Niet alles is voor iedereen natuurlijk, maar dat is niet zo heel lastig te snappen hoor: het uitstekend vertelde verhaal en de emoties die deze oproept, de volwassen thema's, de karakters en hun menselijkheid en de manier waarop hun relatie zich door de game heen ontwikkelt (je ziet bijvoorbeeld heel erg hoe Joel iedereen heel erg van zich af duwt omdat hij na het verlies van zijn eigen dochter nooit meer die pijn wilt voelen en langzaam maar zeker komen er scheurtjes in deze spreekwoordelijke muur en komt zijn zachte kant heel subtiel naar buiten tijdens momenten, echt briljant gedaan), het enorme hoge voice acting niveau, het brute grounded geweld, de dubbele moraal waarmee de speler worstelt tijdens de game, de destijds (en straks ook met Part II) uitstekende graphics, de (contextual) animaties (ik ben nu met een nieuwe playthrough van het eerste deel bezig en de animaties zijn eigenlijk nog steeds top notch, 7 jaar later) het sounddesign, de prachtige soundtrack. Als laatste wil ik zeggen de bijzonder soepele en vooral spannende gameplay, maar dat is meer een persoonlijk ding. Qua lineaire verhalende games is er gewoon niks wat hierbij in de buurt komt of waarmee het te vergelijken valt. En voor een dergelijke game vind ik de replay value ook best goed met de aanvullende difficulties, NG+ en het feit dat combat encounters vaak totaal anders uitpakken als je ze meerdere keren speelt. Je kunt alles perfect stealth doen als je alles strategisch en geduldig aanpakt, maar het kan ook zomaar zijn dat je gesnapt wordt en dan moet improviseren met de middelen die je hebt.ralph075 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:34:
[...]
En ja, ik heb het een kans gegeven, maar ik snap nog steeds niet waarom iedereen zoveel er zo lyrisch over zijn.
Ik sta echt te springen om Part II. Helemaal na al die unaniem lovende previews (althans, alles wat ik gelezen heb is unaniem lovend). Ik pre-order eigenlijk nooit een game digitaal, maar bij deze heb ik de Digital Deluxe editie meteen maar meegepakt. Ik doe nu alvast voorzichtig een GOTY voorspelling.