bram1984 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:43:
Xbox? Aversie? We hebben het toch over een Nacon officiële PS4 controller, of mis ik iets? Het woord Xbox haal je er nu zelf bij. Dit klinkt wel heel onzeker. Ik zeg alleen dat ik de logica achter asymmetrische sticks niet snap en licht toe waarom. Of die sticks nu op een PS4 controller, een Nintendo controller of een Jungheinrich vorkheftruck zitten, is mij om het even. Een stick die je al heel vaak naar voren duwt hoger plaatsen waardoor je dus je grip moet aanpassen, die vat ik gewoon niet helemaal. Dat lijkt dubbel op. maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb de DS3 wel altijd fijner gevonden, als je dan toch per se weer een vergelijking wilt aanslingeren. Ondanks dat die wat kleiner was. Maar genoeg mensen die asymmetrie blijkbaar wel fijn vinden, wat prima is verder. Termen als "lepra duimpje" zijn nergens voor nodig.
Kruisje, rondje of A of B, allemaal prima. Dat is cosmetisch, dus die vergelijking volg ik niet helemaal. Daar voel je niks van. Dat heeft verder niks met plaatsing te maken.
Lees anders de quote van PSX designer Teiyu Goto even in het linkje van @
s0kkie inderdaad.

Ja klopt, we hebben het over de Nacon, met Xbox layout (al heeft Nintendo dit volgens mij ook en die waren nog veel eerder). Maar het woordtje "gare" in je zin komt over alsof alle controllers die niet een symmetrische layout hebben of personen die het liever zo hebben, raar, stom of wat dan ook zijn. Had je dat woordje weggelaten, dan was iig mijn interpretatie totaal anders geweest.
Verder hoef je helemaal niet je grip aan te passen. Dat is iets wat totaal niet waar is. Pak gewoon eens een controller beet met assymmetrische layout en je zult zien, precies zoals @
Martinspire al schrijft, dat de natuurlijke positie van je duim niet naar buiten is, maar gewoon omhoog, parallel aan je andere vingers. Hoe jij er dan bij komt dat je je grip moet aanpassen....tja, dan ligt het idd aan jou.
Termen als lepra duimpje komen voort uit jouw onkunde mbt de assymmetrische layout waar je blijkbaar dus geen ervaring mee hebt anders had je geweten dat je op controllers met asymmetrische layout helemaal je grip niet hoeft aan te passen. Jouw logica gaat dus totaal niet op. Overigens had ik ook kunnen schrijven of je een kootje mist in je linker duim, maar goed, dat zal ik in het vervolg dan wel doen.
Mbt kruisje, rondje, vierkantje, driehoekje..... Je hebt het over logica, maar als er niet iets logisch is, dan is het de benaming van de PS knoppen. Ook na het artikel gelezen te hebben die @
s0kkie aanhaalt. Het is dat hij het beschrijft, maar anders had nooit iemand geraden waar de tekens voor stonden.
Nogmaals, dit is puur gewenning, maar na vele uren op de PS4, kan ik er iig nog steeds niet aan wennen, daar waar de ABXY layout voor mij binnen 2 minuten in mijn hoofd zat. Waarom ?
Als ik het alphabet opschrijf dat is dat A, B, C, D, E etc. en zo zitten de knoppen op de xbox controller ook. A naast B waar B rechts zit van A en niet andersom (zoals volgens mij op een van de nintendo controllers vroeger). Dat is logisch dus. Het zelfde geldt voor X en Y. Die zitten ook zoals je het op zou schrijven. Dan zitten X en Y ook hoger in het alphabet dan A en B en daarom ook boven/hoger geplaatst op de controller. Tot zover begrijp je me nog wel toch ? Al met al volkomen logisch.
Ga je dan kijken, zonder het artikel van @
s0kkie gelezen te hebben, naar kruisje, rondje, vierkantje, driehoekje, dan is dat voor mij iig volkomen onlogisch. Waar wordt gedefinieerd dat vierkantje links van driehoekje moet staan en rondje boven kruisje ? Er is namelijk geen icoontjes alphabet toch ?
Bovenstaande is overigens voor ieder persoonlijk en wederom een kwestie van gewenning. Maar ik denk toch dat je wel inziet dat ABXY toch net wat logischer in elkaar steekt dan de uitleg over kruisje rondje vierkantje driehoekje in het genoemde artikel. Daarvan had ik echt zoiets van: Tja..... Rondje had ook een wieletje kunnen zijn en driehoekje een piramide.