Ah lekker 2 maanden voor de verkiezingen het kabinet laten vallen midden in een pandemie, dat word de komende 2 maanden alleen maar campagne voeren en geen negatieve beslissingen maken om stemmen te verliezen. Hoe erg de toeslagaffaire ook is, dit lost het niet op.
Zal ook niet veel hinderen hoor. Scheelt net 2 maanden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zoveel gaat er niet veranderen
Edit:
De vier coalitiepartijen hebben in de ministerraad een deal gemaakt dat het kabinet over de coronamaatregelen missionair blijven opereren. "Alles blijft op dat gebied hetzelfde. Dus voor de coronaplannen blijft er een meerderheid in de Tweede Kamer."
[ Voor 41% gewijzigd door Sjurm op 15-01-2021 13:44 ]
Dit is politieke verantwoordelijkheid. Daar liggen voor heel veel goede redenen uit nogal wat historisch harde en vaak bloedige lessen. Daar zijn mechanismen voor en afspraken.Quad schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:38:
Ik lees overal dat men verantwoordelijkheid wilt nemen, maar het is toch allemaal besproken en de ouders krijgen een schadevergoeding.
De verkiezingen zijn over 2 maanden en niemand die hier iets mee opschiet.
Ik vind dit geen verantwoordelijkheid nemen is maar eerder een wassen neus en een extra crisis bovenop de coronacrisis.
En afspraken zijn afspraken, toch?
Wat verloop van de kwestie zelf aangaat, het is misschien een idee om daar eerst wat verder in te duiken, er wordt immers nog steeds schadelast toegevoegd. Ook bij het mooi in beeld gebrachte 30k initiatief.
Aangezien het hier over een symptoom gaat van een ziekte die het hele bestel treft is elke burger er bij gebaat. Wil je daar meer over weten, lees dan dit bericht even: Virtuozzo in "Parlementaire mini-enquête "Toeslagenfraude""
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Nou, ik had de hoop dat we die twee maanden er een beetje beter zouden voor staan in de corona crisis. Zijn m.i. wel twee nogal belangrijke maanden.Cyberpope schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Zal ook niet veel hinderen hoor. Scheelt net 2 maanden.
Het gaat vooral die getroffen ouders niet helpen.
Er is momenteel juist erg veel in voorbereiding hierover en dat loopt op z'n minst vertraging op.
Er is momenteel juist erg veel in voorbereiding hierover en dat loopt op z'n minst vertraging op.
Eh, campagnereces begint volgende week alMC_Sparkles schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:42:
Ah lekker 2 maanden voor de verkiezingen het kabinet laten vallen midden in een pandemie, dat word de komende 2 maanden alleen maar campagne voeren en geen negatieve beslissingen maken om stemmen te verliezen. Hoe erg de toeslagaffaire ook is, dit lost het niet op.
Deze kwestie heeft daar dus absoluut niets mee te doen. De agenda lag al vast: alleen maar campagne voeren.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Gaat geen verschil maken. (Crisis)beleid wordt nog steeds uitgevoerd.MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:44:
[...]
Nou, ik had de hoop dat we die twee maanden er een beetje beter zouden voor staan in de corona crisis. Zijn m.i. wel twee nogal belangrijke maanden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het is belangrijk dat er conclusies getrokken worden, laat ? Ja laat , maar toch belangrijk. Voor het beleid gaat het helaas niet veel uitmaken, de menselijke maat en mededogen zijn er allang uit. Het enige dat nog roet in het eten kan gooien is dat de verkiezingen uitgesteld worden en het nieuws rondom de corona crisis verslechterd.
Het blijft koordansen , maar daar is Rutte nu eenmaal meester in.
Het blijft koordansen , maar daar is Rutte nu eenmaal meester in.
Wederom, dit gaan we hier niet doen. Ze zijn zelf opgestapt.polthemol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:40:
[...]
say what?
1. dit hebben de partijen in dat kabinet zichzelf aangedaan
2. klaver heeft niets gedaan
3. de schuldigen hebben als deel van de overheid de rechten van hun eigen burgers beleidsmatig aan de kant geschoven, veel erger dan dat kun je niet doen als regeringslid
4. een missionair kabinet kan gewoon verder gaan met het bestuderen op coronamaatregelen. Stop met je framing
Dat Balkenende het 4 keer niet heeft gehaald zijn conclusies uit getrokken door de kiezer, je whataboutism mag je houden.
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-01-2021 13:54 ]
Hoe kom je daarbij? Het is echt niet zo wanneer een kabinet demissionair wordt alles stopt. Integendeel, alles draait gewoon door.sambalbaj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:44:
Er lag al een proces van juist vertragen van oplossingen voor die kwestie, dat was een van de beslissingen van het kabinet.
Beleid =! draagvlak.Gunner schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Gaat geen verschil maken. (Crisis)beleid wordt nog steeds uitgevoerd.
Ergens is het gestoord dat ik dit moet verduidelijken ... maar, welkom in de politiek en welkom in ons bestel. Dit is integraal onderdeel daarvan. Als je iets verder zoekt zal je hetzelfde in elke andere hoek van het spectrum van oppositie vinden. En als je daarbij terug gaat in de tijd zal je het over het volledige spectrum van politiek vinden.
[ Voor 27% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-01-2021 13:54 ]
Nog altijd gelul. De premier dient het ontslag in van zijn kabinet. GL/Klaver zit in de oppositie... Hij KAN het kabinet niet laten vallen, hooguit wat druk op ze zetten door het in de spotlight te houden, maar dat is het dan wel. Stop gewoon met dit subjectieve vingerwijzen joh.
[ Voor 30% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-01-2021 13:54 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ze kunnen wel opstappen, maar wat schiet je er mee op behalve symbolisch? Zolang het regime bij de belastingdienst niet overkop gehaald wordt, en zolang rutte en hoekstra lijsttrekker blijven, dan schiet je er eigenlijk niks mee op.
Draagvlak is al sinds Lubbers geen fundament meer
Het helpen van die getroffen ouders schiet sowieso niet op. Er wordt gerekt en gerekt maar dat ligt vooral aan het kabinet en dat is niet iets van deze laatste paar weken. Als je je zorgen maakt om die ouders en mogelijke toekomstige slachtoffers van dezelfde denkwijze dan kun je je beter zorgen maken om het feit dat degenen die verantwoordelijk zijn voor dit alles straks gewoon weer terug keren.sambalbaj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:44:
Niemand schiet er iets mee op, er veranderd ook niets want veel belangrijks (naast Corona) stond er waarschijnlijk al niet meer op de agenda. Zelfs symbolisch vind ik het eigenlijk niets zeggen, er komt geen oplossing voor de ouders, geen oplossing voor de verziekte cultuur in de overheid, en na de verkiezingen gaan deze partijen gewoon weer samen door.dennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Ze kunnen wel opstappen, maar wat schiet je er mee op behalve symbolisch? Zolang het regime bij de belastingdienst niet overkop gehaald wordt, en zolang rutte en hoekstra lijsttrekker blijven, dan schiet je er eigenlijk niks mee op.
Ik denk dat hier wat verklaarbaar gebrek aan kennis over ons bestel speelt in het publieke debat. Het is namelijk absoluut geen symbolische actie.dennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Ze kunen wel opstappen, maar wat schiet je er mee op behalve symbolisch? Zolang het regime bij de belastingdienst niet overkop gehaald wordt, en zolang rutte en hoekstra lijsttrekker blijven, dan schiet je er eigenlijk niks mee op.
Zeker, het drama blijft - maar dat was een keuze van het kabinet, en dat droeg juist bij aan de redenen waarom politieke verantwoordelijkheid nemen onvermijdelijk werd.
En zeker, de lijnen blijven liggen. Maar dat is de electorale arena. Dat is aan de burger. Begrijpt die burger waar deze kwestie symptomatisch voor is, dan kan daar verandering in komen. Zo niet, dan niet. Maar goed, dat is die arena waar de burger de macht nog heeft.
Dat is in z'n algemeenheid.Virtuozzo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:46:
[...]
Hoe kom je daarbij? Het is echt niet zo wanneer een kabinet demissionair wordt alles stopt. Integendeel, alles draait gewoon door.
Er lag al een proces van juist vertragen van oplossingen voor die kwestie, dat was een van de beslissingen van het kabinet.
De beslis- en afstemmingslijnen worden een stuk moeilijker en gevoeliger. Juist met zaken waar nu haast mee was voor het verkiezingsreces wordt dit weldegelijk een probleem. En ja er speelt juist nu een hoop op dit gebied.
Mooi dat onder meer de huidige ministers van defensie, OCW en infrastructuur/Waterstaat verantwoordelijkheid nemen voor hun kwalijke rol in de toeslagenaffaire. Dat zal ze leren.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Ik ben heel benieuwd naar de invloed op de verkiezingen. Wordt Rutte hiervoor bestraft? En zo ja, wie wordt dán de grootste en/of de premier?
Eigenlijk kunnen Rutte en Hoekstra ook niet aanblijven als lijsttrekkers.
Ik vond het Klaver bij GeenStijl wel treffend zeggen: als je hier geen verantwoordelijkheid neemt, voor wat dan nog wel?dennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Teflon Mark overleeft dit gewoon verwacht ik en we beginnen binnenkort aan Rutte IV.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:55:
Ik ben heel benieuwd naar de invloed op de verkiezingen. Wordt Rutte hiervoor bestraft? En zo ja, wie wordt dán de grootste en/of de premier?
Ondanks dat het concrete resultaat ws beperkt zal zijn vindt ik het een geruststellende gedachte dat acties in de Nederlandse politiek vooralsnog gewoon gevolgen kunnen hebben. Ik ben geen fan van klaver, maar met ‘Als dit niet zwaar genoeg is om af te treden, wat dan wel?’ had ie wat mij betreft wel een punt.
Daar kun je je boos over maken maar de man zit in de oppositie, als ie dat punt niet gemaakt had en er druk op gezet had was ie z’n baan niet aan het doen.
Daar kun je je boos over maken maar de man zit in de oppositie, als ie dat punt niet gemaakt had en er druk op gezet had was ie z’n baan niet aan het doen.
Wat mij betreft terechte vragen, maar je ziet de tendens hier al. De gemiddelde burger geeft geen f*ck.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:55:
[ Voor 49% gewijzigd door Charly op 15-01-2021 14:01 ]
Dat er gezegd kan worden dat er politieke verantwoordelijkheid genomen is. Boek dicht en door.dennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Verder verandert er niks natuurlijk.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Maar nee, totaal niet. Als ik echt eerlijk mag zijn, het afstemmen en beslissen voor continuïteit van processen is juist een stuk eenvoudiger zonder de continue politisering.sambalbaj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Dat is in z'n algemeenheid.
De beslis- en afstemmingslijnen worden een stuk moeilijker en gevoeliger. Juist met zaken waar nu haast mee was voor het verkiezingsreces wordt dit weldegelijk een probleem. En ja er speelt juist nu een hoop op dit gebied.
Heel serieus dit. Ik heb soms het idee dat veel mensen zich niet echt bewust zijn van de enorme invloed van politieke scope op beleid en bestuur. Nota bene na een struikelen bij een kwestie die zijn directe en meetbare oorsprong heeft in politiseren en continu politiek masseren voor ideologie als leidraad voor ordeningsvraagstukken
Dit is absoluut geen nieuwe fenomeen. Het is gekend. Hoe meer er van is, hoe schever het gaat. Hoe minder, des te meer productief en constructief de lijnen zijn. Er ligt een weelde aan onderzoek over deze zaken. Overheid is het probleem niet, het is de invloed van politisering daarop waarbij het scheef gaat.
Eerder in het topic ging het met een zijstap over België waar men een jaar politiek lag te stuiteren maar het land het beter deed dan ooit omdat men voor beleid en bestuur en communicatie en toetsing en handelen de handen uit de mouwen kon steken
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-01-2021 13:58 ]
ik heb getwijfeld over BelgiëVirtuozzo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Eerder in het topic ging het met een zijstap over België waar men een jaar politiek lag te stuiteren maar het land het beter deed dan ooit omdat men voor beleid en bestuur en communicatie en toetsing en handelen de handen uit de mouwen kon stekenHet is echt geen onbekend fenomeen. De realiteit zit gewoon anders in elkaar dan we vanuit beeldvorming heel makkelijk geloven.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Hierop wil ik even inhaken met een fragment van James O'Brien, radiohost in het VK. Hij kwam erachter dat zijn radioprogramma beter ging worden toen hij niet aan de luisteraars vroeg "wat", maar "waarom". Dit mist in de Nederlandse interviews. Als de interviewer vraagt aan een politicus "wat vind je", komt er als antwoordt uit "Ik vind A en heel Nederland is hier bij gebaat/Heel Nederland vindt dit ook en ik durf het tenminste te zeggen". Dan is het een uitzondering als de interviewer vraagt "waarom vindt je A/waarom is NL hierbij gebaat/hoe weet je dat iedereen het met je eens is (in een land met bijna meer partijen dan inwoners)?" en als de vraag al wordt gesteld, komt er ofwel geen antwoord op, of geen vervolgvraag, als het antwoord wordt gegeven.polthemol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:21:
[...]
Als puntje hoe het kan: het debat tussen Rutte en Baudet was tenenkrommend om te zien, maar waar je zag dat Baudet ging wankelen (en quasi elke populist dat doet): Rutte vroeg Baudet naar een concreet plan om te stoppen met de Euromunt. Een simpele 'hoe dan? wat is je plan?' en er kwam geen enkel plan uit zijn mond. Dit is ook precies hoe je de VVD kunt aanvallen en moet aanvallen en wat zelden tot nooit gebeurt voor de grotere punten. Men blijft hangen in wat gelul in de marge.
Het filmpje gaat niet alleen over "wat tegenover waarom", maar is wel waard om in zijn geheel te bekijken, want het onderwerp is in zijn geheel wel over het maken van een stemming, zodat details, diepgang, en plannen niet geanalyseerd/besproken hoeven te worden.
Bij de belastingdienst geldt dit een beetjte: Een hond die je verkeerd aanstuurt (slaan) wordt vanzelf vals.dennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Er worden verkeerde ontwerpbeslissingen genomen door de top. Daardoor kan de belastingdienst neit leveren, maar er wordt wel opgestuurd dat ze moeten leveren (even sterk versimpfliceerd). Uiteraard gaan ze dan op het laatst oplossingen zoeken die het meeste resultaat leveren. Want ook met correlatie kun je ver komen als je maar genoeg meeneemt.
Ik heb vanuit mijn vakgebied genoeg met de mensen bij de belastingdienst erover gesproken (en dit is puur mijn vakgebied). (afstemmen van ontwerpbeslssingen door de gehele keten heen, en de governance erop).
Mag discriminatie, nee. Maar als je zo hard wordt afgerekend om bepaalde resultaten te bereiken die op geen andere manier te bereiken zijn. Dan kun je voor voorspellen dat er uitwassen komen.
Ik moet op zoek naar nieuwe voorbeelden in m'n college's
De verantwoordelijken zitten in Den Haag en niet in Apeldoorn.
Symbolisch zou je de absolute top van de belastingdienst nog kunnen slachtofferen omdat die z'n poot niet hebben stijf gehouden. Maar om nou te spreken over 'de belastingdienst' is schuldig. Nou nee.
Of er iets verandert is aan de burger. Iedere burger. Alleen en samen. Fatalisme is besmettelijk, en het dient enkel parasitisme.Nat-Water schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Dat er gezegd kan worden dat er politieke verantwoordelijkheid genomen is. Boek dicht en door.
Verder verandert er niks natuurlijk.
Participatory democracy is a thing.
Tsja dan geloof je het niet.Virtuozzo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Maar nee, totaal niet. Als ik echt eerlijk mag zijn, het afstemmen en beslissen voor continuïteit van processen is juist een stuk eenvoudiger zonder de continue politisering.
Heel serieus dit. Ik heb soms het idee dat veel mensen zich niet echt bewust zijn van de enorme invloed van politieke scope op beleid en bestuur. Nota bene na een struikelen bij een kwestie die zijn directe en meetbare oorsprong heeft in politiseren en continu politiek masseren voor ideologie als leidraad voor ordeningsvraagstukken![]()
Dit is absoluut geen nieuwe fenomeen. Het is gekend. Hoe meer er van is, hoe schever het gaat. Hoe minder, des te meer productief en constructief de lijnen zijn. Er ligt een weelde aan onderzoek over deze zaken. Overheid is het probleem niet, het is de invloed van politisering daarop waarbij het scheef gaat.
Eerder in het topic ging het met een zijstap over België waar men een jaar politiek lag te stuiteren maar het land het beter deed dan ooit omdat men voor beleid en bestuur en communicatie en toetsing en handelen de handen uit de mouwen kon stekenHet is echt geen onbekend fenomeen. De realiteit zit gewoon anders in elkaar dan we vanuit beeldvorming heel makkelijk geloven.
De praktijk is anders, maar goed.
Minister Eric Wiebes (VVD) zou niet in demissionaire kabinet terugkeren, hoor ik.
— Inge Lengton (@IngeLengton) 15 januari 2021
Wiebes zien we dus niet terug in demissionaire kabinet.
[ Voor 4% gewijzigd door DoeEensGek op 15-01-2021 14:02 ]
Weet je, ik dacht dat in ons democratisch bestel, de wettelijke macht bij het parlement lag?sambalbaj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Dat is in z'n algemeenheid.
Het kabinet is nu demissionair, maar dat betekend niet dat ze niks kunnen. In de praktijk houdt het voornamelijk in dat het politieke primaat bij het parlement komt te liggen en niet bij de uitvoerende macht, de regering dus. Die stelt namelijk haar uitvoerende macht ter beschikking door ontslag aan te bieden. Dat ontslag zal alleen pas worden ingewilligd na het bereiken van een formatieakkoord na de verkiezingen. Tot die tijd is de huidige regering nog steeds de uitvoerende macht. Die wordt alleen gelegitimeerd door de wettelijke macht en op toegezien door de rechtelijke macht.
Het verschil is dat het gebruikelijk is dat ze nu weinig meer doen omdat hun ontslag aanstaande is, ook al hebben de coalitiepartijen een meerderheid in de Tweede Kamer. Dat betekent niet dat ze niks mogen doen. Ze kunnen werkelijk alles doen wat ze maar willen. Normaal gesproken gebeurd dat niet omdat een kabinet vaak haar meerderheid ook verliest tijdens het uiteenvallen en de verwijten naar elkaar. In dit geval veranderd er werkelijk niks.
Niet dat het ook maar iets uitmaakt. Van wat ik namelijk had begrepen, is de uitbetaling van die €30.000 aan "compensatie" namelijk ook een bureaucratische puinzooi aan het worden waar de belastingdienst vooral bezig is met controleren i.p.v. uitbetalen.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-01-2021 14:08 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Tja, als 'wij' als volk er gewoon weer op stemmen, dan vinden wij het blijkbaar prima?dennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Wiebes per direct weg, niet verrassend gezien zijn rol toen, maar Corona en zijn huidige rol is niet optimaal
NOS melt het op TV inderdaad ook.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:01:
[Twitter]
De toeslagenaffaire is slechts een symptoom, het probleem is de Rutte-doctrine en het verhullen of vervalsen van informatie. Ook I&W heeft daar een handje van, hoor. Kijk alleen maar naar het dossier van Lelystad Airport.Tsjipmanz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:53:
Mooi dat onder meer de huidige ministers van defensie, OCW en infrastructuur/Waterstaat verantwoordelijkheid nemen voor hun kwalijke rol in de toeslagenaffaire. Dat zal ze leren.
Nee, dat verwacht ik niet. Ik denk dat de VVD ruim de grootste blijft, PVDA stemmen zal verliezen en dat de VVD het in debatten gebruikt als wapen tegen bijv. Klaver. Dat hij zo heeft gepushed op het laten vallen van het kabinet rond corona tijd. Verwacht ook dat Rutte gewoon lijsttrekker blijft en de volgende premier wordt.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:55:
Verslaggever van NOS meldt zojuist dat Wiebes per direct opstapt. Als ik me niet vergis stond hij ook al niet op de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dit is meteen waarom verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid kritiek zijn bij continuïteit van een bestel waar de lijnen scheef lopen, en men riskeert het fundament te vervangen.Adlermann schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:59:
[...]
Bij de belastingdienst geldt dit een beetjte: Een hond die je verkeerd aanstuurt (slaan) wordt vanzelf vals.
Er worden verkeerde ontwerpbeslissingen genomen door de top. Daardoor kan de belastingdienst neit leveren, maar er wordt wel opgestuurd dat ze moeten leveren (even sterk versimpfliceerd). Uiteraard gaan ze dan op het laatst oplossingen zoeken die het meeste resultaat leveren. Want ook met correlatie kun je ver komen als je maar genoeg meeneemt.
Ik heb vanuit mijn vakgebied genoeg met de mensen bij de belastingdienst erover gesproken (en dit is puur mijn vakgebied). (afstemmen van ontwerpbeslssingen door de gehele keten heen, en de governance erop).
Mag discriminatie, nee. Maar als je zo hard wordt afgerekend om bepaalde resultaten te bereiken die op geen andere manier te bereiken zijn. Dan kun je voor voorspellen dat er uitwassen komen.
Ik moet op zoek naar nieuwe voorbeelden in m'n college's
De verantwoordelijken zitten in Den Haag en niet in Apeldoorn.
Symbolisch zou je de absolute top van de belastingdienst nog kunnen slachtofferen omdat die z'n poot niet hebben stijf gehouden. Maar om nou te spreken over 'de belastingdienst' is schuldig. Nou nee.
Hoe hoger het punt van macht, des te groter de impact van beslissing. Dat kan heel goed gaan, en dat kan heel fout gaan.
Maar als er naarmate je hoger gaat op de treden er geen proportionele toename is van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid introduceren we vanzelf juist prikkels om meer ruimte te nemen voor subjectieve perceptie bij belangen.
Dat schept schadelast. En omdat het hoger in de boom zit is de impact naar beneden steeds groter.
Dit is waarom we politieke verantwoordelijkheid kennen, en bestuurlijke aansprakelijkheid.
Dat eerste, het kabinet is gevallen. Dat tweede, dat is veel meer onderhevig aan publiek dan politiek debat. Dit is ook de electorale arena.
Hij kan zich er zelf niets van herinneren.Joris748 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:03:
Verslaggever van NOS meldt zojuist dat Wiebes per direct opstapt. Als ik me niet vergis stond hij ook al niet op de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen.
Wie voorspelde de val een paar dagen terug en werd toen wederom voor gek verklaard "want D66 zal dat echt niet laten vallen?" Juist ja. 
En zo heeft D66 wel haar zin: de eigen ministers Koolmees en Ollongren blijven buiten schot. Hoezo Ollongren? Mag je raden wie er over de directeur-generaal van de Belastingdienst gaat. En straks mooi weer spelen dat Kaag wel haar verantwoordelijkheid genomen heeft.
Sowieso snap ik nooit waarom kopstukken bij de Belastingdienst nu gewoon buiten schot blijven. In het bedrijfsleven ben je dan allang gekielhaald en vervolgens met pek en veren weggejaagd.
En zo heeft D66 wel haar zin: de eigen ministers Koolmees en Ollongren blijven buiten schot. Hoezo Ollongren? Mag je raden wie er over de directeur-generaal van de Belastingdienst gaat. En straks mooi weer spelen dat Kaag wel haar verantwoordelijkheid genomen heeft.

Sowieso snap ik nooit waarom kopstukken bij de Belastingdienst nu gewoon buiten schot blijven. In het bedrijfsleven ben je dan allang gekielhaald en vervolgens met pek en veren weggejaagd.

Ik niet, voorts ben ik van mening dat de klok teruggedraaid moet worden naar vóór 1830 maar goed ...
Klaver op nos: Dit is een schuldbekentenis van Rutte en het kabinet.
Dat is best wel duidelijk, maar grote woorden. Hij heeft dus ook gebeld met Mark om aan te geven dat ze moeten opstappen maar dat GroenLinks hun steunt in de corona crisis.
Dat is best wel duidelijk, maar grote woorden. Hij heeft dus ook gebeld met Mark om aan te geven dat ze moeten opstappen maar dat GroenLinks hun steunt in de corona crisis.
[ Voor 56% gewijzigd door DoeEensGek op 15-01-2021 14:07 ]
Ik weet niet. Ik denk eerlijk gezegd dat de PvdA stemmen zal winnen. Ze lijken zich te hebben gerealiseerd waarom mensen na Rutte2 niet op ze stemden en daar op in te spelen. Ik hoorde van redelijk wat mensen in mijn omgeving dat ze PvdA overwogen, maar Asscher niet vonden passen. Of door zijn rol in de toeslagenaffaire of door het charisma van de man. Nu hij weg is, zouden deze stemmers zich prima weer tot de PvdA kunnen wenden. De vraag is alleen, waar zouden die vandaan komen en zijn het er genoeg?TheBrut3 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:03:
[...]
Nee, dat verwacht ik niet. Ik denk dat de VVD ruim de grootste blijft, PVDA stemmen zal verliezen en dat de VVD het in debatten gebruikt als wapen tegen bijv. Klaver. Dat hij zo heeft gepushed op het laten vallen van het kabinet rond corona tijd. Verwacht ook dat Rutte gewoon lijsttrekker blijft en de volgende premier wordt.
De vraag is vooral wie de opvolger wordt. Want de ene trekt weer andere kiezers dan de ander.Gropah schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Nu hij weg is, zouden deze stemmers zich prima weer tot de PvdA kunnen wenden. De vraag is alleen, waar zouden die vandaan komen en zijn het er genoeg?
Daar zit een tweede fenomeen bij, los van de impact van politiseren van instellingen voor ideologisch gebruik van negatieve consequenties.Bart-Willem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:04:
Wie voorspelde de val een paar dagen terug en werd toen wederom voor gek verklaard "want D66 zal dat echt niet laten vallen?" Juist ja.
Dat is het fenomeen van externe consultatie. Begint als lobby, als kleine kring, op gegeven moment wordt dat een eigen netwerk. Dat gaat invloed uitoefenen, zoals bijvoorbeeld bij mechanismen voor benoemingen. Dat wordt een spel van wie mag wat deze keer waar voor hoeveel. Het drama van de top van de belastingdienst kennen we ook wel als het fenomeen van kleine koninkrijkjes.
Het grote probleem is dat men daar zich verzelfstandigd heeft. Politiek in al haar politiseren is blind geweest voor de macht die zich bij zoiets concentreert. Beetje een effect van dethroning politics. En ja, dan loopt het helemaal scheef. Want dan moet politiek ingrijpen, maar levert het kleine clubje de namen van wie zogenaamd moet komen opruimen ...
Dit is dat onderwerp van bestuurlijke aansprakelijkheid. Dat kan pas komen wanneer eerst politieke verantwoordelijkheid genomen dan wel opgelegd wordt, en wanneer daarna de component waar de macht ligt - de burger - de afrekening maakt en de opdracht daartoe geeft in die arena’s van publiek debat en electoraal proces.
Het is nu dus aan de burger.
Dit is volgens mij meer een generiek politiek verschijnsel dan specifiek voor kabinetten van Rutte. Ik blijf het een raar verschijnsel vinden en welke spin je er ook aan geeft, het is en blijft symboolpolitiek. Alsof jij op non actief wordt gesteld bij je werkgever omdat iemand een paar jaar geleden op een compleet andere afdeling een ernstige fout heeft gemaakt.dutchminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:03:
[...]
De toeslagenaffaire is slechts een symptoom, het probleem is de Rutte-doctrine en het verhullen of vervalsen van informatie. Ook I&W heeft daar een handje van, hoor. Kijk alleen maar naar het dossier van Lelystad Airport.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
De PvdA kan wel echt een campagnemachine zijn. Maar ze kunnen de SP en GL aardig leegroven en D66 die ook steeds rechtser word, zal ook mogelijkheden bieden. De grootste barrière is in ieder geval vertrokken. Kwestie van tijd voordat die ook van de lijst verdwijnt.Gropah schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Ik weet niet. Ik denk eerlijk gezegd dat de PvdA stemmen zal winnen. Ze lijken zich te hebben gerealiseerd waarom mensen na Rutte2 niet op ze stemden en daar op in te spelen. Ik hoorde van redelijk wat mensen in mijn omgeving dat ze PvdA overwogen, maar Asscher niet vonden passen. Of door zijn rol in de toeslagenaffaire of door het charisma van de man. Nu hij weg is, zouden deze stemmers zich prima weer tot de PvdA kunnen wenden. De vraag is alleen, waar zouden die vandaan komen en zijn het er genoeg?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wiebes, de fixer, zou uit elke arena geweerd moeten worden. Het is goed zoeken naar mensen die vanuit denken en subversieve subtiliteit van handelen gevaarlijker zijn dan hem.Joris748 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:03:
Terecht dat het #kabinet aftreedt. Onschuldige mensen zijn gecriminaliseerd, hun levens verwoest en de Kamer is daarover onjuist en onvolledig geïnformeerd.
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) 15 januari 2021
Maar ongeloofwaardig als de verantwoordelijken straks gewoon weer doorgaan als lijsttrekker. #toeslagenaffaire
Het geluid dat Rutte weg moet zwengelt ook aan. Van bovenstaande had ik dat natuurlijk wel verwacht. Benieuwd hoe VVD daar achter de schermen over denkt.
Rutte is hier toch wel een meester in hoor. Hij lijkt bijna totaal geen moraal te kennen: iets is pas een probleem als er iemand betrapt wordt. Ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt.Tsjipmanz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Dit is volgens mij meer een generiek politiek verschijnsel dan specifiek voor kabinetten van Rutte.
Maar wat een rustig ontslag is dit.
Op naar Rutte IV dan maar?De val van het derde kabinet-Rutte ontbeert de gebruikelijke emoties van een kabinetscrisis. Deze crisis van het derde kabinet-Rutte lijkt eerder op een gecontroleerde ontploffing door de Explosieven Opruimingsdienst.
De reden daarvoor is dat het derde kabinet-Rutte de ‘laatste kans voor het politieke midden’ was. De vier aangeschoven partijen VVD, CDA, D66 en CU moesten tonen dat het land bij hen in goede handen was en niet aan populistische flanken moest worden toevertrouwd.
De vier regeringspartijen voelen aan dat ze na de komende verkiezingen mogelijk weer tot elkaar veroordeeld zijn.
Verdeeld. Maar, ik moet toegeven, dit is eigenlijk niet aan de VVD leden. Speelt flink wat bias bij want hier ligt een confrontatie met hoe de interne partij structuur veranderd is onder invloed van lobby.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:12:
[Twitter]
Het geluid dat Rutte weg moet zwengelt ook aan. Van bovenstaande had ik dat natuurlijk wel verwacht. Benieuwd hoe VVD daar achter de schermen over denkt.
Eenvoudig gezegd, Mark is de man van ABDUP. De partij heeft daar geen invloed op.
En dan ligt er het geschapen probleem van “maar wie dan, er is niemand meer”.
Daar is iedereen die er wat mee te maken had allang weg.Bart-Willem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:04:
Hoe Hoekstra daar de boel nog meer beschadigd heeft na het aftreden van Snel zou nog wel eens naar voren mogen komen.
Die zat bij die enquête ook enkel z'n eigen straatje schoon te vegen.
Wat zegt die Azarkan nou bij de NOS? Dat dubbele nationaliteit niet meer wordt geregistreerd?!
Joh... Dat is al jaren geleden gedaan om de criminaliteitscijfers te drukken
Joh... Dat is al jaren geleden gedaan om de criminaliteitscijfers te drukken
Dat is misschien nog wel het belangrijkste effect van deze symbolische maatregel: het schept wel degelijk ruimte voor meer.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:12:
[Twitter]
Het geluid dat Rutte weg moet zwengelt ook aan. Van bovenstaande had ik dat natuurlijk wel verwacht.
Zolang het de VVD-kiezer geen bal uitmaakt maakt het de VVD-leiding ook geen bal uit.Benieuwd hoe VVD daar achter de schermen over denkt.
Ironisch: Wilders heeft het over het criminaliseren van onschuldige mensen....
"What do you get if you multiply six by nine..."
Daar ligt een causale relatie. Het mag duidelijk zijn dat de PR focus de grootste is. Dat was al zo, en dat kan zo blijven vanuit de resultaten zoals zichtbaar in de EenVandaag peiling.XWB schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:14:
Maar wat een rustig ontslag is dit.
[...]
Op naar Rutte IV dan maar?
Zoals altijd is het aan de burger of politiek PR is, of niet.
Oef inderdaad. Waar zijn al naam al niet aan verbonden is: vertrekregeling belastingdienst, schadeafhandeling aardbevingen Groningen, toeslagen affaire etc..Virtuozzo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:12:
[...]
Wiebes, de fixer, zou uit elke arena geweerd moeten worden. Het is goed zoeken naar mensen die vanuit denken en subversieve subtiliteit van handelen gevaarlijker zijn dan hem.
In his defence; werd ie daar niet op geregelde basis binnengehaald om de zooi op te lossen? Dus after the fact.renegrunn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:16:
[...]
Oef inderdaad. Waar zijn al naam al niet aan verbonden is: vertrekregeling belastingdienst, schadeafhandeling aardbevingen Groningen, toeslagen affaire etc..
Hoekstra is zuur, heel zuur. Zijn plan was om Mark 4 af te wachten in voorbereiding op vertrek van Mark, compleet met een enorme voorbereiding in opbouw daartoe. Daar staat een enorme streep door.sambalbaj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:14:
[...]
Daar is iedereen die er wat mee te maken had allang weg.
Hoe Hoekstra daar de boel nog meer beschadigd heeft na het aftreden van Snel zou nog wel eens naar voren mogen komen.
Die zat bij die enquête ook enkel z'n eigen straatje schoon te vegen.
Nu was het ook wel wat naïef, er ligt immers al lang een draaiboek Mark 5.
Ik moet het nog zien. Aan de ene kant is het na 10 jaar Rutte wel eens tijd voor wat anders, anderzijds proef ik dat Rutte best wel verder wil en hij is ook zo'n type persoon die met alles wegkomt.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:12:
[Twitter]
Om dit idee enigszins in het realistische (Virtuozzo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:05:
[...]
Ik niet, voorts ben ik van mening dat de klok teruggedraaid moet worden naar vóór 1830 maar goed ...
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Niet helemaal dacht ik. Hij mocht inderdaad NZ-lijn puinhoop in Amsterdam fixen en later het Fyra debacle. Hij weet ze in ieder geval wel uit te zoekenMikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:17:
[...]
In his defence; werd ie daar niet op geregelde basis binnengehaald om de zooi op te lossen? Dus after the fact.
Ben ik de enige die nu aan Harvey Keitel in Pulp Fiction moet denken?renegrunn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:19:
[...]
Niet helemaal dacht ik. Hij mocht inderdaad NZ-lijn puinhoop in Amsterdam fixen en later het Fyra debacle. Hij weet ze in ieder geval wel uit te zoeken
Hij geeft zelf volop aan dat hij verder wil. Ik verwacht niet dat hij veranderd in zijn beslissing. Het lijkt mij dat dat alleen van andere kan komen maar zolang de peiling zo blijft kan je afvragen waarom je zou moeten veranderen.XWB schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Ik moet het nog zien. Aan de ene kant is het na 10 jaar Rutte wel eens tijd voor wat anders, anderzijds proef ik dat Rutte best wel verder wil en hij is ook dat type persoon die met alles wegkomt.
Gelukkig hebben we de bonnetjes nog.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Hij kan zich er zelf niets van herinneren.
Zonder dollen, de kill-list van de belastingdienst gaat nu verder dan alleen bewindspersonen.
Die gaan echt Rutte niet wegsturen. Dat opvolging telkens opstapt die het rechtsere geluid bedient (Zijlstra, nu Dijkhoff) is ook wel een teken aan de wand. Het was altijd een 1-2 tussen Rutte en de fractievoorzitter om zo de linker- en rechterkant van de VVD erbij te houden. De rechterkant stapt al op, de linkerkant kan niet weg, want dan valt er een te groot gat.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:12:
[Twitter]
En genoeg PFAS op Rutte om redelijk ongeschonden door te gaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Een paar mensen in samenwerking met het platform voor onderzoeksjournalistiek zijn al een tijdje bezig in kaart te brengen hoe Wiebes altijd vóór zijn binnenhalen al lang en breed netwerk focus had als fixer op het masseren en instigeren van problematiek daar waar hij naar toe zou gaan. Sinds het begin van dat onderzoek is, vergelijkbaar met ooit Jack de Vries, een klokje beginnen te tikken bij zijn houdbaarheidsdatum.MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:17:
[...]
In his defence; werd ie daar niet op geregelde basis binnengehaald om de zooi op te lossen? Dus after the fact.
Vergis je niet in deze, een fixer heeft niet de taak problemen op te lossen. Hij dient het denken van bankieren op problemen. Zijn tweede taak is het masseren van mensen op de plek van problemen om de PR te begeleiden.
Fixers zijn in het Nederlandse sinds de jaren ‘80 ontzettend veranderd van aard en inzet. Politiek kan niet zonder. Maar, waar het historisch altijd iets was van het discrete in kaart brengen voor koehandel is onder Lubbers daar een vernedering in gekomen - linea recta overgenomen trouwens uit het VK. Ik ben nog altijd benieuwd of Jack de Vries ooit nog eens uit de school durft te klappen over de adviespunten van Westminster bij dat pad. Maar goed, dit terzijde.
Zodadelijk Rutte met persconferentie voor het Aquafresh-logo!
Auw. Et merci. Met dat beeld kwam de thee door de neus hier.D-e-n schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:20:
[...]
Ben ik de enige die nu aan Harvey Keitel in Pulp Fiction moet denken?
👍
Is er leven in Den Haag?
Tijd om het Groothertogdom weer leven in te blazenBrent schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Om dit idee enigszins in het realistische () te trekken denk ik weleens aan een reverse take-over: Belgen mogen koning en regeringszetel houden, Nederland wordt een derde (of vierde?) gewest in de Belgische Federatie, en ons numerieke overwicht doet de rest
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-01-2021 14:26 ]
Nee Rutte... Geen nieuw toeslagensysteem...
Weg met die toeslagen!
Weg met die toeslagen!
Geeft Rutte nu eigenlijk een cadeautje bij de val van dit kabinet?
Het nieuwe systeem houdt volgens de premier in dat de stukken die ten grondslag liggen aan kabinetsbesluiten voortaan openbaar worden gemaakt.
[ Voor 54% gewijzigd door DoeEensGek op 15-01-2021 14:29 ]
Ja, en kijk eens naar de effectieve resultaten. Niet de politieke presentatie, maar op de grond. Er is nergens resultaat behoudens het consolideren van problematiek, het toevoegen van een clubje van personen alsof het een omzetmodel is, en het behoud van focus op de grote lijnen.renegrunn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:16:
[...]
Oef inderdaad. Waar zijn al naam al niet aan verbonden is: vertrekregeling belastingdienst, schadeafhandeling aardbevingen Groningen, toeslagen affaire etc..
Tot ziens in Rutte IV, vrees ik.DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:01:
[Twitter]
Ik zie Rutte niet zo snel opstappen. Zelfs Rutte met deze bagage is beter voor de VVD dan een VVD zonder Rutte. Wat denken jullie?
Mee eens. Het wordt gewoon Rutte IV. Een blik op de peilingen zegt al voldoende.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:30:
Ik zie Rutte niet zo snel opstappen. Zelfs Rutte met deze bagage is beter voor de VVD dan een VVD zonder Rutte. Wat denken jullie?
Ik zie Rutte ook niet opstappen als lijsttrekker inderdaad; Volgende kabinet wordt ook gewoon Rutte IV.
Nou ja, “there can be only one” is doodsimpel in de partij, “there is only one”.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:30:
Er is geen debat, pur sang.
Denk ik ook, ik zie een Van Ark of de zoveelste Hermans (begint min of meer de Bush/Kennedy-familie van Nederland te worden) echt niet als premier of de kar trekken.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:30:
Lees omhoog. Denk dat niemand verwacht dat tijdperk Rutte voorbij is.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:30:
Het hangt er vanaf wat je denkt dat goed voor de VVD is. Gaat het puur om de grootste zijn of om de inhoud? Het lot van Rutte ligt uiteindelijk in de handen van de VVD-stemmers. Blijven die op een VVD met Rutte stemmen dan blijft hij gewoon.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:30:
Ik vervang vrees voor hoop
Ik zie hem ook niet opstappen en vrees idd dat de VVD kiezer zich daar niets van aantrekt.Tk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:30:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik moet zeggen dan ik het aftreden altijd je reinste onzin heb gevonden. Het voegt gewoon niks toe, terwijl het zo'n 'air' heeft van "Ah, ze zijn afgetreden, nu gaan de zon weer schijnen en direct leeft iedereen nog lang en gelukkig".
Nou ja 1 voordeel, mooi kort voor de verkiezingen afgetreden dus kunnen ze allemaal met een schoon geweten de volgende regering in zonder dat dit er nog achteraan komt hinkelen.
Nou ja 1 voordeel, mooi kort voor de verkiezingen afgetreden dus kunnen ze allemaal met een schoon geweten de volgende regering in zonder dat dit er nog achteraan komt hinkelen.
Amerikaanse toestanden in Nederland zijn meer gebruikelijk dan men vaak wenst te horen. Die kring hanteert de oude school van macht uit invloed. Daarvoor is uit het zicht staan vereist.Bart-Willem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Denk ik ook, ik zie een Van Ark of de zoveelste Hermans (begint min of meer de Bush/Kennedy-familie van Nederland te worden) echt niet als premier of de kar trekken.
Het functioneren van ons bestel om macht bij de burger te houden voegt niks toe?Lanfear89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:33:
Ik moet zeggen dan ik het aftreden altijd je reinste onzin heb gevonden. Het voegt gewoon niks toe, terwijl het zo'n 'air' heeft van "Ah, ze zijn afgetreden, nu gaan de zon weer schijnen en direct leeft iedereen nog lang en gelukkig".
Het voegt in zoverre wat toe dat het voor de oppositie volgens mij wel makkelijker is geworden de "schuld" van Rutte wat nadrukkelijker te framen. Het is de vraag of het effect heeft maar ik zou het als oppositie over niks anders meer hebben dan hoe de overheid met haar burgers omgaat.Lanfear89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:33:
Het voegt gewoon niks toe
Eerder dat er wordt gedaan alsof het aftreden gelijk alle problemen oplost, alle ruzies vergeven terwijl de puinhoop waar het allemaal om gaat nog steeds in de hoek ligt te stinkenVirtuozzo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:35:
[...]
Het functioneren van ons bestel om macht bij de burger te houden voegt niks toe?
[ Voor 15% gewijzigd door Lanfear89 op 15-01-2021 14:38 ]
Denk dat je hier de spijker wel op zijn kop slaat. Je proeft dat ook gewoon in zijn betoog nu.Lanfear89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:33:
De VVD kiezer heeft toch sowieso niks met toeslagen anders dan dat het geld kost?Joris748 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:33:
[...]
Ik vervang vrees voor hoop
[...]
Ik zie hem ook niet opstappen en vrees idd dat de VVD kiezer zich daar niets van aantrekt.
Rutte heeft allang iemand gevonden om op zijn zwaard te laten vallen, zodat weer een extra laagje teflon over hem heen kan: Wiebes wiebert helemaaldennis_rsb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
Mee eens hoor, maar ik voorspel dat nu de 2 belangrijkste kopstukken hebben geboet, onze teflon-premier samen met Hoekstra en de Jonge weer vrolijk verder gaan in een volgend kabinetTk55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:55:

Ik hoop op Klaver als premier; dat hij het voorbeeld moge volgen van Jacinda Ardern. Als er 1 linkse partijleider medemenselijkheid terug kan brengen dan is dat Klaver.
Marijnissen zei dit gister ook al tegen Jair Ferweda (in de Jinek uitzending), maar ze hebben wel gelijk. We leven nu in een wereld waarbij grenzen opgezocht en (herhaaldelijk) overschreden worden.Soccer98 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:55:
[...]
Ik vond het Klaver bij GeenStijl wel treffend zeggen: als je hier geen verantwoordelijkheid neemt, voor wat dan nog wel?
Het is ook logisch dat PvdA leider Asscher nu ook is opgestapt, al vond hij het nog nodig om zijn gram te halen door te zeggen 'degene die mijn integriteit in twijfel trekken kennen mij niet', dus van harte ging het niet, maar het was verdomd terecht dat hij verantwoordelijkheid nam. Wouter de Winther (rechtse journalist) moest dat natuurlijk aangrijpen om te zeggen dat de PvdA partij ruggestekers zijn, terwijl het volkomen logisch is dat links consequenties wilt zien als een linkse leider, die er voor de arbeiders hoort te zijn, mee heeft geholpen aan de mensen te benadelen.
Wat ik eerder al zei, het mag dan wel symbool zijn, maar als we altijd maar dingen laten gebeuren zonder consequenties, waar houdt het dan op, waar zijn dan wél nog consequenties voor? Ik ga er even vanuit dat jij niet 1 van de gedupeerden bent, maar deze toeslagenaffaire is onvergeeflijk en daar moeten consequenties voor zijn, ookal is dat 2 maanden voordat er gestemd moet worden.Lanfear89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:33:
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Rutte heeft dus geen enkel twijfel aan de VVD dat hij lijsttrekker blijft.
Die toespraak van Rutte... *Walg* Hij staat weer overal boven. Het is wel fout gegaan, maar behalve het aftreden van Wiebes heeft het toch vooral weer een groot: "foutje, kan gebeuren" gehalte. Heel algemeen, hij gaat nergens op in. Shit happens.
Mensen die het hier over symboolpolitiek en dergelijke hebben... Daar ben je zelf bij hè?
Het kabinet is gevallen, ze erkennen schuld. De kiezer heeft in de komende verkiezingen de gelegenheid om ze af te straffen voor wat ze fout gedaan hebben.
... Maar als iedereen z’n schouders er over ophaalt en vrolijk Rutte en co blijft stemmen veranderd er inderdaad niks nee.
Het kabinet is gevallen, ze erkennen schuld. De kiezer heeft in de komende verkiezingen de gelegenheid om ze af te straffen voor wat ze fout gedaan hebben.
... Maar als iedereen z’n schouders er over ophaalt en vrolijk Rutte en co blijft stemmen veranderd er inderdaad niks nee.
Het terugtreden van Asscher is natuurlijk geheel en volledig in overleg met het aftreden van dit kabinet gegaan. Was het kabinet blijven zitten, dan was Asscher niet teruggetreden. Bijzonder jammer dat we Rutte en de zijne gewoon weer terug gaan zien in een nieuw kabinet

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 15-01-2021 14:40 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik zie dat mantra eigenlijk enkel binnen en vanuit populistische frames komen. Daarbuiten niet. Daar is wel zeker sprake van nogal wat verwarring, maar dat is iets anders.Lanfear89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:36:
[...]
Eerder dat er wordt gedaan alsof het aftreden gelijk alle problemen oplost.
Politieke verantwoordelijkheid nemen is niet ontworpen om problemen op te lossen. Het is een mechanisme wat wanneer het fout gaat de macht terug leidt naar waar het vandaan komt, de burger.
In een democratie staat en valt elk initiatief tot oplossen van problemen bij de burger. Die hoort dat niet graag, maar dit is eigen aan democratie. En in elk ander systeem wordt de burger gewoon genomen pur sang. Enkel in democratie heeft de burger macht.
Ik zou dan denken dat de burger zich achter de oren krabt en nadenkt over wat te doen, waar, wanneer en hoe. Maar goed. Consumptieve omgang met beeldvorming en zo.
Misschien moeten we de HRA ook maar een toeslag noemen.sambalbaj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:37:
[...]
De VVD kiezer heeft toch sowieso niks met toeslagen anders dan dat het geld kost?
Op het moment dat je de toeslag nodig hebt, kijk je er heel anders naar
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:
-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.
Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"
Dit topic is Zero Tolerance, we hanteren de volgende beleidsregels:
-Een absoluut verbod op ad hominem, reageer niet op de man maar op de discussie. We hebben dit veel te vaak zien gebeuren.
-Geen rants. Ranten heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic. Persoonlijke frustraties reageer je maar ergens anders af.
-Geen denigrerende opmerkingen naar bevolkingsgroepen, of deze nu verdeeld zijn langs afkomst, etniciteit of vermogensklasse.
-Duidelijke reacties/blijf on-topic, stuur het topic niet richting allerlei bijzaken wat weer een hele discussie op zichzelf oplevert. Maak gewoon een nieuw topic aan, kleine moeite.
-Reageer duidelijk en inhoudelijk. Er mag van je gevraagd worden om je standpunt te onderbouwen met bronnen of observaties.
-Whataboutisme willen we verder ook niet meer zien, net zoals andere overduidelijke drogredeneringen.
-De discussie over ras/afkomst en IQ, of aanverwante verwijzingen hier naar toe, is ook hier offtopic.
Het negeren van deze regels zal leiden tot sancties, zie de topicstart: "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"