Alsof het kabinet gaat vallen over dit.
Rutte draait het wel weer ouderwets recht hoor
Rutte draait het wel weer ouderwets recht hoor
Tja, maar veel CU-stemmers zijn ook stemmers voor het leven, althans de paar CU-stemmers die ik ken zeggen "ik stem altijd op hen!", het is bijna religieus hoe ze stemmenGunner schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:39:
[...]
Klopt, dit besluit ligt heel slecht bij de CU-achterban. De reacties zijn niet mals.
Maar het is duidelijk dat Segers de boel niet durft te laten klappen.
People as things, that’s where it starts.
Zelfde kan je zeggen over de VVD. Zoveel fouten dat ze maken, al dan niet de personen binnen de partij, maar toch blijft iedereen op ze stemmen.RobinHood schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:22:
[...]
Tja, maar veel CU-stemmers zijn ook stemmers voor het leven, althans de paar CU-stemmers die ik ken zeggen "ik stem altijd op hen!", het is bijna religieus hoe ze stemmen
[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 25-08-2018 11:29 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
De CU kon in 2010, toen het CDA 20 zetels verloor, niet die kiezers naar hun partij krijgen en ze verloren zelfs een zetel. Het moet denk ik wel heel raar lopen wil de CU ooit boven de 5/6 zetels groeien waar ze al hun hele bestaan op of onder zitten.incaz schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:56:
Terwijl ik, als het CU de boel laat vallen, iedereen die nu bij het CDA zit zou vragen over te stappen naar de CU, omdat die wel een beetje geweten hebben.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Zijn ze echt zo mals niet? Even op een rijtje:Gunner schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:39:
[...]
Klopt, dit besluit ligt heel slecht bij de CU-achterban. De reacties zijn niet mals.
Maar het is duidelijk dat Segers de boel niet durft te laten klappen.
[ Voor 65% gewijzigd door Virtuozzo op 25-08-2018 12:21 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Je pikt er twee maatregelen uit die je niet bevallen, maar er staat veel lastenverlichting tegenover waardoor per saldo je koopkracht stijgt. Eigenlijk is dit geschuif in de marge. Waar het echt om gaat zijn oplossingen voor lange termijn problemen zoals gaswinning Groningen, energietransitie, defensie, huisvesting en positie Nederland in de wereld. Omdat dat lange termijn is is daar nog niet veel van zichtbaar/merkbaar. Op sommige onderwerpen zouden ze wel wat meer haast mogen maken (huisvesting), al moet je oppassen voor paniekvoetbal en geldverslindende operaties die op lange termijn niets oplossen.Russel88 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:16:
Ik snap het echt niet. Economisch gaat het goed. Echter wordt de btw tarief verhoogd. 2 miljard gaat jaarlijks naar de buitenlandse aandeelhouders.
Wat krijg je als cu of d66 hiervoor nou terug? Een donorwet, afschaffing van de referendum. Nou nou als dat nou 2 miljard waard is.
Ongelooflijk ook dat Pechtold eigenhandig D66 de nek omdraait. Wie gaat nog op hun stemmen komende verkiezingen?
Een groene progressieve regering was mogelijk geweest als hij tijdens de onderhandelingen samen met Jesse 1 blok vormde. Nu is het echt 1 groot drama kabinet.
Dat is wel een vraag ja. Zowel D66 als CU stellen dat:Russel88 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:16:
Ik snap het echt niet. Economisch gaat het goed. Echter wordt de btw tarief verhoogd. 2 miljard gaat jaarlijks naar de buitenlandse aandeelhouders.
Wat krijg je als cu of d66 hiervoor nou terug? Een donorwet, afschaffing van de referendum. Nou nou als dat nou 2 miljard waard is.
Ongelooflijk ook dat Pechtold eigenhandig D66 de nek omdraait. Wie gaat nog op hun stemmen komende verkiezingen?
Een groene progressieve regering was mogelijk geweest als hij tijdens de onderhandelingen samen met Jesse 1 blok vormde. Nu is het echt 1 groot drama kabinet.
Die lastenverlichtingen zijn al onderhevig aan herschikking. Dit is een van de kosten van de maatregel. Bijvoorbeeld de kwestie VPB, daar volgt een herschikking voor MKB. Dus minder ruimte dan gedacht en beloofd. Dat wordt nog minder, aangezien er via andere hoeken zoals BTW et alli verdere kosten worden uitgesmeerd.Poecillia schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:25:
[...]
Je pikt er twee maatregelen uit die je niet bevallen, maar er staat veel lastenverlichting tegenover waardoor per saldo je koopkracht stijgt.
[ Voor 39% gewijzigd door Virtuozzo op 25-08-2018 12:36 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
De vraag is ten eerste of dat zo is. Zeker de mensen die relatief veel uitgeven aan producten die onder het lage BTW-tarief vallen gaan dat in de portemonnee werken.Poecillia schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:25:
[...]
Je pikt er twee maatregelen uit die je niet bevallen, maar er staat veel lastenverlichting tegenover waardoor per saldo je koopkracht stijgt.
En wie zouden dat toch zijn, misschien wel..... de lage en middeninkomens!D-e-n schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:45:
[...]
De vraag is ten eerste of dat zo is. Zeker de mensen die relatief veel uitgeven aan producten die onder het lage BTW-tarief vallen gaan dat in de portemonnee werken.
Die grens schuift echter steeds meer op naar hogere inkomens, al liggen de stimuli daar nog net iets anders.RobinHood schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:16:
[...]
En wie zouden dat toch zijn, misschien wel..... de lage en middeninkomens!
Ik betwijfel echt of de middeninkomens er überhaubt op vooruit gaan, en de lage inkomens hollen natuurlijk achteruit, maarja, dat zijn toch maar gehandicapten, mensen met een uitkering en mensen die somehow geen geweldige opleiding hebben gekregen, die mogen best bloeden toch? Hadden ze maar niet ziek moeten worden of slimmer moeten zijn![]()
Ohja, hoelang is er ook alweer gestaakt voordat er vergeleken met de dividenddraak een schamel bedrag naar basisonderwijs ging?
[ Voor 46% gewijzigd door Virtuozzo op 25-08-2018 15:47 ]
Ik pik er 2 zaken uit, omdat die veel in het nieuws zijn geweest. Op welke lastenverlichting mag ik hopen? Ik weet nu al dat m'n dagelijkse boodschappen duurder worden en dat ik samen met nog een aantal anderen jaarlijks 2 miljard op mag hoesten voor Rutte's vrienden.Poecillia schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:25:
[...]
Je pikt er twee maatregelen uit die je niet bevallen, maar er staat veel lastenverlichting tegenover waardoor per saldo je koopkracht stijgt. Eigenlijk is dit geschuif in de marge. Waar het echt om gaat zijn oplossingen voor lange termijn problemen zoals gaswinning Groningen, energietransitie, defensie, huisvesting en positie Nederland in de wereld. Omdat dat lange termijn is is daar nog niet veel van zichtbaar/merkbaar. Op sommige onderwerpen zouden ze wel wat meer haast mogen maken (huisvesting), al moet je oppassen voor paniekvoetbal en geldverslindende operaties die op lange termijn niets oplossen.
dit is enigszins wat ik bedoelde dat je het beschrijft alsof het natuurwetten betreft.Virtuozzo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:34:
[...]
Even los van meningen, posities, perceptie en zo meer. De politieke arena zal inherent conservatief dominant blijven in gedrag, en dus in verdeling, zolang als die spreekwoordelijke proteststem zich zelf buiten spel zet. Laten we even eerlijk zijn, dit is een significant deel van electoraal potentieel wat in politieke zin geneutraliseerd is. En wat als het de grootste zou worden? Dan staat het nog alleen, en inmiddels verschuift rechts/midden steeds meer op naar aansluiting daarbij dus zelfs die scenario's kennen draaiboeken. Van de overige vijvers is er slechts één die een focus op groei heeft, maar nog in de kinderschoenen staat en nog niet doorheeft dat de deuren al dichtgemetseld worden.
Ah ah, die aanwezige keuzes zijn onderdeel van een groter patroon. Daar zitten andere keuzes.dawg schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:12:
[...]
dit is enigszins wat ik bedoelde dat je het beschrijft alsof het natuurwetten betreft.
schuingedrukte is een keuze bijvoorbeeld, van vvd-cda (en andere partijen). die proteststem is er, heeft ook een behoorlijke evidente oorzaak (in mijn optiek althans), echter kiest men er bewust voor om die oorzaak te negeren en er zelf voordeel uit te halen ten koste van anderen (zowel binnen als buiten politiek). dat is geen natuurwet, ook geen vaststaand iets, of de normale gang van zaken. en zolang men in de politieke arena kiest voor macht en zelfbehoud kun je niet spreken van een normale gang van zaken, ook niet van of iets blijvend is of niet. het is gewoon een keuze die ten allen tijden anders gemaakt kan worden.
die keuze is er. en die keuze kun je als kiezer ook gewoon kunt maken. er zijn alternatieven. "het einde van de wereld is verder weg dan het einde van de markt(werking)".
en natuurlijk, dat is pijnlijk, en men moet eens over een aantal zaken nadenken zoals je zelf ook al vaker gesteld hebt. niet enkel binnen politiek, maar ook binnen bedrijf en de lobbymachinerie die daaraan verbonden is. maar dat gebeurt niet. al zeg je het 100x. en dat, dat zijn keuzes. harde keuzes die men bewust en bij volle verstand heeft gemaakt en nog steeds maakt.
laten we dat even heel heel erg helder houden.
Maar wie is concreet die proteststem? De PVV-kiezer? De FvD-volgeling? Leg je de sleutel hier nu niet heel eenzijdig neer? Dat lijkt me ietwat oneerlijk.Virtuozzo schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:33:
[...]
Dan komen we wel opnieuw uit bij die uitspraak: de politieke arena zal inherent conservatief dominant blijven in gedrag, en dus in verdeling, zolang als die spreekwoordelijke proteststem zich zelf buiten spel zet.
Electorale segmenten van PVV / FvD zijn er onderdeel van. Maar let wel, het is niet simpel "protest". Het is ook perceptieproblematiek, gebrek aan informatie/toetsing, ook gewoon de perceptie van geen alternatief, bias, of zelfs onbewust keuzegedrag van "we houden ons maar aan wat voor de voortuin prioriteit is".D-e-n schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:57:
[...]
Maar wie is concreet die proteststem? De PVV-kiezer? De FvD-volgeling? Leg je de sleutel hier nu niet heel eenzijdig neer? Dat lijkt me ietwat oneerlijk.
De sleutel tot verandering ligt juist bij de stemmers van D66/CDA/VVD. Zodra zij in grotere getale van kamp veranderen verandert het speelveld. En dat hoeft niet eens extreem te zijn. Als kiezers aan de ene kant overstappen van VVD naar D66 en aan de andere kant van D66 naar GL (om maar wat te noemen) veranderen de verhoudingen al.
Kiezers hebben die keuze. Kiezers hebben die macht. En hoewel de gedachten van de PVV meestal lijnrecht ingaan tegen alles wat ik vind ik in sommige gevallen meer respect voor die proteststem dan voor die kiezer die het beleid van een regeringspartij eigenlijk kut vindt maar er toch maar weer op stemt.
Er zijn segmenten waar de drempel laag is, maar of die segmenten zo groot zijn? Laat ik dit zeggen, binnen kringen hier is het idee van overstap naar een D66 iets waar wenkbrauwen van omhoog gaan. Niet omdat het een andere vlag is, maar vanuit enerzijds perceptie van conservatief naar progressief, anderzijds vanuit kantelpunten groepsgedrag (de bindingskracht affiniteit is te hoog voor vereist potentieel van kantelpunt.D-e-n schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 00:35:
@Virtuozzo
De stap van VVD naar D66 is voor de meer liberale dan conservatieve VVD-er niet zo groot.
De stap van VVD naar CDA is niet zo groot.
De stap voor de wat linksere D66-er naar PvdA of GL is niet zo groot.
Klopt, ik ken heel veel mensen die VVD stemmen en altijd VVD blijven stemmen omdat dit de enige (stabiele) rechtse partij is. Het merendeel van die VVD-stemmers zijn ook nog eens loonslaven. Ik begrijp sowieso niet hoe je als loonslaaf (ben er zelf ook een) op de VVD kunt stemmen!Gunner schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:28:
[...]
Zelfde kan je zeggen over de VVD. Zoveel fouten dat ze maken, al dan niet de personen binnen de partij, maar toch blijft iedereen op ze stemmen.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 27-08-2018 13:23 ]
Op welke partij moet je dan stemmen als loonslaaf? PvdA?Abom schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
Ik begrijp sowieso niet hoe je als loonslaaf (ben er zelf ook een) op de VVD kunt stemmen!
Wanneer je alleen in slogans trapt en niet kijkt naar het verleden van de partij, is het wel te begrijpen.Russel88 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
En als een partij een leus heeft als "werken moet lonend zijn" oid dan is het toch goed te begrijpen dat mensen daar voor kiezen.
[ Voor 11% gewijzigd door Abom op 27-08-2018 13:58 ]
Dat idee heb ik ook. Ik begrijp de kritiek die op dit forum wordt geuit op de meeste partijen, maar ik heb werkelijk geen idee waar op te stemmen bij een volgende verkiezing.Russel88 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
Er is in mijn ogen geen enkele partij die er is voor de gemiddelde loonslaaf.
Eerst partijen wegstrepen die je echt niet ziet zitten (zodat je er nog 5 of minder overhoudt). Vervolgens een aantal beleidspunten die je belangrijk voor jezelf bedenken en kijken wat de overblijvende partijen daarvan vinden. Vervolgens weer een aantal wegstrepen en als er nog meer dan één overblijft ga je naar wat meer beleidspunten kijken (voor de partijen die overblijven).Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:59:
[...]
Dat idee heb ik ook. Ik begrijp de kritiek die op dit forum wordt geuit op de meeste partijen, maar ik heb werkelijk geen idee waar op te stemmen bij een volgende verkiezing.
patronen kunnen (moeten eigenlijk, in dit geval) doorbroken worden.Virtuozzo schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:33:
[...]
Ah ah, die aanwezige keuzes zijn onderdeel van een groter patroon. Daar zitten andere keuzes.
Ik begrijp wat je zegt, maar je projecteert hier vanuit aanwezig perspectief waar ik dat niet doe. Ik beschrijf het patroon, en het potentieel van ontwikkeling. Enkel vanuit eigen positie van observatie.
Dat er alternatieven zijn in keuzegedrag is iets wat ik juist opmerk. Anders deed ik de moeite niet voor participatie en onderbouwing, immers, het is omdat één segment van keuzegedrag de overhand heeft (ondanks dat het om een minderheid gaat) dat middels de passiviteit van ander keuzegedrag én contraproductief keuzegedrag in staat blijft daartoe.
Dat patroon is een conditionele situatie. Geen wet. Geen regel. Logisch, het is een menselijke dynamiek. Hier op wijzen is niet hetzelfde als het tot natuurwet proberen te maken, immers, er wordt juist gewezen op conditionele aard van situatie, het aanwezige patroon, en verschillende vereisten ten aanzien van gedrag om condities te wijzigen.
Al met al is het verschil in perspectief hier een best goed voorbeeld van verschillen in benadering, terminologie en contextuele benadering daarvan. In het VS topic is dit fenomeen uitgegroeid tot gescheiden dynamiek van subculturen door de decennia heen.
Wat die proteststem aangaat, laat ik dit zeggen. Ja, er zijn voedingsbodems daarvoor. Die zijn er echter altijd, het gaat daarbij om zowel constante als vereiste voor veranderlijkheid van dynamiek. Zo is er altijd frustratie bij politiek gedrag. Zo is er altijd zowel reële als perceptieproblematiek ten aanzien van verhoudingen Overheid, Burger & Bedrijf. Maar de traditionele voedingsbodems zijn enerzijds uitgebreid, anderzijds breder geworden - gemaakt.
Ik merk wel op dat het bij de moderne electorale toepassing ervan om een grotendeels kunstmatig gegeven gaat, wat minder voet heeft in die reguliere voedingsbodems dan in kunstmatige. Agenda: gebruik.
Dit wil niet zeggen dat de afgeleide - bredere - voedingsbodems van protest, anti- en frustratie betekenisloos zijn, of niet belangrijk. Absoluut niet. Ik merk wel op dat zo langzamerhand het wel eens bij mensen zou mogen gaan dagen dat die electorale toepassing ervan elders de baten legt. En dat is verklaarbaar vanuit politiek gebruik.
Pak de Kwestie Blok. Heel veel van aandachtspunten bij dat onderwerp zijn voedingsbodems of katalysators. Saillant is dan wel dat Blok's eigen Kamercommissie uit 2004 in die tijd al duidelijk maakte dat er sprake is van causale relatie van politieke sturing van margeproblematiek voor schepping en gebruik van structuurproblematiek.
Daar zitten, inderdaad, bewuste keuzes, die liggen daar aan ten grondslag. Het tegengif is hetzelfde, maar dan elders, en veel breder.
Dan komen we wel opnieuw uit bij die uitspraak: de politieke arena zal inherent conservatief dominant blijven in gedrag, en dus in verdeling, zolang als die spreekwoordelijke proteststem zich zelf buiten spel zet. Dit is het huidige patroon, met het momenteel grotere potentieel van continuïteit (en verbreding). Dat kan inderdaad anders, maar het kantelpunt daarvoor ligt niet bij dat kleinere electorale deel met die conservatieve voet, maar bij het veel grotere conformistische dan wel gefrustreerde deel.
Puur pragmatisch, maar pak een willekeurige verkiezingsuitslag erbij en kijk op de kaart hoe de uitslagen per stembureau correleren met de woonwijk eromheen.Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:59:
[...]
Dat idee heb ik ook. Ik begrijp de kritiek die op dit forum wordt geuit op de meeste partijen, maar ik heb werkelijk geen idee waar op te stemmen bij een volgende verkiezing.
Het is natuurlijk altijd een kwestie van balans. Is "een maatschappij die werkt" alleen te verkrijgen door investeringen vanuit de overheid die daarvoor hoge belastingen moet innen? Of kunnen private partijen en burgers zelf dat geld efficienter investeren? Wat mij betreft is het antwoord: dat ligt eraan. Sommige zaken kan een overheid beter regelen en andere kun je beter aan mensen zelf overlaten. Soms is een samenwerking van beiden het beste.incaz schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:12:
Ik snap niet waarom belastingen uberhaupt vooral negatief worden voorgesteld. Uiteindelijk is het een van de effectiefst manieren van geld investeren. Dit is niet per se een pleidooi voor eindeloze verhoging van de BTW (zeker niet op belangrijke zaken als levensmiddelen en medicijnen) maar belasting zowel als investering in een maatschappij die werkt en als rem op bepaalde effecten en geldstromen: graag. Goed middel.
Mooie framing. Het is op z'n minst vreemd om een onderscheid te maken tussen 'overheid' aan de ene kant en 'private partijen en burgers zelf' aan de andere kant, want het is duidelijk dat private partijen nadrukkelijk niet zomaar 'de burgers zelf' zijn. En dan ook nog de nadruk op 'hoge' belastingen maar niets over de kosten van de private partijen, alsof die uit het niets ontstaan. Of alsof het niet erg is als je heel veel moet betalen aan een private partij. Zie hier een manier om met cijfers te spelen, maar of je nu 100 euro aan belasting moet betalen of 100 euro aan niet-vermijdbare kosten voor hetzelfde via een private partij, het blijft 100 euro die je kwijt bent aan hetzelfde. Alleen als het aan een private partij is dan 'telt' het niet? Daarom zijn sommige plaatjes ook zo misleidend.King of Snake schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:32:
Het is natuurlijk altijd een kwestie van balans. Is "een maatschappij die werkt" alleen te verkrijgen door investeringen vanuit de overheid die daarvoor hoge belastingen moet innen?
Of kunnen private partijen en burgers zelf dat geld efficienter investeren?
Gelukkig kom je uiteindelijk met een dermate flexibel antwoord dat iedereen zich erin kan vinden. Ik ook.Wat mij betreft is het antwoord: dat ligt eraan. Sommige zaken kan een overheid beter regelen en andere kun je beter aan mensen zelf overlaten. Soms is een samenwerking van beiden het beste.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Precies het punt: patronen zijn niet statisch. Ze horen dat ook niet te zijn.dawg schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:51:
[...]
patronen kunnen (moeten eigenlijk, in dit geval) doorbroken worden.
de voedingsbodem voor de proteststem, die bestaat al enkele decennia. de overige zaken (bijvoorbeeld migratie) zijn geen voedingsbodems, maar de gevolgen van de originele voedingsbodem.
nu even concreet, ik heb het al vaker gezegd, de sociale, economische, demografische, rechts- en opleidingsongelijkheid is gegroeid de afgelopen decennia, en die groeit nog steeds.
die frustratie jegens politiek die ik heb is dat men dat eigenlijk wel weet in den haag (mag ik hopen), en die men bewust gebruikt om verdeel-en-heers toe te passen omwille van machtsbehoud. en geen acht meer slaat op feiten en wetenschap, gewoon in die tunnel blijven. het is bijna geforceerd te noemen.
Met alleen de villawijken wordt Rutte echt geen Premier, de 'gegoede wijken' (300k+ huizen) stemmen ook voornamelijk blauw.Delerium schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:06:
Kijk naar de villawijken of andere dingen die een goede naam hebben, dan zal je zo de kleur blauw zien dat de VVD niet voor niets een stereotype is.
In de gegoede wijken (300k+ huizen) waar zeg de middenklasse woont, zal je zien dat GroenLinks, D66 en PvdD de boventoon voeren, soms wat PvdA
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
ja precies. al vind ik dat je je behoorlijk mild erover uitlaat. erop bankieren. al is dat tegelijkertijd ook wel een mooie woordspeling die goed bij vvd-cda past.Virtuozzo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:08:
[...]
Precies het punt: patronen zijn niet statisch. Ze horen dat ook niet te zijn.
En ja, voedingsbodem voor proteststem én veranderlijkheid van stem is er altijd. Maar ik ben het volledig met Blok (et alii) eens dat met name de afgelopen paar decennia (sinds Lubbers I) er sprake is van bewust stimuleren voor groei van de voedingsbodem van de proteststem, voor politiek gebruik.
Er is politieke dynamiek die dit begrijpt en er op doet bankieren. Er is politieke dynamiek die zich niet eens kan voorstellen dat zoiets zou kunnen gebeuren. Laat zich raden welke dynamiek zich laat uitspelen. Net zoals dat reservoir van proteststem.
Maar dat is wat het is: bankieren. Laat ik dit zeggen, er wordt daar over gestruikeld. Maar de focus ligt meer over het struikelen en wijzen, dan op de handelingen die vereist zijn om zaken terug in balans te krijgen.dawg schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:36:
[...]
ja precies. al vind ik dat je je behoorlijk mild erover uitlaat. erop bankieren. al is dat tegelijkertijd ook wel een mooie woordspeling die goed bij vvd-cda past.
Dat onderscheid lijkt me anders evident. Zeker als het gaat om economie. De overheid creëert geen welvaart. Dat doen mensen nadrukkelijk zelf door het verrichten van arbeid.incaz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:06:
[...]
Mooie framing. Het is op z'n minst vreemd om een onderscheid te maken tussen 'overheid' aan de ene kant en 'private partijen en burgers zelf' aan de andere kant, want het is duidelijk dat private partijen nadrukkelijk niet zomaar 'de burgers zelf' zijn.
Nu lees je wel heel veel in mijn reactie wat ik niet heb gezegd. Mijn punt is, bedrijven en burgers kunnen veel dingen prima zelf, en vaak (-niet altijd) efficienter dan de overheid. Je krijgt dus juist niet altijd "hetzelfde" voor die 100 euro. In de post waar ik op reageerde werd het een beetje gesteld alsof de enige manier om een goed werkende samenleving te krijgen was om de overheid alles te laten regelen (waar dus hoge belastingen voor nodig zijn) en dat belastingen "een van de effectiefste manieren om geld te investeren" zijn.En dan ook nog de nadruk op 'hoge' belastingen maar niets over de kosten van de private partijen, alsof die uit het niets ontstaan. Of alsof het niet erg is als je heel veel moet betalen aan een private partij. Zie hier een manier om met cijfers te spelen, maar of je nu 100 euro aan belasting moet betalen of 100 euro aan niet-vermijdbare kosten voor hetzelfde via een private partij, het blijft 100 euro die je kwijt bent aan hetzelfde.
Alleen als het aan een private partij is dan 'telt' het niet? Daarom zijn sommige plaatjes ook zo misleidend.
Ik heb het nergens over monopolies gehad. Monopolies en dictaturen zijn uiteraard niet wenselijk dat lijkt me duidelijk. Maar mensen en bedrijven kunnen over het algemeen heel goed zelf bepalen waar ze hun (eigen) geld aan uitgeven. Daar zit over het algemeen ook verantwoording aan vast (al is het maar aan jezelf of je partner).Er zijn een paar manieren waarop de efficientie niet altijd gelijk kan zijn. Enerzijds: democratische inspraak kost in zichzelf geld. Mensen mee laten denken is een vrij inefficient proces, monopolies, eenzijdige besluitvorming, niet dat gemiep over verantwoording van de besteding van geld... Het is niet voor niets dat monopolies en dictaturen zo aantrekkelijk zijn![]()
De vraag is of het daar ook beter of wenselijker van wordt.
De wil om winst te maken is juist een enorme stimulans tot efficientie. Daarom stijgt de productiviteit ook alsmaar door: bedrijven concurreren met elkaar om zo veel mogelijk winst te maken en verzinnen hiervoor steeds efficientere methodes. Wat uiteraard niet wegneemt dat het ook een stimulans is om te sjoemelen, het niet zo nauw te nemen met de regels of kosten af te schuiven op de samenleving. Hierin heeft de overheid inderdaad een rol (opstellen en handhaven van regels), net als consumenten en media (aan het licht brengen van misstanden). Niemand die dat ontkent lijkt me.Anderzijds hebben private partijen ook de neiging om hun eigen vormen van inefficientie te creeren: de wil om winst te maken bijvoorbeeld. En concurrentie en alle energie die daarmee gepaard gaat. (Ik verwijs maar even naar het zorgcircus dat straks weer van start gaat. Bedenk dat iedere minuut die een medewerker van de zorgverzekeraar aan het vertellen is waarom ze een betere verzekeraar zijn, ook een minuut had kunnen zijn die aan een daadwerkelijke patient gespendeerd had kunnen worden, en je begrijpt waar ik heen wil.)
En het gebrek aan interne aansprakelijkheid voor gevolgen van hun daden. Denk aan de vervuiling van water en grond. Waar dat verbeterd is, is dat gebeurd onder druk van de overheid, niet vanuit zichzelf.
Mwa, dat inzicht hebben we bij de overheid anders ook maar zeer beperkt, zeker bij grote projecten. En zelfs dan is inzicht geen garantie voor goed resultaat. Genoeg mislukte, véél te dure, enorm vertraagde, bewust-onder-de-pet-gehouden, belastinggeld-over-de-balk-smijtende overheidsprojecten om dat te illustreren.Maar zodra het enige omvang krijgt, hebben we de democratie en de mogelijkheid tot inzicht in wat er gebeurt nodig. En die hebben we bij private partijen veel te beperkt.
[ Voor 5% gewijzigd door King of Snake op 28-08-2018 09:45 ]
Het geheel is groter dan de som der delen. Er is geen mens in Nederland dat de welvaart kan creeren die we samen hebben gecreeerd door een goedwerkend waterschap met dijkbescherming en waterstanden. Dat creeren we samen doordat we erkennen dat we er allemaal baat bij hebben (of in elk geval, de betrokkenen.)King of Snake schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:39:
Dat onderscheid lijkt me anders evident. Zeker als het gaat om economie. De overheid creëert geen welvaart. Dat doen mensen nadrukkelijk zelf door het verrichten van arbeid.
Als je de overheid niet als overkoepelend geheel wilt zien, dan zeker ook bedrijven niet. Daarbij gaan bedrijven over het algemeen minder goed met hun werknemers om dan westerse landen. Immers, als burger word je (en alleen bij een hoog inkomen, en dan ook nog alleen over het hoge deel) met 52% getaxeerd.Nu lees je wel heel veel in mijn reactie wat ik niet heb gezegd. Mijn punt is, bedrijven en burgers kunnen veel dingen prima zelf,
Dat klopt. Overigens heb ik daar volgens mij gesteld dat het de effectiefste manier om geld te investeren om welzijn terug te krijgen is. Niet de effectiefste manier om individuele rijkdom te vergaren.In de post waar ik op reageerde werd het een beetje gesteld alsof de enige manier om een goed werkende samenleving te krijgen was om de overheid alles te laten regelen (waar dus hoge belastingen voor nodig zijn) en dat belastingen "een van de effectiefste manieren om geld te investeren" zijn.
In veel opzichten, ja. Overigens hoeven de belastingen daarvoor niet zo heel veel omhoog. Wat vooral zou moeten gebeuren: markt en marktdenken weer wegtrekken bij algemenen voorzieningen, en focussen op wat we in onze samenlevig nou eigenlijk willen. Dan zou ik zeggen:Als dat zo zou zijn zouden we dus beter de belastingen kunnen verdubbelen en ons land snel vooruit zien gaan, andere landen met lagere belastingen achter ons latend.
En dat is anders dan het bedrijfsleven volgens jou?Meestal blijkt pas járen later hoeveel geld er nu weer verspild is aan een megalomaan project en zitten verantwoordelijke bewindslieden al lang weer elders in een leuk commissariaatje.
Daarom zit de marktcomponent ook niet bij de uitvoerders van zorg maar bij de verzekeraars. Ook dat heeft nadelen, er valt feitelijk weinig te concurreren, maar het werkt dus wel anders dan hoe jij het voorstelt.D-e-n schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:57:
@King of Snake
Belangrijkste probleem met onder andere de zorg is dat het algemeen belang (op een zo goedkoop mogelijke manier iedereen goede zorg leveren) lijnrecht ingaat tegen het belang van een marktpartij. Die wil zoveel mogelijk handelingen verrichten. Een marktsysteem voor de zorg is alleen daarom al totaal niet efficiënt.
Marktcomponent zit ook bij de zorg zelf hoor. Het is allemaal nogal schimmig maar zorgondernemerschap was een van de branches met de hoogste winsten. Naast oprechte organisaties heb je dus ook obscure cowboys die proberen de hoofdprijs binnen te halen tegen zo min mogelijk daadwerkelijke zorg. (En dan heb je natuurlijk nog P5Com en vergelijkbaren.)noguru schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:15:
Daarom zit de marktcomponent ook niet bij de uitvoerders van zorg maar bij de verzekeraars. Ook dat heeft nadelen, er valt feitelijk weinig te concurreren, maar het werkt dus wel anders dan hoe jij het voorstelt.
Ook verzekeraars proberen zoveel mogelijk koek te verkrijgen. Het is ook niet zo dat dit systeem er voor heeft gezorgd dat het volume van de zorg gedaald is, ook als je het effect van de vergrijzing eraf haalt is het systeem niet effectief gebleken. Enkel overheidsingrijpen van de minister zelf heeft voor bezuinigingen gezorgd.noguru schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:15:
[...]
Daarom zit de marktcomponent ook niet bij de uitvoerders van zorg maar bij de verzekeraars. Ook dat heeft nadelen, er valt feitelijk weinig te concurreren, maar het werkt dus wel anders dan hoe jij het voorstelt.
In Nederland zit daar nog een staartje. Zorgverzekeraars moeten zich niet enkel op die markt bewegen, ze mogen er naar eigen inzicht in participeren. Daarbij mogen we niet vergeten dat bij de overeenkomst in der tijd inzake herinrichting zorgstelsel zij de vrije hand kregen voor winstmaximalisatie in aanloop naar uitvoering van de toezegging tot uitkering van dividenden.D-e-n schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:57:
@King of Snake
Belangrijkste probleem met onder andere de zorg is dat het algemeen belang (op een zo goedkoop mogelijke manier iedereen goede zorg leveren) lijnrecht ingaat tegen het belang van een marktpartij. Die wil zoveel mogelijk handelingen verrichten. Een marktsysteem voor de zorg is alleen daarom al totaal niet efficiënt.
het was niet serieus bedoeld, ik vond het woord in die context gewoon grappig.Virtuozzo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:42:
[...]
Maar dat is wat het is: bankieren. Laat ik dit zeggen, er wordt daar over gestruikeld. Maar de focus ligt meer over het struikelen en wijzen, dan op de handelingen die vereist zijn om zaken terug in balans te krijgen.
ik zie niet in hoe, aangezien de politiek ook niet gespeend is van een moreel perspectief (niet het mijne maar dat moge duidelijk zijn). dus waarom zou je dat willen verkennen zonder dat perspectief mee te nemen? mij lijkt dat je dan een heleboel mist in die verkennig. politiek is natuurlijk geen wetenschap.Dit is een open discussie. Ik probeer heel bewust moreel perspectief daar buiten te laten, omdat het op die wijze meer ruimte laat voor verkenning en inzicht, en minder ruimte voor stellingname.
Dat wil niet zeggen dat er geen moreel of ethisch perspectief is, absoluut niet. Niets is zonder consequenties, geen consequentie is zonder effect waar het in wisselwerking komt, en alles wat we menen en bouwen staat en valt bij gedeelde afhankelijkheden. Of we die nu zien of erkennen, of niet.
op wie of wat doel je nu precies?Ik heb al eens opgemerkt dat er ontzettend vaak heel veel energie besteed wordt aan het veroordelen en wijzen, maar vrij weinig aan daadwerkelijk onderbouwen of aanpakken. Dat is menselijk, verklaarbaar, maar we mogen niet vergeten dat dit wel ruimte laat voor oneigenlijk gebruik.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
alexbl69 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:47:
En weer een liberaal minder... Verklaring Han ten Broeke
Ja, dat vind ik wel een mooie verklaring voor dat gedrag500 Internal Server Error
Hier meer: https://www.hpdetijd.nl/2018-08-30/han-ten-broeke-aftreden/RobinHood schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:50:
[...]
[...]
Ja, dat vind ik wel een mooie verklaring voor dat gedrag![]()
Maar ik neem aan dat dit poppetje gewoon vervangen wordt door een ander VVD-poppetje?
het lijkt er haast op dat dit doelbewust naar buiten is gebracht. Dan hoeft hij namelijk niet af te treden omdat hij gelogen heeft of vergeten was betalingen/reizen netjes te melden maar "omdat een vrouw hem beschuldigde". Een groot deel van de achterban is namelijk toch al van mening dat mannen vaak slachtoffer zijn van in hun ogen onterechte beschuldiginge van ongepast seksueel gedrag.
Wat ik begrijp is dat Ten Broeke toen geen relatie had en dat deze 'intieme relatie' met wederzijds goedkeuren plaats had. Hij had het niet moeten doen omdat ze zijn ondergeschikte was, maar in de ogen van de meeste mannen is deze middelbare gezapige VVD'er hier eerder in achting gestegen dan door de mand gevallenPhilip Ross schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:58:
Een groot deel van de achterban is namelijk toch al van mening dat mannen vaak slachtoffer zijn van in hun ogen onterechte beschuldiginge van ongepast seksueel gedrag.
Ik ben geen VVD achterbanPhilip Ross schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:58:
[...]
Een groot deel van de achterban is namelijk toch al van mening dat mannen vaak slachtoffer zijn van in hun ogen onterechte beschuldiginge van ongepast seksueel gedrag.
Precies mijn punt. Nu kunnen ze zem kwijt op een punt waarbij hij voor de VVD achterban juist goed bezig is.hoevenpe schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:05:
[...]
Wat ik begrijp is dat Ten Broeke toen geen relatie had en dat deze 'intieme relatie' met wederzijds goedkeuren plaats had. Hij had het niet moeten doen omdat ze zijn ondergeschikte was, maar in de ogen van de meeste mannen is deze middelbare gezapige VVD'er hier eerder in achting gestegen dan door de mand gevallen
het gaat niet zozeer om de leeftijd maar om de positie. Je moet gewoon nooit iets met een onderschikte doen want zelfs als die ja zegt kan dat zijn omdat die bang is voor zakelije problemen bij een nee en dus kan je die ja niet vertrouwen.PWM schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:07:
[...]
Ik ben geen VVD achterbanMaar:
Hij was 39 en zij was 25, ze was geen 17 meer. Zij geeft aan dat het geen relatie betrof, maar ze is wel meermaals bij hem wezen slapen. Ze klaagt wel intern maar is niet bereid om aangifte te doen (wat het wel erg officieel zou maken).
Nou zijn dat nog niet alle details, maar tot nu toe sla ik nog niet stijl achterover van de beschuldiging nee.
[ Voor 36% gewijzigd door Philip Ross op 30-08-2018 13:09 ]
(hij was trouwens toen 44 ipv 39, niet dat dat veel uitmaakt)Zijlstra zou daarop de medewerkster hebben ‘voorzien van een advocaat’ en ‘haar aangeraden aangifte te doen’. Ten Broeke heeft de aantijging ‘met kracht weersproken’.
Uiteindelijk wilde de medewerkster ook geen aangifte doen, stelt Ten Broeke. ,,Dat leidde vier weken later tot een juridische overeenkomst waarin we ‘agree to disagree’ afspraken en overeenkwamen de kwestie te laten rusten en erover te zwijgen. En zo is het de afgelopen vijf jaar gegaan.’’
Tja, je moet 't gewoon als leidinggevende/ hogere in rang niet doen - of als je de relatie wel doorzet je positie opgeven. Aan de andere kant, volledig gelijkwaardig zijn verhoudingen natuurlijk nooit. Maar als publiek persoon is 't in ieder geval een no-go.Philip Ross schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:07:
[...]
Precies mijn punt. Nu kunnen ze zem kwijt op een punt waarbij hij voor de VVD achterban juist goed bezig is.
Maar als er sprake is van een ongelijke machtsverhouding dan kan er geen sprake zijn van wederzijdse goedkeuring, want de onderschikte kan niet zomaar nee zeggen dus is een ja niet zomaar als ja aan te nemen.
Het 'grappige' is dat de machtsverhouding na zo'n akkefietje volledig gedraaid is... dan heeft de ondergeschikte plots een ijzersterk wapen richting de meerdere.hoevenpe schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:05:
[...]
Wat ik begrijp is dat Ten Broeke toen geen relatie had en dat deze 'intieme relatie' met wederzijds goedkeuren plaats had. Hij had het niet moeten doen omdat ze zijn ondergeschikte was, maar in de ogen van de meeste mannen is deze middelbare gezapige VVD'er hier eerder in achting gestegen dan door de mand gevallen
Het kan ook nog zo zijn dat deze vrouw dacht op deze manier een leuke carrière move te regelen en ontstemd werd toen ze dat niet kreeg van hem na een paar nachten. Wat ik namelijk niet begrijp is dat ze meerdere keren met hem meegegaan is voordat ze pas een tijdje later intern aan de bel getrokken heeft, dat ze toen het puntje bij paaltje kwam geen aangifte wilde doen en Han ten Broeke ook nu in zijn verklaring de beschuldigingen ten stelligste ontkend.alexbl69 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:35:
Het 'grappige' is dat de machtsverhouding na zo'n akkefietje volledig gedraaid is... dan heeft de ondergeschikte plots een ijzersterk wapen richting de meerdere.
Die vat ik niet helemaal - een behoorlijk leeftijdsverschil maakt de kans op niet wederzijds toch alleen maar groter?rik86 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:29:
En het blijft je achtervolgen. Gezien het leeftijdsverschil ben ik best bereid te geloven dat 't met wederzijdse instemming was, maar je blijft tot in eeuwigheid chantabel.
Wat bedoel je met een ijzersterk wapen? De meeste vrouwen die in zo'n situatie zitten ondervinden daar nadelen van, persoonlijk en in hun carriere.alexbl69 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
Het 'grappige' is dat de machtsverhouding na zo'n akkefietje volledig gedraaid is... dan heeft de ondergeschikte plots een ijzersterk wapen richting de meerdere.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Regeren is vooruitschuiven
Ik dacht altijd dat banken (mede) de drijvende kracht waren achter deze maatregel, maar die zullen niet blij zijn met deze dekking...‘Banken en energieslurpers moeten bloeden voor dividendstrop’
Haagse bronnen melden dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie elkaar zijn genaderd op een compromis. Het grootste bedrag, 200 miljoen, zou volgens de laatste stand van zaken moeten worden opgehoest door energieslurpende bedrijven. Banken gaan daarnaast 40 miljoen extra bankenbelasting betalen. Met de afschaffing van de renteaftrek op coco’s, die banken gebruiken om hun buffers op te hogen, is in totaal een bedrag van 150 miljoen gemoeid: zeker 100 miljoen daarvan zou worden gebruikt om de dividendstrop te dempen.
Daarnaast ligt nog altijd het plan voor om de winstbelasting (vpb) voor grotere bedrijven minder te verlagen dan gepland. In het regeerakkoord staat dat het vpb-tarief voor winsten boven 200.000 euro omlaag gaat van 25 naar 21 procent. Het aangepaste percentage zou volgens een ingewijde nu ‘rond de 22 procent’ gaan liggen. Voor winsten onder 200.000 gaat het (verlaagde) tarief wel zoals eerder afgesproken van 21 naar 16 procent.
[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 30-08-2018 14:51 ]
Virussen? Scan ze hier!
Als energie-intensieve energie zo de rekening krijgt dan komt dat indirect ook op het bordje van Shell terecht: men zal eerder uit Nederland vertrekken of proberen energie zuiniger gaan werken (dat laatste is niets mis mee voor de duidelijkheid)wildhagen schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:51:
De drijvende krachten achter de dividendbelasting waren toch Shell en Unilever, niet de banken?
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Houdoe
Dat was al wel duidelijk toen Rutte met dit plan kwam, je wist toen al dat de bevolking voor het gat zou moeten gaan opdraaien dat dit kado aan de grote bedrijven zou veroorzaken.Witte schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:09:
Dus uiteindelijk betaalt de burger / consument het cadeau aan de buitenlandse belegger. Super deal.
[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 30-08-2018 15:12 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ja, maar welke relaties. Dat is significant. Maar goed, dat wordt iets voor deze of gene biografie van anderen over een decennium of zo. En misschien een rapport van een bank over terugdringen van investeringen in sectoren van economische activiteit met voet in of doel van duurzaamheid. Enfin. Raam maar even op een kier.Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:51:
Volgens mij is niemand hier blij mee. Ik ben heel benieuwd welke polaroids van Rutte in omloop zijn om dit zo door te blijven drukken. Hij laat een pad van vernietigde relaties achter op deze wijze.
Welke segmenten dat zijn, dat zegt juist alles. En dat is waar de kern van Rutte zich niet realiseert dat het ook maar gewoon genomen wordt als uitwisselbaar gereedschap. De inzet is en blijft het vermogen van de multinational tot gebruik van < wat dan ook > En dat is inclusief politiek, inclusief sociaal-economische herinrichting.wildhagen schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:11:
[...]
Dat was al wel duidelijk toen Rutte met dit plan kwam, je wist toen al dat de bevolking voor het gat zou moeten gaan opdraaien dat dit kado aan de grote bedrijven zou veroorzaken.
Die bedrijven (en hun bestuurders en aandeelhouders) zijn immers de achterban van de VVD, niet de gewone consument.
[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 30-08-2018 15:15 ]
Probleem is dat vrijwel niemand hier het nut van deze maatregel ziet en men liever wel die stip op de horizon meekrijgt voordat het holle frasen worden.Het zou nuttiger zijn als we net iets verder keken, en ons realiseerden dat het om een keuze gaat tussen voorop lopen, en achteruit lopen voor kruimels van wat vertrekt.
Ik vermoed dat Blokhuis eerder Nederland in opstand krijgt dan de VVD met de dividendbelasting:Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:30:
Het zal niet voor het eerst zijn dat er een disconnect tussen de Haagse (multinationals) en lokale (MKB) VVD-afdelingen zit. De inkomensafhankelijke zorgpremie met bijbehorende fall-out staat nog in mijn geheugen gegrift.
Wat een wereldvreemde zendeling...Staatssecretaris wil aanbieding alcohol verbieden
Blokhuis speelt ook met het idee van een minimumprijs voor alcoholhoudende dranken. Als het zover komt, gaat een kratje bier minimaal 20 euro kosten, zo stelt het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP).
Zie het drama tussen VNO-NCW en MKB Nederland.Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:30:
Het zal niet voor het eerst zijn dat er een disconnect tussen de Haagse (multinationals) en lokale (MKB) VVD-afdelingen zit. De inkomensafhankelijke zorgpremie met bijbehorende fall-out staat nog in mijn geheugen gegrift.
Ja, maar als ik even zo vrij mag zijn, dit komt gewoon keihard neer op het verschil in fundamenten van methodologie tussen conservatieve politiek en progressieve politiek.[...]
Probleem is dat vrijwel niemand hier het nut van deze maatregel ziet en men liever wel die stip op de horizon meekrijgt voordat het holle frasen worden.
Ik zou de jaren '80 tot nu wel de loonmatigingsperiode willen noemen, daar het vrij besteedbaar inkomen van huishoudens hierdoor achteruit holt. Niks voor niks hebben we 100+ varianten in de CPB-modellen om alles in dat opzicht zoveel mogelijk te optimaliseren.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 30-08-2018 16:20 ]
Hier stel je weer iets als onwrikbare waarheid wat je helemaal niet zo kunt stellen. Je doet alsof de einduitkomst vast ligt, en dat is niet zo.Virtuozzo schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:14:
Ze kunnen nog zo competent zijn, nog zo'n grote voet in het juiste of de ethiek hebben, ze leggen het af tegen marketing van prikkels.
Conservatief gedachtegoed in leiders is niet compatibel met een sociale samenleving, gezien conservatief gedachtegoed alleen de ingroep beschermd en die ingroep veranderd eenmaal als je jaren in de politiek zit. En zeker met partijen die voor de multinationals strijden, hoe kunnen deze ooit een sociale samenleving leiden. Hun hele gedachtegoed is de ingroep beschermen en steunen. En laat die ingroep nou nooit groot zijn en vaak bestaan uit lobbyisten of leiders van grote bedrijven kun je als gewone burger er gif op innemen dat je genaaid gaat worden.incaz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Hier stel je weer iets als onwrikbare waarheid wat je helemaal niet zo kunt stellen. Je doet alsof de einduitkomst vast ligt, en dat is niet zo.
(Extra wrang omdat je, door steeds te herhalen dat het zinloos is, zelf actief bijdraagt aan het ondermijnen van competentie, integriteit en ethiek als eigenschappen die er wel degelijk toe doen.)
op ftm.nl stond een mooie reconstructie over hoe de nob (nederlandse orde v. belastingadviseurs), vno-ncw en amcham jarenlang de deur hebben platgelopen op het ministerie van financiën. om zo deze, en andere, maatregel(en) erdoor te krijgen. lobbyen dus, direct op het minsterie zelf. er werd zelfs advies gevraagd aan deze partijen door het ministerie.incaz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Hier stel je weer iets als onwrikbare waarheid wat je helemaal niet zo kunt stellen. Je doet alsof de einduitkomst vast ligt, en dat is niet zo.
(Extra wrang omdat je, door steeds te herhalen dat het zinloos is, zelf actief bijdraagt aan het ondermijnen van competentie, integriteit en ethiek als eigenschappen die er wel degelijk toe doen.)
[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 30-08-2018 16:50 ]
Spreek mij niet aan op de zicht- en meetbare lijn van ontwikkelingen en verschuivingen sinds de jaren '80 vorige eeuw. Prima dat je het niet leuk vindt, heel goed dat je de aandacht wil leggen op probleempunten en signalen wenst te geven. Maar richt dat op de werkzame wijze op de juiste punten.incaz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Dat lijkt toch redelijk in lijn met de Schotse regeling waarbij een unit (10 ml alcohol) 50 pence kost.
Ik spreek je wel aan. Jij bracht het als een soort universele waarheid, en dat is het niet.Virtuozzo schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:53:
Spreek mij niet aan op de zicht- en meetbare lijn van ontwikkelingen en verschuivingen sinds de jaren '80 vorige eeuw.
En ik spreek je als deelnemer in die discussie aan: doe niet alsof dingen onveranderlijk zijn, alsof het een gegeven is dat competentie en ethiek het afleggen tegen 'marketing van prikkels.'Daarbij, spreek mij niet aan als symbool vanuit perceptie, die ongefundeerd en incorrect is. Ik ben geen symbool voor iets. Ik ben gewoon deelnemer in discussie.
Ik zie dat jij (en met regelmaat) dingen voorstelt als vast en onveranderlijk, waar die stelligheid niet gepast is. En dit was er een van. En die wil ik weerleggen.Kom me niet aan met ingangen voor gezeur van "ja maar jij herhaalt dat dus ben je schuldig". Dat is goedkoop, slap, en symptomatisch. Je ziet een probleem? Pak het aan.
En door het weglaten van werkwoorden kun je veel suggereren zonder het werkelijk uit te werken.Immers, de dynamiek wordt er een van tegenstellingen en stellingname. Wij versus zij. Het slachtoffer. De perceptieproblematiek. De subcultuur met terminologie en contextueel perspectief. Dit zijn geen onbekende zaken.
Dat denk ik ook: dat het belangrijk is om ons te herbezinnen op die andere invalshoeken, en waarom ze wel degelijk belangrijk zijn. Dat marketingspoor is een tamelijk destructief spoor gebleken, tijd om het los te laten en meer naar de intrinsieke waarden te gaan.Het zou moeten opvallen hoe veel effectiever de inzet op marketingtechnische toepassing is dan andere invalshoeken. Wil men dan toch die maatregel tegenhouden, en iets doen met de lessen ervan, dan zit hier een flinke les.
Nee, dat is wat jij projecteert. Maar niet wat ik zeg: zicht- en meetbare lijn van ontwikkelingen en verschuivingen sinds de jaren '80 vorige eeuw. Dat is geen universele waarheid. Als het op dit soort dingetjes aankomt weet je redelijk consistent de rest van wat ik zeg te missen.incaz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:40:
[...]
Jij bracht het als een soort universele waarheid, en dat is het niet.
Hennis vertrekt uit Kamer, gaat naar Irak
Hennis zal in Irak leiding gaan geven aan de VN. Ze treedt daarmee in de sporen van voormalig PvdA-leider Ad Melkert die van 2009 tot 2011 dezelfde functie vervulde. Hennis volgt de Slowaak Ján Kubiš op.
Rutte mag blijven van jou? Dat had ik niet verwacht...incaz schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:27:
Hup VVD, maak er een kwartet van! Blok en Haga moeten ook nog even weg! Kom op, jullie kunnen het!
Als ik dan de advocaat van de duivel speel vraag ik me af: is dat wellicht de bedoeling? Ondanks alle kritiek die @Virtuozzo heeft op zijn eigen VVD lijken alle bijdragen toch vooral gericht op handhaving van de status quo.incaz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:40:
[...]
Daarnaast wil ik benadrukken, ook aan de andere lezers, dat dergelijke overtuigingen makkelijk kunnen leiden tot het op voorhand afwijzen van pogingen tot verandering.
Ik vraag me oprecht af hoe je bij een dergelijke indruk ziet komen aangezien mijn participatie hier consistent gericht is op achtergronden, inzichten, interacties met een continue focus op bewustzijn van afhankelijkheden, de vereisten van balans, de problematiek van het ontbreken daarvan en de kosten van het status quo denken.D-e-n schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:03:
[...]
Als ik dan de advocaat van de duivel speel vraag ik me af: is dat wellicht de bedoeling? Ondanks alle kritiek die @Virtuozzo heeft op zijn eigen VVD lijken alle bijdragen toch vooral gericht op handhaving van de status quo.
En als het niet bewust gaat dan stel ik toch op zijn minst vast dat het verhaal ondanks alle kritiek enigszins eenzijdig is. Het is kritiek op de VVD vanuit de de VVD-manier van denken. Die manier van denken is echter het probleem juist.
Dat ligt er een beetje aan hoe je dat doet natuurlijk.Virtuozzo schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:55:
Maar als ik dus opmerk dat het conservatieve gedrag van politieke dynamiek verklaarbaar is, wijs op hoe dat tot stand komt, opmerk wat ontbreekt of scheef zit waardoor problematiek niet omgezet wordt in uitdaging maar in gereedschap om krampachtig selectief blind te zijn, dan zet ik dus in op handhaving van status quo?
In dat geval... kun je je echt niet voorstellen waarom D-e-n die indruk heeft? Probeer je eens in te leven in de perceptie van D-e-n hierin? Ik zie wel aanknopingspunten namelijk.Nou nou. Stel je voor mensen zouden los van hun perceptie kunnen denken en voelen.
En vice versa. Daarom dus open discussie. Daarom dus uitwisseling van inzicht in hoe wie waar ergens tot welk frame komt.incaz schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:46:
[...]
Dat ligt er een beetje aan hoe je dat doet natuurlijk.
Oh zeker. Maar zoals reeds opgemerkt, volledigheid is wel zo relevant. Als enkel op een stukje gesprongen wordt en de rest niet, dan is de sprong hoe dan ook mis.[...]
In dat geval... kun je je echt niet voorstellen waarom D-e-n die indruk heeft? Probeer je eens in te leven in de perceptie van D-e-n hierin? Ik zie wel aanknopingspunten namelijk.
Verwar niet de moeite die mensen onderling soms kunnen hebben met vorm. Dit gaat om inhoud. Als iemand duidelijk A zegt en wijst op B, dan breekt er iets aan de andere kant wanneer dan gereageerd wordt met "je zegt enkel A".dawg schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:41:
hij niet alleen.
en jij dus.
misschien omdat ik persoonlijk mijn perceptie niet los kan, of überhaupt wil zien van mijn moreel perspectief in het kader van politiek, dat ik af en toe moeite heb met de manier waarop @Virtuozzo zaken beschrijft.
[ Voor 24% gewijzigd door Virtuozzo op 01-09-2018 21:04 ]
Moreel perspectief hoort juist bij politiek, is onmisbaar. Als dat ontbreekt krijg je dus de ellende die we de laatste jaren hebben gezien. Dan krijg je de pure rekenmeesters die denken dat alles is te vangen is in modellen, of we het nu over de menselijke geest of de economie hebben.dawg schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:41:
misschien omdat ik persoonlijk mijn perceptie niet los kan, of überhaupt wil zien van mijn moreel perspectief in het kader van politiek, dat ik af en toe moeite heb met de manier waarop @Virtuozzo zaken beschrijft.
Als dat je indruk is, dan heb je toch een hele hoop gemist.D-e-n schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:40:
[...]
Moreel perspectief hoort juist bij politiek, is onmisbaar. Als dat ontbreekt krijg je dus de ellende die we de laatste jaren hebben gezien. Dan krijg je de pure rekenmeesters die denken dat alles is te vangen is in modellen, of we het nu over de menselijke geest of de economie hebben.
Ik merk dat @Virtuozzo er moeite heeft als die morele kaart gespeeld wordt maar in mijn ogen is het dus onontkoombaar als je echt wilt spreken over zaken die er toe doen. Dat dat dan wel eens botst: so be it.
[ Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 02-09-2018 00:09 ]
Lees de topicwaarschuwing nog eens.Virtuozzo schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:49:
Als dat je indruk is, dan heb je toch een hele hoop gemist.
Stel je eens niet zo aan zeg. Je maakt het zo wel ontzettend persoonlijk - terwijl een deel van de kritiek helemaal niet jou als persoon maar de door jou gegeven standpunten betreft. Je lijkt een soort van immuniteit voor kritiek te willen? Ik heb al gezegd: van mij ga je die niet krijgen.En dan komt nu dat soort insinuatie voorbij? Triest. X is een van de weinigen die deelneemt. X is symbool. X is dus associatie. X kan dus enkel corresponderen aan het genestelde beeld. Laten we maar snel even selectief zijn als past het niet meer.
Dat kan, maar dan blijf je de focus heel selectief houden op het beschrijven van de huidige situatie en een deel van de context, maar zonder aandacht voor 'hoe kan het anders' en 'wat doen we nu.'Ik kan zonder veel moeite nog wel een paar voorbeelden erbij halen.
Jouw opvatting van wolligheid verschilt waarschijnlijk met wat anderen wollig noemen.En nee, dat waren nou niet echt spreekwoordelijk wollige interacties of berichten, ik zeg het er maar bij, voordat iemand opnieuw met de kaart van vorm en niet die van inhoud wil gaan spelen.
Optie 3: iemand is niet 100% goed of fout en handelingen kunnen onderling verschillen. Iemand kan zich in sommige situaties uitspreken tegen iets en het dan in andere situaties (al dan niet onbewust) verdedigen. En je kunt op beide aangesproken worden. Dat je een aantal 'goede' reacties hebt gegeven is geen vrijgeleideAls je dan nu probeert te zeggen dat ik moeite heb met een morele kaart, dat ik in het hokje van het vangen in modellen zit, dan zijn er twee mogelijkheden:
- of je vergeet selectief
- of je kiest selectief.
Dat is best een standpunt. En het is heel bepalend lijkt mij. Ik denk dat we hier een van de fundamentele punten hebben waarop we niet zomaar tot elkaar komen. Ik ben het absoluut niet met je eens dat progressief het consistent aflegt tegen conservatief, en ik vind dat dus bij uitstek een uitspraak die niet alleen een beschouwing is, maar ook een handeling. Door het zo te stellen ben je niet neutraal maar verleen jij met jouw uitspraak steun aan de mogelijke toekomst. Een deel van de selffulfilling prophecy.Ik vraag mij heel oprecht af of dit telkens een gevolg is van gewoon menselijkheid, of dat er ergens, bewust of onbewust, iets steekt bij de discussies die telkens terug komen over politieke gedragsverhoudingen, analyse daarvan, en de verkenningen van gebrek in balans tussen conservatief en progressief (in denken, organisatie, politiek gedrag & dynamiek) waarbij de laatste het consistent aflegt tegen de eerste.
Welke beweging zou je eigenlijk willen? Bij voorkeur in SMART-vorm: dus iets concreets. Niet alleen conceptueel maar concrete verandering. Wat zou je willen?Met als minst slechte resultaat een beetje meer inzicht in verschillende perspectieven, in verschillende uitdagingen, en het besef van delen van ontzettend veel daarvan. En misschien een klein beetje beweging.
[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-09-2018 11:58 ]
Lees de topicwaarschuwing nog eens.incaz schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:48:
[...]
Wist je dat als je italics gebruikt, je geen inhoudelijke onderbouwing meer hoeft te geven!
Dit is grappig. Maar ook triest. In plaats van de uitdaging aan te gaan en het patroon eens heel nuchter in ogenschouw te nemen is de eerste reactie er iets uitpikken - waar op die punten van discussie nota bene moderatie vaak genoeg heeft ingegrepen - om maar vooral niet verder te hoeven kijken.[...]
Stel je eens niet zo aan zeg. Je maakt het zo wel ontzettend persoonlijk - terwijl een deel van de kritiek helemaal niet jou als persoon maar de door jou gegeven standpunten betreft. Je lijkt een soort van immuniteit voor kritiek te willen? Ik heb al gezegd: van mij ga je die niet krijgen.
Lees de topicwaarschuwing nog eens.[...]
Dat kan, maar dan blijf je de focus heel selectief houden op het beschrijven van de huidige situatie en een deel van de context, maar zonder aandacht voor 'hoe kan het anders' en 'wat doen we nu.'
Het spijt me oprecht, maar dat is ook een vrij slappe poging om toch maar weer wat smaak te geven voor afleiding van het struikelen. Die interacties waren kort, helder, herleidbaar. Er was geen sprake van dit.[...]
Jouw opvatting van wolligheid verschilt waarschijnlijk met wat anderen wollig noemen.
Lees de topicwaarschuwing nog eens.[...]
Optie 3: iemand is niet 100% goed of fout en handelingen kunnen onderling verschillen. Iemand kan zich in sommige situaties uitspreken tegen iets en het dan in andere situaties (al dan niet onbewust) verdedigen. En je kunt op beide aangesproken worden. Dat je een aantal 'goede' reacties hebt gegeven is geen vrijgeleide
Lees de topicwaarschuwing nog eens. Dit is geen mening. Dit is geen standpunt. Dit is geen positie. Dit is gewoon observatie. Laat dat wiebelen toch eens achterwege en pak gewoon de tijdlijn van kabinetten erbij. Eind jaren '70 vorige eeuw kwam er een flinke verschuiving die inmiddels heel wat decennia verder nog steeds dezelfde lijn volgt.[...]
Dat is best een standpunt. En het is heel bepalend lijkt mij. Ik denk dat we hier een van de fundamentele punten hebben waarop we niet zomaar tot elkaar komen. Ik ben het absoluut niet met je eens dat progressief het consistent aflegt tegen conservatief, en ik vind dat dus bij uitstek een uitspraak die niet alleen een beschouwing is, maar ook een handeling. Door het zo te stellen ben je niet neutraal maar verleen jij met jouw uitspraak steun aan de mogelijke toekomst. Een deel van de selffulfilling prophecy.
Daar moet je die politiek dan op aanspreken, en mensen die het mogelijk maken - laat dat nou een oefening in ons bestel zijn. Daar komt die vervelende discussie weer over ruimte laten voor, wie spreek je dan aan? Diegene die ruimte neemt? Die overtuig je niet, die komt vanuit hele andere paden dan die van het Verlichtingsdenken. Dan moet je dus wel degene die de ruimte laat aanspreken. Laat dat nou een discussie zijn van innovatie in instrumentatie op basis van ethische en morele kaders voor gestelde uitdagingen van progressieve politiek zijn.En dit is een strategie die men juist aan de rechterkant / conservatieve kant heel erg nodig heeft: dat men zich niet kan voorstellen dat het anders kan. Dat elk alternatief gedoemd is te mislukken, en dat je daarom ook maar niet moet proberen om iets te veranderen. Dit zie je bv heel erg bij Shell en de energietransitie: daar is een sterke wisselwerking tussen 'transitie gaat toch niet lukken' en 'dus investeren wij niet in transitie' 'dus gaat een transitie niet lukken' 'dus hoeven wij niet te investeren.'
Daarmee houdt die opvatting zichzelf in stand. Maar daarmee is dat nog niet de enige mogelijke werkelijkheid. Het had ook anders gekund. Het is alleen niet anders gedaan.
Goh. Al vergeten dat in eerdere discussie dit precies een van de centrale componenten van mijn onderbouwing bij zowel historische als hedendaagse uitdagingen was? Mij hoor je niet zeggen dat grootschalige verandering onmogelijk is. Je hoort mij vaak juist zeggen dat het prima mogelijk is, dat er sprake is van zowel natuurlijke ontwikkeling van processen uit wisselwerking, maar ook dat bewuste sturing in innovatie prima daartoe kan leiden. En ook dat het niet enkel vaak noodzakelijk is, maar juist lonend. Op meer dan één manier.Maar in het verleden hebben we op andere onderwerpen wel dergelijke grootschalige veranderingen ingevoerd, (zoals, ironisch genoeg, de omschakeling van kolen naar gas) waaruit blijkt dat grootschalige veranderingen wel degelijk mogelijk zijn en succesvol kunnen zijn.
Ah, daar komt hij dan inderdaad toch. De kleine sneer met het excuus van "ja maar doe nou maar eens concreet want de spiegel is niet leuk".[...]
Welke beweging zou je eigenlijk willen? Bij voorkeur in SMART-vorm: dus iets concreets. Niet alleen conceptueel maar concrete verandering. Wat zou je willen?
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-09-2018 12:01 ]
Ik wil niet zeggen dat de politiek dominant is, maar tegelijkertijd... hebben we een maatschappij die er in veel opzichten nog steeds ontzettend naar streeft om mensen een fatsoenlijk bestaan, zorg en onderwijs te geven. Zelfs al wordt er aan de randen getornd, in hoofdzaak is dat nog steeds behoorlijk breed gedeeld.D-e-n schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:56:
Of wil je zeggen dat sinds die tijd progressieve politiek dominant is geweest? Of heeft linkse politiek het beleid of de lijnen van ontwikkeling doen bepalen? Een kleine periode voorafgaand aan deze cyclus ja, daarvoor weer niet.
Over manipulatie heb ik in deze context niet gesproken. Maar ik heb uitgelegd waarom ik het niet zomaar een observatie vind en waarom het stellen van zoiets ook een handeling is die in zichzelf invloed heeft op de werkelijkheid.Maar oh wee als je zoiets zegt? Dan ben je schuldig aan het manipuleren en scheppen van zelf bevestigende voorspellingen? Werkelijk. Kom op man. Jij maakt doodnormale observatie tot mening.
Eh, je kunt meerdere mensen en partijen in verschillende contexten aanspreken? Hier kies ik ervoor om te reageren op jouw woorden.Daar komt die vervelende discussie weer over ruimte laten voor, wie spreek je dan aan? Diegene die ruimte neemt? Die overtuig je niet, die komt vanuit hele andere paden dan die van het Verlichtingsdenken. Dan moet je dus wel degene die de ruimte laat aanspreken.
Er wordt niet gezegd dat politiek dominant is. Er werd gezegd dat in de politieke dynamiek de ene hoek de ander beter weet af te troeven, zogezegd. Je hoeft dit dus ook niet te zeggen, het werd immers niet gezegd.incaz schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:49:
[...]
Ik wil niet zeggen dat de politiek dominant is, maar tegelijkertijd... hebben we een maatschappij die er in veel opzichten nog steeds ontzettend naar streeft om mensen een fatsoenlijk bestaan, zorg en onderwijs te geven. Zelfs al wordt er aan de randen getornd, in hoofdzaak is dat nog steeds behoorlijk breed gedeeld.
Ja. Maar let wel, dit zit niet in één ideologie, geloof of organisatie. Dit is subversief gedrag, ongeacht oorsprong, intenties of moraliteit, wat ruimte neemt waar ruimte gelaten wordt. Soms is sprake van cognitief bewuste inzet voor (oneigenlijk) gebruik. Soms van geloofsgedrag wat vanuit subjectieve moraliteit doorschiet. Er zijn best wel wat varianten hiervan.(Sterker nog: het tornen wat gebeurt lukt eigenlijk vooral door kiezers te misleiden, te bespelen en door allerlei dwaalwegen te creeren. Want als men werkelijk openlijk zegt 'hee, we willen ophouden met de progressieve kern van onze maatschappij en gewoon weer terug naar een standenmaatschappij met nieuwe horigen' dan eh... vinden de meeste mensen dat geen goed idee en steunen ze het niet. Dus van een 'consistent afleggen' is volgens mij geen sprake.)
De jaren '70 waren een an sich interessante afwijking van het patroon. Wat niet wil zeggen dat er bij conservatieve politieke dominantie geen ontwikkeling van progressieve aard was. Maar, Nederland was en is conformistisch tot op het bot. Progressieve wentelingen worden in de historische lijnen hier frappant vaak gedragen door kleine segmenten van met name demografische of geo-economische progressieve concentratie samen met breder fundament van conservatief maar compromis/consensus gerichte verdeling. Zo kwam een schoolstrijd ten einde, werden dolle mina's niet weggezet in de inrichting en ging het in politieke besluitvorming best redelijk netjes cyclisch van onderwerp tot onderwerp.In historisch perspectief zou ik zeggen dat het nuttig is om iets breder te kijken dan vanaf de jaren '70, maar door de historie vanaf zo'n beetje de Verlichting zie je toch een boel bewegingen richting meer progressieve veranderingen. Die zijn niet zomaar stabiel: het is duidelijk dat je er met een revolutie en een keer wat adelen het schavot op jagen niet bent, het is wel iets wat zich blijft ontwikkelen. En aan de andere kant, de plekken waar kapitaal en macht zich verzamelt (want dit gaat niet om conservatieve vs progressieve waarden maar over democratie vs kapitaal) blijft de wens om dat kapitaal en de macht voor zichzelf te behouden.
Dat is leuk, maar een observatie is nog steeds geen mening. Een observatie is een meting, die kan correct zijn, of incorrect, die kan bijgesteld moeten worden, die kan verbeterd moet worden, die kan verscherpt worden, of verbreed.[...]
Over manipulatie heb ik in deze context niet gesproken. Maar ik heb uitgelegd waarom ik het niet zomaar een observatie vind en waarom het stellen van zoiets ook een handeling is die in zichzelf invloed heeft op de werkelijkheid.
Dit was al een stuk constructiever. Wel zo prettig. Het is buiten de pixels al scherp genoeg, dus af en toe wat meer perspectief of uitwisseling daarvan is zo erg niet.[...]
Eh, je kunt meerdere mensen en partijen in verschillende contexten aanspreken? Hier kies ik ervoor om te reageren op jouw woorden.
iedereen heeft zijn eigen perceptie, echter, enkele dagen geleden schreef je het volgende:Virtuozzo schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:02:
Verwar niet de moeite die mensen onderling soms kunnen hebben met vorm. Dit gaat om inhoud. Als iemand duidelijk A zegt en wijst op B, dan breekt er iets aan de andere kant wanneer dan gereageerd wordt met "je zegt enkel A".
We hebben allemaal eigen perceptie. Ook allemaal eigen fixaties. Dat is logisch, we zijn mensen, we denken vanuit onze frames. Herkenning en erkenning van een prikkel die daarbuiten ligt komt pas na associatie vanuit frame.
Zolang het prima is dat mensen elkaar daar op kunnen wijzen, en ook kunnen onderbouwen waar er wat vanuit frame gemist wordt, is dat prima.
je stelt dat jij je morele perspectief buiten de discussie probeert te laten, om zo een bredere verkenning te kunnen doen.Virtuozzo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:42:
[...]
Dit is een open discussie. Ik probeer heel bewust moreel perspectief daar buiten te laten, omdat het op die wijze meer ruimte laat voor verkenning en inzicht, en minder ruimte voor stellingname.
Dat wil niet zeggen dat er geen moreel of ethisch perspectief is, absoluut niet. Niets is zonder consequenties, geen consequentie is zonder effect waar het in wisselwerking komt, en alles wat we menen en bouwen staat en valt bij gedeelde afhankelijkheden. Of we die nu zien of erkennen, of niet.
Ik heb al eens opgemerkt dat er ontzettend vaak heel veel energie besteed wordt aan het veroordelen en wijzen, maar vrij weinig aan daadwerkelijk onderbouwen of aanpakken. Dat is menselijk, verklaarbaar, maar we mogen niet vergeten dat dit wel ruimte laat voor oneigenlijk gebruik.
Ik stel dat ik mijn moreel perspectief niet primair stel in interactie. Met andere woorden, dat ik moreel perspectief net zo weeg als informatie en observatie. Eigen en andermans. Zonder dat het eigen Het Bepalende Kader is. Niet zonder redenen.dawg schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:42:
[...]
iedereen heeft zijn eigen perceptie, echter, enkele dagen geleden schreef je het volgende:
[...]
je stelt dat jij je morele perspectief buiten de discussie probeert te laten, om zo een bredere verkenning te kunnen doen.
Dat is frappant, aangezien je daarbij voorbeelden neemt waar ik juist het bredere perspectief nam. Waar ik juist stelde dat er altijd sprake is van moreel perspectief, maar ook van consequentie.en ik stel juist, en volgens mij de anderen ook in zekere zin (correct me if i'm wrong), dat je dan juist een hele, hele beperkte verkenning doet. juist omdat politiek niet vrij is van een moreel perspectief, en ook nooit zal zijn. sterker nog, dat is zo ongeveer het enige wat we horen; "normaal doen!", "pleur op!", "de multiculturele samenleving zal nooit werken!", "de grieken betalen nooit belasting dus kunnen wij eisen wat we willen!", en meer van dat soort kul. dat zit vol met morele perspectieven, als je dat weglaat in je analyse mis je een gewoon een heleboel.
En dat is precies waar het over struikelt. De positie dat ik op de een of andere manier stel dat je zaken enkel kan benaderen op de wijze van technisch denken of methodologie. Terwijl ik juist heel duidelijk stel dat dit enorme risico's neemt omdat het voorbij gaat aan zowel correctie daarvan als de vereiste van morele kaders.misschien zit hem daar wel de miscommunicatie, aangezien dit steeds terug blijft komen.
je kunt het technocratisch observeren en toelichten, maar dat hebben we inmiddels al 100x gedaan. we hebben het al vaak genoeg gehad over hoe de hazen binnen de machtspolitiek lopen, met welke marketingtechnische argumenten en tactieken men die macht probeert te behouden. of hoe men omgaat met wetenschap en feiten. hoe men democratische principes uitholt. etc. dat weten we inmiddels.
echter, dat zijn zaken die je bijna niet zonder een moreel perspectief kunt benaderen. ik zie ook niet in waarom je dat zou willen, politiek is geen wetenschap. en mensen zijn natuurlijk ook vol van morele perspectieven. dus is het logisch dat mensen daarop reageren op basis van hun morele perspectief. om dan vervolgens te antwoorden met dezelfde soort analyses waar dat morele perspectief niet in terugkomt, dan zal dat botsen.
Yup. Dat maakte ook dat ik het hier vermeldenswaard vond. Een samenwerking tussen het CDA en enkele 'linkse' partijen zou je bijna hoop geven dat het CDA nog eens een andere coalitiepartner zou kunnen willen dan de VVD.D-e-n schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:23:
Opvallende combinatie. Het lijkt me positief dat het CDA ook begint te twijfelen aan de marktwerking.
Ja, en nee.CaptJackSparrow schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:24:
[...]
Yup. Dat maakte ook dat ik het hier vermeldenswaard vond. Een samenwerking tussen het CDA en enkele 'linkse' partijen zou je bijna hoop geven dat het CDA nog eens een andere coalitiepartner zou kunnen willen dan de VVD.
Je zou je ook bijna gaan afvragen of er ondertussen misschien wat meer 'verschillen van inzicht' zouden kunnen zijn tussen het CDA en de VVD en dat er wat kleine barstjes zouden kunnen zitten in hun relatie.
Of is dat wishful thinking?
Mijn gok is dat de VVD hierop gaat reageren met het verminderen dan wel afschaffen van uitkeringen, "want dan voelen die mensen tenminste aandrang om ook echt te gaan werken".Bovendien is de groep mensen die een baan heeft gevonden afhankelijker van een uitkering geworden. Daarnaast is de groep mensen die hun baan langer dan een jaar heeft of heeft gehad, sinds de invoering ook kleiner geworden.
Ik ga hier de uitspraken van Blok niet verdedigen, maar dit is natuurlijk een onjuiste voorstelling van wat hij gezegd heeft. Daar valt genoeg over te zeggen zonder er een karikatuur van te maken.Russel88 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:08:
die andere landen een failed state noemt, omdat ze een gemengde bevolkingsgroepen hebben.
't meest gênante is nog wel dat dit als ik 't goed lees vooral komt omdat 1 bepaalde groep z'n quota niet haalt, namelijk de overheid zelf.Amphiebietje schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:07:
Ze hadden hem beter de non-participatiewet kunnen noemen:
Participatiewet leidt tot kleinere baankans gehandicapte
Dit is ook een briljantresultaat:
[...]
Mijn gok is dat de VVD hierop gaat reageren met het verminderen dan wel afschaffen van uitkeringen, "want dan voelen die mensen tenminste aandrang om ook echt te gaan werken".
Of zouden ze eens wat ruggegraat, solidariteit, principes, en visie tonen en de bedrijven (en overheidsinstanties) die hun zaken niet voor elkaar hebben keihard aanpakken? Zal wel wishful thinking zijn...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq