Dit is onzinnig, als de EU er toch al primair voor de bedrijven is. Waarom lobbycapaciteit inzetten als je de commissie per SMS kunt instruëren? En als je vervolgens kijkt welke regels de EU produceert, dan krijg ik persoonlijk de indruk dat de EU bij uitstek een institutie is waar het algemeen belang wordt behartigd. Denk aan klimaatwetgeving, de GDPR, regels over voedselveiligheid.3x3 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:39:
[...]
De E.U. haar regels, belastingvoordelen en bedrijven zijn er primair voor bedrijven.
...
Ik heb geen bron meer, maar ik meen ook ergens gelezen te hebben dat 90% van de lobbyisten in Brussel werkt om een belang van het bedrijfsleven te vertegenwoordigen.
Oh, en de EU heft geen belasting en kent derhalve geen belastingvoordelen, sterker nog: de EU probeert die belastingvoordelen bij lidstaten juist aan te pakken.
Sorry voor het whataboutisme, maar bij ons is er geen eens een tafel. Onze premier krijgt de opdrachten via zijn "diepste vezels" van Polman of Van Beurden. En als we wel eens een (klimaat)tafel hebben nodigen we ook geen burgers uit.Ook bij het maken van nieuwe (fiscale) regelgeving voor bedrijven zit het bedrijven vaak wel aan tafel, en burgerbelangen organisaties niet.
De kritiek dat burgerorganisaties te weinig betrokken zijn bij de totstandkoming van EU-wetgeving moet je trouwens niet per se de EU aanrekenen. Het is namelijk niet dat de EU burgerorganisaties weert: een club als Greenpeace heeft bijvoorbeeld 15 geaccrediteerde lobbyisten bij het EP rondlopen. De lobby van samenwerkende consumentenorganisaties staat op plek 3 qua aantal ontmoetingen met de commissie (tussen Google en Airbus). (zie hier de volledige lijst met lobbyclubs in Europa). Als de burger naar jouw smaak te weinig stem heeft dan moet je dat vooral de passieve burger kwalijk nemen.
Als ik kijk welke belangen er door de nationale regering behartigd worden dan lijkt het me een zegen als de EU meer invloed krijgt.Je moet er gewoon rekening mee houden dat de EU een steeds groter groeiende rol heeft in het beleid van de lidstaten, en ook welke belangen er daar bedient worden door wie.
Dat zijn nogal wat claims. Maar dat de EU niet controleert op fraude is sowieso niet waar. Sinds 1988 is er een anti-fraudebureau. Dat bureau heeft door de jaren heen alleen maar meer taken en bevoegdheden gekregen. Dat het niet perfect is zal best, dat het de EU niet interesseert is regelrechte onzin.Volgens mij is al +10 jaar de kritiek vanuit de wetenschap op de EU dat in haar financiën en policy Cyclus nauwelijks controleert op de rechtmatigheid van haar bestede geld en regels, nauwelijks controleert op de effectiviteit van haar bestede geld en regels, nauwelijks controleert op andere fraude.
En als het al waar zou zijn dat er weinig wordt gecontroleerd op effectiviteit van besteed geld (ik betwijfel dat want de EU onderzoekt en verantwoordt zo'n beetje alles wat ze doet), dan is dat niet problematisch als je afgaat op de analyse van het OECD: The EU system of budgeting for performance and results is advanced and highly specified, scoring higher than any OECD country in the standard index of performance budgeting frameworks.
Als ik dan ook een volgens-mij'tje uit de onderbuik mag loslaten: Volgens mij kakelt 80% van de EU-sceptici elkaar maar een beetje na zonder feiten te controleren. Dat is zonde, want er is heus genoeg te verbeteren aan de EU. Daarvoor hebben we gefundeerde kritiek en realistische alternatieven nodig.
Regeren is vooruitschuiven