeeld ten gevolge van hypotheek of andere schuld, of door geo-economisch geconcentreerde discrepanties et alii). Ook niet de nog steeds aanwezige segmenten van werkende armoede volgend op de recente kredietcrisis. Ook niet de groeiende selecties van MKB ondernemers onder druk van voortdurende (kunstmatige) krapte kredietvoorziening en de curve van effecten daarvan.
De SER selectie voor verkenningsaanvraag is uitermate selectief, ook voor de genomen selecties, voornamelijk vanwege politieke gevoeligheid van kwestie. Voor de genomen categorie is een half miljoen werkenden een psychologische trigger, 320.000 is een drempel.
Klassiek geval van opdracht met bewuste beperking van blikveld en opdracht. Maar, het is ondanks dit een atypische opdracht aangezien de aanbeveling van resultaten ontbreekt. Naast de recente toename van aandacht voor omstandigheden en effecten van toenemende sociaal-economische segregatie en consumptief-economische destabilisatie is het wel weer een druppel.
Al is het jammer dat opnieuw de grootste motor van economie, het MKB, buiten het blikveld valt.
[ Voor 93% gewijzigd door Virtuozzo op 16-04-2019 08:54 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Frappant, in relatie tot eerdere discussie hier, over de impact van een serie politieke benoemingen bij de Publieke Omroep: de netmanagers.
Via NRC: Televisie naar de smaak van de netmanager
Publieke omroep Netmanagers moeten het profiel van de zender bewaken, maar mogen zich niet met de inhoud van programma’s bemoeien. Dat laatste doen ze wél, en in vergaande mate.
Terwijl er sprake is van een beïnvloedingsstrijd die niet zo veel anders is dan wat we in het Brexit topic in relatie tot BBC voorbij hebben zien komen in verkenningen. Waar politiek de verleiding niet kan weerstaan om zich in te mengen, dat ook doet, om vervolgens zonder het zelf door te hebben daar niet de vruchten van pikt - maar in nieuwe positie komt van private belangen
Via NRC: Televisie naar de smaak van de netmanager
Publieke omroep Netmanagers moeten het profiel van de zender bewaken, maar mogen zich niet met de inhoud van programma’s bemoeien. Dat laatste doen ze wél, en in vergaande mate.
‘Onzin, onzin.” De gemoederen lopen op in de kamer van Gijs van Beuzekom op het Mediapark in Hilversum. De netmanager van televisiezender NPO 2 reageert geprikkeld op kritische vragen. Over zijn macht, over hoe hij ingrijpt in programma’s, over zijn willekeur, en over de angstcultuur bij omroepen en makers die van hem afhankelijk zijn.
Ook buiten de kamer hangt spanning. Hilversum staat aan de vooravond van veranderingen, alweer. Nog maar drie jaar geleden maakte toenmalig staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) de publieke omroep „toekomstbestendig”. Nu gaat minister Arie Slob (Media, ChristenUnie) opnieuw hervormen. Binnenkort komt hij met zijn visie.
Een bila heeft een hoog informeel gehalte. Netmanagers delen hun besluiten mondeling mee. Argumenten komen doorgaans niet op papier.
NRC legt Klein en Van Beuzekom meer voorbeelden voor. Zoals over het (door Van Beuzekom geschrapte) KRO-actualiteitenprogramma Brandpunt+. Dat wilde een documentaire maken over Rutte I, het gedoogkabinet. Toenmalig redacteur Jonathan IJdis: „Eerst leek het erop alsof Gijs positief was, later weer niet. Later hoorde ik dat hij het alleen wilde uitzenden als er ook twee CDA-ministers geïnterviewd zouden worden. Daar sloeg ik steil van achterover, dat een netmanager zich bemoeit met wie je moet interviewen.”
Ondertussen meent veel van publieke opinie dat de publieke omroep spreekwoordelijk links isOok redacteuren van het eveneens opgeheven Dossier EenVandaag getuigen van inhoudelijke bemoeienis. Eerst was er een serie zonder dat met Van Beuzekom over de inhoud van elke aflevering gesproken werd.
Na die serie veranderde dat. „We mochten verder, maar dan moesten we elke aflevering vooraf met hem bespreken. Hij wilde zeggenschap over wat wij gingen onderzoeken en welke richting dat onderzoek uitging”, zegt een van de redacteuren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Da's kamervragen-materiaal. Ik hoop dat aandacht daarvoor kan helpen met het weer onafhankelijker krijgen van de publieke omroep.
(Verklaart wel veel over de media.)
Edit: de totale achteloosheid over hoe dat gaat... "Ik zie geen probleem, dus er is geen probleem."
(Verklaart wel veel over de media.)
Edit: de totale achteloosheid over hoe dat gaat... "Ik zie geen probleem, dus er is geen probleem."

[ Voor 25% gewijzigd door incaz op 23-04-2019 10:33 ]
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Als je naar het 'onbestaan van het middeninkomen'-topic kijkt dan zie je dat dit al véél langer gaande is en véél groter:Virtuozzo schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:13:
[...]
SCP rapportage. Verkenningsaanvraag (PDF).
Ter verduidelijking: dit gaat dus om werkende mensen in de laagste schalen van inkomsten uit arbeid. Hierbij zijn niet inbegrepen de overige schalen of categorieën, zoals hogere inkomensgroepen met disproportionele lasten (bijvoorbeeld ten gevolge van hypotheek of andere schuld, of door geo-economisch geconcentreerde discrepanties et alii). Ook niet de nog steeds aanwezige segmenten van werkende armoede volgend op de recente kredietcrisis. Ook niet de groeiende selecties van MKB ondernemers onder druk van voortdurende (kunstmatige) krapte kredietvoorziening en de curve van effecten daarvan.
De SER selectie voor verkenningsaanvraag is uitermate selectief, ook voor de genomen selecties, voornamelijk vanwege politieke gevoeligheid van kwestie. Voor de genomen categorie is een half miljoen werkenden een psychologische trigger, 320.000 is een drempel.
Klassiek geval van opdracht met bewuste beperking van blikveld en opdracht. Maar, het is ondanks dit een atypische opdracht aangezien de aanbeveling van resultaten ontbreekt. Naast de recente toename van aandacht voor omstandigheden en effecten van toenemende sociaal-economische segregatie en consumptief-economische destabilisatie is het wel weer een druppel.
Al is het jammer dat opnieuw de grootste motor van economie, het MKB, buiten het blikveld valt.
- lage inkomens worden bijgevuld door toeslagen tot 'modaal'
- tot aan modaal bestaat feitelijk niet meer, dankzij toeslagen
- salarissen aanpassen tot aan dit blijkbaar noodzakelijke niveau is een niet bespreekbaar punt
Dus we zitten in een cirkel waarin we structureel te weinig betalen voor arbeid in relatie tot levensonderhoud, dit houden we overeind door een leger van ambtenaren de één na de andere toeslag te laten bedenken en zo voor elk hiaat een pleister te plakken.
Dus dat we een 'working poor' situatie hebben verbaast mij niets. Wat mij verbaast is dat zo weinig mensen dit concept begrijpen - het is voor zoveel politici in ene een verrassing als ze eindelijk begrijpen dat we een hele horde mensen voor de gek houden. En dan is het in ene 'onwenselijk' en 'contraproductief' en doen we er niets aan, want lastig.
Ik zit hier tegenover iemand die het wel uit haar hoofd laat om meer dan 3 dagen te gaan werken - ze verliest dan meer aan toeslagen dan ze er aan netto salaris bij krijgt. Er beginnen dus mensen te arriveren die het wél snappen en zich er naar gaan gedragen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
@NiGeLaToR
Ik heb voorheen wel eens in dat topic gekeken maar hoewel het als TS vast niet jouw bedoeling was (staat zelfs in de eerste post) zagen veel bijdragers het toch vooral als uitnodiging om te klagen over hun eigen belastingdruk. En dan moeten die toeslagen er natuurlijk altijd weer aan geloven.
Terwijl het allemaal niet zo simpel is. Ten eerste ontvangt niet iedereen alle toeslagen. Voor iemand die er slechts eentje heeft kan die toeslag net het verschil maken tussen wel of niet het hoofd boven water kunnen houden. En een éénverdiener met kind is natuurlijk wel het ultieme voorbeeld van toeslagen ontvangen (en misschien niet eens zonder reden).
Niet aan jouw gericht maar wat mij betreft een gouden regel: als je iets wilt veranderen, bedenk dan eerst waarom het er ook alweer was gekomen.
Ik heb voorheen wel eens in dat topic gekeken maar hoewel het als TS vast niet jouw bedoeling was (staat zelfs in de eerste post) zagen veel bijdragers het toch vooral als uitnodiging om te klagen over hun eigen belastingdruk. En dan moeten die toeslagen er natuurlijk altijd weer aan geloven.
Terwijl het allemaal niet zo simpel is. Ten eerste ontvangt niet iedereen alle toeslagen. Voor iemand die er slechts eentje heeft kan die toeslag net het verschil maken tussen wel of niet het hoofd boven water kunnen houden. En een éénverdiener met kind is natuurlijk wel het ultieme voorbeeld van toeslagen ontvangen (en misschien niet eens zonder reden).
Niet aan jouw gericht maar wat mij betreft een gouden regel: als je iets wilt veranderen, bedenk dan eerst waarom het er ook alweer was gekomen.
[@D-e-n ik hou ook geen pleidooi voor eenzijdige afschaffing van toeslagen. Zonder toeslagen kunnen mensen met een middeninkomen of lager ook niet rondkomen. Dat is nu precies het probleem: levensonderhoud te duur, of basis salarissen te laag? Zeg het maar.
Dus ja: die toeslagen zijn nodig, alleen wordt het inmiddels een probleem door de omvang, de afhankelijkheid en groeiend bewustzijn van mensen die in de pakweg 20-30k euro per jaar categorie zitten. In veel gevallen heeft het voor deze groep geen zin om (meer) te werken. Dat is triest, want ik vind dat werk moet lonen. Even los van je sociale contacten, ontplooiing, etc.
Dus ja: die toeslagen zijn nodig, alleen wordt het inmiddels een probleem door de omvang, de afhankelijkheid en groeiend bewustzijn van mensen die in de pakweg 20-30k euro per jaar categorie zitten. In veel gevallen heeft het voor deze groep geen zin om (meer) te werken. Dat is triest, want ik vind dat werk moet lonen. Even los van je sociale contacten, ontplooiing, etc.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Neoliberale politiek wordt meestal gezien als reactie op de bijna-failliete welvaartsstaat. Niet enkel om de landsbegroting weer rond te krijgen (wat kwa belang, volgens mij, teveel wordt overschat), maar ook om geen klassen mensen als 'behoeftig' op te voeden. Het wereldwijd gezien ingewikkelde Nederlandse belasting en toeslagenstelsel zou dat als gevolg hebben: niet wegens de toeslagen, maar wegens de complexe samenhang van het geheel waardoor eigenlijk niemand kan zeggen of en zoja hoeveel hij er met een bepaald salaris op vooruit (of achteruit) gaat. Het maakt het boekhouden moeilijk, sowieso al iets waar de meesten niet op zitten te wachten.
Het maakt dus ook ondoorzichtig dat het modaalx2-3 is die de toeslagen betaalt voor modaalx0,5-1, terwijl wanneer dat duidelijker zou zijn, we, zoals het ook misschien ooit was, we de rekening in plaats daarvan naar modaalx10-100 zouden moeten doorsturen. Dan heeft een '99%'er' veel meer bandbreedte, en daarvan zou je kunnen zeggen dat het goed is.
Zelf heb ik over dat laatste overigens nog geen duidelijk oordeel (het eerste wel
). Is inkomensdifferentiatie positief?
Het maakt dus ook ondoorzichtig dat het modaalx2-3 is die de toeslagen betaalt voor modaalx0,5-1, terwijl wanneer dat duidelijker zou zijn, we, zoals het ook misschien ooit was, we de rekening in plaats daarvan naar modaalx10-100 zouden moeten doorsturen. Dan heeft een '99%'er' veel meer bandbreedte, en daarvan zou je kunnen zeggen dat het goed is.
Zelf heb ik over dat laatste overigens nog geen duidelijk oordeel (het eerste wel
@NiGeLaToR
Vandaar ook een beetje mijn laatste opmerking. Veel toeslagen zijn het gevolg van het feit dat mensen door veranderende omstandigheden maar vaak ook door veranderend beleid moeite kregen met het betalen van hun woonlasten/zorgkosten/kinderopvang etc..
Beste voorbeeld: de zorgtoeslag. Het bestaan van die toeslag is een rechtstreeks gevolg van het invoeren van het nieuwe stelsel. Als je die toeslag kwijt wilt zul je dus moeten kijken naar hoe we het geld voor de zorg "ophalen".
Ik heb de cijfers niet bij de hand maar mijn gevoel zegt dat we vroeger hogere belastingpercentages hadden maar minder toeslagen. Dat is wat mij betreft al een hint waar we naar moeten kijken.
Vandaar ook een beetje mijn laatste opmerking. Veel toeslagen zijn het gevolg van het feit dat mensen door veranderende omstandigheden maar vaak ook door veranderend beleid moeite kregen met het betalen van hun woonlasten/zorgkosten/kinderopvang etc..
Beste voorbeeld: de zorgtoeslag. Het bestaan van die toeslag is een rechtstreeks gevolg van het invoeren van het nieuwe stelsel. Als je die toeslag kwijt wilt zul je dus moeten kijken naar hoe we het geld voor de zorg "ophalen".
Ik heb de cijfers niet bij de hand maar mijn gevoel zegt dat we vroeger hogere belastingpercentages hadden maar minder toeslagen. Dat is wat mij betreft al een hint waar we naar moeten kijken.
@D-e-n het begint ermee dat niet jij en ik het een probleem vinden, maar én een groter deel van de stemgerechtigden én een groter deel van de politici
Prima als we besluiten dat jij en ik dit even gaan oplossen natuurlijk, maar gok dat dat er niet in zit.
En ondertussen wordt het probleem erger en erger. Passen we gewoon de toeslagen nog weer wat verder aan
In verdekte woorden lijkt Dijkhof het middeninkomen topic ook 's doorgebladerd te hebben, maar verder ist vooral populisme wat de headlines haalt
En ondertussen wordt het probleem erger en erger. Passen we gewoon de toeslagen nog weer wat verder aan
In verdekte woorden lijkt Dijkhof het middeninkomen topic ook 's doorgebladerd te hebben, maar verder ist vooral populisme wat de headlines haalt
Het probleem wordt erger omdat werkelijke oplossingen tegen het gevoel in gaan en niet passen in het populistische praatje anno 2019. Mensen stemmen op Baudet die ze belastingverlaging belooft, niet op iemand die zegt een bepaalde belasting te willen verhogen om zodoende wat toeslagen af te kunnen schaffen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:32:
Al ben ik over die stemmen niet zo pessimistisch. Als het namelijk 1 ding laat zien is dat we in één van de welvarendste landen ter wereld er niet in slagen mensen te laten ervaren dat ze in een welvarend land leven. Onder andere die hele toeslagen dramatiek maakt het dat je je onmachtig gaat voelen, overgeleverd aan de goden in Den Haag. En dat op veel vlakken.D-e-n schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:39:
[...]
Het probleem wordt erger omdat werkelijke oplossingen tegen het gevoel in gaan en niet passen in het populistische praatje anno 2019. Mensen stemmen op Baudet die ze belastingverlaging belooft, niet op iemand die zegt een bepaalde belasting te willen verhogen om zodoende wat toeslagen af te kunnen schaffen.
Baudet leert snel genoeg dat macht met veel verantwoording komt - hij vond nu alle aandacht al vervelend. En het is nog nauwelijks begonnen. De volgende stap is dat zijn achterban hem verantwoordelijk gaat houden. Hij zal moeten leveren. Ik wens hem veel wijsheid toe, want het is niet makkelijk een heel land tevreden te houden.
En in de tussentijd hoop ik dat andere partijen weer wat elan vinden om problemen die mensen écht ervaren bespreekbaar te maken, in plaats van te beredeneren waarom mensen dat niet mogen ervaren. Volgens mij is die politiek correcte ontkenning van de onderbuik een belangrijk element.
In hoeverre is dit geen achterhoedegevecht, zou de focus van de kamer zich ook op de ongereguleerde sociale media en streaming diensten moeten richten? Er kijken tegenwoordig meer mensen Netflix dan NPO1/2/3 lijkt wel.Virtuozzo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:19:
Ondertussen meent veel van publieke opinie dat de publieke omroep spreekwoordelijk links isTerwijl er sprake is van een beïnvloedingsstrijd die niet zo veel anders is dan wat we in het Brexit topic in relatie tot BBC voorbij hebben zien komen in verkenningen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hmm, wat ik met @D-e-n eens ben is dat het debat (topic) erg vaak over het eigen vestzak gaat, terwijl je de hele fanfare als borstzak-vestzak kunt samenvatten. De vraag die ik heb: 1) doen de details (meestal komt de onderbuik met details op de proppen) van de hoogte van toeslag X of belasting Y ertoe als er aan het fundament niets veranderd? 2) moet het fundament eigenlijk wel veranderen? Is er een probleem met nivellering binnen de 99%?NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:52:
[...]
En in de tussentijd hoop ik dat andere partijen weer wat elan vinden om problemen die mensen écht ervaren bespreekbaar te maken, in plaats van te beredeneren waarom mensen dat niet mogen ervaren. Volgens mij is die politiek correcte ontkenning van de onderbuik een belangrijk element.
Teveel de focus op de details resulteert in Rutte-3 koopkrachtplaatje-tuning, met een procentje hier eraf en daar erbij. Dat is juist ons allemaal met een kluit het riet insturen: we hebben het volgens mij daardoor over details terwijl we ook eens over het grote plaatje zouden kunnen hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 23-04-2019 12:03 ]
Dat zou je nog tegenvallen ... TV is met name voor die demografische segmenten relevant voor electorale bindingskracht van politieke affiniteit uitermate relevant draagvlak. Daarnaast, het werkt ook als hefboom op overige informatiestromen, net zoals je dat bij de feedmechanismen ziet.hoevenpe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:01:
[...]
In hoeverre is dit geen achterhoedegevecht, zou de focus van de kamer zich ook op de ongereguleerde sociale media en streaming diensten moeten richten? Er kijken tegenwoordig meer mensen Netflix dan NPO1/2/3 lijkt wel.
Sociale media is voor het grootste gedeelte een monitormechanisme in het Nederlandse in politieke zin, met flinke perverse prikkel. Valstrik van laten leiden door moment/uitzondering.
Nee, politisering van media is geen achterhoedegevecht. Denk aan de lessen van Brexit. Politiek is het instrument, maar heeft niet door dat het zelf gebruikt in de goot eindigt wanneer dit soort deuren opengaan.
Mijn optiek: parlementaire enquête. Politiek spel leidt niet enkel tot compromitteren van burger & bedrijf, maar tot verlies van positie voor politiek, en flink wat soevereiniteit. Mag men heel snel heel hard over na gaan denken.
Het zou moeten opvallen dat door de plaatsing van benoemingen niet politiek het hand boven het hoofd gehouden wordt, maar groot-zakelijk status quo belang - wat door onvermogen & onwil de samenleving voor steeds hogere kosten stelt.
No-brainer eigenlijk. Politiek wordt in positie van afhankelijkheid gebracht, buiten bestel om. Samenleving krijgt de kosten van de oude grote vijf plus de lasten.
Divide / Detail / Distract. Reflexief menselijk, verklaarbaar, maar inderdaad - big picture.Brent schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:02:
[...]
Hmm, wat ik met @D-e-n eens ben is dat het debat (topic) erg vaak over het eigen vestzak gaat, terwijl je de hele fanfare als borstzak-vestzak kunt samenvatten. De vraag die ik heb: 1) doen de details (meestal komt de onderbuik met details op de proppen) van de hoogte van toeslag X of belasting Y ertoe als er aan het fundament niets veranderd? 2) moet het fundament eigenlijk wel veranderen? Is er een probleem met nivellering binnen de 99%?
Teveel de focus op de details resulteert in Rutte-3 koopkrachtplaatje-tuning, met een procentje hier eraf en daar erbij. Dat is juist ons allemaal met een kluit het riet insturen: we hebben het volgens mij daardoor over details terwijl we ook eens over het grote plaatje zouden kunnen hebben.
Probleem: detail is relevant, zeker bij complexiteit. Maar methodiek van omgang is niet optimaal, zie bijvoorbeeld de valstrikken hier: FNV en IISG presenteren De Lage Lonen Show. Over achterblijvende lonen, perverse regelingen en goedkope arbeid.
Wat goedbeschouwd echt bizarre uitgangspunten zijn, want onze welvaartsstaat is helemaal niet failliet, ook niet bijna. Onze economie is draagkrachtig genoeg. En 'behoeftig' is ook een heel raar idee: in een samenleving als de onze zijn we allemaal verbonden, maar is haast niemand echt behoeftig.Brent schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:24:
Neoliberale politiek wordt meestal gezien als reactie op de bijna-failliete welvaartsstaat. Niet enkel om de landsbegroting weer rond te krijgen (wat kwa belang, volgens mij, teveel wordt overschat), maar ook om geen klassen mensen als 'behoeftig' op te voeden.
Het neoliberalisme werkt er dan ook juist naartoe om mensen weer wel behoeftig te maken. Om ze te leren dat ze niet meer vanzelfsprekend onderdeel zijn van de maatschappij maar weer aan de rand moeten staan en 'dankbaar' zijn.
Dit zeker.Het maakt dus ook ondoorzichtig dat het modaalx2-3 is die de toeslagen betaalt voor modaalx0,5-1, terwijl wanneer dat duidelijker zou zijn, we, zoals het ook misschien ooit was, we de rekening in plaats daarvan naar modaalx10-100 zouden moeten doorsturen.
"Lijkt." Wellicht even onderbouwen met cijfers ipv dat soort aannames uit de lucht te plukken?hoevenpe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:01:
[...]
In hoeverre is dit geen achterhoedegevecht, zou de focus van de kamer zich ook op de ongereguleerde sociale media en streaming diensten moeten richten? Er kijken tegenwoordig meer mensen Netflix dan NPO1/2/3 lijkt wel.
Maar het 'lijkt' mij onzin, niet alleen omdat de NPO met regelmaat hoge kijkcijfers trekt, maar vooral ook omdat de programma's een impact hebben die totaal anders is dan netflix en over heel andere onderwerpen gaan: onderzoeksjournalistieke programma's en documentaires geven informatie, talkshows bepalen in grote mate debat. Eigenschappen van een goede democratie/rechtstaat met toezicht door de media. We hebben een goede publieke omroep nodig. Of nee, we hebben een goed publiek bestel nodig waarin diverse omroepen verschillende dingen kunnen doen, en behoorlijk onafhankelijk.
Netflix betekent daar niets in, staat daar helemaal buiten.
Otten mag vertrekken, ongetwijfeld omdat hij onlangs in de NRC de Grote Lijder afviel: https://www.nrc.nl/nieuws...ractiemedewerker-a3958069
Saillant treffende typefoutBrent schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:11:
Otten mag vertrekken, ongetwijfeld omdat hij onlangs in de NRC de Grote Lijder afviel: https://www.nrc.nl/nieuws...ractiemedewerker-a3958069
Je zou toch verwachten dat er binnen een 'Forum' ruimte is voor verschillende meningen...Brent schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:11:
Otten mag vertrekken, ongetwijfeld omdat hij onlangs in de NRC de Grote Lijder afviel:
dat valt wel mee. bleek eerder ook al toen er mensen uit de partij stapten wegens het gebrek aan interne democratie.
Is dit niet allemaal een plot om gewoon in het nieuws te blijven. Daar varen ze namelijk behoorlijk wel bij.
Lijkt toch echt op de te verwachten machtsstrijd tussen de 'redelijken' en de flamboyante voorman:Cyberpope schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:05:
Is dit niet allemaal een plot om gewoon in het nieuws te blijven. Daar varen ze namelijk behoorlijk wel bij.
Krijg er een heel erg 'Leefbaar Nederland' gevoel bij, Fortuyn die in zijn Bentley wegreed en aankondigde de volgende PM te worden.Harde machtsstrijd tussen oprichters van Forum voor Democratie
‘Henk ís de partij’, werd ooit gezegd over Otten, maar in de interne machtsstrijd lijkt Baudet nu toch aan de winnende hand. De partijleider voorkwam eerder al dat het bestuur werd uitgebreid met medestanders van Otten. Vervolgens verloor Otten zijn positie als penningmeester. Nu verliest hij zijn baan als politiek adviseur op het Binnenhof. Wordt Otten straks wel nog fractievoorzitter in de senaat? ‘Zoals het er nu uitziet gaat hij een rol spelen in de Eerste Kamer’, zei Baudet dinsdag. Even minzaam als onheilspellend.
Nee, net als bij de PVV is het een structuur van autoritarisme, wat op pijnlijke wijze niet conform de vereisten van ons bestel is en eigenlijk de kiezer al duidelijk zou moeten maken dat je als kiezer een non-topic bent, slechts gereedschap.Cyberpope schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:05:
Probleem is echter dat er heel veel presentatie en marketing omheen zit, waardoor de gemiddelde kiezer niet de structuur of kenmerken van organisatie ziet. Op die manier zie je ook niet het verschil tussen die presentatie en de daadwerkelijke doelstellingen. Attendeer je de reeds verbonden kiezer daar op, dan levert dat enkel confrontatie op (met persoon, dan wel met cumulatieve bias voor de persoon).
De leider die met flair leidt en met verve lijdt, wat men deelt, geen machtsdeling of scheiding van machten want slachtoffer en ideaal onder druk, geen scheiding van machten - ga zo door.
De binnenbrand woekert verder:
Henk Otten (FVD) op zijspoor na een betaling aan zichzelf
In de boekhouding van de partij is ontdekt dat Otten eerder dit jaar geld overmaakte aan zijn eigen adviesbedrijf, zonder overleg met andere bestuursleden. Nadat dit aan hem was voorgehouden heeft hij het bedrag teruggestort in de partijkas.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
En Baudet heeft een voedselvergiftiging opgelopen las ik en kan dus niet de pers te woord staan.
Alleen dat bericht over dat geld, waarom komt dat nu opeens naar buiten? Komt op mij erg over als het straatje van Baudet schoonvegen door te laten zien wat voor slecht persoon Otten is.
Alleen dat bericht over dat geld, waarom komt dat nu opeens naar buiten? Komt op mij erg over als het straatje van Baudet schoonvegen door te laten zien wat voor slecht persoon Otten is.
[ Voor 49% gewijzigd door hjs op 25-04-2019 16:53 ]
^^
Braakbal die dwars zit bij onze politieke uil van Minerva?
Braakbal die dwars zit bij onze politieke uil van Minerva?
Ondertussen heeft de rechtbank de vloer aangeveegd met de eis van Anne-Wil Duthler (Eerste Kamerlid VVD, die heel diep in belangenverstrengeling zit tussen haar BV's en de onderwerpen waar ze over gaat in de Eerste Kamer) tegen Quote: https://www.quotenet.nl/n...senator-anne-wil-duthler/
"‘Door op herhaalde vragen van Quote vage en ontwijkende antwoorden te geven heeft Duthler in ieder geval de onduidelijkheid over haar positie niet weggenomen. Eerder kan worden gezegd dat zij door zo te handelen de boodschap van het artikel, dat Duthler onvoldoende onderscheid maakt tussen haar verschillende functies en ondernemingen, heeft bevestigd’, zo stelt de rechtbank, die Quote in het vonnis nog een extra steun in de rug geeft. ‘De samenleving is erbij gebaat te worden geïnformeerd over de (on)kreukbaarheid van haar vertegenwoordigers, en Quote heeft er dus belang bij om het electoraat daarover te informeren en het handelen van volksvertegenwoordigers (ook buiten de Kamer) kritisch tegen het licht te houden. "
Dat is behoorlijk ondubbelzinnige taal van de rechtbank.
"‘Door op herhaalde vragen van Quote vage en ontwijkende antwoorden te geven heeft Duthler in ieder geval de onduidelijkheid over haar positie niet weggenomen. Eerder kan worden gezegd dat zij door zo te handelen de boodschap van het artikel, dat Duthler onvoldoende onderscheid maakt tussen haar verschillende functies en ondernemingen, heeft bevestigd’, zo stelt de rechtbank, die Quote in het vonnis nog een extra steun in de rug geeft. ‘De samenleving is erbij gebaat te worden geïnformeerd over de (on)kreukbaarheid van haar vertegenwoordigers, en Quote heeft er dus belang bij om het electoraat daarover te informeren en het handelen van volksvertegenwoordigers (ook buiten de Kamer) kritisch tegen het licht te houden. "
het was natuurlijk ook wel erg duidelijk aangezien mevrouw duthler in toga de rechtbank binnenkwam, en het nu net ging over de vele petten die ze draagt. hoezo illustratief.incaz schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:03:
Ondertussen heeft de rechtbank de vloer aangeveegd met de eis van Anne-Wil Duthler (Eerste Kamerlid VVD, die heel diep in belangenverstrengeling zit tussen haar BV's en de onderwerpen waar ze over gaat in de Eerste Kamer) tegen Quote: https://www.quotenet.nl/n...senator-anne-wil-duthler/
Was op BNR zojuist ook de hypothese. Ook brengen de verschillende FvD topmannen allemaal een ander cq hun eigen verhaal naar buiten en debatteren ze er vrolijk via Twitter op los ipv met elkaar in persoon.hjs schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:52:
En Baudet heeft een voedselvergiftiging opgelopen las ik en kan dus niet de pers te woord staan.
Bij BNR zetten ze hun geld in op het ontstaan van enkele 1 persoonsfracties. Je verwacht het niet, dat ze binnen no-time over elkaar heen rollen en naar de macht grijpen.
LOL...
Tja als je een structuur in elkaar timmert die heel democratisch lijkt, maar eigenlijk niet is (zo veel duizende leden nodig om een bestuurslid weg te kunnen sturen), kun je daar ook zelf last van krijgen als je wel iemand weg wil hebben......
Tja als je een structuur in elkaar timmert die heel democratisch lijkt, maar eigenlijk niet is (zo veel duizende leden nodig om een bestuurslid weg te kunnen sturen), kun je daar ook zelf last van krijgen als je wel iemand weg wil hebben......
Beetje naïef ook wel. Waarom zou je geen dubbele autorisatie op betalingsopdrachten zetten? Juist om dit soort gedoe te voorkomen. Heb het ook bij sportverenigingen en VvE gezien dat het niet geregeld was, i.m.o. moet je dat niet willen. Kleine moeite om het te regelen bij de bank.
Maar goed, LPF deel 2 in wording
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ja dit is bestuurlijk amateurisme 101.Bastien schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:50:
[...]
Beetje naïef ook wel. Waarom zou je geen dubbele autorisatie op betalingsopdrachten zetten? Juist om dit soort gedoe te voorkomen. Heb het ook bij sportverenigingen en VvE gezien dat het niet geregeld was, i.m.o. moet je dat niet willen. Kleine moeite om het te regelen bij de bank.
Maar goed, LPF deel 2 in wording.
Henk Otten is gevraagd het bestuur en de partij te verlaten. Maarja, omdat daar zoveel leden voor nodig zijn kunnen ze hem vrijwel onmogelijk dwingen c.q. via een reguliere stemming hem uit z'n functie zetten. Scheelt weer een éénmansfractie wellicht, maar het wordt vast nog veel gezelliger bij FvD.
Ergens ben ik teleurgesteld dat het precies volgens verwachting gaat.
(Weet je wat ik nou echt leuk zou vinden? Als men dit voorspelbare verloop, evenals de voorspelbare corruptie bij de VVD die ondertussen ook speelt, op een of andere manier gebruiken om een volgende keer zinnigere keuzes te maken, door integriteit mee te laten spelen. En dat we dan gewoon weer naar GTST kijken voor de soap.)
https://www.ad.nl/politie...a-karaktermoord~a7f7a305/
En Otten is uit het bestuur. That escalated quickly.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mensen die 30.000 euro naar zichzelf overmaken moet je natuurlijk waar mogelijk gelijk uit alle functies ontheffen. Denk dat ze het met een sisser hebben proberen laten aflopen maar Otten kan niet stil zitten als hij wordt geschoren. De volgende stap is dat hij om zich heen gaat slaan. Of loop ik nu te hard van stapel?
Na lezen van @Señor Sjon link.. het om zich heen roeien is reeds begonnen.
Zal hij de nederlandse Bannon worden en dan Baudet de nederlandse minister president 'Trump'?
Zal hij de nederlandse Bannon worden en dan Baudet de nederlandse minister president 'Trump'?
[ Voor 21% gewijzigd door MrMonkE op 25-04-2019 20:40 ]
★ What does that mean? ★
LPF taferelen, lijkt 2003 wel...Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:29:
Wat ik vooral niet begrijp: je bent in de peilingen ruim de grootste partij van Nederland en dan stort het kaartenhuis in omdat iemand uit het bestuur zichzelf voor een schamele 30k probeert te verrijken. Hoe dom kan je zijn?
[ Voor 35% gewijzigd door hoevenpe op 25-04-2019 20:37 ]
Ik sluit zelfs niet uit dat hij er recht op heeft maar je hebt de bestuurlijke procedure te respecteren.hoevenpe schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:33:
[...]
LPF taferelen, lijkt 2003 wel...
Wat ik vooral niet begrijp: je bent in de peilingen ruim de grootste partij van Nederland en dan stort het kaartenhuis in omdat iemand uit het bestuur zichzelf voor een schamele 30k probeert te verrijken. Hoe dom kan je zijn?
Het is gewoon heel kneuterig.
★ What does that mean? ★
Het is natuurlijk meer dan die financiële blunder. Baudet wil Otten overduidelijk kwijt om zijn one man show te kunnen voortzetten.
De timing is natuurlijk meer dan verdacht...D-e-n schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:46:
Het is natuurlijk meer dan die financiële blunder. Baudet wil Otten overduidelijk kwijt om zijn one man show te kunnen voortzetten.
Ik kan het inderdaad niet los zien van het interview van Otten in de NRC, kon me er redelijk goed in vinden:
https://www.nrc.nl/nieuws...veel-naar-rechts-a3957609
Richtingenstrijd die uitgevoerd wordt waarbij oud vuil gebruikt wordt als politiek instrument. Het is in ieder geval duidelijk dat Baudet deze ronde gewonnen heeft.
https://www.nrc.nl/nieuws...veel-naar-rechts-a3957609
Richtingenstrijd die uitgevoerd wordt waarbij oud vuil gebruikt wordt als politiek instrument. Het is in ieder geval duidelijk dat Baudet deze ronde gewonnen heeft.
Dat is de VVD in elk geval absoluut niet met je eens.MrMonkE schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:32:
Mensen die 30.000 euro naar zichzelf overmaken moet je natuurlijk waar mogelijk gelijk uit alle functies ontheffen.
Ik vind dit echt hetzerig gedrag. Je draagt hiermee bij aan het creeren van theater en zelfs aan het platformen van een extremistische stoker als Bannon. Bannon heeft expliciet gezegd dat hij de democratie het liefst volledig ondermijnt. Sta er alsjeblieft bij stil dat dat geen grap is, zeker niet van Bannon, en wat dat betekent voor de kwaliteit van onze samenleving, en wat het al betekend heeft voor de kwaliteit van de samenleving in de VS (concentratiekampen, een explosie van racistisch geweld, het stopzetten van anticorruptie-initiatieven.)Denk dat ze het met een sisser hebben proberen laten aflopen maar Otten kan niet stil zitten als hij wordt geschoren. De volgende stap is dat hij om zich heen gaat slaan. Of loop ik nue te hard van stapel?
Zou hij de nederlandse Bannon worden en dan Baudet de nederlandse minister president 'Trump'?
Toch platform je dit.
Ik ben benieuwd of ze nu nog zendtijd bij Harry Mens krijgen. Was die van het kamp Otten?
Dus Otten heeft ooit 30k naar zichzelf overgemaakt, waarschijnlijk had hij er recht op maar heeft de procedures niet gevolgd. Geeft een negatief interview en daags erna vliegt hij er uit?
Volgens mij horen we niet het hele verhaal. Helemaal omdat ik denk dat Otten dit niet op het spel zou zetten voor 30k aangezien hij zelf genoeg heeft
Volgens mij horen we niet het hele verhaal. Helemaal omdat ik denk dat Otten dit niet op het spel zou zetten voor 30k aangezien hij zelf genoeg heeft
Het begint steeds meer op politiek cluedo te lijken:
Dat geld overmaken valt dus relatief mee, wie trekt er werkelijk aan de touwtjes?Kreeg FvD’er Otten een dolk in de rug gestoken? Hiddema: ‘Ja, maar van wie? Ik zou het niet weten’
‘Simpel zo, men heeft in het bestuur ontdekt dat meneer Otten op een zeker moment een zeker geldbedrag aan zichzelf heeft gedoneerd. Dat heeft hij gedaan omdat hij vond dat hij vanwege heel veel werk daar wel recht op had. Heeft-ie niet alleen voor zichzelf gedaan, maar ook voor enkele anderen.
‘Dat was helemaal niet met kwaaie bedoelingen, je moet het ook geen fraude noemen, of een greep in de kas, want dat doe je alleen als je weet dat het nooit ontdekt wordt. Maar dit is natuurlijk zo opzichtig als het maar kan.
baudet zijn ego is gewoon te groot, lijkt me. ik zie wel enige gelijkenissen tussen baudet en een zekere blonde man aan de andere kant van de oceaan. dergelijk grote ego's laten weinig tot geen ruimte over voor anderen.
Dat valt te bezien. Dhr. Otten vertegenwoordigde wel de kapitaalkrachtige stakeholders achter de FvD, waaronder Dhr. Mens. Als die vinden dat een FvD zónder Otten beter luistert naar hun commerciële lobby zullen ze blijven.D-e-n schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:54:
Ik ben benieuwd of ze nu nog zendtijd bij Harry Mens krijgen. Was die van het kamp Otten?
Maar als die gaan lopen weet eenieder dat het schip water maakt.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Het bestuur, want de ledenvergadering heeft effectief geen zeggenschap omdat het quorum niet gehaald kan worden.hoevenpe schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:20:
Dat geld overmaken valt dus relatief mee, wie trekt er werkelijk aan de touwtjes?
We zijn bij een de-facto eenmanspartij met >30.000 donateurs aangekomen.
Ik geloof nog niet dat FvD naar de haaien gaat. Ja, de LPF heeft blubblubblub gedaan, maar dat kwam natuurlijk ook omdat de grote leider er niet meer was. Een richtingenstrijd of dwarsliggende prominenten hoeven niet het einde van een partij te zijn.
De VVD heeft een richtingenstrijd gehad tussen Verdonk en Rutte, maar volgens mij bestaat de VVD nog steeds, met die Rutte als leider. Verdonk is wel volledig van het toneel verdwenen.
De PVV heeft een hele rits problemen gehad. maar Geert is daar nog steeds de grote baas, en iedereen die hem dwarszat heeft ook geen politiek leven meer.
In de SP rommelt het ook al een poos, en op wat splitsingen op gemeenteniveau na is er niks gebeurd voor zover ik weet.
Ja, er wordt flink met modder gegooid nu in de FvD en het is lekker chaotisch, maar ik verwacht nog geen totale meltdown.
Het kan wel interessant worden als er gekke dingen in de Provinciale Staten gebeuren, daar lijken ze wat meer de Ottense koers te varen, wat splitsingen daar en Thierry kan dag-dag zwaaien naar de FvD als grootste in de EK.
Maar ik zie FvD nog niet full-LPF gaan.
De VVD heeft een richtingenstrijd gehad tussen Verdonk en Rutte, maar volgens mij bestaat de VVD nog steeds, met die Rutte als leider. Verdonk is wel volledig van het toneel verdwenen.
De PVV heeft een hele rits problemen gehad. maar Geert is daar nog steeds de grote baas, en iedereen die hem dwarszat heeft ook geen politiek leven meer.
In de SP rommelt het ook al een poos, en op wat splitsingen op gemeenteniveau na is er niks gebeurd voor zover ik weet.
Ja, er wordt flink met modder gegooid nu in de FvD en het is lekker chaotisch, maar ik verwacht nog geen totale meltdown.
Het kan wel interessant worden als er gekke dingen in de Provinciale Staten gebeuren, daar lijken ze wat meer de Ottense koers te varen, wat splitsingen daar en Thierry kan dag-dag zwaaien naar de FvD als grootste in de EK.
Het blijft sowieso het gevaar voor dit soort partijen die vooral "tegen" van alles en nog wat zijn en die drijven op het charisma van de partijleider. Er is geen beleid waar de hele partij achter staat. De ene wil vooral bestuurlijke vernieuwing, de ander wil minder immigratie en weer een ander wil vooral een nog rechtser economisch beleid. Buiten ontevredenheid is er weinig wat die mensen bindt.
Voeg daarbij een programma dat de burger alleen maar geld belooft maar nergens concreet wordt waar het vandaan komt en het is vroeg of laat onvermijdelijk dat het gaat schuren. Dat wordt, nu men nog geen verantwoordelijkheid heeft, door veel blabla en marketing ondergesneeuwd maar dat kan niet eeuwig duren.
Het kan natuurlijk dat men de gehele vleugel van Otten dumpt en "eensgezind" verder gaat op basis van retoriek van de partijleider maar vraag is er wat er dan voor beleid uit komt rollen. Want buiten zijn gebruikelijke tirades is Baudet politiek gezien toch vooral een hol vat gebleken zonder inhoud op andere terreinen. Zijn afgang in de een op een met Thieme (debat Provinciale Staten bij de NOS) was zo veelzeggend wat mij betreft. Omdat het Baudet was durfde de pers het niet aan te stippen maar ieder ander politicus was afgemaakt na zo'n optreden.
Voeg daarbij een programma dat de burger alleen maar geld belooft maar nergens concreet wordt waar het vandaan komt en het is vroeg of laat onvermijdelijk dat het gaat schuren. Dat wordt, nu men nog geen verantwoordelijkheid heeft, door veel blabla en marketing ondergesneeuwd maar dat kan niet eeuwig duren.
Het kan natuurlijk dat men de gehele vleugel van Otten dumpt en "eensgezind" verder gaat op basis van retoriek van de partijleider maar vraag is er wat er dan voor beleid uit komt rollen. Want buiten zijn gebruikelijke tirades is Baudet politiek gezien toch vooral een hol vat gebleken zonder inhoud op andere terreinen. Zijn afgang in de een op een met Thieme (debat Provinciale Staten bij de NOS) was zo veelzeggend wat mij betreft. Omdat het Baudet was durfde de pers het niet aan te stippen maar ieder ander politicus was afgemaakt na zo'n optreden.
@D-e-n Maar maakt dat uit anno nu, dat je een hol vat bent? Wilders doet het er nog goed genoeg mee. Het hele idee van die politieke stroming is dat je een hol vat bent, want dat is wel zo makkelijk. Je komt niet ver met nuance, feitelijkheden en compromissen.
Politiek is natuurlijk sowieso altijd tot een bepaalde hoogte geloof, maar zodra populisme de hoek om komt kijken in een partij krijgt geloof de overhand, en het maakt de kiezers gewoon niet meer uit wat er gezegd wordt, ze geloven wel dat het goed is, want Onze Grote Leider is groot en leidt ons!
Dat zie je bij het CDA en VVD ook gewoon gebeuren, de dividendbelasting is natuurlijk een prachtig voorbeeld, zo makkelijk dat het flauw is, maar ook het drugsbeleid is beleid wat gebaseerd is op gebakken lucht, niet op feiten.
Politiek is natuurlijk sowieso altijd tot een bepaalde hoogte geloof, maar zodra populisme de hoek om komt kijken in een partij krijgt geloof de overhand, en het maakt de kiezers gewoon niet meer uit wat er gezegd wordt, ze geloven wel dat het goed is, want Onze Grote Leider is groot en leidt ons!
Dat zie je bij het CDA en VVD ook gewoon gebeuren, de dividendbelasting is natuurlijk een prachtig voorbeeld, zo makkelijk dat het flauw is, maar ook het drugsbeleid is beleid wat gebaseerd is op gebakken lucht, niet op feiten.
@RobinHood
Nu heb je het over de kiezer. En zolang er geen verantwoordelijkheid aan te pas komt kan dat inderdaad goed gaan.
Ik heb het over degenen die werken voor de partij, die lid zijn, die ook in de kamers zitten. Ook bij partijen met een bepaalde marketing zoals CDA en VVD is er toch wel degelijk een bepaalde grondgedachte. Er is iets wat al die mensen bindt om juist iets voor die bepaalde partij te doen. Er is wel eens onenigheid over de koers maar het is niet dat de VVD plots de vertegenwoordiger van de uitkeringstrekkers wordt.
Die grondgedachte is/was bij het Forum niet aanwezig. En als de grote leider dan ook zelf inhoudelijk clueless is dan vraag ik me af wat je nu gaat krijgen. Staan er nu anderen op? Laat Baudet dat toe?
Nu heb je het over de kiezer. En zolang er geen verantwoordelijkheid aan te pas komt kan dat inderdaad goed gaan.
Ik heb het over degenen die werken voor de partij, die lid zijn, die ook in de kamers zitten. Ook bij partijen met een bepaalde marketing zoals CDA en VVD is er toch wel degelijk een bepaalde grondgedachte. Er is iets wat al die mensen bindt om juist iets voor die bepaalde partij te doen. Er is wel eens onenigheid over de koers maar het is niet dat de VVD plots de vertegenwoordiger van de uitkeringstrekkers wordt.
Die grondgedachte is/was bij het Forum niet aanwezig. En als de grote leider dan ook zelf inhoudelijk clueless is dan vraag ik me af wat je nu gaat krijgen. Staan er nu anderen op? Laat Baudet dat toe?
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 26-04-2019 07:06 ]
Hier zit wel de aanname in dat de leden van een partij ook de richting van een partij sturen. Daar zitten bij flink wat partijen drempels in.D-e-n schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:55:
Ik heb het over degenen die werken voor de partij, die lid zijn, die ook in de kamers zitten. Ook bij partijen met een bepaalde marketing zoals CDA en VVD is er toch wel degelijk een bepaalde grondgedachte.
Daarnaast heb je de ruimte om in de inrichting van bepaalde details belangen te behartigen. Dat is vrijwel nooit het niveau waarop er tijdens congressen gepraat wordt en bij uitstek het niveau waarop adviseurs/lobbyisten 'meewerken' bij de implementatie van beleid.
offtopic:
Niet alles hoeft zo opzichtig als de dividendbelasting
Niet alles hoeft zo opzichtig als de dividendbelasting
Um, nou .. nee. In die zin, Otten kwam met netwerk, maar niet het meest kapitaalkrachtige. Dat is verbonden aan Hiddema, via Chemelot/DSM (wat VNO-NCW de club van vijf noemt, oude multinationals met oorspronkelijk Nederlandse grondslagen).unclero schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:34:
[...]
Dat valt te bezien. Dhr. Otten vertegenwoordigde wel de kapitaalkrachtige stakeholders achter de FvD, waaronder Dhr. Mens. Als die vinden dat een FvD zónder Otten beter luistert naar hun commerciële lobby zullen ze blijven.
Daarbij, 30K+ private donateurs die op geen enkele wijze inspraak hebben levert ook zat op
Weinig kans op inderdaad, net zoals de PVV is de FvD geen democratische partij. Ondanks alle marketing zijn de structuren die van autoritarisme. Dat zorgt voor een volledig andere dynamiek, maar niet voor ander politiek gedrag - politici zijn ook mensen, et voila.RobinHood schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:59:
Ik geloof nog niet dat FvD naar de haaien gaat. Ja, de LPF heeft blubblubblub gedaan, maar dat kwam natuurlijk ook omdat de grote leider er niet meer was. Een richtingenstrijd of dwarsliggende prominenten hoeven niet het einde van een partij te zijn.
Maar die structuur zorgt wel voor perverse prikkels, van leiderschap en lijden, van macht en type machtsstrijd. Dat is heel anders als bij politieke organisatie die wel conform vereisten bestel & regelgeving is.
Zeker, de FvD is niet conform doelstellingen of vereisten van bestel. Maar ben voorzichtig, elke politieke organisatie kent drempels voor sturing van beneden naar boven. Politieke organisatie is economische organisatie, vervolgens bestuurlijke en pas in de politieke arena komen aspecten zoals grondgedachte en opdracht. Dat is waar de politiek van politieke organisatie in rol van component van bestel volgend wordt op burger & bedrijf.D-e-n schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:55:
@RobinHood
Binnen politieke organisatie pur sang mogen de drempels niet onderschat worden. Omdat die structuren inzichtelijk en conform bestel zijn is er ook in organisatie ruimte voor compromis, consensus, communicatie en proces van richting bepalen. Voorbeeld van de week, de deze week overleden Johan Witteveen, wiens loopbaan een prachtig voorbeeld van die complexe realiteit was.
Echter, bij PVV/FvD ontbreken gewoon de structuren van demos cratos op machtsniveau. Daar wringt een schoen die bij al deze discussie buiten beeld valt.
In het algemeen is het een week met eigenlijk alleen maar plezierig politiek nieuws. 
Ik heb er dus ook eentje in de aanbieding die ik persoonlijk bijzonder kan waarderen. Er ligt sinds 26 februari een uitspraak van het Europees Hof van Justitie die stelt dat niet EU investeerders helemaal geen recht hebben op belastingvoordelen die ze verkrijgen via brievenbusfirma's.
Concreet gaat het om het doorsluizen van bronbelastingen naar buiten de EU. Volgens het Europees Hof van Justitie moet er wel belasting betaald gaan worden als je die doorsluist en mag je bijvoorbeeld dividend uitkeringen dus niet uitkeren aan een brievenbusfirma die het meteen buiten de EU verplaatst.
https://nos.nl/artikel/22...al-brievenbusfirma-s.html
Ik heb er dus ook eentje in de aanbieding die ik persoonlijk bijzonder kan waarderen. Er ligt sinds 26 februari een uitspraak van het Europees Hof van Justitie die stelt dat niet EU investeerders helemaal geen recht hebben op belastingvoordelen die ze verkrijgen via brievenbusfirma's.
Concreet gaat het om het doorsluizen van bronbelastingen naar buiten de EU. Volgens het Europees Hof van Justitie moet er wel belasting betaald gaan worden als je die doorsluist en mag je bijvoorbeeld dividend uitkeringen dus niet uitkeren aan een brievenbusfirma die het meteen buiten de EU verplaatst.
https://nos.nl/artikel/22...al-brievenbusfirma-s.html
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik had zelf niet op FvD gestemd deze ronde in de provincie. Maar had er graag een alternatief op rechts bij gehad. Om het maar plat te zeggen: wat mij betreft is de FvD definitief af als partij.
Het lijkt er zwaar op dat Baudet Otten de nek om heeft gedraaid. De graai uit de partijkas is niet handig net als het interview van Otten over Baudet. Maar het interview gaf wel kritiek die IMO terecht was over Baudet en waarschijnlijk had hij die kritiek ook al binnen de partij geuit maar ik vermoed dat de ego van Baudet daar in de weg stond.
Wat ik zo lees qua reacties, vermoed ik dat het de FvD weinig doet. Tegenstanders van de partij smullen erbij, aanhangers zeggen dat er schoon schip wordt gemaakt binnen de partij. Onder aan de streep zal dit weinig doen met de aanhang vermoed ik.
Ottens woorden klonken relativerend en moest de partij met beide benen op de grond houden. Nu hij weg is zal FvD meer het Neverland van Baudet worden.
@DaniëlWW2 ik las het bericht ook. Mooi voor de Apples en Googles van deze wereld. Maar bedrijven binnen de EU zoals Shell ontspringen hiermee de dans. Maar het begin is er.
Het lijkt er zwaar op dat Baudet Otten de nek om heeft gedraaid. De graai uit de partijkas is niet handig net als het interview van Otten over Baudet. Maar het interview gaf wel kritiek die IMO terecht was over Baudet en waarschijnlijk had hij die kritiek ook al binnen de partij geuit maar ik vermoed dat de ego van Baudet daar in de weg stond.
Wat ik zo lees qua reacties, vermoed ik dat het de FvD weinig doet. Tegenstanders van de partij smullen erbij, aanhangers zeggen dat er schoon schip wordt gemaakt binnen de partij. Onder aan de streep zal dit weinig doen met de aanhang vermoed ik.
Ottens woorden klonken relativerend en moest de partij met beide benen op de grond houden. Nu hij weg is zal FvD meer het Neverland van Baudet worden.
@DaniëlWW2 ik las het bericht ook. Mooi voor de Apples en Googles van deze wereld. Maar bedrijven binnen de EU zoals Shell ontspringen hiermee de dans. Maar het begin is er.
Kreeg inderdaad het beeld dat Otten een soort landelijk Leefbaar Rotterdam voor ogen had: rechts conservatief maar wel compromis bereid, deelnemen waar mogelijk en zonder de scherpe/dubieuze randjes van Baudet (Nexit, Boreaal, Klimaatontkenning, etc.)Robkazoe schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:45:
Denk dat men bij de VVD opgelucht adem haalt nu Otten op een zijspoor gezet is: op deze manier wordt FvD voor een groot deel van haar achterban nooit een serieus alternatief.
Een kopie van de VVD minus de afschaffing van de dividendbelasting dus.hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:52:
[...]
rechts conservatief maar wel compromis bereid
Dan heb je kans dat FvD het geld bij louche clubjes gaat zoeken en ongetwijfeld net als de PVV strikt geheim houdt. Dan worden er zomaar ineens Amerikaanse rechts-conservatieve denktanks en Russische belangen vertegenwoordigd door FvD.unclero schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:34:
[...]
Dat valt te bezien. Dhr. Otten vertegenwoordigde wel de kapitaalkrachtige stakeholders achter de FvD, waaronder Dhr. Mens. Als die vinden dat een FvD zónder Otten beter luistert naar hun commerciële lobby zullen ze blijven.
Dit dus.
Dat was toch het hele idee van FvD?FunkyTrip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:53:
[...]
Dan heb je kans dat FvD het geld bij louche clubjes gaat zoeken en ongetwijfeld net als de PVV strikt geheim houdt. Dan worden er zomaar ineens Amerikaanse rechts-conservatieve denktanks en Russische belangen vertegenwoordigd door FvD.
Wellicht hebben ze het zelf nog niet door, maar dat betwijfel ik.
Je wou nu beweren dat het Rusland referendum, de klimaatontkenning, de verstoring van ons democratisch bestel, de demagogie of het extremistische gedachtegoed omtrent afkomst niet genoeg aanwijzingen waren?FunkyTrip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:53:
[...]
Dan heb je kans dat FvD het geld bij louche clubjes gaat zoeken en ongetwijfeld net als de PVV strikt geheim houdt. Dan worden er zomaar ineens Amerikaanse rechts-conservatieve denktanks en Russische belangen vertegenwoordigd door FvD.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Duthler is de fractie uitgegooid. Dat is in elk geval iets.
De Speld heeft wel een aardige analyse:
Ook schandalen stappen over van VVD naar Forum.
[oeps, zie net incaz bericht. nog niet alle schandalen zijn over
]
Ook schandalen stappen over van VVD naar Forum.
[oeps, zie net incaz bericht. nog niet alle schandalen zijn over
Die laatste zin is spot on.
"gaat zoeken"FunkyTrip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:53:
[...]
Laten we eerlijk zijn. Als u met regelmaat bij Harry Mens aan mag schuiven, bent u dat station al een tijdje gepasseerd.FunkyTrip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:53:
Dan heb je kans dat FvD het geld bij louche clubjes gaat zoeken
Verder zoals @Virtuozzo net terecht aanvulde. Hoewel ik persoonlijk iets meer vertrouwen heb in de Nederlandse backers, dan dat ze moeten gaan leuren in Amerika, Rusland of Japan.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Vandaar de hardcore klimaatontkenning, het is weer belangenbehartiging pur sang...Virtuozzo schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:54:
[...]
Um, nou .. nee. In die zin, Otten kwam met netwerk, maar niet het meest kapitaalkrachtige. Dat is verbonden aan Hiddema, via Chemelot/DSM (wat VNO-NCW de club van vijf noemt, oude multinationals met oorspronkelijk Nederlandse grondslagen).
Op zich eens, maar het is wederom een collectie perverse prikkels en belangenbehartiging, impliciet tegen het belang van de staat (!) en de burger (!) in.unclero schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:47:
[...]
Laten we eerlijk zijn. Als u met regelmaat bij Harry Mens aan mag schuiven, bent u dat station al een tijdje gepasseerd.
Verder zoals @Virtuozzo net terecht aanvulde. Hoewel ik persoonlijk iets meer vertrouwen heb in de Nederlandse backers, dan dat ze moeten gaan leuren in Amerika, Rusland of Japan.
Als je tenminste uitgaat van Welvaart in Ruime Zin.
[ Voor 44% gewijzigd door Ramzzz op 26-04-2019 15:01 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ach als er een Russische miljardair een voetbalclub nieuw leven inpompt vragen de supporters ook niet af waar het geld vandaan komt. Ik denk dat het tenzij het Noord Korea of Venezuela is het bij Forumleden niet veel anders zal zijn. "Slecht geld voor goede idealen"-tm zal niet snel ergens worden veroordeeld denk ik.
NB: "Slecht geld voor goede idealen" gaat puur over een begrip en slaat niet op de FvD. Je moet dat er soms bij zeggen want mensen lezen overal maar in wat ze er in willen zien en reageren dan als door een hond gebeten.
★ What does that mean? ★
Nou, men zou zich beter zorgen kunnen maken over gebeten worden door de enorme adder die er onder het gras zit, van dit soort perverse prikkel-belangenbehartiging.MrMonkE schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:00:
[...]
Ach als er een Russische miljardair een voetbalclub nieuw leven inpompt vragen de supporters ook niet af waar het geld vandaan komt. Ik denk dat het tenzij het Noord Korea of Venezuela is het bij Forumleden niet veel anders zal zijn. "Slecht geld voor goede idealen"-tm zal niet snel ergens worden veroordeeld denk ik.
NB: "Slecht geld voor goede idealen" gaat puur over een begrip en slaat niet op de FvD. Je moet dat er soms bij zeggen want mensen lezen overal maar in wat ze er in willen zien en reageren dan als door een hond gebeten.
Het Algemeen Belang is niet gebaat bij specifieke behartiging van belangen die impliciet in tegenspraak zijn met Welvaart in Ruime Zin.
[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 26-04-2019 15:05 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Het zou alleen nuttig zijn om te denken waarom men 'slecht geld' zou willen steken in politieke organisaties. Dat is niet omdat ze zo begaan met jou zijn.MrMonkE schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:00:
"Slecht geld voor goede idealen"-tm zal niet snel ergens worden veroordeeld denk ik.
En het is een fundamentele ondermijning van het concept van een democratie. Ik vind het echt verontrustend hoe onbelangrijk je dat lijkt te vinden.
Ik vind het niet onbelangerijk maar niet verbazend.incaz schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:06:
[...]
Het zou alleen nuttig zijn om te denken waarom men 'slecht geld' zou willen steken in politieke organisaties. Dat is niet omdat ze zo begaan met jou zijn.
En het is een fundamentele ondermijning van het concept van een democratie. Ik vind het echt verontrustend hoe onbelangrijk je dat lijkt te vinden.
★ What does that mean? ★
Door Jorritsma. Ironisch.incaz schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:31:
Duthler is de fractie uitgegooid. Dat is in elk geval iets.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Gaat om een paar weken, alleen maar symbolisch.8088 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:14:
Door Jorritsma. Ironisch.
Ben benieuwd welk middel Thierry heeft tegen buikgriep, sterk spul...
https://www.telegraaf.nl/...griep-baudet-snel-voorbij
[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 26-04-2019 15:29 ]
Dezelfde netwerkverstrengeling ->unclero schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:47:
[...]
Laten we eerlijk zijn. Als u met regelmaat bij Harry Mens aan mag schuiven, bent u dat station al een tijdje gepasseerd.
Precies.Ramzzz schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:58:
[...]
Vandaar de hardcore klimaatontkenning, het is weer belangenbehartiging pur sang...
misschien wat lavendel gesnoven.hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:23:
[...]
Gaat om een paar weken, alleen maar symbolisch.
Ben benieuwd welk middel Thierry heeft tegen buikgriep, sterk spul...![]()
https://www.telegraaf.nl/...griep-baudet-snel-voorbij
Verwijderd
Valt er echt wat te halen in Japan?unclero schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:47:
[...]
Van het klimaatdossier begrijp ik dat grote multinationals dat willen frustreren, maar wat is hun belang bij Nexit? Dat lijkt me slecht voor de eigen winsten...Virtuozzo schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:23:
Dezelfde netwerkverstrengeling ->
Of een verpulverde uilenbal...
Nexit komt uit VS/Rusland om de EU te verzwakken. Net zoals bij de Brexit gedaan is.hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:32:
[...]
Van het klimaatdossier begrijp ik dat grote multinationals dat willen frustreren, maar wat is hun belang bij Nexit? Dat lijkt me slecht voor de eigen winsten...
Wat is het politiek deel van de telegraaf toch een verschrikkelijk propaganda blad. Wat voor nieuwswaarde heeft die titel. Willen ze soms niet dat men geïnformeerd wordt dat er iets gaande is/was bij de FvD.
Zie Brexit. Dezelfde verstrengelingen op basis van a) blootstelling / b) netwerk / c) verbonden (fiscaal) belang / d) afnemende voetafdruk en dus (lokaal) gewicht / e) direct subversief economisch gedrag.hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:32:
[...]
Van het klimaatdossier begrijp ik dat grote multinationals dat willen frustreren, maar wat is hun belang bij Nexit? Dat lijkt me slecht voor de eigen winsten...
Oprecht, zie Brexit.
Daarbij, toepassing optimalisatieprocessen van gewicht & schaal: Never waste a good crisis, always dump costs, always negate threats.
Indicator / monitor voor NL, veranderende verhouding oude multinationals (kwijnende spinoff & voetafdruk, afnemend vermogen tot afschuiven kosten op samenleving, afnemend competitief vermogen versus MKB voor innovatie + R&D) versus MKB (echte multinationals met voetafdruk + spinoff reële economie).
Zo ook deze week weer een kleine veldslag in dat conflict, groot-zakelijke betaaltermijnen ...
Um.Philip Ross schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:38:
[...]
Nexit komt uit VS/Rusland om de EU te verzwakken. Net zoals bij de Brexit gedaan is.
VS: focus op federalisering Europees continent. Ook Trump prikkelt daarop, maar let op, dit is geen politieke federalisering, het is corporatistische federalisering als kernpunt van beleid.
Rusland: EU = chaos (lees: geen machtsmodel autoritarisme en niet verdeeld) + symbool rechtsorde + grondvest sociaal-economische normering dus weg ermee.
In context van de discussie, dit ging om verstrengelingen vanuit Nederland, die verbinding gevonden hebben. Pas daarbij kwamen aspecten van fellow traveller gedrag (DSM) of kompromat (Gasgebouw / Shell) e.d. aan tafel, daarna kwam de factor besmetting vanuit blootstelling netwerk.
Maar goed, dit gaat wat ver voor dit topic, denk ik.
[ Voor 29% gewijzigd door Virtuozzo op 26-04-2019 16:48 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:
-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.
Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:
-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.
Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"