[Voetbal] Centraal Voetbaltopic 2018/2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 211 Laatste
Acties:
  • 319.630 views

Onderwerpen

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:11
Ik zie net voor het eerst die elleboog van Onana. Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. De Jong heeft natuurlijk de publieke opinie niet mee met dat aanstelleritis gedrag en gezeik wat ie al seizoenen tentoonstelt.

Maar ondanks dat t wel meevalt mag t natuulijk absoluut niet en zal de aanklager hier denk ik wel een wedstrijd schorsing opgooien.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat lijkt me niet (hoewel ik me er wel in zou kunnen vinden), de scheids heeft de situatie beoordeeld als een schwalbe van de Jong. Dit is niet een losstaande situatie.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Onana duwt De Jong weg met zijn elleboog, omdat hij zijn hand niet vrij had, want hij had de bal in zijn handen. Dat duwen mag wellicht ook niet, maar vind ik wel begrijpelijk na die volledig overbodige en irritante overtreding die De Jong daarvoor maakt op Onana. Om over het gedrag van De Jong na dat duwtje maar niet te beginnen :'(

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-01 22:22
Hier nog een gifje van de Jong + Onana:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dmBFU9/jong.gif

Ik vond het wel degelijk een stevige overtreding - en idd.. het toneelspel van de Jong zorgt ervoor dat er geen actie wordt ondernomen.

[ Voor 40% gewijzigd door stfn345 op 23-09-2018 23:57 ]

• OPSLAGHOND
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
razorhead schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:34:
Hier nog een gifje van de Jong + Onana:

https://ibb.co/kEi7bp

Ik vond het wel degelijk een stevige overtreding - en idd.. het toneelspel van de Jong zorgt ervoor dat er geen actie wordt ondernomen.
Rood voor de actie, dat de uitvoering zwak is doet er niet toe.
Theater voorkomt i.i.g. de rode kaart.

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Opmerkelijk nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/22...ens-agressief-gedrag.html

Nou vind ik het sowieso wel apart dat een dikbetaalde prof met de trein gaat in plaats van lease auto van de club maar dan ook nog zo krenterig zijn om geen kaartje te kopen? :P

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 21:53
lateef schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:25:
Onana duwt De Jong weg met zijn elleboog, omdat hij zijn hand niet vrij had, want hij had de bal in zijn handen. Dat duwen mag wellicht ook niet, maar vind ik wel begrijpelijk na die volledig overbodige en irritante overtreding die De Jong daarvoor maakt op Onana. Om over het gedrag van De Jong na dat duwtje maar niet te beginnen :'(
Welke overtreding? Dat is gewoon een duel buiten de 5m. Onana heeft gewoon enorm geluk gehad, zal vast niet bestraft worden maar belachelijk is het wel.

• Snowdog
OPSLAGHOND schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:53:
[...]

Rood voor de actie, dat de uitvoering zwak is doet er niet toe.
Theater voorkomt i.i.g. de rode kaart.
En blijkbaar ook de penalty. Was een weekje eerder tegen ADO wel anders. Maja blijkbaar is dat tegen ons aller Ajax niet toegestaan. Theater zou niks met de VAR te maken moeten hebben en beweren dat het daardoor zou moeten komen is gewoon een zwaktebod imo.

• lateef
Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:21:
[...]

Welke overtredinrg? Dat is gewoon een duel buiten de 5m.
Zo stellig zou ik daar niet over zijn, naar mijn mening springt De Jong binnen het keepersgebied tegen Onana aan en is het dus een overtreding.

Daarnaast vind ik de ‘elleboog’ van Onana zeker geen stoot en dus wellicht wel een overtreding, maar zeker geen rood en is het gedrag van De Jong daarna wel buitenproportioneel en is het terecht dat hij daar geel voor krijgt en spijtig dat hij daar geen rood voor kan krijgen. Naar mijn mening is dat het meest irritante gedrag wat we tegenwoordig op het voetbalveld zien.

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-12-2025
Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:21:
[...]

Welke overtreding? Dat is gewoon een duel buiten de 5m. Onana heeft gewoon enorm geluk gehad, zal vast niet bestraft worden maar belachelijk is het wel.
Als ik naar de gif van Razorhead kijk, zie ik dat Onana vanuit de 5m omhoog springt en de bal net erbuiten probeert te vangen. Het is moeilijk in te schatten, maar het lijkt erop alsof het contact tussen De Jong en Onana exact op de grens van de 5m plaatsvindt. Dan denk ik toch dat dit achteraf als een overtreding beoordeelt zou moeten worden.

Ik volg het voetbal bij vlagen en pas recentelijk weer een beetje meer, daarbij ken ik Onana niet als een gemene speler. Integendeel: ik kan mij herinneren dat hij eens een flinke schop voor zijn hoofd kreeg van Kramer die destijds nog voor Feyenoord speelde en opstond en door voetbalde alsof er niets gebeurd was. Daar kreeg ik als Feyenoord fan toch respect voor Onana.

Ik heb de neiging om te denken dat Onana in eerste instantie zichzelf breed wilde maken tegen een inkomende De Jong en dan ziet dat deze niet in komt lopen en zich dan toch niet in kan houden en hem een por geeft. Maar ik vind het net te licht voor rood of een strafschop, zeker i.v.m. de onduidelijk situatie er pal voor en de overdreven reactie van De Jong erna.

Ik kan mij wel vinden in het niet ingrijpen van de VAR. Wellicht heeft Onana zijn reputatie een rol gespeeld bij de beslissing van de scheids zowel als bij de VAR?

Normaal gezien vind ik dat het overdreven neervallen om de scheids of de VAR te bespelen best flink bestraft mag worden, maar in dit geval vind ik het toch wel wat zuur voor De Jong.

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-12-2025
lateef schreef op maandag 24 september 2018 @ 01:00:
[...]

Zo stellig zou ik daar niet over zijn, naar mijn mening springt De Jong binnen het keepersgebied tegen Onana aan en is het dus een overtreding.

Daarnaast vind ik de ‘elleboog’ van Onana zeker geen stoot en dus wellicht wel een overtreding, maar zeker geen rood en is het gedrag van De Jong daarna wel buitenproportioneel en is het terecht dat hij daar geel voor krijgt en spijtig dat hij daar geen rood voor kan krijgen. Naar mijn mening is dat het meest irritante gedrag wat we tegenwoordig op het voetbalveld zien.
Onana gaf een por, geen stoot, dus ook geen rood. Maar rood voor De Jong vind ik in eerste instantie ook te zwaar, want hij kreeg wel een por. Zelfs geel vond ik al wat zuur, maar bij nader inzien toch wel gepast.
Het bespelen van de VAR is helaas de nieuwe trend en hij probeert het ook als een stuntel. Ongeveer zoals het tegen beter weten in appeleren voor een ingooi of erger, om de scheids te beïnvloeden.

Ik ben het wel helemaal met je eens, dat het overdreven reageren op lichte acties van een tegenstander het meest irritant is tegenwoordig. Het bespelen van de VAR is helaas de nieuwe trend en dat gaat ten koste van de functie van de VAR.

Bij het zien van de samenvatting had ik de indruk dat de val van Lozano binnen de 16 ook een voorbeeld hiervan was. Hij voelde een licht duwtje en liet zichzelf slim vallen en zwaaide daarbij zijn been onnodig hoog tussen de benen van zijn tegenstander om zo contact onvermijdelijk te maken, volgens mijn indruk althans.

Vervelend naar gedrag met zware consequenties als een scheids of een VAR erin trapt. Terwijl de VAR juist bedoeld was om meer duidelijkheid te verschaffen ....

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 06:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Zo, lekker weekend gehad zo. PSV Ajax volledig afgeschminkt op tactiek en bovenal inzet. (Al is dat op Tweakers natuurlijk zoals verwacht Toch vooral Ajax die het laat liggen i.p.v. de kracht van PSV)

Wat mij opviel;
- zoals vooraf voorspeld is het niet handig om met twee kleine middenvelders tegen de Jong te gaan spelen. Tot Donny inviel won PSV elk luchtduel voorin
- vooral de eerste helft was elke afvallende bal voor PSV, het middenveld van PSV was heer en meester tot Donny inviel al ging PSV toen ook meer met de lange bal spelen
- PSV vocht voor elke bal, (Ajax leek te denken wel even te winnen?)
- Tadic speelde als een natte krant maar was daar ook bijzonder gefrustreerd over
- Zijech raakte geen pepernoot
- Frenkie heb ik gezien bij de duw op Lozano, verder (omdat er geen Ajacied aanspeelbaar was?) alleen maar lopend met de bal. In het NLs elftal speelde ie goed, maar gisteren was t echt helemaal niks.
- Makelie was warrig en liet zich erg kennen bij het geven van kaarten maar vooral bij de elleboog stoot van Onana. Had natuurlijk direct rood moeten zijn, hopelijk is men in Zeist wakker en volgt er nog een schorsing, wat dit soort debiel gedrag hoort niet op het voetbal veld. (En ik neem aan dat Luuks kaart geseponeerd wordt)

Al met al heeft Ajax net 10 minuutjes mee gedaan toen ze aan het begin van de eerste helft wel enigszins fel begonnen maar er was maar 1 ploeg die recht op winst had net als vorig seizoen. Op basis van het povere tactisch domme spel heb ik oprecht medelijden met Ajax fans omdat ze met ten Hag opgescheept zitten.... Zo’n goede spelers en dan hiermee op de proppen komen?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
Tomba schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:32:
Zo, lekker weekend gehad zo. PSV Ajax volledig afgeschminkt op tactiek en bovenal inzet. (Al is dat op Tweakers natuurlijk zoals verwacht Toch vooral Ajax die het laat liggen i.p.v. de kracht van PSV)

Wat mij opviel;
- zoals vooraf voorspeld is het niet handig om met twee kleine middenvelders tegen de Jong te gaan spelen. Tot Donny inviel won PSV elk luchtduel voorin
- vooral de eerste helft was elke afvallende bal voor PSV, het middenveld van PSV was heer en meester tot Donny inviel al ging PSV toen ook meer met de lange bal spelen
- Tadic speelde als een natte krant maar was daar ook bijzonder gefrustreerd over
- Frenkie heb ik gezien bij de duw op Lozano, verder (omdat er geen Ajacied aanspeelbaar was?) alleen maar lopend met de bal. In het NLs elftal speelde ie goed, maar gisteren was t echt helemaal niks.
- Makelie was warrig en liet zich erg kennen bij het geven van kaarten maar vooral bij de elleboog stoot van Onana. Had natuurlijk direct rood moeten zijn, hopelijk is men in Zeist wakker en volgt er nog een schorsing, wat dit soort debiel gedrag hoort niet op het voetbal veld. (En ik neem aan dat Luuks kaart geseponeerd wordt)

Al met al heeft Ajax net 10 minuutjes mee gedaan toen ze aan het begin van de eerste helft wel enigszins fel begonnen maar er was maar 1 ploeg die recht op winst had net als vorig seizoen. Op basis van het povere tactisch domme spel heb ik oprecht medelijden met Ajax fans omdat ze met ten Hag opgescheept zitten.... Zo’n goede spelers en dan hiermee op de proppen komen?
Oke echt een sterke analyse :P
Zelfde tactiek van Ajax als vorig jaar in eindhoven.
Nogal naïef van ten Hag om met 5middenvelders te spelen.
Overigens vond ik PSV ook niet echt heel sterk.
Ajax had geen antwoord op Luuk hij had elke bal.
De Ligt werd wel gemist in het centrum.
Mja dan maar weer 3-0 winnen in A’dam zoals vorig seizoen :o

• Typhone
  • Laatst online: 07:53

Typhone

Who Dares Wins

Leon Zwiers schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:05:
Al dat Ajax Psv geweld verbloemt weer mooi dat onze Gio Feyenoord een goede pot vond spelen. En weer geen Ayoub inbracht.........
Je hebt de uitspraken van Erik nog niet gelezen...

[ Voor 1% gewijzigd door naitsoezn op 27-09-2018 21:48 . Reden: Nacorrectie van bewuste naamsverbastering ]

• Snowdog
Typhone schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:53:
[...]

Jazeker ;). Die naam gebruik ik zo om bij het zoeken snel met bewijs op de proppen kan komen dat ik hem niks vind en nooit ga vinden. Puur omdat hij een sterke selectie heeft nog aan het roer maar visie...?

Instelling en mentaliteit gisteren, in april en vaker inmiddels toch ver te zoeken. In de aanval een debutant laten komen en in de verdediging zonder verdedigers spelen.
Yep, ze hadden Bosz nooit weg moeten doen. Vond dat indertijd ook echt kut dat 'ie naar Ajax ging. Had hem graag bij PSV gezien, hoewel van Bommel mij ook in positieve zin meevalt. Ten opzichte van Cocu iig een hele vooruitgang. Blij dat die weg is.

Maar goed, is natuurlijk ook nog maar de vraag of Bosz het beter had gedaan (al denk ik uiteraard van wel). Ajax is verder zeker nog niet kansloos ofzo, 't is nog een lang seizoen, dus wellicht dat ten Hag de boel nog op de rails krijgt (en het gaat op gisteren na nog niet eens zo slecht I guess). En zelfs gisteren begonnen ze nog vrij sterk aan de wedstrijd. Vervangen zal 'ie iig niet snel worden, tenzij het seizoen echt verloren is (en dan is 't te laat).

• Snowdog
Haha zag trouwens nog even die Studio Voetbal stukjes op de website van de NOS. De Boer heeft moeite om het te zeggen, maar hij noemt uiteindelijk toch PSV een team van "bijna internationale klasse". Dat zegt toch ook wel wat over Ajax dan :P

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Napo schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:43:
[...]

Als dat gebeurt dan heeft Ajax wel een probleem. In de mate dat de ligt gemist wordt tegen PSV denk ik dat het missen van Onana met de vervanger zijnde lamprou je wel een paar stappen achteruit gaat. Een de ligt kan je prima opvangen tegen meer defensieve teams waar je in de eredivisie vaak tegen speelt. Een Lamprou is een stuk minder dan Onane
Niet echt mee eens. Lamprou is een prima keeper, alleen wat te klein voor de echte top. Onana is een vrij onbetrouwbare showbink. Een prima atleet, maar vol rare fratsen. Sterk overgewaardeerd, waarschijnlijk omdat hij veel reddingen heel spectaculair uitvoert. (Waar een andere keeper gewoon een vuist tegen de bal zet combineert Onana dat met een duik waarbij hij met zijn voeten de lat probeert aan te tikken....)
Ik bedoel dit echt niet als een rant naar Onana, het is een prima keeper. Maar geen topper. Zijn reflexen zijn gewoon goed maar zijn meevoetballen is zwak.

alles kan off-topic

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:21

OMX2000

By any means necessary...

fevo-1190 schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:41:
[...]

Oke echt een sterke analyse :P
Zelfde tactiek van Ajax als vorig jaar in eindhoven.
Nogal naïef van ten Hag om met 5middenvelders te spelen.
Overigens vond ik PSV ook niet echt heel sterk.
Ajax had geen antwoord op Luuk hij had elke bal.
De Ligt werd wel gemist in het centrum.
Mja dan maar weer 3-0 winnen in A’dam zoals vorig seizoen :o
PSV niet echt sterk... ha ha ha ha. Qua basis 11 zijn PSV en Ajax aan elkaar gewaagd. Wat blijft er dan over... juist ja tactiek, en daar is Ajax compleet door overklast.

Ik hoopte dat Ajax zou winnen, maakt het wat leuker. Maar 3-0 had ik nie verwacht. Bij the weg, wij Feyenoorders mogen dit jaar misschien toeschouwers zijn. Of Feyenoord moet miraculeus hard groeien als team.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Puur voetballend is PSV helemaal niet zo sterk. Dat zag je gisteren een paar keer goed tot aan die dubbele panna van Pereiro. Waar PSV heel sterk op lijkt is Real Madrid. Wanneer ze komen komen ze heel erg snel met veel en ze hebben lengte voorin die de ballen goed achter de laatste linie leggen. Zo ontstonden goal 2 en 3. Of dat een internationale speelwijze is weet ik niet maar heel erg effectief is het wel. Bewijst ook dat tegen bepaalde teams PSV het veel moeilijker heeft omdat ze hun spel dan niet kunnen spelen. Precies in die valkuil loopt Ajax nu al twee jaar op rij. En dan komt tactiek om de hoek kijken.

Wat betreft de rest blijf gaat er niemand in de buurt komen van deze twee. Dat is jammer maar een keiharde constatering helaas.

• Ankona
Typhone schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:39:
Puur voetballend is PSV helemaal niet zo sterk.
Wat versta je onder puur voetballend? Bij voetbal draait alles enkel en alleen om de bal in het netje van de tegenstander krijgen en voorkomen dat de tegenstander de bal in jouw netje krijgt. Puur voetballend is het dus 3-0 geworden en iets minder puur kun je stellen dat Ajax ook maar een keer in de buurt van het netje van Zoet is geweest. PSV was gewoon heer en meester.

alles kan off-topic

• aicaramba
  • Laatst online: 10:03
Ankona schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:45:
[...]

Wat versta je onder puur voetballend? Bij voetbal draait alles enkel en alleen om de bal in het netje van de tegenstander krijgen en voorkomen dat de tegenstander de bal in jouw netje krijgt. Puur voetballend is het dus 3-0 geworden en iets minder puur kun je stellen dat Ajax ook maar een keer in de buurt van het netje van Zoet is geweest. PSV was gewoon heer en meester.
Balbezit.. Bij Ajax wordt alleen balbezit gezien als voetbal. Want als je de bal hebt, kan de tegenstander niet scoren... Ofzo.

Omdat Ajax zoveel beter is dan PSV in voetbal hoeven ze ook geen verdedigers op te stellen..

[ Voor 7% gewijzigd door aicaramba op 24-09-2018 07:59 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Het verlies is Ajax zelf aan te rekenen. PSV speelde wat feller en zorgvuldiger. Daarbij vind ik ook dat Ten Hag foute keuzes heeft gemaakt. Waarom speelde Neres aan de linkerkant en niet op '10'? Waarom Ziyech aan de rechterkant? De laatste wedstrijden speelde Neres op '10' en dit liep goed. Ziyech en Tadic wisselde van kant en vooral Ziyech in z'n vrije rol deed veel goede dingen. Nu Ziyech op rechts stond en Neres op links, konden ze geen normale voorzet geven want dan moesten ze eerst kappen en naar binnen draaien.
Daarbij was de wissel in de rust om Donny in te brengen voor Schone ook erg raar. Eiting speelde nog slechter en Schone was de enige die nog probeerde op te bouwen van achter uit.
Dat gedoe met Frenkie achterin komt wel echt m'n strot uit. Die gozer kan totaal niet verdedigen, ik snap echt niet waarom Ten Hag hier voor kiest. Stel dan Wober, Schuurs of een andere jeugdspeler op, maar dit lijkt nergens op.

PSN: Curvaa_

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-01 22:26
Puur voetballend is PSV helemaal niet zo sterk. Dat zag je gisteren een paar keer goed tot aan die dubbele panna van Pereiro. Waar PSV heel sterk op lijkt is Real Madrid. Wanneer ze komen komen ze heel erg snel met veel en ze hebben lengte voorin die de ballen goed achter de laatste linie leggen.
Ik vind Real Madrid best goed voetballen O-)

Ik snap wat je wilt zeggen. Echter als je met 3-0 van Bate wint en hiervoor nog 6-1 en 0-7 wint (oké niet van de sterkste, maar tot nu toe ook niet de zwakste Eredivisie ploegen) dan legt ons aller Ajax de lat dus wel heel hoog puur voetballend.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 08:48
Onana kan definitief niet geschorst worden. Blijkbaar is het gezien :X

Doet me erg denken aan de 3 wedstrijden schorsing die Gustafson 3 jaar geleden kreeg na een wedstrijd tegen Heracles. Ik kan helaas geen beelden vinden, maar dat was ook een klein elleboogstootje op ongeveer dezelfde hoogte en een speler die heel veel theater maakte. Toen was het argument dat een elleboogstoot een elleboogstoot is, blijkbaar zijn de richtlijnen in de tussentijd weer veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 24-09-2018 08:07 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Snowdog
Fleximex schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:01:
[...]

Ik vind Real Madrid best goed voetballen O-)

Ik snap wat je wilt zeggen. Echter als je met 3-0 van Bate wint en hiervoor nog 6-1 en 0-7 wint (oké niet van de sterkste, maar tot nu toe ook niet de zwakste Eredivisie ploegen) dan legt ons aller Ajax de lat dus wel heel hoog puur voetballend.
Nouja, denk dat het puur voetballend niet altijd helemaal top is. Ziet regelmatig dat korte passjes zelfs mislukken. Dat is wel iets wat eruit moet en in dat opzicht heb ik ook wel het idee dat Ajax wat nauwkeuriger is (meestal). Wil niet zeggen dat het bij PSV totaal prut is, maar ze kunnen zeker nog wel stappen maken denk ik (of hoop ik) :P

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:03
kazuka schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:57:
Opmerkelijk nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/22...ens-agressief-gedrag.html

Nou vind ik het sowieso wel apart dat een dikbetaalde prof met de trein gaat in plaats van lease auto van de club maar dan ook nog zo krenterig zijn om geen kaartje te kopen? :P
Teveel gedronken zou voor beide een verklaring kunnen zijn? ;)

Verwijderd

Tomba schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:32:

Wat mij opviel;

Deze conclusie trek ik ook. Ten Hag vindt Donny geen verdedigende middenvelder. Echter kan hij dat ook prima. Het is niet omdat hij aardig kan voetballen hij niet defensief zijn werk kan doen.
Vooral in Europese wedstrijden was hij verdedigende sterk (zelfs tegen een Pogba toen hij erin kwam).

PSV heeft het slim gespeeld en heeft gezorgd dat ze in de belangrijke posities de bal konden krijgen en Ajax juist niet.
Als je dan ook alle duels verliest wordt het wel erg lastig. Met van de Beek i.p.v Eiting en Wober i.pv Frenkie had je een andere wedstijd gehad.

Bergwijn maakt bij PSV steeds meer indruk vooral bij het maken van keuzes. Ben benieuwd hoe hij het in Oranje doet met nog betere medespelers.
Dumfries maakte toch ook weer indruk. Hij wordt gezien als druistige doodloper. Echter is zijn energie fantastisch en fysiek is hij natuurlijk compleet.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gisteren bewust maar niet gereageerd in het topic. D'r zat te veel bier in dus daar komt nooit wat goeds van. :P
PSV gewoon verdiend gewonnen, die waren gewoon beter gisteren. Een hoop dingen opgevallen weer, aan beide kanten. Veel details zijn onderhand wel besproken zie ik, die discussies over die randzaken doen soms wel een beetje de overwinning van PSV geen eer aan. Want alle details daar gelaten hebben ze het gewoon beter gedaan.

Meermalen heb ik gelezen over de tactiek, maar dat mag je dan 100% Ten Hag aanrekenen wat mij betreft, niet op het conto van PSV. De tactiek van PSV was al bekend, want Van Bommel geeft keer op keer aan dat hij zich niet gaat aanpassen.

Als ik dan nu lees dat Ten Hag exact dezelfde tactiek zou kiezen als het opnieuw mocht dan zakt m'n broek toch af. Volgens onze Expert Europese VoetbalwettenTM was dit simpelweg de beste keuze met de opties die hij heeft. Daarmee zegt hij dus dat het allemaal aan de spelers ligt, anders zou je immers de 3-0 als best mogelijk uitslag moeten beschouwen.

Dan heb je ook nog het schokkende verschil in beleving. Van Bommel heeft het een stuk beter gedaan qua opladen van zijn spelers, dat zag je vanaf minuut één. Uiteraard is het na Europees succes altijd slappe hap, maar tegen PSV had ik daarop wel een uitzondering verwacht.
Dan vraag ik mij af wat Ten Hag daarvoor gedaan heeft. Heeft hij dat gewoon niet gedaan of nemen ze hem gewoon niet serieus? Als ik zie wat voor bord hij soms voor z'n kop heeft dan vrees ik onderhand het laatste. Kon dan wel weer eens smullen worden voor de concurrerende fans. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-01 22:09
Ik zou persoonlijk rood voor Onana, geel voor de Jong en een strik om Frenkie doen en aan Real Madrid geven de beste oplossing vinden (https://www.telegraaf.nl/...over-voor-frenkie-de-jong)

Ik snap trouwens niet waarom de VAR niet ingrijpt bij die elleboog... Die is toch hartstikke duidelijk? En geel gewoon laten staan want hij werd amper geraakt, dus het slaat nergens op dat die stervend ter aarde stort. Al weet ik niet of dat binnen de regels kan ;)

Verwijderd

dat verschil in beleving lijkt vaak maar zo:
1. uit en thuis is vaak een groot verschil. Op inzet heeft Ajax niet verloren.
2. PSV speelt directer en ze overbruggen dus ook sneller afstanden naar voren. Dat ziet er dan spectaculairder uit.

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-01 21:11
Ik heb de situatie met Onana na het stadion nog eens teruggekeken, dat is natuurlijk gewoon een directe rode kaart. Ongelovelijk dat hierop niet is ingegrepen door de VAR, dit geeft dus aan dat een elleboog als deze gewoon mag in de wedstrijd. Daarbij een belachelijke gele kaart voor De Jong. Even de regels erop naslaan:
Er zijn verschillende omstandigheden waarbij een speler een waarschuwing moet ontvangen wegens onsportief
gedrag, zoals wanneer een speler:
- Probeert een scheidsrechter te misleiden, bijv. door een blessure voor te wenden of te doen alsof er een overtreding op hem is gemaakt (“schwalbe”);
Het gaat hierbij om een situatie waar een overtreding wordt gemaakt welke met een directe rode kaart bestraft moet worden, hoe kan je een scheids misleiden op een situatie die gewoon een kaart waard is? Hooguit attent maken aangezien de scheids en VAR te incompetent zijn om het zelf goed te zien.

• OMX2000

OMX2000

Die elleboog van Onana is gewoon ongelukkig. Zat geen power of venijn bij, meer een “ga eens ff opzij vriend”. Niet opblazen allemaal.

PSV je hebt gewonnen nie gaan janken over kaarten, hè!

• Ankona
Sempy schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:13:
[...]

Teveel gedronken zou voor beide een verklaring kunnen zijn? ;)
Een beetje voetballer is dan wel zo dom om het nieuws op een andere manier te halen, die stapt gewoon toch in zijn auto.

alles kan off-topic

• Fleximex
OMX2000 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:50:
Die elleboog van Onana is gewoon ongelukkig. Zat geen power of venijn bij, meer een “ga eens ff opzij vriend”. Niet opblazen allemaal.

PSV je hebt gewonnen nie gaan janken over kaarten, hè!
Kijk het nog eens terug. Gewoon een elleboog. Niks elleboogje. Lozano bijvoorbeeld krijgt heel vaak kaarten voor 'verkeerde intentie' overtredingen die minder erg zijn dan dit. Ik weet nog tegen Heerenveen thuis dat hij met zijn vingertoppen na een zwaai naar achter direct rood kreeg. Drie wedstrijden schorsing.

Ik wist niet dat als je team wint je stil moet zijn en onrecht niet mag aankaarten (no pun intended).

• Ankona
Zingo schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:48:
Ik heb de situatie met Onana na het stadion nog eens teruggekeken, dat is natuurlijk gewoon een directe rode kaart. Ongelovelijk dat hierop niet is ingegrepen door de VAR, dit geeft dus aan dat een elleboog als deze gewoon mag in de wedstrijd. Daarbij een belachelijke gele kaart voor De Jong. Even de regels erop naslaan:

[...]

Het gaat hierbij om een situatie waar een overtreding wordt gemaakt welke met een directe rode kaart bestraft moet worden, hoe kan je een scheids misleiden op een situatie die gewoon een kaart waard is? Hooguit attent maken aangezien de scheids en VAR te incompetent zijn om het zelf goed te zien.
Dat vallen is, gewenst of niet, gewoon de standaard manier van reageren op agressief gedrag. Beter dit dan terug meppen.

Makkelie had gewoon elke twijfel weg moeten nemen en de VAR om een oordeel moeten vragen. Ook als de VAR zelf lag te slapen. Het was duidelijk dat er wat aan de hand was, terugkijken dus.

En wat de VAR betreft, het waren twee situaties die ingrijpen rechtvaardigen. Een rode kaart en een penalty. Twee keer verzuimen is wel erg opvallend....

alles kan off-topic

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:17
De Jong: "Maak niet uit hoe hard een elleboog is"

Hij geeft dus gewoon toe dat hij zich aanstelt. Terecht geel dus gewoon. Blijkbaar ook de reden dat Onana niets heeft gekregen omdat de VAR er wel naar gekeken heeft(Volgens De Jong die het gevraagd heeft) en dus vond dat het allemaal wel mee viel.

[ Voor 7% gewijzigd door Terranova op 24-09-2018 08:57 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43
Heb ik toch een minpunt m.b.t. de VAR, want was bij Frenkie ook tegen VVV, die gozer met die achterlijke tackle kon niet meer aangeklaagd worden, omdat de VAR het ook 'beoordeeld' zou hebben. Lees: "De VAR zal het wel gezien moeten hebben, want het was in beeld en ze grepen niet in."

Blijkbaar alles wat in beeld komt wordt nu standaard al als 'gezien' beoordeeld? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Ankona
Martinusz schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:59:
Heb ik toch een minpunt m.b.t. de VAR, want was bij Frenkie ook tegen VVV, die gozer met die achterlijke tackle kon niet meer aangeklaagd worden, omdat de VAR het ook 'beoordeeld' zou hebben. Lees: "De VAR zal het wel gezien moeten hebben, want het was in beeld en ze grepen niet in."

Blijkbaar alles wat in beeld komt wordt nu standaard al als 'gezien' beoordeeld? :?
Dat vind ik dus een slechte regel. Wat maakt het uit of het verkeerd gezien of verkeerd beoordeeld is? Als het nodig is een fout te corrigeren moeten ze dat doen en zich niet verschuilen achter zelf verzonnen regeltjes die niets toevoegen.

(En als het wel beoordeeld is, dan moeten ze ook consequent zijn en het hele arbitrale vijftal terugzetten naar de derde klasse...)

[ Voor 8% gewijzigd door Ankona op 24-09-2018 09:03 ]

alles kan off-topic

• Fleximex
Martinusz schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:59:

Inderdaad. Dat vind ik wel zorgelijk omdat de VAR er nu toch wel een aantal keer gewoon naast heeft gezeten. En omdat de VAR pas mag ingrijpen als zijn 100% zeker zijn. En omdat je als toeschouwer vaak niet de transparantie hebt van wat de VAR nou wel of niet beoordeelt.

Dus dat moment van Onana vond de VAR het dus bijvoorbeeld voor 50% zeker rood. Dus kunnen ze de scheids niet het moment laten terugkijken. En dus telt het als beoordeelt? Daar lijkt het nu namelijk op...

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 08:48
Terranova schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:56:
De Jong: "Maak niet uit hoe hard een elleboog is"

Hij geeft dus gewoon toe dat hij zich aanstelt. Terecht geel dus gewoon. Blijkbaar ook de reden dat Onana niets heeft gekregen omdat de VAR er wel naar gekeken heeft(Volgens De Jong die het gevraagd heeft) en dus vond dat het allemaal wel mee viel.
Dat vind ik raar, want bij het elleboogje van Gustafson stelde zijn tegenstander zich ook gigantisch aan, maar dat was geen reden voor een lichtere straf (3 wedstrijden). Zou fijn zijn als dit soort regels niet telkens wijzigen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

St@m

@ Your Service

ph4ge schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:05:
[...]

Dat vind ik raar, want bij het elleboogje van Gustafson stelde zijn tegenstander zich ook gigantisch aan, maar dat was geen reden voor een lichtere straf (3 wedstrijden). Zou fijn zijn als dit soort regels niet telkens wijzigen.
Hulde. Exact eenzelfde elleboog. Exact hetzelfde gedrag van de geraakte speler.
De één krijgt geel voor een schwalbe en de ander drie wedstrijden schorsing voor het uitdelen van een elleboog.

Maar blijkbaar vinden hier een heleboel Ajacieden dat dit mag. Dit is niet zo erg. Als het harder is mag het niet meer. Wellicht kunnen ze hier nog even verzinnen hoe hard hard is.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 24-09-2018 09:11 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Fleximex
St@m schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:09:
[...]

De één krijgt geel voor een schwalbe en de ander drie wedstrijden schorsing voor het uitdelen van een elleboog.
Dat geel staat er buiten. En kon gegeven worden voor overdrijven. Al is dat ook niet consistent want er wordt zelden gezegd: "Ja het is rood, maar het 'slachtoffer' stelde zich ook aan dus rood en geel".
Terecht, maar totaal niet consistent.

De vergelijking die je moet maken is geen rood en schorsing (dus blijkbaar is een elleboog een faire handeling) vs iets vergelijkbaars en 3 wedstrijden schorsing.

• St@m

St@m

@ Your Service

Fleximex schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:11:
[...]

Dat geel staat er buiten. En kon gegeven worden voor overdrijven. Al is dat ook niet consistent want er wordt zelden gezegd: "Ja het is rood, maar het 'slachtoffer' stelde zich ook aan dus rood en geel".
Terecht, maar totaal niet consistent.

De vergelijking die je moet maken is geen rood en schorsing (dus blijkbaar is een elleboog een faire handeling) vs iets vergelijkbaars en 3 wedstrijden schorsing.
Geel voor overdrijven? Wie beslist dat. Wanneer overdrijf je? Ik wil wel proefpersoon zijn hoor. Ga ik ellebogen uitdelen aan de mensen. Kunnen we een heel experiment van maken. Maar ik beslis wel wanneer iemand overdrijft..

Je kan een gele kaart krijgen voor een schwalbe, als er dus geen contact is. Geel voor overdrijven bestaat niet.

Ik heb een scheurtje in mijn kraakbeen/spier bij mijn ribben / aanhechting borstbeen. Als ik er al op druk doet het zeer, maar ik kan wel gewoon functioneren.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 24-09-2018 09:17 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-01 19:59

Qu3st

St@m schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:09:
[...]

Hulde. Exact eenzelfde elleboog. Exact hetzelfde gedrag van de geraakte speler.

Maar blijkbaar vinden hier een heleboel Ajacieden dat dit mag. Dit is niet zo erg. Als het harder is mag het niet meer. Wellicht kunnen ze hier nog even verzinnen hoe hard hard is.
Ik heb vandaag rustig de beelden terug gekeken en moet je gelijk geven. Onana was gewoon dom bezig!
Die gele kaart van De Jong mag wel blijven staan voor overdreven acteerwerk, maar Onana hoort gewoon 3 wedstrijden vanaf de tribune toe te kijken.
Al veranderd niks aan mijn standpunt dat Lozano ook nog wel een kaartje extra had mogen krijgen bij de actie tegen Frenkie de Jong. Helaas zit deze ook niet in de samenvatting, zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Qu3st op 24-09-2018 09:17 ]

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:19

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ach, ik vind het allemaal wel welletjes zo.

3 punten voor PSV en een Onana die mag blijven keepen :)

Steam ID = Ackerfiets

• Tomba

Tomba

Puur voetballend is PSV helemaal niet zo sterk. Dat zag je gisteren een paar keer goed tot aan die dubbele panna van Pereiro. Waar PSV heel sterk op lijkt is Real Madrid. Wanneer ze komen komen ze heel erg snel met veel en ze hebben lengte voorin die de ballen goed achter de laatste linie leggen. Zo ontstonden goal 2 en 3. Of dat een internationale speelwijze is weet ik niet maar heel erg effectief is het wel. Bewijst ook dat tegen bepaalde teams PSV het veel moeilijker heeft omdat ze hun spel dan niet kunnen spelen. Precies in die valkuil loopt Ajax nu al twee jaar op rij. En dan komt tactiek om de hoek kijken.

Wat betreft de rest blijf gaat er niemand in de buurt komen van deze twee. Dat is jammer maar een keiharde constatering helaas.
Apart dat PSV niet sterk wordt genoemd. Ik vind PSV in de kleine ruimte juist enorm sterk aan de bal. PSV's spel doet me eigenlijk ook meer aan Atletico dan aan Real denken overigens. Sterk in de organisatie, heel fel op de bal en dan zodra er balbezit is snel omschakelen. Pure klasse, alles afdoen als 'Ajax was gewoon zwak' doet de kracht en tactiek van PSV compleet te niet. Als zelfs Perez en Ronald de Boer uitspreken dat PSV Ajax overklast heeft moet men er zich wellicht toch bij neerleggen dat het wellicht ook gewoon kan zijn dat Ajax nu een keer echte tegenstand treft en massaal door het ijs zakt.
aicaramba schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:57:
[...]

Balbezit.. Bij Ajax wordt alleen balbezit gezien als voetbal. Want als je de bal hebt, kan de tegenstander niet scoren... Ofzo.

Omdat Ajax zoveel beter is dan PSV in voetbal hoeven ze ook geen verdedigers op te stellen..
Je zegt het sarcastisch maar het komt wel dicht in de buurt van hoe met name ten Hag het verwoordt. Hij had met de wetenschap van nu exact hetzelfde gedaan....
Curva schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:58:
Het verlies is Ajax zelf aan te rekenen.
[...]
Je vergeet het woordje 'ook'
[...]
PSV speelde wat feller en zorgvuldiger. Daarbij vind ik ook dat Ten Hag foute keuzes heeft gemaakt. Waarom speelde Neres aan de linkerkant en niet op '10'? Waarom Ziyech aan de rechterkant? De laatste wedstrijden speelde Neres op '10' en dit liep goed. Ziyech en Tadic wisselde van kant en vooral Ziyech in z'n vrije rol deed veel goede dingen. Nu Ziyech op rechts stond en Neres op links, konden ze geen normale voorzet geven want dan moesten ze eerst kappen en naar binnen draaien.
[...]
Ik vermoed een rare poging van ten Hag om te verrassen die totaal niet uitpakte. Alhoewel Neres in het begin een paar keer goed doorkwam om vervolgens een waardeloze voorzet te geven.
[...]
Daarbij was de wissel in de rust om Donny in te brengen voor Schone ook erg raar. Eiting speelde nog slechter en Schone was de enige die nog probeerde op te bouwen van achter uit.
[...]
Dat was juist een goede ingreep die ten Hag deed. Schone verloor letterlijk elk duel op het middenveld en had voor zover ik heb gezien geen enkele afvallende bal. Donny bracht meer power, won wat duels en was vooral een stuk scherper op de afvallende ballen. Ook de wissel van Huntelaar was logisch, al was Dolberg zo mogelijk nog onzichtbaarder dan Klaas Jan....
[...]
Dat gedoe met Frenkie achterin komt wel echt m'n strot uit. Die gozer kan totaal niet verdedigen, ik snap echt niet waarom Ten Hag hier voor kiest. Stel dan Wober, Schuurs of een andere jeugdspeler op, maar dit lijkt nergens op.
Zie hierboven, ten Hag zei in een interview achteraf dat hij voor het voetballende vermogen wilde gaan. Dat werkt natuurlijk aardig, behalve als je tegen een team als PSV speelt met een Luuk de Jong waar Lozano, Pereiro en Bergwijn omheen rennen. Als je dan ook nog -ondanks dat je 6,5 middenvelder opstelt- de slag op het middenveld compleet verliest is het nog eens extra pijnlijk natuurlijk.

• Fleximex
St@m schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:14:
[...]
Geel voor overdrijven? Wie beslist dat. Wanneer overdrijf je? Ik wil wel proefpersoon zijn hoor. Ga ik ellebogen uitdelen aan de mensen. Kunnen we een heel experiment van maken. Maar ik beslis wel wanneer iemand overdrijft..

Je kan een gele kaart krijgen voor een schwalbe, als er dus geen contact is. Geel voor overdrijven bestaat niet.
Daar heb je volledig gelijk in. Het is moeilijk te beoordelen. Al denk ik zelf dat De Jong er meer van maakt dan het was. En dan kun je geel i.m.o. geven. Ook al ben ik het met je eens dat een scheidsrechter dit amper kan beoordelen.

En met hoe er over het algemeen gefloten wordt er eigenlijk nooit geel gegeven als er wel iets aan de hand is. Daar komt ook nog eens bij kijken dat Makkelie dacht dat er niks aan de hand was. Dus die geeft geel. De VAR kan geen gele kaarten op zichzelf terugdraaien, behalve als ze wat Onana deed rood vonden. Dat vonden ze niet en dus blijft die gele kaart (helaas) staan.

• aicaramba
Hoezo zegt iedereen dat je geel kunt geven voor overdrijven? Geel kan gegeven worden voor een schwalbe, een fopduik, en dat was het niet. Hij werd geraakt door een elleboogstoot(je). Dat is een rode kaart en geen schwalbe. Ja, hij gaat overdreven naar de grond, absoluut, maar dat maakt het nog geen schwalbe.

Edit: voor de duidelijkheid
Met de term wordt een actie aangeduid waarbij een speler simuleert het slachtoffer te zijn van een overtreding.
Van simuleren is geen sprake wanneer er ook een overtreding plaatsvind.
Als de scheidsrechter denkt dat er toch een al te duidelijke poging tot misleiding plaatsvond, moet hij de speler die de schwalbe uitvoerde bestraffen met een gele kaart.
En nee, het is geen misleiding als een overtreding daadwerkelijk plaatsvind. Het is accentueren dát er een overtreding plaatsvind..

[ Voor 51% gewijzigd door aicaramba op 24-09-2018 09:27 ]

• Gonadan

Gonadan

Het is wel degelijk een schwalbe. Leuk dat hij geraakt wordt maar die elleboog heeft niet het effect dat hij valt, daarna laat hij zich alsnog vallen. Er is een verschil tussen door contact ten val komen en dat erger doen lijken (geen schwalbe) en ondanks contact prima op de been kunnen blijven maar ervoor kiezen dat niet te doen. (wel schwalbe)
Overigens had hij voor een optelsom al geel kunnen krijgen, dus ik vind deze kaart heel prima. Die heeft hij onderhand wel verdiend.

Dat Onana gewoon rood verdient voor de slaande beweging staat buiten kijf. Jammer dat de regels het inderdaad niet toestaan om dit alsnog te beoordelen. In mijn ogen zou je prima het aspect van de gele kaart kunnen laten bestaan maar alsnog naar het aanvullende aspect van de slaande beweging kunnen kijken. Het één hoeft de ander toch niet uit te sluiten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ankona
Hij simuleert dat hij pijn heeft en zelfs nog even verzorging nodig had. Maar ja, dat gedrag is al jaren de standaard en iedereen doet dat, ineens geel voor geven kan natuurlijk niet.

alles kan off-topic

• aicaramba
Ankona schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:28:
Hij simuleert dat hij pijn heeft en zelfs nog even verzorging nodig had. Maar ja, dat gedrag is al jaren de standaard en iedereen doet dat, ineens geel voor geven kan natuurlijk niet.
Inderdaad, hij simuleert dat hij pijn heeft, maar niet dat er een overtreding wordt gemaakt.. En dat laatste is wat een schwalbe is.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

aicaramba schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:29:
[...]

Inderdaad, hij simuleert dat hij pijn heeft, maar niet dat er een overtreding wordt gemaakt.. En dat laatste is wat een schwalbe is.
Die heeft nog geen seconde pijn gehad. Maak je geen zorgen. En hij stort ter aarde waarmee hij een overtreding stimuleert. Daar is de define:schwalbe uit het boekje.

Vreemd dat iedereen zo loopt te kiffen op zoiets maar dat die 100% aangeschoten handsbal dit weekend door niemand opgemerkt lijkt te zijn. Ben even vergeten (dacht VVV) waar dat was. Die verdediger steekt echt nog geen hand uit laat staan dat ie de bal ziet en de bal gaat op de stip. Priceless en belachelijk in een VAR-tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 24-09-2018 09:32 ]

• Qu3st

Qu3st

Tomba schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:17:
[...]

Apart dat PSV niet sterk wordt genoemd. Ik vind PSV in de kleine ruimte juist enorm sterk aan de bal. PSV's spel doet me eigenlijk ook meer aan Atletico dan aan Real denken overigens. Sterk in de organisatie, heel fel op de bal en dan zodra er balbezit is snel omschakelen. Pure klasse, alles afdoen als 'Ajax was gewoon zwak' doet de kracht en tactiek van PSV compleet te niet. Als zelfs Perez en Ronald de Boer uitspreken dat PSV Ajax overklast heeft moet men er zich wellicht toch bij neerleggen dat het wellicht ook gewoon kan zijn dat Ajax nu een keer echte tegenstand treft en massaal door het ijs zakt.
Ho ho! Niet iedereen over 1 kam scheren he?! :P Ik vond PSV juist wel heel sterk, heeft Ajax op alle vlakken overklast. Dus verdiend dat de 3 punten in Eindhoven blijft.
Ik vermoed een rare poging van ten Hag om te verrassen die totaal niet uitpakte. Alhoewel Neres in het begin een paar keer goed doorkwam om vervolgens een waardeloze voorzet te geven.
Dat Neres zo goed leek door te komen lag ook aan het feit dat Dumfries erg in het midden speelde de eerste 10 minuten. Dumfries startte erg nerveus, maar groeide in de wedstrijd.
Dat was juist een goede ingreep die ten Hag deed. Schone verloor letterlijk elk duel op het middenveld en had voor zover ik heb gezien geen enkele afvallende bal. Donny bracht meer power, won wat duels en was vooral een stuk scherper op de afvallende ballen. Ook de wissel van Huntelaar was logisch, al was Dolberg zo mogelijk nog onzichtbaarder dan Klaas Jan....
Jeeee hij deed wat goed, na al het negatieve mag er ook wat positief gezegd worden over hem he?! :+
Speelde bij de wissel van Huntelaar zijn blessure misschien ook nog mee? Misschien heeft hij wel last gekregen? Dolberg werd helaas amper gezocht, waar in de eerste helft Huntelaar wel nog werd gezocht. Alleen was hij niet echt balsterk, en nam hij die ballen niet aan.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:32:

Jeeee hij deed wat goed, na al het negatieve mag er ook wat positief gezegd worden over hem he?! :+
Speelde bij de wissel van Huntelaar zijn blessure misschien ook nog mee? Misschien heeft hij wel last gekregen? Dolberg werd helaas amper gezocht, waar in de eerste helft Huntelaar wel nog werd gezocht. Alleen was hij niet echt balsterk, en nam hij die ballen niet aan.
Huntelaar werd gezocht, gevonden, raakte de bal kwijt en het stond 1-0 voor PSV.

• St@m

St@m

@ Your Service

Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:28:
Het is wel degelijk een schwalbe. Leuk dat hij geraakt wordt maar die elleboog heeft niet het effect dat hij valt, daarna laat hij zich alsnog vallen. Er is een verschil tussen door contact ten val komen en dat erger doen lijken (geen schwalbe) en ondanks contact prima op de been kunnen blijven maar ervoor kiezen dat niet te doen. (wel schwalbe)
Overigens had hij voor een optelsom al geel kunnen krijgen, dus ik vind deze kaart heel prima. Die heeft hij onderhand wel verdiend.
Dus Tagliafico had geel moeten krijgen na de armzwiep van Dumfries?
Of ga je van zo'n aai in je gezicht naar de grond en blijf je vervolgens liggen :?

Dat voetballers allemaal mietjes zijn was al wel duidelijk. Maar omdat het ene mietje omvalt moet die geel krijgen maar het andere mietje niet..
Prima als iedere voetballer voortaan geel krijgt hoor als die valt en doet alsof die doodgaat na contact, maar wees consequent dan.

• Gonadan

Gonadan

St@m schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:34:
Of ga je van zo'n aai in je gezicht naar de grond en blijf je vervolgens liggen :?

Dat voetballers allemaal mietjes zijn was al wel duidelijk. Maar omdat het ene mietje omvalt moet die geel krijgen maar het andere mietje niet..
Wat vind je dan van deze?
https://twitter.com/TheRe...43828283475984384/photo/1
Prima als iedere voetballer voortaan geel krijgt hoor als die valt en doet alsof die doodgaat na contact, maar wees consequent dan.
Eens, wanneer voeren we het in?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:17
St@m schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:34:
[...]

Welke van de 3x :+

Ik hoop wel dat dit de standaard gaat worden. Stelletje Neymars in't veld...nog een slecht voorbeeld voor de jeugd, die gaat denken dat het zo hoort.

Door het gedrag van De Jong heeft Onana een terechte kaart ontlopen, hopelijk dringt dat tot hem door. Maar dat zal vast niet.

• OMX2000

OMX2000

Fleximex schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:56:
[...]

Kijk het nog eens terug. Gewoon een elleboog. Niks elleboogje. Lozano bijvoorbeeld krijgt heel vaak kaarten voor 'verkeerde intentie' overtredingen die minder erg zijn dan dit. Ik weet nog tegen Heerenveen thuis dat hij met zijn vingertoppen na een zwaai naar achter direct rood kreeg. Drie wedstrijden schorsing.

Ik wist niet dat als je team wint je stil moet zijn en onrecht niet mag aankaarten (no pun intended).
Kende je die regel niet:”Nie janken” :P

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:35:
[...]

Wat vind je dan van deze?
https://twitter.com/TheRe...43828283475984384/photo/1

[...]

Eens, wanneer voeren we het in?
Neymar zal trots zijn.
Dit vind ik nog erger dan het uitdelen van een elleboogstoot.

• St@m

St@m

@ Your Service

Wat moet ik er van vinden? Volgens mij krijgt hij geen geel. Mag hij van mij geel krijgen? Jazeker. Maar wees consequent. En ook iedere voetballer die 6 keer omrolt en blijft liggen na een tackle. 99 van de 100 keer is er niets aan de hand.

• Tomba

Tomba

Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:32:
[...]

Ho ho! Niet iedereen over 1 kam scheren he?! :P Ik vond PSV juist wel heel sterk, heeft Ajax op alle vlakken overklast. Dus verdiend dat de 3 punten in Eindhoven blijft.
[...]
Hehehe, sorry nuance is in dit topic vaak ver te zoeken ga ik potdomme zelf lopen generaliseren ;)
Sprakeloos word ik er van...

[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 24-09-2018 09:39 ]

• aicaramba
Typhone schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:32:
[...]

Die heeft nog geen seconde pijn gehad. Maak je geen zorgen. En hij stort ter aarde waarmee hij een overtreding stimuleert. Daar is de define:schwalbe uit het boekje.

Vreemd dat iedereen zo loopt te kiffen op zoiets maar dat die 100% aangeschoten handsbal dit weekend door niemand opgemerkt lijkt te zijn. Ben even vergeten (dacht VVV) waar dat was. Die verdediger steekt echt nog geen hand uit laat staan dat ie de bal ziet en de bal gaat op de stip. Priceless en belachelijk in een VAR-tijd.
Helemaal niet. Hij simuleert helemaal niet dat er een overtreding was. De overtreding was er, punt. Hij simuleert pijn, hij overdrijft, hij accentueert dat er een overtreding was. Maar hij simuleert helemaal niet dat er een overtreding was. Die was er nu eenmaal en daar verandert de Jong helemaal niets aan.

• Zingo
Typhone schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:32:
[...]

Hoezo simuleert hij een overtreding? Het is toch gewoon een overtreding waarvoor een directe rode kaart gegeven moet worden? Het moet eens afgelopen zijn met die onzin, dit is conform het boekje niet eens een schwalbe.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

aicaramba schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:41:
[...]

Helemaal niet. Hij simuleert helemaal niet dat er een overtreding was. De overtreding was er, punt. Hij simuleert pijn, hij overdrijft, hij accentueert dat er een overtreding was. Maar hij simuleert helemaal niet dat er een overtreding was. Die was er nu eenmaal en daar verandert de Jong helemaal niets aan.
Was die er? Welke penalty werd er gegeven dan?
@Zingo Beklag doen in Zeist, niet bij mij.
aicaramba schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:48:
[...]

Als je zo hard gaat ontkennen dat er een overtreding is begaan dan heeft het natuurlijk weinig zin om te reageren.. Dat die overtreding niet is bestraft doet er weinig aan af.
Die is niet bestraft, waargenomen en beoordeel dat het geen overtreding was. Dan kun je blijven beweren dat je het een overtreding VINDT maar FEITELIJK was het dat niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Typhone op 24-09-2018 09:51 ]

• aicaramba
Typhone schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:42:
[...]

Was die er? Welke penalty werd er gegeven dan?

@Zingo Beklag doen in Zeist, niet bij mij.
Als je zo hard gaat ontkennen dat er een overtreding is begaan dan heeft het natuurlijk weinig zin om te reageren.. Dat die overtreding niet is bestraft doet er weinig aan af.

FEITELIJK is volgens de regels een elleboogstoot een overtreding.. Dan kan de scheidsrechter vinden van niet, maar dat verandert niets aan de regels en aan de situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door aicaramba op 24-09-2018 09:56 ]

• Gonadan

Gonadan

St@m schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:37:
Wat moet ik er van vinden? Volgens mij krijgt hij geen geel. Mag hij van mij geel krijgen? Jazeker. Maar wees consequent. En ook iedere voetballer die 6 keer omrolt en blijft liggen na een tackle. 99 van de 100 keer is er niets aan de hand.
Volgens een aantal hier is dat geen schwalbe omdat er contact is. Ik vind dat van de zotte en dit hoort gewoon niet op het veld thuis. En ja, De Jong heeft daar een handje van dus dit ga je nog vaker horen. Waarschijnlijk ook net zo vaak vanwege Lozano.

En om de onvermijdelijke whataboutism maar vast voor te zijn: ja, ook als Ajacieden dat doen sta ik er zo in. Ik heb mij de afgelopen tijd al geërgerd aan hoe gemakkelijk bepaalde types gaan liggen bij Ajax.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ankona
Terranova schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:37:
[...]

Welke van de 3x :+

Ik hoop wel dat dit de standaard gaat worden. Stelletje Neymars in't veld...nog een slecht voorbeeld voor de jeugd, die gaat denken dat het zo hoort.
Een voorbeeld nemen aan een van de beste spelers ter wereld is toch niet zo gek? :+
Door het gedrag van De Jong heeft Onana een terechte kaart ontlopen, hopelijk dringt dat tot hem door. Maar dat zal vast niet.
Dat denk ik niet. Zonder dat theater had Makkelie het ook niet gezien.

Hoe wil je het dan hebben. Dat een speler aan meneer de scheidsrechter vraagt of hij hem even mag interrumperen in casu een vermeend incident? In het voetballen hebben ze daar de aanstel code voor uitgevonden. Werkt al vele decenia en iedereen kent het.

alles kan off-topic

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:48:
[...]
En om de onvermijdelijke whataboutism maar vast voor te zijn: ja, ook als Ajacieden dat doen sta ik er zo in. Ik heb mij de afgelopen tijd al geërgerd aan hoe gemakkelijk bepaalde types gaan liggen bij Ajax.
Retteket Neres, Neres. In plaats van een bal voor te geven een pirouette maken op de achterlijn en dan na contact gaan liggen hoopvol kijkend naar de scheids voor een pingel. Achterlijke clown.

• Zingo
Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:48:
[...]

Volgens een aantal hier is dat geen schwalbe omdat er contact is. Ik vind dat van de zotte en dit hoort gewoon niet op het veld thuis. En ja, De Jong heeft daar een handje van dus dit ga je nog vaker horen. Waarschijnlijk ook net zo vaak vanwege Lozano.

Ik help je even verder, het is inderdaad gewoon geel. Strafcode 1, geel:
Zich gedragen op een wijze die geen respect voor het spel toont;
Het was dus gewoon geel voor de jong, meer dan terecht als ik deze code zie (want zoveel pijn had hij niet.)

Daarnaast hebben we voor Onana een strafcode 4, rood
Deze strafcode is van toepassing als een speler (of een persoon die mag plaatsnemen op de bank) buitensporige inzet of geweld gebruikt, zonder dat dit in strijd om de bal is.Voorbeelden van gewelddadige handelingen zijn: trappen, slaan, kopstoot, elleboogstoot, kniestoot, in het gezicht duwen en het met buitensporige inzet gooien van een voorwerp (of de bal)
Kortom, conform de strafcode een rode kaart voor Onana. Dan zijn we eruit. De Jong geel voor respectloos gedrag (want het was wel een beetje te, of hij moet achteraf een kneuzing eraan over hebben gehouden) en een directe rode kaart voor Onana voor een gewelddadige handeling.

Neemt niet weg dat de VAR het gewoon niet zag en Makkelie een idioot is om zo overtrokken te reageren.

• Qu3st

Qu3st

Ankona schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:52:
[...]

Een voorbeeld nemen aan een van de beste spelers ter wereld is toch niet zo gek? :+
Die Neymar zou niet misstaan hier in de Eredivisie :P
[...]

Hoe wil je het dan hebben. Dat een speler aan meneer de scheidsrechter vraagt of hij hem even mag interrumperen in casu een vermeend incident? In het voetballen hebben ze daar de aanstel code voor uitgevonden. Werkt al vele decenia en iedereen kent het.
Zonder die theater had de VAR denk ik wel ingegrepen. Maar ja het is gewoon een gegeven in het voetbal dat bij elk kleine contact op de grond te gaan rollen als Neymar. Dit gaat nooit meer uit het voetbal verdwijnen, helaas.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:11
Zingo schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:41:
[...]

Hoezo simuleert hij een overtreding? Het is toch gewoon een overtreding waarvoor een directe rode kaart gegeven moet worden? Het moet eens afgelopen zijn met die onzin, dit is conform het boekje niet eens een schwalbe.
Inderdaad, geen schwalbe. Wel spelbederf van de Jong. En dat gedrag van m heeft Onana gered. Hopelijk snapt ie dat en kapt ie een keer met dat zuigen en zeiken. Een van de irritantste spelers op de Nl velden.

• aicaramba
Leon Zwiers schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:09:
[...]

Inderdaad, geen schwalbe. Wel spelbederf van de Jong. En dat gedrag van m heeft Onana gered. Hopelijk snapt ie dat en kapt ie een keer met dat zuigen en zeiken. Een van de irritantste spelers op de Nl velden.
Daar kan ik me wel in vinden.. En @Zingo ook.

• Gonadan

Gonadan

Ankona schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:52:
Makkelie heeft normaal al een bus vol TV-schermen nodig om überhaupt wat te zien. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ankona
Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:12:
[...]

Makkelie heeft normaal al een bus vol TV-schermen nodig om überhaupt wat te zien. :D
Dat weet De Jong ook, dus daarom maakt hij het wat duidelijk zichtbaar.

alles kan off-topic

• Snowdog
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:08:

[...]

Zonder die theater had de VAR denk ik wel ingegrepen. Maar ja het is gewoon een gegeven in het voetbal dat bij elk kleine contact op de grond te gaan rollen als Neymar. Dit gaat nooit meer uit het voetbal verdwijnen, helaas.
Dat lijkt me onzin van de bovenste plank. Anders moeten ze volgende keer even iemand doormidden trappen als 'ie een schwalbe maakt (gebeurt elke wedstrijd wel). Maakt toch allemaal niks uit.

• Qu3st

Qu3st

Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:14:
[...]

Dat lijkt me onzin van de bovenste plank. Anders moeten ze volgende keer even iemand doormidden trappen als 'ie een schwalbe maakt (gebeurt elke wedstrijd wel). Maakt toch allemaal niks uit.
Hoho! Dat moeten ze zeker niet doen! Het is geen MMA, alleen het gedrag bij veel voetballers is toch alsof ze wel door een MMA'er neergehaald worden, terwijl de overtreding zelf niet hard is. En dan 5 secondes later zijn ze herboren en voelen zich opeens topfit.

• Gonadan

Gonadan

Ankona schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:13:
Dat weet De Jong ook, dus daarom maakt hij het wat duidelijk zichtbaar.
Ik heb niet de illusie dat het voor De Jong uit maakt wie er fluit, dit is gewoon zijn manier van doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Snowdog
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:18:
[...]

Hoho! Dat moeten ze zeker niet doen! Het is geen MMA, alleen het gedrag bij veel voetballers is toch alsof ze wel door een MMA'er neergehaald worden, terwijl de overtreding zelf niet hard is. En dan 5 secondes later zijn ze herboren en voelen zich opeens topfit.
Da's zeker waar, maar deze overtreding was daarin niet heel speciaal. Duidelijke overtreding van Onana en de Jong die daarop voor voetbal-standaarden vrij normaal reageert en naar de grond gaat. Ik vind persoonlijk ook dat de Jong helemaal niet zo'n enorme aansteller is (er worden gewoon doorgaans veel overtredingen op hem gemaakt en, ja, hij maakt er zelf ook nog wel eens een aantal). Maar goed, dat krijg je ook op een forum waar 90+% van de leden voor andere clubs is. De spelers van andere clubs bekijk je altijd met een kritischer oog.

Anyway, hoe dan ook, de reputatie van de Jong zou geen enkele rol moeten spelen bij zo'n overtredingen en ik denk persoonlijk ook niet dat het een rol heeft gespeeld. Ik zou niet weten of de VAR mensen daar een enorme brainfart hebben gehad of dat ze bang waren de wedstrijd definitief te beslissen en daar niet aan wilden beginnen of iets dergelijks, maar ik kan me niet voorstellen dat de reactie van de Jong er ook maar iets mee te maken had.

• lateef
Ik weet niet waar je die regels vandaan hebt gehaald, maar die staan niet in de Nederlandse uitgave van 'Laws of the game 2018-2019'.

Waarom De Jong terecht geel kreeg, is naar mijn mening voor het volgende:
Overtredingen die met een waarschuwing worden bestraft
Een speler ontvangt een waarschuwing indien hij zich schuldig maakt aan:
[...]
• onsportief gedrag.
[...]
Waarschuwingen wegens onsportief gedrag
Er zijn verschillende omstandigheden waarbij een speler een waarschuwing moet ontvangen wegens onsportief gedrag, zoals wanneer een speler:
• probeert een scheidsrechter te misleiden, bijv. door een blessure voor te wenden of te doen alsof er een overtreding op hem is gemaakt (“schwalbe”);
[...]
De regel 'elleboog is elleboog' kende ik ook niet, waarom Onana naar mijn mening terecht geen rood kreeg, is omdat de duw niet voldeed aan het volgende:
Overtredingen die met een veldverwijdering worden bestraft
Als een speler, wisselspeler of gewisselde speler wordt van het speelveld gezonden indien hij één van de hieronder volgende overtredingen begaat:
[...]
• ernstig gemeen spel;
[...]
• een gewelddadige handeling;
[...]
Ernstig gemeen spel
Een tackle of het aangaan van een duel waarbij de veiligheid van de tegenstander in gevaar wordt gebracht, moet worden bestraft als ernstig gemeen spel.
Een speler die naar een tegenstander springt in een duel om de bal te veroveren, hetzij van voren, van opzij of van achteren, en dit doet met een of beide benen met buitensporige inzet of de veiligheid van de tegenstander in gevaar brengt, maakt zich schuldig aan ernstig gemeen spel.
Gewelddadige handeling
Een speler maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling als hij buitensporige inzet of geweld gebruikt, of probeert te gebruiken, ten opzichte van een tegenstander, zonder dat dit in strijd om de bal is, of ten opzichte van een medespeler, teamofficial, wedstrijdofficial, toeschouwer, of enig ander persoon, ongeacht het feit of er sprake is van contact.
Daaraan toegevoegd: een speler die, niet in strijd om de bal, opzettelijk een tegenstander of enig ander persoon, op het hoofd of in het gezicht slaat met zijn hand of arm, maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling, tenzij de hoeveelheid kracht die werd gebruikt verwaarloosbaar is.
Met mijn interpretatie van de spelregels blijf ik bij wel geel voor De Jong en geen rood voor Onana.

• Ankona
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:18:
[...]

Om even bij de buren te kijken, ik ben zelf volleybal scheidsrechter. En bij volleybal heb je als scheidsrechter het recht om een team te dwingen een geblesseerde speler te wisselen. (Gebeurt eigenlijk nooit, maar als scheids mag je dat als je vindt dat doorspelen onverantwoord is)

Misschien een idee voor het voetbal? (aan de andere kant, spelers die half dood zijn en bij het verlaten van het veld al met de hand omhoog staan om aan te geven dat ze er weer in kunnen... de scheidsrechter kan ze natuurlijk ook nog een minuutje langs de lijn laten staan)

alles kan off-topic

• Snowdog
lateef schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:27:
[...]

Ik weet niet waar je die regels vandaan hebt gehaald, maar die staan niet in de Nederlandse uitgave van 'Laws of the game 2018-2019'.

[...]

[...]

De regel 'elleboog is elleboog' kende ik ook niet, waarom Onana naar mijn mening terecht geen rood kreeg, is omdat de duw niet voldeed aan het volgende:

[...]

[...]

[...]

Met mijn interpretatie van de spelregels blijf ik bij wel geel voor De Jong en geen rood voor Onana.
Dus we mogen voortaan met zn allen lekker elleboogjes uitdelen zolang het maar niet te hard is? Ik vind het prima, maar het was in ieder geval een penalty geweest en ook die kwam er niet. Verder had Tagliafico (zoals eerder ook al aangegeven) dan ook wel geel mogen hebben want die deed precies hetzelfde. En op alle andere velden hadden er ook wel een veelvoud aan gele kaarten gegeven mogen worden, want dit is nu eenmaal voetbal. Wat de Jong deed was absoluut niet zo overdreven of speciaal.

• Snowdog
Ankona schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:28:
[...]

Om even bij de buren te kijken, ik ben zelf volleybal scheidsrechter. En bij volleybal heb je als scheidsrechter het recht om een team te dwingen een geblesseerde speler te wisselen. (Gebeurt eigenlijk nooit, maar als scheids mag je dat als je vindt dat doorspelen onverantwoord is)

Misschien een idee voor het voetbal? (aan de andere kant, spelers die half dood zijn en bij het verlaten van het veld al met de hand omhoog staan om aan te geven dat ze er weer in kunnen... de scheidsrechter kan ze natuurlijk ook nog een minuutje langs de lijn laten staan)
Denk dat het grote probleem daarmee is dat als een speler wel een keer echt pijn heeft en even wat tijd nodig heeft dat 'ie dan dus geforceerd gewisseld kan worden. Echt een lastig probleem zonder goede oplossingen vrees ik.

• aicaramba
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Dat het voor onsportief gedrag geel zou kunnen zijn kan ik me in vinden (zoals ik eerder al toe gaf), maar geel voor schwalbe zou onterecht zijn.

• Gonadan

Gonadan

De regels geven twee voorbeelden, dat betekent niet dat de mogelijkheden daartoe beperkt zijn.
Of je het nu wel of geen schwalbe wilt noemen, het blijft een fopduik en spelbederf. Ofwel onsportief gedrag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Qu3st

Qu3st

[...]

Voetbal kan zoveel leren van andere sporten! Alleen dit idee zou niet echt lukken, bij volleybal kun je toch oneindig wisselen?
Zoals de VAR zou leuk idee zijn zoals ze bij NFL doen, dat je thuis en in stadion kan horen wat ze bediscussiëren. Zou veel meer respect voor scheids en VAR opleveren.

• Zingo

Daarom heb ik voor de zekerheid de strafcodes erbij gepakt, ik weet uit ervaring dat die wat meer uitleg geven over losse situaties dan het standaard spelregelboek van de KNVB:

http://bin617-01.website-...chting%20strafcodes_0.pdf

Conform de strafcodes is het dus een rode kaart. De spelregels in het boekje zijn helaas incompleet (heb ik tijdens de cursus helaas een aantal keer gezien (ja, ik heb gewoon het scheidsrechter certificaat gehaald))

• Qu3st

Qu3st

Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:29:
[...]

Dus we mogen voortaan met zn allen lekker elleboogjes uitdelen zolang het maar niet te hard is? Ik vind het prima, maar het was in ieder geval een penalty geweest en ook die kwam er niet. Verder had Tagliafico (zoals eerder ook al aangegeven) dan ook wel geel mogen hebben want die deed precies hetzelfde. En op alle andere velden hadden er ook wel een veelvoud aan gele kaarten gegeven mogen worden, want dit is nu eenmaal voetbal. Wat de Jong deed was absoluut niet zo overdreven of speciaal.
Ja had hij mogen krijgen en Lozano had ook nog een gele kaart mogen krijgen van de elleboog op Frenkie de Jong.

• Snowdog
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:45:
[...]

Ja had hij mogen krijgen en Lozano had ook nog een gele kaart mogen krijgen van de elleboog op Frenkie de Jong.
Ik kan me die elleboog even niet voor de geest halen, maar Frenkie deed vast alsof 'ie geraakt werd, dus die had dan ook wel weer geel mogen krijgen.

• aicaramba
Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:44:
De regels geven twee voorbeelden, dat betekent niet dat de mogelijkheden daartoe beperkt zijn.
Of je het nu wel of geen schwalbe wilt noemen, het blijft een fopduik en spelbederf. Ofwel onsportief gedrag.
En daar maak ik dus sterk onderscheid in.. Nee, het was geen fopduik, want hij werd wel degelijk geraakt. Ja, je zou het wel onsportief gedrag kunnen noemen, want hij overdrijfde en stelde zich aan.

• Qu3st

Qu3st

Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:47:
[...]

Ik kan me die elleboog even niet voor de geest halen, maar Frenkie deed vast alsof 'ie geraakt werd, dus die had dan ook wel weer geel mogen krijgen.
Je kunt het niet voor de geest halen? Maar Frenkie lag op de grond te 'kermen' volgens jou? Zucht.....
Helaas staat PSV-Ajax nog niet op de site om terug te kijken. Zodra het er is ga ik het opzoeken voor iedereen!

[ Voor 13% gewijzigd door Qu3st op 24-09-2018 10:49 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Soort-van hebben ze dit idee een tijdje geleden uitgeprobeerd: Iedereen die na een overtreding geblesseerd bleef liggen moest en zou via de brancard van het veld afgedragen worden, om vervolgens buiten de lijnen behandeld te worden. Leverde uiteindelijk niets op behalve (nog meer) tijdrekken en komische taferelen van spelers die halverwege al van de brancard af wilden stappen enzo. Nu nog is geloof ik het officiële beleid dat een blessurebehandeling buiten de lijnen plaats moet vinden, maar voetbal is qua veld-formaat nou eenmaal geen volleybal :P

Neemt niet weg dat voetbal een hoop kan leren van andere sporten (ik vind hockey altijd een verademing wat daet betreft; die zijn ook niet bang om gewoon een nieuwe regel weer in te trekken als blijkt dat ie niet het beoogde doel heeft). Voetbal is nou eenmaal een conservatieve wereld, maar die wisselverplichting is nou ook niet iets wat imho heel veel zou toevoegen denk ik :P

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 24-09-2018 10:50 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Snowdog
aicaramba schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:47:
[...]

En daar maak ik dus sterk onderscheid in.. Nee, het was geen fopduik, want hij werd wel degelijk geraakt. Ja, je zou het wel onsportief gedrag kunnen noemen, want hij overdrijfde en stelde zich aan.
Dit doen alle voetballers echter, ik vind het prima als ze dat vanaf nu bestraffen, maar doe het dan altijd en overal. Daarnaast is het bestraffen hiervan ook gewoon lastig, want als ze wel echt een keer pijn hebben dan krijgen ze dus gewoon onterecht een kaart. Dat lijkt me ook niet echt wenselijk.

Daarnaast lijkt het me met het oog op internationaal voetbal ook geen top idee. Als we straks Europees gaan spelen en we geen enkele vrije trap meer meekrijgen omdat "onze spelers" zich nooit meer zouden aanstellen, terwijl de tegenstander die dat wel doet regelmatig vrije trappen krijgen, dan snijden we onszelf daar alleen maar mee in de vingers. Zal dus internationaal moeten worden aangepakt.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-01 22:09
Voetbal kan ontzettend veel leren van andere sporten wat gedrag en arbitrage betreft.

Wat mij betreft voeren ze per direct in/ gaan ze eindelijk toepassen:

1. Elk team mag zo vaak als ze willen de VAR aanvragen, met een maximum van 1x per helft onnodig/onterecht. Dan zijn je aanvragen voor die helft op

2. Overdreven gedrag na een (schijnbare) overtreding gele kaart

3. Praten tegen de scheidsrechter als je niet slachtoffer/dader/aanvoerder bent een gele kaart; En ben je wel 1 van die 3, dan bij te lang zeuren ook gele kaart

• Snowdog
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:48:
[...]

Je kunt het niet voor de geest halen? Maar Frenkie lag op de grond te 'kermen' volgens jou? Zucht.....
Helaas staat PSV-Ajax nog niet op de site om terug te kijken. Zodra het er is ga ik het opzoeken voor iedereen!
Ik kan het me inderdaad niet voor de geest halen en volgens mij stond er dat hij vast deed alsof hij geraakt werd. Dat duidt erop dat ik het niet weet, maar dat die kans groot is en dat betekent tegelijkertijd ook niet dat hij direct op de grond zou liggen rollebollen. Hij kon echter zonder problemen verder, dus als hij zelfs maar de suggestie heeft gewekt dat hij geraakt werd of dat dat pijn zou doen, dan staat daar wat mij betreft geel op voor spelbederf.

• Qu3st

Qu3st

rik86 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:51:
Voetbal kan ontzettend veel leren van andere sporten wat gedrag en arbitrage betreft.

Wat mij betreft voeren ze per direct in/ gaan ze eindelijk toepassen:

1. Elk team mag zo vaak als ze willen de VAR aanvragen, met een maximum van 1x per helft onnodig/onterecht. Dan zijn je aanvragen voor die helft op

2. Overdreven gedrag na een (schijnbare) overtreding gele kaart

3. Praten tegen de scheidsrechter als je niet slachtoffer/dader/aanvoerder bent een gele kaart; En ben je wel 1 van die 3, dan bij te lang zeuren ook gele kaart
Ik denk dat iedereen zich hierin kan vinden.

• Qu3st

Qu3st

Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:52:
[...]

Ik kan het me inderdaad niet voor de geest halen en volgens mij stond er dat hij vast deed alsof hij geraakt werd. Dat duidt erop dat ik het niet weet, maar dat die kans groot is en dat betekent tegelijkertijd ook niet dat hij direct op de grond zou liggen rollebollen. Hij kon echter zonder problemen verder, dus als hij zelfs maar de suggestie heeft gewekt dat hij geraakt werd of dat dat pijn zou doen, dan staat daar wat mij betreft geel op voor spelbederf.
Doe niet zo..... Want Frenkie had gewoon echt verzorging nodig.

• Snowdog
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:54:
[...]

Doe niet zo selectief..... Want Frenkie had gewoon echt verzorging nodig.
Hmm nouja, dat zegt niet zoveel, spelers hebben wel vaker verzorging nodig zelfs als het niks is, maar kan het me serieus even niet herinneren. Was dat niet gewoon een kopduel zonder elleboog (waar Lozano al veel eerder de lucht in was)?

• Gonadan

Gonadan

aicaramba schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:47:
Waarom zou je daar sterk onderscheid in willen aanbrengen? Het valt onder hetzelfde punt qua bestraffen.

Overigens wil ik je dan nogmaals verwijzen naar Berghuis waar het nog duidelijker is dat het een fopduik is. Contact maakt niet dat het geen fopduik meer kan zijn, dat is simpelweg onzin.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Qu3st

Qu3st

Snowdog schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:55:
[...]

Hmm nouja, dat zegt niet zoveel, spelers hebben wel vaker verzorging nodig zelfs als het niks is, maar kan het me serieus even niet herinneren. Was dat niet gewoon een kopduel zonder elleboog (waar Lozano al veel eerder de lucht in was)?
Zodra de beelden online staan kan ik het na kijken maar het was voor zover ik heb gezien een hand/arm van Lozano tegen Frenkie aan.

• Snowdog
Qu3st schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:57:
[...]

Zodra de beelden online staan kan ik het na kijken maar het was voor zover ik heb gezien een hand/arm van Lozano tegen Frenkie aan.
Yep, maar goed, denk dat je gewoon niet zomaar alles in de Eredivisie kan gaan veranderen, want (zoals ik ook al een paar posts hierboven aangaf) internationaal gebeuren dit soort dingen ook gewoon. Dat zou een enorme impact hebben op de prestaties van zowel Nederlandse clubs in Europa als op het Nederlands elftal. Dat lijkt me niet gewenst.
Pagina: 1 ... 92 ... 211 Laatste

Dit topic is gesloten.