Jorgen schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:31:
[...]
Hoe zit dit nu precies met de verschillende versies? Zijn het 3 losse games, of moet je voor de VR-versie bijv. ook de normale hebben omdat het een DLC betreft? En de Bikes? Op reddit las ik dat mensen problemen hebben om Bikes los te kopen, terwijl het een losse game zou zijn.
Zijn ze ook nog steeds de moeite waard? Op de filmpjes ziet het er mooi uit, maar hoe verhoudt het zich bijv. tot The Crew 2, F1 2018, GT Sport of een andere recente racer?
DriveClub & DriveClub VR zijn 2 aparte games. DriveClub Bikes is een betaalde uitbreiding voor DriveClub welke je ook als standalone versie kunt kopen. Indien je eenmaal DriveClub gekocht hebt kun je DriveClub Bikes niet meer als standalone versie aanschaffen. Je bent dan verplicht om de DLC add-on versie aan te schaffen. Maar dat is niet erg want de uitbreiding is vele malen goedkoper dan wanneer je de stand alone versie zou aanschaffen. Dus ook in die volgorde aanschaffen als je beide versies wil hebben
DriveClub lijkt in opzet heel erg op de Project Gotham Serie van vroeger (welke in deel 4 ook motors erbij kreeg). Ik kan DriveClub het beste een semi-arcade racer noemen. Het is niet zo realistisch racen als GT Sports maar wel realistischer als bijvoorbeeld een The Crew welke je noemde.
Een van de dingen waarin je dit merkt is dat in DriveClub een uniek score systeem heeft zodat je zelfs wanneer je echt niet kunt racen een paar puntjes kunt pakken om niet als laatste te eindigen. Stel je voor dat elke baan verschillende checkpoints heeft en tussen 2 checkpoints zijn er een soort mini missies. Dit kan variëren van: Wie heeft de hoogste topsnelheid op dit stuk? / Wie heeft de langste drift? / Wie heeft het beste de ideale racelijn gevolgd? Enzovoorts. Deze punten gebruik je dan weer om te levelen en zo meer content en auto's vrij te spelen.
Het leuke aan dit systeem is dat je hierdoor niet direct een race hoeft te herstarten indien je halverwege een fatale fout maakt en daardoor niet meer eerste kan worden. Zie onderstaand filmpje voor meer uitleg. Al gaat de uitleg van dit filmpje met name over multiplayer maar hetzelfde principe geldt voor AI tegenstanders. Die doen ook mee met de challenges.
Ben ik gedeeltelijk met je eens. In GT Sports zit echt alle grafische aandacht op de auto's zelf, maar vind ik de omgevingen niet zo heel spectaculair uitzien tijdens het racen. In DriveClub zijn de auto's minder gedetailleerd maar zijn de omgevingen echt mooi gemaakt. Met name alle achtergronden zien veel rijker en dieper uit dan in GT Sports en bevatten meer details. En zoals je aangeeft heeft DriveClub de meest realistische regendruppels op het raam die ik ooit in een racegame heb gezien.
Ook belichting zoals de zonnestralen die via het raam je cockpit naar binnen schijnen en stofdeeltjes op het raam vind ik beter uitzien in DriveClub, zelfs al is DriveClub maar in 1080P en bevat deze geen HDR.
Ik denk dat ik het verschil het beste kan omschrijven dat GT Sports zich compleet focust op het creëren van de meest realistische uitziende auto's en race physics terwijl DriveClub meer de focus legt op de ambiance en race-ervaring zoals de omgevingen en weerseffecten. Onderstaand een vergelijkingsvideo tussen DriveClub en andere populaire racers, een video over de Dynamic Weather patch welke op een later moment is uitgebracht en een replay van een volledige race. Dat moet je vast wel voldoende info geven
[
Voor 17% gewijzigd door
ThaBEN op 08-06-2019 11:08
]