Flagg schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:01:
Nou gisteren Just cause 4 gespeeld, maar wat is dat spel een chaos, en dan bedoel ik niet de gameplay.
Wel de menu's en de navigatie en ik heb werkelijk geen idee wat en waar ik wat moet gaan doen, missies zijn me volledig onduidelijk net als de frontlinie. Wat is een side missie en wat niet, geen idee. Welke kant van de map moet ik opwerken, en nog beter waarom eigenlijk?
Het spel is wat mij betreft een zooitje. Die graplinghook en verschillende optie zijn veel te omslachtig met verschillende uitrustingen dat ik dat hele ding alleen maar gebruik om te travelen onderhand.
Ik had bij jc3 al je gevoel dat ik die niet had moeten kopen maar dacht jc4 nog een kans te geven. Niet meer doen dus.
Mja het is rommelig en het nieuwe systeem om sectoren over te nemen is wat onduidelijk. Onnodig ook. Bovendien hebben ze wat zaken weggehaald en niet vervangen door wat anders. Het overnemen van een sector vereist soms een inleidende missie (maar niet altijd) en een resource die je rechtsboven kunt zien op de kaart. Verhaalmissies zijn gewoon overal op de kaart te vinden maar soms moet je dus eerst een gebied hebben overgenomen voor je dat kunt doen. En het onderscheid tussen side-mission en story (verplicht) missie is inderdaad weggehaald. Je kun de missies doen om bepaalde content te unlocken maar het ziet er naar uit dat ze niet allemaal verplicht zijn. Alleen dat je bepaalde gadgets nodig hebt die je vrijspeelt, samen met dat je die troepen krijgt om nieuwe gebieden te unlocken.
Dat met die grapplinghook unlocks is inderdaad ook vaag, maar je moet gewoon even goed kijken naar wat er staat. Je hebt 3 presets die je met links en rechts op de d-pad kunt wisselen. Daar zet je dan 1 van de items op aan (al is volgens mij alle 3 ook mogelijk):
1) Samentrekken van de kabel
2) Ballonnen laten opblazen aan het uiteinden van de kabel
3) Creëren van een booster op de plek waar je een kabel plaatst.
Die kun je dan weer mods geven waarmee je snelheid/richting of hoogte/lengte kunt instellen of bv acties aan het eind van de actie. Dus samentrekken en daarna ontploffen of boosten en daarna ontploffen. Vrij uitgebreid maar eigenlijk onnodig om dat al zo snel in de game te introduceren als je niet bekend bent met wat je nou eigenlijk met de standaard acties kunt.
Je hebt overal stunts (wingsuit of voertuigen door ringen heen te doen waarbij je met het indrukken van je linker stick kunt zien waar die precies zit of dingen stuk maken) die je kunt doen om punten te verkrijgen die je kunt besteden aan de mods zodat je meer kunt doen met je grapplinghook presets. Dit zijn dus de meeste missies op de kaart. Stunts en missies voor mods. Met de overige missies speel je nieuwe dingen vrij, waaronder airdrops waarmee je om de zoveel tijd wapens of voertuigen kunt laten droppen.
Al met al is er wel genoeg te doen, maar ik heb het idee dat het veroorzaken van chaos niet bepaald veel toevoegt momenteel, terwijl dat eerst de "currency" was om dingen mee te unlocken. Verder heb je veel te weinig ammo waardoor je dat moet afpakken van enemies, maar de game wil eigenlijk dat je je grapplinghook gebruikt om ze uit te schakelen. Wat in veel gevallen ook makkelijk gaat. Even vastzetten aan de enemy en de andere kant aan een hoge muur en hij vliegt weg. Of aan een explosief tonnetje. Of aan een voertuig. Ook heli's zijn makkelijk kapot te maken als je ze vastplakt tegen muren aan. Auto's die je achtervolgen moet je ook gewoon vastmaken aan de grond. Blijft wel jammer dat je niet genoeg rockets krijgt, maar dat moet je dus anders zien op te lossen.
Overigens is de wingsuit DLC van Black Hand (of hoe die heet, zat in de Deluxe versie) wel enorm krachtig. Dan krijg je namelijk raketten (unlimited) plus een booster waarmee je dus hele lange afstanden kunt afleggen. Nou weet ik niet of je die gedurende het spel ook nog vrijspeelt, maar het maakt de game veel makkelijker.
Al met al is de presentatie naatje, maar het spelen met de physics is wel wat interessanter geworden en ook heb je wat meer mogelijkheden om het naar je hand te zetten. Airdrops zijn vrijwel ongelimiteerd, dus die moet je zeker gaan gebruiken en vooral niet teveel nadenken