Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:18:
@
Erasmo @
antonboonstra
Even benieuwd hoe jullie Zero bevalt

Ben zelf ook nog steeds aan het kijken hoewel de opdracht in Den Haag zeer waarschijnlijk niet doorgaat. Blijf het alleen erg vette technologie vinden

Mag ik jullie een paar vragen stellen?
- Hoe bevalt het in zijn algemeenheid?
- Hoeveel kilometer zou ik uit een ZF 14.4 halen bij een 100kmh gemiddeld op de snelweg (realistisch)?
- Merken jullie enige degradatie van de accu?
- Wat zouden jullie doen, de extra accu of snellader erbij? De snellader is helaas slechts een "snel" lader, duurt nog steeds behoorlijk lang..
Thanks iig

Hoe bevalt het in zijn algemeenheid?
De Zero bevalt nog steeds erg goed. Ik rij bijna nooit meer op m'n CBR600F die ik er ook nog naast heb. Inmiddels staat er al meer dan 15.000 km op de teller en qua onderhoud heb ik alleen beide banden vervangen. Voor de rest nul/nada/niets. De Zero rijdt zo makkelijk, trillingsvrij, soepel en stil, dat het echt voelt alsof ik een eeuw terug in de tijd ga, als ik op de CBR stap.
Hoeveel kilometer zou ik uit een ZF 14.4 halen bij een 100kmh gemiddeld op de snelweg (realistisch)?
Ik heb al mijn tankbeurten bijgehouden in
spritmonitor en kom dan op gemiddeld 6,83 kWh op de 100 km. Van mijn 12,5 kWh accu, is 11 kWh bruikbaar, dus haal ik gemiddeld ruim 160 km op 1 acculading. Met een 14,4 kWh accu zou ik gemiddeld 185 km kunnen halen (gemiddeld! Als ik bewust extra rustig rij, is 10% extra prima te doen)
Nu rij ik over het algemeen over binnenwegen, dus veel 80 en 50 km/h. Op de snelweg verbruik je een stuk meer, maar als je niet veel harder dan 110 km/h gaat, zou ik denken dat je 75% van de range moet kunnen halen, dus ca 140 km.
Merken jullie enige degradatie van de accu?
Ik nog niet, na 2,5 jaar en 15.000 km. Belangrijkste om de capaciteit van de accu goed te houden is (volgens mij) de juiste laadstatus van de accu. Dit geldt in principe voor elke lithium accu.
- De accu nooit lang ver ontladen laten (<30%), zeker niet tijdens vorst
- De accu bij voorkeur niet 100% opgeladen laten voor langere tijd. Het is beter om 'm weg te zetten met ca 60% lading en 'm tot 100% op te laden vlak voordat je gaat rijden
De Zero is wel voorzien van een BMS (battery management system) welke de capaciteit en spanning per cel regelt (zeer belangrijk), maar heeft voor zover ik weet niet een uitgebreid thermische conditionering zoals bij bijvoorbeeld een Tesla. Die kunnen meer dan 500.000 km rijden met ca 10% capaciteitsvermindering. Of de Zero zo ver komt, betwijfel ik, maar de garantie op het accupakket is in ieder geval 5 jaar, bij de nieuwe modellen zelfs zonder km beperking.
Wat zouden jullie doen, de extra accu of snellader erbij?
Lastig... ik vond beide opties te duur. Ik denk eerlijk gezegd dat je meer hebt aan de charge-tank. Als je verder moet rijden, is de 3,6 kWh extra van de power-tank vaak toch nét weer te weinig. Dat kun je met de charge-tank in een half uurtje ook bijladen, als je even een stop maakt. Plus dat je dan de optie hebt om de motor (bijvoorbeeld tijdens een lunch) weer bijna vol te tanken. En met de extra accu wordt de motor ook zwaarder en dus minder wendbaar en snel.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst