Tomba schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:40:
Overigens als je dit niet verwachtte dan volg je PSV niet denk ik want van Bommel werd juist klaar gestoomd voor het moment dat Cocu zou vertrekken, (net als John de Jong al klaar stond voor het vertrek van Brands)
Ach, dat Van Bommel de opvolger zou gaan worden van Cocu was ook pas 2 jaar bekend. Het is nu alleen 1 jaar vervroegd door het onverwachte vertrek van Cocu.
Van Bommel maakte ook veel indruk bij zowel Saoedi-Arabië, PSV -19 als nu Australië. Zo gingen de topspelers van Frankrijk na afloop van de wedstrijd tegen Australië naar Van Bommel om hem te complimenteren met de tactische strijdwijze, ze wisten zich daar geen raad mee.
Dit zegt vanzelfsprekend nog niet alles, maar het toont wel aan dat Van Bommel er inhoudelijk en qua persoonlijkheid klaar voor is.
Maar ja, voor het hebben van een mening hoef je niet goed geïnformeerd te zijn natuurlijk...
PS: Ter lering ende vermaak, uit VI PRO:
Op maandagmiddag leidt Mark van Bommel de training van de Australiërs, de eerste serieuze op weg naar de wedstrijd tegen Denemarken, donderdag (morgen) in Samara. Hij doet dat met de autoriteit die hoort bij een hoofdcoach. Als Van Bommel spreekt, luisteren de spelers, zoals ze dat al doen sinds hij tijdens de eerste training met een positiespelletje meedeed. Na nul keer balverlies geldt hij als een belangrijke kracht in de staf van Bert van Marwijk, want behalve veel trainingen neemt hij ook een groot deel van de team- en tactische besprekingen voor zijn rekening. ‘Mark van Bommel is een echte legende’, zegt routinier Tim Cahill, die zelf nog tegen de assistent-bondscoach heeft gespeeld. ‘Alle spelers kijken enorm tegen hem op, maar belangrijker: ze leren veel van hem. Mark is onze man onder de radar, hij heeft echt veel impact op ons team.’
De man onder de radar blíjft onder de radar, zeker nu duidelijk is dat hij volgend seizoen PSV zal gaan trainen als opvolger van de naar Fenerbahçe vertrekkende Phillip Cocu. Van Bommel wil iedere vraag daarover vermijden – al zijn energie is voor Australië – maar niettemin bereikt het nieuws van zijn aanstelling op vrijdagavond toch het Home of the Socceroos in Kazan. David Lowry, voorzitter van de FFA (Football Federation Australia) is toevallig aanwezig in het spelershotel en reageert in eerste instantie opgetogen, hij geeft Van Bommel een hand, maar realiseert zich dan het oproer in het trainingskamp van Spanje, waar Julen Lopetegui moest vertrekken toen hij bekend maakte de bond te gaan verruilen voor Real Madrid. ‘Ik zou je nu eigenlijk ter plekke moeten ontslaan, Mark’, zegt Lowry serieus. Dan, met een brede grijns. ‘But no worries. Congratulations.’
Mark van Bommel kan dit soort geintjes goed hebben, hij was er vroeger zelf ook niet vies van. Toen hij ooit met PSV in De Arena tegen Ajax speelde en zag dat zijn rivaal Rafael van der Vaart op de bank zou beginnen, vroeg hij aan z’n collega-international: ‘Jullie in de sterkste opstelling vandaag?’ Zo beweegt hij zich ook door het trainingskamp, waar hij een goede band heeft opgebouwd met de Australische spelers. Het duurde overigens wel even voordat het zo ver was. Toen duidelijk werd dat Van Bommel assistent-bondscoach zou worden onder Bert van Marwijk, hielden sommige internationals van Australië toch even hun adem in.
Ze herinnerden zich hun aanstaande assistent natuurlijk als voetballer van Barcelona, Bayern München en AC Milan, een winnaar die zich ook als zodanig gedroeg. Maar ze hadden hem óók leren kennen in zijn nieuwe rol. Twee keer waren ze hem tegengekomen vorig jaar, in Adelaide en Riyad. Vooral in Saoedi-Arabië was hij ze opgevallen, toen hij in een verhitte discussie raakte met bondscoach Ange Postecoglou en om zijn argumenten kracht bij te zetten een draaiende beweging voor zijn buik maakte. Postecoglou was inderdaad een kilo of wat te zwaar, maar voerde zo’n streng regime dat geen speler het in zijn hoofd haalde er iets van te zeggen. Dus konden de meesten de actie van Van Bommel wel waarderen. ‘Ik vind het bijna een eer om met zo’n man op het veld te staan’, zegt middenvelder Jackson Irvine.
‘Mark is in feite al zijn hele carrière trainer’, zegt Bert van Marwijk, ‘maar dat komt ook door de positie die hij innam in het veld. Ik was jaren lang linksbuiten, dan bemoei je je nergens mee, je vraagt de bal en gaat lekker pingelen. Tot ik op mijn 27ste op het middenveld kwam te spelen. Dan zie je om je heen wat fout gaat en probeert dat te repareren en te corrigeren, want je moet wel. Maar dan nog zal je als persoon veel meer in je moeten hebben om trainer te kunnen zijn. Ik weet nog dat we samen op de tribune zaten bij Bayern München-Borussia Dortmund en hoe de middenvelders Gündogan en Bender zo goed ten opzichte van elkaar bewogen dat ze Thomas Müller gewoon konden laten lopen, omdat-ie toch niet werd bereikt. Voor ons was dat een eye-opener. Aan de hand daarvan hebben we een visie ontwikkeld die best vernieuwend is en waarin Mark een grote rol speelt. Hij ontwikkelt zich razend snel en dat is begonnen in Saoedi-Arabië, waar hij al mijn assistent was. En ook nu levert hij met de rest van de staf een grote bijdrage in de manier waarop we willen werken.’
De assistent werkt harder dan hij praat in Kazan, maar over Denemarken, donderdag, morgen, de tegenstander in een nu al cruciale wedstrijd voor de Socceroos, wil Van Bommel wel wat vertellen. ‘Het klinkt misschien gek, maar zij zijn misschien wel een lastigere opponent dan Frankrijk. De Denen speelden vroeger altijd 4-4-2, met lange ballen, maar hebben nu de spelers om het anders te doen. Je zou ze wel een beetje kunnen vergelijken met ons: ook zij spelen als een team en willen werken als een team. Dat maakt ze lastig te bespelen, maar wij zullen de jongens zo goed mogelijk voorbereiden, zoals we dat ook hebben gedaan voor de wedstrijd tegen Frankrijk. En als we het niveau uit die wedstrijd opnieuw kunnen halen, weet ik zeker dat we een goede kans hebben tegen Denemarken.’
[
Voor 3% gewijzigd door
Baseman77 op 25-06-2018 12:34
]