Ik verbond er helemaal geen conclusie aan.
De stelling begon bij TheMandroid hierboven, hij stelde dat de minister geen oog heeft voor de studenten. Mijn antwoord daarop is: Ja: studenten van nu worden genaaid,
maar vergeleken met de rest van de aardbol valt het allemaal nog wel mee. Ja: het is zonde en extreem dom om te besparen op je studenten als je het mij vraagt,
maar uiteindelijk is dat leenstelsel voor iedereen nog wel te overzien.
Mijn punt is: waar diezelfde generatie ná hun studie terecht komen is nog véél erger. Dáár is de minister zich pas niet van bewust. En heel veel Tweakers trouwens ook niet
Maar ik wil best nadenken over een oplossing/conclusie:
Ik ben het met je constateringen grotendeels eens, en dus zou ik zeggen:
- studiefinanciering terug voor iedereen
Dat sowieso, los van dit alles. Ook als je enkel economisch kijkt: Nederland moet het toch meer hebben van z'n kenniseconomie dan van het 'handenwerk' internationaal gezien. Hoger opgeleide mensen zullen zich dubbel en dwars terug betalen.
- vol inzetten op betaalbare woonruimte, ipv een aantrekkelijke huizen-'markt' te creeren voor speculanten en huisjesmelkers
True!
Nu nog een partij die hier echt werk van gaat maken. Geen enkele partij heeft in mijn ogen een focus op de huizenmarkt, het is allemaal 'dat willen we ook aanpakken'. Laat staan een visie. Het oprekken van de sociale huurgrens is een doekje voor het bloeden wat overigens de schaarste alleen maar erger maakt.
En geen enkele partij had harde getallen in z'n verkiezingsprogramma staan die hoger zijn dan de 75.000 woningen die dit kabinet, nota bene onder leiding van de veroorzaker VVD, wil bouwen. Ergo: nobody cares.
Niemand durft zijn handen aan de woningmarkt te branden.
- generaties niet tegen elkaar uitspelen
Zolang de jongere generatie niet stemt en ouderen stemmen op eigenbelang stemt (aka 50Plus), is stap 1 bewustwording van beide generaties. Zeker op een forum als hier is het denk ik niet verkeerd dat we van elkaars standpunten leren, toch?
De term 'uitspelen' is natuurlijk zeker niet waar ik op uit ben, maar je moet de problemen wel kunnen benoemen.
Maar het is me nou niet duidelijk of jij dat ook vindt?
Ik denk dat ik dat redelijk heb toegelicht. Kort gezegd: 1. ja, 2. ja en 3. genuanceerd

Want je constateringen gaan die kant wel op, alleen kom je dan toch weer met van die frases zoals 'in internationaal opzicht zijn we nog hardstikke goed' en dan vraag ik me af: wil je de situatie dan wel verbeteren, of juist niet?
Ik zou de situatie graag willen verbeteren, maar je kan niet alles willen. De kwaliteit van het onderwijs is goed. De kosten van studeren zijn hoog maar nog acceptabel.
Desalniettemin kán het zeker beter (zoals het vroeger ook was). Het is de domste doelgroep om op te bezuinigen. Maargoed. Je kan niet alles willen.
Wat mij betreft kan de overheid zich beter focussen op het huizenprobleem, de betaalbaarheid van onze sociale zekerheid en de problemen die vergrijzing met zich meebrengen.
Drie items die een langetermijnvisie vereisen en niet in 4 jaar opgelost kunnen worden... toeval? 
Dat zijn items waar deze generatie veel meer belang bij heeft dan die studiefinanciering.
Dat is ook waar de hele discussie mee begon: het verschil tussen de constatering van de minister ('studenten staan nu vaak onder druk') en de conclusie die ze eraan verbindt ('het afschaffen van de studiefinanciering is prima').
Die conclusievorming maak je zelf, ik denk eigenlijk dat de minister daar niet zelf zo over na heeft gedacht. Het verhaal gaat ook veel meer over ontwikkeling van soft-skills bij studenten, en over de druk bij studenten. Zij ziet blijkbaar geen directe relatie tov het afschaffen van studiefinanciering daar tot.
Toen ik zelf studeerde leende ik ook bij, want van welke basisbeurs dan ook kon je toen ook al niet rondkomen. Vanaf het tweede jaar heb ik zelf ook gewerkt naast mijn studie en heb ik mijn lening kunnen stopzetten. Precies hetzelfde als nu.
Het gaat uiteindelijk om 4800 euro die ze per student besparen. Mening student zal tijdens zijn/haar studie niet stil staan bij de gevolgen die dat gaat hebben voor je toekomstige huisvesting, en dit zorgt dus ook niet voor meer stress. Ik ben dan ook niet van mening dat de afschaffing van de basisbeurs de oorzaak is van de onder druk staande studenten, laat staan dat je dat oplost door ze weer een basisbeurs te geven, laat staan eentje op hetzelfde niveau als dat de oude was. Als je studenten wil ontzorgen en meer tijd voor een studie wil gunnen, dan gaat dat ook het verschil niet maken. Dan moet je denken aan een uitwonende studiefinanciering die hoog genoeg is voor huur, studiegeld, studiemateriaal en natuurlijk het dagelijkse leven. Zo'n studiebeurs heeft überhaupt nooit bestaan.vind je het nou slecht hoe het nu is ingericht, met als logische conclusie dus dat we iets gaan veranderen
Heel simpel gezegd: Ik vind dat het systeem nu een 7 krijgt, waar het vroeger een 8 kreeg, zeg maar.
Mijn persoonlijke visie is dat je voor relatief weinig geld dit systeem op een 8 terug kan krijgen en dat het hele land daar profijt van heeft, en dat we het daarom zeker weer terug moeten draaien.
Tegelijkertijd moeten we ook niet doen alsof het 'slecht' is.
Er zijn heel veel dingen in Nederland op dit moment écht slecht, zoals de primaire levensbehoefte genaamd 'wonen'. Die komt óók op het bordje van deze generatie terecht. Net als vergrijzing: dat zijn echte problemen. Daar moeten we wat aan doen.
Laten we nou eerst eens de echt slechte dingen oplossen, voordat we een 'probleempje' wat nog steeds een 7 krijgt gaan aanpakken.
Dat is wat ik wil zeggen

En daarbij: de minister heeft inderdaad niet door wat ze daadwerkelijk met deze generatie aan het doen is. Nu valt het op het gebied van de studiefinanciering op, daar is media-aandacht voor. Pas sinds kort komt de huizenmarkt voor starters aan het licht. Het is een kwestie van tijd tot de media, en daarmee de massa, zich gaat realiseren wat de vergrijzing betekent.