Hier ga je enorm voorbij aan de realiteit van Amerikaanse zorg en dat voorbeeld is niet echt realistisch. Mensen betalen voor zichzelf, dus als je niets te makken hebt hou je veel meer geld over dan in Nederland. In Nederland gaat 30 euro van elke 100 euro die je verdient naar de staat, in de VS is dat ongeveer 14. Dus die 'toestanden' spelen zich alleen af bij mensen die echt aan de onderkant van de maatschappij leven, waar heel veel regelingen voor zijn. Het is niet ongebruikelijk dat je hele rekening wordt kwijtgescholden als je het niet kunt betalen.Tassadar32 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:32:
[...]
En dan krijg je US toestanden waar mensen moeten kiezen tussen preventieve zorg en eten, en dus kiezen voor eten. Om vervolgens een paar maanden later bij de ER uit te komen met een dringend (mogelijk levensbedreigend) probleem wat nu een veelvoud aan medische ingrepen kost om op te lossen. Vervolgens hebben die personen een slechtere uitkomst en eventueel lagere kwaliteit van leven én enorme medische kosten die ze alsnog moeten betalen.
Ja er zijn mensen die er een puinhoop van maken en ja dat komt harder aan in de VS. Als je het minimumloon verdient, geen zorgverzekering van je werk kunt krijgen en geen financiële reserves aanhoudt kunnen dingen vervelend worden. Het is een heel ander systeem (in bijna alle opzichten) maar je kunt het zo zien: je houdt per maand meer geld over, levensonderhoud is goedkoper en je eigen risico is 20k (gechargeerd voorbeeld).
Het zijn 2 heel andere systemen en het werkt allemaal anders. Ik woon nu in Virginia en heb het idee dat mijn zorg veel beter is geregeld dan in Nederland en het is voor mij een stuk goedkoper.
Precies, ik gun iedereen ook het eeuwige leven maar er moet uiteindelijk wel een rekening betaald worden. Waarom zou ik moeten betalen voor de zorg van een berg wildvreemden? Ik wil best solidair zijn, maar zelf de kar trekken voor de rest is wat teveel van het goede.Richh schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:46:
In een ideale wereld zouden we iedereen het eeuwige leven gunnen achter de geraniums op een AOW-uitkering in een afbetaalde woning, ja.
De realiteit is dat dat onrealistisch is en onhaalbaar.
Dat kan je 'blind staren op geld' noemen.
Je mag het 'solidair' noemen dat die paar miljoen werkende Nederlanders straks >50% belasting betalen over hun inkomen, terwijl ouderen 20% betalen en zorgtoeslag ontvangen om ze te ontzien van de torenhoge zorgkosten.
Maar ik denk daar heel anders over
Ik denk dat veel mensen in de D66 achterban baat hebben bij de afschaffing en partijen in Nederland worden vaak afgerekend op het laten vallen van een regering (de PVV is de uitzondering die de regel helaas bevestigd). Mijn vermoeden is dat ze het laten varen, maar we gaan het zien.Cyphax schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
Maar dan moeten ze er toch het kabinet over laten vallen?
Ik vraag me af wat voor een D66 nu slimmer is... blijven vasthouden aan "afspraak is afspraak", met het risico dat je kiezers afhaken, of nu opkomen voor die kiezers en de stekker eruit trekken, in de hoop dat dat wordt gezien als iets goeds, met het risico dat dat niet zo gezien wordt.
Van mij mag de stekker er wel uit, en hoeft Rutte niet terug te komen. Ondanks dat hij op het gebied van buitenlandse zaken imho wel goed functioneert is het voor mij wel klaar met die eigenwijze houding. Niet dat het zo zal gaan lopen...
Bovendien gok ik dat Rutte wel gaat zeggen dat ze de boel gaan heroverwegen om het zo stil mogelijk te laten doodbloeden, hopelijk zet hij de joker van Lubach in.
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.