[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 145 Laatste
Acties:
  • 532.782 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Glenfiddich schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:09:
De hele WW-export kwestie is volgens mij zeer eenvoudig op te lossen.

Stel:
- Nederlandse WW is 1200 per maand
- Pools minimumloon is 400 per maand

Pool werkt tijdje in Nederland en vertrekt dan naar Polen. Vraagt vervolgens WW aan. Pool heeft vervolgens sollicitatieplicht teneinde de WW te behouden.

Nederland biedt die Pool vervolgens een baan aan in Polen. Een functie als straatveger o.i.d. (NL zou aan de Poolse overheid kunnen aanbieden om gratis hun straten te gaan vegen, en daar lokale werklozen voor in te gaan zetten).
Loon: 400 euro per maand, want dat is het minimumloon immers.

Pool kan twee dingen doen:
- weigeren; fijn, kan de WW per direct ingetrokken worden want voldoet niet aan sollicitatieplicht
- accepteren; NL overheid bespaart 800 per maand en voor de Pool is de verleiding om aan het Nederlandse geldinfuus te blijven hangen weg, want het levert immers niets méér op dan een andere en wellicht leukere/uitdagender baan in Polen.
Waarom wordt er zo gehammert op dit niet bestaande probleem? letterlijk 32 miljoen op een budget van 300 miljard is 0,01% het het totale budget. Iedereen die hier op zit te hammeren is gefopt door rechts populisten, dit zijn letterlijk rinkelende sleutels om je af te leiden van echte problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

D-e-n schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:05:
En zoals columnist Ozcan Akyol in het AD al opmerkte: die zogenaamde linkse indoctrinatie zou dan ook wel heel erg slecht werken want zo goed gaat het niet met links.
Slechte marketeers. Het is ook moeilijk een product te vermarkten dat eigenlijk iedereen al heeft. Zeker als dat product niet werkt.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:44
3x3 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Slechte marketeers. Het is ook moeilijk een product te vermarkten dat eigenlijk iedereen al heeft. Zeker als dat product niet werkt.
Of er is gewoon geen sprake van indoctrinatie en/of er is veel meer rechtse indoctrinatie. Dat zou de meest simpele (en dus meest waarschijnlijke) conclussie zijn.

Vrijwel het hele publieke debat gaat al jaren over voornamelijk rechtse punten zoals immigratie en de nederlandse cultuur. Vrijwel elk lijsttrekkersdebat gaat daar over en het komt ook eindeloos vaak in het nieuws.

Ook is er bijvoorbeeld veel meer mediaaandacht voor fraude met uitkeringen dan fraude vanuit de bedrijfstop terwijl dat vaak vele malen meer kost voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
3x3 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Het kernproduct van "links" staat onder druk, veel meer dan dertig jaar terug. En het product werkt of beter gezegd: het is noodzakelijk voor een stabiele samenleving. Landen die hun samenleving hebben ingericht op basis van dat product zijn stabieler, de mensen zijn er gelukkiger en mensen hebben meer kansen om succesvol te zijn in die samenleving. Links is noodzakelijk om te zorgen dat dat zo blijft. Rechtse partijen zijn vooral bezig met het promoten van een product waar een groot deel van de bevolking van de VS en het VK al doodziek van is geworden

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 28-03-2019 10:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Philip Ross schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:32:
[...]

Of er is gewoon geen sprake van indoctrinatie en/of er is veel meer rechtse indoctrinatie. Dat zou de meest simpele (en dus meest waarschijnlijke) conclussie zijn.

Vrijwel het hele publieke debat gaat al jaren over voornamelijk rechtse punten zoals immigratie en de nederlandse cultuur. Vrijwel elk lijsttrekkersdebat gaat daar over en het komt ook eindeloos vaak in het nieuws.

Ook is er bijvoorbeeld veel meer mediaaandacht voor fraude met uitkeringen dan fraude vanuit de bedrijfstop terwijl dat vaak vele malen meer kost voor de maatschappij.
De slachtofferrol en gehuil over de vermeende bevooroordeelde media (en onderwijs) is dan ook een kernaspect van het rechtspopulisme. Het is een stroming die heel veel moeite heeft met kritiek. Eigenlijk duldt zij geen tegenspraak.
In veel landen zie je ook dat uitgesproken rechtse media (denk aan Fox News) in aantal misschien onderdoen voor wat linksere (of in ieder geval genuanceerdere) media, maar qua marktaandeel zeker niet. Dat geldt in het Nederlandse krantenlandschap bijvoorbeeld ook.
Dan heb je nog het kapen en herdefiniëren van de politieke concepten 'links' en 'rechts' die eigenlijk worden platgeslagen tot één thema, namelijk migratie.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:21
Verder zijn vele rechtse partijen ook wel erg bezig met het neerzetten van links als het kwaad of een stel achtelijke. Zelfs Buma maakt zich hier soms schuldig aan.
Maar naar mijn mening zijn docenten vaak mensen die andere helpen en uit een bepaalde roeping in het onderwijs zitten. Verbaast mij daarom ook niet dat er meer linkse dan rechtse docenten zijn. (Rechtse mensen zijn nu eenmaal wat meer met alleen zichzelf bezig). En tegenwoordig is rechts meer de stroming van "waar het op staat" de onderbuik gevoelens van mensen meer uitspreken, omdat partijen als PVV en nu ook FVD misschien wel te veel stemmers weg halen. De linkse partijen blijven politiek correcter. Maar wat beter is moet ieder zelf oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
OVT had afgelopen zondag een aardig stukje over het ontkennen van klimaatproblemen van Baudet, en daarbij komt ook wat langs over waarom die patroon zo vaak terugkomt op 'rechts'. Ook herleid het een paar van Baudets uitspraken tot de Amerikaanse denktank die hem verzonnen hebben. Helaas kort, maar toch aardig: https://www.nporadio1.nl/.../494914-klimaatman-baudet

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Waarom wordt er zo gehammert op dit niet bestaande probleem? letterlijk 32 miljoen op een budget van 300 miljard is 0,01% het het totale budget. Iedereen die hier op zit te hammeren is gefopt door rechts populisten, dit zijn letterlijk rinkelende sleutels om je af te leiden van echte problemen.
Als je zo redeneert wil ik ook graag gratis geld. Beetje zwartwerken, zwartsparen, uitkering trekken, wat is het probleem, het is maar een paar duizend euro op een budget van 300 miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_JGC_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Als je zo redeneert wil ik ook graag gratis geld. Beetje zwartwerken, zwartsparen, uitkering trekken, wat is het probleem, het is maar een paar duizend euro op een budget van 300 miljard.
Dat is niet de redenering, de redenering is dat aandacht wordt gericht en resources worden besteedt aan zaken die met het oog op het geprojecteerde achterliggende doel niet de optimale keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
_JGC_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Waren het niet dezelfde figuren die niets aan klimaat verandering willen doen omdat het effect niet gigantisch klein is?

Het lijkt haast dat aandeel pas onbelangrijk wordt wanneer er buitenlanders bij komen te kijken.
Het gaat nu letterlijk om maximaal 1777 gevallen, ik betwijfel het dat dit allemaal "bad faith actors" zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:25:
[...]

Je plaats het hier alsof het een feit is dat de media en het onderwijs links zijn. Dat is echter verre van bewezen en ook in veel gevallen gewoon niet waar.
Ik doelde op de publiek omroepen, niet de media in het algemeen. Of ze daadwerkelijk over het algemeen aan de linker kant zitten kan ik niet onderbouwen, het lijkt me vooral logisch, mede wegens de financiële belangen.
Wat je wel regelmatig ziet de laatste jaren is dan sommige rechtse partijen gewoon de feiten negeren en/of liegen daarover. Dan krijg je dus dat een objectieve beschrijving vervolgens links genoemd word omdat het toevallig tegen rechts in gaat omdat het zich wel aan de feiten houdt.

[...]

Dat progressief gedachtegoed meer raakvlak heeft met onderwijs betekend niet dat het onderwijs daardoor progressiever word. Het kan ook puur zo zijn dat mensen in het hoger onderwijs verder nadenken en meer op de feiten letten en daardoor juist progressiever worden. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Zo lijkt het mij ook logisch dat veel wetenschappers links zijn omdat rechts de laatste tijd behoorlijk bezig is om de wetenschap te negeren of aan te vallen (zie FvD en klimaat als voorbeeld).
Waar het voor mijn gevoel nog wel 's fout gaat is de beeldvorming dat links het alleenrecht op de waarheid heeft. Terwijl ook aan de linker kant nog wel 's wat leugentjes om bestwil zitten (meevallers op het gebied van klimaat, problemen met immigratie). Dit wordt vervolgens verzwegen om het eigen verhaal niet te ondermijnen. Of wetenschappers/geleerden die een kritisch geluid laten horen, maar vervolgens de rechtse hoek in geduwd worden omdat ze blijkbaar ten kostte gaan van de linkse droom.
Politocoloog Bassam Tibi is daar een pijnlijk voorbeeld van: al heb ik wel het idee dat dit probleem in Duitsland groter is.
https://www.volkskrant.nl...en-een-islamist~b1a66f2c/

Dit is niet bedoeld om eventuele leugens van rechts goed te praten, verre van zelfs. Ik denk alleen dat links zichzelf hiermee regelmatig in de voet schiet, ze geven rechts een stok om mee te slaan.
(excuus voor de links/rechts generalisatie O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:51
Om nog even terug te komen op het WW debacle. De flexwet werkt ook hier averechts want dat is de reden dat vele arbeiders niet aan een vaste baan kunnen komen en zich als gevolg daarvan ook niet makkelijk kunnen of durven vestigen in Nederland.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Robertdj schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:48:
[...]

Ik doelde op de publiek omroepen, niet de media in het algemeen. Of ze daadwerkelijk over het algemeen aan de linker kant zitten kan ik niet onderbouwen, het lijkt me vooral logisch, mede wegens de financiële belangen.

[...]

Waar het voor mijn gevoel nog wel 's fout gaat is de beeldvorming dat links het alleenrecht op de waarheid heeft. Terwijl ook aan de linker kant nog wel 's wat leugentjes om bestwil zitten (meevallers op het gebied van klimaat, problemen met immigratie). Dit wordt vervolgens verzwegen om het eigen verhaal niet te ondermijnen. Of wetenschappers/geleerden die een kritisch geluid laten horen, maar vervolgens de rechtse hoek in geduwd worden omdat ze blijkbaar ten kostte gaan van de linkse droom.
Politocoloog Bassam Tibi is daar een pijnlijk voorbeeld van: al heb ik wel het idee dat dit probleem in Duitsland groter is.

Dit is niet bedoeld om eventuele leugens van rechts goed te praten, verre van zelfs. Ik denk alleen dat links zichzelf hiermee regelmatig in de voet schiet, ze geven rechts een stok om mee te slaan.
Het probleem hier is alleen dat die overdreven reacties die van links komen vrijwel altijd normaal volk is en niet politici.

Linkse politici hebben letterlijk last van guilt by association omdat iemand aan met een linkse ideologie leugens versprijd. FvD mag zelf leugen en onwaarheden verspreiden en we mogen hem er niet eens op aanspreken omdat we dan aan het demoniseren zijn.

Er wordt hier wel gigantisch met 2 maten gemeten.

@Cobb er is geen WW debacle, niets meer dan een futiliteit dat buiten proporties wordt opgeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Robertdj schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:48:
[...]

Waarom zou de publieke omroep links zijn? We hebben toch al jaren een rechtse regering? Juist vanwege financien zou je dus verwachten dat ze rechts zijn.
[...]

Links heeft absoluut niet het alleenrecht op waarheid en je moet je afvragen of een paar kritische wetenschappers die tegen 99% van de andere wetenschappers in gaan wel zo veel aandacht moeten krijgen of dat de kans gewoon vrij groot is dat ze niet objectief zijn. Heel vaak blijkt namelijk dat deze kritische geluiden achteraf door betaald onderzoek vanuit een bepaalde lobby groep komt.

Je plaats hier weer framing als "de linkse droom" en juist eindeloos dat soort taalgebruik in de media zorgt voor indoctrinatie maar dan door rechts. Elk kritisch geluid vanuit links word meteen als demoniseren of indoctrineren af gedaan.
Ik denk vooral dat rechts gewoon heel veel meer aan het zeuren is. Links georienteerde wetenschappers komen helemaal niet aan het woord als ze afwijken van de concensus, rechtse wel. En die worden dan logischerwijs kritisch bekeken omdat ze afwijken van de wetenschappelijke concensus en dus een grote kans is dat hun onderdoek niet deugt of gekleurd is. Dat is niet omdat ze een rechts geluid laten horen maar omdat ze een afwijkend geluid laten horen dat voortkomt uit hun rechtse ideeen en niet uit de wetenschap zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:08:
[...]

Het probleem hier is alleen dat die overdreven reacties die van links komen vrijwel altijd normaal volk is en niet politici.

Linkse politici hebben letterlijk last van guilt by association omdat iemand aan met een linkse ideologie leugens versprijd. FvD mag zelf leugen en onwaarheden verspreiden en we mogen hem er niet eens op aanspreken omdat we dan aan het demoniseren zijn.

Er wordt hier wel gigantisch met 2 maten gemeten.
Ik denk dat links dat deels over zichzelf af roept door de "moral highground" te claimen, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het terecht is.
Dat demoniseren vind ik overigens grotendeels onzin, iedereen moet op zijn uitspraken gepakt worden. Mits het inhoudelijk gebeurt. Dus niet Baudet lukraak racist noemen, maar tot in den treure blijven uitleggen waarom bv die overwinningsspeech van hem zo extreem dubieus is.

@Philip Ross
En vanuit welke kant wordt er het meest in de publieke omroepen (of simpel gezegd cultuur) gesneden?

Welke wetenschappelijke consensus? In hoeverre is men het 100% met elkaar eens op het gebied van klimaat? Dat de mens invloed heeft, de temperatuur en de oceanen stijgen is men het wel aardig over eens, maar hoeveel precies?
Zit je te wachten op wetenschappers die claimen dat de oceaanen met 50cm ipv 80cm stijgen als je men ervan probeert te overtuigen dat het toch echt 5 voor 12 is?

[ Voor 17% gewijzigd door Robertdj op 28-03-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:51
@ArgantosNL waarom is het geen probleem en niet de moeite om aard om de afdracht naar het buitenland te beknotten?

Oprecht vraag btw.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoeveel lager wordt de ww-premie eigenlijk door zo'n maatregel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Philip Ross schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:14:
[...]

Waarom zou de publieke omroep links zijn? We hebben toch al jaren een rechtse regering? Juist vanwege financien zou je dus verwachten dat ze rechts zijn.
In een gepolariseerde samenleving (en dat is het grote verschil tussen nu en 20 jaar terug) is iedereen die het niet met je eens is dus tegen. Kritiek is dan altijd een aanval. Als je je als rechts identificeert (want in een gepolariseerde samenleving ben je iets, je denkt of vind het niet meer) en als je een aanval waarneemt (een kritische stem op de NPO) moet de NPO dus links zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:04

Plasma_Wolf

Student

Welke wetenschappelijke consensus? In hoeverre is men het 100% met elkaar eens op het gebied van klimaat? Dat de mens invloed heeft, de temperatuur en de oceanen stijgen is men het wel aardig over eens, maar hoeveel precies?
Zit je te wachten op wetenschappers die claimen dat de oceaanen met 50cm ipv 80cm stijgen als je men ervan probeert te overtuigen dat het toch echt 5 voor 12 is?
99.9999% zeker.

https://futurism.com/climate-change-caused-humans/

Wat betreft je tweede vraag, dit is onderdeel van het wetenschappelijk onderzoek maar intussen stoppen ontkenners nog steeds de vingers in hun oren en zeggen ze dat er 0 cm stijging is en dat alle klimaatwetenschappers het mis hebben, zonder enig inhoudelijk bewijs te leveren.

Voor meer informatie, zie het klimaatdraadje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArgantosNL
Cobb schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:58:
@ArgantosNL waarom is het geen probleem en niet de moeite om aard om de afdracht naar het buitenland te beknotten?

Oprecht vraag btw.
De opbouwen van je WW recht is extreem langzaam, 3 maanden + 1 maand per vol jaar dat je werkt. Dus wil je 1 jaar misbruik maken van de WW in het buitenland moet men 9 tot 10 jaar werken en ook nog ontslagen worden anders heb je geen recht op WW.

Daarnaast is het bedrag wat het kost bijna niet waard om er een discussie over te voeren. En dat is nog naast hoe veel winst hier af geschaafd zou kunnen worden.

Dan wil ik nog een vraag terugketsen, waarom wordt hier zou moeilijk gedaan over die 16 tot 32 miljoen en hebben jullie green grote problemen met de 2 miljard die rutte aan rijke investeerders wilde geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:08
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:27:
en hebben jullie green grote problemen met de 2 miljard die rutte aan rijke investeerders wilde geven?
Hoe kom je daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Hierbij noem ik niemand specifiek, maar er zijn hier meerdere die nu een probleem hebben over een bedrag dat letterlijk 1,5% van de dividend belasting afschaffing. En dat was ook geld dat over de grens verdween, en nu wordt dit kleine bedrag zo zwaar opgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:36:
[...]

En dat was ook geld dat over de grens verdween, en nu wordt dit kleine bedrag zo zwaar opgeblazen.
Ik denk dat dat karakter is, of een gebrek aan financiële opvoeding. Iedereen kent wel mensen van het type penny-wise pound-foolish, en deze fixatie op lekje waar een paar Oost-Euro's hun voordeel mee doen in plaats van het gapende gat van 2miljard is daar een mooi voorbeeld van. Ik denk weleens dat mensen twee (of meerdere) schalen in het hoofd hebben, en zich bij voorkeur of default zich toeleggen om de meest herkenbare, de menselijke, de alledaagse, de zichtbare, en minder met de nationale. Het zou ook verklaren waarom zoveel mensen denken dat ze rijk zijn, terwijl ze ordes verwijdert zijn van de rijkste 0,1%. Er zitten wel meer logaritmische schalen in onze perceptie, waarom dan ook niet op onze financiële knobbels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:08
Och dat domme voetvolk ook dat het verschil niet ziet tussen 2 miljard weg door Rutte (wie hier was het daar mee eens? niemand dacht ik?) en het WW-geld wat weg zou stromen naar Polen. Merk je zelf die moral highground niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:48:
Merk je zelf die moral highground niet?
Ik zie het in eerste instantie als een financiële kwestie: het dichten moet beginnen met de grootste gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:36:
[...]

Hierbij noem ik niemand specifiek, maar er zijn hier meerdere die nu een probleem hebben over een bedrag dat letterlijk 1,5% van de dividend belasting afschaffing. En dat was ook geld dat over de grens verdween, en nu wordt dit kleine bedrag zo zwaar opgeblazen.
Is er over de dividendbelasting niet net zo goed dagenlang landelijk nieuws geweest? Volgens mij was daar toen op Tweakers ook een apart draadje over van vele pagina's. Daar had echt heel het land een mening over. Dan kan je niet claimen dat dit nu wordt opgeblazen t.o.v. de dividendbelasting, die discussie was veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Stoelpoot schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:58:
[...]

Is er over de dividendbelasting niet net zo goed dagenlang landelijk nieuws geweest? Volgens mij was daar toen op Tweakers ook een apart draadje over van vele pagina's. Daar had echt heel het land een mening over. Dan kan je niet claimen dat dit nu wordt opgeblazen t.o.v. de dividendbelasting, die discussie was veel groter.
Dat issue had het voordeel dat het bedrag te berekenen was. Onze sindskort officiële status als belastingparadijs kost ons natuurlijk nog veel grotere bedragen, maar die kunnen we niet precies berekenen. Maar dit soort plaatjes geven een aardig beeld:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Netherlands_treemap.png

Dat kwadrant wordt dus zeker minder belast dan zou horen, en we kunnen dus wel aanvoelen dat 2 miljard een klein deeltje van de misgelopen inkomsten is hier.

Dat is het deel dat ik ordes urgenter vind. Een paar Roemenen die 3 maanden meer uitkering vanuit hun plukloontje meenemen, ja, ik kan me daar gewoon niet in dezelfde mate over opwinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Stoelpoot schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:58:
[...]

De dividend kwestie werd zijn terecht aandacht gegeven het ging om 2 miljard euro dat op het goed gevoel van rutte naar rijke investeerders ging. Met alle leugens enz er om heen.

Nu gaat om het om 16 tot 32 miljoen dat is 0,005 tot 0,01% van het totale budget. En er wordt gedaan alsof dit voor een gigantisch gat in het budget zorgt. Het bedrag is met een factor van 80 kleiner, waarom wordt dit zo opgeblazen behalve om een handje vol polen de schuld te geven van tekorten.

Als jullie nou even hard zaten te klagen vanwegen belasting ontwijking enz had ik hier niets over gezegd. Men lijkt hier gewoon heel inconsequent over outrage over centen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:06:
[...]
De dividend kwestie werd zijn terecht aandacht gegeven het ging om 2 miljard euro dat op het goed gevoel van rutte naar rijke investeerders ging. Met alle leugens enz er om heen.
Goed, dus er was overal outrage over.
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:06:
[...]
Als jullie nou even hard zaten te klagen vanwegen belasting ontwijking enz had ik hier niets over gezegd. Men lijkt hier gewoon heel inconsequent over outrage over centen.
Maar verder moeten we meer discussie hebben (en dan zeker ergens waar jij het kan lezen) over de achterlijke dealtjes die de belastingdienst bijv maakt, voor we het ook over deze bizarre regeling mogen hebben?
Heel Nederland weet dat shell en Starbucks en Apple minder belasting betalen dan de kruidenier om de hoek. Ik ken niemand die dit niet gestoord vind.
Maar jij denkt dat iedereen dat wel best vindt? Omdat het geen Polen zijn die het doen? Misschien moet je eens wat meer met mensen om je heen praten, kijken wat ze daar van vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door hexta op 28-03-2019 14:18 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hexta schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:16:
[...]

[...]

Maar verder moeten we meer discussie hebben (en dan zeker ergens waar jij het kan lezen) over de achterlijke dealtjes die de belastingdienst bijv maakt, voor we het ook over deze bizarre regeling mogen hebben?
Heel Nederland weet dat shell en Starbucks en Apple minder belasting betalen dan de kruidenier om de hoek. Ik ken niemand die dit niet gestoord vind.
Maar jij denkt dat iedereen dat wel best vindt? Omdat het geen Polen zijn die het doen? Misschien moet je eens wat meer met mensen om je heen praten, kijken wat ze daar van vinden.
Ik denk dat het idee dat mensen het wel best vinden voortkomt uit dat ze blijven stemmen op de partijen die voor dit soort belastingdeals zijn (VVD, FvD en in mindere mate CDA). Blijkbaar boeit het ze dus minder dan veel andere zaken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:48:
Och dat domme voetvolk ook dat het verschil niet ziet tussen 2 miljard weg door Rutte (wie hier was het daar mee eens? niemand dacht ik?)
Oh er waren mensen die het verdedigde hoor. Laten we zeggen dat dit een interessant fenomeen was om te aanschouwen. ;)
en het WW-geld wat weg zou stromen naar Polen. Merk je zelf die moral highground niet?
Tja, moet ik nu echt gaan aanstippen dat het om fraude gaat die het UWV niet aanpakt, niet een recht op WW? Dat is hier het grote probleem en dat is de leugen. Je hebt helemaal geen recht op WW als je ontslag neemt of op staande voet wordt ontslagen. Waarom het UWV die WW uitkeringen dan toch verstrekt is hier de vraag. Iedereen kent wel de verhalen van de verzekeraar oplichten voor iets dat je zelf hebt gedaan. Verzekeraars controleren claims daarom gewoon. Waarom gaat het UWV dan zo ongelofelijk laks om met geld uit de staatskas? Niemand die je daar over hoort. ;)

Het is het UWV dat aanvragen voor WW toekent aan mensen die er helemaal geen recht op hebben. Vervolgens is dat bekend worden bij journalisten, die hebben het verder uitgezocht en er een item van gemaakt. Iedereen natuurlijk weer boos en daarna begon de verdraaiing van de politiek. Het ging niet over dat het UWV zo'n puinzooi is dat ze niet eens kunnen controleren of een WW aanvrager daadwerkelijk is ontslagen of zelf ontslag heeft genomen. Dit moet een werkgever gewoon melden en zou in luttele minuten gecontroleerd moeten kunnen worden waarna je de aanvraag afwijst. Is waarschijnlijk ook nog eens sneller te doen dan de aanvraag toekennen en dat allemaal regelen. Het is zeker ook goedkoper.

Het ging er ook niet over dat er aanwijzingen waren dat de top van het UWV hiervan afwist, maar niks deed. Nota bene was het hoofd van de UWV in de periode waar deze fraude zich mede afspeelde, Bruno Bruins (VVD). Ja, de huidige Minister van Volksgezondheid. Uiteraard moet het niet over zijn absolute wanbeleid gaan want dat zou alleen maar twijfels opwekken over zijn competentie als bestuurder...

Nee, het werd allemaal meteen verdraaid naar een aantal Polen die het waagde om te frauderen. Zie je het probleem? Die mensen die frauderen worden tot het zondebok gemaakt. Natuurlijk moeten ze niet frauderen met WW premies, maar ze hebben de bedragen gewoon toegezegd gekregen. Dat is een forse bureaucratische en bestuurlijke uitglijder. Waarom kan dit? Wat voor andere lijken zitten er in de UWV kast? Dat zijn de vragen die gesteld hadden moeten worden, niet de klaagzang over een paar frauderende Polen.

Dit heeft dan ook helemaal niks te maken met "dom volk", maar met de zoveelste bewuste leugen die uit een van de kabinetten Rutte is gekomen. Vervolgens heeft het kabinet bewust de boel misbruikt om even publiekelijk te ageren tegen een Europees voorstel om WW wetgeving meer gelijk te trekken. Daar wilden ze niet aan en dan gaan ze deze affaire aangrijpen om er maar een stokje voor te steken. Natuurlijk trappen andere EU landen hier niet in want die weten ook echt wel dat het probleem het UWV is. Om dan de Noodremprocedure aan te grijpen is een flinke diplomatieke Faux Pas waar het kabinet niet aan durft, en terecht. Niet alleen is het onbeschoft om te doen, maar je staat ook mooi voor joker als je het doet op basis van leugens en incompetentie die je zelf hebt gecreëerd.

Dus nu loopt iedereen weer boos te doen over de EU terwijl het de incompetentie van de top van het UWV en het kabinet Rutte III is die de fraude mogelijk maakt.

Vervolgens halen anderen er dan de dividendbelasting bij. Ik begrijp wel waarom, maar ik vind het eigenlijk een scheve vergelijking. Hooguit kan je hem trekken om het verschil te illustreren over WW fraude wat in de tientallen miljoenen loopt, of de structurele €1 miljard+ die de staatskas elk jaar mis zou lopen. Ik hou het nog op €1 miljard+ omdat bij de volgende crisis de dividendbelasting terug zal lopen, want minder dividenduitkering. Totaal andere orde van bedragen.

Eigenlijk is de vergelijking voornamelijk zeer leerzaam om te zien waar een kabinet Rutte wel aandacht voor heeft, wie wel lagere lasten mogen krijgen en wie vooral absoluut gecontroleerd moeten worden zodat ze geen cent te veel krijgen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-03-2019 14:28 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:24:
[...]
Dit moet een werkgever gewoon melden en zou in luttele minuten gecontroleerd moeten kunnen worden waarna je de aanvraag afwijst. Is waarschijnlijk ook nog eens sneller te doen dan de aanvraag toekennen en dat allemaal regelen. Het is zeker ook goedkoper.
Je hebt hier een prikkel voor werkgever en werknemer om samen te werken (i.e. net zoals bij WAO eerder of bij ontslag met wederzijdse goedkeuring). Dit los je met een simpele controle niet op. Typisch policy probleem: oppervlakkig makkelijk, in realiteit lastig.

Dit gaat ook op voor mensen die in Nederland bij de GBA geregistreerd staan terwijl ze feitelijk niet in Nederland wonen. Of wil je naar een meldplicht - en denk je dan dat deze kosteneffectief en passend is?

Een de facto meldplicht bestond voordat zowel het begeleidingsbudget als opleidingsbudget van het UWV praktisch afgeschaft was.
Wat gaven wetenschappelijke- en adviesrapporten vanuit binnen ministerie en uitvoeringsorganisatie voor advies over deze maatregel? Welke partij steunde dit? Cui bono?

Wat je moet oplossen (en al opgelost werd) is uitzendorganisaties dezelfde WW premie laten betalen als bedrijven in een sector. Maakt de nu door de hele sector betaalde premies een vestzak-broekzak oplossing voor uitzendbureaus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
@DaniëlWW2 Je hebt gelijk dat het probleem belastingparadijs tegelijkertijd met het probleem UWV opgelost kan worden. Ik merk enkel dat het perspectief van de gastarbeider niet echt voorkomt hier, en ik vind het dus oneerlijk Roemenen een bepaalde schuld toe te schuiven. Er is een flinke uitzendindustrie rondom deze gastarbeiders, welke ook gewoon adverteren met dat soort rechten: werk een half jaar, krijg 3 maanden uitkering! Het bureau regelt alles voor je, inclusief de 'brievenbus' in Nederland, volgens mij is die ook ergens langsgekomen hier. Deze industrie wordt helemaal geregeld door de zogenaamde hardwerkende ondernemers, die dus weten hoe ze het systeem over onze rug in hun voordeel kunnen buigen. Om dan de Bulgaar de schuld te geven, dat is zoiets als Duitse soldaten verwijten de oorlog te zijn begonnen. Ook hier: waar is het grootste gat? Zei die dit systeem 'misbruikbaar' maken of houden, d.w.z. de regerende partijen. Die bureau's kun je ook veel actiever vervolgen, niet alleen voor het organiseren van brievenbussen en weet-ik-welke voorzieningen maar ook voor het adverteren ermee en zo actief mensen aan te zetten tot dit soort misbruik.

Het is niet zo dat buitenlanders dit zelf bedenken, dat verzinnen Nederlandse 'ondernemers' voor ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 28-03-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:24:
[...]

Oh er waren mensen die het verdedigde hoor. Laten we zeggen dat dit een interessant fenomeen was om te aanschouwen. ;)

[...]

Tja, moet ik nu echt gaan aanstippen dat het om fraude gaat die het UWV niet aanpakt, niet een recht op WW? Dat is hier het grote probleem en dat is de leugen. Je hebt helemaal geen recht op WW als je ontslag neemt of op staande voet wordt ontslagen. Waarom het UWV die WW uitkeringen dan toch verstrekt is hier de vraag. Iedereen kent wel de verhalen van de verzekeraar oplichten voor iets dat je zelf hebt gedaan. Verzekeraars controleren claims daarom gewoon. Waarom gaat het UWV dan zo ongelofelijk laks om met geld uit de staatskas? Niemand die je daar over hoort. ;)

Het is het UWV dat aanvragen voor WW toekent aan mensen die er helemaal geen recht op hebben. Vervolgens is dat bekend worden bij journalisten, die hebben het verder uitgezocht en er een item van gemaakt. Iedereen natuurlijk weer boos en daarna begon de verdraaiing van de politiek. Het ging niet over dat het UWV zo'n puinzooi is dat ze niet eens kunnen controleren of een WW aanvrager daadwerkelijk is ontslagen of zelf ontslag heeft genomen. Dit moet een werkgever gewoon melden en zou in luttele minuten gecontroleerd moeten kunnen worden waarna je de aanvraag afwijst. Is waarschijnlijk ook nog eens sneller te doen dan de aanvraag toekennen en dat allemaal regelen. Het is zeker ook goedkoper.

Het ging er ook niet over dat er aanwijzingen waren dat de top van het UWV hiervan afwist, maar niks deed. Nota bene was het hoofd van de UWV in de periode waar deze fraude zich mede afspeelde, Bruno Bruins (VVD). Ja, de huidige Minister van Volksgezondheid. Uiteraard moet het niet over zijn absolute wanbeleid gaan want dat zou alleen maar twijfels opwekken over zijn competentie als bestuurder...

Nee, het werd allemaal meteen verdraaid naar een aantal Polen die het waagde om te frauderen. Zie je het probleem? Die mensen die frauderen worden tot het zondebok gemaakt. Natuurlijk moeten ze niet frauderen met WW premies, maar ze hebben de bedragen gewoon toegezegd gekregen. Dat is een forse bureaucratische en bestuurlijke uitglijder. Waarom kan dit? Wat voor andere lijken zitten er in de UWV kast? Dat zijn de vragen die gesteld hadden moeten worden, niet de klaagzang over een paar frauderende Polen.

Dit heeft dan ook helemaal niks te maken met "dom volk", maar met de zoveelste bewuste leugen die uit een van de kabinetten Rutte is gekomen. Vervolgens heeft het kabinet bewust de boel misbruikt om even publiekelijk te ageren tegen een Europees voorstel om WW wetgeving meer gelijk te trekken. Daar wilden ze niet aan en dan gaan ze deze affaire aangrijpen om er maar een stokje voor te steken. Natuurlijk trappen andere EU landen hier niet in want die weten ook echt wel dat het probleem het UWV is. Om dan de Noodremprocedure aan te grijpen is een flinke diplomatieke Faux Pas waar het kabinet niet aan durft, en terecht. Niet alleen is het onbeschoft om te doen, maar je staat ook mooi voor joker als je het doet op basis van leugens en incompetentie die je zelf hebt gecreëerd.

Dus nu loopt iedereen weer boos te doen over de EU terwijl het de incompetentie van de top van het UWV en het kabinet Rutte III is die de fraude mogelijk maakt.

Vervolgens halen anderen er dan de dividendbelasting bij. Ik begrijp wel waarom, maar ik vind het eigenlijk een scheve vergelijking. Hooguit kan je hem trekken om het verschil te illustreren over WW fraude wat in de tientallen miljoenen loopt, of de structurele €1 miljard+ die de staatskas elk jaar mis zou lopen. Ik hou het nog op €1 miljard+ omdat bij de volgende crisis de dividendbelasting terug zal lopen, want minder dividenduitkering. Totaal andere orde van bedragen.

Eigenlijk is de vergelijking voornamelijk zeer leerzaam om te zien waar een kabinet Rutte wel aandacht voor heeft, wie wel lagere lasten mogen krijgen en wie vooral absoluut gecontroleerd moeten worden zodat ze geen cent te veel krijgen. ;)
En het is exact dit soort georchestreerde beeldvorming die ‘rechts’ zo graag gebruikt om het electroraat te ‘triggeren’, om iets te vinden dat zonder deze overduidelijke frame niet op de radar zou verschijnen, of juist wel, maar dan op het conto van de betrokken verantwoordelijk bestuurder(s), in casu een VVD-minister die een flinke faceplant zou maken, met Rutte c.s. in zijn kielzog.

Beïnvloeding van de publieke opinie door een ‘spin’ - het enorm uit zijn verband rukken van feiten, en die in een andere context plaatsen ter meerdere eer en glorie van het eigen gewin.

En de media en de Tweede Kamer (voor zover niet inhoudelijk betrokken) tuinen er met open ogen in.

@Virtuozzo zitten we er ver naast? ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ramzzz schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:39:
[...]

En het is exact dit soort georchestreerde beeldvorming die ‘rechts’ zo graag gebruikt om het electroraat te ‘triggeren’, om iets te vinden dat zonder deze overduidelijke frame niet op de radar zou verschijnen, of juist wel, maar dan op het conto van de betrokken verantwoordelijk bestuurder(s), in casu een VVD-minister die een flinke faceplant zou maken, met Rutte c.s. in zijn kielzog.

Beïnvloeding van de publieke opinie door een ‘spin’ - het enorm uit zijn verband rukken van feiten, en die in een andere context plaatsen ter meerdere eer en glorie van het eigen gewin.

En de media en de Tweede Kamer (voor zover niet inhoudelijk betrokken) tuinen er met open ogen in.

niet alleen de vvd, die is er alleen veel geraffineerder in. jarenlange ervaring inmiddels heh. :+
trouwens burgers, getuige dit topic bijvoorbeeld, ook.

ik bedoel; baudet ontkent de feiten van klimaatverandering, stelt vervolgens dat het onderwijs veel te links georiënteerd is, en niemand van zijn electoraat die daar doorheen prikt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
ANdrode schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:34:
[...]

Je hebt hier een prikkel voor werkgever en werknemer om samen te werken (i.e. net zoals bij WAO eerder of bij ontslag met wederzijdse goedkeuring). Dit los je met een simpele controle niet op. Typisch policy probleem: oppervlakkig makkelijk, in realiteit lastig.

Dit gaat ook op voor mensen die in Nederland bij de GBA geregistreerd staan terwijl ze feitelijk niet in Nederland wonen. Of wil je naar een meldplicht - en denk je dan dat deze kosteneffectief en passend is?

Een de facto meldplicht bestond voordat zowel het begeleidingsbudget als opleidingsbudget van het UWV praktisch afgeschaft was.
Wat gaven wetenschappelijke- en adviesrapporten vanuit binnen ministerie en uitvoeringsorganisatie voor advies over deze maatregel? Welke partij steunde dit? Cui bono?

Wat je moet oplossen (en al opgelost werd) is uitzendorganisaties dezelfde WW premie laten betalen als bedrijven in een sector. Maakt de nu door de hele sector betaalde premies een vestzak-broekzak oplossing voor uitzendbureaus.
Tja, het UWV hoort dan ook de ontslagaanvraag te controleren op precies dit soort zaken. Nog een vraag dus aan het UWV en het kabinet. Waarom controleert het UWV ontslagaanvragen niet? ;)

Zie: https://www.rijksoverheid...ieuwe-regels-ontslagrecht

Verder zou het misschien wel wat zijn als uitzendorganisaties inderdaad mogen opdraaien voor een deel van de WW premie. Het zou zomaar wel eens voorbij kunnen zijn met de "Polen fraude" als ze er zelf voor opdraaien. >:)
Brent schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:38:
@DaniëlWW2 Je hebt gelijk dat het probleem belastingparadijs tegelijkertijd met het probleem UWV opgelost kan worden. Ik merk enkel dat het perspectief van de gastarbeider niet echt voorkomt hier, en ik vind het dus oneerlijk Roemenen een bepaalde schuld toe te schuiven. Er is een flinke uitzendindustrie rondom deze gastarbeiders, welke ook gewoon adverteren met dat soort rechten: werk een half jaar, krijg 3 maanden uitkering! Het bureau regelt alles voor je, inclusief de 'brievenbus' in Nederland, volgens mij is die ook ergens langsgekomen hier. Deze industrie wordt helemaal geregeld door de zogenaamde hardwerkende ondernemers, die dus weten hoe ze het systeem over onze rug in hun voordeel kunnen buigen. Om dan de Bulgaar de schuld te geven, dat is zoiets als Duitse soldaten verwijten de oorlog te zijn begonnen. Ook hier: waar is het grootste gat? Zei die dit systeem 'misbruikbaar' maken of houden, d.w.z. de regerende partijen. Die bureau's kun je ook veel actiever vervolgen, niet alleen voor het organiseren van brievenbussen en weet-ik-welke voorzieningen maar ook voor het adverteren ermee en zo actief mensen aan te zetten tot dit soort misbruik.

Het is niet zo dat buitenlanders dit zelf bedenken, dat verzinnen 'ondernemers' voor ze.
Nee natuurlijk niet en dat zeg ik ook niet. :)
Ik heb ernstige twijfels of de gemiddelde Oost-Europese seizoensarbeider in staat is om de Nederlandse wet dusdanig te lezen en procedures te begrijpen tot het punt dat ze er misbruik van kunnen maken. Ik betwijfel of de gemiddelde Nederlander dit kan. Verder niks mis mee want niet iedereen gaat denk ik wetgeving lezen voor haar plezier. Ik kan ook wel leukere dingen bedenken.

Dan krijg je louche "zakenmensen" die hun slecht betaalde werknemers op deze mogelijkheid van fraude wijzen, waarschijnlijk zonder te vertellen dat het fraude is. Opeens lijkt hun zeer magere salaris wat beter, werknemer fraudeert en "zakenman" komt wel met zijn miserabele loontjes uitbetalen en gaat ervan door met de winst. Welkom in BV Nederland. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:48:
[...]

Tja, het UWV hoort dan ook de ontslagaanvraag te controleren op precies dit soort zaken. Nog een vraag dus aan het UWV en het kabinet. Waarom controleert het UWV ontslagaanvragen niet? ;)

Zie: https://www.rijksoverheid...ieuwe-regels-ontslagrecht

Verder zou het misschien wel wat zijn als uitzendorganisaties inderdaad mogen opdraaien voor een deel van de WW premie. Het zou zomaar wel eens voorbij kunnen zijn met de "Polen fraude" als ze er zelf voor opdraaien. >:)

[...]

Ik heb ernstige twijfels of de gemiddelde Oost-Europese seizoensarbeider in staat is om de Nederlandse wet dusdanig te lezen en procedures te begrijpen tot het punt dat ze er misbruik van kunnen maken. Ik betwijfel of de gemiddelde Nederlander dit kan. Verder niks mis mee want niet iedereen gaat denk ik wetgeving lezen voor haar plezier. Ik kan ook wel leukere dingen bedenken.

Dan krijg je louche "zakenmensen" die hun slecht betaalde werknemers op deze mogelijkheid van fraude wijzen, waarschijnlijk zonder te vertellen dat het fraude is. Opeens lijkt hun zeer magere salaris wat beter, werknemer fraudeert en "zakenman" komt wel met zijn miserabele loontjes uitbetalen en gaat ervan door met de winst. Welkom in BV Nederland. :+
saillant detail is dat vvd'er bruno bruins jarenlang bestuursvoorzitter was van het uwv. een familielid van me werkt hoog in de boom van het uwv, en wist me te vertellen dat er een grote zucht van opluchting door het uwv heenging toen meneer bruins vertrok om even daarna minister te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
dawg schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:51:
[...]

saillant detail is dat vvd'er bruno bruins jarenlang bestuursvoorzitter was van het uwv. een familielid van me werkt hoog in de boom van het uwv, en wist me te vertellen dat er een grote zucht van opluchting door het uwv heenging toen meneer bruins vertrok om even daarna minister te worden.
Ik wees er al op in de eerste, ietwat lange reactie. :> ;)
Dat mensen blij waren dat hij weg is werd volgens ook al duidelijk door de mediaberichtgeving. Maar nog een bron dan, kan geen kwaad. :)

* DaniëlWW2 probeert zijn innerlijke historicus binnen te houden die nu maniakaal BRONNEN, BRONNEN aan het schreeuwen is. :Y)

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-03-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:53:
[...]

Ik wees er al op in de eerste, ietwat lange reactie. :> ;)
ja klopt. maar dat van die zucht van verlichting wist je nog niet toch? dat maakt het zo saillant natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
hexta schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:16:
[...]

En wat is je punt, is outrage altijd ongegrond ofzo? outrage is niet meer dan een sterke reactie, aan dit woord zit voor mij geen waarde oordeel.
[...]

sowieso zijn er te veel belastingring ontwijk mogelijkheden nog naast die deals die de belastingdienst maakt. Als ik god emperor van de wereld zou zijn zou een van de eerste stappen zijn alle vormen van belasting ontwijking verbieden en straffen met een 100% tax er boven op.

In een keer zouden alle klimaat doelen financieel te realiseren zijn, en het mooiste is dat de grootse profiteurs van de samenleving het meeste betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
ArgantosNL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:59:
[...]

En wat is je punt, is outrage altijd ongegrond ofzo?
Wat? Ben ik zo onduidelijk? Iedereen was er boos over. En terecht. Dus waarom je dat aanhaalt als iets waar in vergelijking niet genoeg ophef om was is mij een raadsel.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
hexta schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:01:
[...]

Wat? Ben ik zo onduidelijk? Iedereen was er boos over. En terecht. Dus waarom je dat aanhaalt als iets waar in vergelijking niet genoeg ophef om was is mij een raadsel.
1 Ja je punt wat je daar probeerde te maken was niet echt duidelijk
2 niet iedereen was boos er waren mensen die de dividend belasting afschaffing probeerde te verdedigen. Een deel daarvan is nu pissed over 1.5% van de bedrag.
3 ik heb nooit gezegd dat er niet voldoende ophef over de dividend werd gemaakt, ik vind het alleen scheef hoeveel opheft er nu over deze non-issue(relatief gezien) gecreëerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak: titleEn nu ga ik toch maar een zetje aan de discussie geven. Weet je, je kan nu wel eindeloos de vergelijking trekken tussen WW fraude of de dividendbelasting, maar als het in de context van "ja maar" de WW fraude of dividendbelasting is, dan is het al snel whataboutisme. Hou het nu gewoon bij de feiten en hou die twee zaken een beetje uit elkaar. In beide gevallen is het andere problematiek. Ze komen alleen maar samen op het vlak van prioriteiten en uitgaven. Ze zijn niet uitwisselbaar in termen van discussieargumenten voor het ene of tegen het ander. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:39:
[...]

Nee, maar ook ja.

Probleem bij situaties rondom het UWV, als centrale actor in deze, is dat alle politiek daar achteraan loopt zonder inzicht, wat zich vervolgens uit in politieke gedragsuitingen conform hoek.

Bot gesteld, UWV als Kwestie is een voorbeeld van verlies aan politieke en bestuurlijke beheersing. Dan volgt een pijnlijk nauw kader voor politiek gebruik van kruimels omdat aanpakken en terug onder controle brengen niet enkel een te hoge politieke prijs draagt, maar ook confrontatie riskeert met extern verbond waar het UWV in de praktijk onder ressorteert. VNO-NCW.

Klassieke kwestie van compromitteerde soevereiniteit van bestel. Meer zeg ik hier niet over, niet mijn deur om open te doen zolang media als NRC en Trouw eigen onderzoek als niet opportuun inschalen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik vraag me trouwens ook af wat Baudet vindt van de werkzaamheden van Mark Rutte als leraar maatschappijleer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

bszz schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:05:
Ik vraag me trouwens ook af wat Baudet vindt van de werkzaamheden van Mark Rutte als leraar maatschappijleer.
Ik las daar dit pareltje over in een lezersrubriek in de Volkskrant:
_O-

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Veel zorgen over toenemende spanningen, 26 maart 2019, SCP.
Burgerperspectieven 2019|1: het SCP besteedt hierin aandacht aan de stemming in Nederland en opvattingen over politieke en maatschappelijke kwesties. Dit kwartaal is er extra aandacht voor maatschappelijke tegenstellingen en polarisatie.

• Nederlanders flink minder positief over economie en hoe het in Nederland gaat
• Toegenomen zorgen over klimaat(beleid), al blijven andere problemen belangrijker
• Meer steun voor demonstreren dan voor bezetten en verstoren

Thema: Maatschappelijke tegenstellingen en polarisatie

• Grootste ‘tegenstelling’ tussen arm en rijk, meeste ‘spanning’ tussen etnische groepen
• Zorgen over polarisatie: meningsverschillen nemen toe en druk om partij te kiezen is groot
• Verwijt aan media, vooral nieuwe, dat ze tegenstellingen vergroten
• Bevolkingsenquêtes laten feitelijk weinig polarisatie zien

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

The joys and benefits of social (?) media...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Pragmatisch gezien: Omdat het niet mogelijk is om dit uit te voeren wanneer de werkgever en werknemer weten waaraan de aanvraag moet voldoen. Ten tweede omdat het gewoon geen zin heeft om deze ontslagaanvraag te blokkeren, je eindigt dan met een twee jaar ziektewet en WW na ontslag vanwege ziekte...
Virtuozzo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:48:
[...]
Klassieke kwestie van compromitteerde soevereiniteit van bestel. Meer zeg ik hier niet over, niet mijn deur om open te doen zolang media als NRC en Trouw eigen onderzoek als niet opportuun inschalen.
En toch heb ik hier goede analyses - vanuit het UWV zelf over gelezen. En jeleest ook speldenprikken in sommige analyses uitgevoerd door UWV. Er zit daar een grote fustratie maar men wil als uitvoeringsorganisatie geen beleid scheppen.

Evidence based beleid is namelijk 'links beleid' :>.

Ik hoop dat er (genoeg?) klokkenluiders naar NRC stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ANdrode schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:51:

[...]

En toch heb ik hier goede analyses - vanuit het UWV zelf over gelezen. En jeleest ook speldenprikken in sommige analyses uitgevoerd door UWV. Er zit daar een grote fustratie maar men wil als uitvoeringsorganisatie geen beleid scheppen.

Ik hoop dat er (genoeg?) klokkenluiders naar NRC stappen...
Vinger precies op de wond. Verzet was er. De klokkenluiders zijn afgerekend. Af en toe duikt er nog iets op, maar dat vloeit snel af. Journalistiek kan vrij weinig in termen van toegang / bereik, omdat organisatie niet conform structuur, maar netwerk is. Aanwezigheid van allerlei drama van interne organisatie (communicatie, registratie, it et alii) zorgt dat WoB vrij nutteloos is. Politieke verstrengelingen hebben redactioneel fundament afgekalfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

ANdrode schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Ik kan deze niet plaatsen, wat bedoel je hiermee?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
MrMonkE schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:02:
[...]

Ik kan deze niet plaatsen, wat bedoel je hiermee?
Ik gok dat hij bedoeld dat als je beleid schrijft op basis van feitelijke zaken vaak uit komt op beleid dat vaak gevoerd wordt door linkse partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

ArgantosNL schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:15:
[...]

Ik gok dat hij bedoeld dat als je beleid schrijft op basis van feitelijke zaken vaak uit komt op beleid dat vaak gevoerd wordt door linkse partijen.
Het wachten tot iets een feit is en dan verbijsterd zijn en acties nemen.
I hear ya.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

MrMonkE schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:53:
[...]

Het wachten tot iets een feit is en dan verbijsterd zijn en acties nemen.
I hear ya.
Ik zou nog altijd liever beleid en acties baseren op feiten, dan op de fact free onderbuik en gratificatie en behartiging van exclusieve moreel- en moraalloze electorale winst en de verholen binnenkant van de zakken van belangengroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ramzzz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:56:
[...]

Ik zou nog altijd liever beleid en acties baseren op feiten, dan op de fact free onderbuik en gratificatie en behartiging van exclusieve moreel- en moraalloze electorale winst en de verholen binnenkant van de zakken van belangengroepen.
Tsja, al die belangengroepen op hun kleine sectarische eilanden werken vaak meer als stoorzender dan verbindend. Zoals PVV, een stem daarop is een stem op een eiland. Op een partij die zich zo positioneert dat niemand met ze wil samenwerken stemmen is gewoon een verspilling van je stem. Daarnaast blijft het intrekken van de gedoogsteun op 21 april 2012 decennia in het geheugen van andere partijen hangen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

al lezend op ftm kwam ik uit op een toch wel opmerkelijke tweet.

ik had nog nooit van haar gehoord om eerlijk te zijn, maar verbazen doet het me niet. enorm kwalijk vind ik het wel, het is het zoveelste voorbeeld van de verstrengeling tussen politiek en bedrijf. dit keer betreft het d66.

ik kan geen tweets embedden volgens mij dus post het in quote.
NIEUWS Bezig aan mijn laatste week als politiek adviseur van Rob Jetten. Vanaf 1 mei begin ik als Government Relations Advisor New Energies bij Shell. Dankbaar voor vier mooie en leerzame jaren Binnenhof. En ontzettend veel zin in m’n nieuwe baan in geheel nieuwe omgeving!

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 29-03-2019 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

dawg schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:34:

ik had nog nooit van haar gehoord om eerlijk te zijn, maar verbazen doet het me niet. enorm kwalijk vind ik het wel, het is het zoveelste voorbeeld van de verstrengeling tussen politiek en bedrijf. dit keer betreft het d66.

[...]
Dit is uitgebreid in de kranten verschenen als opmerkelijk. ;)

Ze gaat alleen wel naar de 'nieuwe energie'-kant van Shell, niet naar de 'oude, fossiele' kant.

Jobhoppers, je vindt ze overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
dawg schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:34:

[...]
Dit is een 'probleem' dat al zo oud is als de industriële revolutie. Keer op keer blijkt dat overheden nou eenmaal minder betalen dan het bedrijfsleven (randvoorwaarden wel vaak beter om te compenseren) en dat bedrijven vaak graag in de buidel tasten om te kunnen blijven communiceren/beïnvloeden van wetgeving.

Vaak zie je dat hoe 'linkser' de politieke partij hoe geniepiger ze er over doen maar het gebeurd ook daar zeker wel.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ramzzz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Dit is uitgebreid in de kranten verschenen als opmerkelijk. ;)

Ze gaat alleen wel naar de 'nieuwe energie'-kant van Shell, niet naar de 'oude, fossiele' kant.

Jobhoppers, je vindt ze overal.
hmm, vreemd. lees toch verschillende kranten (digitaal via topics) maar ben het niet tegengekomen. ah well.

shell. if it looks like a duck, walks like a duck, and quacks like a duck, it's probably a duck. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Kaaswagen schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:17:
Vaak zie je dat hoe 'linkser' de politieke partij hoe geniepiger ze er over doen maar het gebeurd ook daar zeker wel.
Graag even uitleggen wat je hier nou mee bedoelt. M.i. is dit juist niet zo en integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Ik denk dat rechtse, of eigenlijk liberale partijen veel openlijker en vaker in het nieuws komen dat ze een functie in het bedrijfsleven gaan vervullen en daar handig gebruik maken van hun politieke netwerk. Kritiek lees je openlijk in de krant.

Linkse of eigenlijk sociale partijen pleiten vaak voor dat bestuurders (daar gaat het vaak om) in private sector met een publieke functie (zoals eh, NS en Schiphol) niet er voor het geld mogen zitten. Als een links politicus het bedrijfsleven in gaat dan gaat dat stiekemer.

Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zie het probleem niet zo.

Iedereen moet brood op de plank. En via de politiek kun je voor een potentiele werkgever positief in de de picture (zijn ge)komen.
En natuurlijk kun je op de politiek uitgekeken raken, teleurgesteld in wat hebt kunnen bereiken, niet een klik met je collega's etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:01:

Iedereen moet brood op de plank. En via de politiek kun je voor een potentiele werkgever positief in de de picture (zijn ge)komen.
En natuurlijk kun je op de politiek uitgekeken raken, teleurgesteld in wat hebt kunnen bereiken, niet een klik met je collega's etc etc.
Is ook zo. Het zou natuurlijk wel een ietsiepietsie vervelend zijn als er hier en daar wat snippertjes van belangenverstrengeling om de hoek komen kijken. Maar gelukkig hebben onze politieke kopstukken allemaal een hoog moreel besef en geloofwaardigheid. Dus dat zie ik zeker niet snel gebeuren.

En anders hebben we nog wel een doofpot met eindeloze bodem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Wobblier schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:37:
Linkse of eigenlijk sociale partijen pleiten vaak voor dat bestuurders (daar gaat het vaak om) in private sector met een publieke functie (zoals eh, NS en Schiphol) niet er voor het geld mogen zitten. Als een links politicus het bedrijfsleven in gaat dan gaat dat stiekemer.
Mijn observatie is dat vooral het voortraject verschilt tussen progressieve en conservatieve partijen. Bij conservatieve partijen zien je een "draaideur" waar je zowel voor- als na politieke carriĕre een functie in de dienstensector hebt, aangevuld met kleine betaalde posities door politieke netwerk.

Bij progressive partijen is het eerste stuk van de carriĕre vaak ideëler. Prototype carriĕrepad: van kleine functie naar een NGO/overheids functie, naar kamerlid/minister, na een periode als lobbyist/semi-lobbyist, naar functie in bedrijfsleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:01:

Ik zie wel het potentiele probleem. Maar tegelijk weet ik niet direct wat de oplossing is. Want voor degene die vinden dat politici iig niet in hun vak/politieke gebied moeten gaan werken in de eerste jaren na hun politieke loopbaan, zijn jullie dan ook voorstander van een serieuze verruiming van de wachtgeldregeling? Je kan ze niet effectief een enorm concurrentiebeding geven en dan zeggen dat ze maar zelf moeten zien hoe ze rondkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ANdrode schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:12:
[...]

Mijn observatie is dat vooral het voortraject verschilt tussen progressieve en conservatieve partijen. Bij conservatieve partijen zien je een "draaideur" waar je zowel voor- als na politieke carriĕre een functie in de dienstensector hebt, aangevuld met kleine betaalde posities door politieke netwerk.

Bij progressive partijen is het eerste stuk van de carriĕre vaak ideëler. Prototype carriĕrepad: van kleine functie naar een NGO/overheids functie, naar kamerlid/minister, na een periode als lobbyist/semi-lobbyist, naar functie in bedrijfsleven.
als ik afgelopen weekend sander schimmelpenninck bij buitenhof hoor lijkt het vooral alsof men na de politieke carrière een functie in het bedrijfsleven krijgt voor "bewezen diensten" (eufemistisch gesteld). zo zegt hij het natuurlijk niet letterlijk, maar daar kwam het toch eigenlijk wel op neer.

overigens vind ik het een positief teken dat de groeiende ongelijkheid (neo-klassieke doctrine van het marktdenken en neoliberalisme) en het ontlopen van verantwoordelijkheid van de puissant rijken meer aandacht lijkt te krijgen. niet enkel in nederland maar door rutger bregman in davos goed op de kaart gezet wereldwijd.

even afwachten hoe dit verder gaat uiteraard. maar enige positiviteit is mij niet vreemd. niet vaak, dat geef ik toe. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Sissors schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:34: Want voor degene die vinden dat politici iig niet in hun vak/politieke gebied moeten gaan werken in de eerste jaren na hun politieke loopbaan, zijn jullie dan ook voorstander van een serieuze verruiming van de wachtgeldregeling? Je kan ze niet effectief een enorm concurrentiebeding geven en dan zeggen dat ze maar zelf moeten zien hoe ze rondkomen.
Misschien kunnen ze verplicht worden om een paar jaar in de bijstand te verblijven? Of anders op z'n minst de normale ww-regeling, inclusief als je pech hebt zinloze sollicitatietrainingen?
>:)
Ik vind een flink concurrentiebeding echt prima. Net als een maximum aan commissariaten en bestuursfuncties... we hebben heel veel mensen in Nederland, er zijn er vast wel meer die dat werk kunnen doen, en er is vast wel ander werk voor ze beschikbaar. (Ik meen bv dat zorg en onderwijs nog mensen zochten?)
We hoeven echt niet een geweldig carrierepad te faciliteren voor de bestuurders als we met de rest van de mensen heel anders omgaan. (Op zich heb ik met wachtgeld trouwens geen moeite hoor, alleen, kleed dan de WW en de bijstand ook niet uit.)

Edit Want... wat zouden we nou echt verloren hebben als bv een Eurlings geen minister had willen worden vanwege de gemiste kans op toekomstige functies? Zouden we daar slechter van geworden zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door incaz op 01-04-2019 19:46 ]

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ook Fred Teeven. Gewoon aan de slag gegaan als buschauffeur.

Dat is ook weer een verhaal apart maargoed, waarom zouden ex politici altijd hoge bestuurfuncties moeten krijgen? Of inderdaad riant wachtgeld?

Laat ze inderdaad maar eens de WW of met ploegendienst de productie in gaan, of bij McDonald's achter de gril ofzo. Zou goed zijn voor een boel van die wereldvreemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Het lijkt mij wel wenselijk dat we een beetje capabele bestuurders en volksvertegenwoordigers hebben. Wie gaat er een extreem concurrentie beding en een bijstand uitkering bij een tijdelijke baan nu accepteren? Dan houdt je in het beste geval een handjevol idealisten over, maar voor de grote meute zal beter in de categorie 'niets meer te verliezen' passen.

De overheid zal ook gewoon voor kwaliteit moeten betalen en die bedragen zijn doorgaans echt niet buiten proportioneel, zo nu en dan is er een excess en daar duikt te media op. Maar je hoort het nooit als iemand na 12 jaar in de 2e kamer een half jaar van de wachtgeld regeling gebruik heeft gemaakt en vervolgens weer aan de slag is in een nieuwe functie.

Daarnaast werkt het korten van bestuurders corruptie in de hand en dat kost nog veel meer geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Oilman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:18:
Het lijkt mij wel wenselijk dat we een beetje capabele bestuurders en volksvertegenwoordigers hebben. Wie gaat er een extreem concurrentie beding en een bijstand uitkering bij een tijdelijke baan nu accepteren?
Als we zo met een deel van onze medeburgers omgaan, waarom dan niet met bestuurders? Heel veel mensen werken met volle inzet ondanks dat ze het risico van ww en bijstand lopen, en een aanzienlijk deel is zelfs te tijdelijke baan in gefrommeld. En TOCH zijn het mensen die hun best doen en veel kwaliteiten hebben, verantwoordelijkheden dragen (niet te verwarren met Verantwoordelijkheden.)
We denken dat dit systeem nodig is om 'kwaliteit' te houden maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Dan houdt je in het beste geval een handjevol idealisten over, maar voor de grote meute zal beter in de categorie 'niets meer te verliezen' passen.
Dat weet je niet, maar het is wel onwaarschijnlijk, omdat dit de werkelijkheid is voor aanzienlijke delen van de beroepsbevolking, die desondanks gewoon goed werk leveren.
De overheid zal ook gewoon voor kwaliteit moeten betalen
Er wordt vrijwel nergens werkelijk voor kwaliteit betaald...
Daarnaast werkt het korten van bestuurders corruptie in de hand en dat kost nog veel meer geld.
Weinig waarschijnlijk. Corruptie komt helemaal niet meer voor op plekken waar mensen minder verdienen (wel bij zware onderbetaling, maar in Nederland is corruptie bijna nergens nodig om je eten van te regelen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Oilman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:18:
Het lijkt mij wel wenselijk dat we een beetje capabele bestuurders en volksvertegenwoordigers hebben. Wie gaat er een extreem concurrentie beding en een bijstand uitkering bij een tijdelijke baan nu accepteren? Dan houdt je in het beste geval een handjevol idealisten over, maar voor de grote meute zal beter in de categorie 'niets meer te verliezen' passen.

De overheid zal ook gewoon voor kwaliteit moeten betalen en die bedragen zijn doorgaans echt niet buiten proportioneel, zo nu en dan is er een excess en daar duikt te media op. Maar je hoort het nooit als iemand na 12 jaar in de 2e kamer een half jaar van de wachtgeld regeling gebruik heeft gemaakt en vervolgens weer aan de slag is in een nieuwe functie.

Ik denk dat een hoog genoeg salaris (wat ze nu hebben) en voldoende wachtgeld in combinatie met een heel streng concurrentie beding een goede oplossing is.

Dan krijg je wel capabele bestuurders (boven een bepaald salaris trek je vooral mensen aan die niet capabel zijn en er alleen voor het geld zitten) maar die niet direct door kunnen stromen naar top functies in het bedrijfsleven als "beloning".
incaz schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:45:
[...]

Als we zo met een deel van onze medeburgers omgaan, waarom dan niet met bestuurders? Heel veel mensen werken met volle inzet ondanks dat ze het risico van ww en bijstand lopen, en een aanzienlijk deel is zelfs te tijdelijke baan in gefrommeld. En TOCH zijn het mensen die hun best doen en veel kwaliteiten hebben, verantwoordelijkheden dragen (niet te verwarren met Verantwoordelijkheden.)
We denken dat dit systeem nodig is om 'kwaliteit' te houden maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Wachtgeld is zodat politici vrij zijn om beslissingen te nemen waar ze achter staan en dus eventueel een kabinet te laten vallen als ze inhoudelijk problemen zien. Als het zou betekenen dat uit een kabinet stappen of uit een partij stappen betekend dat je een enorme inkomsval krijgt zullen mensen zich minder vrij voelen om naar eer en geweten te handelen en zich nog meer gedwongen voelen om vooral maar de partijlijn te volgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Philip Ross op 02-04-2019 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:52
Het idee van de wachtgeldregeling is toch juist dat je als politicus veel meer het risico loopt om lastig een baan te vinden omdat je politieke kleur bekend is én dat je baan, deels buiten je eigen invloed om, opeens voorbij kan zijn.

Je wilt zo veel mogelijk voorkomen dat ze bezig zijn met hun arbeidsleven na de politiek, want dat heeft toch invloed op de onafhankelijkheid.

En om nu die 2/3 excessen per regeerperiode zoveel aandacht te geven vind ik ook een beetje onzinnig eigenlijk.

Het enige wat ik me voor kan stellen is het voor een periode verbieden/ontmoedigen van overleg/lobby-werk tussen oud-politici/ oud-staf-medewerkers van politici.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:25
Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:46:
Zie ook Fred Teeven. Gewoon aan de slag gegaan als buschauffeur.

Dat is ook weer een verhaal apart maargoed, waarom zouden ex politici altijd hoge bestuurfuncties moeten krijgen? Of inderdaad riant wachtgeld?

Laat ze inderdaad maar eens de WW of met ploegendienst de productie in gaan, of bij McDonald's achter de gril ofzo. Zou goed zijn voor een boel van die wereldvreemden.
Zijn bussalaris wordt aangevuld met wachtgeld. ;)

Ik was vroeger tegen wachtgeld, maar al ouder wordende kan ik het steeds beter begrijpen. Hoe kan je zonder last en ruggespraak stemmen als je de dag erna geen inkomen meer hebt? Gaat het UWV je verwijtbaar werkloos achten als mede door jouw stem een kabinet valt?

Hoge politici krijgen door alle commissies en lobbyisten vanzelf een groot netwerk. Daarom zijn ze ook gewild in commissariaten e.d. Je ziet 'gevallen' politici op de meeste vreemde plekken en organisaties weer opduiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Philip Ross schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:47:
Wachtgeld is zodat politici vrij zijn om beslissingen te nemen waar ze achter staan en dus eventueel een kabinet te laten vallen als ze inhoudelijk problemen zien. Als het zou betekenen dat uit een kabinet stappen of uit een partij stappen betekend dat je een enorme inkomsval krijgt zullen mensen zich minder vrij voelen om naar eer en geweten te handelen en zich nog meer gedwongen voelen om vooral maar de partijlijn te volgen.
Ik weet waar wachtgeld voor is, en ik ben er ook niet tegen, dat had ik al geschreven.

Mijn reacties zijn meer omdat het niet verkeerd is om soms wat basisaannamen ter discussie te stellen.

Maar wachtgeld houden en een flink concurrentiebeding lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Señor Sjon schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:09:
[...]
Hoge politici krijgen door alle commissies en lobbyisten vanzelf een groot netwerk. Daarom zijn ze ook gewild in commissariaten e.d. Je ziet 'gevallen' politici op de meeste vreemde plekken en organisaties weer opduiken.
Eens even kijken waar Halbe inmiddels zit... Ah, kijk: https://www.nu.nl/economi...edrijf-volkerwessels.html

Teeven is wel een geval apart denk ik, dat is er nu een die zich heeft opgewerkt zonder al teveel netwerk volgens mij. Daar past die bus ook wel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Na de ernstige ‘aanslag op de schatkist’ door de WW-nexit naar Polen, is goed om te zien dat men in Den Haag de prioriteiten op een rijtje heeft.

Twee woorden omdraaien: het vergt precisie en tijd

En pakweg 2 miljoen.
Bij de vorming van Rutte III besluiten de coalitiepartners de naam van het ministerie van Veiligheid en Justitie te veranderen. Twee woorden worden omgedraaid: ‘Veiligheid en Justitie’ wordt ‘Justitie en Veiligheid’. Kosten: 2 miljoen euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
Ramzzz schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:29:
Na de ernstige ‘aanslag op de schatkist’ door de WW-nexit naar Polen, is goed om te zien dat men in Den Haag de prioriteiten op een rijtje heeft.

Twee woorden omdraaien: het vergt precisie en tijd

En pakweg 2 miljoen.

[...]
Hoe heeft contacten bij een drukkerij/marketing bureau? iemand zal het nieuwe drukwerk moeten maken.

Dit is wel weer een typisch VVD ding om te doen, het omdraaien van 2 woorden kost een bak met geld alleen maar omdat het beter doet met marketing. Dit soort dingen is precies de reden dat men weinig vertrouwen in de politiek heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
Señor Sjon schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:09:
[...]

Zijn bussalaris wordt aangevuld met wachtgeld. ;)
Daarnaast klopt het ook gewoon niet eens. Leuk dat hij ook buschauffeur is geworden, maar daarnaast genoeg leuke, typische post-politiek plekjes.
Samen met een partner zette hij een adviesbureau op dat bedrijven adviseert over veiligheid en cybercrime. In december 2017 werd hij daarnaast 3 dagen per week buschauffeur bij Connexxion in de regio Haarlem.

[...]

Op 15 februari 2018 werd hij voorzitter van de raad van toezicht van Partners voor Jeugd, een samenwerkingsverband van jeugdzorgorganisaties William Schrikker en de Jeugd- & Gezinsbeschermers.

[...]

Op 1 januari 2019 werd Fred Teeven voorzitter van VOI©E, de branchevereniging van collectieve beheersorganisaties in Nederland.

[ Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 02-04-2019 12:45 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
[...]

Voor alle duidelijkheid, ik wilde je geen woorden in de mond leggen ;)

Hier een longread over deze onderklasse van arbeiders: https://www.platform-inve...n-eigen-huid-mijn-handen/
Op zijn best kun je concluderen dat de Nederlandse wetgever niets in de weg gelegd heeft van de Nederlandse ondernemers die dit alles bedenken. Ik wilde er nog even op terugkomen, want ik vind het reduceren door sommigen (anderen ;)) van deze kwestie tot Poolse profiteurs echt van geen kant juist. Dit uitvoerige artikel maakt dat hopelijk voor elke lezer hier duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
ArgantosNL schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:43:
[...]

Hoe heeft contacten bij een drukkerij/marketing bureau? iemand zal het nieuwe drukwerk moeten maken.

Dit is wel weer een typisch VVD ding om te doen, het omdraaien van 2 woorden kost een bak met geld alleen maar omdat het beter doet met marketing. Dit soort dingen is precies de reden dat men weinig vertrouwen in de politiek heeft.
Nee dit was een D'66 idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Brent schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:28:
[...]

Voor alle duidelijkheid, ik wilde je geen woorden in de mond leggen ;)
Leg me dan ook geen woorden in de mond ja. :> ;)
Hier een longread over deze onderklasse van arbeiders: https://www.platform-inve...n-eigen-huid-mijn-handen/
Op zijn best kun je concluderen dat de Nederlandse wetgever niets in de weg gelegd heeft van de Nederlandse ondernemers die dit alles bedenken. Ik wilde er nog even op terugkomen, want ik vind het reduceren door sommigen (anderen ;)) van deze kwestie tot Poolse profiteurs echt van geen kant juist. Dit uitvoerige artikel maakt dat hopelijk voor elke lezer hier duidelijk.
En mijn vertrouwen in mijn medemens of het goed functioneren van de Nederlandse staat heeft weer een deuk opgelopen. Bedankt daarvoor. :>

Het verbaast me eigenlijk ook niks. Zeker voor zoiets als naar de Chinees gaan maak ik werkelijk geen illusies over de chefkok. Kassen idem of au pairs. Je weet eigenlijk gewoon dat het bestaat. Wat je niet weet is dat zelfs als het wordt ontdekt, de arbeidsinspectie of later het OM kennelijk vaak de zaak niet rond kan krijgen. Ook erg fijn dat als die mensen getuigen ze beloond kunnen worden met uitzetting.

Natuurlijk is hier geen aandacht voor. Handhaving zou waarschijnlijk miljoenen kosten en alleen maar "hardwerkende Nederlanders" treffen. Die hele kassenindustrie is eigenlijk ook smerig. Al tientallen jaren gaan ze van groep naar groep om uit te buiten. Natuurlijk wil niemand dat werk doen voor een miserabel loontje. Kan me ook nog het fijne plan van Henk Kamp (VVD) herinneren dat ze bijstandsgerechtigden naar de kassen wouden sturen. Was ook een gigantisch succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:52:
En mijn vertrouwen in mijn medemens of het goed functioneren van de Nederlandse staat heeft weer een deuk opgelopen. Bedankt daarvoor. :>
...

Kan me ook nog het fijne plan van Henk Kamp (VVD) herinneren dat ze bijstandsgerechtigden naar de kassen wouden sturen. Was ook een gigantisch succes...
Moet je ook even 2 vandaag kijken. Over de miljoenen die naar de grote winkelketens gaan om mensen op het minimum loon te houden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:46:
Dat is ook weer een verhaal apart maar goed, waarom zouden ex politici altijd hoge bestuurfuncties moeten krijgen?
Wat je niet moet vergeten is dat je om ver te komen in de politiek, zeker de gevestigde partijen, je over sterke capaciteiten moet bevatten. Je vindt er niet voor niets een hoog aantal academici.

Je hebt dan de combinatie van:

- IJzersterk CV
- Hoog IQ
- Politiek sterk/behendig (partij politiek is een slangenkuil)

Dus je hebt een stel slimme mensen met de juiste connecties die een assesment/ballotage/sollicitatie fluitend doorkomen omdat beïnvloeden van mensen hun vak is.

Zoals ik hierboven al aangeef, het stukje connecties is natuurlijk de essentiële ingang (zeker bij commissariaten!), maar dat ze worden aangenomen verbaasd me helemaal niet. Het is het type mens die eigenlijk sowieso wel komt bovendrijven,

Maar waar we in Nederland nog wel eens tegenaan lopen is dat "Commissariaten" gestapeld worden en dat ze op het moment dat het mis gaat helemaal niet in staat zijn om te sturen (slecht geïnformeerd, veel te weinig uren).

We moeten het niet overdrijven, het gaat in Nederland natuurlijk ontzettend goed, ook met toezicht. Maar dat stapelen van commissariaten niet zo goed is voor de optiek en dat de effectiviteit dubieus is, is wel een feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:52:
[...]

Wat je niet moet vergeten is dat je om ver te komen in de politiek, zeker de gevestigde partijen, je over sterke capaciteiten moet bevatten. Je vindt er niet voor niets een hoog aantal academici.

- IJzersterk CV
- Hoog IQ

Dus je hebt een stel slimme mensen met de juiste connecties die een assesment/ballotage/sollicitatie fluitend doorkomen omdat beïnvloeden van mensen hun vak is.

Zoals ik hierboven al aangeef, het stukje connecties is natuurlijk de essentiële ingang (zeker bij commissariaten!), maar dat ze worden aangenomen verbaasd me helemaal niet. Het is het type mens die eigenlijk sowieso wel komt bovendrijven,

Maar waar we in Nederland nog wel eens tegenaan lopen is dat "Commissariaten" gestapeld worden en dat ze op het moment dat het mis gaat helemaal niet in staat zijn om te sturen (slecht geïnformeerd, veel te weinig uren).

We moeten het niet overdrijven, het gaat in Nederland natuurlijk ontzettend goed, ook met toezicht. Maar dat stapelen van commissariaten niet zo goed is voor de optiek en dat de effectiviteit dubieus is, is wel een feit.
- Sterk CV? Valt over te twijfelen, vaak hebben ze al een spoor van wanbeleid achter zich voordat ze een post in het kabinet krijgen.
- Hoog IQ? Valt ook tegen.
- Politiek sterk? Achterbaks en met connecties en vooral doen wat de grote baas zegt dus.

Ze worden aangenomen vanwege hun connecties en niet hun bekwaamheid. Hoe kan het anders dat keer op keer politici die het helemaal verpesten in den haag en weggestuurd worden toch belangrijke functies krijgen?

Zeker als je ziet dat een positie in de eerste kamer gewoon direct meerdere aanstellingen oplevert. Zelfs voordat je ook maar iets hebt laten zien van wat je kan. Dat is echt niet omdat die mensen zo bewkaam zijn hoor, dat is gewoon pure corruptie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:52:
[...]

- IJzersterk CV
- Hoog IQ

Mensen met een (zeer) hoog IQ hebben in de regel helemaal niets met deze slangenkuil. Met name omdat ze hechten aan feiten, en een bloedhekel hebben aan nietszeggende vormelijkheden en 'ass kissing'.

Slim, zeker, maar (zeer) hoog IQ staat op gespannen voet met kenmerken die je nodig hebt voor 'de politiek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
'Netwerken', maar ook ondernemen, correleert met een ietwat beïnvloedbare persoonlijkheid. Mensen die daar goed in zijn, compromitteren nu eenmaal wat makkelijker hun waarden, mensen, immers, 'het compromis' zoeken hoort nu eenmaal bij effectief politiek voeren. Ik bedoel hiervan dus niets negatief. Het lijkt me orthogonaal aan IQ. Ook waarom het zo lastig is om vooraf gestelde doelen te halen. In praktijk is dat echt een kunst, die je evt aan IQ kan koppelen, maar volgens mij meer samenhangt met dat andere (compromissen altijd net wat meer in jouw voordeel laten uitvallen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst, Politici zijn geen supermensen, verre daarvan. Politici zijn ook vaak gewoon vervelende mensen. En een politici is niet automatisch een hoogvlieger in het bedrijfsleven.

Maar dat ze dom zijn en zomaar worden aangenomen? Als je de levensloop en CV bekijkt van top-politici blijkt echt heel snel dat dit absoluut niet waar is.
Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:17:
[...]

- Sterk CV? Valt over te twijfelen, vaak hebben ze al een spoor van wanbeleid achter zich voordat ze een post in het kabinet krijgen.
- Hoog IQ? Valt ook tegen.
- Politiek sterk? Achterbaks en met connecties en vooral doen wat de grote baas zegt dus.
De onderbuik zit bij jou nogal vol met gal.

Feit is dat je hoe hoger je in de politiek komt struikelt over doctoraten of hoger... en dat naast een carrierre in de politiek en soms in het corps. Dat betekent niet alleen monomanie, dat betekent ook dat je echt wel wat kan om op zoveel vlakken er boven uit te steken.

Betreft het wanbeleid: Ja, als je de schandalen bekijkt is het heel droef gesteld, maar wat je vergeet is dat dat de uitwassen zijn. In die gevallen dat het goed gaat (en dat is verre, verreweg de meeste gevallen) hoor je er niks van.
Ze worden aangenomen vanwege hun connecties en niet hun bekwaamheid. Hoe kan het anders dat keer op keer politici die het helemaal verpesten in den haag en weggestuurd worden toch belangrijke functies krijgen?
Zeker hun connecties, maar nogmaals, ook hun CV en hun capaciteit om door een ballotage te rollen spelen hierin mee.
Zeker als je ziet dat een positie in de eerste kamer gewoon direct meerdere aanstellingen oplevert. Zelfs voordat je ook maar iets hebt laten zien van wat je kan. Dat is echt niet omdat die mensen zo bewkaam zijn hoor, dat is gewoon pure corruptie.
Ik snap dat het vervelend voor je verhaal is dat we zo laag staan op de corruptie indexen terwijl je het bewijs voor het oprapen hebt. Waar is dat bewijs trouwens ook alweer?

Of is er geen hard bewijs behalve je gevoel en spreken de werkelijke CV's van die mensen toch een ietsiepietsiie genuanceerder verhaal?
Ramzzz schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:25:
[...]

Slim, zeker, maar (zeer) hoog IQ staat op gespannen voet met kenmerken die je nodig hebt voor 'de politiek'.
Flauwekul. Ik merk dat politici echt enorm onderschat worden, maar dat komt ook door de populistische partijen waarbij intelligentsia niet welkom zijn.

Check eens de CV van de partijleiders, ministers en staatssecretarissen van de laatste 25 jaar. Doctoraten, prosessoren, proefschriften etc. etc.

Hier zijn de laatste 4 ministerpresidenten.

- Rutte? Doctor
- Balkenende? Professor, meester in de rechten en nog wat academische hoogstandjes.
- Wim Kok? Doctor.
- Ruud Lubbers? Doctor.

Of zoals mensen die hem kennen aangeven hoe (irritant) intelligent Diederik Samson is. En laat ik nou net een aantal van die PvdA'ers kennen die dat zeggen en die zijn zelf ook al van het kaliber hoog IQ.

Sorry.... mensen die politici weg zetten als dom reageren vooral uit de emotie.

[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:46:
[...]
Flauwekul. Ik merk dat politici echt enorm onderschat worden, maar dat komt ook door de populistische partijen waarbij intelligentsia niet welkom zijn.

Check eens de CV van de partijleiders, ministers en staatssecretarissen van de laatste 25 jaar. Doctoraten, prosessoren, proefschriften etc. etc.

- Rutte? Doctor
- Balkenende? Professor, meester in de rechten en nog wat academische hoogstandjes.
- Wim Kok? Doctor.
- Ruud Lubbers? Doctor.

Of zoals mensen die hem kennen aangeven hoe (irritant) intelligent Diederik Samson is. En laat ik nou net een aantal van die PvdA'ers kennen die dat zeggen en die zijn zelf ook al van het kaliber hoog IQ.

Of vanuit een hoger IQ.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Zo zie je maar weer dat IQ niet alles zegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, Diederik Samson is Kernfysicus (terwijl hij verschillende activiteiten ten toon spreidde). De kans dat de verhalen dat hij slim is waar zijn is natuurlijk vrij groot....

Afstuderen is een kunst... promoveren is voor weinigen weggelegd. Daarnaast nog vakbondsleider/corpsleider/voorzitter jovd (o.i.d.). Dan ben je echt geen oelewapper....

Maar mensen moeten vooral niet denken dat ik Politici uitermate geschikte toezichthouders of directeuren vind, ik wil alleen wel erop wijzen dat gezien hun academische prestaties en hun personal skills het niet zo gek is dat ze in de top belanden.

Ik bedoel, als je minister bent geweest waarbij je onvermijdelijk een paar Kwalitatief Uiterst Teleurstellende dossiers heb moeten verdedigen dan is een sollicitaite commissie natuurlijk een wandeling in het park. Zo iemand haal je niet onderuit in een gesprek of assesment.

En ja, dan nog eens hun netwerk als dikke ingangsbonus en dan heb je de verklaring waarom het zo stacked is met politici. Op papier geschikte kandidaten die geoefend zijn in babbelen en die door hun connnecties boven op de stapel liggen.

Bang... commissariaat gescored.

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:59:
Tsja, Diederik Samson is Kernfysicus (terwijl hij verschillende activiteiten ten toon spreidde). De kans dat de verhalen dat hij slim is waar zijn is natuurlijk vrij groot....

Afstuderen is een kunst... promoveren is voor weinigen weggelegd. Daarnaast nog vakbondsleider/corpsleider/voorzitter jovd (o.i.d.). Dan ben je echt geen oelewapper....
offtopic:
Ik ken hem toevallig persoonlijk.

Weliswaar uit mijn studietijd, maar ik kan beamen dat hij inderdaad erg intelligent is.

Maar hij was wel één van de zeer weinige echte (technische, β-) bollebozen in de politiek. Wiebes zou dat bijv. ook moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, Rutte is ook geen uilskuiken... en dan ben ik dus echt geen fan van de VVD.

Ik heb in mijn jeugd wel wat gezien van de politiek en de vakbond en dat is een kei en keiharde wereld. Alleen als je stevig in jezelf geloofd, heel slim bent en knetterhard werkt maak je een kans. En dan nog is de lijst die het niet haalt ellenlang.

Het is bij de populistische partijen die geen kader hebben net ff wat anders, daar worden mensen bijna letterlijk van de straat geplukt om op het pluche te gaan zitten Maar bij de gevestigde partijen is elke verkiesbare plek een keihard gevecht, vanaf de laagste regionen tot aan Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:46:
[...]

De onderbuik zit bij jou nogal vol met gal.

Feit is dat je hoe hoger je in de politiek komt struikelt over doctoraten of hoger... en dat naast een carrierre in de politiek en soms in het corps. Dat betekent niet alleen monomanie, dat betekent ook dat je echt wel wat kan om op zoveel vlakken er boven uit te steken.
Het gaat niet zo zeer om mijn onderbuik maar om dat ik veel studies nou niet echt vind getuigen van daadwerkelijk intellect. Zeker veel van de studies die je in depolitiek voorbij ziet komen is het vaak meer een kwestie van hard werken. Daar is niets mis mee en natuurlijk is dat ook heel belangrijk maar ik zou er niet direct een hoog IQ aan koppelen. Ze zullen zeker niet dom zijn maar echt slim zijn veel ook niet.
[...]

Zeker hun connecties, maar nogmaals, ook hun CV en hun capaciteit om door een ballotage te rollen spelen hierin mee.
Hun CV is in veel gevallen prima ja. De capaciteit om door een ballotage heen te komen spreekt niet voor hun daadwerkelijk vaardigheid maar over hoe goed ze zijn in praten.
[...]

Ik snap dat het vervelend voor je verhaal is dat we zo laag staan op de corruptie indexen terwijl je het bewijs voor het oprapen hebt. Waar is dat bewijs trouwens ook alweer?

Of is er geen hard bewijs behalve je gevoel en spreken de werkelijke CV's van die mensen toch een ietsiepietsiie genuanceerder verhaal?
het hangt vooral van je definitie van corruptie af. Ik vind lobby al corruptie. En er is voldoende in het nieuws geweest over de vele twijfelachtige bijbaantjes in de eerste kamer dat zelfs dat een agenda punt is om aan te pakken tegenwoordig.

Dat is niet alleen mijn gevoel maar daar is vrijwel iedereen het over eens dat dat iets slechts is.
[...]

- Rutte? Doctor
- Wim Kok? Doctor.
- Ruud Lubbers? Doctor.

ik wil ze ook zeker niet wegzetten als dom en er zitten ook zeker heel veel heel slimme tussen. Maar alle politici wegzetten als heel slim en dat aandragen als argument waarom zo zo vaak hoge posities krijgen ineens gaat mij veel te ver.

Als je het CV van een politicus in een hoge functie in het bedrijfsleven vergelijkt met de mensen n de posities om hem heen dan zie je dat ze niet zomaar vanwege alleen hun CV gekozen zijn.

We hebben heel veel meer heel hoog opgeleide mensen met nog veel betere CV's die niet al dat soort baantjes aangeboden krijgen. Dat heeft puur met hun netwerk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:25:
[...]

Het gaat niet zo zeer om mijn onderbuik maar om dat ik veel studies nou niet echt vind getuigen van daadwerkelijk intellect. Zeker veel van de studies die je in depolitiek voorbij ziet komen is het vaak meer een kwestie van hard werken. Daar is niets mis mee en natuurlijk is dat ook heel belangrijk maar ik zou er niet direct een hoog IQ aan koppelen. Ze zullen zeker niet dom zijn maar echt slim zijn veel ook niet.
Wat is de waarde van het IQ. Je hoort mij niet beargumenteren dat een hoog IQ (of hoge politicus) nou direct iemand capabel maakt. Ik ken net als iedereen de Dr. als directeur die als autistische egoist achterlijk te werk gaat.
Hun CV is in veel gevallen prima ja. De capaciteit om door een ballotage heen te komen spreekt niet voor hun daadwerkelijk vaardigheid maar over hoe goed ze zijn in praten.
Eens.
het hangt vooral van je definitie van corruptie af. Ik vind lobby al corruptie. En er is voldoende in het nieuws geweest over de vele twijfelachtige bijbaantjes in de eerste kamer dat zelfs dat een agenda punt is om aan te pakken tegenwoordig.

Dat is niet alleen mijn gevoel maar daar is vrijwel iedereen het over eens dat dat iets slechts is.
Ik ben geen fan van commissariaten stapelen en dan druk ik me mild uit. Maar er zit wel een schaal op dit soort dingen.

Ik ben zelf nogal voorzichtig met oprekken van definities. Als we elke politicus corrupt vinden leven we in een bananenrepubleik en dat is aantoonbaar niet correct. Qua vrijheid en welzijn hebben we in Nederland de piek van het menselijk bestaan (tot nu toe!) bereikt. Dat betekend niet dat het ideaal is, maar alleen het slechte benadrukken is wat mij betreft onzin.

Een old boys network is kwalijk, maar corruptie is echt wel een andere orde van grote (omkopen van ambtenaren), niet alleen qua moraliteit, ook qua intentie.
ik wil ze ook zeker niet wegzetten als dom en er zitten ook zeker heel veel heel slimme tussen. Maar alle politici wegzetten als heel slim en dat aandragen als argument waarom zo zo vaak hoge posities krijgen ineens gaat mij veel te ver.
Doe ik toch niet.

1. Ze liggen boven op de stapel. (Mijn en jouw punt)
2. CV is prima (Mijn punt)
3. Rollen door de assesment/ballotage. (Mijn punt)

Als ik bovenop de stapel lig kom ik er echt niet door, ook al heb ik best wel connecties en ben ik geen oen. Ik mis gewoon een aantal capaciteiten die me geschikt maken als leider in het bedrijfsleven. Ik ben daardoor zeker geen mankeerd of minder mens, ik ben gewoon niet geschikt.
Als je het CV van een politicus in een hoge functie in het bedrijfsleven vergelijkt met de mensen n de posities om hem heen dan zie je dat ze niet zomaar vanwege alleen hun CV gekozen zijn.
Ik zie in het bedrijfsleven ook een voorkeur voor hogere academici. Ik zie in het bedrijfsleven ook een voorkeur voor mensen die elders leiding hebben gegeven, ook al is dat een heel andere branche.

Het werkt zelfs twee kanten op waarbij men van het bedrijfsleven of hogere publieke sector hoog de politiek instroomt.
We hebben heel veel meer heel hoog opgeleide mensen met nog veel betere CV's die niet al dat soort baantjes aangeboden krijgen. Dat heeft puur met hun netwerk te maken.
Met een Dr. titel heb je een enorme voorsprong op het plebs onder je. Ongeacht je geschiktheid zal je op hogere functies kunnen solliciteren en vaker worden uitgenodigd.

Verder ken ik heel veel Commissarisen/RVC leden die nooit in de politiek zijn geweest (en warvan noch ik noch een ander ooit kan inschatten wat ze nou werkelijk doen omdat een RvT/RvC meestal geen reet hoeft te doen.

Anders gezegd: Als je directeur bent geweest bij Philips krijg je net als een minister een pak aan commisariaten aangeboden....

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:42:
[...]

Ik ben geen fan van commissariaten stapelen en dan druk ik me mild uit. Maar er zit wel een schaal op dit soort dingen.

Ik ben zelf nogal voorzichtig met oprekken van definities. Als we elke politicus corrupt vinden leven we in een bananenrepubleik en dat is aantoonbaar niet correct. Qua vrijheid en welzijn hebben we in Nederland de piek van het menselijk bestaan (tot nu toe!) bereikt. Dat betekend niet dat het ideaal is, maar alleen het slechte benadrukken is wat mij betreft onzin.

Een old boys network is kwalijk, maar corruptie is echt wel een andere orde van grote (omkopen van ambtenaren), niet alleen qua moraliteit, ook qua intentie.
Ik vind het (bijna) net zo kwalijk als opkopen. In beide gevallen word niet de objectief beste keuze gemaakt en word er iemand bevoordeeld ten nadele van een ander. In het enge geval omdat die meer geld betaald en het andere omdat die toevallig bevriend zijn. Dat tweede vind ik misschien nog wel erger zelfs omdat daarin zelfs ook sprake is van discriminatie.

Een mooi voorbeeld is de VS die op papier een democratie zijn en niet corrupt maar in praktijk toch alles besloten word door een bepaalde kleine groep extreem rijken.

We noemen het alleen geen corruptie omdat de wet het toe laat om politici te kopen daar.
[...]

Doe ik toch niet.
Je noemde eerder wel 3 andere punten:

- IJzersterk CV
- Hoog IQ

Daarop reageerde ik met dat het wel meevalt hoe hoog dat iq is in veel gevallen.
Als ik bovenop de stapel lig kom ik er echt niet door, ook al heb ik best wel connecties en ben ik geen oen. Ik mis gewoon een aantal capaciteiten die me geschikt maken als leider in het bedrijfsleven. Ik ben daardoor zeker geen mankeerd of minder mens, ik ben gewoon niet geschikt.
De vraag is wat is geschikt dan? En waarom denk je dat politici dat wel zijn en iemand anders niet? Die geschiktheid zou toch uit het CV zelf moeten blijken.
Anders gezegd: Als je directeur bent geweest bij Philips krijg je net als een minister een pak aan commisariaten aangeboden....
En dat is net zo goed fout. Echter heb je als directeur bij Phillips een heel andere rol dan in de politiek omdat je niet de keizers vertegenwoordigd.

In de politiek zou je zo min mogelijk beinvloeding door lobby/belangensverstrengeling moeten hebben en daar helpt het niet bij als je politici direct laat doorstromen naar top functies want dan gaan ze hun politieke beslissingen mogelijk laten afhangen van waar ze later willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
In dit kader is het boek Je hebt het niet van mij maar... van Joris Luyendijk wel interessant.
Vier jaar later, in de maand september van 2010, deed Luyendijk opnieuw participerend onderzoek. Dit keer naar de wederzijdse afhankelijkheid van politici, journalisten, voorlichters en lobbyisten. Ook weer op locatie: in de wandelgangen en de kleedkamers aan het Binnenhof - en niet te vergeten aan de bierpomp van sociëteit Nieuwspoort.
Leest overigens ook lekker weg als je een wat 'lager' IQ hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:05:
[...]
Ik vind het (bijna) net zo kwalijk als opkopen. In beide gevallen word niet de objectief beste keuze gemaakt en word er iemand bevoordeeld ten nadele van een ander. In het enge geval omdat die meer geld betaald en het andere omdat die toevallig bevriend zijn. Dat tweede vind ik misschien nog wel erger zelfs omdat daarin zelfs ook sprake is van discriminatie.
Ik kan me direct voorstellen dat een Wim Kok op merites de beste kandidaat is voor een bepaald commissariaat. Ik durf zelf wel te stellen dat degene die Wim Kok bovenop legt omdat hij hem kent denkt dat hij sowieso de beste kandidaat is.

Sterker nog, ik ga ervan dat het hele bestuur in polonaise rondgaat omdat zo'n zwaargewicht toch maar even bereid is om commissaris te worden.

Er zit een mate van zelfrationalisatie in de mens die heel snel wordt vergeten.

En hier kom je op de intentie. Degene die Wim Kok voordraagt denkt een ontzettend sterke kandidaat te hebben gevonden. Hij heeft geen bom duiten van Win gekregen om op die lijst te komen. Dat is een wezenlijk verschil tussen het old boys network en daadwerkelijk corruptie.

Allebei ongewenst, maar toch duidelijk anders van aard.
Je noemde eerder wel 3 andere punten:

- IJzersterk CV
- Hoog IQ

Daarop reageerde ik met dat het wel meevalt hoe hoog dat iq is in veel gevallen.
Ja, al die punten spelen mee. En betreft het IQ heb ik hard aangegeven dat de bewijzen aantonen dat het aantal academici inderdaad erg hoog ligt

Nogmaals, dat jij het niet zo vindt is geen bewijs. Kom dan met een duidelijk kwantitatief voorbeeld dat het vooral nitwits zijn.Hier ga je uit van je onderbuik en je antipathie waardoor je het feit dat er heel gepromoveerden tussen zitten wegwuift omdat je het niet leuk vind.
De vraag is wat is geschikt dan? En waarom denk je dat politici dat wel zijn en iemand anders niet? Die geschiktheid zou toch uit het CV zelf moeten blijken.
Heb je je wel eens verdiept in de levensloop van de politieke top? Voordat ze daar zijn hebben ze op relatief jonge leeftijd een succesvolle academische en bestuurlijke carrierre achter de rug.

Ik geloof dat jij denkt dat je in de politiek uit de wieg wordt geplukt omdat je pappa iemand kent binnen de partij?
In de politiek zou je zo min mogelijk beinvloeding door lobby/belangensverstrengeling moeten hebben en daar helpt het niet bij als je politici direct laat doorstromen naar top functies want dan gaan ze hun politieke beslissingen mogelijk laten afhangen van waar ze later willen werken.
Mee eens,maar dat veranderd nog steeds er helemaal niks aan dat het slimme mensen zijn met een ijzersterke CV.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:08:
[...]

Ik kan me direct voorstellen dat een Wim Kok op merites de beste kandidaat is voor een bepaald commissariaat. Ik durf zelf wel te stellen dat degene die Wim Kok bovenop legt omdat hij hem kent denkt dat hij sowieso de beste kandidaat is.

Sterker nog, ik ga ervan dat het hele bestuur in polonaise rondgaat omdat zo'n zwaargewicht toch maar even bereid is om commissaris te worden.

Er zit een mate van zelfrationalisatie in de mens die heel snel wordt vergeten.

En hier kom je op de intentie. Degene die Wim Kok voordraagt denkt een ontzettend sterke kandidaat te hebben gevonden. Hij heeft geen bom duiten van Win gekregen om op die lijst te komen. Dat is een wezenlijk verschil tussen het old boys network en daadwerkelijk corruptie.

Allebei ongewenst, maar toch duidelijk anders van aard.
In sommige gevallen is er sprake van dit ja. In andere gevallen vooral omdat men elkaar te vriend wil houden, en dan is het gewoon pure corruptie.
[...]

Ja, al die punten spelen mee. En betreft het IQ heb ik hard aangegeven dat de bewijzen aantonen dat het aantal academici inderdaad erg hoog ligt

Nogmaals, dat jij het niet zo vindt is geen bewijs. Kom dan met een duidelijk kwantitatief voorbeeld dat het vooral nitwits zijn.Hier ga je uit van je onderbuik en je antipathie waardoor je het feit dat er heel gepromoveerden tussen zitten wegwuift omdat je het niet leuk vind.
Ik zeg nergens dat het allemaal nitwits zijn, echter het percentage hoog opgeleiden (vrijwel allemaal wel alfa kant, geen beta) is hoger dan gemiddeld in nederland maar niet hoger dan gemiddeld in de top van het bedrijfsleven.
[...]

Heb je je wel eens verdiept in de levensloop van de politieke top? Voordat ze daar zijn hebben ze op relatief jonge leeftijd een succesvolle academische en bestuurlijke carrierre achter de rug.

Ik geloof dat jij denkt dat je in de politiek uit de wieg wordt geplukt omdat je pappa iemand kent binnen de partij?
En vaak hebben ze ook een relatief beperkte bestuurlijke (buiten politiek) carriere achter de rug.
[...]

Mee eens,maar dat veranderd nog steeds er helemaal niks aan dat het slimme mensen zijn met een ijzersterke CV.
Een deel wel ja, en een deel niet. Als ik kijk naar de bekende politici die afgetreden zijn de laatste jaren dan hadden die allemaal geen heel indrukwekkende carriere voor de politiek en ook alleen een master van een relatief makkelijke studie en komen ze zelfs na hun wanbeleid zo in topposities terecht.

Dus het is echt niet alleen omdat ze de beste kandidaten zijn. Ja vaak zijn ze dat wel maar ook vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:26:
[...]
In sommige gevallen is er sprake van dit ja. In andere gevallen vooral omdat men elkaar te vriend wil houden, en dan is het gewoon pure corruptie.
Tsja, dan is een lijstje voorbeelden dat dit vaak gebeurd ten opzichte van die keren dat dit niet gebeurd wel handig, anders is en blijft het jouw onderbuikgevoel.

Nogmaals, ik ben geen fan van het old boys network en commissariaten stapelen, alleen is er wel een pragmatische kant aan het hele verhaal.
Ik zeg nergens dat het allemaal nitwits zijn, echter het percentage hoog opgeleiden (vrijwel allemaal wel alfa kant, geen beta) is hoger dan gemiddeld in nederland maar niet hoger dan gemiddeld in de top van het bedrijfsleven.
Is dat überhaupt van belang voor de discussie? Eerst gaf je aan dat ze niet slim zijn, nu geef je aan dat ze niet slimmer zijn dan de top van het bedrijfsleven 8)7
En vaak hebben ze ook een relatief beperkte bestuurlijke (buiten politiek) carriere achter de rug.
Ja en vaak hebben mensen uit het bedrijfsleven geen of een beperkt politieke bestuurlijke carriere achter de rug 8)7

What does that have to do with the price of tea in China?
Een deel wel ja, en een deel niet. Als ik kijk naar de bekende politici die afgetreden zijn de laatste jaren dan hadden die allemaal geen heel indrukwekkende carriere voor de politiek en ook alleen een master van een relatief makkelijke studie en komen ze zelfs na hun wanbeleid zo in topposities terecht.

Dus het is echt niet alleen omdat ze de beste kandidaten zijn. Ja vaak zijn ze dat wel maar ook vaak niet.
Falende politici die geen sterke voorgeschiedenis *kuch* Anouchka Miltenbiurg* kuch* hebben,wellicht een correlatie ? ;)

Uiteraard is een politicus niet automatisch de beste kandidaat en zit er kaf tussen het koren. Dat hoor je me ook niet zeggen. Maar precies zoals jij zegt: Vaak is dat (zeker op papier) wel zo.

En hou er rekening mee dat we vooral van RvC's en RvT's horen als het mis gaat. Ik vind Kok een hypocrite commissariaten stapelaar pur sang, maar anderzijds ben ik ook weer niet bekend met een schandaal in een van die bedrijven. Ik geef daarbij ook wel aan dat ik überhaupt niet zo geloof dat een RvC echt veel invloed heeft als het misgaat, maar dat is weer een ander verhaal :+

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
roffeltjes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:00:
[...]

Tsja, dan is een lijstje voorbeelden dat dit vaak gebeurd ten opzichte van die keren dat dit niet gebeurd wel handig, anders is en blijft het jouw onderbuigveol.
Net zo een onderbuikgevoel als jou claim dat ze aangenomen worden op kwaliteiten.
[...]

Is dat überhaupt van belang voor de discussie? Eerst gaf je aan dat ze niet slim zijn, nu geef je aan dat ze niet slimmer zijn dan de top van het bedrijfsleven 8)7
nee, ik zeg dat ze niet extreem slim zijn of dat ze niet allemaal slim zijn. Je draait het nu behoorlijk om. jij claimde namelijk dat ze allemaal slim zijn, dus heb je daar bewijs voor?
[...]

Ja en vaak hebben mensen uit het bedrijfsleven geen of een beperkt politieke bestuurlijke carriere achter de rug 8)7

What does that have to do with the price of tea in China?
Het gaat er dus om dat er helemaal geen sterk CV van vaardigheden uit het bedrijfsleven is. En dat het dus maar de gok is hoe ver de politieke vaardigheden bestaan en hoe zij daarin ervaring opgedaan hebben.

maar jij claimde vooral dat ze allemaal een lange succesvolle cariere hadden voordat ze in de politiek gingen. En als ik dan aangeef dat dat niet zo is dan doet het er ineens niet meer toe? 8)7
Pagina: 1 ... 43 ... 145 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:

-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.

Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"