Mensen hier ervaring met het schoonmaken van de heatsink in de PS4 Pro vanaf de bovenkant (eerst onderkant eraf, twee schroefjes losdraaien, dan bovenkant eraf en PSU eruithalen en vervolgens fan + heatsink schoonblazen)? Helpt dit een beetje tegen het blazen?
QO
@bram1984 ik niet maar in de vakantie ga ik dit eens proberen:
Weet niet of het zo ook werkt voor een Pro eigenlijk. Maar mijn OG klinkt soms als een stofzuiger dus het is het proberen waard.
Deze is denk ik beter voor jou:
Spel is eens in de Psplus geweest. Misschien dat je het toen al aan je bibliotheek had toegevoegd?SpeedyNick schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:12:
[...]
Dank voor de tip! Ik hou zelf ook wel van een goede space sim, en vond in Elite Dangerous de leercurve te steil.. je moet een spel ook makkelijk op kunnen pakken als je deze een maand niet hebt kunnen spelen, en dat lukte mij bij deze niet![]()
Wel typisch, had deze via de PlayStation app op mijn S10 opgezocht, maar ipv de 7 euro te moeten betalen ging deze meteen downloadenmisschien dat anderen ook nog van deze mogelijke bug gebruik kunnen maken?
@bram1984 ik niet maar in de vakantie ga ik dit eens proberen:
Weet niet of het zo ook werkt voor een Pro eigenlijk. Maar mijn OG klinkt soms als een stofzuiger dus het is het proberen waard.
Deze is denk ik beter voor jou:
[ Voor 24% gewijzigd door Vrijdag op 02-07-2019 12:03 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik heb oddworld new and tasty gratis kunnen downloaden, maar zou ook van ps plus uit het verre verleden kunnen zijn geweest.
Ik moet gewoon betalen voor die rebel game
Ik moet gewoon betalen voor die rebel game
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Zelf blaas ik de PS-Pro met enige regelmaat schoon door de bovenste kap er af te halen, fan vast te houden en vervolgens via de boven en zijkanten goed door te blazen met een compressor.bram1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:14:
Mensen hier ervaring met het schoonmaken van de heatsink in de PS4 Pro vanaf de bovenkant (eerst onderkant eraf, twee schroefjes losdraaien, dan bovenkant eraf en PSU eruithalen en vervolgens fan + heatsink schoonblazen)? Helpt dit een beetje tegen het blazen?
@Vrijdag Ik heb de nodige research gedaan en de oorzaak is in de meeste gevallen echt de heatsink. Dus voordat je gaat kloten met koelkpasta (wat best link is als je er geen ervaring mee hebt, laat het vooral doen, in dat geval, kost een paar tientjes), zou ik dat eerst proberen.
@dm-dutchman Dat doet dus vrij weinig, omdat het grote probleem de heatsink is en daar kom je niet bij als je alleen de kap eraf haalt.
@dm-dutchman Dat doet dus vrij weinig, omdat het grote probleem de heatsink is en daar kom je niet bij als je alleen de kap eraf haalt.
Rebel Galaxy was inderdaad een IGC game in 2016: https://en.wikipedia.org/...ection_games_(PAL_region)Vrijdag schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:35:
QO
Spel is eens in de Psplus geweest. Misschien dat je het toen al aan je bibliotheek had toegevoegd?
@PlayStation Europe
We’re making a swap to the PS Plus games line-up for July 2019. PES2019 out - Detroit Become Human - in.
We’re making a swap to the PS Plus games line-up for July 2019. PES2019 out - Detroit Become Human - in.
https://blog.eu.playstati...tion-plus-games-for-july/We are making a swap to the PS Plus games lineup for July. This month, we are adding Detroit: Become Human Digital Deluxe Edition, which also includes Heavy Rain, to the July games lineup instead of Pro Evolution Soccer 2019. We apologize for any inconvenience.
[ Voor 69% gewijzigd door Origins op 02-07-2019 14:53 ]
Mooie line-up zo voor deze maand!Origins schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:49:
@PlayStation Europe
[...]
https://blog.eu.playstati...tion-plus-games-for-july/
Al gespeeld beide, maar Detroit wil ik nog wel een keer opnieuw doen. Jammer van PES aan de andere kant.
Ohw beter dit. Wel bijzonder aangezien detroid nog niet zo lang uit is.
Nice Detroit! Mss dat ik die nog wel eens opnieuw gaan doen. Aan de andere kant, ik vond de gameplay erg matig ...
GamiQ, de game notes app met game maps!
Weet iemand wat de reden is dat PES19 uit de PS+ games van juli gaat? Ik vind het wel jammer.
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
Heb hem toevallig paar weken geleden gekocht, prachtige game. Al blijft Heavy Rain voor mij toch de beste van deze games.
PSN ID Binloading_nl
Deze maand komt ook de PES20 demo uit. Wellicht heeft Konami liever dat mensen die gaan spelen? Al sluit het één het ander natuurlijk niet uit.Seroczynski schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:23:
Weet iemand wat de reden is dat PES19 uit de PS+ games van juli gaat? Ik vind het wel jammer.
[ Voor 7% gewijzigd door Raem op 02-07-2019 15:32 ]
Haha no shit. Dit is ook geen gameplay-game. Gameplay is totaal ondergeschikt aan keuzes en verhaal.-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:23:
Nice Detroit! Mss dat ik die nog wel eens opnieuw gaan doen. Aan de andere kant, ik vond de gameplay erg matig ...
@steefje Echt? Ik vind Detroit op ieder vlak beter, eigenlijk. Vooral de controls zijn daarin veel beter gedaan, waardoor het voor mij meteen leuker is om te doen. Grafisch ook superieur.
[ Voor 22% gewijzigd door bram1984 op 02-07-2019 15:34 ]
bram1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:30:
[...]
Haha no shit. Dit is ook geen gameplay-game. Gameplay is totaal ondergeschikt aan keuzes en verhaal.
@steefje Echt? Ik vind Detroit op ieder vlak beter, eigenlijk. Vooral de controls zijn daarin veel beter gedaan, waardoor het voor mij meteen leuker is om te doen. Grafisch ook superieur.
Een game gaat toch om de gameplay? Noem het dan interactieve movie ofzo, wat er te spelen was vond ik erg clunky en saai. Maar goed, niet mijn type game. Gelukkig zijn er ook games die ik niet zo tof vind
Detroit heb ik een keer uitgespeeld en daarna nooit meer aangeraakt, vond het zeker een toffe game maar zoals bij al die Quantic Dream games is voor mij 1x uitspelen genoeg ondanks de verschillende keuzes in de verhalen.
Nee hoor, lang niet altijd. Ja de speler is in dit geval zeker wel op een interactieve wijze betrokken, maar de gameplay is hierin totaal ondergeschikt aan het verhaal, de keuzes die je moet maken en de flowchart. Het blijft beperkt tot een beetje rondwandelen en dingetjes oppakken/inspecteren en gesprekjes triggeren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Sekiro, Tomb Raider, Monster Hunter, Uncharted, Horizon, Spider-Man; om er een paar te noemen. Daarbij draait het veel meer om de gameplay (vrije camera, meerdere moves, zelf springen/klimmen/zwemmen/schieten/cover nemen/craften).-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:42:
[...]
![]()
Een game gaat toch om de gameplay? Noem het dan interactieve movie ofzo, wat er te spelen was vond ik erg clunky en saai. Maar goed, niet mijn type game. Gelukkig zijn er ook games die ik niet zo tof vind
Een point & click adventure (waar dit in feite een moderne variant op is) draait ook niet puur om de gameplay.
Wat je zegt klopt verder wel ja. Detroit is meer een interactieve film dan een game, in mijn optiek.
@bram1984 misschien moet je eens afleren om voornamelijk game-mechanics te definieren als gameplay.
Gameplay is breder dan dat in mijn ogen, dat jij mechanics is game belangrijk vind is je goed recht, maar bij point-&-click adventure games kan je niet gaan roepen dat er geen gameplay is.
En geloof dat dit wel vaker voorkomt als er weer wordt gepraat over gameplay, jij hebt er een andere idee over als mij en denk voor meeste mensen is gameplay ook meer dan alleen game-mechanics.
Maar goed zelf op engelse wiki is die scheiding van mensen duidelijk:
Gameplay is breder dan dat in mijn ogen, dat jij mechanics is game belangrijk vind is je goed recht, maar bij point-&-click adventure games kan je niet gaan roepen dat er geen gameplay is.
En geloof dat dit wel vaker voorkomt als er weer wordt gepraat over gameplay, jij hebt er een andere idee over als mij en denk voor meeste mensen is gameplay ook meer dan alleen game-mechanics.
Gameplay could be defined as the combination and interaction of many elements of a game.However, there is some confusion as to the difference between game mechanics and gameplay.
For some, gameplay is nothing more than a set of game mechanics. For others, gameplay—especially when referenced in the term of "basic gameplay"—refers to certain core game mechanics which determine the overall characteristics of the game itself.
Ja zeker. Vond het verhaal zo enorm vet van Heavy Rain, gewoon omdat je letterlijk een spannende thriller speelt. Detroid is gewoon een goede game, maar het verhaal trekt me iets minder.bram1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:30:
[...]
PSN ID Binloading_nl
Waar roep ik dat dan? Ik zeg nergens dat er geen gameplay in een point & click zit, maar dat de gameplay in dat soort titels ondergeschikt is gemaakt aan andere elementen. Het zijn geen gameplay-games, zoals ik al zei. De gameplay in Detroit is prima voor wat het probeert te zijn. Het is geen action adventure waarbij je volledige controle over je character en z'n moveset hebt, aangevuld met zaken als craften en resources verzamelen. Als je echter een 200 uur durende RPG uitbrengt met de gameplay die in Detroit zit, dan gaat dat een flinke tegenvaller zijn. Een beetje hetzelfde probleem als wat The Order had. Dat is eigenlijk een game net als Detroit, aangevuld met een shoot-out hier en daar, maar in de markt gezet als een TPS.Albinoraptor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:15:
@bram1984 misschien moet je eens afleren om voornamelijk game-mechanics te definieren als gameplay.
[...]
Verhaal is zeker goed in Heavy Rain, maar de manier waarop je de boel bestuurt en grafisch is het wat aan de tegenvallende kant en achterhaald. Ik vind beide verhalen overigens erg sterk verteld, maar Detroit levert voor mij persoonlijk een beter totaalpakket vanwege de verbeterde controls (bijvoorbeeld lopen gewoon met de stick) en fenomenale graphics. Maar goed, we hebben ze nu allebei.steefje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:27:
[...]
Ja zeker. Vond het verhaal zo enorm vet van Heavy Rain, gewoon omdat je letterlijk een spannende thriller speelt. Detroid is gewoon een goede game, maar het verhaal trekt me iets minder.
[ Voor 19% gewijzigd door bram1984 op 02-07-2019 16:32 ]
Ik heb Detroit een tijdje geleden in een sale gekocht en even geprobeerd... Maar het is helaas niks voor mij. Ik vind de setting, het verhaal (wat ik ervan gespeeld heb) en de sfeer echt heel tof, maar die gameplay... Nee. Keuzes maken in dialogen en exploren vind ik doorgaans erg leuk, maar dat geveeg over de touchpad en het gedraai en gekantel met de controller... Nope, no way. Ik kom er gewoon totaal niet doorheen.
Wel jammer, want ik geloof best dat het een toffe ervaring kan zijn.
Wel jammer, want ik geloof best dat het een toffe ervaring kan zijn.
PSN / Steam: Voxalizer // Battle.net: Plaguehead#2325 // Common sense isn't very common.
Mixed feelings. Detroit is wel een mooie AAA titel voor in de IGC. Heavy Rain zat anderzijds natuurlijk recent al eens in de IGC, dus enkel interessant voor wie nog maar pas PS+ heeft.
Ik zag er wel uit naar PES omdat het wel leuk lijkt om een potje PS4 voetbal te spelen met mijn zoontje. Nooit ertoe gekomen om FIFA te kopen (al moeten oudere versies wellicht spotgoedkoop zijn).
PS: toen ik vanmorgen keek, was er overigens een PES 2019 add-on tijdelijk gratis voor PS+ leden... ook wel apart dus. Zal hem toch maar aanschaffen, je weet nooit dat PES 2019 later toch nog in de IGC komt.
Ik zag er wel uit naar PES omdat het wel leuk lijkt om een potje PS4 voetbal te spelen met mijn zoontje. Nooit ertoe gekomen om FIFA te kopen (al moeten oudere versies wellicht spotgoedkoop zijn).
PS: toen ik vanmorgen keek, was er overigens een PES 2019 add-on tijdelijk gratis voor PS+ leden... ook wel apart dus. Zal hem toch maar aanschaffen, je weet nooit dat PES 2019 later toch nog in de IGC komt.
[ Voor 21% gewijzigd door Twixie op 02-07-2019 16:56 ]
Ik vond Heavy Rain en Detroit allebei leuk om te spelen, maar een tweede keer hoeft voor mij dan niet. Andere keuzes maken puur omdat het andere keuzes zijn, spreekt mij niet zo aan.
Ik vond het juist enorm tegenvallen omdat de game op tenminste één cruciaal punt domweg tegen je liegt en op andere punten desinformatie voert die er alleen maar in zitten puur om je op het verkeerde been te zetten. Maakt niet uit hoe goed je zelf aanwijzingen interpreteert, aan het eind blijkt gewoon dat wat de game jou getoond heeft domweg niet de waarheid was... Niks slims aan en heb er nogal een vervelende smaak aan overgehouden. Hielp ook niet dat ik de game na Beyond gespeeld heb denk ik. Het was voor mij erg duidelijk dat ze ten tijde van Heavy Rain nog niet zo goed waren in het trucje als bij Beyond, die vond ik in ieder geval qua 'polish' een stuk beter (en verhaal lag me ook meer). Voor de tijd waarin hij uitkwam kan ik me wel voorstellen dat het toen indrukwekkender was en dat het wellicht daarom bij veel mensen veel positiever in de herinnering zit.steefje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:27:
[...]
Ja zeker. Vond het verhaal zo enorm vet van Heavy Rain, gewoon omdat je letterlijk een spannende thriller speelt. Detroid is gewoon een goede game, maar het verhaal trekt me iets minder.
Gamertag: FinrazielNL
Als je PES wil proberen kan je altijd de lite versie even downloaden. Daar kan je geen seizoenen mee spelen, maar om te kijken of je het wat vindt gameplaygewijs is er wel prima mee te doen.bram1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:08:
Al gespeeld beide, maar Detroit wil ik nog wel een keer opnieuw doen. Jammer van PES aan de andere kant.
Nice! Voetbal geen interesse in, maar Detroid wilde ik altijd al een keer halen

It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
Net mij Pro opengemaakt en de heatsink doorgeblazen met een compressor en verder al het andere ook meegepakt. Fingers crossed, maar tot nu toe doodstil. Zijkanten zaten ook helemaal dicht met stof, dus het was wel nodig.

Vind het wel nice, maar wel raar dat het last minute zo veranderd.BlackEyedAngel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:58:
Nice! Voetbal geen interesse in, maar Detroid wilde ik altijd al een keer halen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja 3 schroefjes achter, 2 onder (die hoef je er ook niet perse meer in te doen) en 5 bovenop de power supply. Zo gepiept.-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:10:
@bram1984 Wat moet je daar allemaal voor loshalen? Heb je daar een guide voor gebruikt ?
YouTube: PS4 Pro proper cleaning and maintenance without damage
Ik heb geen compressor, maar een busje perslucht zal ook werken? Mss moet ik dat ook maar eens gaan doen ...
Lijkt me wel. Sowieso een stukje onderhoud wat je eigenlijk eens in de paar maanden zou moeten doen.-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:20:
Ik heb geen compressor, maar een busje perslucht zal ook werken? Mss moet ik dat ook maar eens gaan doen ...
Nou, eerlijk gezegd zou dat niet nodig moeten zijn. De gemiddelde consument komt daar niet uit ...bram1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:23:
[...]
Lijkt me wel. Sowieso een stukje onderhoud wat je eigenlijk eens in de paar maanden zou moeten doen.
Perslucht werkt prima, hou de bus wel zo veel mogelijk recht.-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:20:
PSN ID: Beest41
Ja die is gek. Samen met de magnetron, de oven, de koelkast en natuurlijk de tv...bram1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:23:
[...]
Lijkt me wel. Sowieso een stukje onderhoud wat je eigenlijk eens in de paar maanden zou moeten doen.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Maak jij die nooit schoon? Ik wel regelmatig. Je kunt ze verder niet zo makkelijk openmaken, maar die dingen zijn dan ook iets anders gebouwd.Flagg schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:58:
[...]
Ja die is gek. Samen met de magnetron, de oven, de koelkast en natuurlijk de tv...
Meh, Detroit heb ik al, dus daar schiet ik weer weinig mee op met deze PSN+ games. Maar anderzijds: Kan de disc versie nu verkopen.
Voor degene die twijfelen zou ik Detroit toch zeker aanraden (zeker nu het gratis is) om te spelen. Ik ben niet het gemiddelde voorbeeld aangezien ik de games van QD speel vanaf Fahrenheit (PS2 heuj), maar daardoor ook weer moest inkomen in Detroit. Ik was eigenlijk bang dat het saai ging worden na Fahrenheit, Heavy Rain en Beyond, maar als je even doorzet wordt het écht interessant en je gaat toch voor een paar interessante keuzes staan.
Ik heb wat chapters herspeeld en zit nu op 82% van de trophies, voor de resterende moet ik nog eens een volledige playrhough doen, maar dat staat zeker eens in de planning:) (Nu nog de tijd hebben...)
Voor degene die twijfelen zou ik Detroit toch zeker aanraden (zeker nu het gratis is) om te spelen. Ik ben niet het gemiddelde voorbeeld aangezien ik de games van QD speel vanaf Fahrenheit (PS2 heuj), maar daardoor ook weer moest inkomen in Detroit. Ik was eigenlijk bang dat het saai ging worden na Fahrenheit, Heavy Rain en Beyond, maar als je even doorzet wordt het écht interessant en je gaat toch voor een paar interessante keuzes staan.
Ik heb wat chapters herspeeld en zit nu op 82% van de trophies, voor de resterende moet ik nog eens een volledige playrhough doen, maar dat staat zeker eens in de planning:) (Nu nog de tijd hebben...)
In de categorie verse geruchten: Sony is naar verluidt bezig om Remedy op te kopen.
https://www.resetera.com/...idding-for-remedy.126997/
http://www.pushsquare.com...ony_realistically_acquire
Ik gaf deze studio toevallig vorige week als voorbeeld naar aanleiding van de geruchten dat men bezig is met het verkrijgen van nieuwe studio's. Sterke focus op singleplayer titels. Dat zou wat kunnen worden met Sony erachter.
https://www.resetera.com/...idding-for-remedy.126997/
http://www.pushsquare.com...ony_realistically_acquire
Ik gaf deze studio toevallig vorige week als voorbeeld naar aanleiding van de geruchten dat men bezig is met het verkrijgen van nieuwe studio's. Sterke focus op singleplayer titels. Dat zou wat kunnen worden met Sony erachter.
Ik heb vrij weinig met die studio, maar Sony zal er wel iets moois van maken.
Ik zou liever hebben dat ze Ready At Dawn eens kopen. Of Bluepoint Games, Kojima studios...
Ik zou liever hebben dat ze Ready At Dawn eens kopen. Of Bluepoint Games, Kojima studios...
Dat betekend niet dat er dan geen onderhoud nodig is. Als je de PS veel gebruikt dan moet je zo nu en dan de boel gewoon even schoonmaken. Als je dat zelf niet kunt dan zoek je iemand die dat wel kan. Dat doe ik bijvoorbeeld ook jaarlijks voor mijn auto APK-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:26:
[...]
Nou, eerlijk gezegd zou dat niet nodig moeten zijn. De gemiddelde consument komt daar niet uit ...
Let op met perslucht. Niet te dichtbij en recht op houden. Anders krijg je condensvorming op je electronica...-SaveMe- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:20:
Dan liever Insomniac in plaats van RaD. En Bluepoint is goed (de beste) in ports, ik zie niet in waarom je hen zou moeten kopen. Kojima zou kunnen, maar volgens mij niet noodzakelijk. Die zijn al zo goed als van Sony met die engine van Guerilla. Sony heeft hem ook geholpen die studio op te zetten.Anton.net schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:20:
Ik heb vrij weinig met die studio, maar Sony zal er wel iets moois van maken.
@-SaveMe- Ik heb besloten later deze week ook de koelpasta en thermal pads te vervangen. Net een en ander besteld. Laat wel even weten wat het resultaat is.
[ Voor 12% gewijzigd door bram1984 op 03-07-2019 15:40 ]
Dus dan mag je de PS4 helemaal uit elkaar halen. Ik heb het ook geprobeerd, maar ik kreeg de kabel van de powersupply connector naar het moederbord niet los...succes!bram1984 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:38:
[...]
@-SaveMe- Ik heb besloten later deze week ook de koelpasta en thermal pads te vervangen. Net een en ander besteld. Laat wel even weten wat het resultaat is.
PSN ID Binloading_nl
Haha ja dat klopt grotendeels wel. Aan die kabel zat ik toevallig ook te wrikken gisteren, maar met een beetje beleid moet dat lukken. Waar ik het meeste tegenop zie is al die kabeltjes weer in de juiste poort pluggen bij het in elkaar zetten.steefje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:23:
[...]
Dus dan mag je de PS4 helemaal uit elkaar halen. Ik heb het ook geprobeerd, maar ik kreeg de kabel van de powersupply connector naar het moederbord niet los...succes!
Ik luister nog wel een jaartje naar de stofzuiger. Heb toch een headset op ...
Ik ook soms, maar lang niet altijd. En er spelen bovendien meer mensen op bij ons thuis.-SaveMe- schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:38:
Alleen gaat hij vroeg of laat throttlen en dat ga je wel merken-SaveMe- schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:38:
Dan grijp ik in418O2 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:55:
[...]
Alleen gaat hij vroeg of laat throttlen en dat ga je wel merken
Foto's makenbram1984 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:32:
[...]
Haha ja dat klopt grotendeels wel. Aan die kabel zat ik toevallig ook te wrikken gisteren, maar met een beetje beleid moet dat lukken. Waar ik het meeste tegenop zie is al die kabeltjes weer in de juiste poort pluggen bij het in elkaar zetten.
Dat valt serieus nog erg mee. Kan je weinig fout aan doenbram1984 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:32:
[...]
Haha ja dat klopt grotendeels wel. Aan die kabel zat ik toevallig ook te wrikken gisteren, maar met een beetje beleid moet dat lukken. Waar ik het meeste tegenop zie is al die kabeltjes weer in de juiste poort pluggen bij het in elkaar zetten.
PSN ID Binloading_nl
Ik bedoelde om kabel positie te onthoudenbram1984 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:02:
[...]
Waarschijnlijk ziet het eruit zoals hieronder.
https://m.imgur.com/a/420nWq8
Yup, lijkt het mij zeer zeker!
Overigens, ben jij bekend met Boundless? Ook van Square Enix, voxel building game, MMO, sinds september al 4000+ uren ingestoken!!
Ken ik niet, zal het eens opzoeken...Aenea schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:54:
[...]
Yup, lijkt het mij zeer zeker!
Overigens, ben jij bekend met Boundless? Ook van Square Enix, voxel building game, MMO, sinds september al 4000+ uren ingestoken!!
Deze wordt lekker old skool...
Is inmiddels een hoop veranderd en binnenkort komt er grote update met oa. Farming er bij enzo...
Doe je ook nog wat anders met je leven dan?
Time is never wasted when you're wasted all the time.
Ik zou willen dat ik zoveel tijd had om te gamenPhase schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:08:
[...]
Doe je ook nog wat anders met je leven dan?Iedere maand 400 van de 720 uur gamen is wel erg veel
Ja hoe werkt precies? Ben ik ook wel benieuwd naar. Dat is een uurtje of 14 per dag gemiddeld? Nog een uurtje of 8 slapen en dan nog 6 uur over om te eten, sociaal te zijn en te werken?Phase schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:08:
[...]
Doe je ook nog wat anders met je leven dan?Iedere maand 400 van de 720 uur gamen is wel erg veel
Zelfde principe als de Commando games, maar terwijl ik die echt enorm veel heb gespeeld hebben de vorige 2 Desperados me redelijk koud gelaten. Vond de Commandos reeks veel uitdagender en WW2 interresanter dan wilde westen.-SaveMe- schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 01:56:
[...]
Deze wordt lekker old skool...
[YouTube: DESPERADOS 3 "Closed Beta" Gameplay Trailer (2019) PS4 / Xbox One / PC]
Maar misschien deze wel weer want heb dat soort games hele tijd niet meer gespeeld.
In welk land woon jij dat de dagen 28 uur duren? Daar wil ik ook heen namelijkbram1984 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:23:
[...]
Ja hoe werkt precies? Ben ik ook wel benieuwd naar. Dat is een uurtje of 14 per dag gemiddeld? Nog een uurtje of 8 slapen en dan nog 6 uur over om te eten, sociaal te zijn en te werken?
Zou wel lekker zijn toch?B-Real schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:35:
[...]
In welk land woon jij dat de dagen 28 uur duren? Daar wil ik ook heen namelijk
Klein miscalculatie denk ik, maar dan nog lijkt me 4000 uur in 10 maanden (= 400 uur per maand = 13 uur per dag uitgaande van 30 dagen in een maand) niet helemaal healthy, zeg maar.
Komt gelukkig ook een Commandos Remaster aan heAlbinoraptor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:23:
[...]
Zelfde principe als de Commando games, maar terwijl ik die echt enorm veel heb gespeeld hebben de vorige 2 Desperados me redelijk koud gelaten. Vond de Commandos reeks veel uitdagender en WW2 interresanter dan wilde westen.
Maar misschien deze wel weer want heb dat soort games hele tijd niet meer gespeeld.
Maar beter zou zijn als de developers van deze game ook even nieuw deeltje Commandos gaan maken.
Shadow Tactics was iig geweldig, heb je die al gespeeld?
Ja klopt, ik hoop eigenlijk dat ze ook alle levels van 1 in die remaster van Commandos 2 duwen, want die heb ik toch echt kapot gespeeld, heb zo'n gevoel dat ik eerste 12 levels nog zo uit mijn hoofd ken.SemperFidelis schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:53:
[...]
Komt gelukkig ook een Commandos Remaster aan he
Maar beter zou zijn als de developers van deze game ook even nieuw deeltje Commandos gaan maken.
Shadow Tactics was iig geweldig, heb je die al gespeeld?
Shadow tactics staat op wish-list om dit weekend te kopen, zodat ik komende weken in vakantie me kan vermaken.
Ja slim! Zou wel wachten op een sale, had hem toen voor 19 euro en tegenwoordig is die zelfs wel eens 13 euro. Dus zou er geen 50 euro voor neerleggenAlbinoraptor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:57:
[...]
Ja klopt, ik hoop eigenlijk dat ze ook alle levels van 1 in die remaster van Commandos 2 duwen, want die heb ik toch echt kapot gespeeld, heb zo'n gevoel dat ik eerste 12 levels nog zo uit mijn hoofd ken.
Shadow tactics staat op wish-list om dit weekend te kopen, zodat ik komende weken in vakantie me kan vermaken.
Ja had gezien dat hij in sale was, maar ik ken mezelf als het idd zo goed als gezegd en verslavend als Commandos, had ik te weinig slaap gekregen deze week, in vakantie is dat niet zo'n probleem.SemperFidelis schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:24:
[...]
Ja slim! Zou wel wachten op een sale, had hem toen voor 19 euro en tegenwoordig is die zelfs wel eens 13 euro. Dus zou er geen 50 euro voor neerleggen
Ja had gezien dat hij in sale was, maar ik ken mezelf als het idd zo goed als gezegd en verslavend als Commandos, had ik te weinig slaap gekregen deze week, in vakantie is dat niet zo'n probleem.SemperFidelis schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:24:
[...]
Ja slim! Zou wel wachten op een sale, had hem toen voor 19 euro en tegenwoordig is die zelfs wel eens 13 euro. Dus zou er geen 50 euro voor neerleggen
Ga vast weer uren over 1 level doen, te perfectionistisch willen zijn en niet gezien willen worden/geen alarms.
Zo, de eerste playthrough van Sekiro (wat een toffe game!) zit erop, nu is er wel even behoefte aan wat 'rustigers'. Met Edith Finch, Beyond Two Souls, Detroid Become Human en Heavy Rain in de bieb en een mooie boerderij in Farm Simulator moet dat wel goedkomen 
Games waarbij je volle concentratie nodig hebt zijn leuk, maar voorlopig even niet meer
Games waarbij je volle concentratie nodig hebt zijn leuk, maar voorlopig even niet meer
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Zit te twijfelen om toch weer een PS 4 te kopen. Heb hem destijds verkocht omdat ik er niet veel meer mee deed. Een Switch gekocht, maar toch weer behoefte aan wat serieuzere games, zoals Spiderman 4. Enige twijfel Pro of gewone. Beide toch weer een flinke uitgave..
iemand tips? ;-)
iemand tips? ;-)
Zoekfunctie gebruiken...De vraag is al zo vaak gesteld.NeP2013 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:00:
Zit te twijfelen om toch weer een PS 4 te kopen. Heb hem destijds verkocht omdat ik er niet veel meer mee deed. Een Switch gekocht, maar toch weer behoefte aan wat serieuzere games, zoals Spiderman 4. Enige twijfel Pro of gewone. Beide toch weer een flinke uitgave..
iemand tips? ;-)
PSN ID Binloading_nl
Uit het roze balkje hieronder:NeP2013 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:00:
Enige twijfel Pro of gewone.
(...)
iemand tips? ;-)
Grote boze Moderator schreef :
Geen aankoopadviesvragen over Slim vs Pro, gebruik de zoekfunctie
Wat voor tips? Je kant toch de verschillen tussen beide eenvoudig opzoeken, kijken wat je zelf belangrijk vindt en op basis daarvan een beslissing nemen?NeP2013 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:00:
iemand tips? ;-)
Oeps, niet gezien! Excuus!!
Ik ga wel even zoeken in dat geval. Was eigenlijk meer benieuwd of meer mensen die stap van normale naar pro hebben gezet. Ik heb al een Switch - qua gfx niet super en een 4K tv. Vandaar dat ik meer neig naar de pro. Is 377 een goede prijs of zijn ze in het verleden ook goedkoper geweest?
Ik ga wel even zoeken in dat geval. Was eigenlijk meer benieuwd of meer mensen die stap van normale naar pro hebben gezet. Ik heb al een Switch - qua gfx niet super en een 4K tv. Vandaar dat ik meer neig naar de pro. Is 377 een goede prijs of zijn ze in het verleden ook goedkoper geweest?
€377 is een prima prijs voor een Pro.
Volgens mij zijn ze in het verleden wel iets goedkoper geweest maar hij is elke euro waard
Volgens mij zijn ze in het verleden wel iets goedkoper geweest maar hij is elke euro waard
[ Voor 15% gewijzigd door Superkiwi op 04-07-2019 13:16 ]
Ik vond Edith Finch een leuke afwisseling tussen de meeste "ALS HET BEWEEGT SCHIET IK HET KAPOT/MAAK IK HET DOOD!" spellen die ik doorgaans speeldvdkiwi schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:59:
Zo, de eerste playthrough van Sekiro (wat een toffe game!) zit erop, nu is er wel even behoefte aan wat 'rustigers'. Met Edith Finch, Beyond Two Souls, Detroid Become Human en Heavy Rain in de bieb en een mooie boerderij in Farm Simulator moet dat wel goedkomen
Net als Everybody's gone to the rapture en Gone home, dat waren ook meer een soort walking sims/mystery puzzelers met een interessant verhaal en setting. Geen jumpscares of adrenaline/NOPE! aanjagende spellen zoals Amnesia en Soma.
The vanishing of Ethan Carter schijnt ook een beetje zo'n spel te zijn, moet ik maar eens naar kijken
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ahh, maar het enige wat het echt gemeen heeft met Minecraft is de voxel graphic style, de rest is totaal anders. Minecraft vind ik zelf ook echt helemaal niks!-SaveMe- schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:45:
@Aenea Lijkt me teveel minecraft en die vind ik niks, stijltje trekt me ook niet zo. En op zich ben ik meer van de singleplayer en niet zo van de MMO's ...
En het is een MMO maar je kan het prima solo spelen, heb ik de eerste maanden ook gedaan...
Als je ziek thuis zit of weken in ziekenhuis ligt vanwege kanker dan is er niet zo heel veel anders te doen moet ik zeggen en is het juist heel fijn om te kunnen verdwijnen in een game!Phase schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:08:
[...]
[ Voor 32% gewijzigd door Aenea op 04-07-2019 15:14 ]
Ah ja, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen inderdaad. In ieder geval sterkte ermee, en game on zou ik zeggen!Aenea schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Als je ziek thuis zit of weken in ziekenhuis ligt vanwege kanker dan is er niet zo heel veel anders te doen moet ik zeggen en is het juist heel fijn om te kunnen verdwijnen in een game!
Time is never wasted when you're wasted all the time.
Die Voxels graphics trek ik dus ook niet echt. DQ heeft net dat beetje extra grafisch dat het te pruimen valt. En de gameplay is erg leuk. Maar mss ga ik het nog wel eens proberen. Zijn alleen zoveel games om te spelen.Aenea schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Ahh, maar het enige wat het echt gemeen heeft met Minecraft is de voxel graphic style, de rest is totaal anders. Minecraft vind ik zelf ook echt helemaal niks!
En het is een MMO maar je kan het prima solo spelen, heb ik de eerste maanden ook gedaan...
[...]
Als je ziek thuis zit of weken in ziekenhuis ligt vanwege kanker dan is er niet zo heel veel anders te doen moet ik zeggen en is het juist heel fijn om te kunnen verdwijnen in een game!
En die ziekte, da's niet best. Sterkte en gezondheid!
Beterschap en sterkte!Aenea schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Ahh, maar het enige wat het echt gemeen heeft met Minecraft is de voxel graphic style, de rest is totaal anders. Minecraft vind ik zelf ook echt helemaal niks!
[...]
Your Friendly Neighborhood Moderator
na al het 'slechte' nieuws dat gamen slecht is, is het ook mooi om te lezen dat naast het alledaagse voor de meesten hier, dat gamen voor sommigen ook echt een soort van positieve invloed kan hebben (voor zover dat kan uiteraard).
ik kan me herinneren dat er een paar mensen een ssd in de ps4 pro hebben zitten en dat het wat scheelt qua laadtijd. Ik vraag me af hoeveel dat scheelt. Bij de meeste games zal het verschil van een paar seconden niet wereldschokkend zijn, maar een game als horizon, dat zou fijn zijn als dat significant korter zou zijn. Iemand die het verschil weet?
ik kan me herinneren dat er een paar mensen een ssd in de ps4 pro hebben zitten en dat het wat scheelt qua laadtijd. Ik vraag me af hoeveel dat scheelt. Bij de meeste games zal het verschil van een paar seconden niet wereldschokkend zijn, maar een game als horizon, dat zou fijn zijn als dat significant korter zou zijn. Iemand die het verschil weet?
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Tik op Google en YouTube eens "PS4 SSD VS. HDD" in.Dxue schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:29:
na al het 'slechte' nieuws dat gamen slecht is, is het ook mooi om te lezen dat naast het alledaagse voor de meesten hier, dat gamen voor sommigen ook echt een soort van positieve invloed kan hebben (voor zover dat kan uiteraard).
Hier zou iemand echt eens een goed artikel/video over moeten maken. Gat in de markt!NeP2013 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:00:
iemand tips? ;-)
Ik heb laatst ook een SSD erin gezet en dat had ik veel eerder moeten doen!Dxue schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:29:
Bij Destiny 2 scheelt het enorm mbt het laden van het menu en de quests (options en touchpad). Het menu van de PS4 reageert ook sneller.
Ook al is/lijkt het minimaal, ieder mag voor zichzelf bepalen of je het geld eraan uit wil geven.
Koop geen goedkope SSD, sommige hebben problemen met grote bestanden.
Een crucial mx500 heb ik gekocht, aanrader!
Sterkte.Aenea schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Gisteren ben ik er eens lekker voor gaan zitten en heb ik mijn Pro een grote onderhoudsbeurt gegeven. Ik ben overigens verre van technisch en heb alles via guides gedaan. Dus als ik het kan, kan iedereen het. 
Ik heb de koelpasta volledig verwijderd en Thermal Grizzly Conductonaut (vloeibaar metaal) aangebracht op de APU en heatsink. Was wel even pielen omdat dit spul niet op de transistors rond de CPU mag komen. Die heb ik afgeplakt met elektrisch tape. Kun je overigens laten zitten bij het in elkaar zetten. Vloeibaar metaal is best vage shit (zie Terminator 2). Het is wat lastig uit te smeren, maar de aanhouder wint.
Daarnaast heb ik alle thermal pads vervangen (ook met Thermal Grizzly, nr. 8 ). Die zitten op het geheugen en de VRAM modules (als ik het goed zeg). Die zijn nu allemaal volledig bedekt, waar ze uit de fabriek echt maar voor de helft zijn bedekt. Dat had Sony samen met de koelpasta echt wel even iets beter kunnen doen. Hopelijk is dit beter gedaan in de PS5 straks.
Pro draait inmiddels weer en hij is inderdaad aanzienlijk stiller. In Spider-Man is hij bijvoorbeeld zo goed als niet hoorbaar. Days Gone laat de fan wel iets harder draaien, maar als de oude situatie standje 10 was, is het nu variërend tussen standje 2 en 4.
Ik heb deze 2 guides gebruikt, voor de geïnteresseerden:
https://imgur.com/a/420nWq8
Ik heb de koelpasta volledig verwijderd en Thermal Grizzly Conductonaut (vloeibaar metaal) aangebracht op de APU en heatsink. Was wel even pielen omdat dit spul niet op de transistors rond de CPU mag komen. Die heb ik afgeplakt met elektrisch tape. Kun je overigens laten zitten bij het in elkaar zetten. Vloeibaar metaal is best vage shit (zie Terminator 2). Het is wat lastig uit te smeren, maar de aanhouder wint.
Daarnaast heb ik alle thermal pads vervangen (ook met Thermal Grizzly, nr. 8 ). Die zitten op het geheugen en de VRAM modules (als ik het goed zeg). Die zijn nu allemaal volledig bedekt, waar ze uit de fabriek echt maar voor de helft zijn bedekt. Dat had Sony samen met de koelpasta echt wel even iets beter kunnen doen. Hopelijk is dit beter gedaan in de PS5 straks.
Pro draait inmiddels weer en hij is inderdaad aanzienlijk stiller. In Spider-Man is hij bijvoorbeeld zo goed als niet hoorbaar. Days Gone laat de fan wel iets harder draaien, maar als de oude situatie standje 10 was, is het nu variërend tussen standje 2 en 4.
Ik heb deze 2 guides gebruikt, voor de geïnteresseerden:
https://imgur.com/a/420nWq8
Lijkt me iets mooi's voor in de op, kunnen we de tw daarheen later verwijzen...ok?KanARIEpietjes schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:47:
[...]
Hier zou iemand echt eens een goed artikel/video over moeten maken. Gat in de markt!
10 second ninja DONE
De reviews van Sea of Solitude komen binnen.
Iemand die dit gaat kopen?
Even een review gekeken, maar dit wordt geen game voor mij. Te middelmatig en teveel andere betere games ...Anton.net schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:29:
Nah, komt zo rond de kerst waarschijnlijk wel in de PSPlusAnton.net schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:29:
En dan nog gaat hij niet gespeeld wordenVrijdag schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:26:
[...]
Nah, komt zo rond de kerst waarschijnlijk wel in de PSPlus
Het is ook wel ergens goed voor, een flinke backlog en gebrek aan tijd.
Zo kan ik mezelf de laatste tijd best prima beheersen om niet mee te gaan in hyping van games. Een goed voorbeeld is Spiderman. Bij de launch van Spiderman op de PS4 heb ik mezelf (nog net) kunnen bedwingen om 'm te halen, maar tijdens de afgelopen sale heb ik dit pareltje opgepikt voor 3 tientjes. En een pareltje is het, makkelijk 60 Euro waard maar die 30 is snel verdiend
Gisteren afgesloten met een platinum trophy, en werkelijk elke minuut was een genot om te spelen. Denk dat ik 'm in New Game + ook nog wel een keer ga doorlopen. Het vechten en het slingeren verveelt gewoon niet. De enige reden waarom ik 5 keer de metro heb gepakt is om de trophy te halen.
Insomniac Games is (mede ook door de Batman Arkham games) voor mij toch wel 1 van mijn favo ontwikkelaars.
Zo kan ik mezelf de laatste tijd best prima beheersen om niet mee te gaan in hyping van games. Een goed voorbeeld is Spiderman. Bij de launch van Spiderman op de PS4 heb ik mezelf (nog net) kunnen bedwingen om 'm te halen, maar tijdens de afgelopen sale heb ik dit pareltje opgepikt voor 3 tientjes. En een pareltje is het, makkelijk 60 Euro waard maar die 30 is snel verdiend
Gisteren afgesloten met een platinum trophy, en werkelijk elke minuut was een genot om te spelen. Denk dat ik 'm in New Game + ook nog wel een keer ga doorlopen. Het vechten en het slingeren verveelt gewoon niet. De enige reden waarom ik 5 keer de metro heb gepakt is om de trophy te halen.
Insomniac Games is (mede ook door de Batman Arkham games) voor mij toch wel 1 van mijn favo ontwikkelaars.
Rocksteady zit achter de Arkham games @Denman.
Shikata ga nai.
Arkham is inderdaad niet van Insomniac.Denman schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:25:
Het is ook wel ergens goed voor, een flinke backlog en gebrek aan tijd.
Verder met je eens. Ik heb 'm als niet trophy hunter ook op platinum en start 'm zeer regelmatig nog op. Laatste dagen verder gegaan met mijn NG+ playthrough op ultimate difficulty met het nieuwe pak. Verveelt nooit.
Whoops je hebt gelijk! Maakt voor de rest van mijn betoog verder geen verschilShinobi-vs-Gast schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:46:
Rocksteady zit achter de Arkham games @Denman.
Yep. Ga NG+ zeer binnenkort ook opstarten.bram1984 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:31:
[...]
Arkham is inderdaad niet van Insomniac.
Verder met je eens. Ik heb 'm als niet trophy hunter ook op platinum en start 'm zeer regelmatig nog op. Laatste dagen verder gegaan met mijn NG+ playthrough op ultimate difficulty met het nieuwe pak. Verveelt nooit.
[ Voor 45% gewijzigd door Denman op 06-07-2019 14:33 ]
Je had hem eerder al getipt, maar was er bij mij nog niet van gekomen. Extra bonus dat ie nu in de Plus zat. Horizon Chase Turbo is inderdaad verslavend leuk!Sagat schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:24:
[...]
oh gawd...... @dvdkiwi krijgt deze game nu ook, mijn 1e plekken!
Volgens mij zie ik jouw PSN bij mij nog niet in de rankings. Wat is jouw PSN?
Zie pmralph075 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:42:
[...]
Je had hem eerder al getipt, maar was er bij mij nog niet van gekomen. Extra bonus dat ie nu in de Plus zat. Horizon Chase Turbo is inderdaad verslavend leuk!
Volgens mij zie ik jouw PSN bij mij nog niet in de rankings. Wat is jouw PSN?
10 second ninja DONE
Hee? Dit topic was vanmiddag toch dicht? Zag ook geen deel 11 of een topicserieknopje.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Let op:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alle PS5 discussie moet in: [PS5 / Playstation 5] Speculaties & Geruchten
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- [PS] Playstation Plus
- Voor PS5 kun je terecht in [PS5] (ZT) Het aanloop naar release topic en [PS5] Het pre-release kroeg topic.
- Voor aanbiedingen van games, de console en accesoires: Console Budget Gaming topic
- Bij technische issues met de PS4: Problemen en garantieafhandelingen
- Geen PS4 vs Xbox discussies.
- Geen aankoopadviesvragen over Slim vs Pro, gebruik de zoekfunctie.
- Geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- Let op het gebruik van afkortingen; schrijf (minder bekende) titels voluit.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alle PS5 discussie moet in: [PS5 / Playstation 5] Speculaties & Geruchten
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- [PS] Playstation Plus
- Voor PS5 kun je terecht in [PS5] (ZT) Het aanloop naar release topic en [PS5] Het pre-release kroeg topic.
- Voor aanbiedingen van games, de console en accesoires: Console Budget Gaming topic
- Bij technische issues met de PS4: Problemen en garantieafhandelingen
- Geen PS4 vs Xbox discussies.
- Geen aankoopadviesvragen over Slim vs Pro, gebruik de zoekfunctie.
- Geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- Let op het gebruik van afkortingen; schrijf (minder bekende) titels voluit.