PLAE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Het idee om iets uit de grond te stampen vind ik helemaal niet gek. Kijk naar een Dubai Marina, zeer geslaagd als je het mij vraagt. En hoogbouw zoals we dat in Nederland goed zouden kunnen gebruiken.
Ik zit het gehele programma nu door te lezen. Een aantal elementen vind ik wel erg conservatief (abortusverhaal, tegen voltooid leven). Maar verder kan ik mij op het gebied van bijvoorbeeld migratie en zorg prima in het programma vinden.
De PvdA kiest met Ploumen voor een verdere vrijwillige daling in zetels. Hoe wereldvreemd kun je als bestuur zijn.
Als ik hun programma even snel scan, staat er veel in waar ik de kriebels van krijg toch:
- 'Nederlands belang centraal in buitenlandbeleid': dit is de Trumpiaanse aanpak van zero sum politics;
- 'activisten niet met samenleving gelijkstellen': een heel raar partijstandpunt, tot je activisten voor bv BLM vervangt of anti-zwarte piet. Het is een dogwhistle van jewelste. In het kort: die mening telt niet mee voor ons.
- 'geen ideologische voorkeuren bij selectie rechterlijke macht': aah kijk! Het aloude punt van PVV en FvD/Baudet: de rechters zijn hartstikke links en zo!.
- 'Voorkomen dat uitspraken van rechters met een ruime interpretatie van algemene regels en internationale verdragen de politieke speelruimte van ons parlement verkleinen.': ook een lekkere: ze willen dus actief wat liggen zagen aan wat rechters moeten doen/kunnen doen zonder dat ze iets met wetten willen doen. Detail: ook de VVD kwam met een soortgelijk punt...
- 'Dat rechters zich richten op de belangen van (groepen) individuen die onrecht is aangedaan in plaats van zich te lenen als vehikel voor activisten die beweren voor de hele samenleving te spreken.': weer die dogwhistle en de halve implicatie dat een activist per definitie geen onrecht is aangedaan. Een rechter spreekt recht, that's it, maar JA21 is druk bezig de illusie te wekken dat een rechter een politieke/activistische agenda dient.
- 'Een selectieprocedure voor rechters die behalve in theorie ook in werkelijkheid waarborgt dat de achtergrond van personen die tot de rechterlijke macht toetreden niet afhankelijk is van een bepaalde politieke voorkeur.': Dit idee kan niet fout gaan! Kijk maar hoe perfect dat werkt in Polen! Oh nee, excuus, in Hongarije bedoel ik! Nee wacht, in de VS. Misschien toch een ronduit stupide idee, waar de EU ook een heel stevige mening over gaat hebben.
- 'Dat nieuwkomers de Nederlandse taal leren en de vaste wil aan de dag leggen om te doen wat nodig is om als Nederlander in Nederland te wonen en te leven.': leuk, hoe doen ze dat met expats bv.? Populistisch geleuter weer.
- 'Vrijheden, kansen, rechten en plichten over en weer voor iedereen op gelijke voet toepassen, waarbij de overheid geen identiteitspolitiek voert met het afdwingen van quota en opleggen van vertegenwoordigingen op basis ven groepsdenken waardoor verhoudingen op de spits worden gedreven en de samenleving splijt.': weer een dogwhistle: quota's worden gehanteerd omdat partijen,bedrijven en groepen blijven volharden in selectief aannemen. Men draait het hier om alsof de splijting in de maatschappij niet komt door het blijven voeden van onvrede maar doordat men maatregelen neemt om ongelijkheden op te lossen.
En zo kan ik blijven door gaan. Als je hun standpunten analyseert, is het haast alsof je in de VS aan het kijken bent naar het GOP.
Nog even en ze gaan ook voor 'law en order'.
https://ja21.nl/standpunten/veiligheid.php
Oh, daar is het al. Zwaarder straffen. Grenscontroles terug invoeren (erg interessant, ze gaan dus het Schengenverdrag verscheuren en nog wat EU regels negeren?).
Over het milieupunt en de kolen: schone kolencentrales? Stop maar met die marketing BS. No such thing: kolen is immens smerige zooi, zwaar vervuilend en ga zo maar door. Het labelen als 'schoon' (wat ze weer impliciet doen: 'want de centrales zijn superschoon joh!')is weer fijn dogwhistlen naar mensen die moeite hebben met de klimaatplannen.
Kortom: zwaarklinkend populistisch gelul van begin tot einde.
[
Voor 4% gewijzigd door
polthemol op 18-01-2021 11:45
]