Tot hoever kan je verwachten dat mensen terugkijken? Voor mij persoonlijk begint mijn politieke kennis in de jaren 90, heb dus niet anders meegemaakt dan wat jij beschrijft en dat is voor mij 'het normaal' en daarmee de huidige norm. Verandering is de enige constante, terugkijken en verlangen naar vroeger voegt niet zo heel veel toe (waarbij de minder leuke kanten vaak vergeten worden in de herinnering).Virtuozzo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:29:
Als je dan terugkijkt dan valt op dat in de jaren '70 vorige eeuw een einde ligt van een heel ander patroon, met in de jaren '80 het begin van het huidige. Technocratisch perspectief, afstandsperspectief, individualisering. Dat ging niet van een leien dakje trouwens, pas tegen de jaren '90 nestelden zich trends als individualisering in systemen van onderwijs en instellingen. Ook in mentaliteit, in uiting van cultuur en media, verwerking daarvan in blootstelling aan, en zo verder.
Waar jij naar wijst is iets wat zich ontwikkeld heeft. Naarmate het gedragspatroon zich ontwikkelde was er sprake van verandering in de wisselwerking. Met als gevolg veranderingen in verhoudingen en mechanismen.
Maar dan ga je ervan uit dat mensen dus terug willen naar de situatie van vroeger, dat iedereen hetzelfde in gedachten heeft als je het over 'correctie' hebt. Daar vergis je je in denk ik, veel mensen zijn dan misschien geen groot fan van VNO/NCW maar als je kijkt naar politieke structuren en invloeden zijn er ook genoeg mensen die de spreekwoordelijke bezem erdoorheen willen halen. Referenda, afbreken van structuren, de spreekwoordelijke sterke leider, etc. Betwijfel hoeveel mensen nog weten wat "zonder last of ruggespraak is", dat partijen in de politiek nergens grondwettelijk zijn vastgelegd en hun rol kunstmatig is.Nu stel je dat de huidige situatie eigenlijk niet gezond is. Prima. Dan is correctie vereist. Dan komen we dus terug bij de noodzaak tot verandering van gedragspatronen die weer beter aansluiten bij vereisten van bestendigheid en functionaliteit van het bestel. Die - als we heel eerlijk en een beetje geïnformeerd kunnen / willen zijn - ook veel meer aansluiten bij eigen belang in relatie tot niet enkel dat wat in de voortuin of het meest voorbij komt, maar ook dat wat via termijneffecten uiteindelijk (onvermijdbaar) dichtbij komt.
Anders gezegd: ik zou zelf graag meer bindende referenda hebben, individuele Kamerleden die weer op hun merites gekozen worden in plaats van hun partijkaart, geen in beton gegoten regeerakkoorden maar op kwaliteit gekozen onpartijdige bewindspersonen die per onderwerp in de kamer meerderheden zoeken, kritisch naar de EU zonder haar af te breken waarbij het opsplitsen van de euro in een noord- en zuidvariant nadrukkelijk op de agenda zou horen te staan om een transferunie te voorkomen, etc.
Maar voor echte veranderingen heb je toch langdurige constante druk nodig, de dividendbelasting heeft meen ik 15 jaar gesudderd voordat VNO/NCW het erdoorheen gekregen heeft. De burger is binnen een paar weken alweer met het volgende onderwerp bezig, heeft niet een professionele lobby en ontbreekt de directe lijntjes naar de bewindslieden en politici. Wil je als burgers daar op een gelijkwaardige manier tegendruk aan kunnen geven dan heb je ook een organisatie nodig die dat constant en professioneel onder de aandacht brengt.Dat het prima mogelijk is om vlakdruk uit te oefenen is een kwestie van nuchter kijken naar de realiteit van politieke organisatie: dat zoekt eigen continuïteit, kent daarbij afhankelijkheden.
Het huidige gedragspatroon (in algemene zin) vult de rol niet in, er wordt dus niet geraakt aan die afhankelijkheden en dus hoeft politieke organisatie steeds minder te volgen conform ontwerp van bestel. Het maakt het ook makkelijker voor puntdruk - bijvoorbeeld vanuit groot-zakelijk domein - om ondanks hun veel meer beperkte schaal genoeg gewicht toe te passen om politieke organisatie aan zich te binden, of zelfs condities te beïnvloeden.
Wat mensen in het dagelijkse leven doen ligt niet ver weg van gedrag wat vlakdruk kan toepassen, er ontbreekt slechts de focus, de verbinding en bewustzijn ten aanzien van afstand tot onderwerp. Absoluut, mensen oefenen slechts puntdruk uit terwijl er een vereiste van vlakdruk ligt. Dan volgt dat er een breder en meer consistent patroon van puntdruk vereist is wil er sprake zijn van vlakdruk, zowel voor vermogen om dat draagvlak te geven als te richten als het aanwezig te houden.
Op onderwerpen werkt dat al zo: ik ben lid van VEH omdat deze een redelijk goede hypotheeklobby in Den Haag heeft, de consumentenbond weet de rechten van klanten te verbeteren en bijvoorbeeld de huisartsen hebben in de LHV een persoon die direct met de minister praat. Andere mensen zijn lid van natuurmonumenten, Greenpeace of de FNV (tegenwoordig vooral als ze hun opgebouwde pensioenrechten willen verdedigen).
Ik neem de huidige situatie als een gegeven, de enige constante daarin is echter verandering. Over enkele decennia zal het er weer anders uitzien, waarbij ik echter denk dat het eerder 'verder' zal gaan dan significant terug naar vroeger. De mogelijkheden van Internet, de kennis die Google en Facebook heeft over individuele burgers, etc. etc. het is niet terug te draaien. Pas je aan of wordt irrelevant.Jij neemt dit als een gegeven, als een constante. Ik merk op dat het dit laatste niet is. Ik merk daarbij ook op dat het altijd een hellend vlak is waar niet bewegen / deelnemen per definitie de lijnen naar beneden laat verschuiven.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°