Hét grote motortopic - Deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 132 Laatste
Acties:
  • 370.106 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vrijdag schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:21:
[...]

Neen. Ik ben een hard-core, die-hard, mooi-weer poser. En aangezien het vrij suf is om op een leeg terras in mijn motorjeans en Ignition jas in de regen te gaan staan posen, staat mijn Hawk lekker in de stalling onder zijn hoes 8)

Pas als de rokjes weer aan gaan, gaat de Hawk ook weer aan :Y)
Daar sluit ik me volledig bij aan. :p Rokjesdag is toch de eerste nationale feestdag van het jaar.

Heb afgelopen najaar pas een paar ritjes erop zitten, dus ik heb nog lang niet genoeg vertrouwen in mijn skills om met de pekel door te rijden. Misschien dat we nog een kerstritje met wat vrienden doen maar dat is het dan ook wel. In het voorjaar bij m'n instructeur wat opfrislesjes om weer wat meer vertrouwen te krijgen sinds dat verdwenen is na de val, en dan gaan we komend jaar zorgen dat ik op z'n minst de grote beurt ga halen (3k km )

Wellicht moet ik even kijken hoe het met de accu gesteld is. Voor ik de motor kocht werd er niet veel meer op gereden, heeft nu ook maar een paar ritjes gehad de afgelopen maanden... kan ik die het beste uit de berging halen en in m'n huisje aan de druppellader hangen? Ik lees overal dat ze niet warm mogen zijn, maarja in mijn huisje is 't minstens 18 graden dus tja, wat is warm. Wat doen jullie? Halen jullie de accu eruit (voor diegenen die niet gezegend zijn met electra in de berging)?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50
Dryhte schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:02:
[...]

Ik heb z'n vorige boek onlangs gelezen, best wel plezier aan beleefd.
Ik lees net op Facebook dat zijn motor (Guus) vanmiddag inbeslag is genomen door de politie.
Iets met openstaande boetes op het kenteken van een oude motor van hem. Ding bleek nog op zijn naam te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 05-12-2018 15:57 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Vrijdag

De Zwarte

SmurfLink schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:25:
[...]

Daar sluit ik me volledig bij aan. :p Rokjesdag is toch de eerste nationale feestdag van het jaar.
Wat mij betreft maken we dat officieel 8)
Heb afgelopen najaar pas een paar ritjes erop zitten, dus ik heb nog lang niet genoeg vertrouwen in mijn skills om met de pekel door te rijden. Misschien dat we nog een kerstritje met wat vrienden doen maar dat is het dan ook wel. In het voorjaar bij m'n instructeur wat opfrislesjes om weer wat meer vertrouwen te krijgen sinds dat verdwenen is na de val, en dan gaan we komend jaar zorgen dat ik op z'n minst de grote beurt ga halen (3k km )

Wellicht moet ik even kijken hoe het met de accu gesteld is. Voor ik de motor kocht werd er niet veel meer op gereden, heeft nu ook maar een paar ritjes gehad de afgelopen maanden... kan ik die het beste uit de berging halen en in m'n huisje aan de druppellader hangen? Ik lees overal dat ze niet warm mogen zijn, maarja in mijn huisje is 't minstens 18 graden dus tja, wat is warm. Wat doen jullie? Halen jullie de accu eruit (voor diegenen die niet gezegend zijn met electra in de berging)?
Ik kan de accu uit de Hawk erg moeilijk er uit halen. Gelukkig heb ik een stalling met elektra. Wat ik doe is de accu loskoppelen en een paar dagen van tevoren de lader er aan hangen.

Als het bij jouw motor makkelijk kan, kan je de accu er natuurlijk ook gewoon uit halen en dan thuis opladen. Kamertemperatuur moet geen probleem zijn.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:34
Chakotay schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:35:
@HTT-Thalan hahaha, prachtig... Omhooggevallen figuur is het ook :+

@spinnenman natuurlijk rijden we door *O* Alleen als er echt ijs op de weg ligt laat ik hem staan hier.
Ik hoop wel dat het zo droog is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spinnenman
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-01 16:31

spinnenman

Ik doe het morgen wel

Willem30 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:04:
[...]

Ik hoop wel dat het zo droog is. :+
motregen is geen regen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
Bommes schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:56:
[...]

Ik lees net op Facebook dat zijn motor (Guus) vanmiddag inbeslag is genomen door de politie.
Iets met openstaande boetes op het kenteken van een oude motor van hem. Ding bleek nog op zijn naam te staan.
Toevallig dit weekend zijn vorige boek (Man in het zadel) voor Sinterklaas gekregen. Nog niet ver in gekomen, maar hopen dat het snel opgelost wordt voor 'm. Zo te lezen betaalt zijn uitgever in ieder geval de boete voor 'm vooruit. Dus Guus krijgt ie terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:08:
Wat gaat het tegenwoordig toch snel, nog geen 2 weken en nieuwe doppen zijn alweer klaar!

Dit keer niet via Gabriels laten doen, maar vanwege goeie ervaringen van kennissen/vrienden voor deze gegaan:
[Afbeelding]
Met een 29dB filter ipv het zwaarste industriële filter dit keer, dus de hoop is dat ik anderen weer wat meer kan verstaan. :+
Mijn Alpine dopjes zijn bijna aan vervanging toe. Even op de site van Pluggerz gekeken, maar zie zo even niet welke type met welk materiaal jij hebt ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:15:
[...]

Mijn Alpine dopjes zijn bijna aan vervanging toe. Even op de site van Pluggerz gekeken, maar zie zo even niet welke type met welk materiaal jij hebt ?
Pluggerz Custom-Fit Road, harde otoplastieken op maat:
https://pluggerz.com/nl/consumenten/hobby/road/

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bedankt :)

Twijfel dan alleen nog even over hard of zacht. Waarom heb je voor hard gekozen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:17
PilatuS schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:20:
[...]

Twijfel dan alleen nog even over hard of zacht. Waarom heb je voor hard gekozen ?
Ik zou niet eens weten hoe zachte zitten maar vind die harde al wel een jaartje of 15 prima :P niet dat ik veel keus had toen ik 6 was :+

Zelf binnenkort als ik een keer tijd heb even langs de audicien om te kijken wat er mogelijk is met betrekking tot het windgeruis wat verder wegfilteren..

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:20:
[...]

Hard is veel hygiënischer en veel beter schoon te houden. Met heet water en een bruistablet kun je ze ongeveer schoonkoken. Bij zachte (siliconen) blijft altijd na verloop van tijd vuil en rommel achter waarbij ook bacteriën blijven zitten. Zeker gezien mijn oren en geschiedenis daarmee is het een no go om voor iets anders te kiezen. :) Plus de levensduur is vele malen beter, 5 jaar vs 2-3 jaar. Mits ze niet gaan lekker natuurlijk. Ik heb ze nu zelf na 3 seizoenen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met de zachte van Alpine zelf geen problemen met schoonmaken, dus voor mij zou dat opzich niet uitmaken.

Lekken is wel een beetje wat ik mij afvraag bij de harde. Mooi dat ze lager mee gaan, maar als ze eerder gaan lekken is dat nutteloos.

Dat die van Pluggerz wat dieper in het oor gaan dan bij Alpine is sowieso wel iets wat mij beter lijkt, dan alleen nog de keuze tussen hard of zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Eerder lekken is het niet, het is bij mij vooral dat ik erg moeilijke oren heb en ik op een een of andere manier sneller 'problemen' heb. Voor mij is de keuze iig simpel, maar dat komt ook omdat ik soms bijna dagelijks de doppen in heb. Voor een plezierritje of zo nu en dan eens zullen zachte ook wel ruim voldoen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De zachte van Alpine hebben het tot nu doe vrij goed gedaan. Heb ze zeker al zo'n 5 jaar, maar merk nu steeds vaker dat ik ze flink moet aandrukken omdat ze anders gaan lekken. Ik denk dat het gewoon mijn gehoorgang is die nu een iets andere vorm heeft gekregen, de dopjes zelf zien er nog als nieuw uit.

Voor mij wel lastig kiezen tussen hard en zacht. Ik denk dat zacht wat fijner is en problemen met mijn gehoorgang heb ik sowieso niet. Alleen misschien is hard toch beter, ben alleen bang zoiets te bestellen en dat achteraf zacht dan toch beter was geweest.

Ik gebruik ze niet heel veel, maar in het seizoen ongeveer 2x per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan zou ik een goeie hoorzaak binnen lopen en daar advies inwinnen en je keuze maken. Heb ik nu ook gedaan qua filter, teruggegaan naar een 'gewoon' motorfilter van 29dB ipv een industrieel filter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ga ik ook zeker doen. Toevallig zit er in de plaats waar ik woon een Beter Horen waar ze dat merk hebben. Was eerst van plan gewoon weer Alpine te kiezen, maar als ik zo lees dat Pluggerz beter is dan gaan die het worden. Niet dat ik klachten over Alpine heb, maar als het nog beter kan is dat mooi.

Qua filter denk ik dat ik voor zo zwaar mogelijk ga. Vind het wel prettig dat wanneer ze goed sluiten 80km/u rijden met mijn Shoei zeer stil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo zwaar mogelijk is geen pretje, je mist een heel stuk van de beleving. 29db is een gulden middenweg met een enorme dempingspiek voor het gebied waarin je veel windgeruis hebt, maar stemmen en andere (ook belangrijke) geluiden worden niet te erg weggehaald. :) Ik ergerde mij steeds meer aan het teveel aan demping. Maar ook daarin, laat jezelf goed adviseren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik denk dat je meer ergerde aan de andere karakteristiek dan aan de hoeveelheid demping.

Die van mij zijn ook langzaam aan vervanging toe. Ik heb juist altijd zachte gehad. Bij de laatste keer werden per ongeluk harde geleverd. Dat dus mooi kunnen proberen, maar ik vond het niks. Smaak is persoonlijk. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
Melkunie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:25:
[...]

Toevallig dit weekend zijn vorige boek (Man in het zadel) voor Sinterklaas gekregen. Nog niet ver in gekomen, maar hopen dat het snel opgelost wordt voor 'm. Zo te lezen betaalt zijn uitgever in ieder geval de boete voor 'm vooruit. Dus Guus krijgt ie terug :)
Ik heb "man in het zadel" ook al gelezen, echt een tof boek. Leuke schrijfstijl heeft hij en een tof avontuur.
Tijdens zijn laatste reis (Amsterdam naar Tokio) had ik hem al op mijn facebook toegevoegd, echt de meeste bizarre dingen overkomen natuurlijk hem weer.
Hij doet wel een beetje erg snel huillie huilie naar mijn idee op facebook.
Dit van die oude motor wist hij al tijden terug (volgens mij las ik het vorig jaar al op zijn Facebook) regel het dan gewoon.

Evengoed zijn nieuwe boek heb ik nog niet, misschien leest de sint of de kerstman nog mee hier.. :9

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:03
spinnenman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:57:
ik neem aan dat jullie, net als ik, nog lekker doorrijden? 8)
Yes, de CBF zit ondertussen onder een mooie laag van vuil,vet en siliconenspray, laat dat zout maar komen :P
Zolang het niet al te gevaarlijk wordt rij ik gewoon door :*)

[ Voor 9% gewijzigd door corewillem op 05-12-2018 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
Bommes schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:55:
[...]

Ik heb "man in het zadel" ook al gelezen, echt een tof boek. Leuke schrijfstijl heeft hij en een tof avontuur.
Tijdens zijn laatste reis (Amsterdam naar Tokio) had ik hem al op mijn facebook toegevoegd, echt de meeste bizarre dingen overkomen natuurlijk hem weer.
Hij doet wel een beetje erg snel huillie huilie naar mijn idee op facebook.
Dit van die oude motor wist hij al tijden terug (volgens mij las ik het vorig jaar al op zijn Facebook) regel het dan gewoon.

Evengoed zijn nieuwe boek heb ik nog niet, misschien leest de sint of de kerstman nog mee hier.. :9
Beide boeken gekocht, de nieuwste is inmiddels binnen. Leuk om binnenkort eens te lezen. Zijn FB account heb ik even bekeken en om mijzelf ergernis te besparen ga ik hem niet toevoegen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
ephymerous schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:00:
[...]

Beide boeken gekocht, de nieuwste is inmiddels binnen. Leuk om binnenkort eens te lezen. Zijn FB account heb ik even bekeken en om mijzelf ergernis te besparen ga ik hem niet toevoegen :)
Nou ja dat dus, ergernis , het is een stoere gast die gewoon doet en gaat.
Maar ik houd niet zo van het aandacht vragen op deze manier op facebook. hij bedoeld dat niet vervelend dat zie ik er ook wel door heen. Dus daarom kan ik het nog wel hebben zeg maar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Vrijdag schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:57:
[...]
Wat mij betreft maken we dat officieel 8)

[...]

Ik kan de accu uit de Hawk erg moeilijk er uit halen. Gelukkig heb ik een stalling met elektra. Wat ik doe is de accu loskoppelen en een paar dagen van tevoren de lader er aan hangen.

Als het bij jouw motor makkelijk kan, kan je de accu er natuurlijk ook gewoon uit halen en dan thuis opladen. Kamertemperatuur moet geen probleem zijn.
Hm, voor zover ik weet zit ie direct onder het zadel en is ie eruit te halen.. maar even opzoeken of dat ook werkelijk zo is. :p Dan kan ik 'm zondag eruit halen. Heb wel alvast dat druppelladertje van de action gehaald die me hier werd aangeraden (Dunlop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

SmurfLink schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:46:
[...]

Hm, voor zover ik weet zit ie direct onder het zadel en is ie eruit te halen.. maar even opzoeken of dat ook werkelijk zo is. :p Dan kan ik 'm zondag eruit halen. Heb wel alvast dat druppelladertje van de action gehaald die me hier werd aangeraden (Dunlop).
Op kamertemperatuur wegzetten is prima. Dan hoef je m waarschijnlijk maar eens in de 2 maanden een kwartiertje aan de lader te hangen ;)

Moet het met mijn accu ook nog doen, bedenk ik me net. Die wordt wel langzaam leeggetrokken, ivm alarm op de BMW. Binnenkort dus maar de schroevendraaier en acculader mee naar werk (daar staat ie droog nu).

Ik heb er nu al zin in dat volgend jaar de brommers veilig, droog en warm in garage aan huis kunnen staan :Y

(Maar het opruimen en schoonmaken om het huis te kunnen verkopen is niks, laat staan al die kleine klusjes zoals kitrandjes en plintjes netjes maken :N)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
Ja ja, daar staat hij dan! Klein ritje van 50km om hem thuis te krijgen (eerste keer in het donker rijden en in de regen), en het was even wat werk om de achtertuin in te krijgen (er moet echt een schuifpoort komen) maar de Honda VFR800 staat erin!

Wat rijdt hij heerlijk zeg. Morgen nog even de ouders laten zien (weten nog van helemaal niks) en daarna maak ik hem winterklaar, maar hij gaat in ieder geval nergens meer heen!

Ik moet nog een betere foto fixen voor het topic, maar hier alvast een nachtelijke foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vzeaUd5l.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streepje
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

ik heb toch de mt10 weer even uit haar winterslaap gehaald om naar het week toe te gaan, zo’n modern ding rijd toch wel een stukje beter dan die oude Honda NTV _O-

En het scheelt dat ik hem op de klus waar ik nu zit kan afspuiten

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:46
@psnepvangers Gefeliciteerd! Mooi kleur blauw vind ik, staat die VFR wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@psnepvangers Mooie fiets zeg! Prachtig kleurtje ook. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Bedankt @lolgast en @SmurfLink!

Nu nog mooi weer.

Ik ga in ieder geval nog wel de dashboardverlichting vervangen met LED verlichting aangezien er sowieso een aantal lampjes het niet doen. En dan nog de kleur, blauw/wit/groen/rood/paars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
psnepvangers schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:23:
Ja ja, daar staat hij dan! Klein ritje van 50km om hem thuis te krijgen (eerste keer in het donker rijden en in de regen), en het was even wat werk om de achtertuin in te krijgen (er moet echt een schuifpoort komen) maar de Honda VFR800 staat erin!

Wat rijdt hij heerlijk zeg. Morgen nog even de ouders laten zien (weten nog van helemaal niks) en daarna maak ik hem winterklaar, maar hij gaat in ieder geval nergens meer heen!

Ik moet nog een betere foto fixen voor het topic, maar hier alvast een nachtelijke foto:
[Afbeelding]
Feli met je aankoop :) Nu is het juist fijn rijden als het droog is en niet gepekeld is. Nu vind ik het bijv. wel leuk om de mergelland route te rijden. Is voor mij dichtbij en het is rustig. In de zomer is dat een ware hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@wimmel_1 @lolgast Misschien tijd voor een nieuw deel?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:32
Mx. Alba schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:20:
[mbr]@wimmel_1 @lolgast Misschien tijd voor een nieuw deel?[/]
Er zijn andere fora binnen Tweakers waar er veel grotere topics bestaan. Waarom zou dat hier niet kunnen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 09:24

Least Inkling

Product of the cold war

Ik pak even een bak popcorn.. :+

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

noes schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:13:
[...]

Op kamertemperatuur wegzetten is prima. Dan hoef je m waarschijnlijk maar eens in de 2 maanden een kwartiertje aan de lader te hangen ;)
Jullie hebben de druppelladers er ook niet constant aan?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Vandaag zijn we op pad met een Royal Enfield Himalayan en Thunderbird 350!

Vooral die Himalayan is echt een briljante machine. In the flesh een van de mooiere motoren die ik gezien heb. En rijdt ondanks 25pk nog best aardig.

M’n vriendin is er helemaal weg van en wil er eentje voor in Amsterdam. Denk wel dat je er op 130km/h wegen niet veel mee kan. Maar prima bike om naar je werk te scheuren over de ring en voor plezierritjes.

Kost nieuw €5699

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRA0SWJH9VLoz0uBsjlVHr1miKI64bbbjtZOrzCBRczKIc4VD4S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:14
Waaaaah, allemaal nog even snel posten voor het slotje!! Alles voor het totaal aantal posts!! :D :D </offtopic>

<ontopic>
Vandaag lekker weer op het grommetje naar het werk. Vanmiddag moet ik tanken en het lampje knippert al even. Ben benieuwd of ik de €7 grens voor een volle tank dit keer ga verbreken :+

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Mx. Alba Het is al vaker op meerdere plekken én in meerdere topics aangehaald dat het feitelijk nergens meer voor nodig is om telkens met een nieuw topic te starten.

Equator in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Voor dit topic specifiek: De OP wordt eigenlijk continue aangepast/bijgewerkt door de personen welke dat mogen dus ook daarvoor is het onzinnig om een copy/paste actie uit te gaan voeren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Ghostrider schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:27:
[...]

Ik werd door mijn monteur op de vingers getikt dat niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Least Inkling schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:46:
[...]

Met welke uitleg mocht het niet?

Ik ben een complete leek en er is zo idioot veel informatie online te vinden dat ik niet meer weet wat nou wijsheid is.
Voor ik de motor kocht werd er nog weinig op gereden, sinds Juni eigenlijk niet meer. Dus hij heeft 2 maanden stilgestaan, vervolgens bij mij een paar korte ritjes ivm persoonlijke issues, en nu gaat ie weer 2 maanden stilstaan. Dus dan lijkt me dat de accu wel wat stroom kan gebruiken. Kan ik hem dan beter eruit halen, even aan de lader, en weer de motor in (in droge berging). Of beter de hele winter lekker in m'n huisje laten staan, af en toe bijladen, of dan weer permanent aan de lader? Of gewoon helemaal erin laten en aan het einde van de winter kijken of ie start en anders laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
[...]

Met druppellader of met gewoon laden? Ik heb een CTEK lader en die heeft een "winterstand" daarmee zou je hem juist constant kunnen aan laten. Gewoon laden moet je inderdaad stoppen als die vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-09 13:53

steveman

Comfortabel ten onder

Ohja, wilde nog de -polen loshalen. Vanavond gelijk maar doen.

En ohja 2, vocht in m'n RAW maar even melden bij dealer.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]
Hier wel. Fiets staat in een onverwarmde garage niks te doen van november t/m maart (denk ik).
Er is (ook in dit forum) al veel geschreven over wat nu het best is, niemand weet zeker wat waar is, ondanks vele onderzoeken.

Mijn ervaring is dat een accu die veel gebruikt wordt (bv. dagelijks starten/rijden) het lang kan uithouden, 8 jaar of langer heb ik meegemaakt. Is hij 1x flink ontladen geweest (bv. lange stilstand terwijl er een stroonmverbruiker actief blijft), dan is het risico op onherstelbare interne schade groot. Hij laat het bv. bij lage temperatuur dan opeens afweten.

Een druppellader die een desulfatie-mode heeft, zou volgens de geleerden/producenten het degeneratieproces kunnen omkeren. Daarvoor zijn geen harde bewijzen, maar het kost je een paar kwartjes aan stroom voor de hele winter, dus baat het niet...
[...]
Een goede lader "druppelt" niet alleen, maar die meet ook geregeld de staat van de accu. Op basis daarvan laadt hij dan verder met hogere/lagere stroom of stopt een tijdje. Ik zie dat bij mijn lader heel af en toe gebeuren als ik er toevallig in de buurt ben. De bekende, moderne laders (bv. Optimate en Ctek) zouden dit moeten doen.

Engelse Wiki link accu's en (de-)sulfatie

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Ik was ook verrast hoor, want waarom zou ik dan een druppellader kopen.

Hij adviseerde dat een druppellader max 2 weken actief was, omdat maanden achtereen daarmee de accu overbelast/beschadigde werd (?). De druppellader doet maar enkele amperes op en af laden en dat en cyclussen.

Gewoon ergens opslaan waar geen vorst of vocht was, en voor gebruik weer even opladen, was zijn advies.

Tsja, zit ik daar met mijn Optimate 4 met een heel duur BMW-kabeltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12
Ik heb eigenlijk liever een fatsoenlijke bui dan aanhoudende motregen. Met een fatsoenlijke bui spoelt alles tenminste gewoon weg, motoregen zorgt alleen maar voor een heel fijn laagje mist waarin juist alle snelwegstof en troep op je vizier blijft plakken... Vooral als er dan nog een droplul voor je neus nog even de ruitensproeier aanzet :(

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Least Inkling Vooropgesteld dat ik veel respect heb voor goede monteurs, zie ik wel dat elektro/elektronica vaak toch een wat lastiger gebied is. Je ziet dat bij autogarages aan het vrijwel altijd vervangen van elektronische onderdelen ipv eerst na te denken en te meten waar het kan zitten. Uiteraard ook veroorzaakt door tijdsdruk en hoge arbeidskosten.

Ik denk persoonlijk dat die Optimate van jou het heel erg goed doet als je hem gebruikt zols hij bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Iemand die ik ken doet een opgeknapte Alp 600 weg (dat opknappen is met een franse slag gebeurt maar betreft vooral de optische staat ervan) die nog prima 'redbaar' is. Dat wil zeggen, er is een CDI aan het overlijden en er moeten wat knippers opgeknapt/vervangen worden, maar voor 400 euro kun je niet echt klagen. Remmen zijn gedaan, olie, andere achtervelg etc en het ding is gewoon veilig rijdend.

Ik heb er niks aan want het zou me om de velgen gaan maar dit is een model met schrijfrem achter.
Als iemand interesse heeft verbind ik jullie wel met elkaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spinnenman

spinnenman

Ik doe het morgen wel

Chakotay schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:58:
[...]
Vooral als er dan nog een droplul voor je neus nog even de ruitensproeier aanzet :(
ik heb soms het idee dat mensen dat niet altijd per ongeluk doen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
spinnenman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:07:
[...]

Hey, je kan toch ook per ongeluk uitschieten met je hand als je voorbij hun spiegel rijd? Die dingen gebeuren... :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Joepla schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:54:
[...]

Hier wel. Fiets staat in een onverwarmde garage niks te doen van november t/m maart (denk ik).
Er is (ook in dit forum) al veel geschreven over wat nu het best is, niemand weet zeker wat waar is, ondanks vele onderzoeken.
Ik hou gewoon 2 weken aan.

Ben ook bang dat zo'n ding mijn garage in de fit zet. Dat zal wel meevallen..

Ik heb 2 optimate's voor 3 motoren dus dat komt wel goed. De 2012KTM exc 450 heeft een kleine accu en die loopt niet echt leeg.

Met een goedkope lader wel een keer de accu laten leegkoken ;w Dat doen we dus niet meer ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Ghostrider op 06-12-2018 10:18 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Nee, nergens voor nodig: na een maand of 2 uit de motor stelt de acculader binnen 10 mins al dat ie vol is. Hij laadt met 1A per uur, dus kan je zelf wel bedenken hoe weinig prik er verdwenen is. Voor ik weet is kamertemperatuur prima voor een accu, te koud is niet goed en te warm ook niet.

Mijn Yuasa accu is overigens 9 jaar oud, en die doet het nog prima, zit in de S1000RR. De RT heeft net een nieuwe accu gekregen, maar die rijdt de hele winter door, dus hoeft niet aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
spinnenman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:07:
[...]

Er zijn gewoon mensen die het elke 10 minuten doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
lolgast schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:28:
[...]

Er zijn gewoon mensen die het elke 10 minuten doen....
Waarom blijf jij dan tien minuten achter dezelfde auto rijden? :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Ghostrider schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:17:
[...]

Ik hou gewoon 2 weken aan.

Ben ook bang dat zo'n ding mijn garage in de fit zet. Dat zal wel meevallen..

Ik heb 2 optimate's voor 3 motoren dus dat komt wel goed. De 2012KTM exc 450 heeft een kleine accu en die loopt niet echt leeg.

Met een goedkope lader wel een keer de accu laten leegkoken ;w Dat doen we dus niet meer ;w
De KTM accu heeft nog nooit aan de lader gehangen. Ding wordt het door het jaar door gebruikt dus als die een keer een paar weken stil staat dan zal de accu niet leeg zijn. Zit ook niks op wat de accu kan leegtrekken, en anders is er nog een kickstarter :+

De honda daarintegen is na een week of 2 á 3 denk ik wel leeg. Zit alarm op wat behoorlijk wat energie verbruikt. Hierdoor hangt die dan ook aan de druppellader. Hij staat dan ook niet in wintermodus, wil hem kunnen pakken als het goed weer is om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
HTT-Thalan schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:30:
[...]

Waarom blijf jij dan tien minuten achter dezelfde auto rijden? :+.
Ik zeg niet dat ik er last van heb met de motor ;) Ik rij alleen met goed weer he, dan zijn de ruitensproeiers over het algemeen nóg minder nodig dan op het moment. Maar als ik in een treintje op de snelweg rij in de auto wordt mijn raam met grote regelmaat nat zonder dat het regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Ik ben nog aan het twijfelen met welke kleur ik de verlichting van het dashboard ga vervangen op de Blauwe VFR. Gaat nu nog op tussen wit/blauw/rood:
https://www.ebay.com/itm/...ghtenUPgrade/152814307773

Hierin staan alle kleuren. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
wimmel_1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:38:
@Mx. Alba Het is al vaker op meerdere plekken én in meerdere topics aangehaald dat het feitelijk nergens meer voor nodig is om telkens met een nieuw topic te starten.

Equator in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Voor dit topic specifiek: De OP wordt eigenlijk continue aangepast/bijgewerkt door de personen welke dat mogen dus ook daarvoor is het onzinnig om een copy/paste actie uit te gaan voeren.
Het is nog steeds de wens om per 10k posts een nieuw deeltje te starten. Overigens valt dat mooi samen met de nieuwe pin-functie. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
psnepvangers schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:40:
Ik ben nog aan het twijfelen met welke kleur ik de verlichting van het dashboard ga vervangen op de Blauwe VFR. Gaat nu nog op tussen wit/blauw/rood:

Ik zou blauw nemen. Is het meest duidelijke. Op mijn Honda zit af fabriek rood / oranje en dat is niet altijd even duidelijk af te lezen. Vandaar dat bij een Pan European het vaak naar blauw wordt omgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Als ze flink hebben gestrooid met pekel is het soms inderdaad nodig om heel vaak te sproeien, zeker als het niet regent maar wel alle troep opspat.. Daarmee ga ik wel flink offtopic, want dan staat de motor lekker warm binnen. Nu is dat echt nog niet aan de orde geweest.

Acculaders: Ik hang de optimate er eens in de 6 weken even een dagje aan, en vlak voor de eerste start ook weer. In Januari dus ergens een keer, en daarna half-eind februari, en dan ga ik weer naar buiten.

Wat anders: ik heb van dat velglint aangebracht, vorig jaar. Achter links zit het er op alsof ik gezopen had, omdat de applicator kaduuk bleek te zijn. Dat ga ik nu toch maar eens in orde maken... Maar hoe krijg ik dat spul er af? Ik heb wel eens gehoord dat je het moet verwarmen, maar wat is daar de beste manier voor?

En mijn zelfgemaakte gpx logger werkt. Nu nog wat debugging code er uit halen, en een montagebeugeltje zien te verzinnen voor achter de ruit. (Een eerste kartonnen mock-up ligt al klaar) Dan volgend jaar gaan testen, en daarna ga miniaturiseren.
Ik heb nu een vrij grote en al oudere arduino gebruikt. Om dit geheel kleiner te maken zou ik een veel kleinere arduino moeten gebruiken.
Ook zoek ik nog naar een oplossing om te voorkomen dat ik het SD kaartje er telkens uit moet halen om de bestanden over te zetten. Ik denk aan een bluetooth constructie. Als ik het ding in de garage aan zet, verbindt hij met een ontvanger die daar klaar ligt, en dan zouden de bestanden draadloos over moeten worden gezonden. Ik heb nog geen idee of dat kan, maar daar is het dan ook een winterprojectje voor.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chakotay
[...]

Voor het rijden haal ik hem meestal even los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Chakotay schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:45:
[...]

Voor het rijden haal ik hem meestal even los.
Ik neem altijd even een dieselaggregaat mee voor onderweg :z

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
DrivinUCrazy schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:43:
Als ze flink hebben gestrooid met pekel is het soms inderdaad nodig om heel vaak te sproeien, zeker als het niet regent maar wel alle troep opspat.. Daarmee ga ik wel flink offtopic, want dan staat de motor lekker warm binnen. Nu is dat echt nog niet aan de orde geweest.

Acculaders: Ik hang de optimate er eens in de 6 weken even een dagje aan, en vlak voor de eerste start ook weer. In Januari dus ergens een keer, en daarna half-eind februari, en dan ga ik weer naar buiten.

Wat anders: ik heb van dat velglint aangebracht, vorig jaar. Achter links zit het er op alsof ik gezopen had, omdat de applicator kaduuk bleek te zijn. Dat ga ik nu toch maar eens in orde maken... Maar hoe krijg ik dat spul er af? Ik heb wel eens gehoord dat je het moet verwarmen, maar wat is daar de beste manier voor?

En mijn zelfgemaakte gpx logger werkt. Nu nog wat debugging code er uit halen, en een montagebeugeltje zien te verzinnen voor achter de ruit. (Een eerste kartonnen mock-up ligt al klaar) Dan volgend jaar gaan testen, en daarna ga miniaturiseren.
Ik heb nu een vrij grote en al oudere arduino gebruikt. Om dit geheel kleiner te maken zou ik een veel kleinere arduino moeten gebruiken.
Ook zoek ik nog naar een oplossing om te voorkomen dat ik het SD kaartje er telkens uit moet halen om de bestanden over te zetten. Ik denk aan een bluetooth constructie. Als ik het ding in de garage aan zet, verbindt hij met een ontvanger die daar klaar ligt, en dan zouden de bestanden draadloos over moeten worden gezonden. Ik heb nog geen idee of dat kan, maar daar is het dan ook een winterprojectje voor.
Zou je wat meer willen vertellen over de datalogger? Je gebruiktt nu dus een microcomputer om te loggen? Wil je er nog meer op gaan draaien? Bijv. aan je OBD stekker en daar dingen uitlezen als je motor dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spinnenman

spinnenman

Ik doe het morgen wel

Wanneer ik in deze donkere dagen een rondje doen denken andere bestuurders vaak dat ik met groot licht rij, ik krijg vaak onverwacht de volle laag op mijn netvlies ;(

Kan ik er wat aan doen dat mijn MT03 zo'n mooie koplamp heeft O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Ghostrider schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:45:
[...]

Ik neem altijd even een dieselaggregaat mee voor onderweg :z
Vooral handig voor electrische voertuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
spinnenman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:49:
Kan ik er wat aan doen dat mijn MT03 zo'n mooie koplamp heeft O-)
Waarschijnlijk staat je koplamp gewoon te hoog afgesteld hoor. Ik had dat ook in het begin met mijn vorige motor. Even in de handleiding kijken en hij stond weer goed. Geen groot licht flitsers meer gehad sindsdien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

[...]
Mijn RS staat in de schuur, dus niet op kamertemperatuur, en ik zet elke vier weken de druppellader een dagje aan. De motor binnen zetten hier niet echt een optie… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Thoit schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:47:
[...]

Zou je wat meer willen vertellen over de datalogger? Je gebruiktt nu dus een microcomputer om te loggen? Wil je er nog meer op gaan draaien? Bijv. aan je OBD stekker en daar dingen uitlezen als je motor dat kan?
Dat was wel het plan, maar het schijnt bijzonder lastig te zijn voor de Yamaha om OBD uit te lezen. (K-Line heet het dan geloof ik, maar goed)
Daarbij moet ik dan duidelijk naar grotere Arduino's gaan kijken, want ik zit nu op 70% geheugengebruik. (vandaar ook dat ik me afvraag of ik die draadloze overdracht werkend krijg) Ja, ik kan de libraries nog uitkleden door deze te ontdoen van ongebruikte functies.

Ik ben hier op gekomen omdat de Garmin continu bijhoudt waar je bent geweest. De tomtom niet. Die kun je óf laten navigeren, óf een track (.gpx) laten opnemen.
Met behulp van een Arduino microcontroller en een Adafruit GPS ontvanger+SD shield heb ik dus zelf een gpx logger gemaakt. Toegegeven, ik vond een heel goed voorbeeld online van een vergelijkbaar project, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.
Maar je loopt dan ook tegen zaken aan als "wat als tijdens het schrijven van een trackpunt, wat iedere seconde gebeurt, de spanning wegvalt?". Het antwoord is dat je gpx file dan corrupt is.
Ik heb met een supercapacitor hiertegen een minimaal UPS-schakelingetje gemaakt. Dat houdt voor enkele seconden de spanning er op als ik de motor heb uitgeschakeld, zodat het bestand netjes afgesloten kan worden en niet corrupt wordt gemaakt.
Je loopt tegen dat soort kleine geintjes aan, en dat is juist wat ik er zo leuk aan vind om te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spinnenman

spinnenman

Ik doe het morgen wel

Leviathius schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:55:
[...]

Waarschijnlijk staat je koplamp gewoon te hoog afgesteld hoor. Ik had dat ook in het begin met mijn vorige motor. Even in de handleiding kijken en hij stond weer goed. Geen groot licht flitsers meer gehad sindsdien :9
Het valt naar mijn idee reuze mee hoor, 1000 keer minder erg dan die xenon verlichting die ik regelmatig tegen kom

[ Voor 3% gewijzigd door spinnenman op 06-12-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
spinnenman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:59:
[...]

Het valt naar mijn idee reuze mee hoor, 1000 keer minder erg dan die xenon verlichting
Ik zeg het alleen maar he. Xenon is inderdaad erg fel, maar als jouw lamp te hoog staat afgesteld is dat net zo irritant voor andere bestuurders. Ik zou het gewoon controleren als ik jou was. Anders heb je straks dat een verwarde koekbliker 'naar het licht' stuurt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spinnenman

spinnenman

Ik doe het morgen wel

Leviathius schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:01:
[...]

Ik zeg het alleen maar he. Xenon is inderdaad erg fel, maar als jouw lamp te hoog staat afgesteld is dat net zo irritant voor andere bestuurders. Ik zou het gewoon controleren als ik jou was. Anders heb je straks dat een verwarde koekbliker 'naar het licht' stuurt :o
ja, misschien heb je gelijk. zal er in ieder geval even naar kijken, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@spinnenman + op een motor heb je behoorlijk veel 'hoogteverschil' tijdens het rijden. Als je lamp al iets te hoog staat, wordt dat door het gestuiter over de weg continu als flitsen ervaren door automobilisten.

Weet ik toevallig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:00
HTT-Thalan schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:06:
Iemand die ik ken doet een opgeknapte Alp 600 weg (dat opknappen is met een franse slag gebeurt maar betreft vooral de optische staat ervan) die nog prima 'redbaar' is. Dat wil zeggen, er is een CDI aan het overlijden en er moeten wat knippers opgeknapt/vervangen worden, maar voor 400 euro kun je niet echt klagen. Remmen zijn gedaan, olie, andere achtervelg etc en het ding is gewoon veilig rijdend.

Ik heb er niks aan want het zou me om de velgen gaan maar dit is een model met schrijfrem achter.
Als iemand interesse heeft verbind ik jullie wel met elkaar :).
sure why not! Heb wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spinnenman

spinnenman

Ik doe het morgen wel

lolgast schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:07:
@spinnenman + op een motor heb je behoorlijk veel 'hoogteverschil' tijdens het rijden. Als je lamp al iets te hoog staat, wordt dat door het gestuiter over de weg continu als flitsen ervaren door automobilisten.

Weet ik toevallig O-)
ja daar had ik voordat ik zelf motor ging rijden ook al enige ervaring mee. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
@lolgast @spinnenman op motoren zonder iets van telelever of ander speelgoed (95% van de motoren zowat dus...) heb je sowieso al flink hoogte verschil puur door de stand van je rechterhand, nog los van hoe je eventueel over crappy wegdek/drempels/etc stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
DrivinUCrazy schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:59:
[...]

Dat was wel het plan, maar het schijnt bijzonder lastig te zijn voor de Yamaha om OBD uit te lezen. (K-Line heet het dan geloof ik, maar goed)
Daarbij moet ik dan duidelijk naar grotere Arduino's gaan kijken, want ik zit nu op 70% geheugengebruik. (vandaar ook dat ik me afvraag of ik die draadloze overdracht werkend krijg) Ja, ik kan de libraries nog uitkleden door deze te ontdoen van ongebruikte functies.

Ik ben hier op gekomen omdat de Garmin continu bijhoudt waar je bent geweest. De tomtom niet. Die kun je óf laten navigeren, óf een track (.gpx) laten opnemen.
Met behulp van een Arduino microcontroller en een Adafruit GPS ontvanger+SD shield heb ik dus zelf een gpx logger gemaakt. Toegegeven, ik vond een heel goed voorbeeld online van een vergelijkbaar project, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.
Maar je loopt dan ook tegen zaken aan als "wat als tijdens het schrijven van een trackpunt, wat iedere seconde gebeurt, de spanning wegvalt?". Het antwoord is dat je gpx file dan corrupt is.
Ik heb met een supercapacitor hiertegen een minimaal UPS-schakelingetje gemaakt. Dat houdt voor enkele seconden de spanning er op als ik de motor heb uitgeschakeld, zodat het bestand netjes afgesloten kan worden en niet corrupt wordt gemaakt.
Je loopt tegen dat soort kleine geintjes aan, en dat is juist wat ik er zo leuk aan vind om te doen. :)
Er zijn best wel een aantal goede apps die dit ook kunnen voor op je telefoon. Is er een reden dat je daar niet voor gekozen hebt?

Overigens kan mijn TomTom Rider 400 volgens mij wel tegelijk een gpx logfile maken en navigeren. Heb jij een andere/oudere TomTom ? Of blijkt deze log functie op de 400 toch niet te werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Ik heb een tomtom rider 40. Die kan dat in ieder geval niet tegelijkertijd, of dit zou met een firmware update misschien mogelijk zijn gemaakt.

Er zijn zeker apps die dit kunnen, zoals Myrouteapp.
Ik wil mijn telefoon gebruiken waar die voor gemaakt is: bellen, zeker in noodgevallen. Het is al regelmatig gebeurd dat er een situatie ontstond waarbij ik de enige was met een volle accu. Mijn eigen ongeluk(je, zo erg was het niet. Motor wel stuk), 2x ongeluk van iemand anders met serieuze schade, en ik vergeet er nog wel een paar. Je bent dan zo een uurtje aan het bellen om alles geregeld te krijgen.

Ik wil me ook niet vastpinnen aan een app die ik zelf handmatig moet starten of stoppen. Een van de eisen is dat het tegelijk start met de motor, en ook weer mee wordt uitgeschakeld.
Ik heb sowieso nogal een afkeer van "daar is een app voor". Nee, ik wil mijn tv niet bedienen met mijn telefoon. Ik heb al een Logitech harmony. Nee, ik wil mijn verwarming thuis niet bedienen met mijn telefoon. Daar heb ik gewoon een thermostaat voor, die ook NIET in de cloud hangt.
Ik heb liever dedicated apparaten die precies dat doen waar ze voor gemaakt zijn, in plaats van mezelf afhankelijk te maken van mijn telefoon. Die volgend jaar wordt vervangen, met een nieuwe versie van Android, en mijn huidige app wordt dan niet meer wordt ondersteund.... ;(

En iets zelf maken, geeft toch sowieso de meeste voldoening? Het was eerst ook mijn bedoeling om met een druk op een knop een POI op te slaan. Dat heb ik vooralsnog moeten laten varen. Ten eerste omdat mijn programmacode dan niet meer binnen de beschikbare 30kb paste, en ten tweede omdat ik in mijn behuizinkje een knop ben vergeten in te bouwen. |:( :P

[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 06-12-2018 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:41:
[...]

Het is nog steeds de wens om per 10k posts een nieuw deeltje te starten. Overigens valt dat mooi samen met de nieuwe pin-functie. :)
Tegen zoveel "verzoeken" vanuit het rode kamp kunnen we hier natuurlijk nooit op gaan boksen, hé…. :+ :o

Binnenkort dus maar even een CMD-A / CMD-C / CMD-V actie uit gaan voeren (01-01-19 zou wel een mooie(re) datum zijn, toch?) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10

Dat de originele er beter uit ziet en je er gewoon vanaf moet blijven. :P

* Señor Sjon heeft ook een blauwe VFR-Fi
wimmel_1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:03:
[...]

Tegen zoveel "verzoeken" vanuit het rode kamp kunnen we hier natuurlijk nooit op gaan boksen, hé…. :+ :o

Binnenkort dus maar even een CMD-A / CMD-C / CMD-V actie uit gaan voeren (01-01-19 zou wel een mooie(re) datum zijn, toch?) :9
How about now? >:)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

Ik ben het wel eens met @wimmel_1, dat 01-01-2019 wel een mooie startdatum is :9

XBL: DonFrans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Chakotay schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:26:
@lolgast @spinnenman op motoren zonder iets van telelever of ander speelgoed (95% van de motoren zowat dus...) heb je sowieso al flink hoogte verschil puur door de stand van je rechterhand, nog los van hoe je eventueel over crappy wegdek/drempels/etc stuitert.
Telelever maakt niet uit hoor, heeft meer te maken met de demping achter. Mijn R1200RT doet dit ook flink, terwijl ik toch een telelever heb (en de veervoorspanning achter ook wel wat omhoog heb, nog veel meer en hij gaat stuiteren).
Frans92 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:57:
Ik ben het wel eens met @wimmel_1, dat 01-01-2019 wel een mooie startdatum is :9
Eens! Laat ons ook eens in de 'meest populaire topics van het jaar' lijstjes komen!

[ Voor 18% gewijzigd door noes op 06-12-2018 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Het ultieme vrouwenantwoord: De motor is blauw, wat zou daar nou het beste bij passen. :p Blauw natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:32
Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:41:
[...]

*grommelt iets over maten en gewichten*

On topic: grappig hoe er een correlatie lijkt te zitten tussen met de motor gaan werken (vs. auto) en welbevinden op het werk (namelijk al heel de week 'geen fut' om met de motor te gaan en 'geen fut' op het werk), vandaag moest ik wel met de motor wegens de dagelijkse files op dit traject, en voel me al heel de dag kiplekker :)

Vroem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
SmurfLink schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:27:
[...]

Het ultieme vrouwenantwoord: De motor is blauw, wat zou daar nou het beste bij passen. :p Blauw natuurlijk!
Inmiddels maar 2 setjes geregeld! Blauw + wit, kreeg een tweede set LEDs aangeboden voor 5 pond. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:44

Youk

Volvo For Life

DrivinUCrazy schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:39:
...

En iets zelf maken, geeft toch sowieso de meeste voldoening? Het was eerst ook mijn bedoeling om met een druk op een knop een POI op te slaan. Dat heb ik vooralsnog moeten laten varen. Ten eerste omdat mijn programmacode dan niet meer binnen de beschikbare 30kb paste, en ten tweede omdat ik in mijn behuizinkje een knop ben vergeten in te bouwen. |:( :P
Respect! Dat je zulke (misschien wel simpele :? ) dingen zelf kan maken. _/-\o_

Mijn jaren van programmeren zitten al lang achter mij. Heb 6 jaar geleden de IT vaarwel gezegd, ik was het beu. Waarvan mijn eerste 3 jaar als analyst/programmeur en dan 9 jaar als system & network engineer. Nu bestuur ik een productie fabriek vanuit de controlekamer + in "the field".

Ik zit zelf namelijk al een tijdje te denken aan een goede/simpele/correcte snelheidsmeter. Het lijkt me wel interessant om een een klein display te hebben wat de snelheid weergeeft. Gemeten met gps dan, liefst zo correct mogelijk. En op dat kastje een knop. Druk je de knop in dan zou dit de gemiddelde snelheid vanaf het punt van knop indrukken tot heden moeten weergeven. Lijkt mij toch een handige functie in het steeds groter wordende bos van traject controles.

Het zou wel leuk zijn om dit zelf te kunnen ontwikkelen, enkel tijdsgebrek zorgt voor de nodige problemen. Moest ik nu per ongeluk dit idee geplant hebben in iemands hoofd zodat die ermee aan de slag wil, dan ga ik daar niet moeilijk over doen. }) :+

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Youk schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:56:
[...]
Ik zit zelf namelijk al een tijdje te denken aan een goede/simpele/correcte snelheidsmeter. Het lijkt me wel interessant om een een klein display te hebben wat de snelheid weergeeft. Gemeten met gps dan, liefst zo correct mogelijk. En op dat kastje een knop. Druk je de knop in dan zou dit de gemiddelde snelheid vanaf het punt van knop indrukken tot heden moeten weergeven. Lijkt mij toch een handige functie in het steeds groter wordende bos van traject controles.

Het zou wel leuk zijn om dit zelf te kunnen ontwikkelen, enkel tijdsgebrek zorgt voor de nodige problemen. Moest ik nu per ongeluk dit idee geplant hebben in iemands hoofd zodat die ermee aan de slag wil, dan ga ik daar niet moeilijk over doen. }) :+
Hoewel dit kant en klaar te koop is (behalve de gemiddelde snelheidfunctie), ben ik al een tijdje spulletjes aan het verzamelen om dit te bouwen. Inderdaad een GPS snelheidsmeting, die vanzelf al nauwkeurig is.
Ik wil daar ook een elektronisch kompas inbouwen en een G-krachten-indicatie.

Dit is allemaal goed en betaalbaar te doen, de kunst is om een schermpje te vinden dat altijd afleesbaar is en het geheel robuust te bouwen, maar toch aantrekkelijk eruit te laten zien.

Geen idee of ik daar binnen afzienbare tijd aan toekom, tot die tijd is dit misschien wat voor je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Youk schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:56:
[...]

Respect! Dat je zulke (misschien wel simpele :? ) dingen zelf kan maken. _/-\o_

Mijn jaren van programmeren zitten al lang achter mij. Heb 6 jaar geleden de IT vaarwel gezegd, ik was het beu. Waarvan mijn eerste 3 jaar als analyst/programmeur en dan 9 jaar als system & network engineer. Nu bestuur ik een productie fabriek vanuit de controlekamer + in "the field".
Thanks. Simpel was het in eerste instantie niet, totdat ik een heel goed voorbeeld tegen kwam. Je hebt te maken met de specificaties van hoe een .gpx bestand er uit moet zien, het wegschrijven naar een sd kaartje, het uitlezen van gps gegevens (hier zaten super goede voorbeelden van bij), en die datastroom omzetten naar bruikbare data. Uiteindelijk moet je er heel veel kleine deelprobleempjes van maken.

Ik doe ook niets in de IT. Ik ontwerp onder andere industriële besturingen, en dan nog alleen de hardware kant daarvan ook nog. Ik heb weliswaar veel geprogrammeerd tijdens de hogeschool, maar daarna heb ik me alleen nog met hardware bezig gehouden. Wel heb ik nog regelmatig in code moeten spitten om storingen/bugs in machines te kunnen vinden. Maar die-hard programmeren heb ik sindsdien nooit meer gedaan.
Wel grappig; de kleine elektronica had ik natuurlijk wel nodig als basiskennis, maar heb ik op de hogeschool daarna zo snel mogelijk vaarwel gezegd omdat ik me niet met dat priegelwerk wilde bezighouden. En nu doe ik dat in mijn vrije tijd. :+

Dit idee was de revue gepasseerd, maar de tomtom geeft me deze informatie al. Ook bij trajectcontroles geeft die de gemiddelde snelheid. Voor mij is er geen directe drive om dit zelf te maken. :+

@Joepla De moeilijkheid zit hem zelfs vooral in iets maken dat én werkt (duh), én afleesbaar/bedienbaar is, én waterdicht is. Vergis je niet in de smerigheid van water en vuil dat overal naar binnen kruipt! Al is het maar lucht. Bij temperatuursverschillen krijg je onherroepelijk condens in je behuizing.

[ Voor 11% gewijzigd door DrivinUCrazy op 06-12-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

DrivinUCrazy schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:28:
[...]
@Joepla De moeilijkheid zit hem zelfs vooral in iets maken dat én werkt (duh), én afleesbaar/bedienbaar is, én waterdicht is. Vergis je niet in de smerigheid van water en vuil dat overal naar binnen kruipt! Al is het maar lucht. Bij temperatuursverschillen krijg je onherroepelijk condens in je behuizing.
Helemaal mee eens, automotive (ook op de motor ;) ) is een lastig terrein voor elektronica. Ik denk dat ik in een avondje een heel eind kom qua aansluiten en programmeren, maar het lastigst is inderdaad de uiteindelijke behuizing. Een lompe box is gauw gevonden, maar dat ziet er weer niet uit natuurlijk. En heel veel ruimte om iets in te bouwen is er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Vergeet naast de stof/waterdichtheid ook vooral de (hoogfrequent) trillingsbestendigheid niet. Lang niet alle electronica kan tegen langdurige trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dat is vooral dat waar ik bang voor ben, en de reden waarom ik eerst een half jaar of zo wil testen voordat ik serieus verder ga met het verkleinen van het spul. Ik ben bang dat de onderdelen gewoon van de print af gaan springen door de trillingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Je kan misschien wel inspiratie opdoen van het pro-oiler systeem. Dat heb ik op mijn Viffer zitten. Op het stuur een kleine unit met 2 knoppen en een schermpje:

Afbeeldingslocatie: https://www.pro-oiler.nl/web/images/pic21.jpg
Vraag mij niet hoe ze dit waterdicht krijgen, misschien dicht gegoten met hars?

Hier zou dan een 3 digit 7 segment display beter op zijn plaats zijn.

En de rest van de electronica zit in een klein doosje (nr. 4 op de foto) en zit gemonteerd achter het kuipwerk:

Afbeeldingslocatie: https://www.pro-oiler.nl/web/images/pic20.jpg?1544105116249

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 23-08 17:09

Bedankt voor de link, ik ga ook maar een setje blauw bestellen, dat stond nog op de verlanglijst. Dan kan ik bij het inbouwen meteen m'n ledverlichting beter afstellen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36
Joepla schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:44:
[...]

, maar het lastigst is inderdaad de uiteindelijke behuizing.
OpenSource 3D Printing - Deel 2

;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Youk Dichtgieten met hars (enigszins flexibel liefst) wordt veel gedaan. Achteraf even snel iets aanpassen, dat gaat hem niet meer worden helaas :)
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht! Ik heb wel de mogelijkheid om iets te laten printen, dus waarom niet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag mijn voorpoten en achtershock naar de veren dokter gebracht. Helaas kon er niet gemaakt worden wat ik wilde (de originele electronische servo’s op de aftermarket race cartridges). Dus nu krijgen ze een onderhoudsbeurt en blijft het lekker manueel bedient.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Tylen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:38:
Vandaag mijn voorpoten en achtershock naar de veren dokter gebracht. Helaas kon er niet gemaakt worden wat ik wilde (de originele electronische servo’s op de aftermarket race cartridges). Dus nu krijgen ze een onderhoudsbeurt en blijft het lekker manueel bedient.
Da's ook zonde!!! Had je eigenlijk net zo goed een "Non M" versie aan kunnen schaffen? :o

Al had dat prijstechnisch gezien waarschijnlijk niet goedkoper geweest in jouw geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:30:
[...]

Dat de originele er beter uit ziet en je er gewoon vanaf moet blijven. :P

* Señor Sjon heeft ook een blauwe VFR-Fi

[...]

How about now? >:)
Met die oude beestjes wil het wel eens stuk gaan, ik ben al een paar lampjes kwijt :+
Overigens zoek ik toch zelf de lampjes maar bij elkaar, 40 euro inc verzenden is nergens voor nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Maegrim op 06-12-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Welke lampjes moet je hebben voor de VFR800Fi?
Heb het idee dat er een paar het niet doen bij mijne. Al zit er wel blauw/wit in bij de tellers, lijkt gewoon op plaatsen wat donker.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

wimmel_1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:47:
[...]

Da's ook zonde!!! Had je eigenlijk net zo goed een "Non M" versie aan kunnen schaffen? :o

Al had dat prijstechnisch gezien waarschijnlijk niet goedkoper geweest in jouw geval
de Non M versie heeft niet zulke mooi kleurtjes. Stond poosje terug bij de R1M te kijken en vind het toch wel een machtig apparaat, het is jammer dat ik het niet zo lang kan volhouden op een supersport

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Joepla schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:06:
@Youk Dichtgieten met hars (enigszins flexibel liefst) wordt veel gedaan. Achteraf even snel iets aanpassen, dat gaat hem niet meer worden helaas :)

[...]

Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht! Ik heb wel de mogelijkheid om iets te laten printen, dus waarom niet? :)
Nee, dat is waar. Dat is een stap die je past neemt als je 100% zeker bent dat alles is zoals het moet.

En zelf printen, dan mag je ineens wel een mooi design maken. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maegrim
Rubman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:17:
Welke lampjes moet je hebben voor de VFR800Fi?
Heb het idee dat er een paar het niet doen bij mijne. Al zit er wel blauw/wit in bij de tellers, lijkt gewoon op plaatsen wat donker.
wedge T10's, op diverse fora is te vinden welke kleuren en hoe veel van elk

net de goedkoopste pijp met e-keur gemonteerd :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uTgB1yx.jpg
Pagina: 1 ... 106 ... 132 Laatste

Dit topic is gesloten.